|
ZÁKON O CENÁCH - téma novín |
ZÁKON O CENÁCH
O ZÁKONE
Predmetom zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v je úprava pravidiel dohodovania, uplatňovania, regulácie a kontroly cien výrobkov, výkonov, prác, služieb, nájmu a nehnuteľností a pôsobnosť orgánov štátnej správy, vyšších územných celkov a obcí v oblasti cien tovaru pre tuzemský trh vrátane cien tovaru z dovozu a cien tovaru určeného na vývoz.
Zákon o cenách sa však nevzťahuje na ceny tovaru alebo iné formy finančného plnenia, ktoré sú upravené osobitnými predpismi, a to na cenné papiere, hazardné hry, odmeny, úhrady a platby, náhrady pri vyvlastnení, náhrady škôd a nákladov, poplatky, pokuty, penále, úroky, poistné a medzinárodné tarify v doprave a v oblasti pôšt a telekomunikácii.
Časť ustanovení zákona o cenách sa nevzťahuje ani na ceny tovaru, ktorého dodanie alebo poskytnutie sa považuje za podnikanie v sieťových odvetviach podľa osobitného predpisu a na ceny za poskytovanie elektronických komunikačných sietí a elektronických komunikačných služieb (na ceny tohto tovaru sa nevzťahujú ustanovenia zákona o cenách upravujúce reguláciu cien, ustanovenie o porušení cenovej disciplíny a o konaní v tejto veci) z dôvodu, že sú upravené osobitnými predpismi.
V septembri 2008 prijal parlament v poradí už 10. novelu zákona o cenách. Predkladateľ zákona pristúpil k novele zákona z dôvodu vytvorenia predpokladov pre možnosť účinnejších zásahov štátnych orgánov do procesu cenového vývoja, čo si vyžiadalo prehodnotiť platné kompetencie cenových orgánov s ktorými boli priamo spojené aj zákonné oprávnenia požadovať od podnikateľských subjektov potrebné informácie nielen na účely sledovania vývoja cien, ale aj podrobné analyzovanie príčin rastu cien s následnou možnosťou navrhnúť opatrenia na zamedzenie nežiaduceho vývoja cien. Novela zákona o cenách súvisí aj so zabránením neodôvodneného nárastu cien v súvislosti so zavedením eura v SR od 1. 1. 2009.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré novela prináša patrí:
- posilnenie postavenia a právomoci cenových orgánov,
- nové zadefinovanie spôsobov regulácie cien,
- ustanovenie základných pravidiel pri uplatňovaní regulácie cien: cenová regulácia musí vychádzať z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku,
- nová úprava a spresnenie cenovej evidencie, ktorú je povinný viesť predávajúci tovaru,
- rozšírenie okruhu cenových orgánov do skončenia obdobia povinného duálneho zobrazovania cien.
Na určité časové obdobie (do skončenia obdobia povinného vykonávania duálneho zobrazovania cien) bola osobitne ustanovená v samostatnom paragrafe kompetenčná príslušnosť v oblasti cien Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, Ministerstvu hospodárstva SR, Ministerstvu pôdohospodárstva SR a Ministerstvu školstva SR, čo si vyžiadalo súčasne navrhnúť úpravy aj v ľalších častiach, resp. ustanoveniach zákona. Novelou bola presnejšie vymedzená pôsobnosť zákona o cenách. Pôsobnosť zákona sa vymedzila na trh na území Slovenskej republiky.
Spresňujú sa ustanovenia zákona, týkajúce sa regulácie cien, pričom sa rozšírili spôsoby regulácie o vecné usmerňovanie cien. Spresnili a rozšírili sa dôvody, pre ktoré môže štát pristúpiť k regulácii cien. Podľa novely zákona štát môže pristúpi ť k regulácii cien aj:
- pri zmene kurzu slovenskej koruny, zmene daňových predpisov, colných predpisov alebo dotačných predpisov,
- pri vyrovnávaní postavenia kupujúceho a predávajúceho pri tovare dotovanom z prostriedkov štátneho rozpočtu, štátnych fondov, medzinárodných zdrojov alebo verejných zdrojov,
- ide o ceny za poskytovanie dopravných služieb na železničnej dráhe, univerzálne poštové služby a službu poštového platobného styku.
Ďalej sa spresnili podmienky cenovej evidencie a tomu zodpovedajúce povinnosti predávajúcich k jej vedeniu a uchovávaniu.
Novelou zákona sa opäť zaviedlo vecné usmerňovanie cien, ktoré bolo už v minulosti súčasťou regulácie cien, v roku 2003 však bolo zrušené. Vecným usmerňovaním cien sa určujú podmienky pre dohodovanie cien cenovým orgánom.
V oblasti cenovej evidencie sú v zákone novo vymenované doklady, ktoré sa považujú za cenovú evidenciu a definícia kalkulácie nákladov. Spresnil sa postup pri konaní o porušení cenovej disciplíny a ukladaní pokút.
V prechodných ustanoveniach je určený spôsob prepočtu eura na Sk, a postup pri už stanovených cenách na ktoré sa vzťahuje regulácia cien podľa novely zákona. Súčasne je v osobitnom paragrafe určená pôsobnosť vybraných štátnych orgánov v cenovej oblasti v období povinného vykonávania duálneho zobrazovania.
Novela zákona rozširuje možnosti štátnym orgánom prijímať opatrenia na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja a v krajnom prípade pristúpiť aj k cenovej regulácii Regulácia cien, ako aj zákaz dohodnúť neprimeranú cenu, je podľa novely základným nástrojom, ktorý má zamedzi ť neodôvodnenému nárastu cien pri prechode na novú menu od januára budúceho roka. Cenová regulácia bude vychádza ť z ekonomicky oprávnených nákladov subjektov a primeraného zisku. Tieto skutočnosti budú musieť podnikatelia preukázať účtovnými dokladmi, kalkuláciami nákladov a zisku, alebo inými dokladmi odôvodňujúcimi výšku ceny, prípadne dokladmi, ktoré si vyžiada cenový orgán. Novela zákona o cenách umožňuje využiť stanovený rozsah regulácie do konca budúceho roka.
Novela nadobudla účinnosť 1. novembra tohto roku.
§ 8 ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ PRI UPLATŇOVANÍ REGULÁCIE CIEN
§ 8 Základné pravidlá pri uplatňovaní regulácie cien
Pri regulácii cien podľa § 5 sa vychádza z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisk (§ 2 ods. 3); ekonomicky oprávnené náklady a primeraný zisk sa preukazujú účtovnými dokladmi, kalkuláciami nákladov a zisku, inými dokladmi odôvodňujúcimi výšku ceny a dokladmi, ktoré si vyžiada cenový orgán.
(účinnosť od 1. 11. 2008)
Komentár
Pri regulácii cien vychádza cenový orgán z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku, ktoré sú definované v § 2 zákona. Ministerstvo financií v rámci kompetencií daných mu zákonom ustanovilo vyhláškou č. 87/1996 Z. z. okrem iného aj podrobnosti o postupe pri regulácii cien zodpovedajúce určeným podmienkam (kritériám) pre uplatnenie regulácie cien, ktoré sú záväzné pre samosprávne orgány a v prípade orgánov štátnej správy (tovarovo príslušné cenové orgány) len ak osobitný predpis neustanovuje inak. Citovaná vyhláška ustanovuje, ktoré náklady sa na účely regulácie cien nezahŕňajú do kalkulácie nákladov, pričom nejde o taxatívny výpočet. Ekonomicky oprávnené náklady sa preukazujú účtovnými podkladmi, kalkuláciami nákladov, prípadne fakturáciou alebo daňovými a colnými podkladmi a podobne.
Do kalkulácie nákladov na účely regulácie cien sa nezahŕňajú najmä:
- náklady na vyradenie hmotného majetku vrátane zostatkových cien vyradeného hmotného majetku,
- penále, úroky (poplatky) z omeškania, zmluvné pokuty a peňažné náhrady škôd súvisiace s investičnou výstavbou,
- pokuty, úroky (poplatky) z omeškania, náhrady škôd, prípadne iné sankcie podľa zmlúv a všeobecne záväzných právnych predpisov,
- výdavky na vybavenie obstarávanej investície zásobami,
- zavinené manká a škody na majetku vrátane škody zo zníženia cien nevyužiteľných zásob a likvidácie zásob,
- prevádzkové náklady spojené s odstraňovaním škôd na majetku,
- vyplácané podiely na zisku, napríklad dividendy a podobne, odmeny členom štatutárnych orgánov a ďalších orgánov právnických osôb,
- náklady na zastavenú nedokončenú výrobu alebo zastavenú činnosť, alebo náklady na dočasne odňatý majetok,
- náklady spojené s nevyužitými prevádzkami a s prípravou a zabezpečením investičnej výstavby,
- náklady na zastavenú prípravu a na zábeh výroby, výskum a vývoj,
- prirážky k základným odplatám za vypúšťanie odpadových vôd, prirážky k základným poplatkom za uskladnenie odpadov a prirážky k poplatkom za znečistenie ovzdušia,
- odpísanie premlčaných alebo nevymožiteľných pohľadávok,
- platby premlčaných dlhov,
- náklady (výdavky) na sprostredkovanie a na činnosť iných osôb, ktoré už sú súčasťou vlastných nákladov podnikateľa, alebo na činnosti, ktoré by mohol zabezpečiť podnikateľ sám alebo prostredníctvom iných osôb s nižšími nákladmi, ak podnikateľ nepreukáže ich nevyhnutnosť,
- náklady na udržiavanie neodôvodnene nevyužitých výrobných kapacít,
- členské príspevky a náklady na činnosť iných osôb, ak povinnosť ich poskytovania nevyplýva z osobitných predpisov,
- chybne započítané náklady vyplývajúce z chýb v počtoch, v kalkulačných prepočtoch alebo v účtovníctve,
- náklady zo zvýšenia cien vstupov, ktoré sa ešte nezapracovali do tovaru,
- úroky z úverov, ak sa nepreukáže ekonomická nevyhnutnosť potreby úveru,
- náklady na nájom hmotného a nehmotného majetku nesúvisiaceho s podnikateľskou činnosťou, na ktorú sa vzťahuje regulácia cien.
Primeraný zisk sa preukazuje účtovnými dokladmi, kalkuláciami, prípadne fakturáciou alebo daňovými podkladmi a podobne. Primeraný zisk v prípadoch regulácie cien je závislý od
- zvýšenia alebo zníženia potreby zisku vyplývajúceho z preukázateľne vyšších alebo nižších nárokov na rozdelenie zisku,
- zvýšenia alebo zníženia dane z príjmu,
- preukázateľne vzniknutej úspory nákladov umožňujúcej zvýšenie zisku.
Rozsah primeraného zisku v prípadoch regulácie cien neovplyvňuje:
- potreba kompenzácie nízkeho zisku z predaja tovaru, na ktorý sa nevzťahuje regulácia cien,
- zámer docieliť zisk dosiahnutý z ceny obdobného tovaru na zahraničnom trhu,
- zámer vyššou cenou zabrániť predaju daného tovaru do zahraničia inými osobami,
- tvorba zdrojov na rozvojové investície, ktoré nie sú podložené investičným projektom zodpovedajúcim dlhodobému racionálnemu rozvoju,
- potreba tvorby zdrojov na nepovinné prídely do vlastných fondov.
(Ing. Anton Kolembus - Poradca 4-5/2009)
ZÁKON O CENÁCH - NOVELA
PREDMET ÚPRAVY
je definovaný v prvej časti zákona, kde sa definujú aj niektoré pojmy na účely zákona ako sú ekonomicky oprávnené náklady, primeraný zisk Predmetom zákona je úprava pravidiel dohodovania, uplatňovania, regulácie a kontroly cien výrobkov, výkonov, prác, služieb, nájmu a nehnuteľností a pôsobnosť orgánov štátnej správy, vyšších územných celkov a obcí v oblasti cien tovaru pre tuzemský trh vrátane cien tovaru z dovozu a cien tovaru určeného na vývoz.
Súčasne zákon vymedzuje práva a povinnosti právnických a fyzických osôb a orgánov štátnej správy v oblasti cien pri dodržiavaní zákona.
Zákon súčasne vymedzuje na ktoré oblasti tvorby cien sa nevzťahuje. Nevzťahuje sa na ceny tovaru alebo iné formy finančného plnenia, ktoré sú upravené osobitnými predpismi, a to na cenné papiere, hazardné hry, odmeny, úhrady a platby, náhrady pri vyvlastnení, náhrady škôd a nákladov, poplatky, pokuty, penále, úroky, poistné a medzinárodné tarify v doprave a v oblasti pôšt a telekomunikácii.
Časť ustanovení zákona o cenách sa nevzťahuje ani na ceny tovaru, ktorého dodanie alebo poskytnutie sa považuje za podnikanie v sieťových odvetviach podľa osobitného predpisu a na ceny za poskytovanie elektronických komunikačných sietí a elektronických komunikačných služieb.
Na ceny tohto tovaru sa nevzťahujú ustanovenia zákona o cenách upravujúce reguláciu cien, ustanovenie o porušení cenovej disciplíny a o konaní v tejto veci z dôvodu, že sú upravené osobitnými predpismi.
V tejto časti zákona sú súčasne definované základné pojmy, ktoré budú uplatňované pri aplikácii zákona v praxi, najmä v oblasti regulácie cien. Ako prvá je definovaná cena.
CENOVÁ EVIDENCIA
V štvrtej časti zákona sú spresnené povinnosti na vedenie cenovej evidencie. Oblasť cenovej evidencie bola nanovo upravená novelou zákona.
Cenovou evidenciou sú doklady slúžiace na identifikáciu predávaného tovaru a výšky ceny, za ktorú sa tovar predáva, a ktoré obsahujú cenu, za ktorú sa tovar nakupuje, prípadne percentuálnu sadzbu uplatňovanú ako prirážku za obchodný výkon (cenu obchodného a sprostredkovateľského výkonu). Súčasťou cenovej evidencie sú aj údaje o začiatku a konci platnosti ceny, za ktorú sa tovar predáva, ako aj kalkulácie nákladov a zisku. Na účely evidencie cien môže slúžiť cenník cien, za ktoré sa tovar predáva, alebo iné doklady predávajúceho, ak osvedčia ceny skutočne uplatňované a údaje o čase ich platnosti, a to aj doklady z registračnej pokladnice.
Kalkuláciou nákladov a zisku pri cenách, na ktoré sa nevzťahuje regulácia cien, sa rozumie podľa § 3 ods. 3 zákona, taký prepočet ceny alebo postup jej tvorby, ktorým sa cena skutočne vytvorila a ktorého členenie umožňuje porovnanie s cenou, za ktorú sa tovar ponúka.
V oblasti cenovej evidencie a cenových informácií novela zákona o cenách nepriniesla cenovým subjektom nové povinnosti okrem doterajších:
- predávajúcemu povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o cenách tovaru vrátane kalkulácií nákladov a zisku tri roky po skončení predaja tovaru,
- fyzickej osobe a právnickej osobe bezplatne predkladať informácie a údaje, ktoré si cenové orgány vyžiadajú pre potreby vyhodnocovania vývoja cien, regulácie cien, cenovej kontroly a pre konanie o porušení zákona o cenách a všeobecne záväzných právnych predpisov a rozhodnutí v oblasti cien,
Povinnosť vedenia a uchovávania cenovej evidencie, ktorej spôsob spresňuje vyhláška č. 87/1996 Z. z. je nevyhnutným podkladom potrebným pri výkone cenovej kontroly. Rovnako aj povinnosť uchovávania kalkulácií, ktoré na požiadanie cenových orgánov spracúva a predkladá predávajúci.
Zákon naďalej ukladá predávajúcemu povinnosť označovať tovar pri predaji, prípadne predloženie ponukového cenníka, ak ide o predaj tovaru vo väčšom rozsahu na podnikateľské účely. Každý tovar musí byť označený
cenou platnou v čase ponuky.
CENOVEJ KONTROLE
a stanoveniu podmienok pri konaní o porušení cenovej disciplíny je venovaná piata časť zákona.
Cenová kontrola je zákonom ustanovená ako nástroj dohľadu štátu nad dodržiavaním zákonnosti konania subjektov predávajúcich tovar a subjektov kupujúcich tovar.
Za výkon cenovej kontroly, jej kvalitu a efektívnosť sú zodpovedné príslušné cenové kontrolné orgány.
Cenová kontrola regulovanej časti trhu je v kompetencii jednotlivých regulačných úradov.
V rámci cenovej kontroly zákon vymedzuje porušenie cenovej disciplíny, a to v priamej nadväznosti na:
- povinnosti predávajúcich a kupujúcich ustanovené pravidlami dohodovania cien,
- povinnosti ustanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi príslušného cenového orgánu vrátane jeho rozhodnutia o regulácii cien, napríklad:
- predaj tovaru za vyššiu ako maximálnu cenu alebo inú ako pevnú cenu,
- nesplnenie podmienok, ktoré určil cenový orgán na uplatnenie úradne určenej ceny,
- nedodržanie podmienok regulácie cien u predávajúceho,
- kúpa tovaru za inú ako pevnú cenu podľa zákona o cenách,
- kúpa tovaru za cenu, ktorá nezodpovedá regulácii cien podľa zákona o cenách, ak sa na nákup tovaru použijú prostriedky štátneho rozpočtu alebo štátnych fondov,
- dohodnutie neprimeranej ceny v prípadoch pri dohodovaní ceny podľa osobitných ustanovení zákona o cenách (napríklad u predávajúceho v dominantnom postavení),
- ustanovené informačné a evidenčné povinnosti predávajúcich.
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa zistenia porušenia cenovej disciplíny, najneskôr však do troch rokov odo dňa kedy došlo k porušeniu cenovej disciplíny.
Cenový kontrolný orgán môže uložiť kontrolovanému subjektu za porušenie cenovej disciplíny pokutu až do výšky 30 000 Eur, v prípade opakovaného porušenia až do výšky 60 000 Eur.
Pokuty sú splatné do 15 kalendárnych dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.
V prípade opakovaného porušovania cenovej disciplíny alebo nezaplatenia pokuty do jedného roka od jej vymerania môže cenový kontrolný orgán podať podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia.
Novelou zákona sa spresnil spôsob výpočtu rozdielu neoprávneného príjmu z dôvodu porušenia cenovej disciplíny.
Výška rozdielu sa posudzuje podľa skutočne realizovaných úhrad.
Uložené pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
Pokuty uložené vyšším územným celkom alebo obcou sú príjmov rozpočtu toho orgánu, ktorý o pokute rozhodol. V konaní o porušení cenovej disciplíny sa postupuje podľa zákona 71/1967 Zb. o správnom konaní.
ROZŠÍRENIE KOMPETENCIÍ
orgánov ústrednej štátnej správy v cenovej oblasti v prechodnom období
V šiestej časti zákona je vymedzená pôsobnosť orgánov v oblasti cien. Záverečná siedma časť je venovaná všeobecným a záverečným ustanoveniam.
Pôsobnosť v oblasti cien vykonávajú ministerstvo, vyššie územné celky a obce, iný orgán štátnej správy, správy finančnej kontroly a Slovenská obchodná inšpekcia.
V súčasnosti zákon o cenách ustanovuje pôsobnosť jednotlivých cenových orgánov za príslušnú tovarovú oblasť, a to v priamom prepojení na zabezpečovanie komplexu ďalších úloh týchto orgánov (osobitne zriadených regulačných úradov, Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, vyšších územných celkov a obcí) vyplývajúcich z príslušných osobitných (najmä odvetvových) zákonov, do čoho Ministerstvo financií v rámci zákona o cenách nezasahuje.
V ustanovení nového § 23e zákona bola v súvislosti so zavedením eurav Slovenskej republike na určité časové obdobie, do skončenia obdobia povinného vykonávania duálneho zobrazovania cien, osobitne ustanovená kompetenčná príslušnosť v oblasti cien Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, Ministerstvu hospodárstva SR, Ministerstvu pôdohospodárstva SR a Ministerstvu školstva SR.
Postup pri zosúladení cien podliehajúcich regulácii pred nadobudnutím účinnosti zákona 382/2008 Z. z. a nie sú v súlade s touto novelou a termín na ich doriešenie, je upravený v ustanovení doplneného § 23d.
(Ing. Ivana Hudecová - DUVaP 1/2009)
|
|
|
ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE - Mimoriadna téma novín |
ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE
Dňa 16. Januára 2009 bol v Zbierke zákonov uverejnený nový zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Zákon nadobudol účinnosť dňa 1. 2. 2009.
Prijatie nového zákona o cestnej premávke je predpokladom splnenia tých najprísnejších kritérií zvyšovania bezpečnosti na cestách Slovenskej republiky.
My Vám prinášame hlavné zmeny, ktoré zo zákona vyplývajú:
- § 16 Rýchlosť jazdy - Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.
- § 35 Osobitosti premávky na diaľnici a rýchlostnej ceste - Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km.h-1. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km.h-1.
- § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch - Cyklista je povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, táto povinnosť sa vzťahuje aj na jazdu v obci.
- § 52 Osobitné ustanovenia o chodcoch - Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.
- § 38 Osobitosti premávky v zimnom období - Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami.
- § 4 Povinnosti vodiča - Vodič okrem iného nesmie počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.
- § 32 Osvetlenie vozidla - Vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.
- § 64 Dopravná nehoda - Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona, t.j. 3 990 eur. Policajti budú okrem nehôd, pri ktorých došlo k úmrtiu, zraneniu, alebo boli spôsobené pod vplyvom alkoholu povinní riešiť iba tie nehody, pri ktorých výška škody na jednom z vozidiel dosiahne aspoň 3 990 eur (aspoň 120 000 korún). Doteraz to bolo 81 000 korún. Škody, pri ktorých na jednom vozidle vznikne menšia škoda, budú považované za škodové udalosti, ktoré by mali vodiči riešiť s poisťovňou.
Zmeny v zákone č. 372/1990 Zb. o priestupkoch:
- § 22 Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky - Za priestupok sa môže uložiť pokuta od 300 eur do 1 300 eur (39 164 korún) a zákaz činnosti od jedného roku do piatich rokov - z doterajších 15 000 korún a zákazu na dva roky; v blokovom konaní sa môže pokuta vyšplhať až na 650 eur (19582 korún). Pokuta 1 300 eur bude hroziť vodičom, ktorí odmietnu fúkať, utečú z miesta nehody alebo jazdia bez vodičského oprávnenia.
- § 88a Výkon rozhodnutia - Rozhodnutie o uložení pokuty prevyšujúcej 60 eur, ak nebola uložená v blokovom konaní, možno vykonať na návrh páchateľa priestupku aj vykonaním verejnoprospešných prác. Za každé 3 eurá uloženej pokuty je páchateľ priestupku povinný vykonať jednu hodinu verejnoprospešných prác. Verejnoprospešné práce je páchateľ priestupku povinný vykonať v lehote určenej správnym orgánom, ktorá nemôže byť dlhšia ako jeden rok. Ak páchateľ priestupku nevykoná verejnoprospešné práce v určenej lehote, správny orgán zabezpečí výkon rozhodnutia uloženej pokuty alebo jej časti iným spôsobom. Ustanovenie bude platiť až od 1. Januára 2011.
(redakcia)
|
|
|
Názov meny
|
Mena
|
3.2.2009
|
4.2.2009
|
5.2.2009
|
6.2.2009
|
7.2.2009
|
americký dolár
|
USD
|
1,2849
|
1,2818
|
1,2829
|
1,2796
|
1,3008
|
japonský jen
|
JPY
|
115,02
|
114,28
|
115,0400
|
116,7000
|
119,21
|
bulharský lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
česká koruna
|
CZK
|
28,398
|
28,38
|
28,2480
|
28,0200
|
27,799
|
dánska koruna
|
DKK
|
7,453
|
7,4514
|
7,4511
|
7,4516
|
7,452
|
estónska koruna
|
EEK
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
libra šterlingov
|
GBP
|
0,9029
|
0,8901
|
0,8780
|
0,8706
|
0,871
|
maďarský forint
|
HUF
|
299,25
|
298,5
|
294,9900
|
292,6000
|
287,9
|
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7014
|
0,702
|
0,7032
|
0,7035
|
0,703
|
poľský zlotý
|
PLN
|
4,5495
|
4,674
|
4,6485
|
4,5995
|
4,4835
|
nový rumunský lei
|
RON
|
4,3065
|
4,305
|
4,2790
|
4,2575
|
4,2444
|
švédska koruna
|
SEK
|
10,7506
|
10,6693
|
10,6265
|
10,5655
|
10,4375
|
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,4898
|
1,4896
|
1,4919
|
1,5012
|
1,506
|
nórska koruna
|
NOK
|
9,039
|
8,892
|
8,7790
|
8,7730
|
8,662
|
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,4047
|
7,3872
|
7,3952
|
7,4045
|
7,4361
|
ruský rubeľ
|
RUB
|
46,5075
|
46,527
|
46,6010
|
46,4607
|
46,7135
|
nová turecká líra
|
TRY
|
2,1138
|
2,1074
|
2,1032
|
2,0891
|
2,0976
|
austrálsky dolár
|
AUD
|
2,0113
|
2,0006
|
1,9772
|
1,9407
|
1,9257
|
brazílsky real
|
BRL
|
2,9841
|
2,9618
|
2,9559
|
2,9229
|
2,917
|
kanadský dolár
|
CAD
|
1,6058
|
1,5928
|
1,5807
|
1,6001
|
1,5969
|
čínsky jüan
|
CNY
|
8,7891
|
8,7598
|
8,7708
|
8,7453
|
8,8894
|
hongkongský dolár
|
HKD
|
9,9629
|
9,9394
|
9,9472
|
9,9228
|
10,0858
|
indonézska rupia
|
IDR
|
15001,21
|
15061,15
|
14 962,4600
|
15 067,2900
|
15303,91
|
indická rupia
|
INR
|
62,189
|
62,257
|
62,4260
|
62,0930
|
63,219
|
juhokórejský won
|
KRW
|
1785,41
|
1774,08
|
1 770,6300
|
1 764,0600
|
1798,23
|
mexické peso
|
MXN
|
18,6413
|
18,6886
|
18,5251
|
18,3271
|
18,3674
|
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,6507
|
4,6484
|
4,6372
|
4,6053
|
4,6731
|
novozélandský dolár
|
NZD
|
2,5418
|
2,5325
|
2,5033
|
2,4684
|
2,4248
|
filipínske peso
|
PHP
|
61,22
|
60,35
|
60,7200
|
60,4000
|
61,14
|
singapurský dolár
|
SGD
|
1,9456
|
1,9351
|
1,9325
|
1,9233
|
1,9436
|
thajský baht
|
THB
|
44,927
|
44,778
|
44,8450
|
44,8180
|
45,548
|
juhoafrický rand
|
ZAR
|
13,0019
|
12,9327
|
12,7571
|
12,7049
|
12,4715
|
islandská koruna - 1 EUR = 290,00 ISK (od 3, decembra 2008)
|
ISK
|
290,0000
|
290,0000
|
290,0000
|
290,0000
|
290,0000
|
|
|
|
PRAVIDLÁ ÚSPEŠNEJ KOMUNIKÁCIE (HOMO SAPIENS VERSUS HOMO KOMUNIKULUS) 2. časť
Ako úspešne komunikovať
Úspešná komunikácia si vyžaduje zvládnutie umenia hovoriť, umenia počúvať, umenia klásť otázky a umenia robiť kompromisy.
Umenie hovoriť
- Dajte si záležať na zrozumiteľnosti vášho prejavu (starostlivo artikulujte, voľte slovník zodpovedajúci situácii a schopnostiam partnera).
- Vysvetľujte svoje postoje, podoprite ich faktami.
- Konfrontačný tón provokuje zúrivú obranu alebo protiútok.
- Neskáčte partnerovi do reči, nedokončujte vetu zaňho, sledujte nielen jeho reč, ale aj posunky a gestá.
- Otázkami si overujte, či ste správne porozumeli.
- Udržujte s partnerom kontakt očami, pri reči sa obracajte priamo naňho.
- Nedajte sa uniesť, ani vyprovokovať, nereagujte neprimerane.
- Neklamte, ak to nie je nevyhnutné.
- Pamätajte, že kľúčovú úlohu hrá ovládanie času a priestoru.
- Neustále uvedomovanie si cieľa: "Na čo som tu" slúži aj ako kontrola nežiaducich emócií - napr. výbuchov zlosti.
- Nezabúdajte na sumarizáciu - zdôraznenie hlavných bodov, ktoré partner uviedol.
- K úspechu komunikácie napomáhajú i vonkajšie podmienky - napr. vhodne zvolené prostredie a oblečenie.
Umenie počúvať
- Počuť ešte neznamená počúvať: podceňovanie hovoriaceho a kritický postoj k nemu znižujú schopnosť počúvať.
- Rýchlosť myslenia je niekoľko-násobne väčšia ako rýchlosť reči - to vytvára priestor pre "zablúdenie myšlienok".
- Empatické počúvanie vyžaduje potláčať vlastné predsudky, stereotypy a zaužívané schémy vnímania.
- Nedávajte najavo nezáujem alebo antipatiu. Nepozornosť vyvoláva v partnerovi pocit, že je podceňovaný.
- Naučte sa umeniu odmlčať sa v pravej chvíli.
Umenie klásť otázky
- Séria viacerých otázok "vypálených" za sebou vytvára v partnerovi dojem, že je na výsluchu.
- Zvážujte potrebnosť každej otázky.
- Vyhýbajte sa otázkam znevažujúcim partnera.
- Otvorené otázky "Povedzte mi niečo o..." - pomáhajú zorientovať sa v situácii.
- Uzavreté otázky "Čo platí, A alebo B?" - urýchľujú jednanie.
- Sumarizujúce otázky "Rozumel som správne, že...?" - navodzujú pocit porozumenia a pomáhajú vyhnúť sa nedorozumeniam.
- Scénarotvorné otázky "Čo by sa stalo, keby..?" - pomáhajú prekonať ostré rozdiely a môžu odhaliť aj nové uhly pohľadu.
Umenie robiť kompromisy
- Buďte pripravený na kompromis.
- Rozlišujte medzi nesúhlasom a odmietnutím, hľadajte príčiny negatívnych reakcií.
- Vyrovnané, sebavedomé vystupovanie bez pocitu neistoty uľahčuje dosiahnutie kompromisu. Opačný postoj - arogancia je často len zastieraním vlastnej neistoty.
- Necitlivé presadzovanie vlastného názoru si doslova koleduje o odmietnutie.
- Kladenie otvorených otázok typu "Aký z toho máte pocit?" napomáha hľadaniu "mantinelov", medzi ktorými možno manévrovať.
- Reflektovaním pocitov partnera (napr. "Chápem, že vás to podráždilo") otupíme ostrie jeho odmietavej reakcie.
- Uvádzajte konkrétnosti a vyžadujte konkrétnosti aj od partnera.
- Váš partner skôr akceptuje váš názor, ak bude mať pocit, že sám objavil argumenty, ktoré ho podporujú. A naopak, vnucovaním argumentov vyvoláte odmietavú reakciu.
- Najľahšie partnera presvedčíte, ak v ňom vyvoláte pocit, že kompromis, ktorý ste dosiahli, je preňho výhodnejší ako pre vás.
Príklady vhodných reakcií pri obchodnom jednaní
Príliš útočnú reakciu možno eliminovať napríklad takto: "Chápem, že sa vás to hlboko dotýka, ale...", "Asi sa cítite zaskočený, ale...", "Asi vám to pripadá neuveriteľné...."
Pri zisťovaní skutočných cieľov je možno opýtať sa buď priamo: "Čo je z vášho hľadiska najdôležitejšie?",
alebo sa uchyliť k viac diplomatickému jazyku: "Mohli by ste mi pomôcť pochopiť, prečo vám na tomto tak veľmi záleží?"
Namiesto tvrdého útoku alebo kritiky partnera je často účinnejšie hovoriť tzv. "ja jazykom": "Priznám sa, že to, čo ste práve povedali, sa mi vôbec nepáči."
Nediktovať partnerovi čo má robiť, ale ponúknuť mu vlastný pohľad na problém: "Ak zoberiem do úvahy všetky známe fakty, potom mi vychádza, že..."
Nevyvracať ani nezpochybňovať postoj oponenta, ale prezentovať ho len ako jedno z možných riešení:
"Aké ďalšie možnosti okrem tej, ktorú ste práve prezentovali, prichádzajú ešte do úvahy?", "Skúsme si najskôr prebrať ešte iné alternativy." Často sa stáva, že priama otázka "Prečo?" je zárodkom sporu. Oveľa účinnejšie je pýtať sa záporom, t.j.: "Prečo nie?": "Prečo sa na to nepozrieť..."
Záver
Zhrnuté a podčiarknuté - faktory, kvôli ktorým komunikácia zlyháva, sú, ak ich berieme izolovane jeden po druhom, neveľmi významné - zle počuté slovo, chvíľková nepozornosť, zle interpretované gesto, nepochopený žart, irónia a pod. Pretože však majú multiplikatívny efekt, výsledok je zdrcujúci. Komunikácia by ideálne fungovala len medzi dvomi identickými osobami vzniknutými napr. klonovaním. Namiesto experimentovania s klonovaním odporúčame používať čo najjednoduchší jazyk. Základný slovný fond slovenčiny obsahuje cca 800 slov. Sto z nich tvoria nadávky, desať nežnôstky určené pre intímny dialóg, deväťdesiat slová označujúce základné ľudské potreby a zvyšných šesto nám vystačí na komunikáciu prakticky v každej situácii. Aj v komunikácii platí: "V jednoduchosti je krása".
Záver
(Ing. Milan Konvit)
|
|
|
O PENIAZOCH
Ľudia, ktorí si myslia, že peniaze zmôžu všetko, sú schopní pre peniae urobiť všetko.
Maria Pettibone Poole
Každé dieťa od kolísky učia, že peniaze sú mamon, zvodca a diabol a že jeho povinnosťou ako kresťana a džentlmena je opovrhovať nimi. Keď vyrastie, zostí, že peniaze sú síce špinavé, ale nesmrdia.
Rebecca Harding Davis
Peniaze, o ktorých sa nepatrí hovoriť bez ospravedlnenia, v skutočnosti reprezentujú to dobré v živote a sú také krásne ako ruže.
Ralph Waldo Emerson
Človek sa časom nabaží lásky i básnenia, ale peniaze mu dávajú petešenie stále.
Hilaire Belloc
Rada pri výbere darčeka: "Peniaze sú vhodným darom, a všetkým pasuje tá istá veľkosť."
William Randoph Hearst
Čo si ľudia neuvedomujú, je to. Že práve také isté peniaze, ako sa dajú zarobiť na ničení civilizácie, sa dajú zarobiť na jej budovaní.
Margaret Mitchell
Nešťastný chudák je v lepšom postavení než nešťastný boháč. Pretože chudák má ešte nádej. Myslí si, že peniaze môžu pomôcť.
Jean Kerr
Možno je pravda, že Benjamin Franklin objavil elektrinu, ale peniaze zarobil ten, kto vynašiel elektromer.
Earl Wilson
(Zdroj: Zrnká hriechu)
|
|
|
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Čiastka číslo 12/2009 zo dňa 05. 02. 2009
24/2009 Nariadenie vlády SR, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády SR č. 329/2007 Z. z., ktorým sa vydáva zoznam účinných látok vyhovujúcich na zaradenie do biocídnych výrobkov v znení nariadenia vlády SR č. 189/2008 Z. z.
25/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva životného prostredia SR č. 732/2002 Z. z. o zozname zálohovaných obalov, ktoré nie sú opakovane použiteľné, a o výške zálohy za ne a o výške zálohy za zálohované opakovane použiteľné obaly
26/2009 Opatrenie Ministerstva školstva SR, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva školstva SR č. 422/2003 Z. z. o úprave dispozičných oprávnení správcov majetku štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva školstva SR pri nakladaní s majetkom štátu v znení opatrenia č. 78/2007 Z. z.
Čiastka číslo 13/2009 zo dňa 05. 02. 2009
27/2009 Úplné znenie zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka číslo 14/2009 zo dňa 05. 02. 2009
28/2009 Úplné znenie zákona č. 288/1997 Z. z. o telesnej kultúre a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|
|
- 9. 2. - pondelok
- Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za január 2009 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení - prvýkrát vypočítané z vymeriavacích základov v mene euro
- 16. 2. - pondelok
- Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
- Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
- 20. 2. - piatok
- DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v januári 2009 35 000 €
|
|
|
ZAUJÍMAVOSTI ZO SVETA PODNIKANIA |
PORTÁL EUROMENA.SK V JANUÁRI S REKORDNOU NÁVŠTEVNOSŤOU
Oficiálna internetová stránka o zavedení eura zaznamenala v januári rekordnú návštevnosť. Kým v decembri minulého roka zaznamenala 251 tisíc návštev v januári ich bolo celkovo 372 tisíc. Počet unikátnych návštevníkov pritom predstavoval 137 tisíc. Podľa vedúceho Pracovného výboru pre komunikáciu zavedenia eura Národnej banky Slovenska (NBS) Martina Šustra prejavili občania počas prvého mesiaca používania novej meny najväčší záujem o praktické informácie. "Ľudí zaujímajú termíny a podmienky výmeny slovenských korún za eurá, ako si overiť pravosť eurových bankoviek a taktiež pozorne sledujú obchodníkov a zasielajú podnety, ak majú podozrenie na zvýšenie cien alebo nesprávne duálne zobrazovanie a zaokrúhľovanie. Veľký záujem je tiež o eurokalkulačku a o stránku Etického kódexu pre zavedenie eura," dopĺňa Šuster.
Počas prvých dvoch dní od zavedenia eura navštívilo stránku 20 000 užívateľov. V ostatné dni to bolo v priemere 12 000 užívateľov. "Užívatelia najčastejšie navštívia stránku počas pracovného týždňa vo štvrtok, v obedňajších hodinách v čase medzi 11.00 a 14.00 hodinou a strávia na nej v priemere 6,5 minúty," informuje portál. Euromena.sk bude v aktívnej prevádzke do konca marca 2009. Po tomto termíne zostane k dispozícii už iba archív stránky.
Internetová stránka www.euromena.sk je súčasťou celonárodnej informačnej kampane, ktorú uskutočňuje vláda a NBS. V prevádzke je od decembra 2007 a prináša občanom, podnikateľom ako aj pracovníkom verejných organizácií denne aktualizované informácie zo všetkých oblastí súvisiacich s prechodom na novú menu. Na stránke sú aj všetky súvisiace právne normy, metodické príručky, informačné publikácie na stiahnutie, fotografie a videá z kampane ako aj zábavná sekcia s hrami pre deti.
(zdroj: webnoviny.sk)
TECHNOLOGICKÁ PREDPOVEĎ PRE ROK 2009
SADZBY EUROZÓNY STABILNÉ, BANK OF ENGLAND NA HISTORICKOM MINIME
Európska centrálna banka podľa očakávaní nezmení svoju kľúčovú úrokovú sadzbu, no naznačila možné znižovanie v marci. Inak postupuje britská centrálna banka Bank of England, ktorá znížila svoju orientačnú úrokovú mieru z 1,5 % na 1 %, najnižšiu úroveň od jej založenia v roku 1694.
Nepristúpila k ďalšiemu zníženiu kľúčovej úrokovej sadzby v rade. Napriek tomu prezident ECB Jean-Claude Trichet nevylúčil, že tak neurobia v blízkej budúcnosti. Počas tlačovej konferencie (5. februára) vo Frankfurkte povedal, že súčasné "2 % nie sú najnižšou možnou mierou. […] Nevylučujem, že na našom ďalšom stretnutí opäť znížime sadzieb."
Aj keď Trichet pokles sadzieb nezavrhol, zdôraznil však svoj odpor k tzv. "pasci likvidity", ako on nazýva pokles úrokovej miery na úroveň 0 %, ktorú teraz zaviedlo Japonsko. S Európskou Úniou udržiava obchodné a politické vzťahy, ktoré sú formulované na základe akčného plánu z roku 2001."V tejto etape nepovažujeme 0 % za vhodné."
Rovnako zdôraznil, že deflácia zatiaľ nehrozí. "Predpokladáme, že inflácia sa bude pohybovať tesne pod, ale stále blízko 2 %." Podľa údajov Eurostatu však januárová miera inflácie eurozóny dosahovala 1,1 %.
Dôsledkom rozhodnutia ECB včera euro stratilo voči libre. Výrazne tomu pomohlo zníženie úrokovej sadzby Bank of England, ktoré je momentálne na historicky najnižšej úrovni 1 %.
Pohyb meny ovplyvňuje aj ťažká ekonomická situácia eurozóny. Banky stále viac obmedzujú svoje pôžičkové aktivity a to bez ohľadu na menové podmienky. Trichet znovu vyzval finančné inštitúcie k požičiavaniu firmám a domácnostiam.
Medzitým členské štáty prijímajú mimoriadne opatrenia na pomoc ozdraveniu ekonomiky. Včera Brusel schválil tri stimulačné plány - Veľkej Británie, Francúzska a Nemecka.
Briti nasledujú Nemecko, ktoré je stále najvyšším prispievateľom so spoločného rozpočtu EÚ, čo mu spolu s ľudnatosťou dáva veľkú váhu v európskej politike. Francúzsko patrí medzi zakladajúce krajiny EÚ, jeho politickí predstavitelia zohrali rozhodujúcu úlohu v procese vytvárania európskej integrácie po druhej svetovej vojne. Hoci bolo Portugalsko zakladajúcim členom NATO, do európskej integrácie sa mohlo plne zapojiť až po páde salazarovskej diktatúry v 70. rokoch 20. storočia.prijatím schémy, ktorá zaistí granty do výšky €500 tisíc pre každú firmu postihnutú krízou a tiež pre tie, ktoré v rokoch 2009 - 2010 požiadajú o pomoc.
Brusel povolil Francúzsku poskytnúť pomoc firmám vo forme znížených úrokov na rôznodobé pôžičky do roku 2010. Ide o tretie opatrenie, ktoré prijal Paríž v snahe sprístupniť financie v rámci štyroch pomocných schém, ktoré definovala Komisia.
Nemecko dostalo zelenú pre finančnú reguláciu, pod ktorou chcú dočasne sprístupniť riskantný kapitál malým a stredným podnikom.
(euractiv.sk)
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov
č.6/2009
- Zákon o dani z príjmov - zákon s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník
č. 2/2009
- Otvorenie účtovných kníh k 1. 1. 2009
- Podnikanie manželov - výhody a nevýhody
- Účtovanie vo verejných obchodných spoločnostiach
- Preddavky na daň z príjmov PO v roku 2009
- Podiely na zisku z daňového hľadiska
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník
č. 2/2009
- Hotovostné platby - oznamovacia povinnosť v roku 2009
- Príjmy z kapitálového majetku
- Vyradenie nehnuteľnosti
- Správa daní a prechod na euromeny
- Zálohované obaly v režime DPH
- Zákon o kolkových známkach
Verejná správa - (VS)
č. 2/2009 (I/2009)
- Ochrana vkladov
- Cestovné náhrady - novela zákona
- Štátny rozpočet na rok 2009
- Miestne dane v roku 2009
- Daň z príjmov - novela zákona
- Inštitúcie Európskej únie
- Obchodný register
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník
č. 2/2009
- Ochrana vkladov
- Cestovné náhrady - novela zákona
- Štátny rozpočet na rok 2009
- Miestne dane v roku 2009
- Daň z príjmov - novela zákona
- Inštitúcie Európskej únie
1 000 riešení
č. 1/2009
- téma čísla: DPH, Daň z príjmov
MONOTEMATIKY
Účtovná závierka za rok 2008 v JÚ a PÚ
Monotematika zahŕňa právne normy a aktuálne zmeny pre rok 2008, pre potreby zostavenie účtovnej závierky.
Pre podvojné účtovníctvo sú rozpracované:
- prípady ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
- zisťovanie výsledku hospodárenia v účtovníctve a účtovanie dane z príjmov,
- povinnosti účtovných jednotiek po zostavení účtovnej závierky.
Pre podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva je poukázané na uzatváranie účtovných kníh, inventarizáciu majetku a záväzkov a uzávierkové účtovné operácie.
Daňové priznania za rok 2008
Monotematika je určená právnickým aj fyzickým osobám, ktoré sú povinné podať daňové priznanie za rok 2008. Obsahuje návod na vyplňovanie daňových priznaní a spracovanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Materiál je doplnený príkladmi, výpočtami a praktickým návodom na vyplňovanie jednotlivých potrebných tlačív.
Daňové výdavky od A po Z
(II/2009)
Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009.
ZBORNÍKY - Zákony 2009
Zákony I - daňové, účtovné …
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Zákon o účtovníctve
- Euro
- Poplatky
Zákony II - obchodné, občianske …
- Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Konkurz a reštrukturalizácia
- Exekučný poriadok
- Živnostenský zákon
- Trestný zákon
Zákony III - sociálne, zdravotné …
- Zákonník práce
- Zákon o minimálnej mzde
- Zákon o sociálnej pomoci
- Sociálne poistenie
- Zdravotné poistenie
- Sociálne zákony
- Zákon o inšpekcii práce
Zákony IV - stavebné pozemkové …
- Stavebný zákon
- Katastrálny zákon
- Stavebné výrobky
- Nájom bytov
- Vlastníctvo bytov
- Vlastníctvo pôdy
- Autorizovaní architekti
Zákony V - štátna správa, verejná správa …
- Rozpočtové pravidlá
- Verejný záujem
- Zákon o štátnej službe
- Školský zákon
- Financovanie škôl
- Zákon o obecnom zriadení
- Samosprávne kraje
Zákony VI - životné prostredie, odpady …
- Životné prostredie
- Zákon o ovzduší
- Vodný zákon
- Zákon o lesoch
- Zákon o odpadoch
PRIPRAVUJEME
Poradca
č. 7/2009 (II/2009)
- Zákon o cestnej premávke - zákon s komentárom
- Podiely na zisku, dividendy, tantiémy - z účtovného pohľadu
- Súdne poplatky po 1. 1. 2009
- Občiansky súdny poriadok - novela
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP)
č. 3/2009 (II/2009)
- Zisťovanie a úprava základu dane z príjmov
- Reklamácie a vady
- Špecifické prípady účtovania v družstvách
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM)
č. 3/2009 (II/2009)
- Štátne sociálne dávky od 1. 1. 2009
- Zamestnanecká prémia od 1. 1. 2009
- Evidovaný nezamestnaný a práca na dohodu
- Povinnosť mlčanlivosti po skončení pracovného pomeru
- Uplatňovanie odpočítateľných položiek za rok 2008
- Odchodné u invalidného dôchodcu
- Zmeny v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti v roku 2009
- Spôsob určenia výšky dávky v nezamestnanosti
AKTUALIZÁCIE
Aktualizácia II/1 2009
(II/2009)
|
|
|
Stručný
návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať
odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý
používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto
objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného
tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný
názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete
vyplnenú objednávku na našu adresu.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma: |
|
IČO: |
|
Adresa: |
|
Telefón: |
|
Predplatné mesačníka Poradca 2009
|
Predplatné Poradca
2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou! |
13 čísel +
zborníky Zákony 2009 I, II, III prílohy:
P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové
noviny Predplatiteľom zasielame zadarmo
prílohu: Daňové priznania -
fyzických osôb - právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane |
33,13 € 998 Sk
|
ks |
Predplatné |
Predplatné
Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou
zľavou! |
39,43 € 1188 Sk
|
ks |
Predplatné
Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka
Poradca 2009! |
40,10 € 1 208 Sk
|
ks |
Predplatné
Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou
zľavou! |
50,06 € 1 508 Sk
|
ks |
Predplatné
1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 %
predplatiteľskou zľavou! |
19,25 € 580 Sk
|
ks |
Predplatné
1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
15,93 € 480 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s
predplatiteľskou zľavou! |
37,84 € 1140 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009
(mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou! |
47,80 € 1440 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009
(mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca
2009! |
37,84 € 1140 Sk
|
ks |
Predplatné
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s
20 % predplatiteľskou zľavou! |
43,02 € 1296 Sk
|
ks |
Predplatné
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009! |
36,38 € 1096 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie I |
- Daňové, účtovné...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie I |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie II |
- Obchodné, občianske...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie II |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie III |
- Pracovné, sociálne...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie III |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie IV |
- Stavebné, pozemkové...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie IV |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie V |
- Štátna správa, verejná...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie V |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie VI |
- Životné prostredie...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie VI |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2009! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k
zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a
personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ... |
č. 3/2009
|
- Zákon o o zavedení meny euro s komentárom
- Drobný dlhodobý majetok - účtovanie
- Zvýšenie sumy ŽM
| 3,19 € 96 Sk
|
ks |
č. 4-5/2009
|
- Zákon o správnych poplatkoch s komentárom
- Ceniny v jednoduchom účtovníctve
- Právo cesty cez priľahlý pozemok (nové vecné bremeno)
- Používanie motorového vozidla zamestnávateľa na služobné i súkromné účely u zamestnancov
| 6,37 € 192 Sk
|
ks |
č. 6/2009
|
- Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
3,19 € 96 Sk
|
ks |
Poradca 2008 - mesačník obsahuje komentáre k
zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a
personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ... |
č. 11/2008
|
- stavebný zákon s komentárom
- Správa a vlastníctvo bytov a nebytových priestorov
|
3,19 € 96 Sk
|
ks |
č. 12/2008
|
- zákon o sociálnom fonde s komentárom
- RZZP za rok 2007
|
3,19 € 96 Sk
|
ks |
č. 13/2008
|
- zákon o službách zamestnanosti
- mzdy, platy a ich duálne zobrazovanie
- zdaňovanie autorských honorárov
- manká a škody
- cestovné náhrady
- dovolenka
|
3,19 € 96 Sk
|
ks |
Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca
pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú
správu |
Poradca Extra December 2009 PÚ
|
- Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve |
0,93 € 28 Sk
|
ks |
Poradca Extra Január VS
|
- Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov |
0,93 € 28 Sk
|
ks |
Poradca Extra 2008 - príloha mesačníka Poradca
pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú
správu |
Poradca Extra august 2008 VS
|
- Účtovanie a vykazovanie transferov v rozpočtových organizáciách |
0,73 € 22 Sk
|
ks |
Poradca Extra august 2008 PU
|
- Dlhodobý majetok v podvojnom účtovníctve |
1,00 € 30 Sk
|
ks |
Poradca Extra jún 2008 VS
|
- Novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite – komentár |
1,49 € 45 Sk
|
ks |
Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný
časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové,
príspevkové, neziskové organizácie |
č. 1/2009
|
- Zákon o cenách
- Atómový zákon - využívanie jadrovej energie
- Miestne dane v roku 2009
- Spotrebné dane
- Účtovná závierka vo verejnej správe
| 4,81 € 145 Sk
|
ks |
č. 2/2009
|
- Novela zákona o Policajnom zbore
- Zákon o štátnom rozpočte na rok 2009
- Daň z príjmov - novela zákona
- Starobné dôchodkové sporenie - zmeny v 2. pilieri dôchodkového systému
- Prenájom nehnuteľností vo vlastníctve obce
| 4,81 € 145 Sk
|
ks |
Verejná správa 2008 - odborný dvojfarebný
časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové,
príspevkové, neziskové organizácie |
č. 10/2008
|
- Ochrana osobných údajov vo VS
- Metódy daňového odpisovania HM
- Nehmotný majetok v ZDP
- Účtovanie nákladov a výnosov vo VS
|
4,81 € 145 Sk
|
ks |
č. 11/2008
|
- Výkon práce vo verejnom záujme
- Novela zákona o priestupkoch
- Finančné vzťahy s EÚ
- Bežné a kapitálové transfery
- Daňové tajomstvo
|
4,81 € 145 Sk
|
ks |
č. 12-13/2008
|
- Príjmy a výdavky štátneho rozpočtu
- Novela zákona o rozpočtových pravidlách s komentárom
- Verejná správa a spotrebné dane
- Príplatky vo verejnej správe - mesačné, hodinové
- Spotrebiteľské zmluvy
- Poistenie štátneho majetku
- Ekonomizácia a informatizácia územnej samosprávy
- Výška úhrady za zdravotnú starostlivosť
|
9,63 € 290 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009
- mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov
|
č. 1/2009
|
- Účtovná závierka v PÚ za rok 2008
- Účtovná závierka v JÚ za rok 2008
- Daň z motorových vozidiel za rok 2008
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 2/2009
|
- Otvorenie účtovných kníh
- Podnikanie manželov - výhody a nevýhody
- Účtovanie vo verejných obchodných spoločnostiach
- Preddavky na daň z príjmov PO v roku 2009
- Podiely na zisku z daňového hľadiska
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2008
- mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov
|
č. 10/2008
|
- Jednoduché účtovníctvo - teória a prax od 1. januára 2008
- Daňový bonus
- Pohľadávky a záväzky - špecifické prípady účtovania
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 11/2008
|
- Prechod na menu euro – účtovníctvo, dane a clo
- Časové rozlišovanie v PÚ a JÚ
- Účtovanie v spol. s r.o. – špecifické prípady
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 12/2008
|
- Zdaňovanie príjmov v zahraničných súvislostiach
- Špecifiká dlhodobého nehmotného majetku
- Komanditná spoločnosť – špecifické prípady účtovania
- Cestovné náhrady pri pracovných cestách – prechod na euro
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009
|
č. 1/2009
|
- Preddavky na daň z príjmov PO - prechod na menu euro
- Platenie poistného SZČO v roku 2009
- Príjmy zo závislej činnosti
- Zmeny v DPH od 1. 1. 2009
- Inventrarizácia majetku a záväzkov
- Ročné zúčtovanie DPH
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
č. 2/2009
|
- Hotovostné platby – oznamovacia povinnosť v roku 2009
- Príjmy z kapitálového majetku
- Príjmy zo závislej činnosti – spôsob zdaňovania
- Zálohované obaly v režime DPH
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2008
|
č. 10/2008
|
- Automobil zaradený do obchodného majetku - používanie na osobnú potrebu
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácii z pohľadu ZDP
- Zmenka z účtovného a daňového hľadiska
- Vklady do dcérskych podnikov
- Zákon o používaní ERP
|
5,31 € 160 Sk
|
ks | ,
č. 11/2008
|
- Príjmy FO – zdaňovanie podľa ZDP
- EURO od 1. 1. 2009 a daň z príjmov
- zálohové platby a DPH
- EURO a účtovníctvo
- Povinnosti účtovnej jednotky pred a po zavedení eura
- Duálne zobrazovanie a zaokrúhľovanie súm na výplatnom doklade
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
č. 12/2008
|
- Preddavky na daň FO pre rok 2009
- Euroúčtovníctvo
- Ochrana vkladov
- Elektronický podpis
- Zmeny v DPH od 1. 1. 2009
- Platiteľ DPH a odpočítanie dane
- Kurzové rozdiely v účtovníctve podnikateľov k 31. 12. 2008
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
1000 riešení 2008 - vychádza už ako dvojmesačník |
č. 4/2008
|
- Téma čísla - Zahraničné obchodné vzťahy
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
č. 5/2008
|
- Téma čísla - Prechod meny SKK na EURO
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
č. 6/2008
|
- Téma čísla - Koniec roka 2008 v podnikaní
- Daňové výdavky
- Daň z príjmov
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009
- mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.
|
č. 01/2009
|
- Mzda zamestnanca za december vyplatená v EUR
- Právne úkony v pracovnom práve
- Šikanovanie na pracovisku
- Stravovanie zamestnancov
- Neplatené pracovné voľno
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 02/2009
|
- Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov FO zo závislej činnosti
- Cestovné náhrady zamestnancov
- Práva a povinnosti zamestnancov pri predaji firmy
- Postavenie mladistvých zamestnancov
- Pôžičky od zamestnávateľa a daň z príjmov
- Práca v dňoch pracovného pokoja a jej odmeňovanie
- Dohoda o brigádnickej práci študentov
- Oneskorené odvody do Sociálnej poisťovne
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2008
- mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.
|
č. 10/2008
|
- Poistenie zamestnanca na zahraničnej služobnej ceste
- Daňová kontrola, práva a povinnosti kontrolovaného subjektu
- Sociálne poistenie a prechod na euro menu
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 11/2008
|
- Pružný pracovný čas
- Znevýhodnený uchádzači o zamestnanie
- Nárok na náhradu mzdy pri prekážkach v práci
- Podmienky nároku a predčasný dôchodok
- Práva a povinnosti inšpekcie práce
- Teoretické vymedzenie riadenia ľudských zdrojov
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 12/2008
|
- Pôsobnosť ZP v praxi
- Dva pracovné pomery u jedného zamestnávateľa
- Subjekty pracovnovprávnych vzťahov
- Použitie vozidla aj na súkromné účely
- Stimulačné systémy odmeňovania
- Povinnosti živnostníka ako zamestnávateľa
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
Zákony 2009
|
Zákony I
|
- Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony II
|
- Obchodný zákonník - Občiansky zákonník - Občiansky súdny poriadok - Exekučný poriadok - Trestné právo - Živnostenský zákon - Obchodné právo - Občianske právo - Správne právo
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony III
|
- Zákonník práce - Mzdové predpisy - Zákon o zamestnanosti - Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie - Sociálne zákony - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony IV
|
- Stavebný zákon a súvisiace predpisy - Architekti a inžinieri - Stavebné výrobky - Bývanie - Pôda
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony V
|
- Rozpočtové pravidlá - Štátna a verejná služba - Školy - Obce
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony VI
|
- Životné prostredie - Ochrana ovzdušia - Vodné hospodárstvo - Lesné hospodárstvo - Odpadové hospodárstvo
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa:
|
Telefón
|
Fax
|
e-mail
|
internetová
stránka
|
Poradca s.r.o.
|
(041)
56 52 871
|
(041)
56 52 659
|
poradca@i-poradca.sk
|
www.i-poradca.sk
|
Pri
celulózke 40
|
(041)
56 52 877
|
|
|
|
010 01 Žilina
|
(041)
56 52 879
|
|
|
|
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!
Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |