|
ZÁKON O ZDRAVOTNOM POISTENÍ - téma novín |
Zákon o zdravotnom poistení člení zdravotné poistenie na dva základné druhy - verejné zdravotné poistenie a individuálne zdravotné poistenie.
Verejné zdravotné poistenie je poistenie, ktoré sa vzťahuje na všetkých poistencov taxatívne vymedzených v osobnom rozsahu verejného zdravotného poistenia (§ 3), to zn. je zo zákona povinné pre ustanovený okruh poistencov.
Individuálne zdravotné poistenie je poistenie dobrovoľné, ktoré vzniká na základe zmluvy uzatvorenej medzi poistencom a poisťovňou.
Na účely zákona o zdravotnom poistení sa definuje poistenec verejného zdravotného poistenia ako "fyzická osoba, ktorá je verejne zdravotne poistená podľa tohto zákona".
Zákon o zdravotnom poistení zakotvuje na jednej strane povinnosť podať prihlášku na verejné zdravotné poistenie v zdravotnej poisťovni, na druhej strane umožňuje slobodný výber zdravotnej poisťovne.
Sadzba poistného
Zamestnanec
|
4 % z vymeriavacieho základu
|
Ak je zamestnanec osoba so zdravotným postihnutím
|
2 % z vymeriavacieho základu
|
| |
Samostatne zárobkovo činná osoba
|
14 % z vymeriavacieho základu
|
Ak je samostatne zárobkovo činná osoba so zdravotným postihnutím
|
7 % z vymeriavacieho základu
|
| |
Zamestnávateľ
|
10 % z vymeriavacieho základu
|
Ak zamestnáva osoby so zdravotným postihnutím
|
5 % z vymeriavacieho základu
|
| |
Poistenca podľa § 11 ods. 2
|
14 % z vymeriavacieho základu
|
Ak je poistenec podľa § 11 ods. 2 osoba so zdravotným postihnutím
|
7 % z vymeriavacieho základu
|
| |
Štát
|
4 % z vymeriavacieho základu.
|
Podrobnosti o platení preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie
Pri platení preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie (ďalej len "poistné"), okrem platiteľa poistného podľa § 11 ods. 1 písm. d), sa uvádzajú tieto údaje:
- meno a priezvisko, dátum narodenia, miesto trvalého pobytu alebo miesto prechodného pobytu, ak ide o fyzickú osobu,
- obchodné meno, právna forma, sídlo platiteľa poistného (názov ulice, orientačné číslo, poštové smerové číslo, názov obce a štátu), ak ide oprávnickú osobu,
- obdobie, za ktoré sa platia preddavky na poistné,
- deň, ktorý je určený na výplatu príjmov,
- identifikačné číslo organizácie (IČO), daňové identifikačné číslo organizácie (DIČ), rodné číslo alebo číslo povolenia na pobyt,
- celkový počet dní, za ktoré je vypočítaný a platený preddavok na poistné, v členení podľa sadzieb poistného,
- celkový príjem, ktorý je predmetom výpočtu vymeriavacieho základu,
- vymeriavací základ podľa §13 zákona za všetkých poistencov,
- počet zamestnancov, za ktorých sa platí preddavok na poistné, v členení podľa sadzieb poistného,
- sadzba poistného, ak ide o zamestnanca, v členení na sadzbu pre zamestnanca a zamestnávateľa,
- celková suma preddavku na poistné podľa výšky sadzby poistného, ak ide o zamestnanca, v členení na sumu preddavku platenú zamestnancom a zamestnávateľom,
- celková suma preddavku na poistné,
- číslo účtu platiteľa poistného v banke alebo pobočke zahraničnej banky a názov tejto banky alebo pobočky zahraničnej banky,
- kód zdravotnej poisťovne,
- osoba zodpovedná za správnosť údajov, jej číslo telefónu a faxu a e-mailová adresa.
Ak ide o platiteľa, ktorým je zamestnávateľ, okrem vyššie uvedených údajov sa uvádzajú aj tieto údaje:
- presný zoznam poistencov, za ktorých je platené poistné,
- poradové číslo,
- rodné číslo poistenca,
- počet dní, za ktoré je vypočítaný a platený preddavok na poistné,
- celkový príjem zamestnanca, ktorý je predmetom výpočtu vymeriavacieho základu,
- vymeriavací základ zamestnanca podľa § 13 zákona,
- sadzba poistného v členení na sadzbu pre zamestnanca a zamestnávateľa,
- celková suma preddavku na poistné v členení na sumu preddavku platenú zamestnancom a zamestnávateľom,
- celková suma preddavku na poistné spolu.
Povinnosti platiteľa poistného
Platiteľ poistného, ktorý je zamestnávateľom, samostatne zárobkovo činnou osobou alebo platiteľom poistného podľa § 11 ods. 2, je povinný
- vypočítať poistné, riadne a včas platiť a odvádzať preddavky na poistné a vykazovať poistné príslušnej zdravotnej poisťovni (§ 15 až 17 a § 20),
- vykonávať ročné zúčtovanie poistného (§ 19),
- odviesť nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania poistného príslušnej zdravotnej poisťovni najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo (§ 19 ods. 11),
- viesť a uchovávať po dobu desiatich rokov účtovné doklady a iné doklady potrebné na správne určenie vymeriavacieho základu, výšky poistného a jeho platenia,
- viesť a uchovávať po dobu desiatich rokov evidenciu o zamestnancoch, ktorá musí obsahovať
- meno a priezvisko,
- rodné číslo,
- trvalý pobyt,
- údaje o vzniku a zániku verejného zdravotného poistenia,
- príjem za jednotlivé výplatné obdobia,
- výšku zaplateného poistného,
- preukazovať príslušnej zdravotnej poisťovni skutočnosti potrebné na zistenie dodržania lehoty splatnosti preddavkov na poistné (§ 17),
- predkladať príslušnej zdravotnej poisťovni na požiadanie doklady potrebné na výpočet ročného zúčtovania poistného (§ 19 ods. 2),
- predkladať príslušnej zdravotnej poisťovni pri výkone kontroly podľa osobitného predpisu účtovné doklady a iné doklady týkajúce sa platenia, odvádzania, ročného zúčtovania a vykazovania poistného a umožniť výkon kontroly zamestnancom zdravotnej poisťovne povereným vykonaním kontroly,
- predkladať úradu pri výkone dohľadu účtovné doklady a iné doklady týkajúce sa platenia, odvádzania, ročného zúčtovania a vykazovania poistného alebo ich na požiadanie zasielať a umožniť úradu výkon dohľadu podľa osobitného predpisu,
- plniť oznamovacie povinnosti podľa § 23 ods. 6.
Povinnosti zdravotnej poisťovne
Zdravotná poisťovňa je povinná
- bez zbytočného odkladu potvrdiť prihlášku a doručiť poistencovi rovnopis potvrdenej prihlášky a preukaz poistenca (§ 6 ods. 8 písm.a) a b) a ods.10),
- poskytnúť inej zdravotnej poisťovni na požiadanie informácie o podaných a potvrdených prihláškach,
- uverejňovať a aktualizovať vždy k 20. dňu v kalendárnom mesiaci na internete
- zoznam poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, s ktorými má uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
- zoznam poistencov, ktorí nezaplatili poistné za tri mesiace v kalendárnom roku, nedoplatok alebo úhradu za zdravotnú starostlivosť v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom,
- plniť oznamovacie povinnosti podľa § 23 ods. 8.
Príslušná zdravotná poisťovňa je povinná
- zabezpečiť poistencovi zdravotnú starostlivosť v rozsahu ustanovenom v osobitnom predpise,
- poskytnúť poistencovi na požiadanie informáciu, s ktorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti má uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Prerozdeľovanie poistného na verejné zdravotné poistenie.
Základ prerozdeľovania poistného je vybraté poistné, najmenej však 95 % poistného, ktoré je platiteľ poistného povinný odviesť zdravotnej poisťovni v kalendárnom mesiaci (ďalej len "povinné poistné"). Povinné poistné v príslušnom kalendárnom mesiaci zahŕňa aj povinné poistné z predchádzajúcich kalendárnych mesiacov, ktoré platiteľ poistného nahlásil dodatočne.
Ak zdravotná poisťovňa vyberie
- menej ako 95 % povinného poistného, základ prerozdeľovania poistného je 95 % povinného poistného,
- viac ako 95 % povinného poistného, základ prerozdeľovania poistného je 95 % povinného poistného; rozdiel medzi vybratým poistným a základom prerozdeľovania poistného je príjmom zdravotnej poisťovne.
Medzi zdravotné poisťovne sa prerozdeľuje 90 % základu prerozdeľovania poistného podľa odsekov 1 a 2, a to podľa počtu poistencov násobeného indexom rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť poistencov jednotlivých vekových skupín poistencov podľa § 28 ods. 1. (ďalej len "index rizika nákladov").
Poistné sa prerozdeľuje medzi zdravotné poisťovne podľa § 28. Na prerozdeľovanie poistného dohliada úrad podľa osobitného predpisu .
Zdravotná poisťovňa je povinná do 20. dňa v kalendárnom mesiaci oznámiť úradu
- celkovú sumu povinného poistného,
- celkovú sumu vybratého poistného,
- počet poistencov podľa pohlavia a veku vo vekových skupinách po piatich rokoch od narodenia do 80 rokov veku a vo vekovej skupine od 80 rokov vyššie.
Celková suma z prerozdelenia poistného pre zdravotnú poisťovňu sa vypočíta vynásobením počtu prepočítaných poistencov zdravotnej poisťovne štandardizovaným príjmom na jedného prepočítaného poistenca.
Počet prepočítaných poistencov zdravotnej poisťovne sa vypočíta ako súčet poistencov v jednotlivých vekových skupinách vynásobený indexom rizika nákladov.
Štandardizovaný príjem na jedného prepočítaného poistenca sa vypočíta vydelením sumy zodpovedajúcej 90 % základu prerozdeľovania poistného (§ 27 ods. 3) celkovým počtom prepočítaných poistencov. Celkový počet prepočítaných poistencov je súčet prepočítaných poistencov všetkých zdravotných poisťovní.
Index rizika nákladov sa vypočítava v každom kalendárnom roku na nasledujúci kalendárny rok z priemerných nákladov zdravotných poisťovní vynaložených najmenej na 95 % poistencov v období od 1. januára do 31. decembra kalendárneho roka, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa vypočítava index rizika nákladov.
Index rizika nákladov na príslušný kalendárny rok ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo zdravotníctva do 31. decembra kalendárneho roka predchádzajúceho kalendárnemu roku, na ktorý sa ustanovuje index rizika nákladov.
Úrad oznámi do 25. dňa v kalendárnom mesiaci každej zdravotnej poisťovni celkovú sumu z prerozdelenia poistného pre zdravotnú poisťovňu na jedného poistenca a celkovú sumu z prerozdelenia poistného pre zdravotnú poisťovňu vypočítanú podľa odseku 2 (ďalej len "celková suma z prerozdelenia poistného").
Ak suma poistného zodpovedajúca 90 % základu prerozdeľovania poistného (§ 27 ods. 3) je
- väčšia ako celková suma z prerozdelenia poistného, zdravotná poisťovňa má záväzok voči inej zdravotnej poisťovni,
- menšia ako celková suma z prerozdelenia poistného, zdravotná poisťovňa má pohľadávku voči inej zdravotnej poisťovni.
- záväzky a pohľadávky zdravotných poisťovní sa započítavajú. Úrad v ustanovenej lehote oznámi každej zdravotnej poisťovni sumu, ktorá zodpovedá jej záväzku alebo pohľadávke voči inej zdravotnej poisťovni po započítaní. Touto sumou je rozdiel poistného zodpovedajúceho 90 % základu prerozdeľovania poistného (§ 27 ods. 3) a celkovej sumy z prerozdelenia poistného.
Zdravotná poisťovňa, ktorá má po započítaní záväzok, je povinná odviesť sumu zodpovedajúcu jej záväzku tej zdravotnej poisťovni, voči ktorej má záväzok, do piatich kalendárnych dní odo dňa, ako jej úrad túto sumu oznámil. Povinnosť sa splní aj vtedy, ak suma, ktorá zodpovedá záväzku, bola v ustanovenej lehote odpísaná z účtu zdravotnej poisťovne.
Ak zdravotná poisťovňa neodvedie sumu, ktorá zodpovedá jej záväzku, v lehote ustanovenej alebo ju odvedie v nesprávnej výške, je povinná zaplatiť zdravotnej poisťovni, voči ktorej má záväzok, poplatok vo výške 0,2 % z dlžnej sumy za každý kalendárny deň omeškania.
|
|
|
NAJČASTEJŠIE CHYBY PRI PODÁVANÍ DAŇOVÝCH PRIZNANÍ NA DANI Z PRÍJMOV |
Do konca marca 2005 je nutné podľa zákona podať ročné daňové priznania za uplynulé zdaňovacie obdobie, t.j. za rok 2004. Hoci väčšina daňových subjektov už vie ako postupovať, pribudli aj noví podnikatelia, ktorí zdaneniu podávajú daňové priznanie po prvý raz.
Spoločným menovateľom pre nové i staré daňové subjekty je možno vhodné poučenie z niektorých najčastejšie sa opakujúcich chýb, ktoré pri podávaní daňových priznaní evidujú daňové úrady najviac za roky 1990-2004. Preto ambíciou nasledovných riadkov je pripomenúť načo treba dať pozor, aby ste priznanie k dani podali úspešne na prvýkrát a nemuseli chodiť na daňový úrad znovu veci dopĺňať, opravovať a prežívať zbytočné kontraproduktívne stresové situácie.
Medzi tradične najčastejšie chyby patria:
- chýbajúci podpis daňového subjektu na priznaní,
- zabúdanie na nutné prílohy k daňovému priznaniu,
- zmeškanie termínu (priznanie na poslednú chvíľu "po lehote"),
- odporúčaný postup k zamedzeniu chýb (neúplné vyplnenie DP alebo chybné vyplnenie DP),
- nečitateľné kľúčové personálie (rodné číslo, dátum narodenia, meno a priezvisko),
- neaktualizovanie noviel zákonov,
- nemýliť si zodpovednosť (nepliesť pojmy s dojmami).
1. Chýbajúci podpis
Každý právny titul, ktorým je aj tlačivo daňového priznania, niekto garantuje. To znamená, že musí okrem množstva iných údajov obsahovať najmä podpis daňového subjektu, ktorému patrí daňové priznanie a ktorý je nenahraditeľný v identikite DP. Všetko ostatné v daňovom priznaní môžu za daňovníka vypísať daňoví poradcovia, hlavní ekonómovia firiem alebo hlavní účtovníci, ale podpis na konci formuláru musí realizovať osobne daňový subjekt. Možno sa to zdá triviálne, ale ak máte daňové priznanie vyplnené stopercentne perfektne, ale chýba podpis, je to neplatný právny dokument. Daňový úrad ho nezaeviduje a neuzná, ale bude vyzývať daňovníka, aby sa dostavil doplniť podpis. Takáto smiešne jednoduchá záležitosť chýba v praktickom zhone na tlačivách mnohých daňových priznaní, preto nezabudnite daňové priznanie vždy podpísať!
2. Zabúdanie na nutné prílohy k DP
Formulár daňového priznania k dani z príjmov za daň z príjmov fyzických osôb i za daň z príjmov právnických osôb vždy obsahuje aj sprievodný list, akýsi recept, či inštruktáž k tomu čo treba vyplniť. Hoci je to zvýraznené aj na tlačive daňového priznania, často sa zabúda, že oba spomenuté typy daňových priznaní sú neplatné, keď sú neúplné - t.j. keď k daňovému priznaniu chýbajú potrebné ďalšie prílohy. Napríklad nutnou prílohou k daňovému priznaniu pre podnikajúce fyzické osoby je výkaz príjmov a výdavkov, resp. výkaz o majetku a záväzkoch. Alebo, keď ide o daňový subjekt podnikajúci v združení podnikateľov, nutnou súčasťou jeho priznania má byť aj kópia zmluvy o združení podnikateľov (kde sú jasne definované podiely na príjmoch a výdavkoch u jednotlivých spoločníkov, aby bola zrejmá transparentnosť a možnosť evidenčnej kontroly k tomu, či jednotlivé podiely daňové subjekty priznali správne).
3. Zmeškanie termínu
Ako to už na Slovensku býva v papierovej agende, sme jednotne nepriatelia široko rozvrstvenej byrokracie, preto si nechávame všetko na poslednú chvíľu. Hoci daňové priznania k dani z príjmov za uplynulý rok 2004 je možné podať v termíne do 31. 3. 2005 a už tri mesiace daňové úrady sú v pohotovosti pripravené na prijatie týchto dokumentov, minimálne tretina slovenského národa si to tradične nechá na poslednú chvíľu a zvykne podávať daňové priznanie koncom marca alebo osobne alebo poštou. Často práve preto, že vtedy sú veľké rady "a nechce sa čakať", sa termíny prešvihnú a daňové priznanie je podané po lehote, t.j. daňový subjekt sa vystavuje úplne zbytočne možnosti sankcie - pokute.
Odporúčam nielen nezmeškať termín, ale ak podávate daňové priznanie po prvý raz, nepodať ho poštou, ale radšej ho osobne doručiť na daňový úrad, aby prijímací pracovník správcu dane po formálnej kontrole tohto dokumentu mohol priamo povedať, či je to v poriadku, alebo je potrebné niečo doplniť, napr. podpis alebo prílohy.
4. Odporúčaný postup k zamedzeniu chýb
Tlačivo priznania k dani z príjmov sa považuje všade vo svete za jeden z najzložitejších dokumentov, ktoré musí občan či firma vyplniť v zmysle dikcie štátu. Verte alebo neverte, sú krajiny, kde aj vysokoškolsky vzdelaní ľudia musia venovať na správne vyplnenie daňového priznania viac ako tri hodiny. Na Slovensku od roku 2004 po radikálnej reforme sa systém i tlačivo zjednodušili, preto nepatríme ku krajinám, kde je tlačivo najzložitejšie. Napriek tomu je stále dosť zložité na to, aby ste v ňom urobili dosť chýb alebo ho nevedeli vyplniť úplne.
K tomuto odporúčam využiť externý postup (napr. služby kvalifikovaných ekonómov - daňových poradcov, hlavných účtovníkov) alebo ak aplikujete interný postup, t.j. vypĺňate tlačivo daňového priznania vo vlastnej réžii, tak si kúpiť niektorú z aktuálnych príručiek k vyplneniu daňového priznania za rok 2004 (niekedy sú takéto vzory zavesené aj na interných nástenkách daňových úradov).
