P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 7/2009 |
20. 3. 2009 |
|
Vážení čitatelia! Opäť Vám prinášame novinky nielen pre podnikateľov. V Téme novín sa venujeme Protikrízovým opatreniam. Odborníci Vám odpovedia na otázky týkajúce sa daňových výdavkov. MH SR zmenilo a doplnilo výnos 1/2005 o poskytovaní dotácií, výnosom 2/20009 - tzv. "šrotovným", ktoré sme uviedli v Mimoriadnej téme novín. Obšírnejšie Vás o tomto výnose oboznámime v niektorých aprílových emilových novinách. Nechýbajú ani informácie ako si poradiť s nepríjemnými správami, kedy a čo treba platiť, čo vyšlo v Zbierke zákonov i čo nové v Európe a v Praktickej komunikáci uzavrieme návod ako niekoho presvedčiť … . Do budúceho čísla pripravujeme Daň z príjmov - platenie preddavkov v roku 2009. Za celý kolektív redakcie Vás srdečne zdraví, Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||
ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV - NOVELA OD 1. 3. 2009 Zákonom č. 60/2009 Z. z. s účinnosťou od 1. 3. 2009 bol novelizovaný zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Schválená novela zákona má za cieľ upraviť niektoré ustanovenia zákona o dani z príjmov tak, aby sa:
(Ing. Zdenka Kováčová - Poradca 8/2009)
DAŇ Z PRIDANEJ HODNOTY OD 1. 4. 2009 V rámci balíčka opatrení na elimináciu dopadov hospodárskej krízy dňa 17. 2. 2008 NR SR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Tento zákon nadobudne účinnosť 1. 4. 2009 (zákon ešte nebol uverejnený v Zbierke zákonov SR). § 2 PREDMET DANE (1) Predmetom dane je a) dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby, b) poskytnutie služby (ďalej len "dodanie služby") za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby, c) nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu Európskych spoločenstiev (ďalej len "členský štát"), d) dovoz tovaru do tuzemska. Komentár Zo znenia § 2 ods. 1 písm. a) a b) zákona vyplýva, že zdaniteľným obchodom, ktorý je predmetom dane podľa zákona o DPH platného v SR, je dodanie tovaru a dodanie služby za predpokladu, že toto dodanie je za protihodnotu, s miestom dodania v tuzemsku a je uskutočnené zdaniteľnou osobou. Uvedené ustanovenia sa upresňujú z dôvodu, aby v praxi nevznikali pochybnosti o zdanení s ohľadom na osobu, ktorá dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje. Doplnením slov "ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby" je zo znenia jednoznačné, že predmetom dane sú len tie plnenia, ktoré uskutoční zdaniteľná osoba v rámci svojej ekonomickej činnosti, z ktorej má príjmy, a nevzťahuje sa na tie činnosti, pri ktorých koná napr. ako súkromná osoba. Typickým príkladom je fyzická osoba, podnikateľ, u ktorého je potrebné rozlišovať, kedy koná ako zdaniteľná osoba a kedy nekoná ako zdaniteľná osoba. Napr., ak fyzická osoba predá byt, nekoná ako zdaniteľná osoba, a preto tento predaj nie je predmetom dane a to ani v prípade, ak je inak zdaniteľnou osobou. Predmetom dane by bol predaj bytu vtedy, ak by fyzická osoba bola podnikateľom a mala by byt vo svojom obchodnom majetku. § 49 ODPOČÍTANIE DANE PLATITEĽOM (3) Platiteľ nemôže odpočítať daň z tovarov a služieb podľa odseku 2, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 28 až 41, s výnimkou poisťovacích služieb podľa § 37 a finančných služieb podľa § 39, ak sú poskytnuté zákazníkovi, ktorý nemá sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň ani bydlisko na území Európskych spoločenstiev, alebo ak sú tieto služby priamo spojené s vývozom tovaru mimo územia Európskych spoločenstiev. Platiteľ, ktorý dodáva investičné zlato oslobodené od dane podľa § 67 ods. 3, a platiteľ, ktorý sprostredkováva dodanie investičného zlata oslobodené od dane podľa § 67 ods. 3, nemôže odpočítať daň z tovarov a služieb podľa odseku 2, ktoré použije na túto činnosť, s výnimkou dane z tovarov a služieb podľa § 67 ods. 5 a 6. Komentár Dodanie investičného zlata podlieha osobitnému režimu. Podľa § 67 je jeho dodanie vo všeobecnosti oslobodené od dane. Podľa princípov DPH by platiteľ dane nemal mať právo na odpočet dane z prijatých tovarov a služieb, ak tieto použije na plnenia s oslobodením od dane. Pri dodaní investičného zlata s oslobodením od dane je v zmysle smernice 2006/112/ES možné uplatniť odpočítanie dane len z niektorých prijatých vstupov, ktoré sú taxatívne uvedené v § 67 ods. 5 a 6 zákona. Doterajšia právna úprava v rozpore s princípmi DPH nevylučovala možnosť uplatnenia odpočtu dane z prevádzkových nákladov u platiteľov dane, ktorí dodávajú investičné zlato oslobodené od dane. Novelou sa tento nedostatok právnej úpravy odstraňuje. V § 49 ods. 3 sa dopĺňa zákaz odpočítania dane z prijatých tovarov a služieb, ktoré sa vzťahujú k činnosti, ktorá sa týka dodania investičného zlata oslobodeného od dane a ktorá sa týka činnosti spočívajúcej v sprostredkovaní dodania investičného zlata oslobodeného od dane (sprostredkovanie dodania takéhoto zlata je tiež oslobodené od dane). Právo na odpočítanie dane si však môže uplatniť platiteľ dane, ktorý vyrába investičné zlato alebo pretvára zlato na investičné zlato a využije voľbu zdaňovania. Právo na odpočet dane má tento platiteľ dane aj keď on sám neuplatňuje DPH na dodané investičné zlato, pretože daňová povinnosť sa prenáša na kupujúceho takéhoto zlata (novelou doplnený § 69 ods. 11 zákona o DPH). Rovnako má právo na odpočet dane z prijatých plnení aj sprostredkovateľ investičného zlata, pri dodaní ktorého výrobca využije voľbu zdaňovania podľa § 67 ods. 4 zákona o DPH. (JUDr. Alena Zuziková)
DAŇOVÉ VÝDAVKY FORMY UPLATŇOVANIA DAŇOVÝCH VÝDAVKOV Fyzické osoby s príjmami z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu (t.j. fyzické osoby s príjmami podľa § 6 ZDP) majú v zásade dve možnosti, akým spôsobom uplatňovať daňové výdavky pri zisťovaní základu dane:
Paušálny výdavok budú môcť uplatňovať na základe novelizácie ZDP účinnej od 1. 3. 2009 v prípade výdavkov na spotrebované pohonné látky, keďže zákon v § 19 ods. 2 písm. l) bode 3 umožní od tohto dátumu tieto výdavky uplatňovať vo forme paušálnych výdavkov. AUTOMOBIL ZAHRNUTÝ V OBCHODNOM MAJETKU Automobily sa pre účely zákona o dani z príjmov považujú za samostatné hnuteľné veci so samostatným technicko-ekonomickým určením a ak ich vstupná cena je vyššia ako 30 000 Sk (od 1. 1. 2009 je táto hranica 996 Eur, od 1. 3. 2009 je hranica 1 700 Eur), ide o hmotný majetok odpisovaný. Vstupná cena sa nezahrnuje do daňových výdavkov priamo pri obstaraní automobilu, ale postupne prostredníctvom daňových odpisov vypočítaných rovnomerným alebo zrýchleným spôsobom v súlade s § 22 - 28 ZDP. SÚKROMNÝ AUTOMOBIL NEZAHRNUTÝ V OBCHODNOM MAJETKU Od 1. 3. 2009 bude možné výdavky na spotrebované pohonné látky uplatňovať ako daňový výdavok na základe dokladov o nákupe pohonných látok, a to najviac do výšky vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky vozidiel, alebo vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne. DAŇOVÝ BONUS Od 1. 3. 2009 si daňový bonus môže uplatniť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky podľa § 16 ZDP v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí. DLHODOBÝ HMOTNÝ A NEHMOTNÝ MAJETOK Ako dlhodobý hmotný majetok "po prijatých zmenách" sa účtujú:
Dlhodobým nehmotným majetkom sú zložky majetku, ktorých ocenenie je vyššie ako 50 000 Sk (od 1. 1. 2009 je limit vo výške 1 660 €, od 1. 3. 2009 je limit vo výške 2 400 Eur) a doba použiteľnosti dlhšia ako jeden rok. Nehmotný majetok, ktorého ocenenie sa rovná 50 000 Sk (od 1. 1. 2009 je limit vo výške 1 660 €, od 1. 3. 2009 je limit vo výške 2 400 Eur) alebo je nižšie, možno zaradiť do dlhodobého nehmotného majetku, ak doba použiteľnosti tohto majetku je dlhšia ako jeden rok. Ako dlhodobý nehmotný majetok sa účtuje majetok podľa § 22 ods.7 zákona o dani z príjmov - práva priemyselného vlastníctva, autorské práva alebo práva príbuzné autorskému právu vrátane počítačových programov a databáz, projekty, výrobné a technologické postupy, utajované informácie, lesné hospodárske plány, technické a hospodársky využiteľné znalosti, ktorých vstupná cena je vyššia ako 50 000 Sk (od 1. 1. 2009 je limit vo výške 1 660 €, od 1. 3. 2009 je limit vo výške 2 400 Eur) a majú prevádzkovotechnické funkcie alebo použiteľnosť dlhšiu ako jeden rok a sú obstarané odplatne alebo vytvorené vlastnou činnosťou s cieľom obchodovať s nimi, aktivované náklady na vývoj, zriaďovacie výdavky vyššie ako 50 000 Sk (od 1. 1. 2009 je limit vo výške 1 660 €, od 1. 3. 2009 zriaďovacie výdavky nie sú považované z hľadiska daňového za nehmotný majetok) a technické zhodnotenie plne odpísaného nehmotného majetku vyššie ako 30 000 Sk (od 1. 1. 2009 je limit vo výške 996 €, od 1. 3. 2009 je limit vo výške 1 700 Eur). KURZOVÉ ROZDIELY Kurzové rozdiely vznikajú pri prepočte majetku a záväzkov vyjadrených v cudzej mene ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu, resp. Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Vzhľadom na prechod na menu euro došlo aj k zmene v tejto oblasti. Od 1. 1. 2009 sa majetok a záväzky vyjadrené v cudzej mene prepočítavajú na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, a to v deň predchádzajúci dňu uskutočnenia účtovného prípadu alebo v iný deň, ak to ustanovuje osobitný predpis, resp. v deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. PRACOVNÉ CESTY - PHL Od 1. 3. 2009 je možné PHL uplatniť do daňových výdavkov aj ďalšími dvomi spôsobmi:
Ak úroky neboli dohodnuté, dlžník je povinný platiť úroky z omeškania podľa predpisov občianskeho práva. Tento postup je účinný od 15. januára 2009. Výška úrokov z omeškania je o 8 percentuálnych bodov vyššia ako základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky platná k prvému dňu omeškania s plnením peňažného dlhu. Ak sa počas trvania omeškania zmení základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky a ak je to pre veriteľa výhodnejšie, výška úrokov z omeškania je o 7 percentuálnych bodov vyššia ako základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky platná k prvému dňu príslušného kalendárneho polroka, v ktorom trvá omeškanie; táto základná úroková sadzba Európskej centrálnej banky sa použije počas celého tohto polroka. Poplatok z omeškania je za každý deň omeškania 1 promile dlžnej sumy, najmenej však 0,83 eura za každý i začatý mesiac omeškania. ZRIAĎOVACIE NÁKLADY Od 1. 3. 2009 dochádza k významnej zmene v ponímaní zriaďovacích nákladov. ZDP prestáva považovať zriaďovacie náklady vyššie ako 1 660 Eur za nehmotný majetok (zmena v § 22 ods. 7 ZDP). Súčasne ZDP vo svojich prechodných ustanoveniach ustanovuje, že zostatkovú cenu zriaďovacích výdavkov zahrnie daňovník v plnej výške do daňových výdavkov za zdaňovacie obdobie končiace v roku 2009 v daňovom priznaní podanom po 28. februári 2009. (Ing. Dušan Dobšovič - Daňové výdavky 2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE K DANI Z PRÍJMOV PRÁVNICKÝCH OSÔB ZA ROK 2007 V roku 2008 firma ALFA dostala faktúry týkajúce sa roku 2007 na sumu 2 800 Sk za službu dopravy. Pre firmu ALFA suma 2 800 Sk predstavuje v zmysle internej smernice nevýznamný náklad. Je potrebné podať dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb za rok 2007? Ak zásadu časovej a vecnej súvislosti nemožno dodržať, firma ALFA môže účtovať aj v účtovnom období, v ktorom zistila uvedené skutočnosti, t.j. v roku 2008. Do účtovníctva a účtovných výkazov roku 2007 teda zasahovať nebude. Dodatočne prijaté faktúry od dodávateľa za obdobie roku 2007 firma ALFA zaúčtuje v účtovnom období 2008 ako opravy nákladov minulých účtovných období na účet 518 - Ostatné služby, nakoľko ide pre firmu o nevýznamný náklad z pohľadu jeho výšky. Do daňových nákladov sa suma 2 800 Sk premietne formou dodatočného daňového priznania za rok 2007 a v bežnom roku 2008 sa bude považovať za nedaňový náklad, nakoľko zásada časovej a vecnej súvislosti platí aj na účely dane z príjmov. VYUŽÍVANIE AUTOMOBILU ZARADENÉHO DO OBCHODNÉHO MAJETKU AJ NA SÚKROMNÉ CESTY Podnikateľ - fyzická osoba má v obchodnom majetku zaradený osobný automobil. Tento však používa aj na súkromné cesty počas víkendov. Akým spôsobom má zahŕňať výdavky na prevádzku automobilu do daňových výdavkov? V danom prípade je potrebné vychádzať zo skutočnosti, že automobil je iba sčasti používaný na dosahovanie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. Je preto nutné z daňových výdavkov vyčleniť všetky výdavky súvisiace s uskutočňovanými súkromnými cestami. Výdavky na osobnú potrebu daňovníka totiž v zmysle § 21 ods. 1 písm. i) ZDP nie sú daňovými výdavkami. S cieľom preukázateľnosti výdavkov súvisiacich s podnikateľskou činnosťou a vylúčením výdavkov vynaložených na osobnú potrebu daňovníka je vhodné a potrebné viesť evidenciu o jazdách. Táto môže slúžiť ako vhodný prostriedok k stanoveniu správneho pomeru daňových a nedaňových výdavkov. Ak napr. podnikateľ celkovo za mesiac september podľa evidencie jázd najazdil 890 km, z toho 650 km pre účely podnikania a zvyšných 240 km pre účely súkromných ciest, je možné jednoznačne určiť pomer zahrnovania spotrebovaných prevádzkových výdavkov do daňových výdavkov. Z evidencie je zrejmé, že v mesiaci september najazdil 73 % jázd pre účely podnikania a 27 % pre osobnú potrebu. V takomto pomere sa rozdelia napríklad spotrebované pohonné látky. V prípade iných "výdavkov dlhodobejšieho charakteru" (zákonné poistné, havarijné poistné, oprava, údržba, a pod.) je vhodné vyššie uvedený pomer vysledovať v dlhodobejšom časovom horizonte, napr. za celý kalendárny rok. Obdobne ako výdavky prevádzkového charakteru je potrebné v danom prípade rozčleniť aj odpisy, pokiaľ je automobil ešte odpisovaný. Pri odpisovaní hmotného majetku, ktorý sa iba sčasti používa na zabezpečenie príjmu, sa totiž v zmysle § 24 ods. 4 ZDP do daňových výdavkov zahŕňa iba pomerná časť odpisov. Ak napr. podnikateľ celkovo za zdaňovacie obdobie podľa evidencie jázd najazdil 8 900 km, z toho 6 500 km pre účely podnikania a zvyšných 2 400 km pre účely súkromných ciest, je možné jednoznačne určiť pomer zahrnovania odpisov do daňových výdavkov. Z evidencie je zrejmé, že daňovník najazdil 73 % jázd pre účely podnikania a 27 % pre osobnú potrebu a v tomto pomere rozdelí aj vypočítaný ročný odpis. Ak teda ročný odpis automobilu je napr. 180 000 Sk, v rámci uzávierkových operácií zaúčtuje v peňažnom denníku odpis vo výške 131 400 Sk do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane. Tento výpočet uvedie na internom účtovnom doklade, na základe ktorého uvedený účtovný prípad zaúčtuje. VÝDAVKY NA HYGIENICKÉ PROSTRIEDKY Zamestnávateľ v oblasti stavebníctva nakupuje raz mesačne zamestnancom uteráky, mydlá a iné čistiace prostriedky po skončení pracovnej zmeny na stavbe. V akom množstve sú tieto výdavky daňovo uplatniteľné? Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v rámci § 6 ods. 3 písm. b) ustanovuje zamestnávateľom povinnosť bezplatne poskytovať okrem iného aj umývacie, čistiace a dezinfekčné prostriedky, potrebné na zabezpečenie telesnej hygieny. Je to teda obligatórna povinnosť zamestnávateľa ustanovená zákonom. Takéto výdavky sú podľa § 19 ods. 2 písm. c) bod 1 ZDP daňovo uplatniteľné. Čo sa týka rozsahu takýchto nakupovaných prostriedkov, je potrebné skonštatovať, že rozsah poskytovania prostriedkov na osobnú hygienu a očistu, umývacích, čistiacich a dezinfekčných prostriedkov nie je upravené žiadnym osobitným všeobecným právnym predpisom. Tieto otázky môžu riešiť rôzne rezortné predpisy alebo kolektívne zmluvy. Zjednodušene teda možno skonštatovať, že v danom prípade je potrebný nakupovať pre účely daňovej uplatniteľnosti primerané množstvo takýchto prostriedkov. Daňovú uplatniteľnosť súvisiacich výdavkov možno v predmetnom prípade navyše podporiť ustanovením § 19 ods. 2 písm. a) ZDP. PREDAJ PODIELOVÉHO LISTU Spoločnosť predala podielový list v sume 95 000 Sk (priemerný kurz v deň predaja 97 000 Sk), pričom obstarávacia cena predaného podielového listu bola 125 000 Sk (priemerný kurz v deň nákupu 120 000 Sk). Aký daňový režim prislúcha tejto transakcii? Je zrejmé, že z predaja spomínaného podielového listu vznikla obchodnej spoločnosti strata. Nakoľko išlo o obchod s cenným papierom obchodovaným na burze cenných papierov, je pre daňové účely potrebné v danom prípade skúmať dodržanie 10 %-nej odchýlky od priemerného kurzu v deň nákupu a v deň predaja. Podielový list mohol byť podľa § 19 ods. 2 písm. f) bod 1 ZDP pre účely možnosti uplatnenia obstarávacej ceny podielového listu do daňových výdavkov predaný v rámci rozpätia daného priemerným kurzom a 10 % odchýlkou od priemerného kurzu v deň predaja, t.j. v rozpätí 97 000 Sk až 87 300 Sk. Uvedené rozpätie je teda dodržané, keďže pri danej transakcii bola predajná cena podielového listu 95 000 Sk. Podielový list mohol byť podľa § 19 ods. 2 písm. f) bod 1 ZDP pre účely možnosti uplatnenia obstarávacej ceny podielového listu do daňových výdavkov nakúpený v rámci rozpätia daného priemerným kurzom a 10 % odchýlkou od priemerného kurzu v deň nákupu, t.j. v rozpätí 120 000 Sk až 132 000 Sk. Uvedené rozpätie je teda dodržané, keďže nákupná cena podielového listu bola 125 000 Sk. Keďže aj nákupná aj predajná cena podielového listu sa nachádzala v danom rozpätí, na daňové účely možno uplatniť cenu obstarania v plnej výške - t.j. 125 000 Sk. (odpovedal Ing. Dušan Dobšovič - Daňové výdavky 2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výnos 2/2009
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky zo 4. marca 2009, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z. z. ustanovuje: Čl. I
Výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.), výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č. 473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto: 1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie: "§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného motorového vozidla (1) Dotáciu na kúpu nového osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len "zástupca"), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto dotácia sa poskytuje vo výške a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur, b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne. (2) Novým osobným motorovým vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky. Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom zastúpení na území Slovenskej republiky. (3) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9. marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru 2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31. decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel. (4) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa odseku 1, b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie. (5) Žiadosť obsahuje a) obchodné meno zástupcu, b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu, c) identifikačné číslo zástupcu, d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje, e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská členov štatutárneho orgánu zástupcu. (6) Prílohou žiadosti je a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6) a jeho trvalé vyradenie z evidencie, b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu. (7) Žiadosti sa predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci kalendárny mesiac.". Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie: "6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.". 2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú slová "podľa § 2 až 7". 3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú slová "podľa § 2 až 7". Čl. II
Tento výnos nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009. (redakcia)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UMENIE PRESVEDČIŤ - 2. časť ... dôležitou skutočnosťou, ktorú treba mať na pamäti je, že ľudia majú tendenciu vracať sa k pôvodnému spôsobu myslenia. Naše presviedčanie bude mať väčšiu šancu na úspech, ak sa budeme pridržiavať nasledujúcich pravidiel:
O tom, čo sú to argumenty sa netreba rozpisovať. Čo sú to náznaky si naznačíme teraz. Existuje 6 tried náznakov: Porovnanie Pozri, iní to robia takto. A ak to robia iní, mal by si aj ty. Atraktívnosť Ak sa ti páčim, urob čo požadujem. Autorita Ak ma uznávaš, mal by si mi veriť. Reciprocita Ak ti niekto niečo dáva, mal by si sa revanšovať. Konzistentnosť Ak si k veci už raz zaujal postoj, nemal by si ho meniť. Zriedkavosť výskytu Ak je toho málo, musí to byť dobré. Je zrejmé, že náznaky treba vždy vyberať podľa okamžitej situácie. Najpresvedčivejším náznakom pre pánov sú spravidla krátke sukne na peknej žene a najpresvedčivejším náznakom pre dámy je zasa poukazovanie na príjemné veci. DEFENZÍVA V PROCESE PRESVIEDČANIA Už sme si povedali, že so súperom treba zaobchádzať v rukavičkách. Znie to neuveriteľne, ale s rukavičkami sa dá dosiahnuť viac, ako s dubovým kyjakom. Postupným miernym zvyšovaním tlaku dostaneme skôr súpera tam, kde ho chceme mať, ako keby sme ho tam "ťahali za vlasy". Čomu sa pri presviedčaní vyhnúť ukazuje nasledujúca tabuľka.
Takže nebyť agresívny, ale presviedčať. O výsledku presviedčania rozhoduje veľa faktorov, ale najdôležitejšie je, aby váš súper správne pochopil to, čo hovoríte. Príjem správy ešte automaticky neznamená pochopenie správy. Napríklad topiaci v snahe udržať sa nad vodou rozhadzuje rukami. Okoloidúci to zbadá a domnievajúc sa, že ide o pozdrav, tiež mu zakýva rukou. Záverom si zrekapitulujme, čo treba urobiť, aby sme boli v presviedčaní úspešní:
Záver
(Ing. Milan Konvit)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MURPHY O SPRÁVACH A ODPORUČENÉ REAKCIE Žiadna správa nie je iba dobrá. Väčšina správ sa postupne zhoršuje. Ak môže prísť viacero zlých správ naraz, prídu v najhoršom možnom slede, t.j. Tá najhoršia zo zlých príde až ako posledná. Keď už horšie správy nemôžu prísť, tak určite prídu. Žiadna správa nie je natoľko zlá, aby za ňou nemohla prísť ešte horšia. Za dvomi zlými správami príde správa o katastrofe. V určitých situáciách je nadávanie rovnako účinné ako modlitby. Dávajte si pozor na to, čo hovoríte. Hlavne vtedy, ak sa zdá, že vás nikto nepočúva. Často je lepšie nič nevedieť a vždy je rozumnejšie nič nehovoriť. Niekedy je lepšie na nič nemyslieť. (Zdroj: Murphyho zákony novela pre XXI. storočie)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SR Čiastka číslo 37/2009 zo dňa 19. 03. 2009 91/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR o podpísaní Dohovoru Rady Európy o praní špinavých peňazí, vyhľadávaní, zaistení a konfiškácii ziskov z trestnej činnosti a o financovaní terorizmu Príloha k čiastke 37 – k oznámeniu č . 91/2009 Z . z . Čiastka číslo 38/2009 zo dňa 19. 03. 2009 92/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 401/2006 Z. z. o výberových konaniach na obsadenie štátnozamestnaneckých miest na súdoch 93/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č.120/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o používaní úradného odevu sudcami, prokurátormi a advokátmi v konaní pred súdom 94/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 118/2005 Z. z. o náležitostiach rozvrhu práce 95/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov 96/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 618/2005 Z. z. o tvorbe spisu orgánmi činnými v trestnom konaní a súdmi Čiastka číslo 39/2009 zo dňa 20. 03. 2009 97/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov 98/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva SR o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o záchrannej zdravotnej službe 99/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva SR o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú sídla staníc záchrannej zdravotnej služby 100/2009 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 13. decembra 2007 č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení opatrenia z 27. novembra 2008 č. MF/24101/2008-74 101/2009 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR z 30. novembra 2005 č. MF/22930/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre zdravotné poisťovne v znení neskorších predpisov 102/2009 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení opatrenia z 27. novembra 2008 č. MF/24485/2008-74 103/2009 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2002 č. 22602/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení niektorých položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania v znení neskorších predpisov 104/2009 Oznámenie Ministerstva financií SR o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. 3. - streda
31. 3. - utorok
do výplatného termínu
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HĽADANIE ALTERNATÍV K PREPÚŠŤANIU Napriek prehlbujúcej sa hospodárskej kríze zamestnávatelia hľadajú kreatívne spôsoby ako sa vyhnúť redukovaniu stavov a prepúšťaniu. Ekonomické indikátory zverejnené v posledných dňoch ukázali, že najhoršia kríza od tridsiatych rokov sa prehlbuje. Medzinárodná organizácia práce ILO v januári 2009 predpovedala, že globálna nezamestnanosť môže vzrásť na 50 miliónov (pokiaľ sa vyplnia najhoršie scenáre). Prognózy budúceho rastu sa neustále prehodnocujú a je veľmi nepravdepodobné, že sa EÚ začne spamätávať z krízy už koncom roka 2009. Podľa štatistiky, ktorú zverejnila minulý týždeň BusinessEurope,eurózona spomalí o 2,1 % v porovnaní s rastom 0,8 minulý rok. Z celkového pohľadu Únia zaznamená 2,2-percentný negatívny rast. Podľa správy írskej agentúry Eurofound vlády EÚ a aj jednotlivé firmy prijímajú opatrenia tak, aby sa vyhli redukcie stavov a prepúšťaniu, aj keď ich trápia problémy, pre chaos, ktorý vládne na finančnom trhu. Mnohí zamestnávatelia v celej Európe prepúšťajú len ak už nemajú inú možnosť. Skôr pristupujú k trom alternatívam - skrátená pracovná doba, platené alebo neplatené voľno a tzv. pay for job klauzulám v reštrukturalizačných dohodách. Eurofound zdôraznila, že prijímanie takýchto opatrení rozvinie najmä ľudský kapitál v očakávaní hospodárskeho ozdravenia v rokoch 2010 - 2012. Dočasné zatváranie tovární Niektoré automobilky a firmy pôsobiace v oblasti výroby ocele sa rozhodli dočasne odstavovať svoje prevádzky. Napríklad továreň Hondy vo Veľkej Británii sa zastavila na štyri mesiace - od februára do marca a Renault Truck tiež plánuje zavrieť svoje tri výrobné haly vo Francúzsku na tri mesiace. V závode Hondy odstavenie ovplyvní 2 500 z 3700 zamestnancov, ktorí budú poberať plnú základnú mzdu prvé dva mesiace a 60 % zvyšné dva. Keď sa továreň v júni otvorí naplno, zamestnanci budú musieť odpracovať neplatené nadčasy rovné sume vyplatenej počas doby, kedy boli doma. Podobné rozhodnutie prijali aj Bentley a Aston Martin. Krátkodobé schémy Nemecko a Francúzsko pristúpili ku krátkodobým kompenzačným programom, v rámci ktorých budú zamestnávatelia môcť požiadať o dočasnú štátnu asistenciu pri pokrývaní platov pri redukovanej prevádzke. Európska komisia členské štáty vyzýva, aby využili európske štrukturálne fondy na podporu školení počas obmedzenej pracovnej doby. "V normálnych časoch by takéto peniaze boli považované za štátnu pomoc v nesúlade s pravidlami EÚ," povedal predseda Komisie José Manuel Barroso "Avšak týmto spôsobom si robotníci udržia prácu, pracujú menej a investuje sa do ich vyššej kvalifikovanosti a ich budúcnosti." (zdroj: euractiv.sk)
AKCIOVÉ FONDY SA ODLEPILI OD DNA Zisky akciových trhov si konečne môžu vychutnať aj slovenskí investori. Zelených čísel sa dočkali po štyroch týždňoch strát. Za päť dní si akciové fondy orientované na USA pripísali vyše desať percent. V polovičnom pluse boli európske. Podľa odborníkov však o stúpajúci trend ísť nemusí. Banky hlásia zisk Akciové fondy, v ktorých majú slovenskí podielnici 181 miliónov eur, ťažili z minulotýždňového rekordného nárastu burzových indexov. Trhy v USA si pripísali najväčšie prírastky od novembra. Hlavný impulz prišiel z finančného sektora. "Bankové giganty Citigroup, JP Morgan a Bank of America oznámili, že počas prvých dvoch mesiacov roka sa im podarilo stabilizovať a začali generovať zisky. Pozitívne prekvapenie priniesol aj vývoj maloobchodného predaja a spotrebiteľskej dôvery, ktoré sa síce stále pohybujú na nízkych úrovniach, ich výsledky však boli lepšie, ako sa v priemere očakávalo," sumarizuje investičný analytik spoločnosti RM-S Market Kristián Boldizsár. Európa kopíruje Európske burzy čerpali energiu z tých istých ekonomických údajov ako trhy na druhej strane Atlantiku. "Investori však nereagovali na mimoriadne znepokojivé správy, ktorými bol prudký pokles priemyselnej výroby vo Francúzsku, Veľkej Británii aj v Nemecku," upozorňuje portfóliová manažérka IAD Investments Katarína Antoničová. Stredoeurópskym burzám pomohlo aj zníženie základnej úrokovej sadzby švajčiarskou centrálnou bankou a následné oslabenie franku. "To je pozitívne hlavne pre Maďarsko, kde je väčšina hypotekárnych úverov viazaná na švajčiarsky frank a euro," hovorí portfóliový manažér KD Investments Gabriel Hinzeller. Postupné zotavenie cien ropy zase podporovalo ruský akciový trh. Z najhoršieho vonku? Skok na akciových trhoch sa vraj dal očakávať. "Po takmer troch mesiacoch poklesu, počas ktorých hlavné indexy stratili v priemere 20 percent, bola takáto korekčná rely viac-menej predvídateľná. Čakalo sa len na správny impulz," hovorí Boldizsár. Podľa neho to však neznamená, že akciové trhy sú z najhoršieho vonku a odteraz pôjdu už len hore. Ak najmä finančný sektor opäť prinesie negatívne prekvapenia, súčasná eufória sa rýchlo vytratí a akcie sa s najväčšou pravdepodobnosťou opäť prepadnú. "Trhy reagovali na vyhlásenia bánk ohľadne ziskovosti, v prípade, že by boli skutočne v pluse, zlepšilo by to vyhliadky na rýchlejšie skončenie recesie," podčiarkuje analytik spoločnosti X-Trade Brokers Kamil Boros. Súčasný rast tiež označuje za korekciu. "Zmenu trendu môžu priniesť až reálne údaje, ktoré ukážu, že situácia v bankovom sektore a následne aj v reálnej ekonomike sa začína zlepšovať," myslí si. S akciami opatrne Aj napriek doteraz slabším výsledkom akciové fondy sú v kolektívnom investovaní na Slovensku jediné, kam ľudia vložili viac peňazí ako vybrali. "Investícia na akciových trhoch je dlhodobým investičným rozhodnutím, kde významný pokles akcií zvyšuje perspektívu vyššieho výnosu pre investora, nie je však jeho zárukou," pripomína Dušan Svitek, vedúci odboru treasury v Slovenskej sporiteľni. Podľa neho je správnym investičným riešením pravidelné investovanie do akciových trhov, teda aj v súčasnosti. Investovanie do akcií patrí k rizikovejším investíciám, pričom investičný horizont sa tu pohybuje nad piatimi rokmi. (zdroj: hnonline.sk)
EURÓPA ODOBERÁ VODU NEUDRŽATEĽNÝM SPÔSOBOM V mnohých častiach Európy sa voda využíva neudržateľným spôsobom, zatiaľ čo jej nedostatok narastá nielen na juhu, ale aj v niektorých severných oblastiach Starého kontinentu. Uvádza sa to v najnovšej správe Európskej agentúry pre životné prostredie (EEA). Dokument varuje, že klimatické zmeny zvýšia frekvenciu a intenzitu období sucha, čo prehĺbi nedostatok vody najmä v letných mesiacoch. Odborníci EEA preto upozorňujú, že je potrebné minimalizovať množstvo vody, ktoré človek čerpá, a zefektívniť jej používanie. Ak sa vylúči nelegálna spotreba vody, Európa odoberá ročne približne 285 kilometrov kubických sladkej vody, čo v priemere predstavuje 5300 metrov kubických na obyvateľa, teda približne obsah dvoch olympijských plaveckých bazénov. "Pokiaľ ide o vodu, žijeme nad svoje možnosti. Nadmerná spotreba však nie je trvalo udržateľná," varovala profesorka Jacqueline McGlade, výkonná riaditeľka EEA. Tento nepriaznivý trend má podľa nej veľký vplyv na kvalitu a kvantitu zvyšnej vody a na ekosystémy, ktoré sú od nej závislé. Krátkodobým riešením môže byť odber ešte väčších množstiev vody z povrchových a podzemných zásob, EEA však navrhuje opatrenia s dlhodobejším účinkom. Správa prináša zoznam odporúčaní, medzi ktorými figurujú kroky na efektívnejšie využívanie vody predovšetkým v poľnohospodárstve a priemysle, ako aj na elimináciu jej nelegálneho odberu. Podľa EEA je potrebné prioritne riešiť presakovanie systémov verejných vodovodov. V niektorých častiach Európy môže strata vody presakovaním predstavovať viac ako 40 percent z celkových dodávok. Odborníci vyzývajú európske vlády aj na podporu využívania alternatívnych vodných zásob, ako sú čistená odpadová voda, odpadová voda z domácností a nazbieraná dažďová voda. Kľúčový význam má tiež zvyšovanie povedomia európskej verejnosti, napríklad prostredníctvom školských vzdelávacích programov. (zdroj: aktualne.sk)
ŠROTOVNÉ OD VLÁDY? VETERÁNOV JE OVEĽA VIAC Kolóny starých áut pred šrotoviskami a až dvojmesačné čakanie u predajcov na nové auto. To je výsledok šrotovného - štátnej dotácie, ktorá mala v čase krízy zobudiť automobilový priemysel na Slovensku. Vysoký záujem ľudí o jej využitie vládu prekvapil. Na túto formu podpory vyčlenila len 33,2 milióna eur, čo stačí pre 22-tisíc záujemcov. Veteránov je oveľa viac Na slovenských cestách však v súčasnosti jazdí oveľa viac veteránov. Podľa dopravného analytika Jána Bazovského ich je zhruba 584-tisíc starších ako desať rokov. Z celkového počtu 1,4 miliónov áut na Slovensku je to viac ako tretina. Podľa Bazovského ide takmer o rovnaké číslo ako v ostatných postkomunistických krajinách. "Rozhodne iný stav je v Rakúsku, Nemecku a ďalších západoeurópskych krajinách," tvrdí. Nie je vylúčené, že väčšine starých škodoviek či ruských žigulákov budú chcieť ľudia dať definitívne zbohom. Ak by vláda chcela investovať do všetkých, na šrotovné by musela vyčleniť až 876 miliónov eur, čo je 26-krát viac ako dnes. O zvýšení, ktoré už pri zavádzaní šrotovného pripustil premiér Robert Fico, sa však zatiaľ nehovorí. "Keď sme zavádzali šrotovné, povedali sme, že keď sa to ujme a bude to užitočné, prehodnotíme to, ale či štát uvoľní ďalšie prostriedky, si zatiaľ netrúfam odhadovať," povedal po včerajšom rokovaní vlády minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Pripomenul, že rozhýbali aj predajcov. "Zrazu niektorí už dokonca ponúkajú 3 000 a viac eur podporu." Fakty o veteránoch na cestách
Opozícia však s účinnosťou tohto opatrenia nesúhlasí. Podľa nej vyvoláva na verejnosti škodlivé reakcie. "Vláda spôsobila to, že mnohí ľudia, ktorí nebudú mať na chlieb, sa dali naviesť tejto vláde na zošrotovanie svojho funkčného auta," konštatoval podpredseda KDH Július Brocka. Podľa neho vláda týmto opatrením prenáša problémy firiem na radových občanov. Šrotovné môžu využiť majitelia áut starších ako 10 rokov, ktoré zaregistrovali na polícií ešte pred 31. decembrom 2008. Bazovský však zavedenie šrotovného víta, a to najmä z hľadiska výraznej obmeny vozového parku. Staré autá sa už podľa neho nesprávajú počas jazdy tak, ako nové. S týmto názorom súhlasí aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. "Staré autá majú väčšiu náchylnosť na vznik kolíznych situácií na cestách." Dnes sú už autá na oveľa vyššej úrovni ako ich predchodcovia spred desiatich rokov. "Vedia rozdielne reagovať, majú rýchlejší rozbeh, účinnejšie brzdenie i spomalenie," hovorí Palčák. Ťažká rozlúčka Podľa Bazovského dnes technický pokrok postúpil natoľko, že pri nových autách, ktoré sú bežne vybavené airbagmi, je oveľa vyššia aktívna aj pasívna bezpečnosť vodiča. "To, čo sa nachádza v škodovke, ktorá bola vyrobená pred dvadsiatimi rokmi, je obraz tej doby. Aj z tohto hľadiska by obmena vozového parku bola výhodná." Ďalšou rovinou je životné prostredie. "Vtedy sa nekládol dôraz na to, aby sa natoľko nezaťažovalo. Dnes sú normy z hľadiska vypúšťania emisií oveľa prísnejšie," dodáva Palčák. Problémom obmeny starých áut za nové však môže byť ekonomická úroveň spoločnosti. "Auto nie je bežná súčasť života niektorých ľudí. V prvom rade zohrávajú dôležitú úlohu financie. Sú tiež ľudia, ktorí si k svojmu autu vytvorili určitý citový vzťah a veľmi ťažko by sa s ním lúčili, hoci už celkom nezodpovedá technickým normám," dodáva Bazovský. Eduard Dedinský zo spoločnosti Testek, ktorá eviduje technické kontroly vozidiel, hovorí, že zo zhruba 900-tisíc technických kontrol ročne, neprejde asi päť percent áut. "Nie je však vylúčené, že auto pri následnej alebo opakovanej kontrole už môže byť spôsobilé." (zdroj: hnonline.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE, nový zákon, platný o d 1. 2. 2009
BALÍČEK ZÁKONA O CESTNEJ PREMÁVKE, formát A5 + A6 + Poradca 7/2009
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon o cestnej premávke a vykonávacia vyhláška, A5/cca 172 str. Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon o cestnej premávke - novela s komentárom, Poradca 7/2009, A5/cca 250 str.
DAŇ Z PRÍJMOV, ZÁKON O DPH, O ÚČTOVNÍCTVE …po posledných novelách prijatých v rámci krízových opatrení
DAŇOVÝ BALÍČEK S 20 % ZĽAVOU, daňové výdavky 2009 + Aktualizácia I/2 2009 Daňové výdavky 2009 od A - Z, A5/cca 400 str. Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009. Publikáciu vydávame už 5. rok, u čitateľov sa stretáva s veľkým ohlasom. Autor zakomponoval do publikácie aj balík opatrení, ktorý schválila vláda., súvisiac s prehlbujúcou sa hospodárskou krízou.
Aktualizácia I/2 2009, A5/cca 200 str.
ZÁKONY Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, úplné znenia zákonov po posledných novelách, nielen podnikateľom, právnikom, živnostníkom, advokátom, ...
BALÍK ZÁKONOV Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, Zborník Zákony II/2009 + Aktualizácia II/1 2009
Aktualizácia II/1 2009, A5//cca 232 str.
DAŇ Z PRÍJMOV A DPH, platné od 1. 1. 2009
BALÍČEK - DAŇ Z PRÍJMOV A DPH, DUO 1/2009 + Poradca 4-5/2009 + Poradca 6/2009 + 1000 riešení 1/2009
Zákon o DPH - zmeny od 1. 1. 2009, Poradca 4-5/2009, A5/464 str. Daň z príjmov - novela s komentárom, Poradca 6/2009, A5/256 str. DPH a daň z príjmov - problémy a riešenia, 1000 riešení 1/2009 A5/160 str.
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 8/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 4/2009
Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 4/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 4/2009
1 000 riešení - dvojmesačník, č. 2/2009
MONOTEMATIKY Účtovná závierka za rok 2008 v JÚ a PÚ Monotematika zahŕňa právne normy a aktuálne zmeny pre rok 2008, pre potreby zostavenia účtovnej závierky. Pre podvojné účtovníctvo sú rozpracované:
Pre podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva je poukázané na uzatváranie účtovných kníh, inventarizáciu majetku a záväzkov a uzávierkové účtovné operácie. Daňové priznania za rok 2008 Monotematika je určená právnickým aj fyzickým osobám, ktoré sú povinné podať daňové priznanie za rok 2008. Obsahuje návod na vyplňovanie daňových priznaní a spracovanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Materiál je doplnený príkladmi, výpočtami a praktickým návodom na vyplňovanie jednotlivých potrebných tlačív. AKTUALIZÁCIE K ZBORNÍKOM ZÁKONY I. - VI. Aktualizácia I/2, 1. 3. 2009
Aktualizácia I/3, 12. 3. 2009
Aktualizácia III/1, 13. 3. 2009
PRIPRAVUJEME Poradca, č. 9/2009 (IV/2009)
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2009 (IV/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO), č. 5/2009 (IV/20009)
Verejná správa - (VS), č. 5/2009 (IV/2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 5/2009 (IV/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |