P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 5/2010 |
9. 3. 2010 |
|
Vážení čitatelia! Vitajte pri dnešných em@ilových novinách, ktoré sa v rubrikách Téma novín, Čitatelia sa pýtajú odborníci odpovedajú a Pokuty, sankcie, penále venujú, v týchto dňoch, aktuálnym Daňovým priznaniam za rok 2009. Mimoriadna téma novín avizuje o zásadných zmenách, ktoré priniesla novela Zákonníka práce, s účinnosťou od 1. 3. 2010. Rubrika Čo nové v legislatíve mení názov na P6 aktual v legislatíve, nakoľko ju rozširujeme o informácie z Finančného spravodajcu. Prajeme Vám čo najviac rozumných myšlienok i rozhodnutí, ktoré sa nie vždy darili aj silným, múdrym a slávnym, ako nám to povedia múdri. Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||
DAŇOVÉ PRIZNANIE K DANI Z PRÍJMOV FYZICKEJ OSOBY ZA ROK 2009 LEGISLATÍVA Podávanie daňových priznaní k dani z príjmov je legislatívne upravené:
TLAČIVO Podľa § 38 ods. 3 ZSDP daňové priznanie možno účinne podať na tlačive, ktorého vzor ustanoví opatrenie, ktoré vydá ministerstvo a ktoré sa vyhlasuje v Zbierke zákonov SR uverejnením oznámenia o jeho vydaní. Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roka 2009 sa podá na nových tlačivách a vyplní sa v eurách. Vzory daňových priznaní boli uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 13/2008 s opravou v č. 10/2009. Obdobne ako v predchádzajúcich rokoch sú k dispozícii dva typy daňových priznaní:
Typ A
V prípade uplatnenia nároku na zamestnaneckú prémiu sa kópia potvrdenia o príjmoch podľa § 43 ods. 3 písm. l) zdanených zrážkou neprikladá, pretože tieto príjmy sa nezahrnujú do úhrnu príjmov. Ak zamestnancovi bolo vykonané ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a podáva daňové priznanie, doloží kópiu ročného zúčtovania preddavkov na daň s vyplnenou II. časťou tlačiva ročného zúčtovania.
Typ B
(Ing. Ivana Valterová – Daňové priznania za rok 2009)
DAŇOVÉ PRIZNANIE K DANI Z PRÍJMOV PRÁVNICKEJ OSOBY ZA ROK 2009 KTO PODÁVA DAŇOVÉ PRIZNANIE Podľa § 38 ods. 1 ZSDP daňové priznanie je povinný podať každý, komu vznikla daňová povinnosť podľa ZDP alebo ten, koho na to správca dane vyzve. Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za predchádzajúce zdaňovacie obdobie je povinný podať daňovník tejto dane. Podľa § 2 písm. d) ZDP týmto daňovníkom je právnická osoba, ktorá má na území SR svoje sídlo alebo miesto skutočného vedenia. Povinnosť podať daňové priznanie sa vzťahuje aj na zahraničné právnické osoby, ak majú príjmy zo zdrojov na území SR (§ 16), u ktorých daň nie je vysporiadaná zrazením dane. Povinnosť podať daňové priznanie nemajú:
LEHOTY NA PODANIE DAŇOVÉHO PRIZNANIA upravuje zákon o dani z príjmov v § 49. V súlade s týmto ustanovením sa daňové priznanie podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak zákon neustanovuje inak. Za zdaňovacie obdobie roka 2009 je daňovník povinný podať daňové priznanie najneskôr do 31. marca 2010 a v tejto lehote je povinný daň aj zaplatiť.
V súlade s novým znením tohto ustanovenia lehoty na podanie daňového priznania sa predlžujú na základe oznámenia podaného daňovníkom príslušnému správcovi dane, a to najneskôr v posledný deň lehoty na podanie daňového priznania. Takýmto oznámením si môže daňovník sám predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania najviac o tri celé kalendárne mesiace. Ak ide o daňovníka, ktorého súčasťou príjmov sú príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, táto lehota sa predĺži podaním oznámenia najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov, a to za predpokladu, že daňovník túto skutočnosť uvedie v oznámení o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania. Ak následne v podanom daňovom priznaní daňovník neuvedie príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, správca dane musí uložiť daňovníkovi pokutu. To znamená, že daňovníkovi, ktorý je povinný podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie končiace 31. decembra 2009, do 31. marca 2010, sa na základe
Osobitným spôsobom rieši zákon o dani z príjmov lehoty na podávanie daňových priznaní v prípade vzniku stálej prevádzkarne uplynutím času a pri zrušení stálej prevádzkarne (§ 49 ods. 7 a 8). Ak vznikne daňovníkovi stála prevádzkareň podľa ZDP alebo podľa zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia až v zdaňovacom období, ktoré nasleduje po zdaňovacom období, v ktorom začal vykonávať činnosť, je povinný podať daňové priznanie za toto predchádzajúce zdaňovacie obdobie (od začatia činnosti do 31. decembra príslušného roka) do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom stála prevádzkareň vznikla. Za zdaňovacie obdobie, v ktorom daňovník pokračuje v činnosti, podá daňové priznanie do troch mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia. Ak vznikne stála prevádzkareň v zdaňovacom období, v ktorom daňovník začal vykonávať činnosť, podáva daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie (od začatia činnosti do 31. decembra príslušného roka) vo všeobecnej trojmesačnej lehote po uplynutí zdaňovacieho obdobia. Pri zrušení stálej prevádzkarne je daňovník povinný podať daňové priznanie najneskôr do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom zrušil stálu prevádzkareň, a to za uplynulú časť zdaňovacieho obdobia. Lehota na podanie daňového priznania je zachovaná, ak je v posledný deň lehoty priznanie odovzdané správcovi dane alebo odovzdané na poštovú prepravu prostredníctvom poštového podniku alebo prijaté elektronickými prostriedkami a podpísané zaručeným elektronickým podpisom alebo písomným oznámením údajov potrebných na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na internetovej stránke daňového riaditeľstva na základe písomnej dohody medzi správcom dane a daňovým subjektom (§ 20 ods. 8 ZSDP). Adresa elektronickej podateľne je pre všetky daňové úrady spoločná (informácie sú zverejnené na internetovej stránke www.drsr.sk). Ak je daňové priznanie podané elektronickými prostriedkami a nie je podpísané zaručeným elektronickým podpisom, alebo urobené v súlade s dohodou podľa § 20 ods. 8 ZSDP, lehota je zachovaná, ak je najneskôr v piaty pracovný deň od jeho odoslania doručené aj v písomnej forme (§ 20 ods. 4 ZSDP). Pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania môže daňový subjekt podať opravné daňové priznanie. V takomto prípade správca dane berie do úvahy opravné daňové priznanie a na predtým podané daňové priznanie sa neprihliada. Zákon neobmedzuje počet podaných opravných daňových priznaní, čo znamená, že daňový subjekt môže do lehoty na podanie daňového priznania podať aj viac opravných daňových priznaní. Na tlačive daňového priznania v záhlaví I. časti je potrebné vyznačiť, že ide o opravné daňové priznanie. Podávanie opravných daňových priznaní upravuje § 39 ods. 1 a 6 ZSDP. Ak daňovník zistí, že jeho daňová povinnosť sa odlišuje od priznanej dane až po termíne na podanie daňového priznania, podáva dodatočné daňové priznanie. Na tlačive daňového priznania v záhlaví I. časti je potrebné vyznačiť, že ide o dodatočné daňové priznanie. Povinnosť podať dodatočné daňové priznanie má daňovník v prípade, ak zistí, že podané daňové priznanie je nesprávne alebo neúplné a jeho oprava má za následok zvýšenie dane. Dodatočné daňové priznanie je daňovník povinný podať do konca mesiaca nasledujúceho po tomto zistení. V rovnakej lehote je dodatočne priznaná daň aj splatná. Dodatočné daňové priznanie môže daňovník podať aj vtedy, ak zistí, že jeho daňová povinnosť má byť nižšia, ako bola uvedená v daňovom priznaní, najneskôr však do štyroch rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Dodatočné daňové priznanie na nižšiu daňovú povinnosť môže podať daňovník aj v tom prípade, ak zistí, že jeho daň má byť nižšia, ako bola správcom dane vyrubená. Takto znížiť základ dane možno len v prípade uplatnenia skutočností, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly alebo opakovanej daňovej kontroly. Podanie dodatočného daňového priznania upravuje § 39 ods. 2 až 6 ZSDP. (Ing. Jana Bielená – Daňové priznania za rok 2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METÓDY VYLÚČENIA DVOJITÉHO ZDANENIA UPLATŇOVANÉ V DP FO mala príjem zo závislej činnosti v roku 2009 vyplácaný z výkonu tejto činnosti v ČR. Akú formu vylúčenia dvojitého zdanenia má FO použiť? V podanom DP k dani z príjmov FO za rok 2009 sa v súlade s § 45 ZDP a v súlade s medzinárodnými zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia (je uzatvorených 59 takýchto zmlúv) aplikujú dve metódy vylúčenia dvojitého zdanenia. Rezident SR, ktorý v DP na Slovensku priznáva na zdanenie zdaniteľné príjmy, ktoré mu plynuli zo zmluvného štátu, môže za ustanovených podmienok zamedziť ich dvojitému zdaneniu v DP buď metódou zápočtu dane zaplatenej v zahraničí alebo metódou vyňatia príjmov zo zdanenia. Daňovník musí akceptovať zákonné podmienky použitia tej ktorej metódy ustanovené v medzinárodných zmluvách o zamedzení dvojitého zdanenia. Vo všeobecnosti sa nemôže sám rozhodnúť, ktorú metódu použije (výnimka je len v § 45 ods. 3 písm. c) ZDP). Ak má SR s krajinou zdroja príjmu uzavretú Zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku (ďalej len "zmluva"), možnosť použitia eliminácie dvojitého zdanenia pri jednotlivých druhoch príjmov FO je ustanovená priamo v tejto zmluve, napr. v článku 22 Zmluvy medzi SR a ČR o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku, (Oznámenie č. 238/2003 Z. z.) je dohodnutá metóda zápočtu dane pre všetky druhy príjmov FO. V niektorých medzinárodných zmluvách o zamedzení dvojitého zdanenia treba však rozlišovať, aký druh príjmu daňovníkovi v zahraničí plynul, a v nadväznosti na túto skutočnosť treba nájsť v článku "Vylúčenia dvojitého zdanenia" príslušnej zmluvy jednu z dvoch metód, ktorú pri eliminácii dvojitého zdanenia v DP v štáte svojej rezidencie môže daňovník aplikovať. Metódu vyňatia príjmov zo zdanenia aplikuje daňovník v DP k dani z príjmov FO za rok 2009 typ A v riadkoch 46 a 47 a v DP typ B v riadkoch 79 a 80. Metódu zápočtu dane zaplatenej v zahraničí daňovník realizuje v DP typ A v riadkoch 49 až 53 a v DP typ B v riadkoch 82 až 86. Nad rámec zmluvy sa aplikuje v DP typ B zamedzenie dvojitého zdanenia formou zápočtu dane zaplatenej v zahraničí (riadky 88 až 90), a to podľa § 45 ods. 4 tohto zákona. V tomto ustanovení je vymedzený spôsob eliminácie dvojitého zdanenia úrokových príjmov rezidentných daňovníkov, ktoré boli zdanené v niektorom zo štátov uvedených v prílohe č. 3 ZDP v súlade s Článkom 11 Smernice Rady 2003/48/ES vo vyššej sume, ako je ustanovené v zmluve. Ustanovenie § 45 ods. 3 písm. a) až c) ZDP vymedzuje tri výnimky, kedy FO - rezident SR použije metódu vyňatia príjmov zo zdanenia, ak mu plynuli príjmy zo závislej činnosti:
Rezident SR, ktorému v roku 2009 plynuli príjmy zo závislej činnosti z ČR a boli tam preukázateľne zdanené, sa môže rozhodnúť, či v DP uplatní metódu zápočtu dane (podľa článku 22 medzinárodnej zmluvy s ČR) alebo uplatní metódu vyňatia príjmov zo zdanenia (podľa § 45 ods. 3 písm. c) ZDP). Môže použiť tú metódu, ktorá je pre neho výhodnejšia, lebo mu to umožňuje nad rámec zmluvy ZDP. UPLATNENIE ZAMESTNANECKEJ PRÉMIE ALEBO UPLATNENIE NEZDANITEĽNÝCH SÚM FO si chcem v DP k dani z príjmov za rok 2009 uplatniť zamestnaneckú prémiu. Môže FO uplatniť nezdaniteľnú sumu na daňovníka? Novela ZDP - zákon č. 563/2008 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť od 1. 1. 2009, zaviedol do ZDP nový pojem - zamestnaneckú prémiu. Nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie v podanom DP k dani z príjmov FO typ A (alebo v ročnom zúčtovaní dane u zamestnávateľa) za rok 2009 vznikne len tomu zamestnancovi, ktorý mal v roku 2009 len zákonom vymedzené príjmy zo závislej činnosti zo zdrojov na Slovensku a ktorý splnil všetky podmienky ustanovené v § 32a ZDP. Pre vznik nároku na zamestnaneckú prémiu určuje ZDP tieto podmienky:
Zamestnanec, ktorý splnil všetky vyššie uvedené podmienky (§ 32a ods. 1 ZDP), má nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie za rok 2009. V prípade, že nesplní čo i len jednu podmienku, nárok na zamestnaneckú prémiu nemá. Súbežné uplatnenie zamestnaneckej prémie a nezdaniteľných častí základu dane podľa § 11 a § 52g ods. 1 ZDP nie je možné. Len ten zamestnanec, ktorému nevznikol nárok za rok 2009 na zamestnaneckú prémiu, má nárok na uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane, samozrejme pri splnení podmienok ustanovených v § 11 a § 52g ods. 1 ZDP. Platí, že zamestnanec si pri podaní DP k dani z príjmov FO typ A (alebo pri ročnom zúčtovaní dane u zamestnávateľa) uplatňuje zamestnaneckú prémiu na báze slobodného rozhodovania sa. V podanom DP (podobne ako v žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania dane) sa rozhoduje, či si uplatní zamestnaneckú prémiu podľa podmienok ustanovených v § 32a ZDP alebo si uplatní nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 a § 52g ods. 1 tohto zákona. Uplatnenie oboch zvýhodnení v DP nie je možné. V porovnaní s ročným zúčtovaním dane, kde zamestnaneckú prémiu priznáva (a tiež vypočíta) zamestnávateľ, v podanom DP si zamestnanec musí vypočítať zamestnaneckú prémiu sám, podobne ako si počíta sám svoju daňovú povinnosť. Ak zamestnancovi vyjde nárok na zamestnaneckú prémiu, jeho daňová povinnosť na dani u z príjmov FO za rok 2009 je nulová. Ak mal v priebehu roka 2009 z posudzovaných príjmov zrazené preddavky na daň alebo zrážkovú daň, vyčísli si ich v DP ako daňový preplatok. Výpočet zamestnaneckej prémie v DP typ A zrealizuje daňovník v VI. oddiele, a to v riadkoch 45a až 45c. Oprava nesprávne vyplatenej zamestnaneckej prémie sa v DP k dani z príjmov FO typ A uskutoční v riadku č. 45d. Tento riadok využije daňovník, ktorý bude meniť výšku zamestnaneckej prémie v dodatočnom DP za rok 2009. Oprava nesprávne vyplatenej zamestnaneckej prémie sa v DP typ k dani z príjmov FO typ B zrealizuje v riadku č. 98. O vyplatenie sumy zamestnaneckej prémie a o vrátenie prípadného daňového preplatku požiada daňovník správcu dane v DP typ A v časti XI. Zamestnanec, ktorý spĺňa podmienky ustanovené v § 32a ZDP na uplatnenie zamestnaneckej prémie, sa v podanom DP (alebo v žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania dane u zamestnávateľa) slobodne rozhodne, či si uplatní zamestnaneckú prémiu alebo si uplatní nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 a § 52g ods. 1 tohto zákona. Uplatnenie oboch zvýhodnení v DP (resp. v ročnom zúčtovaní dane) nie je možné. DOBROVOĽNÉ PODANIE DP ZA ÚČELOM NEVYRUBENIA DANE Starobný dôchodca si každý rok podáva DP k dani z príjmov aj keď mu táto povinnosť zo zákona nevyplýva, aby sa mu zrazená daň počas roka v DP vrátila. Je možné za rok 2009 uplatniť postup vrátenia zrazenej dane aj u zamestnávateľa v ročnom zúčtovaní? Ustanovenie § 32 ods. 5 ZDP umožňuje FO, ktorej nevznikla povinnosť podať DP za rok 2009, aby ho podala dobrovoľne. K dobrovoľnému podaniu DP prichádza v prípade, keď je to pre FO výhodné a DP podáva za tým účelom, aby sa jej vrátila zrazená daň alebo vybraný preddavok na daň. Podľa novelizovaného znenia § 43 ods. 7 ZDP je prvýkrát pri ročnom zúčtovaní dane z príjmov zo závislej činnosti za rok 2009 daná možnosť, aby príjem zo závislej činnosti, ktorý bol zdanený zrážkovou daňou podľa § 43 ods. 3 písm. j) ZDP, zahrnul zamestnávateľ na žiadosť zamestnanca do úhrnu príjmov, z ktorých vykonáva ročné zúčtovanie dane a uplatnil pri ňom postup uvedený v § 43 ods. 7 tohto zákona. T. z., aby vybranú zrážkovú daň z týchto príjmov v rámci ročného zúčtovania dane započítal ako preddavok na daňovú povinnosť zamestnanca v ročnom zúčtovaní dane. Pre tento postup sa zamestnanec dobrovoľne rozhoduje v žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania dane za rok 2009. (Do 31. Decembra 2008 bola táto možnosť ustanovená v § 43 ods. 7 ZDP len v podanom DP k dani z príjmov FO). Podobne aj novelizované znenie § 38 ods. 1 ZDP umožňuje zamestnancovi, aby v ročnom zúčtovaní za rok 2009 po prvýkrát svoj príjem zo závislej činnosti, z ktorého platiteľ zrazil daň zrážkou podľa § 43 ods. 3 písm. j) tohto zákona, zahrnul do svojho ročného zdaniteľného príjmu, ak je to pre neho výhodné. Súvisiaca zrazená zrážková daň z takéhoto príjmu sa zamestnancovi započíta na jeho ročnú daňovú povinnosť a v prípade vzniknutého daňového preplatku mu zamestnávateľ preplatok vráti. Postup ustanovený v § 43 ods. 7 ZDP, ktorý sa po prvýkrát za rok 2009 aplikuje u vymedzených príjmov zo závislej činnosti aj v ročnom zúčtovaní dane z príjmov zo závislej činnosti, nemožno zamieňať s postupom nevyrubenia dane ustanoveným v § 46 ZDP. Pri uplatnení postupu uvedeného v § 43 ods. 7 ZDP v ročnom zúčtovaní zamestnanca sa zrazená zrážková daň z príjmov zo závislej činnosti zahrnutých do ročného zúčtovania dane započíta ako preddavok na daň na vypočítanú ročnú daňovú povinnosť zamestnanca. Pri aplikácii postupu nevyrubenia dane uvedeného v § 46 ZDP v DP daňovníka je jeho daňová povinnosť za rok 2009 nulová. Tým, že sa všetky nazrážané preddavky a zrazená zrážková daň z príjmov uvedených v DP započítajú ako preddavok na nulovú daňovú povinnosť zamestnanca, zamestnancovi vzniká daňový preplatok. Ak poberateľ starobného dôchodku dosiahol v roku 2009 úhrn svojich zdaniteľných príjmov maximálne do sumy 2 012,85 € (t.j. max do výšky 50 % z ročnej nezdaniteľnej sumy na daňovníka ustanovenej v § 11 ods. 2 písm. a/ a § 52g ods. 1 písm. a/ bod 1 ZDP) a ak si za rok 2009 neuplatňuje nárok na daňový bonus na dieťa, môže v súlade § 46 ZDP v podanom DP k dani z príjmov FO uplatniť nevyrubenie dane. To znamená, že jeho daňová povinnosť za rok 2009 je nulová (v DP typ A je nula uvedená v riadku č. 54 a v DP typ B je nula uvedená v riadku č. 91). Zrazenú zrážkovú daň podľa § 43 ZDP, prípadne nazrážané preddavky na daň podľa § 35 tohto zákona z príjmov uvedených v DP si takýto daňovník započíta na svoju nulovú daňovú povinnosť vykázanú v podanom DP a následne si vyčísli daňový preplatok, ktorý si priamo v DP vyžiada od správcu dane na vrátenie. Novelizované znenie § 46 ZDP jednoznačne vymedzilo, že do úhrnu zdaniteľných príjmov 2 012,85 € (suma platná pre rok 2009) daňovník uvedený v § 11 ods. 7 tohto zákona nezahrnuje príjmy, z ktorých bola daň vybraná zrážkou, pri ktorých tento daňovník nepoužil postup podľa § 43 ods. 7 citovaného zákona. Takto vymedzený postup nevyrubenia dane môže za rok 2009 použiť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou uvedený v § 11 ods. 7 ZDP ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území SR (§ 16) v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí. Nevyrubenie dane podľa § 46 zákona si poberateľ starobného dôchodku (predčasného starobného dôchodku, výsluhového dôchodku) môže za zdaňovacie obdobie roka 2009 naďalej uplatniť len v podanom DP k dani z príjmov FO (nie v ročnom zúčtovaní u zamestnávateľa). (odpovedala Ing. Marta Lešková – 1000 riešení 4/2010)
POVINNOSŤ OBCE PODAŤ DP Obec okrem činností, ktoré sú jej základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom, prenajímala v zdaňovacom období 2009 svoj majetok (budovy, pozemky, stroje) podnikateľom aj nepodnikateľom na rôzne účely, predala nehnuteľnosť ako aj iný svoj majetok. Má obec povinnosť podať DP? Príjmy z prenájmu a z predaja majetku obce sú síce predmetom dane, zároveň sú však podľa § 13 ods. 1 písm. b) ZDP od dane oslobodené. Nakoľko obec dosiahla v zdaňovacom období príjmy, ktoré sú predmetom dane, aj keď sú od dane oslobodené, je povinná podať za zdaňovacie obdobie 2009 DP. Obce totiž musia v niektorých prípadoch podať DP napriek tomu, že im za zdaňovacie obdobie nevznikne povinnosť zaplatiť daň. Uvedená skutočnosť sa v rámci subjektov verejnej správy a územnej samosprávy aplikuje v zmysle ustanovenia § 41 ods. 1 ZDP. PREVÁDZKOVANIE MEDZINÁRODNEJ DOPRAVY A ZDAŇOVANIE PRÍJMOV Český daňový rezident - spoločnosť ABC, s.r.o. prevádzkuje cestné vozidlá (kamióny, nákladné vozidlá) v rôznych štátoch EÚ a v tretích štátoch. Na území Slovenska má spoločnosť ABC, s.r.o. prenajatú kanceláriu a parkovacie miesta. Miesto skutočného vedenia českého podniku sa však nachádza na území ČR. Má český podnik povinnosť registrovať na Slovensku stálu prevádzkareň a zdaňovať jej zisky? Predovšetkým treba zdôrazniť, že podľa § 1 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z.n.p. má medzinárodná zmluva, ktorá bola schválená, ratifikovaná a vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom aplikačnú prednosť pred týmto zákonom. Medzi SR a ČR je takouto zmluvou Zmluva medzi SR a ČR o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku uverejnená v Zbierke zákonov pod číslom 238/2003 Z. z. V súvislosti s predmetom otázky je ďalej nevyhnutné uviesť, že v zmysle Čl. 3 ods. 1 písm. i) uvedenej medzinárodnej zmluvy výraz "medzinárodná doprava" označuje akúkoľvek dopravu uskutočňovanú loďou, člnom, lietadlom, železničným alebo cestným vozidlom, prevádzkovanú podnikom, ktorého miesto skutočného (hlavného) vedenia je v jednom zmluvnom štáte, okrem prípadov, ak takáto loď, čln, lietadlo, železničné alebo cestné vozidlo je prevádzkované len medzi miestami v druhom zmluvnom štáte. Vychádzajúc zo znenia otázky je zrejmé, že spomínaná doprava prevádzkovaná českou spoločnosťou ABC, s.r.o. spĺňa podmienky takejto "medzinárodnej dopravy". Ďalej treba preto vychádzať z Čl. 8 ods. 1 spomínanej medzinárodnej zmluvy, na základe ktorého zisky z prevádzkovania cestných vozidiel v medzinárodnej doprave podliehajú zdaneniu len v zmluvnom štáte, v ktorom je umiestnené miesto skutočného (hlavného) vedenia podniku. Ak miesto skutočného (hlavného) vedenia spoločnosti ABC, s.r.o. je teda umiestnené na území ČR, predmetné zisky z prevádzkovania cestných vozidiel v medzinárodnej doprave podliehajú zdaneniu len v ČR. Skutočnosť, že tento český podnik má na území Slovenska prenajatú kanceláriu a parkovacie miesta neoprávňuje SR zdaniť časť predmetných ziskov tohto českého podniku. REZERVY NA BONUSY, RABATY, SKONTÁ A ICH DOPAD NA ZÁKLAD DANE ZDP rezervu na bonusy, rabaty, skontá, ako daňovo uplatniteľnú v rámci § 20 neuvádza. Je táto rezerva daňovo uplatniteľná a nezvyšuje základ dane pri podávaní DP? Vo všeobecnosti sa pri zistení základu dane z príjmov vychádza z výsledku hospodárenia vykázaného v účtovníctve, ktorý je následne upravovaný podľa jednotlivých ustanovení ZDP. O tvorbe rezervy na náklady sa v súlade s § 19 ods. 8 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave PÚ v z.n.p. (ďalej len "Postupy účtovania"), účtuje na vecne príslušný nákladový účet, ku ktorému záväzok prislúcha. Spôsob účtovania rezervy na bonusy, rabaty, skontá a na vrátenie kúpnej ceny pri reklamácii je však špecifický, pričom tvorba tejto rezervy sa účtuje ako zníženie pôvodne dosiahnutých výnosov, so súvzťažným zápisom v prospech súvahového účtu rezerv. Ďalej je v predmetnej súvislosti potrebné uviesť, že ustanovenie § 19 ZDP vymedzuje daňové výdavky, pričom podľa § 19 ods. 3 písm. f) ZDP, je daňovým výdavkom aj tvorba rezerv podľa § 20 ZDP. Následne ustanovenie § 20 ods. 1 ZDP vymedzuje rezervy, tvorba ktorých je uznaná za daňový výdavok (ustanovenie § 20 ods. 9 taxatívne vymedzuje rezervy, tvorba ktorých je účtovaná v nákladoch a je uznaná za daňový výdavok). Podmienkou uznania sumy nákladu (výdavku), ktorý znižuje zdaniteľné príjmy pre účely stanovenia základu dane za daňový výdavok, je aj účtovanie o náklade v súlade s účtovníctvom (§ 2 písm. i) ZDP). Tvorba rezervy na bonusy, rabaty, skontá a na vrátenie kúpnej ceny pri reklamácii nezvyšuje náklady, ale znižuje pôvodné dosiahnuté výnosy. ZDP neupravuje priamo vplyv rezervy, tvorba ktorej znižuje výnosy, na základ dane z príjmov. V nadväznosti na doteraz uvedené a na ustanovenie § 17 ods. 1 ZDP, podľa ktorého sa pri zisťovaní základu dane z príjmov vychádza z výsledku hospodárenia zisteného v účtovníctve, ovplyvňuje tvorba tejto rezervy aj základ dane z príjmov v súlade s účtovníctvom. (odpovedal Ing. Ján Mintál – 1000 riešení 4/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DAŇOVÉ PRIZNANIE K DANI Z PRÍJMOV PRÁVNICKEJ OSOBY ZA ROK 2009 SANKCIE Podľa § 35 ZSDP má správca dane povinnosť uložiť daňovníkovi za nepodanie daňového priznania v stanovenej lehote pokutu, a to:
V prípade podania dodatočného daňového priznania uloží správca dane daňovníkovi pokutu podľa § 35 ZSDP v polovičnej výške zo sumy rovnajúcej sa súčinu trojnásobku základnej úrokovej sadzby ECB platnej v deň podania priznania a kladného rozdielu medzi daňou vypočítanou v priznaní a vyššou daňou uvedenou v dodatočnom daňovom priznaní. Ak trojnásobok základnej úrokovej sadzby ECB nedosiahne 10 %, pokuta sa uloží v polovičnej výške zo sumy rovnajúcej sa súčinu 10 % a kladného rozdielu medzi daňou vypočítanou v priznaní a vyššou daňou uvedenou v dodatočnom daňovom priznaní. (Ing. Jana Bielená – Daňové priznania za rok 2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ČO PRINIESLA NOVELA ZÁKONNÍKA PRÁCE Novela Zákonníka práce ( teda zákon č. 574/2009 Z.z. ) upravuje predovšetkým tieto problémy :
„ Pracovný pomer na dobu určitú možno dohodnúť najdlhšie na dva roky. Pracovný pomer na určitú dobu možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci dvoch rokov najviac dvakrát „ . Zároveň treba hneď upozorniť na § 252d ods. 2 Zákonníka práce, kde v prechodných ustanoveniach účinných od 1. marca 2010 je uvedené, že pracovné pomery na dobu určitú uzavreté pred 1. marcom 2010 sa skončia uplynutím doby, na ktorú boli dohodnuté V praxi to znamená nasledovne : pracovné pomery na dobu určitú uzavreté pred 1.3.2010 sa ešte riadia doterajšou právnou úpravou. Pracovný pomer na dobu určitú uzavretý napr. 1.1.2010 na tri roky sa končí k 31.12.2012. Ale podľa ustanovenia § 252d ods. 1 ZP sa ustanoveniami zákona č. 574/2009 budú riadiť i pracovnoprávne vzťahy, ktoré vznikli pred 1. marcom 2010.
Tak isto podľa § 48 ods. 3 ZP opätovne uzavretý pracovný pomer na dobu určitú je pracovný pomer, ktorý má vzniknúť pred uplynutím šiestich mesiacov po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru na dobu určitú s tými istými účastníkmi. Naďalej platí, že skúšobnú dobu pri vzniku pracovného pomeru možno dohodnúť v pracovnej zmluve len jeden raz. Teda pri opätovnom predĺžení pracovného pomeru na dobu určitú už skúšobnú dobu dohodnúť nie je možné. Samozrejme aj tu treba pripomenúť, že skúšobná doba pri vzniku pracovného pomeru sa musí dohodnúť písomne, inak je neplatná. Mení sa i ustanovenie § 48 ods. 4 ZP. Podľa tohto ustanovenia je možné ďalšie predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na dobu určitú do dvoch rokov alebo nad dva roky len zo zákonom stanovených dôvodov, pričom sa s účinnosťou od 1.3.2010 rozširuje tento okruh na ďalšie dva zákonné dôvody. Od 1.3. teda bude možné toto ďalšie a opätovné uzavretie pracovného pomeru na dobu určitú dohodnúť z týchto zákonom stanovených dôvodov :
Rozšírenie zákonných dôvodov podľa § 48 ods. 4 ZP zásadne ovplyvňuje nový § 48 ods. 6 ZP, ktorý v podstate ruší akúkoľvek možnosť opätovného uzatvárania pracovného pomeru na dobu určitú nad rámec dvoch rokov. Ostáva zachovaná táto možnosť len v prípadoch, keď to určuje osobitný zákon alebo medzinárodná zmluva. Všetky doterajšie dôvody neobmedzeného „ reťazenia „ pracovného pomeru na dobu určitú sa rušia alebo prešli do ustanovenia § 48 ods. 4 ZP. To znamená, že sa ruší neobmedzené uzatváranie pracovných pomerov na dobu určitú pre poberateľov starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, zamestnancom, ktorí sú štatutárnym orgánom i ďalším vedúcim zamestnancom i zamestnancom u zamestnávateľa, ktorý zamestnáva najviac 20 zamestnancov. Pre tieto kategórie zamestnancov teda bude platiť ako pre všetkých ostatných, že po vyčerpaní možností podľa § 48, ods. 2 ZP ( teda na dva roky alebo dvakrát v priebehu dvoch rokov ) a nie sú splnené podmienky na použitie § 48, ods. 4 ZP bude možné pokračovať len pri uzavretí pracovného pomeru na dobu neurčitú !! Zmena vychádza z požiadavky Európskej komisie k transpozícii Smernice Rady 1999/70/ES z 28.júna 1999, ktorá je zameraná na zabezpečenie uplatňovania zásady rovnakého zaobchádzania a vytvoriť rámec na zamedzovanie nezákonného opakovaného uzatvárania pracovných pomerov na dobu určitú. Nový je aj § 48 ods. 7 ZP, ktorý znie : „ Zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú nemožno zvýhodniť alebo obmedziť, ak ide o pracovné podmienky a podmienky zamestnávania podľa Zákonníka práce a o pracovné podmienky súvisiace s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci podľa osobitného predpisu, v porovnaní s porovnateľnými zamestnancami, teda so zamestnancami, ktorí majú dohodnutý pracovný pomer na dobu určitú a na ustanovený týždenný pracovný čas.“ Pracovný pomer na kratší pracovný čas ( § 49 ZP ) Podľa § 49 Zákonníka práce môže zamestnávateľ so zamestnancom dohodnúť v pracovnej zmluve kratší pracovný čas, ako je ustanovený týždenný pracovný čas. Kratší pracovný čas nemusí byť rozvrhnutý na všetky pracovné dni v týždni. Tak isto zamestnávateľ môže so zamestnancom dohodnúť zmenu ustanoveného týždenného pracovného času na kratší pracovný čas a zmenu kratšieho týždenného pracovného času na ustanovený týždenný pracovný čas. Tieto zmeny dĺžky pracovného času nemôže robiť zamestnávateľ jednostranným rozhodnutím, princíp „ zákazu nútenej práce“ vyžaduje na túto zmenu dohodu obidvoch účastníkov. Keďže predpokladáme, že pracovná zmluva bola uzavretá písomne, aj táto zmena potom musí mať písomnú formu. Zamestnancovi v pracovnom pomere na kratší pracovný čas patrí mzda zodpovedajúca dohodnutému pracovnému času. Zamestnanec s kratším pracovným časom nesmie byť zvýhodňovaný alebo naopak ukrátený v porovnaní s porovnateľnými zamestnancami, ktorí pracujú na ustanovený týždenný pracovný čas. Tento právny inštitút, ktorý je v súčasnej dobe hospodárskej krízy často využívaný zamestnávateľmi tiež prešiel novelou Zákonníka práce zmenami, ktoré zasiahnu do praktického života zamestnávateľov. Samozrejme, že i zamestnancov, pretože sa odstraňujú niektoré obmedzenia, ktoré týchto zamestnancov znevýhodňujú a neposkytujú im rovnaký štandard zamestnanca, ako zamestnanca na ustanovený týždenný pracovný čas. Ide predovšetkým o pracovné pomery , kde je rozsah pracovného času menší ako 15 hodín. Tento typ „ skráteného úväzku“ sa v minulosti dostal do Zákonníka práce ako náhrada za zrušenú dohodu o pracovnej činnosti podľa § 228a Zákonníka práce. Opätovné zavedenie dohody o pracovnej činnosti do našej legislatívy zákonom č. 458/2007 Z.z. ( novela Zákonníka práce, ktorá je účinné od 1 septembra 2007 ) robí navonok tento inštitút nadbytočným. O tom sa dá samozrejme polemizovať, vzhľadom na to, že v prípade pracovného pomeru, čo aj na takto skrátený úväzok je zo zákona zamestnanec zdravotne i sociálne poistený, v prípade dohody o pracovnej činnosti si tieto poistenia musí zamestnanec zabezpečiť sám. Počnúc 1. marcom 2010 sa ruší možnosť jednoduchšieho skončenia pracovného pomeru v prípade, že pracovný úväzok je menší ako 15 hodín týždenne. Do konca februára 2010 podľa doteraz platného znenia § 49 ods. 6 bolo možné ukončiť tento pracovný pomer výpoveďou z akéhokoľvek dôvodu alebo aj bez uvedenia dôvodu. Výpovedná doba bola 30 dní a začínala plynúť dňom, keď bola doručená druhej strane. V záujme rovnoprávneho postavenia všetkých zamestnancov je už tento spôsob ukončenia pracovného pomeru zrušený a po 1. marci bude možné aj tento pracovný pomer na kratší pracovný čas ukončiť len štandardnými spôsobmi uvedenými v § 59 Zákonníka práce, teda :
Zároveň sa ruší i ustanovenie § 49 ods. 7 ZP, ktorým sa obmedzovali práva tejto kategórie zamestnancov. Preto treba zdôrazniť, že :
Opäť ide o zrovnoprávnenie podmienok zamestnávania všetkých typov zamestnancov, predovšetkým pridelených zamestnancov a stálych zamestnancov užívateľského zamestnávateľa. Podstata dočasného pridelenia ostáva nezmenená. Spočíva v písomnej dohode medzi zamestnávateľom alebo agentúrou dočasného zamestnávania o tom že zamestnanca dočasne pridelí na výkon práce k užívateľskému zamestnávateľovi. V praxi sa často vyskytujú rozdiely v prístupe k stálym a „ prenajatým zamestnancom“. Preto je snaha čo najpresnejšie upraviť jednotlivé pravidlá tak, aby sa nerobili rozdiely medzi týmito dvoma kategóriami zamestnancov. V § 58 ods. 5 je prvá zmena, ktorá spočíva v odstránení výnimky s vytvárania rovnakých pracovných podmienok, teda dočasne pridelený zamestnanec musí mať pracovné podmienky vrátane mzdových podmienok a podmienok zamestnávania rovnako priaznivé ako u porovnateľného zamestnanca užívateľského zamestnávateľa, a to bez akejkoľvek výnimky. Pracovnými podmienkami a podmienkami zamestnávania sú :
Predovšetkým v odstavci 7 bola uvedená možnosť, aby pridelený zamestnanec nemal tie isté Pracovné podmienky a podmienky zamestnávania v prípade, že doba dočasného pridelenia bola kratšia ako tri mesiace.. Mzdové podmienky nemuseli byť rovnako priaznivé, pokiaľ bola dostatočne zabezpečená ochrana týchto zamestnancov v kolektívnej zmluve. Možno teda konštatovať, že s účinnosťou od 1. marca 2010 musia byť pracovné podmienky a podmienky zamestnávania dočasne pridelených zamestnancov rovnaké, ako majú porovnateľní zamestnanci, a to bez ohľadu na dĺžku dočasného pridelenia. Ako už bolo uvedené zamestnávateľ alebo agentúra dočasného zamestnávania uzatvárajú so zamestnancom písomnú dohodu o dočasnom pridelení. Nedostatok písomnej formy tejto dohody má za následok jej neplatnosť ! Povinnými náležitosťami tejto dohody sú :
Ak je zamestnanec vyslaný podľa § 58 ZP – teda je dočasne pridelený do členského štátu Európskej únie, pracovné podmienky a podmienky zamestnávania sa riadia právom štátu na území ktorého prácu vykonáva. Záverom je potrebné ešte raz venovať sa prechodným ustanoveniam Zákonníka práce uvedeným v § 252d ZP. Pracovnoprávne vzťahy, ktoré vznikli pred 1.3.2010 sa budú po tomto dátume riadiť právnou úpravou, ktorú obsahuje novela ZP. Ale právne úkony a nároky, ktoré z nich vznikli pred 1.3.2010 sa budú riadiť právnou úpravou, ktorá platila do 28. februára 2010. (JUDr. Eva Kováčiková – DUO 4/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HLÚPOSTI SILNÝCH, MÚDRYCH A SLÁVNYCH
Odborník je človek, ktorý sa dopustil všetkých obvyklých chýb v určitom obore.
Niels Bohr Nepreháňam keď poviem, že to, o čom sme nerozhodli, sa môže vyvinúť tak i onak. G. Busch Ústna zmluva nemá ani cenu papiera, na ktorom je napísaná. S. Goldwyn Verím, že sme nastúpili na nezvratnú cestu k slobode a demokracii. Ale to sa môže zmeniť. D. Quayle Mám vlastný názor, ale nie vždy s ním súhlasím. G. Busch
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE ZBIERKA ZÁKONOV Čiastka číslo 37/2010 zo dňa 09. 03. 2010 69/2010 Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa mení vyhláška Národnej banky Slovenska č. 91/2008 Z. z. o poskytovaní informácií o transakciách s majetkom v dôchodkovom fonde a o stave majetku v dôchodkovom fonde dôchodkovou správcovskou spoločnosťou a jej depozitárom a o zmene vyhlášky Národnej banky Slovenska č. 567/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah správ o hospodárení s majetkom v dôchodkovom fonde, správ o hospodárení s vlastným majetkom dôchodkovej správcovskej spoločnosti, spôsob a rozsah ich zverejňovania a obsah dennej informácie o každej transakcii s majetkom v dôchodkovom fonde v znení vyhlášky č. 523/2008 Z. z. Čiastka číslo 38/2010 zo dňa 09. 03. 2010 70/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 71/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v znení vyhlášky č. 589/2009 Z. z. 72/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Moldavskej republiky o spolupráci a vzájomnej pomoci v colných otázkach Čiastka číslo 39/2010 zo dňa 09. 03. 2010 73/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
FINANČNÝ SPRAVODAJCA Finančný spravodajca číslo 1/2010 zo dňa 29. 01. 2010 Audit a kontrola 1. Zásady koordinácie vládnych auditov a následných finančných kontrol vlastných zdrojov Slovenskej republiky Problematika colná 2. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/8080/2010-23 o uverejnení funkčných platov pre jednotlivé platové triedy colníkov zvýšené podľa zákona č. 497/2009 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2010 Problematika Európske a medzinárodné záležitosti 3. Usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/6804/2010-55 k poskytovaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného finančného príspevku zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo pre súkromný a verejný sektor Problematika cenová - vyššie územné celky 4. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Košický samosprávny kraj: Cenový výmer č. 23/2009, č. 24/2009, č. 1/2010 a č. 2/2010 Finančný spravodajca číslo 2/2010 zo dňa 26. 02. 2010 Problematika daňová 5. Metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10097/2010-732 k vykazovaniu údajov v daňovom priznaní k spotrebnej dani z elektriny a v daňovom priznaní k spotrebnej dani zo zemného plynu v súvislosti so zmenou sadzby spotrebnej dane z elektriny a spotrebnej dane zo zemného plynu od 1. januára 2010 Problematika colná 6. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/7709/2010-75 o doplnení dodatku III k prílohe B. 2 Dohovoru o prepustení tovaru do režimu dočasného použitia (Istanbul 26. jún 1990) 7. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10402/2010-75 o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Moldavskej republiky o spolupráci a vzájomnej pomoci v colných otázkach Problematika financný trh 8. Všeobecná licencia na prevádzkovanie kartových hier pokrového typu prevádzkovaných mimo kasína, pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému Problematika rozpočtová 9. Pokyn Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10562/2010-441 na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2009 pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové a rozpočtové organizácie, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté prostriedky zo štátneho rozpočtu 10. Pokyny Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/9215/2010-442 na finančné zúčtovanie dotácií poskytnutých obciam z kapitoly štátneho rozpočtu Všeobecná pokladničná správa za rok 2009 11. Pokyny Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10095/2010-442 na finančné zúčtovanie dotácií poskytnutých vyšším územným celkom z kapitoly štátneho rozpočtu Všeobecná pokladničná správa za rok 2009 12. Príručka na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013 (Zdroj: www.epi.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. 3. – pondelok Daň z príjmov – odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu) Daň z príjmov – odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane 22. 3. – pondelok DPH – predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol vo februári 2010 49 790 € – podanie súhrnného výkazu k DPH za február 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € do výplatného termínu Poistné – splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2010 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov – odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za február 2010 – prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane Daň z príjmov – vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane – zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane – zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní Správa dane – odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane – oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, Správa dane – oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane – pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane – oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane – vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane – zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 7-8/2010
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 3/2010
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále – (DUO) formát A 4 mesačník, č. 3/2010
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č. 3/2010
Verejná správa – (VS) – mesačník, č. 3/2010
1 000 riešení – mesačník, č. 3/2010
1 000 riešení – mesačník, č. 4/2010
Aktualizácie k zborníkom – Zákony I – VI. PRIPRAVUJEME Poradca č. 9/2010 (III/2010)
Dane, účtovníctvo, vzory a príklady (DÚVaP) č. 4/2010 (III/2010)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 4/2010 (III/2010)
Verejná správa (VS) č. 4/2010 (III/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |