Em@ilové noviny

 

č. 20/2014

15. 10. 2014

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Reklama, reprezentácia, sponzoring sú z obsahového hľadiska spolu veľmi úzko súvisiace činnosti. Napríklad hranica medzi reklamou a reprezentáciou je nepatrná, jej obsah môže byť v podstate podobný, ale daňový dopad môže byť naopak veľmi rozdielny. Čo je cieľom reklamy?
Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Poznáte TOC? Problematika výrobných procesov a ich neustáleho zdokonaľovania je veľmi populárnou a obľúbenou témou nielen pre rôzne teoretické výskumy, či analýzy a hodnotenia doterajšieho vývoja, ale zaoberajú sa ňou aj praktici manažmentu v známych či menej známych podnikateľských subjektoch, pôsobiacich na národných a nadnárodných trhoch. Viac v rubrike Vedúci pracovník.

Aj v dnešných emailových novinách ponúkame zaujímavé informácie a tematické emailové balíčky.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
REKLAMA, REPREZENTÁCIA, SPONZORING

 


Reklama

Pod reklamou možno rozumieť platenú formu neosobnej, masovej komunikácie. Jej cieľom je informovanie spotrebiteľov a ovplyvnenie ich správania. Pri samotnom definovaní pojmu reklama je možné vychádzať zo zákona č.147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o reklame“), ktorý reklamu vymedzuje ako prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť sa na trhu, pričom za produkt treba považovať tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranné známky, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Šíriteľom reklamy je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri v rámci svojej podnikateľskej činnosti.
Na účely televízneho a rozhlasového vysielania vymedzuje reklamu ustanovenie § 32 ods.1 zákona č.308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č.195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov ako akékoľvek verejné oznámenie vysielané za odplatu alebo inú podobnú protihodnotu vrátane vlastnej propagácie, ktorého zámerom je podporiť predaj, nákup alebo nájom tovaru alebo služieb vrátane nehnuteľností, práv a záväzkov, alebo dosiahnuť iný účinok sledovaný objednávateľom reklamy alebo vysielateľom.

Sponzorstvo

Pojem sponzorstvo je v praxi veľmi používaný, náš právny poriadok ho však osobitne upravuje len v zákone č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 38 ods. 1. Sponzorovaním tu treba rozumieť plnenie určené na priame alebo nepriame financovanie programu, programovej služby alebo audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie s cieľom propagovať názov alebo obchodné meno, ochrannú známku, dobrú povesť, tovary alebo aktivity právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá také plnenie poskytla.
Podľa všeobecnej encyklopédie sponzor je ten, kto poskytuje sponzorovanému peniaze alebo vecné prostriedky, pričom sponzorované môžu byť osoby, skupiny ľudí, inštitúcie a spoločenské akcie v športovej kultúrnej, umeleckej, výskumnej, zdravotníckej a v inej spoločenskej oblasti. Sponzor za to dostáva vopred určené (dohodnuté) protihodnoty, ktoré priamo alebo nepriamo podporujú dosiahnutie jeho marketingových cieľov. Sponzorované činnosti sa týkajú reklamy, podpory predaja, propagácie a osobného predaja.

Reprezentácia

Pokiaľ ide o pojem reprezentácia, tento nie je nikde špecificky definovaný. Pod týmto pojmom možno rozumieť činnosť zameranú za účelom budovania dobrého mena spoločnosti, značky alebo zlepšenia image firmy a pod. V podstate ide o istý druh reklamy, pretože reklamou nie je len priama podpora predaja konkrétnych výrobkov, tovaru alebo služieb, ale aj to, čo bolo práve uvedené pri pojme reprezentácia.

Pohľad zákona o dani z príjmov
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o dani z príjmov“) osobitným spôsobom upravuje:
  • náklady na reklamu
  • nálady na reprezentáciu
  • príjmy z reklám u daňovníkov, ktorí nie sú zriadení alebo založení na podnikanie.

  • Náklady na reklamu

    Reklama vykonávaná buď priamo alebo prostredníctvom rôznych reklamných agentúr, či rôznych neziskových organizácií na základe reklamných zmlúv je činnosť, ktorá je vykonávaná za odplatu. Náklady na reklamu môžu zahŕňať celý rad najrôznejších druhov výdavkov (nákladov), a to od tých, ktorých súvislosť s dosahovanými príjmami je jednoznačná, až po tie, kedy to tak zrejmé nie je.
    Pre daňovú uznateľnosť nákladov na reklamu platia všeobecné pravidlá. Musia byť splnené predovšetkým základné podmienky daňového výdavku zadefinované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov, t.j.
  • musí byť preukázateľné, že uvedené náklady (výdavky) skutočne vznikli,
  • musí ísť o náklady (výdavky) preukázateľne vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov,
  • uvedené náklady musia byť správne zaúčtované z hľadiska ich vecnej a časovej súvislosti,
  • nesmie ísť o prípady, ktoré zákon o dani z príjmov výslovne za daňové výdavky ( náklady) neuznáva.
  • V súvislosti s daňovým posudzovaním výdavkov na reklamu je potrebné poznamenať, že zákon o dani z príjmov účinný od 1.1.2004 výraznou mierou upravil oblasť reklamy. Daňový predpis platný do konca roka 2003 (zákon č. 366/1999 Z. z.) okrem obsahovej náplne reklamy (reklamovanie tovarov, služieb a iných výkonov daňovníka) presne určoval aj formy reklamy, teda spôsob, akým sa reklama má dostávať k spotrebiteľovi, aby náklady na ňu vynaložené boli uznané ako daňový výdavok. Navyše, výdavky na reklamu bolo potrebné rozlišovať na výdavky na tzv. základnú reklamu, ktoré boli daňovo uznaným výdavkom v plnej výške (patrili sem napr. výdavky na inzerciu v médiách, zverejňovanie plagátov, reklamných nápisov a transparentov, propagácia a vystavovanie exponátov a pod.) a výdavky na tzv. ostatnú reklamu, ktoré neboli priamym daňovým výdavkom, ale ich bolo možné odpočítať od základu dane v určitej limitovanej výške.
    Od roku 2004 sa v zákone o dani z príjmov zmenil jednak rozsah, ale aj podmienky pre posudzovanie nákladov na reklamu. Rozšírila sa obsahová náplň reklamy, a to v nadväznosti na zákon o reklame, pričom formu reklamy zákon o dani z príjmov nevymedzuje . Náklady na reklamu sa prestali deliť na výdavky daňovo uznávané v plnej výške a na výdavky, ktoré bolo možné odpočítať od vyčísleného základu dane príslušným spôsobom. Teraz je rozhodujúce, či tieto výdavky súvisia s činnosťou daňovníka a ich zámerom je dosiahnutie, zabezpečenie, udržanie alebo zvýšenie príjmov daňovníka. Za daňový výdavok sa teda považuje každý výdavok, ktorý spĺňa podmienky stanovené v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov, samozrejme v rozsahu a za podmienok stanovených v ostatných ustanoveniach zákona o dani z príjmov.

    Zákon o dani z príjmov upravuje rozsah a podmienky pre uplatnenie nákladov vynaložených na reklamu do daňových výdavkov v § 19 ods. 2 písm. k). Zároveň v § 21 ods.1 písm. e) zákon o dani z príjmov vyžaduje, aby takto vynaložené náklady neboli v rozpore so zákonom o reklame.

    V súlade s týmito ustanoveniami:

    1. Reklama musí byť vynaložená na účel prezentácie
    - podnikateľskej činnosti daňovníka,
    - tovaru,
    - služieb,
    - nehnuteľností,
    - obchodného mena,
    - ochrannej známky,
    - obchodného označenia výrobkov a
    - iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka.

    2. Reklama musí byť vynaložená so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.

    3. Reklama musí byť realizovaná v súlade so základnými požiadavkami na reklamu podľa zákona o reklame, najmä:
  • Reklamou treba rozumieť prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu. Za produkt treba považovať tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranné známky, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.
  • Reklamou nie je :
    - označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom,
    - označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou,
    - označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa osobitného predpisu (zákon č. 250/2007 Z. z o ochrane spotrebiteľa),
    - zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej závierky, auditu podniku alebo iných informácií o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu.

  • Reklamu možno uskutočňovať iba v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže, s dobrými mravmi a ochranou spotrebiteľa. Reklama nesmie:
    - byť klamlivá,
    - byť skrytá,
    - mať znaky nekalej obchodnej praktiky, zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností alebo vedomostí,
    - prezentovať produkty, ktorých výroba, predaj poskytovanie alebo používanie sú zakázané,
    - obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu,
    - propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas,
    - prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,
    - prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín, ak to nie je preukázané odborným posudkom, prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, akoby mali účinok liekov,
    - ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občana, využívať zmyslové vnímanie, ktoré ovplyvňujú pamäť človeka bez toho, aby si to uvedomil (podprahové vnímanie),
    - obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
    - odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu, zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu,
    - zneužívať dôveru maloletých osôb.

  • Zákon o reklame priamo vymedzuje reklamu, ktorá je zo zákona zakázaná (napr. špecifická reklama tabakových výrobkov, zbraní a streliva a pod.).

  • Šíriteľom reklamy podľa zákona o reklame je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá reklamu šíri v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Ten, kto si objedná u šíriteľa reklamy šírenie reklamy, je objednávateľom reklamy.

  • Ak sú výdavky na reklamu vynaložené v súlade s uvedenými podmienkami, potom tieto výdavky sú daňovo uznané v plnej výške bez ohľadu na formu uskutočnenia reklamy. Ide napr. o
    - inzerciu v periodických a neperiodických publikáciách a iných tlačovinách, na audiovizuálnych nosičoch, v elektronických médiách, a to najmä v rozhlase, na internete, v satelitnom a káblovom vysielaní,
    - zverejňovanie plagátov, reklamných nápisov a transparentov,
    - vystavovanie exponátov, účasť na výstavách a veľtrhoch; v tomto prípade môže ísť napr. o účastnícky poplatok, poplatok za výstavnú plochu, poplatok za zverejnenie v určitej publikácii o danej výstave, náklady na zapožičanie výstavných stánkov, náklady na zapožičanie výstavných hostesiek, náklady na zapojenie inžinierskych sietí (telekomunikácie, voda, elektrina) a pod.
    - reklamu výrobkov formou poskytovania vzoriek, jednorázové spotrebiteľské balenia, ochutnávky tovarov alebo výrobkov,
    - poskytovanie výhier v reklamných, predajných súťažiach prístupných verejnosti a žrebovacích akciách a pod.,
    - reklamné predmety, pokiaľ ich obstarávacia cena nepresiahne sumu 17 eur za jeden kus, (napr. perá, peňaženky, dáždniky, púzdra na okuliare, diáre) ,
    - nosiče reklamných nápisov s obstarávacou cenou 1 700 eur a menej; ide o drobný hmotný majetok dlhodobého charakteru, ktorý by mal spĺňať kritéria daňovej uznateľnosti v tom smere, že
  • je označený ochrannou známkou alebo reklamným nápisom poskytovateľa tohto nosiča,
  • jeho hlavnou funkciou je reklama tovarov, služieb a iných výkonov súvisiacich s príjmami poskytovateľa nosiča,
  • nosič aj po jeho poskytnutí ostáva vo vlastníctve poskytovateľa,
  • poskytovateľ preukázateľne (na základe písomnej zmluvy) ho zveruje inému daňovníkovi za účelom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania príjmov obidvoch daňovníkov, pričom za ich poskytnutie sa zvyčajne vyžaduje protihodnota v podobe stabilizácie zákazníkov (odberateľov) a teda sa aj zabezpečuje odber produkcie poskytovateľa.
  • Takýmito predmetmi sa najčastejšie vybavujú predajné a prevádzkové priestory reštaurácií, kaviarní, pivární, prevádzok rýchleho občerstvenia (stoly, stoličky, slnečníky, markízy, popolníky, poháre, obrusy, šálky, taniere a pod.),
    - nosiče reklamných nápisov, ktorých vstupná cena prevyšuje hranicu 1 700 eur a sú odpisovaným hmotným majetkom. Podľa ustanovenia § 19 ods.2 písm. n) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom sú aj odpisy majetku, ktorý nie je priamo využívaný daňovníkom (vlastníkom), ale je poskytnutý inému daňovníkovi, a u obidvoch slúži na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Nosič reklamného nápisu slúži na podporu predaja tovaru, služieb alebo výrobkov poskytovateľa a na priame využitie u iného daňovníka.

    V prípade, že bude reklama realizovaná v rozpore so zákonom o reklame, najmä pôjde o nedodržanie všeobecných podmienok na reklamu, prípadne pôjde o zakázanú reklamu, výdavky na reklamu nebude možné podľa § 21 ods.1 písm. e) zákona o dani z príjmov zahrnúť do daňových výdavkov. V tomto ustanovení je totiž povedané, že daňovým výdavkom (nákladom) nie je výdavok vynaložený v rozpore s osobitnými predpismi, ktorým je napríklad zákon o reklame.

    Účtovanie o reklame

    Do základu dane sa náklady na reklamu zahŕňajú v súlade s § 17 ods.1 zákona o dani z príjmov, t.j. tak, ako sa o nich účtuje. Podľa § 56 ods.6 postupov účtovania v sústave podvojného účtovníctva náklady na reklamu a propagáciu sa do nákladov účtujú v tom účtovnom období, v ktorom vznikli. Ak ide o služby, ktoré sú vopred platené, napríklad nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzertného priestoru, tieto náklady sa účtujú do obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia, t.j. časovo sa rozlišujú.

  • Výdavky na reprezentáciu

  • Podľa § 21 ods.1 písm. h) zákona o dani z príjmov výdavky na reprezentáciu nie sú daňovými výdavkami. Aj keď zákon o dani z príjmov tieto výdavky bližšie nešpecifikuje, všeobecne platí, že daňovo neuznanými sú najmä tie výdavky, ktoré sú vynaložené na pohostenie, občerstvenie, dary pri obchodných jednaniach, poradách, firemných oslavách a pod.

    Príklad:
    Daňovník obstaral pre svojich zamestnancov i pre návštevníkov vo svojom objekte nápojový automat. Náplň automatu je obstarávaná na náklady daňovníka. Zamestnanci majú právo na bezplatný odber nápojov s použitím karty, ktorá sa mesačne nabíja na určitú peňažnú čiastku. Po vyčerpaní kapacity karty si zamestnanci odber nápojov hradia. Návštevám je zapožičiavaná karta pri vstupe do objektu. Daňovník uplatňuje náklady na náplň automatu i náklady na obstaranie pohárov v plnom rozsahu do daňových výdavkov. Daňovo uplatňuje aj odpisy nápojového automatu. Je tento postup správny?

    Náklady vynaložené na obstaranie náplne nápojového automatu a na nákup pohárov možno uplatniť do daňových výdavkov len do výšky úhrady zamestnancov za odobrané nápoje. Zostávajúce náklady sú považované za náklady na občerstvenie a nemožno ich uplatniť ako daňové výdavky. Iný postup sa uplatní pri nákupe zariadení a prístrojov slúžiacich na poskytovanie občerstvenia. V súvislosti so zabezpečením možnosti zamestnancom občerstviť sa na pracovisku dochádza k obstaraniu napr. kávovarov, varných kanvíc, varičov, prístrojov na výrobu sódovky, nápojových automatov. Tieto zariadenia sú považované za súčasť vybavenia pracoviska a sú uznaným daňovým výdavkom, či už ako priamy náklad, alebo postupne prostredníctvom odpisov.


    Prezentačné akcie

    Výdavkami na reprezentáciu je aj časť nákladov, ktoré sú vynaložené v súvislosti s organizovaním rôznych akcií spojených s prezentáciou firmy a jej výrobkov, za účastí obchodných partnerov a ďalších hostí. Vo všeobecnosti je možné považovať takéto náklady za daňové výdavky, avšak nie v úhrne nákladov vynaložených na akciu ako celok. V štruktúre jednotlivých reklamných aktivít, napr. fakturovaných sprostredkujúcou spoločnosťou, je nutné posúdiť a vylúčiť tie, ktoré majú charakter osobnej spotreby a výdavkov na reprezentáciu (pohostenie, občerstvenie, výdavky na gala večer, výdavky na dopravu pri prehliadkach kultúrnych a historických miest a pod.).

  • Reklamné predmety

  • Výdavkami na reprezentáciu sú aj reklamné predmety, ktoré na rozdiel od ostatných výdavkov na tento účel možno uplatniť do daňových výdavkov, ak spĺňajú zákonom stanovené podmienky. Musí ísť o predmety, ktorých hodnota nemôže presiahnuť 17 eur za jeden kus. Označovanie reklamných predmetov obchodným menom alebo ochrannou známkou zákon o dani z príjmov nevyžaduje.

    Do hodnoty reklamného predmetu je potrebné započítať aj súvisiace náklady napr. náklady na jeho prípadné označenie, náklady na obal a pod. Reklamné predmety, ktorých hodnota vrátane výdavkov na súvisiace náklady presiahne sumu 17 eur, nie sú daňovými výdavkami.

    Reklamnými predmetmi podľa § 21 ods.1 písm. h) zákona o dani z príjmov nie sú darčekové reklamné poukážky. Reklamné poukážky nemožno považovať za predmet, pretože nemajú úžitkovú hodnotu. Poskytnutím reklamnej poukážky daňovník nevykonáva reklamu svojej činnosti, ale v zásade dáva k dispozícií určité finančné prostriedky na nákup služieb alebo tovaru. Zákon o dani z príjmov sa v tomto prípade zosúladil so zákonom o DPH, podľa ktorého darčeková poukážka tiež nie je považovaná za tovar ale za platobný prostriedok.

    Sponzorský príspevok

    V praxi sa často možno stretnúť so stotožňovaním, resp. zamieňaním sponzorstva s darcovstvom. Zásadný rozdiel je v tom, že zatiaľ čo za dar jeho darca nečaká žiadne protiplnenie, u sponzorského príspevku požaduje jeho poskytovateľ určitú protislužbu v tom, že príjemca bude tomuto poskytovateľovi zabezpečovať činnosť smerujúcu k naplneniu marketingových cieľov formou reklamy. Príjemcami týchto príspevkov sú väčšinou organizácie, ktoré nie sú podnikateľské subjekty. Ide najmä o športové a charitatívne organizácie, záujmové združenia a pod.

    Vychádzajúc z úpravy výdavkov na reklamu v zákone o dani z príjmov možno konštatovať, že sponzorský príspevok na strane poskytovateľa je daňovo uznaným výdavkom (nákladom). Aby však bolo možné tieto výdavky (náklady) účinne daňovo uplatniť, je nevyhnutné uzatvorenie písomnej zmluvy, bez ktorej by nebolo možné túto skutočnosť riadnym spôsobom preukázať.

    Sponzori však poskytujú svoju podporu aj bez protislužby. V takomto prípade je forma tejto podpory klasifikovaná ako darovanie, čo má za následok na strane poskytovateľa daňovú neuznateľnosť výdavku súvisiaceho so sponzorstvom. Na strane príjemcu takéhoto príspevku je dar považovaný za príjem, ktorý nie je predmetom dane, t.j. nie je zdaniteľným príjmom.

    Príjem z reklamy u neziskových organizácií

    Poskytovanie reklamnej činnosti je v neziskových organizáciách len prostriedkom na zabezpečenie cieľov neziskových organizácií , nie ich poslaním. Príjmy z reklamy teda nemožno považovať za príjmy oslobodené od dane, a budú súčasťou základu dane z príjmov.

    Príjmy, ktoré u neziskových organizácií sú predmetom dane z príjmov, sú vymedzené v § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov. Medzi takto taxatívne vymedzené príjmy patria aj príjmy z reklamy. Pre príjmy z reklamy neplatí žiadne oslobodenie od dane, preto sú vždy zdaniteľnými príjmami. Ak teda nezisková organizácia má príjem za šírenie reklamy objednávateľa, bez ohľadu na spôsob akým je vykonávaná, tento príjem vždy podlieha dani z príjmov.

    Rovnako sponzorský príspevok je u neziskových organizácií príjmom za poskytnutie reklamy, nakoľko poskytovateľ (sponzor) týmto príspevkom hradí služby za reklamu, ktorú príjemca ako službu vykonáva tým, že vo svojej tlači, na mantineloch ihriska, hracej ploche, oblečení, športovom náradí uvádza meno, či logo tohto sponzora. To znamená, že aj v prípade sponzorských príspevkov ide o príjmy, ktoré sú predmetom dane a v každom prípade sú zahrnuté do základu dane.

    Prijatý dar, na rozdiel od sponzorského príspevku, nie je u neziskových organizácií predmetom dane. Aj na neziskové organizácie sa vzťahuje ustanovenie § 12 ods.7 písm. b) zákona o dani z príjmov, podľa ktorého dary prijaté právnickou osobou nie sú predmetom dane. Ak je však aj sponzorský príspevok klasifikovaný ako darovanie, potom ani takýto príjem nie je predmetom dane.

    Neziskové organizácie musia na daňové účely rozlišovať rôzne druhy činností, ako aj príjmy a výdavky súvisiace s jednotlivými činnosťami. Platí to aj pre poskytovanie (šírenie ) reklamy. Príjmy z reklamy je potrebné odlíšiť od ostatných príjmov a je potrebné k nim priradiť zodpovedajúce výdavky, t.j. daňové výdavky.

    Daňovým výdavkom podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka v súlade s účtovnými predpismi, ak tento zákon neustanovuje inak. Zmysel tohto ustanovenia spočíva v tom, že musí ísť o výdavok vynaložený za účelom dosiahnutia, zabezpečenia alebo udržania konkrétneho príjmu. Medzi výdavkami a príjmami musí teda existovať priamy a bezprostredný vzťah, v opačnom prípade pojmovo nemôže ísť o výdavky vynaložené na dosiahnutie, udržanie a zabezpečenie príjmov.

    V prípade príjmu z reklamy takýmito súvisiacimi výdavkami vynaloženými na jeho dosiahnutie, zabezpečenie alebo udržanie, sú v zásade výdavky na zhotovenie, umiestnenie reklamy a na jej šírenie.

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 11/2014 )
     

     
     
    ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

     
    ZMLUVA O REKLAMNEJ ČINNOSTI

    Občianske združenie raz v roku organizuje väčšiu konferenciu, ktorú finančne zabezpečuje aj zo zdrojov získaných na základe zmluvy o reklamnej činnosti poskytovanej v súvislosti s týmto podujatím. Všetky finančné prostriedky sú prakticky použité pri organizovaní a príprave podujatia. Ide najmä o výdavky na tlač propagačných materiálov, nájom priestorov a zabezpečenie cateringu. Reklama objednávateľa je umiestnená v propagačných materiáloch a v prenajatých priestoroch.
    Je možné niektoré výdavky súvisiace s organizovaním podujatia považovať za výdavky, ktorými sa môže znížiť príjem z reklamy?

    Keďže občianske združenie môže uplatniť k príjmu z reklamy iba výdavky (náklady), ktoré priamo súvisia s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním tohto príjmu, takýmto nákladom nebudú náklady na zabezpečenie cateringu. V prípade propagačných materiálov takýmto výdavkom môže byť len pomerná časť z celkových nákladov vynaložených na propagačný materiál zodpovedajúca ploche (resp. počtu strán), na ktorej bola reklama umiestnená. Ak reklama bola umiestnená v prenajatých priestoroch, za daňový výdavok (súvisiaci výdavok) v tomto prípade bude možné považovať iba náklady na zhotovenie a umiestnenie reklamy.

    PRÍJEM Z REKLAMY

    Hokejový klub, ktorý je občianskym združením, má v stanovách uvedené medzi ostatnými príjmami aj príjem z reklamy. Ide o umiestnenie loga objednávateľa reklamy na mantineloch štadióna.
    Je uvedený príjem z reklamy zdaniteľným príjmom?

    Zdaniteľným príjmom podľa § 2 písm. h) zákona o dani z príjmov je príjem, ktorý je predmetom dane a nie je od dane oslobodený. Príjem z reklamy je predmetom dane podľa § 12 ods.2 zákona o dani z príjmov a nejde o príjem oslobodený od dane podľa § 13 zákona o dani z príjmov, čiže je zdaniteľným príjmom.
    Daňovým výdavkom podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka v súlade s účtovnými predpismi, ak tento zákon neustanovuje inak. Keďže zmysel tohto ustanovenia spočíva v tom, že musí ísť o výdavok vynaložený za účelom dosiahnutia, zabezpečenia alebo udržania konkrétneho príjmu, t.j. medzi výdavkami a príjmami musí existovať priamy a bezprostredný vzťah, v prípade hokejového klubu výdavkami vynaloženými na dosiahnutie, zabezpečenie, prípadne udržanie príjmu z reklamy (reklamnej činnosti) môžu byť len výdavky na jej zhotovenie a umiestnenie.
    Takýmito výdavkami v žiadnom prípade nie sú výdavky vynaložené na dopravu hokejistov, ich stravovanie a zabezpečenie výstroje.

    DAŇOVO UZNANÉ VÝDAVKY

    Firma zaoberajúca sa výrobou automobilov zorganizovala konferenciu spojenú s prezentáciou firmy a jej výrobkov. Akcie sa zúčastnili manažéri distribútorov áut a významní novinári, pričom za celú akciu vznikli firme výdavky vo výške 100 000 €. Organizovaním akcie bola poverená firma, ktorá si vyúčtovala poskytnuté služby za jednotlivé časti programu a províziu z celkových vynaložených nákladov za akciu ako celok, pričom ide o nasledovné druhy výdavkov:
    - prenájom priestoru na letisku na uvítanie účastníkov, prenájom áut, šoférov, hostesiek;
    - výdavky za prenájom hotela, podanie obeda, večere vrátane nápojov a rôzne technické služby;
    - výdavky na gala večer – prenájom, technické zabezpečenie (video technika, zvuk, svetlá, technický personál, kamera, architekt), výdavky na umelcov, konferenciera programu, hostesky a ich oblečenie,
    - zabezpečenie priestorov konferencie a ich výzdoba a pod.
    Ktoré výdavky budú daňovo uznané?

    V štruktúre jednotlivých nákladov fakturovaných firmou, ktorá bola poverená zabezpečením celej akcie, je nutné posúdiť a vylúčiť tie náklady, ktoré majú charakter osobnej spotreby a charakter výdavkov na reprezentáciu. V súlade s uvedeným, daňovo uznaným výdavkom nie sú náklady na obedy, večere, ubytovanie hostí a celkové výdavky na gala večer.

    SPONZORSKÁ ZMLUVA

    Obchodná spoločnosť zaoberajúca sa výrobou a montážou plastových okien a dverí sa rozhodla podporiť miestny futbalový klub. Uzatvorila sponzorskú zmluvu. Obchodná spoločnosť (sponzor) poskytne klubu finančné prostriedky vo výške 4 000 €. Klub nechá vytlačiť na dresy futbalistov názov (firmu) sponzora, a jeden rok bude uvedený názov uvádzať tiež na rubovej strane vstupeniek na jeho miestne futbalové zápasy.
    Aký bude postup z pohľadu dane?

    Keďže pojem „sponzorská zmluva“ nie je po právnej a nadväzne ani daňovej stránke jednoznačný – ide o zmes reklamy, darov a prípadných ďalších plnení peňažnej a naturálnej povahy s protislužbou alebo bez protislužby, rozhoduje v praxi skutočný obsah zmluvy a dohodnuté povinnosti zmluvných strán, ktoré treba aj preukázať. V popísanom prípade je zrejmé, že nejde o dar firmy, ale o jej výdavky (náklady) majúce charakter reklamy a propagácie, a predstavuje tak nekonfliktne daňovo účinný výdavok. To je pochopiteľne pre obchodnú spoločnosť daňovo výhodnejšie, pretože dar by bol v spoločnosti daňovo neuznaným výdavkom. Opačná situácia je však z hľadiska príjemcu plnenia – klubu. Táto nezisková organizácia by totiž poskytnutý dar nemusela zdaniť, ale naopak, príjem za reklamu musí vždy zdaniť daňou z príjmu.



    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 11/2014)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    Čiastka 84/2014
    262/2014 Zákon
    o pôsobnosti orgánov štátnej správy vo veciach prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    263/2014 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    264/2014 Zákon o poskytnutí jednorazového finančného príspevku vojnovým sirotám
    265/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2009 Z. z. o technickej spôsobilosti a prevádzkovej spôsobilosti plavidiel v znení neskorších predpisov
    266/2014 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane v znení vyhlášky č. 443/2013 Z. z.
    267/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností

    Čiastka 85/2014
    268/2014 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
    269/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 397/1999 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na strelné zbrane a strelivo v znení neskorších predpisov
    270/2014 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší
    271/2014 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva zoznam výrobkov obranného priemyslu
    272/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Moldavskej republiky o rozvojovej spolupráci Čiastka 86/2014
    273/2014 Oznámenie
    Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa z 19. októbra 1996 Príloha k čiastke 86 – k oznámeniu č. 273/2014 Z. z.

    Čiastka 87/2014
    274/2014 Vyhláška
    Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o kamerovom zabezpečovacom systéme
    275/2014 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o zaručenej konverzii
    276/2014 Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 55/2014 Z. z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy
    277/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov
    278/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 18. decembra 2007 č. MF/26307/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre obchodníkov s cennými papiermi a pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi a o zmene a doplnení niektorých opatrení v znení neskorších predpisov
    279/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 10. decembra 2008 č. MF/22273/2008-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre Fond ochrany vkladov, Garančný fond investícií, inštitúcie elektronických peňazí a pobočky zahraničných finančných inštitúcií a o zmene niektorých opatrení v znení neskorších predpisov
    280/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/25835/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre podielové fondy, dôchodkové fondy a doplnkové dôchodkové fondy v znení neskorších predpisov
    281/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 11. decembra 2013 č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikro účtovné jednotky
    282/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 31. marca 2003 č. 4455/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov

     
     


    Vedúci pracovník

     
    Poznáte TOC?

    TREND VO VÝROBE totiž jednoznačne predikuje potrebu neustálej optimalizácie. Často zaznievajú až obavy, či ešte bude čo optimalizovať a najmä, s akou ochotou či neochotou všetkých zainteresovaných sa tento proces udeje. Aj keď trendy sa menia a vlastne všetko sa mení, konštatovanie, že všetko je relatívne zostáva natrvalo platným. V akom kontexte? Možno celkom spokojne tvrdiť, že všetko sa síce mení, ale ľudia zostávajú rovnakí. Ľudia sa nemenia a keď, tak veľmi ťažko, dôkazom čoho je aj množstvo problémov spojených s akoukoľvek zmenou v ich zaužívanom spôsobe existencie. Optimalizácia výrobných procesov a implantácia rôznych progresívnych výrobných filozofií je externým vplyvom, ktorý má dosah nielen na realizátorov zmien. Tento stav napriek svojej nie príliš pozitívnej vlastnosti, je však logickým vyústením pôsobenia viacerých faktorov, spomedzi ktorých je dominantným náročnosť posúdenia prínosov rôznych „zázračných“ metód, postupov či prínosov optimalizácie. Nevedomosť, či neznalosť očakávaného je skutočne silným argumentom, ale existuje ešte silnejší protiargument. Je ním schopnosť vedieť svoje myšlienky prezentovať. Ak bude prezentácia veľmi detailne a precízne naplánovaná a za každým „ale“ sa vždy nájde niečo pravdivého, potom sa proces akejkoľvek zmeny – konkrétne aj vo výrobnom podniku – premení na schopnosť manažérov všetky námietky či „ale“ logicky analyzovať, nie na proces boja proti všetkým týmto „ale“. Odpor voči zmenám je teda funkciou prezentovania vlastných myšlienok a ak sa prezentácia uskutoční tak, ako sa uskutočniť má, výsledkom nie je odpor voči zmene, ale nadšenie a entuziazmus.

    ZMENY, KTORÉ TAK ČASTO V SÚČASNOSTI VZNIKAJÚ, majú svoje spoločné charakteristiky, ale samozrejme často sa vecne či formálne líšia. Platí to bez ohľadu na pôvodcu realizácie zmeny. Zmeny v spôsobe riadenia podniku sú dostatočným príkladom. Za predpokladu, že sa stotožníme s vyššie uvedenou myšlienkou o optimistickom prístupe, nebudeme na rôzne nové trendy v oblasti spôsobov riadenia podnikov nazerať ako na niečo podozrivé, dokonca nechcené, ale budeme sa usilovať vznikajúce problémy súvisiace so stratou akejkoľvek nefunkčnosti riešiť použitím správne zvolenej metódy či teórie. V ponuke je ich veľká škála a je na zváženie, či sú len marketingovým lákadlom, teóriou, alebo naozaj prínosom.

    ZDOKONAĽOVANIE SPÔSOBOV RIADENIA často súvisí s:
    – principiálnymi otázkami účele, či cieľoch podniku, ďalej s
    – existenčnými otázkami o prežití na trhu z dlhodobého hľadiska a tiež
    – pragmatickými finančnými otázkami o maximalizácii zisku.
    Ak sa nad nimi hlbšie zamyslíme, prídeme k poznaniu, že sú vlastne navzájom prepojené, dokonca závislé, riešenie jednej závisí na úspešnom vyriešení druhej a zároveň je predpokladom pre zodpovedanie tej náväznej.

    SPRÁVNE FUNGOVANIE uvedenej interakcie by malo byť cestou k zvyšovaniu ziskovosti. V súčasnosti už totiž nepostačuje ziskovosť len udržiavať na určitej dosiahnutej úrovni, ktorú sme zabezpečili napríklad účelnou implementáciou informačného systému v podniku, či certifikátom potvrdzujúcim zhodu systému riadenia kvality s požiadavkami noriem a podobne. Aby snaha o zvyšovanie ziskovosti nebola len fikciou s potenciálnymi vyhliadkami na zlepšenie stavu v budúcnosti, ale aj dosažiteľnou realitou, treba existujúce metódy riadenia obohatiť o nové, ktoré želaný stav aj zabezpečia. TOC (Theory of Constrains) je teória, ktorú odborníci považujú za prevratnú školu na ceste za výrazným zvyšovaním ziskovosti a zároveň aj odporúčajú ako najzrozumiteľnejšiu a pravdepodobne najjednoduchšie aplikovateľnú metódu zvyšovania výkonnosti podniku.
    Vychádza z predpokladu, že ľudia nie sú dokonalí, a teda omylní. Za predpokladu, že ich chyby je možné popísať, pomenovať, bude možné zistiť tiež príčiny ich vzniku, potom bude veľmi jednoduché nežiaduce chyby odstrániť. Ide o to prekonať strach z pomenovania nežiaducej skutočnosti pravým menom, bez okolkov, čo si často v podniku vyžaduje zmenu myslenia. Takýto prístup často pôsobí aj na podnikovú kultúru. V konečnom dôsledku by to však mal byť jav absolútne samozrejmý, veď prečo klamať samých seba! Otvorenosť a úprimnosť musí byť „esom“ nie „čiernym Petrom“ podniku. Treba sa len stotožniť s tým, že chyba, nie je preto, že niekto niečo nedokáže, ale zlé budú pravidlá, rozdelenie povinností či právomocí. TOC proklamuje, že dobré pravidlá a princípy sú tie, ktoré rešpektujú realitu. Autorom teórie je Dr. E.M. Goldratt, ktorý ju s obľubou prezentuje pomocou jednoduchej analógie, v ktorej prirovnáva spoločenstvo k reťazi. Tak ako spojovacie články reťaze vytvárajú reťaz na prenos sily, podobne aj podnik má svoju reťaz, tvorenú spojovacími článkami. K nim možno zaradiť výrobu, zásobovanie, odbyt apod. Všetky spojovacie články svojim úsilím produkujú synergický efekt a napĺňajú stanovené ciele. V analógii možno pokračovať ďalej. Ak sa zamyslíme nad silou, či pevnosťou reťaze, budeme hľadať najslabší spojovací článok. Ten je totiž determinantom pevnosti celej reťaze a ten treba odstrániť.
    Podobne v podniku – ako systéme – existuje vždy takýto najslabší článok – obmedzenie, ktoré mu zabraňuje dosiahnuť vyšší stupeň výkonnosti (v kontexte s podnikom sa niekedy toto obmedzenie označujeme aj termínom úzke miesto). K najslabším spojovacím článkom v podnikovom systéme zaraďujeme užiť niekoľko aplikácií, ktoré TOC ponúka.

    CYKLUS NEUSTÁLEHO ZLEPŠOVANIA, ktorý vedie k vyššej podnikovej výkonnosti, je zabezpečený:
    a) neustálym preverovaním odpovedí na otázky:
    Čo zmeniť? Odpoveď na túto otázku je podmienené dokonalou znalosťou a analýzou všetkých úzkych miest, ako aj príčin ich vzniku. Je snaha takýmto poznaním zadefinovať najzávažnejšie obmedzenie.
    Čo na tom zmeniť? Poznanie najslabšieho článku umožní nájsť, navrhnúť spektrum riešení, ktorým sa nežiaduci jav odstráni, alebo aspoň zlepší, zároveň by sme však mali zabezpečiť, aby vybraný postup nápravy nespôsobil následne iný, viac či menej nežiaduci jav, čiže nové obmedzenie. V takom prípade navrhnutý postup riešenia treba modifikovať. Ako to urobiť? Odpoveďou je detailne vypracovaný postup vybraného riešenia problému.
    b) 5 – krokovým systematickým postupom, ktorého dodržanie zabezpečí zlepšenie výkonnosti podniku prostredníctvom zlepšovania výkonnosti najslabšieho článku podniku. Ide o nasledovné kroky:
    1. identifikovanie systému za účelom odhalenia obmedzenia, zistenie jeho druhu (hmotné, nehmotné),
    2. rozhodnutie o využití systémového obmedzenia, snaha čo najefektívnejšie využiť obmedzenie a
    3. podriadiť všetko danému rozhodnutiu za účelom zvýšenia výkonnosti,
    4. odstránenie obmedzenia v systéme, hľadanie spôsobov na odstránenie, modifikáciou, novou investíciou,
    5. nebyť nečinný a zamedziť zotrvačnosti.
    Podrobnejšia charakteristika základných nástrojov TOC dáva tušiť, že teória je založená na väzbách medzi prvkami systému. Ponúka vcelku jednoznačnú a jednoduchú metodiku v porovnaní s ostatnými viac či menej náročnými manažérskymi technikami, o čom by nás presvedčila aj analýza ostatných nástrojov aplikácie. Na obhájenie opodstatnenosti zavádzania nových metód či teórií, smerujúcich k zvyšovaniu výkonnosti podniku postačujú aj základné nástroje. Je totiž faktom, že v nových podmienkach podniky inú alternatívu, ako nebáť sa zmien, naopak brať ich ako výzvy nemajú, ak chcú obstáť, dokonca zvyšovať svoju výkonnosť.
    Možno práve flexibilita podnikov v reakciách na odhalené obmedzenia, snaha o prekonanie nevyhovujúcich spôsobov myslenia a tendencie robiť len správne veci a nie tie nesprávne – hoc správnym spôsobom – sú kľúčom k úspešnosti. Aj takto výstižne možno argumentovať v rozhodovaní „za“ alebo „proti“ TOC.

    Ing. Oľga Poniščiaková, PhD

    Použitá literatúra:
  • www.systemonline.cz; www.ipaslovakia.sk;
  • BIELIKOVÁ A.: Firemná kultúra a jej využitie v praxi. In: Zborník – Práce a štúdie; F – PEDaS Žilinskej univerzity v Žiline, december 2001, s. 9 – 11, ISBN 80 – 7100-905-9


  •  

     
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    Október 2014
    8. 10. - streda Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2014 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2014
    15. 10. - streda Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    20. 10. - pondelok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2014 49 790 €
    27. 10. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
    podanie súhrnného výkazu k DPH za III. štvrťrok 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie kontrolného výkazu k DPH za III. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
    podanie daňového priznania k DPH za september 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za III. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
    splatnosť DPH za september 2014 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    splatnosť DPH za III. štvrťrok 2014 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2014
    31. 10. – piatok Daň z príjmov splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
    podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2013 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
    podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2013
    Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
    Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v septembri 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
    do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2014
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2014
    prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2014 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
    Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
    zánik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
    Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
    oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
    oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu
    oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
    Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Názov krajiny Názov meny Mena 30.9. 1.10. 2.10. 3.10. 6.10. 7.10. 8.10. 9.10. 10.10. 13.10. 14.10. 15.10.
    USA americký dolár USD 1,2583 1,2603 1,2631 1,2616 1,2565 1,2607 1,2645 1,2763 1,2638 1,2679 1,2646 1,2666
    Japonsko japonský jen JPY 138,11 138,53 137,47 137,46 137,25 136,9 136,97 137,37 136,27 135,95 135,29 135,5
    Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
    Česká republika česká koruna CZK 27,5 27,502 27,495 27,479 27,481 27,47 27,48 27,47 27,493 27,545 27,545 27,545
    Dánsko dánska koruna DKK 7,4431 7,4437 7,4439 7,4441 7,4439 7,444 7,4442 7,4435 7,4435 7,4439 7,4445 7,4453
    V. Británia anglická libra GBP 0,7773 0,7782 0,7824 0,78525 0,78575 0,784 0,787 0,7875 0,7882 0,788 0,7945 0,7957
    Maďarsko maďarský forint HUF 310,57 310,3 309,71 309,17 308,27 307,92 307,92 306,27 306,84 305,51 306,65 306,46
    Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
    Poľsko poľský zlotý PLN 4,1776 4,1815 4,1761 4,1789 4,1844 4,184 4,1919 4,1758 4,1835 4,1916 4,2032 4,2081
    Rumunsko rumunský leu RON 4,4102 4,4093 4,4109 4,4108 4,409 4,406 4,4108 4,4038 4,4058 4,4008 4,4127 4,4148
    Švédsko švédska koruna SEK 9,1465 9,0932 9,0894 9,1122 9,0773 9,0668 9,1322 9,1262 9,1506 9,1103 9,1585 9,2003
    Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2063 1,2072 1,2085 1,2089 1,212 1,2115 1,2132 1,2107 1,2092 1,2077 1,2079 1,2072
    Nórsko nórska koruna NOK 8,119 8,142 8,1475 8,1785 8,1575 8,165 8,1945 8,191 8,258 8,2295 8,29 8,38
    Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,6425 7,6425 7,6396 7,639 7,6415 7,644 7,644 7,6461 7,6465 7,6515 7,6555 7,661
    Rusko ruský rubeľ RUB 49,7653 49,9202 50,034 50,1813 50,0375 50,3533 50,5925 50,9955 51,0952 51,3027 51,6102 51,6883
    Turecko turecká líra TRY 2,8779 2,8842 2,8749 2,8755 2,8588 2,8657 2,8992 2,8836 2,8836 2,8822 2,8809 2,8772
    Austrália austrálsky dolár AUD 1,4442 1,4496 1,4393 1,4415 1,4381 1,4329 1,4416 1,4408 1,4511 1,448 1,4475 1,4527
    Brazília brazílsky real BRL 3,0821 3,0971 3,1273 3,1441 3,0014 3,0562 3,0246 3,0212 3,058 3,0303 3,036 3,0617
    Kanada kanadský dolár CAD 1,4058 1,4139 1,4067 1,4108 1,4078 1,4054 1,4131 1,418 1,4151 1,4216 1,4223 1,4405
    Čína čínsky jüan CNY 7,7262 7,7382 7,7557 7,7445 7,7149 7,7406 7,7624 7,8269 7,7484 7,7684 7,7466 7,7601
    Hongkong hongkongský dolár HKD 9,774 9,7838 9,8052 9,79 9,7465 9,7765 9,808 9,8991 9,8066 9,8371 9,8091 9,824
    Indonézia indonézska rupia IDR 15366,97 15308,17 15347,27 15388,82 15316,16 15425,28 15490,74 15525,58 15464,2 15460,12 15448,97 15483,49
    India indická rupia INR 77,8564 77,7857 78,0804 77,9877 77,25 77,4385 77,63 77,8001 77,5152 77,3356 77,7236 77,8009
    Južná Kórea juhokórejský won KRW 1330,34 1342,39 1341,7 1338,63 1341,07 1348,06 1360,58 1356,7 1358,62 1352,15 1347,42 1345,25
    Mexiko mexické peso MXN 16,9977 16,9372 16,954 16,9048 16,8044 16,9022 17,0353 17,0061 17,0161 17,0317 16,9924 17,0548
    Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,1314 4,1199 4,108 4,1201 4,0996 4,1158 4,1388 4,1343 4,1172 4,1356 4,1376 4,1489
    Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,6209 1,6171 1,6051 1,6054 1,6104 1,6102 1,621 1,6081 1,6166 1,6107 1,6085 1,615
    Filipíny filipínske peso PHP 56,597 56,557 56,654 56,609 56,276 56,472 56,673 57,021 56,611 56,741 56,747 56,878
    Singapur singapurský dolár SGD 1,6063 1,6085 1,6081 1,609 1,6054 1,6103 1,6173 1,6185 1,6105 1,6115 1,612 1,6173
    Thajsko thajský baht THB 40,8 40,94 40,976 41,028 40,986 41,129 41,238 41,342 41,028 41,113 41,116 41,18
    Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 14,2606 14,2188 14,1616 14,2021 14,1403 14,1425 14,177 14,0531 14,064 14,0093 14,0042 14,0336
    Izrael izraelský šekel ILS 4,6474 4,6196 4,6082 4,6172 4,61 4,6755 4,7167 4,7151 4,7095 4,7387 4,729 4,7188

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    Poradca č. 3/2015 (IX/2014)
    • Zákon o ochrane spotrebiteľa s komentárom - úplné znenie zákona s komentárom

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 10-11/2014 (IX/2014)
    • Finančný prenájom - Ing. Anton Kolembus
    • Výdavky na pracovné a sociálne podmienky - Ing. Ján Mintál

    Verejná správa – (VS), č. 10/2014 (IX/2014)
    • Vyrubenie sankcií – Irena Bubeníková
    • Výkaz o počte žiakov – Mgr. Ján Matula

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2014 (IX/2014)
    • Ročné zúčtovanie poistného za rok 2013 – Ing. Iveta Matlovičová
    • Školenie vodičov referentských vozidiel - JUDr. Jozef Jaško

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2014 (IX/2014)
    • Použitie dane na verejnoprospešné účely - Ing. Miroslava Brnová
    • Zákon o DPH- novela 1.10.2014 – Ing. Naďa Vašková

    1 000 riešení, č. 8/2014 (VIII/2014)
    • Finančný lízing
    • Dane v praxi
    • Zákonník práce
    • Mzdy a odvody


    PRIPRAVUJEME

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 12/2014 (X/2014)
    • Archivovanie a uchovávanie mzdovej agendy

    Verejná správa – (VS), č. 11/2014 (X/2014)
    • Nové trendy v zdravotníctve
    • Plánovanie v štátnej samospráve

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11/2014 (X/2014)
    • Európsky zdravotný preukaz
    • Preradenie zamestnanca na inú prácu

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.11/2014 (X/2014)
    • Poistné na sociálne poistenie
    • Bankové účty v sústave JÚ

    1 000 riešení, č. 10-11/2014 (X/2014)
    • Daňový poriadok
    • Účtovníctvo
    • ZDP, DPH
    • Zákonník práce

     

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Dane a účtovníctvo komplexne
    Ak patríte k podnikateľom, ktorí majú zamestnancov, musíte splniť rad povinností, ktoré pre vás vyplývajú. Zamestnanci, tak ako aj podnik musia mať svoje účty v poriadku. Nielen zákon o účtovníctve, ale aj mnohé iné zákony prešli v poslednom období novelizáciou. Naše vydavateľstvo reaguje na zmeny zákonov a prináša novely aj v podobe aktualizácií. Všetky podstatné zmeny, ktoré potrebujete pri vašej práci sú zhrnuté v balíčku dane a účtovníctvo komplexne, ktoré ponúkame účtovníkom, ekonómom, podnikateľom, živnostníkom.

    Daňové výdavky 2014 - formy uplatňovania daňových výdavkov
    monotematika, (A5, 400 str.)


    Príručka mzdovej účtovníčky - monotematika
    (A5, 216 str. )


    Zákon o účtovníctve - príspevok
    mesačník DÚVaP 2/2014 (A5, 184 str.)


    Zákony I/2014 - daňové a účtovné zákony 2014 zadarmo


    Aktualizácie k daňovým a účtovným zákonom
    Aktualizácie I/2014




    BALÍČEK Dane a účtovníctvo komplexne obsahuje:
    Daňové výdavky 2014 + Príručka mzdovej účtovníčky + Aktualizácia I + Zákony I/2014 zadarmo + DUVaP 2/2014

    Cena balíčka je 26 €.
    Cena balíčka s 50 % zľavou je 13 €.
    Ušetríte 13 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    BOZP po novom
    Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci je vo veľkej miere ovplyvňovaná pracovnými podmienkami, v ktorých zamestnanci realizujú svoju pracovnú činnosť. Medzi ne radíme i vysoké teploty vytvárajúce pocit únavy a naopak nízke teploty, znemožňujúce podávanie požadovaných výkonov. Kedy je zamestnávateľ povinný zabezpečiť pre zamestnancov pitný režim? Aké iné povinnosti má zamestnávateľ voči zamestnancom?
    Čítajte v našich publikáciách.

    Ochrana zdravia pred záťažou teplom a chladom - príspevok
    mesačník PaM 9/2014, (A4, 80 str.)


    Práva a povinnosti zamestnávateľa a zamestnancov - príspevok
    mesačník VS 5/2014, (A4, 72 str. )


    Zákon o BOZP - úplné znenie zákona
    Aktualizácia III/2, (A5, 40 str.)




    BALÍČEK BOZP po novom obsahuje:
    PaM 9/2014 – príspevok + VS 5/2014 – príspevok + Aktualizácia III/2 - úplné znenie zákona

    Cena balíčka je 18,70 €.
    Cena balíčka s 50 % zľavou je 9,50 €.
    Ušetríte 9,20 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page