|
ROZDELENIE VÝSLEDKU HOSPODÁRENIA ZA ROK 2015
1. Kto rozhoduje o výsledku hospodárenia
O výsledku hospodárenia, ktorým môže byť zisk alebo strata, rozhoduje najvyšší orgán účtovnej jednotky. Táto povinnosť obchodným spoločnostiam a družstvu vyplýva z Obchodného zákonníka. Najvyšším orgánom účtovnej jednotky, ktorou je spoločnosť s ručením obmedzeným (§ 125 Obchodného zákonníka) a v akciovej spoločnosti (§ 187 Obchodného zákonníka), je valné zhromaždenie. Do jeho pôsobnosti okrem iného patrí aj schvaľovanie riadnej a mimoriadnej účtovnej závierky a rozhodnutie o rozdelení zisku alebo úhrade strát. V družstve rozhodnutie o rozdelení a použití zisku, prípadne spôsobe úhrady straty podľa § 239 Obchodného zákonníka, patrí do pôsobnosti členskej schôdze, ktorá je najvyšším orgánom družstva.
2. Rozdelenie zisku
Pri rozdeľovaní zisku v spoločnosti s ručením obmedzeným, v akciovej spoločnosti a družstve, sa na prvé miesto kladie povinnosť prídelu do rezervného fondu a do nedeliteľného fondu v družstve. Až po splnení povinného prídelu do rezervného fondu môže zvyšnú časť zisku rozdeliť účtovná jednotka podľa vlastného rozhodnutia. Napr. valné zhromaždenie môže rozhodnúť, že dosiahnutý zisk rozdelí medzi spoločníkov, určí výšku a termín výplaty, alebo zvýši základné imanie, prípadne vytvorí fondy zo zisku.
2.1. Povinný prídel zo zisku do rezervného fondu
Akciová spoločnosť podľa § 217 Obchodného zákonníka vytvára rezervný fond pri svojom vzniku a to vo výške najmenej 10 % základného imania. Tento fond je povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 10 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke, až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určeného v stanovách, najmenej však do výšky 20 % základného imania.
Spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.) podľa § 124 Obchodného zákonníka od 1.1.2002 rezervný fond pri svojom vzniku povinne nevytvára. Spoločnosť je povinná vytvoriť rezervný fond až v roku, kedy zisk po prvý raz dosiahne a to najmenej vo výške 5 % z čistého zisku, nie však viac ako 10 % základného imania. Tento fond je povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v spoločenskej zmluve alebo v stanovách, najmenej však vo výške 5 % z čistého zisku vyčísleného v ročnej účtovnej závierke, až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v spoločenskej zmluve alebo v stanovách, najmenej však do výšky 10 % základného imania.
Podľa § 235 Obchodného zákonníka družstvá namiesto rezervného fondu vytvárajú nedeliteľný fond a to už pri svojom vzniku sú povinné zriadiť nedeliteľný fond vo výške 10 % zapisovaného základného imania. Tento fond družstvo dopĺňa najmenej o 10 % ročného čistého zisku, a to až do doby, než výška nedeliteľného fondu dosiahne sumu rovnajúcu sa polovici zapisovaného základného imania družstva.
Podľa § 25 ods. 8 postupov účtovania vydané Opatrením MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej „postupy účtovania“) sa tvorba rezervného fondu z účtovného zisku účtuje na ťarchu účtu 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní a v prospech účtu 421 – Zákonný rezervný fond a účtu 422 – Nedeliteľný fond.
• Obsahová náplň účtu 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní
Podľa § 59 ods. 15 postupov účtovania, na účte 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní sa účtuje rozdelenie účtovného zisku alebo usporiadanie účtovnej straty. Na ťarchu účtu 431 sa účtujú aj tantiemy a dividendy na výplatu podľa rozhodnutia účtovnej jednotky o rozdelení účtovného zisku, ak sa ne netvoria osobitné fondy zo zisku. Tento účet nemá ku dňu uzatvorenia účtovných kníh zostatok.
Účtovanie povinného prídelu zo zisku do rezervného fondu
Účtovné súvzťažnosti | MD | D |
Povinný prídel zo zisku do rezervného fondu v: | | |
a) akciovej spoločnosti | | 431 | 421 |
b) s.r.o. | | 431 | 421 |
c) družstve | | 431 | 422 |
2.2. Rozdelenie zisku podľa rozhodnutia účtovnej jednotky
Ďalšie rozdelenie zisku po splnení povinného prídelu do rezervného fondu a nedeliteľného fondu je na rozhodnutí účtovnej jednotky. Účtovná jednotka môže zisk rozdeliť spoločníkom alebo zamestnancom, môže z neho vytvoriť fondy zo zisku, môže z neho prideliť do sociálneho fondu, zvýšiť základné imanie alebo vykryť stratu z minulých rokov. Ak účtovná jednotka o rozdelení zisku do konca účtovného obdobia nerozhodne, musí ho preúčtovať na účet nerozdeleného zisku v súlade s ustanovením § 59 ods. 13 postupov účtovania.
Účtovné súvzťažnosti rozdelenia zisku | MD | D |
1. Rozdelenie zisku spoločníkom alebo zamestnancom
(podiely na zisku, dividendy) | 431 | 364, 333 |
2. Prídel do štatutárnych fondov a do ostatných fondov | 431 | 423, 427 |
3. Prídel do sociálneho fondu | 431 | 472 |
4. Zvýšenie základného imania | 431 | 419 |
5. Použitie zisku na vykrytie straty z minulých rokov | 431 | 429 |
6. Preúčtovanie zisku na účet nerozdeleného
zisku minulých rokov | 431 | 428 |
3. Vysporiadanie straty
Pri vykázanej strate Obchodný zákonník neustanovuje podmienky jej úhrady. O spôsobe vysporiadania straty rozhodne valné zhromaždenie alebo v družstve členská schôdza.
Stratu možno vykryť z rezervného fondu, odložiť do budúcich účtovných období, uhradiť spoločníkmi podľa § 121 Obchodného zákonníka za predpokladu, že spoločenská zmluva umožňuje valnému zhromaždeniu uložiť spoločníkom povinnosť prispieť na úhradu strát (v spoločnosti s ručením obmedzeným). V akciovej spoločnosti vykrytie straty nemožno požadovať od akcionárov. Valné zhromaždenie rozhoduje len o spôsobe úhrady straty. O použití prostriedkov z rezervného fondu rozhodujú konatelia (§ 124 ods. 2 Obchodného zákonníka). O rozdelení zisku ako aj o spôsobe krytia straty rozhoduje valné zhromaždenie jednoduchou väčšinou hlasov prítomných spoločníkov, pokiaľ spoločenská zmluva nevyžaduje vyšší počet.
Výnimkou je verejná obchodná spoločnosť, v ktorej podľa § 82 ods. 3 Obchodného zákonníka stratu znášajú spoločníci rovným dielom, ak spoločenská zmluva neurčuje inak. Dosiahnutý zisk vo verejnej obchodnej spoločnosti sa preúčtuje v prospech účtu 364 - Záväzky voči spoločníkom a členom pri rozdeľovaní zisku so súvzťažným zápisom na ťarchu účtu 596 – Prevod podielov na výsledku hospodárenia spoločníkom, strata sa prevedie na ťarchu účtu 354 – Pohľadávky voči spoločníkom a členom pri úhrade straty a v prospech účtu 596 – Prevod podielov na výsledku hospodárenia spoločníkom. Rovnako sa postupuje voči komanditárom v komanditnej spoločnosti.
V akciovej spoločnosti pri vykázanej strate v súlade s § 187 Obchodného zákonníka do pôsobnosti valného zhromaždenia patrí okrem iných skutočností aj rozhodnutie o úhrade straty. Ako sme už uviedli, v akciovej spoločnosti úhradu straty nemožno požadovať od akcionárov.
Spoločnosť s ručením obmedzeným podľa § 121 Obchodného zákonníka môže v spoločenskej zmluve určiť, že valné zhromaždenie je oprávnené uložiť spoločníkom povinnosť prispieť na úhradu strát spoločnosti peňažným plnením nad výšku vkladu až do polovice základného imania podľa výšky svojich vkladov.
Podľa § 222 Obchodného zákonníka stanovy môžu určiť, že členovia družstva alebo niektorí z nich majú na základe rozhodnutia členskej schôdze voči družstvu do určitej výšky uhradzovacie povinnosti presahujúce členský vklad na krytie strát družstva.
3.1. Vysporiadanie straty spoločníkmi v s.r.o. a družstve
Ak bude spoločnosť s ručením obmedzeným požadovať úhradu straty od spoločníkov, alebo družstvo od svojich členov, účtovanie bude nasledovné:
Účtovná súvzťažnosť | MD | D |
1. Predpis úhrady straty voči spoločníkom v s.r.o. a voči členom družstva | 354 | 431 |
3.2. Ďalšie možnosti vysporiadania straty v obchodných spoločnostiach a v družstve
Účtovné súvzťažnosti vysporiadania straty | MD | D |
1. Zo zákonného rezervného fondu v akciovej spoločnosti a v spoločnosti s ručením obmedzeným
| 421 | 431 |
2. Z nedeliteľného fondu v družstvách | 422 | 431 |
3. Z nerozdeleného zisku minulých rokov | 428 | 431 |
4. Z ďalších fondov vytvorených zo zisku | 423, 427 | 431 |
5. Z kapitálových fondov | 413 | 431 |
6. Zo základného imania | 419 | 431 |
7. Preúčtovaním na účet neuhradenej straty | 429 | 431 |
4. Nerozdelený zisk a neuhradená strata minulých rokov
Ako sem už uviedli, ak počas účtovného obdobia nedôjde k rozdeleniu zisku alebo k vysporiadaniu straty, podľa § 59 ods. 13 postupov účtovania účtovný hospodársky výsledok sa potom zaúčtuje buď na účte 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 – Neuhradená strata minulých rokov.
Účtovná súvzťažnosti | MD | D |
1. Preúčtovanie zisku na účet nerozdeleného zisku minulých rokov
| 431 | 428 |
2. Preúčtovanie straty na účet neuhradenej straty minulých rokov | 429 | 431 |
5. Hospodársky výsledok vo verejnej obchodnej spoločnosti a
v komanditnej spoločnosti
Na účte 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní sa neúčtuje vo verejnej obchodnej spoločnosti a za komanditármi v komanditnej spoločnosti. Podľa § 73 ods. 4 postupov účtovania, na účte 596 – Prevod podielov na výsledku hospodárenia spoločníkom sa účtuje nárok na podiel z účtovného zisku alebo povinnosť úhrady účtovnej straty spoločníkmi verejnej obchodnej spoločnosti alebo komanditármi komanditnej spoločnosti so súvzťažným zápisom na účte 364 – Záväzky voči spoločníkom a členom pri rozdeľovaní zisku alebo 354 – Pohľadávky voči spoločníkom a členom pri úhrade straty.
Účtovná súvzťažnosti | MD | D |
a) ak hospodársky výsledok je zisk | 596 | 364 |
b) ak hospodársky výsledok je strata | 354 | 596 |
Záver:
Ak účtovná jednotka, ktorou je spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť a družstvo, za účtovné obdobie roka 2015 dosiahla zisk, musí v roku 2016 najskôr zaúčtovať povinný prídel do rezervného fondu v prípade, že tento ešte nemá vytvorený v zákonom stanovenej výške podľa Obchodného zákonníka. Ostatné vysporiadanie výsledku hospodárenia je v kompetencii účtovej jednotky. Ak účtovná jednotka o ďalšom vysporiadaní účtu 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní (rozdelenie zisku alebo o vysporiadanie straty) nerozhodne do konca účtovného obdobia roka 2016, musí zostatok z účtu 431 preúčtovať na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov (v prípade zisku) alebo na účet 429 – Neuhradená strata minulých rokov (v prípade straty) tak, aby účet 431 ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, nevykazoval zostatok v súlade s ustanovením § 59 ods. 15 postupov účtovania pre podnikateľov v podvojnom účtovníctve.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 10/2016 )
DAŇOVÉ SÚVISLOSTI NÁKLADOV NA REKLAMU
Pri oficiálnom definovaní pojmu reklama
je potrebné vychádzať zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., ktorý v rámci § 2 ods. 1 písm. a) definuje reklamu ako predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu. Reklama teda predstavuje publikovanie, podporu a komunikáciu informácií alebo názorov o výrobku alebo službe, prípadne organizácii, so zameraním na potenciálny trh.
Na druhej strane zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. v rámci § 2 ods. 2 ustanovuje, čo sa za reklamu nepovažuje. Konkrétne ide o:
a) označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov a iných nehnuteľných vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb,
b) označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou,
c) označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa osobitného predpisu (napr. podľa zákona o ochrane spotrebiteľa a pod.),
d) zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej závierky, auditu podniku alebo iných informácií o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu.
V uvedenej súvislosti treba neopomenúť aj ustanovenie § 32 ods.1 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov vymedzuje reklamu (na účely rozhlasového a televízneho vysielania) ako akékoľvek verejné oznámenie vysielané za odplatu alebo inú podobnú protihodnotu vrátane vlastnej propagácie, ktorého zámerom je podporiť predaj, nákup alebo nájom tovaru alebo služieb vrátane nehnuteľností, práv a záväzkov, alebo dosiahnuť iný účinok sledovaný objednávateľom reklamy alebo vysielateľom.
V aplikačnej praxi sú najčastejšími nositeľmi resp. „médiami“ reklamy
televízia, rozhlas, noviny, brožúry, pútače a každé z týchto médií ovplyvňuje nielen výsledok, ale aj samotný spôsob propagácie. V rôznych médiách sa dá reklama samotná stvárniť vizuálne odlišne, čo môže prilákať inú cieľovú skupinu spotrebiteľov, ktoré sa ktorou sa počíta.
Reklama v médiách je nákladná, osloví však veľké množstvo potenciálnych spotrebiteľov. Jej hlavným cieľom je presvedčiť verejnosť o výhodnosti ponúkaného tovaru, a aby o ňom spotrebitelia získali isté povedomie.
Náklady na reklamu v zákone o dani z príjmov
Pre uznanie nákladov na reklamu do daňových výdavkov musia byť splnené predovšetkým základné podmienky daňového výdavku zadefinované v § 2 písm. i) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“), t. j. musí byť preukázateľné, že uvedené náklady (výdavky) skutočne vznikli, musí ísť o náklady (výdavky) preukázateľne vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov a uvedené náklady musia byť správne zaúčtované z hľadiska ich vecnej a časovej súvislosti.
Osobitné podmienky pre uplatnenie výdavkov (nákladov) vynaložených na reklamu do daňových výdavkov zákon o dani z príjmov upravuje v § 19 ods. 2 písm. k). Zároveň v § 21 ods. 1 písm. e) zákon o dani z príjmov vyžaduje, aby takto vynaložené náklady neboli v rozpore so zákonom o reklame.
Podmienky, ktoré musia byť splnené
v súlade so spomínanými ustanoveniami pre daňovo efektívnu uplatniteľnosť výdavkov vynaložených na reklamné účely:
reklama musí byť vynaložená na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka.
reklama musí byť vynaložená so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.
reklama musí byť realizovaná v súlade so základnými požiadavkami na reklamu podľa zákona o reklame.
Ak teda dôjde k splneniu uvedených podmienok, výdavky na reklamu budú uznaným daňovým výdavkom v plnej výške bez ohľadu na jej formu. Reklama má totiž mnoho podôb, napríklad vývesný štít, billboardy, spoty v televízii, či inzeráty v novinách. Podľa druhu média možno reklamu deliť na internetovú (reklamné bannery, sponzorovanie webových stránok atď.), televíznu, tlačovú, svetelnú, rozhlasovú, mobilnú a podobne.
Popri reklamách objavujúcich sa v médiách
existuje aj alternatívny spôsob propagácie, ktorým je tzv public relation. Ide o budovanie imidžu firmy alebo výrobku pomocou rôznych seminárov, akcií pre spotrebiteľov, či súťaží. Tento typ reklamy je oveľa menej násilný a nemá tak veľký apel na potenciálnych spotrebiteľov.
Existuje osem základných typov propagácie, ktorými sú celonárodné, maloobchodné, politické, zoznamovacie, objednávkové, tzv reklama podnik-podnik, inštitucionálne a propagácia verejných služieb.
Tzv. maloobchodné reklamy sa zameriavajú na jednotlivé výrobky maloobchodnej siete, ktoré ponúkajú.
V súvislosti s podporou predaja tovaru je potrebné spomenúť aj ustanovenie § 19 ods. 2 písm. n) zákona o dani z príjmov, ktoré umožňuje ako daňový náklad uplatniť odpisy pri majetku, ktorý nie je priamo využívaný daňovníkom, ale slúži na zabezpečenie zdaniteľných príjmov tohto daňovníka a súčasne aj daňovníka, ktorému bol poskytnutý, ak ide o poskytnutie majetku, ktorý slúži na podporu predaja tovaru, služieb alebo výrobkov daňovníka, ktorý tento majetok poskytol na priame využitie inému daňovníkovi.
Reklama versus DPH
Pri obstaraní služieb charakteru reklamy je možné uplatniť odpočítanie DPH za predpokladu splnenia podmienok ustanovených v § 49 a § 51 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej iba „zákon o DPH“).
Miesto dodania reklamných služieb sa určuje spravidla podľa všeobecného princípu v zmysle § 15 ods. 1 zákona o DPH. Miestom dodania reklamných služieb sa určuje podľa § 16 ods. 16 zákona o DPH len v prípade, ak sú tieto služby dodané osobe inej ako zdaniteľnej osobe, ktorá má sídlo, bydlisko alebo sa obvykle zdržiava mimo územia Európskej únie. V takomto prípade je miesto dodania reklamnej služby miesto, kde má táto osoba sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava. Uvedené platí v zmysle § 16 ods. 17 písm. b) zákona o DPH.
Reklamné predmety
Za mimoriadne typ reklamy možno tiež považovať reklamné predmety realizované s cieľom zviditeľniť meno podnikateľa. Vymedzujúcu definíciu pojmu „reklamný predmet“ však neobsahuje žiadny právny predpis platný v Slovenskej republike. Aj pre účely vymedzenia reklamných predmetov sa teda možno oprieť o zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého je v najvšeobecnejšom zmysle slova reklamou ako takou prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu. Produkt je v súvislosti s tým definovaný ako tovar, služba, nehnuteľnosť, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.
Na základe doteraz spomínaného je tak možné vysloviť záver, že za reklamné predmety sa považujú všetky vecné predmety prezentujúce činnosť podnikateľa, tovar, služby, nehnuteľnosť, obchodné meno, ochrannú známku, obchodné označenie výrobkov alebo iné práva a záväzky súvisiace s činnosťou podnikateľa s cieľom dosiahnutia, zabezpečenia alebo udržania príjmov.
Reklamné predmety v zákone o dani z príjmov
V kontexte so zákonom o dani z príjmov sú výdavky na reklamné predmety daňovo uplatniteľné za predpokladu, že hodnota jedného kusa reklamného predmetu nepresahuje sumu 17 eur. Zákon o dani z príjmov ďalej v rámci ustanovenia § 21 ods.1 písm. h) z okruhu reklamných predmetov striktne vylučuje
darčekové reklamné poukážky,
tabakové výrobky okrem daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti,
alkoholické nápoje okrem alkoholických nápojov podľa osobitného predpisu (§ 4 ods. 3 zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov) v úhrnnej výške najviac 5 % zo základu dane; uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti.
Znamená to, že ak aj pôjde o reklamný predmet, avšak jeho hodnota prevyšuje 17 eur za jeden kus (t.z. najmenej 17,01 eur za kus) nie je možné výdavok naň uplatniť medzi daňovými výdavkami a tieto výdavky budú zvyšovať výsledok hospodárenia, resp. rozdiel medzi príjmami a výdavkami pri zisťovaní základu dane.
Reklamné predmety v zákone o DPH
Vychádzajúc z ustanovenia § 8 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej iba „zákon o DPH“) okrem iného platí, že ak platiteľ dodá tovar bezodplatne alebo dodá tovar na ďalší iný účel ako na podnikanie a ak pri kúpe alebo vytvorení tohto tovaru vlastnou činnosťou bola daň úplne alebo čiastočne odpočítateľná, považuje sa takéto dodanie tovaru za dodanie tovaru za protihodnotu. V súvislosti s posudzovaním režimu DPH pri reklamných predmetoch je však dôležitá druhá veta spomínaného ustanovenia, v zmysle ktorej nie je bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 17 eur bez dane za jeden kus, a bezodplatné dodanie obchodných vzoriek považované za dodanie tovaru za protihodnotu.
Ak teda dôjde k bezodplatnému dodaniu reklamných predmetov
a hodnota 1 ks nepresiahne 17 eur bez dane nepôjde o dodanie tovaru za protihodnotu, a takéto plnenie nepodlieha zdaneniu.
Bezodplatné dodanie reklamných predmetov je totiž potrebné chápať za obchodný účel, keďže pod týmto pojmom sa rozumie ekonomická činnosť smerujúca k dosiahnutiu, zabezpečeniu alebo udržaniu príjmov, a v súvislosti s reklamnými predmetmi ide predovšetkým o propagáciu firmy, výrobkov, tovaru alebo služieb s cieľom zvýšiť ich predajnosť.
V súvislosti s problematikou odpočítania DPH je však treba pripomenúť, že pri nákupe reklamných predmetov má platiteľ nárok na odpočítanie DPH (t.j. bez ohľadu na ich hodnotu) a to za predpokladu splnenia podmienok ustanovených v § 49 až § 51 zákona o DPH.
V prípade, ak by hodnota reklamného predmetu presiahla 17 eur bez dane za 1 kus, považovalo by sa jeho bezodplatné odovzdanie dodaním tovaru za protihodnotu podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona o DPH, a teda takéto plnenie zdaneniu podlieha. Aj v takýchto prípadoch však platí, že pri nákupe reklamných predmetov má platiteľ nárok na odpočítanie DPH, za predpokladu splnenia podmienok ustanovených v § 49 až § 51 zákona o DPH.
Výdavky na reprezentáciu
Daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu okrem výdavkov na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet, pričom za reklamné predmety sa nepovažujú:
darčekové reklamné poukážky,
tabakové výrobky okrem daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti,
alkoholické nápoje okrem alkoholických nápojov podľa osobitného predpisu (§ 4 ods. 3 zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov) v úhrnnej výške najviac 5% zo základu dane; uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti.
Výdavky na reprezentáciu teda nie sú daňovými výdavkami. Vyplýva to z ustanovenia § 21 ods.1 písm. h) zákona o dani z príjmov. Patria sem najmä výdavky, ktoré sú vynaložené na pohostenie, občerstvenie, dary pri obchodných jednaniach, poradách, firemných oslavách a podobne.
Pre účely posúdenia režimu DPH pri výdavkoch na reprezentáciu, je potrebné vychádzať z ustanovenia § 49 ods. 7 písm. a) zákona o DPH, v zmysle ktorého platiteľ pri kúpe tovarov a služieb na účely pohostenia a zábavy nemôže odpočítať DPH.
Ing. Ján Mintál
|
|
|
305/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
306/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
307/2016 Zákon o upomínacom konaní a o doplnení niektorých zákonov
308/2016 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom
309/2016 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách stravného
310/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
311/2016 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
312/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
313/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z.
314/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 346/2013 Z. z. o obmedzení používania určitých nebezpečných látok v elektrických zariadeniach a elektronických zariadeniach a ktorým sa mení zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
315/2016 Zákon o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov
316/2016 Zákon o uznávaní a výkone majetkového rozhodnutia vydaného v trestnom konaní v Európskej únii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
317/2016 Zákon o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov
318/2016 Oznámenie národnej banky o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 550. výročia začatia činnosti Univerzity Istropolitany
319/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 14. októbra 2016 č. MF/017524/2016-731, ktorým sa ustanovuje vzor kontrolného výkazu k dani z pridanej hodnoty
320/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Programu spolupráce medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Izraelského štátu na roky 2017 – 2019 v oblasti školstva, vedy, kultúry, mládeže a športu
321/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene prílohy k Dohode medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Spolkovým ministerstvom pre európske a medzinárodné záležitosti Rakúskej republiky o vykonávaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a spolkovou vládou Rakúskej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov v konaní o udelení víza
322/2016 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácie a o kritériách pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie
323/2016 Redakčné oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 415/2012 Z. z.
|
|
|
December 2016
Daň z príjmov |
15. 12. – štvrtok |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za november 2016 |
DPH |
20. 12. - utorok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v novembri 2016 49 790 € |
27. 12. – utorok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za november 2016 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za november 2016 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za november 2016 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za november 2016 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
27. 12. – utorok |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za november 2016 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
|
Poistné |
8. 12. – štvrtok |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za november 2016 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za november 2016 |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za november 2016 |
|
|
|
Cieľom výskumu
bola identifikácia najrizikovejších miest pracovísk, negatívne pôsobiacich na zdravie zamestnancov. Najviac znečistené plôšky, ktorých sa pracovníci dotýkajú každý deň, boli suverénne kohútiky a batéria umývadiel, ale najmä úchytky mikrovlnných trúb,“ povedal na margo sledovania profesor.
Ďalšími exponovanými miestami pre škodlivé nákazlivé mikróby boli kľučky dverí a chladničiek, zábradlia, tlačidlá výťahov a nápojových automatov, kopírky, dosky kuchynských kútikov a konferenčné stolíky. Ani počítačové klávesnice a „neosobné“ telefóny pevných liniek v ničom nezaostávali. Na jednom centimetri štvorcovom, teda na jednom tlačidle klávesnice, vegetovalo 284 mikroorganizmov, na jednom štvorcovom centimetre telefónneho slúchadla to bolo 160 mikróbov. Ale úplne najviac kontaminovaným miestom bolo držadlo mikrovlnky, kde sa na štvorcovom centimetri vyskytlo až 315 mikróbov.
V kanceláriách sa v nadmernom množstve nachádzali baktérie aj kvasinky, vyvolávajúce u zamestnancov hnačky, angíny a zápalové infekcie dýchacích ciest aj tráviaceho traktu.
„Štúdia ukázala, že nákazy sa môžu najčastejšie šíriť pracoviskom najmä v priebehu príprav obeda v kuchynkách, konzumácie stravy priamo na kancelárskych stoloch, varenia kávy alebo písaním na klávesniciach rôznych druhov počítačov,“ uviedol profesor Gerba.
Dve tretiny kancelárskych pracovníkov desiatuje, obeduje alebo olovrantuje sediac za pracovným stolom pri počítači a takmer štvrtina z nich si svoj stôl pred jedlom, a väčšinou ani po ňom, neuprace. Choroboplodné zárodky (baktérie a vírusy) dokážu prežívať na pevnom povrchu celý deň a navyše sa tam aj ďalej množia.
Aký vplyv má čistota kancelárií a ich zariadenia na absenciu a práceneschopnosť zamestnancov?
Ďalší výskum porovnával situáciu v dvoch budovách, kde v jednej – s obsadením 500 pracovných miest – začalo podstatne viac dbať na hygienu.
Druhá budova s rovnakým množstvom zamestnancov bola ponechaná „na pospas“ ako kontrolná vzorka. Na oboch miestach potom sledovali experti množstvo a frekvenciu absencií a práceneschopností v horizonte sedemnásť týždňov od spustenia projektu.
Zistilo sa tak, že už v priebehu prvých dvanástich týždňov poklesol v prvej „hygienicky ošetrenej“ budove počet zamestnancov, ktorí mali zdravotné ťažkosti až o 45 (!) percent. Ak zoberieme do úvahy náklady firiem na jedného pracovníka počas jeho práceneschopnosti, ekonomická úspora ako aj pracovná efektivita boli naozaj výrazné.
Baktérie sa do kancelárií dostávajú
aj s prachom a blatom, ktoré prinášajú ľudia na obuvi a množstvo mikroorganizmov prilietava do miestností vďaka prúdeniu vzduchu pri otvorených oknách, ale aj hojným využívaním klimatizácie.
Ľudská pokožka
neustále vylučuje maz aj pot a v nich sa baktériám mimoriadne dobre darí. Mazom z neumytých prstov viacnásobným dotýkaním poprenášame baktérie „krížom – krážom“ na spomínané exponované miesta, kde sa utešene hromadia.
Ale ako je možné pochopiť situáciu, v ktorej sa potom nachádza v kanceláriách skoro 400-krát viacej baktérií a vírusov ako v priestoroch toaliet? Vysvetlenie je pomerne jednoduché. Zamestnanci upratovacích a čistiacich firiem obvykle dezinfikujú toalety minimálne raz denne, zvyčajne však viackrát. Ale klávesnice, počítačové myši, telefónne prístroje, faxy alebo dosky pracovných stolov čistiť nemôžu.
Každý človek totiž veľmi negatívne vníma keď sa mu niekto „prehrabuje“ na stole alebo v jeho príslušenstve. V momentoch snahy upratovacích firiem vydezinfikovať „osobné“ plochy sa v ich majiteľovi prebúdza takzvané teritoriálne chovanie a snaží sa chrániť svoj „revír“, tvrdia psychológovia práce. Upratovanie na stole „cudzím upratovacím elementom“ zároveň vyvoláva pocit, že svoje veci a ich rozostavenie prestávame mať pod kontrolou a nič nenájdeme, lebo nám ich niekto premiestnil na iné miesta ako sme zvyknutí a nedajbože ich aj upratal.
Prípravky na čistenie povrchu elektronických prístrojov a ich príslušenstiev samozrejme existujú a majiteľ stolového teritória by ich mohol hravo samoobslužne užívať aj sám. Napríklad jedným z čistiacich prostriedkov je tvárna hmota, ktorá sa dostane aj do najmenších škár v klávesnici a ťažko dostupných kútikov. Nalepí na seba viditeľné aj neviditeľné čiastočky prachu aj iné nečistoty vrátane mikróbov a zároveň predmety dezinfikuje. Tým sa zníži výskyt infekčných agentov a súčasne aj chorobnosť užívateľa teritória.
Problém „neviditeľných“ infekcií
samozrejme spočíva najmä v osobnej hygiene zamestnancov. Prieskumy totiž ukázali, že 15 percent žien a 25 percent mužov si po použití toalety neumyje ruky a hneď siaha na predmety alebo miesta, ktorých sa dotýkajú aj ostatní.
Navyše sa ukazuje, že preferované „ekologické“ sušenie rúk horúcim vzduchom je prekvapujúco menej hygienické ako používanie papierových obrúskov. Utieranie umytých rúk papierovým uteráčikom zníži množstvo baktérií na pokožke až o 77 percent, zatiaľ čo elektrický osušovač zvýši počet mikroorganizmov viac ako dvojnásobne.
Teplo a vlhko totiž vytvára priaznivé podmienky pre ich množenie. Ďalšou zo zistených pozoruhodností je, že pracovné stoly žien sú štvornásobne bohatšie na mikroorganizmy v porovnaní so stolmi mužov. Muži síce mávajú väčší neporiadok, ale ženy častejšie na svojom stolovom teritóriu jedia. Výskumy hovoria aj o dĺžke života mikroorganizmov na pracovných stoloch. Niektoré baktérie a vírusy sú schopné prežívať viacej dní, napríklad vírus chrípky dokáže byť aktívny 48 hodín.
Ruky a ich prsty sú teda hlavným nosičom nepriaznivých mikroorganizmov
Je potrebné vedieť akým spôsobom očisty ich uvedieme do stavu minimálneho rizika prenosu infekcie. Najjednoduchší a najkomplexnejší spôsob očisty je dôkladné umývanie rúk. Najprv je potrebné zvlhčiť dlane vodou a až potom na ne naniesť mydlo, napeniť ho a roztierať po dlaniach a jednotlivých prstoch minimálne 30 sekúnd. Voda na oplachovanie mydla by nemala byť príliš horúca, lebo vysoká teplota vysušuje pokožku a vedie k jej postupnej povrchovej degenerácii.
Dôležité je dôkladné osušenie rúk
najlepšie jemným papierovým uterákom, lebo príliš drsný môže spôsobiť drobné trhlinky vrchnej vrstvy kože čím sa otvára vstupná brána pre neskorší prenos infekčných zárodkov. Keď sú ruky viditeľne špinavé alebo niečím zamazané, odporúča sa voda a mydlo. Ale pokiaľ máme len „zlý pocit“ nečistoty, použijeme radšej šetrnú vreckovku napustenú dezinfekčným roztokom alebo dezinfekčný prípravok na hygienu rúk. Koža musí byť suchá, lebo kvapôčky vody by mohli chemickú látku v dezinfekcii rozriediť a znížiť jej účinky. Kombinácia umývania a dezinfekcie je najčastejšou chybou pri očiste rúk. Po použití dezinfekčného prostriedku počkáme kým tento úplne zaschne a potom ruky neoplachujeme ani si ich neutierame. Dezinfekcia sa dá núdzovo použiť aj vtedy, keď nie je k dispozícii voda. Celý proces je jednoduchý a účinný.
MUDr. Pavel Malovič
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 5/2017 (XI/2016)
- Zákon o elektronickej komunikácii
Verejná správa – (VS), č. 12-13/2016 (XI/2016)
- Novela školského zákona - Mgr. Marianna Matulková
- Reštrukturalizácia – Ing.Jana Bielená
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 12/2016 (XI/2016)
- Zmena výšky stravného – JUDr. Jana Žulová
- Zamestnanci s odvodovou úľavou – Ing. Iveta Matlovičová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 12/2016 (XI/2016)
- Zmeny v zákone o účtovníctve - Ing. Ľudmila Novotná
- Zmeny v DPH v roku 2017 - Ing. Naďa Vašková
1 000 riešení, č. 12/2016 (XI/2016)
- Daň z motorových vozidiel
- Inventarizácia majetku
- Účtovníctvo
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 12-13/2016 (X/2016)
- Archivácia mzdovej a účtovnej dokumentácie
• Účtovná závierka podnikateľov za rok 2016 (zostavovaní účtovnej závierky podnikateľov).
• Daňové priznania FO a PO za rok 2016 (aktuálne informácie pre spracovanie daňových. priznaní).
• Odvody poistného k 1. 1. 2017 (prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov ... z oblasti miezd a platov)
• Daňové a nedaňové výdavky 2017 - (uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových).
PRIPRAVUJEME
Poradca – (Poradca), č. 6/2017 (XII/2016)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2017 (XII/2016)
- Minimálna mzda
- Daň z motorových vozidiel
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2017 (XII/2016)
- Inventarizácia majetku
- Ročné zúčtovanie dane
1 000 riešení, č. 1/2017 (XII/2016)
- Optimalizácia základu dane
- Zákonník práce
- Účtovníctvo
Zborníky zákonov:
• Zákony I - zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
• Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
• Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
• Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
• Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
• Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
• Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
• Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...
|
|
|
Balíček managera
Každý manažér sa pri svojej práci stretáva s množstvom povinností. Neustále sa meniace zákony môžu spôsobiť ich neprehľadnosť a nejasnosť. Manažér by mal byť Chcete byť informovaný o všetkých zmenách. Aby ste predišli nepríjemným situáciám a boli vždy včas informovaný, prichádzame s ponukou publikácií, na ktoré sa budete môcť vždy spoľahnúť. Všetkým podnikateľom, ekonómom, audítorom, personalistom prinášame balíček publikácií, spolu s vianočným darčekom, za výhodnú cenu.
Zákon o dani z príjmov - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 6-7/2017 (A5, 420 str.)
Daňový poriadok, DPH - úplné znenie zákona
Aktualizácia I /2 (A5, 120 str.)
Archivácia mzdovej a účtovnej dokumentácie - príspevok
mesačník DÚVaP 11-12/2016 (A5, 207 str.)
Daňová kontrola - príspevok
mesačník DÚVaP 9/2016 (A5, 160 str.)
vianočný darček z edície Veselo i vážne Murphyho zákony po poslednej novele ( „Ten, kto nevie robiť chyby, nevie robiť nič.“)
(A6, 207 str.)
Balíček managera obsahuje:
Poradca 6-7/2017 + Aktualizácia I/2 + DÚVaP 11-12/2016 + DÚVaP 9/2016 + Murphyho zákony po poslednej novele darček zadarmo
Cena balíčka je 25,60 €.
Cena balíčka so 40 % zľavou je 14,80 €.
Ušetríte 10,80 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Rozdelenie zisku
Medzi práce, ktoré musí účtovná jednotka zabezpečiť pri zostavení účtovnej závierky je schváliť výsledok hospodárenia . Akým spôsobom sa schvaľuje a ako sa zisk rozdeľuje? Môže sa účtovná jednotka rozhodnúť ako ho vysporiada? Všetkým podnikateľom, ekonómom, účtovníkom, živnostníkom prinášame balíček publikácií, ktoré vám s rozdelením zisku pomôžu.
Zákony daňové a účtovné - úplné znenie zákonov
Zákony I/2016 (A5, 864 str.)
Rozdelenie výsledku hospodárenia - príspevok
mesačník DUO 10/2016 (A4, 80str.)
Daňové výdavky A-Z
monotematika (A5, 380 str.)
Schválenie a rozdelenie výsledku hospodárenia - príspevok
mesačník DÚVaP 10/2016 (A5, 143 str.)
BALÍČEK Rozdelenie zisku obsahuje:
Zákony I/2016 + Daňové výdavky 2016 +
DÚVaP 10/2016 + DUO 10/2016
Cena balíčka je 25 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 17,50 €.
Ušetríte 7,50 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |