|
NELEGÁLNA PRÁCA A NELEGÁLNE ZAMESTNÁVANIE - téma novín |
Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
Nelegálna práca sa všeobecne hodnotí ako určitý segment tieňovej ekonomiky. Definovanie nelegálnej práce je dôležité najmä pre jej identifikáciu, charakteristiky a formy prejavu. Súčasne je to nutná fáza k budovaniu systému odhaľovania nelegálnej práce, zisťovania jej príčin a tvorbe nástrojov na jej maximálne možnú elimináciu.
Nelegálna práca poškodzuje záujmy všetkých, ktorí legálne pracujú, či zamestnávajú, odvádzajú dane a plnia aj odvodové povinnosti.
Zákon o nelegálnej práci priniesol zmeny v:
zákone č. 95/2000 Z. z. o inšpekcii práce
zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
zákone č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní
zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
zákone č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy
zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti
Prijatie zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní korešponduje s cieľom vyplývajúcim z čl. 136 až 139 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v jej platnom znení, v zmysle ktorých členské štáty majú podporovať zamestnanosť, zlepšovať životné a pracovné podmienky tak, aby sa dosiahla ich harmonizácia pri zachovaní dosiahnutej úrovne sociálnej ochrany zamestnancov.
V definícii Medzinárodnej organizácie práce (ktorú v mierne modifikovanej podobe používa pre svoje analytické potreby aj Európska komisia) je definovaná nelegálna práca ako "profesionálne aktivity, vykonávané pravidelne na účely zárobku, nie príležitostne, pritom sa pohybujú na hranici, alebo mimo povinností, daných právnym poriadkom, predpismi a zmluvnými záväzkami, s výnimkou tých neformálnych činností, ktoré sú súčasťou kriminálnej ekonomiky, pretože sú v rozpore s trestným zákonom".
V odbornej literatúre pri hodnotení nelegálnej práce vo vzťahu k nezamestnanosti sa väčšinou zvýrazňujú skutočnosti, ktoré možno začleniť do dvoch skupín:
- Nelegálnou prácou pracujúci na čierno odoberajú prácu nezamestnaným, a tým zhoršujú ich šancu na návrat do zamestnania.
- Veľkú časť nelegálnych prác vykonávajú nezamestnaní, takže niektorí z nich nepotrebujú sociálne dávky, pretože v skutočnosti pracujú.
Z uvedených skutočností je teda zrejmé, že nelegálna práca má výrazne negatívne makroekonomické dopady na štátne a verejné rozpočty, pretože na jednej strane dochádza k absencii daňových a odvodových povinností (zo strany zamestnávateľov i nelegálne pracujúcich osôb) a na druhej strane odčerpávajú zo štátneho rozpočtu neoprávnené výdavky na rôzne sociálne dávky.
ČLENENIE NELEGÁLNEJ PRÁCE
Zahraničné štúdie zaoberajúce sa problematikou nelegálnej práce používajú členenie približujúce sa skôr vlastnému charakteru vykonávaných prác (viac osvetľujú kontext, v ktorom sa práca stáva nelegálnou prácou). Podľa týchto prameňov možno nelegálnu prácu členiť na:
- výrobu zatajenú v rámci registrovaných firiem pôsobiacich v oficiálnom sektore (sprevádzanú falšovaním účtovných dokladov a daňovými únikmi),
- výrobu utajených (neregistrovaných firiem),
- nelegálnu prácu ako takú (činnosť neprihlásených zamestnancov v rámci registrovaných i neregistrovaných firiem),
- príjmy zatajenej povahy (napr. precenenie skutočných nákladov, využitie podnikových materiálov a zariadení na súkromné účely).
Väčšina krajín a aj definícia Medzinárodnej organizácie práce považuje nelegálne zamestnávanie za segment nelegálnej práce (práce na čierno). Táto definícia je jednoduchšia, pretože sa vzťahuje na všetky formy zamestnávania u zamestnávateľa, ktoré nie sú v súlade s pracovnoprávnymi predpismi v tej ktorej krajine. Pretože sú pracovnoprávne predpisy v jednotlivých krajinách odlišné, odlišné sú aj formy nelegálnej práce.
Odhady nelegálnej práce sú veľmi diferencované so širokým spektrom výskytu. Podľa odborníkov najvyšší výskyt nelegálnej práce je v ekonomicky zaostalých regiónoch s vysokým výskytom nezamestnanosti a v odvetviach s vysokým podielom manuálnej práce, resp. sezónnej práce, v malých súkromných podnikoch a u živnostníkov v stavebníctve, v maloobchode, v cestovnom ruchu, hoteloch a reštauráciách, poľnohospodárstve, atď. Podľa relevantných výskumov v drvivej väčšine sú do nelegálnej práce zapojení najmä zamestnanci s "nižšou" kvalifikáciou a najmenej vzdelané skupiny populácie. Tieto sociálne skupiny sa tak stávajú vysoko rizikovými pre dlhodobé zotrvávanie v systéme nelegálnej práce. Zamestnanci so strednou a vyššou kvalifikáciou si na trhu práce predsa len skôr nájdu legálnu prácu, a teda nemusia sa uchyľovať k nelegálnej práci.
Nelegálne zamestnávané osoby zostávajú bez akejkoľvek právnej ochrany, ktorá za normálnych okolností a legálnych podmienok súvisí s vykonávanou prácou. Nelegálne zamestnávané osoby prichádzajú prakticky o všetky právne nároky vyplývajúce z riadneho pracovného pomeru, ako je právo na poskytnutie mzdy, dovolenky, stravovania, na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, na dávky nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, úrazového poistenia, garančného poistenia v nezamestnanosti.
PRÍČINY, KTORÉ VEDÚ K DOPYTU PO PRÁCI NA ČIERNO
Všeobecne sa uvádzajú dva druhy príčin, ktoré vedú podnikateľov k dopytu po práci na čierno:
- jednak ide o tzv. nákladové motivácie (ako je potreba vylepšiť si vzťah medzi nákladmi práce a produktivitou, znížiť daňový tlak, presadiť sa v konkurencii prostredníctvom nižších nákladov a vyhnúť sa postaveniu ovládaného na trhu),
- a jednak o prispôsobenie sa ekonomickému prostrediu (sem patrí disponibilnosť ponuky nelegálnej práce, lokálne obmedzenie činnosti, slabá kvalifikácia pracovnej sily, prekážky pri zakladaní podnikateľskej činnosti, ťarcha právnych predpisov a neúmernej administratívy a ďalšie).
Základným motívom nelegálneho zamestnávania je zvyšovanie ziskov z podnikania. Hlavnou príčinou porušovania právnych predpisov zo strany zamestnancov (domácich občanov aj cudzincov) je snaha o získanie a udržanie pracovného miesta, ktoré je relatívne atraktívne, či už z pohľadu podmienok miestneho trhu práce (u našich občanov), či trhu práce krajiny pôvodu cudzincov. Pri trvaní na zákonom ustanovených podmienok by tieto osoby pracovné miesta spravidla nezískali. Trvanie na dodržiavaní právnych predpisov preto jednoznačne zvyšuje konkurencie schopnosť legálnej pracovnej sily.
Za najdôležitejšie faktory, ktoré zvýhodňujú nelegálnu prácu, považujú experti vysokú mieru zdanenia a odvodov a oslabenú autoritu úradov. V nových členských štátoch EÚ sa k tomuto trendu pridávajú aj sociálne faktory. Tak ako bolo už naznačené nelegálna práca spôsobuje obrovské straty vo verejných fondoch a navyše štát pri nej prichádza aj o dane, ktoré by mali byť odvedené z miezd takýchto zamestnancov. Legalizáciou pracovného pomeru by štát získal na daniach, verejnoprospešné organizácie prostriedky, ďalšia časť prostriedkov by sa dala ušetriť na nákladoch (podporách) v nezamestnanosti a dávkach v hmotnej núdzi. Nelegálna práca poškodzuje záujmy všetkých, ktorí legálne pracujú, či zamestnávajú, odvádzajú dane a plnia si aj odvodové povinnosti. Cieľom zákona je preto chrániť nielen spoločnosť pred nelegálnou prácou a nelegálnym zamestnávaním, ale chrániť aj fyzické osoby, ktorým nelegálna práca prináša sociálnu neistotu a ohrozenie
(kolektív autorov - Poradca 10/2005)
|
PRÁVA A POVINNOSTI ZAMESTNÁVATEĽOV A OBČANOV V SÚVISLOSTI S NELEGÁLNOU PRÁCOU
Aké povinnosti zaviedol pre zamestnávateľov a pre občanov zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní?
Zákon o nelegálnej práci priniesol viaceré novinky pre zamestnávateľov, ktoré sú právne účinné od 1. apríla 2005. Zákon predovšetkým zakázal pre fyzické osoby vykonávať nelegálnu prácu a pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov zakázal nelegálne zamestnávať fyzické osoby. Kontrolu tohto zákazu budú vykonávať inšpektoráty práce, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
Nelegálnou prácou, postihovanou tak u zamestnávateľa, ako aj u osoby, ktorá ju vykonáva (u nej je postih až do 10 000 Sk), je závislá práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, a:
- nemá s právnickou alebo fyzickou osobou - podnikateľom založený pracovnoprávny vzťah podľa ustanovení Zákonníka práce,
- je cudzincom a nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie, ak to vyžaduje osobitný predpis a ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, neustanovuje inak alebo
- je uchádzačom o zamestnanie a nesplní oznamovaciu povinnosť (t.j. do 3 pracovných dní písomne oznámiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny každú zmenu oproti predchádzajúcemu zápisu v evidencii uchádzačov o zamestnanie).
Uchádzač o zamestnanie je občan, ktorý môže pracovať, chce pracovať, hľadá zamestnanie, je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie a ktorý:
- nie je zamestnanec v pracovnom pomere, v obdobnom pracovnom vzťahu alebo doktorandom v dennej forme doktorandského štúdia,
- neprevádzkuje ani nevykonáva samostatnú zárobkovú činnosť,
- nevykonáva zárobkovú činnosť v cudzine,
- vykonáva zárobkovú činnosť v rozsahu najviac 64 hodín mesačne a ktorého mzda alebo odmena za výkon tejto činnosti nepresahuje 3 200 Sk mesačne. Za zárobkovú činnosť sa považuje osobné vykonávanie činnosti na základe pracovnoprávneho vzťahu (podľa ustanovení Zákonníka práce) alebo iného právneho vzťahu podľa Obchodného zákonníka a Občianskeho zákonníka, pričom skutočnosti o počte odpracovaných hodín a o výške mzdy alebo odmeny preukazuje uchádzač o zamestnanie na požiadanie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
Nelegálna práca je aj práca, ktorú vykonáva fyzická osoba pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu - podnikateľa a nemá s právnickou osobou alebo s fyzickou osobou - podnikateľom založený právny vzťah napríklad podľa ustanovení Obchodného zákonníka.
Nelegálne zamestnávanie je zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou - podnikateľom, ak využíva závislú prácu
- fyzickej osoby a nemá s ňou založený pracovnoprávny vzťah podľa ustanovení Zákonníka práce,
- fyzickej osoby, má s ňou založený pracovnoprávny vzťah podľa ustanovení Zákonníka práce a nesplnila oznamovaciu povinnosť voči Sociálnej poisťovni podľa nových pravidiel uvedených nižšie,
- cudzinca, ktorý nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie, ak to vyžaduje osobitný predpis a ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, neustanovuje inak.
Nelegálnym zamestnávaním je aj
- zamestnávanie právnickou osobou alebo fyzickou osobou - podnikateľom, ak využíva prácu fyzickej osoby a nemá s ňou založený právny vzťah napríklad podľa ustanovení Obchodného zákonníka,
- sprostredkovanie zamestnania spôsobom, ktorý nie je v súlade so zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
Zamestnávateľ je povinný od 1. 4. 2005 prihlásiť zamestnanca a fyzickú osobu, vykonávajúcu u neho práce na základe dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, ktorý vedie pobočka Sociálnej poisťovne. Prihlásenie musí zamestnávateľ vykonať pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca alebo začatím výkonu práce. Odhlásenie zamestnávateľ vykoná najneskôr v deň nasledujúci po skončení pracovnoprávneho vzťahu. Súčasne je zamestnávateľ povinný zrušiť prihlásenie, ak pracovnoprávny vzťah nevznikol a oznámiť zmeny v osobných údajoch zamestnanca a fyzickej osoby.
(Ing. Zuzana Cingelová (IV/2005) - Poradca 10/2005)
|
|
|
|
SPÔSOB PRIHLÁSENIA ZAMESTNANCOV DO REGISTRA POISTENCOV
Zamestnávateľ zamestnal k 15. aprílu 2005 nových zamestnancov.
Akými spôsobmi je možné prihlásiť zamestnanca do registra poistencov a čo sa považuje v týchto prípadoch za prihlásenie včas?
Zamestnávateľ prihlasuje zamestnanca do registra poistencov na predpísanom tlačive "Registračný list fyzickej osoby", ktoré predloží príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne v zákonom stanovenej lehote t.j. pred začatím vzniku poistenia, alebo najneskôr pred začatím výkonu práce.
Lehota na splnenie povinnosti prihlásiť zamestnanca do registra poistencov na nemocenské poistenie, na dôchodkové poistenie a na poistenie v nezamestnanosti je zachovaná aj vtedy, ak sa tlačivo "Registračný list fyzickej osoby" v ustanovenej lehote odoslalo faxom alebo elektronickou poštou, alebo ak bola podaná informácia prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS).
Tlačivo odoslané faxom alebo elektronickou poštou treba potvrdiť písomne najneskôr do troch dní odo dňa jeho doručenia Sociálnej poisťovni.
Novinkou je zasielanie informácie prostredníctvom krátkej textovej správy - SMS. Takáto informácia by mala hlavne obsahovať meno a priezvisko zamestnanca, rodné číslo zamestnanca, názov a sídlo zamestnávateľa, IČO alebo IČZ zamestnávateľa, dátum vzniku poistenia. Zároveň by mala obsahovať druh pracovnoprávneho vzťahu. Aj túto informáciu je potrebné do troch dní od jej odoslania potvrdiť písomne.
Zhrnutie
Ak zamestnávateľ nemá dostatok času, aby osobne doručil "Registračný list fyzickej osoby" na príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne, môže si zvoliť jeden z uvedených spôsobov na prihlásenie zamestnanca do registra poistencov. Prihlásenie je povinný do troch dní potvrdiť písomne.
(Jana Surová (IV/2005) - 1000 riešení 3/2005)
|
KONTROLA NELEGÁLNEJ PRÁCE
Firmu navštívil kontrolný orgán z dôvodu kontroly nelegálnej práce.
Kto vykonáva kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, aké sú ich práva a povinnosti?
V zmysle § 5 zákona č. 82/2005 o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú tieto kontrolné orgány:
- inšpektorát práce
- Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a
- úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Právnická osoba a fyzická osoba, ktorá je podnikateľom sú povinné kontrolnému orgánu poskytovať informácie v rozsahu svojej pôsobnosti, poskytovať doklady, vyjadrenia a ďalšie písomnosti potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly a výkonu kontroly.
Rovnako je povinná poskytnúť informácie, doklady, vyjadrenia a iné písomnosti pre zabezpečenie výkonu kontroly aj fyzická osoba, ktorá vykonáva závislú prácu.
Kontrolné orgány majú oprávnenie vstupovať voľne a kedykoľvek na pracoviská podliehajúce kontrole nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania a v nevyhnutnom rozsahu vstupovať na súkromné pozemky a komunikácie.
Kontrolné orgány majú oprávnenie požadovať preukázanie totožnosti fyzickej osoby nachádzajúcej sa na pracovisku zamestnávateľa a vysvetlenie dôvodu jej prítomnosti.
Zhrnutie
Kontrolou nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ktorú vykonávajú uvedené kontrolné orgány, nie sú dotknuté kontrolné oprávnenia iných orgánov podľa osobitných predpisov - napríklad zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a i.
(Jana Surová (IV/2005) - 1000 riešení 3/2005)
|
DOHODY O PRÁCACH VYKONÁVANÝCH MIMO PRACOVNÉHO POMERU OD 1. 4. 2005
Zamestnávateľ na určité nepravidelné činnosti zamestnáva brigádnikov a študentov.
Ako sa zmenili povinnosti zamestnávateľov v súvislosti s dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru od 1. 4. 2005?
Zamestnávatelia na základe uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktorými sú v zmysle Zákonníka práce dohoda o vykonaní práce a dohoda o brigádnickej práci študenta, sú povinní najmä:
- utvárať zamestnancom primerané pracovné podmienky zabezpečujúce riadny výkon práce, najmä poskytovať potrebné základné prostriedky, materiál, náradie a osobné ochranné pracovné prostriedky,
- oboznámiť zamestnancov s právnymi predpismi a ostatnými predpismi vzťahujúcimi sa na prácu nimi vykonávanú, najmä s predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
- poskytnúť zamestnancom za vykonanú prácu dohodnutú odmenu a dodržiavať ostatné dohodnuté podmienky, pričom nároky zamestnanca alebo iné plnenia v jeho prospech nemožno dohodnúť pre zamestnanca priaznivejšie, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru,
- s účinnosťou od 1. 4. 2005 viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí v akom boli uzatvorené,
- s účinnosťou od 1. 4. 2005 viesť evidenciu pracovného času zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o brigádnickej práci študentov.
Zhrnutie
Okrem povinností, ktoré stanovil Zákonník práce zamestnávateľom pred 1. 4. 2005, vzniká zamestnávateľovi povinnosť viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru podľa poradia, v akom boli uzatvorené a v prípade uzatvorenia dohody o brigádnickej práci študentov je povinnosť zamestnávateľa viesť evidenciu pracovného času.
(Jana Surová (IV/2005) - 1000 riešení 3/2005)
|
|
|
|
- Keď sa máš báť, boj sa od začiatku, budeš mať viac času si na strach zvyknúť!
- Najodvážnejší je ten, kto jasne vidí, čo ho čaká, a aj napriek tomu ide do toho.
- Mysli predtým, než začneš konať - ide o tvoj život!
- Odvážna myseľ je ako hudobný nástroj. To, čo z nej vyjde, záleží na tom ako sa na nej hrá.
- Odvážni hľadajú na tomto svete príležitosti, múdri si ich vytvárajú.
|
|
|
Pomocník mzdovej účtovníčky
Náročnosť práce mzdovej účtovníčky firmy je charakterizovaná veľkým množstvom zákonných predpisov, upravujúcich túto oblasť. Popri Zákonníku práce sú to nielen zákony upravujúce platenie poistného na verejné zdravotné poistenie a sociálne poistenie, zákony upravujúce novo sa rozbiehajúci druhý a tretí pilier dôchodkového zabezpečenia, daňový zákon, ale aj zákonná úprava dobrovoľných vzťahov vznikajúcich medzi zamestnancami, zamestnávateľmi a okolitými inštitúciami. Aspoň čiastočne sprehľadniť problematiku: Pracovná zmluva a dojednanie pracovného pomeru, Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, Zrážky zo mzdy a poradie zrážok si kladie za cieľ predložený materiál, ktorý ponúka odpovede na najčastejšie sa vyskytujúce otázky v mzdovej oblasti.
PRACOVNÁ ZMLUVA A DOJEDNANIE PRACOVNÉHO POMERU
- Podstatné náležitosti pracovnej zmluvy
- Druh práce a jeho stručná charakteristika
- Miesto výkonu práce
- Deň nástupu do práce
- Mzdové podmienky
- Ďalšie pracovné podmienky - uvedené v pracovnej zmluve alebo v osobitnom písomnom oznámení, ktoré je zamestnávateľ povinný vyhotoviť zamestnancovi najneskôr do jedného mesiaca od vzniku pracovného pomeru:
- výplatné termíny
- pracovný čas
- výmera dovolenky
- dĺžka výpovednej doby
- iné podmienky
- Pracovný pomer na určitú dobu môže byť dohodnutý, predĺžený alebo opätovne dohodnutý najdlhšie na tri roky. Opätovne dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu je taký pracovný pomer, ktorý má vzniknúť pred uplynutím šiestich mesiacov po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru na určitú dobu medzi tými istými účastníkmi
- Dôvody na predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu nad tri roky
- zastupovanie zamestnanca,
- vykonávanie prác, pri ktorých je potrebné podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný čas nepresahujúci 8 mesiacov v kalendárnom roku,
- z dôvodu splnenia úlohy vymedzenej výsledkom,
- z dôvodu dohodnutého v kolektívnej zmluve
- Pracovný pomer môže byť predĺžený alebo opätovne dohodnutý na určitú dobu nad tri roky bez dodržania podmienok
- u vedúceho zamestnanca, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu a u vedúceho zamestnanca, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti tohto vedúceho zamestnanca,
- u tvorivého zamestnanca vedy, výskumu a vývoja,
- u zamestnanca na výkon činnosti, pre ktorú je predpísané vzdelanie umeleckého smeru,
- u zamestnanca, ktorý vykonáva opatrovateľskú službu podľa osobitného predpisu,
- u zamestnanca, ktorý je poberateľom starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku,
- u zamestnávateľa, ktorý zamestnáva najviac 20 zamestnancov,
- u zamestnanca, o ktorom to ustanovuje zákon alebo medzinárodná zmluva,
- u vysokoškolského učiteľa.
- Pri zamestnaní v cudzine v čase dlhšom ako jeden mesiac je zamestnávateľ povinný v pracovnej zmluve uviesť ďalšie podmienky
- dobu výkonu práce v cudzine vymedzenú presným časovým ohraničením alebo splnením určitých v pracovnej zmluve presne vymedzených podmienok,
- menu, v ktorej sa bude vyplácať mzda alebo časť mzdy,
- ďalšie plnenia spojené s výkonom práce v cudzine v peniazoch alebo v naturáliách,
- podmienky návratu zamestnanca z cudziny
NÁHRADA PRÍJMU PRI DOČASNEJ PRACOVNEJ NESCHOPNOSTI ZAMESTNANCA
Poskytovanie náhrady príjmu
Za kalendárne dni od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do skončenia dočasnej pracovnej neschopnosti, najdlhšie do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti
- Nárok na náhradu príjmu nemá zamestnanec
- ak počas obdobia dočasnej pracovnej neschopnosti má nárok na
- nemocenské,
- materské, alebo
- rodičovský príspevok s výnimkou, ak zamestnanec poberá rodičovský príspevok vo výške 1 300 Sk,
- ak sa stal dočasne práceneschopným v dôsledku úmyselného trestného činu, za ktorý mu bol uložený trest odňatia slobody,
- ak porušil liečebný režim určený lekárom, odo dňa porušenia liečebného režimu,
- počas obdobia výkonu základnej služby, náhradnej služby v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách a počas obdobia výkonu civilnej služby,
- ak sa stal dočasne práceneschopným po troch dňoch od skončenia výkonu základnej služby, náhradnej služby alebo zdokonaľovacej služby v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách alebo civilnej služby a ako zamestnanec nezačal vykonávať činnosť zamestnanca
- Náhrada príjmu vo vzťahu k poistnému a zdaneniu
- nevstupuje do vymeriavacieho základu zamestnanca ani zamestnávateľa na platenie poistného na zdravotné poistenie, na nemocenské poistenie, na starobné poistenie, na invalidné poistenie, na úrazové poistenie, garančné poistenie, poistenie v nezamestnanosti a poistné do rezervného fondu,
- je príjmom zo závislej činnosti od dane z príjmov oslobodeným.
- Výška náhrady príjmu pri dočasnej práceneschopnosti
- od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do tretieho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti 25 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca
- od štvrtého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti 55 % denného vymeriavacieho základu.
Zamestnanec má nárok na náhradu príjmu vo výške polovice náhrady príjmu určenej podľa hore uvedených pravidiel od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti, ak sa stal dočasne práceneschopným v dôsledku stavu, ktorý si privodil sám požitím alkoholu alebo v dôsledku zneužitia iných návykových látok, najdlhšie do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.
- Denný vymeriavací základ
- Podiel súčtu vymeriavacích základov na platenie poistného na nemocenské poistenie dosiahnutých zamestnancom v rozhodujúcom období a počtu dní rozhodujúceho obdobia
- Rozhodujúce obdobie
Kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť.
Výnimku tvoria prípady:
- ak zamestnancovi vzniklo nemocenské poistenie v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť - rozhodujúce obdobie je obdobie od vzniku nemocenského poistenia do konca tohto kalendárneho roka,
- ak zamestnancovi vzniklo nemocenské poistenie v kalendárnom roku, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť - rozhodujúce obdobie je obdobie od vzniku nemocenského poistenia do konca kalendárneho mesiaca predchádzajúceho kalendárnemu mesiacu, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť
- ak zamestnancovi vzniklo nemocenské poistenie v kalendárnom mesiaci, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť - rozhodujúce obdobie je obdobie od vzniku nemocenského poistenia do dňa predchádzajúceho dňu, v ktorom vznikla dočasná pracovná neschopnosť.
- Vylúčené obdobia z rozhodujúceho obdobia
- obdobie, počas ktorého sa zamestnankyni poskytuje materské,
- obdobie, počas ktorého sa zamestnancovi poskytuje rodičovský príspevok, ak nevykonáva zárobkovú činnosť,
- obdobie od prvého dňa
- potreby ošetrovania chorého dieťaťa, chorého manžela, chorej manželky, chorého rodiča alebo chorého rodiča manžela (manželky), ktorých zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára nevyhnutne vyžaduje ošetrovanie inou fyzickou osobou,
- starostlivosti o dieťa do desiatich rokov veku, ak dieťaťu bolo nariadené karanténne opatrenie, alebo ak predškolské zariadenie alebo zariadenie sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje dieťaťu starostlivosť, alebo škola, ktorú dieťa navštevuje, boli rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie, alebo fyzická osoba, ktorá sa inak o dieťa stará, ochorela, bolo jej nariadené karanténne opatrenie alebo v súvislosti s pôrodom bola prijatá do ústavnej starostlivosti zdravotníckeho zariadenia, a preto sa nemôže o dieťa starať,
- obdobie, počas ktorého zamestnanec vykonáva základnú službu, náhradnú službu alebo zdokonaľovaciu službu v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách a civilnú službu,
- obdobie, počas ktorého je zamestnanec uznaný za dočasne práceneschopného alebo má nariadené karanténne opatrenie, ak sa zamestnancovi počas týchto období neposkytuje plat alebo služobný príjem,
- obdobie, počas ktorého sa zamestnancovi vypláca rehabilitačné alebo rekvalifikačné.
- Zaokrúhľovanie
Suma náhrady príjmu sa zaokrúhľuje na celé slovenské koruny nahor.
Denný vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na štyri desatinné miesta nahor.
ZRÁŽKY ZO MZDY A PORADIE ZRÁŽOK
- Zákonné zrážky
- zrážky poistného na povinné poistenie, ktoré je povinný platiť zamestnanec,
- zrážky preddavku na daň alebo dane, nedoplatku preddavku na daň, nedoplatku na dani, nedoplatku, ktorý vznikol zavinením daňovníka na preddavku na daň a na dani vrátane príslušenstva a nedoplatku z ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti,
- preddavok na mzdu, ktorý je zamestnanec povinný vrátiť preto, že neboli splnené podmienky na priznanie tejto mzdy,
- sumy postihnuté výkonom rozhodnutia nariadeným súdom alebo orgánom štátnej správy,
- peňažné tresty (pokuty) a náhrady uložené zamestnancovi vykonateľným rozhodnutím príslušných orgánov,
- neprávom prijaté sumy dávok dôchodkového zabezpečenia, nemocenského poistenia, štátnych sociálnych dávok a dávok sociálnej pomoci, peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, ak je zamestnanec povinný ich vrátiť na základe vykonateľného rozhodnutia,
- nevyúčtované preddavky cestovných náhrad,
- náhrady sťahovacích a iných výdavkov, ktoré sa zamestnancovi vyplatili a ktoré je zamestnanec povinný vrátiť,
- náhradu mzdy za dovolenku, na ktorú zamestnanec stratil nárok, prípadne na ktorú mu nárok nevznikol,
- neprávom prijatú podporu v nezamestnanosti alebo preddavok na túto podporu, ak je zamestnanec povinný ho vrátiť na základe vykonateľného rozhodnutia.
Ďalšie zrážky zo mzdy môže zamestnávateľ vykonávať len na základe písomnej dohody so zamestnancom o zrážkach zo mzdy.
- Čistá mzda povinného
Vypočíta sa tak, že od mzdy sa odpočíta preddavok na daň alebo daň z príjmov fyzických osôb a odvody povinného poistenia. Do čistej mzdy sa započítavajú aj čisté odmeny za vedľajšiu činnosť, náborový príspevok a hodnota naturálií. Nezapočítavajú sa do nej prídavky na deti a sumy poskytované na náhradu nákladov spojených s pracovným výkonom, najmä pri pracovných cestách.
- Základné sumy, ktoré sa nesmú povinnému zraziť
- 1 600 Sk na osobu povinného,
- po 600 Sk na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné.
Suma 600 Sk sa započítava na manžela, aj keď má samostatný príjem. Ak sa zrážky zo mzdy vykonávajú z miezd oboch manželov, započíta sa suma 600 Sk na dieťa, ktoré spoločne vyživujú, každému z nich osobitne. Suma 600 Sk sa nezapočítava na tú osobu, v ktorej prospech trvá nútený výkon rozhodnutia na vymoženie pohľadávky výživného.
Suma, nad ktorú sa zvyšok čistej mzdy povinného zrazí bez obmedzenia 3 000 Sk.
- Zvyšok čistej mzdy
Je výsledkom čistej mzdy po odpočítaní základnej sumy. Tento rozdiel sa zaokrúhli smerom nadol na sumu deliteľnú troma a vyjadrenú v celých korunách, pričom z nej možno zraziť na vymoženie pohľadávky oprávneného len jednu tretinu. Na prednostné pohľadávky sa zrážajú dve tretiny. Prednostné pohľadávky sa uspokojujú najprv z druhej tretiny, a až vtedy, ak táto tretina na ich úhradu nestačí, uspokojujú sa spolu s ostatnými pohľadávkami z prvej tretiny.
- Prednostné pohľadávky
- pohľadávky výživného,
- pohľadávky náhrady škody spôsobenej poškodenému ublížením na zdraví alebo úmyselným trestným činom,
- pohľadávky daní, poplatkov a ciel, pohľadávky na poistnom voči osobám, ktoré sú povinné platiť toto poistné, pohľadávky náhrady preplatkov na dávkach nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, prídavkov na deti a príplatku k prídavkom na deti, pohľadávky náhrady za príspevok na výživu dieťaťa, príspevok na úhradu potrieb dieťaťa zvereného do pestúnskej starostlivosti, pohľadávky úhrady za sociálne služby poskytované právnickými a fyzickými osobami a pohľadávky náhrady preplatkov na podpore v nezamestnanosti.
(Ing. Zuzana Cingelová - Poradca 10/05)
|
|
|
|
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY
ČIASTKA 71, uverejnená 28.4.2005
171. Zákon o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
172. Zákon o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
ČIASTKA 72, uverejnená 28.4.2005
173. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Horná Orava
ČIASTKA 73, uverejnená 28..4.2005
174. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky
175. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa zrušuje vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 156/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky
176. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 766/2004 Z. z. o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na vydanie povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia
ČIASTKA 74, uverejnená 29.4.2005
177. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 64/2004 Z. z. o chránených zónach
ČIASTKA 75, uverejnená 30.4.2005
178. Vyhláška Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o žiadosti odberateľa na vykonanie štátneho overovania kvality, o osvedčení o kvalite a úplnosti produktu a o certifikáte o zhode
ČIASTKA 76, uverejnená 30.4.2005
179. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 743/2004 Z. z. o spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností
180. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 307/2003 Z. z., ktorým sa upravujú požiadavky na zdravie zvierat pri výmene a dovoze produktov živočíšneho pôvodu, ktoré nepodliehajú iným veterinárnym požiadavkám v znení nariadenia vlády č. 495/2003 Z. z.
181. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca kávové extrakty a čakankové extrakty
ČIASTKA 77, uverejnená 30.4.2005
182. Zákon o vinohradníctve a vinárstve
183. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. OPL0604 - 24179/2004-SL zo 14. decembra 2004, ktorým sa vydáva zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
ČIASTKA 78, UVEREJNENÁ 5.5.2005
184. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/5/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách
185. Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva obrany Slovenskej republiky z 11. novembra 1998 č. 57766, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 370/1997 Z. z. o vojenskej službe v znení neskorších predpisov
Redakčné oznámenie o oprave tlačovej chyby v zákone č. 149/2005 Z. z.
ČIASTKA 79, UVEREJNENÁ 6.5.2005
186. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o zmene prílohy č. 1 k Zmluve medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou o malom pohraničnom styku uzavretej v Zakopanom 6. decembra 1996 v znení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou, ktorou sa mení Zmluva medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou o malom pohraničnom styku podpísaná v Zakopanom 6. decembra 1996, uzavretej v Bratislave 24. januára 2000 formou výmeny nót 210 kB
ČIASTKA 80, UVEREJNENÁ 6.5.2005
187. Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov
ČIASTKA 81, UVEREJNENÁ 6.5.2005
188. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Európskej dohody o zrušení víz pre utečencov
ČIASTKA 82, UVEREJNENÁ 6.5.2005
189. Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistický číselník orgánov ústrednej štátnej správy 35 kB
190. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Republiky Rakúsko o vedecko-technickej spolupráci
ČIASTKA 83, UVEREJNENÁ 6.5.2005
191. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
ČIASTKA 84, UVEREJNENÁ 6.5.2005
192. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
ČIASTKA 85, UVEREJNENÁ 6.5.2005
193. Zákon o rastlinolekárskej starostlivosti
ČIASTKA 86, UVEREJNENÁ 7.5.2005
194. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o elektromagnetickej kompatibilite
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|
|
|
KURZY NBS
krajina
|
mena
|
množstvo
|
29.04.2005
|
02.05.2005
|
03.05.2005
|
04.05.2005
|
05.05.2005
|
06.05.2005
|
09.05.2005
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
23.848
|
23.876
|
23.881
|
23.691
|
23.497
|
23.405
|
23.332
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
68.035
|
67.925
|
67.620
|
67.561
|
67.251
|
66.763
|
66.976
|
Česká republika
|
CZK
|
1
|
1.307
|
1.294
|
1.292
|
1.295
|
1.294
|
1.293
|
1.295
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5.322
|
5.305
|
5.289
|
5.277
|
5.262
|
5.213
|
5.212
|
EMÚ
|
EUR
|
1
|
39.636
|
39.492
|
39.378
|
39.279
|
39.171
|
38.811
|
38.797
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2.533
|
2.524
|
2.517
|
2.510
|
2.504
|
2.480
|
2.479
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28.968
|
28.978
|
29.063
|
29.031
|
28.907
|
28.688
|
28.613
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
24.506
|
24.400
|
24.275
|
24.289
|
24.214
|
24.037
|
24.077
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11.521
|
11.466
|
11.405
|
11.376
|
11.343
|
11.241
|
11.236
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
56.933
|
56.735
|
56.574
|
56.413
|
56.259
|
55.775
|
55.723
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15.824
|
15.608
|
15.613
|
15.618
|
15.612
|
15.571
|
15.541
|
Malta
|
MTL
|
1
|
92.314
|
92.004
|
91.719
|
91.502
|
91.161
|
90.335
|
90.370
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4.860
|
4.849
|
4.840
|
4.822
|
4.822
|
4.778
|
4.784
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9.331
|
9.215
|
9.212
|
9.249
|
9.255
|
9.290
|
9.348
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
16.541
|
16.484
|
16.435
|
16.393
|
16.353
|
16.204
|
16.198
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
25.727
|
25.683
|
25.575
|
25.453
|
25.400
|
25.123
|
25.076
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4.334
|
4.307
|
4.285
|
4.257
|
4.263
|
4.230
|
4.233
|
USA
|
USD
|
1
|
30.667
|
30.478
|
30.615
|
30.514
|
30.256
|
29.943
|
29.965
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
58.382
|
58.297
|
58.256
|
57.823
|
57.480
|
56.968
|
56.827
|
MMF-ZPČ-SDR
|
XDR
|
1
|
46.407
|
46.231
|
46.275
|
46.126
|
45.871
|
45.440
|
45.418
|
krajina
|
mena
|
množstvo
|
10.05.2005
|
11.05.2005
|
12.05.2005
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
23.318
|
23.396
|
23.522
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
66.756
|
67.059
|
67.285
|
Česká republika
|
CZK
|
1
|
1.294
|
1.294
|
1.296
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5.193
|
5.218
|
5.237
|
EMÚ
|
EUR
|
1
|
38.644
|
38.821
|
38.978
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2.470
|
2.482
|
2.491
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28.592
|
28.566
|
28.723
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
24.310
|
24.416
|
24.309
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11.192
|
11.243
|
11.287
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
55.507
|
55.784
|
56.001
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15.473
|
15.478
|
15.495
|
Malta
|
MTL
|
1
|
90.008
|
90.464
|
90.771
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4.752
|
4.794
|
4.820
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9.381
|
9.344
|
9.310
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
16.135
|
16.212
|
16.272
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24.958
|
25.107
|
25.221
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4.210
|
4.221
|
4.228
|
USA
|
USD
|
1
|
30.107
|
30.210
|
30.238
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
56.725
|
56.823
|
57.098
|
MMF-ZPČ-SDR
|
XDR
|
1
|
45.420
|
45.560
|
45.702
|
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
POHONNÉ HMOTY
Maloobchodné ceny (SK/liter)
|
Dátum zmeny
|
TP 91
|
TP 91 UNI
|
TP 95
|
TP 98
|
TP DIESEL
|
EVO DIESEL
|
04.01.2005
|
32,20
|
32,60
|
32,60
|
35,20
|
33,80
|
35,80
|
11.01.2005
|
33,00
|
33,40
|
33,40
|
36,00
|
33,80
|
35,80
|
18.01.2005
|
33,80
|
34,20
|
34,20
|
36,80
|
33,80
|
35,80
|
02.03.2005
|
33,30
|
33,70
|
33,70
|
36,30
|
34,40
|
36,60
|
11.03.2005
|
34,00
|
34,40
|
34,40
|
37,00
|
35,30
|
37,50
|
31.03.2005
|
34,90
|
35,30
|
35,30
|
37,90
|
36,20
|
38,40
|
08.04.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
37,00
|
39,20
|
04.05.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
36,70
|
38,90
|
11.05.2005
|
36,00
|
36,40
|
36,40
|
39,00
|
36,20
|
38,40
|
|
|
|
MÁJ 2005
25. 5. streda
- daň z pridanej hodnoty
- daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
- spotrebná daň
- splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci kalendárny mesiac
31. 5. utorok
- daň z príjmov
- splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
- daň z motorových vozidiel
- odvod 1/12 ročnej sadzby dane z motorových vozidiel, ak presahuje 250 000 Sk
|
|
|
Umenie telefonovať (pokračovanie)
Najdôležitejšie osoby
Pán riaditeľ, vrátnik a spojovateľka sú najdôležitejšie osoby v každej organizácii. Telefónna ústredňa je vstupnou bránou do organizácie. Keď neľutujete peniaze na novú firemnú tabuľu a kvety pred vrátnicou, nemali by ste ani ľutovať peniaze vložené do školenia spojovateľky.
Dobré body vám spojovateľka získa tým, že:
- Rýchlo odpovedá na prichádzajúce volania - volajúci podvedome počíta počet zazvonení a akonáhle prekročí desiatku, začína mať silný pocit, že na druhom konci niečo nefunguje.
- Vhodným spôsobom sa predstaví (názov firmy, nezaškodí pridať aj svoje meno), pozdrav a "zaklínacia formulka" z kategórie "čo pre vás môžeme urobiť".
Celý rituál však nesmie byť zbytočne dlhý - príslovie, že čas sú peniaze, v tomto prípade platí pre obe strany.
- Zistí, kto volá (organizácia, meno, pozícia), o čo volajúcemu ide, oznámi mu, na koho, resp. kam, ho prepojí, a bez ďalšieho zdržovania to tak urobí.
- Pracovníkovi, ktorému prepája hovor, stručne oznámi, kto a prečo volá (organizácia, meno, pozícia, o čo volajúcemu ide).
- Sleduje, či sa prepojenie uskutočnilo. Pokiaľ nie, opäť vstúpi do volania a prepojí volajúceho na tzv. náhradný kontakt.
Tu je potrebné si pripomenúť tri veci:
- Aj tá najkrajšia melódia, ktorú si volajúci musí vypočuť v dobe čakania na prepojenie, mu ide po niekoľkých sekundách na nervy. Preto je potrebné túto dobu minimalizovať.
- Keď si volajúceho v organizácii "podávajú" z klapky na klapku ako horúci zemiak, už po druhom prepojení stráca trpezlivosť aj dobrú mienku.
- Je dobré mať v organizácií "dutú vŕbu", t.j. človeka, ktorý je informovaný o dianí v organizácii, a dokáže dávať všeobecné odpovede s tým, že podrobnosti dodá kolega, keď sa vráti zo "služobnej cesty".
- Čo spojovateľka v žiadnom prípade nesmie: prihlásiť sa volajúcemu ako "haló" či nedajbože "príjem", dávať najavo zlú náladu, nepoznať mená pracovníkov organizácie (resp. nemať aktuálny telefónny zoznam), nevedieť nič o predmete činnosti organizácie, pre ktorú pracuje, odpovedať na agresívny tón rovnakou mincou, odpočúvať hovory.
Brána na Olymp
Keď sme spojovateľku prirovnali ku vstupnej bráne do organizácie, o sekretárke by sme mohli povedať, že je strážcom brány na Olymp.
Sekretárka (asistentka) na rozdiel od spojovateľky má za úlohu ochrániť svojho šéfa pred zbytočnými hovormi tým, že časť hovorov vybaví sama, časť prepne na pracovníkov na nižších pozíciách a časť vybaví tým, že požiada o zmenu formy kontaktov - napr. namiesto telefonického hovoru písomnou korešpondenciou. Pri zostávajúcich volaniach vždy informuje nadriadeného, kto volá, koho zastupuje a v akej veci volá.
Záznamník
Záznamník je ďalší z diablových vynálezov, ktorý jediným pípnutím dokáže priviesť k zúrivosti aj tých najchladnokrvnejších ľudí. Tu je pár základných pravidiel, ako s týmto zázrakom zaobchádzať:
- Uvítacia správa vo vašom záznamníku je vašou druhou vizitkou. Preto nepoužívajte "vtipné formulky" ani siahodlhé uvítania.
Keď už vás volajúci nezastihol, jediné, čo chce, je čo najrýchlejšie zanechať správu.
- Uvítacia správa má končiť prísľubom, že zavoláte späť čo najskôr. A gentlemani slovo dodrží.
- Záznamník nepochybne funguje ako ochranná hradba voči zlodejom vášho času. Aj tu však platí, že všetkého s mierou.
Keď nechcete byť vyrušovaný, požiadajte kolegu, alebo podriadeného, aby dočasne preberali vaše hovory.
- Naopak, keď sa vám na druhej strane ozve záznamník, nemá zmysel viesť s ním dlhé monológy.
Miesto toho povedzte len svoje meno, číslo telefónu, na ktorom je možné vás zastihnúť, a krátko vysvetlite, v akej veci ste volali.
- Pamätajte na to, že zaznamenané správy sú určené pre ľudí. Keď chcete, aby ich pochopili, hovorte pomaly a zreteľne.
Telekonferencia
Tak, ako ide dopredu pokrok, veci sa komplikujú. Jednou z komplikácií je telekonferencia, pri ktorej sa do jedného hovoru zapája viac účastníkov. Keď nemajú skúsenosti s týmto spôsobom komunikácie, telekonferencia začne pripomínať pohostinstvo - všetci hovoria naraz a nikto nikoho nepočúva.
Je vhodné, aby sa na začiatku telekonferencie jeden z účastníkov ujal moderovania konferencie. Jeho úlohou je nie len udeľovať slovo, ale aj sledovať čas a usmerňovať diskusiu. Po skončení konferencie by mal pripraviť záznam najdôležitejších bodov a poslať ho všetkým zúčastneným.
Mobil a mobilovanie
Na záver to najlepšie a zároveň najhoršie. Preč sú časy, keď sa dalo existovať bez mobilu. Dnes by Hamlet povedal "mobilovať, alebo nebyť".
Najväčšou výhodou mobilu je, že je vždy po ruke, a jeho najväčšou nevýhodou je, že ste vy vždy po ruke.
Základné pravidlá používania mobilu
- Pri obchodných jednaniach či rozhovoroch so zákazníkmi je vždy zdvorilejšie mobil vypnúť alebo aspoň prepnúť na tichý chod.
- Keď začíname obchodné jednanie, nevyložte mobil na stôl, pretože tým signalizujete, že ste pripravený prerušiť s partnerom rozhovor a vlastne partnerovi naznačujete, že je druhoradý a menej dôležitý.
- Rešpektujte miesta, kde sa vyžaduje ticho a kľud - kostol, nemocnica, pohreb, divadlo, kino, koncert apod. - mobil vypnite.
- Nenechávajte svoj mobil ležať zapnutý na stole, keď sa chcete vzdialiť - jeho vyzváňanie ide ostatným na nervy.
- Pri telefonovaní sa snažte si nájsť súkromie - pomôže to vám aj vášmu okoliu. Či už sa nachádzate kdekoľvek, z mobilu telefonujte radšej krátko a stručne.
- Pípanie, ktoré vydávajú stisnuté tlačítka pri písaní SMS správ pôsobí tiež rušivo, preto zvuk radšej vypnite.
- Hovory z mobilu by mali byť krátke a mali by sa obmedziť len na najnevyhnutnejšiu výmenu informácií. Jednak kvôli tomu, že tu platí vojenské "nepriateľ počúva", ale hlavne kvôli tomu, že nie je možné súčasne rovnako dobre robiť dve veci: mobilovať a zároveň riadiť auto, hovoriť s partnerom pri stole, alebo čokoľvek iné.
- Najväčšou výhodou mobilu je jeho pohotovosť, najväčšou nevýhodou zas to, že po skončení hovoru nemáte v rukách prakticky žiadny "dôkazný materiál". Preto je výhodné pri dôležitých obchodných jednaniach čo najskôr prostredníctvom faxu získať podpísanú dohodu o tom, čo sa prejednalo telefonicky.
Faxová kópia je v prípade sporu uznávaná aj súdmi, kdežto tvrdenie, že niečo bolo dojednané telefonicky, je len tvrdením jednej strany.
- Veľa sa hovorí o možnosti odpočúvania volaní z mobilu, či o možnosti lokalizovať polohu človeka so zapnutým, či dokonca vypnutým mobilom. Aj keď nie všetky historky sú pravdivé, je dobré si pripomenúť, že "bez vetra sa ani lístok nepohne". A samozrejme, neškodí pamätať na to, že "ciferšpiónom" - či už skutočným alebo príležitostným - je najčastejšie ten, kto stojí vedľa vás a počúva všetko, čo hovoríte.
- Účet za mobilovanie najúčinnejšie znížite tak, že si pred každým jeho použitím položíte otázku, čo sa na veci zmení tým, že použijete mobil. Vo väčšine prípadov bude odpoveďou "nič", resp. "len málo". Takže naša posledná rada je pripomenutím starej ľudovej múdrosti, podľa ktorej je potrebné robiť "všetko s mierou", o telefonovaní to platí dvakrát.
(Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 4/2005)
|
|
|
|
VYŠLO
Poradca - formát A5
Mesačník nie len pre podnikateľov
č. 8-9/2005
zákon o rodine
zákon o sociálnom poistení
zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
informáciu o novele zákona o cestovných náhradách
č. 10/2005
zákon o cestovných náhradách s komentárom
zákon o nelegálnej práci
zákon o autoškolách
vstupná cena hmotného majetku
mzdová príručka
oslobodené príjmy od dane v r. 2005
DPH v EÚ
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady - formát A5
Publikácia v ktorej každý mesiac prinášame metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov.
č. 3-4/2005
Príručka mzdovej účtovníčky
výpočet mzdy
nemocenské dávky
priemerný zárobok
dôchodkové dávky
náhrada príjmu pri PN
vykazovanie poistného
štátne sociálne dávky
č. 5/2005 - formát A5
možnosti odpočítania a vrátenia DPH
právo na odpočítanie DPH
oprava odpočítanej dane
vrátenie dane zahraničným a iným osobám
cestovné náhrady po 1. 4. 2005
osobnosť na pracovisku
1 000 riešení - formát A5
Dvojmesačník, určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom SŠ a VŠ. Obsahuje problémy a ich riešenia z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahu okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia. V každej publikácii čitateľ nájde aj abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole.
č. 3/2005
mzdy a odvody
nelegálna práca
automobil v podnikaní
odvody
miestne dane
združenie
zodpovedný zástupca
Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov - formát A5
Edmund Horváth
Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.
Daňové výdavky od A do Z - formát A5
Dobšovič a kol.
Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.
Edícia Zákony do vrecka - formát A6
Úplné znenia zákonov
Zákon o dani z pridanej hodnoty
Zákon o rodine
Zákon o archívnictve
Edícia Aktualizácie - formát A5
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v Zborníkoch zákonov I. - VI.
I/2
Zákon o správe daní a poplatkov
Zákon o cestovných náhradách
Zákon o správnych poplatkoch
Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
Upozornenie na zmenu:
Zákon o dani z príjmov
Zákon o spotrebnej dani z liehu
II/2
Nariadenie vlády SR o Obchodnom vestníku
Zákon o policajnom zbore
Zákon o verejnom obstarávaní
Zákon o cenách
Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
Upozornenie na zmenu
Živnostenský zákon
II/3
Zákon o trestnom konaní súdnom
II/4
Zákon o ochrane osobných údajov
Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
III/2
Zákonník práce
Zákon o službách zamestnanosti
Zákon o sociálnom poistení
Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
Zákon o inšpekcii práce
Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
Kurzy NBS
PRIPRAVUJEME
1000 riešení č. 4/2005
zúčtovacie vzťahy, kapitálové účty v účtovníctve
DPH
paušálne výdavky
správa dane
majetok spoločnosti
pracovnoprávne vzťahy
konateľ v s.r.o.
Poradca č. 11-12/2005
Zákon o ochrane osobných údajov
Zákon o priestupkoch
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady č. 6/2005
Účtovanie v podvojnom účtovníctve
Nelegálna práca
Osobnosť na pracovisku
|
|
|
|
|
Stručný návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma:
|
|
IČO:
|
|
Adresa:
|
|
Telefón:
|
|
Predplatné mesačníka Poradca 2005
|
Predplatné s 20 % zľavou
|
13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
- fyzických osôb
- právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane
|
998 Sk
|
ks
|
Predplatné
|
Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)
|
580 Sk
|
ks
|
Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)
|
1440 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie I
|
- Daňové, účtovné...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie II
|
- Obchodné, občianske...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie III
|
- Pracovné, sociálne...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie IV
|
- Stavebné, pozemkové...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie V
|
- Štátna správa, verejná správa...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie VI
|
- Životné prostredie...
|
250 Sk
|
ks
|
Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...
|
č. 1/2005
|
- zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
- zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
- bytové spoločenstvá
- zmeny v platení poistného
- paušálne výdavky
- účtovanie goodwillu
|
96 Sk
|
ks
|
č. 2/2005
|
- zákon o cestnej doprave
- zákon o súdnych poplatkoch
|
96 Sk
|
ks
|
č. 3/2005
|
- zákon o účtovníctve s komentárom
- zákon mediácii s komentárom
- založenie a vznik s.r.o.
- minimálna mzda od 1. októbra 2004
|
96 Sk
|
ks
|
č. 4/2005
|
- zákon o miestnych daniach
- príjmi z predaja nehnuteľností
- preddavky na daň z príjmov právnických osôb
- archivácia a starostlivosť o dokumenty
|
96 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005
|
- zákon o dani z príjmov s komentárom
- zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
- vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
- k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
|
192 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania
|
- daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby
|
70 Sk
|
ks
|
č. 7/2005
|
- zákon o zdravotnom poistení s komentárom
- správa daní a poplatkov novelizovaná
- práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
- zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
- diagnostika malých a stredných podnikov
- nová energetická legislatíva
|
96 Sk
|
ks
|
č. 8-9/2005
|
- zákon o rodine
- zákon o sociálnom poistení
- zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
- informáciu o novele zákona o cestovných náhradách
|
192 Sk
|
ks
|
Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu
|
1/2005 JÚ
|
Skončenie podnikania fyzickej osoby
|
21 Sk
|
ks
|
2/2005 JÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve
|
20 Sk
|
ks
|
1/2005 PÚ
|
Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby
|
20 Sk
|
ks
|
2/2005 PÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve
|
30 Sk
|
ks
|
1/2005 VS
|
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
37 Sk
|
ks
|
2/2005 VS
|
Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu
|
30 Sk
|
ks
|
Zborníky ZÁKONY 2005
|
Zákony I/2005
|
Daň z príjmov,
Daň z pridanej hodnoty,
Spotrebné dane,
Zákon o účtovníctve.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony II/2005
|
Obchodný zákonník,
Občiansky zákonník,
Trestné právo,
Živnostenský zákon.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony III/2005
|
Zákonník práce,
Mzdové predpisy,
Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie,
Sociálne zákony.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony IV/2005
|
Stavebný zákon,
Architekti a inžinieri,
Bývanie,
Pôda.
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony V/2005
|
Rozpočtové pravidlá,
Štátna a verejná služba,
Školy,
Obce.
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony VI/2005
|
Životné prostredie,
Ochrana ovzdušia,
Vodné hospodárstvo.
|
250 Sk
|
ks
|
Aktualizácie zákonov ročník 2005
|
Aktualizácia I/1
|
- Zákon o správnych poplatkoch
- Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania
|
35 Sk
|
ks
|
Aktualizácia I/2
|
- Zákon o správe daní a poplatkov
- Zákon o cestovných náhradách
- Zákon o správnych poplatkoch
- Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
Upozornenie na zmenu:
- Zákon o dani z príjmov
- Zákon o spotrebnej dani z liehu
|
44 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/1
|
- Občiansky súdny poriadok
- Úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácií
|
44 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/2
|
- Nariadenie vlády Sr o Obchodnom vestníku
- Zákon o policajnom zbore
- Zákon o verejnom obstarávaní
- Zákon o cenách
- Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
Upozornenie na zmenu:
- Živnostenský zákon
|
38 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/3
|
- Zákon o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok)
|
32 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/4
|
- Zákon o ochrane osobných údajov
- Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
|
20 Sk
|
ks
|
Aktualizácia III/1
|
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o rodine
- Zákon o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti
- Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
|
30 Sk
|
ks
|
Aktualizácia III/2
|
- Zákonník práce
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o sociálnom poistení
- Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
- Zákon o inšpekcii práce
- Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
|
52 Sk
|
ks
|
Aktualizácia IV/1
|
- Opatrenie, o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2005
- Zákon o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách
|
16 Sk
|
ks
|
Aktualizácia V/1
|
- Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
- Zákon o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
- Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie
|
32 Sk
|
ks
|
Aktualizácia VI/1
|
- Zákon o ochrane prírody a krajiny
|
27 Sk
|
ks
|
Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6
|
Ústava SR
|
- Úplné znenie
|
21,90 Sk
|
ks
|
Ústava ČR
|
- Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd
|
21,90 Sk
|
ks
|
Zákon o DPH
|
- daňová povinnosť
- sadzby dane z pridanej hodnoty
- postup pri registrácii
- oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
|
42 Sk
|
ks
|
Zákon o rodine
|
- vznik manželstva
- vzťahy medzi rodičmi a deťmi
- poručníctvo a opatrovníctvo
- určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
|
32 Sk
|
ks
|
Občiansky zákonník
|
- občiansko-právne vzťahy
- vlastnícke práva
- dedenie
- záväzkové práva
- zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
|
65 Sk
|
ks
|
Obchodný zákonník
|
- obchodné vzťahy a podnikanie
- obchodné spoločnosti a družstvá
- obchodné záväzkové vzťahy
- záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
|
80 Sk
|
ks
|
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch
|
1/2005
|
1. téma: leasing
2. téma: vzdelávanie zamestnancov
|
120 Sk
|
ks
|
2/2005
|
1. téma: oslobodenie FO a PO
- od dane z príjmov
- od dane z pridanej hondoty
- od miestnych daní
2. téma: iné daňové oslobodenia
|
120 Sk
|
ks
|
3-4/2005
|
téma: Príručka mzdovej účtovníčky
|
240 Sk
|
ks
|
5/2005
|
1. téma: DPH
- možnosti odpočítania a vrátenia DPH
- právo na odpočítanie DPH
- oprava odpočítanej dane
- vrátenie dane zahraničným a iným osobám
2. téma: cestovné náhrady po 1. 4. 2005
3. téma: Osobnosť na pracovisku
|
120 Sk
|
ks
|
1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník
|
1/2005
|
téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní
|
97 Sk
|
ks
|
2/2005
|
téma čísla – Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005
|
97 Sk
|
ks
|
3/2005
|
téma čísla - Mzdy a odvody od 1.1.2005
|
97 Sk
|
ks
|
Monotématika |
Súvzťažnosti
|
- rozpočtové organizácie
-
príspevkové organizácie
-
vyššie územné celky
-
obce a mestá
-
účtovná osnova
-
postupy účtovania
|
260 Sk
|
ks
|
Zdravotné zákony a predpisy
|
- šesť reformných zákonov po novelách
|
240 Sk
|
ks
|
Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov
|
- Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.
|
140 Sk
|
ks
|
Daňové výdavky od A do Z
|
- Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.
|
170 Sk
|
ks
|
Poradca deťom |
Sto zvieratiek v hádankách
|
Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.
|
80 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky
|
Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.
|
140 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky I.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky II.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
36 Sk
|
ks
|
2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
34 Sk
|
ks
|
Pastelkami čarujem
|
Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.
|
27 Sk
|
ks
|
Kreslím a maľujem
|
V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.
|
36 Sk
|
ks
|
Hovoriace písmená a slabiky
|
V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.
|
75 Sk
|
ks
|
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|
|
Adresa: |
|
Telefón: |
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
|
|
(041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
|
|
E-mail: |
|
Fax: |
poradca@i-poradca.sk |
|
(041) 56 52 659 |
|
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke www.i-poradca.sk. |
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005 |