Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 25/2010

22. 11. 2010


 
 
 Téma novín 
 P6 aktual v legislatíve 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Praktická komunikácia 
 Povedali múdri 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     Téma novín i otázky a odpovede dnešných novín je zameraná na poslednú novelu Zákona o službách zamestnanosti, ktorého cieľom je zavedenie nového príspevku na podporu v zamestnanosti.
     Stres náš každodenný – týka sa aj vás? Dozviete sa v Praktickej komunikácii, v ktorej sa môžete aj otestovať. V rubrike Povedali múdri vám Hans Selye o strese poskytne poznatky zo svojho moderného výskumu.
     Veľmi nás potešili vaše ohlasy na našu anketu, ktoré ste nám zaslali. Vážime si vaše reakcie a budeme sa snažiť na základe pripomienok a námetov vytvárať em@ilové noviny v budúcnosti. Samozrejme zasielame sľúbený knižný darček, ktorý, dúfame, vás poteší.
Na ďalšie stretnutia pri em@ilových novinách sa tešíme s dlhoročnými, ale aj čerstvejšími čitateľmi.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON O SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI - Téma novín

 
ZÁKON O SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI

Zabezpečiť predĺženie účinnosti príspevku na podporu udržania zamestnanosti na zmiernenie dopadov globálnej ekonomickej krízy na zamestnanosť až do konca roku 2011, je cieľom poslednej novely zákona...

PRÁVNY PREDPIS:
  • upravuje rámec poskytovaných služieb orgánmi štátnej správy na dvoch stupňoch – na Ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“) a na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrady“). Úrady realizujú svoju činnosť i prostredníctvom svojich vysunutých pracovísk, ktorých úlohou je zabezpečiť kontakt s uchádzačmi o zamestnanie, so záujemcami o zamestnanie a so zamestnávateľmi, ktorí na základe svojich požiadaviek hľadajú vhodných adeptov pre obsadenie voľných pracovných miest,
  • vytvára právny rámec na poskytovanie služieb zamestnanosti inými subjektmi ako sú orgány štátnej správy,
  • stanovuje podmienky pre zabezpečenie záruk práva na zamestnanie uchádzačom o zamestnanie, záujemcom o zamestnanie a zamestnávateľom, ak ide o evidenčné služby, služby lekárskej posudkovej činnosti a služieb v oblasti aktívnych opatrení na podporu zamestnania a aktivačnej činnosti uchádzačov o zamestnanie pri hľadaní zamestnania,
  • vytvára podmienky pre aktívne a preukázateľné hľadanie si zamestnania uchádzačmi o zamestnanie, vrátane podmienok pre spoluprácu uchádzačov o zamestnanie s úradom, preukazovať hľadanie si zamestnania dlhodobo nezamestnanými uchádzačmi o zamestnanie a vytvorením legislatívnych podmienok pre účasť uchádzačov o zamestnanie v aktivačnej činnosti, ktoré budú organizované úradmi, mimovládnymi organizáciami a ďalšími právnickými alebo fyzickými osobami uvedenými v zákone formou menších obecných služieb pre obec organizovaných obcou a formou dobrovoľníckych prác,
  • rozdeľuje aktívne opatrenia na trhu práce na dve skupiny, a to na tie, na ktoré je po splnení podmienok ustanovených týmto zákonom právny nárok, a na tie, na ktoré právny nárok nevzniká, s prevahou nárokovaných aktívnych opatrení na trhu práce, vrátane úhrady častí cestovných výdavkov uchádzačom o zamestnanie do miesta konania aktivít vymedzených v individuálnom akčnom pláne na podporu ich pracovného uplatnenia a späť, náhrady časti cestovných výdavkov uchádzača o zamestnanie, ktoré súvisia s absolvovaním vstupného pohovoru alebo výberového konania u zamestnávateľa mimo územného obvodu okresu, v ktorom má uchádzač o zamestnanie trvalý pobyt,
  • upravuje poskytovanie príspevkov na podporu zamestnania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie a na podporu prevádzkovania alebo vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti tak, aby bolo možné diferencovať ich výšku v závislosti od typu regiónu oprávneného na poskytovanie štátnej pomoci, v závislosti od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v okrese a podľa príslušnosti k znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie,
  • stanovuje, aby podpora nezamestnaných osôb so zdravotným postihnutím bola poskytovaná za rovnakých, resp. výhodnejších kritérií ako pri podpore zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Zákon vo svojich ustanoveniach stanovuje výšku odvodu za neplnenie povinného podielu zamestnancov so zdravotným postihnutím. Vyššie spomínaný zákon bol od nadobudnutia účinnosti celkom 24-krát novelizovaný. Vo svojich novelách priniesol rad podstatných zmien, hlavne súvisiacich s poskytovaním príspevkov na podporu zamestnanosti.

POSLEDNÁ NOVELA
(zákon č. 373/2010 Z. z.), ktorá nadobudla účinnosť dňom vyhlásenia, t. j. 9. 9. 2010, okrem prechodných ustanovení, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. decembra 2010 a ustanovení týkajúcich sa poskytovania príspevkov na zachovanie zamestnanosti, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2011 ich obsahuje celkom 33, avšak svojim textom zasiahla i do obsahu zákona o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
Jej cieľom je odstrániť problémy, ktoré vyplynuli z doterajšieho uplatňovania zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a z aplikačnej praxe pri uplatňovaní zákona.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 12/2010 od autora JUDr. Miroslava Tichého)


PROTIPOVODŇOVÉ OPATRENIA – POSKYTNUTIE PRÍSPEVKU

Vytvorenie legislatívneho prostredia na predchádzanie vzniku povodní a na riešenie následkov povodní, ktoré sa v posledných mesiacoch stali výraznými mimoriadnymi udalosťami v SR a napriek obdobiu, ktoré už uplynulo, si naďalej vyžadujú ďalšie nevyhnuté riešenia a nové prístupy k zabráneniu dopadov na občanov SR.

LEGISLATÍVA
Dňa 23. 9. 2010 bol vyhlásený a súčasne nadobudol účinnosť zákon č.  373/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Cieľ zákona
Zákon zavedením nového príspevku na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie, kodifikovanom v  § 50j má za cieľ podporiť obce alebo samosprávne kraje, PO, ktorých zakladateľom alebo zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, PO, ktoré sú správcom vodných tokov a PO založenú štátom, ktorá je správcom odvodňovacích systémov tak, aby na účely predchádzania a odstraňovania následkov mimoriadnej udalosti mohli vytvárať nové dočasné pracovné miesta, na ktoré budú prijímať uchádzačov o zamestnanie.
Príspevok sa poskytuje na úhradu časti mzdových nákladov na zamestnancov prijatých na práce, ktoré súvisia s realizáciou opatrení na ochranu pred povodňami a s riešením následkov mimoriadnej situácie a zamestnávateľovi, ktorým je obec, aj na úhradu časti nákladov na pracovné náradie potrebné na prevenciu alebo na odstraňovanie následkov mimoriadnej situácie.
Toto nové aktívne opatrenie na trhu práce je reakciou na podnety vyplývajúce:
  • z potreby predchádzania a z riešenia následkov povodní, ktoré v poslednom období tragicky ovplyvnili životy mnohých občanov SR,
  • z potreby riešenia následkov iných mimoriadnych situácií podľa zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z.n.p., ktorými sa rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok.

ZAMESTNÁVATEĽ
Príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie (ďalej len „príspevok“) sa poskytuje zamestnávateľovi, ktorým je:
  1. obec alebo samosprávny kraj,
  2. PO, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj,
  3. PO, ktorá je správcom vodohospodársky významných vodných tokov alebo správcom drobných vodných tokov a jej vnútorné organizačné jednotky,
  4. PO založená štátom, ktorá je správcom odvodňovacích systémov vo vlastníctve štátu.
Zmyslom zapojenia samosprávnych krajov do okruhu zamestnávateľov prijímajúcich príspevok je ich zriaďovateľská pôsobnosť pre regionálne správy ciest a z tohto dôvodu zabezpečenie prevádzkyschopnosti a zjazdnosti ciest, spadajúcich pod ich správu, ak tieto boli v dôsledku mimoriadnych situácii poškodené.

Zamestnávateľ – príjemca
je aj PO, ktorá je správcom vodohospodársky významných vodných tokov a je štátnou odbornou organizáciou ministerstva alebo je správcom drobných vodných tokov podľa § 48 ods. 2 zákona č. 364/2004 Z.  z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z.n.p. (vodný zákon).
Ide o Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. a jeho vnútorné organizačné jednotky, ktoré spĺňajú podmienky ustanovené v § 10 ods. 3 zákona č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v z.n.p., t.j. vnútorná organizačná jednotka štátneho podniku musí byť zapísaná do obchodného registra ako odštepný závod (t.j. Odštepný závod Bratislava, Odštepný závod Piešťany, Odštepný závod Banská Bystrica a Odštepný závod Košice).
Za zamestnávateľa – príjemcu príspevku sa považuje aj PO založená štátom, ktorá je správcom odvodňovacích systémov, t.j. Hydromeliorácie, š.p., v ktorého pôsobnosti je prevádzkovanie odvodňovacích zariadení.
Všetci zamestnávatelia okrem obce a samosprávneho kraja na účely poskytovania príspevku musia pri prijímaní pomoci postupovať v súlade s Nariadením Komisie (ES) č. 1998/2006 z 15. decembra 2006 o uplatňovaní článkov 87 a 88 zmluvy na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 379, 28. 12. 2006) a musia dodržať celkovú pomoc de minimis, ktorá nesmie presiahnuť 200 000 € v priebehu akéhokoľvek obdobia troch fiškálnych rokov.

ÚČEL POSKYTNUTIA PRÍSPEVKU
Realizácia opatrení na ochranu pred povodňami
podľa zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami.
Ochranou pred povodňami sú činnosti, ktoré sú zamerané na zníženie povodňového rizika na povodňami ohrozovanom území, na predchádzanie záplavám spôsobovanými povodňami a na zmierňovanie nepriaznivých následkov povodní na ľudské zdravie, životné prostredie, kultúrne dedičstvo a na hospodársku činnosť.
Opatrenia na ochranu pred povodňami sa vykonávajú preventívne, v čase nebezpečenstva povodne, počas povodne a po povodni.
Preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami sú:
  •  opatrenia, ktoré spomaľujú odtok vody z povodia do vodných tokov, zvyšujú retenčnú schopnosť povodia alebo podporujú prirodzenú akumuláciu vody v lokalitách na to vhodných a ktoré chránia územie pred zaplavením povrchovým odtokom, ktorým je zložka celkového odtoku odtekajúca z povodia po povrchu terénu do vodných tokov alebo iných vodných útvarov, ako sú úpravy v lesoch, úpravy na poľnohospodárskej pôde a úpravy na urbanizovaných územiach,
  •  opatrenia, ktoré zmenšujú maximálny prietok povodne, ako je výstavba, údržba, oprava a rekonštrukcia vodných stavieb a poldrov (polder je vodná stavba na ochranu pred povodňami, ktorej súčasťou je územie určené na zaplavenie vodou pre potreby sploštenia povodňovej vlny),
  •  opatrenia, ktoré chránia územie pred zaplavením vodou z vodného toku, ako je úprava vodných tokov, výstavba, údržba, oprava a rekonštrukcia ochranných hrádzí alebo protipovodňových línií pozdĺž vodných tokov,
  •  opatrenia, ktoré chránia územie pred zaplavením vnútornými vodami, ako je výstavba, údržba, oprava a rekonštrukcia zariadení na prečerpávanie vnútorných vôd,
  •  opatrenia, ktoré zabezpečujú prietokovú kapacitu koryta vodného toku, ako je odstraňovanie nánosov z koryta vodného toku a porastov na brehu vodného toku; breh je postranné obmedzenie koryta vodného toku od jeho dna po brehovú čiaru,
  •  vypracovanie, prehodnocovanie a aktualizácie plánov manažmentu povodňového rizika vrátane predbežného hodnotenia povodňového rizika a vyhotovovania máp povodňového ohrozenia a máp povodňového rizika ,
  •  vypracúvanie a aktualizácie povodňových plánov, vykonávanie predpovednej povodňovej služby, vykonávanie povodňových prehliadok a iné preventívne opatrenia na zníženie povodňového rizika.
  • Opatrenia v čase povodňovej situácie sú:
  •  plnenie úloh predpovednej povodňovej služby, vykonávanie hlásnej povodňovej služby a varovanie obyvateľstva, zriaďovanie a vykonávanie hliadkovej služby,
  •  plnenie úloh a opatrení počas mimoriadnej situácie na povodňou ohrozenom alebo zasiahnutom území,
  •  vypracúvanie priebežných správ o povodňovej situácii, zabezpečovanie evidenčných prácdokumentačných prác, ktorými sa zaznamenáva priebeh povodne a iné opatrenia na zníženie nepriaznivých dôsledkov povodne na ľudské zdravie, životné prostredie, kultúrne dedičstvo a hospodársku činnosť.
  •  vykonávanie povodňových zabezpečovacích prác a vykonávanie povodňových záchranných prác.
Povodňovými zabezpečovacími prácami sa predchádza vzniku povodňových škôd.
Povodňové zabezpečovacie práce sa vykonávajú na vodných tokoch, stavbách, objektoch alebo zariadeniach, ktoré sú umiestnené na vodných tokoch alebo v inundačných územiach a v povodňou ohrozených územiach s cieľom zabezpečovať plynulý odtok vody, chrániť stavby, objekty a zariadenia pred poškodením povodňou a zabezpečovať funkciu ochranných hrádzí a protipovodňových línií.
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku VS 11/2010 od autorky Ing. Zuzany Cingelovej)

 

 
 
P6 aktual v legislatíve

 
ZBIERKA ZÁKONOV:

Čiastka číslo 159/2010 zo dňa 10. 11. 2010
417/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 215/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú výnimky na registráciu druhov a odrôd pestovaných rastlín, ktorým hrozí genetická erózia, a pre uvádzanie množiteľského materiálu týchto druhov a odrôd na trh
418/2010 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona
419/2010 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhotovovaní máp povodňového ohrozenia a máp povodňového rizika, o uhrádzaní výdavkov na ich vypracovanie, prehodnocovanie a aktualizáciu a o navrhovaní a zobrazovaní rozsahu inundačného územia na mapách
420/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. OPL0310-S18832-OL-2010, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
421/2010 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o zberateľskej činnosti vojenského materiálu
422/2010 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 179/1998 Z. z. o obchodovaní s vojenským materiálom a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
423/2010 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 179/1998 Z. z. o obchodovaní s vojenským materiálom a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 160/2010 zo dňa 12. 11. 2010
424/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov
425/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 331/2005 Z. z. o orgánoch štátnej správy vo veciach drogových prekurzorov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 220/1996 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov
426/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o výške odvodu z dodanej elektriny koncovým odberateľom a spôsobe jeho výberu pre Národný jadrový fond na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi
427/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2011

Čiastka číslo 161/2010 zo dňa 13. 11. 2010
428/2010 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah hodnotenia a spôsob výpočtu energetickej účinnosti a energetickej náročnosti
429/2010 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistický číselník orgánov ústrednej štátnej správy
430/2010 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/9/2004 – 100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prírodnú minerálnu vodu, pramenitú vodu a balenú pitnú vodu v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. 16798/2004-OAP
431/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o spolupráci medzi Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky a Štátnym výborom Ukrajiny pre technickú reguláciu a spotrebiteľskú politiku v oblasti normalizácie, metrológie a posudzovania zhody
432/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Švajčiarskou federálnou radou o vykonávaní platenej zárobkovej činnosti rodinných príslušníkov zamestnancov diplomatických misií, konzulárnych úradov a stálych misií Príloha k čiastke 161 – k oznámeniu č. 432/2010 Z. z.

Čiastka číslo 162/2010 zo dňa 17. 11. 2010
433/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
434/2010 Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky
435/2010 Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky
436/2010 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 416/2008 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2009 až 2011 v znení vyhlášky č. 540/2009 Z. z.
437/2010 Výnos Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 424/2009 Z. z. o podrobnostiach výpočtu platového koeficientu na účely zahraničného funkčného platu
438/2010 Opatrenie Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o charakteristikách, základných znakoch a štruktúre zisťovaných údajov a vydáva vzor sčítacieho tlačiva pri sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2011

Čiastka číslo 163/2010 zo dňa 17. 11. 2010
439/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu o strategickom environmentálnom hodnotení k Dohovoru o hodnotení vplyvu na životné prostredie presahujúceho štátne hranice Príloha k čiastke 163 – k oznámeniu č. 439/2010 Z. z.

Čiastka číslo 164/2010 zo dňa 17. 11. 2010
440/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov
441/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 67/2007 Z. z. o monitorovacom a informačnom systéme pre námornú plavbu
442/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných obehových euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 20. výročia vzniku Vyšehradskej skupiny

Čiastka číslo 165/2010 zo dňa 19. 11. 2010
443/2010 Zákon o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní

Čiastka číslo 166/2010 zo dňa 20. 11. 2010
444/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest pre motorové vozidlá a jazdné súpravy
445/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z. o meradlách
446/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o založení Svetového zverenského fondu pre diverzitu plodín Príloha k čiastke 166 – k oznámeniu č. 446/2010 Z. z.
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

FINANČNÝ SPRAVODAJCA

Číslo 9/2010 zo dňa 27. 10. 2010
Problematika rozpočtová
31. Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 18. augusta 2010 č. MF/021218/2010-421, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov
Problematika štátnej pokladnice
32. Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. októbra 2010 č. MF/021352/2010-32, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. mája 2010 č. MF/10054/2010-32, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku finančných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice
Problematika daňová
33. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/25757/2010-722 o aktualizácii poučenia na vyplnenie daňového priznania k dani z motorových vozidiel
Problematika cenová - vyššie územné celky
34. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Košický samosprávny kraj: Cenový výmer č. 7/2010
(Zdroj: www.epi.sk)


 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PRÍSPEVOK OBCIAM

Obec v lete postihla povodeň. Z televízneho spravodajstva sa dozvedeli, že sa obciam bude poskytovať príspevok na zamestnávanie nezamestnaných, ktorých využijú na odstraňovanie následkov povodní.
Je príspevok skutočne obciam poskytovaný a odkedy? Odkedy je príspevok obciam poskytovaný?
Nový príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie zaviedol do praxe zákon č. 373/2010 Z. z., ktorým sa zmenil a doplnil zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. Účinnosť tohto zákona je od 23. septembra 2010, to znamená, že od tohto dátumu sú úrady práce, sociálnych vecí a rodiny povinné poskytovať prijímateľom príspevku všetky potrebné informácie, tlačivá a prijímať ich žiadosti.

PODMIENKY NA POSKYTNUTIE PRÍSPEVKU

Bol schválený zákon o službách zamestnanosti na poskytovanie príspevku pri zamestnávaní nezamestnaných na odstraňovanie následkov povodní.
Aké sú podmienky na poskytnutie príspevku na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie podľa zákona č. 373/2010 Z. z.?

Zákon určuje aj ďalšie podmienky, ktoré musia byť pri poberaní príspevku splnené, a to:
  • obec nemôže zamestnanca, na ktorého zamestnávanie sa mu poskytuje príspevok, dočasne prideliť na výkon práce k užívateľskému zamestnávateľovi,
  • príspevok sa neposkytuje na zamestnávanie uchádzača o zamestnanie, na ktorého zamestnávanie bol na to isté obdobie poskytnutý príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami, na podporu vytvárania a udržania pracovných miest v sociálnom podniku, na podporu udržania zamestnanosti, príspevok na podporu vytvorenia nového pracovného miesta, príspevok na podporu regionálnej a miestnej zamestnanosti, príspevok na podporu zamestnávania absolventov vzdelávania a prípravy pre trh práce, príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec, príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby, príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní.

MIMORIADNA SITUÁCIA

V obci nastala mimoriadna situácia na odstránenie povodní.
Čo je v súvislosti s poskytovaním príspevku na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie touto mimoriadnou situáciou?

Mimoriadnou situáciou je obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, počas ktorej sa vykonávajú opatrenia na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.
Mimoriadnou udalosťou je živelná pohroma, havária, katastrofa alebo teroristický útok, pričom
  • živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
  • havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
  • katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie.
Mimoriadna situácia sa vyhlasuje a odvoláva prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov. Po vyhlásení mimoriadnej situácie sa vykonávajú záchranné práce silami a prostriedkami z celého územia, na ktorom bola vyhlásená mimoriadna situácia, evakuácia, núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie alebo použitie základných zložiek integrovaného záchranného systému a ostatných zložiek integrovaného záchranného systému. Obec v súvislosti s mimoriadnymi situáciami
  • vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo a verejnosť,
  • koordinuje plnenie úloh v súčinnosti s PO, FO - podnikateľmi a s ostatnými FO,
  • riadi záchranné práce, ak nepatria do pôsobnosti orgánov štátnej správy, PO alebo FO - podnikateľov na území obce,
  • uskladňuje, ošetruje a zabezpečuje výdaj materiálu civilnej ochrany jednotkám civilnej ochrany zriadeným obcou a prostriedkov individuálnej ochrany obyvateľstvu obce, pre ktoré tieto prostriedky nezabezpečujú PO alebo FO - podnikatelia; prostriedkami individuálnej ochrany sa rozumejú prostriedky na ochranu dýchacích ciest a očí proti účinkom nebezpečných látok najmä počas vyhlásenia brannej pohotovosti štátu,
  • podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na ukrytie obyvateľstva a zabezpečuje ich potrebné úpravy,
  • vykonáva hlásnu službu na území obce a poskytuje nevyhnutnú a okamžitú pomoc v núdzi, najmä prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc obyvateľstvu obce a osobám nachádzajúcim sa na území obce,
  • plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu a poskytuje núdzové ubytovanie a núdzové zásobovanie evakuovaným, vedie evidenciu evakuovaných osôb a zoznamy evakuovaných osôb podliehajúcich brannej povinnosti s uvedením evakuačného miesta odovzdáva príslušnej vojenskej správe,
  • vytvára jednotky civilnej ochrany z obyvateľstva obce a zabezpečuje ich akcieschopnosť, zabezpečuje a vykonáva prípravu jednotiek civilnej ochrany obce a v spolupráci s verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním zabezpečuje prípravu obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
  • vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu a ustanovuje režim života obyvateľstva na území obce v prípade vzniku mimoriadnej udalosti a neodkladne o tom informuje obvodný úrad,
  • hospodári s pridelenými finančnými prostriedkami na civilnú ochranu, vyžaduje náhradu skutočných výdavkov vynaložených na civilnú ochranu, ktoré sa financujú zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu miestne príslušného obvodného úradu.

(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 11-12/2010)

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
STRES NÁŠ KAŽDODENNÝ

Náš slovník sa v poslednej dobe obohatil o rad nových pojmov súvisiacich so súčasným životným tempom. Jedným z nich je aj pojem stres. Deti majú stres z domácich úloh, ich rodičia zo šéfa, či z neschopných zamestnancov, dôchodcov stresuje, že sa nevedia rozhodnúť, na čo radšej minúť penziu, politikov stresuje… Jednoducho tak, ako kedysi sme sa modlili za chlieb náš každodenný, dnes sme si vymodlili stres náš každodenný. Ako s ním žiť.
Začneme tým, čo nikto nemá rád - múdrou definíciou: Stres je odozva človeka na podnet, ktorý naň kladie extrémne psychologické alebo psychické požiadavky.

STRES MÁ TRI FÁZY:
  • poplach, kedy človek príjme svojimi zmyslami stresový podnet a naskočí mu husia koža, prestane dýchať, začína omdlievať, panikáriť, a podobne,
  • mobilizácia, kedy si človek povie, že ešte nie je celkom padavka a začne bojovať,
  • vyčerpanie, ktoré nastupuje, ak človek boj prehral a stáva sa z neho hromádka nešťastia.
Kvôli úplnosti treba povedať, že okrem negatívneho stresu, ktorý ničí človeka, existuje aj pozitívny stres,
napríklad ak pracovníkovi oznámia, že zajtra ho povýšia, snúbenec sa konečne rozhýbe a požiada svoju vyvolenú o ruku a pod.
Aby sme však kráčali s duchom doby, nebudeme sa príjemnými vecami zaoberať.

STRES JE VYSOKO INDIVIDUÁLNOU ZÁLEŽITOSŤOU
To, čo jedného úplne položí, druhý ani nezaregistruje.
Ak jedného zavalia prácou, ktorú treba dokončiť do zajtra, spanikári a pokúsi sa o samovraždu, lebo mu je jasné, že do zajtra to nestihne.
Druhý v tej istej situácii skonštatuje, že robota nie je zajac a neujde, a odskočí si na pivo.


PRÍČINY STRESU
môžeme rozdeliť do dvoch odlišných skupín:
  • podnety súvisiace s prácou,
  • podnety súvisiace so súkromím.
Určité pracovné posty majú stres priamo v popise práce.
Akýkoľvek vedúci, resp. špecialista, vykonávajúci náročné činnosti už berú stres ako súčasť svojho povolania.
Na druhej strane napr. vrátnik, aj keď je po riaditeľovi druhou najdôležitejšou osobou v podniku, má v práci málokedy príležitosť "zastresovať si". Okrem náročnosti práce sú ďalšími príčinami stresu preťaženie úlohami a obava z prepúšťania. Nedá sa však povedať, že pracovný stres v každom prípade znižuje výkonnosť pracovníka.
Optimálna úroveň stresu dokáže pracovníka "vyhecovať" k maximálnemu výkonu. Problém je len v tom, že každý má túto úroveň posadenú inde a každý je inak citlivý na stresové podnety. Preto treba so "stresovaním" podriadených narábať opatrne, aby sme ich neprestresovali a tým neznížili ich výkonnosť.
Do inej skupiny príčin stresu patria významné zmeny v súkromnom živote človeka a životné traumy. V nasledovnej tabuľke uvádzame zoznam najdôležitejších príčin stresu z tejto skupiny spolu s veľkosťou ich vplyvu na priemerného smrteľníka.

Udalosť v živote

Veľkosť vplyvu

Smrť životného partnera/člena rodiny

Vysoký

Rozvod

Vysoký

Svatba

Vysoký

Odchod do dôchodku

Stredný

Tehotnosť/narodenie dieťaťa

Stredný

Hádky s partnerom

Stredný

Odchod detí

Stredný

Zmena životných podmienok

Stredný

Nútená zmena návykov

Stredný

Zníženie príjmov

Stredný

Sexuálne problémy

Stredný

Problémy so zákonom

Stredný

Problémy so svokrou

Stredný

Zmeny v domácnosti

Malý

Zmeny spoločenských/stravovacích návykov

Malý

Rozhodovanie o dovolenke

Malý

Problémy so šéfom

Malý

Zobranie pôžičky

Malý

Blížiace sa sviatky (Vianoce, narodeniny a pod.)

Malý

Zmena pracovných hodín

Malý



Samozrejme "priemerný človek" je len štatistická fikcia a tak mnohí z nás môžu polemizovať o tom, čo má na nich z hľadiska stresu veľký alebo naopak malý vplyv.

DÔSLEDKY STRESU SÚ U KAŽDÉHO INÉ
Všeobecne ich však môžeme rozdeliť na individuálne a pracovné.
Individuálne dôsledky sa prejavujú jednak zmenou správania (nervozita, podráždenie, zvýšené fajčenie, opíjanie sa a pod.) a jednak zmenou zdravia (nespavosť, bolenie hlavy, vredy, infarkt, atď.).
Dôsledky stresu sa podpisujú aj pod správanie sa pracovníka v práci. Okrem zníženej pracovnej výkonnosti to môže byť aj zvýšenie absencií, či aj rozviazanie pracovného pomeru. Stresovaný pracovník pôsobí rušivo aj na svojich spolupracovníkov - nedokáže spolupracovať, vyvoláva hádky, sťažuje sa na drobnosti a pod.
Dlhotrvajúci stres môže byť aj príčinou tzv. vyhorenia človeka - cíti sa extrémne vyčerpaný ešte predtým, ako začal nejakú aktivitu, stráca záujem o dianie okolo seba, ale i o seba. Chýba mu sebavedomie a bojí sa prijímať akékoľvek rozhodnutia. Našťastie nie je to vždy nezvratný proces a väčšina ľudí sa dokáže z tohto stavu regenerovať. Pravda za predpokladu, že sa eliminujú stresové podnety.
Paradoxne, "vyhorenie" hrozí skôr ľuďom aktívnym, ctižiadostivým workoholikom s veľkým zmyslom pre plnenie povinností. Oproti ním stoja kľuďasi, pre ktorých nič nie je natoľko dôležité, aby sa kvôli tomu stresovali. V nasledujúcom teste si môžete overiť, ku ktorej skupine patríte.

TEST
Nasledujúci test vám pomôže zaradiť sa na rebríčku stresu.
Na každú otázku si môžete vybrať jednu z nasledovných odpovedí:
1 - vždy pravda 2 - väčšinou pravda
3 - málokedy pravda 4 - nikdy nie je pravda

Číslo otázky

Otázka

Číslo odpovede

1

Nerád čakám na ostatných, kým dokončia svoju prácu, aby som mohol pokračovať v mojej práci


2

Neznášam čakanie v radoch


3

Nerád si beriem voľno z práce


4

Mám pocit, že hodiny idú prirýchlo (vždy naháňam čas)


5

Neznášam ľudí, ktorí meškajú


6

Ponáhľam sa aj vtedy, keď si to situácia nevyžaduje


7

Hovorí sa o mne, že sa urážam bez príčiny


8

Rád vo všetkom súťažím s inými


9

Hovorí sa o mne, že mám zlú náladu, ak mám súťažiť s inými


10

Strácam sebavedomie, ak som v práci pod veľkým tlakom


11

Prácu si nosím domov a pracujem aj cez dovolenku


12

Obyčajne sa pokúšam robiť minimálne dve aktivity naraz


13

Mám tendenciu pustiť sa do práce skôr, ako poznám, čo si odo mňa bude vyžadovať


14

Ak sa dopustím v práci chyby, obyčajne je to kvôli tomu, že som si ju dopredu nepremyslel a nenaplánoval.



Hodnotenie
Otázky 1 až 6 sa týkajú vášho zmyslu pre dodržanie časových limitov. Ten, kto má tento zmysel vysoko vyvinutý, má tendenciu pretekať sa s hodinami a ponáhľať sa aj vtedy, keď je dosť času. Za každú odpoveď 1 alebo 2 na tieto otázky si pripočítajte jeden bod do nasledovnej tabuľky.
Otázky 7 až 10 vypovedajú o prehnanej agresivite. Ide o ľudí, ktorí chcú vyniknúť nad ostatnými v každej situácii. Za každú odpoveď 1 alebo 2 na tieto otázky si pripočítajte jeden bod do nasledovnej tabuľky.
Otázky 11 a 12 identifikujú ľudí, ktorí vždy robia aspoň dve veci naraz, pričom často nedokážu načas dokončiť ani jednu z nich. Za každú odpoveď 1 alebo 2 na tieto otázky si pripočítajte jeden bod do nasledovnej tabuľky.
Posledné dve otázky ukazujú na ľudí, ktorí sú do práce hŕŕŕ, ale s myslením pŕŕŕ. Trochu vulgárne ich možno označiť za iniciatívnych blbcov, ktorí obyčajne narobia viac škody ako úžitku.

Skupina otázok

Počet získaných bodov

1 až 6


7 až 10


11 a 12


13 a 14


Celkový súčet



Ak ste získali viac ako 5 bodov, patríte do skupiny extrémne súťaživých workoholikov, pre ktorých sú pracovné termíny prednejšie ako termín vlastnej svadby (čo nemusí byť vždy na škodu). Namiesto kravaty nosíte svoj vyplazený jazyk a ak sa včas nespamätáte, máte šancu milión ku jednej, že skončite ako troska. Alebo, aby sme skončili optimisticky, máte šancu jeden k miliónu, že sa stanete najvyšším bosom.


(Ing. Milan Konvit)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
HANS SELYE O STRESE

Stres v žiadnom prípade nemusí byť iba škodlivý; je zároveň aj korením života,
pretože každý pohnutie mysle aj každá činnosť je príčinou stresu.

Rovnaký stres, po ktorom jeden človek ochorie, môže znamenať pre druhého životodarné uzdravenie.

Úplné oslobodenie od stresu znamená smrť.

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
25. 11. - štvrtok
DPH - podanie daňového priznania k DPH za október 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za október 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2010

30. 11. - utorok
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 10.11. 11.11. 12.11. 15.11. 16.11. 17.11.
americký dolár USD 1,377 1,37 1,371 1,363 1,361 1,348
japonský jen JPY 113,48 112,78 112,59 113,31 113,21 112,5
lev BGN 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956
česká koruna CZK 24,618 24,634 24,63 24,627 24,607 24,595
dánska koruna DKK 7,453 7,454 7,454 7,454 7,455 7,455
estónska koruna EEK 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647
anglická libra GBP 0,857 0,849 0,851 0,848 0,851 0,849
maďarský forint HUF 273,4 276,54 276,01 276,48 276,95 278,11
litovský litas LTL 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453
lotyšský lats LVL 0,709 0,709 0,709 0,709 0,709 0,71
poľský zlotý PLN 3,884 3,933 3,929 3,93 3,937 3,964
rumunský leu RON 4,278 4,287 4,295 4,294 4,293 4,297
švédska koruna SEK 9,298 9,31 9,358 9,369 9,375 9,398
švajčiarsky frank CHF 1,34 1,328 1,336 1,343 1,341 1,343
nórska koruna NOK 8,076 8,091 8,133 8,136 8,167 8,185
chorvátska kuna HRK 7,366 7,373 7,381 7,396 7,394 7,393
ruský rubeľ RUB 42,28 41,922 42,17 42,196 42,322 42,317
turecká líra TRY 1,949 1,954 1,962 1,973 1,98 1,969
austrálsky dolár AUD 1,377 1,368 1,384 1,382 1,387 1,38
brazílsky real BRL 2,345 2,349 2,356 2,347 2,35 2,342
kanadský dolár CAD 1,383 1,374 1,385 1,375 1,382 1,378
čínsky jüan CNY 9,135 9,077 9,1 9,053 9,036 8,955
hongkongský dolár HKD 10,674 10,62 10,628 10,564 10,555 10,457
indonézska rupia IDR 12243,64 12206,66 12235,68 12212,3 12197,34 12140,18
indická rupia INR 61,008 60,931 61,18 61,542 61,68 61,168
juhokórejský won KRW 1530,02 1520,57 1545,35 1547,22 1539,11 1545,54
mexické peso MXN 16,926 16,777 16,792 16,78 16,737 16,713
malajzijský ringgit MYR 4,257 4,244 4,265 4,278 4,261 4,26
novozélandský dolár NZD 1,768 1,75 1,765 1,76 1,766 1,757
filipínske peso PHP 59,62 60,089 59,976 59,565 59,566 59,299
singapurský dolár SGD 1,774 1,765 1,775 1,775 1,768 1,761
thajský baht THB 40,752 40,71 40,859 40,803 40,652 40,49
juhoafrický rand ZAR 9,479 9,467 9,526 9,539 9,543 9,526


Názov meny Mena 18.11. 19.11. 22.11.
americký dolár USD 1,365 1,367 1,365
japonský jen JPY 113,72 114,09 113,97
lev BGN 1,956 1,956 1,956
česká koruna CZK 24,648 24,719 24,685
dánska koruna DKK 7,455 7,455 7,456
estónska koruna EEK 15,647 15,647 15,647
anglická libra GBP 0,852 0,855 0,855
maďarský forint HUF 275,09 274,25 273,11
litovský litas LTL 3,453 3,453 3,453
lotyšský lats LVL 0,709 0,709 0,709
poľský zlotý PLN 3,938 3,935 3,934
rumunský leu RON 4,298 4,298 4,297
švédska koruna SEK 9,357 9,395 9,386
švajčiarsky frank CHF 1,348 1,361 1,351
nórska koruna NOK 8,162 8,2 8,207
chorvátska kuna HRK 7,395 7,395 7,396
ruský rubeľ RUB 42,391 42,463 42,413
turecká líra TRY 1,975 1,979 1,972
austrálsky dolár AUD 1,381 1,39 1,382
brazílsky real BRL 2,339 2,346 2,345
kanadský dolár CAD 1,39 1,396 1,387
čínsky jüan CNY 9,053 9,079 9,064
hongkongský dolár HKD 10,582 10,603 10,584
indonézska rupia IDR 12203,7 12255,28 12192,05
indická rupia INR 61,725 61,986 62,005
juhokórejský won KRW 1542,77 1546,7 1542,35
mexické peso MXN 16,786 16,821 16,759
malajzijský ringgit MYR 4,261 4,266 4,233
novozélandský dolár NZD 1,758 1,762 1,767
filipínske peso PHP 59,35 59,848 60,097
singapurský dolár SGD 1,767 1,774 1,772
thajský baht THB 40,859 40,94 40,886
juhoafrický rand ZAR 9,536 9,567 9,55

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 4/2011
  • Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - s komentárom

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 12/2010
  • Registrácia k DPH v tuzemsku
  • Súhrnný výkaz
  • Ostatné príjmy u daňovníka
  • Dotácie
  • Cestovné náhrady

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 12/2010
  • Vianočný príspevok v roku 2010 - téma
  • Dôchodkové dávky - zvýšenie v roku 2011
  • Škody na hmotnom majetku
  • Základ dane pre účely DPH
  • Pohľadávky ako zúčtovacie vzťahy
  • Prijaté a poskytnuté dary - účtovanie v JÚ
  • Zamestnanecká prémia za rok 2010
  • Minimálna mzda od januára 2011 - téma

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 12/2010
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Aprobačný poriadok zamestnávateľa
  • Nevyplatenie mzdy - okamžité skončenie pracovného pomeru
  • Pozastavenie prevádzkovania živnost

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 12/2010
  • Zákon o dotáciách
  • Starosta a primátor
  • Chránená dielňa - pracovisko
  • Požiarny poriadok obcí
  • Školský klu detí

1 000 riešení - mesačník, č. 11-12/2010
  • Exekúcie
  • Právo a podnikateľ
  • Dane v praxi
  • Mzdy a odovdy
  • Verejná správa

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 5/2010 (XII/2010)
  • Zákon o DPH s komentárom

Verejná správa (VS) č.12/13/2010 - (XI/2010)
  • Obce a mestá po voľ
  • Zodpovednosť zdravotníckeho pracovníka
  • Operačný program- doprava
  • Obsadzovanie štátnozamestnan. miest

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
DETSKÝ MIKULÁŠSKY BALÍČEK
Príchod Mikuláša najviac očakávajú naše deti. Ešte neviete čím prekvapíte Vaše ratolesti? Prinášame Vám ponuku edície Poradca deťom, ktorú sme "namixovali" podľa veku detí, ktorým ponúkame knižky a pracovné zošity nielen na potešenie, ale aj na poučenie.

BALÍČEK 1. - PRE ŠKÔLKÁROV (4 - 6 rokov)
  • Hovoriace písmenká a slabiky – písmenká ako živé bytosti pomáhajú vytvoriť kladný vzťah k reči, jazyku a gramatike
    detská literatúra (atyp, plnofarebná kniha, 32 str.)

  • Pastelkami čarujem - pomáha rozvíjať grafickú zručnosť a rozumové schopnosti dieťaťa
    detská literatúra (A4, plnofarebný pracovný zošit, 88 str.)
    ZADARMO
  • Kreslím a maľujem - využíva kresliarske schopnosti detí k rozvíaniu grafomotorických zručností
    detská literatúra (A4, plnofarebný pracovný zošit, 40 str.)

  • Veselá matematika pre malého školáka - praktické osvojovanie si základných matematických pojmov
    detská literatúra (A4, plnofarebný pracovný zošit, 24 str.)
    ZADARMO
  • S pastelkou v kráľovstve matematiky - matematické pojmy. Geometrické tvary, číslovky, vedie dieťa k samostatnému mysleniu, vytrvalosti a sústredenosti
    detská literatúra (A4, plnofarebná kniha, 94 str.)


DETSKÝ MIKULÁŠSKY BALÍČEK 1.
so zľavou 30 % obsahuje aj sladký darček - zadarmo
cena: 9,60 €

BALÍČEK 2. - PRE ŠKOLÁKOV (6 - 10 rokov)
  • Kúzlenie s hádankami – detské hádanky, deti využívajú doterajšie znalosti a rozvíjajú si pri práci s textom logické myslenie
    detská literatúra (atyp, plnofarebná kniha, 55 str.)

  • Dobrodružstvá žiačika mudráčika I. - pri riešení mnohých úloh sú deti nútené siahnuť po informáciách v encyklopédiách a náučnej literatúre
    detská literatúra (A4, čierno - biely pracovný zošit, 44 str.)

  • Dobrodružstvá žiačika mudráčika II. - šifrovačky, doplňovačky, tajničky, viacsmerovky, bludiská, ktoré pomáhajú rozvíjať detskú logiku a myslenie
    detská literatúra (A4, čierno - biely pracovný zošit, 40 str.)

  • Malý rytier s omaľovánkou - veršovaná knižka doplnená otázkami a úlohami, pomáha deťom rozvíjať fantáziu a prehlbovať znalosti
    detská literatúra (A4, plnofarebný pracovný zošit, 24 str.)
    ZADARMO


DETSKÝ MIKULÁŠSKY BALÍČEK 2.
so zľavou 30 % obsahuje aj sladký darček - zadarmo
cena: 9,50 €

MIKULÁŠSKY BALÍČEK
Potešiť deti na Mikuláša je tradíciou, ale potešiť partnera, rodičov, priateľov, známych, či obchodných partnerov sa môže stať tradíciou. Akým darčekom? Prichádzame s ponukou univerzálneho a myslím, že aj vhodného darčeka z edície Veselo i vážne.

BALÍČEK MÚDROSTI
  • Zrnká múdrosti - "Byť chudobným nie je žiadna hanba ale zato jediná pozitívna vec, ktorá sa dá o tom povedať."
    veselo i vážne (A6, 194 str.)
     
  • Myšlienky bez cla - "Jestvujú tri spôsoby ako žiť; žobrať, kradnúť, alebo niečo urobiť."
    veselo i vážne (A6, 271 str.)
     
  • Murphyho zákony s príkladmi– "Ten, kto nevie robiť chyby, nevie robiť nič."
    veselo i vážne (A6, 60 str.)
    ZADARMO
  • Murphyho mini zrnká pohody– "Za každým vrcholom nasleduje už len klesanie."
    veselo i vážne (atyp, 60 str.)
    ZADARMO

BALÍČEK MÚDROSTI (1.)
- zľava 30 %
cena: 8,60 €

ŽENSKÝ BALÍČEK
  • Zrnká ženskosti - "Ak si myslíte, že vám už nič nechýba, opýtajte sa manželky, určite si nemá čo obliecť."
    veselo i vážne (A6, 240 str.)
     
  • Zrnká lásky - "Muž, ktorý príliš ľúbi ženy, je potrestaný tým, že ich bude ľúbiť do smrti."
    veselo i vážne (A6, 253 str.)
     
  • Murphyho zákony - novela XXI. Storočia– "Boj s klebetou sa nedá vyhrať, nanajvýš prežiť."
    veselo i vážne (A6, 140 str.)
    ZADARMO
  • Murphyho mini zrnká pohody– "Kto si vzal sliepku, musí byť kohútom."
    veselo i vážne (atyp, 60 str.)
    ZADARMO

ŽENSKÝ BALÍČEK (2.)
- zľava 30 %
cena: 8,60 €

BALÍČEK LÁSKY
  • Zrnká lásky - "Lásky je niekto, s kým by sme chceli zostarnúť."
    veselo i vážne (A6, 253 str.)
     
  • Zrnká hriechu - "Už je to raz tak, bežného smrteľníka priťahuje hriech rovnako ako petrolejka nočného motýľa."
    veselo i vážne (A6, 253 str.)
     
  • Murphyho zákony po poslednej novele– "Manželstvo nie je slovo, je to rozsudok."
    veselo i vážne (A6, 140 str.)
    ZADARMO
  • Murphyho mini zrnká pohody – "Nenahraditeľný znamená nepovýšiteľný."
    veselo i vážne (atyp, 60 str.)
    ZADARMO

BALÍČEK LÁSKY (3.)
- zľava 30 %
cena: 8,60 €

MURPHYHO BALÍČEK
  • Murphyho zákony s príkladmi - "Múdrosť je schopnosť vyvarovať sa dokonalosti."
    veselo i vážne (A6, 240 str.)
     
  • Murphyho zákony - novela XXI. storočia - "Mnoho ľudí číta zo všetkého najradšej výpisy zo svojho bankového účtu."
    veselo i vážne (A6, 140 str.)
     
  • Murphyho zákony po poslednej novele– "Ak sa niečo môže okaziť, tak sa aj pokazí."
    veselo i vážne (A6, 140 str.)
    ZADARMO
  • Murphyho mini zrnká pohody – "Časy sa menia vždy smerom k horšiemu."
    veselo i vážne (atyp, 60 str.)
    ZADARMO

MURPHYHO BALÍČEK (4.)
- zľava 30 %
cena: 8,60 €

Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, 0904 370 556, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN

Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefón:
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
  (041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
 
E-mail:   Fax:
poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
 
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
www.i-poradca.sk.

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page