Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 22/2009

2. 10. 2009


 
 
 Téma novín 
 Judikatúra 
 Pokuty, sankcie, penále 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Praktická komunikácia 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Chcete si objednať? 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     Aj dnes v 22. em@ilových novinách vás v našich rubrikách budeme informovať, o tom, čo je nové nielen v podnikateľskom svete.
     Téma novín a Judikatúra sú zamerané na Zákon o ochrane hospodárskej súťaže a Pokuty, sankcie, penále zároveň s otázkami čitateľov a odpoveďami na ne sme venovali Domácej pracovni. V rubrike Praktická komunikácia, ako aj Povedali múdri ukončíme školu emailovania.
     Ďakujeme za Vašu priazeň a prajeme veľa príjemne strávených chvíť, taktiež pri čítaní em@ilových novín.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk
V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON O OCHRANE HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE - téma novín

 
ZÁKON O OCHRANE HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE S KOMENTÁROM

§ 2 PÔSOBNOSŤ ZÁKONA
(1) Tento zákon sa vzťahuje na
  1. podnikateľov,
  2. orgány štátnej správy pri výkone štátnej správy, orgány územnej samosprávy pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy a orgány záujmovej samosprávy pri prenesenom výkone štátnej správy.
(2) Tento zákon sa vzťahuje na všetky činnosti a konania podnikateľov, ktoré obmedzujú alebo môžu obmedzovať súťaž, okrem prípadov obmedzovania súťaže zo strany podnikateľov, ktorí poskytujú služby vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu, ak uplatňovanie tohto zákona znemožňuje fakticky alebo právne plniť ich úlohy podľa osobitného predpisu.1)
(3) Ustanovenia § 22 až 40 sa vzťahujú aj na postup úradu, keď úrad posudzuje činnosti a konania podnikateľov na základe osobitného predpisu.1aa)
(4) Tento zákon sa vzťahuje aj na činnosti a konania, ku ktorým došlo v cudzine, ak vedú alebo môžu viesť k obmedzovaniu súťaže na tuzemskom trhu.
(5) Tento zákon sa okrem piatej časti nevzťahuje na obmedzovanie súťaže, ktorého účinky sa prejavujú výlučne na zahraničnom trhu, ak medzinárodná zmluva uverejnená v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorou je Slovenská republika viazaná, neurčuje inak.
(6) Vypúšťa sa.
(účinnosť od 1. júna 2009)
Komentár
  • ods. 1 upravuje osobnú pôsobnosť Zákona o ochrane hospodárskej súťaže tak, že tento sa vzťahuje na:
  • podnikateľov, za ktorých považuje širšiu skupinu subjektov než ObchZ (pozri komentár k § 3 ods. 2),
  • všetky orgány štátnej správy pri výkone štátnej správy,
  • orgány územnej samosprávy, t.j. obce a vyššie územné celky (a to aj pri výkone samosprávy aj pri prenesenom výkone štátnej správy)
  • orgány záujmovej samosprávy (len pri prenesenom výkone štátnej správy).
  • ods. 2 široko formuluje vecnú pôsobnosť zákona jednak na také konanie podnikateľov, ktoré reálne hospodársku súťaž obmedzuje, ale i na také konanie, ktoré je spôsobilé potenciálne spôsobilé hospodársku súťaž obmedziť. Predmetom pôsobnosti právnej úpravy je tak konanie, ktoré je porušením záujmov chránených zákonom a tiež konanie, ktoré takéto záujmy môže ohroziť. Toto ustanovenie vymedzuje vecnú pôsobnosť tiež negatívnym spôsobom a to tak, že zákon sa nevzťahuje na prípady obmedzovania súťaže zo strany podnikateľov, ktoré poskytujú služby vo verejnom záujme napr. podľa zák. č. 507/2001 Z. z. o poštových službách, zák. č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní a pod., avšak len pokiaľ uplatňovanie Zákona na ochranu hospodárskej súťaže znemožňuje plniť ich úlohy. Konanie, ktoré môže spôsobiť obmedzenie súťaže tak bude vyňaté z pôsobnosti Zákona o ochrane hospodárskej súťaže iba za predpokladu, že zabezpečenie poskytnutia služieb vo verejnom záujme nie je možné zabezpečiť inak. V týchto prípadoch je verejný záujem nadradený záujmu ochrany hospodárskej súťaže.
  • ods. 3 Tu sa rozširuje vecná pôsobnosť zákona tak, že ustanovenia o Protimonopolnom úrade, konaní pred ním, zodpovednosti za správne delikty a iných formách nedovoleného obmedzovania súťaže sa vzťahujú aj na postup Protimonopolného úradu, keď posudzuje činnosti a konania podnikateľov podľa Nariadenia Rady (ES) č. 1/2003 zo 16. decembra 2002 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže ustanovených v článkoch 81 a 82 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva.
  • ods. 4 a 5 upravujú územnú (teritoriálnu) pôsobnosť, a to nielen na konania, ku ktorým došlo na území SR a vedú alebo môžu viesť k obmedzovaniu súťaže v SR, ale i na konania, ku ktorým došlo mimo územia SR, avšak ich reálnym alebo potenciálnym dôsledkom je obmedzenie súťaže na trhu SR (napr. fúzia zahraničných spoločností, z ktorých jedna má dcérsku spoločnosť v Slovenskej republike). Okrem ustanovení o konaní pred Protimonopolným úradom sa zákon nevzťahuje na obmedzovanie súťaže, ktorého účinky sa prejavujú výlučne na zahraničnom trhu, s tým, že pôsobnosť na takéto obmedzovanie súťaže môže založiť medzinárodná zmluva uverejnená v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorou je Slovenská republika viazaná.


(JUDr. Jakub Kajba - Poradca 2/2010)

OCHRANA HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE

V SÚVISLOSTI SO ZAVEDENÍM MENY EURO
snahou o precíznejšiu právnu úpravu niektorých problematických otázok, ktoré sa vyskytli pri praktickej aplikácií zákona č. 136/2001 Z. z., a spresnením sankčnej politiky Protimonopolného úradu SR bola vypracovaná a následne aj schválená novela zákona NR SR č. 165/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy SR v z.n.p. a o zmene a doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v z.n.p. (ďalej len "novela zákona").
Predmetná novela zákona je účinná od 1. júna 2009.
Novela zákona z dôvodu právnej istoty v rámci prechodných ustanovení určuje pravidlá, na základe ktorých sa právne vzťahy vzniknuté do účinnosti novely zákona o ochrane hospodárskej súťaže, teda do dňa 31. mája 2009, spravujú podľa doterajších predpisov.
Konania začaté do dňa 31. mája 2009 sa dokončia podľa ustanovení novely zákona a na ukladanie pokút za porušenie ustanovení doterajších predpisov sa použijú ustanovenia novely zákona v takých prípadoch, ak sú boli pre podnikateľa priaznivejšie.

SPLNENIE ZÁVÄZKOV VO VZŤAHU K EÚ
Stálemu zastúpeniu SR pri Európskej únii v Bruseli bolo doručené zo strany Európskej komisie formálne oznámenie D (2008) 203703 v konaní č. 2008/2112 o porušení Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení a to kvôli porušeniu článkov 81 a 82 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení a článku 10 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení v spojení s článkami 35 a 5 nariadenia Rady (ES) č. 1/2003 zo dňa 16. decembra 2002 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže stanovených v článkoch 81 a 82 Zmluvy (Ú. v. L 1, 04. 01. 2003).
Dôvodom bolo ustanovenie § 2 ods. 6 zákona č. 136/2001 Z. z., v ktorom bolo len deklaratórne vyhlásenie, že tento zákon sa nevzťahuje na prípady obmedzovania súťaže, ktorých posudzovanie patrí do pôsobnosti iného orgánu, ktorý zabezpečuje ochranu súťaže podľa osobitného predpisu.
Nakoľko podľa Európskej komisie predmetné ustanovenie mohlo spôsobovať nepresnosti v interpretácii ohľadom kompetencií Protimonopolného úradu SR aplikovať národné a komunitárne právo v regulovaných oblastiach, novelou zákona sa vypustilo sporné ustanovenie zo zákona č. 136/2001 Z. z., pričom aj naďalej zostáva zachovaná povinnosť rešpektovať uvedený princíp.
Zároveň za účelom zosúladenia zák. č. 136/2001 Z. z. so zákonom NR SR č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa novelizovali príslušné ustanovenia zákona č. 136/2001 Z. z. a došlo k úprave súm uvádzaných v slovenských korunách na eurá.

KONCENTRÁCIA PODNIKATEĽOV
Novela zákona je zameraná predovšetkým na úpravu problematiky koncentrácií podnikateľov, zavedenie nových procesných inštitútov pri koncentrácií a zmeny vo výške obratov účastníkov koncentrácie.
V § 9 ods. 1 zákona č. 136/2001 Z. z. je pozitívnym spôsobom koncentrácia vymedzená ako proces ekonomického spájania podnikateľov, ktorým je:
  • zlúčenie alebo splynutie dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov, alebo
  • získanie priamej alebo nepriamej kontroly jedným podnikateľom alebo viacerými podnikateľmi nad podnikom alebo nad časťou podniku iného podnikateľa alebo podnikateľov.
Zároveň je v § 9 ods. 8 zákona č. 136/2001 Z. z. negatívnym spôsobom ustanovené, čo sa nepovažuje za koncentráciu.

(JUDr. Peter Čintala - VS 9/2009)

 

 
 
JUDIKATÚRA

 
ZÁKON O OCHRANE HOSPODÁRSKEJ SÚŤAŽE

Z ustanovení Zákona o ochrane hospodárskej súťaže nevyplýva podmienka, aby kartelová dohoda bola uzavretá v písomnej forme, dokonca nemusí ísť ani o ústnu dohodu. O konanie nedovolené a neplatné ide aj vtedy, ak k nemu došlo inou formou vzájomného dorozumenia, spočívajúceho vo výmene vzájomných informácií o budúcej cene, resp. výške obchodného rozpätia pohonných hmôt, čo následne viedlo k stanoveniu jednotných cien účastníkov súťaže na relevantnom trhu.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR z 26. 5. 1994, 3 Sž 48/93 (publikované v Zbierke súdnych rozhodnutí, 7/1994, str. 238 (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy).

Existencia ustanovenia v zmluve priamo zakotvujúceho cenu, za ktorú sa má produkt predávať tretím osobám je sama o sebe dostatočným dôvodom na jeho zákaz podľa ustanovenia zákona, podľa ktorého je zakázané najmä priame alebo nepriame určenie cien tovaru alebo iných obchodných podmienok.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 4 Sž 108/2003 z 28. 9. (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy je rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy).

Pri rozhodnutí, že určité konanie má povahu zneužitia dominantného postavenia na relevantnom trhu musí byť konanie vo výroku konkretizované (v presnej, jasnej, stručnej ale úplnej formulácii) za použitia terminologických pojmov, ktoré majú rozlišovacie prvky potrebné k právnemu posúdeniu, podriadeniu pod niektoré z alternatív zakázaného konania spočívajúceho v zneužití dominantného postavenia pretože každá z týchto skutkových podstát sleduje ochranu hospodárskej súťaže z iných aspektov, podľa druhu konaní a efektu i subjektov.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 4Sž 28/01 zo dňa 25. 9. 2001 (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy).

Pre konštatovanie, že konanie podnikateľa napĺňa znaky protisúťažného konania v zmysle ustanovenia o zneužívaní dominantného postavenia je potrebné preukázať existenciu dominantného postavenia podnikateľa na relevantnom trhu, ktorý je potrebné presne definovať, ďalej, že konanie podnikateľa v dominantnom postavení má protisúťažný charakter, t.j. že zneužíva svoje postavenie na trhu a že takéto konanie má protisúťažné následky na hospodársku súťaž.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 6Sž 36/01 zo dňa 31. 10. 2001 (Napriek skutočnosti, že súd rozhodoval podľa inej právnej úpravy rozhodnutie je plne použiteľné i za súčasnej právnej úpravy)

Koncentrácia je v zmysle zákona predovšetkým ekonomickou kategóriou. Môže mať rôzne formy, jej podstatou je však skutočnosť, že v jej dôsledku sa znižuje počet samostatných rozhodovacích miest na relevantnom trhu. Pri koncentráciách má preto prioritný význam, či podnikateľ prijíma rozhodnutia v rámci ekonomického riadenia sám, alebo podlieha v tomto smere inému podnikateľovi, pričom kontrola zo strany iného podnikateľa nemusí znamenať stratu právnej samostatnosti kontrolovaného podnikateľa. Z hľadiska posudzovania koncentrácie sa preto úrad zameriava na zmeny, ktoré nastávajú v kontrole nad určitým podnikateľom a tiež na zmeny v štruktúre relevantného trhu. Z uvedených ekonomických princípov vychádza úrad aj pri určovaní účastníkov koncentrácie.
Rozhodnutie Rady Protimonopolného úradu č. 2004/FH/P/2/054 zo dňa 19. 3. 2004

Zákon o ochrane hospodárskej súťaže je všeobecnou právnou normou, ktorá upravuje pravidlá ochrany hospodárskej súťaže pričom vylučuje len pôsobnosť žalovaného (Protimonopolného úradu) vo veciach obmedzovania hospodárskej súťaže, ktorých posudzovanie patrí do právomoci iného orgánu (v tomto prípade Telekomunikačného úradu). Z právomoci Protimonopolného úradu je preto vylúčená len pôsobnosť vo vzťahu k správcom sietí, nie však vo vzťahu k ich správaniu sa na trhu. Protimonopolný úrad mal preto právomoc konať a rozhodnúť o správaní sa žalobcu na trhu s prenosom dát.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR spis. zn. 1Sžo-o-NS 142/2005 zo dňa 22. 11. 2005, ktorým súd potvrdil názor Protimopolného úradu

Konanie mestskej časti pri výkone samosprávy spočívajúce vo vydaní nesúhlasného záväzného stanoviska k začatiu prevádzkovania a umiestneniu lekárne v objekte s odôvodnením, že "súčasťou objektu je fungujúca lekáreň, ktorá spolu s ďalšími lekárňami nachádzajúcimi sa v blízkosti objektu zabezpečuje v dostatočnej miere poskytovanie zdravotnej starostlivosti občanom bývajúcim v predmetnej lokalite", predstavovalo zjavnú podporu zvýhodňujúcu podnikateľov poskytujúcich lekárenskú starostlivosť vo verejných lekárňach v mestskej časti.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky č. k. 8 Sžhpu 2/2008 z 12. 3. 2009, ktorým Najvyšší súd rozhodol o správnosti pôvodného rozhodnutia Protimonopolného úradu

(JUDr. Jakub Kajba - Poradca 2/2010)

 

 
 
POKUTY, SANKCIE, PENÁLE

 
DOMÁCA PRACOVŇA - DAŇOVÝ VÝDAVOK

PODNIKATELIA HĽADAJÚ NOVÉ SPÔSOBY ZNÍŽENIA NÁKLADOV,
aby sa ich kríza negatívne dotkla minimálne. Jednou z možností je napr. zrušenie drahých prenájmov kancelárií a podnikať z domu.
Reštriktívne chápanie daňových zákonov na Slovensku počas vývoja moderného zdaňovania za roky 1990 - 2009 doteraz nedovolilo do zákona o dani z príjmov zakomponovať mnohé oprávnené náklady daňových subjektov, bez ktorých by svoj príjem nemali, museli ich zaplatiť, ale daňová kontrola ich v zmysle platnej legislatívy neuznala.
Medzi takéto náklady patria napr.
  • náklady na imidž podnikateľa,
  • výdavky za pracovné oblečenie,
  • reprezentačné náklady na jednoduchý biznis obed alebo obchodnú večeru,
  • iné samozrejmosti štandardu obchodného rokovania a kontrahovania.
Oblasť daňovo polemických, kontroverzných a nie vždy jednoznačne štandardných daňových výdavkov je logicky pod ostrejším drobnohľadom daňovej kontroly.

PODNIKATEĽSKÝ PRIESTOR
Eefektívnou alternatívou je znížiť počet zamestnancov
a zvládať viac vecí sám napr. Tak, že podnikateľ bude mať kanceláriu v meste, ale aj pracovňu doma.
Vlastná prevádzkáreň
Ak začínajúci podnikateľ má k dispozícii vlastný priestor na zriadenie vyhovujúcej prevádzkarne, začína sa mu podnikať ľahšie. Mnohí ho aj majú, ale nie sú ochotní si to uvedomiť a priznať, lebo nechcú zľaviť z osobného pohodlia seba alebo vlastnej rodiny.
Zrod idey podnikať v byte
Jednou z možností je použiť v začiatkoch podnikania aj časť vlastného bývania napr. vyčlenením jednej izby v byte alebo v rodinnom dome.
Pri zvažovaní ako nakladať z hľadiska daňovej výhodnosti (čo sa dá zaúčtovať do daňových výdavkov a čo nie) je základným rozhraním pre posudzovanie fakt, či vlastnenú nehnuteľnosť (alebo jej časť) zahrnie podnikateľ do obchodného majetku, t.j. do vlastníctva firmy alebo ju tam nezahrnie a ponechá si ju ako osobný majetok.
Jednotlivé režimy majú viac kvalitatívnych odlišností, podobne ako napr. pri používaní auta na podnikania (na auto nezahrnuté v obchodnom majetku podnikateľ môže uplatňovať plné cestovné náhrady, ale auto zahrnuté v obchodnom majetku nemôže, tam uplatňuje len odpisy a náhrady za PHM...).
Nehnuteľnosť v obchodnom majetku firmy
Riziká, ktoré je nutné prednostne zvážiť pri zahrnutí osobného majetku do podnikania alebo len pri jeho využívaní bez zahrnutia do majetku firmy, sú napr.
  • právna a existenčná istota bývania môže byť podnikaním narušená (nielen príchodom klientov, ale napr. pri krachu firmy hrozbou daňovej exekúcie alebo iného nájazdu veriteľov, ak zostanú dlhy...),
  • nehnuteľnosti v osobnom vlastníctve sú bez rizika v porovnaní ich založenia ako ručenie za rôzne úvery alebo ich zahrnutia do súčasti obchodného majetku firmy,
  • prítomnosť a blízkosť biznisu v zóne osobného života môže vážne narušiť vzťahy v rodine,
  • administratívne vyššia náročnosť transparentne dokázať oddeliť a odlíšiť monitoring a výkazníctvo merania nákladov v byte a dome za spoločné energie [teplo, elektrina, vodné a stočné, za odvoz odpadu, pri platbe dane z nehnuteľností, pri kategorizácii účelu nehnuteľnosti (napr. daň za garáž k autu na osobné účely je niekoľkonásobne nižšia v porovnaní s autom v garáži na biznis účely...), atď.] za účelom zahrnutia do daňových výdavkov,
  • vek nehnuteľnosti v zmysle nárokov na potrebné rekonštrukcie, opravy (bežnú údržbu a generálne opravy).
Pri rozhodovaní sa o výbere podnikateľského priestoru, je potrebné trikrát merať a raz strihať. To znamená dôkladne zvážiť lokalitu, konkrétne miesto i konkrétnu nehnuteľnosť. Ak podnikateľ začína podnikať, je lepšie si podnikanie odskúšať v skromnejších (napr. Veľkosťou podlahovej plochy, charakterom a štýlom komfortu, komplexnou cenovou náročnosťou) priestoroch i za cenu dočasného osobného nepohodlia. Pri rozhodovaní sa či podnikať vo vlastnom alebo prenajatom treba nielen dobre kalkulovať, ale aj poradiť sa s rodinou.
Pomerné náklady za miesto podnikania na daňové účely
Pri zvažovaní podnikateľského priestoru môže začínajúci podnikateľ ako jednu z možností využiť podnikanie doma. K najfrekventovanejším otázkam v takom prípade patrí napríklad otázka, ako rozlíšiť a dokázať oddeliť účtovanie osobných a podnikateľských nákladov v rodinnom dome alebo v byte, keď väčšinová časť takého priestoru slúži na osobnú potrebu rodiny a len menšinová na účel podnikania.

POMER NÁKLADOV - VÝCHODISKOVÁ ZÁKLADŇA
Pod pojmom pomerné náklady možno zahrnúť všetky druhy tzv. pomerných výdavkov (nákladov) daňových subjektov, ktoré tieto musia vynaložiť k dosahovaniu príjmov, ale ich hlavným problémom je ako ich presne alebo približne vykalkulovať. Problém spočíva v tom, že ide prevažné o prípady prevádzkarni, kancelárií a pracovní zriadených v budove, ktorá slúži daňovému subjektu čiastočne na osobnú spotrebu a čiastočne t.j. určitým pomerom aj na podnikanie.
Pri vyčísľovaní a účtovnom dokumentovaní týchto výdavkov majú zvyčajne živnostníci (podnikatelia, SZČO, iné daňové subjekty) v praxi problémy predovšetkým v oblasti ich
  • zdokumentovania a knihovania pre účely daňovej kontroly,
  • nájdenia vhodného kritéria pomernosti pre ich podľa možnosti čo najpresnejšie a najvernejšie vyčíslenie.
Univerzálny recept na ich exaktnú špecifikáciu nájsť nie je vždy jednoduché. Vychádzať treba z kritéria maximálnej transparentnosti a preukázateľnosti krokového postupu kalkulácie vyčíslenia pomerných nákladov, aby bolo možné pri spochybňovaní daňovej kontroly kvalifikovane dôvodiť. Aj metodika daňovej kontroly na uznávanie tzv. pomerných nákladov je vo vývoji, neustále sa zdokonaľuje (v roku 2009 neplatia napr. niektoré odborné názory tak, ako platili v roku 1990), pričom nie všetci kontrolóri daní v rôznych častiach Slovenska majú na tú istú vec úplne zhodný a rovnaký názor.
Čím viac rozlišovacích kritérií si zvolíte a porovnáte, tým je racionalita výpočtu aj pre účel prípadného dokazovania a dôvodenia pri daňovej kontrole hodnovernejšia.
Doporučeným kritériom postupu je vždy zmonitorovať celok a odsledovaním z neho určiť pomer pripadajúci na podnikanie.

TELEFONICKÉ NÁKLADY
Pri telefóne archivovať (výpisy telefonického operátora sú za úplatu k dispozícii) mesačnú evidenciu hovorov a rozlíšiť ich na rodinné a podnikateľské kritérium. Ak nieje k dispozícii automatický register záznamov hovorov, treba mesačnú bázu hovorov jednorázovo ako príklad spísať ručne. Súčasne porovnať telefónne mesačné účty rodinného telefónu, kým daňový subjekt začal podnikať a potom za určitý časový rad.
V modernej dobe dneška je tento problém možné vylúčiť úplne jednoducho vlastnením niekoľkých mobilov z toho časť výlučne na podnikanie.

VODNÉ, STOČNÉ, ELEKTRINA A TEPLO
Podobne pri vodnom, stočnom, elektrine a teple rozlíšiť podľa metrov kubických priestoru alebo podľa metrov štvorcových podlahovej plochy koľko percent je treba kalkulovať na osobnú spotrebu a koľko na podnikateľskú spotrebu.
Najoptimálnejším sa javí kombinácia maximálneho množstva kritérií a rozlišovacích pohľadov, aby výpočtová komparácia (porovnanie) vyznelo pre daňovú kontrolu čo najpresvedčivejšie. Ak daňová kontrola bude mať nesúhlasný názor, je potrebné žiadať dôkladné vysvetlenie.

DAŇOVÁ OBHAJOBA
Je vhodné porovnať vlastné riešenie s návrhom DÚ a pre budúcnosť čo to vylepšiť alebo zefektívniť aj v oblasti výkazníctva pomerných nákladov. Buďte asertívni v daňovej obhajobe a diskutujte vecne a prísne konštruktívne bez emócií, ale na základe racia. Daňový kontrolór overuje objektívne a nestranne, ale musí rešpektovať platný zákon.
Skúste sa počas daňovej kontroly opýtať správcu dane (alebo pri rozhodovaní o daňových výdavkoch daňového poradcu), aké postupy by v danom probléme z objektívne možných a dostupných dokázal zvoliť ako najlepšie kritérium a východiskovú základňu tak, aby sa vyhol riziku subjektivity v konkrétnej špecificky individuálnej situácii. Ak má iný odborný názor, nech vám v elementárnom probléme aj poradí. Okrem iného má totiž aj takú povinnosť podľa § 2, zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Jedna z predmetných daňových zásad určuje aj správcovi dane povinnosť úzko spolupracovať v daňovom konaní s daňovými subjektmi.

DOMÁCA PRACOVŇA - ZDAŇOVANIE
Pri projekcii a vlastnej úvahe formulovania rozlíšenia pomerových nákladov medzi osobnou spotrebou a podnikateľským účelom, je rozumné a dôvodné nazbierať si inšpiráciu a poučenie z viacerých príkladov, ktoré možno následne porovnať a vo vlastnej situácii a riešení vylepšiť.

DOMÁCA PRACOVŇA PODNIKATEĽA
V rámci efektívneho využívania podnikateľského priestoru prichádza pre podnikateľa z hľadiska domáceho priestoru ako stála alebo dočasná nutná kancelária sídlo firmy a miesto trvalého pobytu (domov) alebo auto. Prvé dve ako stacionárna kancelária a auto ako pojazdná (mobilná) kancelária. Mobilná kancelária je samozrejmosťou u šikovných osobných finančných poradcov. Aby boli online vždy k dispozícii klientovi nielen na telefóne, ale aj k osobnému jednaniu tvárou v tvár.

DOMÁCA PRACOVŇA V BYTE UNIVERZÁLNE NÁKLADY
Základné oblasti
  • zriaďovacie náklady (úpravu izby na pracovňu-kanceláriu, zariadenie primerane vhodným administratívnym inventárom, kancelárskym nábytkom...),
  • prevádzkové náklady (udržiavacie náklady na teplo, elektrinu, upratovanie...).
I zriaďovacie i prevádzkové náklady sú logické a v konkrétnych individuálnych situáciách určite patriace pod kategorizáciu "daňové výdavky" podľa ustanovenia § 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Treba ich však prísne rozlišovať a určiť čo je nutné na biznis a čo je len vec osobnej spotreby a nie je daňový výdavok.

ŠPECIÁLNE KONKRÉTNOSTI DAŇOVÝCH VÝDAVKOV
  • kalkulácia pomerných nákladov (napr. za teplo, elektrinu, vodné a stočné, televíziu, inkaso v službách správcovskej spoločnosti, daň z bytu...atď.), ktoré prichádzajú do úvahy,
  • štandardné zariadenie domácej kancelárie (preferovať funkčnosť a účel pred luxusom charakteru pracovného inventáru): napr. nutný kancelársky nábytok pracovný stôl, knižnica na spisy a odbornú literatúru, telefón, personálny počítač alebo notebook (laptop), pracovné kreslo, stoličky pre klientelu, písacie a kancelárske potreby, fax, kopírka,
  • nadštandardné zariadenie je treba zvažovať citlivo a obozretne v snahe vyhnúť sa zbytočnému riziku, že to nebol nutný daňový výdavok na dosiahnutie, udržanie a zabezpečenie zdaňovaných príjmov (do daňových výdavkov neúčtovať zbytočne drahé obrazy do interiériu pracovne, hudobnú minivežu, luxusnú pohovku, štýlový sekretár s príborom a stolovacou súpravou, veľký plazmový televízor, atď.),
  • rozlíšenie pri premietaní ceny do účtovníctva (pri zahŕňaní do daňových výdavkov nezabúdať, že lacnejšie veci bez odpisovania sa zaúčtujú do daňových nákladov naraz a jednorázovo, ale drahšie veci znižujú základ dane nie celou cenou, ale len pomernou cenou cez výšku odpisov).

(Ing. Emil Burák, PhD DUO 7-8/2009)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PREVÁDZKÁREŇ V BYTE

Živnostník pracuje ako finančný poradca popri zamestnaní, kde v hlavnom pracovnom pomere je zamestnaný ako učiteľ na strednej škole. Keďže jeho záujmom je pri rozbehu podnikania správať sa racionálne, nechce platiť za drahé prenájmy kancelárie v strede mesta.
Môže mať živnostník zriadenú prevádzkareň v paneláku v trojizbovom byte, kde žije sám s manželkou?
Pre správne posúdenie uvedenej otázky je vhodné najprv zvážiť viacero faktorov. Je byt vo osobnom vlastníctve živnostníka alebo je v podnájme? Je byt veľký alebo malý pre primeraný pohyb v byte prihlásených a skutočne žijúcich ľudí? Je architektonicko-urbanistické dispozičné riešenie interiéru bytu vyhovujúce alebo nie? Z hľadiska interiéru bytu je potrebné posúdiť veľkosť rozlohy, polohu alebo priechodnosť izieb. Ak každá izba v byte má samostatný vstup, tak v jednej z nich môže byť firma (alebo aj domáca pracovňa podnikateľa, ktorý má aj kanceláriu vo firme, ale potrebuje ju aj doma).
Ak ide len o domácu pracovňu, netreba meniť kategorizáciu bytu a s tým súvisiace zatrieďovanie nehnuteľností napr. pre účel potreby mesta, či byt zaradiť ako obchodný a nebytový priestor alebo ako byt na účely stanovenia výšky dane z nehnuteľnosti (táto je pri nebytových priestoroch využívaných na komerciu podstatne vyššia v porovnaní s bytovými priestormi určenými len na bývanie)?
Ak ide o trvalé a jediné sídlo prevádzkarne s predpokladom adresy uvedenej aj v obchodných dokladoch (pre účel potreby živnostenského úradu, správcu dane, atď.) a charakterom pravidelnej návštevy klientov, tak je potrebné tento priestor rozumne rozčleniť, čo je v kombinácii určené pre biznis a čo pre osobnú potrebu. Nielen pre potreby budúcej možnej kontroly zo správcu dane, ale aj zo strany iných kontrolných orgánov a inštitúcií (Sociálna alebo zdravotná poisťovňa, Slovenská obchodná inšpekcia, živnostenský úrad, daňový úrad, obec alebo mesto,...atď.).

PLATBA ZA KÁBLOVÚ TELEVÍZIU - NA PODNIKANIE I OSOBNÚ SPOTREBU

Daňový subjekt - podnikateľ FO podniká vo funkcii ekonomického poradcu pre malé podnikanie na báze živnostenského oprávnenia. Nakoľko býval v lokalite nedostatočne pokrytej televíznym signálom mal prístup len k dvom programom STV 1 a STV 2.
V roku 2008 si dal zaviesť káblovú televíziu, aby mohol rozšíriť objem sledovanosti najmä ekonomických vzdelávacích programov a politických rozhodnutí i výklad zákonov (všetko nutné informácie k jeho práci ekonomického poradcu špecializujúceho sa na poradenstvo drobným živnostníkom podnikajúcim v SR i v ČR). Predmetný daňový subjekt žije v domácnosti sám, sám teda používa aj svoj televizný prijímač a sleduje na ňom aj programy káblovej televízie.
Jeho ročný poplatok za SKT činil v roku 2007 sumu cca 6 000 Sk.
Je uvedený náklad daňovým výdavkom podnikateľa? V akej sume ju môže premietnuť do daňových nákladov?
V predmetnom prípade je vhodné:
  1. Zostaviť zoznam všetkých ekonomických programov podľa jednotlivých televízií, ktoré prinášajú ekonomické vzdelávacie programy.
  2. Odhadnúť individuálne, koľko času celkom (koľko televíznych hodín) trávi daňový subjekt za rok pred televíznou obrazovkou.
  3. Stanoviť objem hodín ročnej sledovanosti celkom napr. 1 000 hodín (čo je denný priemer cca 3 hodiny) a z neho vyčísliť koľko hodín z toho venuje sledovaniu k podnikaniu nutných programov (v jeho prípade ekonomického vzdelávania a televíznych večerných správ) čo je napr. 250 hodín t.j. 25 % jeho fondu televíznej sledovanosti.
  4. Po odpočítaní programov dostupných bez SKT-káblovej televízie (napr. je nutné abstrahovať od STV 1 a STV 2, ktoré je možné sledovať aj bez zavedenia SKT), čo je v predmetom prípade 60 hodín, zostane (250 - 60 =) 190 hodín.
  5. Stanoviť koľko percent tvorí 190 hodín z celkového objemu sledovanosti (ak abstrahujeme od globálnej sledovanosti STV 1 a STV 2 aj na iné účely ako na ekonomické programy, môžeme ponechať sumu 1 000) a následne rovnakým percentom vyčísliť percento zo sumy ročného poplatku za SKT t.j. zo sumy 6 000 Sk.
Napr. 190 hodín je 19 % z 1 000 hodín, teda 19 % zo sumy 6 000 Sk je 1 140 Sk. Čiastku 1 140 Sk si môže zaúčtovať ekonomický poradca do daňových výdavkov.

PLAVECKÁ MINIŠKOLA V RODINNOM DOME Z DAŇOVÉHO HĽADISKA

Bývalý vrcholový športovec, ktorý skončil s aktívnou pretekárskou činnosťou si s manželkom postavil z úspor veľký dom s 15 m krytým bazénom vo vnútri domu a 25 m otvoreným bazénom v záhrade domu. Uvedenú stavbu dokončil v roku 2008 s cieľom začatia podnikania v zriadení privátnej plaveckej miniškoly pre deti v predškolskom veku. Časť areálu domu používa na osobnú spotrebu (ako rodina) a časť na podnikanie (ako firma).
Ako ma podnikateľ stanoviť účtovníctvo a výkazníctvo výdavkov na daňové účely? Môže daňovník areál odpisovať?
Zriadenie firmy v rodinnom dome je už aj na Slovensku po vývoji daňovo-hospodárskej praxe za roky 1990-2009 štandardným procesom. Racionálny postup je taký, že pre účely nákladov (výdavkov) na zníženie základu dane sa budú uplatňovať len také, ktoré vie daňovník transparentne evidovať, dokladovať a preukázať. Súčasne musí zvoliť vhodné porovnávacie kritérium na pomer celej plochy interiéru a exteriéru areálu pre využívanie na podnikanie a na osobnú spotrebu.
Je vhodné stanoviť aj odlíšenie merania niektorých najviac sporných nákladov na spotrebu elektrickej energie, tepla, vodného a stočného, dezinfekciu vody, nákup čistiacich prostriedkov na firmu a na potreby rodiny. Citlivou zónou môže byť interiérová zóna šatne pre plavcov, resp. sprievodnej sauny. Ak areál ešte nie je nezaradený do obchodného majetku firmy, odpisovanie z hľadiska daňovej súvislosti nie je reálne. Je vhodné v kontexte ochrany majetku ponechať areál v osobnom majetku z dôvodov hedgingu (miery zaistenia rizika pre alternatívu možného krachu firmy). Treba zvažovať vždy individuálne špecifiká priamo na mieste a maximálne zrozumiteľne a jasne pomenovať všetky náklady na areál, následne z nich odčleniť (k tomu prispôsobiť aj oddelené merania a výkazníctvo) to, čo je určené na podnikanie a to, čo je určené na osobnú spotrebu.

(odpovedal Ing. Emil Burák, PhD - DUO 7-82009)

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
E-MAILOVANIE – 2. ČASŤ

ANATÓMIA E-MAILU

Tak ako človeka, aj e-mail možno rozobrať na jednotlivé časti. Presnejšie na sedem častí
  • meno odosielateľa,
  • predmet,
  • oslovenie,
  • vlastnú správu,
  • pozdrav,
  • podpis.
Hoci toto členenie silne zaváňa školou, na nasledujúcich riadkoch si ukážeme, že má aj svoj hlbší zmysel.

Meno odosielateľa
Jednou z problematických výhod e-mailu je, že si človek môže meniť svoje meno bez toho, aby ho to stálo obligátnu tisíckorunu. Problematickou kvôli tomu, že v našom živote ešte stále fungujú konvencie. Následkom toho väčšina ľudí bude ignorovať e-mail typu nevedzkto@tralala.sk.

Predmet
Predmet je jedna z najdôležitejších častí e-mailu. Môže rozhodnúť o jeho akceptovaní, odmietnutí, otvorení alebo odstránení bez čítania. Napr. Predmet nazvaný „Ahojte“ je absolútne nevhodný pre obchodnú komunikáciu a aj v súkromnej korešpondencii bude čítaný medzi poslednými. Ďalšie nevhodné predmety: „Pomôžte“, „Čo mám robiť?“, „Zmena hesla“, Ďakujem“, „PSSST“,... Spam má obvykle predmet vypísaný celý veľkými písmenami a snažia sa vyzerať buď priateľsky („Pozdrav zďaleka“), alebo obchodne („Potrebná asistencia“, „Ponuka spolupráce“,...).

Oslovenie
Niekoľkokrát sme už zdôrazňovali, že e-mail je menej formálny ako list. Nie je však až natoľko neformálny, aby úplne ignoroval oslovenie. Tu totiž ani tak nejde o formalitu, ako skôr o pragmatickosť. Oslovením bližšie určujeme, komu je e-mail určený a zároveň navodzujeme určitú atmosféru.

Vlastná správa
Správa môže byť stručná alebo dlhšia, napísaná voľnejšie, alebo môže pripomínať vojenský rozkaz, používať len štandardné písmená, alebo môže byť vyšperkovaná špeciálnymi „smajlíkmi“ a špeciálnymi znakmi imitujúcimi reč tela. Napr.:
  • opakovanie toho istého slova má vyjadriť silné emócie – som rád, rád, rád,
  • hviezdičky indikujú dôraznú reč – chcel by som poznať *tvoj* názor,
  • hviezdičky a veľké písmená znamenajú dôraz akoby doplnený gestom rukou – moje konečné stanovisko je *NIE*,
  • podobný zmysel má aj podtrhovník
  • verím, že to _JE_ pravda,
  • dynamiku statickému textu má dodať opakovanie písmena v slove
  • to je vynikajúúúúca správa,
  • séria bodiek ma navodiť predstavu rozmýšľania alebo otvorených možností ďalšieho vývoja
  • je to už isté.....
Okrem toho, existuje celý rad dohodnutých znakov, vyjadrujúcich veselosť–:-), smútok–:-(, resp. majú skrátiť písanie. Podrobne o nich budeme písať v ďalšej časti seriálu.

Pozdrav
Pozdrav je priestor, kde sa snáď najviac prejavuje kreativita ľudí. Hoci v obchodnom styku sa ešte stále odporúča tradičné „S pozdravom“ aj tu sa môžeme stretnúť s teplejším „S prianím pekného dňa“ alebo „S prianím úspešného dňa“. V osobnej korešpondencií sa teoreticky iniciatíve medze nekladú. Aj tu však treba brať do úvahy, že adresát nemusí byť presne naladený na rovnakú strunu.

Podpis
Väčšina e-mailových programov dnes ponúka možnosť vytvoriť si podpis, ktorý sa potom poloautomaticky – odklepnutím – vkladá do všetkých e-mailov. Okrem rôznych podôb podpisu sa ľudia snažia e-mail „poľudštiť“ aj vkladaním rôznych citátov za podpis. Pôsobí to oživujúco a výber citátu hodne vypovedá o osobnosti odosielateľa a jeho hodnotovom rebríčku.

MULTIMÉDIA ÁNO ČI NIE
Čoraz častejšie sa ako príloha emailu objavujú obrázky, animácie alebo krátke zvukové záznamy. Nič voči tomu, ale z praktického hľadiska to prináša niektoré komplikácie. Predovšetkým antivírová ochrana obvykle neprepustí súbory s príponou exe, čo je práve typické pre multimediálne prílohy. Ďalej môže vzniknúť problém s prezentovaním obrázku u adresáta – jeho program nemusí „poznať“ špeciálne formátovanie a zobrazí len nekonečný rad štvorčekov. Iným problémom je veľkosť takýchto príloh – jednak sa nemusia vojsť do e-mailovej schránky a jednak ich sťahovanie trvá dosť dlho.

ARCHÍV E-MAILOV
Na rozdiel od klasických archívov kde okrem myší nikto nechodí, archív e-mailov, ak je dobre urobený, je živá a užitočná vec. Dajú sa v ňom nájsť nielen kontaktné údaje, ale z archivovaných správ sa dá vyskladať celý priebeh konverzácie. To dáva priestor pre znovuskúmanie toho, čo sme urobili (napísali my) a čo náš partner. S odstupom času tak máme príležitosť nielen lepšie pochopiť súvislosti, ale aj nájsť chyby, ktoré sme urobili.

E-MAIL A STRES
Oboje, aj e-mail aj stres sú deťmi doby. Človek môže mať stres z množstva e-mailov vo svojej schránke, z množstva informácií v e-mailoch obsiahnutých, z chýbajúceho priameho kontaktu s partnerom, zo stierania hraníc medzi prácou a súkromným životom, prácou a zábavou, súkromným a firemným, atď.

(Ing. Milan Konvit)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
SKÔR NEŽ EMAIL ODOŠLEME:

  • ešte raz si celý e-mail prečítajte a skontrolujte vecnú i obsahovú správnosť, pomôže aj zapnutý korektor gramatických chýb,
  • vypracujte si niekoľko šablón e-mailov pre najtypickejšie situácie,
  • snažte sa o to, aby predmet vystihoval nielen obsah emailu, ale aj jeho naliehavosť, urgentnosť a dôležitosť,
  • neplytvajte slovami a interpunkčnými znamienkami,
  • nebuďte pohodlný, aj pri odpovedi na e-mail sa neuspokojte s automaticky vygenerovaným „Re:“, vytvorením nového predmetu akoby sme symbolicky prevzali taktovku dialógu,
  • ak je to možné, vyžiadajte si predtým, ako pošlete veľkú multimdiálnu prílohu súhlas od potenciálneho adresáta,
  • ak vkladáme obrázok priamo do e-mailovej správy, dávame ho až celkom na koniec, aby sa nenarušila integrita správy,
  • oddeľujte „pracovné“ emailovanie od súkromného nielen preto, že opak je proti predpisom, ale aj kvôli duševnej hygiene a pracovnej (súkromnej) pohode.

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Čiastka číslo 130/2009 zo dňa 18. 09. 2009
360/2009 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2010
361/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o zmene Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností
362/2009 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 28. júla 2008 č. 2/2008, ktorým sa ustanovuje regulácia cien v elektroenergetike v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 131/2009 zo dňa 25. 09. 2009
363/2009 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 736/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
364/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú kritériá zdravotnej spôsobilosti pre uchádzačov o zdravotnícke študijné odbory
365/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o liekoch a zdravotníckych pomôckach, ktoré môže obstarať zdravotná poisťovňa
366/2009 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách o preukázaní technických predpokladov na podnikanie v energetike

Čiastka číslo 132/2009 zo dňa 29. 09. 2009
367/2009 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ochranné pásma prírodných minerálnych zdrojov v Kláštore pod Znievom a v Socovciach a druhy zakázaných činností v ochranných pásmach prírodných minerálnych zdrojov v Kláštore pod Znievom a v Socovciac
368/2009 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah odbornej prípravy a požadovaných vedomostí na skúšku odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike, podrobnosti o zriaďovaní a činnosti skúšobných komisií a obsah osvedčenia o odbornej spôsobilosti

Čiastka číslo 133/2009 zo dňa 29. 09. 2009
369/2009 Úplné znenie zákona o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov

Čiastka číslo 134/2009 zo dňa 01. 10. 2009
370/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov
371/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
372/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
373/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
374/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a jej dodatkov
375/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti Dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
376/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a jej dodatkov
377/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti Dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa

Čiastka číslo 135/2009 zo dňa 01. 10. 2009
378/2009 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 386/2002 Z. z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách a ktorým sa dopĺňa zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
379/2009 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú požiadavky na fyzickú zdatnosť občana žiadajúceho o prijatie do štátnej služby colníkov

Čiastka číslo 135/2009 zo dňa 01. 10. 2009
380/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá na vykonávanie úradných kontrol krmív
381/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve

Čiastka číslo 136/2009 zo dňa 01. 10. 2009
381/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve
380/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá na vykonávanie úradných kontrol krmív

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
Október 2009

8. 10. – štvrtok
Poistné – splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2009 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity znížená zo 4,75 % na 2 % z jej vymeriavacieho základu)

15. 10. – štvrtok
Daň z príjmov – odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov – odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

do výplatného termínu
Poistné – splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2009

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov – odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2009 – prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane
Daň z príjmov vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane – zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa danezrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane – odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa daneoznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani,
Správa dane – oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane – pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane – oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane – vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane – zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 24.9. 25.9. 28.9. 29.9. 30.9. 1.10.
americký dolár USD 1,4768 1,467 1,465 1,4549 1,4643 1,4539
japonský jen JPY 133,85 132,59 131,15 130,91 131,07 130,78
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,159 25,18 25,252 25,18 25,164 25,42
dánska koruna DKK 7,442 7,442 7,4424 7,444 7,4443 7,4449
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,91065 0,91875 0,92265 0,9118 0,9093 0,91085
maďarský forint HUF 270,15 270 269,66 269,55 269,7 270,26
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7075 0,7069 0,7059 0,7063 0,7079 0,7083
poľský zlotý PLN 4,1686 4,196 4,2097 4,2135 4,2295 4,245
rumunský leu RON 4,209 4,2008 4,2015 4,1926 4,218 4,2688
švédska koruna SEK 10,1105 10,1538 10,2295 10,233 10,232 10,189
švajčiarsky frank CHF 1,5117 1,5118 1,5114 1,5124 1,5078 1,5165
nórska koruna NOK 8,51 8,502 8,5275 8,515 8,46 8,4455
chorvátska kuna HRK 7,274 7,295 7,2898 7,2708 7,258 7,255
ruský rubeľ RUB 44,259 44,1365 44,112 43,8814 43,98 43,7294
turecká líra TRY 2,186 2,1779 2,1868 2,168 2,1734 2,175
austrálsky dolár AUD 1,688 1,6952 1,6906 1,669 1,6596 1,6539
brazílsky real BRL 2,6401 2,6382 2,6264 2,6088 2,605 2,5808
kanadský dolár CAD 1,5843 1,6035 1,6027 1,5861 1,5709 1,5601
čínsky jüan CNY 10,0824 10,017 10,0023 9,9341 9,9958 9,9248
hongkongský dolár HKD 11,4457 11,3696 11,3542 11,2758 11,3485 11,2679
indonézska rupia IDR 14257,22 14164,36 14255,42 14148,9 14130,03 13994,67
indická rupia INR 70,849 70,328 69,959 70,003 70,001 69,438
juhokórejský won KRW 1766,1 1740,22 1752,28 1725,71 1723,95 1713,38
mexické peso MXN 19,7197 19,7957 19,891 19,7575 19,7454 19,7207
malajzijský ringgit MYR 5,1149 5,092 5,0982 5,0711 5,0679 5,0392
novozélandský dolár NZD 2,0391 2,0462 2,0548 2,0361 2,0287 2,0141
filipínske peso PHP 69,859 69,412 69,758 69,24 69,318 68,414
singapurský dolár SGD 2,0849 2,0787 2,0791 2,0641 2,0654 2,0542
thajský baht THB 49,539 49,284 49,195 48,906 48,988 48,698
juhoafrický rand ZAR 10,909 10,9049 10,881 10,818 10,8984 11,1161

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 2/2009
  • Zákon o ochrane hospodárskej súťaže s komentárom
  • Prekážky na strane zamesnanca
  • zamedzenie dvojitého zdanenia
  • náhrada trov exerkúcie
  • súhrnný výkaz DPH
  • Notársky poriadok

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 10/2009
  • Odpočítanie a vrátenie DPH
  • Rezervy a opravné položky z účtovného a daňového hľadiska

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 10/2009
  • Nové možnosti odpustenia penále sociálnou poisťovňou
  • Vzdelávanie a rekvalifikácia zamestnancov
  • Pohyb tovaru v rámci EÚ
  • Zamestnanecká prémia za rok 2009
  • Príspevok na podporu zamestnanosti

Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 10/2009
  • Majetok obce - novela zákona
  • Portál verejnej správy - nové služby pre občana
  • Asignovaná daň
  • Účtovanie obstarania majetku v príspevkových organizáciách
  • Neziskové účtovné jednotky
  • Občianske združenia - analyzátor demokracie

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 10/2009
  • Pracovný pomer s výkonom práce v cudzine
  • Krádež na pracovisku
  • Predaj podniku a zamestnanci
  • Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
  • Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
  • Koncesná listina – vydanie koncesie
  • Nočná práca a ZP

1 000 riešení - dvojmesačník, č. 5/2009
  • Cestovné náhrady v roku 2009
  • Daň z príjmov
  • Úprava základu dane
  • DPH
  • Účtovníctvo v PÚ a JÚ
  • mzdy a odvody
  • zákonník práce

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 3/2010 (X/2009)
  • Zákon o autorizovaných architektoch

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 11/2009 (X/2009)
  • Lízing
  • Podnikanie v združení

Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále DUO č. 11/2009 (X/2009)
  • Sociálny fond - živnostníci
  • Prevod práva a záväzkov pri predaji podniku
  • Príjmy z prevodu vlastníctva nehnuteľnosti
  • Technické zhodnotenie majetku
  • Zvýšenie štátnych dávok

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 11/2009 (X/2009)
  • Vysporiadanie z RZZP k 31. 10. 2009
  • Rodičovský príspevok od 1. 9. 2009
  • Sociálny podnik
  • Pracovná pohotovosť
  • Odmena pri odchode do starobného dôchodku
  • Výdavky na pracovné ošatenie z hľadiska ZDP
  • Oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch zo zdravotného poistenia
  • Psychická záťaž na pracovisku

 

 
 
CHCETE SI OBJEDNAŤ?

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

  Predplatné mesačníka Poradca 2009  
 Predplatné Poradca 2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2009 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 1/2010   - Zákon o elektronickom podpise
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 2/2010   - Zákon o ochrane hospodárskej súťaže 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 10/2009   - Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch
- Zákon o cestovných náhradách
- Transformácia účtovných sústav a zmena spôsobu evidencie výdavkov
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 11-12/2009   - Zákony o spotrebných daniach 6,38 €
192,20 Sk
  ks  
  č. 13/2009   - Zákon o rozhodcovskom konaní 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra December 2009 PÚ    - Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Január VS    - Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Február VS    - Odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Jún špeciál (RZZP 2008)   - Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2008   1,68 €
50,61 Sk
  ks  
  Poradca Extra Júl špeciál    - Zákon č. 68/2008 Zb. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 71/1992 Zb. z. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov
- Zákon č. 401/1998 Zb. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
- Zákon č. 17/2003 Zb. z. o poplatkoch za uloženie odpadov
  0,7 €
21,09 Sk
  ks  
  Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 7-8/2009   - Emisné kvóty - obchodovanie a účtovanie
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
- Rozpočtové rezervy
- Finančný majetok vo VS
- Účtovanie v bytových spoločenstvách
- Výkon práce vo verejnom záujme v zahraničí
- Dovolenka podľa ZP
- Právne postavenie starostov obcí
9,63 €
290,11 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Novela školského zákona
- Problematika učňovského školstva z pohľadu DPH
- Účtovanie v školstve
- Platobný výmer vo verejnej správe
- Bezpečnosť a ochrana zdravia v školstve
- Výlety exkurzie
- Financovanie ZŠ, SŠ ŠZ - novela zákona
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Majetok obce - novela zákona
- Portál verejnej správy - nové služby pre občana
- Asignovaná daň
- Účtovanie obstarania majetku v príspevkových organizáciách
- Neziskové účtovné jednotky
- Občianske združenia - analyzátor demokracie
4,81 €
145 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 7-8/2009   - Účtovné súvzťažnosti 7,96 €
239,80 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Daň z pridanej hodnoty - vybrané ustanovenia (2.)
- Manká a škody - daňové a účtovné hľadisko
- Elektronická reg. pokladnica - povinnosť používania
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Odpočítanie a vrátenie DPH
- Rezervy a opravné položky - účtovné a daňové hľadisko
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009  
  č. 7-8/2009   - Ojazdený automobil a DPH
- Účtovanie o odloženej dani
- Daňová prevencia
- Zdaňovanie príjmov študentov
- Zmeny v zdaňovaní prenájmu nehnuteľnosti
- Daňové dôsledky podnikania FO v zahraničí
10,62 €
319,94 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Vplyv životného minima na podnikateľov, SZČO a občanov
- RZZP – vysporiadanie výsledku
- Zvýšenie registračného limitu na DPH
- Služobný automobil – nepeňažný príjem zamestnanca
- Pracovný lízing
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Nové možnosti odpustenia penále sociálnou poisťovňou
- Vzdelávanie a rekvalifikácia zamestnancov
- Pohyb tovaru v rámci EÚ
- Zamestnanecká prémia za rok 2009
- Príspevok na podporu zamestnanosti
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2009 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 1/2009   - Téma čísla: DPH, Daň z príjmov
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Téma čísla: Daňové priznania FO a PO za rok 2008
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 3/2009   - Téma čísla: Účtovanie majetku po novele dane z príjmov v JÚ a PÚ
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Téma čísla: Miestne dane v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 5/2009   - Téma čísla: Cestovné náhrady v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 7-8/2009   - Služby zamestnanosti právnickych a fyzických osôb
- Doručovanie písomnosti v zmysle ZP
- Čerpanie dovolenky podľa plánu dovoleniek urč.zamestn.
- Pracovná zdravotná služba
- Účasť zástupcov zamestnancov pri skončení PP
- Ukončenie štúdia a daňový bonus
- Zdravotné poistenie - komplexne
- Evidenčné listy dôchodkového zabezpečenia
- Povinnosti zamestnávateľa pri neplatnom skončení PP
- Zúčtovaný, ale nevyplatený príjem zamestnanca
- Vznik, prerušenie a zánik doplnkového dôchodkové sporenia
- Zásady vedenia manžérskej porady
- Desať šancí ako zlepšiť prácu cez životný štýl
8,96 €
269,93 Sk
  ks  
  č. 9/2009   - Životné minimum od 1.7.2009
- Dávky v hmotnej núdzi od 1.9.2009
- Charakteristika stupňov náročnosti pracovných miest
- Chránená dielňa a chránené pracovisko
- Prekážky v práci na strane zamestnávateľa
- Zmeny v spracovaní miezd
- Sťažený výkon práce - mzdová kompenzácia
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Pracovný pomer s výkonom práce v cudzine
- Krádež na pracovisku
- Predaj podniku a zamestnanci
- Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
- Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
- Koncesná listina, vydanie koncesie
- Nočná práca a ZP
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Aktualizácie zákonov 2009  
  č. I/6   - Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
- Zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
1.49 €
 44,89 Sk
  ks  
  č. II/4   - Zákon č. 300/2005 Zb. Trestný zákon
- Zákon č. 301/2005 Zb. Trestný poriadok
- Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
- Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
2,6 €
 60,25 Sk
  ks  
  č. III/4   - Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 324/2009 Z. z., ktorým sa upravujú sumy dávky v hmotnej núdzi a sumy príspevku na bývanie
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 252/2009 Z. z. o úprave súm životného minima
- Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 326/2009 Z. z. o ustanovení sumy rodičovského príspevku
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
2.12 €
63,87 Sk
  ks  
  č. IV/1   - Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych práv a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)
- Vyhláška MVRR Slovenskej republiky č. 311/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu
- Zákon č. 607/2003 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania
- Zákon SNR č. 330/1991 Zb. o pozemných úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách
- Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
- Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
1.00 €
30,13 Sk
  ks  
  č. V/3   - Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí
- Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.7 €
21,09 Sk
  ks  
  č. VI/1   - Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 478/2002 Z. z. o ochrane ovzduąia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (zákon o ovzduší)
- Vyhláška MŽP SR č. 133/2006 Z. z. o požiadavkách na obmedzovanie emisií prchavých organických zlúčenín unikajúcich pri používaní organických rozpúšťadiel v regulovaných výrobkoch
- Vyhláška MŽP SR č. 732/2002 Z. z. o zozname zálohovaných obalov, ktoré nie sú opakovane použiteľné, a o výške zálohy za ne a o výške zálohy za zálohované opakovane použiteľné obaly
- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.8 €
24,10 Sk
  ks  
  Zákony 2009  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Exekučný poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Správne právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 

KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008
Untitled Page