Em@ilové noviny

 

č. 24/2014

15. 12. 2014

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Aktívnejšie vzťahy so zahraničím prinášajú potrebu určenia daňových povinností účastníkov týchto vzťahov. Ak osobám plynú príjmy nielen zo štátu, kde trvalo bývajú alebo majú svoje firemné sídlo, ale aj z iných štátov kde pracujú, vykonávajú podnikateľskú činnosť alebo získavajú iné príjmy (z investovaného kapitálu, prenájmu), môžu podliehať daňovej povinnosti podľa daňových predpisov oboch štátov. Na vylúčenie medzinárodného dvojitého zdanenia štáty uzatvárajú medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia. Aké sú daňové povinnosti daňovníkov s neobmedzenou daňovou povinnosťou v SR, ktorí majú príjmy zo zdrojov v zahraničí? Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Každý manažér to zrejme pozná – bez podpory ostatných v podniku sa nezaobíde. Je však možné byť „zadobre“ s nadriadenými a zároveň s podriadenými, robiť len také veci a rozhodnutia, ktoré mu vnútorne vyhovujú a zároveň sú prospešné pre podnik? Viac v rubrike Vedúci pracovník.

Čas vianoc sa už nezadržatelne blíži a tak vám prajeme za celú redakciu emailových novín príjemné prežitie Vianočných sviatkov, veľa zdravia, šťastia a pohody možno aj s emailovými novinami.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
PRÍJMY ZO ZAHRANIČIA V PRIZNANIACH K DANI Z PRÍJMOV

 


Vymedzenie daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou
Pre stanovenie rozsahu daňových povinností osoby (fyzickej aj právnickej) v Slovenskej republike je dôležité správne určenie jej daňovej rezidencie (osobnej daňovej príslušnosti). Osoby, ktoré majú osobnú daňovú príslušnosť k územiu SR majú neobmedzenú daňovú povinnosť, čo znamená, že v SR zdaňujú tak príjmy, ktoré pochádzajú zo zdroja v Slovenskej republike, ako aj zo zdrojov v zahraničí. V zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) sú kritériá pre daňovú príslušnosť k Slovenskej republike vymedzené v § 2.
V súlade s § 2 písm. d) bodom 1 zákona o dani z príjmov daňovníkom s neobmedzenou daňovou povinnosťou je fyzická osoba, ktorá má na území Slovenskej republiky trvalý pobyt (občan SR s trvalým pobytom a cudzinec s povolením na trvalý pobyt) a ďalej fyzická osoba, ktorá nemá na území SR trvalý pobyt, ale sa tu obvykle zdržiava. Obvyklým zdržiavaním sa rozumie zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky aspoň 183 dní v príslušnom kalendárnom roku, a to súvisle alebo v niekoľkých obdobiach, pričom do tohto obdobia sa započíta každý, aj začatý deň pobytu. V zmysle bodu 2 uvedeného ustanovenia zákona o dani z príjmov je daňovníkom s neobmedzenou daňovou povinnosťou aj právnická osoba, ktorá má na území Slovenskej republiky sídlo alebo miesto skutočného vedenia, pričom takýmto miestom sa rozumie miesto, kde sa prijímajú riadiace a obchodné rozhodnutia štatutárnych a dozorných orgánov právnickej osoby a to aj vtedy, ak adresa tohto miesta nie je zapísaná v obchodnom registri.
V zmysle § 2 písm. f) zákona o dani z príjmov je predmetom dane daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou príjem (výnos) plynúci zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí.
V praxi môže nastať situácia, že osoba je podľa vnútroštátnych daňových predpisov považovaná za rezidenta v dvoch alebo viacerých štátoch. V takýchto prípadoch dochádza k tzv. „konfliktu daňovej rezidencie“. Uvedené sa týka najmä fyzických osôb. V prípade zmluvných štátov sa pri určení daňovej rezidencie v takomto prípade postupuje podľa zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorenej s príslušným štátom, v ktorom je zdroj príjmu. V každej zmluve sú určené kritériá pre rozhraničenie daňovej rezidencie, spravidla v článku 4 zmlúv. V prípade nezmluvného štátu sa môže stať, že ak je posudzovaná osoba považovaná za rezidenta v dvoch alebo viacerých krajinách, môže byť v nich z tých istých príjmov zdaňovaná.
Pokiaľ daňovník s neobmedzenou daňovou povinnosťou v Slovenskej republike (tzv. daňový rezident SR) poberá príjmy zo zdrojov v zahraničí, musí riešiť ich zdanenie v Slovenskej republike. Daňové vysporiadanie takýchto príjmov je možné výlučne prostredníctvom podaného daňového priznania.

Povinnosť podať daňové priznanie
U fyzických osôb v zmysle § 32 ods. 1 zákona o dani z príjmov je daňové priznanie povinný podať daňovník, ktorý za zdaňovacie obdobie dosiahol zdaniteľné príjmy presahujúce 50 % sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (s výnimkou uvedenou v odseku 4). Za zdaňovacie obdobie kalendárneho roka 2014 má daňovník povinnosť podať daňové priznanie, ak dosiahol zdaniteľné príjmy presahujúce sumu 1 901,67 eura (50 % z 3 803,33 eura). Do tejto sumy sa nezapočítajú príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43, ak:
- je vybraním tejto dane splnená daňová povinnosť (§ 43 ods. 6 zákona) alebo
- ak daňovník neuplatní postup podľa § 43 ods. 7 zákona.
Z uvedeného vyplýva, že povinnosť podania daňového priznania sa odvíja od výšky zdaniteľných príjmov. Bez ohľadu na výšku zdaniteľných príjmov musí podať daňové priznanie daňovník, ktorý vykázal daňovú stratu. Výškou zdaniteľných príjmov je potrebné rozumieť úhrn príjmov zo zdrojov z územia SR aj zo zdrojov v zahraničí (tieto po prepočte na eurá). Ak úhrn týchto príjmov za zdaňovacie obdobie nepresiahne stanovený limit, povinnosť podať daňové priznanie nevznikne. Aj fyzická osoba, ktorá za zdaňovacie obdobie dosiahla iba zdaniteľné príjmy podľa § 5 (zo závislej činnosti) presahujúce uvedený limit a tieto príjmy alebo ich časť plynula zo zdrojov v zahraničí, je povinná podať daňové priznanie a to podľa § 32 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov s výnimkami uvedenými v odseku 4.
Ak by tieto zdaniteľné príjmy nepresiahli za zdaňovacie obdobie stanovený limit, nevzniká povinnosť podania daňového priznania ani v prípade, ak súčasťou týchto príjmov sú príjmy zo zdrojov v zahraničí.
U právnických osôb je povinnosť podania daňového priznania upravená v § 41 ods. 1 zákona o dani z príjmov. Podľa tohto ustanovenia je daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie povinný podať daňovník v lehote podľa § 49. V zmysle uvedeného má povinnosť podať daňové priznanie každá právnická osoba s výnimkami ďalej uvedeným v tomto ustanovení, týkajúcimi sa najmä daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie.

Lehota na podanie daňového priznania
V súlade s § 49 ods. 2 zákona o dani z príjmov daňové priznanie podáva daňovník do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak tento zákon neustanovuje inak. V zmysle § 49 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov daňovníkovi, ktorý je povinný podať daňové priznanie sa môže predĺžiť lehota na jeho podanie na základe oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa odseku 2 a to najviac o tri celé kalendárne mesiace. V oznámení daňovník uvedie novú lehotu, ktorou musí byť koniec kalendárneho mesiaca.
Ak súčasťou príjmov fyzickej osoby sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, daňovník môže mať predĺženú lehotu najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov [§ 49 ods. 3 písm. b) zákona]. Možnosť predĺženia lehoty je podmienená zdaniteľnosťou príjmov plynúcich zo zdrojov v zahraničí podľa zákona o dani z príjmov (v zahraničí nemusia byť zdaniteľné). Zákon o dani z príjmov nevymedzuje pojem „príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí“, pri jeho interpretácii je potrebné vychádzať analogicky z ustanovenia § 16 ods. 1 zákona o dani z príjmov. Vo všeobecnosti príjmom plynúcim zo zdrojov v zahraničí je pri aktívnych príjmoch príjem z činnosti vykonávanej v zahraničí (napr. príjem zo závislej činnosti vykonávanej v zahraničí, príjem z činnosti vykonávanej v zahraničí prostredníctvom stálej prevádzkarne), pri „pasívnych“ príjmoch sa za príjem zo zdrojov v zahraničí považuje napríklad príjem z nakladania s nehnuteľnosťou umiestnenou v zahraničí, príjem charakteru úrokov alebo licenčných poplatkov plynúci od platiteľa tohto príjmu, ktorý je rezidentom iného štátu.
Aj v prípade predĺženia lehoty na podanie daňového priznania z dôvodu poberania zdaniteľných príjmov plynúcich zo zdrojov v zahraničí je potrebné podať príslušnému správcovi dane oznámenie najneskôr do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa odseku 2, v ktorom daňovník uvedie, že má zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí a novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca.
Pokiaľ v daňovom priznaní podanom v lehote predĺženej oznámením správcovi dane daňovník neuviedol zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, daňové priznanie sa považuje za podané po zákonnej lehote a správca dane uplatní sankciu
podľa § 155 a § 156 daňového poriadku (zákon č. 563/2009 Z. z. v z.n.p.).
Na podanie oznámenia nie je predpísané tlačivo. Správca dane nevydáva v tomto prípade rozhodnutie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania a ani neoznamuje listom, že predĺženú lehotu akceptuje.
Predĺženie lehoty na podanie daňového priznania oznámením správcovi dane sa neuplatní v prípade daňovníka v konkurze alebo v likvidácii, ktorý môže mať predĺženú lehotu len na základe žiadosti podanej správcovi dane najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 zákona. V zmysle § 49 ods. 3 písm. c) zákona o dani z príjmov môže správca dane predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania najviac o 3 kalendárne mesiace rozhodnutím, voči ktorému sa nemožno odvolať.
Iné lehoty na podanie daňového priznania sú stanovené v prípade daňovníka, ktorý zomrel (§ 49 ods. 4, 5 zákona o dani z príjmov) alebo ktorý sa zrušuje bez likvidácie (§ 49 ods. 6 zákona). V lehote na podanie daňového priznania je daň splatná. Ak bola táto lehota predĺžená zákonným spôsobom, je daň splatná v predĺženej lehote.

Príjmy (výnosy) a výdavky (náklady) v daňovom priznaní
V zmysle § 17 ods. 1 zákona o dani z príjmov sa pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty vychádza u daňovníka účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva alebo u daňovníka, ktorý vedie evidenciu podľa § 6 ods. 10 alebo ods. 11 (je možné len u fyzických osôb) z rozdielu medzi príjmami a výdavkami a u daňovníka, účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva, z výsledku hospodárenia.
Ak daňovník s neobmedzenou daňovou povinnosťou vykonáva podnikateľskú činnosť alebo aktivity s ňou súvisiace v zahraničí, musí rešpektovať účtovné a daňové predpisy príslušného štátu. V Slovenskej republike vypočíta základ dane z vedeného účtovníctva alebo evidencie podľa účtovných predpisov a zákona o dani z príjmov platných v Slovenskej republike. Ak ide o fyzickú osobu, ktorá sa pri výpočte základu dane rozhodne uplatniť paušálne výdavky, uplatní tieto výdavky v súlade s § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov bez ohľadu na spôsob uplatňovania výdavkov v zahraničí, t. j. bez ohľadu na to, či v zahraničí tiež uplatnila paušálne výdavky alebo viedla účtovníctvo, oboje podľa predpisov príslušného štátu. V takom prípade zahrnie aj príjmy zo zdrojov v zahraničí do svojich celkových zdaniteľných príjmov po prepočte na eurá spôsobom uvedeným v § 31 ods. 2 zákona o dani z príjmov (nie je účtovnou jednotkou). Súčasne uvedie „zahraničné príjmy“ v evidencii vedenej podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov a uplatní výdavky vo výške 40 %, najviac do výšky 5 040 eur ročne, resp. 420 eur mesačne. Navyše si uplatní v preukázateľnej výške zaplatené poistné (aj platené v zahraničí). Podmienkou pre uplatnenie paušálnych výdavkov je splnenie podmienky, že nejde o „celoročného“ platiteľa DPH. Ak daňovník s neobmedzenou daňovom povinnosťou vykazuje v SR základ dane z vedeného účtovníctva, je povinný ho viesť a zostaviť účtovnú závierku za účtovnú jednotku ako celok podľa príslušných opatrení vydaných Ministerstvom financií SR. Každý účtovný prípad, ktorý sa uskutoční v zahraničí, je potrebné zaúčtovať podľa slovenských účtovných predpisov aj vtedy, ak bol zaúčtovaný v účtovníctve vedenom v zahraničí podľa predpisov príslušného štátu. Špecifickým prípadom je vedenie účtovníctva pri podnikaní v zahraničí prostredníctvom organizačnej zložky v zahraničí zriadenej fyzickou alebo právnickou osobou. Organizačná zložka slovenského zriaďovateľa v zahraničí je samostatným organizačným útvarom slovenskej osoby, nemá právnu subjektivitu a nie je ani samostatnou účtovnou jednotkou. Zákon č. 431/2002 z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a ani postupy účtovania nestanovujú osobitné postupy účtovania, ak si slovenská účtovná jednotka zriadi organizačnú zložku v zahraničí. V zmysle § 4 ods. 3 zákona o účtovníctve je účtovná jednotka povinná viesť účtovníctvo za účtovnú jednotku ako celok vrátane aktivít vykonávaných v zahraničí prostredníctvom organizačnej zložky. Z uvedeného vyplýva, že účtovníctvo organizačnej zložky je súčasťou účtovníctva zriaďovateľa. Aj v takomto prípade je potrebné zabezpečiť vedenie účtovníctva podľa slovenských predpisov za celú účtovnú jednotku (vrátane organizačnej zložky). Pritom za organizačnú zložku je povinnosť zabezpečiť vedenie účtovníctva podľa platných predpisov v zahraničí za tie skutočnosti, ktoré sa vzťahujú na organizačnú zložku. V účtovníctve vedenom v SR je nevyhnutné každý účtovný prípad zaúčtovaný organizačnou zložkou v zahraničí zaúčtovať podľa slovenských účtovných predpisov. V podvojnom účtovníctve pre podnikateľov sa na účtovanie vzťahov medzi zriaďovateľom a organizačnou zložkou zriadenou v zahraničí využíva účet 395 –vnútorné zúčtovanie, ktorý nemôže na konci roka vykazovať zostatok.
Do daňového priznania sa zahrnú príjmy zo zdrojov v tuzemsku, ako aj príjmy zo zdrojov v zahraničí bez ohľadu na to, či tieto príjmy boli v zahraničí zdanené. U fyzickej osoby sa v daňovom priznaní uvedú popri „podnikateľských“ príjmoch aj iné príjmy zo zdrojov v zahraničí, resp. len tieto príjmy (zo závislej činnosti, z kapitálového majetku, ostatné príjmy). Príjmy zo zdrojov v zahraničí sa uvádzajú po prepočítaní kurzom podľa § 31 zákona o dani z príjmov. Podľa § 31 ods. 1 zákona, ak je daňovník účtovnou jednotkou, na prepočet cudzej meny na eurá použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, platný ku dňu, ku ktorému je uplatnený daňovníkom v účtovníctve, ak zákon neustanovuje inak. Pri kúpe a predaji cudzej meny za eurá sa uplatní postup podľa § 24 ods. 3 zákona o účtovníctve.
Daňovník, ktorý nie je účtovnou jednotkou, postupuje podľa § 31 ods. 2 zákona. Na prepočet príjmov plynúcich zo zdrojov v zahraničí môže použiť:
– priemerný kurz za kalendárny mesiac, v ktorom bol poskytnutý príjem, alebo
– kurz platný v deň, v ktorom bol prijatý príjem v cudzej mene alebo bol pripísaný bankou alebo pobočkou zahraničnej banky, alebo
– ročný priemerný kurz za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa podáva priznanie, alebo
– priemer z priemerných mesačných kurzov za kalendárne mesiace, za ktoré sa podáva daňové priznanie, v ktorých daňovník poberal príjmy.
Druh a výšku príjmov dosiahnutých zo zdrojov v zahraničí rozpíše daňovník – fyzická osoba podľa krajín zdroja príjmu v oddieli „Miesto na osobitné záznamy daňovníka“, ktorý je súčasťou tlačív daňových priznaní typ A aj typ B.
Výdavky k príjmom zo zdrojov v zahraničí sa môžu uplatniť len podľa tuzemského zákona o dani z príjmov. Výdavky v cudzej mene sa prepočítajú na eurá rovnako ako príjmy. Organizačná zložka v zahraničí sa môže stať stálou prevádzkarňou podľa predpisov príslušného štátu, v prípade zmluvných štátov v súlade s príslušnou zmluvou o zamedzení dvojitého zdanenia. Ako to vyplýva z § 17 ods. 14 zákona o dani z príjmov, pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty stálej prevádzkarne umiestnenej v zahraničí na účely vykázania základu dane sa vychádza z výsledku hospodárenia podľa § 17 ods. 1 zákona o dani z príjmov, ktorý sa následne upraví podľa § 17až § 29 zákona. Súčasťou daňových výdavkov tejto stálej prevádzkarne môžu byť nielen len tie, ktoré vymedzuje § 19 zákona o dani z príjmov, ale aj výdavky (náklady), ktoré je daňovník povinný uhrádzať podľa zahraničných právnych predpisov. Výška týchto výdavkov je limitovaná rozsahom upraveným v právnych predpisoch platných v štáte, v ktorom je stála prevádzkareň umiestnená. Takýmito výdavkami môžu byť napr. poistné platené za zamestnancov, poistenie majetku stálej prevádzkarne, cestovné náhrady vyplácané zamestnancom stálej prevádzkarne za cesty vykonané pre účely tejto stálej prevádzkarne.
Od roku 2010 je súčasťou základu dane daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou aj daňová strata stálej prevádzkarne umiestnenej v zahraničí bez ohľadu na to, či je možné túto daňovú stratu odpočítať od základu dane podľa právnych predpisov platných v štáte, v ktorom je stála prevádzkareň umiestnená.

Zamedzenie dvojitého zdanenia
Na zamedzenie dvojitého zdanenia sa použije niektorá z metód podľa § 45 zákona o dani z príjmov a podľa príslušnej medzinárodnej zmluvy.
V zmysle § 45 ods. 1 a 3 zákona o dani z príjmov, ak plynú daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou príjmy zo štátu, s ktorým Slovenská republika uzavrela zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia, postupuje sa pri vylúčení dvojitého zdanenia podľa tejto zmluvy, t. j. uplatní sa metóda uvedená v zmluve (metóda zápočtu alebo metóda vyňatia). Metóda vyňatia príjmov sa uplatní aj vtedy, ak daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou plynú príjmy zo závislej činnosti:
- za prácu vykonávanú pre Európsku úniu a jej orgány, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie, alebo
- zo zdrojov v zahraničí zo štátu, s ktorým Slovenská republika nemá uzavretú zmluvu, a tieto príjmy boli v zahraničí preukázateľne zdanené,
- zo zdrojov v zahraničí zo štátu, s ktorým Slovenská republika má uzavretú zmluvu a tieto príjmy boli v zahraničí preukázateľne zdanené, ak je tento postup pre daňovníka výhodnejší.
Podotýkame, že možnosť použitia metódy vyňatia napriek tomu, že v zmluve je dohodnutá metóda zápočtu, sa môže uplatniť výhradne u príjmov zo závislej činnosti.
Pri metóde zápočtu dane sa daň zaplatená v druhom zmluvnom štáte započíta na úhradu dane. Zápočet dane môže byť najviac v sume, ktorá môže byť v druhom zmluvnom štáte vyberaná v súlade so zmluvou, pričom sa započíta najviac suma dane pripadajúca na príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí.
Základom dane z príjmov podliehajúcich zdaneniu v zahraničí sa na účely zápočtu dane rozumie základ dane vyčíslený u príjmov zo závislej činnosti podľa § 5 ods. 8 zákona o dani z príjmov (úhrn príjmov znížený o zaplatené sumy poistného vzťahujúce sa k týmto príjmom), u príjmov z podnikania (napríklad zo stálej prevádzkarne v zahraničí) rozdiel medzi zdaniteľnými príjmami zo zdrojov v zahraničí a daňovými výdavkami vyčíslený podľa § 17 ods. 14 zákona, u ostatných príjmov (napríklad úroky, licenčné poplatky) hrubý príjem.
Započítať možno iba daň vzťahujúcu sa na príjmy zahrnuté do základu dane za príslušné zdaňovacie obdobie. Na výpočet dane uznanej na zápočet slúžia v daňových priznaniach fyzických aj právnických osôb osobitné riadky priznania (u fyzických osôb), resp. samostatný riadok s pomocnou tabuľkou na výpočet (právnické osoby). Na prepočet dane zaplatenej v zahraničí na eurá sa použije ročný priemerný kurz za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa podáva priznanie (§ 31 ods. 4 zákona o dani z príjmov).
Uplatnenie metódy zápočtu je podmienené preukázaním, že predmetné príjmy boli v zahraničí zdanené. Zákon nevymedzuje spôsob a formu preukázania zdanenia príjmov v zahraničí, je na rozhodnutí daňovníka, akú formu preukázania tejto skutočnosti zvolí.
Spravidla sa táto skutočnosť preukazuje potvrdením vydaným zahraničným správcom dane (u príjmov zo závislej činnosti potvrdením zahraničného zamestnávateľa, výplatnými páskami). Ak daň zaplatená do štátneho rozpočtu v zahraničí je vyššia ako daňová povinnosť vypočítaná podľa zákona o dani z príjmov, rozdiel sa daňovníkovi nevráti, nakoľko táto daň neplynula do štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Ak daň zaplatená do štátneho rozpočtu v zahraničí je nižšia ako daňová povinnosť vypočítaná podľa zákona o dani z príjmov, daňovník je povinný v lehote na podanie daňového priznania doplatiť rozdiel.
Ak plynú daňovníkovi príjmy zo zdrojov v zahraničí, kde je iné zdaňovacie obdobie ako v Slovenskej republike a daňovník v lehote na podanie daňového priznania nemá doklad o zaplatení dane od správcu dane v zahraničí, uvedie v daňovom priznaní predpokladanú výšku príjmov plynúcich zo zahraničia a prislúchajúcu daň (§ 45 ods. 2 zákona). Ďalšou možnosťou je oznámiť daňovému úradu predĺženie lehoty na podanie daňového priznania v zmysle § 49 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov.
Podstatou metódy vyňatia je, že pre účely stanovenia daňovej povinnosti v štáte rezidencie sa príjem, základ dane alebo daňová strata dosiahnuté v zahraničí vynímajú zo zdanenia v Slovenskej republike. Výšku príjmov zo zdrojov v zahraničí je potrebné preukázať. Na uvedenie príjmov, resp. základov dane vynímaných zo zdanenia v Slovenskej republike sú v daňových priznaniach fyzických aj právnických osôb samostatné riadky.
Záver
Na webovom sídle finančnej správy www.financnasprava.sk je k dispozícii medzi informačnými materiálmi prehľad metód na elimináciu dvojitého zdanenia podľa jednotlivých zmluvných štátov pre príjmy zo závislej činnosti a ostatné príjmy, prehľad sadzieb dane podľa zmlúv na príjmy charakteru dividend, úrokov, licenčných poplatkov, ako aj prehľad zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených s jednotlivými štátmi.
Ing. Ivana Valterová

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 1/2015)
 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PAUŠÁLNE VÝDAVKY

Fyzická osoba mala po celý rok príjmy zo živnosti vykonávanej v Českej republike. Z príjmov prepočítaných na menu euro 21 400 eur si v súlade s českým zákonom o dani z príjmov uplatnila paušálne výdavky 80 %. Na Slovensku žiadne príjmy nemá. Musí podať na Slovensku daňové priznanie, keď boli príjmy zdanené v Českej republike?
Ak áno, môže si v daňovom priznaní podanom v SR uplatniť rovnaké paušálne výdavky?

Ak sa jedná o daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou v SR, má povinnosť podať v štáte svojej rezidencie (SR) daňové priznanie v súlade s § 32 ods. 1 zákona o dani z príjmov. V daňovom priznaní podanom v SR si môže uplatniť k príjmom dosiahnutých z podnikania v Českej republike len paušálne výdavky 40 %, v danom prípade len sumu 5 040 eur + zaplatené poistné. Pokiaľ je uvedená výška výdavkov nepostačujúca, môžu byť uplatnené výdavky z daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov alebo z vedeného účtovníctva podľa slovenských účtovných predpisov. Spôsob uplatnenia výdavkov by si mal daňovník zvážiť na začiatku roka, nakoľko v prípade vykázania základu dane z evidencie alebo z účtovníctva je potrebné preukázať okrem príjmov aj výdavky účtovnými dokladmi.

POVINNOSŤ ZAPLATIŤ DAŇ

Manželia v BSM prenajímajú dve nehnuteľnosti. Jedna nehnuteľnosť je nadobudnutá kúpou počas manželstva a druhá dedením jedného z manželov. Doteraz daň z príjmu z prenájmu nehnuteľností priznával jeden z manželov. V nájomnej zmluve sú ako prenajímateľ uvedení obaja. Iný príjem na území Slovenska nemajú, keďže trvale žijú a pracujú v inom štáte.
Je možné príjem z prenájmu oboch nehnuteľností rozdeliť medzi manželov?

Predpokladáme, že Českej republike vzniklo právo na zdanenie príjmov slovenského daňovníka v súlade so zmluvou o zamedzení dvojitého zdanenia (Oznámenie v Zb. zákonov pod č. 238/2003). Daňovníkovi však v Českej republike nevyšla po uplatnení výhod českého zákona o dani z príjmov povinnosť platiť daň. V daňovom priznaní podanom v SR mu vyjde po uplatnení nezdaniteľných častí základu dane a metódy zápočtu povinnosť zaplatiť daň. Je povinný túto daň zaplatiť?

ÚHRN PRÍJMOV

Fyzická osoba poberala časť roka príjem zo závislej činnosti vykonávanej na území SR od slovenského zamestnávateľa a časť roka pracovala u českého zamestnávateľa na území ČR. Ako daňovník s neobmedzenou daňovou povinnosťou je povinná podať v SR po skončení roka daňové priznanie typ A. Oznámením podaným správcovi dane do konca marca si predĺžila lehotu na podanie priznania do konca septembra.
V daňovom priznaní uvedie úhrn príjmov od slovenského zamestnávateľa a od českého zamestnávateľa a úhrn poistného zamestnanca uhradeného z týchto príjmov. Príjmy a poistné z ČR sa prepočítajú na eurá jedným zo spôsobov uvedených v § 31 ods. 2 zákona o dani z príjmov. Základ dane vypočítaný osobitne z príjmov z ČR sa vyjme zo zdanenia napriek tomu, že podľa zmluvy s Českou republikou je na zamedzenie dvojitého zdanenia dohodnutá metóda zápočtu. Predmetom zdanenia v SR tak budú iba príjmy zo závislej činnosti zo zdroja na území SR.

Ing. Ivana Valterová


(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 1/2015)

 

 
 
P6 AKTUAL
Čiastka 101/2014
330/2014 Nález
Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 11/2013 z 22. októbra 2014 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovení § 62 ods. 1 písm. a) a c), § 62 ods. 3 v časti písm. a) bodov 1 a 3 a písm. b) bodov 1 a 3 a § 62 ods. 6 písm. a) a c) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 324/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
331/2014 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 8/2013 zo 17. septembra 2014 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 28 ods. 2 druhej vety zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov s čl. 131 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky

Čiastka 102/2014
332/2014 Rozhodnutie
predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí
333/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
334/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov

Čiastka 103/2014
335/2014 Zákon
o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
336/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov
337/2014 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o financovaní geologických prác
338/2014 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje vzor ponukového listu

Čiastka 104/2014
339/2014 Vyhláška
Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú ustanovenia zákona o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov
340/2014 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. marca 2009 č. 10548/2009-OL, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o záchrannej zdravotnej službe v znení výnosu z 9. júla 2010 č. 14016/2010-OL
341/2014 Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v oblasti civilného letectva

Čiastka 105/2014
342/2014 Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve v súvislosti so schémami oddelených priamych platieb

 
 


Vedúci pracovník

 
Komplikované vzťahy v práci manažéra

VLASTNÝ NÁZOR VERSUS MANAŽÉRSKA ROLA
Manažér sa často ocitá v situácii, kedy musí zastávať a presadiť smerom nadol názor, o správnosti ktorého nie je úplne presvedčený. Niektorí manažéri túto úlohu príliš nezvládajú. Predstupujú pred svojich podriadených a hovoria: „Budeme to musieť urobiť, lebo vedenie to nariadilo, ale ja s tým nesúhlasím a chápem, že ani vám sa to nepáči.“ Manažér je ale firmou platený za to, že zastáva svoju manažérsku rolu a musí sa občas aj vzdať vlastného názoru, ak sa nezhoduje s firemným smerovaním. Plniť manažérsku rolu je potrebné vedieť, neznamená to žiť v pretvárke, ale plniť zadanie, za ktoré je manažér platený. Ideálne je, keď je jeho osobnosť v súlade s tým, čo vyžaduje firma, ale nie vždy je to jednoznačné.
Z manažérskej roly by manažér nemal „vypadnúť“ ani po pracovnej dobe, kedy bude pred podriadenými na teambuildingu nadávať na firemné procesy. Ak sú jeho manažérska osobnosť a rola, ktorú v podniku má zastávať, v dlhodobom nesúlade, je čestnejšie a jednoduchšie z podniku odísť a nájsť si také pracovné miesto, kde tieto dva aspekty nebudú v neustálom konflikte (Hroník, 2008). Je náročné vystupovať v drese firmy a pritom vnútorne mať iný názor. Niektorí manažéri to zvládajú s prehľadom, iných to vnútorne trápi a destabilizuje, mnohí zmenia prácu pri prvom takomto vnútornom konflikte. Iní svoj nesúlad dávajú najavo navonok, čo nie je správne – akoby sa spoločným nadávaním na „tých hore“ (majiteľov, akcionárov, riaditeľa) chceli priblížiť k svojim podriadeným. Takéto správanie im ale z dlhodobého hľadiska v zásade len ohrozí autoritu.

POLITICKÉ TAKTIKY - v prípade niektorých vzťahov v podniku je možné hovoriť až o politickom správaní. Pod pojmom politika alebo politické správanie vo firme vnímame činnosti či taktiky, ktorými sa ľudia v organizáciách snažia získať moc nad rámec svojej riadiacej a rozhodovacej právomoci.
Cieľom získania tejto moci je presadenie určitých osobných alebo skupinových záujmov. Pojem „politika“ je vo vzťahu k správaniu manažérov a zamestnancov spravidla chápaný ako niečo negatívne. Sledovanie osobných alebo ďalších záujmov môže viesť ale k tomu, že osoby konajú spôsobom, ktorý je pre firmu buď prospešný alebo škodlivý. To či politiku vo firme treba chápať pozitívne alebo negatívne, závisí na tom, ako sú jej nástroje využívané. Ako uvádza Urban (2003), v istom zmysle je politické správanie dokonca nevyhnutné. Väčšina manažérov a zam
Tendencie k politickému správaniu bývajú silnejšie spravidla vtedy, ak vo firme vládne vyššia súťaživosť, ak sú dôsledky prípadného úspechu alebo neúspechu pre zamestnancov závažné, a ak sú právomoci vo firme rozdelené medzi pomerne veľa osôb, kedy je potrebné vytvárať isté koalície.
Politické správanie môže silnieť aj v dôsledku nedostatku potrebných zdrojov, nedostatku dôvery alebo v prípade vzájomnej spolupráce, pri ktorej nemá nikto nad ostatnými rozhodovaciu právomoc. K politickým nástrojom alebo taktikám, ktoré ľudia v organizáciách používajú na zvyšovanie svojej moci a na dosahovanie osobných alebo iných cieľov, patria najčastejšie pochvala a uznanie, sľuby, presviedčanie, prizvanie ku konzultácii, tvorba koalície, získavanie sponzorov, alebo tiež útoky voči ostatným zamestnancom. Efektívnosť jednotlivých politických nástrojov a ich kombinácia je rôzna a jej zvolenie závisí od osobnosti zamestnanca, firemnej kultúry i situácie, v ktorej sa momentálne firma nachádza.

POCHVALA A UZNANIE – v prípade, ak majú zamestnanci relatívne malú právomoc tak sa ju snažia častokrát zvýšiť priazňou ostatných prostredníctvom pochvaly a uznania. Túto taktiku bežne používajú zamestnanci, ktorí sa snažia získať priazeň svojho nadriadeného, najčastejšie verejnou podporou jeho názorov, blahoželaním k jeho úspechom a podobne. Pochvala a uznanie prispievajú k posilneniu osobnej moci na základe mechanizmu sociálnej reciprocity – tendencia oplatiť osobe určité správanie správaním podobným. Avšak príliš intenzívne využívanie tohto nástroja môže u osoby, voči ktorej je používané, vyvolať až nechuť či odpor, okrem iného aj z dôvodu, že daná osoba nemá záujem sa sociálne zaväzovať. U osoby, ktorá túto taktiku príliš využíva, môže viesť až ku zníženiu vážnosti u ostatných a posmechu. Štúdie správania manažérov, ktoré boli vykonané v niekoľkých veľkých firmách preukázali, že používanie pochvaly a uznania ako nástroja na ovplyvňovanie správania ich nadriadených nebolo jednoznačne efektívne. Chce to špeciálny typ nadriadeného, ktorý si na to potrpí vo veľkej miere.

PRESVIEDČANIE A SĽUBY – ovplyvňovanie ostatných na základe ich presviedčania, vysvetľovania, že určitý postup je logicky najlepší, prichádza do úvahy hlavne u zamestnancov s uznávanými znalosťami a schopnosťami. Osobe, ktorá je schopná dobre argumentovať v prospech určitej činnosti sa môže podariť získať pre plnenie svojich cieľov väčšie množstvo firemných zdrojov.
Výskumy ukázali, že efektívne prevedené presviedčanie spájajúce racionálne a emocionálne prvky, patrí k najefektívnejším politickým taktikám, nielen preto, že je chápané ako sociálne prijateľné, ale aj z dôvodu, že úspech pri presviedčaní ostatných posilňuje osobný kredit osoby ako odborníka.

KONZULTOVANIE PROBLÉMOV – osobnú moc v organizácii je možné zvýšiť aj tým, že ostatných vhodným spôsobom prizveme napríklad k plánovaniu určitej stratégie, projektu alebo k rozhodovaniu o jeho podobe. Takéto prizvanie osoby vo fáze prípravy alebo rozhodovania spravidla vedie k jej podpore výsledného plánu alebo rozhodnutia. Táto taktika sa však môže častokrát stať kontraproduktívna – a to vtedy, ak má prizvanie osôb a ich participácia na tvorbe plánu alebo rozhodnutí len formálny alebo iluzórný charakter. Osoby, ktoré sa domnievali, že budú do rozhodovania skutočne zahrnuté, a pritom boli prizvané len formálne, vo väčšine prípadov nebudú výsledný plán podporovať.

TVORBA KOALÍCIE – formovanie koalícií, skupín vytvorených k dosiahnutiu určitého cieľa, patrí k základným politickým nástrojom vo firme. Koalície môžu mať organizovaný charakter i neformálnu podobu. Základnou taktikou neformálnych koalícií je poskytovanie služieb ostatným. Výskumy vo firmách ukázali, že schopnosť vytvoriť koalíciu alebo neformálnu sieť vzťahov môže často prinášať väčšie právomoci ako vysoká pozícia vo formálnej štruktúre firmy. Medzi častý problém koalícií patrí skutočnosť, že osoby, ktoré ich tvoria, spravidla nemajú rovnaké ciele. V prípade, že nemôžu zamestnanci nájsť dostatočné množstvo spojencov s rovnakými cieľmi, môžu ako variant klasickej koalície vytvoriť skupinu spojencov, ktorí sa vo svojich cieľoch podporujú navzájom, vždy výmenou za podporu cieľov ostatných. S touto formou koalície sa často stretávame napríklad pri rozhodovaní o prijatí nových osôb do rôznych organizačných útvarov firmy.

ZÍSKANIE SPONZORA – ak chce niekto v organizácii presadiť nejakú myšlienku alebo získať dodatočné zdroje, môže svoje šance na úspech zlepšiť tým, že nájde spojenca alebo „sponzora“ vo firemnom vedení. Sponzor je manažér, ktorý verí určitej myšlienkem alebo odporúčaniu a používa svoju riadiacu alebo politickú moc na ich podporu. Na základe presviedčania a apelovania na jeho hodnoty môže dotyčný vrcholového manažéra presvedčiť o tom, že jeho myšlienka je dobrá a že v prípade jej podpory si manažér môže upevniť svoju vlastnú pozíciu.

ÚTOKY PROTI OSTATNÝM – medzi taktiky politického správania vo firme patrí i snaha získať si väčšiu moc prostredníctvom ostatných zamestnancov. Táto stratégia je založená na princípe zhoršenia postavenia ostatných a na tomto základe zvýšenia postavenia vlastného. To sa spravidla prejavuje v tendencii znižovať a bagatelizovať úspechy ostatných a upozorňovať na ich chyby. Alternatívou je obviňovanie ostatných za vlastné chyby. U manažérskych pozícií nemusia útoky prichádzať len od manažérov na rovnakej úrovni, ale aj od ich podriadených. V prípade používania útokov proti ostatným vo väčšom rozsahu to môže viesť až k ohrozeniu fungovania firmy ako celku. Odhalenie tejto stratégie môže u osoby, ktorá ju použije, viesť nielen k zníženiu kredibility, ale aj k zníženiu ochoty ostatných členov s ňou spolupracovať.

DEŠTRUKTÍVNE SPRÁVANIE - vzhľadom k častému zameraniu na dosiahnutie osobných cieľov môže mať politické správanie v organizácii, hlavne pri značnom rozšírení, pre firmu ako celok deštruktívne dôsledky. Zamestnanci sa v jeho dôsledku môžu zapliesť do trvalých konfliktov. Väčšinu svojich kreatívnych síl môžu venovať snahe získať moc a hromadiť zdroje na úkor ostatných. Príliš veľký sklon k politickej taktike tak môže ľahko prerásť do situácie, kedy sa správanie zamestnancov dostáva do rozporu so základnými princípmi efektívneho fungovania organizácie, tímovej práce, racionálneho využívania zdrojov, spolupráce s jednotlivými oddeleniami a podobne. Úlohou manažéra je prijať opatrenia na prevenciu deštruktívnych prejavov politického správania v organizácii. V prípade, že k nim dôjde, je úlohou manažéra ich rýchlo ukončiť. V dôsledku toho treba byť pozorný voči prejavom rizikového politického správania a odstraňovať podmienky, ktoré ich podporujú.

PREVENCIA DEŠTRUKTÍVNEJ POLITIKY – manažér by mal predovšetkým sám poskytovať dobrý príklad hlavne v tom, že dáva jasne najavo svoju snahu dosahovať firemné ciele a spolupracovať pritom s ostatnými zamestnancami.
K obmedzovaniu negatívneho politického správania a konfliktov, ktoré k nemu vedú, slúžia jasne stanovené ciele a požiadavky, racionálne odmeňovanie, hlavne jednoznačný vzťah medzi výkonom a odmenou. Menší sklon k deštruktívnemu politickému správaniu vzniká spravidla v prípade, že majú zamestnanci a manažéri dostatočné právomoci k tomu, aby jednali konštruktívne. V organizácii, v ktorej sú zamestnancom delegované väčšie legitímne právomoci, majú zamestnanci i menšiu potrebu získavať moc inými, politickými prostriedkami. K obmedzeniu politického správania slúži tiež otvorená komunikácia so zamestnancami a organizačná kultúra, ktorá zapája zamestnanca do rozhodovania.

LIKVIDÁCIA NEGATÍVNEJ POLITIKY
Jednou zo základných ciest k likvidácii deštruktívnej politiky je aktívna úloha manažéra pri riadení neformálnych koalícií. Manažéri by mali mať vedomosť o tom, ku ktorým neformálnym skupinám ich zamestnanci patria, kto tieto neformálne skupiny vedie, aké sú ich ciele a či sú tieto ciele v súlade s cieľmi organizácie.
ZÁVER
V prípade, že manažér zistí, že zamestnanec sa zapája do deštruktívnych činností, mal by sa snažiť ho od tohto správania odhovoriť. Najefektívnejšie je zamestnanca s touto otázkou priamo konfrontovať a jeho deštruktívne správanie s ním prediskutovať medzi štyrmi očami. Ak tento rozhovor zamestnancovo správanie nezmení, mal by manažér zamestnanca o dôsledkoch nežiaduceho správania informovať a ak bude jeho negatívna politická taktika naďalej pokračovať, siahnuť i k disciplinárnym opatreniam.
Mgr. Monika Rolková, PhD.

Použitá literatúra
HRONÍK, F.: Manažerská integrita. Brno:


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
December 2014
1. 12. - pondelok Daň z príjmov splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za október 2014 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za október 2014
Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v októbri 2014, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
8. 12. - pondelok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za november 2014 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za november 2014
15. 12. - pondelok Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
22. 12. - pondelok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v novembri 2014 49 790 €
29. 12. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za november 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie kontrolného výkazu k DPH za november 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za november 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za november 2014 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za november 2014
31. 12. – streda Daň z príjmov splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za november 2014 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti november 2014
Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
- splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 660 €
Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v novembri 2014, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za november 2014
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za november 2014
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za november 2014 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
zánik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH


Január 2015
Daň z príjmov 15. 1. – štvrtok odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2014
DPH 20. 1. - utorok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2014 49 790 €
26. 1. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie kontrolného výkazu k DPH za december 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie kontrolného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
podanie daňového priznania k DPH za december 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za 4. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
splatnosť DPH za december 2014 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
splatnosť DPH za 4. štvrťrok 2014 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane 26. 1. – pondelok podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2014 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
Poistné 8. 1. – štvrťrok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za december 2014 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za december 2014
do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2014

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 1.12. 2.12. 3.12. 4.12. 5.12. 8.12. 9.12. 10.12. 11.12. 12.12.
USA americký dolár USD 1,2469 1,2424 1,2331 1,2311 1,2362 1,2258 1,2369 1,2392 1,2428 1,245
Japonsko japonský jen JPY 147,62 148,08 147,2 147,64 149,03 148,45 148,02 147,33 147,2 147,41
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 27,626 27,605 27,623 27,616 27,635 27,611 27,618 27,618 27,633 27,59
Dánsko dánska koruna DKK 7,4401 7,4406 7,4411 7,44 7,4399 7,4401 7,4403 7,4397 7,4387 7,437
V. Británia anglická libra GBP 0,7927 0,7936 0,7862 0,7861 0,7881 0,7845 0,79015 0,78975 0,7927 0,7925
Maďarsko maďarský forint HUF 306,43 306,93 306,72 306,9 307,25 306,55 305,75 307,21 308,14 308,93
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Poľsko poľský zlotý PLN 4,1782 4,1637 4,1598 4,1614 4,1628 4,1611 4,1602 4,1619 4,1798 4,1735
Rumunsko rumunský leu RON 4,4335 4,4288 4,4268 4,429 4,4321 4,4425 4,4393 4,443 4,4508 4,4673
Švédsko švédska koruna SEK 9,2562 9,2795 9,2713 9,2747 9,299 9,3058 9,3004 9,3276 9,3575 9,37
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2028 1,204 1,2032 1,2035 1,2021 1,2023 1,2021 1,2024 1,2012 1,201
Nórsko nórska koruna NOK 8,6745 8,697 8,656 8,721 8,8105 8,7975 8,8105 8,8765 9,006 9,119
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,6758 7,6755 7,6755 7,6753 7,674 7,67 7,6655 7,668 7,674 7,674
Rusko ruský rubeľ RUB 65,2758 66,267 65,375 65,7875 66,3305 65,6218 66,986 67,2763 68,6459 71,4175
Turecko turecká líra TRY 2,7673 2,7655 2,7572 2,7556 2,766 2,7946 2,794 2,8 2,8153 2,8523
Austrália austrálsky dolár AUD 1,4681 1,472 1,462 1,4692 1,4765 1,4789 1,4903 1,4846 1,5056 1,5056
Brazília brazílsky real BRL 3,1991 3,1875 3,1534 3,1728 3,1832 3,1777 3,2238 3,2105 3,2593 3,3071
Kanada kanadský dolár CAD 1,4213 1,4125 1,4034 1,3998 1,4085 1,4027 1,4166 1,4186 1,4281 1,4417
Čína čínsky jüan CNY 7,6742 7,6413 7,5752 7,5777 7,6055 7,5666 7,6549 7,6526 7,6916 7,7049
Hongkong hongkongský dolár HKD 9,6691 9,6348 9,5597 9,544 9,5823 9,5013 9,5889 9,6059 9,6348 9,6517
Indonézia indonézska rupia IDR 15317,53 15272,2 15167,74 15157,92 15220,71 15153,97 15271,39 15298,55 15384 15579,32
India indická rupia INR 77,3564 76,8834 76,2179 76,2063 76,3786 75,9015 76,6415 76,9233 77,5644 77,7677
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1381,4 1382,24 1373,85 1373,54 1377,79 1367,65 1370,84 1369,94 1368,53 1372,22
Mexiko mexické peso MXN 17,3472 17,4172 17,362 17,3743 17,499 17,6331 17,809 17,8541 18,0523 18,5119
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,272 4,2705 4,2505 4,2454 4,2911 4,2815 4,3049 4,3088 4,3385 4,3502
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,5838 1,5884 1,5884 1,5888 1,5928 1,6037 1,6102 1,6034 1,5892 1,5946
Filipíny filipínske peso PHP 55,869 55,649 55,018 54,846 55,123 54,776 55,119 55,25 55,262 55,41
Singapur singapurský dolár SGD 1,6285 1,6242 1,6149 1,6187 1,6293 1,6201 1,63 1,6263 1,6323 1,6307
Thajsko thajský baht THB 40,958 40,825 40,511 40,518 40,717 40,515 40,731 40,658 40,792 40,824
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 13,7542 13,7499 13,7793 13,7641 13,8773 14,1223 14,1656 14,243 14,3385 14,4769
Izrael izraelský šekel ILS 4,8818 4,9255 4,9219 4,9109 4,8945 4,8957 4,8645 4,878 4,8575 4,8569

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca č. 4/2015 (IX/2014)
  • Zákon o BOZP - úplné znenie zákona s komentárom
  • Zákon o ERP - úplné znenie zákona s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 12/2014 (XII/2014)
  • Archivácia účtovnej agendy podľa zákona o účtovníctve - Ing. Ivana Hudecová
  • Archivácia mzdovej agendy z pohľadu zamestnávateľa - Ing. Marta Boráková

Verejná správa – (VS), č. 12/2014 (XII/2014)
  • Použitie podielu zaplatenej dane – Ing. Ivana Valterová
  • Podávanie súhrnného výkazu po 1. 10. 2014 – Ing. Ján Mintál

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 12/2014 (XII/2014)
  • Pružný pracovný čas – Mgr. Martina Kovalčíková
  • Hmotná zodpovednosť zamestnanca - JUDr. Jana Žulová, PhD.

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 12/2014 (XII/2014)
  • Zákon o miestnych daniach novela - Ing. Ján Mintál
  • Prerušované odpisovanie v JÚ – Ing. Jarmila Strählová

1 000 riešení, č. 12/2014 (XII/2014)
  • Zákon o ERP, Koniec roka v účtovníctve
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce
  • Mzdy a odvody


PRIPRAVUJEME

Poradca č. 5/2015 (XII/2014)
  • Zákon o DPH s komentárom

Poradca č. 6-7/2015 (XII/2014)
  • Zákon o dani z príjmov s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2015 (XII/2014)
  • DPH komplexne
  • Úprava základu dane

Verejná správa – (VS), č. 1/2015 (XII/2014)
  • Právne postavenie starostov obcí
  • Práva pacientov

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2015 (XII/2014)
  • Úprava minimálnej mzdy pre rok 2015
  • Zamestnanec s odvodovou úľavou
  • Výkon sociálnej práce

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.1/2015 (XII/2014)
  • Prerušované odpisovanie PÚ
  • Nové tlačivá pre závislú činnosť na rok 2015

1 000 riešení, č. 1/2015 (XII/2014)
  • Zákon o dani z príjmov, Obchodný zákonník
  • Právo a podnikateľ
  • Účtovníctvo
  • ZDP, DPH
  • Zákonník práce

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Novela zákona o ZDP
Od 1.januára 2015 nadobudne účinnosť rozsiahla novela zákona o dani z príjmov. Zmeny, ktoré prináša sú orientované na konsolidáciu verejných financií, posilňovanie daňovej spravodlivosti ale aj na podporu podnikateľských subjektov rozvíjajúcich vlastný výskum a vývoj. Ďalšou zásadnou novinkou sú rozsiahle zmeny v odpisovaní hmotného majetku. Čím je limitovaná vstupná cena osobného automobilu? Aké iné zmeny nás čakajú?

Zákon o dani z príjmov - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6-7/2015 (A5,cca 400 str.)


Aktualizácia I/7 - úplné znenie zákona
Aktualizácia I/7(A5, 136 str.)


Zákon o dani z príjmov - novela - príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 1/2015 (A5, 88 str.)




BALÍČEK Novela zákona o ZDP obsahuje:
Poradca 6-7/2015 + Aktualizácia I/7 + 1000 riešení 1/2015

Cena balíčka je 13,90 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,70 €.
Ušetríte 4,20 €.


Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Zmeny v účtovníctve po novom
Od 1. 1. 2015 vstupuje do platnosti zákon o účtovníctve. Zmeny, ktoré nadobudnú účinnosť sa týkajú hlavne zatriedenia účtovných jednotiek do skupín podľa veľkosti. Kedy je účtovná jednotka povinná zmeniť zatriedenie do inej veľkostnej skupiny? Čo patrí do čistého výnosu? Kto je subjekt verejného záujmu? Nielen na tieto otázky odpovieme účtovníkom, ekonómom, daňovým poradcom, audítorom v našich publikáciách.

Novela zákona o účtovníctve platná o 1. 1. 2015 - príspevok
mesačník DUO 1/2015 (A5, 80 str.)


Zákon o účtovníctve - úplné znenie zákona<
Aktualizácia I/7(A5, 136 str.)


Zákon o účtovníctve - príspevok
mesačník DUVaP 1/2015 (A5, 176.)




BALÍČEK Zmeny v účtovníctve po novom obsahuje:
DUO 1/2015 + Aktualizácia I/7 + DÚVaP 1/2015

Cena balíčka je 14,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 10 €.
Ušetríte 4,30 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page