P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 6/2009 |
11. 3. 2009 |
ROČNÉ ZÚČTOVANIE PREDDAVKOV NA DAŇ Z PRÍJMOV ZO ZÁVISLEJ ČINNOSTI ZA ROK 2008 PRÁVNA ÚPRAVA Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti (ďalej "ročné zúčtovanie") sa vykoná podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej "zákon o dani z príjmov"). Základná úprava ročného zúčtovania je v § 38 tohto zákona a v nadväzujúcich ustanoveniach:
§ 35 - § 40 - Vyberanie a platenie preddavkov na daň a dane z príjmov zo závislej činnosti. ZMENY V ZDAŇOVANÍ PRÍMOV ZO ZÁVISLEJ ČINNOSTI PRE ROK 2008 Zmeny, ku ktorým došlo od 1. 1. 2008 v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti sú obsiahnuté v dvoch novelách zákona o dani z príjmov a v niektorých nadväzujúcich zákonoch, na ktoré sa zákon o dani z príjmov odvoláva. Jedná sa o tieto novely zákona o dani z príjmov:
- zákon č. 653/2007 Z. z. Od 1. 1. 2008 sa z § 5 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov vypustil ako príjem zo závislej činnosti príjem plynúci doktorandom z doktorandského štúdia. Súčasne z úpravy textu v § 9 ods. 2 písm. j) zákona vyplýva, že doktorandské štipendium sa považuje za príjem oslobodený od dane. b) výpočet základu dane u zdravotníckych pracovníkov Od 1. 1. 2008 sa v zmysle čl. III. zákona č. 653/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov umožnilo pri výpočte základu dane si po odpočítaní poistného a príspevkov znížiť príjmy zo závislej činnosti aj o úhrady zdravotníckeho pracovníka za jeho ďalšie vzdelávanie (§ 5 ods. 8 zákona o dani z príjmov). Táto možnosť sa vzťahuje na zamestnanca, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie lekára, zubného lekára, sestry alebo pôrodnej asistentky. U týchto zamestnancov možno odpočítať úhrady na ďalšie vzdelávanie zaplatené vzdelávacej ustanovizni, ktorá uskutočňuje študijný program akreditovaný Ministerstvom zdravotníctva SR. Nariadenie vlády SR č. 322/2006 Z. z. o spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností ustanovuje spôsob ďalšieho vzdelávania ako prípravu na výkon práce v zdravotníctve, prípravu na výkon certifikovaných pracovných činností, špecializačné štúdium a sústavné vzdelávanie. Ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov možno financovať z viacerých zdrojov, jedným z nich sú aj úhrady zdravotníckych pracovníkov, ktorí sú účastníkmi ďalšieho vzdelávania. Postup podľa § 5 ods. 8 zákona o dani z príjmov sa bude uplatňovať pri úhradách len za špecializačné štúdium zdravotníckych pracovníkov a len v prípade, ak za túto formu vzdelávania zdravotnícky pracovník uhradí zo svojich prostriedkov vzdelávacej ustanovizni uskutočňujúcej študijný program akreditovaný Ministerstvom zdravotníctva SR. Odpočítať možno len úhrady preukázateľne zaplatené v príslušnom zdaňovacom období a to do výšky ustanovenej podľa § 39a ods. 3 zákona č. 578/2004 Z. z. v § 1 ods. 1 a 4 vyhlášky Ministerstva zdravotníctva č. 31/2006 Z. z. o výške úhrady zdravotníckeho pracovníka za ďalšie vzdelávanie. V súvislosti so zmenami v § 5 ods. 8 zákona o dani z príjmov boli ďalej v zákone o dani z príjmov doplnené ustanovenia:
Od 1. 1. 2008 je do § 43 ods. 3 zákona o dani z príjmov doplnené nové písmeno l), podľa ktorého príjmom, z ktorého sa daň vyberá zrážkou je aj poistné zo zaplateného poistného na verejné zdravotné poistenie, o ktoré si daňovník znížil v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach príjem podľa § 5 alebo § 6, vrátené zdravotnou poisťovňou tomuto daňovníkovi z ročného zúčtovania poistného. Na základe tohto doplnenia daň z preplatku z ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie vyberá príslušná zdravotná poisťovňa. Podľa § 43 ods. 13 zákona o dani z príjmov sa daňová povinnosť daňovníka, ak ide o príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou považuje za splnenú riadnym vykonaním zrážky. Zamestnanec s príjmami podľa § 5 zákona, ktoré sú vysporiadané daňou vyberanou zrážkou sa nezahŕňajú do úhrnu príjmov pri vykonaní ročného zúčtovania preddavkov na daň z týchto príjmov zamestnávateľom. Pretože nebolo doplnené ustanovenie, ktoré vymedzuje prípady, kedy je vybraním dane zrážkou splnená daňová povinnosť (§ 43 ods. 6 zákona), bude mať daňovník možnosť využiť postup podľa § 43 ods. 7 zákona, t.j. bude na jeho rozhodnutí, či vykonanou zrážkou bude považovať daňovú povinnosť z preplatku poistného za vysporiadanú alebo uvedie preplatok v daňovom priznaní ako príjem v § 5 a daň zrazenú platiteľom bude považovať za preddavok, ktorý si odpočíta od daňovej povinnosti. Ministerstvo financií SR vydalo v roku 2006 v súvislosti s ročným zúčtovaním poistného na zdravotné poistenie Usmernenie č. MF/021796/2006-72 (Finančný spravodajca č. 8/2006), ktoré sa primerane aplikuje aj v roku 2008 pri vysporiadaní rozdielov z ročného zúčtovania poistného na zdravotné poistenie za rok 2007. V súvislosti s problémom zaradenia výsledného vzťahu z ročného zúčtovania poistného v prípade, že celkový výsledok je kombináciou čiastkových výsledkov ročného zúčtovania (poistenec bol zamestnancom a súčasne samostatne zárobkovo činnou osobou) Daňové riaditeľstvo po odsúhlasení Ministerstvom financií SR odporučilo postup, ktorý je zverejnený na internetovej stránke www.drsr.sk. ROČNÉ ZÚČTOVANIE Z POHĽADU ZAMESTNANCA V súvislosti s ročným zúčtovaním sa používajú tieto pojmy: Zamestnancom je daňovník s príjmami zo závislej činnosti (§ 5 ods. 2 zákona). Zdaniteľnými príjmami zo závislej činnosti sú príjmy, ktoré sú predmetom dane a nie sú oslobodené od dane. Platiteľom dane je podľa § 5 ods. 3 zákona o správe daní osoba, ktorá odvádza správcovi dane daň vybranú od daňovníka alebo zrazenú daňovníkovi a majetkovo za ňu zodpovedá. Zdaniteľnou mzdou je úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti zúčtovaných a vyplatených zamestnancovi za kalendárny mesiac alebo zdaňovacie obdobie znížený o sumy zrazené na poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť zamestnanec a ďalej o nezdaniteľné časti základu dane (§ 35 ods. 1 zákona). ROČNÉ ZÚČTOVANIE Z POHĽADU ZAMESTNÁVATEĽA
Zamestnávateľ vykoná ročné zúčtovanie len u zamestnanca, ktorý nie je povinný podať daňové priznanie podľa § 32 zákona o dani z príjmov. Ročné zúčtovanie sa vykoná najneskôr do 31. marca 2009. MF SR vydalo vzor odporúčaného tlačiva ročného zúčtovania. Zamestnávateľ vykoná ročné zúčtovanie na základe údajov o zdaniteľnej mzde, ktoré je povinný viesť podľa § 39 ods. 1 až 4 zákona, dokladov preukazujúcich nároky zamestnanca a potvrdení od všetkých zamestnávateľov. Mzdové listy a evidenciu podľa § 39 ods. 2 a 4 zákona vedie zamestnávateľ za zdaňovacie obdobie roka 2008 v slovenských korunách. Ročné zúčtovanie vykoná zamestnávateľ v slovenských korunách. Ročné zúčtovanie sa vykoná z úhrnnej sumy zdaniteľnej mzdy od všetkých zamestnávateľov, ktorí sú platiteľmi dane. Do ročného zúčtovania sa zahrnú (riadok 00):
Do ročného zúčtovania sa mzdy zúčtované v roku 2008 v slovenských korunách a vyplatené v januári 2009 v eurách zahrnú v zúčtovanej výške.
Do ročného zúčtovania sa nezahrnú príjmy do 5 000 Sk, ktoré boli zdanené zrážkou podľa § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov. Podľa § 5 ods. 8 zákona o dani z príjmov základom dane (čiastkovým základom dane) sú zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti znížené o poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť zamestnanec, alebo príspevky na zahraničné poistenie zamestnanca, na ktorého sa vzťahuje povinné zahraničné poistenie rovnakého druhu. Na základe usmernenia MF SR č. 2634/2004-72 /FS č. 2/2004 poistné podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktoré je povinná platiť dobrovoľne poistená osoba aj s príjmami podľa § 5 zákona o dani z príjmov, sa pri zisťovaní čiastkového základu dane v § 5 odpočítava od zdaniteľných príjmov. Na preukázanie nároku priloží zamestnanec k žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania doklady o zaplatení poistného, ak si platil poistné sám. Súčasťou poistného je aj nedoplatok z ročného zúčtovania poistného na zdravotné poistenie za rok 2007. Prvýkrát za zdaňovacie obdobie roka 2008 si pri výpočte základu dane zamestnanec, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie lekára, zubného lekára, sestry alebo pôrodnej asistentky môže po odpočítaní poistného a príspevkov znížiť príjmy zo závislej činnosti aj o úhrady na ďalšie vzdelávanie zaplatené vzdelávacej ustanovizni, ktorá uskutočňuje študijný program akreditovaný ministerstvom zdravotníctva. Zamestnanec musí doložiť doklad o úhrade vykonanej v roku 2008. Úhrada musí byť vykonaná z prostriedkov zamestnanca, nie vykonaná iným subjektom, napríklad zamestnávateľom. Zamestnávateľ pri znížení zdaniteľných príjmov o poistné, príspevky a úhrady zdravotníckeho pracovníka na ďalšie vzdelávanie vychádza zo mzdového listu, z potvrdení iných zamestnávateľov, ako aj zo žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania, v ktorej si môže zamestnanec dodatočne uplatniť nároky a predložiť príslušné doklady. Podľa § 39 ods. 2 písm. f) bodu 7 musí mzdový list od roku 2008 obsahovať aj výšku úhrad zdravotníckeho pracovníka za jeho ďalšie vzdelávanie vzdelávacej ustanovizni preukázateľne zaplatených v príslušnom zdaňovacom období za podmienok a do výšky ustanovenej zákonom č. 578/2004 Z. z. Nezdaniteľné časti základu dane (riadok 02) sa uplatnia v súlade s § 11 zákona o dani z príjmov. Dodatočne sa v žiadosti na základe predložených dokladov uplatňuje nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka u poberateľov dôchodkov uvedených v § 11 ods. 7 zákona, nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) podľa § 11 ods. 3 zákona a nezdaniteľné časti podľa § 11 ods. 4 zákona na doplnkové dôchodkové sporenie (poistenie), finančné prostriedky na účelové sporenie a finančné prostriedky na životné poistenie. Problematike nezdaniteľných častí základu dane sa bližšie venujeme v časti "Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2008", bode 10. V ročnom zúčtovaní zamestnávateľ uvedie ročnú nárokovú výšku daňového bonusu na riadku 05 bez ohľadu na to, či bol uplatňovaný a vyplatený v priebehu roka. Ako podklad slúži mzdový list, potvrdenia o príjmoch iných zamestnávateľov a žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania, ak si zamestnanec uplatňuje nárok na daňový bonus (jeho časť) dodatočne. K dodatočne uplatňovanému nároku musí priložiť príslušné doklady. Problematike daňového bonusu sa bližšie venujeme v časti "Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2008", bode 11. Na riadku 06 sa uvedie úhrnná suma daňových bonusov vyplatených všetkými zamestnávateľmi včítane neoprávnene priznaného daňového bonusu (ak nebol vysporiadaný do vykonania ročného zúčtovania). Podkladom k vyplneniu tohto riadku je mzdový list zamestnávateľa a potvrdenia od iných zamestnávateľov. Výsledkom porovnania údajov na riadkoch 05 a 06 je daňový bonus na vyplatenie (ak je nárok vyšší ako daňový bonus už vyplatený) na riadku 07 alebo daňový bonus na vybratie od zamestnanca (ak nárok je nižší ako vyplatený daňový bonus) na riadku 08. K takémuto prípadu môže dôjsť, ak bol daňový bonus vyplatený neoprávnene a chyba nebola opravená (vysporiadaná). Na riadkoch 07 a 08 sa uvádza informatívne okrem sumy v slovenských korunách aj suma prepočítaná konverzným kurzom na eurá a zaokrúhlená na eurocent nahor. Na riadku 09 sa uvedie úhrn preddavkov zrazených všetkými zamestnávateľmi zamestnanca podľa § 35 zákona o dani z príjmov, vypočítaných pred znížením o daňový bonus. Ak napríklad vyšiel zamestnancovi preddavok na daň, od ktorého sa odpočítal daňový bonus, zamestnanec preddavky platil znížené o daňový bonus, resp. vôbec neplatil (ak nárok na daňový bonus bol vyšší ako vypočítaný preddavok), do tohto riadku sa uvedie vypočítaný preddavok pred odpočítaním daňového bonusu. Podkladom pre vyplnenie tohto riadku je mzdový list a potvrdenia od iných zamestnávateľov. Na riadkoch 10 a 11 sa uvedie výsledok z ročného zúčtovania pred úpravou o daňový bonus (nedoplatok alebo preplatok). Aj sumy na týchto riadkoch sa informatívne uvádzajú prepočítané na eurá. Na riadku 12 sa vyčísli výsledok z ročného zúčtovanie nedoplatok alebo preplatok, ktorý sa uvedie s príslušným znamienkom v slovenských korunách a v eurách. Dátum vykonania ročného zúčtovania uvedený na 1. strane ročného zúčtovania musí byť najneskoršie 31. marca 2009. Údaje z ročného zúčtovania preddavkov sa preberajú do potvrdení vystavených zamestnávateľom podľa § 39 ods. 5, ods. 6 a ods. 7. Ak sa zamestnanec, ktorému bolo vykonané ročné zúčtovanie, rozhodne podať daňové priznanie, je zamestnávateľ povinný podľa § 39 ods. 6 zákona do 10 dní od doručenia žiadosti vydať doplnený doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní a vysporiadaní daňového nedoplatku alebo preplatku alebo daňového bonusu. Na tento účel slúži III. časť tlačiva ročného zúčtovania, do ktorého zamestnávateľ doplní údaje podľa predtlače. Odo dňa doplnenia II. časti tlačiva ročného zúčtovania zamestnávateľ nepokračuje vo vysporiadavaní dane zamestnanca, ktorému II. časť na jeho žiadosť doplnil.
Vo vzťahu k daňovému úradu zamestnávateľ zníži odvod preddavkov na daň o vrátený rozdiel z ročného zúčtovania a to najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo. Ak je úhrnná suma preddavkov na daň zrazená všetkým zamestnancom nižšia ako úhrnná suma rozdielu z ročného zúčtovania, zamestnávateľ požiada miestne príslušný daňový úrad o poukázanie sumy vo výške rozdielu medzi sumou rozdielu vyplývajúceho z ročného zúčtovania pre oprávnených zamestnancov a úhrnnou sumou preddavkov na daň, ktoré zrazil všetkým zamestnancom. Správca dane použije postup podľa § 40 ods. 8 zákona a vráti požadovanú sumu zamestnávateľovi do jedného mesiaca od doručenia žiadosti. Ak zamestnávateľ postupoval podľa § 36 ods. 5 (uplatnil zamestnancovi časť daňového bonusu až pri ročnom zúčtovaní), zníži odvod preddavku na daň a dane vrátane dane vybranej podľa § 43 aj o sumu daňového bonusu najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo, alebo uplatní postup podľa § 35 ods. 7, t. j. vyplatí rozdiel medzi sumou daňového bonusu pre oprávnených zamestnancov a úhrnnou sumou preddavkov na daň, ktoré zrazil všetkým zamestnancom zo svojich prostriedkov a požiada svojho miestne príslušného správcu dane o jeho poukázanie na tlačive prehľadu. Suma daňového bonusu sa poukáže zamestnávateľovi do 15 pracovných dní od doručenia žiadosti. Podľa § 38 ods. 7 zákona daňový nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania presahujúci sumu 3,32 eur zráža zamestnávateľ zamestnancovi zo zdaniteľnej mzdy najneskôr do konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa vykonalo ročné zúčtovanie (do konca roka 2009). Zamestnávateľ odvedie zrazený nedoplatok alebo zrazenú časť nedoplatku správcovi dane v najbližšom termíne na odvod preddavkov na daň. Nedoplatok sa vyberie len vtedy, ak je vyšší ako 3,32 eur s výnimkou dvoch prípadov:
- ak zamestnanec uplatní postup podľa § 50 (využije možnosť podať vyhlásenie o poukázaní 2 % podielu zaplatenej dane), zamestnávateľ zrazí zamestnancovi v prípade, ak nebol daňový nedoplatok zaplatený v správnej výške znížením sumy daňového bonusu aj daňový nedoplatok v sume 3,32 eur a nižšej ako 3,32 eur a to najneskôr do 30. apríla 2009. (Ing. Ivana Valterová - Daňové priznania za rok 2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OSLOBODENÉ PRÍJMY A ROČNÉ ZÚČTOVANIE PREDDAVKOV Zamestnankyňa bola od začiatku roka do konca mája práceneschopná a potom nastúpila na materskú dovolenku. Iný príjem okrem nemocenských dávok, materskej a rodičovského príspevku nemala. Je zamestnankyňa povinná požiadať svojho zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov za rok 2008? Podľa § 38 ods. 1 ZDP zamestnanec, ktorý v zdaňovacom období poberal zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti a nie je povinný zvýšiť základ dane z dôvodu, že neboli splnené podmienky na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane podľa § 11 ods. 9 a 11, môže písomne požiadať posledného zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania. Rovnaký postup môže uplatniť zamestnanec, ktorý poberal okrem zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti príjmy, z ktorých sa vyberá daň zrážkou, pri ktorých neuplatní postup podľa § 43 ods. 7. Zdaniteľnými príjmami sú podľa § 2 písm. h) zákona príjmy, ktoré sú predmetom dane a nie sú od dane oslobodené. Podľa uvedených údajov zamestnankyňa nepoberala v roku 2008 zdaniteľné príjmy, pretože jej jedinými príjmami boli nemocenské a materské, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 9 ods. 2 písm. a) ZDP a ďalej rodičovský príspevok, ktorý je ako štátna sociálna dávka oslobodený od dane podľa § 9 ods. 2 písm. b) ZDP. Zamestnankyňa nemá povinnosť požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov. Rovnako nemá povinnosť podať daňové priznanie. KOMBINÁCIA PRÍJMOV Z PRENÁJMU A PRÍJMOV ZO ZÁVISLEJ ČINNOSTI FO si splnila v roku 2008 registračnú povinnosť vyplývajúcu daňovníkom, ktorí prenajímajú nehnuteľnosti zo zákona o správe daní. Príjmy z prenájmu v roku 2008 nepresiahli 5-násobok životného minima, t.j. nepodliehajú zdaneniu. Okrem týchto príjmov má len príjmy zo závislej činnosti. Je FO v uvedenom prípade povinná podať daňové priznanie? Podľa § 38 ods. 1 ZDP môže zamestnanec, ktorý v zdaňovacom období poberal zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti a nie je povinný zvýšiť základ dane z dôvodu, že neboli splnené podmienky na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane podľa § 11 ods. 9 až 11, požiadať písomne zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov, najneskôr do 16. februára 2009. Zdaniteľnými príjmami sú podľa § 2 písm. h) zákona príjmy, ktoré sú predmetom dane a nie sú od dane oslobodené. Príjem z prenájmu je príjmom podľa § 6 ods. 3 zákona. Tento príjem je v súlade s § 9 ods. 1 písm. h) oslobodený od dane za rok 2008 do výšky 25 650 Sk. Ak bol v tomto roku prijatý príjem z prenájmu do uvedenej sumy, nie je zdaniteľným príjmom. Daňovník na základe uvedeného nie je povinný podať za rok 2008 daňové priznanie a môže požiadať svojho zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov. (Odpovedala Ing. Ivana Valterová - 1000 riešení 2/2009) ROČNÉ ZÚČTOVANIE DANE A DAŇ VYBRANÁ ZRÁŽKOU Zamestnanec mal v potvrdení od iného zamestnávateľa len príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou. Môže zamestnávateľ tomuto zamestnancovi vykonať ročné zúčtovanie? Do ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov fyzickej osoby zo závislej činnosti a daňový bonus za rok 2008 sa nezahŕňajú príjmy zdanené zrážkou (vybraním dane zrážkou je splnená daňová povinnosť). Potvrdenie je pre zamestnávateľa, ktorý vykonáva ročné zúčtovanie, bezpredmetné. Ak zamestnanec uplatní postup podľa § 43 ods. 7 ZDP t.j. daň vybranú zrážkou považuje za preddavok, podá daňové priznanie k dani z príjmov FO typ A z úhrnu všetkých zdaniteľných príjmov a aj daň vybranú zrážkou si v ňom odpočíta od dane ako preddavok. Ročné zúčtovanie preddavkov na daň za rok 2008 1000 riešení 2/2009 TERMÍNY NA VYKONANIE ROČNÉHO ZÚČTOVANIA DANE Zamestnávateľ vykonáva ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Do akého termínu musí zamestnávateľ vysporiadať rozdiely vzniknuté z ročného zúčtovania? Ročné zúčtovanie preddavkov na daň a výpočet dane vykoná zamestnávateľ najneskôr do 31. marca roka nasledujúceho po uplynutí zdaňovacieho obdobia (za rok 2008 do 31. marca 2009). Z ročného zúčtovania preddavkov na daň môže vzniknúť zamestnancovi daňový preplatok alebo nedoplatok. Rozdiel medzi vypočítanou daňou a úhrnom zrazených preddavkov na daň v prospech zamestnanca vráti a daňový bonus alebo jeho časť do výšky ustanovenej týmto zákonom vyplatí zamestnávateľ zamestnancovi po vykonaní ročného zúčtovania, najneskôr však pri zúčtovaní mzdy za apríl v roku, v ktorom sa zúčtovanie preddavkov vykonáva (za apríl 2009). Daňový nedoplatok z vykonaného ročného zúčtovania presahujúci 3,32 € zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, zráža zamestnancovi najneskôr do konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa vykonalo ročné zúčtovanie (rok 2009). ROČNÉ ZÚČTOVANIE DANE PRI POBERANÍ PRÍJMU ZO ZÁVISLEJ ČINNOSTI ZA ČASŤ ROKA 2008 Zamestnanec bol v roku 2008 v období od januára do novembra v trvalom pracovnom pomere a v decembri 2008 bol dobrovoľne nezamestnaný. Akým spôsobom si zamestnanec vysporiada daňovú povinnosť? Zamestnanec, ktorý v zdaňovacom období poberal len príjem zo závislej činnosti na území SR a spĺňa ďalšie podmienky uvedené v § 38 ZDP, môže požiadať posledného zamestnávateľa, u ktorého si uplatňoval nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a daňový bonus, najneskôr do 16. februára 2009 o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z úhrnnej sumy zdaniteľnej mzdy od všetkých zamestnávateľov. V tomto prípade môže zamestnanec požiadať o vykonanie ročného zúčtovania bývalého zamestnávateľa, resp. ak o jeho vykonanie nepožiada, je povinný podať daňové priznanie. DOHODY O VYKONANÍ PRÁCE A ROČNÉ ZÚČTOVANIE DANE Študent vysokej školy zároveň pracuje na základe dohody o vykonaní práce. Príjem, ktorý dosahoval počas zdaňovacieho obdobia roku 2008 mu bol zdaňovaný zrážkovou daňou. Študent si chce uplatniť vrátenie dane, ktorá mu bola vyberaná zrážkou. Môže daňovník požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania dane? Ak sa študent rozhodne požiadať o vrátenie dane vyberanej zrážkou, nemôže požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania, nakoľko zamestnávateľ vykonáva ročné zúčtovanie preddavkov na daň a do úhrnu príjmov na účely ročného zúčtovania sa zahrnú len príjmy zdanené preddavkovým spôsobom. Príjmy zdanené zrážkou sa považujú za daňovo vysporiadané. Študent môže požiadať o vrátenie dane vyberanej zrážkou len podaním daňového priznania k dani z príjmov FO typ A, nemôže požiadať v takomto prípade o vykonanie ročného zúčtovania. (odpovedala Ing. Jana Mederová - 1000 riešení 2/2009) PREPLATKY A NEDOPLATKY ZO ZDRAVOTNÉHO POISTENIA V DAŇOVOM PRIZNANÍ Je potrebné v rámci daňového priznania podnikateľa zahŕňať preplatky, resp. nedoplatky z ročného zúčtovania preddavkov na zdravotné poistenie? Z poistného zo zaplateného poistného na verejné zdravotné poistenie, o ktoré si daňovník znížil v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach príjem podľa § 6 ZDP, vráteného zdravotnou poisťovňou tomuto daňovníkovi z RZZP sa od 1. januára 2008 v súlade s ustanovením § 43 ods. 3 písm. l) ZDP vyberá daň zrážkou. Daňovník, ktorý je o preplatku z RZZP povinný účtovať, zahrnie v súlade s § 4 ods. 6 a § 17 ods. 4 ZDP tento príjem do základu dane. Daňovník, ktorý o tomto príjme povinný účtovať nie je (napr. daňovník, ktorý pri príjmoch podľa § 6 ZDP uplatňuje výdavky podľa § 6 ods. 10 ZDP), sa môže rozhodnúť, či využije možnosť a daň zrazenú z preplatku z RZZP bude považovať za preddavok na daň, ktorý si odpočíta od dane vypočítanej v daňovom priznaní a v súlade s § 4 ods. 6 a § 17 ods. 4 ZDP preplatok z RZZP (hrubý príjem) zahrnie do základu dane alebo daň zrazenú z preplatku z RZZP bude považovať za definitívne splnenie daňovej povinnosti z tohto príjmu, pričom v takomto prípade v súlade s § 4 ods. 7 a § 17 ods. 3 písm. a) ZDP predmetný príjem do základu dane nezahrnie. (Odpovedal: Ing. Ján Mintál - 1000 riešení 2/20009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UMENIE PRESVEDČIŤ - 1. časť Motto: Človeka možno presvedčiť o čomkoľvek, ak vieme, ako na to. Presviedčať iných o vlastnej pravde je oveľa väčšou drinou ako kopanie uhlia v bani a zároveň aj oveľa väčším umením ako umenie chodiť bosými nohami po žeravých uhlíkoch. Problém je v tom, že každý je skalopevne presvedčený, že jeho pravda je tá najpravdivejšia. To je dôvod, prečo priama cesta presviedčania typu "To, čo hovoríte je kardinálny nezmysel" spravidla nikam nevedie. Oveľa účinnejšie je použiť kľukatý chodníček a partnera najskôr vmanévrovať do situácie, kedy si sám uvedomí, že pravda je inde, ako si pôvodne myslel a potom tú pravdu prezentovať tak, akoby sme opakovali jeho slová. Ako to urobiť prakticky si povieme v dnešnom príspevku. Správanie sa človeka vyplýva z jeho postojov k okoliu, súčasťou ktorého sme aj my, jeho súper v hre zvanej komunikácia. Súpermi sme si vždy, bez ohľadu na to, či sme obchodní partneri, konkurenti, zákazník a predávajúci, úradník a stránka, nadriadený a podriadený, či si hovoríme áno pred oltárom, alebo nie pred rozvodovým súdom. Najlepší spôsob, ako v tejto hre poraziť súpera, je donútiť ho zmeniť jeho pôvodný postoj k danej veci. Nútiť ho však musíme v rukavičkách, aby necítil prílišný tlak na seba a aby nezačal vycierať zuby, ako pes zahnaný do kúta. ZMENA POSTOJOV Zmena postoja človeka sa odohráva akoby v piatich fázach: Fáza prvá: "Netáraj!", resp. "To sa ma netýka. (Ja mám pravdu!)" Fáza druhá: "Ahá! (a možno celkom nemám pravdu)". Fáza tretia: "Čo by som mal urobiť?" (plánovanie zmeny) Fáza štvrtá: "Skúsim to." (testovanie zmeny) Fáza piata: "Takto je to lepšie" (nový postoj). Tu je niekoľko praktických rád, ako súpera previesť všetkými piatimi fázami:
Naše presviedčanie bude úspešnejšie, ak si uvedomíme, že existujú dva rozličné typy myslenia: "systematické" a "pocitové". "Systematický" človek si všetko dopredu a do hĺbky dôkladne premyslí. "Pocitový" človek reaguje na danú situáciu skôr podvedome a nesnaží sa ju rozpitvať do hĺbky. Preto argumenty (fakty, dôkazy, dôvody) naň príliš nezaberajú. A naopak - atraktívnosť alebo prejavy priateľstva zaberajú menej u "systematického človeka". Porovnanie uvedených dvoch spôsobov myslenia je v nasledujúcej tabuľke.
Z tejto tabuľky je jasné, že ľahšie je presviedčať "systematického" človeka, pretože je čitateľnejší. Navyše závery, ku ktorým dospeje "systematický" človek sú trvanlivejšie a odolnejšie voči zmenám. Nanešťastie však väčšina ľudí myslí pocitovým spôsobom - nechce sa im premýšľať viac ako je nevyhnutne treba. Ak chceme partnera "prepnúť" do systematického spôsobu premýšľania, najrýchlejšie to dosiahneme:
(Ing. Milan Konvit)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O FAKTOCH A PRESVIEDČANÍ Fakty sú názory, ktoré medzitým skameneli. Fakt, ktorý prinesie vytúžený výsledok, je dovolené použiť. Fakty slabnú pôsobením vysokej teploty a tlaku zhora. Fakt je, že posledné slovo má ten, kto najviac vykrikuje. Fakty sú pružné. Keď si v kaši, hľadaj zodpovedného! Keď si v pozícii, súď podľa pravidla "Čo odpustíme bohom, neodpustíme volom." Keď už ich nemôžeš presvedčiť, tak ich aspoň popleť. Keď stretneš hlupáka, nepúšťaj sa s ním do diskusie. Keď nepoznáš riešenie, nikdy nepoukazuj na problémy. Keď máš jednu myšlienku, vyjadri ju čo najzložitejšie. Keď chceš povedať dôležité veci, nikdy ich nehovor dopredu. Keď si zúfalý, táp!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SR Čiastka číslo 31/2009 zo dňa 05. 03. 2009 70/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 71/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní v znení zákona č. 521/2005 Z. z. a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov 72/2009 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov 73/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 74/2009 Vyhláška Národnej banky Slovenska o predkladaní oznámení o prekročení a zosúladení limitov v majetku dôchodkového fondu a doplnkového dôchodkového fondu 75/2009 Vyhláška Národnej banky Slovenska o poskytovaní informácie o čistej hodnote majetku v doplnkových dôchodkových fondoch Čiastka číslo 32/2009 zo dňa 05. 03. 2009 76/2009 Úplné znenie zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov Čiastka číslo 33/2009 zo dňa 06. 03. 2009 77/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov 78/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR č. 770/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú určujúce znaky jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení neskorších predpisov 79/2009 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR z 9. júna 2003 č. 1799/2003-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu SR upravujúca materiály a predmety určené na styk s potravinami v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR z 8. decembra 2004 č. 14911/2004-OAP, výnosu Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR z 23. marca 2005 č. 28576/2004-SL, výnosu Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR z 26. júla 2006 č. 13760/2006-SL a výnosu Ministerstva pôdohospodárstva SR a Ministerstva zdravotníctva SR zo 14. apríla 2008 č. 06913/2008-OL Čiastka číslo 34/2009 zo dňa 06. 03. 2009 80/2009 Oznámenie Ministerstva hospodárstva SR o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva SR z 1. marca 2005 č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20. 3. - piatok do výplatného termínu do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru do 15 dní oznámiť správcovi dane do 30 dní
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CHORVÁTSKO A ALBÁNSKO SA NA BUDÚCI MESIAC STANÚ ČLENMI NATO Chorvátsko a Albánsko sa stanú členmi Severoatlantickej aliancie (NATO) do jedného mesiaca, ale Macedónsko si bude musieť počkať na výsledok gréckeho veta, oznámil v piatok maďarský minister obrany Imre Szekeres. Je veľmi dôležité, aby sa Albánsko a Chorvátsko zúčastnili na aprílovom summite NATO ako plnoprávni členovia, pretože ich nevstúpenie do aliancie by malo veľmi vážne dôsledky pre Chorvátsko, celý región západného Balkánu ako aj pre všetky členské štáty, povedal maďarský minister. Szekeres dúfa, že Macedónsko bude schopné urovnať spor s Gréckom týkajúci sa jeho mena, čím sa vytvorí jeho cesta k vstupu do aliancie. Aby sa balkánske krajiny mohli stať členmi NATO, musia sa ich štandardy priblížiť k úrovni NATO a EÚ. Potrebné je tiež rozvinúť iniciatívy bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce, uviedol Szekeres v Záhrebe po neformálnom stretnutí s kolegami z juhovýchodnej Európy. Spolupráca Srbska s NATO a jeho účasť na partnerskom mierovom programe je tiež nádejná, Bosna a Hercegovina a Čierna hora podľa ministra tiež smerujú k vstupu do NATO. Maďarsko sa bude v roku 2009 špeciálne venovať Macedónsku v súvislosti s faktom, že počas nasledujúcich dvoch rokov bude plniť zastupiteľskú úlohu NATO v Podgorici, uviedol Szekeres. Podľa ministra sa nevyhneme tomu, že globálna finančná kríza podnieti niektoré krajiny, aby sa "obrátili do seba". "Nesmieme dopustiť, aby sa ekonomické problémy stali bezpečnostno-politickými problémami," povedal. Budúce rozširovanie NATO a EÚ musí nájsť spoločné odpovede na globálne výzvy ako terorizmus, organizovaný zločin, ekonomická migrácia či ekologická katastrofa, uviedol minister. Na stretnutí sa zišli ministri obrany z 12 krajín juhovýchodnej Európy a predstavitelia Spojených štátov amerických a NATO. (zdroj: webnoviny.sk)
FIRMY VO FÍNSKU BUDÚ MÔCŤ KONTROLOVAŤ E-MAILY ZAMESTNANCOV Fínski zamestnávatelia budú môcť legálne kontrolovať e-maily svojich zamestnancov, ak ich budú podozrievať, že vyvíjajú činnosť, ktorá môže ich firmu či spoločnosť poškodiť. Vyplýva to z nového zákona o uchovávaní informácií, ktorý v stredu prijal fínsky parlament. Za prijatie zákona hlasovalo 96, proti 56 z celkového počtu 200 poslancov. Návrh zákona dlhé týždne rozdeľoval fínsku spoločnosť a viedli sa o ňom vášnivé diskusie v tlači. Podľa niektorých informácií za zákonom stojí spoločnosť Nokia, ktorá sa mala údajne fínskej vláde vyhrážať, že ak zákon nebude prijatý, odíde z krajiny. Firma tvrdí, že to nie je pravda. Zákon oprávňuje aj ďalšie inštitúcie vrátane knižníc, škôl a telekomunikačných operátorov uchovávať a v prípade potreby kontrolovať údaje o svojich klientoch, žiakoch a ľuďoch využívajúcich ich služby. (zdroj: webnoviny.sk)
NAJVIAC ODPADU PRODUKUJÚ DÁNI Priemerný obyvateľ EÚ vyprodukoval v roku 2007 cca 522 kg komunálneho odpadu, tvrdí nový prieskum. Európska agentúra pre životné prostredie (EEA) predpokladá, že do roku 2020 narastie priemerné množstvo odpadu na hlavu na 680 kg v prípade, ak obyvatelia nezmenia svoje spotrebiteľské návyky. Eurostat publikoval prieskum o produkcii odpadu v jednotlivých členských krajinách. Podľa neho, miera tvorby odpadu je na vzostupe, pričom situácia sa v prípade rôznych štátov "výrazne mení". V priemere, najmenej komunálneho odpadu vyprodukoval v roku 2007 obyvateľ Českej republiky (294 kg), najviac obyvateľ Dánska (801 kg). Rozdiel je odzrkadlením odlišného správania sa a návykov spotrebiteľov v jednotlivých krajinách. Po Dánsku sa najviac odpadu na hlavu produkuje v Írsku (786 kg) a na Cypre (754 kg). Naopak, popri Českej republike, pod 400 kg na obyvateľa sa zmestili Slovensko, Poľsko, Lotyšsko a Rumunsko. Spôsoby a metódy nakladania s odpadom sa v rámci členských krajín EÚ vo veľkej miere líšia:
Do prieskumu sa započítaval odpad, ktorý sa získal zberom prostredníctvom verejných kontajnerov a ktorý vstúpil do existujúceho systému manažmentu odpadu. Inými slovami, okrem odpadu z domácností sa do štatistiky započítal aj odpad vyprodukovaný malými firmami a malými kancelárskymi priestormi. Odpad vyprodukovaný v sektore poľnohospodárstva a priemyselnej výroby sa nezapočítal. (zdroj: euractiv.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE, nový zákon, platný od 1.2.2009
BALÍČEK ZÁKONA O CESTNEJ PREMÁVKE, formát A5 + A6 + Poradca 7/2009
Zákon o cestnej premávke a vykonávacia vyhláška, A5/cca 172 str. Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon o cestnej premávke - novela s komentárom, Poradca 7/2009, A5/cca 250 str.
DAŇ Z PRÍJMOV, ZÁKON O DPH, O ÚČTOVNÍCTVE …po posledných novelách prijatých v rámci krízových opatrení
DAŇOVÝ BALÍČEK S 20 % ZĽAVOU, daňové výdavky 2009 + Aktualizácia I/2 2009
Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009. Publikáciu vydávame už 5. rok, u čitateľov sa stretáva s veľkým ohlasom. Autor zakomponoval do publikácie aj balík opatrení, ktorý schválila vláda., súvisiac s prehlbujúcou sa hospodárskou krízou. Aktualizácia I/2 2009, A5/cca 200 str.
ZÁKONY Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, úplné znenia zákonov po posledných novelách, nielen podnikateľom, právnikom, živnostníkom, advokátom, ...
BALÍK ZÁKONOV Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, Zborník Zákony II/2009 + Aktualizácia II/1 2009
Aktualizácia II/1 2009, A5//cca 232 str.
DAŇ Z PRÍJMOV A DPH, platné od 1. 1. 2009
BALÍČEK - DAŇ Z PRÍJMOV A DPH, DUO 1/2009 + Poradca 4-5/2009 + Poradca 6/2009 + 1000 riešení 1/2009
Zákon o DPH - zmeny od 1. 1. 2009, Poradca 4-5/2009, A5/464 str. Daň z príjmov - novela s komentárom, Poradca 6/2009, A5/256 str. DPH a daň z príjmov - problémy a riešenia, 1000 riešení 1/2009 A5/160 str.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 7/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 3/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 3/2009
Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 3/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 3/2009
1 000 riešení - dvojmesačník, č. 2/2009
MONOTEMATIKY Účtovná závierka za rok 2008 v JÚ a PÚ Monotematika zahŕňa právne normy a aktuálne zmeny pre rok 2008, pre potreby zostavenie účtovnej závierky. Pre podvojné účtovníctvo sú rozpracované:
Daňové priznania za rok 2008 Monotematika je určená právnickým aj fyzickým osobám, ktoré sú povinné podať daňové priznanie za rok 2008. Obsahuje návod na vyplňovanie daňových priznaní a spracovanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Materiál je doplnený príkladmi, výpočtami a praktickým návodom na vyplňovanie jednotlivých potrebných tlačív. PRIPRAVUJEME Poradca, č. 8/2009 (III/2009)
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP), č. 4/2009 (III/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO), č. 3/2009 (III/20009)
Verejná správa - (VS), č. 4/2009 (III/2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 4/2009 (III/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |