P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 26/2009 |
16. 11. 2009 |
|
Vážení čitatelia! Téma 26. em@ilových novín sa zameriava na sociálny fond, ktorý je významným nástrojom realizácie sociálnej politiky každého zamestnávateľa a jedným zo zdrojov jej financovania. Tvorba a čerpanie sociálneho fondu je predmetom úpravy zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov. Sociálny fond tvorí povinne každý zamestnávateľ so sídlom v SR bez ohľadu na to, či je fyzickou alebo právnickou osobou, bez ohľadu na počet zamestnancov alebo na právnu formu. O zdaňovaní príjmov zo sociálneho fondu vám poradíme v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú. V Pokutách, sankciách, penále sa dozviete, akým spôsobom a ako dlho archivovať daňové doklady. Že láska a život neoddeliteľne patria k sebe a ako sa navzájom vyrovnávajú, vám povedia múdri. Tešíme sa na naše ďalšie stretnutie, ešte dnes, pri Mimoriadnych em@ilových novinách. Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||
SOCIÁLNY FOND - VŠETKO, ČO O ŇOM TREBA VEDIEŤ SUBJEKTY POVINNÉ VYTVÁRAŤ SOCIÁLNY FOND V zmysle znenia ustanovenia § 2 ods. 2 zákona o sociálnom fonde sa s účinnosťou už od 1. januára 2008 presnejšie vymedzil okruh zamestnávateľov, ktorí sú povinní vytvárať sociálny fond a poskytovať z neho príspevok pre svojich zamestnancov. SPÔSOB TVORBY SOCIÁLNEHO FONDU Tak tvorbu sociálneho fondu ako aj jeho čerpanie je potrebné viesť prostredníctvom osobitného analytického účtu sociálneho fondu alebo prostredníctvom osobitného účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky. Uvedený princíp je v súlade s problematikou účtovania tvorby a čerpania sociálneho fondu v zmysle prislúchajúcich účtovných predpisov. V každom prípade je potrebné zabezpečiť, aby zvolený spôsob účtovania sociálneho fondu napr. na samostatných analytických účtoch zamestnávateľa zabezpečil prehľad o prídeloch a čerpaní sociálneho fondu na účtovné ale aj daňové účely. ZÁSADY POUŽITIA PROSTRIEDKOV SOCIÁLNEHO FONDU Pred uvedením podmienok a účelu alokovania prostriedkov sociálneho fondu je vhodné uviesť, že príspevok zo sociálneho fondu je možné okrem oprávnených zamestnancov poskytnú aj rodinnému príslušníkovi oprávneného zamestnanca. Za rodinného príslušníka sa na uvedený účel považuje manžel (manželka) zamestnanca a nezaopatrené deti zamestnanca (pozri § 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení). Príspevok zo sociálneho fondu zákon o sociálnom fonde však umožňuje poskytnú aj poberateľovi starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, ktorého zamestnávateľ zamestnával v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku. ÚČTOVANIE SOCIÁLNEHO FONDU A ZÚČTOVANIE JEHO PROSTRIEDKOV Účtovný režim tvorby a čerpania sociálneho fondu je potrebné osobitne analyzovať pre podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva a podnikateľ ov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva. REŽIM ZDAŇOVANIA PRÍJMOV PLYNÚCICH ZO SOCIÁLNEHO FONDU Vychádzajúc z ustanovenia § 5 ods. 1 písm. f) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba "zákon o dani z príjmov") sú príjmy plynúce zo sociálneho fondu poskytované pod a zákona o sociálnom fonde považované za príjmy zo závislej činnosti. Pri zdaňovaní príjmov zo sociálneho fondu si však treba uvedomiť, že zdaneniu nepodliehajú také druhy príjmov, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov (to zn. tie, ktoré sú ustanovené v rámci § 3 ods. 2 a § 5 ods. 5 zákona o dani z príjmov) alebo sú od dane z príjmov oslobodené, či už v zmysle § 9 alebo § 5 ods. 7 zákona o dani z príjmov. Príjmy zo sociálneho fondu sa tak posudzujú rovnako ako iné príjmy zo závislej činnosti. Režim ich zdaňovania vyplýva teda z ustanovenia § 35 zákona o dani z príjmov - t.j. zdania sa v čase plnenia spolu s ostatnými príjmami zo závislej činnosti mesačnými preddavkami na daň alebo v zmysle § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov - t.j. Zrážkou dane vo výške 19 %. (Ing. Ján Mintál - Poradca 3/2010)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZDAŇOVANIE PRÍJMOV ZO SOCIÁLNEHO FONDU Zamestnávateľ prispieva svojim zamestnancom zo sociálneho fondu sumou 0,20 eur na každý stravný lístok. Je tento príjem predmetom dane? Nie, podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov sa jedná o príjem oslobodený od dane. Pretože zamestnávateľ nemá možnosť zabezpečiť pre svojich zamestnancov stravovanie z dôvodu neexistencie stravovacieho zariadenia v okolí výkonu práce, poskytuje im finančný príspevok a to čiastočne aj zo sociálneho fondu. Je tento príspevok zdaniteľným príjmom? V danom prípade nie sú naplnené podmienky § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov. Aj keď takýto príspevok je poskytnutý v súlade s § 152 ods. 5 ZP, u zamestnanca je v plnej výške zdaniteľným príjmom. Z prostriedkov sociálneho fondu určených na služby na regeneráciu pracovnej sily zakúpil zamestnávateľ záujemcom z radov zamestnancov permanentky do súkromného fitnescentra v hodnote 16 €. Jedná sa o zdaniteľný príjem? U zamestnancov ide o zdaniteľný príjem, nakoľko nie sú splnené podmienky pre oslobodenie podľa § 5 ods. 7 písm. d) zákona. Zamestnávateľ vlastní telocvičňu a bazén, ktoré sa nachádzajú v priestoroch administratívnej budovy. Podľa interných pravidiel majú zamestnanci a ich rodinní príslušníci vstup do zariadení zdarma. Je to pre zamestnanca nepeňažný príjem? Použitie tohto zariadenia je v súlade s § 5 ods. 7 písm. d) nepeňažným príjmom zamestnanca oslobodeným od dane a to vrátane použitia zariadenia manželom (manželkou) a deťmi, ak sú nezaopatrené podľa zákona o prídavku na dieťa. Zamestnávateľ poskytol zamestnancom príspevok zo sociálneho fondu na detskú rekreáciu vo vlastnom zariadení zamestnávateľa vo výške 35 € na jedno dieťa. Súčasne zabezpečil odvoz, na ktorý objednal autobus a faktúru preplatil zo sociálneho fondu. Ako sa zúčtuje tento príspevok? Príjem zamestnancov spočívajúci v možnosti využitia vlastného zariadenia zamestnávateľa je oslobodený od dane podľa § 5 ods. 7 písm. d) zákona o dani z príjmov. Príspevok na dopravu je zdaniteľným príjmom zamestnancov. Faktúru za dopravu zamestnávateľ rozpočíta na jednotlivých zamestnancov, ktorých deti sa zúčastnili detskej rekreácie. Zamestnávateľ dobrovoľne uhradil svojím zamestnancom preventívnu lekársku prehliadku v rámci starostlivosti o zamestnancov zo sociálneho fondu. Posudzuje sa to ako zdaniteľný príjem zamestnanca? Na daný prípad nemožno aplikovať § 5 ods. 5 písm. e) zákona o dani z príjmov, nakoľko zamestnávateľovi takáto povinnosť nevyplýva z osobitného predpisu. Výška úhrady zamestnávateľa je zdaniteľným príjmom zamestnanca. (odpovedala Ing. Ivana Valterová - PaM 5/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ARCHIVÁCIA DAŇOVÝCH DOKLADOV DAŇOVÉ, ODVODOVÉ A MZDOVÉ DOKLADY Doklady o zaplatení daní otvorených (napr. daň z príjmov, DPH, daň z nehnuteľnosti...), ale aj skrytých (t.j. tzv. odvodov do Sociálnej a zdravotnej poisťovne) je istejšie nevyhodiť skôr ako po 10 rokoch. Písomnosti, ktoré súvisia so zdokladovaním zamestnania a zúčtovaním mzdy by mali mať miesto vo vašom archíve počas celého života. Doklady o zaplatení daní je potrebné archivovať 10 rokov. Daňový úrad môže vyrubiť daň alebo jej rozdiel (dorub dane) do 5 rokov, ale keď počas 5 rokov urobí kontrolu, má právo predĺžiť lehotu na vyrubenie pokuty na 10 rokov od termínu, keď vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Tomu, kto počas tohto obdobia nevie preukázať zaplatenie dane, lebo mu chýba doklad a potvrdenka o tom, môže daňový orgán vyrubiť pokutu. Podľa zákona o sociálnom poistení sa právo Sociálnej poisťovne na odvody premlčí až za 10 rokov odo dňa jeho splatnosti. Preukázanie zaplatenia poistného môže byť v prípade riešenia odvolania podstatná okolnosť, preto sa 5 rokov odporúča odložiť si aj potvrdenia o zaplatení odvodov do zdravotnej poisťovne a ročného zúčtovania zdravotného poistenia. BANKOVÉ A INÉ FINANČNÉ DOKLADY Z hľadiska bežnej praxe nie je dôležité odkladať všetky potvrdenky o platbách za tovary a služby v obchode, ale určite sa to oplatí pri väčších (nad 1 000 €) sumách. Oveľa lepší pozor je potrebné dať na bankové a iné finančné doklady, keď je pravdepodobná možná konfrontácia neskôr. V čom? V podobe kontroly alebo nezrovnalostí a sporov (napr. pri reklamácii a chybnom diele alebo chybnom plnení). Rozdielne lehoty i praktiky sú pri rôznych tovaroch - najmä z hľadiska toho, či ide o výrobky alebo služby. Firmy majú právo vymáhať sumy do troch alebo štyroch rokov. Ak sa nenájde potvrdenie, zaplatíte nanovo. Poskytovateľom služieb stačí ako doklad o zaplatení výpis z účtu či ústrižok poštovej poukážky. Ak nezaplatíte včas za elektrinu, plyn, internet či káblovú televíziu, do niekoľkých dní môžete dostať upomienku. Ak platíte účty včas, no suma nepríde firme na účet, môže vás vyzvať, aby ste jej zaplatenie preukázali. Preto je istejšie si doklady o platbách odkladať dlhšie, aj keď sa zákonná povinnosť ich uchovávať na obyčajných občanov nepodnikateľov nevzťahuje. PREKLÚZIA - ZNAMENÁ PREMLČACIU LEHOTU Aj keď by sa neuhradená suma mala objaviť už v najbližšej faktúre alebo ročnom vyúčtovaní, pre uchovávanie dokladov o zaplatení služieb je dôležitá premlčacia lehota. To je obdobie, počas ktorého si firma ako veriteľ môže uplatniť pohľadávku na súde. Premlčacia lehota môže byť trojročná, ak zmluvný vzťah vychádza z ustanovení Občianskeho zákonníka, alebo štvorročná, ak sa postupuje v duchu Obchodného zákonníka. Napríklad v prípade platby za telefón a mobil klienti by mali vedieť preukázať, že uhradili fakturovanú sumu minimálne počas štyroch rokov. Premlčacia lehota sa predlžuje o ďalšie štyri roky, ak išlo o spor a zákazník dlh uznal (Ak napr. dlžník podpísal dohodu o splátkach, počíta sa štvorročná premlčacia lehota od splatnosti každej splátky osobitne). PREUKAZOVANIE PLATBY BEZHOTOVOSTNE A V HOTOVOSTI Bezhotovostne Ak sa za fakturované služby (produkty, výrobky) platí prevodným príkazom bezhotovostne z banky ako hodnoverný dôkaz a doklad slúži výpis z bankového účtu. Výpis z účtu v elektronickej podobe, môže, no nemusí firme, ktorá pátra po realizovanej platbe stačiť. Niektoré firmy ho akceptujú, iní môžu požiadať o predloženie papierového výpisu. Pri strate papierového výpisu, kópia sa dá vyžiadať v banke, ale len na komerčnom princípe. To znamená že treba počítať s tým, že ho bankový dom síce vystaví, ale jeho vydanie vám spoplatní. Cash - platba v hotovosti Ak je platba realizovaná poštovou poukážkou, dokladom na preukázanie platby je jej ústrižok s potvrdením pošty. Sú firmy, ktoré akceptujú aj jeho kópiu, nie však vo všetkých prípadoch. Dodávatelia elektriny, ale aj poskytovatelia internetových či káblových služieb zhodne tvrdia, že ak ich zákazník pri platbe uvedie všetky údaje správne, je pravdepodobnosť, že by od neho žiadali neskôr zdokladovať platbu, takmer nulová. Všetky finančné inštitúcie sú povinné uchovávať informácie o vykonaných platbách v lehotách, ktoré stanovuje zákon, takže v takýchto prípadoch zákazník má možnosť požiadať o vystavenie potvrdenia so všetkými údajmi potrebnými na identifikáciu. ZÁVER Dôkaz o platbe je niekedy jediným zdrojom argumentu ako sa zbaviť sporu, konfliktu, žaloby, exekúcie alebo iných problémov. Účty je potrebné odložiť a chrániť presne podľa zákona, t.j. aspoň do času pominutia premlčacej lehoty. Vymáhanie peňazí je vždy nepríjemná procedúra, a preto je na občanovi, podnikateľovi, organizácii i firme aby dôsledne a precízne archivovala účtovné doklady o zrealizovaných platbách v hotovosti (cash) alebo bezhotovostne (cez účet). Úhradu platby možno preukázať predovšetkým
(Ing. Emil Burák - DUO 10/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PODNIKOVÝ E-MAIL A ZAMESTNANCI (2. ČASŤ) EFEKTÍVNA PRÁCA S E-MAILOVÝM SYSTÉMOM Na rozdiel od predchádzajúcich odstavcov, ktoré pôsobia skôr ako strašiak, tu sú vymenované zásady, ktoré umožnia zefektívniť prácu pracovníkov. E-mailový systém je dôležitou súčasťou podnikového komunikačného systému a jeho správne používanie môže významne prispieť k zvýšeniu efektivity i budovaniu pozitívneho obrazu o podniku vo verejnosti. Preto treba, aby pracovníci dodržiavali nasledujúce pravidlá: Písanie e-mailových správ:
Ďalej by sme chceli pripomenúť, že s e-mailom adresát nenakladá presne tak, ako s listom. Preto neodporúčame do jedného e-mailu uvádzať viacero vecí vyžadujúcich si riešenie v rôznom časovom horizonte. Tu je vysoká pravdepodobnosť, že adresát "zúraduje" to, čo je aktuálne a na zvyšok vecí, ktoré ešte "majú čas" jednoducho zabudne. Odpovedanie na e-mailové správy Na všetky e-maily treba odpovedať do 24 hodín. Na dôležité (prioritné) e-maily treba odpovedať do 4 hodín. Za prioritné e-maily sa považujú správy od stálych obchodných partnerov. Diskusné skupiny Pracovníci sú povinní vyžiadať si povolenie zapojiť sa do diskusnej skupiny. Diskusné skupiny musia riešiť témy súvisiace s predmetom podnikania nasej spoločnosti. Pracovníci sú osobne zodpovední za informácie poskytnuté iným členom diskusnej skupiny. Objednávanie e-mailových novín Pracovníci sú povinní vyžiadať si povolenie objednať si e-mailové noviny. E-mailové noviny sa musia týkať témy súvisiace s predmetom podnikania nasej spoločnosti. Pracovníci sú osobne zodpovední za informácie poskytnuté vydavateľovi e-mailových novín. Údržba e-mailovej schránky Pracovníci sú zodpovední za archivovanie/ vymazávanie správ z ich emailovej schránky. Aktivujte na svojom e-mailovom klientovi možnosť automaticky vyprázdňovať kôš s vymazanými emailovými správami pri zatvorení programu. Posielanie hromadnej pošty Prostriedky systému umožňujúce hromadné rozposielanie pošty (tzv. obežník) môžu pracovníci vo vnútropodnikovom styku využívať len pre služobné účely. Pracovníci sú povinní upravovať prípad od prípadu zoznam adresátov hromadnej pošty tak, aby z neho vylúčili tých, ktorých sa daný predmet netýka. VYUŽÍVANIE SYSTÉMU PRE SÚKROMNÉ POTREBY ZAMESTNANCA Niektoré podniky, argumentujúc tým, že v pracovnej dobe má pracovník pracovať, sa snažia úplne zakázať využívanie systému pre súkromnú potrebu zamestnanca. Vyžaduje si to veľa úsilia a výsledok je pochybný. Lepším riešením je rozumný kompromis, kedy majú pracovníci, za presne určených podmienok, možnosť posielať podnikovým systémom aj súkromnú korešpondenciu. Príklad takýchto podmienok je uvedený nižšie. Príklad E-mailový systém je určený predovšetkým pre služobné účely. Pracovník ho môže využiť pre svoje súkromné účely za podmienky, že dodrží nasledujúce podmienky:
Dôležité je upozorniť na zákaz posielania rôznych "zábavných" emailov, ktorého sme dnes častými svedkami. DÔVERNÉ INFORMÁCIE Každý pracovník musí mať na pamäti, že e-mail je "deravým" systémom, kde existuje možnosť čítania e-mailov nepovolanými osobami. Preto by sa dôverné informácie nemali voľne potulovať po internete. Príklad Pokiaľ to je možné, dôverné informácie sa neposielajú e-mailom. Ak takáto potreba vznikne, musí byť dôverná informácia vložená do dokumentu, vytvoreného pomocou Wordu alebo Excelu a zabezpečená heslom. Pracovník potom heslo doručí adresátovi iným komunikačným kanálom, napr. Telefónom. Samozrejme to nie je stopercentná ochrana, ale zabezpečí aspoň prvý stupeň ochrany dôverných informácií. VYHLÁSENIE E-mail môže spôsobiť adresátovi priame i nepriame škody. Preto sa v podnikových e-mailoch posielaných zahraničnými firmami objavuje vyhlásenie o zrieknutí sa zodpovednosti za škody. Príklad Každý e-mail musí v závere obsahovať nasledujúce vyhlásenie: "Táto správa vrátane príloh je dôverná a určená len pre jej adresáta. Ak ste túto správu dostali omylom, prosíme oznámte to administrátorovi nášho systému. Všetky názory prezentované v tejto správe sú názormi jej autora a nemusia byť totožné s názormi nášho podniku. Príjemca tejto správy by ju mal skontrolovať na prítomnosť vírusov. Náš podnik neakceptuje žiadnu zodpovednosť za eventuálne škody spôsobené vírusom preneseným spolu s touto správou". MONITOROVANIE E-MAILOVEJ KOMUNIKÁCIE Ako sme už vyššie spomenuli, priestor na súkromie je v podnikovom e-mailovom systéme dosť obmedzený. Hoci názory na to, či podnik má právo kontrolovať súkromnú poštu zamestnancov sa ešte líšia, celosvetový trend toto právo zamestnávateľovi priznáva. Dôležité je na túto skutočnosť pracovníkov upozorniť a presne vymedziť pravidlá monitorovania. Pritom pod termínom monitorovanie sa môže skrývať ako strojová kontrola adries, predmetu či obsahu pošty, tak aj kontrola pošty povereným pracovníkom, ktorý je viazaný služobným tajomstvom. Príklad Pracovníci berú na vedomie skutočnosť, že všetky dokumenty vytvorené s pomocou podnikového systému môžu byť, ak to bude považované za potrebné, monitorované bez predchádzajúceho upozornenia. Ak sa preukáže, že pracovník porušil pravidlá uvedené v tomto dokumente, podnik si vyhradzuje právo podniknúť príslušné opatrenia vrátane rozviazania pracovného pomeru a podania žaloby na pracovníka na súde. E-MAILOVÉ SCHRÁNKY (ADRESY) V podnikovom systéme treba od začiatku zaviesť poriadok, inak sa zmení na neprehľadnú džungľu. Ide predovšetkým o definovanie jasných pravidiel pre tvorbu (spravovanie), rušenie schránok a adries. Takéto právo je obvykle vyhradené len správcovi systému. Naopak, pracovníci sú zodpovední za ochranu voči neautorizovanému prístupu k schránkam. Príklad Všetky e-mailové schránky vytvorené v rámci podnikového systému sú vlastníctvom podniku. Pracovníci, ktorí sú používateľmi schránky, sú zodpovední za zmenu príslušného hesla minimálne raz za tri mesiace a nesmú toto heslo dať tretej osobe. Schránky, ktoré nebudú využívané počas doby xxx dní, budú zablokované a v prípade potreby zrušené. KONTAKTY Nič čo vytvoril človek, nie je dokonalé. Preto je užitočné a potrebné uviesť v smernici kontakt na osobu, zodpovednú za aktualizáciu smernice. Príklad Pracovníci môžu otázky a komentáre súvisiace s touto smernicou adresovať na: Meno kontaktného pracovníka Telefón . . . . . . . . . . E-mail . . . . . . . . . . . VYHLÁSENIE PRACOVNÍKA Z právneho hľadiska je dôležité, aby smernica v závere obsahovala podobnú zaklínaciu formulku, aké sa uvádzajú v zmluvách o tom, že pracovník nielen smernicu čítal, ale aj porozumel jej obsahu. Príklad Prehlasujem, že som si prečítal celú smernicu, porozumel som jej obsahu, nemám k nemu žiadne otázky a akceptujem pravidlá v nej uvedené. Som si vedomý toho, že porušenie pravidiel uvedených v tejto smernici môže mať za následok disciplinárne opatrenie alebo súdnu žalobu. OTÁZKY A VYSVETLENIE NEJASNOSTÍ Aby sa predišlo nedorozumeniam, je vhodné do smernice uviesť kontakt na pracovníka, ktorý môže pracovníkovi vysvetliť prípadné nejasnosti. Príklad Ak vám v tejto smernici čokoľvek nie je jasné, prosíme skontaktujte sa s (meno), tel. xxxxxxxxx, e-mail yyyyyyyyy. Ak nemáte žiadne otázky, podnik predpokladá, že ste tu uvedeným pravidlám porozumeli a pri práci s e-mailovým systémom budete postupovať v duchu týchto pravidiel. ZÁVER Uvedený vzor smernice pre používanie podnikového e-mailového systému nemožno chápať ako dokument, ktorý vyrieši všetky problémy vznikajúce v súvislosti s prevádzkou systému - takýto dokument asi ani na svete neexistuje. Jeho uvedenie do podnikovej praxe však do značnej miery vyčistí vzťahy a umožní vyhnúť sa potenciálnym súdnym sporom. (Ing. Milan Konvit)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LÁSKA A ŽIVOT
Nenechajte sa zastrašiť dlhými slovami. Všetky naozaj dôležité veci ako život, smrť, hlad, strach, deň, noc i láska majú krátke názvy. M. Aymé Ó, láska je veľmi skutočná, raz to spoznáš, ale má jedného nepriateľa, a tým je život. J. Anouilh Život sa stal krásnym, až keď som začal milovať - až od tej chvíle viem, že žijem! T. Körner Príčinou každej samovraždy je nešťastná láska - niekedy k žene a vždy - k životu. F. M. Dostojevskij Láska je jeden z najmohutnejších faktorov ľudského života a života vôbec. M. Lajčiak Sú veľké a nesmierne lásky, a predsa nás nevytrhnú z nášho osudu, ani nevyslobodia, vždy sa vraciame späť do svojho života. Schultz Ľudský život má nesmiernu cenu lásky. V. Vančura Poéziou života je láska. S. Čech
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 151/2009 zo dňa 30. 10. 2009 429/2009 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri výkone energetického auditu, obsah písomnej správy a súbor údajov na monitorovanie efektívnosti pri používaní energie 430/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsadzovaní voľných štátnozamestnaneckých miest na súdoch výberovým konaním a výberom 431/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvom poľnohospodárstva a potravinárstva Bieloruskej republiky o spolupráci v oblasti poľnohospodárstva 432/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Memoranda o porozumení medzi Ministerstvom pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvom poľnohospodárstva Indonézskej republiky o technickej spolupráci v oblasti poľnohospodárstva 433/2009 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah výživového tvrdenia, spôsob uvádzania výživovej hodnoty a spôsob jej výpočtu Čiastka číslo 152/2009 zo dňa 30. 10. 2009 434/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Strážovské vrchy 435/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Dubnické štrkovisko 436/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Senianske rybníky 437/2009 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov Čiastka číslo 153/2009 zo dňa 31. 10. 2009 438/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Laborecká vrchovina 439/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Muránska planina – Stolica Čiastka číslo 154/2009 zo dňa 31. 10. 2009 440/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 441/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy 442/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 397/2005 Z. z., ktorým sa vyhlasujú medzinárodné sankcie zabezpečujúce medzinárodný mier a bezpečnosť v znení neskorších predpisov 443/2009 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa určujú druhy výdavkov spojených s voľbami do orgánov samosprávnych krajov a spôsob ich úhrady 444/2009 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 25. júla 2007 č. 16826/2007-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca požiadavky na potraviny na osobitné výživové účely a na výživové doplnky Čiastka číslo 155/2009 zo dňa 05. 11. 2009 445/2009 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov 446/2009 Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu o podrobnostiach poskytovania dotácií zo štátneho rozpočtu na náhradu škody požičiavateľovi vzniknutej pri dočasnom dovoze predmetu kultúrnej hodnoty na územie Slovenskej republiky na účely prezentácie na území Slovenskej republiky Čiastka číslo 156/2009 zo dňa 06. 11. 2009 447/2009 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 459/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri vyhlasovaní stavu núdze, o vyhlasovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze Čiastka číslo 157/2009 zo dňa 11. 11. 2009 -/2009 Redakčné oznámenie o oprave chyby v zákone č. 396/2009 Z. z. -/2009 Redakčné oznámenie o oprave tlačovej chyby v zákone č. 304/2009 Z. z. 448/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2008 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2009 449/2009 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 110/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov 450/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov 451/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2010 452/2009 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o licenciu, hlásenie o využívaní licencie, vyhlásenie o konečnom užívateľovi a medzinárodný dovozný certifikát pre určené výrobky 453/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dodatkového protokolu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Chorvátskej republiky o zmenách Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Chorvátskej republiky o podpore a vzájomnej ochrane investícií Príloha k čiastke 157 – k oznámeniu č. 453/2009 Z. z. Čiastka číslo 158/2009 zo dňa 12. 11. 2009 454/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Slovenskou republikou a Organizáciou Spojených národov o Centrálnom úrade projektu Transeurópskych železníc Príloha k čiastke 158 – k oznámeniu č. 454/2009 Z. z. Čiastka číslo 159/2009 zo dňa 12. 11. 2009 455/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Bosnou a Hercegovinou o podpore a vzájomnej ochrane investícií Príloha k čiastke 159 – k oznámeniu č. 455/2009 Z. z. Čiastka číslo 160/2009 zo dňa 13. 11. 2009 456/2009 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2003 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov 457/2009 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 458/2009 Opatrenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorým sa dočasne zastavuje prijímanie žiadostí o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania Čiastka číslo 161/2009 zo dňa 13. 11. 2009 459/2009 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú vyobrazenia štátnych vyznamenaní (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. 11. - pondelok Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu) Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane 20. 11. - piatok DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2009 49 790 € 25. 11. - streda DPH - podanie daňového priznania k DPH za október 2009 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
do výplatného termínu Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2009 do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2009 - prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke Do 15 dní oznámiť správcovi dane: Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu Do 30 dní Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 3/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 11/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 11/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 11/2009
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 11/2009
1 000 riešení - dvojmesačník, č. 6/2009
Aktualizácie k ZBORNÍKOM I. - VI. Aktualizácia II/5, 5. 11. 2009
Aktualizácia III/5, 5. 11. 2009
Aktualizácia IV/2, 4. 11. 2009
Aktualizácia V/4, 4. 11. 2009
PRIPRAVUJEME Poradca č. 4/2010 (XI/2009)
Poradca č. 5/2010 (XII/2009)
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 12/2009 (XI/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 12/2009 (XI/2009)
Verejná správa (VS) č. 12 - 13/2009 (XI/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2009 |