P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 4/2007 28.2.2007
|
Vážení čitatelia! Zamestnanci tvoria neodeliteľnú súčasť podnikateľskej sféry. Považujú sa za najdôležitejšiu zložku pri dosahovaní úspešnosti podnikania na trhu, v ktorom sa potrebujú podnikateľské subjekty presadiť. V tomto čísle em@ilových novín sa venujeme téme Povinnosti zamestnávateľa - platiteľa dane, kde sa dočítate o činnostiach, ktoré vyplývajú zamastnávateľovi - platiteľovi dane. Tento príspevok sme zaradili v Téme novín. Výber vhodného zamestnanca na voľné pracovné miesto je zložitý proces, ktorému by sa mala venovať dostatočná pozornosť. Rubrika Začíname podnikať sa zaoberá témou: Konkurzy a obsadzovanie voľných pracovných miest, kde sa okrem iného nachádzajú aj informácie, čo nesmie zamestnávateľ vyžadovať pri konkurze a výberovom konaní od fyzickej osoby a aké sú práva a povinnosti zamestnanca. Komunikácia v spoločnosti ovplyvňuje klímu v podniku. Úlohou každého manažéra je vytváranie takého druhu komunikácie, ktorá by mala podporovať súťaživosť, eliminovať chybovosť a vhodne pôsobiť na pracovnú morálku. Dodržiavanie zásad správnej komunikácie podporujúcich prosperitu firmy je častokrát veľmi ťažké. V Praktickej komunikácií sa preto venujeme téme: Vnútropodniková komunikácia - príčiny zlyhávania, kde uvádzame jednotlivé bariéry, ktoré môžu narušiť priebeh našej vykonávanej činnosti. Želáme vám veľa uspokojivých výsledkov pri výbere zamestnancov a uskutočňovaní vhodnej komunikačnej klímy. Bc. Viera Sroková
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||||||||||||||
V § 39 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len "ZDP") sú ustanovené povinnosti zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane (ďalej aj "zamestnávateľ", resp. "platiteľ dane", príp. "zamestnávateľ - platiteľ dane"). Citované ustanovenie bezprostredne nadväzuje na § 38 upravujúci ročné zúčtovanie preddavkov na daň. Na druhej strane, za § 39 nasleduje § 40, v ktorom je upravená zodpovednosť platiteľa dane a daňovníka (ďalej aj "zamestnanec") pri zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti, ako aj problematika postupu zamestnávateľa a správcu dane, ak zamestnávateľ odviedol správcovi dane vyššiu sumu než mal (teda korekcií odvodov). Je potrebné však zdôrazniť, že zamestnávateľovi - platiteľovi dane vyplývajú povinnosti aj z ďalších ustanovení ZDP a aj zo zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov /ďalej len "ZSD"). Aj tými sa musíme zaoberať. V týchto dňoch je táto problematika o to aktuálnejšia, že dvanástou novelou ZDP boli mnohé z týchto ustanovení zmenené. Zákon č. 688/2006 Z. z. pozostáva zo štyroch článkov. Čl. I. tohto zákona tvorí novela ZDP obsahujúca 106 bodov. Časť bodov (konkrétne 20 zmien) tejto novely nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, tri zmeny 1. apríla 2007 a ostatné body (takmer 90 zmien) 1. januára 2007. Pozrime sa na tieto povinnosti z chronologického hľadiska, a to od nástupu zamestnanca do zamestnania. 1. SPLNENIE REGISTRAČNEJ POVINNOSTI Ak ide o prvého zamestnanca konkrétnej právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá sa tým stáva zamestnávateľom - platiteľom dane (napr. živnostník, ktorý predtým nikoho nezamestnával, prijal zamestnanca), netreba zabudnúť na splnenie registračnej povinnosti v zmysle § 31 ods. 4 ZSD. Podľa cit. ustanovenia platiteľ dane je povinný registrovať sa u správcu dane najneskôr do 15 dní od vzniku povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň. Je potrebné mať na zreteli tiež povinnosť oznámiť zmeny údajov a najmä zánik daňovej povinnosti. Daňovník by mať na zreteli, že nesplnenie povinností nepeňažnej povahy sa považuje za správny delikt. Podľa § 35 ods. 7 ZSD ak daňový subjekt nesplní registračnú alebo oznamovaciu povinnosť, správca dane (daňový úrad) mu uloží pokutu najmenej vo výške 2 000 Sk a najviac 100 000 Sk. Dodajme ešte, že v jednotlivých odsekoch § 35 ZSD je upravené pokutovanie za konkrétny druh správneho deliktu. V zmysle § 35 ods. 12 ZSD sa pokuty ukladajú aj za nesplnenie iných povinností nepeňažnej povahy podľa ZSD, osobitných predpisov alebo povinností uložených správcom dane. 2. VEDENIE MZDOVÉHO LISTU Každému novému zamestnancovi musí zamestnávateľ zaviesť mzdový list. Podľa § 39 ods. 1 ZDP zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, je povinný viesť pre zamestnancov mzdové listy s výnimkou uvedenou v ods. 4 a výplatné listiny vrátane ich rekapitulácie za každý kalendárny mesiac aj za celé zdaňovacie obdobie. Mzdový list musí obsahovať: a) meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce, b) rodné číslo zamestnanca, c) adresu trvalého pobytu zamestnanca, d) meno, priezvisko a rodné číslo manželky, na ktorú zamestnanec uplatňuje nezdaniteľnú časť základu dane podľa § 11 ods. 1 písm. b) ("po novom" podľa § 11 ods. 3 ZDP) a meno, priezvisko a rodné číslo každého dieťaťa, na ktoré si uplatňuje daňový bonus, e) výšku jednotlivých nezdaniteľných častí základu dane s uvedením dôvodu ich priznania, f) za každý kalendárny mesiac:
- počet dní výkonu práce,
g) za celé zdaňovacie obdobie súčet jednotlivých údajov uvedených v písmene f).
Dodajme, že tieto údaje sa neuvádzajú u osôb, na ktoré sa vzťahujú osobitné spôsoby vykazovania údajov podľa osobitného predpisu (napr. pri výkone štátnej služby niektorých príslušníkov SIS a pod.). Dodajme tiež, že zamestnávateľ môže namiesto mzdových listov viesť pre zamestnancov, ktorí poberajú len nepeňažné príjmy, evidenciu (zoznam) obsahujúcu meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce, jeho rodné číslo, adresu trvalého pobytu, údaj o trvaní pracovnej činnosti a úhrn nepeňažných príjmov.
- súhrn vyplatených zdaniteľných miezd (presnejšie zdaniteľných príjmov) bez ohľadu na to, či ide o peňažné plnenie alebo o nepeňažné plnenie, - sumy oslobodené od dane, - sumy poistného a príspevku, ktoré je povinný platiť zamestnanec, - základ dane, nezdaniteľné časti základu dane, zdaniteľnú mzdu, - preddavok na daň, - sumu daňového bonusu, 3. UMOŽNENIE VYPLNENIA A PODPÍSANIA VYHLÁSENIA PODĽA § 36 ODS. 6 ZDP ZAMESTNANCOM A PREVZATIE DOKLADOV PODĽA § 37 ZDP ZDP neurčuje zamestnávateľovi povinnosť upozorniť zamestnanca na možnosť uplatniť si nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 ZDP a daňový bonus. Musí mu však umožniť vyplniť a podpísať vyhlásenie podľa § 36 ods. 6 ZDP a najmä nemôže napr. kvôli svojim neurčitým pochybnostiam odmietnuť prijať podpísané vyhlásenie, napr. s odôvodnením, že mu nedôveruje a má podozrenie, že si tieto sumy uplatňuje aj u iného zamestnávateľa! Takýto postup zamestnávateľa (vyskytuje sa najmä v prípade kratšieho pracovného úväzku alebo pri dohodách o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru) sa síce dá pochopiť a možno to považovať aj za určitú prezieravosť, ale je v rozpore so zákonom. Takúto pochybnosť zamestnanec objektívne nemôže vyvrátiť, maximálne môže predložiť potvrdenie vystavené zamestnávateľom manželky (ak je ženatý, manželka pracuje a jej zamestnávateľ ho nad rámec povinností uložených zákonom vystaví) o tom, že si daňový bonus na deti neuplatňuje ona. Poznamenávam, že aj ja by som bola za zakomponovanie takejto povinnosti do ZDP (aspoň do doby, kým sa budú v plnej miere pravidelne a pohotovo využívať informácie z III. časti ročného Hlásenia...). Zatiaľ to však v zákone zakotvené nie je. Nikto však nemôže dokladmi hodnoverne preukázať, že mu neplynú žiadne iné príjmy a že nemá súbežne aj iného zamestnávateľa, u ktorého by si uplatnil nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 ZDP a daňový bonus. Pre čestného zamestnanca, najmä čerstvého absolventa školy, je takáto nedôvera zo strany zamestnávateľa doslova ľadovou sprchou a možno pochopiť jeho sklamanie a rozhorčenie. Zamestnávateľ nemusí prekypovať prehnanou iniciatívou, pretože za všetky údaje, ktoré zamestnanec uvedie a podpíše v príslušných tlačivách (vyhlásenie, žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania a pod.), nesie plnú zodpovednosť tento zamestnanec nie zamestnávateľ. Druhou stranou tej istej mince je však nedostatočný postih zamestnanca, ktorý uviedol nepravdivé či neúplné údaje, alebo ich zmeny včas neoznámil. Tu je potrebné zákon, ktorý je postavený na prezumpcii neviny, sprísniť. K tejto téme sa ešte vrátime. Podľa § 36 ods. 6 zamestnávateľ - platiteľ dane prihliadne na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (po novelizácii) a na daňový bonus, ak zamestnanec podá do konca mesiaca, v ktorom nastúpil do zamestnania, a každoročne najneskôr do konca januára alebo v priebehu zdaňovacieho obdobia písomné vyhlásenie o tom, že: a) uplatňuje daňový bonus a že spĺňa podmienky na jeho priznanie, prípadne kedy a ako sa zmenili, b) súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka [po novele je doplnené, že máme na zreteli sumu podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP] a daňový bonus u iného zamestnávateľa a že právo na daňový bonus na tie isté osoby súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje iný daňovník, c) je poberateľom dôchodku uvedeného v § 11 ods. 2 (po novelizácii ods. 7). Tieto skutočnosti je potrebné preukázať hodnovernými dokladmi v súlade s § 37 ZDP. Zamestnávateľ na ne prihliadne už v kalendárnom mesiaci (čiže pri výpočte preddavku zo mzdy za daný mesiac), v ktorom zamestnanec nastúpil do zamestnania, ak ich preukáže včas a ak si ich neuplatnil v tomto kalendárnom mesiaci u iného zamestnávateľa. Pokiaľ to zamestnanec "nestihne", zohľadnia sa začínajúc kalendárnym mesiacom nasledujúcim po mesiaci, v ktorom boli preukázané. U daňovníka, ktorý nie je poberateľom dôchodku podľa § 11 ods. 2 ZDP (od 1. 1. 2007 ods. 7), túto skutočnosť, pochopiteľne, nie je potrebné preukazovať nijakými dokladmi. 4. POVINNOSŤ ZDAŇOVAŤ PRÍJMY ZAMESTNANCOV V PRIEBEHU ROKA V období od 1. 1. 2004 do konca roku 2005 sa všetky príjmy zo závislej činnosti zdaňovali preddavkovým spôsobom podľa § 35 ZDP. Časť príjmov zo závislej činnosti bola v priebehu roku 2006 zdanená zrážkou podľa § 43 ods. 3 písm. j) ZDP, ktorý bol do ZDP zakomponovaný s účinnosťou od 1. 1. 2006. 5. VYKONANIE ROČNÉHO ZÚČTOVANIA PREDDAVKOV NA DAŇ Zamestnávateľ - platiteľ dane vykoná ročné zúčtovanie len zamestnancovi, ktorý splnil určené podmienky a ktorý nie je povinný podať daňové priznanie podľa § 32. Dodajme, že daňové priznanie je povinný podať aj daňovník, ktorý mal len príjmy zo závislej činnosti (napr. z pracovného pomeru) presahujúce sumu uvedenú v bode 1 (t.j. 45 408 Sk v roku 2006), ak: a) tieto príjmy plynuli od zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane a ani zahraničným platiteľom dane podľa § 48 - ide teda o príjmy za prácu vykonávanú na našom území u takéhoto zamestnávateľa, b) tieto príjmy plynuli zo zdrojov v zahraničí, čiže príjmy zo závislej činnosti vykonávanej v zahraničí, okrem prípadov uvedených v ods. 4, c) nemožno z týchto príjmov zraziť preddavok na daň [nepeňažné plnenie podľa § 35 ods. 3 písm. a) ZDP], d) daňovník:
e) daňovník, ktorému síce bolo vykonané ročné zúčtovanie preddavkov na daň, ale:
f) došlo k zániku zamestnávateľa bez právneho nástupcu (§ 38 ods. 8 ZDP). 6. VYSTAVOVANIE A DORUČOVANIE POTVRDENÍ A INÝCH DOKLADOV Zamestnávateľ - platiteľ dane je povinný za obdobie, za ktoré zamestnancovi vyplácal zdaniteľnú mzdu, vystaviť doklad o súhrnných údajoch uvedených na mzdovom liste, prípadne v evidencii podľa ods. 4, ktoré sú rozhodujúce na výpočet zdaniteľnej mzdy, preddavkov na daň, dane a na priznanie daňového bonusu za príslušné zdaňovacie obdobie a doručiť zamestnancovi najneskôr do: b) konca apríla roku, v ktorom zamestnancovi vykonal ročné zúčtovanie alebo c) do 10. februára po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom alebo za ktoré zamestnávateľ vyplatil príjem zo závislej činnosti zamestnancovi, ktorý žiada o vykonanie ročného zúčtovania iného zamestnávateľa, ak o vystavenie dokladu požiada najneskôr do 5. februára po skončení zdaňovacieho obdobia. Zamestnávateľ je povinný na žiadosť zamestnanca vystaviť aj potvrdenie o zaplatení dane na účely § 50. Zamestnávateľ - platiteľ dane je povinný kópie dokladov uvedených v ods. 1 a 4 až 6 uchovávať po dobu ustanovenú osobitným predpisom (zákonom o účtovníctve). 7. PODÁVANIE PREHĽADOV A HLÁSENÍ Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, je povinný predkladať miestne príslušnému správcovi dane: a) prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň (a s účinnosťou od 1. 1. 2007 aj o dani zrazenej podľa § 43) z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil, a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny štvrťrok (ďalej len "prehľad"), b) hlásenie o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti znížených o sumy podľa § 5 ods. 8 a o daňovom bonuse, poskytnutých jednotlivým zamestnancom bez ohľadu na to, či ide o peňažné alebo nepeňažné plnenie za uplynulé zdaňovacie obdobie, a o zrazených preddavkoch na daň; hlásenie obsahuje v III. časti aj údaje o osobe, ktorej bol príjem poskytnutý (meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu, jej rodné číslo, výšku zrazeného preddavku na daň, sumu priznaného a vyplateného daňového bonusu, zrazenú daň a základ dane), ak nejde o osoby, na ktoré sa vzťahuje vykazovanie údajov podľa osobitného predpisu (napr. niektorí príslušníci SIS). Zároveň na základe zmeny znenia § 49 ods. 2 ZDP je zamestnávateľ povinný štvrťročný prehľad predložiť do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho štvrťroka - nie do 30 dní po jeho uplynutí, ako tomu bolo dosiaľ. Problémy vznikali niektorým zamestnávateľom s výplatným termínom v posledný deň mesiaca (napr. za jún dňa 31. júla), resp. s rôznymi výplatnými termínmi, ak časť miezd vyplácali až v posledný deň mesiaca. Zamestnávateľ totiž neporuší zákon, ak vyplatí mzdu aj v posledný deň nasledujúceho mesiaca. Podľa § 129 Zákonníka práce mzda je splatná pozadu za mesačné obdobie, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej alebo pracovnej zmluve nedohodlo inak. Problémy teda vznikali v júli, októbri a januári, ktoré majú 31 dní, ak mzdy za predchádzajúci mesiac - posledný mesiac štvrťroka - boli vyplatené 31., ale prehľady za štvrťrok museli byť podané do 30. Dodajme, že daňovému subjektu, ktorý nepredložil v ustanovenej lehote hlásenie alebo prehľad, správca dane uloží pokutu 2 000 Sk v súlade s § 35 ods. 6 ZSD. Pokiaľ by ich nepodal ani v lehote určenej správcom dane vo výzve, pokuta bude predstavovať 4 000 Sk. Ako už bolo uvedené, súčasťou prehľadu budú aj žiadosti o poukázanie sumy daňového bonusu. Mzda za december 2006 (prípadne aj predchádzajúce mesiace) vyplatená do 31. januára 2007 sa podľa § 4 ods. 3 ZDP považuje u zamestnanca za súčasť základu dane za rok 2006 (a bude zahrnutá do III. časti hlásenia za rok 2006). Preddavok z nej zrazený zamestnávateľ uvádza vo štvrťročnom prehľade za IV. štvrťrok 2006 podanom do 31. januára 2007. Použije doterajšie tlačivo prehľadu bez uvedenia dane zrazenej podľa § 43 a bez žiadosti o poukázanie sumy daňového bonusu. Tieto preddavky môže použiť na vyplatenie daňového bonusu. Mzda za január 2007 (prípadne aj predchádzajúce mesiace) vyplatená po 31. 1. 2007 (vo februári) sa u zamestnanca považuje za súčasť základu dane za rok 2007 (a bude zahrnutá do III. časti hlásenia za rok 2007). Preddavok z nej zrazený zamestnávateľ uvedie v 1. stĺpci prehľadu za I. štvrťrok 2007 podanom do 30. apríla 2007. Použije nové tlačivo prehľadu už s uvedením dane zrazenej podľa § 43 a so žiadosťou o poukázanie sumy daňového bonusu. Tieto preddavky na daň a daň môže použiť na vyplatenie daňového bonusu. V tomto prehľade bude uvedená po prvý raz daň podľa § 43 zrazená v januári 2007 (z príjmu vyplateného v januári za december, prípadne aj predchádzajúce mesiace), pričom daň zrazená v decembri sa ešte uvádzala v Oznámení podľa § 43, ktoré bolo potrebné podať do 15. januára. (Ing. Valéria Jarinkovičová - Poradca 5-6/2007)
Podrobnejšie rozpracovanie tejto témy sa nachádza v publikácii Poradca 4/2007, kde nájdete aj jednotlivé príklady.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PREPLATOK NA DANI Slečna Milá zmaturovala v júni 2006 a 18. septembra 2006 nastúpila do zamestnania. Ešte v ten istý deň podpísala vyhlásenie podľa § 36 ods. 6 ZDP, v ktorom potvrdila, že si súčasne neuplatňuje nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka u iného zamestnávateľa. Zamestnávateľ pri výpočte preddavku na daň zo mzdy za september od základu dane sumu 7 568 Sk odpočítal. V rámci ročného zúčtovania, resp. prostredníctvom daňového priznania sa základ dane slečny Milej (bez ohľadu na počet odpracovaných mesiacov) zníži o celoročnú nezdaniteľnú časť vo výške 90 816 Sk, takže jej vznikne preplatok na dani. ZDANENIE ZRÁŽKOU DANE Pán Švárny je zamestnaný v istej s.r.o., kde si uplatňuje nezdaniteľné časti základu dane. Vo februári 2006 mal podpísanú jednu dohodu o vykonaní práce s istou a.s. a v marci mu vyplatili odmenu. Z odmeny 4 000 Sk zrazili daň zrážkou vo výške 760 Sk. NEZDANITEĽNÁ ČASŤ Predpokladajme, že základ dane daňovníka pána Bystrého za rok 2007 bude činiť 780 000 Sk (65 000 Sk mesačne, t.j. približne 75 057 Sk hrubého príjmu). Uvedený 44,2-násobok životného minima (4 980 Sk) predstavuje 220 116 Sk, jedna štvrtina základu dane činí 195 000 Sk. Rozdielu týchto súm (220 116 - 195 000) zodpovedá nezdaniteľná časť 25 116 Sk. Otázky vypracovala:
( Ing. Valéria Jarinkovičová - Poradca 5-6/2007 )
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* K úspechu sa nedá dôjsť disciplinovaným čakaním v rade. * Ak ste na prvý pokus neuspeli, treba zmeniť definíciu úspechu. * Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať. * Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda. (Murphyho zákonník)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KONKURZY A OBSADZOVANIE VOĽNÝCH PRACOVNÝCH MIEST Každý sa z času na čas rád pristaví pri inzerátoch na voľné pracovné miesta. Tieto bývajú zverejnené v novinách, v časopisoch, na internete, ba aj na verejne prístupných miestach v supermarketoch. Ten, kto má záujem o prácu v štátnej službe by mal podrobne sledovať internetovú stránku Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, na ktorej sú pravidelne zverejňované voľné pracovné miesta. Ponuka práce v zahraničí Pokiaľ záujemca o zamestnanie uvidí pre neho vhodnú ponuku na prácu v zahraničí, najskôr by sa mal informovať na Ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny so sídlom v Bratislave, či agentúra, ktorá prácu ponúka, má na takúto činnosť povolenie vydané Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny. Len tak sa vyhne nemilému prekvapeniu, že sa ocitne v cudzine bez práce, bez povolenia na prácu, bez zabezpečeného ubytovania, bez finančných prostriedkov, pričom za sprostredkovanie takejto práce zaplatil niekoľko desiatok tisíc korún. Predzmluvné vzťahy upravuje § 41 ZP. Uchádzač o zamestnanie by sa mal zaujímať u budúceho zamestnávateľa o podmienky, za ktorých by mal prácu po uzatvorení pracovnej zmluvy vykonávať. Bolo by vhodné, aby si uchádzač zistil o svojom budúcom zamestnávateľovi:
Požiadavky zamestnávateľa Zamestnávateľ v ponuke voľného pracovného miesta by mal uviesť aké vzdelanie a kvalifikačné predpoklady od budúceho zamestnanca požaduje, či požaduje výpis alebo odpis z Registra trestov Slovenskej republiky, prípadne iný predpoklad, napríklad vodičské oprávnenie, zváračský preukaz, prípadne preukaz obsluhy určitého stroja alebo zariadenia. Zamestnávateľ môže uzatvoriť pracovnú zmluvu len s fyzickou osobou zdravotne spôsobilou, alebo psychicky spôsobilou na túto prácu, alebo s fyzickou osobou, ktorá spĺňa iný predpoklad podľa osobitného zákona. BOZP V súlade s § 6 ods. 1 písm. o) zákona číslo 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov je zamestnávateľ v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci povinný zaraďovať zamestnancov na výkon práce so zreteľom na ich zdravotný stav a schopnosti a na ich vek, kvalifikačné predpoklady a odbornú spôsobilosť podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, a nedovoliť, aby vykonávali práce, ktoré nezodpovedajú ich zdravotnému stavu a schopnostiam, a na ktoré nemajú vek, kvalifikačné predpoklady a doklad o odbornej spôsobilosti podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Na základe uvedeného, súčasťou konkurzu, prípadne výberového konania na voľné pracovné miesto má byť zo strany zamestnávateľa od uchádzačov požadované aj preukázanie zdravotnej spôsobilosti na prácu, ktorú budú vykonávať, napríklad na prácu vo výške, so zbraňou a pod. V tejto súvislosti je potrebné zamestnávateľov upozorniť na ustanovenie § 26 zákona číslo 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, o pracovnej zdravotnej službe.
Výberové konanie Zamestnávateľ má uviesť vo svojom inzeráte aj posledný termín, ku ktorému je možné podať zamestnávateľovi žiadosť o prihlásenie na voľné pracovné miesto. Životopis, ktorý uchádzač zamestnávateľovi so žiadosťou predkladá, je tzv. štruktúrovaný. Uvádzajú sa v ňom len informácie, ktoré súvisia s prácou, ktorú bude vykonávať, dosiahnuté vzdelanie a získaná prax. Zamestnávateľ môže od fyzickej osoby, ktorá už bola zamestnávaná, požadovať predloženie pracovného posudku a potvrdenia o zamestnaní. Zamestnávateľ nesmie pri konkurze a výberovom konaní vyžadovať od fyzickej osoby informácie:
od uchádzača požadovať ukážku a spôsob práce na pracovisku, pokiaľ táto skutočnosť nebola vopred uvedená ako súčasť konkurzu a výberového konania pre všetkých uchádzačov. Inšpektorát práce Na inšpektoráty práce často dochádzajú podnety od fyzických osôb, že v rámci konkurzu na voľné pracovné miesto odpracovali u zamestnávateľa niekedy až tri dni bez toho, aby im bola preplatená za tieto dni mzda a vydaný od zamestnávateľa doklad o zamestnaní. V prípade, že kontrolné orgány - inšpektori práce a zamestnanci úradov práce sociálnych vecí a rodiny pri kontrole zistia, že na pracovisku vykonáva prácu osoba bez pracovnej pracovnej zmluvy alebo bez dohody o vykonaní práce alebo bez dohody o brigádnickej práci študentov a bez prihlásenia takejto osoby do sociálnej poisťovne, môžu takúto prácu kvalifikovať ako nelegálne zamestnávanie podľa zákona číslo 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Práva a povinnosti zamestnanca Pred uzatvorením pracovnej zmluvy je zamestnávateľ povinný oboznámiť fyzickú osobu s právami a povinnosťami, ktoré pre ňu vyplynú z pracovnej zmluvy, s pracovnými podmienkami a mzdovými podmienkami, za ktorých má prácu vykonávať. Pokiaľ je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve, tak by mal zamestnávateľ oboznámiť uchádzača s konkrétnymi ustanoveniami kolektívnej zmluvy, ktoré sa budú vzťahovať na ním vykonávanú prácu. V prípade, že u zamestnávateľa nepôsobí odborový orgán alebo nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve, mal by zamestnávateľ uchádzača oboznámiť so stupňom náročnosti práce (ďalej len "stupeň") príslušného pracovného miesta. Tieto stupne, celkom je ich šesť, sú uvedené v Prílohe k Zákonníku práce, kde sú pracovné miesta vymedzené charakteristikami podľa miery zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti práce zamestnanca. Minimálny mzdový nárok zamestnanca sa odvíja aj od toho, do ktorého stupňa je zamestnanec zaradený. Na uzatvorenie pracovnej zmluvy s mladistvým je zamestnávateľ povinný vyžiadať si vyjadrenie jeho zákonného zástupcu. Fyzická osoba - uchádzač o zamestnanie, je povinný informovať zamestnávateľa o skutočnostiach, ktoré bránia výkonu práce alebo ktoré by mohli zamestnávateľovi spôsobiť ujmu, a o dĺžke pracovného času u iného zamestnávateľa, ak ide o mladistvého. Zamestnávateľ pri prijímaní fyzickej osoby do zamestnania nesmie porušiť zásadu rovnakého zaobchádzania, ak ide o prístup k zamestnaniu. Zamestnávateľ je v pracovnoprávnych vzťahoch povinný zaobchádzať so zamestnancami, ako aj s uchádzačmi o zamestnanie v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou pre oblasť pracovnoprávnych vzťahov osobitným zákonom o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon). Diskriminácia v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa zakazuje aj z dôvodu manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia. Záver Ak zamestnávateľ pri vzniku pracovného pomeru poruší vyššie uvedené povinnosti, fyzická osoba má právo na primeranú peňažnú náhradu, o ktorej rozhodne príslušný súd.
( JUDr. Danica Bedlovičová - PaM 3/2007 )
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 44 UVEREJNENÁ 17.2.2007 72. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Protokolu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise továrenských alebo obchodných známok 72. Výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, ktorým sa mení výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy č. 654/2005 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v železničnej doprave ČIASTKA 45 UVEREJNENÁ 17.2.2007 74. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode 75. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode ČIASTKA 46 UVEREJNENÁ 20.2.2007 76. Zákon o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov ČIASTKA 47 UVEREJNENÁ 21.2.2007 77. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Medzinárodného dohovoru o ochrane rastlín 78. Opatrenie Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 422/2003 Z. z. o úprave dispozičných oprávnení správcov majetku štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva školstva Slovenskej republiky pri nakladaní s majetkom štátu 79. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o ustanovení hodnoty služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Železničnej polície v roku 2007 ČIASTKA 48 UVEREJNENÁ 23.2.2007 80. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach vydávania licencií na dovoz a vývoz poľnohospodárskych výrobkov a potravinárskych výrobkov 81. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou jednotnej platby na plochu 82. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou osobitnej platby na cukor 83. Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní výnosu o ustanovení hodnoty služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Policajného zboru v roku 2007 (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Marec 2007 8. 3. - štvrtok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VNÚTROPODNIKOVÁ KOMUNIKÁCIA - PRÍČINY ZLYHÁVANIA Efektívnosť riadenia podniku je determinovaná kvalitou vnútropodnikovej komunikácie. Komunikácia je základným a integrujúcim nástrojom riadenia podniku, ktorý slúži na "spájanie" a "zjednocovanie" ľudí za účelom dosahovania vytýčených podnikových cieľov. Úlohou každého manažéra je zabezpečiť nestranný voľný tok informácií. Takéto informačné prepojenie má pozitívny vplyv na produktivitu práce oboch zúčastnených strán komunikácie (ako na manažérov, tak aj na radových zamestnancov). Efektívny tok informácií zvyšuje motiváciu, zodpovednosť a výkon, odstraňuje napätie, eliminuje chybovosť v práci, podporuje súťaživosť, uľahčuje adaptáciu na novovytvorené podmienky (zmeny v podniku),kladne pôsobí na pracovnú morálku a na kreovanie pocitov spolupatričnosti a lojality v podniku. Avšak komunikácia zriedkakedy prebieha za ideálnych podmienok. Existuje veľké množstvo komunikačných bariér, ktoré bránia v jej hladkom priebehu a narúšajú možnosť vymieňať si názory, pocity, myšlienky a návrhy tak efektívne, ako by sme si to predstavovali. Z tohto dôvodu je nevyhnutné ich identifikovať a potom hľadať možnosti ich odstránenia. Tieto bariéry možno určiť na základe spätnej väzby:
BARIÉRY KOMUNIKÁCIE
Na strane prostredia, resp. podniku a jeho riadenia môžu vzniknúť nasledovné objektívne a subjektívne bariéry:
Interferencie, šumy
Časová tieseň
Komunikačné preťaženie
Nedostatok komunikačných tokov
Čínsky šepot
Kultúrne, jazykové a etnické odlišnosti
(Ing. Henrieta Príglová - DÚVaP 1/2007)
Na strane účastníkov komunikácie, či už manažérov alebo radových zamestnancov môžu nastať určité bariéry. Jednotlivé bariéry, ktoré môžu vzniknúť sa dočítate v nasledujúcom čísle em@ilových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 7/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 3/2007
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 3/2007
Práca a mzdy bez chýb, pokút a penále – formát A4, 92 s. Nový mesačník, je určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, ale aj študentom a všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov. č. 3/2007
Verejná správa – formát A5, 96 s. mesačník Odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli, autori sú renomovaní odborníci. č. 3/2007
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 2/2007
č. 2/2007 - Verejná správa
Edícia veselo i vážne MURPHYHO ZBIERKA ZÁKONOV A6 (156 s.) Človek, ako sa aj na korunu tvorstva patrí, má viacero vlastností, ktoré ostatným tvorom chýbajú. Napríklad sa vie vyhovárať, ak niečo pobabre. Vyhovárať sa dá prakticky na všetko – na počasie, vládu, boha, prírodu i osud. Vyhovárať sa na niečo tak človeku vzdialené ako je vláda alebo boh je síce pohodlné, ale, keďže to robí každý, málo originálne. Oveľa lepšie, je vyhovárať sa na zákon: " Ja nič, ja muzikant, na vine je zákon." O zákonoch, sú všeobecne známe dve veci: že sú hlúpe a že za ich nerešpektovanie, ak človeku na to prídu, je basa. !!! NOVINKA !!! Daňové priznania za rok 2006 - formát A5 Publikácia obsahuje rozbor najdôležitejších ustanovení zákona o dani z príjmov, príklady na vyplnenie daňových priznaní, vyplnené tlačivá daňových priznaní a problematiku ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Je tlačená vo fialovej farbe. !!! NOVINKA !!! Daňové výdavky A-Z 2007 – formát A5 Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy. PRIPRAVUJEME Poradca č. 8/2007 (vyjde v III/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2007 |