5. Nečitateľné kľúčové personálie
Hoci daňové priznania k dani z príjmov v SR ešte za rok 2004 nie je možné podávať elektronicky, v najbližšej budúcnosti to bude samozrejmosťou. Napriek tomu daňové priznania Daňová správa SR už viac rokov scanuje - t.j. sníma obsah daňových priznaní automaticky. Veľakrát to nie je možné a proces je spomalený alebo narušený práve pre nečitateľnosť kľúčových personálií v daňovom priznaní. Čo to v praxi znamená? Ide o triviálne chyby, že napr. daňový subjekt nevyplní jasne svoje meno a priezvisko, alebo prepíše nejasne číslicu v dátume narodenia, alebo chybne uvedie rodné číslo alebo názov firmy. To všetko sú kľúčové údaje, ktoré, keď sú vyplnené chybne alebo nečitateľne, tak daňový úrad musí daňový subjekt vyzvať na doplnenie chýbajúcich údajov, resp. ho predvolá aj osobne.
6. Neaktualizovanie noviel zákonov
Ak by všetko, to predtým uvedené, mal daňový subjekt správne, môže dôjsť aj k tomu, že daňovník nepozná a nemá čas sa oboznámiť s novelami daňových zákonov, ktoré v SR pokračujú každoročne. Navonok sa mu zdá, že tlačivo daňového priznania je navlas rovnaké ako minulý rok a opisuje preto postup z minulého roku, pričom dochádza logicky ku chybám. Práve preto podčiarkujem, že je dobré opýtať sa odborníkov, či sa nič nezmenilo (napríklad daňového úradu alebo daňového poradcu) alebo venovať pár drobných a kúpiť si jednoduchú príručku so vzormi a návodom na vyplnenie daňových priznaní. Sprievodný formulár - recept "pomocník" k vyplneniu daňového priznania k dani z príjmov, ktorý je súčasťou tlačiva doručeného štátom, žiadne príklady a vzory na vyplnenie daňového priznania neobsahuje.
7. Nemýliť si zodpovednosť
A na záver ešte jedno často diskutované a mýlkami opradené "verejné tajomstvo". Vždy za obsah daňového priznania je zodpovedný daňový subjekt, ktorý ho vlastným podpisom garantuje. To znamená, že aj keď ho vyplnil odborník, za prípadné chyby zodpovedá daňový subjekt (=daňovník). Preto je vhodné vyberať si k pomoci vyplniť daňové priznanie správnych, t.j. kvalifikovaných odborníkov s referenciami a ak ide o zložitejší obsah daňového priznania a o väčšiu sumu peňazí, tak rozhodne odporúčam dať si daňové priznanie spracovať daňovému poradcovi na báze zmluvy, ktorú s ním uzatvoríte. Kým sa tak stane, preverte si či je to člen Slovenskej komory daňových poradcov a či jeho poistka proti prípadnej škode (ak by sa náhodou stalo, že daňové priznanie vyplní chybne) je dostatočne vysoká. Do zmluvy s ním nie je na škodu priamo uviesť aj zmluvnú pokutu za prípadné chyby. Však si za poradenstvo zaplatíte, preto nie je hanbou byť obozretný.
RESUMÉ
Mýliť sa je ľudské, ale nemýliť si zodpovednosť za podanie daňového priznania je praktické a obozretné. Praktické je aj poznať väčšinové chyby pri podávaní daňových priznaní v podmienkach SR, aby ste sa z nich mohli poučiť a vyhnúť sa im. Šetríte tak nielen vlastný čas, ale často i peňaženku.
Ing. Emil Burák, PhD (13. 2. 2005)
|
|
|
|
Zmeny v odvodoch do zdravotných poisťovní
Zákon účinný od 1. 1. 2005 rozdeľuje zdravotné poistenie na verejné zdravotné poistenie a na individuálne (nepovinné) zdravotné poistenie. Na základe verejného zdravotného poistenia sa poskytuje poistencom zdravotná starostlivosť a súvisiace služby v rozsahu ustanovenom zákonom č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Na základe individuálneho zdravotného poistenia sa poskytuje zdravotná starostlivosť a súvisiace služby v rozsahu určenom v poistnej zmluve podľa Občianskeho zákonníka.
Splatnosť preddavkov
Preddavok na poistné SZČO je splatný do ôsmeho dňa po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca. SZČO a samoplatci môžu na základe písomnej dohody s pobočkou VšZP zaplatiť preddavok na poistné vopred. Preddavok zamestnancov a zamestnávateľa je splatný v deň, ktorý je určený na výplatu príjmov zamestnancov za príslušný kalendárny mesiac. Ak je výplata príjmov zamestnancov pre jednotlivé organizačné útvary zamestnávateľa rozčlenená na rôzne dni, preddavok je splatný v deň poslednej výplaty príjmov zamestnancov zúčtovaných za príslušný kalendárny mesiac. Ak nie je takýto deň určený, preddavok za príslušný kalendárny mesiac je splatný posledný deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa platí poistné.
Vplyv príspevku za opatrovanie na nezdaniteľnú časť
Moja manželka v roku 2004 poberala príspevok za opatrovanie. Započítava sa aj táto suma do odpočítateľnej položky, alebo si môžem ako manžel odpočítať celú čiastku, pretože manželka nepracovala a poberala iba túto sociálnu dávku?
Základ dane sa znižuje o nezdaniteľné časti, ktorými sú:
- suma zodpovedajúca 19,2-násobku sumy životného minima platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia ročne na daňovníka,
- suma zodpovedajúca 19,2-násobku sumy životného minima platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia ročne na manželku (manžela) žijúcu s daňovníkom v domácnosti, ak nemá vlastný príjem; ak má vlastný príjem nepresahujúci túto sumu ročne, nezdaniteľná časť základu dane je rozdiel medzi touto sumou a vlastným príjmom manželky (manžela); do vlastného príjmu sa nezahŕňa zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť, štátne sociálne dávky a štipendium poskytované študujúcim sústavne sa pripravujúcim na budúce povolanie. Medzi štátne sociálne dávky patria dávky v zmysle zákona č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom príspevku, zákona č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá, zákona č. 236/1998 Z. z. o zaopatrovacom príspevku, zákona č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb, zákona č. 265/1998 Z. z. o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti, zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa.
Zhrnutie
Peňažný príspevok za opatrovanie poskytovaný v zmysle § 64a zákona č. 195/1998 Zb. o sociálnej pomoci v z. n. p. nie je považovaný za štátnu sociálnu dávku pre oprávnenú osobu, takže tento príjem sa zahrňuje do vlastného príjmu manželky pri posudzovaní možnosti uplatnenia nezdaniteľnej časti na manželku.
Ing. Dušan Dobšovič (XII/2004)
|
II. pilier starobného dôchodkového sporenia
Občianka má 47 rokov. Uvažuje o možnosti vstupu do II. piliera systému starobného dôchodkového sporenia. V súčasnosti jej ostáva viac ako 10 rokov do dôchodku, nikdy a nikde nemá istotu, že bude mať stále prácu a bude viac ako 10 rokov zamestnaná.
Je výhodné pre občianku, ktorá má 47 rokov uvažovať o možnosti vstupu do II. piliera starobného dôchodkového sporenia?
Ak by občan v tomto veku vstúpil do systému starobného dôchodkového sporenia, t.j. do II. piliera, môže si v zmluve o starobnom dôchodkovom sporení, ktorú uzatvára s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou vybrať iba dva dôchodkové fondy - vyvážený dôchodkový fond a konzervatívny dôchodkový fond. Nemôže si už vybrať rastový dôchodkový fond, ktorý z dlhodobého hľadiska prináša najvyššie výnosy, a teda aj vyšší dôchodok. Výber rastového dôchodkového fondu neumožňuje v tomto prípade zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Je dosť pravdepodobné, že za 15 rokov sporenia odo dňa vzniku povinnej účasti na starobnom dôchodkovom sporení až do dovŕšenia dôchodkového veku by občan nezískal také výnosy z investovania z majetku v dôchodkovom fonde, ktoré by mu zabezpečili vyšší dôchodok v porovnaní s dôchodkom, ktorý by poberal výlučne zo Sociálnej poisťovne.
Ale na druhej strane pozitívom tohto nového systému je to, že podiel občana na majetku v dôchodkovom fonde je jeho súkromným vlastníctvom. Ak občan zomrie počas obdobia starobného dôchodkového sporenia, suma zodpovedajúca aktuálnej hodnote zostatku na osobnom dôchodkovom účte je predmetom dedenia. Okrem iného, dôchodkové poistenie vykonávané Sociálnou poisťovňou môže podliehať v budúcnosti zmenám a podmienky platné podľa súčasného zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov nemusia platiť v budúcnosti.
Ak však občan od nového systému očakáva vyšší dôchodok, ten by po vstupe do systému starobného dôchodkového sporenia pravdepodobne vo veku 47 rokov nezískal.
Ing. Jana Kolesárová (XI/2004)
|
|
|
|
O ZDRAVOTNOM POISTENÍ VESELO I VÁŽNE |
Platiť sa bude za všetko, teda aj za nič, pretože nič nie je zadarmo.
O čo lacnejšie je zaspávanie, o to drahšie je zobúdzanie.
Chcete byť dlho živý? Vyberte si lekára ktorý býva ďaleko od vás i od cintorína.
Ak lieky nezaberajú, treba zmeniť lekára, prípadne chorobu.
|
|
|
Paušálne výdavky a príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie
Podnikám ako SZČO. V roku 2004 som mal príjmy z remeselných živností a budem si uplatňovať výdavky vo výške 60 % z príjmov. Okrem týchto príjmov zákon umožňuje uplatniť do daňových výdavkov aj príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie, ktoré som si zaplatil za rok 2004 vo výške 22 000 Sk. Môžem si v daňovom priznaní za rok 2004 uplatniť daňové výdavky v sume 60 % z príjmov, plus príspevky na povinné poistné a príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie?
Podľa § 6 ods. 10, ak daňovník, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty a neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 25 % z úhrnu príjmov uvedených v odsekoch 1 až 3 okrem daňovníka, ktorý má príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu len z vykonávania remeselných živností podľa osobitného predpisu, ktorý môže uplatniť výdavky vo výške 60 % z týchto príjmov. Ak daňovník uplatní výdavky podľa tohto odseku, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť. Toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach.
Pod pojmom poistné a príspevky na účely zákona o dani z príjmov rozumieme poistné na verejné poistenie, poistné na sociálne poistenie, poistné na sociálne zabezpečenie a príspevky na dôchodkové sporenie, ktoré je možné uplatniť navyše k percentuálnym výdavkom.
Zhrnutie
Príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie, ktoré platil daňovník v roku 2004, nepatria medzi poistné a príspevky, ktoré možno uplatniť navyše k percentuálnym výdavkom. Výdavky na doplnkové dôchodkové poistenie má daňovník zahrnuté v percentuálnych 60 % výdavkoch.
Ing. Marta Boráková (I/2005)
|
|
|
|
NOVÉ ZO ZBIERKY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Čiastka 13, uverejnená 28.1.2005
22. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v oblasti civilného letectva
23. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti uplatnenia oslobodenia od dane z pridanej hodnoty a vrátenia dane z pridanej hodnoty
Čiastka 14, uverejnená 28.1.2005
24. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Štátu Kuvajt o leteckých dopravných službách
Čiastka 15, uverejnená 02.2.2005
25. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 179/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na výbušniny na civilné použitie v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 294/2002 Z. z.
26. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách prevádzkyschopnosti koncových zariadení určených na príjem digitálneho televízneho signálu a prevádzkyschopnosti analógových televíznych prijímačov a digitálnych televíznych prijímačov
27. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva a vedy Slovenskej republiky č. 291/1994 Z. z. o centrách voľného času
28. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva a vedy Slovenskej republiky č. 351/1994 Z. z. o školských strediskách záujmovej činnosti
Čiastka 16, uverejnená 04.2.2005
29.Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o určovaní ochranných pásiem vodárenských zdrojov, o opatreniach na ochranu vôd a o technických úpravách v ochranných pásmach vodárenských zdrojov
30. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o normách strát liehu v liehovarníckych závodoch a u ostatných spracovateľov liehu pre jednotlivé druhy strát a uplatnenie týchto strát liehu na účely oslobodenia od spotrebnej dane z liehu
31. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky z 21. januára 2002 č. 3322/3/2001-100, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o prípravkoch na ochranu rastlín v znení výnosu z 21. júla 2004 č. 1968/2004-100
Čiastka 17, uverejnená 10.2.2005
32. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o potvrdení stavu zmluvnej základne medzi Slovenskou republikou a Litovskou republikou po sukcesii Slovenskej republiky do zmlúv bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
33. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu proti pašovaniu migrantov po súši, po mori a letecky, doplňujúceho Dohovor Organizácie Spojených národov proti nadnárodnému organizovanému zločinu
Čiastka 18, uverejnená 10.2.2005
34. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu o prevencii, potláčaní a trestaní obchodovania s ľuďmi, osobitne so ženami a deťmi, doplňujúceho Dohovor Organizácie Spojených národov proti nadnárodnému organizovanému zločinu
Čiastka 19, uverejnená 11.2.2005
35. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o spolupráci v boji proti trestnej činnosti, pri ochrane verejného poriadku a pri ochrane štátnej hranice
Čiastka 20, uverejnená 11.2.2005
36. Zákon o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov
37. Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí
Čiastka 21, uverejnená 15.2.2005
38. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o určení hodnoty pozemkov a porastov na nich na účely pozemkových úprav
39. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú limity umiestnenia prostriedkov technických rezerv v poisťovníctve
Čiastka 22, uverejnená 15.2.2005
40. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 290/2003 Z. z. o požiadavkách na zdravie zvierat pri premiestňovaní spermy hovädzieho dobytka, pri jej výmene s členskými štátmi a pri dovoze z tretích krajín
41. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na zdravie zvierat týkajúce sa produkcie, spracovania, distribúcie a uvádzania na trh produktov živočíšneho pôvodu určených na ľudskú spotrebu
42. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 1799/2003-100 z 9. júna 2003, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca materiály a predmety určené na styk s potravinami
Čiastka 23, uverejnená 15.2.2005
43. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o strategických hlukových mapách a akčných plánoch ochrany pred hlukom
44. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 40/2002 Z. z. o ochrane zdravia pred hlukom a vibráciami
45. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 608/9/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prírodnú minerálnu vodu, pramenitú vodu a balenú pitnú vodu
46. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/4/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca rezíduá prípravkov na ochranu rastlín
Čiastka 24, uverejnená 15.2.2005
47. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na zdravie zvierat pri premiestňovaní oviec a kôz a pri obchode s členskými štátmi
Čiastka 25, uverejnená 18.2.2005
48. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o metódach a postupoch stanovenia hodnoty majetku v dôchodkovom fonde a o spôsobe určenia hodnoty cenných papierov v majetku v dôchodkovom fonde
49. Oznámenie Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa v roku 2005 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
Čiastka 26, uverejnená 18.2.2005
50. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o kvalifikačnej skúške a o osvedčení o autorizácii na výkon kontroly kvality rastlinných produktov a živočíšnych produktov
51. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 329/2004 Z. z.
52. Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných strieborných mincí v nominálnej hodnote 500 Sk s tematikou ochrany prírody a krajiny – Národný park Slovenský kras
53. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva Slovenský liekopis, prvé vydanie
54. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa v roku 2005 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Železničnej polície
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|
|
|
KURZY NBS
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
01.02.
|
02.02.
|
03.02.
|
04.02
|
07.02
|
08.02
|
09.02
|
10.02
|
11.02
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
22,736
|
22,548
|
22,593
|
22,650
|
22,561
|
22,849
|
22,806
|
22,880
|
23,108
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
65,571
|
65,429
|
65,422
|
65,160
|
65,149
|
65,418
|
65,345
|
65,349
|
65,367
|
Česká republika
|
CZK
|
1
|
1,266
|
1,267
|
1,268
|
1,267
|
1,268
|
1,273
|
1,272
|
1,271
|
1,268
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5,139
|
5,118
|
5,126
|
5,111
|
5,109
|
5,115
|
5,114
|
5,115
|
5,114
|
EMÚ
|
EUR
|
1
|
38,241
|
38,086
|
38,149
|
38,043
|
38,034
|
38,075
|
38,061
|
38,070
|
38,054
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2,444
|
2,434
|
2,438
|
2,431
|
2,431
|
2,433
|
2,433
|
2,433
|
2,432
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28,412
|
28,118
|
28,176
|
28,080
|
28,160
|
28,340
|
28,258
|
28,226
|
28,093
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
23,681
|
23,570
|
23,687
|
23,575
|
23,608
|
23,626
|
23,771
|
23,888
|
23,815
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11,076
|
11,031
|
11,048
|
11,017
|
11,017
|
11,026
|
11,021
|
11,025
|
11,021
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
54,937
|
54,726
|
54,794
|
54,652
|
54,644
|
54,703
|
54,685
|
54,703
|
54,691
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15,564
|
15,507
|
15,534
|
15,576
|
15,575
|
15,579
|
15,586
|
15,583
|
15,568
|
Malta
|
MTL
|
1
|
88,756
|
88,303
|
88,404
|
88,295
|
88,305
|
88,502
|
88,536
|
88,575
|
88,485
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4,637
|
4,597
|
4,614
|
4,603
|
4,587
|
4,583
|
4,561
|
4,555
|
4,512
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9,437
|
9,403
|
9,406
|
9,538
|
9,545
|
9,591
|
9,589
|
9,478
|
9,507
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
15,949
|
15,888
|
15,910
|
15,868
|
15,864
|
15,881
|
15,877
|
15,882
|
15,877
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24,688
|
24,533
|
24,570
|
24,451
|
24,395
|
24,434
|
24,404
|
24,433
|
24,452
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4,202
|
4,190
|
4,200
|
4,193
|
4,185
|
4,197
|
4,189
|
4,194
|
4,190
|
USA
|
USD
|
1
|
29,438
|
29,240
|
29,178
|
29,198
|
29,330
|
29,641
|
29,869
|
29,786
|
29,752
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
55,407
|
54,957
|
55,005
|
55,151
|
55,190
|
55,398
|
55,401
|
55,445
|
55,337
|
MMF-ZPČ-SDR
|
XDR
|
1
|
44,695
|
44,409
|
44,417
|
44,378
|
44,470
|
44,726
|
44,833
|
44,788
|
44,723
|
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
14.02.
|
15.02.
|
16.02.
|
17.02.
|
18.02.
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
23,177
|
23,117
|
23,004
|
22,874
|
22,927
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
65,360
|
65,393
|
65,311
|
65,330
|
65,353
|
Česká republika
|
CZK
|
1
|
1,267
|
1,265
|
1,263
|
1,264
|
1,267
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5,121
|
5,121
|
5,115
|
5,116
|
5,112
|
EMÚ
|
EUR
|
1
|
38,112
|
38,125
|
38,083
|
38,081
|
38,051
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2,436
|
2,437
|
2,433
|
2,433
|
2,431
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
28,035
|
28,039
|
27,950
|
27,825
|
27,652
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
23,855
|
23,867
|
23,744
|
23,702
|
23,607
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11,038
|
11,040
|
11,027
|
11,024
|
11,020
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
54,736
|
54,776
|
54,703
|
54,708
|
54,673
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15,601
|
15,598
|
15,593
|
15,627
|
15,639
|
Malta
|
MTL
|
1
|
88,555
|
88,522
|
88,417
|
88,422
|
88,044
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4,528
|
4,529
|
4,540
|
4,556
|
4,550
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9,443
|
9,494
|
9,548
|
9,569
|
9,512
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
15,601
|
15,900
|
15,883
|
15,885
|
15,872
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24,509
|
24,530
|
24,538
|
24,616
|
24,565
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4,191
|
4,186
|
4,195
|
4,196
|
4,181
|
USA
|
USD
|
1
|
29,634
|
29,368
|
29,318
|
29,258
|
29,105
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
55,324
|
55,379
|
55,330
|
55,363
|
55,065
|
MMF-ZPČ-SDR
|
XDR
|
1
|
44,667
|
44,525
|
44,454
|
44,396
|
44,229
|
(Zdroj: Slovenská národná banka)
|
POHONNÉ HMOTY
Maloobchodné ceny (SK/liter)
|
Dátum zmeny
|
TP 91
|
TP 91 UNI
|
TP 95
|
TP 98
|
TP DIESEL
|
EVO DIESEL
|
04.01.2005
|
32,20
|
32,60
|
32,60
|
35,20
|
33,80
|
35,80
|
11.01.2005
|
33,00
|
33,40
|
33,40
|
36,00
|
33,80
|
35,80
|
18.01.2005
|
33,80
|
34,20
|
34,20
|
36,80
|
33,80
|
35,80
|
|
|
|
FEBRUÁR 2005
25. 2. 2005
Daň z pridanej hodnoty
daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane
splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
28. 2. 2005
Daň z príjmov
splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
Daň z motorových vozidiel
odvod 1/12 ročnej sadzby dane, ak presahuje 250 000 Sk
Miestne dane
daňové priznanie k dani z nehnuteľností
|
|
|
PRAVIDLÁ ÚSPEŠNEJ KOMUNIKÁCIE
Súčastný človek sám seba označuje termínom homo sapiens, tj. človek mysliaci. Schopnosť nesprávne interpretovať počuté, povyšuje človeka nad stroje a zvieratá - zatiaľ čo psy len štekajú a stroje vrčia, človek vie nielen štekať a vrčať, ale si aj domýšľať. Problém je v tom, že okrem prvého významu pri každom slove, existuje aj celá rada ďalších, bočných významov. Pri obchodnej komunikácii sú veci ešte zložitejšie - okrem neurčitosti slov, do hry vstupuje pocit zodpovednosti za výsledok komunikácie. Komunikácia, aj keď to niekedy tak vyzerá, nie je vojna, ale dobývanie hradu. Preto doporučujeme pokúšať sa o neprevalcovanie partnera, ale o postoj, charakterizovaný magickým slovom empatia, tj. snaha o vcítenie sa do postavenia partnera. "Vcítenie sa do partnera" však ešte vôbec neznamená automatický súhlas s oponentom. Práve naopak, v obchodnom jednaní nám tento postoj pomáha odmietnuť názor oponenta spôsobom, ktorý ho neurazí.
Ako úspešne komunikovať?
Úspešná komunikácia si vyžaduje zvládnutie umenia hovoriť, umenia počúvať, umenia klásť otázky a umenia robiť kompromisy.
1. Umenie hovoriť.
Dajte si záležať na zrozumiteľnosti vášho prejavu (pozorne artikulujte, voľte slovník zodpovedajúci situácii a schopnostiam partnera) .
Vysvetľujte svoje postoje, podporte ich faktami.
Konfrontačný tón provokuje zúrivú obranu alebo protiútok.
Neskáčte partnerovi do reči, nedokončujte vetu za neho, sledujte nie len jeho reč, ale aj posunky a gestá.
Otázkami si overujte či ste správne porozumeli.
Udržujte s partnerom očný kontakt, pri rozhovore sa obracajte priamo na neho.
Nedajte sa uniesť ani vyprovokovať, nereagujte neprimerane.
Neklamte, kým to nie je nevyhnuté.
Príklady vhodných reakcii pri obchodnom jednaní.
Pri zisťovaní skutočných cieľov je možné sa spýtať buď priamo: "Čo je z Vášho hľadiska najdôležitejšie?", alebo sa uchýliť k viac diplomatickému jazyku: "Mohli by ste mi pomôcť pochopiť, prečo Vám na tom tak veľmi záleží?"
Záverom
Faktory, kvôli ktorým komunikácia zliháva, sú:
keď ich berieme izolovane jeden po druhom,
nie príliš významné - zle započuté slovo,
chvíľková nepozornosť,
zle interpretované gesto,
nepochopený žart,
irónia a pod.
Prof. Ing. Milan Konvit, CSc.
|
|
|
|
VYŠLO
Poradca č. 7/2005
zákon o zdravotnom poistení s komentárom
informácie o reforme zdravotníctva
novela zákona o správe daní a poplatkov
platenie dane z motorových vozdiel, dane z nehnuteľností a poplatku za miestne odpady
novela zákona o energetike
Dane - účtovníctvo, vzory a prípady č. 2/2005
oslobodenie FO a PO
- od dane z príjmov
- od dane z pridanej hondoty
- od miestnych daní
iné daňové oslobodenia
Poistné odvody
sociálne a zdravotné poistenie
dôchodkové sporenie
nové vymeriavacie základy
zmeny k 1. 1. 2005
Právna rukoväť (predovšetkým pre študentov) - monotematika
JUDr. Edmund Horváth
PRIPRAVUJEME
1000 riešení č. 2/2005
daňové priznania za rok 2004
daň z príjmov od 1. 1. 2005
daň z pridanej hodnoty v roku 2005
Aktualizácia III/1
zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti - po novele zákonom č. 1/2005 Z. z.
vyhláška č. 31/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti - po novele vyhláškou č. 9/2005 Z. z.
vyhláška č. 44/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti - po novele vyhláškou č. 10/2005 Z. z.
zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine - nový predpis
zákon č. 265/1998 Z. z. o pestúnskej starostlivosti - po novele zákonom č. 35/2005 Z. z.
zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení - po oprave redakčným oznámením o oprave tlačovej chyby uverejneného v čiastke 8/2005 Z. z.
zákon č. 43/2004 Z. z. - bude uverejnené ako upozornenie na zmenu
|
|
|
Stručný návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma:
|
|
IČO:
|
|
Adresa:
|
|
Telefón:
|
|
Predplatné mesačníka Poradca 2005
|
Predplatné s 20 % zľavou
|
13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
- fyzických osôb
- právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane
|
998 Sk
|
ks
|
Predplatné
|
Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)
|
580 Sk
|
ks
|
Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)
|
1440 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie I
|
- Daňové, účtovné...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie II
|
- Obchodné, občianske...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie III
|
- Pracovné, sociálne...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie IV
|
- Stavebné, pozemkové...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie V
|
- Štátna správa správa, verejná správa...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie VI
|
- Životné prostredie...
|
250 Sk
|
ks
|
Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...
|
č. 1/2005
|
- zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
- zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
- bytové spoločenstvá
- zmeny v platení poistného
- paušálne výdavky
- účtovanie goodwillu
|
96 Sk
|
ks
|
č. 2/2005
|
- zákon o cestnej doprave
- zákon o súdnych poplatkoch
|
96 Sk
|
ks
|
č. 3/2005
|
- zákon o účtovníctve s komentárom
- zákon mediácii s komentárom
- založenie a vznik s.r.o.
- minimálna mzda od 1. októbra 2004
|
96 Sk
|
ks
|
č. 4/2005
|
- zákon o miestnych daniach
- príjmi z predaja nehnuteľností
- preddavky na daň z príjmov právnických osôb
- archivácia a starostlivosť o dokumenty
|
96 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005
|
- zákon o dani z príjmov s komentárom
- zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
- vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
- k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
|
192 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania
|
- daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby
|
70 Sk
|
ks
|
č. 7/2005
|
- zákon o zdravotnom poistení s komentárom
- správa daní a poplatkov novelizovaná
- práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
- zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
- diagnostika malých a stredných podnikov
- nová energetická legislatíva
|
96 Sk
|
ks
|
Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu
|
1/2005 JÚ
|
Skončenie podnikania fyzickej osoby
|
21 Sk
|
ks
|
2/2005 JÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve
|
20 Sk
|
ks
|
1/2005 PÚ
|
Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby
|
20 Sk
|
ks
|
2/2005 PÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve
|
30 Sk
|
ks
|
1/2005 VS
|
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
37 Sk
|
ks
|
2/2005 VS
|
Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu
|
30 Sk
|
ks
|
Zborníky ZÁKONY 2005
|
Zákony I/2005
|
Daň z príjmov,
Daň z pridanej hodnoty,
Spotrebné dane,
Zákon o účtovníctve
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony II/2005
|
Obchodný zákonník,
Občiansky zákonník,
Trestné právo,
Živnostenský zákon
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony III/2005
|
Zákonník práce,
Mzdové predpisy,
Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie,
Sociálne zákony.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony IV/2005
|
Stavebný zákon,
Architekti a inžinieri,
Bývanie,
Pôda
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony V/2005
|
Rozpočtové pravidlá,
Štátna a verejná služba,
Školy,
Obce
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony VI/2005
|
Životné prostredie,
Ochrana ovzdušia,
Vodné hospodárstvo
|
250 Sk
|
ks
|
Aktualizácie zákonov ročník 2005
|
Aktualizácia I/1
|
- Zákon o správnych poplatkoch
- Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania
|
35 Sk
|
ks
|
Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6
|
Ústava SR
|
- Úplné znenie
|
21,90 Sk
|
ks
|
Ústava ČR
|
- Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd
|
21,90 Sk
|
ks
|
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch
|
1/2005
|
1. téma: leasing
2. téma: vzdelávanie zamestnancov
|
120 Sk
|
ks
|
2/2005
|
1. téma: oslobodenie FO a PO
- od dane z príjmov
- od dane z pridanej hondoty
- od miestnych daní
2. téma: iné daňové oslobodenia
|
120 Sk
|
ks
|
1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník
|
1/2005
|
téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní
|
97 Sk
|
ks
|
Monotématika |
Súvzťažnosti
|
- rozpočtové organizácie
-
príspevkové organizácie
-
vyššie územné celky
-
obce a mestá
-
účtovná osnova
-
postupy účtovania
|
260 Sk
|
ks
|
Zdravotné zákony a predpisy
|
- šesť reformných zákonov po novelách
|
240 Sk
|
ks
|
Poradca deťom |
Sto zvieratiek v hádankách
|
Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.
|
80 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky
|
Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.
|
140 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky I.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky II.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto účivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
36 Sk
|
ks
|
2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto účivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
34 Sk
|
ks
|
Pastelkami čarujem
|
Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.
|
27 Sk
|
ks
|
Kreslím a maľujem
|
V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.
|
36 Sk
|
ks
|
Hovoriace písmená a slabiky
|
V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.
|
75 Sk
|
ks
|
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|
|
Adresa: |
|
Telefón: |
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
|
|
(041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
|
|
E-mail: |
|
Fax: |
poradca@i-poradca.sk |
|
(041) 56 52 659 |
|
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke www.i-poradca.sk. |
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005 |