Em@ilové noviny

 

č. 7/2012

3.4.2012

 

 
 
 Téma novin 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Praktická komunikácia 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Podľa zákona zdaňovacím obdobím pre daň z motorových vozidiel je kalendárny rok. Daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie. Viete, aké zmeny priniesla novela zákona o dani z motorových vozidiel? Viac sa dočítate v dnešnej Téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.
Rubrika Praktická komunikácia vám na pokračovanie prináša návod, ako sa stať úspešným.

Srdečne zdraví a na ďalšie stretnutia sa teší

Redakcia em@ilových novín
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN
DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL

 
DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL PO 1. 1. 2013

Zákonom č. 460/2011 Z. z , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z.n.p. s účinnosťou od 1. 12. 2012 došlo k viacerým zmenám v ustanoveniach zákona. Viete, aké zmeny priniesla novela zákona o dani z motorových

Zmeny v jedenástej časti zákona (dani z motorových vozidiel)
  • v predmete dane (súladne s čl. 5 Smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (ďalej len „Smernica“),
  • v definícii daňovníka, práve s úpravou predmetu dane,
  • v spresnení určovania základu dane pre úžitkové vozidlá a autobus v súvislosti s vydávanými dokladmi o evidencii vozidiel,
  • pri definovaní vzniku a zániku daňovej povinnosti, a to vo vzťahu ku dňu použitia vozidla na podnikanie a ku dňu, kedy sa vozidlo na podnikanie prestalo používať,
  • pri výpočte dane (pomernej časti dane), ktorá priamo závisí už iba od počtu dní použitia vozidla (nie počtu mesiacov použitia vozidla) na podnikanie v zdaňovacom období,
  • pri oznamovacej povinnosti, daňovník už nebude oznamovať vznik daňovej povinnosti (vznik daňovej povinnosti bude vyznačený priamo v daňovom priznaní, ktoré daňovník podá za zdaňovacie obdobie), naďalej však povinnosťou zostáva oznámiť zánik daňovej povinnosti a to do 30 dní odo dňa zániku daňovej povinnosti,
  • v zdaňovacom období a povinnosti podať daňové priznanie; i keď naďalej zostáva pre daňovníka povinnosť podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, ktorým je kalendárny rok, do 31. januára po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, predmetná novela zákona priniesla výnimky pre daňovníka
    a)  ktorý sa zrušuje bez likvidácie,
    b)  na ktorého je vyhlásený konkurz,
    c) ktorý sa zrušuje s likvidáciou, pre ktorých je ináč definované zdaňovacie obdobie. Zdaňovacie obdobie pre vyššie uvedených daňovníkov začína 1. januára zdaňovacieho obdobia a      dňom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie [podľa písm. a)], končí dňom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu [podľa písm. b)] alebo dňom predchádzajúcim dňu vstupu daňovníka      do likvidácie [podľa písm. c)], s povinnosťou podať daňové priznanie osobou na to novelou zákona určenou do jedného mesiaca po uplynutí takto definovaného zdaňovacieho obdobia.
    Zdaňovacie obdobie bolo upravené aj pre daňovníka, ktorý zomrel a za ktorého daňové priznanie podáva dedič alebo jeden z dedičov na základe dohody, resp. osoba na to určená správcom dane, ak nedôjde k dohode dedičov, v lehote do troch mesiacov odo dňa právoplatnosti osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve.
  • v platení a výpočte pomernej časti dane, a to aj v prípade vzniku a zániku daňovej povinnosti v jeden a ten istý deň,
  • v zavedení definície správy dane z motorových vozidiel, pri vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia,
  • v spresnení úkonov správcu dane, v prípade zmeny miestnej príslušnosti. Veľmi dôležitým je posúdenie časovej účinnosti zavedenej novelou zákona vo vzťahu k vzniku daňovej povinnosti v § 104f ods.1 novely zákona, podľa ktorej ak: daňová povinnosť k dani z motorových vozidiel vznikne do 31. 12. 2011, daňovník postupuje podľa predpisov účinných do 30. 11. 2012.

ZDAŇOVACIE OBDOBIE § 3

Kalendárny rok, ináč určené zdaňovacie obdobie
Podľa zákona zdaňovacím obdobím je pre daň z motorových vozidiel kalendárny rok. Novelou zákona sa zaviedla výnimka na dani z motorových vozidiel na iné, ako ročné zdaňovacie obdobie pre daňovníka, ktorý sa zrušuje bez likvidácie, pre daňovníka, na ktorého bol vyhlásený konkurz, pre daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou ako i daňovníka, ktorý zomrel.
Pre tieto výnimky je podľa novely zákona definované zdaňovacie obdobie nasledovne
  • pre daňovníka, ktorý sa zrušuje bez likvidácie zdaňovacie obdobie začína 1. januárom zdaňovacieho obdobia a končí sa dňom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie,
  • pre daňovníka, na ktorého je vyhlásený konkurz, zdaňovacie obdobie začína 1. januárom zdaňovacieho obdobia a končí sa dom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu,
  • pre daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou, zdaňovacie obdobie začína 1. januárom zdaňovacieho obdobia a končí sa dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie,
  • v prípade úmrtia daňovníka, kedy nie je presne vymedzené zdaňovacie obdobie, resp. koniec zdaňovacieho obdobia súvisiaci s úmrtím daňovníka, je iba presne vymedzená lehota na podanie daňového priznania.

Predmet dane § 84
Vozidlo stanovenej kategórie evidované v SR a používané na podnikanie

Predmetom dane z motorových vozidiel podľa zákona je motorové vozidlo a prípojné vozidlo (ďalej len „vozidlo“) kategórie M, N a O, ktoré je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie podľa § 2 ObchZ alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP (ďalej len „podnikanie“).
Na rozdiel od zákona platného do 30. 11. 2012, podľa ktorého sa na účely dane z motorových vozidiel môže používať vozidlo bez ohľadu na krajinu jeho evidencie (registrácie), novela zákona v súvislosti s používaním vozidla na podnikanie zavádza podmienku jeho evidencie v Slovenskej republike. Takto upravená definícia, v časti zavedenia podmienky evidencie vozidla v SR, je v súlade so smernicou, podľa ktorej sa daň za vozidlá vyberá v tej krajine, kde je vozidlo evidované. Zmenou definície sa súčasne rozšírilo teritoriálne využitie vozidla na podnikanie, t.j. odstránila sa viazanosť na účely zdanenia podmienená použitím vozidla iba v SR. Použitie vozidla evidovaného v SR na podnikanie mimo územia SR (napr. v Poľsku), je predmetom dane z motorových vozidiel za predpokladu, že toto patrí do niektorej z kategórií vozidiel vymedzených zákonom. V negatívnom vymedzení predmetu dane v § 84 ods. 2 písm. a) novelou zákona zostalo iba vozidlo používané na skúšobné jazdy, ktoré majú pridelené zvláštne evidenčné číslo.

Daňovník § 85
Držiteľ, užívateľ, zamestnávateľ

V súvislosti so zmenou definície predmetu dane bolo ustanovenie § 85 ods. 1 novelou zákona upravené a to vypustením písm. d), t.j. vypustením toho daňovníka, ktorým je fyzická osoba alebo právnická osoba, alebo ich organizačná zložka zapísaná do obchodného registra, ktorá používa vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá má trvalý pobyt alebo sídlo v zahraničí. Uvedená úprava je priamou reakciou na odstránenie prípadného duplicitného zdanenia vozidla, ktoré je evidované v inej ako Slovenskej republike a používané na podnikanie v SR.
Podľa zákona platného do 30. novembra 2012 (vznik daňovej povinnosti do 31. 12. 2012) je daňovníkom užívateľ vozidla evidovaného aj v inej ako v SR, nakoľko podmienka, že iba vozidlo evidované v SR, príslušnej kategórie vozidla, používané na podnikanie je predmetom dane, nebola zavedená zákonom.
Súčasne v predmetnom ustanovení došlo novelou zákona k úprave daňovníka, ktorým je zamestnávateľ
  • doplnením odkazu pod čiarou na právny predpis – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p., podľa ktorého je definované, kto je zamestnávateľom na účely vyplácania cestovných náhrad zamestnancovi,
  • odstránením výnimky, podľa ktorej zamestnávateľ je daňovníkom dane z motorových vozidiel iba v prípade, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla, v dokladoch ktorého je tento uvedený ako držiteľ. Novelou zákona sa zamestnávateľ vždy stáva daňovníkom, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla.

Oslobodenie od dane § 86
Obligatórne a fakultatívne

V § 86 ods. 2 novely zákona sa rozšírila možnosť poskytnutia fakultatívneho zvýhodnenia (zníženia dane) alebo i oslobodenia od dane vyšším územným celkom vo všeobecne záväznom nariadení podľa miestnych podmienok na vozidlá používané na podnikanie, ktoré spĺňajú limity úrovne o vozidlá spĺňajúce limity úrovne EEV a EURO 6. Doposiaľ bola možnosť zníženia, resp. oslobodenia od dane zákonom poskytnutá na vozidlá, ktoré spĺňajú limity úrovne EURO 3, EURO 4 a EURO 5.V reálnej praxi pre zdaňovacie obdobie roku 2011 šesť z ôsmich vyšších územných celkov malo vo všeobecne záväznom nariadení zavedené zníženie dane na vozidlá EURO 3, EURO 4 a EURO 5. Ani jeden z vyšších územných celkov nemal vo všeobecne záväznom nariadení zavedené oslobodenie z titulu používania vozidiel spĺňajúcich emisné limity. Rovnako je to aj na zdaňovacie obdobie roku 2012.

Základ dane § 87
Osobný automobil, úžitkový automobil a autobus

Základ dane je zákonom definovaný zvlášť pre osobný automobil, a zvlášť pre úžitkové vozidlo a autobus. Zákon v tomto smere vo vzťahu k úžitkovým vozidlám a autobusom stanovuje, že základom dane je celková hmotnosť v cm3 a počet náprav. Doklady o vozidle od 1. 3. 2005 obsahujú údaje ináč označené o hmotnosti vozidla ako tomu bolo do tohto dátumu. Do 1. 3. 2005 to bol údaj o hmotnosti označený v dokladoch o vozidle ako údaj o celkovej hmotnosti vozidla, po tomto dátume ide o údaj o najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla. Vzhľadom na zmeny vo vydávaných dokladoch pri evidencii vozidiel, ktoré obsahujú údaj potrebný na určenie základu dane, (celková hmotnosť vozidla, táto bola uvedená v osvedčení o evidencii vozidla a technickom osvedčení), (najväčšia prípustná celková hmotnosť sa uvádza v osvedčení o evidencii vozidla (časť I a časť II)), boli tieto novelou zákona pre spresnenie doplnené. V súvislosti s uvedeným došlo aj k úprave § 96 ods. 2.

Vznik a zánik daňovej povinnosti § 89
Vzťah vzniku a zániku daňovej povinnosti k dňu vzniku a zániku daňovej povinnosti

Podľa zákona platného do 30. 11. 2012 (vznik daňovej povinnosti do 31. 12. 2012) daňová povinnosť vzniká
  • nasledujúcim dňom po dni použitia na podnikanie s výnimkou a) ak sa vozidlo použije na podnikanie 1. januára bežného zdaňovacieho obdobia (vtedy daňová povinnosť vzniká týmto dňom)
    b) ak vzniká daňová povinnosť právnemu nástupcovi daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie (vtedy vzniká daňová povinnosť právnemu nástupcovi daňovníka prvým dňom mesiaca nasledujúceho po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie).

Príklad
Ak daňovník začne používať vozidlo na podnikanie 15. 11. 2012, daňová povinnosť mu vznikne 16. 12. 2012.

Ak daňovník začne používať vozidlo na podnikanie 1. 1. 2012, daňová povinnosť mu vznikne 1. 1. 2012. Ak bude daňovník zrušený bez likvidácie 15. 11. 2012, daňová povinnosť právneho nástupcu (v prípade, ak bude používať toto vozidlo na podnikanie) vznikne 1. 12. 2012. Novelou zákona od 1. 1. 2013 dochádza k zmene definície vzniku daňovej povinnosti daňovníka.


Daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie. Výnimku tvorí vznik daňovej povinnosti právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, u ktorého sa vznik daňovej povinnosti viaže na nasledujúci deň po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie.

Príklad
Ak daňovník začne používať vozidlo na podnikanie 15. 1. 2013, daňová povinnosť mu vznikne 15. 1.2013.

Ak daňovník začne používať vozidlo na podnikanie 1. 1. 2013, daňová povinnosť mu vznikne 1. 1. 2013.
Ak bude daňovník zrušený bez likvidácie 15. 1. 2013, daňová povinnosť právneho nástupcu (v prípade, ak bude používať toto vozidlo na podnikanie) vznikne 16. 1. 2013.


Podľa zákona platného do 30. 11. 2012 (ak daňová povinnosť vznikne do 31. 12. 2012) daňová povinnosť zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.

Príklad
Ak daňovník prestane používať vozidlo na podnikanie 15. 11. 2012,
daňová povinnosť mu zaniká 30. 11. 2012.


Novelou zákona došlo k zmene definície zániku daňovej povinnosti daňovníka. Daňová povinnosť zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.

Príklad
Ak daňovník prestane používať vozidlo na podnikanie 15. 1. 2013,
daňová povinnosť mu zanikne 15. 1. 2013.


Oznamovacia povinnosť, zdaňovacie obdobie a daňové priznanie § 90
Oznámenie iba zániku daňovej povinnosti, výnimky z ročného zdaňovacieho obdobia

Zákon účinný do 30. 11. 2012 (platný pre vznik daňovej povinnosti do 31. 12. 2012) sa v predmetnom ustanovení zaoberal daňovým priznaním a oznamovacou povinnosťou. Podľa zákona platného do 30. 11. 2012 mal daňovník povinnosť oznámiť vznik a zánik daňovej povinnosti správcovi dane podľa miesta evidencie vozidla do 30 dní odo dňa vzniku alebo zániku daňovej povinnosti, okrem daňovníka, ktorým je zamestnávateľ.

Príklad
Daňovník začal používať vozidlo na podnikanie 10. 5. 2012 a 15. 11. 2012 ho prestal používať, aká je jeho oznamovacia povinnosť v súvislosti so vznikom a zánikom daňovej povinnosti?

Oznamovacia povinnosť v súvislosti so vznikom daňovej povinnosti je do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti, t.j. do 30 dní od 10. 5. 2012. Oznamovacia povinnosť súvisiaca so zánikom daňovej povinnosti je do 30 dní od zániku daňovej povinnosti, t.j. daňová povinnosť zaniká 30. 11. 2012, t.j. daňovník má povinnosť oznámiť zánik daňovej povinnosti do 30 dní odo dňa 30. 11. 2012.


Novela zákona odstránila oznamovací povinnosť daňovníka o vzniku daňovej povinnosti, ponechala iba povinnosť oznamovať zánik daňovej povinnosti v lehote do 30 dní (tak ako doposiaľ platí rovnaká lehota na oznamovaciu povinnosť) od zániku daňovej povinnosti správcovi dane s výnimkou daňovníka, ktorým je zamestnávateľ.

V súvislosti s povinnosťou daňovníka podať priznanie za zdaňovací obdobie do 31. januára po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, novela zákona doplnila v tej istej lehote povinnosť daň zaplatiť s výnimkou daňovníka,
a)  ktorý sa zrušuje bez likvidácie;
daňové priznanie podáva právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ktoré začína 1. januára zdaňovacieho obdobia a končí      dňom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie, v tej istej lehote je daň splatná,
b)  na ktorého je vyhlásený konkurz; daňové priznanie podáva správca v konkurznom konaní do jedného mesiaca po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ktoré začína 1. januára zdaňovacieho      obdobia a končí dňom, predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu, v tej istej lehote je daň splatná,
c)  ktorý sa zrušuje s likvidáciou; daňové priznanie podáva likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ktoré začína 1. januára zdaňovacieho obdobia a končí dňom      predchádzajúcim dňu vstupu daňovníka do likvidácie, v tej istej lehote je daň splatná.
d)  ktorý zomrel; za ktorého daňové priznanie podáva dedič alebo jeden z dedičov na základe dohody, resp. osoba na to určená správcom dane ak nedôjde k dohode, a to do troch mesiacov     odo dňa právoplatnosti osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve. V tejto súvislosti bol upravený novelou zákona aj § 3 – zdaňovacie obdobie, v ktorom sú zahrnuté vyššie      uvedené výnimky z ročného zdaňovacieho obdobia.

Preddavky na daň a platenie dane § 91
Definícia preddavku, výpočet pomernej časti dane

V zákone platnom do 31. 12. 2011 preddavok na daň z motorových vozidiel ako pojem nebol zavedený, na tento účel – účel definovania preddavku, sa používal § 66 ZSDP, podľa ktorého preddavok bol definovaný ako povinná platba na daň, ktorú je daňovník povinný platiť v priebehu zdaňovacieho obdobia, ak skutočná výška dane, na toto obdobie ešte nie je známa. Procesná norma – zákon o správe daní, bol od 1. 1. 2012 nahradený zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „daňový poriadok“). Daňový poriadok však definíciu preddavku na daň neobsahuje. Na základe uvedeného, tento pojem bol od 1. 1. 2012 zavedený zákonom č. 548/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a ktorým bol novelizovaný zákon. Rovnako definíciu preddavku na daň od 1. 1. 2013 zaviedla aj novela zákona, podľa ktorej preddavok na daň je platba na daň, ktorú je povinný platiť daňovník v priebehu zdaňovacieho obdobia. Zároveň novelou zákona došlo k spresneniu definície predpokladanej dane, ktorá je súčtom ročných sadzieb dane za všetky vozidlá k 1. januáru bežného zdaňovacieho obdobia, pričom tieto sadzby dane sú uvedené v platnom všeobecne záväznom nariadení.
Toto spresnenie odstráni pochybnosť daňovníkov, ktorú sadzbu dane je potrebné použiť na výpočet predpokladanej dane. V predmetnom ustanovení sa určil rovnaký spôsob výpočtu pomernej časti dane z motorových vozidiel ako pri vozidlách používaných vo verejnom záujme v priamej nadväznosti na novo definovaný vznik a zánik daňovej povinnosti., t.j. pomerná časť dane sa vypočítava vo vzťahu k počtu dní používania vozidla na podnikanie.

Príklad
Podľa zákona platného do 30. 11. 2012, ak vznikla daňová povinnosť napr. 15. 5. 2011 a zanikla 15. 6. 2011, daňová povinnosť sa počítala nasledovne:

Daňová povinnosť od 15. 5. 2012 do 15. 6. 2012 2 mesiace Ak bola sadzba dane napr. 120 eur, pomerná časť dane sa vypočíta nasledovne (120 :12) x 2 20 eur Podľa novely zákona od 1. 1. 2013, ak by daňová povinnosť vznikla napr. 15. 5. 2013 a zanikla 15. 6. 2013, daňová povinnosť sa počíta nasledovne Daňová povinnosť od 15. 5. 2012 do 15. 6. 2012 32 dní Ak bude sadzba dane napr. 120 eur, pomerná časť dane sa vypočíta nasledovne (120 : 365)x 32 10,52 eur Pomerná časť dane sa zaplatí v lehote na podanie daňového priznania a to aj v prípade ak daňová povinnosť vznikne a zanikne v jeden a ten istý deň.


SPRÁVA DANE § 99

Správca dane, uloženie pokuty
Zákon účinný do 30. 11. 2012 obsahuje presnú špecifikáciu miestnej príslušnosti v závislosti od druhu daňovníka. Podľa zákona účinného do 30. 11. 2012 správa dane je špeciálne určená aj pre daňovníka, užívateľa, ktorý používa vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá má trvalý pobyt alebo sídlo v zahraničí. Správu dane takéhoto daňovníka vykonáva podľa zákona daňový úrad miestne príslušný podľa trvalého pobytu alebo sídla daňovníka. S ohľadom na skutočnosť, že novelou zákona bola takáto osoba daňovníka vypustená z § 85 zákona, bolo súladne upravené aj predmetné ustanovenie § 99.
Novelou zákona došlo k doplneniu výkonu správy dane z motorových vozidiel v prípade vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia. Toto doplnenie výkonu správy dane určuje na správu dane z motorových vozidiel ten daňový úrad, ktorý je miestne príslušný práve ku dňu vzniku daňovej povinnosti. Zároveň bolo novelou zákona doplnené presné určenie toho správcu dane, ktorý v prípade zmeny miestnej príslušnosti je oprávnený vrátiť daňový preplatok daňovníka, vymáhať daňový nedoplatok na dani z motorových vozidiel, vyrubiť úrok z omeškania, resp. uložiť pokutu za nepodanie daňového priznania k dani z motorových vozidiel.
Pri zmene miestnej príslušnosti
  • za správcu dane, ktorý vráti preplatok na dani, sa bude podľa novely zákona považovať ten daňový úrad, kde preplatok vznikol,
  • obdobne, v prípade vzniku nedoplatku, bude na jeho vymáhanie príslušný ten správca dane – daňový úrad, na ktorom tento nedoplatok vznikol,
  • v súvislosti so vznikom daňového nedoplatku bude na vyrubenie úroku z omeškania príslušný ten správca dane, u ktorého bol nedoplatok na dani evidovaný,
  • v súvislosti s uložením pokuty za nepodanie, resp. oneskorené podanie daňového priznania k dani z motorových vozidiel sa bude považovať ten správca dane – daňový úrad, ktorému malo byť priznanie podané.

(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 3/2012)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
VZNIK DAŇOVEJ POVINNOSTI

Daňovník začne používať motorové vozidlo 30. 12. 2012 na podnikanie.
Kedy vzniká daňová povinnosť daňovníkovi? Podľa čoho daňovník postupuje?

Na tohto daňovníka sa vzťahuje v súvislosti s posúdením vzniku daňovej povinnosti § 104f ods. 1 novely zákona, t.j. ak daňová povinnosť vznikne do 31. 12. 2012 postupuje sa podľa zákona účinného do 30. 11. 2012. Preto pri určení vzniku daňovej povinnosti daňovník postupuje podľa § 89 ods. 1 zákona, podľa ktorého daňová povinnosť vzniká. Nasledujúcim dňom po dni použitia vozidla na podnikanie. V tomto konkrétnom prípade daňová povinnosť vznikne 31. 12. 2012 a daňovník, okrem toho, že je povinný oznámiť vznik daňovej povinnosti správcovi dane do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti je tiež povinný zaplatiť pomernú časť dane za použitie vozidla a to vo výške jednej dvanástiny ročnej sadzby dane a počtu mesiacov, v ktorých sa vozidlo použilo na podnikanie (v tomto prípade za 1 mesiac, december 2012) v lehote na podanie daňového priznania, t.j. do 31. 1. 2013 po uplynutí zdaňovacieho obdobia.

EVIDENCIA VOZIDLA V ZAHRANIČÍ

Daňovník bude používať vozidlo na podnikanie v Slovenskej republike kategórie M. Vozidlo je však evidované v Českej republike.
Je toto vozidlo predmetom dane?

V tomto prípade, ak sa bude vozidlo používať na podnikanie v roku 2012 bude predmetom dane (nie je ešte v zákone obmedzujúca podmienka evidencie vozidla v Slovenskej republike na účely zdanenia daňou z motorových vozidiel) a podmienka kategórie vozidla ako i jeho použitie v Slovenskej republike je zachovaná. V prípade, ak sa bude vozidlo naďalej používať na podnikanie aj v roku 2013, bude potrebné skúmať podmienku evidencie vozidla v Slovenskej republike. Podľa zadania je však vozidlo evidované v Českej republike, t.j. nespĺňa jednu zo základných podmienok predmetu dane – evidenciu v Slovenskej republike. Z uvedeného dôvodu takéto vozidlo nebude predmetom dane z motorových vozidiel.

CESTOVNÉ NÁHRADY

Právnická osoba (podnikateľ) vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za používanie vozidla tohto svojho zamestnanca na podnikanie.
Je zamestnávateľ daňovníkom dane z motorových vozidiel?

Podľa zákona platného do 30. 11. 2012 (vznik daňovej povinnosti do 31. 12. 2012) je daňovníkom zamestnávateľ iba v prípade, ak zamestnancovi vypláca cestovné náhrady za použitie vozidla, v dokladoch ktorého je tento uvedený ako držiteľ. Ak by však zamestnanec použil vozidlo, v dokladoch ktorého by bol ako držiteľ uvedený napr. jeho brat, jeho otec, resp. Iná osoba, zamestnávateľ by na účely dane z motorových vozidiel nebol daňovníkom. Od 1. 1 2013, podľa novely zákona, je úplne jedno či zamestnanec použije vozidlo, v dokladoch ktorého je uvedený ako držiteľ, alebo je držiteľom vozidla jeho brat, jeho otec, resp. iná osoba, zamestnávateľ na účely dane z motorových vozidiel bude vždy daňovníkom.

DAŇOVO VÝHODNÉ VOZIDLO

Daňovník v roku 2012 používa na podnikanie vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 5 v Trenčianskom kraji. Používa na podnikanie aj vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6.
Budú obidve vozidlá daňovo zvýhodnené?

V zdaňovacom období roku 2012 zákon umožňuje daňovo zvýhodniť vozidlá alebo od dane oslobodiť vozidlá, ktoré spĺňajú limity úrovne EURO3, EURO 4 a EURO 5 a je iba na vyšších územných celkoch či prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení takéto daňové zvýhodnenie zavedú na svojom území, resp. Takéto vozidlá od dane oslobodia. Pre zdaňovací obdobie roku 2012 je už známe všeobecne záväzné nariadenie Trenčianskeho kraja, ktoré má zavedené daňové zvýhodnenie pre vozidlá, ktoré spĺňajú limity úrovne EURO 5 a preto je možné ho na uvedené zdaňovací obdobie využiť. Vozidlo, ktoré Soňa limity EURO 6 bude možné daňovo zvýhodniť prvýkrát až od roku 2013, za predpokladu, že túto zákonnú možnosť (zníženia dane, resp. Oslobodenia od dane) vyššie územné celky príjmu na svojom území prostredníctvom svojich všeobecne záväzných nariadení, t.j. v tomto prípade aj Trenčiansky kraj.

OZNAMOVACIA POVINNOSŤ

Daňovník začne používať vozidlo na podnikanie 10. 1. 2013 a 15. 2. 2013 ho prestane používať.
Aká je jeho oznamovacia povinnosť v súvislosti so vznikom a zánikom daňovej povinnosti?

Oznamovacia povinnosť súvisiaca so vznikom daňovej povinnosti bola novelou zákona zrušená.
Oznamovacia povinnosť súvisiaca so zánikom daňovej povinnosti zostra zachovaná, t. j. do 30 dní od zániku daňovej povinnosti, daňová povinnosť zaniká 15. 2. 2013, t.j. daňovník má povinnosť oznámiť zánik daňovej povinnosti do 30 dní odo tohto dňa. Podľa zákona platného do 30. 11. 2012 daňovník podáva daňové priznanie za zdaňovacie obdobie do 31. januára po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia.

PREDMET DANE

Daňovník používa na podnikanie v Slovenskej republike vozidlo, v dokladoch ktorého je uvedený držiteľ – fyzická osoba s trvalým pobytom v Českej republike.
Je vozidlo predmetom

Podľa zákona účinného do 30. 11. 2012 (ak vznikne daňová povinnosť k dani z motorových vozidiel do 31. 12. 2012) daňovníkom dane z motorových vozidiel je osoba používajúca vozidlo na podnikanie v Slovenskej republike, v dokladoch ktorého je držiteľom vozidla osoba s trvalým pobytom v Českej republike. Ak by po 1. 1. 2013 daňovník používal na podnikanie vozidlo, v dokladoch ktorého by držiteľom vozidla bola osoba s trvalým pobytom v Českej republike, takéto vozidlo by nepodliehalo dani z motorových vozidiel, a tým ani osoba používajúca takéto vozidlo by nebola daňovníkom dane z motorových vozidiel. Na základe uvedeného nie je potrebné osobitne riešiť miestnu príslušnosť pre takéhoto daňovníka.


(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku DUO)

 

 
 
P6 AKTUAL

Čiastka číslo 24/2012 zo dňa 9. 3. 2012
91/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
92/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 320/2010 Z. z., ktorým sa upravujú činnosti testovacích pracovísk a činnosti inšpektorov vykonávajúcich inšpekcie, audit a overovanie dodržiavania zásad správnej laboratórnej praxe
93/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje paušálna suma trov trestného konania a výška a spôsob úhrady zvýšených trov trestného konania
94/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov
95/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 149/2011 Z. z. o pravidlách určovania počtu miest sudcov, zamestnancov súdov, voľných miest sudcov a rozdeľovania zamestnaneckých miest na súdy

Čiastka číslo 25/2012 zo dňa 15. 3. 2012
96/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
97/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov v znení vyhlášky č. 538/2008 Z. z.
98/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
99/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o hlbokozmrazených potravinách
100/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o tlačivách veterinárneho lekárskeho predpisu, osobitných tlačivách veterinárneho lekárskeho predpisu označených šikmým modrým pruhom, podrobnosti o grafických prvkoch a údajoch týchto tlačív
101/2012 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o podrobnostiach o obsahu štatútu podielového fondu a štatútu strešného podielového fondu
102/2012 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
103/2012 Oznámenie Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje sadzobník úhrad za právo používať frekvenciu alebo identifikačný znak
104/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom školstva, mládeže a telovýchovy Českej republiky o spolupráci v oblasti vzdelávania, mládeže a športu na roky 2012 – 2016

Čiastka číslo 26/2012 zo dňa 20. 3. 2012
105/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 229/2011 Z. z. o postupe pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti na držanie alebo nosenie strelných zbraní a streliva a o náležitostiach lekárskeho posudku a psychologického posudku
106/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 41/2012 Z. z. o mede
107/2012 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 544/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov
108/2012 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje typ transferovej licencie pre jednotlivé druhy výrobkov obranného priemyslu
109/2012 Oznámenie Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 15. júna 1998 č. 1618/1998-60, ktorým sa vydáva Kancelársky poriadok pre súdnych exekútorov

Čiastka číslo 27/2012 zo dňa 23. 3. 2012
110/2012 Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 2/2012 zo 7. marca 2012 vo veci pozastavenia účinnosti ustanovení čl. II bodu 6, bodu 7, bodu 8, bodu 9, bodu 10, bodu 11, bodu 12, bodu 13, bodu 14, bodu 15, bodu 16, bodu 17, bodu 18, bodu 19, bodu 20, bodu 21, bodu 22, bodu 23, bodu 24, bodu 25 a bodu 28 a čl. III bodu 2 a bodu 5 zákona č. 467/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Čiastka číslo 28/2012 zo dňa 23. 3. 2012
111/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov
112/2012 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistický číselník krajín
113/2012 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 282/2009 Z. z. o stredných školách v znení vyhlášky č. 268/2011 Z. z.
114/2012 Vyhláška Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe označenia územia vojenského obvodu a jeho častí, nápisoch na tabuliach, vzore tabúľ a o spôsobe ich umiestnenia na území vojenského obvodu
115/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o predbežnom vykonávaní Dodatku č. 1 k Dohode medzi Slovenskou republikou a Organizáciou Spojených národov o Centrálnom úrade projektu Transeurópskych železníc
116/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dodatku k Dohode medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom vzdelávania a vedy Ruskej federácie o spolupráci v oblasti vzdelávania zo 7. novembra 2006
117/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o zmenách Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) Príloha k čiastke 28 – k oznámeniu č. 117/2012 Z. z.
 
 


PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
AKO SA STAŤ ÚSPEŠNÝM (2.)

Neexistuje stopercentne fungujúci recept na úspech, existuje však celý rad pravidiel, dodržanie ktorých zvyšuje naše šance na úspech.

Tri z nich sú:
  • cieľavedomosť,
  • vytrvalosť,
  • umenie narábať s časom.

Každá z týchto vlastností je niektorým daná do vienku pri narodení, ostatní sa ich musia naučiť. Dôležité pritom je, že sa to naučiť dá.

Definovať si ciele
  • Zosumarizujeme hodnoty, ktoré v živote považujeme za najdôležitejšie. Slovo „najdôležitejšie“ je tu naozaj dôležité a znamená, že z množstva vecí, ktoré sú pre nás dôležité si musíme vybrať dve alebo tri, ktoré budú rozhodujúce. Ani zďaleka to nie je ľahký výber. Nielen že s prekvapením zistíme, že vlastne dosť dobre nevieme identifikovať práve tie „naj“ hodnoty, ale občas budú tieto hodnoty aj v protiklade, napr. kľudný život – rýchla kariéra.
  • Zdôraznime slovo „osobný“. Osobný znamená môj vlastný. Osobné ciele treba formulovať s ohľadom na seba a nie na svoje okolie. Ak si napr. postavíme cieľ „skončiť školu“ s tým, že to potrebujeme pre vlastnú kariéru, je to v poriadku. Ak ale chceme skončiť školu len preto, že chceme potešiť rodičov, resp. manželku, už to nie je ten pravý osobný cieľ.

Cieľ musí byť:
  • inšpirujúci,
  • dostatočne ambiciózny,
  • v harmónii s ostatnými cieľmi.
Každý cieľ, ktorý nás napadne posúdime z troch rôznych hľadísk a pri každom hľadisku obodujeme 1 až 5 bodmi jeho významnosť. Potom jednoducho porovnáme počty bodov, ktoré každý cieľ získal a vyberieme tie s najvyšším počtom bodov.

Tri spomínané hľadiská sú:
  • do akej miery je tento cieľ pre mňa dosiahnuteľný,
  • nakoľko je pre mňa dôležitý,
  • som pripravený urobiť všetko preto, aby som ho dosiahol?
Ciele mali vytvárať šnúru od jedného roka do piatich – šiestich rokov.
Tie bližšie ciele sú krátkodobé, a tým pádom by mali byť určené čo najpresnejšie. Naopak, čím vzdialenejší cieľ, tým voľnejšie môže byť určený. Zub času je jeden z najostrejších zubov a tak sa môže stať, že ciele, ktoré sme si vytýčili pred pár rokmi už dnes nie sú pre nás aktuálne. Preto treba svoje ciele stále konfrontovať s realitou a ak treba, korigovať ich.

Správne postavený cieľ však spravidla odolá aj zubu času a nevyžaduje si extra veľké korekcie.
Vždy ale platí: „Len cieľ, ktorý je merateľný, je ozajstným cieľom“. O tom, čo nevieme zmerať nevieme povedať, či to bolo splnené a tým pádom to nemôže byť vytýčené ako cieľ.
Naopak, pokiaľ ide o spôsob ako cieľ dosiahnuť, ten v okamihu určovania cieľa nemusí byť stopercentne jasný. Neurčitosť vo výbere cesty k cieľu sa dá eliminovať tvrdohlavosťou, resp. pevnou vôľou – ak viem čo chcem, tak to musím dosiahnuť. Samozrejme ani tu nemožno hnať veci do krajnosti: najskôr si vysnívať vzdušný zámok a potom celý život stráviť snahou vyšplhať sa doň, nech to stojí, čo to stojí.
O osobných cieľoch môžeme hovoriť s ľuďmi, ktorí sú na našej strane. Len pozor, aj keď nám dobre mienená kritika nezaškodí, treba sa vyvarovať ľudí, ktorých označujeme ako „negativistov“ – to sú tí, čo všetko vidia v čiernych farbách, a preto nás budú presviedčať že sa „to“ nedá. Okrem vyhnutia sa negativistom je dôležité sám seba pochváliť vždy, keď sa nám podarí urobiť úspešný krok smerom k cieľu. Pestujeme si tak sebavedomie, bez ktorého sa len ťažko dopracujeme k úspechu.

Vytrvalosť Je v ľudskej prirodzenosti nadchnúť sa za niečo a začať v duchu toho niečoho podnikať prvé kroky. Ďalšou ľudskou prirodzenosťou je po prvom neúspechu s tým prestať. Len menšia časť z nás dokáže v neúspechu vidieť výzvu a pokračovať so zvýšeným úsilím v nastúpenej ceste. Títo ľudia vnímajú neúspech len ako jeden z možných výsledkov ich snaženia a vedia, že obvykle sa k pozitívnemu výsledku človek dopracuje cez postupné vylučovanie svojich chýb.
Robenie chýb je síce drahá, ale predsa len jedna z foriem učenia sa. Ak sa dokážeme z chyby poučiť, môžeme sa tým dokonca priblížiť k svojmu cieľu. Dôležité je vytrvať a nevzdať sa hneď po prvom neúspechu. Aký sme vytrvalci, na to nám poslúži nasledovný test, umožňujúci určiť si tzv. kvocient vytrvalosti.

Test

Prečítajte si pozorne nasledovné tvrdenia a skúste ohodnotiť známkami 1 až 3 nakoľko sú vo vašom prípade pravdivé. Známka 1 znamená, že dané tvrdenie vo vašom prípade neplatí, známka 3 naopak, že platí stopercentne.

Tvrdenie Počet bodov
Moje ciele sú v súlade s hodnotami, ktoré vyznávam  
Aktívne odstraňujem svoje nedostatky  
Som sebavedomý  
Porážka ma vyburcuje k ešte väčšiemu úsiliu  
Mám úplne jasno v tom, čo chcem v živote dosiahnuť  
Moji blízki ma vždy podporujú  
Mojou prednosťou je vytrvalosť  
Som flexibilný  
Nebojím sa povedať aj nepríjemnú pravdu  
Viem rozpoznať príležitosť a využiť ju  

Hodnotenie:
21 – 30 bodov – máte vytrvalosť maratónskeho bežca
11 – 20 bodov – patríte k šedému priemeru vytrvalcov a často beh vzdávate v poslednej tretine trate
1 – 10 bodov – ste tvorom, ktorý rád veci rozbieha, ale prakticky nikdy ich nedotiahne do konca

Tým posledným sú adresované nasledovné rady:
  • neustále si pripomínajte svoje ciele,
  • každý cieľ si rozdeľte na viacero čiastkových cieľov,
  • vytvorte si systém, ktorý vás bude motivovať,
  • snažte sa o produktívny prístup k riešeniu problémov,
  • pestujte si obrazotvornosť,
  • udržujte si zdravý životný štýl,
  • naučte sa viac riskovať.

Čím sa vyznačujú „úspešní ľudia?“
Po tom, ako sa stali úspešným a známymi, dostanú pod drobnohľad expertov, ktorí podrobne skúmajú každý ich krok. Ak by sme mali zhrnúť to, čo zistili do siedmych bodov, tak by to vyzeralo takto:
1. Čo môžeš urobiť dnes, urob hneď.
Je potrebné zbaviť sa zlozvyku odsúvať veci, do ktorých sa nám nechce na neskôr. Nezáleží na tom, či ide o veľkú alebo o tzv. malú vec, lebo malé veci spravidla neexistujú – to, čo sa na začiatku zdá byť nehodným pozornosti, sa neskôr môže ukázať ako tá povestná smietka, ktorá preklopí misku váh na druhú stranu v náš neprospech.
2. Očakávaj neočakávané.
Matematici tvrdia, že existujú javy, u ktorých sa pravdepodobnosť výskytu rovná nule. Jedným dychom však dodávajú, že nulová pravdepodobnosť výskytu ešte neznamená, že takýto jav v praxi nenastane. Úspešní ľudia tým, že očakávajú aj neočakávané, dokážu pružnejšie reagovať. Sú pripravení modifikovať svoje plány a postupy a majú v zásobe viacero scenárov budúceho postupu. Tým sa vyhnú pasci, ktorá čaká na tých menej skúsených – tvrdohlavo sa držať vytýčených cieľov i v situácii, kedy tieto už dávno stratili svoj zmysel.
3. Vždy maj na pamäti pravidlo
80 : 20.

To, čo je naozaj dôležité, tvorí len menšiu časť celku, ale na druhej strane si vyžaduje väčšiu časť času, pozornosti, atď. Úspešní sú úspešnými aj vďaka tomu, že dokážu rozpoznať, čo tvorí spomínaných 20 dôležitých percent.
4. Dokáž správne využiť darovaný čas.
Stáva sa, že porada skončí skôr, obchodný partner zruší dohodnutú schôdzku, alebo sa vám jednoducho podarí prísť do práce skôr ako obyčajne. Úspešní ľudia majú pre takéto prípady vždy pripravenú „extra“ prácu, vďaka ktorej stihnú toho viac, ako ostatní.
5. Poznaj svoj špičkový čas.
Každý človek vie najefektívnejšie pracovať len v určitom čase, ktorý je u každého posunutý niekde inde. Niekto je ranný vták, iný naopak nočná sova. V tomto čase to človeku najviac „páli“. Úspešní o tom nielen vedia, ale aj to aktívne využívajú. Napr. tak, že na tento čas si naplánujú riešenie tých najzamotanejších problémov.
6. Dokáž efektívne relaxovať.
To, že čas sú peniaze, je len jednou stránkou mince. Tou druhou je fakt, že bez relaxu strácame efektivitu, tým pádom mrháme časom a tým pádom strácame peniaze. Úspešní ľudia si to nielen uvedomujú, ale si aj vedia čas aj na čas zastaviť. Napr. tak, že jeden deň do mesiaca totálne vypnú. Tak, akoby sa svet okolo nich zastavil, alebo ešte lepšie, prestal existovať.
7. Používaj priority a filter.
Nikto, ani ten najefektívnejšie pracujúci človek nedokáže sám zvládnuť všetko, čo sa naňho valí. Úspešní ľudia sa pred záplavou bránia dvomi fintami – triedia veci podľa dôležitosti, urgentnosti a podľa toho, či si vyžadujú ich osobnú zaangažovanosť alebo nie. Namiesto toho, aby brali veci jednu po druhej a nikdy nestihli vyriešiť všetko, najskôr im priradia priority a potom rozhodnú, či sa ich riešenie nedá delegovať na iných. Delegovaním sa nezbavíte zodpovednosti za výsledok, len si pridáte ďalší pár rúk na prácu.

Všeobecné zásady, ktorými sa riadia úspešní ľudia
  • vlastná a hlavne jasná vízia o tom, čo človek v živote chce dosiahnuť,
  • vytýčenie dostatočne ambicióznych a zároveň však realistických cieľov,
  • plán, ako tieto ciele dosiahnuť,
  • vytrvalosť,
  • aktivity, smerujúce k naplneniu vízie.

Dôležité sú každodenné drobné krôčiky správnym smerom
  • každý deň si naplánovať a realizovať jednu aktivitu, smerujúcu k splneniu vytýčeného cieľa,
  • dochvíľnosť a sebadisciplína,
  • nebáť sa dať si drobnú odmenu za každý úspešný krok, nesľubuj priveľa,
  • snažiť sa dokončiť všetko, čo začnete,
  • na viditeľné miesto si umiestniť nápis: „Nemrhám práve teraz svojím časom?“

Už viete, čo treba robiť, a preto začnite hneď teraz!

Ak chceš realizovať svoje sny, musíš sa predovšetkým zobudiť!

Počítaj zo zákonmi života, ale aj s tým, že existujú výnimky.

Užívaj dnešok a čo najmenej ver zajtrajšku.

Veľkým ideálom nestačia len krídla, musia mať aj priestor, z ktorého by vzlietli.

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
2. 4.– pondelok Daň z príjmov podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za rok 2011
úhrada dane z príjmov fyzických a právnických osôb
podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2011
vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2011 zamestnancom
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za február 2012
zaslanie oznámenia o hotovostných platbách (okrem tých, ktoré sú evidované prostredníctvom ERP) presahujúcich 5 000 € za rok 2011 fyzickým osobám, z ktorých nebola zrazená daň
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 1 659,70 € do 16 596,96 €
10. 4. – utorok Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2012 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení,
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2012

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 27.3. 28.3. 29.3. 30.3. 2.4.
USA americký dolár USD 1,3333 1,3337 1,3272 1,3356 1,3319
Japonsko japonský jen JPY 110,57 110,74 109,21 109,56 109,95
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 24,603 24,603 24,778 24,73 24,773
Dánsko dánska koruna DKK 7,4357 7,4361 7,4372 7,4399 7,4407
V. Británia anglická libra GBP 0,8359 0,839 0,8358 0,8339 0,83105
Maďarsko maďarský forint HUF 291,8 292,66 294,36 294,92 295
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,6984 0,7005 0,7007 0,7003 0,7009
Poľsko poľský zlotý PLN 4,1367 4,1568 4,1612 4,1522 4,1445
Rumunsko rumunský leu RON 4,3725 4,3733 4,3807 4,382 4,3823
Švédsko švédska koruna SEK 8,8935 8,88 8,845 8,8455 8,8052
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2056 1,2063 1,2051 1,2045 1,2044
Nórsko nórska koruna NOK 7,571 7,611 7,632 7,604 7,5505
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,5125 7,506 7,5108 7,5125 7,4953
Rusko ruský rubeľ RUB 38,665 38,9312 38,96 39,295 39,22
Turecko turecká líra TRY 2,3809 2,3763 2,3677 2,3774 2,376
Austrália austrálsky dolár AUD 1,2681 1,2824 1,283 1,2836 1,2841
Brazília brazílsky real BRL 2,4271 2,4262 2,4315 2,4323 2,434
Kanada kanadský dolár CAD 1,3233 1,3289 1,3271 1,3311 1,33
Čína čínsky jüan CNY 8,3974 8,3967 8,3652 8,4089 8,3836
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,3525 10,3536 10,3048 10,3705 10,3429
Indonézia indonézska rupia IDR 12208,57 12232,74 12164,39 12245,24 12174,94
India indická rupia INR 67,698 67,725 68,112 68,042 67,762
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1511,85 1514,05 1509,85 1512,98 1501,86
Mexiko mexické peso MXN 16,8782 16,9715 16,9975 17,0222 17,0243
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,0746 4,0834 4,0738 4,0916 4,0683
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,6203 1,6304 1,6292 1,6254 1,6251
Filipíny filipínske peso PHP 57,26 57,28 57,139 57,281 56,979
Singapur singapurský dolár SGD 1,6744 1,6761 1,6705 1,6775 1,6711
Thajsko thajský baht THB 40,946 41,038 40,971 41,177 41,082
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 10,1035 10,203 10,2562 10,2322 10,205
Izrael izraelský šekel ILS 4,9581 4,962 4,9586 4,957 4,961

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca č. 9/2012 - mesačník nielen pre podnikateľov
  • Zákon o DPH s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a príklady (DÚVaP) č. 4/2012
  • Novela zákona o účtovníctve
  • Novela zákona o ZDP

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO) č.4-5/2012
  • Prerušenie odpisovania automobilu
  • Novela zákona o účtovníctve
  • Určenie dane podľa pomôcok

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č.4-5/2012
  • Zákon o inšpekcii práce
  • Zamestnávanie absolventov
  • Zákon o dôchodkovom sporení

1000 riešení č. 4-5/2012
  • Novela zákona o DPH
  • Dane v praxi
  • Účtovníctvo

PRIPRAVUJEME

Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č.10/2012(IV/2012)
  • Zákon o cestnej doprave s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 5/2012(IV/2012)
  • Odpisy
  • Určenie miesta zdaniteľného plnenia pri tovare a službách
  • Dovolenky

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále – (DUO) - mesačník, č. 6/2012(V/2012)
  • Zdanenie príjmov duševného vlastníctva
  • Kurzové rozdiely z pohľadu ZDP

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č.6/2012(V/2012)
  • Dovolenka v roku 2012
  • Odstupné a odchodné

1 000 riešení – mesačník, č.6/2012(V/2012)
  • Pracovnoprávne vzťahy
  • Dane v praxi

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 

ZÁKONY 2012
Vážení ekonómovia, účtovníci, manažéri, vedúci pracovníci… prichádzame s možnosťou získať zborníky Zákonov 2012. Balíček Zákony obsahuje úplné znenia zákonov - daňové, účtovné, obchodné, občianske, sociálne, zdravotné, stavebné zákony, zákony o štátnej a verejnej správe, zákony o životnom prostredí platné v roku 2012.

Zákony I – daňové, účtovné…
(A5, 896 str.) - daň z príjmov; miestne dane, spotrebné dane, daň z pridanej hodnoty.


Zákony II – obchodné, občianske...
(A5, 920 str.) - obchodný zákonník; občiansky zákonník; občiansky súdny poriadok ; exekučný poriadok.


Zákony III – sociálne, zdravotné...
(A5, 600 str.) - zákonník práce; zákon o minimálnej mzde, sociálne poistenie, zdravotné poistenie.


Zákony IV – stavebný, katastrálny zákon…
(A5, 528 str.) - stavebný zákon; Katastrálny zákon; stavebné sporenie, vlastníctvo bytov, vlastníctvo pôdy.


Zákony V – štátna a verejná správa...
(A5, 408 str.) - zákon o štátnej službe, školský zákon, zákon o obecnom zriadení, rozpočtové pravidlá.


Zákony VI – životné prostredie, odpady…
(A5, 544 str.) životné prostredie, vodný zákon, zákon o odpadoch, zákon o ovzduší...


Platobné služby
monotematika(A5, 70 str.)            zdarma

Zákon o cestnej premávke
monotematika(A6, 376 str.)



BALÍČEK ZÁKONY 2012 obsahuje:
Zákony I + Zákony II + Zákony III + Zákony IV + Zákony V + Zákony VI + Platobné služby (zdarma) + Zákon o cestnej premávke (zdarma)

Cena balíčku je 23 €.

Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov. Objednávky vybavujeme do 48 hodín.

Len do vypredania zásob.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk


RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODIN

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page