Em@ilové noviny

 

č. 4/2017

28. 2. 2017

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Základná zmena vo vytýkacom konaní je v tom, že sa ustanovili rozdielne následky neuposlúchnutia výzvy správcu dane na odstránenie nedostatkov podaného daňového priznania, a to podľa toho či majú vplyv na daň alebo uplatnený nárok alebo nie. Ako postupovať pri daňovej kontrole? Odpovieme v našej téme čísla.

Zamestnávateľ má povinnosť zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím, ak zamestnáva najmenej 20 zamestnancov
a ak príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v evidencii uchádzačov o zamestnanie vedie občanov so zdravotným postihnutím. Ak sú splnené tieto podmienky zamestnávateľ je povinný zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím v počte, ktorý predstavuje 3,2 % z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa. Viac ponúka druhá téma čísla.

Všeobecne obľúbená, tak trocha kondičná, regeneračne – liečebná kombinovaná procedúra, ktorej princíp je založený na rôzne dlho trvajúcom prehriatí organizmu s následným rozlične rýchlym a intenzívnym ochladením, sa nazýva teplovzdušným kúpeľom alebo saunovaním (podľa fínskeho slova „sauna“ – jama v zemi). Má viac ako dvojtisícročnú históriu; poznali ho severoamerickí Indiáni aj severské európske národy alebo starí Slovania (tí používali názov „stuba“). Zariadenie na saunovanie sa v priebehu plynúceho čas menilo – od jám v zemi, kde na ľudský organizmus z hĺbky pôsobil teplý vzduch, až ku dnešným najmodernejším typom sáun.

Prajeme vám príjemné čítanie a tešíme sa na ďalšie stretnutie

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
DAŇOVÝ PORIADOK

V praxi to bude znamenať, že správca dane naďalej bude vyzývať daňový subjekt vždy keď bude mať pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti podaného daňového priznania alebo jeho príloh, pričom na ich odstránenie určí najmenej 15-dňovú lehotu. V prípade, ak daňový subjekt neuposlúchne výzvu správcu dane a neodstráni nedostatky, pričom tieto nedostatky nemajú vplyv na výšku dane, resp. na uplatnený nárok, môže ich správca dane opraviť sám. Pôjde najmä o neuvedenie zdaňovacieho obdobia, čísla SK NACE, alebo nesprávne uvedené preddavky. Pri nedostatkoch, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo na uplatnený nárok bude môcť správca dane určiť daň alebo výšku nároku v skrátenom vyrubovacom konaní, t.j. novozavedeným inštitútom, ktorým je vyrubovací rozkaz. Rozhodnutie správcu dane pre ktorý spôsob odstránenia nedostatkov v daňovom priznaní sa rozhodne bude závisieť od toho, či bude mať dostatok dôkazov a skutočností aby určil daň bez daňovej kontroly, t.j. vyrubovacím rozkazom.
Ako následok neuposlúchnutia výzvy na odstránenie nedostatkov už nebude určenie dane podľa pomôcok. Ďalšia zmena sa týka postupu správcu dane v prípade daňového priznania, ktoré nebude podpísané alebo bude podpísané neoprávnenou osobou alebo nebude podané na tlačive platnom pre príslušné zdaňovacie obdobie. V týchto prípadoch správca dane zašle daňovému subjektu výzvu na odstránenie nedostatkov podania podľa § 13, pričom sa uplatnia aj následky tohto ustanovenia, to zn. že ak daňový subjekt neodstráni nedostatky daňového priznania v požadovanom rozsahu a v určenej lehote, bude sa považovať daňové priznanie za nepodané.
Daňový subjekt bude musieť podať „nove“ daňové priznanie, ktoré už ale bude podané oneskorene, preto následne budú uložené aj sankcie za oneskorené podanie daňového priznania. Rozdiel medzi uvedenými výzvami je teda aj v následkoch ich neuposlúchnutia. Ak daňový subjekt neuposlúchne výzvu podľa § 17, daňové priznanie sa považuje za podané s nedostatkami, ktoré je potrebné následne odstrániť (vyrubovacím rozkazom alebo daňovou kontrolou), pri neuposlúchnutí výzvy podľa § 13 sa hľadí na daňové priznanie ako by nebolo podané vôbec.
Ing. B.Jurčíková

PODANIE DAŇOVÉHO PRIZNANIA

Daňový subjekt má povinnosť podať za príslušné zdaňovacie obdobie daňové priznanie, ktorého tlačivo je platné pre príslušné zdaňovacie obdobie. Daňový subjekt podá daňové priznanie na tlačive, ktoré je platné, ale pre iné zdaňovacie obdobie.
Považuje sa podanie daňového priznanie za podané v lehote?
Dopustil sa daňový subjekt správneho deliktu?

Daňovník je povinný podať daňové priznanie na takom tlačive, ktoré je platné pre príslušné zdaňovacie obdobie, za ktoré toto daňové priznanie podáva.
Ak daňovník podá daňové priznanie síce na platnom tlačive, ale nie pre to zdaňovacie obdobie, za ktoré daňové priznanie podáva, správca dane považuje, toto daňové priznanie za nepodané.
Správca dane následne vyzve daňový subjekt na podanie daňového priznania s tým, že oznámi daňovému subjektu, že podanie daňového priznania na nesprávnom tlačive a považuje sa za nepodané.


SPRÁVY DELIKT

Daňovník podal v ustanovenej lehote za ZO 2015 daňové priznanie k DPFO na tlačive, ktoré je platné pre ZO 2014. Správca dane po uvedenom zistení vyzve daňovníka na podanie daňového priznania k DPFO na tlačive platné pre ZO 2014 a poučí ho o následkoch jeho nepodania v lehote uvedenej vo výzve.
Dopustil sa daňový subjekt správneho deliktu?

Áno, ak daňový subjekt nepodá daňové priznanie v lehote určenej vo výzve a podá ho až po tejto lehote, daňový subjekt sa dopustil správneho deliktu podľa § 154 ods. 1 písm. a) tretí bod daňového poriadku, za ktorý správca dane uloží pokutu najmenej 60 € a najviac 32 000 €.


DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE

Skrátené vyrubovacie konanie, ktoré správca dane môže uplatniť sa rovnako ako určenie dane podľa pomôcok považuje za náhradný spôsob určenia dane.
Môže daňový subjekt podať dodatočné daňové priznanie po vydaní rozhodnutia v skrátenom vyrubovacom konaní?


Skrátené vyrubovacie konanie ( vyrubovací rozkaz), ktoré správca dane môže uplatniť od 1. 1. 2017 sa rovnako ako určenie dane podľa pomôcok považuje za náhradný spôsob určenia dane alebo rozdielu dane a jeho následného vyrubenia. Ak podľa správcu dane boli splnené podmienky na vydanie rozhodnutia v skrátenom vyrubovacom konaní podľa § 68a daňového poriadku nadväzne na § 17 daňového poriadku, s ktorým vyrubovací rozkaz bezprostredne súvisí, správca dane vydaná za toto zdaňovacie obdobie vyrubovací rozkaz aj bez toho aby vykonal daňovú kontrolu. Vydaním vyrubovacieho rozkazu správca dane vyrubí daňovému subjektu daň alebo rozdiel dane oproti dani uvedenej v daňovom priznaní na základe skutočností a dôkazov, ktoré si zaobstaral sám bez súčinnosti s daňovým subjektom, napr. vyhľadávacou činnosťou, miestnym zisťovaním dožiadaním, oznamovacou činnosťou od iných daňovníkov a pod.
Po dni vydania vyrubovacieho rozkazu daňový subjekt nemôže podať dodatočné daňové priznanie, za ktoré vyrubil rozdiel dane vyrubovacím rozkazom.




(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 3-4/2017 )

PLNENIE POVINNÉHO PODIELU ZAMESTNÁVANIA OBČANOV SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM

TÚTO POVINNOSŤ UKLADÁ ZAMESTNÁVATEĽOVI zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon“), ktorí ustanovuje aj ďalšie povinnosti zamestnávateľa súvisiace so zamestnávaním občanov so ZP (bez ohľadu na ich počet). Ide o tieto povinnosti:
  • viesť evidenciu zamestnancov - občanov so zdravotným postihnutím (ďalej občanov so ZP),
  • zabezpečovať pre občanov so ZP vhodné podmienky na výkon práce,
  • vykonávať zaškoľovanie občanov so ZP a počas ich zamestnávania venovať osobitnú starostlivosť zvyšovaniu ich kvalifikácie,
  • preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so ZP na celkovom počte zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok a to najenskôr do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka; plnenie povinnosti sa preukazuje na tlačive predpísanom Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“) s názvom „Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím“.

  • Príklad
    Zamestnávateľ zamestnáva 22 zamestnancov. Z tohto 4 zamestnanci vykonávajú zárobkovú činnosť na základe dohody o pracovnej činnosti a 2 na základe dohody o brigádnickej práci študentov.
    Je zamestnávateľ povinný zamestnávať občanov so ZP, resp. preukazovať toto plnenie na predpísanom ročnom výkaze?
    Povinnosť zamestnávať občanov so ZP sa vzťahuje len na toho zamestnávateľa, ktorý zamestnáva najmenej 20 zamestnancov a ak úrad v evidencii uchádzačov o zamestnanie vedie občanov so ZP. U zamestnávateľa síce pracuje 22 zamestnancov, ale zamestnanci, ktorí u zamestnávateľa vykonávajú zárobkovú činnosť na základe jednej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študentov), sa do celkového počtu zamestnancov na tento účel nezapočítavajú. Vzhľadom na to, že zamestnávateľ na tieto účely zamestnáva len 16 zamestnancov (22 – 6), voči príslušnému úradu povinnosť preukazovať plnenie povinného podielu zamestnávania občanov so ZP nemá.


    OBČAN SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM je na účely tohto zákona občan uznaný za invalidného podľa § 71 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a podľa § 44 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov v z.n.p.
    Občan je invalidný, ak pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou alebo ak policajt alebo profesionálny vojak v dôsledku služobného úrazu alebo choroby z povolania nie je spôsobilý vykonávať službu v ozbrojených bezpečnostných zboroch, ozbrojených zboroch, Hasičskom a záchrannom zbore, Horskej záchrannej službe, Slovenskej informačnej službe, Národnom bezpečnostnom úrade alebo v ozbrojených silách a jeho schopnosť vykonávať primerané civilné zamestnanie je v dôsledku služobného úrazu alebo choroby z povolania znížená najmenej o 20 %. Občan so zdravotným postihnutím je povinný zamestnávateľovi preukázať invaliditu a percentuálnu mieru poklesu jeho schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť z dôvodu telesnej poruchy, duševnej poruchy alebo poruchy správania rozhodnutím alebo oznámením Sociálnej poisťovne alebo posudkom útvaru sociálneho zabezpečenia podľa zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov.
    Za rok 2016 je zamestnávateľ povinný preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so ZP príslušnému úradu najneskôr do 31. marca 2017 na tlačive „Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím za rok 2016“. Za príslušný úrad sa na tieto účely rozumie úrad, v ktorého pôsobnosti sa nachádza sídlo zamestnávateľa, resp. sídlo jeho organizačnej zložky.

    URČENIE POVINNÉHO PODIELU. Počet občanov so ZP, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať, sa odvodzuje od celkového počtu zamestnancov, ktorý predstavuje priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za rok 2016. Výpočet priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách sa realizuje v súlade s Metodickými vysvetlivkami uvedenými v štatistickom výkaze ŠÚ SR „Práca 2-04“ na príslušný rok (ďalej len „metodika k výkazu „Práca 2-04“). Nad rámec identifikácie zamestnancov uvedených v metodických vysvetlivkách (5. Modul) štatistického výkazu, sa do celkového počtu zamestnancov, z ktorého sa vypočíta povinný podiel zamestnávania občanov so ZP, nezapočítavajú:
  • zamestnanci, ktorí plnia úlohy zamestnávateľa v zahraničí v súlade so zákonom č. 151/2010 Z. z. o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 403/2010 Z. z.,
  • príslušníci Policajného zboru, príslušníci Slovenskej informačnej služby, príslušníci Národného bezpečnostného úradu, príslušníci Zboru väzenskej a justičnej stráže, príslušníci Hasičského a záchranného zboru, príslušníci Horskej záchrannej služby, colníci a profesionálni vojaci, ktorí vykonávajú štátnu službu.


  • Príklad
    Zamestnávateľ spracováva ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so ZP za rok 2016. Údaje o priemernom evidenčnom počte zamestnancov čerpá zo štatistického zisťovania Práca 2-04. Štvrťročný výkaz o práci vykazuje v jednotlivých štvrťrokoch roka 2016 údaje o priemernom evidenčnom počte zamestnancov nasledovne:
    1. štvrťrok: 184,5 (priem. evid. počet zamestnancov)
    2. štvrťrok: 184,0 (priem. evid. počet zamestnancov)
    3. štvrťrok: 191,7 (priem. evid. počet zamestnancov)
    4. štvrťrok: 234,7 (priem. evid. počet zamestnancov)
    Ako má zamestnávateľ určiť počet zamestnancov – občanov so ZP, ktorých bol počas roka 2016 povinný zamestnávať?
    Počet občanov so ZP, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať, sa určí ako 3,2 % -ný podiel z celkového počtu zamestnancov. Celkový počet zamestnancov predstavuje priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok (ktorý sa určuje podľa metodiky k výkazu Práca 2-04). Vzhľadom na to, že sa údaje vo výkaze Práca 2-04 vykazujú štvrťročne, vrátane údaju „Priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách“, priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za rok (t.j. za dlhšie časové obdobie) sa určí ako aritmetický priemer údajov vykázaných za štvrťročné obdobia roku 2016. Výsledná hodnota sa zaokrúhli na 1 desatinné miesto a uvedie sa v ročnom výkaze na riadku A1 a to nasledovne: [(184,5 + 184 + 191,7 + 234,7) : 4 ] = 198,7.


    Pri výpočte priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách sa neberie na zreteľ dĺžka pracovných úväzkov zamestnancov a ani ich skutočne odpracovaný čas.

    FORMY PLNENIA POVINNÉHO PODIELU. Povinnosť zamestnávať občanov so ZP vo výške povinného podielu môže zamestnávateľ plniť aj nasledovnými náhradnými spôsobmi:
  • zadaním zákazky vhodnej na zamestnávanie občanov so ZP alebo zadaním zákazky občanovi so ZP, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť; zamestnávateľ môže zadať zákazku chránenej dielni, alebo chránenému pracovisku, ktoré zriadil občan so zdravotným postihnutím, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť
  • úhradou odvodu
  • vzájomnou kombináciou predchádzajúcich spôsobov a zamestnávania občanov so ZP.

  • Zamestnávanie občanov so ZP
    Za občana so ZP sa na účely plnenia povinného podielu považuje občan uznaný za invalidného podľa osobitného predpisu, ktorým je:
  • zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 310/2006 Z. z., v zmysle ktorého má občan pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nad 40 % a
  • zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov v z.n.p., v zmysle ktorého má občan pokles schopnosti vykonávať primerané civilné zamestnanie najmenej o 20 %.
  • Zamestnávateľ zamestnávajúci občana so ZP, ktorý má pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť:
  • najviac 70 %, si na účely plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so ZP započíta, ako keby zamestnával 1 občana so ZP
  • viac ako 70 %, si na účely plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so ZP započíta, ako keby zamestnával 3 občanov so ZP.
  • Zamestnanec - občan so ZP preukazuje zamestnávateľovi invaliditu a percentuálnu mieru poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť z dôvodu telesnej poruchy, duševnej poruchy alebo poruchy správania:
  • rozhodnutím alebo oznámením Sociálnej poisťovne alebo
  • posudkom útvaru sociálneho zabezpečenia podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov.
  • Za občana so ZP sa na účely plnenia povinného podielu považuje aj občan, ktorý:
  • po opätovnom posúdení dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu alebo po preskúmaní trvania invalidity na nárok na invalidný dôchodok, prestal byť občanom so ZP, t.j. bola mu po posúdení priznaná miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť 40 % a menej. Za občana so ZP sa na tieto účely považuje najdlhšie do troch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Sociálnej poisťovne alebo najdlhšie do troch rokov odo dňa vydania posudku, ktorým bola občanovi priznaná miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť 40 % a menej (§ 72 ods. 6 zákona o službách zamestnanosti).
  • bol poberateľom invalidného dôchodku, ktorý sa odo dňa dovŕšenia dôchodkového veku považuje za starobný dôchodok, a to odo dňa, od ktorého sa invalidný dôchodok považuje za starobný dôchodok.

  • Náhradné plnenie
    Plnenie povinnosti náhradným plnením sa uskutočňuje tak, že zamestnávateľ môže zadávať zákazku vhodnú na zamestnávanie občanov so ZP alebo zadávať zákazku občanovi so ZP, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť, pričom platbu za zákazku bolo potrebné zrealizovať najneskôr do 31. 12. 2016.
    Výška zákazky na započítanie jedného občana so ZP
    predstavuje 0,8-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ plní povinnosť zadaním zákazky. Vypočítaná suma sa zaokrúhľuje na euro nadol. Za rok 2016 je na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím výška zákazky 929 €.
    Celková cena práce (ďalej len „CCP“) je súčet priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zverejnenej ŠÚ SR za príslušné obdobie a preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, platených zamestnávateľom. Výška CCP na účely preukazovania plnenia povinného podielu za rok 2016 predstavuje 1 161,35 eura. Zákazka je dodanie tovaru alebo poskytnutie služby s peňažným plnením, ktorá sa realizuje medzi zamestnávateľom, ktorý si ňou plní povinnosť zamestnávať občanov so ZP vo výške povinného podielu a chránenou dielňou alebo chráneným pracoviskom zriadeným občanom so zdravotným postihnutím, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť.
    - Tovar je na účely tohto zákona výrobok zhotovený chránenou dielňou alebo chráneným pracoviskom a je určený na predaj. Na účely povinného podielu sa započíta celková suma platieb za odobraté tovary a uvedie sa v ročnom výkaze na riadku C1.
    - Služba je na účely tohto zákona služba, ktorá je poskytovaná chránenou dielňou alebo chráneným pracoviskom. Na účely povinného podielu sa započíta celková suma platieb za poskytnuté služby a uvedie sa v ročnom výkaze na riadku C2.
    - Výrobok je na účely tohto zákona výrobok, ktorý už bol vyrobený, ale nie v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku. Ak zamestnávateľ odoberá od chránenej dielne alebo na chráneného pracoviska výrobky, ktoré nezhotovili, ale ich len kúpili s cieľom ich následného predaja, zamestnávateľ si môže na účely plnenia povinného podielu započítať platbu za tieto odobraté výrobky len vo výške 10 % peňažného plnenia bez započítania dane z pridanej hodnoty. V ročnom výkaze sa táto hodnotua uvedie na riadku C3.
    Zamestnávateľ, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, započítava do ceny odobratých tovarov alebo služieb aj daň z pridanej hodnoty. Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, nezapočítava do ceny odobratých tovarov alebo služieb daň z pridanej hodnoty vo výške, v akej mu vznikne nárok na jej odpočítanie podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (§ 64 ods. 6 zákona).
    Počet občanov so ZP, ktorých si zamestnávateľ môže započítať pri náhradnom plnení, sa vypočíta ako podiel celkovej sumy platieb za odobratý tovar alebo prijaté služby v kalendárnom roku (po započítaní alebo nezapočítaní DPH do ceny odobratých tovarov alebo prijatých služieb) a výškou zákazky na započítanie jedného občana so ZP. Výsledná hodnota sa zaokrúhľuje na celé čísla od 0,5 vrátane smerom nahor.

    platba za odobratý tovar + platba za prijaté služby + 10 % z platby za odobraté výrobky
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    výška zákazky na započítanie jedného občana so ZP (0,8-násobok CCP)


    Preukazovanie náhradného plnenia za kalendárny rok 2016
    V prípade, že zamestnávateľ povinný podiel zamestnávania občanov so ZP splnil zadaním zákazky, má povinnosť náhradné plnenie preukázať príslušnému úradu najneskôr do 31. marca 2017 na tlačive predpísanom ústredím s názvom "Potvrdenie pre zamestnávateľa o zadaní a realizácii zákazky". K potvrdeniu je zároveň potrebné doložiť nasledovné doklady:
    1. fotokópiu dokladu o zadaní zákazky (objednávka, resp. zmluva)
    2. fotokópiu dokladu o zaplatení (faktúra, výpis z bankového účtu, príjmový/výdavkový pokladničný doklad)
    3. ďalšie doklady preukazujúce zadanie zákazky – rozpis tovarov (neoddeliteľná príloha k potvrdeniu pre zamestnávateľa), dodacie listy
    4. doklady preukazujúce oprávnenosť realizovať zákazky – fotokópia dokladu o priznaní postavenia chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, výpis z obchodného registra, výpis zo živnostenského registra, resp. fotokópia živnostenského listu, fotokópia rozhodnutia alebo oznámenia Sociálnej poisťovne, alebo posudku útvaru sociálneho zabezpečenia podľa osobitného predpisu (zákon č. 328/2002 Z. z. v z.n.p.) v prípade fyzickej osoby, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím.
    Zamestnávateľ môže zadať zákazku chránenej dielni [bez ohľadu na to, či bolo zriadená občanom so ZP (v zmysle novely zákona o službách zamestnanosti č. 93/2013 Z.z. účinnej od 1. 5. 2013), alebo chránenému pracovisku, kde právna úprava zakotvuje podmienku, že zriaďovateľom chráneného pracoviska musí byť občan so zdravotným postihnutím, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť.

    Odvod za neplnenie povinného podielu
    Zamestnávateľ, ktorý nezamestnáva povinný podiel počtu občanov so zdravotným postihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov, je povinný najneskôr do 31. marca nasledujúceho roku odviesť za každého občana, ktorý mu chýba do splnenia povinného počtu, odvod vo výške 0,9-násobku celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, za ktorý zamestnávateľ tento odvod odvádza. Za rok 2016 je výška odvodu za každého občana, ktorý chýba zamestnávateľovi do splnenia povinného podielu, vo výške 1 045 €.
    Za dátum úhrady odvodu sa považuje deň pripísania dlžnej sumy na účet úradu v štátnej pokladnici. Zoznam čísiel príjmových účtov jednotlivých úradov práce, sociálnych vecí a rodiny je zverejnený na webovom sídle ústredia. Pri úhrade odvodu sa ako variabilný symbol uvádza IČO zamestnávateľa a ako špecifický symbol údaj v tvare 6516 (ide o číselné spojenie paragrafu zákona „65“ a obdobia, za ktoré sa odvod odvádza „16“. Konštantný symbol sa uvádza v tvare 0058.

    Príklad
    Zamestnávateľ mal povinnosť zamestnávať 1 občana so ZP. Počas roka odobral tovar od chránenej dielne, ktorá realizuje činnosti spojené s nákupom a predajom výrobkov, ktoré sama nezhotovuje a to nasledovne: za marec 2016 bola platba za odobraté výrobky vo výške 950 € bez DPH a za október 2016 vo výške 890 € bez DPH.
    Vznikne zamestnávateľovi povinnosť odviesť odvod za neplnenie povinného podielu, napriek tomu, že plnil povinnosť náhradným spôsobom?
    Na účely náhradného plnenia sa zohľadní len 10 % z jednotlivých peňažných plnení, t.j. spolu v sume 184,00 € (10% zo sumy jednotlivých platieb). Vzhľadom na to, že podiel celkovej platby za odobraté výrobky vo výške 10 % peňažného plnenia a výšky zákazky na započítanie jedného občana so ZP je nula: (184 : 929 = 0,198 ~ 0), zamestnávateľ si formou náhradného plnenia nemôže započítať ani jedného občana so ZP. Za chýbajúceho zamestnanca je povinný uhradiť odvod vo výške 1 045 €. Plnenie povinného podielu je zamestnávateľ povinný preukázať na Ročnom výkaze príslušnému úradu najneskôr do 31.3.2017, a v tomto termíne uhradiť aj odvod za neplnenie povinného podielu.


    Odvod vo výške 0,9-násobku celkovej ceny práce postihuje zamestnávateľov, ktorí nezamestnávali počas roka občanov so ZP, a ani nezadali v dostatočnej výške zákazku vhodnú na zamestnávanie občanov so ZP. Ak úrad viedol v evidencii uchádzačov o zamestnanie občanov so ZP len časť kalendárneho roka, odvod za neplnenie povinného podielu sa znižuje o sumu, ktorá je súčinom 0,3-násobku celkovej ceny práce, polovice počtu mesiacov, počas ktorých úrad takýchto občanov neviedol, a počtu občanov so ZP chýbajúcich do splnenia povinného podielu. Možnosť takéhoto krátenia odvodu kontrolujú príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.

    Príklad
    Zamestnávateľ v predchádzajúcom príklade mal povinnosť odviesť odvod za 1 občana so ZP.
    Aký bude mať dopad na výšku odvodu skutočnosť, že príslušný úrad počas 4 mesiacov v roku 2016 neviedol v evidencii uchádzačov o zamestnanie ani jedného občana so ZP?
    V takomto prípade je zamestnávateľ povinný odviesť odvod za nedodržanie povinného podielu zamestnávania občanov so ZP v nasledujúcej výške:
    (1 045 x 1) – (0,3 x 1 161,35 x 4/2 x 1 ) = 1 045 – 696,81 = 348,19 €
    V tomto prípade je zamestnávateľ povinný za chýbajúceho zamestnanca so ZP uhradiť odvod vo výške 348,19 €. Plnenie povinného podielu je zamestnávateľ povinný preukázať príslušnému úradu na Ročnom výkaze najneskôr do 31. 3. 2017, a v tomto termíne uhradiť aj odvod za neplnenie povinného podielu.

    Rozhodovať o povinnosti zamestnávateľa zaplatiť odvod za neplnenie povinného podielu zamestnávania občanov so ZP patrí do pôsobnosti úradu. Ak zamestnávateľ nesplní povinnosť odvodu za neplnenie povinného podielu zamestnávania občanov so ZP, je v súlade s § 70 zákona v právomoci úradu v správnom konaní rozhodnúť o povinnosti zamestnávateľa odvod zaplatiť. Odvolanie proti rozhodnutiu o povinnosti zamestnávateľa zaplatiť odvod za neplnenie povinného podielu zamestnávania občanov so ZP nemá odkladný účinok.
    Ak zamestnávateľ poruší povinnosti, ktoré mu ukladá zákon, ústredie a úrad uložia pokutu do výšky 33 193,91 €. Pri ukladaní pokuty sa prihliada na závažnosť zistených nedostatkov a závažnosť ich následkov, opakované zistenie toho istého nedostatku. Pokutu možno uložiť v lehote do jedného roka a najneskôr do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinností.
    Zamestnávateľ si môže plniť povinnosť zamestnávania občanov so ZP aj vzájomnou komináciou vyššie uvedených možností, t.j. zamestnávaním občanov so ZP, zadaním zákazky, odobratím výrobkov a uhradením odvodu, čo je v bežnej praxi najčastejší prípad.
    Ing. Iveta Matlovičová

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 3-4/2017)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    21/2017 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou
    22/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 235/2015 Z. z. o uvádzaní výťahov na trh a sprístupňovaní bezpečnostných častí do výťahov na trhu
    23/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 544/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov
    24/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o skončení platnosti Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Indickou republikou o podpore a vzájomnej ochrane investícií
    25/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    26/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa na rok 2017 ustanovujú hodnoty výstrojných súčastí, ktoré tvoria hodnotu služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
    27/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších predpisov
    28/2017 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 321/2005 Z. z. o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povolaniach v znení neskorších predpisov
    29/2017 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o alternatívnom autentifikátore
    30/2017 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 201/2015 Z. z.
    31/2017 Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 15. februára 2017 č. 16/2017 o hodnotách výstrojných súčastí pre príslušníkov Policajného zboru na výkon služby v roku 2017
    32/2017 Redakčné oznámenie o oprave chyby v zákone č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    33/2017 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 231/2013 Z. z. o informáciách podávaných Európskej komisii, o požiadavkách na vedenie prevádzkovej evidencie, o údajoch oznamovaných do Národného emisného informačného systému a o súbore technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení
    34/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa
    35/2017 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o poskytovaní podpory v sektore mlieka a bravčového mäsa
    36/2017 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 161/2016 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    37/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Uzbeckej republiky o spolupráci v boji proti nedovolenému obchodovaniu s omamnými látkami, psychotropnými látkami a drogovými prekurzormi
    38/2017 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    39/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
    40/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    41/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    42/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    43/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov
    44/2017 Zákon, ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.


     
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    Marec 2017
    8. 3. - streda Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2017 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2017
    15. 3. - streda Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    20. 3. - pondelok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol vo februári 2017 49 790 €
    27. 3. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za február 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za február 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za február 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    splatnosť DPH za február 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2017
    31.3. - piatok Daň z príjmov podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za rok 2016
    úhrada dane z príjmov fyzických a právnických osôb za rok 2016
    vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane z príjmov za rok 2016 zamestnancom
    splatnosť mesačného a štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
    podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za február 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
    podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za február 2017
    Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €
    splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €
    Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v februári 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
    do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2017
    do 3 dní oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
    od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za február 2017
    prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2017 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
    Do 8 dní Poistné prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
    oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
    predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
    prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
    oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
    oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
    Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
    Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
    Daň z motorových vozidiel podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka
    Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

     

     
     


    INFRASAUNA JE AKTÍVNY RELAX

     
    Najnovšie koncepty moderného teplovzdušného kúpeľa
    sú založené na princípe emisie infračerveného žiarenia špeciálnymi keramickými žiaričmi podľa japonského patentu doktora Tadashi Ishikawu.
    Saunovanie pomocou infrasauny (pôvodne sa využívalo v oblasti medicínskych indikácií) prehreje priamym postupom nielen povrch tela, ale vniká aj pod povrch pokožky do hĺbky takmer štyroch centimetrov – až ku svalovému tkanivu. Teplota vzduchu je v rozpätí 40 až 60o C, podľa požiadaviek na potenie alebo aktuálny fyzický a psychický stav saunovaného jedinca. Priamo do tela preniká takmer 80 % vyžarovaného tepelného žiarenia a iba 20 % zohrieva okolitý vzduch. Pri klasickom teplovzdušnom saunovaní vo „fínskej“ potiarni sa pôsobí na povrch tela nepriamo – prostredníctvom výhrevných účinkov zohrievaného vzduchu.
    Nevýhodou je, že 80 - 100 o C teplý vzduch je potrebné vdychovať, čo spôsobuje výrazné zaťaženie vnútorných orgánov saunovaného ľudského organizmu. Infračervené saunovanie je výhodnejšie aj pre časovú úsporu pri príprave procedúry (kabínka sa dokáže zahriať v priebehu 5-7 minút).

    Nižšia teplota dovoľuje bezpečnejšie saunovanie aj deťom a ľuďom v strednom veku a seniorom, ktorí trpia na srdcovo – cievne choroby, vysoký tlak, cukrovku alebo ochorenia štítnej žľazy a klasickú saunu, môžu využívať iba obmedzene alebo vôbec nie.

    Procedúry teplovzdušných kúpeľov
    významným spôsobom ovplyvňujú celé vnútorné prostredie organizmu. Ide predovšetkým o straty tekutín, sodíka a draslíka, ale aj vápnika a horčíka. Úbytok vody sa pohybuje v rozpätí 100 gramov až po hodnoty 2000 gramov. Väčšie a rýchlejšie straty sú badateľné u detí a starších ľudí.
    Saunovanie je dôležitou súčasťou regenerácie, pomocným prostriedkom pre získavanie kondície (najmä v prechodných ročných obdobiach – jar, jeseň) pri prevencii a liečbe niektorých ochorení a zranení.
    Jednorazové saunovanie môže priaznivo ovplyvniť prechodné zníženie výkonnosti pri pociťovaní prvých príznakov ochorenia horných dýchacích ciest
    („keď na človeka niečo lezie“) alebo v jesennom období zvýšeného ohrozenia takýmito chorobami (chrípka, nádcha, zápaly hrtanu a priedušiek a podobne). Vtedy ho chápeme ako akýsi druh „popudovej terapie“ nešpecifického typu.
    Tento spôsob prevencie („predliečby“) nie je možné použiť v čase keď sme už chorí (sú naplno rozvinuté príznaky ochorenia).
    Infrasauna má okrem pozitívneho vplyvu na psychiku aj rozšírenie možností regenerácie (akýsi tepelný „strečing“, uvoľňovanie svalstva), prevencie a liečby poúrazových stavov a rekonvalescencie po chorobách.
    Má dobrý efekt pri
    - chronických zraneniach svalov a šliach,
    - zmierňovaní príznakov degenerácie kĺbov
    (artrózy),
    - kŕčových stavoch,
    - natiahnutých šľachách aj väzivách a podvrtnutých,
    či
    - zablokovaných kĺbových spojeniach (chrbtica).
    Infračervené saunovanie sa využíva aj v liečbe ekzémov a psoriázy, ale tiež ako podporná metóda pri úprave celulitídy („pomarančovej“ kože).
    Zároveň pomáha zvyšovať prirodzenú obranyschopnosť organizmu voči infekčným ochoreniam.

    Infrasauna zvyšuje produkciu potu dvoj až trojnásobne

    oproti tradičnej saune, čo predstavuje šancu na zvýšené spaľovanie nadbytočných kalórií a tým aj úpravu hmotnosti.
    Japonské výskumy uvádzajú, že infrasauna pôsobí mimoriadne priaznivo na ľudí, ktorí pracujú nadmerné množstvo hodín pri počítačoch. Eliminujenásledky pôsobenia elektronického „smogu“ na ľudský organizmus.

    Infrasauna nie je vhodná pre tehotné ženy

    a osoby trpiace poruchami krvnej zrážanlivosti alebo infekčným ochorením. Neodporúča sa počas menštruácie nakoľko pôsobenie tepla na bedrovú oblasť môže zvýšiť krvácanie. Nemá sa používať 48 hodín po akútnom poškodení kĺbov (podvrtnutie, vytknutie) ani pri ich chronickom opuchu.

    V priebehu fyzickej prípravy v posilňovni
    keď sa rozhodnete naberať silu, je možné zaradiť saunovanie do procesu cvičenia dva až trikrát do týždňa. Je vhodné jeden a pol hodiny po večernom jedle (potom sa dá aplikovať aj masáž odstraňujúca únavu). Niekedy je možné využiť krátke saunovanie výnimočne aj pred obedom. Podmienkou je dostatok času na následný pasívny odpočinok (aspoň tri hodiny). Minimálne sa dá saunovanie využívať raz za týždeň, najlepšie na jeho konci.
    Medzi fyzickou záťažou a saunovaním musí uplynúť 80 – 120 minút aj kvôli doplneniu tekutinového potenciálu a stratených minerálnych látok riedenými iontovými nápojmi, stolovými minerálkami alebo inými tekutými výživovými doplnkami.

    Do sauny nie je vhodné vstupovať na lačno
    no ani po veľkej konzumácii jedla. Pokiaľ máte studené až premrznuté ruky a nohy, odporúča sa pred saunovaním predhrievanie (je to dobré aj po veľkej záťaži a vyčerpaní) - teplý kúpeľ chodidiel a rúk a uvoľnenie v pohodlnej polohe. Je vhodné zachovávať určitú postupnosť prijímania tepelných podnetov (od spodnej lavice k vrchným) a rovnako tak sa odporúča postupné ochladzovanie.
    Pred vstupom do sauny je vhodné odložiť všetky kovové predmety a šperky (náušnice, retiazky, prstene a pod.), lebo by sa ich nositeľ mohol výrazne popáliť. Problém mávajú opiercingované osoby. Po každom saunovaní je samozrejmosťou sa ochladiť.

    Záver
    Saunovanie má aj kondičné účinky. Osem až trinásť minútový tepelný podnet (pobyt v saune) býva prirovnávaný k zaťaženiu svalovou prácou (napríklad voľnému behu asi na 3,5 km). Urýchľuje vyplavovanie v jedle prijatých ťažkých kovov (olovo) a umelých prímesí, ako aj kyslých produktov látkovej premeny – „únavových substrátov“, ktorými je svalstvo po fyzickom výkone presýtené až „zatavené“ (Pozor – za fyzickú záťaž, vedúcu k možnému preťaženiu, sa považuje aj dlhodobé sedenie vo vynútenej polohe – či už v kancelárii alebo za volantom!) Teplovzdušný kúpeľ zlepšuje rýchlosť svalovej kontrakcie (schopnosti sa stiahnuť).

    MUDr. Pavel Malovič

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    Mesačník Poradca – (Poradca), č. 9/2017 (II/2017)
    • Zákon o upomínacom konaní

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3-4/2017 (II/2017)
    • Daňové priznaniek dani z príjmovIng. Ján Mintál
    • Vymeriavací základ na zdravotné poistenieIng. Iveta Matlovičová

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 3-4/2017 (II/2017)
    • Novela daňového poriadkuIng. Eva Ivaničová
    • Zmeny v sociálnom poisteníIng. Zuzana Cingelová

    1 000 riešení, č. 3-4/2017 (II/2017)
    • Daňový poriadok
    • Pozemkové spoločenstvo
    • Podiely na zisku

    • Účtovná závierka podnikateľov za rok 2016 (zostavovaní účtovnej závierky podnikateľov).
    • Daňové priznania FO a PO za rok 2016 (aktuálne informácie pre spracovanie daňových. priznaní).
    • Odvody poistného k 1. 1. 2017 (prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov ... z oblasti miezd a platov)
    • Daňové a nedaňové výdavky 2017 - (uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových).

    PRIPRAVUJEME

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2017 (IV/2017)
    • Pracovný poriadok
    • Možnosť skončenia pracovného pomeru

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5/2017 (IV/2017)
    • Preddavky FO na rok 2017
    • Postup odkladu platenia dane

    1 000 riešení, č. 5/2017 (IV/2017)
    • Dane v praxi
    • Zákonník práce
    • Účtovníctvo

    Zborníky zákonov:
    • Zákony I
    - zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
    • Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
    • Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
    • Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
    • Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
    • Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
    • Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
    • Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...

    MONOTEMATIKY:
    Pozemkové spoločenstvá
    zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
    Účtovné súvzťažnosti pre PÚdlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
    Príručka mzdovej účtovníčky pracovnoprávne minimum
    Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
    Odvody poistného 2017prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
    Daňové a nedaňové výdavky 2017prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017

     

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo
    Postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve sú ustanovené oparením, ktorým sa doplnilo účtovanie na strane dlžníka. Ako správne majetok oceniť? Aký bude postup pri účtovaní dlhodobého majetku. Všetkým účtovníkom, ekonómom, podnikateľom, audítorom ponúkame balíček publikácií s 30% zľavou.

    Súvzťažnosti pre PÚ
    monotematika (A5, 352 str.)


    Zákon o účtovníctve – úplné znenie zákona
    Zákony IB (A5, 336str.)


    závierkové účtovné operácie - príspevok mesačník DUO 2/2017 (A4, 80 str.)

    CD 2016 zadarmo



    Balíček ZDP po posledných novelách obsahuje:
    Zákony I/B2017 + Súvzťažnosti pre PÚ + DUO 2/2017 + CD 2016

    Cena balíčka je 22,40 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 15,60 €.
    Ušetríte 6,80 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Daňový poriadok po novele
    Novela daňového poriadku, ktorá je účinná od 1. 1. 2017 bola vypracovaná na základe aktualizovaného akčného plánu boja proti daňovým podvodom. Reformuje vytýkacie konanie, ustanovenie o predbežnom opatrení, námietku zaujatosti a tiež zavádza nový inštitút, ktorým je skrátené vyrubovacie konanie. Aké iné zmeny novela priniesla? Všetko podstatné sa dozviete z našich publikácií.

    Zákon o správe daní – úplné znenie zákonov
    Zákony I A/2017 (A5, 536 str.)


    Daňový poriadok po novom - príspevok
    mesačník DUO 3-4/2017 (A4, 80str.)


    Daňový poriadok – príklady a riešenia problémov
    mesačník 1000 riešení 3-4/2017 (A5, 112 str.)




    BALÍČEK Daňový poriadok po novele obsahuje:
    Zákony IA/2017 + DUO 3-4/2017 + 1000 riešení 3-4/2017

    Cena balíčka je 20,60 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 14,40 €.
    Ušetríte 6,20 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page