Em@ilové noviny

 

č. 4/2011

1. 3. 2011


 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual v legislatíve 
 Zbierka zákonov v kocke 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Novela Zákona o DPH nadobúda účinnosť od 1. 1. 2011. Preberá smernice EÚ a zvyšuje základnú sadzbu dane o 1 %. Viac sa dočítate v Téme novín, ako aj v otázkach a odpovediach na ne od odborníkov.
V rubrike Horúce témy vám pripomíname, Medzinárodný deň žien vo forme balíčka, ktorý je venovaný všetkým matkám, dcéram, sestrám, manželkám, priateľkám, kolegyniam ....
I keď nie je možné upraviť zákony k všeobecnej spokojnosti, budeme uvádzať legislatívne zmeny aj pri našich ďalších stretnutiach.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka


V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON O DPH - Téma novín

 
ZÁKON O DPH - ÚPLNÉ ZNENIE S KOMENTÁROM

Všetky krajiny EÚ vrátane SR majú zavedenú daň z pridanej hodnoty. Komplexná slovenská úprava dane z pridanej hodnoty je obsiahnutá v zákone č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Zákon č. 222/2004 Z.z. nadobudol účinnosť dňom vstupu SR do EÚ t.j. 1. 5. 2004 a nahradil dovtedy platný a účinný zákon č. 289/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. Zákon č. 222/2004 Z. z. bol u. viackrát novelizovaný. Posledne prijatá novela nadobudla účinnosť 1. 1. 2011.
Základným právnym normatívom v etape prípravy slovenského zákona o DPH bola šiesta smernica Rady 77/388/EHS v znení jej zmien a doplnkov. Táto smernica tvorí právny základ pre koncepciu harmonizácie legislatívy členských štátov EÚ o DPH.
Šiesta smernica bola nahradená novou smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme DPH. Smernica nadobudla účinnosť 1. 1. 2007. Táto smernica priniesla len nepatrné vecné zmeny (viď čl. 412 o povinnosti transpozície). Hlavným zámerom vypracovania novej smernice bolo zabezpečiť prehľadnejšiu právnu úpravu spoločného systému DPH.
Nezastupiteľnú úlohu pri výklade článkov smernice má Súdny dvor EÚ. Smernica je záväzná pre každý členský štát, pokiaľ ide o dosiahnutie výsledku, ale voľba formy alebo metód na dosiahnutie výsledku sa ponecháva na vnútroštátne orgány. Smernica má prednosť pred zákonom SR. Právo postúpiť otázku vo veci výkladu smernice Súdnemu dvoru EÚ na konanie o predbežnej otázke má súd SR, a to buď z vlastnej iniciatívy alebo na žiadosť strán v hlavnom konaní, ak sa nazdáva, že rozhodnutie súdneho dvora je v danej veci nevyhnutné na to, aby umožnilo vyniesť rozsudok. Jednotlivec sa nemôže vo veci výkladu smernice priamo obrátiť na Súdny dvor EÚ. Vnútroštátne právo sa musí vykladať tak, aby bolo v súlade s komunitárnym právom. Konanie o predbežnej otázke má nesporový charakter a rozsudok, v ktorom Súdny dvor EÚ vydal rozhodnutie o predbežnej otázke, je pre vnútroštátny súd záväzný pre účely rozhodnutia, ktoré sa má vyniesť v právnom spore prebiehajúcom pred národným súdom.
Ak by slovenský zákon o DPH bol v rozpore so smernicou (nesprávne premietnutie smernice do zákona SR alebo absencia povinných pravidiel vyplývajúcich zo smernice), môže sa jednotlivec odvolať na ustanovenie smernice. Priamy účinok má smernica len výnimočne, a to v prípade, ak sa určité ustanovenie zdá byť obsahovo bezpodmienečné a dostatočne presné (rozsudok ESD C-8/81 Becker).
V prípade, ak by slovenská právna úprava DPH bola v rozpore so smernicou, avšak daňovým subjektom by poskytovala výhodnejšie daňové zaobchádzanie, nemôže sa štát domáhať voči daňovému subjektu riešenia podľa smernice a daňový subjekt má právo postupovať podľa slovenskej legislatívy. V týchto prípadoch sa však štát vystavuje zodpovednosti za nesplnenie povinností vyplývajúcich z komunitárneho práva. V prípade nesprávnej alebo nedostatočnej transpozície smernice do národného zákona má Komisia EÚ právo po predchádzajúcom upozornení podať žalobu na Európsky súdny dvor za porušenie Zmluvy o EÚ.
V nasledujúcom komentári sú uvedené rozsudky SD EÚ o predbežných otázkach týkajúce sa výkladu niektorých ustanovení Šiestej smernice príp. Smernice 2006/112/ES. Vzhľadom na to, že nová smernica Rady 2006/112/ES nemení pravidlá uplatňovania spoločného systému DPH, sú výklady článkov Šiestej smernice použiteľné aj na obsahovo zodpovedajúce články novej smernice. Poznanie rozsudkov ESD je pri aplikácii jednotlivých ustanovení zákona o DPH veľmi užitočné. Ak zákon nedáva jednoznačnú odpoveď na riešenie určitého daňového problému, odporúčam použiť judikatúru SD EÚ, pretože tieto rozsudky riešia konkrétne daňové otázky.
Okrem zákona o DPH platí na území SR aj Nariadenie Rady (ES) č. 1777/2005 o vykonávacích opatreniach smernice 77/388/EHS o spoločnom systéme DPH zo 17. októbra 2005. Nariadenie Rady nadobudlo účinnosť 1. júla 2006. Nariadenie Rady je právne záväzný akt, ktorý je záväzný vo všetkých častiach a je priamo aplikovateľný v každom členskom štáte. K aplikácii dochádza bez pomoci vnútroštátnej normy, čo znamená, že ustanovenia tohto nariadenia nebudú premietnuté do žiadneho všeobecne záväzného právneho predpisu prijatého resp. vydaného v SR. Cit. nariadenie nezavádza nové pravidlá v systéme DPH. Je vykonávacím predpisom k Šiestej smernici. Obsahuje osobitné ustanovenia ako odpoveď na určité otázky uplatňovania DPH, ktoré sú formulované tak, aby v celom Spoločenstve priniesli jednotné zaobchádzanie s týmito osobitnými prípadmi. Nie sú teda uplatniteľné na iné prípady a je potrebné ich s ohľadom na ich formuláciu uplatňovať reštriktívne. Nariadenie zjednocuje postup pri predaji opcie, posúdení práce na hmotnom hnuteľnom majetku, posúdení elektronicky poskytovaných služieb, platbe kartou, nadobudnutí tovaru v rámci Spoločenstva a iné.
Uvedené Nariadenie Rady bude v krátkej budúcnosti zrušené a nahradené novým Nariadením, ktoré bude okrem už uvedených zjednocujúcich postupov obsahovať zjednocujúce výkladové pravidlá k niektorým článkom smernice 2008/8/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb (predpokladá sa účinnosť 1. júla 2011). Uvedená smernica priniesla mnoho problémov pri cezhraničnom zdaňovaní služieb a členské štáty ako sa ukazuje si pravidlá smernice 2008/8/ES nevykladajú jednotne, čo môže viesť a. k situáciám dvojitého zdanenia príp. nezdanenia služieb. Nové Nariadenie Rady bude spresňovať napr. podmienky "krátkodobého nájmu" dopravného prostriedku, použitie Ič DPH pri cezhraničných transakciách, definíciu stravovacích služieb, kritéria pre určenie sídla a prevadzkárne na účely miesta dodania služby.
Novela zákona o DPH, ktorá nadobudla účinnosť 1. 1. 2011, bola schválená v NR SR dňa 30. novembra 2010. Hlavným cieľom novely je transpozícia týchto smerníc do zákona o DPH:
  • Smernica Rady 2008/8/ES upravujúca miesto poskytovania služieb . článok 3
  • Smernica Rady 2009/69/ES vydaná za účelom zabránenia daňových únikov pri dovoze tovaru
  • Smernica Rady 2009/162/ES tzv. technická novela, ktorá sa týka napr. daňového zaobchádzania s teplom a chladom a oslobodenia od DPH niektorých subjektov, ktoré majú postavenie medzinárodnej inštitúcie
Okrem transpozície smerníc novela reaguje na niektoré praktické problémy pri aplikácii zákona o DPH tým, že niektoré ustanovenia mení a niektoré ustanovenia z dôvodu právnej istoty len spresňuje.

PREDMET DANE § 2

  (1) Predmetom dane je
a) dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
b) poskytnutie služby (ďalej len "dodanie služby") za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
c) nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu Európskej únie (ďalej len "členský štát"),
d) dovoz tovaru do tuzemska.
  (2) Na účely tohto zákona je
a) tuzemskom územie Slovenskej republiky,
b) zahraničím územie, ktoré nie je tuzemskom,
c) územím Európskej únie tuzemsko a územia ostatných členských štátov, ktoré sú zákonmi týchto členských štátov vymedzené na účely dane ako tuzemsko týchto členských štátov,
d) územím tretích štátov územie, ktoré nie je územím Európskej únie.
  (3) Na účely tohto zákona sa plnenia pochádzajúce z Monackého kniežatstva alebo určené pre Monacké kniežatstvo považujú za plnenia pochádzajúce z Francúzska alebo určené pre Francúzsko a plnenia pochádzajúce z ostrova Man alebo určené pre ostrov Man sa považujú za plnenia pochádzajúce zo Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska alebo určené pre Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska.

Komentár
V tomto ust. sa vymedzuje predmet dane. V ust. sú vymenované zdaniteľné obchody, ktoré podliehajú dani podľa tohto zákona. Daň z uskutočnených zdaniteľných obchodov podľa odseku 1 je príjmom štátneho rozpočtu SR. Zdaniteľné obchody sú bližšie špecifikované v § 8, 9, 11 a 12.
- ods. 1 písm. a)
Zdaniteľným obchodom podľa tohto zákona je dodanie tovaru, ak je:
  - za protihodnotu (§ 22),
  - uskutočnené zdaniteľnou osobou (§ 3), ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
  - s miestom dodania v tuzemsku (§ 13 a 14),
Z uvedeného vyplýva, že predmetom dane podľa tohto zákona sú len také dodania tovarov, pri ktorých sú naplnené všetky 3 zákonom uvedené predpoklady.
Všeobecne platí, že dodanie tovaru pri neexistencii protihodnoty nie je predmetom dane. Avšak v určitých zákonom ustanovených prípadoch sa za dodanie tovaru za protihodnotu považuje aj dodanie tovaru bez reálnej protihodoty (bližšie § 8 ods. 3 a 4 zákona).
Dodanie tovaru je vtedy predmetom dane, ak je uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná ako taká, t.j. ktorá dodáva tovar v postavení zdaniteľnej osoby.
Zákon o DPH sa vzťahuje na dodanie tovaru, ktoré uskutoční zdaniteľná osoba v rámci svojej ekonomickej činnosti, z ktorej má príjmy, a nevzťahuje sa na tie činnosti, pri ktorých osoba nekoná ako zdaniteľná osoba. Napr. u FO - podnikateľa je potrebné rozlišovať, kedy koná ako zdaniteľná osoba a kedy nekoná ako zdaniteľná osoba. Ak napr. FO predá byt, nekoná ako zdaniteľná osoba, a preto tento predaj nie je predmetom dane a to ani v prípade, ak je inak zdaniteľnou osobou. Predmetom dane by bol predaj bytu vtedy, ak by FO bola podnikateľom a byt by mala vo svojom obchodnom majetku.


§ Judikatúra ESD    C-291/92 (Armbrecht)
Stručný opis prípadu: P. Armbrecht, hotelier, vlastnil budovu, v ktorej prevádzkoval hotel (ubytovanie a reštauráciu) a zároveň časť budovy používal na súkromné bývanie. Pri predaji využil voľbu zdanenia predaja nehnuteľnosti. P. Armbrecht považoval predaj len tej časti svojej budovy za predmet dane, ktorá sa používala na účely jeho podnikania a tú časť budovy, ktorú používal na súkromné účely nezdanil, t.j. neodviedol DPH z tej časti ceny, ktorá sa vzťahovala na predaj tej časti budovy, ktorá bola používaná na jeho súkromné účely. Daňový úrad dodanil aj tú časť majetku, ktorá sa týkala predaja časti budovy, v ktorej mal p. Armbrecht súkromné obydlie.
Predbežná otázka predložená na rozhodnutie ESD: Ak zdaniteľná osoba predáva majetok, ktorého časť si vyhradila na súkromné užívanie, koná s ohľadom na predaj tejto časti ako zdaniteľná osoba v zmysle článku 2(1) smernice o DPH (Šiestej smernice)?
Rozhodnutie ESD o predbežnej otázke: Ak zdaniteľná osoba predáva majetok, ktorého časť si vyhradila na svoje súkromné užívanie, nekoná s ohľadom na predaj tejto časti ako zdaniteľná osoba v zmysle článku 2(1) smernice o DPH.
Záver: Zdaniteľná osoba vykonávajúca transakciu v postavení súkromnej osoby nekoná ako zdaniteľná osoba a nevzniká jej daňová povinnosť z dodania tovaru alebo služby.
Okrem tejto otázky ESD zodpovedal aj otázku, či zdaniteľná osoba, ktorá predáva majetok, ktorý si v čase nadobudnutia vyhradila na to, že ho nebude používať na podnikanie, bola oprávnená odpočítať daň z celého majetku alebo sa pri odpočítaní dane má zobrať do úvahy len tá časť majetku, ktorú si zdaniteľná osoba určila pre svoje podnikanie. Odpoveď ESD na túto otázku je, že ak zdaniteľná osoba predáva majetok, ktorého časť si v čase nadobudnutia vyhradila na to, že ho nepridelí na podnikanie, na účely uplatnenia odpočtu dane podľa článku 17(2) Šiestej smernice sa má brať do úvahy len tá časť majetku, ktorú si určila na svoje podnikanie.

Predmetom dane nemôžu byť tovary, ktoré nie sú legálne obchodovateľné, to zn., že ich uvádzanie na trh je zakázané vzhľadom na samotnú povahu tovaru, napr. nelegálny predaj drog nie je predmetom dane, a to ani v prípade, že za predaj tohto tovaru predávajúci dostane odplatu. Uvedené sa však nevzťahuje na tovary, ktoré môžu konkurovať zákonným operáciám, napr. predaj nelegálne dovezených tovarov.

§ Judikatúra ESD    C-269/86 (Mol)
"Čl. 2 Šiestej smernice musí byť vykladaný v tom zmysle, že daňová povinnosť nevzniká z dodania tovaru, ktorým je nelegálne dodanie omamných drog za protihodnotu v rámci územia krajiny, pokiaľ tovary ktorých sa to týka nie sú v rámci ekonomického reťazca striktne kontrolované kompetentnými orgánmi na účely použitia v medicíne a na vedecké účely."
§ Judikatúra ESD    C- 435/03 (British American Tobacco International Ltd)
"Krádež tovarov nie je dodaním tovarov za protihodnotu v zmysle čl. 2 Šiestej smernice Rady 77/388/EHS zo 17. mája 1977 o zosúladení právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa dane z obratu . spoločný systém DPH, jednotný základ jej stanovenia a nemôže z tohto dôvodu ako taká podliehať DPH. Skutočnosť, že tovary ako sú tie vo veci samej, podliehajú spotrebnej dani, nemá na uvedené vplyv."
Poznámka: Z uvedeného rozsudku vyplýva, že pokiaľ je zdaniteľnej osobe ukradnutý tovar, nie je z jej strany uskutočnené dodanie tovaru. Avšak uvedený rozsudok nebráni tomu, aby členský štát požadoval vrátenie odpočítanej dane v prípade krádeže tovaru, ak má takúto povinnosť zakotvenú v zákone. Právo členského štátu žiadať vrátenie odpočítanej dane vyplýva zo smernice a v zákone je zakotvené v § 53.

- ods. 1 písm. b)
Zdaniteľným obchodom, a teda aj predmetom dane podľa tohto zákona je dodanie služby, ak je:
  - za protihodnotu (§ 22),
  - uskutočnené zdaniteľnou osobou (§ 3), ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
  - s miestom dodania v tuzemsku (§ 15 a 16).
Rovnako ako pri dodaní tovaru aj pri dodaní služby všeobecne platí, že dodanie služby pri neexistencii protihodnoty nie je predmetom dane. Avšak v určitých zákonom ustanovených prípadoch sa za dodanie služby za protihodnotu považuje aj bezodplatné dodanie služby (bližšie § 9 ods. 2 a 3 zákona).
Pokiaľ zdaniteľná osoba požaduje akúkoľvek platbu, ktorá sa týka sankcií za porušenie povinností zo zmlúv alebo požaduje náhradu škody v peniazoch, tieto platby nepredstavujú protihodnotu za dodanie služby (príp. dodanie tovaru), a preto nie sú predmetom dane.


§ Judikatúra ESD    C-277/05 (Société thermale d´ Eugénie-les-Bains)
"Čl. 2 ods. 1 a čl. 6 ods.1 Šiestej smernice sa musia vykladať v tom zmysle, že sumy zaplatené ako zálohy v rámci zmlúv týkajúcich sa poskytovania hotelových služieb podliehajúcich DPH, sa musia v prípade, že zákazník využije právo na odstúpenie od zmluvy, ktorým disponuje, a že prevádzkovateľ hotelového zariadenia si tieto sumy ponechá, považovať za paušálne odškodnenie za odstúpenie od zmluvy zaplatené z titulu náhrady škody, ktorú prevádzkovateľ utrpel v nadväznosti na nesplnenie záväzku zákazníkom, ktoré však priamo nesúvisí so žiadnou odplatne poskytnutou službou, a ako také, za sumy nepodliehajúce tejto dani."
Z uvedeného rozsudku vyplýva, že tzv. rezervácie nie sú poskytnutím služby a suma, ktorú si poskytovateľ ponechá v prípade zrušenia rezervácie, nepodlieha DPH, pretože nie je protihodnotou za službu.

Dodanie služby osobou, ktorá nie je zdaniteľná, nie je predmetom dane, napr. ak FO, ktorá nie je podnikateľom, prepraví susedovi vo svojom osobnom automobile príležitostne nejaký tovar, nejde o dodanie služby zdaniteľnou osobou, a preto táto služba nie je predmetom dane. Taktiež predmetom dane nie sú aktivity zdaniteľnej osoby, ktoré vykonáva mimo svojej podnikateľskej činnosti ,resp. pri ktorých nekoná v postavení zdaniteľnej osoby [pozri komentár k odseku 1 písm. a)].
- ods. 1 písm. c)
Predmetom dane je nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu EÚ (§ 11).
Od 1. mája 2004 po vstupe SR do EÚ sú medzi SR a členskými štátmi zrušené fiškálne hranice, t.j. vstup tovarov na územie SR z iných členských štátov EÚ sa nezdaňuje ako dovoz tovaru. Namiesto zdanenia tovaru colným orgánom, sa zaviedol inštitút zdanenia nadobudnutia tovarov z iného členského štátu osobou (kupujúcim), ktorej bol tovar dodaný z iného členského štátu. Takže za zdaniteľný obchod, ktorý podlieha DPH, je považované aj nadobudnutie tovaru z iného členského štátu. To zn., že jedno a to isté dodanie tovaru je predmetom DPH u dodávateľa (v členskom štáte, kde sa preprava tovaru začína) a rovnako je predmetom dane u kupujúceho (v členskom štáte, kde sa skončí preprava tovaru). Pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu neplatí, že je predmetom DPH len v prípade, ak nadobudnutie tovaru uskutoční zdaniteľná osoba, ale nadobudnutie tovaru môže byť zdaniteľným obchodom podliehajúcim DPH aj v prípade, ak je nadobúdateľom nezdaniteľná osoba (bližšie k § 11).
- ods. 1 písm. d)
Predmetom dane je aj dovoz tovaru z územia tretích štátov do EÚ, ak je miesto dovozu tuzemsko.
Aj pri dovoze tovaru platí, že dani pri dovoze podlieha len tovar, ktorý je obchodovateľný.


§ Judikatúra ESD    C-294/82 (Einberger)
"Čl. 2 Šiestej smernice musí byť vykladaný v tom zmysle, že daňová povinnosť nevzniká pri dovoze tovaru, ktorým je nelegálny dovoz omamných drog do Spoločenstva, pokiaľ tovary ktorých sa to týka nie sú v rámci ekonomického reťazca striktne kontrolované kompetentnými orgánmi na účely použitia v medicíne a na vedecké účely."

Slovenskou DPH sa zdaňujú všetky uvedené zdaniteľné obchody, ktoré sú predmetom dane [písm. a) a. d)], ak miesto ich dodania je na území SR (miesto dodania zdaniteľných obchodov zákon upravuje v § 13 a. 18). Ak budú mať zdaniteľné obchody miesto dodania v inom členskom štáte ako v SR, budú zdanené DPH v inom členskom štáte. Ak je miesto zdaniteľných obchodov mimo EÚ, budú tieto obchody zdanené podľa daňových predpisov krajiny, do ktorej je tovar alebo služba dodaná, avšak tieto pravidlá zdaňovania sú mimo rámec spoločného systému uplatňovania dane v rámci EÚ.
Nie je vylúčené, že z dôvodu rozdielnej právnej úpravy v členských štátoch môže dôjsť pri cezhraničných transakciách k dvojitému zdaneniu tovaru alebo služby. V smernici o spoločnom systéme DPH neexistujú ustanovenia, ktoré by riešili problém dvojitého zdanenia a taktiež neexistujú bilaterálne dohody medzi členskými štátmi upravujúce dvojité zdanenie. Tieto sa týkajú tradične len dane z príjmov. Rozdielnou právnou úpravou v členských štátoch sa zdaniteľná osoba môže dostať do situácie, že zdaniteľný obchod je zdanený dvakrát. Záleží na dobrej vôli národných daňových orgánov do akej miery sú ochotné akceptovať tieto kolízne situácie. Platiteľ dane buď akceptuje stav dvojitého zdanenia
alebo sa môže obrátiť na súd. Nie je však ani v moci národného súdu, aby eliminoval dvojité zdanenia, a preto je v niektorých prípadoch jednoduchšie akceptovať dvojité zdanenie. Ak má národný súd pochybnosti o správnosti zdanenia môže sa obrátiť s predbežnou otázkou na Európsky súdny dvor.
Inak je to však v prípade, keď národná legislatíva nie je v súlade so smernicou alebo interpretácia ustanovení zákona nie je správna. V takomto prípade sa platiteľ dane môže domáhať toho, aby bol jeho postup pri zdanení, resp. nezdanení uznaný.
- ods. 2
Na účely tohto zákona sa vymedzuje tuzemsko, ktorým je územie SR. Zahraničím sa rozumie územie iných členských štátov EÚ tak ako je vymedzené zákonmi týchto členských štátov, na ktorom sa uplatňuje spoločný systém DPH, a územie štátov, ktoré nie sú členom EÚ (územie tretích štátov). Územím EÚ je okrem súčasných 27 členských štátov EÚ aj ostrov Man, Madeira, Monako, Azory, Baleárske ostrovy, Akrotiri a Dhekelia. Na vymedzenom území EÚ sa uplatňuje spoločný systém DPH.
Niektoré územia členských štátov sú vyňaté z uplatňovania spoločného systému DPH. Jednak sú to územia, ktoré sú síce súčasťou colného územia EÚ, ale spoločný systém DPH sa na nich neuplatňuje (vrch Athos, Kanárske ostrovy, francúzske zámorské oblasti, Alandy, Normandské ostrovy, Lamanšské ostrovy) a ďalej sú to územia členských štátov, ktoré netvoria súčasť colného územia EÚ a ani sa na nich neuplatňuje spoločný systém DPH (ostrov Helgoland, územie Busingen, Ceuta, Melilla, Livigno, Campione d Italia, talianske vody jazera Lugano, Gibraltár). Všetky tieto vyňaté územia sa na účely tohto zákona považujú za tretie územia, na ktorých sa neuplatňuje spoločný systém DPH. Tieto územia sú v zmysle tohto zákona považované na účely uplatňovania DPH za tretie štáty.


(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 5/2011)

ZÁKON O DPH - NOVELA OD 1. 1. 2011

HLAVNÉ ZMENY ZÁKONA

- Predĺženie obdobia na úpravu odpočítanej dane pri investičnom majetku (§ 54 ods. 4, § 54a ods. 2)
Obdobie na úpravu dane odpočítanej pri nehnuteľnom majetku pri zmene účelu jeho použitia sa predlžuje z 10 na 20 rokov (smernica 2006/112/ES takéto predĺženie umožňuje). Pri hnuteľnom investičnom majetku zostáva zachované sledované obdobie zmeny účelu 5 rokov.
Nadväzne na túto úpravu sa upravuje aj vzorec na výpočet dodatočne odpočítateľnej, resp. neodpočítateľnej dane:

DV x (A + B)


DD =

______________

x R

5 (20)


Prechodným ustanovením § 85j ods. 3 sa zachováva pre tých platiteľov, ktorí už pred 1. 1. 2011 nadobudli nehnuteľnosť a vykonali úpravu odpočítanej dane, doterajšie obdobie 10 rokov na úpravu odpočítanej dane.
- Odpočítanie dane pri nehnuteľnom investičnom majetku (§ 9 ods. 2, § 49 ods. 5, § 49a a § 54a)
Dochádza k sprísneniu podmienok pre odpočítanie dane pri nehnuteľnom majetku, ktorý je uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona, t.j. ide o budovy, stavebné pozemky, byty a nebytové priestory, nadstavby budov, prístavby budov a stavebné úpravy budov, bytov a nebytových priestorov, ktoré si vyžadovali stavebné povolenie.
Platiteľ dane pri obstaraní nehnuteľnosti, ktorú použije na podnikanie ako aj na iné účely ako na podnikanie, musí rozdeliť vstupnú daň na časť, ktorú nemôže odpočítať z dôvodu použitia majetku na iný účel ako na podnikanie a časť, ktorú môže odpočítať, pretože majetok použije na podnikanie.
V týchto prípadoch platiteľ dane už nepoužije pri používaní nepodnikateľskej časti majetku postup podľa § 9 ods. 2 zákona, ktorý bol do 31. 12. 2009 povinný použiť v prípade, ak si oddanil celú nehnuteľnosť v zmysle doterajších pravidiel (t.j. pri kúpe si odpočítal celú vstupnú daň).
Ide teda o dôslednejšie uplatňovanie zásady, že odpočítaná má byť daň z prijatého plnenia, ktoré súvisí s podnikateľskou činnosťou.
Uvedená úprava sa však netýka hnuteľných vecí - investičného majetku (s obstarávacou cenou nad 3 319,39 € a viac a dobou použiteľnosti nad jeden rok) a tiež ostatného majetku (iného ako investičného).
Podľa prechodného ustanovenia § 85j ods.2 ak platiteľ nehnuteľný investičný majetok [t.j. ktorý je uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c)] nadobudol alebo vytvoril do 31. 12. 2010, uplatní na používanie tohto majetku na nepodnikateľský účel § 9 ods. 2 predpisu účinného do 31. 12. 2010.
Ak sa po zaradení nehnuteľného majetku do užívania zmení pôvodne stanovený rozsah použitia majetku na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie, je platiteľ dane povinný vykonať úpravu odpočítanej dane v kalendárnom roku, v ktorom sa zmenil rozsah tohto použitia.
- Úprava dane pri investičnom majetku pri zmene rozsahu použitia
Novozavedené ustanovenie § 54a je obdobou § 54. Z ustanovenia § 54a zákona vyplýva, že platiteľ upraví daň odpočítanú podľa § 49a, ak v období nasledujúcom po zdaňovacom období, v ktorom investičný majetok uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) uviedol do užívania, zmení rozsah použitia tohto investičného majetku na účely podnikania ako aj na iný účel ako na podnikanie.
Obdobie na úpravu odpočítanej dane je dvadsať kalendárnych rokov vrátane roka, v ktorom investičný nehnuteľný majetok platiteľ uviedol do užívania. Ak platiteľ dodá (predá) takýto investičný majetok pred uvedením do užívania, upraví odpočítanú daň v kalendárnom roku, v ktorom tento majetok dodá.
Úpravu odpočítanej dane platiteľ vykoná v poslednom zdaňovacom období kalendárneho roka, v ktorom zmenil rozsah použitia investičného nehnuteľného majetku a to za každý kalendárny rok do skončenia obdobia na úpravu odpočítanej dane vrátane kalendárneho roka, v ktorom zmenil rozsah použitia tohto majetku. Platiteľ postupuje pri úprave odpočítanej dane podľa vzorca:

DV x (A – B)


DD =

______________

x R

(20)


Pričom
DD je výsledok úpravy odpočítanej dane
DV je daň vzťahujúca sa na obstarávaciu cenu
A vyjadruje percento dane odpočítanej pri nadobudnutí alebo vytvorení investičného nehnuteľného majetku vydelené stomi
B vyjadruje percento zmeneného rozsahu použitia tohto investičného majetku v kalendárnom roku, v ktorom sa zmenil rozsah jeho použitia, vydelené stomi
R je počet kalendárnych rokov, ktoré zostávajú do skončenia dvadsaťročného obdobia vrátane roka, v ktorom došlo k zmene účelu.
Ak v priebehu obdobia na úpravu odpočítanej dane platiteľ dodá investičný nehnuteľný majetok s uplatnením dane, posudzuje sa tento majetok až do uplynutia obdobia na úpravu odpočítanej dane, akoby bol používaný len na podnikanie.
Ak v priebehu obdobia na úpravu odpočítanej dane platiteľ dodá investičný nehnuteľný majetok s oslobodením od dane, posudzuje sa tento majetok až do uplynutia obdobia na úpravu odpočítanej dane, akoby bol používaný len na iný účel ako na podnikanie.
- Miesto dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb (§ 16 ods. 3)
Od 1. 1.2010 na základe smernice Rady 2008/8/ES nastali dôležité zmeny týkajúce sa určenia miesta poskytovania služieb. Keďže tieto zmeny by mohli mať značný dosah na rozpočet členských štátov, pri niektorých službách sa zmeny miesta dodania mali vykonať postupne. Jedným z okruhov takýchto služieb sú dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb, ako napríklad služieb na výstavách a veľtrhoch, vrátane ich organizovania a s nimi súvisiacich doplnkových služieb.
Pri týchto službách platilo do 31. 12. 2010, že miesto ich dodania je tam, kde sú fyzicky vykonané - platilo to bez ohľadu na to, či boli dodané zdaniteľnej osobe alebo nezdaniteľnej osobe.
Zmena v určení miesta týchto služieb je od 1. 1. 2011 vo vzťahu k zdaniteľnej osobe.
Doterajšie pravidlo určenia miesta dodania služby pre zdaniteľnú osobu (§ 16 ods. 3) v súvislosti s uvedenými službami sa bude vzťahovať len na vstup na kultúrne, umelecké, športové a podobné podujatia (napr. výstavy a veľtrhy) ako aj na doplnkové služby, ktoré bezprostredne súvisia so vstupom na tieto podujatia (napr. šatňa, toaleta).
Všetky ostatné kultúrne, umelecké, športové a podobné služby iné ako vstup na tieto podujatia sa budú posudzovať pri poskytnutí zdaniteľnej osobe podľa § 15 ods. 1 zákona. Uvedená zmena pravidiel vyplýva zo smernice Rady 2008/8/ES.
- Deň dodania pri opakovanom a čiastkovom dodaní (§ 19 ods. 3)
Úpravou určenia dňa dodania pri opakovanom a čiastkovom dodaní tovarov a služieb (návrat k stavu platnému pred 1. 1. 2010) sa zjednodušuje fakturácia za opakované a čiastkové dodania, čím sa odstránia aplikačné problémy spojené s týmto ustanovením vzniknuté v roku 2010. Od 1. 1. 2011 sa za deň dodania tovaru alebo služby pri čiastkovom alebo opakovanom dodaní považuje najneskôr posledný deň obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje.
- Úprava sadzieb DPH [§ 27 ods. 1, 3 a § 85j (prechodné ustanovenie)]
V rámci opatrení na zníženie deficitu verejných financií s účinnosťou od 1. 1. 2011 sa dočasne zvyšuje základná sadzba DPH z 19 % na 20 % a zrušuje sa znížená sadzba dane 6 % na tzv. predaj potravín z dvora. Zvýšenie základnej sadzby dane o 1 % je dočasným opatrením, ktorého platnosť skončí, keď schodok verejnej správy dosiahne úroveň menej ako 3 %. Presný dátum skončenia obdobia uplatňovania základnej sadzby dane 20 % bude vyhlásený vo vyhláške, ktorú vydá Ministerstvo financií SR na základe splnenia podmienky zníženia deficitu verejnej správy.
Z dôvodu zrušenia sadzby dane 6 % sa príloha č. 7a zo zákona vypúšťa. V prípade, že v súvislosti s dodávkou tovaru alebo služby vznikne daňová povinnosť dva alebo viackrát, a to z dôvodu prijatia jednej alebo viacerých platieb pred samotnou dodávkou, uplatní sa sadzba dane platná v čase, keď vznikla daňová povinnosť.
- Osoby povinné platiť DPH v SR (§ 69 ods. 2)
Ustanovenie o prenose daňovej povinnosti zo zahraničného dodávateľa na tuzemskú zdaniteľnú osobu sa upravuje tak, aby osobou povinnou platiť daň v SR bol slovenský príjemca tovaru dodaného s montážou alebo inštaláciou, alebo služby, aj v prípade, ak zahraničná osoba je registrovaná v SR ako platiteľ dane, ktorý nemá v tuzemsku prevádzkareň zúčastňujúcu sa na dodaní tovaru alebo služby, prípadne sa stala platiteľom dane len z dôvodu príležitostnej transakcie.
- Rozšírenie tuzemského sektorového prenosu daňovej povinnosti pri prevode emisných kvót skleníkových plynov (§ 69 ods. 12)
Členské štáty sú oprávnené dočasne uplatňovať mechanizmus prenesenia daňovej povinnosti na osobu, na ktorú sa prevedú emisné kvóty skleníkových plynov. Vzhľadom na závažnosť daňových podvodov v tejto oblasti k tomuto pristúpili takmer všetky členské štáty EÚ.
To znamená, že rovnaký mechanizmus uplatňovania DPH medzi tuzemskými platiteľmi, ako je pri kovovom šrote - tuzemský sektorový prenos daňovej povinnosti, bude uplatňovaný aj pri emisných kvótach.
- Zánik nároku na vrátenie nadmerného odpočtu (§ 79 ods. 4)
Správca dane je povinný v prípade preverenia správnosti nadmerného odpočtu kontrolou, vrátiť nadmerný odpočet, ak je oprávnený, resp. jeho časť, priznanú na základe daňovej kontroly, do 10 dní od skončenia daňovej kontroly (to platilo aj do 31. 12. 2010).
Od 1. 1. 2011 došlo k upresneniu, že v prípade, ak v ďalšom konaní sa priznaný nadmerný odpočet zvýši - t.j. po podaní odvolania proti rozhodnutiu DÚ odvolací orgán na základe rozhodnutia o odvolaní (resp. správca dane autoremedúrou) odvolaniu vyhovie, t.j. je priznaný vyšší nadmerný odpočet ako bol správcom dane vrátený, správca dane tento rozdiel vráti do 10 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o odvolaní.
V súvislosti s vrátením sumy nepriznaného nadmerného odpočtu správcom dane na základe právoplatného rozhodnutia, nie je úprava v prechodnom ustanovení. Z toho vyplýva, že táto časť novelizovaného § 79 ods. 4 sa vzťahuje aj na nadmerné odpočty vzniknuté pred 1. 1. 2011, ak rozhodnutie v odvolacom konaní, ktorým je priznaný nadmerný odpočet bude právoplatné po 1. 1. 2011, platí pre správcu dane povinnosť vrátiť príslušnú sumu do 10 dní od právoplatnosti rozhodnutia.
V prípade, ak sa správca dane rozhodne preveriť oprávnenosť deklarovaného nadmerného odpočtu a platiteľ mu neumožní vykonanie kontroly (nereaguje na oznámenia a výzvy, je nekontaktný, nepredloží doklady ku kontrole), t.j. daňová kontrola nie je vykonaná, správca dane nemôže nadmerný odpočet vrátiť. Zákon o DPH do 31. 12. 2010 neupravoval v takomto prípade ďalší postup s nevráteným nadmerným odpočtom.
S účinnosťou od 1. 1. 2011 bolo v uvedenom ustanovení doplnené, že v takomto prípade - ak platiteľ neumožní vykonanie daňovej kontroly za účelom preverenia oprávnenosti nadmerného odpočtu do 6 mesiacov od jej začatia, nárok na vrátenie nadmerného odpočtu zaniká posledným dňom šiesteho mesiaca.
Podľa prechodného ustanovenia § 85j ods. 5 sa zánik nároku na vrátenie nadmerného odpočtu vzťahuje až na nadmerné odpočty uplatnené po 1. 1. 2011.

OSTATNÉ ZMENY ZÁKONA
- Dodanie tepla a chladu [úprava ustanovení § 8 ods. 4 písm. i), § 13 ods. 1 písm. e) a f), § 16 ods. 17 písm. g) a § 48 ods. 9]
Problematika dodávky a dovozu tepla alebo chladu je rovnaká ako problematika dodávky a dovozu plynu alebo elektriny. Z tohto dôvodu sa tá istá úprava, ktorá sa vzťahuje na plyn a elektrinu, má vzťahovať tiež na teplo a chlad. V súvislosti s doplnením týchto tovarov sa upravujú ďalšie súvisiace ustanovenia zákona - miesto dodania tovaru, miesto dodania služby, dovoz tovaru.
Za dodanie tovaru za protihodnotu sa nepovažuje premiestnenie vlastného tovaru - ktorým je tiež okrem zemného plynu a elektriny aj teplo a chlad cez rozvodný systém [§ 8 ods.4 písm. i)].
Miesto dodania tepla a chladu obchodníkovi je miesto, kde má obchodník sídlo, pri dodaní inej osobe je to miesto, kde zákazník skutočne využije tieto tovary [§ 13 ods. 1 písm. e) a f)]. Pri dodaní služby, ktorou je: poskytnutie prístupu k sústave zemného plynu, ktorá sa nachádza na území EÚ k sieti, ktorá je k takejto sústave pripojená, k elektrizačnej sústave, teplárenským sieťam, chladiarenským sieťam, preprava alebo distribúcia prostredníctvom uvedených sústav a súvisiacich služieb; sa miesto dodania týchto služieb dodávaných nezdaniteľným osobám mimo územia EÚ nachádza tam, kde má sídlo alebo bydlisko zákazník [§ 16 ods. 17 písm. g)].
Dovoz tepla alebo chladu prostredníctvom teplárenských sietí alebo chladiarenských sietí je oslobodený od dane (§ 48 ods. 9) podobne ako je to pri zemnom plyne a elektrine.
Tieto zmeny sú transpozíciou čl. 1 bodov 4, 5, 6 a 10 smernice Rady 2009/162/EÚ.
- Výnimka z registrácie zahraničných osôb [§ 5 ods. 1 písm. c)]
Ustanovenie § 5 ods. 1 stanovuje okrem povinnosti registrácie zahraničných osôb aj výnimky, kedy zahraničná osoba nie je povinná podať v SR žiadosť o registráciu. Žiadosť o registráciu nie je povinná v SR podať zahraničná osoba, ak dodáva len zemný plyn a elektrinu a tiež teplo a chlad, ak osoba povinná platiť DPH v SR je platiteľ, alebo osoba registrovaná pre daň podľa § 7 alebo 7a zákona.
- Vrátenie dane zahraničnej osobe (§ 55a ods. 2)
Zahraničná osoba - platiteľ z iného členského štátu má nárok na vrátenie DPH v SR podľa § 55a ods. 2 písm. c) bod 3. ak v období, za ktoré podáva žiadosť o vrátenie dane, dodala teplo alebo chlad a osobou povinnou platiť daň bol príjemca v SR.
- Upresnenie definície tovarov podliehajúcich spotrebnej dani na účely DPH (§ 6 ods. 6)
Upresňuje sa definícia predmetov spotrebnej dane na účely zákona o DPH - upresňuje sa vylúčenie plynu z tovarov podliehajúcich spotrebnej dani na účely uplatňovania DPH, ktorý je dodávaný prostredníctvom sústavy zemného plynu, ktorá sa nachádza na území EÚ, alebo akejkoľvek siete, ktorá je k takejto sústave pripojená.
- Tovar na účely DPH [§ 8 ods. 1 písm. a)]
V súvislosti s definíciou dodania tovaru, ktorým sú na účely DPH aj energie, doplnením slov "a podobné nehmotné veci" sa ustanovenie precizuje z dôvodu možného výskytu iných nehmatateľných predmetov dodávky.
Ustanovenie sa upresňuje v nadväznosti na nové znenie čl. 15 ods. 1 smernice Rady 2006/112/ES.
- Nadobudnutie tovaru za protihodnotu (11 ods. 9)
Za nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu sa považuje aj pridelenie tovaru ozbrojeným silám štátu, ktorý je stranou Severoatlantickej zmluvy, na ich použitie alebo na použitie civilnými zamestnancami, ktorí ich sprevádzajú, ak tento tovar nebol kúpený podľa všeobecných pravidiel zdanenia v členskom štáte pridelenia a ak by dovoz tohto tovaru nebol oslobodený od dane podľa § 48 ods. 6.
Ustanovenie sa zosúlaďuje s novým znením čl. 22 smernice Rady 2006/112/ES, nedochádza k vecnej zmene ustanovenia.
- Oslobodenie od dane podľa Protokolu o výsadách ES [§ 43 ods. 6, § 48 ods. 5 a § 62a)]
Oslobodenie od dane priame alebo realizované formou vrátenia dane, ktoré sa doteraz uskutočňovalo priamo na základe Protokolu z 8. apríla 1965 o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev a k nemu vykonávacej Dohody medzi vládou SR a Komisiou Európskych spoločenstiev o vykonávaní Protokolu o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev, sa dopĺňa do príslušných ustanovení zákona v nadväznosti na smernicu Rady 2009/162/EÚ. Nedochádza k vecnej zmene uplatňovania dane.
- Podmienky oslobodenia od dane (§ 48 ods. 3, 5, 9)
Dovoz tovaru z tretích štátov je oslobodený od dane, ak po dovoze nasleduje dodanie alebo premiestnenie tovaru do iného členského štátu EÚ. Vzhľadom na možnosť zneužívania tohto oslobodenia od dane sa konkrétne špecifikujú podmienky, za ktorých sa môže uplatniť oslobodenie od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov.
Oslobodenie od dane sa uplatní, ak v čase dovozu tovaru dovozca alebo jeho zástupca poskytne colnému orgánu najmenej tieto informácie
  a) svoje IČ DPH pridelené v tuzemsku alebo osobitné IČ DPH daňového zástupcu, ktorý zastupuje dovozcu vo veci uplatnenia oslobodenia od dane podľa § 69a,
  b) IČ DPH zákazníka pridelené v inom členskom štáte alebo svoje IČ DPH pridelené v členskom štáte, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru skončí,
  c) dôkaz, že dovážaný tovar má byť odoslaný alebo prepravený z tuzemska do iného členského štátu, najmä zmluvu o preprave tovaru alebo prepravný doklad.
Oslobodený od dane je dovoz tovaru
  a) osobami, ktoré požívajú výsady a imunity podľa medzinárodného práva, ak sa na tento dovoz vzťahuje oslobodenie od cla,
  b) Európskou úniou, Európskym spoločenstvom pre atómovú energiu a orgánmi nimi zriadenými, Európskou centrálnou bankou a Európskou investičnou bankou v rozsahu a za podmienok ustanovených osobitným predpisom a medzinárodnou zmluvou,
  c) medzinárodnými organizáciami inými ako sú uvedené v písmene b) a ich pracovníkmi v rozsahu a za podmienok podľa medzinárodných zmlúv.
- Zákaz odpočítania dane (§ 49 ods. 3)
Ustanovenie sa mení tak, aby sa zabezpečilo, že platiteľ dane nemôže odpočítať daň v prípade, ak prijme napr. službu na účel dodania tovaru s oslobodením od dane podľa § 42 zákona. Táto zmena vyplýva zo smernice 2006/112/ES.
- Žiadosť o vrátenie DPH [§ 55b ods. 3 písm. h)]
Nadväzne na čl. 9 ods. 2 smernice Rady 2008/9/ES sa do povinných údajov žiadosti o vrátenie dane, ktorú podáva zdaniteľná osoba usadená v inom členskom štáte EÚ, dopĺňa údaj bližšie určujúci tovar a službu, pri ktorých žiada vrátenie dane podľa číselného kódu 9 (výdavky na luxusné predmety, pohostenie, zábavu a reprezentáciu).
Lehota pre podanie žiadosti o vrátenie dane pre rok 2009 bola predĺžená do 31.3.2011- táto lehota je upravená v prechodnom ustanovení § 85j ods. 4.
- Zastupovanie pri vrátení dane (§ 55b ods. 7 a § 58 ods. 2)
V súlade s požiadavkou Európskej komisie je potrebné umožniť jednému zástupcovi zastupovať aj viacero daňových subjektov pri vrátení dane zahraničnej osobe z iného členského štátu alebo z tretieho štátu, a preto sa v zákone vylučuje úprava podľa zákona o správe daní (§ 10 ods. 2 zákona č. 511/1992 Zb. v z.n.p.), ktorá umožňuje zastupovanie len jedného daňového subjektu.
- Žiadosť o vrátenie dane (§ 55d ods. 2)
Upresňuje sa deň, ktorý sa považuje za doručenie dátovej správy na elektronickú adresu, ak daňový úrad žiada dodatočné informácie alebo ďalšie dodatočné informácie týkajúce sa žiadosti o vrátenie dane. Žiadosť o dodatočné informácie a žiadosť o ďalšie dodatočné informácie sa považujú za doručené dňom odoslania dátovej správy na elektronickú adresu žiadateľa uvedenú v žiadosti o vrátenie dane, na elektronickú adresu príslušných orgánov členských štátov alebo elektronickú adresu iných osôb; na doručovanie sa nevzťahuje ustanovenie osobitného predpisu - § 17a ZSDP.
- Vrátenie dane EÚ a medzinárodným organizáciám (nové ustanovenie § 62a)
Európska únia, Európske spoločenstvo pre atómovú energiu a orgány nimi zriadené, Európska centrálna banka a Európska investičná banka majú nárok na vrátenie dane z vnútroštátnych nákupov tovarov a služieb v rozsahu a za podmienok ustanovených osobitným predpisom (Protokol č. 7 o výsadách a imunitách EÚ) a medzinárodnou zmluvou (Napr. Dohoda medzi vládou SR a Komisiou Európskych spoločenstiev o vykonávaní Protokolu o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev) ak je hostiteľským štátom ich orgánov SR.
- Uchovávanie faktúr (§ 76 ods. 1)
V nadväznosti na predĺženie doby sledovania zmeny účelu nehnuteľného investičného majetku na 20 rokov sa predlžuje rovnako aj doba, po ktorú je platiteľ povinný uchovávať prijaté faktúry vzťahujúce sa k takémuto majetku.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 2/2011)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PRÍJEMCA V SÚHRNNOM VÝKAZE

Slovenská firma poskytuje licencie na výrobu svojho produktu ďalším firmám do EÚ a tretích krajín. Zmluvu na poskytovanie tejto licencie má však uzatvorenú so svojou materskou firmou v Rakúsku, nie s týmito firmami. Finančné vysporiadanie je nasledovné:
  • rakúska firma vystaví na slovenskú firmu kvartálne dobropis na tieto licencie, kde sú osobitne rozpísané položky týkajúce sa jednotlivých krajín - napr. ČR, Maďarsko a Rusko,
  • rakúska firma potom vystavuje riadne FA na týchto obchodných partnerov do ČR, Maďarska a Ruska,
  • sumy, ktoré fakturuje rakúska firma nie sú rovnaké - je to na základe zmluvných podmienok, ktoré má uzatvorené osobitne so slovenskou firmou a osobitne s týmito firmami, ktorým je poskytnutá licencia.
Čo má uvádzať slovenská firma do súhrnného výkazu?
Slovenská firma ako poskytovateľ licencie, t.j. dodávateľ služby (prevod práva) nemá zmluvný vzťah so skutočnými používateľmi licencie, ale má zmluvný vzťah s rakúskou firmou. Až rakúska firma má zmluvné vzťahy s jednotlivými používateľmi licencií. Teda rakúska firma vystupuje ako obstarávateľ služby pre používateľom licencií, vo vlastnom mene, t.j. podľa § 9 ods. 4 ZDPH rakúska firma službu najskôr príjme od slovenskej firmy a následne ju dodáva iným firmám v zahraniční.
Pre slovenskú firmu je teda odberateľom jej služby len rakúska firma. Pretože ide o zdaniteľnú osobu (mala by byť v Rakúsku registrovaná na DPH), podľa § 15 ods. 1 ZDPH miesto dodania tejto služby sa nachádza v sídle odberateľa - t.j. v Rakúsku. Slovenská firma preto vyhotoví faktúru bez DPH (rakúska firma vykoná samozdanenie a odpočítanie DPH v Rakúsku). Dodanie služby slovenská firma neuvádza v DP, ale len v súhrnnom výkaze, kde uvedie ako príjemcu len rakúsku firmu a hodnotu služby vo výške, ktorá je dohodnutá s rakúskou firmou. Skutočnosť, za akú cenu rakúska firma predá licencie používateľom licencií, nemajú vplyv na uvádzanie údajov v súhrnnom výkaze slovenskou firmou (pretože to je už iný zmluvný vzťah). Dodanie služby v uvedenej výške tiež uvádza v záznamoch vedených na účely DPH podľa § 70 zákona.
Vzhľadom k uvedenému potom nie je správne, ak rakúska firma v súvislosti s uvedeným vyhotovuje dobropisy. Na účely DPH by mala slovenská firma ako dodávateľ služby vyhotoviť faktúru pre rakúsku firmu.

OCENENIE HNUTEĽNÉHO HMOTNÉHO MAJETKU

Rakúska spoločnosť, ktorá má založenú dcérsku spoločnosť v SR, chce na Slovensku spracovávať materiál, ktorý si premiestni z Rakúska do spoločnosti v SR. V tejto slovenskej spoločnosti sa materiál bude ďalej spracovávať na polovýrobok alebo konečný výrobok, tento sa potom odošle späť do Rakúska (nepredá) a rakúskej firme sa budú fakturovať len vykonané práce na tomto materiáli.
Ako budú vykonané práce slovenskou firmou fakturované rakúskej firme? Aké doklady sú potrebné na preukázanie pohybu materiálu a tovaru medzi spoločnosťami?
Slovenská firma z hľadiska DPH poskytuje rakúskej firme službu - práce na hnuteľnom hmotnom majetku. Pretože tieto práce poskytuje pre zdaniteľnú osobu z rakúska, miesto dodania služby sa podľa § 15 ods. 1 ZDPH nachádza v Rakúsku. Na rakúsku firmu prechádza daňová povinnosť, znamená to, že slovenská firma vyhotoví FA bez DPH, tiež v nej uvedie, že odberateľ služby je povinný platiť DPH.
Slovenská spoločnosť je povinná dodanie služby uviesť v súhrnnom výkaze v zmysle § 80 ods. 1 písm. d) ZDPH (v DP slovenská spoločnosť dodanie služby neuvádza, nakoľko služba nie je predmetom DPH v SR).
Na preukázanie pohybu materiálu z Rakúska do SR vyhotoví rakúska firma dodací list, resp. podobný doklad na identifikáciu materiálu. Slovenská firma je podľa § 70 ods. 3 ZDPH povinná viesť osobitné záznamy, potrebné na identifikáciu materiálu prepraveného z Rakúska.

REKLAMAČNÉ KONANIE

Platiteľ dane vyrába kompresory a tieto dodáva do iných členských štátov. Stáva sa, že v rámci záručných reklamácií posiela odberateľovi do iného členského štátu bezodplatne náhradný diel (súčiastku).
Ako postup platiteľa ovplyvňuje DPH? Je dodanie tovaru do iného členského štátu a v inom členskom štáte nadobudnutie tovaru?
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) ZDPH predmetom DPH je dodanie tovaru za protihodnotu zdaniteľnou osobou v tuzemsku V prípade plnenia v rámci reklamačného konania nejde o dodanie tovaru za protihodnotu, takéto plnenie teda nie je predmetom DPH. Platí to aj v prípade, ak sa v rámci reklamácie poskytuje tovar a nielen náhradný diel.
Rovnako na strane odberateľa prevzatie predmetu reklamácie (náhradnej súčiastky alebo celého tovaru) nie je predmetom DPH, pretože nedochádza k nadobudnutiu tovaru za protihodnotu.

OBSTARANIE UBYTOVANIA

Slovenskému platiteľovi DPH dodáva švajčiarska firma stroj s montážou. Podľa zmluvy sa slovenská firma zaviazala dodávateľskej firme, že obstará na vlastné náklady ubytovanie jej zamestnancov vykonávajúcich montáž stroja. Slovenská firma nebude švajčiarskej firme ubytovanie refakturovať.
Má slovenská firma nárok na odpočítanie DPH z FA za ubytovanie?
Podľa § 49 ods. 2 ZDPH platiteľ môže odpočítať od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ. Ak slovenská firma na základe podmienok dohodnutých v zmluve uhrádza náklady na ubytovanie zamestnancov dodávateľa, takúto ubytovaciu službu platiteľ nepoužije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ a nevznikne mu právo na odpočítanie dane. Prijaté služby ubytovania zamestnancov dodávateľa nemajú priame a bezprostredné spojenie s plnením na výstupe u slovenskej firmy. Skutočnosť, že v zmluve je uvedené, že náklady na ubytovanie zamestnancov dodávateľa znáša slovenská firma ešte neznamená, že jej vzniká právo na odpočítanie dane, ak nevie objektívne preukázať, že výdavok vynaložený pri nadobudnutí služieb ubytovania je súčasťou nákladových prvkov jej zdaniteľného plnenia na výstupe.
Ak by slovenská firma zabezpečila ubytovanie pre zamestnancov ukrajinského dodávateľa vo svojom mene na účet švajčiarskeho dodávateľa, uplatnilo by sa ustanovenie § 9 ods. 4 ZDPH. V takomto prípade by si slovenský platiteľ mohol z ubytovacích služieb uplatniť odpočítanie dane a zároveň by mal povinnosť odviesť daň na výstupe z obstaraných služieb ubytovania.


(viac odpovedí na otázky k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 2/2011)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE

 
ZBIERKA ZÁKONOV:

Čiastka číslo 16/2011 zo dňa 16. 2. 2011
33/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
34/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
35/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
36/2011 Výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa na rok 2011 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže

Čiastka číslo 17/2011 zo dňa 17. 2. 2011
37/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
38/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Čiastka číslo 18/2011 zo dňa 26. 2. 2011
39/2011 Zákon o položkách s dvojakým použitím a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
40/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 233/2008 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
41/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
42/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 130/2005 Z. z. o vojnových hroboch v znení neskorších predpisov
43/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov
44/2011 Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní výnosu o ustanovení hodnoty služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Policajného zboru v roku 2011

Čiastka číslo 19/2011 zo dňa 26. 2. 2011
45/2011 Zákon o kritickej infraštruktúre

 

 
 
ZBIERKA ZÁKONOV V KOCKE

 
JANUÁR 2011

PRINÁŠAME PREHĽAD PRÁVNYCH PREDPISOV, KTORÉ VYŠLI V ZBIERKE ZÁKONOV V MESIACI JANUÁR 2011


ŠTATISTIKA

Sčítanie ľudu

Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 1/2011 Z. z., ktorým sa ustanovuje čas sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2011
Čiastka: 1      Účinnosť: 10. 1. 2011

Účel novely:
  • Na základe uvedenej právnej normy sa sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2011 vykoná v čase od 13. mája 2011 do 6. júna 2011.


ŠKOLSTVO

Záverečná práca

Zákon č. 6/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Čiastka: 5      Účinnosť: 1. 9. 2011

Účel novely:
  • Rieši sprístupňovanie záverečných prác, uchovávanie rigoróznych prác, osobitné požiadavky na záverečnú prácu, rigoróznu prácu a habilitačnú prácu, ako aj formu písomnej informácie o vytvorenom umeleckom diele.

ZDRAVOTNÍCTVO

Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia

Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 10/2011 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 239/2006 Z. z. o podrobnostiach o vykazovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie, o ročnom zúčtovaní poistného a povinnostiach pri ročnom zúčtovaní poistného a o vzoroch tlačív ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie v znení neskorších predpisov
Čiastka: 6      Účinnosť: 15. 1. 2011

Účel novely:
  • Priniesla zmenu, v zmysle ktorej sa do vymeriavacieho základu platiteľa poistného zamestnancom, samostatne zárobkovo činnou osobou alebo osobou, za ktorú platí poistné štát na účely ročného zúčtovania poistného za rok 2010 zahŕňa:
    1. príjem zo závislej činnosti podľa zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov vyplatený a zúčtovaný platiteľom príjmu v rozhodujúcom období, v ktorom ani jeden deň nebol zamestnancom, samostatne zárobkovo činnou osobou a ani osobou, ktorá poberá náhradu príjmu, nemocenské, ošetrovné alebo materské, ktorej zanikol nárok na nemocenské po uplynutí podporného obdobia a ktorej trvá dočasná pracovná neschopnosť alebo ktorej zanikol nárok na ošetrovné po uplynutí desiateho dňa potreby ošetrovania alebo starostlivosti a ktorej trvá potreba ošetrovania alebo starostlivosti aj po tomto dni,
    2. príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti dosiahnutý v rozhodujúcom období, ktorý podlieha dani z príjmov okrem príjmov vyňatých z výkonu činnosti osobného asistenta, príjmy z prenájmu, príjmy, z ktorých sa vyberá daň zrážkou okrem príjmu zo závislej činnosti, pri ktorom sa neuplatňujú nezdaniteľné časti základu dane a daňový bonus a príjmy z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru dosiahnutých v rozhodujúcom období.
  • Prílohou uvedeného právneho predpisu sú vzory tlačív za účelom ročného zúčtovania zdravotného poistenia.

HOSPODÁRSTVO

Obsah určenej látky v liekoch

Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 12/2011 Z. z., ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 380/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah, forma a termín podávania hlásení prevádzkovateľov o medzinárodnom obchode s určenými látkami a o uvádzaní určených látok na trh
Čiastka: 8      Účinnosť: 1. 2. 2011

Účel novely:
  • Dopĺňa novú podmienku, v zmysle ktorej dodávatelia liekov s obsahom určených látok, ktorí umiestňujú na trh takéto lieky v množstvách vyšších ako je potrebné na jeden liečebný cyklus, v hlásení sú povinní uviesť množstvo určenej látky v prepočte na jej obsah v liekoch uvedených na trh v hodnotenom období.

VEREJNÁ SPRÁVA

Colný zákon

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 15/2011 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Čiastka: 9      Účinnosť: 1. 2. 2011


Účel novely:
  • Obsahom uvedenej právnej normy je charakteristika žiadosti o zriadenie slobodného pásma ako i slobodného skladu.

Sídlo hasičskej stanice

Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 23/2011 Z. z., ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 55/2002 Z. z., ktorou sa určujú sídla a územné obvody krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru, okresných riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru a sídla hasičských staníc
Čiastka: 13      Účinnosť: 1. 2. 2011

Účel novely:
  • Podľa tejto novely sa sídlo hasičskej stanice Svit v rámci Prešovského kraja mení na Mengusovce, Vysoké Tatry.

FINANCIE

Komisia pre schvaľovanie dotácii

Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 21/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytovanie dotácií a kritériá pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytovanie dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky
Čiastka: 13      Účinnosť: 24. 1. 2011

Účel novely:
  • Podľa citovaného predpisu sa ako poradný orgán vedúceho úradu vlády alebo podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny zriaďuje komisia pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytovanie dotácií a navrhovanie ich podpory. Uvedená komisia má najmenej troch členov a jej funkčné obdobie je dvojročné.

Hodnotenie žiadosti o dotácie

Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 22/2011 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Čiastka: 13      Účinnosť: 1. 2. 2011

Účel novely:
  • Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 12 ods. 4 zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ustanovilo uvedeným predpisom spôsob hodnotenia žiadosti o dotáciu, hlavne súlad žiadosti s podmienkami ustanovenými zákonom, vhodnosť, účelnosť a spôsob uskutočňovania aktivít a činností, na ktoré sa žiada dotácia, udržateľnosť aktivít a činností, na ktoré sa žiada dotácia, primeranosť rozpočtu na aktivity a činnosti, na ktoré sa žiada dotácia, ale aj spôsob výberu členov komisie.

DOPRAVA

Mýtny poriadok

Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 24/2011 Z. z., ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov
Čiastka: 13      Účinnosť: 1. 2. 2011

Účel novely:
  • Do pôvodnej právnej normy sa vkladajú ustanovenia, v zmysle ktorých môže správca výberu mýta na základe žiadosti prevádzkovateľa vozidla, jeho splnomocneného zástupcu alebo vodiča vozidla vypočítať a vybrať mýto na základe údajov zistených z technického preukazu alebo osvedčenia o evidencii vozidla, a to za vzdialenosť, ktorá zodpovedá tranzitnému úseku ciest, s použitím príslušnej sadzby mýta pre danú kategóriu vozidla, pričom vodič vozidla je v takom prípade oprávnený len na jeden tranzit cez územie Slovenskej republiky po príslušnom tranzitnom úseku ciest počas časovo obmedzeného obdobia určeného správcom výberu mýta.
  • Mýto za užívanie tranzitného úseku ciest sa vyberá vopred a je ho možné uhradiť v hotovosti, platobnou kartou alebo použitím iných elektronických prostriedkov platobného styku, ktoré akceptuje správca výberu mýta na základe dohody s vystaviteľmi elektronických platobných prostriedkov, pričom zoznam akceptovaných elektronických prostriedkov platobného styku zverejňuje prevádzkovateľ systému na svojej internetovej stránke.
  • Správca výberu mýta určí, aké údaje je prevádzkovateľ vozidla, jeho splnomocnený zástupca alebo vodič vozidla povinný poskytnúť v prípade, ak žiada o užívanie tranzitného úseku ciest.
  • Ak v osvedčení o evidencii vozidla, technickom preukaze vozidla, certifikáte vozidla, potvrdení výrobcu alebo v potvrdení zástupcu výrobcu nie je uvedená emisná trieda vozidla, nastaví sa emisná trieda EURO 0.
  • Správca výberu mýta vystaví potvrdenie o úhrade mýta za užívanie tranzitného úseku ciest, ktoré sa viaže k vozidlu identifikovanému evidenčným číslom vozidla.

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
8. 3. - utorok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2011 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity opäť 4,75 %)
- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2011

15. 3. - utorok Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

21. 3. - pondelok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v februári 2011 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za február 2010 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2011

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za február 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 15.2. 16.2. 17.2. 18.2. 21.2. 22.2.
USA americký dolár USD 1,351 1,351 1,356 1,3627 1,3668 1,3667
Japonsko japonský jen JPY 113,21 113,12 113,39 113,62 113,68 113,63
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 24,293 24,325 24,325 24,375 24,458 24,495
Dánsko dánska koruna DKK 7,4567 7,4563 7,4555 7,4546 7,4553 7,4554
V. Británia anglická libra GBP 0,8375 0,8419 0,8409 0,8395 0,8425 0,84584
Maďarsko maďarský forint HUF 271,06 270,77 269,25 270,05 271,01 272,73
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7059 0,7053 0,7044 0,7045 0,7041 0,7045
Poľsko poľský zlotý PLN 3,9287 3,9093 3,9075 3,9145 3,9277 3,9655
Rumunsko rumunský leu RON 4,2518 4,2492 4,248 4,242 4,2328 4,229
Švédsko švédska koruna SEK 8,7255 8,7325 8,743 8,7328 8,762 8,787
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,3124 1,3073 1,2973 1,2973 1,296 1,2844
Nórsko nórska koruna NOK 7,8335 7,8275 7,8075 7,7555 7,769 7,7515
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,4068 7,408 7,408 7,408 7,4085 7,4085
Rusko ruský rubeľ RUB 39,577 39,608 39,705 39,789 39,862 39,9817
Turecko turecká líra TRY 2,1504 2,1425 2,139 2,1509 2,1609 2,1824
Austrália austrálsky dolár AUD 1,3503 1,3507 1,3498 1,3479 1,3521 1,3635
Brazília brazílsky real BRL 2,2525 2,2542 2,2673 2,2715 2,2751 2,2807
Kanada kanadský dolár CAD 1,3317 1,3328 1,3327 1,3398 1,3444 1,3491
Čína čínsky jüan CNY 8,902 8,8963 8,9225 8,9529 8,976 8,9929
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,5282 10,5248 10,5616 10,6081 10,6389 10,6469
Indonézia indonézska rupia IDR 12015,55 12008,79 12035,99 12065,48 12095,94 12131,37
India indická rupia INR 61,498 61,498 61,488 61,594 61,489 61,864
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1514,24 1513 1514,32 1514,95 1531,28 1542,1
Mexiko mexické peso MXN 16,262 16,3809 16,3585 16,3544 16,4539 16,5583
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,1185 4,1158 4,125 4,1238 4,151 4,1691
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,7925 1,7931 1,7951 1,7891 1,7899 1,8243
Filipíny filipínske peso PHP 58,919 58,818 58,783 58,974 59,328 59,704
Singapur singapurský dolár SGD 1,729 1,7293 1,7332 1,7358 1,7436 1,749
Thajsko thajský baht THB 41,489 41,395 41,521 41,671 41,728 41,862
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 9,8511 9,8147 9,8149 9,7676 9,7702 9,764
Izrael izraelský šekel ILS 4,9259 4,88 4,9107 4,9469 4,921 4,9712


Názov krajiny Názov meny Mena 23.2. 24.2. 25.2. 28.2.
USA americký dolár USD 1,3731 1,3773 1,3762 1,3834
Japonsko japonský jen JPY 113,69 112,69 112,52 113,26
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 24,527 24,529 24,479 24,353
Dánsko dánska koruna DKK 7,4551 7,4547 7,4553 7,4564
V. Británia anglická libra GBP 0,8459 0,8513 0,8553 0,8528
Maďarsko maďarský forint HUF 272,65 273,4 272,81 270,72
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7045 0,7037 0,7048 0,7045
Poľsko poľský zlotý PLN 3,9583 3,9975 3,9709 3,9548
Rumunsko rumunský leu RON 4,2253 4,232 4,2125 4,2057
Švédsko švédska koruna SEK 8,7935 8,7985 8,832 8,7445
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2853 1,2748 1,2799 1,284
Nórsko nórska koruna NOK 7,739 7,719 7,764 7,709
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,4105 7,4225 7,425 7,4279
Rusko ruský rubeľ RUB 40,192 40,0115 39,823 39,9015
Turecko turecká líra TRY 2,1878 2,2132 2,1975 2,2122
Austrália austrálsky dolár AUD 1,3691 1,3682 1,3577 1,3601
Brazília brazílsky real BRL 2,291 2,2979 2,2853 2,2932
Kanada kanadský dolár CAD 1,3629 1,355 1,3487 1,3535
Čína čínsky jüan CNY 9,0272 9,0551 9,0513 9,0912
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,7008 10,737 10,7253 10,7771
Indonézia indonézska rupia IDR 12156,39 12219,39 12162,05 12196,5
India indická rupia INR 61,971 62,623 62,376 62,63
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1543,26 1563,18 1549,41 1557,85
Mexiko mexické peso MXN 16,626 16,7989 16,6656 16,735
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,1838 4,2152 4,1964 4,2166
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,8394 1,845 1,8337 1,839
Filipíny filipínske peso PHP 59,849 60,318 60,191 60,228
Singapur singapurský dolár SGD 1,7518 1,7606 1,754 1,7582
Thajsko thajský baht THB 42,044 42,159 42,153 42,304
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 9,7189 9,7389 9,615 9,64
Izrael izraelský šekel ILS 4,9872 5,0388 5,0157 5,0148

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 6-7/2011
  • Daň z príjmov - úplné znenie zákona s komentárom

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 2-3/2011
  • Zákon o dani z príjmov - zmeny od 1. 1. 2011 v príkladoch
  • Zákon o DPH - novela v príkladoch
  • Zákonník práce, sociálne a zdravotné poistenie - zmeny od 1. 1. 2011 v príkladoch
  • Prechod z kalendárneho roka na hospodársky rok a opačne - vymedzenie účtovných jednotiek

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 3/2011
  • Daňové priznania FO a PO
  • Ročné zúčtovanie preddavkov na DzP
  • Základ dane z príjmov FO
  • Preddavky na daň z príjmov v r. 2011
  • Majetok u platiteľa DPH
  • Plnenia zo sociálneho fondu
  • Životné minimum a daň z príjmov FO
  • Zmeny v mzdovej agende

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 3/2011
  • Daňové priznanie fyzických osôb
  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2010
  • Prekážky v práci
  • Európsky preukaz zdravotného poistenia
  • Organizácia pracovného času v doprave
  • Cestovné náhrady
  • Povinná lekárska prehliadka
  • Hlásenie o vyúčtovaní dane
  • Zdaňovanie autorských honorárov
  • Nadstavbové a motivačné zložky mzdy zamestnancov
  • Ako darovať 2 % dane z príjmu?
  • Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
  • Vnútorné predpisy zamestnávateľa
  • Úloha požiarneho technika
  • Šetrenie mimoriadnych udalostí v oblasti BOZP

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 3/2011
  • Zmeny v zdaňovaní príjmov
  • Rozpočtová klasifikácia
  • Novelizácia zákona o rozpočtových pravidlách
  • Daň z nehnuteľnosti za rok 2011
  • Správne poplatky a kataster nehnuteľností
  • Vlastné imanie
  • Cestovné náhrady od 1. januára 2011
  • Prijímanie detí do MŠ - rozhodovanie riaditeľa

1 000 riešení - mesačník, č. 3/2011
  • Daňové priznanie za rok 2010
  • Právo a podnikateľ
  • Dane v praxi
  • Účtovníctvo
  • Zákonník práce

MONOTEMATIKY

Daňové výdavky 2011
  • Malá encyklopédia daňových výdavkov. Abecedne zoradené heslá približujúce rozsah a zložitosť danej problematiky.

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 8/2011 (III/2011)
  • Spotrebná daň s komentárom

Verejná správa (VS) č. 4/2011 - (III/2011)
  • Zmeny v spracovaní miezd v štátnej správe a verejnej službe v roku 2011
  • Platby poistného v poľnohospodárstve - schéma štátnej pomoci
  • Regionálne dispartity na Slovensku
  • Legálne poskytovanie zdravotnej starostlivosti
  • Komentár k novele zákona o financovaní škôl

MONOTEMATIKY

Súvzťažnosti
  • V publikácii nájdete účtovanie obstarania dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého majetku, jeho oceňovanie, odpisovanie, účtovanie dlhodobého finančného majetku, účtovanie zásob vrátane zľavy z ceny zásob a rôzne špecifické prípady účtovania v rámci jednotlivých účtovných tried a to nielen z pohľadu účtovného ale aj z pohľadu zákony o dani z príjmov a množstvo iných účtovných prípadov.

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 

BALÍČEK MDŽ
8. marec už tradične patrí ženám. Ak neviete ako potešiť priateľku, manželku, spolupracovníčku, nechajte sa inšpirovať našou ponukou na knižný darček v podobe poučných úsmevných výrokov za lákavú cenu.

  • Zrnká ženskosti - "Ak si myslíte, že vám už nič nechýba, opýtajte sa manželky, určite si nemá čo obliecť."
    edícia veselo i vážne (A6, 240 str.)
     
  • Zrnká úsmevu – "Byť chudobným nie je žiadna hanba, ale za to jediná pozitývna vec, ktorá sa dá o tom povedať."
    edícia veselo i vážne (A6, 236 str.)
     
  • Murphyho zákony - novela pre XXI storočie - "Ten, kto nevie robiť chyby, nevie robiť nič." edícia veselo i vážne (A6, 140 str.)
     
BALÍČEK MDŽ obsahuje: Zrnká ženskosti + Zrnká úsmevu + Murphyho zákony - novela pre XXI. storočie - zadarmo
cena: 9,50 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

DAŇOVÉ PRIZNANIE 2010
Podnikatelia, živnostníci !
V tomto období väčšina z Vás určite intenzívne myslíte na dane, pretože termín na podanie daňového priznania sa blíži. Ak chcete vedieť viac o tom , kedy vzniká daňová povinnosť, ako postupovať pri medzinárodnom zdaňovaní, alebo aký typ daňového priznania potrebujete, ponúkame Vám sériu kníh venovanú daňovej problematike za veľmi výhodnú cenu.

  • Daňové priznanie za rok 2010 - ako postupovať pri daňovom priznaní, obsahuje vyplnené tlačivá pre PO a FO
    monotematika (A5, 200 str.)
     
  • Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo – finančné účty, výnosy, zúčtovacie vzťahy ...
    mesačník DÚVaP 5-6/2010 (A5, 352 str.)
     
  • Zákon o účtovníctve – úplné znenia (A5, 224 str.)
     
BALÍČEK DAŇOVÉ PRIZNANIE 2010 so zľavou 30 % obsahuje: Daňové priznanie za rok 2010 + DÚVaP 5-6/2010 + Zákon o účtovníctve - ZADARMO
cena: 9,80 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

ROČNÉ ZÚČTOVANIE ZDRAVOTNÉHO POISTENIA
Podnikatelia, živnostníci !
Spolu s podaním daňového priznania nás čaká ešte jedna povinnosť podať ročné zúčtovanie zdravotného poistenia. Aby sme Vám uľahčili prácu a čas ponúkame sériu kníh venovanú tejto problematike za zaujímavú cenu.

  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - ako postupovať pri podaní ročného zúčtovania zdravotného poistenia
    monotematika (A5, 98 str.)

  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2010 - príspevok
    mesačník PaM 3/2011 (A5, 88 str.)

  • Zákony III – sociálne, zdravotné... – úplné znenia
    zborník úplných znení zákonov platných k 1. 1. 2011 – Zákony III/2011 (A5, 296 str.)

BALÍČEK ROČNÉ ZÚČTOVANIE ZDRAVOTNÉHO POISTENIA so zľavou 30 % obsahuje: Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia + PaM 3/2011 – zadarmo + Zákony III/2011
cena: 8,90 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

DPH PO NOVOM
Nový rok so sebou prináša niekoľko zmien, ktoré sa odrazia aj v legislatíve a medzi najdôležitejšie patrí novela zákona o DPH.
Zvýšenie základnej sadzby o 1% je dočasným opatrením. Chcete vedieť viac o novele a zmenách, ktoré vás v DPH čakajú od 1. 1. 2011? Ponúkame publikácie v balíčku DPH po novom.

  • Zákon o DPH - komentár
    mesačník Poradca 5/2011 (A5, 224 str.)
     
  • DPH v roku 2011 – otázky a odpovede
    mesačník 1000 riešení 2/2011 (A5, 72 str.)
     
  • Zákon o dani z pridanej hodnoty, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve, cestovné náhrady – úplné znenia zborník úplných znení zákonov platných k 1. 1. 2011 – Zákony I/2011 (A5, 296 str.)
     
BALÍČEK DPH, so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 5/2011 + 1000 riešení 2/2011 + Zákony I/2011 - ZADARMO
cena: 9,80 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk


RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
  objednavky@exicon.sk
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L..

 

 


Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.

Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011
Untitled Page