Em@ilové noviny

 

č. 5/2019

15.3.2019

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia,

Nie každý náklad, ktorý súvisí s podnikaním je daňovo uznaný. Ktoré náklady je možné uplatniť ako daňovo uznané? Dočítate sa v prvej Téme čísla pod názvom Daňové a nedaňové výdavky 2019 a ešte viac sa dozviete v odbornej tematickej publikácii Daňové a nedaňové výdavky 2019 a v mesačníkoch DUO 4-5/2019 a 1000 riešení 4-5/2019.

Čo nové priniesla novela zákona o službách zamestnanosti? Dočítate sa v druhej Téme čísla pod názvom Zmeny v zákone o službách zamestnanosti a tiež v mesačníku PaM 4-5/2019.

Profilovanie pracovného štýlu na Slovensku v podmienkach trhovej ekonomiky prinieslo rôzne nové fenomény do pracovného procesu. Čítajte v rubrike Byť dobrý nestačí v príspevku Pracovno-profesionálna etika.

Akú problematiku nájdete v aktuálnych tematických balíčkoch? Daňové a nedaňové výdavky, Daňový poriadok, Zákoník práce po novele, Zmeny v zdravotnom poistení, Účtovníctvo 2019 - zmeny, Rekreačné poukazy.

Srdečne Vás zdravím a teším sa na skoré stretnutie.
Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAVKY 2019



Jednou z najčastejších otázok začínajúcich i skúsenejších podnikateľov býva: „Čo môžem dať do nákladov a čo nie?“ Pre základnú orientáciu, tak ako po minulé roky, prinášame našu publikáciu. V samotnom zákone o dani z príjmov došlo k 1. 1. 2019 k viacerými zmenám, preto sme sa rozhodli odbornú tematickú publikáciu Daňové a nedaňové výdavky 2019 aktualizovať.

 

Daňovým nákladom respektíve výdavkom je náklad firmy na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, ktorý bol firmou či podnikateľom preukázateľne vynaložený a zaúčtovaný v účtovníctve alebo zaevidovaný v daňovej evidencii firmy. Takto definuje daňový výdavok už spomenutý zákon o dani z príjmov. Pod túto definíciu toho spadá mnoho, zákon však navyše určuje aj konkrétne skupiny výdavkov, ktoré je od príjmov možné odpočítať len za určitých pravidiel i výdavky, ktoré uplatniť jednoducho možné nie je.

 

Spôsoby uplatňovania daňových výdavkov

Základná charakteristika pojmu „daňový výdavok resp. daňový náklad je obsiahnutá v rámci §

2 písm. i) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“). Vychádzajúc z tohto ustanovenia je daňovým výdavkom výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných

príjmov, ak spomínaný zákon neustanovuje inak. Problematiku voľby spôsobu uplatňovania daňových výdavkov je potrebné riešiť pre podnikateľov - fyzické osoby, nakoľko zákon o dani z príjmov pre podnikajúce právnické osoby možnosť voľby neumožňuje.

 

» Podnikatelia – fyzické osoby

Fyzickým osobám dosahujúcim zdaniteľné príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov je umožnené rozhodnúť sa pre jeden z možných spôsobov uplatnenia výdavkov, ktorý je pre ne výhodný, a to:

·         tzv. paušálne výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov (táto možnosť sa však vzťahuje len na fyzické osoby dosahujúce príjem z podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov resp. na príjem z použitia diela a použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov) najviac však do výšky 20 000 eur ročne,

·         skutočné preukázateľné výdavky na základe vedenia tzv. zjednodušenej daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov,

·         skutočné preukázateľné výdavky na základe vedenia jednoduchého alebo podvojného účtovníctva.

 

Daňovník, ktorý sa rozhodne uplatniť skutočne vynaložené daňové výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, postupuje podľa § 2 písm. i), § 17, § 19 až 21 zákona o dani z príjmov. Pri uplatňovaní skutočných (preukázateľných výdavkov) daňovník môže viesť daňovú evidenciu, môže účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva, resp. aj podvojného účtovníctva.

 

Paušálne výdavky z úhrnu príjmov

Už počnúc rokom 2017 nadobudla v zásadnej miere účinnosť novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p., ktorej nosným poslaním bolo okrem iného zlepšenie podnikateľského prostredia, a to aj prostredníctvom zavedenia zvýšenia maximálneho limitu uplatňovania paušálnych výdavkov. V zmysle novelizovaného ustanovenia § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov v znení účinnom po 1. januári 2017 platí, že ak daňovník, ktorý nie je platiteľom DPH, alebo daňovník, ktorý je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov uvedených v § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov, najviac však do výšky 20 000 eur. Analogicky, ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov nie je platiteľom DPH alebo je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné výdavky, môže uplatniť výdavky rovnako vo výške 60 % z týchto príjmov, najviac však do výšky 20 000 eur.

 

Podnikateľ dosahuje v roku 2019 príjmy na základe živnostenského oprávnenia. Nie je registrovaný ako platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH. Daňovník je však registrovaný pre DPH podľa §

7 zákona o DPH. Môže daňovník uplatniť pri príjmoch zo živnosti výdavky percentom z príjmov?

Podnikateľ, ktorý je registrovaný pre DPH podľa § 7 zákona o DPH je zdaniteľnou osobou, ktorej je pridelené IČ DPH. Tento daňovník sa však nepovažuje za platiteľa DPH podľa § 4 zákona o DPH. Z dôvodu, že daňovník nebol počas celého zdaňovacieho obdobia registrovaný ako platiteľ DPH, bude si môcť za rok 2019 uplatniť pri príjmoch zo živnosti výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov.

 

Podnikateľ dosahuje príjmy na základe živnostenského oprávnenia, pričom nie je registrovaný ako platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH. Má dvoch zamestnancov. Môže daňovník uplatniť výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov?

Podnikateľ, ktorý vykonáva činnosť na základe živnostenského oprávnenia, a ktorý nie je celé zdaňovacie obdobie platiteľom DPH, sa môže rozhodnúť uplatniť výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov. Skutočnosť, že zamestnáva zamestnancov je pre uvedené účely irelevantná.

 

Ďalej platí, že ak daňovník uplatní výdavky uvedeným spôsobom, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť v súvislosti s dosahovaním príjmov podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach. Spomínané poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu v rozsahu evidencie podľa § 6 ods. 11 písm. a) a d) zákona o dani z príjmov, t.z. konkrétne o:

·         príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,

·         zásobách a

·         pohľadávkach.

 

Z doteraz uvedeného je zrejmé, že spôsob uplatňovania paušálnych výdavkov nemôže použiť fyzická osoba pri príjmoch z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov.

 

Daňovník okrem príjmov zo zamestnania dosahuje počas roku 2019 aj príjmy z prenájmu nehnuteľnosti podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov. Môže daňovník pri príjmoch z prenájmu uplatniť výdavky percentom z príjmov?

Nie nemôže. Pri príjmoch z prenájmu nehnuteľnosti podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov daňovník nemôže uplatniť výdavky percentom z príjmov. Pri zisťovaní základu dane z príjmov z prenájmu nehnuteľností podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov daňovník môže uplatniť len preukázateľne vynaložené daňové výdavky podľa účtovníctva alebo tzv. zjednodušenej evidencie v zmysle § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.

 

Ak má daňovník s príjmami zo živnosti v zdaňovacom období aj iné druhy príjmov z podnikania resp. z inej samostatnej zárobkovej činnosti, môže sa rozhodnúť len pre jeden spôsob uplatnenia daňových výdavkov. To znamená, že pri všetkých týchto príjmoch (§ 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov) uplatní výdavky jednotným spôsobom, buď preukázateľné výdavky alebo výdavky percentom z úhrnu týchto príjmov.

 

Súkromný lekár dosahoval počas celého zdaňovacieho obdobia príjmy z podnikania podľa §

6 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov. Okrem týchto príjmov dosiahol v tom istom roku príjmy z použitia diela podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, pričom s platiteľom dane uzatvoril vopred dohodu o neuplatňovaní zrážkovej dane z týchto prímov podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov. Môže si uplatniť pri príjmoch z výkonu súkromného lekára skutočné preukázateľne vynaložené výdavky a pri príjmoch z použitia diela výdavky percentom z príjmov?

Takýto postup zákon o dani z príjmov umožňuje. V prípade, ak daňovník dosahuje príjmy z výkonu činnosti súkromného lekára podľa § 6 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov a súčasne aj príjmy z použitia diela podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, v tomto prípade sa spôsob uplatňovania výdavkov kombinovať môže.

 

Vedenie tzv. zjednodušenej daňovej evidencie

Vedenie tzv. zjednodušenej daňovej evidencie zákon o dani z príjmov umožňuje viesť každému daňovníkovi dosahujúcemu príjmy uvedené v § 6 ods. 1 až ods. 4. Zákon o dani z príjmov nepredpisuje formu, akou

má byť táto daňová evidencia vedená, a teda forma vedenia evidencie závisí od rozhodnutia daňovníka. Platí však, že ak sa daňovník rozhodne viesť daňovú evidenciu, vedie ju počas celého zdaňovacieho obdobia. Nemôže dôjsť k situácii, že by časť zdaňovacieho obdobia viedol účtovníctvo a časť zdaňovacieho obdobia viedol daňovú evidenciu. Spomínaná evidencia počas celého zdaňova cieho obdobia však musí obsahovať údaje o:

  • príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
  • daňových výdavkoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane vydaných dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
  • hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku [viď § 2 písm. m) zákona o dani z príjmov],
  • zásobách a pohľadávkach,
  • záväzkoch.

 

(Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Daňové a nedaňové výdavky 2019 a v mesačníkoch DUO 4-5/2019 a 1000 riešení 4-5/2019).

 




ZMENY V ZÁKONE O SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI



Hlavným cieľom novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti je od 1. 1. 2019 najmä zefektívnenie, urýchlenie a spružnenie systému upravujúceho vstup a pobyt štátnych príslušníkov tretích krajín na územie Slovenskej republiky za účelom zamestnania, a to najmä v profesiách s identifikovaným nedostatkom pracovnej sily.

 

 

ZMENY PO NOVELE ZÁKONA

-        zmena periodicity aktualizácie zoznamu zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily z ročnej na štvrťročnú,

-        rozšírenie možností vstupu štátnych príslušníkov tretích krajín na trh práce cez agentúry dočasného zamestnávania v prípade zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily,

-        úprava podporných dokladov predkladaných k žiadosti, a to najmä dokladov o dosiahnutom vzdelaní a dokladov týkajúcich sa dočasného pridelenia štátnych príslušníkov tretích krajín prostredníctvom agentúr dočasného zamestnávania,

-        skrátenie lehôt pre posudzovanie žiadosti o udelenie povolenia na sezónne zamestnanie,

-        zavedenie povinnosti zamestnávateľov nahlasovať voľné pracovné miesta a stanovenie maximálnej výšky pokuty za nesplnenie tejto povinnosti,

-        zjednotenie dĺžky preverovaného obdobia neporušenia zákazu nelegálneho zamestnávania na účely zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín.

 

SÚČASŤOU NOVELY ZÁKONA SÚ AJ ZMENY V ZÁKONE Č. 404/2011 Z. z. O POBYTE CUDZINCOV, A TO:

-        skrátenie lehôt pre posudzovanie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania z 90 na 30 dní v prípade zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily, alebo ak ide o zamestnancov technologických centier,

-        prehodnotenie počtu podporných dokladov k žiadosti o udelenie prechodného pobytu,

-        zmena miestnej príslušnosti na prijatie žiadosti o prechodný pobyt a konanie vo veci.

 

V nadväznosti na zjednodušenie systému upravujúceho vstup a pobyt štátnych príslušníkov tretích krajín na územie Slovenskej republiky za účelom zamestnania sa v Zákonníku práce zavádza zákaz pre zamestnávateľa akýmkoľvek spôsobom obmedzovať zamestnanca v možnosti informovať o svojej mzde. Ide o opatrenie, ktoré má prispieť k zabráneniu zneužívania príchodu občanov tzv. tretích krajín na slovenský pracovný trh na sociálny dumping najmä v mzdovej oblasti.

Novela Zákonníka práce odstránila jednu z bariér, ktoré dnes obmedzujú možný tlak na zvyšovanie miezd tým, že v praxi mnohí zamestnávatelia uzatvárajú so zamestnancami doložky v pracovných zmluvách, podľa ktorých je zamestnanec povinný zachovať mlčanlivosť o svojej mzde.

 

Zavedenie absolútneho zákazu zamestnávateľa akýmkoľvek spôsobom obmedzovať zamestnanca v možnosti informovať o svojej mzde prispeje aj k posilneniu aplikácie zásady poskytovania rovnakej mzdy za rovnakú prácu. Ustanovenia pracovnej zmluvy, dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru alebo inej dohody medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktoré by zamestnanca zaväzovali zachovávať mlčanlivosť o jeho pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok a podmienkach zamestnávania sa po nadobudnutí novely stali neplatnými.

V súvislosti s opatreniami, ktoré majú prispieť k rýchlejšiemu a jednoduchšiemu vydávaniu povolení na pobyt za účelom zamestnania, je zmena Zákonníka práce opatrením, ktoré môže prispieť k zabráneniu zneužívania príchodu občanov tzv. tretích krajín na slovenský pracovný trh na sociálny dumping najmä v mzdovej oblasti. Zmena Zákonníka práce vhodne vyvažuje možné negatívne dopady zmien v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov v mzdovej oblasti, keďže je zrejmé, že ich následkom bude nárast počtu pracovníkov z krajín s výrazne nižšími priemernými zárobkami než v Slovenskej republike.

 

ZMENY V SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI

Lekárska posudková činnosť

Novela zákona tiež reaguje aj na zmeny vyplývajúce z aplikačnej praxe a ďalšie požiadavky európskej legislatívy. Ide o rozšírenie účelu lekárskej posudkovej činnosti aj o posudzovanie schopnosti uchádzača o zamestnanie plniť povinnosti vyplývajúce zo zákona z dôvodu predchádzania zneužívania práceneschopnosti s cieľom zotrvania v evidencii uchádzačov o zamestnanie bez plnenia si povinností vyplývajúcich zo zákona o službách zamestnanosti. V nadväznosti na uvedenú zmenu, sa z evidencie uchádzačov o zamestnanie vyradí uchádzač o zamestnanie, u ktorého bola zistená neschopnosť plniť povinnosti uchádzača o zamestnanie na základe posudku posudkového lekára a ktorému naďalej trvá dočasná pracovná neschopnosť vystavená ošetrujúcim lekárom. V zákone č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení sa zaviedlo, aby táto osoba bola naďalej poistencom štátu, za ktorého poistné na verejné zdravotné poistenie platí štát.

 

Podľa zákona o službách zamestnanosti uchádzač o zamestnanie (UoZ) je občan, ktorý môže pracovať, chce pracovať a hľadá si zamestnanie. UoZ je povinný aktívne si hľadať zamestnanie a aktívne hľadanie si zamestnania preukazovať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v termíne a na mieste určenom úradom. Zároveň je povinný na účel ponuky vhodného zamestnania alebo ponuky niektorého z aktívnych opatrení na trhu práce byť k dispozícii úradu do troch dní odo dňa vyzvania úradom. Tieto povinnosti si však plniť nemusí, pokiaľ je dočasne práceneschopný.

Dočasná pracovná neschopnosť sa považuje tiež za vážny dôvod, kedy UoZ môže odmietnuť ponuku vhodného zamestnania alebo ponuku účasti na niektorom z aktívnych opatrení na trhu práce, alebo si nesplnil iné povinnosti vyplývajúce zo zákona.

 

Taktiež úrad v tomto prípade nemôže plniť jednu zo svojich hlavných úloh, a to hľadať a ponúkať vhodné zamestnanie UoZ, resp. poskytovať služby zamestnanosti na zlepšenie jeho uplatnenia na trhu práce.

V praxi sa úrady stretávajú častokrát s prípadmi opakovanej dočasnej práceneschopnosti v prípade ponuky vhodného zamestnania UoZ alebo dostavenia sa UoZ na kontakt s úradom (3 % UoZ). Podľa poznatkov praxe je inštitút dočasnej pracovnej neschopnosti častým dôvodom pre neplnenie si povinností UoZ podľa zákona. Je preto otázne, či v takýchto prípadoch je splnená podmienka vedenia v evidencii UoZ, a to, že ide o občana, ktorý chce pracovať, môže pracovať a zamestnanie si hľadá.

Na základe uvedeného práve preto došlo od 1. 1. 2019 k rozšíreniu účelu lekárskej posudkovej činnosti aj o posudzovanie schopnosti UoZ plniť si povinnosti vyplývajúce zo zákona z dôvodu predchádzania zneužívania práceneschopnosti s cieľom zotrvania v evidencii UoZ bez plnenia si povinností vyplývajúcich zo zákona. Dáva sa tak možnosť úradu, aby najmä v prípade dlhodobejšej práceneschopnosti UoZ, keď je väčší predpoklad, že vedenie v evidencii UoZ stráca opodstatnenie vzhľadom na účel systému služieb zamestnanosti, požiadal posudkového lekára o posúdenie schopnosti UoZ plniť si povinnosť aktívne si hľadať zamestnanie a byť k dispozícii úradu na účel ponuky vhodného zamestnania alebo účasti na niektorom z aktívnych opatrení na trhu práce vzhľadom na jeho dlhodobý nepriaznivý zdravotný stav. Pokiaľ posudkový lekár posúdi, že UoZ z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu nie je schopný plniť si zákonné povinnosti, navrhuje sa vyradenie tohto UoZ z evidencie UoZ do ukončenia pracovnej neschopnosti.

 

Prístup štátnych príslušníkov tretích krajín na slovenský trh práce aj formou dočasného pridelenia cez agentúry dočasného zamestnávania

V súlade so stratégiou a s ohľadom na aktuálnu situáciu na trhu práce v súvislosti s nedostatkom pracovnej sily dochádza od roku 2019 k rozšíreniu možnosti prístupu štátnych príslušníkov tretích krajín na slovenský trh práce aj formou dočasného pridelenia cez agentúry dočasného zamestnávania, ktoré vykonávajú svoju činnosť najmenej tri roky. Táto výnimka bola upravená len pre prípady dočasného pridelenia na výkon zamestnania uvedeného v zozname zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily a v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %.

 

Uvedená zmena predovšetkým prispeje aj k obmedzeniu rôznych foriem tzv. vysielania štátnych príslušníkov tretích krajín prostredníctvom schránkových spoločností, k zvýšeniu ochrany zamestnancov z tretích krajín, k uľahčeniu kontroly, ako aj k zníženiu prípadného sociálneho dumpingu.

Zároveň sa v súvislosti so zavedením tejto možnosti ustanovilo, že do celkového počtu zamestnancov, ktorých môže zamestnávateľ prijať tzv. zrýchleným postupom v prípade nedostatkových profesií (najviac 30 % z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa), sa započítavajú aj zamestnanci z tretích krajín dočasne pridelení k užívateľskému zamestnávateľovi na výkon práce.

Takéto obmedzenie sa však nevzťahuje na agentúry, ktoré budú prijímať do zamestnania štátnych príslušníkov tretích krajín na účel ich dočasného pridelenia na výkon práce k užívateľskému zamestnávateľovi.

 

Doklady prikladané k žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta

V súvislosti s návrhom na zavedenie možnosti dočasného prideľovania štátnych príslušníkov tretích krajín prostredníctvom agentúr dočasného zamestnávania sa v rámci zoznamu dokladov prikladaných k žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta na účel prechodného pobytu na účel zamestnania doplnili aj náležitosti kópie časti žiadosti o udelenie prechodného pobytu o informáciu o užívateľskom zamestnávateľovi, ak štátny príslušník tretej krajiny bude zamestnaný v agentúre na účel jeho dočasného pridelenia. Uvedená informácia je potrebná z dôvodu, aby si úrad mohol vyžiadať od agentúry potrebné dokumenty na účel vydania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.

 

Užívateľský zamestnávateľ

V súlade so stratégiou sa ustanovilo, že podmienka neporušenia zákazu nelegálneho zamestnávania na účel vydania súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta sa vzťahuje aj na užívateľského zamestnávateľa, ak mu budú dočasne prideľovaní zamestnanci tretích krajín. Zároveň sa predĺžilo obdobie, počas ktorého je zamestnávateľ alebo užívateľský zamestnávateľ povinný túto podmienku plniť, a to z dvoch na päť rokov.

Nadväzne bolo presunuté ustanovenie týkajúce sa povinnosti zamestnávateľa oznámiť úradu voľné pracovné miesto podľa § 62 ods. 6 najmenej 20 pracovných dní, resp. 15 pracovných dní, ak ide o sezónne zamestnanie, pred podaním žiadosti o udelenie alebo o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ako podmienku pre vydanie súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta. Zároveň sa ustanovilo, že tieto lehoty sa nebudú vzťahovať, ak pôjde o zamestnanie uvedené v zozname zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily a v okrese s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %.

Ďalej sa zaviedla podmienka vydania súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta len v prípade, ak predložené rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní alebo úradne overený doklad o vzdelaní zodpovedá požadovanému vzdelaniu.

 

Vypustenie pokuty za porušenie pracovných podmienok

Novela zákona od 1. 1. 2019 vypustila možnosť uloženia pokuty za porušenie pracovných podmienok ako dôvod pre zamietnutie žiadosti o prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania alebo žiadosti o udelenie povolenia na účel sezónneho zamestnania. Pracovné podmienky predstavujú v slovenskom právnom poriadku široký pojem. V praxi to znamená, že aj menej závažné porušenie pracovných podmienok, za ktorých porušenie bola uložená pokuta, je dôvodom pre zamietnutie udelenia povolenia na účel sezónneho zamestnania.

 

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 4-5/2019)

 



 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE



62/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov01.04.2019

63/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov01.04.2019

64/2019 Z. z.
Zákon o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu01.04.2019

65/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov01.07.2019

66/2019 Z. z.
Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.01.01.2020

67/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene určenia ústredných orgánov depozitárovi Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa z 19. októbra 199605.03.2019

68/2019 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 100. výročia úmrtia Milana Rastislava Štefánika05.03.2019

69/2019 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 100. výročia úmrtia Milana Rastislava Štefánika05.03.2019

70/2019 Z. z.
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 8/2016 z 12. decembra 2018 vo veci vyslovenia nesúladu § 120 ods. 2 zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 1 a 2 a čl. 13 ods. 4 v spojení s čl. 46 ods. 1 a 2, čl. 47 ods. 3 a čl. 48 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 6 ods. 1, čl. 13 v spojení s čl. 8 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a čl. 47 Charty základných práv Európskej únie a nesúladu § 52 ods. 2 zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 1 a 2 a čl. 13 ods. 4 v spojení s čl. 46 ods. 1 a 2, čl. 47 ods. 3 a čl. 48 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 6 ods. 1, čl. 13 v spojení s čl. 8 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a čl. 47 Charty základných práv Európskej únie06.03.2019

71/2019 Z. z.
Vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky č. 33/2012 Z. z. o pravidelnom, komplexnom a systematickom hodnotení jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení v znení vyhlášky č. 106/2016 Z. z.15.03.2019

72/2019 Z. z.
Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o základných požiadavkách, postupoch posudzovania zhody a spôsobe označovania strelnej zbrane a streliva na civilné použitie01.04.2019

73/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 266/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte indexu rizika nákladov10.03.2019

74/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o kritériách a spôsobe hodnotenia sústavného vzdelávania zdravotníckeho pracovníka15.03.2019

75/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 124/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení vyhlášky č. 43/2016 Z. z.01.04.2019

76/2019 Z. z.
Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o výške úhrady za poskytovanie technickej normy01.04.2019

77/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 83/2017 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v rámci spoločnej organizácie trhu s vínom15.03.2019


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




8. 3.
– piatok

Poistné

- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2019

15. 3.
- piatok

Daň z príjmov

- odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

do výplatného termínu

 

Poistné

- splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2019

- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za február 2019

- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer vo februári 2019

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Poistné

- prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

- prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

do 3 dní

 

Poistné

- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,

- predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

- od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za február 2019

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Daň z príjmov

- odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2019

- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2019 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 8 dní

 

Poistné

- odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

- elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia,

- elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie,

- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

- predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

- oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

- prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

- oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom

- oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Správa dane

registrovať sa u správcu dane od vzniku povinnosti zrážať daň, preddavky na daň a daň vyberať

 



 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


PRACOVNO-PROFESIONÁLNA ETIKA

 


Profilovanie pracovného štýlu na Slovensku za roky 1990-2008 v podmienkach trhovej ekonomiky prinieslo rôzne nové fenomény do pracovného procesu.

 

JOB CREDIBILITYanglický termín označuje pracovno-profesionálnu etiku v tom najširšom slova zmysle. To zn. nielen interne – smerom dovnútra firmy, ale aj externe – navonok vo vzťahu voči klientom a ostatnému vonkajšiemu okoliu. Veľmi častá nespokojnosť predovšetkým zo strany majiteľov firiem a manažérov podnikov v privátnom sektore je signalizovaná práve z tejto oblasti. Dominujú sťažnosti na zanedbávanie, ale i úplné ignorovanie vnútropodnikovej firemnej kultúry a špekulatívno-zištnú neloajálnosť podriadených pracovníkov k podnikateľovi a jeho firme. Často je to pravda. Je to však aj dôsledok nesprávnej komunikácie a zlyhávania osvety i nutného vzdelávania. Mnoho majiteľov si totiž pod loajalitou predstavuje rôzne (často i nesystémové a nezdravé javy) veci. To by však nebol hlavný problém. Ten totiž spočíva v tom, že majitelia najprísnejšiu loajalitu od pracovníkov automaticky očakávajú, ale vôbec im nikdy nevysvetlili a už vôbec nie písomne zakotvili do pracovných náplní (opisov práce), čo to konkrétne v ich prípade na ich pracovnej pozícii znamená.

 

IGNOROVANIE OPISOV PRÁCEak sme začali zdôraznením častej nespokojnosti majiteľov firiem a podnikateľov s ich zamestnancami, skúsme obrátiť list a pomenovať naopak veľmi časté výhrady zamestnancov voči ich zamestnávateľom v oblasti súkromnej praxe. Jednou z frekventovaných priorít je deficit tej štábnej kultúry, na ktorú boli zvyknutí v predošlých zamestnaniach v štátnom sektore alebo vo veľkých firmách (koncerny, korporácie, akciovky).

 

NEEXISTENCIA PRESNE ZADEFINOVANÝCH PRACOVNÝCH NÁPLNÍ, nazývaných aj opisy práce. Súčasne písomná neexistencia organizačného poriadku a nákresu jasnej hierarchicky usporiadanej organizačnej štruktúry.

Nestačí zo strany majiteľa firmy zadefinovať, že ja som tu absolútny vládca a šéf a že každý schopný pracovník musí vedieť vycítiť, čo presne kedy vo firme treba robiť. To nie je možné, lebo častokrát to v konkrétny deň nevie ani sám majiteľ firmy.

Zdanlivá triviálnosť – neurobiť presný opis pracovnej činnosti, doručiť ho pracovníkovi a vysvetliť si všetko aj ústne, môže postupne viesť ku katastrofám. Nie je to príklad veľkých firiem (akciové spoločnosti, koncerny, holdingy). Sú to skôr príklady živnostníkov a malých podnikateľov.

 

DEFICIT KVALIFIKOVANEJ OPONENTÚRYkým sa firme a podnikateľovi darí a kým dostávajú zamestnanci načas plat, majú tendenciu kašlať na pracovné náplne. Ak však začnú problémy a hľadá sa pomyslený „čierny Peter“, identifikujú sa rôzni vinníci a naraz je plno kritiky na pracovisku – opodstatnenej i vymyslenej. Aby bolo možné odlíšiť objektivitu (fakty, dôkazy, argumenty) od subjektivity (pocity, názory, zvykové právo) bezpečne a spravodlivo – je nutný racionálny pracovný dialóg. Ten občas musí mať aj charakter konfrontácie a kvalifikovanej oponentúry. Podkladom pre ne však musí byť nielen pracovná zmluva a konkrétne stanovené ciele a úlohy pracovníka v sledovanom období, ale najmä a predovšetkým dôkladný opis pracovnej činnosti.

 

CHÝBAJÚCA PRODUKTÍVNA KOMUNIKÁCIA aj v prípade nespokojnosti s loajalitou pracovníkov u majiteľov firiem, ale aj v prípade nesúhlasu zamestnancov s ignorovaním a deficitov opisov pracovnej činnosti – by sa problémy mohli ľahko vyriešiť (alebo by k problémom nemuselo vôbec dôjsť), keby lepšie fungovala komunikácia. Vecná a konštruktívna na báze faktov a argumentov. Fakty a argumenty sa lepšie vysvetľujú, ak sa opierajú o piliere.

Nutným pilierom v pracovno-právnom vzťahu je okrem pracovnej zmluvy aj pracovná náplň (opis pracovnej činnosti). Prečo najmä? Lebo pocitovo si majiteľ určí nespokojnosť s niečím u pracovníka, ale súčasne pocitovo pracovník je so sebou spokojný, lebo podľa jeho najlepšieho vedomia a svedomia pracuje dosť a má, napríklad, veľa nadčasov.

 

Ing. Emil Burák, PhD

 


 

 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ-MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE


Poradca – (Poradca), č. 10/2019 (III/2019)

  • Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4-5/2019 (II/2019)

  • Zmeny v zákone o sociálnom poistení
  • Služby zamestnanosti po novom
  • Rekreačné poukazy od 1. 1. 2019
  • Cestovné náhrady a stravovanie zamestnancov
  • Zamestnávanie zamestnancov s ŤZP
  • Platobná neschopnosť zamestnávateľa
  • Úlohy inšpektorátu práce
  • Zmeny v školskom zákone
  • Financovanie škol a školských zariadení

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 4-5/2019 (II/2019)

  • Daňové výdavky a nedaňové výdavky 2019
  • Strava v daňových výdavkoch podnikateľa
  • Výdavky na PHL u podnikajúcej fyzickej osoby
  • Odpočítanie daňovej straty
  • Príjmy z reklamy oslobodené od dane
  • Zmeny správa daní a poplatkov
  • Ubytovacie služby a DPH
  •  Oslobodenie od DPH a jeho preukázan

 

1 000 riešení, č. 4-5/2019 (II/2019)

  • Daňové a nedaňové výdavky 2019
  • Zákon o DPH po novele

 

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE:

  • Podnikáme ekonomicky a bezpečne bez chýb, pokút a penále komplexný pohľad na bezpečnosť na pracovisku
  • Vnútropodnikové smernice - metodika tvorby vnútropodnikových predpisov
  • Kontrola podnikania - správne zákonné postupy v oblastí daní a pracovnoprávnych vzťahov, oblasti, ktoré môžu byť pri podnikaní kontrolované
  • Daňové a mzdové zákony – úplné znenia daňových a mzdových zákonov
  • Zákonník práce –úplné znenie zákona (A6, 240 str.)
  • Školský zákon – úplné znenie zákona ( A6, 278 str.)
  • Zákon o strelných zbraniach a strelive – úplné znenie zákona (A6, str. 240)
  • Daňová optimalizácia – správne optimalizovanie daňovej povinnosti
  • Pracovnoprávny výkladový slovník - cca 2 000 pojmov súvisiacich so zákonníkom práce a súvisiacich predpisov
  • Výkladový slovník pre verejnú správu1800 odborných pojmov a výrazov
  • 100 otázok a odpovedí daň z príjmov FO a PO – otázky z praxe
  • 100 otázok a odpovedí – účtovanie JÚ a PÚotázky z praxe
  • Vzory zmlúv, žalôb a podaní – vzory zmlúv +  CD so 400 editovateľnými vzormi zmlúv, žalôb a podaní

·         Účtovná závierka v podvojnom a jednoduchom účtovníctve za rok 2018 - postupy při spracovávaní účtovnej závierky za rok 2018 a praktické príklady

·         Daňové priznania, ročné zúčtovanie preddavkov na daň za rok 2018 – aktuálne informácie pre zpracovávanie daňových priznaní a ročného zúčtovania

·         Odvody poistného od 1. 1. 2019 - nové sumy odvodov na sociálne a zdravotné poistenie, ktoré je potrebné platiť od 1. 1. 2019 pre jednotlivé kategórie zamestnancov, zamestnávateľov, dohodárov, SZČO, spoločníkov, konateľov ...

·         Povinnosti zamestnávateľa 2019 - práva a povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca

·         GDPR – ochrana osobných údajovkomentáre, nariadenia, príklady z praxe

·         Daňové a účtovné zákony 2019 - po novele s komentármi - ZDP, DPH, Účtovníctvo, Postupy účtovania

·         Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo po ostatnej novele účtovné súvzťažnosti

·         Príručka mzdovej účtovníčky - všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osob

  • Daňové a nedaňové výdavky 2019 – prehľad daňových a nedaňových výdavkoch
  • 100 otázok a odpovedí – daň z príjomov, DPH po novele - riešenia problémov podnikateľskej praxe z pohľadu zákona o dani z príjmov a DPH po ostatnej novele
  • Zákoník práce s komentárom – komentár k aktuálnemu zneniu zákoníku práce po ostatných novelách, upozornenia na zmeny, príklady z praxe

 

 


PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 11-12/2019 (IV/2019)

  • Obchodný zákonník s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2019 (IV/2019)

  • Pravidlá platné pre čerpanie dovolenky
  • Predzmluvné vzťahy v pracovnom práve
  • Konanie vo veciach sociálneho poistenia
  • Elektronická komunikácia so správcom dane
  • Okamžité skončenie pracovného pomeru + vzor

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.6/2019 (IV/2019)

  • Ojazdené auto a DPH
  • Zdaňovanie poistných plnení
  • DPH v podvojnom účtovníctve v roku 2019

 

1 000 riešení, č. 6/2019 (IV/2019)

  • Daňový poriadok po novele
  • Opravné daňové priznania

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Otázky a odpovede k daňovému priznaniu 2018
Aký typ daňového priznania podáva podnikateľ, občan, zamestnanec, nezisková organizácia....? Aké postupy a pravidlá musia byť dodržané? Na tieto i ďalšie otázky Vám odpovedia naše publikácie, ktoré okrem vysvetlenia pojmov a postupov obsahujú aj príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2018. V našich publikáciách poradíme ekonómom, účtovníkom, audítorom, podnikateľom, FO , SZČO.

Daňové priznanie
monotematika (A5, 120 str.)


100 otázok a odpovedí - daň z príjmov FO a PO
monotematika (A5, 120 str.)


Daňové a nedaňové výdavky 2018
monotematika (A5, 550 str.)


1000 riešení - Povinnosti podnikateľa a cestovné náhrady
mesačník TR 10-12/18 (A5, 224 str.)


1000 riešení - Daňové priznania za rok 2018
mesačník TR 2-3/19 (A5, 128 str.)


Daňová optimalizácia 2018 - príspevok
monotematika (A5, 176 str.)


Cena balíčka je 47,50 €
Cena balíčka so 60 % zľavou je 19,00 €.
Ušetríte 28,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Daňový poriadok po novele s komentárom
Návrh novely daňového poriadku reformuje inštitút daňového tajomstva, zavádza sa nový inštitút - index daňovej spoľahlivosti, rozširuje sa doručovanie podaní elektronickými prostriedkami, spresňuje sa zverejňovanie údajov o daňovom subjekte a zverejňovanie zoznamu daňových subjektov…Publikácie sú určené všetkým daňovníkom - podnikateľom , živnostníkom, ale i správcom daní.



Poradca č. 9/2019
mesačník (A5, 296 str.)

Daňové a účtovné zákony
monotematika (A5, 864 str.)

1000 riešení 2-3/2019
mesačník (A5, 128 str.)

DUO č. 1/2019
mesačník (A4, 80 str.)

Cena balíčka je 35,80 €.
Cena balíčka so 50 % zľavou je 17,90 €.
Ušetríte 17,90 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Zmeny v zdravotnom a sociálnom poistení
Od januára 2019 sa v súvislosti so sociálnym a zdravotným poistením menia maximálne a minimálne vymeriavacie základy pre výpočet odvodov na sociálne a zdravotné poistenie, tiež sa mení od januára aj minimálna mzda a spolu s ňou aj mzdové zvýhodnenia za prácu v noci, vo sviatok a cez víkend, mení sa aj nezdaniteľná časť na daňovníka, či manželku, ako aj daňový bonus na deti. Všetky zmeny nájdete v našich publikáciach, ktoré sú určené podnikateľom , živnostníkom, mzdárom...



PaM č. 4-5/2019
mesačník (A4, 112 str.)

Poradca č.1/2019
mesačník (A5, 296 str.)

Odvody poistného 2019
monotematika (A5, 80 str.)

Daňové a mzdové zákony
monotematika (A5, 672 str.)

DUO č. 3/2019
mesačník (A4, 80 str.)

Cena balíčka je 39,80 €
Cena balíčka so 50 % zľavou je 19,90 €.
Ušetríte 19,90 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Účtovníctvo po zmenách
Postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve boli novelizované. Zmeny, ktoré priniesli nové opatrenia, sú zapracované v našich publikáciach, ktoré sú určené účtovníkom, mzdárom, ale aj audítorom , ekonómom, podnikateľom,...



Účtovné súvzťažnosti a daň z príjmov 2019
monotematika(A5, 496 str.)

Daňové a účtovné zákony 2019 - zákony s komentárom
monotematika (A5, 864 str.)

1000 riešení -ukončenie roka
mesačník Tisíc riešení 10-12 (A5, 224 str.)

DUO 3/2019-zmeny DPH
monotematika (A4, 80 str.)

Cena balíčka je 49,80 €
Cena balíčka so 55 % zľavou je 22,50 €.
Ušetríte 27,30 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page