Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 4/2009

19. 2. 2009

 

 
 
 Téma novín 
 Judikatúra 
 Pokuty, sankcie, penále 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Ekonomika 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Zaujímavosti zo sveta podnikania 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Objednávka 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

V úvode ďakujem všetkým, ktorí si našli čas a napísali nám svoje nápady, návrhy i pripomienky v ankete, ktorú sme uverejnili. Budeme sa snažiť tvoriť em@ilové noviny tak, aby čo najviac vyhovovali Vašim potrebám a predstavám, ktoré ste nám napísali.
Do dnešných novín sme Vám sľúbili ako tému Zákon o miestnych daniach v roku 2009, túto tému uverejníme inokedy, pretože ako vyplynulo z Vašich ohlasov, zaujímajú Vás informácie o novovzniknutom Zákone o cestnej premávke, ktorému sme sa venovali aj v novej rubrike Judikatúra. V rubrike Pokuty, sankcie, penále prinášame Zmeny v oblasti súdnych poplatkov od 1. 1. 2009 a na túto tému budú zamerané aj otázky a odpovede v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.
Dovidenia v nasledujúcich novinách s daňovými priznaniami za rok 2008, a samozrejme aj s ostatnými staršími i novšími rubrikami.

Za celý kolektív redakcie Vás srdečne zdraví,

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON 8/2009 Z. z. O CESTNEJ PREMÁVKE - téma novín

 
ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE S KOMENTÁROM

PREDSLOV
Dňa 3. decembra 2008 bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. februára 2009 s výnimkou niektorých ustanovení, ktoré nadobudnú účinnosť až v nasledujúcich rokoch, a to ustanovenia § 102 ods. 3 týkajúceho sa medzinárodného vodičského preukazu, ktoré nadobudne účinnosť až 29. marca 2011, ustanovenia § 71 ods. 7 a súvisiaceho ustanovenia priestupkového zákona týkajúceho sa verejnoprospešných prác, ktoré nadobudnú účinnosť až 1. januára 2011 a ustanovenia § 112 ods. 7 týkajúceho sa poskytovania informácií technickej služby technickej kontroly, emisnej kontroly a montáže plynových zariadení orgánu Policajného zboru spolu s ustanovením § 116 ods. 10 upravujúcim možnosť požiadať o zmenu vlastníctva k vozidlu alebo prevod držby vozidla na inú osobu prostredníctvom elektronickej služby, nadobudnú účinnosť až 1. júla 2010. Nový zákon zrušil doteraz platný a účinný Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách ako aj vyhlášku Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 164/1997 Z. z. o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla v znení vyhlášky č. 111/2007 Z. z. a Vyhlášku Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 227/2006 Z. z. a vyhlášky č. 226/2007 Z. z.
Už z médií je verejnosti určite známe, že išlo už v poradí o druhé schvaľovanie tohto zákona. Prvýkrát bol zákon o cestnej premávke schválený v Národnej rade SR už v júli 2008 a mal byť účinný od 1. októbra 2008. Prezident Slovenskej republiky však zákon nepodpísal a vrátil Národnej rade na opätovné prerokovanie. Výhrady prezidenta smerovali k novému systému skúšok z odbornej spôsobilosti, k právnej úprave vydávania potvrdení o zadržaní vodičského preukazu, zadržaní osvedčenia o evidencii vozidla či zadržaní tabuľky s evidenčným číslom policajtom (zákon nestanovoval, kedy má policajt tieto potvrdenia vydať) a závažné výhrady súviseli so súčasnou novelizáciou zákona č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorý obsahovo nesúvisel so zákonom o cestnej premávke, čo je v rozpore s princípom právnej istoty a princípom predvídateľnosti zákona. V novom zákone (t.j. v druhej schválenej verzii, ktorú práve držíte v rukách) sa už nenachádza napríklad zákaz pre chodcov na vozovke alebo prechádzajúcich cez cestu používať mobilný telefón, či prehrávač hudby.
Predmetom predkladaného stručného komentára je predovšetkým objasniť zmeny, ktoré nový zákon zaviedol do oblasti právnej úpravy cestnej premávky, na ktoré sme v komentári zamerali pozornosť. Sporné otázky súvisiace s výkladom nových ustanovení sme položili zodpovedným odborníkom a ich odpovede sú zapracované do textu komentára.

Medzi najzávažnejšie zmeny, ktoré nový zákon priniesol patrí predovšetkým:
  • zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v obci na 50 km.h ,
  • celoročné svietenie počas jazdy,
  • zákaz predchádzania pre nákladné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 7,5 tony na diaľniciach a rýchlostných cestách,
  • zákaz jazdy nákladných vozidiel nad 7,5 t a vozidiel nad 3,5 t s prípojným vozidlom na diaľnici, rýchlostnej ceste a na ceste I. triedy počas stanovené dni a hodiny,
  • povinnosť vybaviť osobné a úžitkové vozidlo do 3,5 t pneumatikami so zimným dezénom, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza,
  • povinnosť vybaviť nákladné vozidlo a autobus zimnými pneumatikami bez ohľadu na počasie v období od 15. novembra do 31. marca,
  • zákaz používania tzv. antiradarov,
  • povinnosť cyklistov chrániť si hlavu počas jazdy mimo obce riadne upevnenou schválenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, tak aj pri jazde v obci,
  • povinnosť chodcov mať za zníženej viditeľnosti mimo obce na sebe viditeľne umiestnený reflexný prvok alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev a i.

Tých zmien je samozrejme omnoho viac a tento stručný výpočet nezohľadňuje ani rôzne výnimky a špecifikácie povinností či zákazov.

Zákon č. 8/2009 Z. z. však mení aj iné právne predpisy a vo svojich ďalších článkoch novelizuje aj:
  • zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon),
  • zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch,
  • zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii,
  • zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch,
  • zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Zároveň s týmto zákonom bola vydaná aj vyhláška uverejnená v Zbierke zákonov pod číslom 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá nadobudla účinnosť taktiež 1. februára 2009.

Na tomto mieste musíme spomenúť to, že podľa mnohých správ v médiách sa v súvislosti s novým zákonom o cestnej premávke stanovila maximálna povolená hodnota obsahu alkoholu v krvi (tolerancia) na úroveň 0,2 promile, nakoľko táto hladina vyjadruje bezpečnostný faktor, t.j. možnú odchýlku prístroja alebo hladinu prirodzenej prítomnosti alkoholu v organizme človeka. Táto zmena sa naozaj plánovala, avšak nie v rámci zákona o cestnej premávke, ale v rámci novelizácie zákona č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov. Napriek tomu, že vláda predmetnú novelu na svojom minuloročnom rokovaní schválila, Národná rada Slovenskej republiky ju v treťom čítaní neschválila. V súčasnosti teda neexistuje žiadna zákonom stanovená maximálna povolená hodnota obsahu alkoholu v krvi, laicky povedané, máme nulovú toleranciu v zákone! V médiách prezentované informácie o úrovni 0,2 promile nemajú v súčasnosti oporu v zákone.

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v súčasnosti pripravuje vyhlášku, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorej predmetom budú podrobnosti o podmienkach prevádzky vozidla, podrobnosti o povinnej výbave vozidla, podrobnosti o technickej nespôsobilosti vozidla, okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svietidlá oranžovej farby, podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svietidiel a zvláštnych výstražných znamení, podrobnosti o technických požiadavkách, ktoré musia z hľadiska konštrukcie spĺňať ostatné vozidlá, nemotorové pracovné stroje a nemotorové vozidlá ťahané alebo tlačené peši idúcou osobou. Navrhovaná účinnosť vyhlášky je 1. máj 2009.

PREDMET ÚPRAVYY § 1
Tento zákon upravuje pravidlá cestnej premávky, práva a povinnosti osôb v súvislosti s cestnou premávkou, pôsobnosť orgánov verejnej správy na úseku organizácie riadenia cestnej premávky, vedenie vozidiel, evidenciu vozidiel a správne delikty za porušenie tohto zákona.

Komentár
Predmet právnej úpravy nového zákona o cestnej premávke je vymedzený exaktnejšie než v predchádzajúcej právnej úprave, t.j. v zákone č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách.
Samozrejme, zákonodarca štandardne deklaruje, že zmyslom právnej regulácie cestnej premávky ako aj zmyslom zmien v tejto úprave je vytvorenie podmienok pre zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Nová právna úprava teda má na cieľ zvýšenie bezpečnosti a disciplíny na cestách a tiež prispôsobenie súčasným požiadavkám cestnej premávky.
Systematika nového zákona vychádza z tohto úvodného ustanovenia, k zásadným zmenám v tomto smere oproti predchádzajúcej úprave nedošlo. Zákon sa člení na osem častí, a to:
  • Prvá časť: Základné ustanovenie (§ 1 - § 2);
  • Druhá časť: Pravidlá cestnej premávky (§ 3 - § 63);
  • Tretia časť: Dopravné nehody a evidencia dopravných nehôd (§ 64 - § 68);
  • Štvrtá časť: Oprávnenia policajta pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (§ 69 - § 72);
  • Piata časť: Vedenie vozidiel (§ 73 - § 110);
  • Šiesta časť: Evidencia vozidiel, evidovanie vozidiel, evidenčné čísla (§ 111 - § 136);
  • Siedma časť: Zodpovednosť za porušenie povinností (§ 137 - § 139);
  • Ôsma časť: Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia (§ 140 - § 146).
Je potrebné uviesť, že v médiách sa nový zákon o cestnej premávke často nazýval ako nový "cestný zákon", tu však upozorňujeme, že cestným zákonom je zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), ktorého predmetom je výstavba, užívanie a ochrana pozemných komunikácií, práva a povinnosti vlastníkov a správcov pozemných komunikácií a ich užívateľov, ako aj pôsobnosť orgánov štátnej správy a orgánov štátneho odborného dozoru vo veciach pozemných komunikácií, t.j. diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií. Existuje aj zákon o cestnej doprave - zákon č. 168/1996 Z. z., pričom predmetom tohto zákona je úprava podmienok podnikania v cestnej doprave a pôsobnosť orgánov štátnej správy v cestnej doprave, samosprávnych krajov a obcí. Pre úplnosť treba spomenúť aj zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý úzko súvisí aj s novým zákonom o cestnej premávke.


VYMEDZENIE ZÁKLADNÝCH POJMOV § 2
(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií1) (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
  1. autobusom motorové vozidlo na dopravu osôb, ktoré má okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie,
  2. dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
  3. držiteľom vozidla osoba zapísaná v osvedčení o evidencii ako držiteľ osvedčenia,
  4. električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,
  5. hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,
  6. chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, alebo vedie zviera,
  7. chodníkom komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom,
  8. jazdnou súpravou súprava zložená z jedného alebo z viacerých motorových vozidiel a z jedného alebo viacerých prípojných vozidiel,2)
  9. krajnicou časť cesty od kraja vozovky po kraj cesty,
  10. križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú,
  11. križovatkou s riadenou premávkou križovatka, na ktorej je premávka riadená dopravnými zariadeniami alebo príslušníkom Policajného zboru (ďalej len "policajt"), prípadne inou oprávnenou osobou,3)
  12. motorovým vozidlom nekoľajové vozidlo poháňané vlastným motorom s výnimkou prípadu podľa písmena f) a trolejbus,
  13. nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov,
  14. neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
  15. neohrozením povinnosť vodiča počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,
  16. orgánom Policajného zboru útvar Policajného zboru zriadený podľa osobitného predpisu,4)
  17. pobytom trvalý pobyt občana Slovenskej republiky, prechodný pobyt občana Slovenskej republiky trvalo žijúceho v zahraničí, trvalý pobyt cudzinca alebo prechodný pobyt cudzinca na území Slovenskej republiky,
  18. prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,
  19. státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,
  20. účastníkom cestnej premávky osoba, ktorá sa priamo zúčastňuje cestnej premávky,
  21. vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,
  22. vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,
  23. vozovkou spevnená časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel,
  24. >zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
  25. zastavením vozidla prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča,
  26. zníženou viditeľnosťou viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli,
  27. zvláštnym motorovým vozidlom motorové vozidlo vyrobené na iné účely než na prevádzku na cestách, ktoré po splnení ustanovených podmienok možno prevádzkovať v cestnej premávke; ide najmä o poľnohospodárske traktory a lesné traktory, samohybné pracovné, poľnohospodárske, lesné alebo stavebné stroje.

Komentár
Definovanie pojmov uvedených v § 2 má svoje opodstatnenie, nakoľko s týmito pojmami sa dá stretnúť vo viacerých ustanoveniach tohto zákona ako aj vykonávacej vyhlášky č. 9/2009 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, preto je nevyhnutné mať ustálené, čo sa pod konkrétnym pojmom myslí a rovnako je nevyhnutné, aby sa konkrétny pojem vykladal vždy rovnako, teda aby jeho interpretácia bola jednotná.
Porovnaním s predchádzajúcim zákonom č. 315/1996 Z. z. zistíme, že definície jednotlivých pojmov sa buď nezmenili vôbec (napríklad pojmy zastavenie vozidla, státie, chodník, krajnica a i.) alebo sa len spresnili (napríklad pojem vozovka), v niektorých definíciách sú zásadné zmeny (napríklad účastník cestnej premávky, nemotorové vozidlo a i.), v niektorých definíciách dochádza len k drobným nepodstatným zmenám. Niektoré pojmy zákon definuje na tomto mieste prvýkrát (napríklad pojmy pobyt, orgán Policajného zboru a i.). Oproti doterajšej právnej úprave sa však rozsah definovaných pojmov podstatne zúžil. Definície pojmov akcentujú ich význam použitý v iných zákonoch ako aj medzinárodných dokumentoch. K legálnym definíciám pojmov pozri aj § 2 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.


RÝCHLOSŤ JAZDY § 16
  1. Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
  2. Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-l.
  3. Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h.
  4. Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h.
  5. Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.
  6. Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 a 3 nemožno prekročiť, ani ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.
  7. Vodič nesmie prekročiť najväčšiu konštrukčnú rýchlosť vozidla, a ak ide o jazdnú súpravu, ani najväčšiu konštrukčnú rýchlosť nijakého z vozidiel súpravy.
  8. Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 až 6 nie sú povinní dodržiavať vodiči vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby.


Komentár
Zmena maximálnej povolenej rýchlosti bola jednou z najväčších zmien, ktoré priniesol nový zákon o cestnej premávke, pričom nové maximálne rýchlosti zodpovedajú podľa zákonodarcu európskym štandardom ako aj stavu pozemných komunikácií na území Slovenskej republiky. Nové najvyššie povolené rýchlosti zobrazuje nasledujúca prehľadná tabuľka.


          Obec     Mimo obce     Diaľnica a rýchlostná cesta     Diaľnica a rýchlostná cesta v obci  
  1     motorové vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg     50     90     130     90  
  2     autobus     50     90     100     90  
  3     iné motorové vozidlá + vozidlá uvedené pod bodmi 1 a 2 s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg     50     90     90     90  


Najvyššiu povolenú rýchlosť jazdy vozidiel do 3 500 kg bez prípojného vozidla na cestách mimo obce bude možné prekročiť, ak to bude ustanovené dopravnou značkou. Zákon pripúšťa, aby bola v obci dopravnou značkou zvýšená rýchlosť jazdy pre všetky vozidlá. Samozrejme, tak ako doteraz, platí, že vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
Do pozornosti dávame aj nové ustanovenie § 35, ktoré ustanovuje minimálne povolené rýchlosti na diaľnici.


(Mgr. Lucia Hromádková, JUDr. Edmund Horváth - Poradca 7/2009)

 

 
 
JUDIKATÚRA

 
VŠEOBECNÉ POVINNOSTI ÚČASTNÍKA CESTNEJ PREMÁVKY § 3 - I.

Skutočnosť, že iná osoba porušila predpisy o premávke na pozemných komunikáciách a vlastným zavinením vytvorila nebezpečnú situáciu, neospravedlňuje vodiča, ak aj on sám porušil povinnosť vozidlo stále ovládať a konať tak, aby doprava nebola ohrozená. Preto zásadne nemožno vylúčiť zodpovednosť za následok dopravnej nehody ani u vodiča, ktorého vozidlo malo napr. prednosť v jazde, ale pritom porušil všeobecné povinnosti vodiča.
(Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 3 Tz 28/2002)

VŠEOBECNÉ POVINNOSTI ÚČASTNÍKA CESTNEJ PREMÁVKY § 3 - II.

Niet povinnosti podľa práva, ktorej by nekorešpondovalo oprávnenie iného, v prospech alebo na ochranu koho je uvedená povinnosť právnou normou uložená. Jednou zo základných povinností každého účastníka cestnej premávky je správať sa disciplinovane a ohľaduplne, aby neohrozil bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Kým bezpečnosť cestnej premávky vyžaduje striktné dodržiavanie dopravných predpisov, vrátane povinnosti dbať na dopravné značky, neohrozenie plynulosti cestnej premávky na druhej strane logicky v sebe nesie potrebu primeranou a rozumnou mierou sa spoliehať na disciplinovanosť ostatných účastníkov cestnej premávky vo vzťahu k rešpektovaniu záväzným spôsobom stanovených pravidiel tejto premávky.
(Uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 6 Tz 16/97)

POVINNOSTI VODIČA § 4

Riadenie dopravných motorových prostriedkov je z hľadiska možných následkov na majetku, zdraví a životoch svojou povahou nebezpečnou prevádzkou. Toto nebezpečenstvo sa zvyšuje, ak je vodič pri riadení motorového vozidla pod vplyvom alkoholu, ktorý stav pri známych a dokázaných účinkoch znižuje jeho motorickú, rozpoznávaciu, vôľovú schopnosť a možnosť dodržiavať pravidlá cestnej premávky a včas reagovať na stav a situáciu v premávke. Subjektívny, sebavedomý pocit vodiča, ktorý je pod vplyvom alkoholu, že jeho schopnosť nie je ovplyvnená v zmysle zníženia, riziko nebezpečenstva robí vysoko aktuálnym.
(Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 26. novembra 2002, sp. zn. 4 Sž 118/02)

ODBOČOVANIE § 19 - I.

Nemožno od vodiča vozidla odbočujúceho vľavo požadovať, aby sa pri odbočovaní nepretržite či priebežne díval za seba a nevenoval sa náležite odbočovaciemu manévru a nesledoval čo sa deje v smere jeho jazdy, čo je veľmi podstatné. Vozidlá idúce za odbočujúcim vozidlom, ktoré má riadne zapnuté smerové svietidlo dávajúce znamenie o zmene smeru jazdy, si majú počínať tak, aby na túto zmenu stihli za normálnych okolností zareagovať včas.
(Uznesenie Najvyššieho súdu ČR, sp. zn. 5 Tdo 10/2008, zo dňa 23. 1. 2008)

ODBOČOVANIE § 19 - II.

Vodič nesmie na úkor bezpečnosti premávky pre seba vynucovať nerušenú jazdu, aj keď by podľa špeciálneho právneho predpisu bol v danej situácii v práve (napríklad pokiaľ má na križovatke prednosť v jazde).
(Uznesenie Najvyššieho súdu ČR, sp. zn. 5 Tdo 10/2008, zo dňa 23. 1. 2008)

JAZDA CEZ KRIŽOVATKU § 20 - I.

Skutočnosť, že iná osoba porušila predpisy o premávke na pozemných komunikáciách a vlastným zavinením vytvorila nebezpečnú situáciu, neospravedlňuje vodiča, ak aj on sám porušil povinnosť stále vozidlo ovládať a počínať si tak, aby doprava nebola ohrozená. Z toho potom plynie aj ďalší záver, že zásadne nemožno vylúčiť zodpovednosť za následky dopravnej nehody ani u vodiča, ktorého vozidlo malo prednosť v jazde.
(Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 3 Tz 28/2002, Zo súdnej praxe 83/2003)

JAZDA CEZ KRIŽOVATKU § 20 - II.

Vodič nesmie na úkor bezpečnosti premávky pre seba vynucovať nerušenú jazdu, aj keď by podľa špeciálneho právneho predpisu bol v danej situácii v práve (napríklad pokiaľ má na križovatke prednosť v jazde).
(Uznesenie Najvyššieho súdu ČR, sp. zn. 5 Tdo 10/2008, zo dňa 23. 1. 2008)

VCHÁDZANIE NA CESTU § 21

Vodič, ktorý za podmienok § 21 ods. 1 a 2 zákona o cestnej premávke vchádza na cestu, sa musí správať tak, aby neohrozil bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Vodič, ktorý má dať prednosť v jazde, musí sám zodpovedne určiť, či môže alebo nemôže prísť v danej situácii k náhlej zmene smeru jazdy, alebo k náhlemu zníženiu rýchlosti vozidla, prichádzajúceho po ceste, či sú teda dané podmienky pre uplatnenie pravidla v prednosti v jazde, a či situácia vyžaduje a zaväzuje ho k poskytnutiu prednosti v jazde. Pre posúdenie situácie z tohto hľadiska je rozhodujúca najmä vzdialenosť vozidla, ktoré má prednosť v jazde, jeho rýchlosť jazdy, smer jeho ďalšej jazdy, hustota premávky a prehľadnosť miesta. Vodič v tomto smere musí mať schopnosť zodpovedne sa rozhodnúť za každej, aj zložitej dopravnej situácie, včítane zaistenia bezpečného vjazdu na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
(Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 2Tz 6/2003)

OSOBITNÉ USTANOVENIA O CYKLISTOCH § 55

Bicyklista, ktorý nemá k dispozícii cestičku pre cyklistov, je povinný v zmysle § 55 ods. 1 jazdiť predovšetkým pri pravom okraji vozovky. Bicyklistu stojaceho na hranici križovatky, prípadne predným kolesom bicykla v križovatke, nemožno považovať za chodca podľa výkladového pravidla uvedeného v § 2 ods. 2 písm. f), pretože nejde pešo, ani bicykel netlačí. Za tejto situácie náraz bicykla cyklistu idúceho po ceste s právom prednosti v jazde do prekážky stojacej (napr. do nepohybujúceho sa cyklistu) na krajnici tejto cesty v križovatke tejto a vedľajšej cesty, ktorá však nevznikla náhle a neočakávane (a bol priestor aj čas na vyhnutie sa takejto prekážke), nemožno posudzovať ako porušenie povinnosti dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu po ceste s právom prednosti v jazde cyklistom takto stojacim na krajnici.
(Uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 6 Tz 10/2001, Zo súdnej praxe 53/2002)

 

 
 
POKUTY, SANKCIE, PENÁLE

 


Dňa 1. januára 2009 nadobudol účinnosť článok XIII zákona č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republike v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike. Ako napovedá samotný názov tohto zákona, jeho účelom mal byť hlavne prepočet súm slovenskej meny na eurá, spôsob ich zaokrúhľovania so zohľadnením princípov zaokrúhľovania ustanovených zákonom č. 659/2007 Z. z., postup prepočtu súm pri použití referenčného výmenného kurzu, ktorý určuje a vyhlasuje Európska centrálna banka alebo Národná banka Slovenska a ďalšie nevyhnutné úpravy príslušných ustanovení súvisiace so zavedením meny euro v Slovenskej republike.
Aj napriek tomu sa však do tohto zákona, konkrétne v jeho čl. XIII okrem uvedených zmien dostali aj zmeny zákona č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch (ďalej aj "ZSP"), ktoré nemajú žiadnu súvislosť so zavedením meny euro v Slovenskej republike, avšak tieto zmeny si vyžiadala aplikačná prax ako aj prijatie poslednej veľkej novely Občianskeho súdneho poriadku. Zákonodarca tak využil príležitosť spočívajúcu v nevyhnutnej novelizácii poplatkového zákona v súvislosti so zavedením meny euro a pridal aj pár iných zmien, ktoré mienil pôvodne zaviesť spolu s už spomínanou veľkou novelou Občianskeho súdneho poriadku (ďalej aj "OSP"). Veľkú časť verejnosti, hlavne odbornej, ktorá má tento predpis aplikovať v praxi, však zmeny takéhoto charakteru nenapadne hľadať v predpise, ktorý má podľa svojho názvu obsahovať len zmeny súvisiace s prechodom na menu euro. Dobrý úmysel zákonodarcu a hlavne pozitívne zmeny, ktoré novela prináša do praxe, však toto negatívum určite zastrú.

Novela zavádza zmeny v oblasti súdnych poplatkov týkajúce sa okrem iného:
  • prechodu na menu euro,
  • zákonného oslobodenia od súdnych poplatkov
  • vyberania poplatku z uplatnenej zmluvnej pokuty, ktorá je opakujúcim sa plnením na neurčitý čas,
  • zaokrúhľovania základu poplatku a už vypočítaného poplatku,
  • vracania súdneho poplatku
  • vyberania súdneho poplatku za návrh na nariadenie predbežného opatrenia,
  • upustenia od diferenciácie sadzieb poplatkov v závislosti od toho, či ide o obchodné veci alebo iné občianskoprávne veci,
  • vyberania poplatku za odpor proti platobnému rozkazu, odpor proti rozkazu na plnenie, či za návrh s alternatívnym petitom a i.,
  • vyberania poplatku v prípadoch uplatnenia viacerých nárokov v jednom konaní, v prípadoch podania vzájomného návrhu a i.,
  • vyberania poplatkov za konania podľa antidiskriminačného zákona,
  • návrhu na určenie výživného medzi manželmi, príspevku na výživu rozvedeného manžela a o vyživovacej povinnosti medzi ostatnými príbuznými,
  • konania o určenie prípustnosti zapretia otcovstva,poplatku zo žiadosti o udelenie poverenia súdnemu exekútorovi vo veciach, ktoré súd vylúčil na samostatné konanie a i.

(JUDr. Edmund Horváth - Poradca 7/2009)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
VRÁTENIE SÚDNEHO POPLATKU

V roku 2008 bol zaplatený poplatok 15 681 Sk, pričom sa má vrátiť podľa § 11 ods. 7 ZSP po schválení zmieru pred začatím pojednávania 90 % z tohto poplatku.
Ako sa vypočíta tento poplatok?
Týchto 90 % súd vypočíta podľa § 11 ods. 7 ZSP v slovenských korunách podľa § 18c ods. 5 ZSP (prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2009) a vyjde mu 14 112,90 Sk. Súd prepočíta túto sumu poplatku konverzným kurzom na eurá a vyjde mu 468,4624576 eur, pričom tento výsledok treba zaokrúhliť podľa § 18c ods. 5 ZSP (rovnaký princíp zaokrúhľovania ustanovuje aj § 11 ods. 11 ZSP) na eurocenty nahor, t.j. na 468,47 eur, ktorý sa vráti poplatníkovi.

PREPOČET A ZAOKRÚHĽOVANIE

Navrhovateľ sa domáha od odporcu zaplatenia sumy 10 587 Sk spolu s úrokom z omeškania zo sumy 6 543 Sk vo výške 15 % ročne odo dňa 1. 2. 2007 do zaplatenia a náhrady trov konania vo výške 2 000 Sk.
Ako a kto určí prepočet týchto súm?
Po 1. januári 2009 musí súd sám urobiť prepočet súm vyjadrených v korunách konverzným kurzom, pričom sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent, presne podľa matematických pravidiel (Pozn.: eurokalkulačky zaokrúhľujú podľa týchto pravidiel). Tieto pravidlá sú určené na európskej úrovni Nariadením Rady ES č. 1103/97 o určitých ustanoveniach týkajúcich sa zavedenia eura.
Súd v prípade kladného rozhodnutia vysloví, že:
Odporca je povinný zaplatiť navrhovateľovi sumu 351,42 eur spolu s úrokom z omeškania zo sumy 217,19 eur vo výške 15 % ročne odo dňa 1. 2. 2007 do zaplatenia a nahradiť trovy konania vo výške 66,39 eur.

ZAOKRÚHĽOVANIE NA CELÉ EURÁ

Navrhovateľ sa domáha zaplatenia sumy 3456,65 eur.
Ako sa má táto suma zaokrúhliť?
Základ sa zaokrúhli na celé eurá nadol, t.j. 3 456 eur. Ak sa poplatok platí podľa položky 1 sadzobníka (Pozor! Od 1. januára 2009 sa zruší položka 2 - poplatky v obchodných veciach; a aj v občianskych aj v obchodných veciach sa budú poplatky vyberať podľa položky 1, samozrejme, ak nie je ustanovená osobitná sadzba v inej položke. V obchodných veciach bude stanovená len vyššia horná hranica poplatku - pozri bod 6 tohto článku, kde to rozoberáme podrobnejšie), t.j. 6 % z ceny predmetu konania, najmenej 16,50 eura, najviac 16.596,50 eura, v obchodných veciach najviac 33.193,50 eura, tak bude predstavovať 6 % zo sumy 3456 eur čiastku 207,36 eur. Keďže suma prevyšujúca celé číslo (36) je menšia ako 50, poplatok sa zaokrúhli na celé euro nadol. V danom prípade na 207 eur. Toto zaokrúhľovanie totiž zohľadňuje najnižšiu kolkovú známku, ktorá bude 50 centová, t.j. 0,50 eura ako aj tzv. zásadu nepoškodiť občana.

(odpovedal: JUDr. Edmund Horváth)

 

 
 
EKONOMIKA

 
  Názov meny     Mena     13.2.2009     16.2.2009     17.2.2009     18.2.2009  
  americký dolár     USD     1,2823     1,2765     1,2634     1,2596  
  japonský jen     JPY     117,5900     117,3300     116,2000     116,8300  
  bulharský lev     BGN     1,9558     1,9558     1,9558     1,9558  
  česká koruna     CZK     28,5600     29,1500     29,4900     28,8470  
  dánska koruna     DKK     7,4524     7,4525     7,4520     7,4513  
  estónska koruna     EEK     15,6466     15,6466     15,6466     15,6466  
  libra šterlingov     GBP     0,8842     0,8945     0,8851     0,8846  
  maďarský forint     HUF     298,2200     303,3500     307,1500     302,7200  
  litovský litas     LTL     3,4528     3,4528     3,4528     3,4528  
  lotyšský lats     LVL     0,7071     0,7084     0,7076     0,7073  
  poľský zlotý     PLN     4,6430     4,7870     4,8795     4,7865  
  nový rumunský lei     RON     4,3005     4,3162     4,3050     4,2820  
  švédska koruna     SEK     10,7455     10,9230     10,9780     11,1088  
  švajčiarsky frank     CHF     1,4931     1,4883     1,4813     1,4792  
  nórska koruna     NOK     8,7190     8,7770     8,7940     8,8600  
  chorvátska kuna     HRK     7,4355     7,4047     7,4736     7,4323  
  ruský rubeľ     RUB     44,4395     44,9847     45,7558     45,3942  
  nová turecká líra     TRY     2,1130     2,1248     2,1209     2,1338  
  austrálsky dolár     AUD     1,9404     1,9622     1,9750     1,9726  
  brazílsky real     BRL     2,9137     2,8958     2,9121     2,9330  
  kanadský dolár     CAD     1,5833     1,5912     1,5959     1,5882  
  čínsky jüan     CNY     8,7626     8,7236     8,6410     8,6131  
  hongkongský dolár     HKD     9,9411     9,8979     9,7966     9,7680  
  indonézska rupia     IDR     15 195,2600     15 266,9400     15 539,8200     15 178,1800  
  indická rupia     INR     62,0950     62,0630     62,4560     62,5770  
  juhokórejský won     KRW     1 801,3100     1 826,5800     1 850,8800     1 865,6900  
  mexické peso     MXN     18,3946     18,6050     18,4469     18,4342  
  malajzijský ringgit     MYR     4,6221     4,6177     4,5994     4,6070  
  novozélandský dolár     NZD     2,4325     2,4638     2,4790     2,4691  
  filipínske peso     PHP     60,3500     60,5900     60,4500     60,1100  
  singapurský dolár     SGD     1,9334     1,9369     1,9275     1,9263  
  thajský baht     THB     44,9770     44,9140     44,5540     44,5460  
  juhoafrický rand     ZAR     12,7845     12,8193     12,8734     12,8353  
  islandská koruna - 1 EUR = 290,00 ISK (od 3, decembra 2008)     ISK     290,0000     290,0000     290,0000     290,0000  

 

 
 
POVEDALI MÚDRI NIELEN O JAZDENÍ

 
NIELEN O JAZDENÍ

Majiteľ auta stále šetrí: ak jazdí, ušetrí za alkohol, ak pije, ušetrí za benzín, ak vykonáva oboje súčasne, ušetrí za nájom, svetlo a kúrenie.
Alf Scorell

Najväčšou poverou dneška je veriť na prednosť v jazde.
Jacques Tati

Kto má peniaze, kúpi si auto. Kto ich nemá, zomrie inak.
Fernandel

Výrobcovia áut sa nič nenaučili. Nové modely majú stále ten istý stierač, za ktorý nám pri parkovaní dávajú tie isté pokutové bloky.
Sammy Davis

V dnešnej dobe bezohľadnej cestnej dopravy existujú dva druhy chodcov - rýchli a mŕtvi.
Thomas Robert Dewar

Dva dôležité momenty vo vývoji človeka: keď sa postaví na vlastné nohy a keď sa posadí do vlastného vozidla.
Pajo Kamžaj

Ak chcete vo Veľkej Británii prejsť cez cestu, vezmite si so sebou psa. Žiadny Angličan nikdy neprejde psa.
Alec Guinness

Kráľovstvo za koňa, republiku za auto!
Žarko Petan

Električka - plechovka so zle naloženými ľuďmi.
Gabriel Laub

Auto - technický prostriedok, ktorý nám umožňuje dostať sa rýhlejšie a pohodlnejšie do najbližšej opravovne, než by sme to dokázali pešo.
Helmar Nahr

Naozaj ideálny manžel je muž, ktorý zachádza so svojou manželkou presne tak ako so svojim novým autom.
Henry Ford

Predtým sme jazdievali tam, kde bolo možno vidieť niečo mimoriadne. Dnes ideme len tam, kde máme aspoň iskričku nádeje, že budeme môcť zaparkovať.
Fernandel


(Zdroj: Colours.sk)

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
          NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SR

Čiastka číslo 17/2009 zo dňa 13. 02. 2009
33/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 490/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
34/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 491/2004 Z. z. o odmenách, náhradách výdavkov a náhradách za stratu času pre znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v znení neskorších predpisov
35/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa

Čiastka číslo 18/2009 zo dňa 14. 02. 2009
36/2009 Úplné znenie zákona Národnej rady SR č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska

Čiastka číslo 19/2009 zo dňa 17. 02. 2009
37/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady SR č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z.
38/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR o zmenách a doplneniach v medzinárodných zmluvných dokumentoch v oblasti cestnej premávky, ktorými je Slovenská republika viazaná

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
  • 25. 2. - streda
    • DPH - podanie daňového priznania k DPH za január 2009 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) - prvýkrát podané na novom tlačive a v mene euro
    • DPH - splatnosť DPH za január 2009 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    • Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja za január 2009

  • do výplatného termínu
    • Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za január 2009

  • do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
    • Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za január 2009
    • Daň z príjmov - prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za január 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

  • Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
    • Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
    • Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
    • Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
    • Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
    • Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

  • Do 30 dní
    • Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
    • Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov
    • podliehajúcich dani,
    • Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
    • Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
    • Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností

     

 
 
ZAUJÍMAVOSTI ZO SVETA PODNIKANIA

 
BARROSOVA KOMISIA O ONLINE PIRÁTOCH UŽ NEROZHODNE

Komisia sa po silnom tlaku telekomunikačných firiem a spotrebiteľských organizácií rozhodla posunúť publikovanie návrhu o boji s elektronickým pirátstvom na koniec svojho funkčného obdobia. Nepredstaví však konkrétny, iba tematický návrh.
Očakávalo sa, že v prvom polroku 2009 Európska komisia predstaví dva návrhy pre boj s online pirátstvom. Posolstvom oboch dokumentov mali byť celoeurópske prísnejšie opatrenia a obmedzenia pre voľné a nelegálne zdieľanie dátového multimediálneho obsahu. Na začiatku roka 2008 vydala Komisia komuniké, v ktorom načrtla väčšinu z nich. Medzi nimi sa nachádzal aj tzv. francúzsky model troch krokov, podľa ktorého by bolo možné uložiť poskytovateľom internetového pripojenia povinnosť "obmedziť alebo zrušiť prístup na web tým, ktorí ilegálne zdieľajú dáta".
Po tom, čo sa diskusia o téme online zdieľania dát "zradikalizovala", Komisia ju zmrazila, povedal pre EurActiv predstaviteľ Exekutívy. Doplnil, že na rozhodnutie mal vplyv najmä silný lobing firiem vydávajúcich obsah (najmä hudobný).
"Nebude žiadne odporúčanie. Komisia neskôr predstaví iba tematické návrhy", ktoré bude môcť použiť nová Komisia po tom, čo bude na konci roka 2009 alebo v roku 2010 menovaná do úradu, vysvetlil Martin Selmayr, hovorca komisárky Viviane Redingovej, zodpovednej za informačnú spoločnosť a médiá.
Súčasná Komisia sa nebude zaoberať ani ostatnými návrhmi pre boj proti online podvodom, ktoré sa plánovali ako súčasť revízie Smernice o elektronickom obchodovaní (e-Commerce). Komisia mala pôvodne 26. februára 2009 poslať zúčastneným stranám pripomienkovací dotazník. Oliver Drewes, hovorca komisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho, pre EurActiv povedal: "Nebude žiadny dotazník a žiadna správa. Komisia nebude do konca svojho mandátu revidovať smernicu."

(zdroj: euractiv.sk)
ČESI POMÔŽU LOTYŠOM. DAJÚ IM 200 MILIÓNOV EUR PROTI KRÍZE

Českí poslanci odklepli v čase hospodárskej krízy finančnú pomoc Lotyšsku. Konkrétne ide o vydanie dlhopisov v objeme 200 miliónov eur. Za peniaze získané predajom týchto dlhopisov poskytne Česko Lotyšsku sedemročnú bezúročnú pôžičku.
Podľa českého ministra financií Miroslava Kalouska vydanie dlhopisov so sedemročným horizontom nijako nezvýši český štátny dlh. "Nikdy nevieme, kedy podobnú pomoc budeme potrebovať my sami," povedal Kalousek.
Česká snemovňa prerokovala návrh v zrýchlenom konaní, čo znamená, že s ním poslanci súhlasili už pri prvom čítaní. Opozícia tentoraz nepodala návrh veta, ako pri iných vládnych návrhoch v zrýchlenom konaní často robí. Normu podporilo 157 zo 189 prítomných poslancov. Návrh ešte musí prerokovať Senát.
Lotyšsko sa pre finančnú krízu dostalo vlani do vážnych problémov - nebolo schopné financovať svoj dlh vydávaním nových dlhopisov na kapitálovom trhu, preto sa obrátilo o pomoc do zahraničia. Krajina požiadala o pomoc 7,5 miliardy eur. Štáty EÚ majú poskytnúť 3,1 miliardy eur, zvyšok potom Medzinárodný menový fond.

(zdroj: hnonline.sk)

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov
č.7/2009
  • Zákon o cestnej premávke - zákon s komentárom
  • Podiely na zisku, dividendy, tantiémy - z účtovného pohľadu
  • Súdne poplatky po 1. 1. 2009
  • Občiansky súdny poriadok - novela

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník
č. 3/2009
  • Zisťovanie a úprava základu dane z príjmov
  • Reklamácie a vady
  • Špecifické prípady účtovania v družstvách

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník
č. 2/2009
  • Hotovostné platby - oznamovacia povinnosť v roku 2009
  • Príjmy z kapitálového majetku
  • Vyradenie nehnuteľnosti
  • Správa daní a prechod na euromeny
  • Zálohované obaly v režime DPH
  • Zákon o kolkových známkach

Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník
č. 2/2009
  • Ochrana vkladov
  • Cestovné náhrady - novela zákona
  • Štátny rozpočet na rok 2009
  • Miestne dane v roku 2009
  • Daň z príjmov - novela zákona
  • Inštitúcie Európskej únie
  • Obchodný register

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník
č. 3/2009
  • Štátne sociálne dávky od 1. 1. 2009
  • Zamestnanecká prémia od 1. 1. 2009
  • Evidovaný nezamestnaný a práca na dohodu
  • Povinnosť mlčanlivosti po skončení pracovného pomeru
  • Uplatňovanie odpočítateľných položiek za rok 2008
  • Odchodné u invalidného dôchodcu
  • Zmeny v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti v roku 2009
  • Spôsob určenia výšky dávky v nezamestnanosti

1 000 riešení
č. 1/2009 (I/2009)
  • TÉMA ČÍSLA: DPH, DAŇ Z PRÍJMOV

MONOTEMATIKY

Účtovná závierka za rok 2008 v JÚ a PÚ
Monotematika zahŕňa právne normy a aktuálne zmeny pre rok 2008, pre potreby zostavenie účtovnej závierky.
Pre podvojné účtovníctvo sú rozpracované:
  • prípady ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
  • zisťovanie výsledku hospodárenia v účtovníctve a účtovanie dane z príjmov,
  • povinnosti účtovných jednotiek po zostavení účtovnej závierky.

Pre podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva je poukázané na uzatváranie účtovných kníh, inventarizáciu majetku a záväzkov a uzávierkové účtovné operácie. Daňové priznania za rok 2008
Monotematika je určená právnickým aj fyzickým osobám, ktoré sú povinné podať daňové priznanie za rok 2008. Obsahuje návod na vyplňovanie daňových priznaní a spracovanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Materiál je doplnený príkladmi, výpočtami a praktickým návodom na vyplňovanie jednotlivých potrebných tlačív.

AKTUALIZÁCIE

Aktualizácia II/12009
(II/2009)
  • TRESTNÝ PORIADOK

PRIPRAVUJEME

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP)
č. 4/2009
(III/2009)
  • Cenné papiere a deriváty
  • Inventarizácia

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO)
č. 3/2009
(III/20009)
  • DP daň z príjmov FO za rok 2008
  • ERP sankcie od 1. 3. 2009
  • Základ dane za rok 2008 - nové úpravy pri zisťovaní
  • Zamestnávanie ZŤP občanov
  • Povinnosti účtovných jednotiek po zostavení účtovnej závierky

Verejná správa - (VS)
č. 3/2009
(III/2009)
  • Verejné obstarávanie - novela zákona (1.)
  • Daňové priznanie nepodnikateľských subjektov za rok 2008
  • Porušenie finančnej disciplíny (1.)
  • Daň z nehnuteľností sa vyrubuje v eurách
  • Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
  • Otvorenie účtovných kníh vo verejnej správe
  • Sociálne poistenie - novely zákona
  • Nelegálna práca - negatívny spoločenský a ekonomický jav
  • Obchodný register
  • Inštitúcie Európskej únie (4)
  • Regionálna politika a podpora regionálneho rozvoja
  • Operačný program - rybné hospodárstvo SR do roku 2013 (1.)

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM)
č. 4/2009
(III/2009)
  • Ako darovať 2% dane
  • Rodičovský príspevok a práca na dohodu
  • Aktívne opatrenia na trhu práce
  • Pracovný pomer a živnostenské oprávnenie
  • Neospravedlnená absencia v práci
  • Náhrady pri výkone práce v zahraničí
  • Povinnosti mzdovej účtovníčky - mzdový list
  • Právo na ochranu života a zdravia v pracovnom pomere

1 000 riešení
č. 2/2009
(II/2009)
  • téma čísla: Daňové priznania FO a PO za rok 2008

MONOTEMATIKY

Daňové výdavky od A po Z
(II/2009)
Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009.

 

 
 
OBJEDNÁVKA

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

,
  Predplatné mesačníka Poradca 2009  
 Predplatné Poradca 2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2009 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 3/2009   - Zákon o o zavedení meny euro s komentárom
- Drobný dlhodobý majetok - účtovanie
- Zvýšenie sumy ŽM
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 4-5/2009   - Zákon o správnych poplatkoch s komentárom
- Ceniny v jednoduchom účtovníctve
- Právo cesty cez priľahlý pozemok (nové vecné bremeno)
- Používanie motorového vozidla zamestnávateľa na služobné i súkromné účely u zamestnancov
6,37 €
192 Sk
  ks  
  č. 6/2009   - Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca 2008 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 11/2008   - stavebný zákon s komentárom
- Správa a vlastníctvo bytov a nebytových priestorov
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - zákon o sociálnom fonde s komentárom
- RZZP za rok 2007
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 13/2008   - zákon o službách zamestnanosti
- mzdy, platy a ich duálne zobrazovanie
- zdaňovanie autorských honorárov
- manká a škody
- cestovné náhrady
- dovolenka
3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra December 2009 PÚ    - Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Január VS    - Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2008 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra august 2008 VS   - Účtovanie a vykazovanie transferov v rozpočtových organizáciách   0,73 €
22 Sk
  ks  
  Poradca Extra august 2008 PU   - Dlhodobý majetok v podvojnom účtovníctve   1,00 €
30 Sk
  ks  
  Poradca Extra jún 2008 VS   - Novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite – komentár    1,49 €
45 Sk
  ks  
  Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 1/2009   - Zákon o cenách
- Atómový zákon - využívanie jadrovej energie
- Miestne dane v roku 2009
- Spotrebné dane
- Účtovná závierka vo verejnej správe
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Novela zákona o Policajnom zbore
- Zákon o štátnom rozpočte na rok 2009
- Daň z príjmov - novela zákona
- Starobné dôchodkové sporenie - zmeny v 2. pilieri dôchodkového systému
- Prenájom nehnuteľností vo vlastníctve obce
4,81 €
145 Sk
  ks  
  Verejná správa 2008 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 10/2008   - Ochrana osobných údajov vo VS
- Metódy daňového odpisovania HM
- Nehmotný majetok v ZDP
- Účtovanie nákladov a výnosov vo VS
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Výkon práce vo verejnom záujme
- Novela zákona o priestupkoch
- Finančné vzťahy s EÚ
- Bežné a kapitálové transfery
- Daňové tajomstvo
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 12-13/2008   - Príjmy a výdavky štátneho rozpočtu
- Novela zákona o rozpočtových pravidlách s komentárom
- Verejná správa a spotrebné dane
- Príplatky vo verejnej správe - mesačné, hodinové
- Spotrebiteľské zmluvy
- Poistenie štátneho majetku
- Ekonomizácia a informatizácia územnej samosprávy
- Výška úhrady za zdravotnú starostlivosť
9,63 €
290 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 1/2009   - Účtovná závierka v PÚ za rok 2008
- Účtovná závierka v JÚ za rok 2008
- Daň z motorových vozidiel za rok 2008
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Otvorenie účtovných kníh
- Podnikanie manželov - výhody a nevýhody
- Účtovanie vo verejných obchodných spoločnostiach
- Preddavky na daň z príjmov PO v roku 2009
- Podiely na zisku z daňového hľadiska
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2008 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 10/2008   - Jednoduché účtovníctvo - teória a prax od 1. januára 2008
- Daňový bonus
- Pohľadávky a záväzky - špecifické prípady účtovania
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Prechod na menu euro – účtovníctvo, dane a clo
- Časové rozlišovanie v PÚ a JÚ
- Účtovanie v spol. s r.o. – špecifické prípady
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - Zdaňovanie príjmov v zahraničných súvislostiach
- Špecifiká dlhodobého nehmotného majetku
- Komanditná spoločnosť – špecifické prípady účtovania
- Cestovné náhrady pri pracovných cestách – prechod na euro
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009  
  č. 1/2009   - Preddavky na daň z príjmov PO - prechod na menu euro
- Platenie poistného SZČO v roku 2009
- Príjmy zo závislej činnosti
- Zmeny v DPH od 1. 1. 2009
- Inventrarizácia majetku a záväzkov
- Ročné zúčtovanie DPH
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Hotovostné platby – oznamovacia povinnosť v roku 2009
- Príjmy z kapitálového majetku
- Príjmy zo závislej činnosti – spôsob zdaňovania
- Zálohované obaly v režime DPH
5,31 €
160 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2008  
  č. 10/2008   - Automobil zaradený do obchodného majetku - používanie na osobnú potrebu
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácii z pohľadu ZDP
- Zmenka z účtovného a daňového hľadiska
- Vklady do dcérskych podnikov
- Zákon o používaní ERP
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Príjmy FO – zdaňovanie podľa ZDP
- EURO od 1. 1. 2009 a daň z príjmov
- zálohové platby a DPH
- EURO a účtovníctvo
- Povinnosti účtovnej jednotky pred a po zavedení eura
- Duálne zobrazovanie a zaokrúhľovanie súm na výplatnom doklade
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - Preddavky na daň FO pre rok 2009
- Euroúčtovníctvo
- Ochrana vkladov
- Elektronický podpis
- Zmeny v DPH od 1. 1. 2009
- Platiteľ DPH a odpočítanie dane
- Kurzové rozdiely v účtovníctve podnikateľov k 31. 12. 2008
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2008 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 4/2008   - Téma čísla - Zahraničné obchodné vzťahy
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 5/2008   - Téma čísla - Prechod meny SKK na EURO
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 6/2008   - Téma čísla - Koniec roka 2008 v podnikaní
- Daňové výdavky
- Daň z príjmov
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 01/2009   - Mzda zamestnanca za december vyplatená v EUR
- Právne úkony v pracovnom práve
- Šikanovanie na pracovisku
- Stravovanie zamestnancov
- Neplatené pracovné voľno
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 02/2009   - Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov FO zo závislej činnosti
- Cestovné náhrady zamestnancov
- Práva a povinnosti zamestnancov pri predaji firmy
- Postavenie mladistvých zamestnancov
- Pôžičky od zamestnávateľa a daň z príjmov
- Práca v dňoch pracovného pokoja a jej odmeňovanie
- Dohoda o brigádnickej práci študentov
- Oneskorené odvody do Sociálnej poisťovne
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2008 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 10/2008   - Poistenie zamestnanca na zahraničnej služobnej ceste
- Daňová kontrola, práva a povinnosti kontrolovaného subjektu
- Sociálne poistenie a prechod na euro menu
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Pružný pracovný čas
- Znevýhodnený uchádzači o zamestnanie
- Nárok na náhradu mzdy pri prekážkach v práci
- Podmienky nároku a predčasný dôchodok
- Práva a povinnosti inšpekcie práce
- Teoretické vymedzenie riadenia ľudských zdrojov
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - Pôsobnosť ZP v praxi
- Dva pracovné pomery u jedného zamestnávateľa
- Subjekty pracovnovprávnych vzťahov
- Použitie vozidla aj na súkromné účely
- Stimulačné systémy odmeňovania
- Povinnosti živnostníka ako zamestnávateľa
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Zákony 2009  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Exekučný poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Správne právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 
KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008
Untitled Page