Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 22/2010

23. 10. 2010

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual v legislatíve 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Kocka zo zbierky zákonov 
 Povedali múdri 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     Téma novín a Čitatelia sa pýtajú odborníci odpovedajú sú zamerané na Zákon o konkurze a reštrukturalizácii. Nikto nevie či sa niekedy neocitne v nepríjemnej situácii týkajúcej sa konkurzu.
     Prinášame mnohé informácie nielen z podnikateľského sveta. Okrem iného vás oboznámime aj s tým, čo, kedy platiť.
     Prajeme vám aby ste vždy vedeli, kedy hovoriť a kedy radšej mlčať ako o tom píšeme v rubrike Povedali múdri.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk


V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON O KONKURZE A REŠTRUKTURALIZÁCII - Téma novín

 
ZÁKON O KONKURZE A REŠTRUKTURALIZÁCII

PREDMET ZÁKONA A ZÁKLADNÉ ZÁSADY
§ 1
Tento zákon upravuje riešenie úpadku dlžníka speňažením majetku dlžníka a kolektívnym uspokojením jeho veriteľov alebo postupným uspokojením veriteľov dlžníka spôsobom dohodnutým v reštrukturalizačnom pláne; zákon upravuje aj riešenie hroziaceho úpadku dlžníka a oddlženie fyzickej osoby.

Komentár
V tomto ustanovení je vymedzený predmet úpravy. Účelom konkurzného a reštrukturalizačného konania je ekonomické a právne vyriešenie majetkových problémov PO alebo FO, ktorej úpadok hrozí, alebo je z ekonomického pohľadu už nefunkčná. Konkurz je právom upravené riešenie úpadku dlžníka a reštrukturalizácia je právom upravené riešenie úpadku, ale aj hroziaceho úpadku dlžníka. Pojem hroziaci úpadok nie je v zákone bližšie určený, ale v rámci reštrukturalizačného konania necháva zákon vyriešenie otázky, či úpadok hrozí alebo nie, na odborné posúdenie správcu, ktorý vypracováva reštrukturalizačný posudok.
Inštitút oddlženia zmierňuje dopad konkurzu na dlžníka, ktorý je FO. U PO - podnikateľov podľa § 68 ods. 4 Obchodného zákonníka dochádza k výmazu spoločnosti z obchodného registra ak po ukončení konkurzného konania nezostane v spoločnosti žiaden majetok, alebo ak bol konkurz zrušený z dôvodu, že majetok úpadcu nestačí na úhradu pohľadávok proti podstate, výdavkov a odmeny správcu konkurznej podstaty.
Tiež vtedy, ak návrh na vyhlásenie konkurzu bol zamietnutý pre nedostatok majetku. Výmazom spoločnosti z obchodného registra táto zaniká - a teda zaniká aj možnosť vymáhať voči nej dlhy. Naproti tomu, skončenie konkurzného konania voči FO, či už z dôvodu nedostatku majetku alebo po splnení rozvrhového uznesenia nezbavuje túto osobu povinnosti splácať nezaniknuté dlhy. Tejto povinnosti môže byť FO - dlžník zbavený inštitútom oddlženia. Takúto možnosť však majú len tí dlžníci - FO, ktorých majetok postačoval v konkurze minimálne na úhradu pohľadávok proti podstate (§ 166 ods. 2).


§ 2
Tento zákon sa nevzťahuje na usporiadanie majetkových pomerov dlžníka, ktorým je štát, štátna rozpočtová organizácia, štátna príspevková organizácia, štátny fond, obec, vyšší územný celok alebo iná osoba, za ktorej všetky záväzky zodpovedá alebo ručí štát. Tento zákon sa nevzťahuje ani na usporiadanie majetkových pomerov dlžníka, ktorým je Národná banka Slovenska, Fond ochrany vkladov alebo Garančný fond investícií.

Komentár
Ustanovenie zužuje osobnú pôsobnosť zákona tak, že vyníma z jeho pôsobnosti štát a presne vymedzené subjekty. V praxi to znamená, že aj v prípade podania návrhu by súd na tieto subjekty nemohol začať konkurzné ani reštrukturalizačné konanie. Na tom nič nemení ani skutočnosť, že by tieto subjekty boli platobne neschopnými alebo predlženými dlžníkmi.
Čiastočné obmedzenie pôsobnosti zákona je dané aj podľa § 176 ods. 3, podľa ktorého nemožno hroziaci úpadok slovenskej finančnej inštitúcie, ktorou je banka, inštitúcia elektronických peňazí so sídlom v SR, zdravotná poisťovňa, poisťovňa alebo zaisťovňa, alebo pobočky zahraničnej finančnej inštitúcie riešiť reštrukturalizáciou podľa tretej hlavy tohto zákona. Reštrukturalizácia týchto subjektov sa uskutočňuje v rámci nútenej správy podľa osobitných predpisov. To platí aj pre subjekty uvedené v § 176 ods. 5.
Tiež v zmysle § 109 ods. 3 môže dlžník riešiť svoj úpadok prostredníctvom reštrukturalizácie podľa tohto zákona len vtedy, ak vykonáva podnikateľskú činnosť. To znamená že riešenie úpadku formou reštrukturalizácie nie je možné uskutočniť u osôb, ktoré nevykonávajú podnikateľskú činnosť. To platí tak pre FO, ako aj PO.
Podľa tohto zákona tiež nie je možné riešiť úpadok dlžníkov, ktorí nespadajú pod právomoc slovenských súdov (§ 181 ods. 2 ZKR, zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom).
Podľa § 205 nie je možné aplikovať tento zákon v období od 1. apríla do 30. septembra kalendárneho roka na dlžníka hospodáriaceho na poľnohospodárskej pôde.


(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 4/2011 od kolektívu autoriek)

SPRÁVNA EXEKÚCIA

Konkurzné konanie zamestnávateľa a pracovnoprávne nároky

OZNAMOVACIE POVINNOSTI V SÚVISLOSTI S KONKURZNÝM KONANÍM - zamestnávateľ, predbežný správca konkurznej podstaty alebo správca konkurznej podstaty sú povinní:
  • písomne informovať zástupcov zamestnancov, a ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, priamo zamestnancov o platobnej neschopnosti zamestnávateľa do 10 dní od jej vzniku ( § 22 ods.1 ZP),
  • oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa do 8 dní od jej vzniku,
  • oznámiť príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne všetky informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia,
  • potvrdiť zamestnancovi nároky z pracovnoprávneho vzťahu,
  • potvrdiť správnosť požadovaných údajov na tlačive Sociálnej poisťovne a doručiť ho príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne do 10 pracovných dní od doručenia tlačiva Sociálnou poisťovňou.
Zamestnanec je povinný zamestnávateľovi, predbežnému správcovi konkurznej podstaty alebo správcovi konkurznej podstaty na ich žiadosť oznámiť všetky informácie potrebné v súvislosti s potvrdením nárokov z pracovnoprávneho vzťahu podľa zákona o sociálnom poistení (§ 22 ods.1 ZP).

USPOKOJENIE NÁROKOV V KONKURZNOM KONANÍ - vzhľadom na to, že v konkurznom konaní ide o pracovnoprávne nároky, oprávneným subjektom týchto nárokov sú samotní zamestnanci. Z toho vyplýva, že sa na nich vzťahujú tie časti zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v z.n.p., ktoré upravujú právne postavenie, práva a povinnosti konkurzných veriteľov (sú napr. oprávnení nahliadať do zoznamov prihlásených pohľadávok, ktoré vyhotovuje správca).
Ak bol na zamestnávateľa vyhlásený konkurz a zamestnanci majú voči nemu pracovné nároky, zamestnanci môžu ako veritelia prihlásiť svoje pohľadávky voči zamestnávateľovi na súde, ktorý vyhlásil konkurz.
Mzdy alebo platy zamestnancov zamestnávateľa (úpadcu) a ďalšie nároky zamestnancov úpadcu z pracovnoprávnych zmlúv alebo dohôd o prácach uzatvorených mimo pracovného pomeru, sú pohľadávkami proti podstate. Pohľadávky proti podstate uspokojuje správca z výťažku zo speňaženia majetku dotknutej podstaty podľa poradia ich splatnosti. Ak sú v rovnaký deň splatné viaceré pohľadávky proti dotknutej podstate, ktoré nie je možné uspokojiť v celom rozsahu, uspokoja sa pomerne. Správca zodpovedá veriteľovi pohľadávky proti podstate (teda v tomto prípade zamestnancovi) za škodu, ktorá mu vznikne tým, že jeho pohľadávka proti podstate nebola riadne a včas uspokojená, ibaže preukáže, že postupoval s odbornou starostlivosťou. Je potrebné si však uvedomiť, že účelom konkurzu je uspokojenie pohľadávok všetkých veriteľov pomerne. A aj keď zamestnanci sú jedným z veriteľov, nemôžu očakávať, že od vysoko zadlženého podniku dostanú peniaze v plnej výške. Nároky sa v konkurze dajú uspokojiť len vtedy, ak ich je z čoho uspokojiť.
USPOKOJOVANIE NÁROKOV DÁVKOU GARANČNÉHO POISTENIA - pracovnoprávne nároky zamestnancov sa uspokojujú dávkami garančného poistenia, ak sa stal zamestnávateľ platobne neschopný a nemôže uspokojiť nároky tohto zamestnanca. Nárok na dávku garančného poistenia má zamestnanec, ktorý je alebo bol v pracovnoprávnom vzťahu u zamestnávateľa, ktorý sa stal platobne neschopný a neuspokojoval nároky zamestnanca z pracovnoprávneho vzťahu, ktorým je:
  • pracovný pomer,
  • dohoda o vykonaní práce,
  • dohoda o brigádnickej práci študentov,
  • dohody o pracovnej činnosti,
  • pracovný vzťah člena družstva k družstvu.
Zamestnávateľ, predbežný správca konkurznej podstaty alebo správca konkurznej podstaty, ktorí sú v zmysle § 234 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p. povinní oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa do 8 dní od jej vzniku, predkladajú za týmto účelom tlačivo "Oznámenie zamestnávateľa o vzniku platobnej neschopnosti" nachádzajúce sa na internetovej stránke Sociálnej poisťovne (http://www.socpoist.sk/481/1191s?<=sk). Zamestnávateľ sa považuje za platobne neschopného, ak bol podaný návrh na vyhlásenie konkurzu. Dňom vzniku platobnej neschopnosti zamestnávateľa je deň doručenia návrhu na vyhlásenie konkurzu príslušnému súdu. Po vyplatení dávky garančného poistenia sa zamestnávateľ stáva dlžníkom Sociálnej poisťovne a Sociálna poisťovňa sa stáva veriteľom dlžníka.
Nárok na výplatu dávky garančného poistenia vznikne splnením podmienok ustanovených zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p., splnením podmienok nároku a podaním žiadosti o jej priznanie. Zamestnanci majú nárok na úhradu nasledujúcich nárokov:
  • nárok na mzdu a náhradu za čas pracovnej pohotovosti,
  • nárok na príjem plynúci členovi družstva z pracovného vzťahu k družstvu,
  • nárok na odmenu dohodnutú v dohode o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru,
  • nárok na náhradu mzdy za sviatky a pri prekážkach v práci,
  • nárok na náhradu mzdy za dovolenku, na ktorú vznikol nárok počas kalendárneho roka, v ktorom vznikla platobná neschopnosť zamestnávateľa, ako aj za predchádzajúci kalendárny rok,
  • nárok na odstupné, ktoré patrí zamestnancovi pri skončení pracovného pomeru,
  • nárok na náhradu mzdy pri okamžitom skončení pracovného pomeru,
  • nárok na náhradu mzdy pri neplatnom skončení pracovného pomeru,
  • nároky cestovných, sťahovacích a iných výdavkov, ktoré vznikli pri plnení pracovných povinností, - nárok na náhradu vecnej škody v súvislosti s pracovným úrazom alebo chorobou z povolania,
  • nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca podľa osobitného predpisu,
  • súdne trovy v súvislosti s uplatnením nárokov z pracovného pomeru zamestnanca na súde z dôvodu zrušenia zamestnávateľa vrátane trov právneho zastúpenia.
Zamestnanec nemá nárok na dávku garančného poistenia, ak pracovnoprávny vzťah uzatvoril po vzniku platobnej neschopnosti zamestnávateľa, ak bol na platobnú neschopnosť zamestnávateľa písomne upozornený.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 11/201 Ing. Dušana Dobšoviča)

 

 
 
P6 aktual v legislatíve

 
ZBIERKA ZÁKONOV:

Čiastka číslo 152/2010 zo dňa 14. 10. 2010
398/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o minimálnych požiadavkách na kurz prvej pomoci a kurz inštruktora prvej pomoci
399/2010 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy, minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra
400/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Maďarskej republiky o zastupovaní pri vydávaní víz
401/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zlatých zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 100 eur s tematikou Svetové kultúrne dedičstvo – Drevené chrámy v slovenskej časti karpatského oblúka

Čiastka číslo 153/2010 zo dňa 15. 10. 2010
402/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 246/2006 Z. z. o minimálnom množstve pohonných látok vyrobených z obnoviteľných zdrojov v motorových benzínoch a motorovej nafte uvádzaných na trh Slovenskej republiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 304/2008 Z. z.

Čiastka číslo 154/2010 zo dňa 28. 10. 2010
403/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
404/2010 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje percento zvýšenia dôchodkovej dávky v roku 2011
405/2010 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. mája 2010 č. MF/10054/2010-32, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku finančných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice
406/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Moldavskej republiky o rozvojovej spolupráci Príloha k čiastke 154 – k oznámeniu č. 406/2010 Z. z.

Čiastka číslo 155/2010 zo dňa 28. 10. 2010
407/2010 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia zamestnaní

Čiastka číslo 156/2010 zo dňa 29. 10. 2010
408/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy
409/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o sumách vianočného príspevku v roku 2010
410/2010 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o organizácii poskytovania zdravotnej starostlivosti v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
411/2010 Opatrenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa opatrenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 620/2008 Z. z. o úprave dispozičných oprávnení správcov majetku štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pri nakladaní s majetkom štátu
412/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky k Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa z 19. októbra 1996 o doplnení zoznamu zmluvných strán Príloha k čiastke 156 – k oznámeniu č. 412/2010 Z. z.

Čiastka číslo 157/2010 zo dňa 30. 10. 2010
413/2010 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 130/2010 Z. z.

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

FINANČNÝ SPRAVODAJCA
Číslo 9/2010 zo dňa 27.10.2010

Problematika rozpočtová
31. Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 18. augusta 2010 č. MF/021218/2010-421, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov

Problematika štátnej pokladnice
32. Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. októbra 2010 č. MF/021352/2010-32, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. mája 2010 č. MF/10054/2010-32, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku finančných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice

Problematika daňová
33. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/25757/2010-722 o aktualizácii poučenia na vyplnenie daňového priznania k dani z motorových vozidiel

Problematika cenová - vyššie územné celky
34. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Košický samosprávny kraj: Cenový výmer č. 7/2010
(Zdroj: www.epi.sk)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
ZDAŇOVACIE OBDOBIE A PODÁVANIE DP V KONKURZNOM KONANÍ

S.r.o. vstúpila do konkurzu v júni 2008. Konkurz nebol ukončený do 31. 12. 2009. Z uvedeného vyplýva, že správca konkurznej podstaty mal podať DP za uvedené daňové obdobie. Spoločnosť je naďalej v konkurznom konaní.
Bude správca povinný podať DP za rok 2010?
Otázky zdaňovacieho obdobia a podávania DP spoločností, u ktorých bol podaný návrh na konkurz, sú predmetom ustanovení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. Zdaňovacie obdobie daňovníka, na ktorého bol vyhlásený konkurz, sa začína dňom vyhlásenia konkurzu a končí sa dňom zrušenia konkurzu. Ak konkurz nebol zrušený do 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom bol na daňovníka vyhlásený konkurz, končí sa toto zdaňovacie obdobie 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom bol na daňovníka vyhlásený konkurz. Ak konkurz nebol zrušený do 31. decembra druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom bol na daňovníka vyhlásený konkurz, až do zrušenia konkurzu je zdaňovacím obdobím kalendárny rok. Ak sa konkurz zruší v priebehu kalendárneho roka, končí sa zdaňovacie obdobie dňom zrušenia konkurzu. Po zrušení konkurzu zdaňovacie obdobie sa začína dňom nasledujúcim po zrušení konkurzu a končí sa 31. decembra kalendárneho roka, v ktorom bol zrušený konkurz.
Prakticky to teda znamená, že ak s. r. o. vstúpila do konkurzu v júni 2008 a toto konanie nebolo ukončené do 31. 12. 2009, končí sa týmto dňom prvé zdaňovacie obdobie v procese konkurzného konania. Za toto obdobie bolo potrebné podať DP. V ďalších rokoch, pokiaľ nedôjde k ukončeniu konkurzu, DP sa podáva každoročne.
V daňovom konaní v čase od vyhlásenia konkurzu do jeho zrušenia stáva sa jeho účastníkom správca konkurznej podstaty namiesto daňového subjektu. V tomto čase v zmysle zákona o správe daní a poplatkov správca konkurznej podstaty sa považuje za daňový subjekt. Vzťahujú sa na neho všetky ustanovenia tohto zákona aj ďalších daňových zákonov, ktoré upravujú práva a povinnosti daňového subjektu. DP, daňové doklady a iné písomnosti, ktoré majú význam pre určenie práv a povinností daňového subjektu alebo iných osôb, ktoré sú vystavené namiesto daňového subjektu, považujú sa za doklady vystavené daňovým subjektom.

VÝMENA SPRÁVCU KONKURZNEJ PODSTATY

Správca konkurznej podstaty nedostatočne chráni záujmy veriteľov, preto chcú veritelia podať návrh na jeho výmenu.
Aký je správny postup pri výmene správcu konkurznej podstaty?
V súčasnosti zákon o konkurze a vyrovnaní umožňuje aj veriteľom navrhnúť zbavenie správcu konkurznej podstaty jeho funkcie. Ustanoviť nového správcu je možné schôdzou konkurzných veriteľov nezávisle na vôli a činnosti súdu a to za podmienok definovaných v § 36 spomínaného právneho predpisu.
Schôdza veriteľov sa uznesie o výmene správcu tým, že návrh na ustanovenie konkrétnej osoby za nového správcu schváli nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných veriteľov zistených pohľadávok. Ak je návrhov na výmenu správcu viac, začína sa hlasovať od návrhu veriteľa s najvyšším počtom hlasov. Ak je návrh prijatý, o ďalších návrhoch sa nehlasuje. Ak nie je podaný žiadny návrh, k výmene správcu nedochádza. Zákon nevyžaduje žiadnu ďalšiu osobitnú procedúru na potvrdenie pôvodného správcu vo funkcii. Na prvej schôdzi možno správcu vymeniť bez dôvodu, neskôr už len z dôvodov taxatívne vymenovaných v § 36 ods. 1 písm. a) alebo b) zákona o konkurze a reštrukturalizácii.
Uvedený zákon nespája zánik funkcie pôvodného správcu a vznik funkcie nového s uznesením schôdze. K odvolaniu pôvodného a ustanoveniu nového správcu dochádza až na základe jedného uznesenia súdu. S uznesením schôdze o výmene správcu je spojené zákonné obmedzenie rozsahu činnosti doterajšieho správcu len na najnutnejšie úkony. Schôdza veriteľov môže rozsah oprávnení pôvodného správcu presne špecifikovať.
Takáto právna úprava zrovnoprávňuje veriteľov v tom zmysle, že umožňuje podať návrh na výmenu správcu každému veriteľovi. Nezáleží na tom, akým počtom hlasov disponuje. Tým, že na prijatie návrhu stačí jednoduchá väčšina hlasov a nie je potrebné aby s návrhom súhlasila aj väčšina prítomných veriteľov, sú zvýhodnení veritelia s najväčšími pohľadávkami. Takouto úpravou je tak umožnené prijať rozhodnutie o výmene správcu aj na základe vôle jedného veriteľa, ktorý disponuje dostatočným počtom hlasov. Na vyváženie zákon dáva možnosť aj malým veriteľom obrátiť sa na súd, ak by rozhodnutie veriteľského výboru bolo v rozpore so spoločnými záujmami.

NUTNOSŤ PRIHLÁSENIA POHĽADÁVOK PRI POVOLENEJ REŠTRUKTURALIZÁCII

Dlžníkovi bola povolená reštrukturalizácia. U dlžníka má firma otvorenú staršiu pohľadávku (spred reštrukt.), ktorú postupne uhrádzal započítavaním svojich faktúr, nakoľko firma využíva jeho služby.
Aký postup je správny: 1. Prihlásiť zvyšok pohľadávky do reštrukturalizácie a potom už bude uhrádzaná v zmysle zákona o konkurze a reštrukturalizácii? 2. Neprihlásiť zvyšok pohľadávky, naďalej využívať služby dlžníka a postupne ju zápočtami vyrovnať?
Začatie reštrukturalizačného konania má tieto účinky:
  • dlžník je povinný obmedziť výkon svojej činnosti na bežné právne úkony; iné právne úkony dlžníka podliehajú súhlasu správcu, ktorý vypracoval posudok,
  • pre pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou, nemožno začať konanie o výkon rozhodnutia alebo exekučné konanie na majetok patriaci dlžníkovi; už začaté konania o výkon rozhodnutia alebo exekučné konania sa prerušujú,
  • pre zabezpečenú pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou, nemožno začať ani pokračovať vo výkone zabezpečovacieho práva na majetok patriaci dlžníkovi,
  • druhá zmluvná strana nemôže vypovedať zmluvu uzatvorenú s dlžníkom alebo od nej odstúpiť pre omeškania dlžníka s plnením, na ktoré druhej zmluvnej strane vznikol nárok pred začatím reštrukturalizačného konania; vypovedanie zmluvy alebo odstúpenie od zmluvy z tohto dôvodu je neúčinné,
  • zmluvné dojednania umožňujúce druhej zmluvnej strane vypovedať zmluvu uzatvorenú s dlžníkom alebo od nej odstúpiť z dôvodu reštrukturalizačného konania alebo konkurzného konania sú neúčinné,
  • pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou, nemožno voči dlžníkovi započítať.
Právo uplatňovať svoje nároky počas reštrukturalizácie majú len veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným zákonom č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov prihlásili svoje pohľadávky. Ak sa tieto nároky v reštrukturalizácii riadne a včas neuplatnia prihláškou, právo vymáhať tieto nároky voči dlžníkovi v prípade potvrdenia reštrukturalizačného plánu súdom zaniká. Reštrukturalizačný plán je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených (t.j. účastníkov plánu, ktorým ako veriteľ ste aj vy), ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka.
Po potvrdení plánu súdom je plán záväzný pre všetkých účastníkov plánu. Zverejnením uznesenia o potvrdení plánu v Obchodnom vestníku zaniká právo veriteľov, ktorí riadne a včas podľa tohto zákona neprihlásili svoje pohľadávky, vymáhať tieto pohľadávky voči dlžníkovi, ako aj riadne a včas neprihlásené zabezpečovacie práva vzťahujúce sa na majetok dlžníka; to platí rovnako aj pre podmienené pohľadávky, ktoré mali byť uplatnené prihláškou. Je teda nevyhnutné, aby ste v zákonom stanovenej lehote a v zákonom stanovenej forme prihlásili svoje pohľadávky (viď § 121 a 122 zákona o konkurze a reštrukturalizácii).

SÚPIS MAJETKU

Správca pri každom vyhlásení konkurzu na dlžníka je povinný vyhotoviť súpis majetku dlžníka, aby mohli byť vyplatené pohľadávky veriteľov.
Aké náležitosti musia byť uvedené v súpise majetku?
Zákon podrobne ustanovuje náležitosti, ktoré musia byť uvedené v súpise majetku vyhotovenom správcom. Každá samostatne existujúca vec, právo alebo iná majetková hodnota sa zapisuje ako samostatná položka súpisu. Výnimku tvoria veci nepatrnej hodnoty, ktoré sa do súpisu nezapisujú jednotlivo, ale ako súbory. Otázku posúdenia, čo je možné považovať za vec nepatrnej hodnoty zákon osobitne neupravuje. Všeobecne je možné dôjsť k záveru, že nepatrnou hodnotou je taká, ktorá je nepatrná v porovnaní s priemerným zárobkom v danom čase. Toto ustanovenie umožňuje aj taký výklad, že to, či ide o nepatrnú hodnotu možno vyvodiť zo vzťahu hodnoty konkrétnej veci k celkovej hodnote majetku podstát. V každom prípade takáto úprava môže v praxi priniesť absurdné situácie napr. v konkurznej podstate sa nachádzajú výrobky v hodnote, ktorá nie je nepatrná avšak ide o výrobky rovnakého druhu - napr. 100 ks, rovnakého výrobku po 200 €. Je absurdné spísať tento majetok tak, že sa vytvorí 100 súpisových zložiek majetku. Vykonávacia vyhláška č. 655/2005 Z. z. (ďalej len "vyhláška") v znení účinnom od 1. 7. 2010 ukladá správcovi viesť súpis majetku podstát v prehľadnej písomnej forme, pričom údaje zapisované do súpisu ustanovuje zákon ako aj samotná vyhláška v § 38. V konaniach, v ktorých bol podaný návrh na vyhlásenie konkurzu do 1.07.2010 je nutné každú samostatnú položku zapísať na samostatný list súpisu, ktorých vzory a príloh k nim sú uvedené v prílohe č. 6 vyhlášky.
Majetok nepatrnej hodnoty, ktorý však majetkovú hodnotu má nemožno nezapísať do súpisu a je potrebné ho dostatočne špecifikovať tak, aby bol zápis dosť konkrétny pre účely speňažovania majetku. Zápis majetku totiž oprávňuje správcu na jeho speňažovanie.


(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 10/2010)

 

 
 
KOCKA ZO ZBIERKY ZÁKONOV

 
SEPTEMBER 2010

PRINÁŠAME PREHĽAD PRÁVNYCH PREDPISOV, KTORÉ VYŠLI V ZBIERKE ZÁKONOV V MESIACI SEPTEMBER 2010

DOPRAVA

Stavebný a technický poriadok dráh

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku dráh
Čiastka: 135          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Upravuje podrobnosti o technicko-bezpečnostnej skúške stavieb, stavebno-technických požiadavkách na projektovanie dráh, na ich výstavbu a prevádzku, technických parametroch dráh.

Dopravný poriadok dráh

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 351/2010 Z. z. o dopravnom poriadku dráh
Čiastka: 136          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Poskytuje informácie o prevádzkovaní jednotlivých druhov dráh a ich súčastí, prevádzkovaní dopravy na dráhach, zostavovaní a obsahu cestovného poriadku vo verejnej osobnej doprave, prevádzke, technicko-bezpečnostnej skúške a technických prehliadkach dráhových vozidiel, náležitostiach licencie, žiadosti na začatie konania o povolenie na prevádzkovanie dráhy.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Zákon o ovzduší

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 356/2010 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší
čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Rieši problematiku veľkých, stredných a malých zdrojov a ich kategorizáciu, stacionárne zdroje a nové stacionárne zdroje, uvádza zoznam znečisťujúcich látok, pre ktoré sa ustanovujú emisné limity, technické požiadavky a všeobecné podmienky prevádzkovania stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia vrátane lehôt a podmienok ich platnosti.

Znečisťovanie ovzdušia

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 357/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na vedenie prevádzkovej evidencie a rozsah ďalších údajov o stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Ustanovuje požiadavky na vedenie prevádzkovej evidencie o stacionárnom zdroji znečisťovania ovzdušia, rozsah ďalších údajov oznamovaných obvodnému úradu životného prostredia o stacionárnom zdroji, o jeho emisiách a o dodržiavaní emisných limitov a emisných kvót.

Monitorovanie emisií organických rozpúšťadiel

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 358/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú emisné limity, technické požiadavky a všeobecné podmienky prevádzkovania zdrojov a ich zariadení, v ktorých sa používajú organické rozpúšťadlá, a monitorovanie ich emisií
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Ustanovuje pre stacionárne zdroje a ich zariadenia používajúce organické rozpúšťadlá emisné limity, technické požiadavky a všeobecné podmienky prevádzkovania, lehoty a podmienky ich platnosti, spôsob a požiadavky na zisťovanie a preukazovanie množstva vypúšťaných prchavých organických zlúčenín.

Používanie organických rozpúšťadiel

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 359/2010 Z. z. o požiadavkách na obmedzovanie emisií prchavých organických zlúčenín unikajúcich pri používaní organických rozpúšťadiel v regulovaných výrobkoch
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely
Ustanovuje zoznam farieb, lakov a výrobkov s obsahom organických rozpúšťadiel určených na povrchovú úpravu vozidiel a objektov, ako sú stavby, konštrukcie, budovy, ich príslušenstvo a armatúry, hraničné hodnoty pre najvyšší obsah prchavých organických zlúčenín.

Kvalita ovzdušia

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 360/2010 Z. z. o kvalite ovzdušia
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Ustanovuje limitné a cieľové hodnoty, ako aj dlhodobé ciele pre ozón, indikátor priemernej expozície pre častice PM2,5, národný cieľ zníženia expozície pre častice PM2,5, záväzok zníženia koncentrácie expozície pre častice PM2,5, kritické úrovne znečistenia ovzdušia pre vybrané znečisťujúce látky a termíny ich dosiahnutia, medze tolerancie a podmienky ich uplatňovania, početnosť prekročenia limitnej hodnoty.

Prevádzkovanie stacionárnych zdrojov

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 361/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky a všeobecné podmienky prevádzkovania stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia prevádzkujúcich zariadenia používané na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu a spôsob a požiadavky na zisťovanie a preukazovanie údajov o ich dodržaní
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Ustanovuje technické a všeobecné podmienky prevádzkovania stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia prevádzkujúcich skladovacie zariadenia, plniace zariadenia a mobilné zásobníky používané na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu z jedného distribučného skladu do iného distribučného skladu.

Kvalita palív a vedenie evidencie

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 362/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na kvalitu palív a vedenie prevádzkovej evidencie o palivách
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Ustanovuje požiadavky na kvalitu tuhých fosílnych palív a palív z nich vyrobených, ktoré sú určené na spaľovanie v zariadeniach na spaľovanie palív s menovitým tepelným príkonom do 0,3 MW, kvapalných ropných palív, kvapalných a plynných palív.

Znečisťovania ovzdušia

Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 363/2010 Z. z. o monitorovaní emisií, technických požiadaviek a všeobecných podmienok prevádzkovania zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí
Čiastka: 140          Účinnosť: 15. 9. 2010

Účel novely:
- Monitorovanie emisií zo stacionárnych zdrojov a kvality ovzdušia v ich okolí, spôsob a požiadavky na zisťovanie a preukazovanie množstva vypúšťaných znečisťujúcich látok.

ZDRAVOTNÍCTVO

Zdravotná klasifikácia

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 369/2010 Z. z., ktorou sa upravujú kritériá určenia zdravotnej klasifikácie na výkon štátnej služby colníka
Čiastka: 42          Účinnosť: 1. 10.2010

Účel novely:
- Kritériá určenia zdravotnej klasifikácie na výkon štátnej služby colníka s prihliadnutím na choroby, poškodenia na zdraví následkom úrazu a príbuzné zdravotné problémy.

ŠTÁTNA SPRÁVA

Organizácia vlády a štátnej správy

Zákon č. 372/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
Čiastka: 143          Účinnosť: 1. 11. 2010

Účel novely:
Prichádza k osamostatneniu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Ministerstva životného prostredia SR s novými kompetenciami.

PRÁCA

Služby zamestnanosti

Zákon č. 373/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Čiastka: 143          Účinnosť: 9. 9. 2010

Účel novely:
- Reaguje na tohtoročné škody spôsobené povodňami. Zavádza sa príspevok na podporu zamestnanosti na realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie. Citovaný predpis novelizuje i zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov

OSTATNÉ

Hazardné hry

Zákon č. 374/2010 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisovo zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa
Čiastka: 143          Účinnosť: 30. 9. 2010

Účel novely:
- Prevádzkovateľ hazardných hier, ktorým je národná lotériová spoločnosť, je povinný uhradiť mimoriadny odvod do štátneho rozpočtu vo výške 40 000 000 €. Zabezpečuje sa vykonávanie opatrení na ochranu pred povodňami a na zabezpečovanie základných životných potrieb obyvateľov oblastí postihnutých povodňami.

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
HOVORIŤ, ČI MLČAŤ

To, čo sa dá povedať, sa dá povedať jasne a o čom človek nevie hovoriť, o tom sa musí mlčať.
Ludwig Wittgenstein

Ak ti raz bude ľúto, že si neprehovoril, potom tisíckrát budeš ľutovať, že si nemlčal
Afer

Ak chceš byť múdrym, nauč sa rozumne spytovať, pozorne počúvať, pokojne odpovedať,
a keď nemáš čo povedať, prestaň hovoriť.
Johann Kaspar Lavater

Je veľké nešťastie, keď člověk nemá dosť ducha, aby hovoril dobre, a nemá dosť rozumu, aby mlčal.
Jean de La Bruyere

Jediné, čo je horšie, ako keď sa o človeku hovorí, je keď sa o ňom vôbec nehovorí.
Oscar Wilde

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
25. 10. - pondelok
DPH - podanie daňového priznania k DPH za september 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
- splatnosť DPH za september 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
- splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2010 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2010

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

2. 11. - utorok
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
- podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za tretí štvrťrok 2010
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €

8. 11. - pondelok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2010 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity znížená zo 4,75 % na 2 % z jej vymeriavacieho základu)

30. 11. - utorok
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 12.10. 13.10. 14.10. 15.10. 18.10. 19.10.
americký dolár USD 1,383 1,396 1,41 1,409 1,39 1,386
japonský jen JPY 113,35 114,23 114,43 114,28 113 113,16
lev BGN 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956
česká koruna CZK 24,524 24,47 24,44 24,515 24,536 24,52
dánska koruna DKK 7,457 7,457 7,457 7,456 7,458 7,457
estónska koruna EEK 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647
anglická libra GBP 0,874 0,881 0,879 0,878 0,875 0,881
maďarský forint HUF 273,85 273,45 273,63 274,18 276,63 276,89
litovský litas LTL 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453
lotyšský lats LVL 0,709 0,71 0,71 0,71 0,709 0,71
poľský zlotý PLN 3,964 3,955 3,908 3,905 3,923 3,936
rumunský leu RON 4,274 4,277 4,28 4,277 4,282 4,298
švédska koruna SEK 9,246 9,266 9,234 9,223 9,287 9,335
švajčiarsky frank CHF 1,33 1,335 1,339 1,342 1,336 1,341
nórska koruna NOK 8,124 8,135 8,07 8,092 8,15 8,169
chorvátska kuna HRK 7,325 7,331 7,328 7,336 7,337 7,33
ruský rubeľ RUB 41,68 42,006 42,319 42,565 42,358 42,29
turecká líra TRY 1,966 1,972 1,976 1,981 1,975 1,978
austrálsky dolár AUD 1,408 1,413 1,415 1,414 1,409 1,416
brazílsky real BRL 2,311 2,324 2,321 2,337 2,327 2,339
kanadský dolár CAD 1,402 1,4 1,409 1,417 1,419 1,422
čínsky jüan CNY 9,231 9,302 9,378 9,357 9,233 9,209
hongkongský dolár HKD 10,735 10,832 10,942 10,93 10,781 10,753
indonézska rupia IDR 12365,2 12461,72 12574,79 12530,82 12412,48 12386,04
indická rupia INR 61,785 62,08 62,214 62,132 61,675 61,543
juhokórejský won KRW 1561,58 1564,83 1564,26 1564,64 1553,51 1561,31
mexické peso MXN 17,236 17,29 17,402 17,458 17,371 17,261
malajzijský ringgit MYR 4,3 4,317 4,347 4,344 4,304 4,308
novozélandský dolár NZD 1,833 1,841 1,854 1,857 1,844 1,849
filipínske peso PHP 60,477 60,733 60,944 60,847 60,142 60,121
singapurský dolár SGD 1,808 1,818 1,825 1,824 1,809 1,813
thajský baht THB 41,437 41,79 42,014 42,015 41,546 41,452
juhoafrický rand ZAR 9,557 9,577 9,564 9,583 9,57 9,651

Názov meny Mena 20.10. 21.10. 22.10. 25.10. 26.10. 27.10.
americký dolár USD 1,386 1,402 1,393 1,403 1,391 1,38
japonský jen JPY 112,59 113,65 113,18 113,21 113,11 112,78
lev BGN 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956
česká koruna CZK 24,503 24,54 24,626 24,51 24,618 24,663
dánska koruna DKK 7,458 7,458 7,458 7,458 7,458 7,459
estónska koruna EEK 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647
anglická libra GBP 0,882 0,89 0,887 0,893 0,877 0,872
maďarský forint HUF 275,58 274,5 275,35 273,53 274,6 275,04
litovský litas LTL 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453
lotyšský lats LVL 0,71 0,71 0,71 0,71 0,71 0,709
poľský zlotý PLN 3,959 3,952 3,97 3,932 3,935 3,95
rumunský leu RON 4,307 4,315 4,301 4,268 4,275 4,276
švédska koruna SEK 9,312 9,268 9,257 9,199 9,303 9,332
švajčiarsky frank CHF 1,336 1,349 1,353 1,362 1,356 1,364
nórska koruna NOK 8,159 8,139 8,143 8,094 8,12 8,145
chorvátska kuna HRK 7,332 7,341 7,337 7,341 7,342 7,345
ruský rubeľ RUB 42,695 43,003 42,451 42,471 42,288 42,317
turecká líra TRY 1,981 1,991 1,99 1,985 1,979 1,983
austrálsky dolár AUD 1,415 1,421 1,42 1,411 1,411 1,419
brazílsky real BRL 2,32 2,352 2,359 2,389 2,367 2,355
kanadský dolár CAD 1,426 1,43 1,43 1,429 1,425 1,421
čínsky jüan CNY 9,22 9,321 9,279 9,342 9,269 9,221
hongkongský dolár HKD 10,76 10,881 10,82 10,889 10,793 10,71
indonézska rupia IDR 12389,96 12520,42 12457,54 12485,42 12410,75 12340,46
indická rupia INR 61,501 62,084 62,103 62,24 61,985 61,472
juhokórejský won KRW 1566,02 1576,39 1571,8 1565,89 1558,32 1561,75
mexické peso MXN 17,276 17,313 17,242 17,233 17,247 17,185
malajzijský ringgit MYR 4,327 4,353 4,339 4,341 4,308 4,296
novozélandský dolár NZD 1,849 1,864 1,864 1,862 1,855 1,85
filipínske peso PHP 60,149 60,552 60,375 60,347 60,064 59,646
singapurský dolár SGD 1,812 1,819 1,814 1,812 1,805 1,797
thajský baht THB 41,486 41,859 41,722 41,883 41,611 41,402
juhoafrický rand ZAR 9,628 9,662 9,688 9,693 9,634 9,712

Názov meny Mena 28.10. 29.10. 1.11. 2.11. 3.11.
americký dolár USD 1,386 1,386 1,393 1,402 1,401
japonský jen JPY 112,57 111,87 111,94 113,18 113,67
lev BGN 1,956 1,956 1,956 1,956 1,956
česká koruna CZK 24,63 24,598 24,533 24,5 24,497
dánska koruna DKK 7,458 7,456 7,457 7,456 7,455
estónska koruna EEK 15,647 15,647 15,647 15,647 15,647
anglická libra GBP 0,87 0,869 0,867 0,875 0,87
maďarský forint HUF 273,25 271,76 270,75 270,75 272
litovský litas LTL 3,453 3,453 3,453 3,453 3,453
lotyšský lats LVL 0,71 0,71 0,71 0,71 0,71
poľský zlotý PLN 3,965 3,982 3,97 3,955 3,933
rumunský leu RON 4,27 4,266 4,283 4,288 4,298
švédska koruna SEK 9,316 9,361 9,277 9,323 9,324
švajčiarsky frank CHF 1,367 1,371 1,376 1,377 1,376
nórska koruna NOK 8,15 8,192 8,146 8,203 8,208
chorvátska kuna HRK 7,342 7,347 7,347 7,344 7,343
ruský rubeľ RUB 42,55 42,752 42,899 43,156 43,189
turecká líra TRY 1,987 1,989 1,987 1,983 1,977
austrálsky dolár AUD 1,416 1,422 1,409 1,402 1,406
brazílsky real BRL 2,374 2,364 2,369 2,387 2,371
kanadský dolár CAD 1,42 1,415 1,416 1,417 1,414
čínsky jüan CNY 9,267 9,244 9,333 9,361 9,356
hongkongský dolár HKD 10,75 10,747 10,796 10,866 10,862
indonézska rupia IDR 12382,71 12383,89 12424,86 12511,26 12497,56
indická rupia INR 61,67 61,52 61,887 62,17 62,124
juhokórejský won KRW 1557,32 1557,9 1556,66 1559,75 1555,48
mexické peso MXN 17,194 17,154 17,195 17,242 17,216
malajzijský ringgit MYR 4,309 4,309 4,307 4,326 4,323
novozélandský dolár NZD 1,846 1,828 1,813 1,815 1,809
filipínske peso PHP 59,726 59,741 59,739 59,847 59,472
singapurský dolár SGD 1,799 1,797 1,799 1,806 1,805
thajský baht THB 41,516 41,509 41,59 41,774 41,694
juhoafrický rand ZAR 9,745 9,683 9,75 9,744 9,681

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 4/2011
  • Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - s komentárom

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 11/2010
  • Modelová zmluva - medzinárodné zdaňovanie

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 11/2010
  • Reklama a daň z príjmov
  • Vzdelávacie služby oslobodené od DPM
  • Časové rozlišovanie v PÚ
  • Rozhodné právo v zahraničných obchodných vzťahoch

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 11/2010
  • Zamestnávanie mladistvých
  • Spoločníci a konatelia
  • Ochranná známka

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 11/2010
  • Zákon o službe zamestnanosti
  • PP projekt versus klasická verejná zakázka
  • Daň za lesné pozemky

1 000 riešení - mesačník, č. 10/2010
  • Konkurz a reštrukturalizácia
  • DPH, účtovníctvo
  • Zákonník práce
  • ZDP v praxi
  • Mzdy a odvody

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 5/2011 (XI/2010)
  • Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady s komentárom

DÚVaP č. 12/2010 (XI/2010)
  • Registrácia k DPH v tuzemsku
  • Súhrnný výkaz
  • Ostatné príjmy u daňovníka
  • Dotácie
  • Cestovné náhrady

DUO č. 12/2010 (XI/2010)
  • Vianočný príspevok v roku 2010 - téma
  • Dôchodkové dávky - zvýšenie v roku 2011
  • Škody na hmotnom majetku
  • Základ dane pre účely DPH
  • Pohľadávky ako zúčtovacie vzťahy
  • Prijaté a poskytnuté dary - účtovanie v JÚ
  • Zamestnanecká prémia za rok 2010
  • Minimálna mzda od januára 2011 - téma

PaM č. 12/2010 (XI/2010)
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Aprobačný poriadok zamestnávateľa
  • Nevyplatenie mzdy - okamžité skončenie pracovného pomeru
  • Pozastavenie prevádzkovania živnosti

1000 riešení č. 11/2010 - (XI/2010)
  • Exekúcie
  • Právo a podnikateľ
  • Pracovnoprávne vzťahy

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
KONKURZ A REŠTRUKTURALIZÁCIA
Stáva sa, že zamestnávateľ sa dostane do platobnej neschopnosti a restane zamestnancom vyplácať mzdy. Ak sa vyhlási konkurz, môžu si zamestnanci v rámci konkurzného konania uplatňovať svoje nároky ako veritelia. Vyhlásením konkurzu sa zo zákona zasahuje do niektorých existujúcich právnych vzťahov úpadcu. Viac sa dočítate v našich publikáciách.

  • Zákon o konkurze a reštrukturalizácii – s komentárom
    Medzinárodné vzťahy - príspevok
    mesačník Poradca 4/2011 (A5, 272 str.)
    cena: 4,52 €
  • Konkurzné konanie zamestnávateľa a pracovnoprávne nároky - príspevok
    mesačník PaM 11/2010 (A4, 88 str.)
    cena: 5,74 €
  • Obchodný zákonník - úplné znenie
    zákony do vrecka (A6, 296 str.)
    cena: 2,10 €
  • Zákony II/2010
    zborník zákonov (A5, 680 str.)
    cena: 3,58 €


BALÍČEK KONKURZ A REŠTRUKTURALIZÁCIA,
so zľavou 40 % obsahuje: Poradca 4/2011- zadarmo + PaM 11/2010 + Obchodný zákonník - zadarmo + Zákony I/2010
cena: 9,54 €

BALÍČEK DANE
Výsledkom začiatku podnikania alebo neúspešného zdaňovacieho obdobia je mnohokrát vykázanie daňovej straty. Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľnosti vám prináša mesačník 1000 riešení. Mnoho ďalších prospešných informácii pre ekonómov, audítorov a účtovníkov prináša balíček dane.

  • Zmeny v podielovej dani - príspevok
    Medzinárodné vzťahy - príspevok
    mesačník DUO 10/2010 (A4, 80 str.)
    cena: 6,70 €
  • Možnosti daňovej optimalizácie - príspevok
    mesačník DÚVaP 10/2010 (A5, 152 str.)
    cena: 4,44 €
  • Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľností – riešenia problémov z praxe
    mesačník 1000 riešení 92010 (A5, 72 str.)
    cena: 2,33 €
  • Zákony I/2010
    (A5, 680 str.)
    cena: 3,80 €


BALÍČEK DANE,
so zľavou 30 % obsahuje: DUO 10/2010 + DÚVaP 10/2010 + 1000 riešení 9/2010 + Zákony I/2010 - zadarmo
cena: 10,80 €

Publikácie si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, 0904 370 556, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

NEPREHLIADNITE
Jedinečná možnosť objednať si zborníky Zákony 2010 s 40 % zľavou z pôvodnej ceny.

  • Zborník Zákony I – daňové, účtovné …
    Daň z príjmov; Daň z pridanej hodnoty; Spotrebné dane; Cestovné náhrady; Zákon o účtovníctve; Euro; Poplatky.
    cena: 3,80 €
  • Zborník Zákony II – obchodné, občianske …
    Obchodný zákonník; Občiansky zákonník; Občiansky súdny poriadok; Konkurz a reštrukturalizácia; Exekučný poriadok;
    Živnostenský zákon; Trestný zákon
    cena: 3,80 €
  • Zborník Zákony III – sociálne, zdravotné …
    Zákonník práce; Zákon o minimálnej mzde; Zákon o sociálnej pomoci; Sociálne poistenie; Zdravotné poistenie;
    Sociálne zákony; Zákon o inšpekcii práce
    cena: 3,80 €
  • Zborník Zákony IV – stavebné pozemkové … …
    Stavebný zákon; Katastrálny zákon; Stavebné výrobky; Nájom bytov; Vlastníctvo bytov; Vlastníctvo pôdy;
    Autorizovaní architekti
    cena: 3,80 €
  • Zborník Zákony V – štátna správa, verejná správa …
    Rozpočtové pravidlá; Verejný záujem; Zákon o štátnej službe; Školský zákon; Financovanie škôl;
    Zákon o obecnom zriadení; Samosprávne kraje
    cena: 3,80 €
  • Zborník Zákony VI – životné prostredie, odpady …
    Životné prostredie; Zákon o ovzduší; Vodný zákon; Zákon o lesoch; Zákon o odpadoch
    cena: 3,80 €

BALÍČEK DAŇOVÝ A ÚČTOVNÝ, Zákony I. - III. 2010
cena: 9,80 €

BALÍČEK STAVEBNÝ A ŠKOLSKÝ, Zákony IV. - VI. 2010
cena: 9,80 €
Zborníky Zákony I. - VI 2010 si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, 0904 370 556, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN

Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefón:
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
  (041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
 
E-mail:   Fax:
poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
 
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
www.i-poradca.sk.

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page