P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 6/2006 14. 04. 2006
|
Vážení čitatelia! Zákon o účtovníctve a rovnako aj postupy účtovania pre podnikateľov ustanovujú, že účtovné jednotky sú povinné účtovné prípady účtovať do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. V rubrike Téma novín, teda upozorňujeme na ustanovenia upravujúce časovú a vecnú súvislosť účtovania účtovných prípadov, ako aj ich účtovanie v prípade, keď sa časová a vecná súvislosť nedodržala.Riešenie problémov, ktoré vznikajú v spomínanej oblasti nájdete v rubrike Otázky a odpovede. V rubrike Začíname podnikať sa dočítate o ponaučeniach z praxe v daňovej komunikácii. Čo nové prináša rubrika Praktická komunikácia? Možnosť otestovať sa, či máte na to, aby ste sa stali dobrým manažérom. Upozorňujeme Vás, že v každých novinách nájdete daňový kalendár, s dôležitými dátumami pre podnikateľov a živnostníkov. Želáme vám veľa slnečných dní, životného optimizmu a pracovných úspechov.
Ing. Lenka Hlaváčová
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||||||||||||||
ÚVOD Zákon o účtovníctve a rovnako aj postupy účtovania pre podnikateľov ustanovujú, že účtovné jednotky sú povinné účtovné prípady účtovať do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Ak však túto zásadu nie je možné dodržať (napr. účtovná jednotka sa o účtovnom prípade dozvedela neskoro, preto daný prípad nemohla zaúčtovať do obdobia, s ktorým súvisel, alebo zistila, že účtovný prípad v predchádzajúcom účtovnom období zaúčtovala nesprávne, atď.), vtedy musí účtovať v tom účtovnom období, v ktorom tieto skutočnosti zistila. V týchto prípadoch potom ide o účtovanie opráv chýb minulých účtovných období, ktorému sa budeme v našom príspevku ďalej venovať. V úvode upozorníme na ustanovenia upravujúce časovú a vecnú súvislosť účtovania účtovných prípadov, ako aj ich účtovanie v prípade, keď sa časová a vecná súvislosť nedodržala. 1. ČASOVÁ A VECNÁ SÚVISLOSŤ ÚČTOVNÝCH PRÍPADOV A ZÁKON O ÚČTOVNÍCTVE Podľa § 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. účtovná jednotka účtuje a vykazuje účtovné prípady v období, s ktorým časovo a vecne súvisia (ďalej len "účtovné obdobie"). Ak túto zásadu nemožno dodržať, účtovná jednotka ich zaúčtuje a vykáže v období, keď sa tieto skutočnosti zistili. Účtovným obdobím môže byť: a) kalendárny rok, b) hospodársky rok. Kalendárny rok je obdobie od 1. 1. do 31. 12. bežného roka. Hospodársky rok je obdobie nepretržite po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov, ktoré nie je zhodné s kalendárnym rokom. K zmene účtovného obdobia môže dôjsť len k prvému dňu kalendárneho mesiaca. Pri zmene účtovného obdobia je obdobie od skončenia predchádzajúceho účtovného obdobia do začatia iného účtovného obdobia účtovným obdobím, ktoré je kratšie ako 12 kalendárnych mesiacov. To primerane platí aj privzniku alebo zániku účtovnej jednotky, pričom pri vzniku účtovnej jednotky začína prvé účtovné obdobie dňom vzniku účtovnej jednotky a pri zániku účtovnej jednotky končí posledné účtovné obdobie dňom zániku účtovnej jednotky. 2. PODMIENKY UPLATNENIA ÚČTOVNÉHO OBDOBIA HOSPODÁRSKY ROK Uplatniť účtovné obdobie, ktoré je hospodárskym rokom, môže účtovná jednotka po písomnom oznámení zámeru zmeny účtovného obdobia miestne príslušnému daňovému úradu najmenej 15 dní pred zmenou účtovného obdobia. Ak je takéto oznámenie miestne príslušnému daňovému úradu doručené, musí účtovná jednotka účtovné obdobie, ktorým je hospodársky rok, dodržať po celé nasledujúce účtovné obdobie. Obdobne postupujú účtovné jednotky aj pri prechode z hospodárskeho roku na kalendárny rok. Účtovné obdobie, ktoré je hospodárskym rokom, nemôžu uplatniť: a) fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov, pretože zákon o dani z príjmov pre fyzické osoby ustanovuje zdaňovacie obdobie iba kalendárny rok a b) subjekty verejnej správy (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, verejné vysoké školy, štátne fondy, zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa, Fond národného majetku SR a Pozemkový fond, pretože sú napojené svojím vzťahom na štátny rozpočet, ktorý sa naďalej zostavuje za kalendárny rok). Verné a pravdivé zobrazenie účtovnej závierky Podľa § 7 zákona o účtovníctve, účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Zobrazenie v účtovnej závierke je verné, ak obsah položiek účtovnej závierky zodpovedá skutočnosti a je v súlade s ustanovenými účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Zobrazenie v účtovnej závierke je pravdivé, ak sú pri ňom použité účtovné zásady a účtovné metódy, ktoré vedú k dosiahnutiu verného zobrazenia skutočností v účtovnej závierke. Účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov. Podľa § 8 zákona o účtovníctve, účtovníctvo účtovnej jednotky je: - správne, ak účtovná jednotka vedie účtovníctvo podľa zákona o účtovníctve a ostatných predpisov (opatrení) z oblasti účtovníctva, - úplné, ak účtovná jednotka zaúčtovala všetky účtovné prípady v účtovnom období v účtovných knihách, zostavila individuálnu, prípadne konsolidovanú účtovnú závierku, vyhotovila výročnú správu (ak má takúto povinnosť), zverejnila údaje z účtovnej závierky a z výročnej správy a ak má o týchto skutočnostiach všetky účtovné záznamy (doklady), - preukázateľné, ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné a účtovná jednotka vykonala inventarizáciu, - zrozumiteľné, ak umožňuje určiť obsah účtovných prípadov, - vedené spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov, ak sa trvalosť zabezpečí po celú dobu spracovania a úschovy. Ak účtovná jednotka nezaúčtuje účtovný prípad do účtovného obdobia, s ktorým súvisí, alebo ho zaúčtuje nesprávne, jej účtovníctvo ako aj účtovná závierka nie je v súlade s ustanoveniami § 7 a 8 zákona o účtovníctve. Aby tieto chyby za predchádzajúce účtovné obdobia odstránila, musí účtovať o ich oprave. 3. OPRAVY CHÝB MINULÝCH ÚČTOVNÝCH OBDOBÍ A POSTUPY ÚČTOVANIA Rovnako ako zákon o účtovníctve, aj postupy účtovania ustanovené opatrením MF SR č. 23 054/2002-92 v znení neskorších predpisov, ktorým sa ustanovila rámcová účtová osnova a postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve (ďalej len "postupy účtovania") v § 5 ods. 1 ustanovujú, že náklady a výnosy sa účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. V ďalšej časti tohto odseku už ustanovujú o účtovaní opráv chýb minulých účtovných období. To znamená, že ak účtovná jednotka nezaúčtuje náklady a výnosy do účtovného obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia, to zn., že ich nezaúčtuje vôbec, alebo ich zaúčtuje nesprávne, tak potom musí o nich účtovať v tom účtovnom období, v ktorom sa o týchto chybách dozvie, teda bude účtovať o oprave chýb minulého účtovného obdobia alebo minulých účtovných období. Postupy účtovania rozlišujú významné a nevýznamné opravy chýb minulých účtovných období a podľa toho ustanovujú aj spôsob ich účtovania. Účtovanie nevýznamných opráv nákladov a výnosov Opravy nevýznamných nákladov a nevýznamných výnosov minulých účtovných období sa účtujú ako účtovné prípady bežného účtovného obdobia na príslušných účtoch nákladov alebo výnosov z hospodárskej činnosti účtovnej jednotky (§ 5 ods. 1 postupov účtovania). Účtovanie významných opráv nákladov a výnosov Opravy významných nákladov a významných výnosov sa účtujú na účte 428 - Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 - Neuhradená strata minulých rokov (§ 59 ods. 14 postupov účtovania). Podmienku významnosti si stanovuje účtovná jednotka. Kedy pôjde o významnú sumu a kedy o nevýznamnú sumu, to si musí stanoviť účtovná jednotka sama napr. v internej smernici, pretože napr. 50 000 Sk je pre menšiu účtovnú jednotku významná suma a pôjde teda aj o významnú opravu, ale pre inú účtovnú jednotku pôjde o sumu nevýznamnú, a teda aj o nevýznamnú opravu. Čo sa nepovažuje za opravu chýb minulých účtovných období Podľa § 59 ods. 14 postupov účtovania za opravu chýb minulých účtovných období sa nepovažujú rozdiely zo zmeny účtovnej hodnoty majetku a záväzku vyplývajúcich zo zmeny úpravy ocenenia podľa § 26 a 27 zákona o účtovníctve, napr. účtovanie výšky opravnej položky k sporným pohľadávkam, výšky opravnej položky k zastaralým zásobám a nepoužiteľným zásobám, úpravy doby používania alebo spôsobu opotrebovania dlhodobého hmotného majetku a výšky rezervy na záručné opravy. Teda za opravu chýb sa nepovažuje prehodnotenie opodstatnenosti položiek, ktorých výška bola stanovená odhadom. 3.1 Oprava chýb do dňa schválenia účtovnej závierky - opätovné otvorenie účtovných kníh Skôr ako pristúpime k zaúčtovaniu konkrétnych príkladov, je dôležité upozorniť ešte na nasledovnú skutočnosť, ktorú pripúšťa zákon o účtovníctve. Podľa § 16 ods. 10 zákona o účtovníctve, do schválenia účtovnej závierky môžu účtovné jednotky opätovne otvoriť účtovné knihy v prípade, že sa zabezpečí pravdivý a verný obraz účtovníctva. To zn., že ak účtovná jednotka po zostavení účtovnej závierky do dňa jej schválenia najvyšším orgánom spoločnosti zistí, že zabudla zaúčtovať nejaký účtovný prípad, alebo že ho zaúčtovala nesprávne, môže opätovne otvoriť účtovné knihy, daný účtovný prípad doúčtovať alebo ho opraviť a zaúčtovať správne. Potom opätovne uzavrie účtovné knihy, zostaví účtovnú závierku a doručí ju svojmu správcovi dane. Pretože zákon o účtovníctve bližšie nešpecifikuje prípady, pri ktorých je možné účtovné knihy opätovne otvárať, treba predpokladať, že účtovné jednotky tak urobia iba v ojedinelých prípadoch (zabezpečenie pravdivého a verného obrazu účtovníctva) a že toto ustanovenie sa nebude v praxi zneužívať. Podľa § 1 ods. 6 opatrenia MF SR č. 4455/2003-92, ktorým sa ustanovuje predpis pre zostavenie individuálnej účtovnej závierky pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, zostavená účtovná závierka sa predkladá v jednom vyhotovení miestne príslušnému daňovému úradu v termíne na podanie daňového priznania. Schválená účtovná závierka príslušným orgánom účtovnej jednotky sa predkladá v jednom vyhotovení miestne príslušnému daňovému úradu do 30 dní po jej schválení, ale iba v prípade, že účtovná jednotka znova otvorila účtovné knihy podľa § 16 ods. 10 zákona o účtovníctve. Z toho vyplýva, že ak účtovná jednotka po zostavení účtovnej závierky už neotvorí účtovné knihy, schválenú účtovnú závierku na daňový úrad nedoručuje, pretože schválená účtovná závierka je totožná so zostavenou (pozri opatrenie MF SR č. MF/10069/2004-74, čl. II). 3.2 Opravy chýb minulých účtovných období v účtovnom období, v ktorom sa tieto skutočnosti zistili Tak ako je vyššie uvedené, zákon o účtovníctve v § 3 jednoznačne ustanovuje, že účtovná jednotka účtuje a vykazuje účtovné prípady v období, s ktorým časovo a vecne súvisia (účtovné obdobie). Ak túto zásadu nemožno dodržať, účtovná jednotka ich zaúčtuje a vykáže v období, keď sa tieto skutočnosti zistili. To znamená, že ak účtovná jednotka v bežnom účtovnom období zistí, že nesprávne zaúčtovala nejaký účtovný prípad v predchádzajúcom účtovnom období a účtovná závierka za toto účtovné obdobie už bola schválená najvyšším orgánom spoločnosti, takže opätovné otvorenie účtovných kníh už neprichádza do úvahy, o oprave nesprávne zaúčtovaného účtovného prípadu bude účtovať v tom účtovnom období, v ktorom na chybu, resp. nesprávne zaúčtovaný účtovný prípad prišla. To isté platí aj v prípade, že hoci účtovná jednotka ešte nemá schválenú účtovnú závierku najvyšším orgánom spoločnosti, ale z pohľadu účtovnej jednotky ide o nevýznamnú opravu, kvôli ktorej nebude opätovne otvárať účtovné knihy, aj takýto účtovný prípad zaúčtuje v tom účtovnom období, v ktorom sa chyba alebo nesprávne zaúčtovaný účtovný prípad zistili. ZÁVER * Podľa § 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov účtovná jednotka účtuje a vykazuje účtovné prípady v období, s ktorým časovo a vecne súvisia. Ak túto zásadu nemožno dodržať, účtovná jednotka ich zaúčtuje a vykáže v období, v ktorom sa tieto skutočnosti zistili. * Opravy nevýznamných nákladov a nevýznamných výnosov minulých účtovných období sa účtujú ako účtovné prípady bežného účtovného obdobia na príslušných účtoch nákladov alebo výnosov z hospodárskej činnosti účtovnej jednotky (§ 5 ods. 1 postupov účtovania). * Opravy významných nákladov a významných výnosov sa účtujú na účte 428 - Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 - Neuhradená strata minulých rokov (§ 59 ods. 14 postupov účtovania). (Ing. Ivana Hudecová - Poradca 8-9/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOTVORENIE OPRAVNEJ POLOŽKY Účtovná jednotka v minulom účtovnom období vytvorila opravnú položku k spornej pohľadávke vo výške napr. 30 % z hodnoty pohľadávky. V bežnom účtovnom období účtovná jednotka zistí, že opodstatnenosť tvorby opravnej položky bola vo výške 50 %, tak opravnú položku dotvorí do tejto výšky v bežnom účtovnom období (doúčtuje do nákladov 20 % tvorby opravnej položky k pohľadávke). (Ing. Ivana Hudecová - Poradca 8-9/2006) OPRAVA NESPRÁVNE ZAÚČTOVANEJ INVESTÍCIE (TECHNICKÉHO ZHODNOTENIA) Účtovná jednotka za rok 2004 zostavila účtovnú závierku a do 31. 3. 2005 ju doručila na daňový úrad. V máji 2005 zistila, že nesprávne zaúčtovala investíciu (technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku) ako jeho opravu vo výške 350 000 Sk. Pôvodnú dodávateľskú faktúru za technické zhodnotenie zaúčtovala do nákladov ako opravu dlhodobého hmotného majetku nasledovne: 350 000 Sk 511 / 321 Úhradu dodávateľskej faktúry zaúčtovala nasledovne: 350 000 Sk 321 / 221 Pretože pre účtovnú jednotku išlo o významnú sumu, ktorá podstatne ovplyvní účtovný hospodársky výsledok za rok 2004, účtovná jednotka v mesiaci máj 2005 opätovne otvorila uzatvorené účtovné knihy za účtovné obdobie 2004 a zaúčtovala opravu nasledovným spôsobom: na stranu Dal účtu 511 - Opravy a udržiavanie, ale opravu mohla zaúčtovať aj mínusom na strane Má dať účtu 511 - Opravy a udržiavanie. Pretože technické zhodnotenie už bolo uvedené do užívania, účtovná jednotka opravu na súvzťažnom účte nebude účtovať prostredníctvom účtu 042 - Obstaranie dlhodobého hmotného majetku, ale opravu zaúčtuje priamo buď na účet 021 - Stavby (ak by išlo o budovy alebo stavby), alebo na účet 022 - Samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí (ak by išlo napr. o stroje). Potom opätovne uzatvorila účtovné knihy, zostavila účtovnú závierku a po jej schválení najvyšším orgánom spoločnosti ju v mesiaci október 2005 doručila v jednom vyhotovení na príslušný daňový úrad. Účtovné súvzťažnosti Oprava chýb minulých účtovných období (zvýšenie obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku o vykonané technické zhodnotenie pôvodne zaúčtované ako jeho oprava):
Na zaúčtovanie opravy nesprávne zaúčtovaného účtovného prípadu účtovná jednotka vystaví interný účtovný doklad. (Ing. Ivana Hudecová - Poradca 8-9/2006) OPRAVA VÝZNAMNÝCH NÁKLADOV MINULÝCH ÚČTOVNÝCH OBDOBÍ Účtovná jednotka (s.r.o.) počas účtovného obdobia 2005 zistila, že v účtovnom období roka 2004 nesprávne zaúčtovala technické zhodnotenie budovy ako jej opravu na účte 511 - Opravy a udržiavanie vo výške 250 000 Sk. Podľa internej smernice pre účtovnú jednotku ide o významnú sumu. Pretože opätovné otvorenie účtovných kníh už nie je možné, lebo účtovná závierka už bola najvyšším orgánom spoločnosti schválená, účtovná jednotka opravu zaúčtuje v účtovnom období roka 2005, teda v období, v ktorom sa chyba zistila. Opravu zaúčtuje prostredníctvom účtov 428 - Nerozdelený zisk minulých rokov, alebo účtu 429 - Neuhradená strata minulých rokov. Na zaúčtovanie opravy účtovná jednotka vystaví interný účtovný doklad. Pretože účtovná jednotka vo svojom účtovníctve nemá otvorený ani účet 428, ani účet 429 a opravou sa dosiahne zníženie nákladov, a tým vlastne zvýšenie výnosov, účtovný prípad zaúčtuje na stranu Dal účtu 428 - Nerozdelený zisk minulých rokov. Účtovné súvzťažnosti 1. Oprava významnej sumy nákladov z minulého účtovného obdobia (r. 2004) v bežnom účtovnom období (r. 2005), v ktorom sa na chybu prišlo 250 000 Sk 021 / 428 Rovnako bude účtovná jednotka postupovať aj v prípade, ak by účet 428 - Nerozdelený zisk minulých rokov už vo svojom účtovníctve otvorený mala. Zaúčtovaním opravy na účet 428 dochádza k zvýšeniu nerozdeleného zisku minulých rokov. Ak by účtovná jednotka vo svojom účtovníctve mala otvorený iba účet 429 - Neuhradená strata minulých rokov, opravu zaúčtuje na tomto účte. Zaúčtovaním opravy na účet 429 dochádza k zníženiu neuhradenej straty minulých rokov. Oprava významnej sumy nákladov z minulého účtovného obdobia (r. 2004) v bežnom účtovnom období (r. 2005), v ktorom sa na chybu prišlo. Účtovný predpis: 250 000 Sk 021 / 429 2. Doúčtovanie odpisov za obdobie nesprávne zaúčtovaného účtovného prípadu na základe úpravy účtovného odpisového plánu budovy upravená suma 551 / 081 Opravu nákladov minulých účtovných období v prípade významnej sumy účtovná jednotka zaúčtuje buď na účte 428 alebo 429 podľa toho, ktorý účet má otvorený. Ide o tzv. opravu "skokom", to zn., že sa obchádza účet nákladov alebo výnosov a účtuje sa priamo na účty 428 alebo 429. (Ing. Ivana Hudecová - Poradca 8-9/2006) OPRAVA VÝZNAMNÝCH VÝNOSOV MINULÝCH ÚČTOVNÝCH OBDOBÍ - zrušenie predaja uskutočneného v minulých rokoch Oprava významných výnosov minulých účtovných období - zrušenie predaja uskutočneného v minulých rokoch Účtovná jednotka v minulých rokoch (napr. v roku 2003) zaúčtovala predaj budovy. V bežnom účtovnom období (rok 2005) došlo k zrušeniu predaja. Pretože pre účtovnú jednotku ide o významnú sumu a opätovné otvorenie účtovných kníh už nie je možné, opravu (zrušenie predaja) vykoná v období, v ktorom k zrušeniu predaja došlo, teda v roku 2005. Predaj bol zaúčtovaný nasledovne: 541/08x a 311/641, 221/311. Účtovná jednotka má otvorený účet 429 - Neuhradená strata minulých rokov. Opravu vykoná na základe vystaveného dobropisu. Účtovné súvzťažnosti
Opravu nákladov minulých účtovných období v prípade významnej sumy účtovná jednotka zaúčtuje buď na účte 428 (zníženie zisku minulých rokov), alebo 429 (zvýšenie straty minulých rokov) podľa toho, ktorý účet má otvorený. Na zaúčtovanie nevýznamnej opravy výnosov minulých účtovných období použijeme ten istý príklad, ako pri zaúčtovaní významnej sumy opráv výnosov minulých účtovných období, ale sumy sme upravili tak, aby demonštrovali nevýznamné opravy. (Ing. Ivana Hudecová - Poradca 8-9/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Prvá vec, ktorú sa podnikateľ musí naučiť, je veriť v nemožné. * Ten, kto verí, že vo firme je všetko v poriadku, je už pravdepodobne po uši v maléri. * Účtovník vo firme by mal byť tou osobou, ktorá ostatným zamestnancom bráni utrácať vaše peniaze. * Pesimizmus je schopnosť predvídať zlé veci. (Zrnká múdrosti)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DAŇOVÁ KOMUNIKÁCIA - ponaučenia z praxe Makroekonomický pohľad na vnímanie daní je často diametrálne úplne odlišný od mikroekonomickej optiky. Ak sa hovorí o zmene daňového zákona, inak sa k tomu stavia konkrétny občan, ak sa prezentovaná zmena dotýka jeho peňaženky, inak, ak nie. Úplne iná reakcia je, ak ide o zmenu pozitívnu (platiť nižšie dane), ako keď ide o zmenu negatívnu (napr. platiť vyššie dane). 1. Daňové pravidlá Európy platia aj pre SR Dane sú súčasťou civilizovaného života v trhovej ekonomike a vyspelej demokracii. Slovensko 1. 5. 2004 vstúpilo do EÚ. Medzinárodná štandardizácia a možnosť komparácie - priameho porovnania sa s vyspelými členskými krajinami EÚ a ich rozvinutými trhovými ekonomikami - sú výzvou i príležitosťou. Nie všetky možné pokračujúce kroky k zbližovaniu daňových noriem s krajinami Európskej únie (aproximácia práva) a zmene daňových zákonov už prebehli. Od roku 2004 je možné v kontexte stredoeurópskeho trhu považovať SR za daňový raj s jeho 19 % daňou z príjmu a 19 % jednopásmovou daňou z pridanej hodnoty. V roku 2006 je zjednodušený daňový systém efektívny, doterajšie dva roky testovania to plne potvrdili. Dane je nutné platiť, občan má však právo na to, aby viedol takú finančnú politiku, aby nezaplatil dane viac ako je naozaj nutné. K tomuto niekoľko praktických rád. 2. Daňová obhajoba a chýbajúci advokáti Ak sa daňový subjekt nechce v daňovom konaní trápiť sám, môže delegovať túto povinnosť na iných odborníkov. Najčastejšie v prípade kontaktovania expertov z externého prostredia sú to daňoví poradcovia alebo advokáti. V niektorých krajinách s vyspelou demokraciou už existuje aj špecialista na daňovú obranu formou profesie tzv. daňových advokátov (expertov nielen na dane a účtovníctvo, ale aj na trestné daňové právo). Podobne ako napr. špecialisti "rozvodoví advokáti", aj táto profesia v priamej podobe zatiaľ na Slovensku absentuje. Nepriamo ju reprezentujú napr. vybraní zdatní jedinci z radov komerčných právnikov, daňových poradcov a "univerzálnych" advokátov. Prevažná väčšina daňových subjektov v SR však v rámci dostupného právno-daňového povedomia by v jednoduchších veciach mala ovládať základy daňovej obrany individuálne a až v zložitejších prípadoch vyhľadať odborníka na komerčnom princípe. 3. Znalosť cieľa a zmyslu daňového dialógu Daňovú komunikáciu alebo inak povedané "daňový dialóg" sa odporúča viesť korektne a obozretne. Netreba sa prehnane báť daňového úradu, ale argumentovať je nutné vždy na základe faktov a zreteľa hodných argumentov a nespochybniteľných, jasných a presvedčivých dôkazov. Daňový úrad podľa zákona má mať záujem jediný, t.j. správne vybrať priznanú daň do štátneho rozpočtu, resp. odkontrolovať (auditovať, verifikovať), či daň bola vypočítaná, priznaná a zaplatená v správnej výške. Nič viac, nič menej. K daňovej obrane už bolo za roky 1990-2005 napísaných dostatok odborných článkov a vyšlo aj niekoľko publikácií. Ak je jasným cieľom vyspelej demokracie platiť dane, tak daňový dialóg sa vedie obom stranám (daňovému úradu i daňovému subjektu) ľahšie vtedy, ak na základnom cieli chcú obe strane všestranne spolupracovať. 4. Poznať ústavu a zásady daňového konania Často sa stáva, že podnikateľ predtým ako začína viesť konanie s daňovým úradom, veľakrát opomenie prečítať si jeho základné práva a povinnosti zo zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Ak sa niekto na daňový dialóg dopredu dôkladne pripraví, nemusí následne vylievať zbytočne energiu nevhodným spôsobom a nesprávnym smerom, ani mu netreba konfrontačný, ale stačí koordinačný prístup k zdaňovaniu. Konštruktívnosť podnikateľa aj v daňovom konaní vždy správca dane (daňový úrad, daniar) privíta a celý proces môže prebehnúť ľahšie. Súčasne je vhodné zdôrazniť známu pravdu o tom, že jedna neúspešná "daňová bitka (napr. jedna daňová kontrola na niektorej konkrétnej dani)" ešte neznamená rezultát v celkovej daňovej "vojne", lebo ide o záležitosti charakteru behu na dlhé trate (lebo vychádzam z premisy o tom, že zodpovedný podnikateľ - daňový subjekt chce na trhu zotrvať dlhodobo, t.j. nielen jedno alebo pár zdaňovacích období, ale minimálne desaťročia). Elementárnym východiskom pre efektívnu daňovú komunikáciu i účinnú obranu je z hľadiska konkrétnych právnych noriem najmä Ústava SR a zákon o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. 5. Zákon sa nezaoberá maličkosťami Základné zásady vychádzajú z princípov právneho štátu, Ústavy SR a medzinárodného kontextu legislatívy a nutnosti aproximácie daňového práva SR a krajín Európskej únie (EÚ). Je vhodné podčiarknuť, že zásady sú vždy formulované len obecne v záujme čo najširšej využiteľnosti (toho - čo bolo kodifikované!), preto ich odporúčam daňovým subjektom dôsledne naštudovať, lebo pri daňovej obhajobe a daňovej obrane sa odvodením z nich dajú rozvíjať, dopĺňať a hľadať mnohé dôkazy a postupy daňových subjektov v prípade potreby ich individuálnej daňovej obrany. Okrem toho pamätajme aj na starorímske právne pravidlo, ktoré vždy pri konštrukcii zákonov využívalo princíp de minimis non curat lex (zákon sa nezaoberá maličkosťami) potvrdzujúci, že zákon má byť stručný a jasný - pričom sa má dotýkať najmä základu (fundamentu, podstaty) riešeného problému, ale nie detailne a bezo zbytku kodifikovať všetky možné alternatívy. Tento moment sa často podceňuje v tom zmysle, že sa výklad uvedených "zásad" zužuje len a len na text, ktorý je v nich deklarovaný v tom najužšom slova zmysle, čo považujem za chybové a kontraproduktívne. 6. Zásady daňového konania V zmysle ustanovenia § 2 zákona č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov patrí medzi elementárne zásady daňového konania nasledovných osem bodov, ktoré je vhodné si zapamätať: 1. V daňovom konaní sa postupuje v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, chránia sa záujmy štátu a obcí a dbá sa pritom na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov a ostatných osôb zúčastnených v daňovom konaní. 2. Správca dane (daňový úrad) postupuje v daňovom konaní v úzkej súčinnosti s daňovými subjektmi a pri vyžadovaní plnenia ich povinností v tomto konaní použije len také prostriedky, ktoré ich najmenej zaťažujú a umožňujú pritom správne vyrubiť a vybrať daň. 3. Správca dane hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, pritom prihliada na všetko, čo v daňovom konaní vyšlo najavo. 4. Daňové konanie je neverejné okrem úkonov, ktorých povaha to neumožňuje. 5. Správca dane je povinný začať daňové konanie aj na vlastný podnet vždy, ak sú splnené zákonné podmienky na vznik alebo existenciu daňovej pohľadávky, a to aj v prípade, že daňový subjekt v tomto smere nesplnil riadne alebo vôbec svoje povinnosti. 6. Pri uplatňovaní daňových predpisov v daňovom konaní sa berie do úvahy vždy skutočný obsah právneho úkonu alebo inej skutočnosti rozhodujúcej pre určenie alebo vybratie dane. 7. Všetky daňové subjekty majú v daňovom konaní rovnaké práva a povinnosti. 8. Právom i povinnosťou všetkých daňových subjektov je úzko spolupracovať so správcom dane v daňovom konaní. 7. Daňová prevencia a "in dubio pro reo" Najlepším fundamentom daňovej obhajoby je priebežná daňová prevencia, ktorú odporúčame čitateľom nepodceňovať, lebo za 16 rokov novodobej ekonomickej éry na Slovensku sa aj daňoví úradníci už stihli zdokonaliť, hoci súčasná daňová správa SR patrí stále ešte k najmladším na svete. Následne najlepším východiskom daňovej obrany - je schopnosť vedieť transparentne dôvodiť v obhajobe daňovníka, ale i uvážlivo prijať argumenty a dôkazy zo strany daňového úradu. Mýliť sa je ľudské na oboch stranách - i na strane daniara, ale i na strane daňovníka. Ak daňovník (podnikateľ, občan, firma, organizácia) cíti niekedy nesystémové prvky a neštandardný prístup v konaní daňového úradu alebo jednoducho nesúhlasí s výrokom záverov daňovej kontroly - je múdre brániť sa. Vyjasnia sa tak nezrovnalosti alebo sa pre budúcnosť skvalitní postup alebo daňový zákon. Najmä, ak ide o polemické konanie, kde daňový úrad zjavne koná, nie na základe tvrdo preukázanej reality, ale len na základe domnienky (napr. v prípade, že daňový úradník nedostatočne preskúmal a posúdil dôkazy), je správne ozvať sa. Z pohľadu právnej argumentácie platí aj v oblasti daňového práva základ právneho poriadku, ktorým je prezumpcia neviny, ale i starorímsky osvedčený právny princíp "in dubio pro reo" - v pochybnosti v prospech. 8. Predkontrola daní odborníkom sa vypláca Už z lekárskeho hľadiska poznáme realitu, že prevencia býva vždy ďaleko lacnejšia a menej boľavejšia ako terapia. Uvedená axióma platí v ekonomickom priestore rovnako. Z tohto dôvodu odporúčam čitateľovi, aby vo svojej roli daňového subjektu (v jednej peknej folkovej pesničke od Nedvěda sa tiež spieva: "… všichni jsme herci, jenom někdo líp, někdo hůř umí hrát…") konal aj v oblasti daní nielen obozretne, ale aj uvážlivo preventívne. Základnou ideovou líniou je postreh, aby si niektoré postupy dlhodobo plánoval a nenechával ich na poslednú chvíľu. Financie aj v oblasti daní je dobré nielen poznať a plánovať, ale súčasne aj vedieť dôkladne vysvetliť a odôvodniť prečo výpočet dane bol taký a taký (napr. prečo konkrétny daňový výdavok vystupuje ako naozaj nutný na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov). Typickým praktickým príkladom daňovej prevencie v praxi SR môže byť napr. v prípade neistoty prísť vopred na daňový úrad prekonzultovať problém alebo nechať si urobiť audit alebo kontrolu na báze zmluvy o kontrole v predstihu pred začiatkom daňovej kontroly - čo je vhodné najmä pre začínajúcich podnikateľov. Tzv. predkontrola zo strany experta - odborníka z nedaňových orgánov vám môže zachrániť niekedy aj obrovské finančné čiastky, lebo daňový úrad nielen dorubuje daň (ak dohľadá tzv. "finančný nález"), ale aj sankcionuje zistený nedostatok okamžitou penalizáciou. Daňový úrad zvyčajne poradí v základných otázkach, ale nadštandardné otázky vedúce napr. k daňovej úspore nerieši. K tomu je nutné využívať služby daňových poradcov alebo iných ekonomických odborníkov. Ďalšími možnosťami môže byť napr. vytvorenie si odborného zázemia k poradenstvu (zoznámenie sa a nadviazanie priateľstva s daňovými úradníkmi - aj keď nie z vášho miestne príslušného daňového úradu, s daňovými alebo ekonomickými poradcami) alebo vyvodenie zodpovedných záverov a poučenie sa (v snahe vyhnúť sa najmä podobným tzv. prenosovým chybám v budúcnosti vo vašom daňovom účtovníctve) dostatočne už z prvej daňovej kontroly, ktorú daňový subjekt absolvuje. 9. Produktívne komunikovať s daniarmi sa vypláca Daňovú prevenciu je vhodné vnímať predovšetkým nie ako jednorazovú záležitosť s krátkodobou účinnosťou, ale naopak ako dlhodobý beh na dlhé trate, kde je však predpoklad komplexného benefitu (úžitku) i profitu (zisku) daňového subjektu z eliminovania možných daňových problémov ústiacich do zbytočnej straty financií (t.j. kontraproduktívnych nákladov) oveľa vyšší ako bez realizácie prevencie. Jedným z kvalitných atribútov daňovej prevencie daňového subjektu (daňovníka) je naučiť sa vhodne komunikovať a produktívne vybavovať veci pri jednaní so správcom dane (daňovým úradom). Mnohí daňovníci, najmä z dôvodu osobnej pýchy a pocitu určitej majetkovej nadradenosti (podľa hesla "my sme z privátneho sektoru, oveľa bohatší ako nejaký štátny úradníček - a čo ten môže, však je platený z našich daní…"), chybne uvedený atribút podceňujú, čo sa im nakoniec skôr-neskôr v praxi vždy vypomstí. Vždy odporúčame v rokovaní s daňovým úradom zvoliť uvážlivo racionálnu taktiku. 10. Humanizácia daní a daňové služby Žijeme rýchlu dobu s globálnym informačným pretlakom a prílišnou technizáciou relácií, z ktorej možno majú radosť ekonómovia, určite už menej sociológovia, demografi, psycho-analytici a menej asertívne daňové subjekty. Preto aj v daňovom konaní je vhodné prispievať k efektívnej humanizácii a zákazníckej (proklientsky prístup) orientácii vývoja daňovej komunikácie. Ak chce daňový subjekt nadštandardné rady smerujúce k daňovej špekulácii (úspore daní), nie je možné čakať v danom smere ústretovosť daňových úradov, čo je logické a opodstatnené. V danom prípade je samozrejme vhodné obracať sa na daňových alebo ekonomických poradcov, či komerčných právnikov a poradenské firmy zriadené presne na tento účel na komerčnom princípe, t.j. za dohodnutú odmenu. Zdaňovanie na Slovensku bude také, aké sa dohodne najmä medzi trojicou hlavných hráčov "daňové úrady - daňoví poradcovia - daňové subjekty". Dobre naštartovaná daňová reforma od roku 2004 smeruje k jasnému cieľu rastu podpory dobrovoľného platenia daní a priateľského zdaňovania. Na dozrievanie k efektívnejšej komunikácii v dialógu medzi daňovým úradom a podnikateľom však stále zostáva dostatočný priestor. Resumé Ponaučenia z praxe radia k daniam pristupovať súhrnne obozretne, ale najmä včas a dôkladne. Viesť dialóg s daňovým úradom nebojácne, ale kultivovane a korektne. Platiť dane v termínoch a dodržiavať zákon aj v oblasti daňového práva. (Ing. Emil Burák, PhD. - Poradca 8-9/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 60 UVEREJNENÁ 24.3.2006 162. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vlastnostiach, konkrétnych podmienkach prevádzkovania a o zabezpečení pravidelnej kontroly hasičskej techniky a vecných prostriedkov na ochranu pred požiarmi ČIASTKA 61 UVEREJNENÁ 25.3.2006 163. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) 164. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob a ďalšie podmienky poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky 165. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 166. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. OPL0604-24179/2004-SL, ktorým sa vydáva zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia v znení neskorších predpisov 167. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 168. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia ČIASTKA 62 UVEREJNENÁ 29.3.2006 169. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o konkrétnych vlastnostiach stabilného hasiaceho zariadenia a polostabilného hasiaceho zariadenia a o podmienkach ich prevádzkovania a zabezpečenia ich pravidelnej kontroly 170. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú platové relácie ČIASTKA 63 UVEREJNENÁ 30.3.2006 171. Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí 172. Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa ustanovuje maximálna výška technickej úrokovej miery v životnom poistení 173. Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva kultúry Slovenskej republiky zo 16. novembra 2005 č. MK-12947/05-110/30493 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky ČIASTKA 64 UVEREJNENÁ 4.4.2006 174. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Albánskou republikou po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky 175. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe označovania hraníc kúpeľných území, území s klimatickými podmienkami vhodnými na liečenie a ochranných pásiem prírodných liečivých zdrojov, prírodných minerálnych zdrojov a klimatických podmienok vhodných na liečenie ČIASTKA 65 UVEREJNENÁ 7.4.2006 176. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Slovinskou republikou po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky 177. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy WIPO o výkonoch a zvukových záznamoch (WPPT) 178. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. 11251/2004-42, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií a ktorým sa mení výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 25. februára 2004 č. 2252/2004-44 v znení výnosu č. MF/003821/2004-442 179. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie ČIASTKA 66 UVEREJNENÁ 11.4.2006 180. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Aktov Svetovej poštovej únie, pozostávajúcich zo Siedmeho dodatkového protokolu k Ústave Svetovej poštovej únie, Generálneho poriadku Svetovej poštovej únie, Svetového poštového dohovoru a Dohody o poštových platobných službách ČIASTKA 67 UVEREJNENÁ 11.4.2006 181. Ústavný zákon, ktorým sa dopĺňa ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov 182. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 397/1999 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na strelné zbrane a strelivo v znení neskorších predpisov 183. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky z 15. júna 1998 č. 538/M-98, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície ČIASTKA 68 UVEREJNENÁ 13.4.2006 184. Zákon o pestovaní geneticky modifikovaných rastlín v poľnohospodárskej výrobe 185. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 139/2002 Z. z. o rybárstve v znení neskorších predpisov ČIASTKA 69 UVEREJNENÁ 13.4.2006 186. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 95/2002 Z. z. 187. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 366/2005 Z. z. o kritériách a spôsobe hodnotenia sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov ČIASTKA 70 UVEREJNENÁ 13.4.2006 188. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov 189. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy WIPO o autorskom práve (WCT) (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|
|
Apríl 2006 10. 4. pondelok - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2006 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení do výplatného termínu - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2006 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2006 18. 4. utorok - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane - odvod preddavku do sociálneho fondu za marec 2006 vo výške 1/12 z predpokladanej ročnej výšky základu na určenie povinného prídelu do sociálneho fondu 20. 4. štvrtok - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v marci 2006 1,5 mil. Sk 25. 4. utorok - podanie daňového priznania k DPH za marec 2006 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) - podanie daňového priznania k DPH za prvý štvrťrok 2006 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) - splatnosť DPH za marec 2006 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou a za prvý štvrťrok 2006 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja za marec 2006 Do 15 dní oznámiť správcovi dane: - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel podaním daňového priznania k dani z motorových vozidiel a zaplatenie vypočítanej dane správcovi dane, - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti - zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Do 90 dní od vzniku daňovej povinnosti - daňové priznanie k dani z prevodu alebo prechodu nehnuteľností, ak prevyšuje sumu 100 Sk - splatnosť dane z prevodu a prechodu nehnuteľností
|
|
|
MÁTE NA TO, ABY STE SA STALI DOBRÝM MANAŽÉROM? Toto storočie asi raz budú nazývať storočím manažérov. Prakticky každý druhý z nás sa hrdí týmto titulom. Pravda, dosť veľa ľudí dostáva titul manažér len preto, že to lepšie znie pre uši obchodných partnerov a tiež preto, že to lepšie znie pre ich vlastné uši. V dôsledku toho máme pomaly viac manažérov predaja ako tovarov na predaj a množstvo ďalších "tiežmanažérov". Napriek tomu ešte stále existujú záujemcovia o post manažéra. Jedni sa chcú stať manažérmi kvôli tomu, aby mohli diktovať iným, druhí zas veria, že sú rodení vodcovia, s ktorými firma dosiahne najlepšie výsledky za posledných sto rokov, tretí chcú byť manažérmi preto, že post manažéra vidia ako "teplý flek". Bez ohľadu na dôvody, ktoré človeka ženú za vidinou vizitky s hrdým titulom "manažér", existujú viac menej objektívne metódy, ako zistiť, či na to oný človek má. Test, ktorý vám dnes ponúkame je prvým krokom, ktorý by mal urobiť každý potenciálny manažér. Nezaručí vám síce automaticky ten vysnívaný titul, ale umožní vám lepšie poznať sám seba a na základe tohto poznania prípadne zmeniť na sebe to, čo zmeniť treba. Test má dve časti: - V prvej časti si treba na každú otázku vybrať (prípadne zakrúžkovať) jednu z ponúkaných odpovedí, ktorú považujete pre seba za najvýstižnejšiu. - V druhej časti treba v tabuľke pre každú otázku zakrúžkovať symbol, ktorý je v stĺpci, označujúcom vami vybranú odpoveď na danú otázku. Napríklad, ak ste pri otázke č. 2 vybrali odpoveď, označenú písmenom c, potom v tabuľke zakrúžkujete symbol &. Keď krúžkovanie skončíte, zistite si, ktorý symbol ste zakrúžkovali najčastejšie a podľa kľúča, uvedeného pod tabuľkou si vyberte vašu charakteristiku. Časť I. : 1. Včera vás povýšili na manažéra. Čo bude vašim prvým krokom v novej funkcii? a) Ohlásite sa u svojho nového vedúceho a požiadate ho o pokyny, ako máte vo svojej funkcii postupovať. b) Ohlásite sa u svojho nového šéfa a budete si žiadať samostatnú kanceláriu. c) Zvoláte svojich bývalých kolegov, ktorí sú teraz vašímí podriadenými a oznámite im, že ako šéf s nimi musíte prerušiť všetky mimopracovné kontakty, pričom im rozdáte vizitky s vašou novou funkciou. d) Pripravíte nový plán činnosti vášho úseku a prekonzultujete ho s ostatnými manažérmi. e) Začnete si vyrovnávať účty s tými bývalými kolegami, s ktorých ste neznášali. 2. Jeden z vašich podriadených vám oznámi, že jeho kolega vás ohovára. Ako sa zachováte? a) Pochválite informátora, urobíte z neho svojho chránenca, a požiadate ho, aby vám podobné informácie oznamoval pravidelne. b) Navonok sa budete voči širiteľovi klebiet tváriť nezaujate, ale často budete robiť nepriame narážky na to, čo o vás povedal. c) Obidvoch preložíte, prípadne im dáte výpoveď, pretože sa cítite urazený a zosmiešnený. d) Informátorovi sa odmeníte a autora klebiet budete tak dlho prenasledovať, až dá sám výpoveď. e) Budete premýšlať o tom, či tá klebeta predsa len nehovorí pravdu. 3. Firma, pre ktorú pracujete ako manažér sa dostáva do straty. Čo urobíte? a) Ihneď ako to zistíte si začnete hľadať nové miesto u konkurencie. b) Vytvárate vo firme až pokiaľ nedostanete výpoveď. c) Pokúsite sa analyzovať situáciu a zvrátiť nepriaznivý vývoj vašim zvýšeným pracovným nasadením a nasadením vašich podriadených. d) Obviníte kolegov vo vedení firmy z neschopnosti a dáte výpoveď. e) Tajne si založíte novú firmu s rovnakým predmetom podnikania. 4. Ráno zistíte že ste chorí, ale napriek tomu predsa prídete do práce. Tam sa vám stav zhorší. Ako sa zachováte? a) Budete sa snažiť skryť svoju chorobu, zároveň si však svoju zlú náladu budete kompenzovať preháňaním podriadených. b) Každému dáte okato najavo ako sa zle cítite, aby vás ľutovali - k lekárovi však nejpôjdete, c) Rýchlo rozdelíte podriadeným úlohy a zájdete k lekárovi. d) Budete sa snažiť nenápadne nakaziť aj svojho nadriadeného, ktorý vás naposledy kritizoval za slabý výkon. e) Budte pracovať až kým neodpadnete a pritom si v duchu predstavovať, akú reč prednesie váš vedúci nad vašim hrobom. 5. Váš podriadený má osobné problémy a v dôsledku toho je v práci roztržitý. Čo urobíte? a) upozornite ho na to a snažíte sa mu pomôcť b) počkáte, ako sa jeho situácia doma vyvinie c) oznámite to vášmu nadriadenému a doporučíte ho vymeniť d) pošlete ho na služobnú cestu, aby si oddýchol e) budete ho pred všetkými kritizovať za nízku výkonnosť 6. Prijímate nového podriadeného. Čo bude mať najväčší vplyv na jeho prijatie? a) názory, prezentované uchádzačom, b) názor vášho nadriadeného c) povahové vlastnosti uchádzača, predovšetkým jeho ochota podriadiť sa d) jeho horoskop, ktorý ste si pred pohovorom prečítali v novinách e) celkový dojem, ktorý na vás urobil pri pohovore 7. Uprostred dôležitého rokovania na vašom stole zazvoní telefón. Ako sa zachováte? a) požiadate kolegu aby ho zdvihol a povedal že tam nie ste b) zdvihnete ho, vypýtate si číslo volajúceho a sľúbite, že za chvíľu zavoláte c) necháte telefón vyzváňať d) zdvihnete a poviete že to je omyl e) ohlásite sa falošným menom f) zdvihnete ho, a vybavíte telefonát bez ohľadu na rokovanie 8. Vaši podriadení chystajú štrajk. Čo urobíte? a) zhromaždíte si zamestnancov, vysvetlíte im ekonomickú situáciu firmy a pokúsite sa apelovať na ich lojalitu, b) naoko s nimi súhlasíte a za ich chrbtom požiadate svojho vedúceho o pokyny, ako máte postupovať, c) začnete s nimi vyjednávať a pokúsite sa ich presvedčiť vecnými argumentami d) zvoláte mimoriadne vedenie firmy a doporučíte vodcu štrajku prepustiť e) informácie o pripravovanom štrajku odovzdáte konkurencii 9. Dodávateľská firma vám ponúkne úplatok, aby ste uprednostnili jej výrobky. Ako budete pokračovať? a) zoberiete peniaze a naznačíte, že na budúce by to malo byť viac b) odmietnete síce zobrať úplatok, ale hmlisto im niečo sľúbite c) považujete to za dobrý žart, ktorý hneď vyrosprávate svojim kolegom d) dôrazne odmietnete úplatok e) rozčúlite sa, uplatkára vyhodíte a s firmou zrušíte kontakt Časť II. VYHODNOTENIE: Zakrúžkujte v tabuľke symboly, prislúchajúce vašim odpovediam na jednotlivé otázky a počítajte si ktorých symbolov ste získali najviac:
Teraz symboly v tabuľke nahradíte číslom charakteristiky podľa nasledovného kľúča: + = charakteristika č. 1 * = charakteristika č. 2 0 = charakteristika č. 3 # = charakteristika č. 4 & = charakteristika č. 5 Jednotlivé charakteristiky Charakteristika č.1: Ku všetkému sa staviate pasívne. Hoci vás to trápi, v skutočnosti by ste najradšej mali od všetkého pokoj. Ako manažér to s takýmito prístupmi ďaleko nedotiahnete i keď nie je vylúčené, že po tom, ako na sebe zapracujete, môžete byť úspešný. Charakteristika č.2: Máte vzácnu schopnosť priviesť na mizinu a tú najlepšie prosperujúcu firmu. Ďakujte bohu, ak vám ešte nikto žiadnu nezveril do rúk. Ale nezúfajte: vedieť vytvoriť stratu je tiež umenie, za ktoré sa občas dobre platí. Odporúčame založiť si vlastnú firmu "Krach so zárukou". Charakteristika č.3: Ste vcelku šikovný a poznáte svoje prednosti. Ste presvedčený o tom, že účel vždy svätí prostriedky. Ak nestroskotáte hneď na začiatku a ak budete postupovať dostatočne opatrne a hlavne trochu viac diplomaticky, môžete byť veľmi úspešný manažér. To ale neznamená že budete aj obľúbený v svojom okolí. Charakteristika č.4: Ste rodený manažér. Všetky situácie zvládate s prehľadom a máte vrodený cit pre najlepšie riešenie. Ak ešte nepracujete ako manažér začnite čítať inzeráty a otvorte si účty vo viacerých bankách, aby ste si mali kam ukladať peniaze. Charakteristika č.5: Jednáte nerozvážne a ste príliš výbušný. S takýmito vlastnosťami by bolo príliš riskantné pokúšať sa o kariéru manažéra. Učte sa sebaovládaniu a pokúšajte sa predtým ako vybuchnete napočítať aspoň do desať. Kým sa to nenaučíte, radšej si vlastnú firmu nezakladajte. Čo povedať na záver? Len toľko, že výsledky tohoto testu, tak ako výsledky akýchkoľvek testov, sú len orientačné. Ak vám vyšlo, že na post manažéra nemáte, nič to, veci sa dajú zmeniť - stačí pracovať na sebe, alebo na vytváraní tých správnych kontaktov. Ak vám naopak vyšlo, že len omylom vás ešte ako manažéra neobjavili, nemali by ste od pýchy dvíhať nos a prestať zdraviť kolegov. Dnes po svete chodí veľa takých, ako ste vy a ak pre svoju budúcnosť okrem testovania sa nespravíte nič viac, neuplynie veľa času a v teste vám vyjde, že už na to nemáte. Takže hor sa hľadať voľné manažérske kreslo. (Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 4/2006)
|
|
|
Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 8-9/2006 (vyšlo 20. 3. 2006)
č. 3/2006
Podvojné účtovníctvo č. 3-4/2006
Odvody poistného od 1. 1. 2006 - ako samostatná príloha č. 2/2006
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 4/2006
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/2 (vyšlo 2. 2. 2006)
MONOTEMATIKA Predsúdne konanie (XI/2005) Táto publikácia si dala za cieľ podrobne rozviesť všetky činnosti práce prokurátora, vyšetrovateľa ako aj policajného orgánu v prípravnom konaní, od prijatia trestného oznámenia, jeho právneho posúdenia a rozhodnutia o ňom pred začatím trestného stíhania postupom podľa § 197 ako aj činnosť týchto orgánov postupom podľa § 199 ods. 1 ( začatím trestného stíhania), ktorým úkonom sa začína prípravné konanie, až po úkony, ktorými sa prípravné konanie ukončuje. Vzhľadom k podrobnému komentovaniu jednotlivých ustanovení týkajúcich sa celého predsúdneho konania, publikácia je predovšetkým určená prokurátorom, vyšetrovateľom, policajným orgánom, ale aj sudcom pre prípravné konanie, advokátom aj študentom právnickej fakulty. Daňové výdavky od A do Z - formát A5 Dobšovič a kol. Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy. Poradca č. 10/2006
|
|
|
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2006 |
|