|
ZÁKON O DANI Z PRIDANEJ HODNOTY S KOMENTÁROM
Všetky krajiny Európskej únie vrátane Slovenskej republiky majú zavedenú daň z pridanej hodnoty. Slovenská úprava dane z pridanej hodnoty je obsiahnutá v zákone č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Zákon č. 222/2004 Z.z. nadobudol účinnosť dňom vstupu SR do Európskej únie t.j. 1.5.2004 a nahradil dovtedy platný a účinný zákon č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Zákon č. 222/2004 Z.z. bol už viackrát novelizovaný. Posledne prijatá novela nadobudla účinnosť 1. 1. 2012. Základným právnym normatívom v etape prípravy slovenského zákona o DPH bola Šiesta smernica Rady 77/388/EHS v znení jej zmien a doplnkov. Táto smernica tvorí právny základ pre koncepciu harmonizácie legislatívy členských štátov EÚ o dani z pridanej hodnoty.
Šiesta smernica bola nahradená novou smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty. Smernica nadobudla účinnosť 1. 1. 2007. Táto smernica priniesla len nepatrné vecné zmeny (viď čl. 412 o povinnosti transpozície). Hlavným zámerom vypracovania novej smernice bolo zabezpečiť prehľadnejšiu právnu úpravu spoločného systému DPH.
Smernica ako právny akt EÚ má prednosť pred zákonom SR (čl. 7 Ústavy SR). Je záväzná pre každý členský štát, pokiaľ ide o dosiahnutie výsledku, ale voľba formy alebo metód na dosiahnutie výsledku sa ponecháva na vnútroštátne orgány. Vnútroštátne orgány okrem toho, že sú povinné správne prevziať ustanovenia smernice o DPH do národného predpisu, sú aj povinné ustanovenia národného predpisu interpretovať v čo najvyššej miere v intenciách pravidiel a zásad zakotvených v smernici o DPH.
Pokiaľ by slovenský zákon o dani z pridanej hodnoty bol v rozpore so smernicou (nesprávne premietnutie smernice do zákona o DPH alebo absencia povinných pravidiel vyplývajúcich zo smernice), môže sa jednotlivec odvolať na ustanovenie smernice. Priamy účinok má smernica len výnimočne a to v prípade, ak sa určité ustanovenie zdá byť obsahovo bezpodmienečné a dostatočne presné (rozsudok SD EÚ C-8/81 Becker).
Pokiaľ by slovenská právna úprava DPH bola v rozpore so smernicou, avšak daňovým subjektom by poskytovala výhodnejšie daňové zaobchádzanie, nemôže sa štát domáhať voči daňovému subjektu riešenia podľa smernice a daňový subjekt má právo postupovať podľa slovenskej legislatívy. V týchto prípadoch sa však štát vystavuje zodpovednosti za nesplnenie povinností vyplývajúcich z komunitárneho práva. V prípade nesprávnej alebo nedostatočnej transpozície smernice do národného zákona má Komisia EÚ právo po predchádzajúcom upozornení podať žalobu na Európsky súdny dvor za porušenie Zmluvy o EÚ.
Pri výklade článkov smernice zohráva významnú úlohu Súdny dvor Európskej únie. Právo postúpiť otázku vo veci výkladu smernice Súdnemu dvoru Európskej únie na konanie o predbežnej otázke má súd Slovenskej republiky, a to buď z vlastnej iniciatívy alebo na žiadosť strán v hlavnom konaní, ak sa nazdáva, že rozhodnutie Súdneho dvora je v danej veci nevyhnutné na to, aby umožnilo vyniesť rozsudok. Jednotlivec sa nemôže vo veci výkladu smernice priamo obrátiť na Súdny dvor Európskej únie. Konanie o predbežnej otázke má nesporový charakter a rozsudok, v ktorom Súdny dvor EÚ vydal rozhodnutie o predbežnej otázke, je pre vnútroštátny súd záväzný pre účely rozhodnutia, ktoré sa má vyniesť v právnom spore prebiehajúcom pred národným súdom.
Súdny dvor vydal niekoľko stoviek rozhodnutí týkajúcich sa výkladu smernice o DPH. Rozsudky Súdneho dvora EÚ zabezpečujú jednotný výklad smernice o DPH v jednotlivých členských štátoch. Pre platiteľov DPH sa stávajú užitočným výkladovým zdrojom pri uplatňovaní slovenského zákona o DPH. Ak zákon nedáva jednoznačnú odpoveď na riešenie určitého daňového problému, odporúčam použiť judikatúru SD EÚ, pretože tieto rozsudky riešia konkrétne daňové otázky.
Okrem zákona o DPH platí na území SR aj Vykonávacie Nariadenie Rady (EÚ) č. 282/2011 z 15. marca 2011, ktorým sa ustanovujú vykonávacie opatrenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty. S účinnosťou od 1.7.2011 cit. Nariadenie nahradilo dovtedy účinné Nariadenie Rady č. 1777/2005 o vykonávacích opatreniach smernice 77/388/EHS o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty zo 17. októbra 2005 (toto nariadenie Rady bolo účinné od 1. júla 2006). Nariadenie 282/2011 je publikované v Úradnom vestníku EÚ (ÚV z 23. marca 2011). Nariadenie Rady je právne záväzný akt, ktorý je záväzný vo všetkých častiach a je priamo aplikovateľný v každom členskom štáte. K aplikácii dochádza bez pomoci vnútroštátnej normy, čo znamená, že ustanovenia tohto nariadenia nebudú premietnuté do žiadneho všeobecne záväzného právneho predpisu prijatého resp. vydaného v Slovenskej republike. Cit. nariadenie nezavádza nové pravidlá v systéme DPH, ale je len vykonávacím predpisom k smernici o DPH. Obsahuje osobitné ustanovenia ako odpoveď na určité otázky uplatňovania DPH, ktoré sú formulované tak, aby vo vnútri EÚ priniesli jednotné zaobchádzanie s týmito osobitnými prípadmi. Nie sú teda uplatniteľné na iné prípady a je potrebné ich s ohľadom na ich formuláciu uplatňovať reštriktívne.
Nariadením 282/2011 sa preberajú a aktualizujú ustanovenia pôvodného Nariadenia rady č. 1777/2005 v nadväznosti na platné ustanovenia smernice 2006/112/ES (napr. spresnenie daňového zaobchádzanie s opciami, spresnenie elektronicky poskytovaných služieb, platby kartou, nadobudnutie tovaru v rámci EÚ, dodanie tovaru s montážou). Okrem toho Nariadenie obsahuje nové ustanovenia, ktoré sa týkajú predovšetkým opatrení týkajúcich sa výkladu ustanovení smernice Rady 2008/8/ES, ktorou sa ustanovili nové pravidlá určenia miesta dodania služieb v rámci EÚ. Na základe smernice 2008/8/ES boli členské štáty EÚ povinné od 1.1.2010 zaviesť nové pravidlá určenia miesta dodania služby (v SR sa nové pravidlá zaviedli novelou č. 471/2009 Z. z. - § 15 a § 16, § 69 ods. 3 a 4). Zavedenie nových pravidiel prinieslo mnoho problémov pri zdaňovaní cezhraničných služieb najmä z dôvodu, že výklad v jednotlivých členských štátoch nebol jednotný, čo mohlo viesť k situáciám dvojitého zdanenia príp. nezdanenia služieb. Pre platiteľa dane a zdaniteľnú osobu usadené v tuzemsku je dôležité to, že Nariadenie im pomôže ľahšie aplikovať pravidlá týkajúce sa najmä zdanenia cezhraničných služieb, a to tak osobe, ktorá je poskytovateľom služby ako aj osobe, ktorá je príjemcom služby. Nariadenie odstraňuje nejednotnosť výkladu najmä zavedením definícii pojmov ako „sídlo ekonomickej činnosti”, „prevádzkareň”, „trvalý pobyt”, „krátkodobý nájom dopravného prostriedku”, „reštauračné a stravovacie služby”, „sprostredkovanie ubytovacích služieb” ako aj určením postupu pri overovaní postavenia odberateľa pri cezhraničných transakciách. V komentári sú vysvetlené konkrétne články Nariadenia (napr. k §11 ods. 5, § 15,16, § 69).
Novela zákona o DPH účinná od 1.1.2012 a 1.1.2013.
Zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov bol novelizovaný v rámci zákona č. 331/2011 Z.z., konkrétne v článku V (zákon č. 331/2011 Z.z. novelizoval zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a iné súvisiace zákony vrátane zákona o DPH).
Novela zákona o DPH má dve účinnosti:
- Stručný prehľad hlavných zmien a doplnení účinných od 1 .1 .2012:
- spresnenie ustanovení týkajúcich sa úpravy odpočítanej dane pri zmene pomeru použitia nehnuteľného majetku - § 54a ods. 1 a ods. 3
- rozšírenie možností zabezpečiť elektronicky poslanú faktúru - § 75 ods. 6
- prerušenie lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu, ak podané daňové priznanie vykazuje nedostatky - § 79 ods. 4
- spresnenie lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu, ktorý platiteľ dane uplatňuje dodatočným daňovým priznaním - § 79 ods. 5
- aktualizácia poznámok pod čiarou v zákone o DPH, aby boli v súlade s ustanoveniami nového Daňového poriadku
- Zmeny a doplnenia účinné od 1 .1 .2013:
S účinnosťou od 1. 1. 2013 sa zavádza tzv. samozdanenie pri dovoze tovaru. Platitelia dane, ktorí budú spĺňať zákonné podmienky, budú povinní sami uplatniť DPH pri dovoze tovaru. To znamená, že pri dovoze tovaru im nebude DPH vyrubovať colný orgán. Ak dovozca nebude spĺňať podmienky na samozdanenie tovaru, DPH z dovozu tovaru bude naďalej vyrubovať colný orgán.
Tzv. „samozdanenie“ pri dovoze tovaru (pri prepustení tovaru do colného režimu podľa § 21 ods. 1 písm. a) až d) zákona o DPH) bude uplatňovať platiteľ dane, ktorý spĺňa tieto podmienky :
- má v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo organizačnú zložku zapísanú v obchodnom registri,
- dovezie tovar, ktorý je určený na jeho vlastné dodávky tovarov alebo služieb,
- doviezol tovar v predchádzajúcom roku v hodnote najmenej 150 000 eur alebo ak dovoz nebol hodnota prvého dovozu je najmenej 30 000 eur,
- nemal daňové nedoplatky voči daňovému úradu a colnému úradu k 30. novembru predchádzajúceho kalendárneho roka – potvrdenie finančného úradu
Ak platiteľ dane bude spĺňať uvedené podmienky na „samozdanenie“ dovozu tovaru, tak DPH prislúchajúcu dovezenému tovaru si sám vypočíta a uvedie do daňového priznania. Za to isté zdaňovacie obdobie si platiteľ dane z dovozu odpočíta DPH, ak spĺňa podmienky na odpočet dane podľa § 49 zákona o DPH. Postup bude obdobný ako pri samozdanení nadobudnutia tovaru z iného členského štátu. Samozdanenie a odpočet DPH prislúchajúci k dovezenému tovaru by mal mať spravidla v rámci jedného zdaňovacieho obdobia nulový výsledok.
PREDMET DANE § 2
(1) Predmetom dane je
a) dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
b) poskytnutie služby (ďalej len „dodanie služby“) za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
c) nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu Európskej únie (ďalej len „členský štát“),
d) dovoz tovaru do tuzemska.
(2) Na účely tohto zákona je
a) tuzemskom územie Slovenskej republiky,
b) zahraničím územie, ktoré nie je tuzemskom,
c) územím Európskej únie tuzemsko a územia ostatných členských štátov, ktoré sú zákonmi týchto členských štátov vymedzené na účely dane ako tuzemsko týchto členských štátov,
d) územím tretích štátov územie, ktoré nie je územím Európskej únie.
(3) Na účely tohto zákona sa plnenia pochádzajúce z Monackého kniežatstva alebo určené pre Monacké kniežatstvo považujú za plnenia pochádzajúce z Francúzska alebo určené pre Francúzsko a plnenia pochádzajúce z ostrova Man alebo určené pre ostrov Man sa považujú za plnenia pochádzajúce zo Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska alebo určené pre Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska.
Komentár
V tomto ust. sa vymedzuje predmet dane. V ust. sú vymenované zdaniteľné obchody, ktoré podliehajú dani podľa tohto zákona. Daň z uskutočnených zdaniteľných obchodov podľa odseku 1 je príjmom štátneho rozpočtu SR. Zdaniteľné obchody sú bližšie špecifikované v § 8, 9, 11 a 12.
- ods. 1 písm. a) Zdaniteľným obchodom podľa tohto zákona je dodanie tovaru, ak je:
- za protihodnotu (§ 22),
- uskutočnené zdaniteľnou osobou (§ 3), ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
- s miestom dodania v tuzemsku (§ 13 a 14),
Z uvedeného vyplýva, že predmetom dane podľa tohto zákona sú len také dodania tovarov, pri ktorých sú naplnené všetky 3 zákonom uvedené predpoklady.
Všeobecne platí, že dodanie tovaru pri neexistencii protihodnoty nie je predmetom dane. Avšak v určitých zákonom ustanovených prípadoch sa za dodanie tovaru za protihodnotu považuje aj dodanie tovaru bez reálnej protihodnoty (bližšie § 8 ods. 3 a 4 zákona).
Dodanie tovaru je vtedy predmetom dane, ak je uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná ako taká, t.j. ktorá dodáva tovar v postavení zdaniteľnej osoby.
Zákon o DPH sa vzťahuje na dodanie tovaru, ktoré uskutoční zdaniteľná osoba v rámci svojej ekonomickej činnosti, z ktorej má príjmy, a nevzťahuje sa na tie činnosti, pri ktorých osoba nekoná ako zdaniteľná osoba. Napr. u fyzickej osoby – podnikateľa je potrebné rozlišovať, kedy koná ako zdaniteľná osoba a kedy nekoná ako zdaniteľná osoba. Ak napr. fyzická osoba predá byt, nekoná ako zdaniteľná osoba, a preto tento predaj nie je predmetom dane a to ani v prípade, ak je inak zdaniteľnou osobou. Predmetom dane by bol predaj bytu vtedy, ak by fyzická osoba bola podnikateľom a byt by mala vo svojom obchodnom majetku.
Judikatúra Súdneho dvora EÚ:
C-291/92 (Armbrecht)
Stručný opis prípadu:
P. Armbrecht, hotelier, vlastnil budovu, v ktorej prevádzkoval hotel (ubytovanie a reštauráciu) a zároveň časť budovy používal na súkromné bývanie. Pri predaji využil voľbu zdanenia predaja nehnuteľnosti. P. Armbrecht považoval predaj len tej časti svojej budovy za predmet dane, ktorá sa používala na účely jeho podnikania a tú časť budovy, ktorú používal na súkromné účely nezdanil, t.j. neodviedol DPH z tej časti ceny, ktorá sa vzťahovala na predaj tej časti budovy, ktorá bola používaná na jeho súkromné účely.
Daňový úrad dodanil aj tú časť majetku, ktorá sa týkala predaja časti budovy, v ktorej mal p. Armbrecht súkromné obydlie.
Predbežná otázka predložená na rozhodnutie SD EÚ:
Ak zdaniteľná osoba predáva majetok, ktorého časť si vyhradila na súkromné užívanie, koná s ohľadom na predaj tejto časti ako zdaniteľná osoba v zmysle článku 2(1) smernice o DPH (Šiestej smernice)?
Rozhodnutie SD EÚ o predbežnej otázke:
Ak zdaniteľná osoba predáva majetok, ktorého časť si vyhradila na svoje súkromné užívanie, nekoná s ohľadom na predaj tejto časti ako zdaniteľná osoba v zmysle článku 2(1) smernice o DPH.
Záver: Zdaniteľná osoba vykonávajúca transakciu v postavení súkromnej osoby nekoná ako zdaniteľná osoba a nevzniká jej daňová povinnosť z dodania tovaru alebo služby.
Okrem tejto otázky SD EÚ zodpovedal aj otázku, či zdaniteľná osoba, ktorá predáva majetok, ktorý si v čase nadobudnutia vyhradila na to, že ho nebude používať na podnikanie, bola oprávnená odpočítať daň z celého majetku alebo sa pri odpočítaní dane má zobrať do úvahy len tá časť majetku, ktorú si zdaniteľná osoba určila pre svoje podnikanie. Odpoveď SD EÚ na túto otázku je, že ak zdaniteľná osoba predáva majetok, ktorého časť si v čase nadobudnutia vyhradila na to, že ho nepridelí na podnikanie, na účely uplatnenia odpočtu dane podľa článku 17(2) Šiestej smernice sa má brať do úvahy len tá časť majetku, ktorú si určila na svoje podnikanie.
Ďalšou podmienkou na to, aby bol dodaný tovar predmetom dane podľa tohto zákona je, že miesto dodania tohto tovaru je v Slovenskej republike (miesto dodania tovaru je bližšie vysvetlené v § 13 a 14). To, že tovar je podľa miesta dodania tovaru predmetom dane podľa tohto zákona, znamená, že tovar podlieha slovenskej DPH okrem prípadov, keď dodanie tovaru je oslobodené od dane.
Predmetom dane nemôžu byť tovary, ktoré nie sú legálne obchodovateľné, to zn., že ich uvádzanie na trh je zakázané vzhľadom na samotnú povahu tovaru, napr. nelegálny predaj drog nie je predmetom dane, a to ani v prípade, že za predaj tohto tovaru predávajúci dostane odplatu. Uvedené sa však nevzťahuje na tovary, ktoré môžu konkurovať zákonným operáciám, napr. predaj nelegálne dovezených tovarov.
Judikatúra SD EÚ:
C-269/86 (Mol)
„Čl. 2 Šiestej smernice musí byť vykladaný v tom zmysle, že daňová povinnosť nevzniká z dodania tovaru, ktorým je nelegálne dodanie omamných drog za protihodnotu v rámci územia krajiny, pokiaľ tovary ktorých sa to týka nie sú v rámci ekonomického reťazca striktne kontrolované kompetentnými orgánmi na účely použitia v medicíne a na vedecké účely.“
C– 435/03(British American Tobacco International Ltd)
„Krádež tovarov nie je dodaním tovarov za protihodnotu v zmysle čl. 2 Šiestej smernice Rady 77/388/EHS zo 17. mája 1977 o zosúladení právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa dane z obratu – spoločný systém dane z pridanej hodnoty, jednotný základ jej stanovenia a nemôže z tohto dôvodu ako taká podliehať dani z pridanej hodnoty. Skutočnosť, že tovary ako sú tie vo veci samej, podliehajú spotrebnej dani, nemá na uvedené vplyv.“
Poznámka
Z uvedeného rozsudku vyplýva, že pokiaľ je zdaniteľnej osobe ukradnutý tovar, nie je z jej strany uskutočnené dodanie tovaru. Avšak uvedený rozsudok nebráni tomu, aby členský štát požadoval vrátenie odpočítanej dane v prípade krádeže tovaru, ak má takúto povinnosť zakotvenú v zákone. Právo členského štátu žiadať vrátenie odpočítanej dane vyplýva zo smernice a v zákone je zakotvené v § 53.
- ods. 1 písm. b) Zdaniteľným obchodom, a teda aj predmetom dane podľa tohto zákona je dodanie služby, ak je:
- za protihodnotu (§ 22),
- uskutočnené zdaniteľnou osobou (§ 3), ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
- s miestom dodania v tuzemsku (§ 15 a 16),
Rovnako ako pri dodaní tovaru aj pri dodaní služby všeobecne platí, že dodanie služby pri neexistencii protihodnoty nie je predmetom dane. Avšak v určitých zákonom ustanovených prípadoch sa za dodanie služby za protihodnotu považuje aj bezodplatné dodanie služby (bližšie § 9 ods. 2 a 3 zákona).
Pokiaľ zdaniteľná osoba požaduje akúkoľvek platbu, ktorá sa týka sankcií za porušenie povinností zo zmlúv alebo požaduje náhradu škody v peniazoch, tieto platby nepredstavujú protihodnotu za dodanie služby (príp. dodanie tovaru), a preto nie sú predmetom dane.
Judikatúra SD EÚ:
C-277/05 (Société thermale d´ Eugénie-les-Bains)
„Čl. 2 ods. 1 a čl. 6 ods.1 Šiestej smernice sa musia vykladať v tom zmysle, že sumy zaplatené ako zálohy v rámci zmlúv týkajúcich sa poskytovania hotelových služieb podliehajúcich dani z pridanej hodnoty, sa musia v prípade, že zákazník využije právo na odstúpenie od zmluvy, ktorým disponuje, a že prevádzkovateľ hotelového zariadenia si tieto sumy ponechá, považovať za paušálne odškodnenie za odstúpenie od zmluvy zaplatené z titulu náhrady škody, ktorú prevádzkovateľ utrpel v nadväznosti na nesplnenie záväzku zákazníkom, ktoré však priamo nesúvisí so žiadnou odplatne poskytnutou službou, a ako také, za sumy nepodliehajúce tejto dani.“
Z uvedeného rozsudku vyplýva, že tzv. rezervácie nie sú poskytnutím služby a suma, ktorú si poskytovateľ ponechá v prípade zrušenia rezervácie, nepodlieha DPH, pretože nie je protihodnotou za službu.
Dodanie služby je vtedy predmetom dane, ak je uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná ako taká, t.j. ktorá poskytuje službu v postavení zdaniteľnej osoby.
Dodanie služby osobou, ktorá nie je zdaniteľná, nie je predmetom dane, napr. ak fyzická osoba, ktorá nie je podnikateľom, prepraví susedovi vo svojom osobnom automobile príležitostne nejaký tovar, nejde o dodanie služby zdaniteľnou osobou, a preto táto služba nie je predmetom dane.
Taktiež predmetom dane nie sú aktivity zdaniteľnej osoby, ktoré vykonáva mimo svojej podnikateľskej činnosti ,resp. pri ktorých nekoná v postavení zdaniteľnej osoby [pozri komentár k odseku 1 písm. a)].
Poskytnutie služby je predmetom dane podľa tohto zákona vtedy, ak miesto jej dodania je v Slovenskej republike (miesto dodania služby je bližšie vysvetlené v § 15 a 16). To, že služba je podľa miesta jej dodania predmetom dane podľa tohto zákona, znamená, že služba podlieha slovenskej DPH okrem prípadov, keď dodanie služby je oslobodené od dane.
- ods. 1 písm. c) Predmetom dane je nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu Európskej únie (§ 11).
Od 1. mája 2004 po vstupe SR do Európskej únie sú medzi SR a členskými štátmi zrušené fiškálne hranice, t.j. vstup tovarov na územie SR z iných členských štátov EÚ sa nezdaňuje ako dovoz tovaru. Namiesto zdanenia tovaru colným orgánom, sa zaviedol inštitút zdanenia nadobudnutia tovarov z iného členského štátu osobou (kupujúcim), ktorej bol tovar dodaný z iného členského štátu. Takže za zdaniteľný obchod, ktorý podlieha DPH, je považované aj nadobudnutie tovaru z iného členského štátu. To zn., že jedno a to isté dodanie tovaru je predmetom DPH u dodávateľa (v členskom štáte, kde sa prerava tovaru začína) a rovnako je predmetom dane u kupujúceho (v členskom štáte, kde sa skončí preprava tovaru). Pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu neplatí, že je predmetom DPH len v prípade, ak nadobudnutie tovaru uskutoční zdaniteľná osoba, ale nadobudnutie tovaru môže byť zdaniteľným obchodom podliehajúcim DPH aj v prípade, ak je nadobúdateľom nezdaniteľná osoba (bližšie k § 11).
- ods. 1 písm. d) Predmetom dane je aj dovoz tovaru z územia tretích štátov do Európskej únie, ak je miesto dovozu tuzemsko.
Aj pri dovoze tovaru platí, že dani pri dovoze podlieha len tovar, ktorý je obchodovateľný.
Judikatúra SD EÚ:
C-294/82 (Einberger)
„Čl. 2 Šiestej smernice musí byť vykladaný v tom zmysle, že daňová povinnosť nevzniká pri dovoze tovaru, ktorým je nelegálny dovoz omamných drog do Spoločenstva, pokiaľ tovary ktorých sa to týka nie sú v rámci ekonomického reťazca striktne kontrolované kompetentnými orgánmi na účely použitia v medicíne a na vedecké účely.“
Slovenskou DPH sa zdaňujú všetky uvedené zdaniteľné obchody, ktoré sú predmetom dane [písm. a) až d)], ak miesto ich dodania je na území Slovenskej republiky (miesto dodania zdaniteľných obchodov zákon upravuje v § 13 až 18). Ak budú mať zdaniteľné obchody miesto dodania v inom členskom štáte ako v SR, budú zdanené DPH v inom členskom štáte. Ak je miesto zdaniteľných obchodov mimo EÚ, budú tieto obchody zdanené podľa daňových predpisov krajiny, do ktorej je tovar alebo služba dodaná, avšak tieto pravidlá zdaňovania sú mimo rámec spoločného systému uplatňovania dane v rámci Európskej únie.
Nie je vylúčené, že z dôvodu rozdielnej právnej úpravy v členských štátoch môže dôjsť pri cezhraničných transakciách k dvojitému zdaneniu tovaru alebo služby. V smernici o spoločnom systéme DPH neexistujú ustanovenia, ktoré by riešili problém dvojitého zdanenia a taktiež neexistujú bilaterálne dohody medzi členskými štátmi upravujúce dvojité zdanenie. Tieto sa týkajú tradične len dane z príjmov. Rozdielnou právnou úpravou v členských štátoch sa zdaniteľná osoba môže dostať do situácie, že zdaniteľný obchod je zdanený dvakrát. Záleží na dobrej vôli národných daňových orgánov do akej miery sú ochotné akceptovať tieto kolízne situácie. Platiteľ dane buď akceptuje stav dvojitého zdanenie alebo sa môže obrátiť na súd. Nie je však ani v moci národného súdu, aby eliminoval dvojité zdanenia, a preto je v niektorých prípadoch jednoduchšie akceptovať dvojité zdanenie. Ak má národný súd pochybnosti o správnosti zdanenia môže sa obrátiť s predbežnou otázkou na Súdny dvor EÚ.
Inak je to však v prípade, keď národná legislatíva nie je v súlade so smernicou alebo interpretácia ustanovení zákona nie je správna. V takomto prípade sa platiteľ dane môže domáhať toho, aby bol jeho postup pri zdanení, resp. nezdanení uznaný.
- ods. 2 Na účely tohto zákona sa vymedzuje tuzemsko, ktorým je územie SR. Zahraničím sa rozumie územie iných členských štátov EÚ tak ako je vymedzené zákonmi týchto členských štátov, na ktorom sa uplatňuje spoločný systém DPH, a územie štátov, ktoré nie sú členom EÚ (územie tretích štátov). Územím EÚ je okrem súčasných 27 členských štátov EÚ aj ostrov Man, Madeira, Monako, Azory, Baleárske ostrovy, Akrotiri a Dhekelia. Na vymedzenom území EÚ sa uplatňuje spoločný systém DPH.
Niektoré územia členských štátov sú vyňaté z uplatňovania spoločného systému DPH. Jednak sú to územia, ktoré sú síce súčasťou colného územia EÚ, ale spoločný systém DPH sa na nich neuplatňuje (vrch Athos, Kanárske ostrovy, francúzske zámorské oblasti, Alandy, Normandské ostrovy, Lamanšské ostrovy) a ďalej sú to územia členských štátov, ktoré netvoria súčasť colného územia EÚ a ani sa na nich neuplatňuje spoločný systém DPH (ostrov Helgoland, územie Busingen, Ceuta, Melilla, Livigno, Campione d Italia, talianske vody jazera Lugano, Gibraltár). Všetky tieto vyňaté územia sa na účely tohto zákona považujú za tretie územia, na ktorých sa neuplatňuje spoločný systém DPH. Tieto územia sú v zmysle tohto zákona považované na účely uplatňovania DPH za tretie štáty.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 9/2012)
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
22.2.
|
23.2.
|
24.2.
|
27.2.
|
28.2.
|
29.2.
|
1.3.
|
2.3.
|
5.3.
|
6.3.
|
7.3.
|
8.3.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,323
|
1,33
|
1,3412
|
1,3388
|
1,3454
|
1,3443
|
1,3312
|
1,3217
|
1,322
|
1,3153
|
1,312
|
1,3242
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
106,22
|
106,72
|
107,99
|
107,81
|
108,39
|
107,92
|
107,95
|
107,74
|
107,54
|
106,66
|
105,95
|
108,18
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,172
|
25,075
|
25,033
|
25,068
|
24,9
|
24,843
|
24,89
|
24,715
|
24,78
|
24,866
|
24,871
|
24,767
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4363
|
7,4374
|
7,4362
|
7,436
|
7,4355
|
7,4356
|
7,4346
|
7,4346
|
7,4341
|
7,4344
|
7,4345
|
7,4344
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8442
|
0,8461
|
0,84815
|
0,845
|
0,8479
|
0,8439
|
0,8349
|
0,8327
|
0,83465
|
0,83255
|
0,8349
|
0,83865
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
288,82
|
289,5
|
288,71
|
291,73
|
289,63
|
288,71
|
287,86
|
289,3
|
291,26
|
293,43
|
296,28
|
292,9
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6982
|
0,6985
|
0,6986
|
0,6987
|
0,6988
|
0,6985
|
0,6986
|
0,6983
|
0,698
|
0,6981
|
0,6978
|
0,6977
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1866
|
4,1803
|
4,1665
|
4,1738
|
4,141
|
4,1212
|
4,1152
|
4,1074
|
4,126
|
4,1495
|
4,1644
|
4,1135
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3592
|
4,3583
|
4,3525
|
4,351
|
4,348
|
4,3486
|
4,3505
|
4,3508
|
4,3503
|
4,3538
|
4,358
|
4,3558
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,808
|
8,8175
|
8,8225
|
8,8334
|
8,8275
|
8,8088
|
8,8135
|
8,8316
|
8,8382
|
8,8906
|
8,924
|
8,8894
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2072
|
1,2053
|
1,2048
|
1,2052
|
1,205
|
1,2051
|
1,2052
|
1,2062
|
1,2061
|
1,2055
|
1,2052
|
1,205
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,5
|
7,471
|
7,4785
|
7,4975
|
7,48
|
7,4405
|
7,4225
|
7,4205
|
7,42
|
7,452
|
7,448
|
7,421
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,5865
|
7,58
|
7,5823
|
7,5798
|
7,571
|
7,574
|
7,567
|
7,5673
|
7,5645
|
7,5548
|
7,5588
|
7,5575
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
39,368
|
39,36
|
39,185
|
38,8825
|
39,0475
|
39,1354
|
39,033
|
38,7275
|
38,712
|
38,8666
|
39,0299
|
39,3346
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3173
|
2,346
|
2,3639
|
2,3697
|
2,358
|
2,345
|
2,3343
|
2,3277
|
2,3355
|
2,3485
|
2,3459
|
2,3514
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2441
|
1,243
|
1,2516
|
1,2532
|
1,2486
|
1,2414
|
1,2353
|
1,2264
|
1,2354
|
1,2418
|
1,2423
|
1,2441
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,2721
|
2,2648
|
2,2943
|
2,2883
|
2,2873
|
2,2872
|
2,2886
|
2,2712
|
2,2844
|
2,3007
|
2,3209
|
2,3298
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,321
|
1,3259
|
1,3393
|
1,3432
|
1,3396
|
1,3282
|
1,312
|
1,3044
|
1,3129
|
1,3137
|
1,314
|
1,3178
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,332
|
8,3787
|
8,447
|
8,4366
|
8,4766
|
8,4608
|
8,3859
|
8,3237
|
8,3392
|
8,3024
|
8,2855
|
8,3664
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,2609
|
10,3151
|
10,4011
|
10,3828
|
10,4332
|
10,4252
|
10,3245
|
10,2548
|
10,2628
|
10,2103
|
10,1858
|
10,272
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
11976,74
|
12051,58
|
12270,39
|
12246,01
|
12146,01
|
12158,52
|
12097,04
|
12020
|
12069,54
|
12080,27
|
12037,6
|
12097,94
|
India |
indická rupia
|
INR
|
65,011
|
65,37
|
65,726
|
65,983
|
66,039
|
65,81
|
65,595
|
65,371
|
65,829
|
66,271
|
66,131
|
66,7463
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1491,21
|
1501,33
|
1510,31
|
1513,46
|
1513,77
|
1502,28
|
1488,9
|
1474,72
|
1478,08
|
1479,71
|
1476,91
|
1477,43
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,9605
|
16,9869
|
17,1926
|
17,3089
|
17,2682
|
17,1949
|
17,0633
|
16,8678
|
16,9126
|
16,9779
|
17,0308
|
16,9511
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,0054
|
4,0113
|
4,0425
|
4,0499
|
4,0483
|
4,0275
|
3,9989
|
3,9701
|
3,9905
|
3,9854
|
3,9714
|
3,9772
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5933
|
1,5933
|
1,6022
|
1,6046
|
1,604
|
1,5902
|
1,5909
|
1,5851
|
1,604
|
1,615
|
1,6043
|
1,6045
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
56,481
|
56,893
|
57,431
|
57,575
|
57,753
|
57,438
|
57,026
|
56,482
|
56,659
|
56,624
|
56,37
|
56,43
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6646
|
1,6707
|
1,6841
|
1,6869
|
1,6846
|
1,6726
|
1,6635
|
1,6527
|
1,6608
|
1,6604
|
1,6554
|
1,6593
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,431
|
40,339
|
40,732
|
40,753
|
40,833
|
40,665
|
40,735
|
40,404
|
40,506
|
40,485
|
40,37
|
40,441
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
10,2085
|
10,2261
|
10,1831
|
10,2086
|
10,1176
|
10,008
|
9,9496
|
9,9265
|
9,9892
|
10,0079
|
10,0432
|
9,9663
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,967
|
4,9868
|
5,0487
|
5,084
|
5,0933
|
5,065
|
5,0349
|
5,0187
|
5,0192
|
5,0127
|
5,0022
|
5,005
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
9.3.
|
12.3.
|
13.3.
|
14.3.
|
15.3.
|
16.3.
|
19.3.
|
20.3.
|
21.3.
|
22.3.
|
23.3.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3191
|
1,3119
|
1,3057
|
1,3062
|
1,3057
|
1,3116
|
1,315
|
1,3198
|
1,3225
|
1,3167
|
1,3242
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
107,93
|
107,79
|
108,03
|
109,16
|
108,82
|
109,81
|
109,73
|
110,48
|
111,11
|
109,4
|
109,1
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
24,715
|
24,563
|
24,585
|
24,615
|
24,558
|
24,511
|
24,533
|
24,464
|
24,629
|
24,736
|
24,725
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4352
|
7,4348
|
7,4348
|
7,4349
|
7,4348
|
7,4356
|
7,4356
|
7,4353
|
7,4354
|
7,4359
|
7,4355
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,83595
|
0,8392
|
0,83575
|
0,8314
|
0,83345
|
0,8295
|
0,82845
|
0,8322
|
0,83495
|
0,8333
|
0,8363
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
291,9
|
293,48
|
294,37
|
292,2
|
291,32
|
290,64
|
289,44
|
289,38
|
291,53
|
293,5
|
294,48
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6969
|
0,6966
|
0,6966
|
0,6965
|
0,6968
|
0,697
|
0,6968
|
0,6966
|
0,6969
|
0,6968
|
0,6969
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,0992
|
4,1095
|
4,1243
|
4,1545
|
4,1393
|
4,13
|
4,1255
|
4,127
|
4,1525
|
4,1645
|
4,1682
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3555
|
4,3553
|
4,3623
|
4,3655
|
4,3792
|
4,3823
|
4,3788
|
4,3788
|
4,3755
|
4,373
|
4,3723
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,9075
|
8,9312
|
8,8889
|
8,883
|
8,916
|
8,856
|
8,877
|
8,912
|
8,9185
|
8,9265
|
8,924
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2053
|
1,2056
|
1,206
|
1,211
|
1,2096
|
1,207
|
1,2067
|
1,2059
|
1,2058
|
1,2055
|
1,2054
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,46
|
7,4795
|
7,4515
|
7,547
|
7,5665
|
7,548
|
7,5505
|
7,606
|
7,6105
|
7,624
|
7,638
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,549
|
7,5475
|
7,5365
|
7,5298
|
7,5118
|
7,5368
|
7,5307
|
7,5335
|
7,534
|
7,5283
|
7,5235
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
38,729
|
38,845
|
38,7063
|
38,494
|
38,413
|
38,479
|
38,4562
|
38,6432
|
38,6748
|
38,758
|
38,9144
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3493
|
2,3585
|
2,345
|
2,3459
|
2,3555
|
2,3583
|
2,3801
|
2,4
|
2,3989
|
2,389
|
2,3862
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2415
|
1,2498
|
1,2444
|
1,2474
|
1,2422
|
1,2401
|
1,2452
|
1,2586
|
1,2644
|
1,2696
|
1,2745
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,3307
|
2,3745
|
2,3778
|
2,3614
|
2,3468
|
2,3617
|
2,3796
|
2,4112
|
2,4125
|
2,4001
|
2,4109
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3091
|
1,3026
|
1,2953
|
1,2927
|
1,296
|
1,299
|
1,3037
|
1,3098
|
1,3093
|
1,3151
|
1,3263
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,3231
|
8,3013
|
8,2663
|
8,2719
|
8,2682
|
8,2926
|
8,3092
|
8,3395
|
8,3553
|
8,3039
|
8,345
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,2331
|
10,1784
|
10,1342
|
10,139
|
10,1354
|
10,1818
|
10,2086
|
10,248
|
10,2689
|
10,2252
|
10,2839
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12047,8
|
12010,83
|
11978,56
|
11977,4
|
11975,03
|
11997,04
|
11998,52
|
12083,74
|
12107,49
|
12073,29
|
12127,58
|
India |
indická rupia
|
INR
|
65,685
|
65,575
|
65,252
|
65,343
|
65,775
|
65,757
|
66,033
|
66,594
|
67,018
|
67,448
|
67,898
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1475,32
|
1474,62
|
1469,15
|
1474,59
|
1471,81
|
1475,65
|
1476,89
|
1486,75
|
1493,87
|
1491,16
|
1504,36
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,746
|
16,648
|
16,5563
|
16,4549
|
16,5456
|
16,57
|
16,6825
|
16,7681
|
16,7442
|
16,8642
|
17,0186
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
3,9697
|
3,9796
|
3,9641
|
3,9954
|
3,9941
|
4,0067
|
4,0147
|
4,0678
|
4,0692
|
4,0704
|
4,0739
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,602
|
1,6092
|
1,5941
|
1,6082
|
1,5988
|
1,5942
|
1,5967
|
1,616
|
1,6209
|
1,6294
|
1,63
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
56,217
|
55,911
|
55,828
|
56,025
|
56,154
|
56,387
|
56,417
|
56,768
|
56,929
|
56,74
|
56,931
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6519
|
1,6551
|
1,6482
|
1,6546
|
1,6511
|
1,6529
|
1,6549
|
1,6672
|
1,6708
|
1,668
|
1,6748
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,312
|
40,21
|
40,033
|
40,205
|
40,176
|
40,332
|
40,41
|
40,637
|
40,693
|
40,607
|
40,732
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
9,918
|
9,9555
|
9,892
|
9,996
|
10,0038
|
9,9661
|
9,9593
|
10,0581
|
10,1015
|
10,166
|
10,2241
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,9851
|
4,9627
|
4,9373
|
4,944
|
4,933
|
4,93
|
4,9481
|
4,9455
|
4,9469
|
4,94
|
4,9444
|
|
|