Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 25/2009

30. 10. 2009

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Praktická komunikácia 
 Populárne zo sveta podnikania 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Chcete si objednať? 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     Ani sme sa nenazdali a už je tu november so svojim studeným počasím. Aj napriek tomu je potrebné sa neustále, viac či menej, ponáhľať, aby sme ešte do konca roka stihli čo najviac.
     Dnešná Téma novín i otázky čitateľov a odpovede od odborníkov je zameraná na informácie o vždy aktuálnej Dani z pridanej hodnoty, nielen o zvýšení registračného limitu na DPH ale aj ako ju uplatňovať pri finančnom prenájme a o skupinovej registrácii, ktorá sa zavádza do zákona, ako nový pojem, od 1. 4. 2009.      Ako používať e-mailovou poštu v zamestnaní, si povieme v Praktickej komunikácii a po dlhšej dobe vám prinášame rubriku Populárne zo sveta podnikania s článkom, ktorý Analyzuje príčiny vzniku hospodárskej krízy.
     Prajeme vám veľa šťastia, nielen tak, ako o ňom Hovoria múdri našich v novinách.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk


V tomto čísle nájdete:

 

 
 
DPH - téma novín

 
UPLATŇOVANIE DPH PRI FINANČNOM PRENÁJME

FINANČNÝ PRENÁJOM A ZÁKON O DPH
Finančný prenájom zákon o DPH osobitne neupravuje. Finančný prenájom v rámci tuzemska je považovaný za dodanie služby v zmysle § 9 ods. 1 zákona o DPH. Dodaním služby je každé plnenie, ktoré nie je dodaním tovaru vrátane poskytnutia práva užíva hmotný majetok.
Z hľadiska vymedzenia finančného prenájmu ako predmetu, podľa zákona o DPH, platiteľ, ktorý realizuje finančný prenájom poskytuje službu – právo užívať hmotný majetok. Pri realizácii zdaniteľného obchodu v tuzemsku musí platiteľ DPH definovať:
  • vznik daňovej povinnosti,
  • určenie základu dane,
  • spôsob vystavovania faktúr.

Daňová povinnosť
pri dodaní služby vzniká, podľa § 19 ods. 2 dňom dodania služby. Nakoľko finančný prenájom predstavuje opakované plnenie pri určení vzniku daňovej povinnosti je potrebné postupovať podľa § 19 ods. 3 zákona o DPH. Dňom dodania pri opakovane dodávanej službe je deň, keď má byť podľa zmluvy zaplatené za opakovane dodávanú službu. Z dôvodu takto definovaného vzniku daňovej povinnosti je dôležité stanoviť deň zaplatenia za službu v nájomnej zmluve. Na určenie dňa dodania nie je, podľa tohto ustanovenia rozhodujúce či skutočne dôjde k zaplateniu plnenia alebo nie.
V prípade finančného prenájmu môže platiteľ pri vyhotovovaní faktúr postupovať podľa § 71 ods. 3 podľa ktorého sa za faktúru považuje aj dohoda o platbách nájomného, ktorá je súčasťou nájomnej zmluvy, ak obsahuje všetky náležitosti podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH.
Aj pri finančnom prenájme je však potrebné zohľadňovať pri vzniku daňovej povinnosti ustanovenie § 19 ods. 4 zákona o DPH. Ak dodávateľ prijme platbu pred dňom dodania tovaru alebo služby vzniká mu daňová povinnosť dňom prijatia platby. Prenajímateľovi vzniká povinnosť do 15 dní od prijatej platby vyhotoviť k predčasne prijatej platbe faktúru v zmysle § 71 zákona o DPH.

Základ dane
pri dodaní služby je, podľa § 22 zákona, všetko čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ prijal, alebo má prijať od príjemcu plnenia za dodanie služby zníženú o daň. Do základu dane je platiteľ povinný zahrnú aj súvisiace náklady, ako napr. náklady na poistenie požadované dodávateľom. Do základu dane sa nezahŕňajú výdavky platené v mene a na účet kupujúceho (prechodné položky).
Pri finančnom prenájme sú základom dane jednotlivé splátky. Vzhľadom na definíciu základu dane je prenajímateľ povinný do sumy jednotlivých splátok zahrnú aj náklady na poistenie, prípadne výdavky spojené s uzatvorením zmluvy. Platiteľ, ktorý realizuje finančný prenájom, poskytuje službu nájmu a nie viac služieb – službu poistenia predmetu nájmu, službu vypracovania zmluvy a pod.
(Ing. Anton Kolembus - Poradca 3/2010)


ZVÝŠENIE REGISTRAČNÉHO LIMITU NA DPH

ZÁKONNÁ A DOBROVOĽNÁ REGISTRÁCIA
Súčasťou zavedenia eura v SR bola aj zmena - zníženie registračného limitu na DPH od 1. 1. 2009 na 35 000 € (z pôvodných 1 500 000 Sk po prepočte konverzným kurzom na 1 054 410 Sk). Posunutie hranice pre povinnú registráciu smerom nadol spôsobilo, že aj tí z malých a stredných podnikateľov, ktorí nemali záujem byť platiteľmi DPH sa museli zaregistrovať. Za účelom vytvorenia priaznivejších podmienok pre podnikateľov pri prekonávaní hospodárskej krízy vláda navrhla "návrat" registračného limitu do pôvodnej výšky, t.j. na sumu 49 790 € (pri prepočte konverzným kurzom ide o sumu 1 499 973,54 Sk). Zmena obratu bola konzultovaná s Európskou komisiou, nakoľko výška obratu na registráciu vyplýva z článku 287 smernice Rady 2006/112/ES.
Novela zákona o DPH je súčasťou zákona č. 258/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z.n.p. (zmeny zákona o DPH sú v článku III). Podľa vládneho návrhu mala byť účinnosť novely DPH od 1. 6. 2009, vzhľadom výhradám k navrhovaným úpravám týkajúcich sa zákona o majetku obcí bola v návrhu novely DPH posunutá účinnosť od 1. 7. 2009.

REGISTRÁCIA NA DPH VŠEOBECNE
Zákon č. 222/2002 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. upravuje registráciu osôb, pri ktorej
  • registrované osoby nadobúdajú postavenie platiteľa DPH,
  • registrované osoby nenadobúdajú postavenie platiteľa DPH.
Osoby registrované pre DPH odvádzajú daň do štátneho rozpočtu (v niektorých prípadoch i osoby neregistrované pre DPH). Všeobecným pravidlo je, že osoby, ktoré nadobudli štatút platiteľa majú nárok aj na odpočítanie dane, zatiaľ čo ostatné registrované osoby (bez štatútu platiteľa) tento nárok nemajú. Registrácia pre DPH môže byť
  • povinná, v prípade ak je dosiahnutá zákonom určená podmienka pre vznik registrácie,
  • dobrovoľná, na základe rozhodnutia príslušnej zdaniteľnej osoby.
  • Povinnosť podávania daňových priznaní nie vždy korešponduje s registráciou na DPH. V niektorých prípadoch síce vznikne povinnosť podať daňové priznanie, ale nevzniká registračná povinnosť. Ide o prípady, kedy:
  • zdaniteľná osoba - podnikateľ, neplatiteľ DPH príjme službu alebo tovar s montážou alebo inštaláciou od zahraničnej osoby a daňová povinnosť sa na neho prenesie zo zahraničného dodávateľa (§ 69 ods. 2 a 3),
  • nezdaniteľná osoba - občan nadobudne nový dopravný prostriedok z členského štátu.

(Ing. Naďa Vašková - DUO 9/2009)


SKUPINOVÁ REGISTRÁCIA DPH

Od 1. 4. 2009 sa do zákona zavádza nový pojem - skupinová registrácia. Na účely dane z pridanej hodnoty ide o registráciu viacerých zdaniteľných osôb so sídlom, miestom podnikania alebo prevádzkarňou v tuzemsku, pričom zdaniteľné osoby musia byť finančne, ekonomicky a organizačne spojené a teda budú sa považovať za jednu zdaniteľnú skupinu- za samostatného platiteľa dane.

VIAC SPOJENÝCH OSÔB VYSTUPUJE PRE ÚČELY DPH AKO JEDEN
samostatný platiteľ dane s jedným prideleným IČ DPH. Potom skupina ako taká podáva jedno daňové priznanie, kde uvádza prijaté a uskutočnené plnenia skupinou voči tretím osobám.
Zjednodušenie tejto úpravy je obsiahnuté v tom, že plnenia uskutočňované medzi jednotlivými členmi skupiny nie sú považované za zdaniteľné plnenia a nie sú predmetom dane. Úprava umožňujúca skupinovú registráciu nie je obmedzená pre určité odvetvia alebo činnosti, resp. sektory.
Skupinová registrácia je dobrovoľná. Zdaniteľná osoba môže byť súčasťou len jednej skupiny. Okrem toho, člen skupiny nemôže byť účastníkom zmluvy o združení podľa § 4 ods. 2 zákona o DPH a členom skupiny nemôže byť zdaniteľná osoba, na ktorú je vyhlásený konkurz alebo ktorej je povolená reštrukturalizácia.

SPOJENIE ZDANITEĽNÝCH OSÔB
Finančné spojenie
je spojenie takých zdaniteľných osôb, z ktorých jedna alebo viac osôb je ovládaná ovládajúcou osobou.
Pri posúdení postavenia zdaniteľnej osoby ako ovládanej, resp. Ovládajúcej osoby sa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty odvoláva na § 66a zákona č. 513/1991 Zb. ObchZ v z.n.p.
Ovládaná osoba je spoločnosť, v ktorej má určitá osoba väčšinový podiel na hlasovacích právach preto, že má podiel na spoločnosti alebo akcie spoločnosti, s ktorými je spojená väčšina hlasovacích práv, alebo preto, že na základe dohody s inými oprávnenými osobami môže vykonávať väčšinu hlasovacích práv bez ohľadu na platnosť alebo neplatnosť takejto dohody.
Ovládajúca osoba je osoba, ktorá má v ovládanej osobe väčšinový podiel na hlasovacích právach preto, že má podiel na spoločnosti alebo akcie spoločnosti, s ktorými je spojená väčšina hlasovacích práv, alebo preto, že na základe dohody s inými oprávnenými osobami môže vykonávať väčšinu hlasovacích práv bez ohľadu na platnosť alebo neplatnosť takejto dohody.
Pokiaľ ovládajúca osoba ovláda iba jednu osobu, pre naplnenie pojmu skupina musia byť do skupinovej registrácie pre DPH zahrnuté ako ovládaná, tak aj ovládajúca osoba.
Pokiaľ ovládajúca osoba ovláda viac osôb, je možné registrovať skupinu aj bez ovládajúcej osoby, keďže všetky osoby v skupine splnia podmienku ovládania jednou osobou. Uvedené platí za predpokladu, že ovládané osoby splnia aj ostatné podmienky skupinovej registrácie pre DPH.
Ekonomické spojenie
znamená, že činnosti jednotlivých členov skupiny sú na sebe závislé alebo majú spoločný ekonomický cieľ alebo z ktorých jedna osoba uskutočňuje celkom alebo sčasti činnosti v prospech jedného alebo viacerých členov skupiny.

(Ing. Jana Mederová - DUO 11/2009)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
MAJETOK Z DRAŽBY

Podnikateľ, platiteľ DPH, kúpil na dražbe konanej súdnym exekútorom nákladný automobil. Exekútor mu pri kúpe vydal príjmový pokladničný doklad, kde však nie je rozpísaný základ dane a DPH.
Musí exekútor vystaviť daňový doklad?
Exekútor vykonáva nezávisle ekonomickú činnosť, je teda v zmysle § 3 ods. 2 zákona o DPH zdaniteľnou osobu. V prípade, že jeho obrat dosiahne zákonom stanovenú hranicu, stáva sa platiteľom dane.
Poskytuje služby v zmysle § 9 zákona o DPH, vzniká mu teda daňová povinnosť z exekučnej činnosti.
Pri nútenom predaji tovaru povinného, ktorý je platiteľom DPH, súdny exekútor nemá povinnosť vyhotoviť faktúru za tento predaj osobe, ktorá predmetný tovar vydražila. Daňová povinnosť pri nútenom predaji tovaru vzniká povinnému na základe § 19 ods. 1 v nadväznosti § 8 zákona o DPH, pokiaľ nie je predmetom dražby tovar oslobodený od dane. Povinný má povinnosť vyhotoviť faktúru v zmysle § 71 zákona pre osobu, ktorá tovar vydražila. Cena tovaru predaného na dražbe, ktorý bol vo vlastníctve povinného - platiteľa DPH, sa považuje za cenu vrátane DPH.
Osoba, ktorá si na dražbe kúpila tovar, má potom za podmienok upravených v § 49 a § 51 právo na odpočítanie dane. Platí to aj pri automobiloch, okrem tých, ktoré sú zaradené do kategórie M1. DPH nebude súčasťou obstarávacej ceny automobilu ani súčasťou vstupnej ceny na účely daňových odpisov. Do knihy dlhodobého hmotného majetku zaúčtuje podnikateľ účtujúci v JÚ automobil v cene bez DPH.

(odpovedala Ing. Iveta Sporinská - 1000 riešení 5/2009)

POVINNOSŤ ODVIESŤ DPH

Slovenskej firme bola vystavená faktúra za službu bez DPH od českého podnikateľa, ktorý nie je platca DPH v ČR.
Je slovenský podnikateľ povinný odviesť z tejto faktúry DPH?
Pri uplatnení slovenskej DPH je rozhodujúce určenie miesta dodania prijatej služby, pretože predmetom DPH je v súlade s § 2 ods. 1 písm. b) zákona o DPH dodanie služby za protihodnotu v tuzemsku zdaniteľnou osobou.
Český podnikateľ je zahraničnou osobou vo vzťahu k tuzemsku. Ak miestom dodania poskytnutej služby je tuzemsko, nevzniká daňová povinnosť zahraničnej osobe, ale táto povinnosť je prenesená na tuzemského platiteľa, resp. tuzemskú zdaniteľnú osobu v súlade s § 69 ods. 2 až 4 zákona o DPH.
Pri určení miesta dodania služby je potrebné teda presne charakterizovať túto službu, čím sa určí druh a až následne je možné určiť miesto dodania tejto služby v zmysle § 15 a 16 zákona o DPH.
Pri uplatnení slovenskej DPH je treba vziať do úvahy skutočnosť, či ide o službu oslobodenú od DPH, kedy nevzniká daňová povinnosť.
Ak miestom dodania služby nie je tuzemsko, neuplatňuje sa na ňu slovenský zákon o DPH, čo znamená, že nie je predmetom slovenskej DPH. V SR preto nemôže vzniknúť daňová povinnosť.


PREDAJ INVESTIČNÉHO ZLATA

Firma predáva investičné zlato vo forme tehly. V auguste 2009 prijala zálohu 490 € na investičné zlato, ktoré však kúpi až v roku 2010.
Má firma k tejto zálohe vystaviť aj daňový doklad?
Zákon o DPH v § 69 ods. 10 až 12 s účinnosťou od 1. apríla 2009 upravuje tzv. tuzemský prenos daňovej povinnosti (reverse charge) u vybraných druhov služieb a tovarov, medzi ktoré patrí aj investičné zlato.
Podľa § 69 ods. 11 tohto zákona pri dodaní investičného zlata podľa § 67 ods. 1 písm. a) platiteľom, ktorý využil možnosť zdanenia podľa § 67 ods. 4, je povinný platiť daň platiteľ, ktorému je takéto zlato dodané. Z uvedeného vyplýva, že dodávateľ nezdaňuje dodanie investičného zlata v tuzemsku inému platiteľovi, pretože daňová povinnosť prechádza na príjemcu tohto plnenia. Ak inkasuje dodávateľ za túto dodávku tovaru platbu vopred, nemôže mu teda ani vznikať vopred daňová povinnosť. Daňová povinnosť však vzniká poskytovateľovi platby.
Ak ide o dodanie investičného zlata oslobodené od dane podľa § 67 ods. 3 zákona o DPH, nevzniká daňová povinnosť vôbec (ani dodávateľovi a ani príjemcovi plnenia), čo je však povinný dodávateľ vyznačiť v súlade s § 71 ods. 7 zákona o DPH na faktúre. Ak platiteľ dodá investičné zlato oslobodené od dane podľa § 67 ods. 3, musí vo faktúre uviesť odkaz na § 67 ods. 3, na článok 346 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty alebo informáciu, že dodáva investičné zlato oslobodené od dane.
Ak platiteľ dodá tovar alebo službu, pri ktorej je povinný platiť daň príjemca tovaru alebo služby podľa § 69 ods. 10, 11 alebo 12, musí vo faktúre uviesť odkaz na § 69 ods. 10, 11 alebo 12, na článok 198 ods. 2 alebo článok 199 ods. 1 písm. d) smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty alebo informáciu, že osobou povinnou platiť daň je osoba, ktorej je tovar alebo služba dodaná.
Ak platiteľ prijme platbu vopred za dodávku investičného zlata oslobodenú od dane podľa § 67 ods. 3 zákona o DPH, nevzniká daňová povinnosť vôbec.


(odpovedala Ing. Jaroslava Síkorová - 1000 riešení 5/2009)

VYSTAVENÁ FAKTÚRA S DPH

Pri dodávke tovaru do ČR sa zamestnancovi pokazilo auto. Vyhľadal autoservis, kde mu poruchu odstránili, ale faktúru za opravu vystavili s DPH s tým, že služba bola prijatá na území ČR.
Je uvedený postup správny?
Vzhľadom na to, že sa nejedná o dodávku služieb podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH, t.j. služba bola dodaná zahraničnou osobou ale nie v tuzemsku, a tiež sa nejedná o dodávku služieb taxatívne vymenovaných v § 15 ods. 8 zákona o DPH, ktoré boli dodané zahraničnou osobou z členského štátu, kde miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 7 zákona o DPH (je to sídlo slovenskej firmy), v tomto prípade sa miesto dodania služby určí podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH a je to miesto, kde má dodávateľ služby svoje sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, z ktorej služby dodáva.
Toto vyplýva zo slovenského zákona o DPH, ale všetky štáty EÚ musia mať zosúladenú daňovú legislatívu tak, aby neodporovala smernici EÚ v oblasti DPH.
V zmysle uvedeného miestom dodania služby je ČR a dodávateľ služby je povinný odviesť DPH do rozpočtu ČR. Slovenský odberateľ si v tomto prípade nemôže uplatniť odpočet, ale celú sumu faktúry zahrnie do nákladov. Možnosť uplatnenia odpočtu by slovenský odberateľ služby mal len v prípade, že má v ČR vytvorenú organizačnú zložku, ktorá je registrovaná v ČR pre DPH.
Miestom dodania služby českou firmou pre potreby slovenskej firmy na území ČR je územie ČR, z čoho vyplýva, že uplatnený postup je správny.


(odpovedal Ing. Jozef Pilárik - 1000 riešení 5/2009)

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
PODNIKOVÝ E-MAIL A ZAMESTNANCI (1. ČASŤ)

Hoci dnes v práci skoro všetci e-mailujeme, nie vždy si uvedomujeme, že s takou na prvý pohľad jednoduchou činnosťou môže súvisieť celý rad problémov, ktoré môžu viesť až k podaniu žaloby na súde či k rozviazaniu pracovného pomeru. Problém, ktorý dodnes nie je stopercentne vyriešený, je určenie hranice medzi právom pracovníka na ochranu „súkromia“ a právom organizácie kontrolovať, čo robí pracovník v pracovnom čase a na čo využíva firemné informačno-komunikačné systémy. V tomto príspevku sa budeme venovať problematike používania podnikového e-mailového systému pracovníkmi podniku a uvedieme si praktický príklad smernice upravujúcej práva a povinnosti pracovníkov pri práci s e-mailom.

PREČO JE TAKÁTO SMERNICA POTREBNÁ?
Aby si pracovník mal kde nájsť odpovede na nasledovné otázky:
  • Môže pracovník používať podnikový e-mailový systém aj na súkromné účely?
  • Aké môžu byť právne dôsledky neautorizovaného používania podnikového e-mailového systému?
  • Kto zodpovedá za prípadné škody, zapríčinené používaním podnikového e-mailového systému?
  • Má podnik právo monitorovať e-maily svojich pracovníkov?
  • Čo treba chápať pod pojmom monitorovanie?
  • Do akej miery sa autorský zákon vzťahuje na e-mail?

E-MAIL OČAMI PRÁVA
Hoci ešte nemožno hovoriť o jednotnom pohľade, na e-maily posielané prostredníctvom firemného systému sa vo svete pozerá skôr ako na firemnú korešpondenciu a nie ako na súkromnú korešpondenciu pracovníka a tento trend sa začína presadzovať aj v našich podnikoch.
Znamená, to fakt, že e-mailová adresa obsahuje meno a priezvisko pracovníka ešte nie je dostatočným argumentom na to, aby takáto korešpondencia bola považovaná za súkromnú, do ktorej zamestnávateľ nemá čo „strkať nos“. Inými slovami, na e-mail sa nedajú mechanicky aplikovať ustanovenia o ochrane listového tajomstva.

FORMÁLNE NÁLEŽITOSTI SMERNICE
Smernica o používaní elektronickej pošty je oficiálnym podnikovým dokumentom, a preto musí obsahovať v úvode všetky formálne náležitosti, t.j. meno podniku, názov dokumentu, dátum nadobudnutia platnosti, meno a podpis zodpovedného pracovníka.

Príklad
Názov podniku
Vnútropodniková smernica o používaní elektronickej pošty (e-mail)
Dátum nadobudnutia platnosti: dd.mm.rrrr
Meno a podpis zodp. pracovníka:


Okrem uvedených údajov by smernica mala obsahovať nasledovné časti:
  • účel smernice,
  • upozornenie na možné právne dôsledky zneužitia systému,
  • požiadavky na používateľov, vyplývajúce z platnej legislatívy,
  • pravidlá efektívnej práce s e-mailovým systémom,
  • možnosti využívania systému pre súkromné potreby zamestnanca,
  • zásady práce s dôvernými informáciami,
  • vyhlásenie o zodpovednosti za škody,
  • pravidlá monitorovania e-mailovej komunikácie,
  • zásady práce s e-mailovými schrán kami a adresami,
  • prehlásenie pracovníka,
  • možnosť získania odpovedí na otázky k smernici.
Pozrime sa teraz podrobnejšie na jednotlivé časti smernice.

Účel smernice
V tejto časti treba jasne vysvetliť, na čo smernica slúži. Na prvý pohľad sa to zdá banalitou, ale v prípade sporu to zabráni výhovorkám typu „Ja som to síce podpísal, ale neuvedomil som si, čo podpisujem“.

Príklad
Účelom tejto smernice je zabezpečiť správne používanie podnikového e-mailového systému (ďalej len systém) a oboznámiť pracovníkov s tým, čo je pri práci s týmto systémom povolené (zakázané). Podnik si vyhradzuje právo modifikovať a dopĺňať túto smernicu podľa aktuálnej potreby. Pracovníci budú o každej zmene vhodným spôsobom informovaní pred nadobudnutím jej platnosti.

Upozornenie na právne dôsledky je vari najdôležitejším odstavcom smernice
Tu treba výslovne vymenovať všetky činnosti, ktoré môžu mať právne následky pre pracovníka i podnik.

Príklad
Systém slúži na obchodnú komunikáciu s vonkajším okolím a vo vnútri podniku. Pracovníci sú povinní používať ho zodpovedne, efektívne a v súlade s platnou legislatívou. Používateľ systému musí mať na pamäti, že:
  • ak pošle e-mail s urážlivým, hanlivým, ohováračským, rasistickým alebo obscénnym obsahom, môže byť za to stíhaný on i podnik,
  • ak postúpi ďalej e-mail s urážlivým, hanlivým, ohováračským, rasistickým alebo obscénnym obsahom, môže byť za to stíhaný on i podnik,
  • ak v rozpore so zákonom pošle ďalej dôvernú informáciu, ktorá je predmetom štátneho alebo obchodného tajomstva, môže byť za to stíhaný on i podnik,
  • ak v rozpore s autorským zákonom skopíruje správy bez povolenia autora, môže byť za to stíhaný on i podnik,
  • ak pošle prílohu, obsahujúcu vírus, môže byť za to stíhaný on i podnik.
Aplikáciou pravidiel obsiahnutých v tejto smernici používateľ systému minimalizuje právne riziká súvisiace s e-mailovou komunikáciou. Ak používateľ poruší tieto pravidlá, bude plne zodpovedný za dôsledky a podnik odmietne niesť zodpovednosť za jeho počínanie.

POŽIADAVKY NA POUŽÍVATEĽOV VYPLÝVAJÚCE Z PLATNEJ LEGISLATÍVY
Naša legislatíva, týkajúca sa e-mailu, je ešte stále v štádiu dotvárania. Okrem tejto špecifickej legislatívy však existujú i všeobecne platné zásady, ktoré treba v smernici vymenovať. Nasledujúci príklad postihuje však najčastejšie sa vyskytujúce situácie, kedy sa pracovník môže dostať do rozporu s legislatívou.

Príklad
Nasledujúce požiadavky vyplývajú z platnej legislatívy a musia byť prísne dodržiavané:
  • je prísne zakázané posielať, alebo postupovať ďalej e-maily s urážlivým, hanlivým, ohováračským, rasistickým alebo obscénnym obsahom, – pracovník, ktorý dostane e-mail s urážlivým, hanlivým, ohováračským, rasistickým alebo obscénnym obsahom je povinný o tom informovať svojho priameho nadriadeného,
  • nepostupujte (neforwardujte) ďalej e-maily, resp. ich prílohy, bez predchádzajúceho súhlasu jeho odosielateľa,
  • neposielajte nevyžiadané e-maily, ktoré môžu byť posúdené ako SPAM,
  • nefalšujte e-mailové správy,
  • nepoužívajte pri posielaní správ cudzie e-mailové konto,
  • nekopírujte e-mailové správy, resp. ich prílohy, určené inému používateľovi, bez predchádzajúceho súhlasu ich odosielateľa,
  • neskrývajte (nemaskujte) svoju identitu pri odosielaní e-mailových správ.

Predovšetkým v USA sa e-mail začína považovať za autorské dielo, ktorého kopírovanie, distribúcia a sprístupňovanie verejnosti je možné len so súhlasom autora. Keďže e-mail nepozná hranice, je podľa nášho názoru lepšie zakomponovať do smernice i pravidlá, ktoré u nás ešte vyvolávajú úsmev, či krútenie hlavou nad tým, čo všetko dokážu „byrokrati“ vymyslieť na to, aby bežným ľuďom skomplikovali život.

(Ing. Milan Konvit)

 

 
 
POPULÁRNE ZO SVETA PODNIKANIA

 
ANALÝZA PRÍČIN VZNIKU KRÍZY

Časopis The Onion po vzniku krízy, 14. júla 2008 cituje výrok fiktívneho investora: „Amerika potrebuje ďalšiu bublinu“, na čo odpovedal investor Bob Taiken „V danej chvíli nás držia nad vodou už len bubliny“. Kľúčovým problémom moderného problému kapitalizmu je teda stagnácia výroby a rast takýchto bublín a práve toto je námetom tohto článku.
Ak by sme chceli skúma príčiny vzniku krízy, je potrebné pozrie sa ďalej ako do roku 2007, kedy sa začala výraznejšie prejavovať, až minimálne do roku 2000. Vtedy došlo v USA k znižovaniu úrokových sadzieb v snahe zmierni dopady dvoch zásadných udalostí:
1. Prasknutie veľkej internetovej bubliny známej pod označením „dotcom boom“, trvajúcej od roku 1996 V polovici minulého storočia sa začala technologická revolúcia, ktorá bola založená na kombinácii „osobný počítač + internet“. Táto revolúcia otvorila nové perspektívne oblasti v sektore informačných technológií. Vznikli tisíce podnikov, ktoré chceli z tohto boomu vyťažiť a v USA sa im začalo hovori „dotcom“. Niekoľkým podnikom, ktoré začínali ako „garážové“ založené študentmi informatiky, sa podarilo dorásť na giganty, ktoré určovali smerovanie celého trhu. Novovytvorené podniky ešte nevytvárali zisk, avšak dokázali emitovať svoje akcie na trh. Vznikali „nafúknuté“ burzové indexy. Bezprostredne potom nasledoval prudký pád vyvolaný podvodmi v účtovníctve, nasledovali súdne procesy a vysoké pokuty.
2. Teroristické útoky 11. septembra 2001 na WTC v New Yorku
Ekonomický dopad teroristických útokov na ciele v USA bol zrejmý už v prvých dňoch: hospodárstvo USA je totiž priveľmi diverzifikované a decentralizované, pričom v ekonomike USA „pracuje“ množstvo peňazí v objeme cca 5 až 10 biliárd amerických dolárov, preto dopad teroristických útokov významne nenarušil ekonomiku USA.
Negatívny ekonomický dopad tejto udalosti sa ale prejavil predovšetkým v rýchlo rastúcej cene ropy na svetových trhoch, obrovskými stratami amerických leteckých spoločností, či kolapsom cestovného ruchu v Európe. Neuveriteľne vysoký a rokmi rastúci deficit štátneho rozpočtu USA vytváral priestor pre masívnu infláciu, a tým aj postupný „pád“ hodnoty dolára voči euru v priebehu roka 2002 a 2003. V roku 2001 prišlo o prácu vyše 1 milióna Američanov. V decembri 2001 dosiahla nezamestnanosť v USA až hodnotu 5,8 %.
  • Lacné úvery
V dôsledku týchto nepriaznivých udalostí došlo k oslabeniu kúpyschopnosti trhu. Reakciou FED-u (Americká centrálna banka) bolo „rýchle“ zníženie hlavnej úrokovej sadzby zo 6,5 % v roku 2000 na 1 % v roku 2003. Dlhodobo uplatňovaná politika lacných peňazí pri 1 % základnej úrokovej sadzbe však viedla k postupnej liberalizácii postoja k rizikám u celého spektra subjektov úverového trhu. „Lacné“ úvery prospievali ekonomickému rastu a pomohli tak dotvori skutočný realitný boom.
V roku 2003 sa vykázalo medziročné tempo rastu cien nehnuteľností v USA až 13,3 %, zatiaľ čo v roku 2002 dosahovalo toto tempo necelé 4 %. Od januára roku 2000 do apríla 2007 vzrástla priemerná cena nehnuteľností v USA o 50 %, z tohto dôvodu sa banky a hypotekárne spoločnosti snažili o čo najväčšiu participáciu na tomto boome. Počas tejto doby dopyt po nehnuteľnostiach enormne stúpal – ľudia sa snažili získať nehnuteľnosť prostredníctvom hypotekárnych úverov pri neobyčajne nízkych úrokových sadzbách. „Najobľúbenejším typom hypoték sekundárneho trhu boli tzv. ARM (Adjustable rate mortgages), ktoré mali trojročnú fixáciu sadzby s následnou resetáciou sadzby pod a LIBORu s prirážkou 2,75 %.3) To znamená, že prvé tri roky je výška úrokovej sadzby na fixnej úrovni (z obdobia poskytnutia hypotekárneho úveru) a po zvyšnú dobu sa bude meniť pod a aktuálnej základnej sadzby. Vývoj tejto sadzby je v nasledujúcej tabuľke.

Rok

Základná úroková sadzba

2003

1 %

2004

2,25 %

2005

4,25 %

2006

5,52 %


Tento rast sa prejavil aj v oblasti hyposadzieb, presnejšie v neschopnosti klientov hypotekárnych bánk a inštitúcií pravidelne spláca svoj úver. Dochádzalo k vyhlasovaniu osobných bankrotov a domy zostali prázdne. V USA začala hypotekárna kríza, ktorá sa postupne preniesla do celého sveta.
  • Prenos rizika delikvencie na iné subjekty
Hypotekárna kríza USA sa premenila na globálnu potom, ako inštitúcie poskytujúce rizikové hypotekárne úvery preniesli riziko možnej delikvencie (riziko nesplatenia úveru) na iné subjekty prostredníctvom ďalších finančných produktov. Inštitúcie s účasou štátu Fannie Mae (Federal National Mortgage Association) a Freddie Mac (Federal Home Loan Mortgage Corporation), skupovali balíky hypoték od ich primárnych emitentov a následne ich predávali v podobe cenných papierov domácim i zahraničným investorom. Takouto transformáciou sa dostali cenné papiere naviazané na hypotekárny trh USA do celého sveta, najmä do portfólií bánk.
Hlavným dôvodom horlivého investovania viacerých bánk bol vysoký rating týchto cenných papierov a fakt, že cenné papiere (vďaka ich vysokej likvidite) môžu tvori súčasť primárnych rezerv bánk (od troch najväčších ratingových agentúr – Moody´s, Standard&Poor´s a Fitch dostali hodnotenie AAA a zároveň ponúkali lákavý úrok), rozšírili sa do primárnych rezerv bánk po celom svete.
  • Pokles cien nehnuteľností
V rokoch 2006–2007 došlo k zmenám na americkom realitnom trhu začala prevláda ponuka nad dopytom, čo posunulo ceny nehnuteľností smerom dolu. V dôsledku resetácie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov stúpol počet hypotekárnych delikvencií. Hodnota cenných papierov naviazaných na hypotekárny trh začala výrazne klesať (čo bolo spôsobené skutočnosťou, že tieto cenné papiere boli kryté nehnuteľnosťami). „V novembri 2008 vykázali majoritné banky a finančné inštitúcie po celom svete straty z pôžičiek a investícií do MBS v objeme približne 750 mld. USD, čo spustilo obavu o solventnosť týchto bánk a likviditu celého finančného systému.“6) Banky museli postupne tieto aktíva odpísať zo svojho portfólia v podobe strát, keďže trh s týmito aktívami už neexistoval – úplne zamrzol a nebola možná ich premena na hotovosť. Tým sa banky dostali do nepríjemnej situácie, nakoľko tieto aktíva tvorili primárne rezervy a neschopnosť premeny týchto cenných papierov na peniaze spôsobila problémy i najsilnejším bankám.
  • Nástup expanzívnej monetárnej politiky
Centrálne banky spustili expanzívnu monetárnu politiku a štát sa snažil podržať finančný systém pomocou záchranných balíčkov. Prvou obeou finančnej krízy bola investičná banka Bear Stearns a približne 3 mesiace na to ohlásil bankrot aj investičný gigant Lehman Brothers. Tieto udalosti vyvolali vlnu obáv na medzibankovom trhu, stupňovala sa nedôvera, banky si prestávali navzájom požičiavať finančné prostriedky, čo vyústilo do enormného nárastu referenčných úrokových sadzieb. Od referenčných úrokových sadzieb banky odvíjajú úrokové sadzby pre všetky trhové subjekty. S rastom úrokových sadzieb a prísnejším posudzovaním bonity klienta, sa znížila dostupnosť úverov, a tak sa začali prejavovať dopady finančnej krízy na reálnej ekonomike a hospodárstve. Výrazný vplyv na stav ekonomiky a hospodárstva mali i očakávania trhu, spotrebitelia odkladali nákupy tovarov dlhodobej spotreby, keďže peniaze sa stávajú stále vzácnejšími a prevládajú obavy z budúcnosti.
Spočiatku lokálna hypotekárna, neskôr svetová finančná kríza sa takto pretransformovala do krízy hospodárskej, ktorá sa extrémne nepriaznivo prejavuje v ekonomickej, finančnej ale i sociálnej sfére.
Prináša so sebou zvyšovanie chudoby a miery nezamestnanosti, pričom najintenzívnejšie sa začala prejavovať v USA. Odborníci sa rozdeujú v názoroch na možnosti riešenia tejto zlej situácie svetového hospodárstva. Niektorí vidia východisko v podobe zásahov štátu, najmä v poskytovaní tzv. záchranných balíčkov a v zoštátňovaní finančných inštitúcií, aby sa predišlo ich kolapsu. Protichodné názory hovoria o ponechaní riešenia krízy na trhových mechanizmoch. Mnohí, najmä politici, volajú po „patriotickej spotrebe“, ktorá by sa pozitívne odrazila na posilnení národných ekonomík a podobne. Len čas ukáže, ktoré opatrenia boli najefektívnejšie a dopomohli svetovému hospodárstvu k opätovnému rastu.

(Ing. Zuzana Bešinová, Ing. Elena Moravčíková, PhD.)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
O ŠŤASTÍ

Na tomto svete neexistuje šťastie ani nešťastie. Existuje len porovnanie jedného s druhým, nič viac. Len ton, kto pozná najväčšie nešťastie, dokáže prežiť najväčšie šťastie. Človek musí chcieť zomrieť, aby pochopil, aké krásne je žiť.
Dumas

Šťastie je to jediné, čo môžeme dávať bez toho, aby sme ho mali.
Halen

Šťastie nespočíva v šťastí, ale v jeho dosahovaní. Šťastie ľudí zmätie viac ako nešťastie.
Luther

Mať rád ľudí a milovať ľudí, to je celé tajomstvo a snáď jediný recept na šťastie.
Werich

Kto je vlastne šťastný na svete? Poď, zatvoríme okno, zatiahneme záclony a budeme si rozprávať, čo ty a ja …
Seifert

Keď raz v naháňaní sa za šťastím ho naozaj nájdete, podobne ako starenka hľadajúca okuliare, zuistíte, že vám šťastie sedelo na nose.
Shaw

Samozrejme že verím v slepé šťastie, ako inak by som si mohol vysvetliť úspechy ľudí, ktorých nemám rád ...
Cocteau

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Čiastka číslo 147/2009 zo dňa 24. 10. 2009
406/2009 Úplné znenie zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Čiastka číslo 148/2009 zo dňa 24. 10. 2009
407/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá
408/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 319/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranu chodcov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky pred zrážkou a pri zrážke s motorovým vozidlom
409/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o sumách vianočného príspevku v roku 2009 410/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú odbory štátnej služby
411/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú štátnozamestnanecké miesta, na ktorých môže štátnu službu vykonávať len občan Slovenskej republiky
412/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti
413/2009 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje percento zvýšenia dôchodkovej dávky v roku 2010
414/2009 Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 26. augusta 2008 č. MK-3026/2008-10/11619 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení výnosu z 28. novembra 2008 č. MK-3925/2008-10/15583

Čiastka číslo 149/2009 zo dňa 27. 10. 2009
415/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 517/2006 Z. z. o technických požiadavkách na systém čelnej ochrany motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 167/2007 Z. z.
416/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2009 Z. z. o technickej spôsobilosti a prevádzkovej spôsobilosti plavidiel
417/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o informáciách poskytovaných žene a hlásenia o poskytnutí informácií, vzor písomných informácií a určuje sa organizácia zodpovedná za prijímanie a vyhodnocovanie hlásenia
418/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti a podmienky zverejnenia v zozname občianskych združení, neziskových organizácií, nadácií, cirkví a náboženských spoločností, ktoré poskytujú ženám finančnú, materiálnu a psychologickú pomoc v tehotenstve
419/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 723/2004 Z. z., ktorou sa upravujú podrobnosti postupu pri určovaní štandardnej dávky liečiva a maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 466/2005 Z. z.
420/2009 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 44/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
421/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Slovenskou republikou a Portugalskou republikou o vedecko-technickej spolupráci Príloha k čiastke 149 – k oznámeniu č. 421/2009 Z. z.

Čiastka číslo 150/2009 zo dňa 29. 10. 2009
422/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov
423/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov
424/2009 Výnos Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podrobnostiach výpočtu platového koeficientu na účely zahraničného funkčného platu
425/2009 Opatrenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje platový koeficient pre príslušný štát
426/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje objektivizovaný platový koeficient pre príslušnú krajinu
427/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú krízové oblasti na účely príplatku za štátnu službu v krízovej oblasti a príplatku za výkon práce vo verejnom záujme v krízovej oblasti
428/2009 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. 11251/2004-42, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií a ktorým sa mení výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 25. februára 2004 č. 2252/2004-44 v znení výnosu č. MF/003821/2004-442, v znení výnosu č. MF/009246/2006-421

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
2. 11. - pondelok
Daň z príjmov - podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti a o daňovom bonuse za tretí štvrťrok 2009
- splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk (16 596,96 €)
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné - Termín pre všetkých platiteľov poistného na úhradu nedoplatkov z ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2008:
  1. zamestnávatelia sú povinní uhradiť nedoplatky z RZ za seba a zamestnancov, ktorým robili RZ tak, ako ich vykázali v tlačive oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch a nedoplatkoch za jednotlivých zamestnancov,
  2. ostatní platitelia poistného, ktorí si robili RZ sami, musia vyrovnať nedoplatky tak, ako ich uviedli v tlačive ročného zúčtovania,
  3. zdravotné poisťovne po započítaní všetkých vzájomných záväzkov a pohľadávok s platiteľmi musia vrátiť zamestnávateľom, zamestnancom, ktorí si robili RZ sami, a ostatným platiteľom poistného ich preplatky poistného na verejné zdravotné poistenie.

9. 11. - pondelok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2009 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity znížená zo 4,75 % na 2 % z jej vymeriavacieho základu)

16. 11. - pondelok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2009
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2009
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani,
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 22.10. 23.10. 26.10. 27.10. 28.10. 29.10.
americký dolár USD 1,5 1,502 1,5019 1,4874 1,4785 1,4788
japonský jen JPY 136,9 137,97 138,09 136,91 134,76 135,13
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,917 25,909 25,895 26,084 26,365 26,495
dánska koruna DKK 7,4438 7,4438 7,4434 7,4433 7,443 7,4433
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,9053 0,9172 0,9194 0,90775 0,9057 0,8975
maďarský forint HUF 265,92 265,96 267,45 268,6 272,78 272,95
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7085 0,709 0,7092 0,7093 0,7093 0,709
poľský zlotý PLN 4,187 4,1752 4,1745 4,2033 4,2523 4,2565
rumunský leu RON 4,2915 4,2903 4,288 4,2915 4,3004 4,309
švédska koruna SEK 10,3234 10,2338 10,2 10,2595 10,3912 10,3359
švajčiarsky frank CHF 1,5105 1,5132 1,5131 1,5145 1,5109 1,5109
nórska koruna NOK 8,327 8,3275 8,3255 8,385 8,4 8,3835
chorvátska kuna HRK 7,2213 7,22 7,22 7,22 7,225 7,235
ruský rubeľ RUB 43,606 43,5325 43,385 43,3745 43,236 43,1957
turecká líra TRY 2,204 2,2051 2,2199 2,2188 2,219 2,2145
austrálsky dolár AUD 1,6235 1,6235 1,6253 1,6199 1,6327 1,6276
brazílsky real BRL 2,5998 2,5775 2,562 2,5749 2,5685 2,5859
kanadský dolár CAD 1,574 1,5807 1,5872 1,5839 1,5855 1,5865
čínsky jüan CNY 10,2438 10,2564 10,2547 10,1583 10,0955 10,0972
hongkongský dolár HKD 11,6251 11,6405 11,6399 11,5273 11,4585 11,4609
indonézska rupia IDR 14352,61 14171,37 14258,99 14257,68 14282,26 14188,12
indická rupia INR 70,11 69,858 70,034 69,826 69,844 69,785
juhokórejský won KRW 1784,31 1774,8 1767,38 1763,36 1765,82 1763,31
mexické peso MXN 19,4295 19,3758 19,5758 19,7147 19,5813 19,5135
malajzijský ringgit MYR 5,0978 5,0805 5,0757 5,0609 5,0594 5,0649
novozélandský dolár NZD 1,9872 1,9872 1,9935 1,9897 2,0125 2,0305
filipínske peso PHP 70,59 70,564 70,575 70,308 70,189 70,594
singapurský dolár SGD 2,0947 2,0928 2,0928 2,0787 2,0714 2,0676
thajský baht THB 50,183 50,204 50,141 49,731 49,463 49,499
juhoafrický rand ZAR 11,2305 11,2133 11,276 11,3138 11,4789 11,5005

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č.3/2009
  • Zákon o autorizovaných architektoch
  • Účtovanie úverov
  • Platenie dane v splátkach
  • Vrátenie DPH
  • Uznanie záväzku
  • Zákon o advokácii od 1. 9. 2009

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 11/2009
  • Lízing
  • Podnikanie v združení

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 11/2009
  • Pôžičky a úvery v účtovníctve veriteľa
  • Dodanie tovaru s montážou alebo inštaláciou z hľadiska DPH
  • Odborná prax študentov získavaná u zamestnávateľov
  • Doplnkové dôchodkové sporenie – zdaňovanie príspevkov
  • Technické zhodnotenie majetku
  • Zvýšenie štátnych dávok od 1. 9. 2009

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 11/2009
  • Vysporiadanie z RZZP k 31. 10. 2009
  • Rodičovský príspevok od 1. 9. 2009
  • Sociálny podnik
  • Pracovná pohotovosť
  • Odmena pri odchode do starobného dôchodku
  • Výdavky na pracovné ošatenie z hľadiska ZDP
  • Oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch zo zdravotného poistenia
  • Psychická záťaž na pracovisku

Verejná správa – (VS) – mesačník, č. 11/2009
  • Pedagogický zamestnanci po novom
  • Konanie o povolení vkladu do KN
  • Asignovaná daň – prierezový pohľadávok
  • Daň z nehnuteľnosti sa nemôže odpustiť
  • Poistenie zodpovednosti za škodu mieSt a obcí
  • Vzdelávacie poukazy
  • Elektronické zdravotníctvo – zavedenie čipovej karty

1 000 riešení - dvojmesačník, č. 5/2009
  • Cestovné náhrady v roku 2009
  • Daň z príjmov
  • Úprava základu dane
  • DPH
  • Účtovníctvo v PÚ a JÚ
  • mzdy a odvody
  • zákonník práce

Aktualizácie k ZBORNÍKOM I. - VI.

Aktualizácia VI/2
  • Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
  • Vodný zákon
  • Zákon o odpadoch

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 4/2010 (XI/2009)
  • Zákon o znalcoch a tlmočníkoch
  • Zákon o inšpekcii práce
  • Účtovná závierka v JÚ a PÚ

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) č. 12/2009 (XI/2009)
  • Technické zhodnotenie majetku
  • Základ dane a daňový bonus

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 12/2009 (XI/2009)
  • Dotácie v účtovníctve a v ZDP
  • Zmena právnej formy spoločnosti
  • Príjmy FO z prevodu nehnuteľnosti
  • Osoba povinná platiť DPH
  • Inventarizácia majetku a záväzkov

Verejná správa (VS) č. 12-13/2009 (XI/2009)
  • Zákon o vyšších územných celkoch – s komentárom
  • Štátne záruky
  • Inventarizácia v neziskových účtovných jednotkách
  • Nečinnosť vo verejnem správe
  • Štátna služba colníkov
  • Samospráva obce
  • Inštitúcie EU 12
  • Školské výchovno vzdelávacie zariadenia

1000 riešení č. 6/2009 (XI/2009)
  • Časové rozlíšenie nákladov a výnosov

 

 
 
CHCETE SI OBJEDNAŤ?

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

  Predplatné mesačníka Poradca 2009  
 Predplatné Poradca 2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2009 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 1/2010   - Zákon o elektronickom podpise
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 2/2010   - Zákon o ochrane hospodárskej súťaže 3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 3/2010   - Zákon o autorizovaných architektoch 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 10/2009   - Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch
- Zákon o cestovných náhradách
- Transformácia účtovných sústav a zmena spôsobu evidencie výdavkov
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 11-12/2009   - Zákony o spotrebných daniach 6,38 €
192,20 Sk
  ks  
  č. 13/2009   - Zákon o rozhodcovskom konaní 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2010 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra Október Verejná správa    - Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky    0,38 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra December 2009 PÚ    - Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Január VS    - Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Február VS    - Odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Jún špeciál (RZZP 2008)   - Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2008   1,68 €
50,61 Sk
  ks  
  Poradca Extra Júl špeciál    - Zákon č. 68/2008 Zb. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 71/1992 Zb. z. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov
- Zákon č. 401/1998 Zb. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
- Zákon č. 17/2003 Zb. z. o poplatkoch za uloženie odpadov
  0,7 €
21,09 Sk
  ks  
  Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 9/2009   - Novela školského zákona
- Problematika učňovského školstva z pohľadu DPH
- Účtovanie v školstve
- Platobný výmer vo verejnej správe
- Bezpečnosť a ochrana zdravia v školstve
- Výlety exkurzie
- Financovanie ZŠ, SŠ ŠZ - novela zákona
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Majetok obce - novela zákona
- Portál verejnej správy - nové služby pre občana
- Asignovaná daň
- Účtovanie obstarania majetku v príspevkových organizáciách
- Neziskové účtovné jednotky
- Občianske združenia - analyzátor demokracie
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Pedagogickí zamestnanci po novom
- Konanie o povolení vkladu do katastra nehnuteľností
- Poistenie zodpovednosti za škodu miest a obcí
- Služby verejnosti poskytované STV a SRo
- Postavenie nadácií, právne pomery
- Zmeny v školskej legislatíve
- Vzdelávacie poukazy
- Cestovné náklady na dopravu žiakov ZŠ
- Elektronické zdravotníctvo, zavedenie čipovej karty
- Ekológia, koncepcia a nástroje
- Rastlinolekárska starostlivosť v lesoch
4,81 €
145 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 9/2009   - Daň z pridanej hodnoty - vybrané ustanovenia (2.)
- Manká a škody - daňové a účtovné hľadisko
- Elektronická reg. pokladnica - povinnosť používania
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Odpočítanie a vrátenie DPH
- Rezervy a opravné položky - účtovné a daňové hľadisko
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Lízing - finančný, operatívny
- Podnikanie v združení - právne, daňové, účtovné problémy
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009  
  č. 7-8/2009   - Ojazdený automobil a DPH
- Účtovanie o odloženej dani
- Daňová prevencia
- Zdaňovanie príjmov študentov
- Zmeny v zdaňovaní prenájmu nehnuteľnosti
- Daňové dôsledky podnikania FO v zahraničí
10,62 €
319,94 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Vplyv životného minima na podnikateľov, SZČO a občanov
- RZZP – vysporiadanie výsledku
- Zvýšenie registračného limitu na DPH
- Služobný automobil – nepeňažný príjem zamestnanca
- Pracovný lízing
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Nové možnosti odpustenia penále sociálnou poisťovňou
- Vzdelávanie a rekvalifikácia zamestnancov
- Pohyb tovaru v rámci EÚ
- Zamestnanecká prémia za rok 2009
- Príspevok na podporu zamestnanosti
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Pôžičky a úvery o účtovníctve veriteľa
- Dodanie tovaru s montážou alebo inštaláciou z hľadiska DPH
- Odborná prax študentov získavaná u zamestnávateľov
- Doplnkové dôchodkové sporenie - zdaňovanie príspevkov
- Technické zhodnotenie majetku
- Zvýšenie štátnych dávok od 1. 9. 2009
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2009 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 3/2009   - Téma čísla: Účtovanie majetku po novele dane z príjmov v JÚ a PÚ
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Téma čísla: Miestne dane v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 5/2009   - Téma čísla: Cestovné náhrady v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 9/2009   - Životné minimum od 1.7.2009
- Dávky v hmotnej núdzi od 1.9.2009
- Charakteristika stupňov náročnosti pracovných miest
- Chránená dielňa a chránené pracovisko
- Prekážky v práci na strane zamestnávateľa
- Zmeny v spracovaní miezd
- Sťažený výkon práce - mzdová kompenzácia
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Pracovný pomer s výkonom práce v cudzine
- Krádež na pracovisku
- Predaj podniku a zamestnanci
- Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
- Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
- Koncesná listina, vydanie koncesie
- Nočná práca a ZP
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Vysporiadanie z RZZP k 31. 10. 2009
- Rodičovský príspevok od 1. 9. 2009
- Sociálny podnik
- Pracovná pohotovosť - Odmena pri odchode do starobného dôchodku
- Výdavky na pracovné ošatenie z hľadiska ZDP
- Oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch zo zdravotného poistenia
- Psychická záťaž na pracovisku
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Aktualizácie zákonov 2009  
  č. I/6   - Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
- Zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
1.49 €
 44,89 Sk
  ks  
  č. II/4   - Zákon č. 300/2005 Zb. Trestný zákon
- Zákon č. 301/2005 Zb. Trestný poriadok
- Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
- Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
2,6 €
 60,25 Sk
  ks  
  č. III/4   - Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 324/2009 Z. z., ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a sumy príspevku na bývanie
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 252/2009 Z. z. o úprave súm životného minima
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 326/2009 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
2.12 €
63,87 Sk
  ks  
  č. IV/1   - Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych práv a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)
- Vyhláška MVRR Slovenskej republiky č. 311/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu
- Zákon č. 607/2003 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania
- Zákon SNR č. 330/1991 Zb. o pozemných úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách
- Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
- Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
1.00 €
30,13 Sk
  ks  
  č. V/3   - Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí
- Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.7 €
21,09 Sk
  ks  
  č. VI/1   - Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 478/2002 Z. z. o ochrane ovzduąia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (zákon o ovzduší)
- Vyhláška MŽP SR č. 133/2006 Z. z. o požiadavkách na obmedzovanie emisií prchavých organických zlúčenín unikajúcich pri používaní organických rozpúšťadiel v regulovaných výrobkoch
- Vyhláška MŽP SR č. 732/2002 Z. z. o zozname zálohovaných obalov, ktoré nie sú opakovane použiteľné, a o výške zálohy za ne a o výške zálohy za zálohované opakovane použiteľné obaly
- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.8 €
24,10 Sk
  ks  
  č. VI/2   - Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady
- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
1.6 €
24,10 Sk
  ks  
  Zákony 2009  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Exekučný poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Správne právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 

KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2009
Untitled Page