P O R A D C A
e-m@ilové noviny
č. 6/2005
11. 5. 2005

 

 
 
 Téma novín 
 Otázky a  odpovede 
 Veselo i vážne 
 Začíname  podnikať 
 Legislatíva 
 Účtovníctvo 
 Nezabudnite 
 Praktická  komunikácia 
 Naše publikácie 
 Objednávka 
 Kontakty 
 

Vážení čitatelia!

     Aktuálna téma, ktorá v súčasnosti zaujíma celú spoločnosť je nelegálna práca.
     Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní č. 82/2005 Z. z. nadobudol účinnosť 1. apríla 2005 s výnimkou ustanovení článku II a článku V, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2006.
     Čo prináša tento zákon sa dozviete v téme novín. V rubrike začíname podnikať prinášame pomocníka pre mzdové účtovníčky.
     Dôležité dátumy, ktoré by ste nemali prehliadnuť nájdete v daňovom kalendári. Praktická komunikácia aj v tomto čísle približuje umenie telefonovať.
     Želám Vám príjemnú pohodu v práci a teším sa na Vaše pripomienky a návrhy.

Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 
 
NELEGÁLNA PRÁCA A NELEGÁLNE ZAMESTNÁVANIE - téma novín

 

Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní

     Nelegálna práca sa všeobecne hodnotí ako určitý segment tieňovej ekonomiky. Definovanie nelegálnej práce je dôležité najmä pre jej identifikáciu, charakteristiky a formy prejavu. Súčasne je to nutná fáza k budovaniu systému odhaľovania nelegálnej práce, zisťovania jej príčin a tvorbe nástrojov na jej maximálne možnú elimináciu.

     Nelegálna práca poškodzuje záujmy všetkých, ktorí legálne pracujú, či zamestnávajú, odvádzajú dane a plnia aj odvodové povinnosti.
     Zákon o nelegálnej práci priniesol zmeny v:
     zákone č. 95/2000 Z. z. o inšpekcii práce
     zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
     zákone č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní
     zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
     zákone č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy
     zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
     zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti

     Prijatie zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní korešponduje s cieľom vyplývajúcim z čl. 136 až 139 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v jej platnom znení, v zmysle ktorých členské štáty majú podporovať zamestnanosť, zlepšovať životné a pracovné podmienky tak, aby sa dosiahla ich harmonizácia pri zachovaní dosiahnutej úrovne sociálnej ochrany zamestnancov.
     V definícii Medzinárodnej organizácie práce (ktorú v mierne modifikovanej podobe používa pre svoje analytické potreby aj Európska komisia) je definovaná nelegálna práca ako "profesionálne aktivity, vykonávané pravidelne na účely zárobku, nie príležitostne, pritom sa pohybujú na hranici, alebo mimo povinností, daných právnym poriadkom, predpismi a zmluvnými záväzkami, s výnimkou tých neformálnych činností, ktoré sú súčasťou kriminálnej ekonomiky, pretože sú v rozpore s trestným zákonom".
     V odbornej literatúre pri hodnotení nelegálnej práce vo vzťahu k nezamestnanosti sa väčšinou zvýrazňujú skutočnosti, ktoré možno začleniť do dvoch skupín:
  1. Nelegálnou prácou pracujúci na čierno odoberajú prácu nezamestnaným, a tým zhoršujú ich šancu na návrat do zamestnania.
  2. Veľkú časť nelegálnych prác vykonávajú nezamestnaní, takže niektorí z nich nepotrebujú sociálne dávky, pretože v skutočnosti pracujú.
     Z uvedených skutočností je teda zrejmé, že nelegálna práca má výrazne negatívne makroekonomické dopady na štátne a verejné rozpočty, pretože na jednej strane dochádza k absencii daňových a odvodových povinností (zo strany zamestnávateľov i nelegálne pracujúcich osôb) a na druhej strane odčerpávajú zo štátneho rozpočtu neoprávnené výdavky na rôzne sociálne dávky.

ČLENENIE NELEGÁLNEJ PRÁCE
     Zahraničné štúdie zaoberajúce sa problematikou nelegálnej práce používajú členenie približujúce sa skôr vlastnému charakteru vykonávaných prác (viac osvetľujú kontext, v ktorom sa práca stáva nelegálnou prácou). Podľa týchto prameňov možno nelegálnu prácu členiť na:
  1. výrobu zatajenú v rámci registrovaných firiem pôsobiacich v oficiálnom sektore (sprevádzanú falšovaním účtovných dokladov a daňovými únikmi),
  2. výrobu utajených (neregistrovaných firiem),
  3. nelegálnu prácu ako takú (činnosť neprihlásených zamestnancov v rámci registrovaných i neregistrovaných firiem),
  4. príjmy zatajenej povahy (napr. precenenie skutočných nákladov, využitie podnikových materiálov a zariadení na súkromné účely).
     Väčšina krajín a aj definícia Medzinárodnej organizácie práce považuje nelegálne zamestnávanie za segment nelegálnej práce (práce na čierno). Táto definícia je jednoduchšia, pretože sa vzťahuje na všetky formy zamestnávania u zamestnávateľa, ktoré nie sú v súlade s pracovnoprávnymi predpismi v tej ktorej krajine. Pretože sú pracovnoprávne predpisy v jednotlivých krajinách odlišné, odlišné sú aj formy nelegálnej práce.
     Odhady nelegálnej práce sú veľmi diferencované so širokým spektrom výskytu. Podľa odborníkov najvyšší výskyt nelegálnej práce je v ekonomicky zaostalých regiónoch s vysokým výskytom nezamestnanosti a v odvetviach s vysokým podielom manuálnej práce, resp. sezónnej práce, v malých súkromných podnikoch a u živnostníkov v stavebníctve, v maloobchode, v cestovnom ruchu, hoteloch a reštauráciách, poľnohospodárstve, atď. Podľa relevantných výskumov v drvivej väčšine sú do nelegálnej práce zapojení najmä zamestnanci s "nižšou" kvalifikáciou a najmenej vzdelané skupiny populácie. Tieto sociálne skupiny sa tak stávajú vysoko rizikovými pre dlhodobé zotrvávanie v systéme nelegálnej práce. Zamestnanci so strednou a vyššou kvalifikáciou si na trhu práce predsa len skôr nájdu legálnu prácu, a teda nemusia sa uchyľovať k nelegálnej práci.
     Nelegálne zamestnávané osoby zostávajú bez akejkoľvek právnej ochrany, ktorá za normálnych okolností a legálnych podmienok súvisí s vykonávanou prácou. Nelegálne zamestnávané osoby prichádzajú prakticky o všetky právne nároky vyplývajúce z riadneho pracovného pomeru, ako je právo na poskytnutie mzdy, dovolenky, stravovania, na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, na dávky nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, úrazového poistenia, garančného poistenia v nezamestnanosti.

PRÍČINY, KTORÉ VEDÚ K DOPYTU PO PRÁCI NA ČIERNO

     Všeobecne sa uvádzajú dva druhy príčin, ktoré vedú podnikateľov k dopytu po práci na čierno:
  • jednak ide o tzv. nákladové motivácie (ako je potreba vylepšiť si vzťah medzi nákladmi práce a produktivitou, znížiť daňový tlak, presadiť sa v konkurencii prostredníctvom nižších nákladov a vyhnúť sa postaveniu ovládaného na trhu),
  • a jednak o prispôsobenie sa ekonomickému prostrediu (sem patrí disponibilnosť ponuky nelegálnej práce, lokálne obmedzenie činnosti, slabá kvalifikácia pracovnej sily, prekážky pri zakladaní podnikateľskej činnosti, ťarcha právnych predpisov a neúmernej administratívy a ďalšie).
     Základným motívom nelegálneho zamestnávania je zvyšovanie ziskov z podnikania. Hlavnou príčinou porušovania právnych predpisov zo strany zamestnancov (domácich občanov aj cudzincov) je snaha o získanie a udržanie pracovného miesta, ktoré je relatívne atraktívne, či už z pohľadu podmienok miestneho trhu práce (u našich občanov), či trhu práce krajiny pôvodu cudzincov. Pri trvaní na zákonom ustanovených podmienok by tieto osoby pracovné miesta spravidla nezískali. Trvanie na dodržiavaní právnych predpisov preto jednoznačne zvyšuje konkurencie schopnosť legálnej pracovnej sily.

     Za najdôležitejšie faktory, ktoré zvýhodňujú nelegálnu prácu, považujú experti vysokú mieru zdanenia a odvodov a oslabenú autoritu úradov. V nových členských štátoch EÚ sa k tomuto trendu pridávajú aj sociálne faktory. Tak ako bolo už naznačené nelegálna práca spôsobuje obrovské straty vo verejných fondoch a navyše štát pri nej prichádza aj o dane, ktoré by mali byť odvedené z miezd takýchto zamestnancov. Legalizáciou pracovného pomeru by štát získal na daniach, verejnoprospešné organizácie prostriedky, ďalšia časť prostriedkov by sa dala ušetriť na nákladoch (podporách) v nezamestnanosti a dávkach v hmotnej núdzi. Nelegálna práca poškodzuje záujmy všetkých, ktorí legálne pracujú, či zamestnávajú, odvádzajú dane a plnia si aj odvodové povinnosti. Cieľom zákona je preto chrániť nielen spoločnosť pred nelegálnou prácou a nelegálnym zamestnávaním, ale chrániť aj fyzické osoby, ktorým nelegálna práca prináša sociálnu neistotu a ohrozenie

(kolektív autorov - Poradca 10/2005)

PRÁVA A POVINNOSTI ZAMESTNÁVATEĽOV A OBČANOV V SÚVISLOSTI S NELEGÁLNOU PRÁCOU

     Aké povinnosti zaviedol pre zamestnávateľov a pre občanov zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní?
     Zákon o nelegálnej práci priniesol viaceré novinky pre zamestnávateľov, ktoré sú právne účinné od 1. apríla 2005. Zákon predovšetkým zakázal pre fyzické osoby vykonávať nelegálnu prácu a pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov zakázal nelegálne zamestnávať fyzické osoby. Kontrolu tohto zákazu budú vykonávať inšpektoráty práce, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
     Nelegálnou prácou, postihovanou tak u zamestnávateľa, ako aj u osoby, ktorá ju vykonáva (u nej je postih až do 10 000 Sk), je závislá práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, a:
  • nemá s právnickou alebo fyzickou osobou - podnikateľom založený pracovnoprávny vzťah podľa ustanovení Zákonníka práce,
  • je cudzincom a nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie, ak to vyžaduje osobitný predpis a ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, neustanovuje inak alebo
  • je uchádzačom o zamestnanie a nesplní oznamovaciu povinnosť (t.j. do 3 pracovných dní písomne oznámiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny každú zmenu oproti predchádzajúcemu zápisu v evidencii uchádzačov o zamestnanie).
     Uchádzač o zamestnanie je občan, ktorý môže pracovať, chce pracovať, hľadá zamestnanie, je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie a ktorý:
  • nie je zamestnanec v pracovnom pomere, v obdobnom pracovnom vzťahu alebo doktorandom v dennej forme doktorandského štúdia,
  • neprevádzkuje ani nevykonáva samostatnú zárobkovú činnosť,
  • nevykonáva zárobkovú činnosť v cudzine,
  • vykonáva zárobkovú činnosť v rozsahu najviac 64 hodín mesačne a ktorého mzda alebo odmena za výkon tejto činnosti nepresahuje 3 200 Sk mesačne. Za zárobkovú činnosť sa považuje osobné vykonávanie činnosti na základe pracovnoprávneho vzťahu (podľa ustanovení Zákonníka práce) alebo iného právneho vzťahu podľa Obchodného zákonníka a Občianskeho zákonníka, pričom skutočnosti o počte odpracovaných hodín a o výške mzdy alebo odmeny preukazuje uchádzač o zamestnanie na požiadanie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
     Nelegálna práca je aj práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu - podnikateľa a nemá s právnickou osobou alebo s fyzickou osobou - podnikateľom založený právny vzťah napríklad podľa ustanovení Obchodného zákonníka.      Nelegálne zamestnávanie je zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou - podnikateľom, ak využíva závislú prácu
  • fyzickej osoby a nemá s ňou založený pracovnoprávny vzťah podľa ustanovení Zákonníka práce,
  • fyzickej osoby, má s ňou založený pracovnoprávny vzťah podľa ustanovení Zákonníka práce a nesplnila oznamovaciu povinnosť voči Sociálnej poisťovni podľa nových pravidiel uvedených nižšie,
  • cudzinca, ktorý nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie, ak to vyžaduje osobitný predpis a ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, neustanovuje inak.
     Nelegálnym zamestnávaním je aj
  • zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou - podnikateľom, ak využíva prácu fyzickej osoby a nemá s ňou založený právny vzťah napríklad podľa ustanovení Obchodného zákonníka,
  • sprostredkovanie zamestnania spôsobom, ktorý nie je v súlade so zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
     Zamestnávateľ je povinný od 1. 4. 2005 prihlásiť zamestnanca a fyzickú osobu, vykonávajúcu u neho práce na základe dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, ktorý vedie pobočka Sociálnej poisťovne. Prihlásenie musí zamestnávateľ vykonať pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca alebo začatím výkonu práce. Odhlásenie zamestnávateľ vykoná najneskôr v deň nasledujúci po skončení pracovnoprávneho vzťahu. Súčasne je zamestnávateľ povinný zrušiť prihlásenie, ak pracovnoprávny vzťah nevznikol a oznámiť zmeny v osobných údajoch zamestnanca a fyzickej osoby.
(Ing. Zuzana Cingelová (IV/2005) - Poradca 10/2005)

 

 
 
OTÁZKY A ODPOVEDE

 

SPÔSOB PRIHLÁSENIA ZAMESTNANCOV DO REGISTRA POISTENCOV

Zamestnávateľ zamestnal k 15. aprílu 2005 nových zamestnancov.
Akými spôsobmi je možné prihlásiť zamestnanca do registra poistencov a čo sa považuje v týchto prípadoch za prihlásenie včas?
Zamestnávateľ prihlasuje zamestnanca do registra poistencov na predpísanom tlačive "Registračný list fyzickej osoby", ktoré predloží príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne v zákonom stanovenej lehote t.j. pred začatím vzniku poistenia, alebo najneskôr pred začatím výkonu práce.
Lehota na splnenie povinnosti prihlásiť zamestnanca do registra poistencov na nemocenské poistenie, na dôchodkové poistenie a na poistenie v nezamestnanosti je zachovaná aj vtedy, ak sa tlačivo "Registračný list fyzickej osoby" v ustanovenej lehote odoslalo faxom alebo elektronickou poštou, alebo ak bola podaná informácia prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS).
Tlačivo odoslané faxom alebo elektronickou poštou treba potvrdiť písomne najneskôr do troch dní odo dňa jeho doručenia Sociálnej poisťovni.
Novinkou je zasielanie informácie prostredníctvom krátkej textovej správy - SMS. Takáto informácia by mala hlavne obsahovať meno a priezvisko zamestnanca, rodné číslo zamestnanca, názov a sídlo zamestnávateľa, IČO alebo IČZ zamestnávateľa, dátum vzniku poistenia. Zároveň by mala obsahovať druh pracovnoprávneho vzťahu. Aj túto informáciu je potrebné do troch dní od jej odoslania potvrdiť písomne.
Zhrnutie
Ak zamestnávateľ nemá dostatok času, aby osobne doručil "Registračný list fyzickej osoby" na príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne, môže si zvoliť jeden z uvedených spôsobov na prihlásenie zamestnanca do registra poistencov. Prihlásenie je povinný do troch dní potvrdiť písomne.

(Jana Surová (IV/2005) - 1000 riešení 3/2005)

KONTROLA NELEGÁLNEJ PRÁCE

Firmu navštívil kontrolný orgán z dôvodu kontroly nelegálnej práce.
Kto vykonáva kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, aké sú ich práva a povinnosti?
V zmysle § 5 zákona č. 82/2005 o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú tieto kontrolné orgány:
  1. inšpektorát práce
  2. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a
  3. úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Právnická osoba a fyzická osoba, ktorá je podnikateľom sú povinné kontrolnému orgánu poskytovať informácie v rozsahu svojej pôsobnosti, poskytovať doklady, vyjadrenia a ďalšie písomnosti potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly a výkonu kontroly.
Rovnako je povinná poskytnúť informácie, doklady, vyjadrenia a iné písomnosti pre zabezpečenie výkonu kontroly aj fyzická osoba, ktorá vykonáva závislú prácu.
Kontrolné orgány majú oprávnenie vstupovať voľne a kedykoľvek na pracoviská podliehajúce kontrole nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania a v nevyhnutnom rozsahu vstupovať na súkromné pozemky a komunikácie.
Kontrolné orgány majú oprávnenie požadovať preukázanie totožnosti fyzickej osoby nachádzajúcej sa na pracovisku zamestnávateľa a vysvetlenie dôvodu jej prítomnosti.
Zhrnutie
Kontrolou nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ktorú vykonávajú uvedené kontrolné orgány, nie sú dotknuté kontrolné oprávnenia iných orgánov podľa osobitných predpisov - napríklad zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a i.

(Jana Surová (IV/2005) - 1000 riešení 3/2005)

DOHODY O PRÁCACH VYKONÁVANÝCH MIMO PRACOVNÉHO POMERU OD 1. 4. 2005

Zamestnávateľ na určité nepravidelné činnosti zamestnáva brigádnikov a študentov.
Ako sa zmenili povinnosti zamestnávateľov v súvislosti s dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru od 1. 4. 2005?
Zamestnávatelia na základe uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktorými sú v zmysle Zákonníka práce dohoda o vykonaní práce a dohoda o brigádnickej práci študenta, sú povinní najmä:
  1. utvárať zamestnancom primerané pracovné podmienky zabezpečujúce riadny výkon práce, najmä poskytovať potrebné základné prostriedky, materiál, náradie a osobné ochranné pracovné prostriedky,
  2. oboznámiť zamestnancov s právnymi predpismi a ostatnými predpismi vzťahujúcimi sa na prácu nimi vykonávanú, najmä s predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
  3. poskytnúť zamestnancom za vykonanú prácu dohodnutú odmenu a dodržiavať ostatné dohodnuté podmienky, pričom nároky zamestnanca alebo iné plnenia v jeho prospech nemožno dohodnúť pre zamestnanca priaznivejšie, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru,
  4. s účinnosťou od 1. 4. 2005 viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí v akom boli uzatvorené,
  5. s účinnosťou od 1. 4. 2005 viesť evidenciu pracovného času zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o brigádnickej práci študentov.
Zhrnutie
Okrem povinností, ktoré stanovil Zákonník práce zamestnávateľom pred 1. 4. 2005, vzniká zamestnávateľovi povinnosť viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru podľa poradia, v akom boli uzatvorené a v prípade uzatvorenia dohody o brigádnickej práci študentov je povinnosť zamestnávateľa viesť evidenciu pracovného času.

(Jana Surová (IV/2005) - 1000 riešení 3/2005)

 

 
 
O ODVAHE VESELO I VÁŽNE

 
  • Keď sa máš báť, boj sa od začiatku, budeš mať viac času si na strach zvyknúť!
  • Najodvážnejší je ten, kto jasne vidí, čo ho čaká, a aj napriek tomu ide do toho.
  • Mysli predtým, než začneš konať - ide o tvoj život!
  • Odvážna myseľ je ako hudobný nástroj. To, čo z nej vyjde, záleží na tom ako sa na nej hrá.
  • Odvážni hľadajú na tomto svete príležitosti, múdri si ich vytvárajú.
(Murphyho zákony)

 

 
 
ZAČÍNAME PODNIKAŤ

 

Pomocník mzdovej účtovníčky

     Náročnosť práce mzdovej účtovníčky firmy je charakterizovaná veľkým množstvom zákonných predpisov, upravujúcich túto oblasť. Popri Zákonníku práce sú to nielen zákony upravujúce platenie poistného na verejné zdravotné poistenie a sociálne poistenie, zákony upravujúce novo sa rozbiehajúci druhý a tretí pilier dôchodkového zabezpečenia, daňový zákon, ale aj zákonná úprava dobrovoľných vzťahov vznikajúcich medzi zamestnancami, zamestnávateľmi a okolitými inštitúciami. Aspoň čiastočne sprehľadniť problematiku: Pracovná zmluva a dojednanie pracovného pomeru, Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, Zrážky zo mzdy a poradie zrážok si kladie za cieľ predložený materiál, ktorý ponúka odpovede na najčastejšie sa vyskytujúce otázky v mzdovej oblasti.

PRACOVNÁ ZMLUVA A DOJEDNANIE PRACOVNÉHO POMERU

  • Podstatné náležitosti pracovnej zmluvy
    1. Druh práce a jeho stručná charakteristika
    2. Miesto výkonu práce
    3. Deň nástupu do práce
    4. Mzdové podmienky
  • Ďalšie pracovné podmienky - uvedené v pracovnej zmluve alebo v osobitnom písomnom oznámení, ktoré je zamestnávateľ povinný vyhotoviť zamestnancovi najneskôr do jedného mesiaca od vzniku pracovného pomeru:
    • výplatné termíny
    • pracovný čas
    • výmera dovolenky
    • dĺžka výpovednej doby
    • iné podmienky
  • Pracovný pomer na určitú dobu môže byť dohodnutý, predĺžený alebo opätovne dohodnutý najdlhšie na tri roky. Opätovne dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu je taký pracovný pomer, ktorý má vzniknúť pred uplynutím šiestich mesiacov po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru na určitú dobu medzi tými istými účastníkmi
  • Dôvody na predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu nad tri roky
    • zastupovanie zamestnanca,
    • vykonávanie prác, pri ktorých je potrebné podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný čas nepresahujúci 8 mesiacov v kalendárnom roku,
    • z dôvodu splnenia úlohy vymedzenej výsledkom,
    • z dôvodu dohodnutého v kolektívnej zmluve
  • Pracovný pomer môže byť predĺžený alebo opätovne dohodnutý na určitú dobu nad tri roky bez dodržania podmienok
    • u vedúceho zamestnanca, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu a u vedúceho zamestnanca, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti tohto vedúceho zamestnanca,
    • u tvorivého zamestnanca vedy, výskumu a vývoja,
    • u zamestnanca na výkon činnosti, pre ktorú je predpísané vzdelanie umeleckého smeru,
    • u zamestnanca, ktorý vykonáva opatrovateľskú službu podľa osobitného predpisu,
    • u zamestnanca, ktorý je poberateľom starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku,
    • u zamestnávateľa, ktorý zamestnáva najviac 20 zamestnancov,
    • u zamestnanca, o ktorom to ustanovuje zákon alebo medzinárodná zmluva,
    • u vysokoškolského učiteľa.
  • Pri zamestnaní v cudzine v čase dlhšom ako jeden mesiac je zamestnávateľ povinný v pracovnej zmluve uviesť ďalšie podmienky
    • dobu výkonu práce v cudzine vymedzenú presným časovým ohraničením alebo splnením určitých v pracovnej zmluve presne vymedzených podmienok,
    • menu, v ktorej sa bude vyplácať mzda alebo časť mzdy,
    • ďalšie plnenia spojené s výkonom práce v cudzine v peniazoch alebo v naturáliách,
    • podmienky návratu zamestnanca z cudziny

NÁHRADA PRÍJMU PRI DOČASNEJ PRACOVNEJ NESCHOPNOSTI ZAMESTNANCA

  • Poskytovanie náhrady príjmu Za kalendárne dni od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do skončenia dočasnej pracovnej neschopnosti, najdlhšie do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti
  • Nárok na náhradu príjmu nemá zamestnanec
    1. ak počas obdobia dočasnej pracovnej neschopnosti má nárok na
      • nemocenské,
      • materské, alebo
      • rodičovský príspevok s výnimkou, ak zamestnanec poberá rodičovský príspevok vo výške 1 300 Sk,
    2. ak sa stal dočasne práceneschopným v dôsledku úmyselného trestného činu, za ktorý mu bol uložený trest odňatia slobody,
    3. ak porušil liečebný režim určený lekárom, odo dňa porušenia liečebného režimu,
    4. počas obdobia výkonu základnej služby, náhradnej služby v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách a počas obdobia výkonu civilnej služby,
    5. ak sa stal dočasne práceneschopným po troch dňoch od skončenia výkonu základnej služby, náhradnej služby alebo zdokonaľovacej služby v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách alebo civilnej služby a ako zamestnanec nezačal vykonávať činnosť zamestnanca
  • Náhrada príjmu vo vzťahu k poistnému a zdaneniu
    • nevstupuje do vymeriavacieho základu zamestnanca ani zamestnávateľa na platenie poistného na zdravotné poistenie, na nemocenské poistenie, na starobné poistenie, na invalidné poistenie, na úrazové poistenie, garančné poistenie, poistenie v nezamestnanosti a poistné do rezervného fondu,
    • je príjmom zo závislej činnosti od dane z príjmov oslobodeným.
  • Výška náhrady príjmu pri dočasnej práceneschopnosti
    1. od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do tretieho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti 25 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca
    2. od štvrtého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti 55 % denného vymeriavacieho základu.
    Zamestnanec má nárok na náhradu príjmu vo výške polovice náhrady príjmu určenej podľa hore uvedených pravidiel od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti, ak sa stal dočasne práceneschopným v dôsledku stavu, ktorý si privodil sám požitím alkoholu alebo v dôsledku zneužitia iných návykových látok, najdlhšie do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.
  • Denný vymeriavací základ
    • Podiel súčtu vymeriavacích základov na platenie poistného na nemocenské poistenie dosiahnutých zamestnancom v rozhodujúcom období a počtu dní rozhodujúceho obdobia
  • Rozhodujúce obdobie
  • Kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť. Výnimku tvoria prípady:
    1. ak zamestnancovi vzniklo nemocenské poistenie v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť - rozhodujúce obdobie je obdobie od vzniku nemocenského poistenia do konca tohto kalendárneho roka,
    2. ak zamestnancovi vzniklo nemocenské poistenie v kalendárnom roku, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť - rozhodujúce obdobie je obdobie od vzniku nemocenského poistenia do konca kalendárneho mesiaca predchádzajúceho kalendárnemu mesiacu, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť
    3. ak zamestnancovi vzniklo nemocenské poistenie v kalendárnom mesiaci, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť - rozhodujúce obdobie je obdobie od vzniku nemocenského poistenia do dňa predchádzajúceho dňu, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť.
  • Vylúčené obdobia z rozhodujúceho obdobia
    1. obdobie, počas ktorého sa zamestnankyni poskytuje materské,
    2. obdobie, počas ktorého sa zamestnancovi poskytuje rodičovský príspevok, ak nevykonáva zárobkovú činnosť,
    3. obdobie od prvého dňa
      • potreby ošetrovania chorého dieťaťa, chorého manžela, chorej manželky, chorého rodiča alebo chorého rodiča manžela (manželky), ktorých zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára nevyhnutne vyžaduje ošetrovanie inou fyzickou osobou,
      • starostlivosti o dieťa do desiatich rokov veku, ak dieťaťu bolo nariadené karanténne opatrenie, alebo ak predškolské zariadenie alebo zariadenie sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje dieťaťu starostlivosť, alebo škola, ktorú dieťa navštevuje, boli rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie, alebo fyzická osoba, ktorá sa inak o dieťa stará, ochorela, bolo jej nariadené karanténne opatrenie alebo v súvislosti s pôrodom bola prijatá do ústavnej starostlivosti zdravotníckeho zariadenia, a preto sa nemôže o dieťa starať,
    4. obdobie, počas ktorého zamestnanec vykonáva základnú službu, náhradnú službu alebo zdokonaľovaciu službu v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách a civilnú službu,
    5. obdobie, počas ktorého je zamestnanec uznaný za dočasne práceneschopného alebo má nariadené karanténne opatrenie, ak sa zamestnancovi počas týchto období neposkytuje plat alebo služobný príjem,
    6. obdobie, počas ktorého sa zamestnancovi vypláca rehabilitačné alebo rekvalifikačné.
  • Zaokrúhľovanie

  • Suma náhrady príjmu sa zaokrúhľuje na celé slovenské koruny nahor. Denný vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na štyri desatinné miesta nahor.

ZRÁŽKY ZO MZDY A PORADIE ZRÁŽOK

  • Zákonné zrážky
    • zrážky poistného na povinné poistenie, ktoré je povinný platiť zamestnanec,
    • zrážky preddavku na daň alebo dane, nedoplatku preddavku na daň, nedoplatku na dani, nedoplatku, ktorý vznikol zavinením daňovníka na preddavku na daň a na dani vrátane príslušenstva a nedoplatku z ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti,
    • preddavok na mzdu, ktorý je zamestnanec povinný vrátiť preto, že neboli splnené podmienky na priznanie tejto mzdy,
    • sumy postihnuté výkonom rozhodnutia nariadeným súdom alebo orgánom štátnej správy,
    • peňažné tresty (pokuty) a náhrady uložené zamestnancovi vykonateľným rozhodnutím príslušných orgánov,
    • neprávom prijaté sumy dávok dôchodkového zabezpečenia, nemocenského poistenia, štátnych sociálnych dávok a dávok sociálnej pomoci, peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, ak je zamestnanec povinný ich vrátiť na základe vykonateľného rozhodnutia,
    • nevyúčtované preddavky cestovných náhrad,
    • náhrady sťahovacích a iných výdavkov, ktoré sa zamestnancovi vyplatili a ktoré je zamestnanec povinný vrátiť,
    • náhradu mzdy za dovolenku, na ktorú zamestnanec stratil nárok, prípadne na ktorú mu nárok nevznikol,
    • neprávom prijatú podporu v nezamestnanosti alebo preddavok na túto podporu, ak je zamestnanec povinný ho vrátiť na základe vykonateľného rozhodnutia.
    Ďalšie zrážky zo mzdy môže zamestnávateľ vykonávať len na základe písomnej dohody so zamestnancom o zrážkach zo mzdy.
  • Čistá mzda povinného

  • Vypočíta sa tak, že od mzdy sa odpočíta preddavok na daň alebo daň z príjmov fyzických osôb a odvody povinného poistenia. Do čistej mzdy sa započítavajú aj čisté odmeny za vedľajšiu činnosť, náborový príspevok a hodnota naturálií. Nezapočítavajú sa do nej prídavky na deti a sumy poskytované na náhradu nákladov spojených s pracovným výkonom, najmä pri pracovných cestách.
  • Základné sumy, ktoré sa nesmú povinnému zraziť
    • 1 600 Sk na osobu povinného,
    • po 600 Sk na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné.
    Suma 600 Sk sa započítava na manžela, aj keď má samostatný príjem. Ak sa zrážky zo mzdy vykonávajú z miezd oboch manželov, započíta sa suma 600 Sk na dieťa, ktoré spoločne vyživujú, každému z nich osobitne. Suma 600 Sk sa nezapočítava na tú osobu, v ktorej prospech trvá nútený výkon rozhodnutia na vymoženie pohľadávky výživného. Suma, nad ktorú sa zvyšok čistej mzdy povinného zrazí bez obmedzenia 3 000 Sk.
  • Zvyšok čistej mzdy

  • Je výsledkom čistej mzdy po odpočítaní základnej sumy. Tento rozdiel sa zaokrúhli smerom nadol na sumu deliteľnú troma a vyjadrenú v celých korunách, pričom z nej možno zraziť na vymoženie pohľadávky oprávneného len jednu tretinu. Na prednostné pohľadávky sa zrážajú dve tretiny. Prednostné pohľadávky sa uspokojujú najprv z druhej tretiny, a až vtedy, ak táto tretina na ich úhradu nestačí, uspokojujú sa spolu s ostatnými pohľadávkami z prvej tretiny.
  • Prednostné pohľadávky
    • pohľadávky výživného,
    • pohľadávky náhrady škody spôsobenej poškodenému ublížením na zdraví alebo úmyselným trestným činom,
    • pohľadávky daní, poplatkov a ciel, pohľadávky na poistnom voči osobám, ktoré sú povinné platiť toto poistné, pohľadávky náhrady preplatkov na dávkach nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, prídavkov na deti a príplatku k prídavkom na deti, pohľadávky náhrady za príspevok na výživu dieťaťa, príspevok na úhradu potrieb dieťaťa zvereného do pestúnskej starostlivosti, pohľadávky úhrady za sociálne služby poskytované právnickými a fyzickými osobami a pohľadávky náhrady preplatkov na podpore v nezamestnanosti.
(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 10/05)

 

 
 
LEGISLATÍVA

 

NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

ČIASTKA 71, uverejnená 28.4.2005

171. Zákon o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
172. Zákon o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov


ČIASTKA 72, uverejnená 28.4.2005

173. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Horná Orava


ČIASTKA 73, uverejnená 28..4.2005

174. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky
175. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa zrušuje vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 156/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky
176. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 766/2004 Z. z. o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na vydanie povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia


ČIASTKA 74, uverejnená 29.4.2005

177. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 64/2004 Z. z. o chránených zónach


ČIASTKA 75, uverejnená 30.4.2005

178. Vyhláška Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o žiadosti odberateľa na vykonanie štátneho overovania kvality, o osvedčení o kvalite a úplnosti produktu a o certifikáte o zhode


ČIASTKA 76, uverejnená 30.4.2005

179. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 743/2004 Z. z. o spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností
180. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 307/2003 Z. z., ktorým sa upravujú požiadavky na zdravie zvierat pri výmene a dovoze produktov živočíšneho pôvodu, ktoré nepodliehajú iným veterinárnym požiadavkám v znení nariadenia vlády č. 495/2003 Z. z.
181. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca kávové extrakty a čakankové extrakty


ČIASTKA 77, uverejnená 30.4.2005

182. Zákon o vinohradníctve a vinárstve
183. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. OPL0604 - 24179/2004-SL zo 14. decembra 2004, ktorým sa vydáva zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia


ČIASTKA 78, UVEREJNENÁ 5.5.2005

184. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/5/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách
185. Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva obrany Slovenskej republiky z 11. novembra 1998 č. 57766, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 370/1997 Z. z. o vojenskej službe v znení neskorších predpisov
Redakčné oznámenie o oprave tlačovej chyby v zákone č. 149/2005 Z. z.


ČIASTKA 79, UVEREJNENÁ 6.5.2005

186. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o zmene prílohy č. 1 k Zmluve medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou o malom pohraničnom styku uzavretej v Zakopanom 6. decembra 1996 v znení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou, ktorou sa mení Zmluva medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou o malom pohraničnom styku podpísaná v Zakopanom 6. decembra 1996, uzavretej v Bratislave 24. januára 2000 formou výmeny nót 210 kB


ČIASTKA 80, UVEREJNENÁ 6.5.2005

187. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov


ČIASTKA 81, UVEREJNENÁ 6.5.2005

188. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Európskej dohody o zrušení víz pre utečencov


ČIASTKA 82, UVEREJNENÁ 6.5.2005

189. Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistický číselník orgánov ústrednej štátnej správy 35 kB
190. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Republiky Rakúsko o vedecko-technickej spolupráci


ČIASTKA 83, UVEREJNENÁ 6.5.2005

191. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)


ČIASTKA 84, UVEREJNENÁ 6.5.2005

192. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)


ČIASTKA 85, UVEREJNENÁ 6.5.2005

193. Zákon o rastlinolekárskej starostlivosti


ČIASTKA 86, UVEREJNENÁ 7.5.2005

194. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o elektromagnetickej kompatibilite



(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
ÚČTOVNÍCTVO

 

KURZY NBS

  krajina     mena     množstvo     29.04.2005     02.05.2005     03.05.2005     04.05.2005     05.05.2005     06.05.2005     09.05.2005  
  Austrália     AUD     1     23.848     23.876     23.881     23.691     23.497     23.405     23.332  
  Cyprus     CYP     1     68.035     67.925     67.620     67.561     67.251     66.763     66.976  
  Česká republika     CZK     1     1.307     1.294     1.292     1.295     1.294     1.293     1.295  
  Dánsko     DKK     1     5.322     5.305     5.289     5.277     5.262     5.213     5.212  
  EMÚ     EUR     1     39.636     39.492     39.378     39.279     39.171     38.811     38.797  
  Estónsko     EEK     1     2.533     2.524     2.517     2.510     2.504     2.480     2.479  
  Japonsko     JPY     100     28.968     28.978     29.063     29.031     28.907     28.688     28.613  
  Kanada     CAD     1     24.506     24.400     24.275     24.289     24.214     24.037     24.077  
  Litva     LTL     1     11.521     11.466     11.405     11.376     11.343     11.241     11.236  
  Lotyšsko     LVL     1     56.933     56.735     56.574     56.413     56.259     55.775     55.723  
  Maďarsko     HUF     100     15.824     15.608     15.613     15.618     15.612     15.571     15.541  
  Malta     MTL     1     92.314     92.004     91.719     91.502     91.161     90.335     90.370  
  Nórsko     NOK     1     4.860     4.849     4.840     4.822     4.822     4.778     4.784  
  Poľsko     PLN     1     9.331     9.215     9.212     9.249     9.255     9.290     9.348  
  Slovinsko     SIT     100     16.541     16.484     16.435     16.393     16.353     16.204     16.198  
  Švajčiarsko     CHF     1     25.727     25.683     25.575     25.453     25.400     25.123     25.076  
  Švédsko     SEK     1     4.334     4.307     4.285     4.257     4.263     4.230     4.233  
  USA     USD     1     30.667     30.478     30.615     30.514     30.256     29.943     29.965  
  V. Británia     GBP     1     58.382     58.297     58.256     57.823     57.480     56.968     56.827  
  MMF-ZPČ-SDR     XDR     1     46.407     46.231     46.275     46.126     45.871     45.440     45.418  


  krajina     mena     množstvo     10.05.2005     11.05.2005     12.05.2005  
  Austrália     AUD     1     23.318     23.396     23.522  
  Cyprus     CYP     1     66.756     67.059     67.285  
  Česká republika     CZK     1     1.294     1.294     1.296  
  Dánsko     DKK     1     5.193     5.218     5.237  
  EMÚ     EUR     1     38.644     38.821     38.978  
  Estónsko     EEK     1     2.470     2.482     2.491  
  Japonsko     JPY     100     28.592     28.566     28.723  
  Kanada     CAD     1     24.310     24.416     24.309  
  Litva     LTL     1     11.192     11.243     11.287  
  Lotyšsko     LVL     1     55.507     55.784     56.001  
  Maďarsko     HUF     100     15.473     15.478     15.495  
  Malta     MTL     1     90.008     90.464     90.771  
  Nórsko     NOK     1     4.752     4.794     4.820  
  Poľsko     PLN     1     9.381     9.344     9.310  
  Slovinsko     SIT     100     16.135     16.212     16.272  
  Švajčiarsko     CHF     1     24.958     25.107     25.221  
  Švédsko     SEK     1     4.210     4.221     4.228  
  USA     USD     1     30.107     30.210     30.238  
  V. Británia     GBP     1     56.725     56.823     57.098  
  MMF-ZPČ-SDR     XDR     1     45.420     45.560     45.702  


(Zdroj: Národná banka Slovenska)

POHONNÉ HMOTY

  Maloobchodné ceny (SK/liter)  
  Dátum zmeny     TP 91     TP 91 UNI     TP 95     TP 98     TP DIESEL     EVO DIESEL  
  04.01.2005     32,20     32,60     32,60     35,20     33,80     35,80  
  11.01.2005     33,00     33,40     33,40     36,00     33,80     35,80  
  18.01.2005     33,80     34,20     34,20     36,80     33,80     35,80  
  02.03.2005     33,30     33,70     33,70     36,30     34,40     36,60  
  11.03.2005     34,00     34,40     34,40     37,00     35,30     37,50  
  31.03.2005     34,90     35,30     35,30     37,90     36,20     38,40  
  08.04.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     37,00     39,20  
  04.05.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     36,70     38,90  
  11.05.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     36,20     38,40  
(Zdroj: Slovnaft)

 

 
 
NEZABUDNITE

 

MÁJ 2005

25. 5. streda
  • daň z pridanej hodnoty
    - daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
  • spotrebná daň
    - splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci kalendárny mesiac
31. 5. utorok
  • daň z príjmov
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
  • daň z motorových vozidiel
    - odvod 1/12 ročnej sadzby dane z motorových vozidiel, ak presahuje 250 000 Sk

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 

Umenie telefonovať (pokračovanie)

Najdôležitejšie osoby

Pán riaditeľ, vrátnik a spojovateľka sú najdôležitejšie osoby v každej organizácii. Telefónna ústredňa je vstupnou bránou do organizácie. Keď neľutujete peniaze na novú firemnú tabuľu a kvety pred vrátnicou, nemali by ste ani ľutovať peniaze vložené do školenia spojovateľky.

Dobré body vám spojovateľka získa tým, že:
  • Rýchlo odpovedá na prichádzajúce volania - volajúci podvedome počíta počet zazvonení a akonáhle prekročí desiatku, začína mať silný pocit, že na druhom konci niečo nefunguje.
  • Vhodným spôsobom sa predstaví (názov firmy, nezaškodí pridať aj svoje meno), pozdrav a "zaklínacia formulka" z kategórie "čo pre vás môžeme urobiť".
    Celý rituál však nesmie byť zbytočne dlhý - príslovie, že čas sú peniaze, v tomto prípade platí pre obe strany.
  • Zistí, kto volá (organizácia, meno, pozícia), o čo volajúcemu ide, oznámi mu, na koho, resp. kam, ho prepojí, a bez ďalšieho zdržovania to tak urobí.
  • Pracovníkovi, ktorému prepája hovor, stručne oznámi, kto a prečo volá (organizácia, meno, pozícia, o čo volajúcemu ide).
  • Sleduje, či sa prepojenie uskutočnilo. Pokiaľ nie, opäť vstúpi do volania a prepojí volajúceho na tzv. náhradný kontakt.
Tu je potrebné si pripomenúť tri veci:
    • Aj tá najkrajšia melódia, ktorú si volajúci musí vypočuť v dobe čakania na prepojenie, mu ide po niekoľkých sekundách na nervy. Preto je potrebné túto dobu minimalizovať.
    • Keď si volajúceho v organizácii "podávajú" z klapky na klapku ako horúci zemiak, už po druhom prepojení stráca trpezlivosť aj dobrú mienku.
    • Je dobré mať v organizácií "dutú vŕbu", t.j. človeka, ktorý je informovaný o dianí v organizácii, a dokáže dávať všeobecné odpovede s tým, že podrobnosti dodá kolega, keď sa vráti zo "služobnej cesty".
  • Čo spojovateľka v žiadnom prípade nesmie: prihlásiť sa volajúcemu ako "haló" či nedajbože "príjem", dávať najavo zlú náladu, nepoznať mená pracovníkov organizácie (resp. nemať aktuálny telefónny zoznam), nevedieť nič o predmete činnosti organizácie, pre ktorú pracuje, odpovedať na agresívny tón rovnakou mincou, odpočúvať hovory.

Brána na Olymp

Keď sme spojovateľku prirovnali ku vstupnej bráne do organizácie, o sekretárke by sme mohli povedať, že je strážcom brány na Olymp.
Sekretárka (asistentka) na rozdiel od spojovateľky má za úlohu ochrániť svojho šéfa pred zbytočnými hovormi tým, že časť hovorov vybaví sama, časť prepne na pracovníkov na nižších pozíciách a časť vybaví tým, že požiada o zmenu formy kontaktov - napr. namiesto telefonického hovoru písomnou korešpondenciou. Pri zostávajúcich volaniach vždy informuje nadriadeného, kto volá, koho zastupuje a v akej veci volá.

Záznamník

Záznamník je ďalší z diablových vynálezov, ktorý jediným pípnutím dokáže priviesť k zúrivosti aj tých najchladnokrvnejších ľudí. Tu je pár základných pravidiel, ako s týmto zázrakom zaobchádzať:
  • Uvítacia správa vo vašom záznamníku je vašou druhou vizitkou. Preto nepoužívajte "vtipné formulky" ani siahodlhé uvítania.
    Keď už vás volajúci nezastihol, jediné, čo chce, je čo najrýchlejšie zanechať správu.
  • Uvítacia správa má končiť prísľubom, že zavoláte späť čo najskôr. A gentlemani slovo dodrží.
  • Záznamník nepochybne funguje ako ochranná hradba voči zlodejom vášho času. Aj tu však platí, že všetkého s mierou.
    Keď nechcete byť vyrušovaný, požiadajte kolegu, alebo podriadeného, aby dočasne preberali vaše hovory.
  • Naopak, keď sa vám na druhej strane ozve záznamník, nemá zmysel viesť s ním dlhé monológy.
    Miesto toho povedzte len svoje meno, číslo telefónu, na ktorom je možné vás zastihnúť, a krátko vysvetlite, v akej veci ste volali.
  • Pamätajte na to, že zaznamenané správy sú určené pre ľudí. Keď chcete, aby ich pochopili, hovorte pomaly a zreteľne.

Telekonferencia

Tak, ako ide dopredu pokrok, veci sa komplikujú. Jednou z komplikácií je telekonferencia, pri ktorej sa do jedného hovoru zapája viac účastníkov. Keď nemajú skúsenosti s týmto spôsobom komunikácie, telekonferencia začne pripomínať pohostinstvo - všetci hovoria naraz a nikto nikoho nepočúva.
Je vhodné, aby sa na začiatku telekonferencie jeden z účastníkov ujal moderovania konferencie. Jeho úlohou je nie len udeľovať slovo, ale aj sledovať čas a usmerňovať diskusiu. Po skončení konferencie by mal pripraviť záznam najdôležitejších bodov a poslať ho všetkým zúčastneným.

Mobil a mobilovanie

Na záver to najlepšie a zároveň najhoršie. Preč sú časy, keď sa dalo existovať bez mobilu. Dnes by Hamlet povedal "mobilovať, alebo nebyť".
Najväčšou výhodou mobilu je, že je vždy po ruke, a jeho najväčšou nevýhodou je, že ste vy vždy po ruke.

Základné pravidlá používania mobilu

  • Pri obchodných jednaniach či rozhovoroch so zákazníkmi je vždy zdvorilejšie mobil vypnúť alebo aspoň prepnúť na tichý chod.
  • Keď začíname obchodné jednanie, nevyložte mobil na stôl, pretože tým signalizujete, že ste pripravený prerušiť s partnerom rozhovor a vlastne partnerovi naznačujete, že je druhoradý a menej dôležitý.
  • Rešpektujte miesta, kde sa vyžaduje ticho a kľud - kostol, nemocnica, pohreb, divadlo, kino, koncert apod. - mobil vypnite.
  • Nenechávajte svoj mobil ležať zapnutý na stole, keď sa chcete vzdialiť - jeho vyzváňanie ide ostatným na nervy.
  • Pri telefonovaní sa snažte si nájsť súkromie - pomôže to vám aj vášmu okoliu. Či už sa nachádzate kdekoľvek, z mobilu telefonujte radšej krátko a stručne.
  • Pípanie, ktoré vydávajú stisnuté tlačítka pri písaní SMS správ pôsobí tiež rušivo, preto zvuk radšej vypnite.
  • Hovory z mobilu by mali byť krátke a mali by sa obmedziť len na najnevyhnutnejšiu výmenu informácií. Jednak kvôli tomu, že tu platí vojenské "nepriateľ počúva", ale hlavne kvôli tomu, že nie je možné súčasne rovnako dobre robiť dve veci: mobilovať a zároveň riadiť auto, hovoriť s partnerom pri stole, alebo čokoľvek iné.
  • Najväčšou výhodou mobilu je jeho pohotovosť, najväčšou nevýhodou zas to, že po skončení hovoru nemáte v rukách prakticky žiadny "dôkazný materiál". Preto je výhodné pri dôležitých obchodných jednaniach čo najskôr prostredníctvom faxu získať podpísanú dohodu o tom, čo sa prejednalo telefonicky.
    Faxová kópia je v prípade sporu uznávaná aj súdmi, kdežto tvrdenie, že niečo bolo dojednané telefonicky, je len tvrdením jednej strany.
  • Veľa sa hovorí o možnosti odpočúvania volaní z mobilu, či o možnosti lokalizovať polohu človeka so zapnutým, či dokonca vypnutým mobilom. Aj keď nie všetky historky sú pravdivé, je dobré si pripomenúť, že "bez vetra sa ani lístok nepohne". A samozrejme, neškodí pamätať na to, že "ciferšpiónom" - či už skutočným alebo príležitostným - je najčastejšie ten, kto stojí vedľa vás a počúva všetko, čo hovoríte.
  • Účet za mobilovanie najúčinnejšie znížite tak, že si pred každým jeho použitím položíte otázku, čo sa na veci zmení tým, že použijete mobil. Vo väčšine prípadov bude odpoveďou "nič", resp. "len málo". Takže naša posledná rada je pripomenutím starej ľudovej múdrosti, podľa ktorej je potrebné robiť "všetko s mierou", o telefonovaní to platí dvakrát.
(Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 4/2005)

 

 
 
NAŠE PUBLIKÁCIE

 

VYŠLO

Poradca - formát A5
Mesačník nie len pre podnikateľov

č. 8-9/2005
  • zákon o rodine
  • zákon o sociálnom poistení
  • zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
  • informáciu o novele zákona o cestovných náhradách



  • č. 10/2005
  • zákon o cestovných náhradách s komentárom
  • zákon o nelegálnej práci
  • zákon o autoškolách
  • vstupná cena hmotného majetku
  • mzdová príručka
  • oslobodené príjmy od dane v r. 2005
  • DPH v EÚ



  • Dane, účtovníctvo - vzory a prípady - formát A5
    Publikácia v ktorej každý mesiac prinášame metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov.

    č. 3-4/2005
  • Príručka mzdovej účtovníčky
  • výpočet mzdy
  • nemocenské dávky
  • priemerný zárobok
  • dôchodkové dávky
  • náhrada príjmu pri PN
  • vykazovanie poistného
  • štátne sociálne dávky



  • č. 5/2005 - formát A5
  • možnosti odpočítania a vrátenia DPH
  • právo na odpočítanie DPH
  • oprava odpočítanej dane
  • vrátenie dane zahraničným a iným osobám
  • cestovné náhrady po 1. 4. 2005
  • osobnosť na pracovisku



  • 1 000 riešení - formát A5
    Dvojmesačník, určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom SŠ a VŠ. Obsahuje problémy a ich riešenia z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahu okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia. V každej publikácii čitateľ nájde aj abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole.

    č. 3/2005
  • mzdy a odvody
  • nelegálna práca
  • automobil v podnikaní
  • odvody
  • miestne dane
  • združenie
  • zodpovedný zástupca



  • Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov - formát A5
    Edmund Horváth
    Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.

    Daňové výdavky od A do Z - formát A5
    Dobšovič a kol.
    Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.

    Edícia Zákony do vrecka - formát A6
    Úplné znenia zákonov
  • Zákon o dani z pridanej hodnoty
  • Zákon o rodine
  • Zákon o archívnictve



  • Edícia Aktualizácie - formát A5
    Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v Zborníkoch zákonov I. - VI.

    I/2
  • Zákon o správe daní a poplatkov
  • Zákon o cestovných náhradách
  • Zákon o správnych poplatkoch
  • Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
  • Upozornenie na zmenu:
  • Zákon o dani z príjmov
  • Zákon o spotrebnej dani z liehu



  • II/2
  • Nariadenie vlády SR o Obchodnom vestníku
  • Zákon o policajnom zbore
  • Zákon o verejnom obstarávaní
  • Zákon o cenách
  • Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
  • Upozornenie na zmenu
  • Živnostenský zákon



  • II/3
  • Zákon o trestnom konaní súdnom



  • II/4
  • Zákon o ochrane osobných údajov
  • Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti



  • III/2
  • Zákonník práce
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
  • Zákon o inšpekcii práce
  • Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
  • Kurzy NBS


    PRIPRAVUJEME

    1000 riešení č. 4/2005
  • zúčtovacie vzťahy, kapitálové účty v účtovníctve
  • DPH
  • paušálne výdavky
  • správa dane
  • majetok spoločnosti
  • pracovnoprávne vzťahy
  • konateľ v s.r.o.



  • Poradca č. 11-12/2005
  • Zákon o ochrane osobných údajov
  • Zákon o priestupkoch



  • Dane, účtovníctvo - vzory a prípady č. 6/2005
  • Účtovanie v podvojnom účtovníctve
  • Nelegálna práca
  • Osobnosť na pracovisku



  •  

     
     
    OBJEDNÁVKA

     
     
     

    Stručný návod na vyplnenie objednávky

    1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
       
    2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
       
    3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
       

    Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.

      Identifikačné údaje objednávateľa  
      Meno, Priezvisko:      
      Firma:      
      IČO:      
      Adresa:      
      Telefón:      

      Predplatné mesačníka Poradca 2005  
      Predplatné s 20 % zľavou     13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
      prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
      Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
      - fyzických osôb
      - právnických osôb
      - ročné zúčtovanie dane  
      998 Sk     ks  
      Predplatné  
      Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)     580 Sk     ks  
      Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)     1440 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     220 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     220 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     220 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     250 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná správa...     250 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     250 Sk     ks  
      Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
      č. 1/2005   -  zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
    -  zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
    -  bytové spoločenstvá
    -  zmeny v platení poistného
    -  paušálne výdavky
    -  účtovanie goodwillu
    96 Sk   ks  
      č. 2/2005   - zákon o cestnej doprave
    - zákon o súdnych poplatkoch
    96 Sk   ks  
      č. 3/2005   - zákon o účtovníctve s komentárom
    - zákon mediácii s komentárom
    - založenie a vznik s.r.o.
    - minimálna mzda od 1. októbra 2004
    96 Sk   ks  
      č. 4/2005   - zákon o miestnych daniach
    - príjmi z predaja nehnuteľností
    - preddavky na daň z príjmov právnických osôb
    - archivácia a starostlivosť o dokumenty
    96 Sk   ks  
      č. 5-6/2005   - zákon o dani z príjmov s komentárom
    - zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
    - vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
    - k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
    192 Sk   ks  
      č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania   - daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby 70 Sk   ks  
      č. 7/2005   - zákon o zdravotnom poistení s komentárom
    - správa daní a poplatkov novelizovaná
    - práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
    - zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
    - diagnostika malých a stredných podnikov
    - nová energetická legislatíva
    96 Sk   ks  
      č. 8-9/2005   - zákon o rodine
    - zákon o sociálnom poistení
    - zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
    - informáciu o novele zákona o cestovných náhradách
    192 Sk   ks  
      Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
      1/2005 JÚ     Skončenie podnikania fyzickej osoby     21 Sk     ks  
      2/2005 JÚ     Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve     20 Sk     ks  
      1/2005 PÚ     Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby     20 Sk     ks  
      2/2005 PÚ     Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve     30 Sk     ks  
      1/2005 VS     Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov     37 Sk     ks  
      2/2005 VS     Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu     30 Sk     ks  
      Zborníky ZÁKONY 2005  
      Zákony I/2005   Daň z príjmov,
    Daň z pridanej hodnoty,
    Spotrebné dane,
    Zákon o účtovníctve.  
      195 Sk     ks  
      Zákony II/2005   Obchodný zákonník,
    Občiansky zákonník,
    Trestné právo,
    Živnostenský zákon.  
      195 Sk     ks  
      Zákony III/2005   Zákonník práce,
    Mzdové predpisy,
    Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie,
    Sociálne zákony.  
      195 Sk     ks  
      Zákony IV/2005   Stavebný zákon,
    Architekti a inžinieri,
    Bývanie,
    Pôda.  
      250 Sk     ks  
      Zákony V/2005   Rozpočtové pravidlá,
    Štátna a verejná služba,
    Školy,
    Obce.  
      250 Sk     ks  
      Zákony VI/2005   Životné prostredie,
    Ochrana ovzdušia,
    Vodné hospodárstvo.  
      250 Sk     ks  
      Aktualizácie zákonov ročník 2005  
      Aktualizácia I/1   - Zákon o správnych poplatkoch
    - Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania  
      35 Sk     ks  
      Aktualizácia I/2   - Zákon o správe daní a poplatkov
    - Zákon o cestovných náhradách
    - Zákon o správnych poplatkoch
    - Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
    Upozornenie na zmenu:
    - Zákon o dani z príjmov
    - Zákon o spotrebnej dani z liehu  
      44 Sk     ks  
      Aktualizácia II/1   - Občiansky súdny poriadok
    - Úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
    - Zákon o konkurze a reštrukturalizácií
      44 Sk     ks  
      Aktualizácia II/2   - Nariadenie vlády Sr o Obchodnom vestníku
    - Zákon o policajnom zbore
    - Zákon o verejnom obstarávaní
    - Zákon o cenách
    - Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
    Upozornenie na zmenu:
    - Živnostenský zákon
      38 Sk     ks  
      Aktualizácia II/3   - Zákon o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok)
      32 Sk     ks  
      Aktualizácia II/4   - Zákon o ochrane osobných údajov
    - Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
      20 Sk     ks  
      Aktualizácia III/1   - Zákon o službách zamestnanosti
    - Zákon o rodine
    - Zákon o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti
    - Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
      30 Sk     ks  
      Aktualizácia III/2   - Zákonník práce
    - Zákon o službách zamestnanosti
    - Zákon o sociálnom poistení
    - Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
    - Zákon o inšpekcii práce
    - Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
      52 Sk     ks  
      Aktualizácia IV/1   - Opatrenie, o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2005
    - Zákon o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách
      16 Sk     ks  
      Aktualizácia V/1   - Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
    - Zákon o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
    - Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie
      32 Sk     ks  
      Aktualizácia VI/1   - Zákon o ochrane prírody a krajiny   27 Sk     ks  
      Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6  
      Ústava SR     - Úplné znenie     21,90 Sk     ks  
      Ústava ČR     - Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd     21,90 Sk     ks  
      Zákon o DPH    - daňová povinnosť
     - sadzby dane z pridanej hodnoty
     - postup pri registrácii
     - oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
      42 Sk     ks  
      Zákon o rodine    - vznik manželstva
     - vzťahy medzi rodičmi a deťmi
     - poručníctvo a opatrovníctvo
     - určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
      32 Sk     ks  
      Občiansky zákonník    - občiansko-právne vzťahy
     - vlastnícke práva
     - dedenie
     - záväzkové práva
     - zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
      65 Sk     ks  
      Obchodný zákonník    - obchodné vzťahy a podnikanie
     - obchodné spoločnosti a družstvá
     - obchodné záväzkové vzťahy
     - záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
      80 Sk     ks  
      Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch  
      1/2005   1. téma: leasing
    2. téma: vzdelávanie zamestnancov  
      120 Sk     ks  
      2/2005   1. téma: oslobodenie FO a PO
       - od dane z príjmov
       - od dane z pridanej hondoty
       - od miestnych daní
    2. téma: iné daňové oslobodenia  
      120 Sk     ks  
      3-4/2005   téma: Príručka mzdovej účtovníčky     240 Sk     ks  
      5/2005   1. téma: DPH
       - možnosti odpočítania a vrátenia DPH
       - právo na odpočítanie DPH
       - oprava odpočítanej dane
       - vrátenie dane zahraničným a iným osobám
    2. téma: cestovné náhrady po 1. 4. 2005
    3. téma: Osobnosť na pracovisku
     
      120 Sk     ks  
      1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník  
      1/2005   téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní     97 Sk     ks  
      2/2005   téma čísla – Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005     97 Sk     ks  
      3/2005   téma čísla - Mzdy a odvody od 1.1.2005     97 Sk     ks  
      Monotématika
      Súvzťažnosti  

    - rozpočtové organizácie
    - príspevkové organizácie
    - vyššie územné celky
    - obce a mestá
    - účtovná osnova
    - postupy účtovania  

    260 Sk     ks  
      Zdravotné zákony a predpisy   - šesť reformných zákonov po novelách     240 Sk     ks  
      Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov   - Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.     140 Sk     ks  
      Daňové výdavky od A do Z   - Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.     170 Sk     ks  
      Poradca deťom
      Sto zvieratiek v hádankách   Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.   80 Sk     ks  
      S pastelkou v kráľovstve matematiky   Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.   140 Sk     ks  
      S pastelkou v kráľovstve matematiky I.   Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.   43 Sk     ks  
      S pastelkou v kráľovstve matematiky II.   Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.   43 Sk     ks  
      1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika   Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.   36 Sk     ks  
      2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika   Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.   34 Sk     ks  
      Pastelkami čarujem   Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.   27 Sk     ks  
      Kreslím a maľujem   V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.   36 Sk     ks  
      Hovoriace písmená a slabiky   V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.   75 Sk     ks  

    Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   Telefón:
    Poradca s.r.o
    Pri Celulózke 40
    010 01 Žilina
      (041) 56 52 871
    (041) 56 52 877
    (041) 56 52 879
     
    E-mail:   Fax:
    poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
     
    Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
    www.i-poradca.sk.

    Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.

     

     
    Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005
    Untitled Page