Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 2/2010

28. 1. 2010


 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Mimoriadna téma novín 
 Praktická komunikácia 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Chcete si objednať? 
 Kontakty 
Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

     V rubrikách Téma novín a Čitatelia sa pýtajú,odborníci odpovedajú budeme informovať o zmene výšky minimálnej mzdy, ktorá platí od 1. 1. 2010 pre všetkých zamestnancov a na všetkých pracovných miestach.
     Čo je SPAM a ako sa môžeme pred ním chrániť nám vysvetlí Praktická komunikácia. Že peniaze vládnu svetom si potvrdíme v prísloviach, ktoré sme vybrali do rubriky Povedali múdri.
Dovidenia pri 3. em@ilových novinách v tomto roku, do ktorých pripravujeme Novelu zákona o DPH.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 

 
 
MINIMÁLNA MZDA OD 1. 1. 2010 - téma novín

 
MINIMÁLNA MZDA PRE ROK 2010

LEGISLATÍVNA ÚPRAVA
Právo na mzdu je jedným zo základných práv zamestnancov. Toto právo priznáva zamestnancom už samotná Ústava Slovenskej republiky ako základný zákon nášho právneho poriadku. Ústava Slovenskej republiky priznáva zamestnancom právo na mzdu konkrétne článkom 36 písm. a), podľa ktorého zákon zabezpečuje zamestnancom právo na odmenu za vykonanú prácu, dostatočnú na to, aby im umožnila dôstojnú životnú úroveň.
Rovnako právo na mzdu priznáva zamestnancom aj Zákonník práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov), a to v prvom rade článkom 3 Základných zásad a následne aj ustanovením § 118 ods. 1, v zmysle ktorého je zamestnávate povinný poskytova zamestnancovi za vykonanú prácu mzdu.
MZDA
Zákonník práce vymedzuje mzdu dvoma spôsobmi, a to:
  • V pozitívnom zmysle definuje Zákonník práce mzdu ako peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda) poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Ako mzdu posudzujeme aj plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu pri príležitosti jeho pracovného výročia alebo životného výročia, ak sa neposkytuje zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu.
  • V rámci negatívneho vymedzenia pojmu sa za mzdu v súlade so Zákonníkom práce nepovažuje plnenie poskytované v súvislosti so zamestnaním podľa iných ustanovení tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov, najmä:
    • náhrada mzdy,
    • odstupné,
    • odchodné,
    • cestovné náhrady,
    • príspevky zo sociálneho fondu,
    • výnosy z kapitálových podielov alebo obligácií,
    • daňový bonus,
    • náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a
    • náhrada za pracovnú pohotovosť.
Za mzdu sa tiež nepovažuje ďalšie plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi zo zisku po zdanení. MZDA V DOHOVORE O OCHRANE MZDY
Pojem mzda definuje nielen Zákonník práce, ale je definovaný aj v Dohovore o ochrane mzdy uverejnenom v oznámení č. 411/1991 Zb., podľa ktorého na účel dohovoru mzda znamená odmenu alebo zárobok, či sa nazývajú alebo vypočítavajú akokoľvek, ktoré možno vyjadri peniazmi a ustanoviť po vzájomnej dohode alebo podľa vnútroštátnych právnych predpisov, ktoré zamestnávate má vyplatiť na základe písomnej alebo ústnej pracovnej zmluvy zamestnancovi za prácu, ktorá bola alebo má by vykonaná, alebo za služby, ktoré boli alebo budú poskytnuté.
DOHODA O MZDOVÝCH PODMIENKACH
Vzhľadom na to, že právo na mzdu je jedným zo základných práv zamestnancov, je dohoda o mzdových podmienkach jednou z podstatných náležitostí pracovnej zmluvy. Platí však jedna výnimka. Ak sa mzdové podmienky stali súčasťou kolektívnej zmluvy, a to v rozsahu, z ktorého možno urči mzdu zamestnanca, ktorý pracovnú zmluvu uzaviera, nie je potrebné mzdu dohodnú v pracovnej zmluve, ale stačí odkaz na kolektívnu zmluvu.
Dojednanie mzdových podmienok v kolektívnej zmluve sa vzťahuje na každého zamestnanca, a to bez zreteľa na to, či je členom odborovej organizácie, alebo nie. V konečnom dôsledku to znamená, že iné dojednanie mzdových podmienok je možné len vtedy, ak je to pre zamestnanca výhodnejšie.
Ak však u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, dohoda o mzde musí by vždy súčasťou pracovnej zmluvy.
Samozrejme vzhľadom na zmluvnú voľnosť sa zamestnanec a zamestnávate môžu pracovnou zmluvou dohodnú aj na vyššej mzde, ako je uvedená v kolektívnej zmluve.

(JUDr. Sandra Tomiová - Poradca 5/2010)

MINIMÁLNA MZDA OD 1. 1. 2010

Zamestnancovi patrí za vykonanú prácu mzda, ktorou je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty - naturálna mzda poskytovaná zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Ako mzda sa posudzuje aj plnenie poskytované pri príležitosti pracovného výročia alebo životného výročia zamestnanca, ak sa neposkytuje zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu.
Nariadenie vlády SR č. 441/2009 Z. z. od 1. 1. 2010 mení výšku minimálnej mzdy
  • za každú hodinu odpracovanú zamestnancom z 1,698 € na 1,768 € (t.j. 53,26 Sk) a
  • za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou z 295,50 € na 307,70 € (t.j. 9 269,77 Sk).
Zamestnávateľ, u ktorého nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve, je povinný poskytnúť zamestnancovi mzdu vo výške dohodnutej v pracovnej zmluve, najmenej v sume minimálneho mzdového nároku určeného pre stupeň náročnosti práce príslušného pracovného miesta. Pracovné miesto je súhrn pracovných činností, ktoré zamestnanec vykonáva podľa druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. Zamestnávateľ je povinný priradiť každému pracovnému miestu stupeň v súlade s charakteristikami stupňov náročnosti pracovných miest podľa prílohy č. 1 k Zákonníku práce č. 311/2001 Z. z. v z.n.p. Priradenie zamestnávateľ vykoná podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti, ktorej výkon od zamestnanca vyžaduje, a to v rámci dohodnutého druhu práce:

Stupeň náročnosti

Charakteristika pracovného miesta

1

Výkon pomocných, prípravných alebo manipulačných prác podľa presných postupov a pokynov.

2

Výkon ucelených obslužných rutinných prác alebo odborných rutinných kontrolovateľných prác podľa daných postupov alebo prevádzkových režimov. Výkon prác spojených s hmotnou zodpovednosťou. Výkon jednoduchých remeselných prác. Výkon sanitárnych pracovných činností v zdravotníctve. Výkon opakovaných, kontrolovateľných prác administratívnych, hospodársko-správnych, prevádzkovo-technických alebo ekonomických podľa pokynov alebo ustanovených postupov.

3

Výkon rôznorodých odborných alebo ucelených odborných prác alebo samostatné zabezpečovanie menej zložitých agend. Samostatný výkon individuálnych tvorivých remeselných prác. Riadenie alebo operatívne zabezpečovanie chodu zariadení alebo prevádzkových procesov spojené so zvýšenou duševnou námahou s prípadnou zodpovednosťou za zdravie a bezpečnosť iných osôb alebo za ťažko odstrániteľné škody.

4

Samostatné zabezpečovanie odborných agend alebo výkon čiastkových koncepčných, systémových a metodických prác spojený so zvýšenou duševnou námahou. Poskytovanie zdravotnej starostlivosti, odborné činnosti v zdravotníctve so zodpovednosťou za zdravie ľudí. Riadenie, organizácia alebo koordinácia zložitých procesov alebo rozsiahleho súboru veľmi zložitých zariadení s prípadnou zodpovednosťou za životy a zdravie iných osôb.

5

Výkon špecializovaných systémových, koncepčných, tvorivých alebo metodických prác s vysokou duševnou námahou. Komplexné zabezpečovanie najzložitejších úsekov a agend s určovaním nových postupov v rámci systému. Výkon odborných a špecializovaných činností v príslušnom odbore zdravotnej starostlivosti so zodpovednosťou za zdravie ľudí. Riadenie, organizácia a koordinácia veľmi zložitých procesov a systémov vrátane voľby a optimalizácie postupov a spôsobov riešenia.

6

Tvorivé riešenie úloh neobvyklým spôsobom s nešpecifikovanými výstupmi s vysokou mierou zodpovednosti za škody s najširšími spoločenskými dôsledkami. Výkon špecializovaných a certifikovaných činností v zdravotnej starostlivosti so zodpovednosťou za zdravie a životy ľudí. Riadenie, organizácia a koordinácia najzložitejších systémov so zodpovednosťou za neodstrániteľné hmotné a morálne škody so značnými nárokmi na schopnosť riešiť zložité a konfliktné situácie spojené spravidla so všeobecným ohrozením najširšej skupiny osôb.

(Ing. Zuzana Cingelová - DUO 12/2009)

MINIMÁLNA MZDA V ROKU 2010

ĎALŠIE PLNENIA ODVODENÉ OD SUMY MINIMÁLNEJ MZDY - zvýšenie sumy minimálnej mzdy má priamy dosah aj na spodné hranice výšky:
  • mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu (§ 123)
  • mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce (§ 124) a
  • náhrady za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti (§ 96 ods. 3 a 5).
Spodná hranica výšky mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu, mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce a náhrady za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti sa určuje formou zákonom určeného percentuálneho podielu zo sadzby minimálneho mzdového nároku pre prvý stupeň náročnosti práce, ust. v § 120 ods. 4 ZP v eurách za hodinu.
Vzhľadom na priamy odkaz na odsek 4 § 120 ZP sa na účely výpočtu týchto garantovaných minimálnych súm neuplatní prepočet sumy minimálneho mzdového nároku podľa § 120 ods. 5. To zn., že základňa na určenie spodnej hranice nároku na príslušné plnenie je rovnaká bez ohľadu na dĺžku ustanoveného týždenného pracovného času na prevádzke v zmysle § 85 ZP.
Všetky vyššie uvedené minimálne nárokové sumy, viazané prostredníctvom inštitútu minimálnych mzdových nárokov na sumu hodinovej minimálnej mzdy, sú - na rozdiel od samotného inštitútu minimálnych mzdových nárokov - právne záväzné aj pre účastníkov kolektívneho vyjednávania, ktorí ani v kolektívnej zmluve nemôžu dohodnúť príslušné plnenie nižšími sumami.
Okrem týchto plnení má zvýšenie minimálnej mzdy dopad aj na úpravu (zvýšenie) zisteného alebo používaného priemerného zárobku zamestnanca (§ 134 ods. 5 ZP), ak je priemerný alebo pravdepodobný zárobok zamestnanca nižší ako minimálna mzda alebo sadzba minimálneho mzdového nároku
MZDOVÉ ZVÝHODNENIE ZA NOČNÚ PRÁCU - Podľa § 123 ods. 1 ZP patrí zamestnancovi za prácu v čase medzi 22. a 6. hodinou mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu najmenej vo výške 20 % minimálneho mzdového nároku (základného), ustanoveného pre 1. stupeň náročnosti práce.
Nakoľko sadzba tohto minimálneho mzdového nároku je nominálne zhodná s výškou minimálnej mzdy pre ustanovený týždenný pracovný čas 40 hodín, s účinnosťou od 1. januára 2010 musí mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu predstavovať najmenej 0,3536 eura na hodinu.
ZP neupravuje zaokrúhľovanie minimálnych právne garantovaných súm mzdových zvýhodnení, odvodených percentami zo základu. V prípade, že zamestnávateľ bude vychádzať zo súm zaokrúhlených na najbližší eurocent, smer zaokrúhlenia vzhľadom na charakter limitu (spodná hranica nároku) môže byť iba nahor; v prípade mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu bude minimálna suma predstavovať 0,36 eura na hodinu.
V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že aj keď ZP v § 123 ods. 1 používa spojenie "za každú hodinu nočnej práce", toto spojenie vyjadruje len časový ekvivalent, ku ktorému sa viaže sadzba mzdového zvýhodnenia. Pokiaľ by zamestnanec v čase, vymedzenom v § 98 ods. 1 ako nočná práca, odpracoval zlomky hodín, má nárok na mzdové zvýhodnenie aj za tieto časti hodín, ktoré sa v rámci mesiaca sčítajú.
MZDOVÁ KOMPENZÁCIA ZA SŤAŽENÝ VÝKON PRÁCE - rovnako je upravená aj minimálna suma mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce, t.j. najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku ustanoveného v § 120 ods. 4 v eurách za hodinu pre 1. stupeň náročnosti práce. Tak ako v prípade mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu žiadnemu zamestnancovi nesmie byť poskytnutá nároková mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce sumou nižšou ako 0,3536 eura za hodinu.
Pokiaľ ide o sumy mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce, dobrovoľne dohodnuté alebo zamestnávateľom ustanovené v súlade s § 124 ods. 4 ZP pri pôsobení iných vplyvov, ktoré zamestnancovi prácu sťažujú alebo zamestnanca negatívne ovplyvňujú alebo pri nižšej intenzite pôsobenia faktorov pracovného prostredia uvedených v § 124 odsek 2 ZP, tie zvýšením sumy minimálnej mzdy resp. Minimálnych mzdových nárokov nie sú dotknuté.
NÁHRADA ZA ČAS PRACOVNEJ POHOTOVOSTI - ZP upravuje minimálne garancie aj pokiaľ ide o nároky v prípade pracovnej pohotovosti na pracovisku a mimo pracoviska. Pri neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku patrí zamestnancovi v zmysle § 96 ods. 3 ZP za každú hodinu mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy.
V prípade, že základná zložka mzdy je dohodnutá nižšou sumou ako je minimálna mzda, zamestnanec dostane za čas pracovnej pohotovosti na pracovisku mzdu najmenej vo výške 100 % minimálneho mzdového nároku ustanoveného v § 120 ods. 4 v eurách za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce, t.j. nominálne za každú hodinu najmenej v sume hodinovej minimálnej mzdy.
Pri neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska má zamestnanec nárok na náhradu najmenej vo výške 20 % hodinovej sadzby minimálneho mzdového nároku pre prvý stupeň náročnosti práce, teda najmenej vo výške 0,3536 eura za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska. Aj pokiaľ ide o tieto plnenia platí, že "hodina" je len časovým ekvivalentom k minimálnej sume; plnenie sa poskytuje aj za necelé hodiny (zlomky hodín), počas ktorých trval čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti.

(Ing. Miroslav Višňovský - PaM 1/2010)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
VÝPOČET MINIMÁLNEJ MZDY

Zamestnanec pracuje v pracovnom pomere na kratší pracovný čas 30 hodín týž-denne. Na prevádzke je ustanovený týždenný pracovný čas na 37,5 hodín.
Ako má zamestnávateľ postupovať pri výpočte mesačnej minimálnej mzdy?
Mesačná minimálna mzda je s účin-nosťou od 1. januára 2010 ustanovená nariadením vlády SR č. 441/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy vo výške 307,70 € mesačne. Túto sumu možno nazvať "základnou su-mou", nakoľko je výsledkom vyjednáva-ní sociálnych partnerov alebo je ustano-vená na základe rozhodnutia vlády SR. Základná suma mesačnej minimálnej mzdy zaokrúhlená na celé desiatky eu-rocentov je uzákonená právnym predpi-som.
Táto základná suma sa uplatňuje len v prípade, ak zamestnanec, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou, pracuje v ustanovenom týždennom pracovnom čase a súčasne v príslušnom mesiaci odpracoval plný fond pracovného času. Ustanovený týždenný pracovný čas de-finuje § 85 ods. 8 ako pracovný čas, kto-rý zamestnávateľ určí podľa ods. 1 a 5 až 7 tohto ustanovenia ZP.
V zmysle §ods. 5 ZP je pracovný čas zamestnanca najviac 40 hodín týždenne, avšak ak má zamestnanec pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo v oboch zmenách v dvojzmennej prevádzke, pracovný čas môže byť najviac 38 a 3/4 hodiny týždenne; obdobne ak pracuje napr. v nepretržitej prevádzke, jeho pracovný čas môže predstavovať najviac 37 a 1/2 hodiny týždenne.
Základná suma mesačnej minimálnej mzdy nezávisí od dĺžky ustanoveného týždenného pracovného času na prevádzke zamestnanca, t.j. je rovnaká, či je na prevádzke stanovený 40hodinový týždenný pracovný čas alebo 37,5hodinový týždenný pracovný čas, prípadne je zamestnávateľom ustanovený alebo v kolektívnej zmluve dohodnutý v inej (kratšej) dĺžke v súlade s § 85 ZP.
Pokiaľ má však zamestnanec individuálne dohodnutý kratší pracovný čas, než je ustanovený na prevádzke, v takom prípade sa v súlade s § 2 ods. 3 zákona musí základná suma prepočítať (znížiť) v pomere medzi dohodnutým a ustanoveným týždenným pracovným časom. Takto vypočítaná suma minimálnej mzdy v eurách za mesiac sa zaokrúhľuje na najbližších desať eurocentov podľa aritmetických pravidiel zaokrúhľovania.
V prípade zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou, ktorý má v súlade s § 49 ZP dohodnutý v pracovnej zmluve pracovný čas 30 hodín týždenne, sa neuplatní mesačná minimálna mzda v sume 307,70 €, ale zníži sa v pomere medzi odpracovaným časom v mesiaci a mesačným fondom pracovného času. Ak by tento zamestnanec odpracoval všetky pracovné hodiny v mesiaci vyplývajúce z dohodnutého týždenného pracovného času, porovnávanou sumou mesačnej minimálnej mzdy by bola suma 246,20 €.


MINIMÁLNA MZDA

Minimálna mzda je ustanovená ako mesačná minimálna mzda a taktiež ako hodinová minimálna mzda.
Ako je rozlíšené, z ktorej sumy a kedy sa má vychádzať?

Z § 2 odsek 1 zákona vyplýva, že vláda SR ustanoví vždy na príslušný kalendárny rok sumu minimálnej mzdy nariadením vlády dvomi sadzbami pre dve skupiny zamestnancov: pre zamestnanca, odmeňovaného mesačnou mzdou sa ustanovuje minimálna mzda v eurách za mesiac a osobitne sa ustanovuje suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
V princípe síce ide predovšetkým o splnomocňovacie ustanovenie pre vládu upraviť nariadením sumu mesačnej minimálnej mzdy, ktorej výška vyplynie z postupu podľa § 7 v nadväznosti na ustanovenia § 8 ods. 2 a 3 zákona a nadväzne postupom podľa odseku 2 aj sumu tzv. hodinovej minimálnej mzdy, ale práve z tohto ustanovenia vyplýva, že mesačná minimálna mzda sa uplatňuje len u zamestnancov, odmeňovaných mesačnou mzdou.
Mesačná minimálna mzda sa teda vzťahuje len na tú skupiny zamestnancov, u ktorých je základná zložka mzdy, definovaná v § 119 ods. 3 posledná veta, ustanovená formou mesačnej mzdy alebo mesačného platu. Pri posudzovaní nárokov zamestnancov, ktorí sú odme ňovaní inou mzdovou formou, než je mesačná mzda resp. mesačný plat, sa musí vždy vychádzať z minimálnej mzdy v eurách za hodinu.
Mesačná minimálna mzda sa uplatní len u zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní formou mesačnej mzdy resp. mesačného platu. U všetkých ostatných zamestnancov sa pri zisťovaní prípadného nároku na doplatok do sumy minimálnej mzdy vychádza z hodinovej minimálnej mzdy.


DOPLATOK

Zamestnanec v mesiaci neodpracoval plný mesačný fond pracovného času.
Má zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi doplatok podľa § 3 zákona?

Podľa § 3 ods. 1 zákona sa v prípade, ak mzda zamestnanca za vykonanú prácu nedosiahne v kalendárnom mesiaci sumu minimálnej mzdy, aj keď zamestnanec odpracoval plný pracovný čas v mesiaci ustanovený zamestnávateľom, poskytne zamestnancovi doplatok, ktorý predstavuje rozdiel medzi sumou minimálnej mzdy ustanovenou na príslušný kalendárny rok a dosiahnutou mzdou.
Formulácia tohto ustanovenia zákona nie je skutočne dostatočne presná a do určitej miery aj zavádzajúca. Týmto kľúčovým ustanovením sa však garantuje nárok na doplatok do sumy minimálnej mzdy vždy, ak mzda zamestnanca po očistení o sumy plnení, taxatívne vymenovaných v § 3 odsek 2 zákona, nedosiahne sumu minimálnej mzdy.
Pokiaľ by chcel zamestnávateľ ustanovenie vykladať tak, že zamestnancovi, ktorý neodpracoval plný mesačný fond pracovného času by nárok na doplatok nevznikol, došlo by k neodôvodnenej diskriminácii takéhoto zamestnanca. Takýto výklad by bol v rozpore aj s ustanoveniami § 2, ktoré upravujú napr. prepočet mesačnej minimálnej mzdy pri neodpracovaní plného mesačného fondu pracovného času, a teda predpokladajú poskytnutie doplatku aj keď zamestnanec neodpracoval plný mesačný fond pracovného času.
Nárok na doplatok do sumy minimálnej mzdy nie je viazaný na odpracovanie plného mesačného fondu pracovného času. Pokiaľ však zamestnanec v mesiaci neodpracuje všetky pracovné hodiny, v prípade zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou sa uplatní mesačná minimálna mzda znížená postupom podľa § 2 ods. 3 zákona a v prípade zamestnanca, odmeňovaného inou ako mesačnou mzdou sa prípadný doplatok poskytne len za skutočne odpracovaný počet hodín.


POROVNÁVANÁ SUMA

Zamestnanci pracujú len po 4 dni v týždni a v piatok sú len na 60 %.
Ovplyvní táto skutočnosť sumu mzdy porovnávanú s minimálnou mzdou?
Pri posudzovaní nároku na prípadný doplatok a určení jeho výšky sa vychádza výlučne zo zamestnancom dosiahnutej mzdy za príslušný mesiac. Mzdou sa v zmysle § 118 ods. 2 ZP rozumejú všetky peňažné plnenia alebo plnenia peňažnej hodnoty poskytnuté zamestnávateľom zamestnancovi za prácu v príslušnom mesiaci.
V nasledujúcej vete tohto ustanovenia ZP formou výberu príkladov uvádza typické plnenia, ktoré síce poskytuje zamestnávateľ v súvislosti so zamestnaním, ale za mzdu sa nepovažujú.
Takýmito plneniami sú najmä náhrada mzdy, odstupné, odchodné, cestovné náhrady, príspevky zo sociálneho fondu, náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, náhrada za pracovnú pohotovosť atď., ktoré sa v žiadnom prípade nemôžu zahrnúť do sumy mzdy zamestnanca alebo pripočítavať k dosiahnutej mzde za prácu, ktorá sa bude porovnávať s minimálnou mzdou.
V zmysle § 142 ods. 4 ZP sa v prípade, ak zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu a v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov vymedzil vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré prácu prideľovať nemôže, poskytuje zamestnancovi náhrada mzdy v sume najmenej 60 % priemerného zárobku zamestnanca. Táto náhrada je jedným z plnení, ktoré sa nezahŕňajú do sumy, porovnávanej s minimálnou mzdou, preto ju ani nemôžu ovplyvňovať. Je samozrejmé, že ani čas prekážky v práci sa nepovažuje za odpracovaný čas.
Do porovnávanej sumy na účely zistenia prípadného doplatku do minimálnej mzdy sa zahŕňajú výlučne plnenia, ktoré sú mzdou za vykonanú prácu v zmysle § 118 ods. 2 ZP, bez súm tých zložiek mzdy, ktoré sú taxatívne uvedené v § 3 odsek 2 zákona. Keďže vyplatená náhrada nie je mzdou, nemôže ovplyvniť sumu mzdy zamestnanca porovnávanú s príslušnou mesačnou alebo hodinovou minimálnou mzdou.

SEZÓNNE PRÁCE A DOBA URČITÁ

Zamestnávateľ zamestnával skupinu zamestnancov na dobu určitú len počas sezónnych prác. Mimo tohto obdobia zamestnáva aj zamestnancov s pracovným časom kratším ako 15 hodín týždenne. Ich mzda nedosiahla sumu minimálnej mzdy.
Majú zamestnanci v tomto prípade nárok na doplatok podľa zákona o minimálnej mzde?
ZP v § 48 upravuje podmienky uzatvárania pracovných pomerov na určitý čas. V nasledujúcom § 49 rieši nároky zamestnancov a povinnosti zamestnávateľa v prípade, ak je so zamestnancom v pracovnej zmluve dohodnutý kratší pracovný čas, ako je ustanovený týždenný pracovný čas.
Pokiaľ ide o pracovný pomer na určitý čas, ZP stanovuje určité obmedzenia v možnostiach jeho predĺženia alebo opätovného dohodnutia v rámci časového limitu troch rokov. Jednou z výnimiek, kedy je možné pracovný pomer predlžovať nad tento limit je aj výkon prác, ktoré sú závislé od striedania ročných období, každý rok sa opakujú a nepresahujú osem mesiacov v kalendárnom roku (tzv. sezónne práce).
Zákon v ustanovení o vymedzení svojej pôsobnosti nerozlišuje medzi pracovným pomerom zamestnanca na neurčitý čas a pracovným pomerom na určitú dobu. Rovnako zákon nerozlišuje ani medzi nárokmi zamestnancov pracujúcich v ustanovenom týždennom pracovnom čase a zamestnancov, s ktorými je dohodnutý kratší ako ustanovený týždenný pracovný čas, aj keď pre pracovný pomer, v ktorom je rozsah pracovného času menej ako 15 hodín týždenne, ZP ustanovuje niektoré osobitné výnimky; tieto výnimky sa však týkajú iných oblastí, než nároku na mzdu vrátane garancie minimálnej výšky mzdy.
Povinnosť aplikovať ustanovenia zákona a poskytovať zamestnancom doplatok do sumy minimálnej mzdy sa vzťahuje na všetkých zamestnancov, vykonávajúcich prácu v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu bez rozlíšenia, či ide o pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah dohodnutý na neurčitý čas alebo na určitú dobu resp. o pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah zamestnanca, pracujúceho v ustanovenom týždennom pracovnom čase alebo na kratší pracovný čas, a to bez ohľadu na dĺžku kratšieho pracovného času, dohodnutého so zamestnancom.

(odpovedal Ing. Viliam Višňovský - 1000 riešení 1/2010)

 

 
 
MIMOIADNA TÉMA NOVÍN

 
CESTOVNÉ NÁHRADY od 1. 1. 2010 (2.)
základné sadzby stravného v € alebo cudzej mene pri zahraničných pracovných cestách

Krajina

Menový kód

Mena

Sadzby stravného

Afganistan

EUR

euro

32

Albánsko

EUR

euro

33

Alžírsko

USD

americký dolár

42

Andorra

EUR

euro

42

Angola

EUR

euro

40

Anguilla

USD

americký dolár

50

Antigua a Barbuda

USD

americký dolár

52

Argentína

EUR

euro

37

Arménsko

USD

americký dolár

35

Aruba

USD

americký dolár

33

Austrália

AUD

austrálsky dolár

74

Azerbajdžan

USD

americký dolár

36

Bahamy

USD

americký dolár

47

Bahrajn

EUR

euro

39

Bangladéž

EUR

euro

36

Barbados

USD

americký dolár

54

Belgicko

EUR

euro

45

Belize

USD

americký dolár

45

Benin

USD

americký dolár

47

Bermudy

USD

americký dolár

51

Bhután

EUR

euro

30

Bielorusko

EUR

euro

39

Bolívia

EUR

euro

32

Bosna a Hercegovina

EUR

euro

40

Botswana

EUR

euro

33

Brazília

EUR

euro

40

Brunej

EUR

euro

27

Bulharsko

EUR

euro

36

Burkina

EUR

euro

36

Burundi

EUR

euro

43

Curacao

USD

americký dolár

40

Cyprus

EUR

euro

41

Čad

EUR

euro

39

Česko

CZK

česká koruna

600

Čile

EUR

euro

37

Čierna Hora

EUR

euro

40

Čína

EUR

euro

38

Dánsko

DKK

dánska koruna

380

Dominika

USD

americký dolár

41

Dominikánska republika

USD

americký dolár

50

Džibutsko

EUR

euro

38

Egypt

EUR

euro

40

Ekvádor

EUR

euro

45

Eritrea

EUR

euro

38

Estónsko

EUR

euro

42

Etiópia

EUR

euro

39

Fidži

AUD

austrálsky dolár

55

Filipíny

EUR

euro

31

Fínsko

EUR

euro

50

Francúzsko

EUR

euro

45

Francúzska Polynézia

EUR

euro

42

Gabon

EUR

euro

45

Gambia

USD

americký dolár

33

Ghana

USD

americký dolár

55

Gibraltár

EUR

euro

40

Grécko

EUR

euro

42

Grenada

USD

americký dolár

46

Gruzínsko

USD

americký dolár

37

Guadeloupe

EUR

euro

38

Guatemala

USD

americký dolár

38

Guinea

USD

americký dolár

43

Guinea-Bissau

USD

americký dolár

46

Guyana

EUR

euro

38

Haiti

USD

americký dolár

55

Holandsko

EUR

euro

45

Honduras

USD

americký dolár

38

Hongkong

EUR

euro

40

Chorvátsko

EUR

euro

40

India

EUR

euro

38

Indonézia

EUR

euro

42

Irak

EUR

euro

35

Irán

EUR

euro

37

Írsko

EUR

euro

53

Island

EUR

euro

55

Izrael

EUR

euro

48

Jamajka

USD

americký dolár

56

Japonsko

JPY

japonský jen

6500

Jemen

EUR

euro

35

Jordánsko

EUR

euro

36

Južná Afrika

EUR

euro

38

Kambodža

EUR

euro

29

Kamerun

EUR

euro

38

Kanada

CAD

kanadský dolár

65

Kapverdy

USD

americký dolár

38

Katar

EUR

euro

35

Kazachstan

EUR

euro

45

Keňa

EUR

euro

45

Kirgizsko

EUR

euro

37

Kolumbia

EUR

euro

39

Komory

USD

americký dolár

35

Konžská demokratická republika

USD

americký dolár

60

Konžská republika

USD

americký dolár

55

Kórejská ľudovodemokratická republika

EUR

euro

34

Kórejská republika

EUR

euro

40

Kostarika

USD

americký dolár

45

Kuba

EUR

euro

45

Kuvajt

EUR

euro

38

Laos

EUR

euro

34

Lesotho

EUR

euro

32

Libanon

EUR

euro

37

Libéria

USD

americký dolár

55

Líbya

EUR

euro

45

Lichtenštajnsko

CHF

švajčiarsky frank

80

Litva

EUR

euro

40

Lotyšsko

EUR

euro

40

Luxembursko

EUR

euro

50

Macao

EUR

euro

59

Macedónsko

EUR

euro

37

Madagaskar

EUR

euro

31

Maďarsko

EUR

euro

39

Malajzia

EUR

euro

32

Malawi

EUR

euro

34

Maldivy

EUR

euro

41

Mali

USD

americký dolár

46

Malta

EUR

euro

45

Maroko

USD

americký dolár

35

Martinik

EUR

euro

25

Maurícius

EUR

euro

34

Mauritánia

EUR

euro

30

Mexiko

EUR

euro

35

Mjanmarsko

EUR

euro

41

Moldavsko

EUR

euro

40

Monako

EUR

euro

45

Mongolsko

EUR

euro

40

Mozambik

EUR

euro

35

Namíbia

EUR

euro

31

Nemecko

EUR

euro

45

Nepál

EUR

euro

36

Niger

USD

americký dolár

42

Nigéria

EUR

euro

47

Nikaragua

USD

americký dolár

44

Nórsko

NOK

nórska koruna

420

Nový Zéland

USD

americký dolár

48

Omán

EUR

euro

38

Pakistan

EUR

euro

35

Panama

USD

americký dolár

42

Papua-Nová Guinea

EUR

euro

30

Paraguaj

EUR

euro

31

Peru

EUR

euro

40

Pobrežie Slonoviny

EUR

euro

38

Poľsko

EUR

euro

37

Portoriko

USD

americký dolár

35

Portugalsko a Azory

EUR

euro

43

Rakúsko

EUR

euro

45

Rovníková Guinea

USD

americký dolár

45

Rumunsko

EUR

euro

43

Rusko

EUR

euro

39

Rwanda

EUR

euro

41

Salvádor

USD

americký dolár

40

Samoa

USD

americký dolár

36

San Maríno

EUR

euro

45

Saudská Arábia

EUR

euro

36

Senegal

USD

americký dolár

41

Seychely

EUR

euro

35

Sierra Leone

USD

americký dolár

48

Singapur

EUR

euro

35

Slovinsko

EUR

euro

38

Somálsko

EUR

euro

32

Spojené arabské emiráty

EUR

euro

35

Spojené kráľovstvo

GBP

anglická libra

37

Spojené štáty

USD

americký dolár

60

Srbsko

EUR

euro

43

Srí Lanka

EUR

euro

37

Stredoafrická republika

USD

americký dolár

31

Sudán

EUR

euro

42

Surinam

EUR

euro

42

Svazijsko

EUR

euro

29

Svätá Lucia

USD

americký dolár

40

Svätý Krištof a Nevis

USD

americký dolár

57

Svätý Tomáš a Princov Ostrov

USD

americký dolár

37

Sýria

EUR

euro

30

Španielsko a Kanárske ostrovy

EUR

euro

43

Švajčiarsko

CHF

Švajčiarsky frank

80

Švédsko

SEK

švédska koruna

455

Tadžikistan

EUR

euro

32

Taiwan

EUR

euro

40

Taliansko

EUR

euro

45

Tanzánia

EUR

euro

42

Thajsko

EUR

euro

31

Togo

EUR

euro

36

Trinidad a Tobago

USD

americký dolár

56

Tunisko

EUR

euro

37

Turecko

EUR

euro

44

Turkménsko

EUR

euro

33

Uganda

EUR

euro

42

Ukrajina

EUR

euro

37

Uruguaj

EUR

euro

37

Uzbekistan

EUR

euro

39

Vatikán

EUR

euro

45

Venezuela

EUR

euro

46

Vietnam

EUR

euro

35

Zambia

EUR

euro

33

Zimbabwe

EUR

euro

39



§ 2
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2010.

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
ČO JE SPAM

Proroci informačno-komunikačných technológií tvrdia, že tieto sú tu na to, aby človeku uľahčili život. Život však ukazuje, že každá minca má aj odvrátenú stranu. V prípade elektronickej pošty je ňou SPAM. Prakticky každý, kto má e-mailovú adresu, sa už s ním stretol. Hoci neexistuje jednotný názor na to, čo všetko je spam, v jednom sa všetci zhodnú: spam je ako komár - otravný, dotieravý a keď sa ho človek konečne zbaví, vzápätí je tu iný.
Z hľadiska práva obvykle (hovoríme obvykle, pretože v rôznych krajinách je problematika spamu upravená rôzne) na to, aby e-mail bol považovaný za spam, musia byť súčasne splnené dve podmienky
  • ide o nevyžiadanú komunikáciu,
  • ide o hromadné rozosielanie prakticky rovnakého obsahu.
Ak by bola splnená len prvá podmienka, išlo by o normálny e-mail - napr. prvý obchodný kontakt, ponuka pracovného miesta a pod.
Ak by bola splnená len druhá podmienka, ide o hromadný e-mail, napr. zasielanie elektronických novín záujemcom, ktorí si ich vyžiadali. E-mail je spamom, ak
  • identita adresáta je vzhľadom na obsah správy irelevantná, t.j. správa nebola vytvorená pre konkrétneho adresáta,
  • adresát preukázateľne neudelil odosielateľovi povolenie opakovane a dlhodobo mu posielať svoju obchodnú korešpondenciu.
Pri posudzovaní, či ide o spam nerozhoduje obsah e-mailu. Nezáleží na tom, či ide o inzerát, obchodnú ponuku, prosbu o milodar, porno, či ponuku bezplatne vyskúšať vzorku vína.

AKO SA ZÍSKAVAJÚ ADRESY
Podľa prieskumov, urobených na internete, najistejšou cestou ako dať svoju adresu spammerom, je uviesť ju niekde na (vlastnej či cudzej) www stránke. Existujú roboty, ktoré majú za úlohu vyhľadávať na www stránkach práve e-mailové adresy. Druhou cestou je prispievať do diskusných skupín na internete. Podobne ako v prvom prípade, je len otázkou času, kedy robot zozbiera všetky e-mailové adresy, ktoré sa v danej skupine objavia. Tretím "osvedčeným" spôsobom je vyplniť formulár, ponúkajúci na prvý pohľad zaujímavú protihodnotu. Ak sa aj vyhnete všetkým vyššie uvedeným nástrahám, ešte nemáte vyhrané - vašu adresu môže spammerom predať firma, špecializujúca sa na vytváranie databáz adries.

Čo z toho vyplýva je jasné - nedá sa spoliehať na to, že "mňa vynechajú" a radšej sa pozrieť, ako sa voči spamu brániť.

AKO ZASTAVIŤ SPAM?
Bohužiaľ, pravdivá odpoveď na túto otázku znie "ťažko". Problém je v tom, že neexistuje ostrá hranica medzi spamom a užitočnými emailami a neexistujú príznaky, ktoré by jednoznačne indikovali, že ide o spam. Následkom toho nie je možné vytvoriť prostriedok, ktorý by na sto percent likvidoval spam a na sto percent prepúšťal ostatné e-maily. Existujú však celkom jednoduché opatrenia, ktoré umožnia minimalizovať množstvo spamov v e-mailovej schránke.

ČIERNA LISTINA E-MAILOVÝCH ADRIES
Netreba vysvetľovať, čo sa stane, ak sa človek dostane na čiernu listinu. Podobný osud stihne e-mail prichádzajúci z adresy, ktorá je na čiernej listine - antispamový program ho odkopne, až sa za nim zapráši. Má to len jednu chybu krásy. Tvorcovia spamov o možnosti vytvoriť čiernu listinu vedia, a tak menia adresy, z ktorých svoje výtvory odosielajú. Keďže nová adresa nie je na čiernej listine, antispamový program sa správe ukloní ako lokaj pred päťhviezdičkovým hotelom a pustí ju ďalej.

BIELA LISTINA E-MAILOVÝCH ADRIES
Do bielej listiny si zapisujeme overené adresy. E-maily prichádzajúce z adries z bielej listiny antispamový program prepustí, aj keby obsahovali "podozrivé" slová. Jedinou nevýhodou tohto postupu je, že človeka otravuje stále dopĺňať bielu listinu o nové adresy.

ZOZNAMY SPAMOV
Spam je celosvetovým problémom, a preto sa na internete dajú nájsť zoznamy adries, z ktorých sú posielané spamy. Potom nie je nič jednoduchšie, ako porovnať adresu odosielateľa správy, ktorú práve posudzujeme s verejným zoznamom spamov a ak adresa patrí do tohto zoznamu, máme prakticky istotu, že ide o spam.
Ako u všetkých zoznamov i tu však je problém s jeho aktualizáciou - na zozname sú predovšetkým staršie adresy, ale chýbajú tam tie najnovšie.

POKROČILÉ ANTISPAMOVÉ PROGRAMY
Primitívne antispamové programy hľadali v správe určitý reťazec znakov a keď ho našli, e-mail prehlásili za spam. Filozofia týchto programov bola založená na predpoklade, že tvorcovia spamov používajú frázy a slovné spojenia, podľa ktorých sa dá usúdiť, že ide o spam. To je síce pravda, ale napr. autorom väčšiny spamov ponúkajúcich spoluúčasť na transferoch peňazí je guvernér banky, viceprezident, alebo aspoň Dr. Ak nadiktujeme antispamovému programu ako podozrivé slová guvernér, viceprezident a Dr. Program zadrží všetky e-maily, v ktorých sa tieto slová objavia. Väčšina z nich určite budú spamy, ale ak by nám napríklad náš domáci doktor poslal výsledky testu, nikdy by sme sa nedozvedeli, či ešte má zmysel púšťať sa do čítania hrubej knižky, alebo si namiesto toho hľadať tiché miestečko na cintoríne.
Moderné antispamové programy využívajú štatistické vyhodnocovanie výskytu "podozrivých" slov v správe, napr. nasledujúcim spôsobom:
  • ak sa v správe vyskytuje skratka Dr., pridaj zakaždým 10 bodov,
  • za každý vulgarizmus pridaj 40 bodov,
  • ak správa obsahuje obrázok, pridaj 30 bodov.
Rozhodovacie kritérium je potom už veľmi jednoduché: ak je súčet bodov väčší ako napr. 150, správa je klasifikovaná ako spam. Účinnosť tohto postupu je prekvapujúco dobrá a dokáže vychytať väčšinu spamov bez toho, aby blokoval užitočné správy.

OBRANA ÚTOKOM
Spam síce vymýšľa človek, ale realizujú ho stroje. Teoreticky najúčinnejší spôsob ochrany voči spamu by bol taký, pri ktorom by sme po prijatí správy žiadali od odosielateľa vykonať určitú "inteligentnú" činnosť, ako napr. poslať správu ešte raz a do predmetu napísať šifru A22. Ak nešlo o spam, partner na druhej strane so škrípaním zubov takúto správu (ak je dôležitá) pošle. Ak ide o spam, počítač na druhej strane si nebude vedieť s našou požiadavkou poradiť. Samozrejme, keby sa tento postup začal uplatňovať masovo, jeho účinnosť by rapídne klesla, lebo ľudia by neboli ochotní robiť dvakrát to isté. Preto ide o teoretickú možnosť, ktorú si v praxi môžu dovoliť len vysokopostavení či dôležití ľudia.

AKO SA VYHNÚŤ OBVINENIU Z POSIELANIA SPAMOV
Podobne ako pri obrane voči spamu ani pri obrane voči obvineniu z posielania spamu neexistuje stopercentná ochrana (keby existovala, neexistovali by advokáti). Sú však určité už zaužívané postupy, ktoré minimalizujú riziko, že sa dostanete na čiernu listinu.
Prvým predpokladom je získať súhlas adresáta, že mu môžete posielať ponuky, informácie, upozornenia na novinky, atď. To sa dá získať najľahšie cez ponuku na vlastnej www stránke.
Druhým predpokladom je uvádzať v odosielaných e-mailoch "zaklínaciu formulku" upozorňujúcu na to, že adresát súhlasil s prijímaním emailov od vás. Formulka môže vyzerať napríklad takto:
"Tento e-mail od XYZ dostávate preto, že ste (pri objednávke našej publikácie, e-novín, vyplnení prihlášky, atď.) súhlasili s tým, aby sme vás informovali o našich produktoch a službách. Vaša adresa nebola a nebude poskytnutá žiadnej tretej osobe."
Konečne tretím predpokladom je, že dáte adresátovi možnosť vziať späť svoj predchádzajúci súhlas.
Napríklad takto:
"Naša firma 24 hodín denne a sedem dní v týždni aktualizuje zoznam požiadaviek našich zákazníkov, vrátane možnosti stiahnuť vašu e-mailovú adresu z našej databázy. Ak už ďalej nechcete dostávať naše informácie, prosíme kliknite na www.odhlasit.sk."

ZÁVER
Aj keď normálneho človeka asi ťažko napadne posielať spam, predsa len nezaškodí si pripomenúť, že:
  • pomaly, ale predsa sa formuje legislatíva, majúca za úlohu postihovať tzv. spammerov. Napríklad vo Veľkej Británii je rozosielanie nevyžiadanej elektronickej pošty alebo krátkych textových správ trestné a hrozí za to mastná pokuta, v Taliansku za to hrozí okrem pokuty aj väzenie.
Na druhej strane, ak chceme minimalizovať riziko, že sa staneme obľúbencom spammerov, mali by sme urobiť nasledovné opatrenia:
  • nevystavovať svoju adresu na www stránkach vo forme zrozumiteľnej pre robotov, t.j. namiesto jozo.mudry@hahanet.sk ju uviesť v podobe "jozo bodka mudry zavinac hahanet bodka sk",
  • pozorne si prečítať každý formulár až do konca, predtým ako ho odošleme,
  • používať rôzne adresy pre rôzne aktivity, t.j. mať špeciálnu adresu pre diskusné skupiny a pod.,
  • používať komplikovanejšie adresy a filtre proti spamu.
(Ing. Milan Konvit)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
PENIAZE V PRÍSLOVIACH

Krása zvládne veľa, ale peniaze sú všemohúce.
Anonym

Najskôr si zabezpeč dostatočný dôchodok a až potom praktizuj čestnosť.
Grécke príslovie

Hojnosť peňazí je skúška pre charakter človeka.
Marocké príslovie

Ak máte peniaze, ľudia si myslia, že ste múdry, pekný a schopný spievať ako vták.
Židovské príslovie

Múdrosť sa na rozdiel od peňazí dá zviazať a ukryť.
Marocké príslovie

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Čiastka číslo 5/2010 zo dňa 14. 01. 2009
10/2010 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 529/2009 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta
11/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohovoru vypracovaného na základe článku K.3 Zmluvy o Európskej únii, o zriadení Európskeho policajného úradu (Dohovoru o Europole) a jeho dodatkových protokolov
12/2010 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 6. apríla 2005 č. 2089/2005-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca pochutiny

Čiastka číslo 6/2010 zo dňa 15. 01. 2009
13/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 239/2006 Z. z. o podrobnostiach o vykazovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie, o ročnom zúčtovaní poistného a povinnostiach pri ročnom zúčtovaní poistného a o vzoroch tlačív ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 7/2010 zo dňa 15. 01. 2009
14/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o podpore kolektívneho vyjednávania č. 154 z roku 1981 Príloha k čiastke 7 – k oznámeniu č. 14/2010 Z. z.

Čiastka číslo 8/2010 zo dňa 15. 01. 2009
15/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o inšpekcii práce v poľnohospodárstve č. 129 z roku 1969 Príloha k čiastke 8 – k oznámeniu č. 15/2010 Z. z.

Čiastka číslo 9/2010 zo dňa 15. 01. 2009
16/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o ochrane zástupcov pracovníkov v podniku a o uľahčení podmienok na výkon ich činností, ktoré sa im poskytujú č. 135 z roku 1971 Príloha k čiastke 9 – k oznámeniu č. 16/2010 Z. z.

Čiastka číslo 10/2010 zo dňa 15. 01. 2009
17/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o inšpekcii práce v priemysle a v obchode č. 81 z roku 1947 Príloha k čiastke 10 – k oznámeniu č. 17/2010 Z. z.

Čiastka číslo 11/2010 zo dňa 16. 01. 2009
18/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Lisabonskej dohode o ochrane označení pôvodu a o medzinárodnom zápise označení pôvodu Príloha k čiastke 11 – k oznámeniu č. 18/2010 Z. z.

Čiastka číslo 12/2010 zo dňa 21. 01. 2009
19/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Tureckej republiky o hospodárskej spolupráci Príloha k čiastke 12 – k oznámeniu č. 19/2010 Z. z.
20/2010 Oznámenie Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky o vydaní rozhodnutia, ktorým sa mení rozhodnutie Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky z 28. januára 2004, ktorým sa určuje zoznam relevantných trhov v znení neskorších rozhodnutí
21/2010 Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v oblasti civilného letectva

Čiastka číslo 13/2010 zo dňa 22. 01. 2009
22/2010 Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Spravovací poriadok pre katastrálne úrady a správy katastra 23/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky z 13. októbra 2005 č. 141.601/2005-SEVS o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky

Čiastka číslo 14/2010 zo dňa 23. 01. 2009
24/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ochranné pásma prírodných minerálnych zdrojov v Tornali a druhy zakázaných činností v ochranných pásmach prírodných minerálnych zdrojov v Tornali

Čiastka číslo 15/2010 zo dňa 28. 01. 2009
25/2010 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
1. 2. - pondelok
Daň z príjmov - podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti a o daňovom bonuse za štvrtý štvrťrok 2009
- splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk (16 596,96 €)
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
- podanie daňového priznania za rok 2009 a splatnosť dane alebo doplatku dane za rok 2009
Správa daní - zaslanie oznámenia o hotovostných platbách (okrem tých, ktoré sú evidované prostredníctvom ERP) presahujúcich 3 319,39 € za rok 2009 fyzickým osobách, z ktorých nebola zrazená daň
Daň z nehnuteľností - podanie daňového priznania za rok 2010 podľa stavu k 1. 1. 2010

8. 2. - pondelok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za január 2010 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity znížená zo 4,75 % na 2 % z jej vymeriavacieho základu)

Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za január 2010

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za január 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za január 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za január 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 14.1. 15.1. 18.1. 19.1. 20.1. 21.1.
americký dolár USD 1,4486 1,4374 1,4369 1,4279 1,4132 1,4064
japonský jen JPY 132,88 130,76 130,33 129,79 128,65 129,14
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 26,045 25,947 25,889 25,905 25,89 25,979
dánska koruna DKK 7,4403 7,442 7,4418 7,4421 7,4422 7,4426
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,8905 0,88105 0,8795 0,8743 0,8692 0,87
maďarský forint HUF 267,4 266,8 267,75 267,94 268,99 270,43
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7087 0,7085 0,7085 0,7085 0,7085 0,7088
poľský zlotý PLN 4,0592 4,0399 4,0227 4,0303 4,0232 4,0545
rumunský leu RON 4,1292 4,1043 4,1053 4,1205 4,1278 4,1275
švédska koruna SEK 10,1715 10,143 10,1295 10,1518 10,1165 10,1375
švajčiarsky frank CHF 1,4804 1,4756 1,4745 1,476 1,4763 1,4723
nórska koruna NOK 8,164 8,143 8,1435 8,1485 8,1335 8,1455
chorvátska kuna HRK 7,288 7,289 7,2893 7,2925 7,293 7,2977
ruský rubeľ RUB 42,673 42,5015 42,538 42,3735 42,014 41,8618
turecká líra TRY 2,1149 2,09 2,0854 2,085 2,0735 2,0778
austrálsky dolár AUD 1,5591 1,5547 1,5511 1,5541 1,5468 1,5463
brazílsky real BRL 2,5585 2,5438 2,5505 2,5405 2,5275 2,5117
kanadský dolár CAD 1,4942 1,4752 1,4741 1,4723 1,4771 1,474
čínsky jüan CNY 9,89 9,813 9,8097 9,7488 9,6481 9,6012
hongkongský dolár HKD 11,2366 11,1536 11,1529 11,0846 10,9753 10,9265
indonézska rupia IDR 13277,04 13245,61 13268,3 13264,32 13193,21 13127
indická rupia INR 66,12 65,7 65,408 65,405 64,937 64,75
juhokórejský won KRW 1623,6 1614,29 1616,18 1609,87 1605,93 1599,54
mexické peso MXN 18,4841 18,279 18,2228 18,1607 17,936 17,876
malajzijský ringgit MYR 4,8376 4,8002 4,8014 4,7685 4,7547 4,7501
novozélandský dolár NZD 1,9531 1,9497 1,9456 1,944 1,9587 1,959
filipínske peso PHP 66,276 65,867 65,957 65,473 65,119 64,685
singapurský dolár SGD 2,0098 1,9984 1,9965 1,9871 1,9763 1,9725
thajský baht THB 47,641 47,244 47,202 46,96 46,571 46,418
juhoafrický rand ZAR 10,77 10,6588 10,6356 10,621 10,6011 10,5954


Názov meny Mena 22.1. 25.1. 26.1. 27.1.
americký dolár USD 1,4135 1,4151 1,4085 1,4072
japonský jen JPY 127,35 127,74 126,31 125,95
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 26,183 26,011 26,097 26,113
dánska koruna DKK 7,4456 7,445 7,445 7,445
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,8763 0,8773 0,8733 0,86725
maďarský forint HUF 272,02 271,18 272,75 271,75
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7082 0,7083 0,7082 0,7079
poľský zlotý PLN 4,1018 4,0674 4,0902 4,0808
rumunský leu RON 4,1465 4,1185 4,1285 4,1148
švédska koruna SEK 10,2136 10,2075 10,2723 10,2446
švajčiarsky frank CHF 1,4708 1,4728 1,4723 1,4721
nórska koruna NOK 8,1955 8,202 8,2505 8,2195
chorvátska kuna HRK 7,297 7,2955 7,2981 7,316
ruský rubeľ RUB 42,1824 42,605 42,7345 42,615
turecká líra TRY 2,108 2,1049 2,1101 2,1006
austrálsky dolár AUD 1,5659 1,5635 1,5693 1,5656
brazílsky real BRL 2,5698 2,5699 2,5848 2,5991
kanadský dolár CAD 1,4891 1,4996 1,4965 1,4973
čínsky jüan CNY 9,6498 9,6607 9,6157 9,6067
hongkongský dolár HKD 10,9846 10,9929 10,9494 10,9422
indonézska rupia IDR 13214,02 13211,91 13244,97 13261,49
indická rupia INR 65,459 65,406 64,82 65,153
juhokórejský won KRW 1626,03 1627,65 1638,69 1632,22
mexické peso MXN 18,3585 18,2545 18,1882 18,1304
malajzijský ringgit MYR 4,8031 4,8106 4,8206 4,8158
novozélandský dolár NZD 1,9892 1,9829 1,9932 1,9866
filipínske peso PHP 65,28 65,43 65,625 65,702
singapurský dolár SGD 1,9839 1,981 1,978 1,9761
thajský baht THB 46,688 46,649 46,548 46,487
juhoafrický rand ZAR 10,763 10,7487 10,7231 10,6672

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 6/2009
  • Zákon o DPH s komentárom

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 3/2010
  • Oslobodenie od daní
  • Príjmy zo závislej činnosti - zdaňovanie

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 2/2010
  • Zákon o dani z príjmov od 1. 1. 2010
  • Refundácia DPH od 1. 1. 2010
  • Oznamovacia povinnosť subjektov
  • Uplatňovanie výdavkov na spotrebované PHL
  • Vnútropodnikové účtovníctvo
  • Nehnuteľnosť a automobil z pohľadu DPH
  • Odvody poistného SZČO v roku 2010
  • Súhrnný výkaz - novela zákona o DPH
  • Štátne dávky pre rodiny s deťmi

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 2/2010
  • Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
  • Rodičovský príspevok od 1. 1. 2010
  • Výberové konanie
  • Výpovedné doby
  • Zdaňovanie príjmov u dôchodcov
  • Vplyv odmien na mzdu a odvody

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 2/2010
  • Akreditácia vysokých škôl

1 000 riešení - mesačník, č. 2/2010
  • Zákon o dani z príjmov - novela
  • Daň z príjmov
  • Mzdy, odvody
  • Rodičovský príspevok
  • Účtovníctvo

ZBORNÍKY - ZÁKONY 2010

Zákony I - daňové, účtovné …
  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Spotrebné dane
  • Cestovné náhrady
  • Zákon o účtovníctve
  • Euro
  • Poplatky

Zákony II - obchodné, občianske …
  • Obchodný zákonník
  • Občiansky zákonník
  • Občiansky súdny poriadok
  • Konkurz a reštrukturalizácia
  • Exekučný poriadok
  • Živnostenský zákon
  • Trestný zákon

Zákony III - sociálne, zdravotné …
  • Zákonník práce
  • Zákon o minimálnej mzde
  • Zákon o sociálnej pomoci
  • Sociálne poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Zákon o inšpekcii práce

Zákony IV - stavebné pozemkové …
  • Stavebný zákon
  • Katastrálny zákon
  • Stavebné výrobky
  • Nájom bytov
  • Vlastníctvo bytov
  • Vlastníctvo pôdy
  • Autorizovaní architekti

Zákony V - štátna správa, verejná správa …
  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejný záujem
  • Zákon o štátnej službe
  • Školský zákon
  • Financovanie škôl
  • Zákon o obecnom zriadení
  • Samosprávne kraje

Zákony VI - životné prostredie, odpady …
  1. Životné prostredie
  2. Zákon o ovzduší
  3. Vodný zákon
  4. Zákon o lesoch
  5. Zákon o odpadoch

Aktualizácie k zborníkom - Zákony I - VI.

Aktualizácia k Zákonom I/2010
  • Zákon o účtovníctve
  • Opatrenia MF SR pre účtovné jednotky

Monotematiky

Účtovná závierka za rok 2009

Odvody poistného od 1. 1. 2010


PRIPRAVUJEME


Poradca č. 7/2010 (II/2010)
  • Zákon o dani z príjmov s komentárom

Dane, účtovníctvo, vzory a príklady (DÚVaP) č. 4/2010 (II/2010)
  • Zdaňovanie zisku a úhrada straty
  • Ostatné príjmy podľa ZDP

Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 3/2010 (II/2010)
  • Daňové priznania
  • Zákon o účtovníctve
  • Zákaz odpočítania dane
  • Výpočet sankcií
  • Flexikonto
  • Zamestnanecká prémia

Práce a mzdy - bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 3/2010 (II/2010)
  • Starobný a predčasný starobný dôchodok od januára 2010
  • Prídavok na dieťa a príplatok prídavku
  • Zúčtovanie dane SZČO
  • Zmeny v ZP

Verejná správa (VS) č. 3/2010 (II/2010)
  • Legislatívny rámec elektronického výberu mýta
  • Trestný zákon - novela
  • Zákonník práce - novela

1000 riešení č. 2/2010 (II/2010)
  • Daňové priznanie

Monotematiky

Daňové výdavky od A po Z

(II/2010)

Daňové priznania za rok 2009
(II/2010)

 

 
 
CHCETE SI OBJEDNAŤ?

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

  Predplatné mesačníka Poradca 2010  
 Predplatné Poradca 2010- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2010 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2010 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2010 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2010 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2010 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2010 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2010 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 4/2010   - Zákon o znalcoch a tlmočníkoch
- Účtovná závierka v JÚ a PÚ
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 5/2010   - Zákon o inšpekcii práce – komentár
- Ručenie v obchodných a občianskych vzťahoch
- Opravné položky v účtovníctve
- Min mzda od 1. 1. 2010
- Výdavky na reklamu
- Daňová kontrola
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 6/2010   - Zákon č. 222/2004 o dani z pridanej hodnoty s komentárom 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2010 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra Október Verejná správa    - Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky    0,38 €
11,45 Sk
  ks  
  Verejná správa 2010 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 1/2010   - Novela zákona o účtovníctve
- Rozpočtové pravidlá - novela zákona
- Neziskové účtovné jednotky - účtovná závierka
- Výkon energetického auditu
- Štátna služba - novela zákona
4.81 €
144,91 Sk
  ks  
  č. 2/2010   - Akreditácia vysokých škôl 4.81 €
144,91 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2010 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 1/2010   - Účtovná závierka v PÚ za rok 2009
- Účtovná závierka v JÚ za rok 2009
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 2/2010   - Úvery, pôžičky a úroky, účtovné a daňové hľadisko
- Zamestnanecké výhody v daňových súvislostiach
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 3/2010   - Oslobodenie od daní - priame a nepriame dane
- Príjmy zo závislej činnosti - zdaňovanie
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2010  
  č. 1/2009   - Zákon o DPH novela od 1. 1. 2010
- Daň z motorových vozidiel za rok 2009
- Príspevok na absolventskú prax od úradu práce
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Zákon o dani z príjmov od 1. 1. 2010
- Platenie odvodov SZČO od 1. 1. 2010
- Ročné zúčtovanie DPH
- Štátne dávky pre rodiny s deťmi
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2010 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 1/2009   - Minimálna mzda od 1. 1. 2010
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Účtovníctvo
- Právo a podnikateľ
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Novela zákona o dani z príjmov od 1. 1. 2010 (téma čísla)
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Účtovníctvo
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 1/2010   - Nezdaniteľná časť základu dane od 1. 1. 2010
- Domácky zamestnanec
- Kontrolná činnosť zamestnávateľa
- Minimálna mzda od 1. 1. 2010
- Zamestnávanie invalidných dôchodcov
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 2/2010   - Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
- Rodičovský príspevok od 1. 1. 2010
- Výberové konanie
- Výpovedné doby
- Zdaňovanie príjmov u dôchodcov
- Vplyv odmien na mzdu a odvody
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Aktualizácie zákonov 2009  
  č. I/6   - Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
- Zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
1.49 €
 44,89 Sk
  ks  
  č. II/5   - Zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov
- Zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
- Zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame
- Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
- Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník
- Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (Živnostenský zákon)
- Zákon č. 25/2006 Z. z. verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.70 €
 21,09 Sk
  ks  
  č. III/5   - Vyhláška MPSVaR č. 44/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
- Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení
- Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce
1.00 €
30,13 Sk
  ks  
  č. IV/2   - Opatrenie MF SR z 9. septembra 2009 č. 360/2009 Z. z. o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2010
- Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku
- Zákon NR SR č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom
0.60 €
18,08 Sk
  ks  
  č. V/4   - Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Nariadenie vlády SR č. 602/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
- Nariadenie vlády SR č. 573/2002 Z. z. o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania a o obsahu a rozsahu skúšky v dočasnej štátnej službe
1.25 €
37,66 Sk
  ks  
  č. VI/2   - Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady
- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
1.6 €
48,20 Sk
  ks  
  Zákony 2010  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane
- Spotrebné dane
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodné právo
- Občianske právo
- Občiansky súdny poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Správne právo
- Autorské právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
- Súvisiace predpisy
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 

KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page