Cestná
doprava (zákon č. 56/2012 Z. z.) a všetko, čo s ňou súvisí, patrí do
kompetencie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Cieľom
novely zákona o cestnej doprave je vytvorenie vhodnejších podmienok v
oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu
nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečenie účinnejšej kontroly
v tejto oblasti.
1. Povolanie
prevádzkovateľa cestnej dopravy
Ak držiteľom povolenia prevádzkovateľa
cestnej dopravy je fyzická osoba, platnosť povolenia zaniká aj dňom smrti jeho
držiteľa, ak v prevádzkovaní cestnej dopravy nepokračujú dedičia, pozostalý
manžel alebo pozostalá manželka alebo správca dedičstva.
V prevádzkovaní cestnej dopravy môžu až do
skončenia konania o dedičstve o podniku zomrelého držiteľa povolenia
pokračovať:
a) dedičia zo zákona, ak niet
dedičov zo závetu,
b) dedičia zo závetu a pozostalý
manžel alebo pozostalá manželka, aj keď nie je dedičom, ak je spoluvlastníkom
majetku používaného na prevádzkovanie cestnej dopravy,
c) pozostalý manžel alebo pozostalá
manželka, ak v prevádzkovaní cestnej dopravy nepokračujú dedičia,
d) správca dedičstva, ak ho
ustanovil súd.
Osoby musia byť spôsobilé na právne úkony
v plnom rozsahu a musia spĺňať podmienku bezúhonnosti. Na tento účel sú povinné
do 30 kalendárnych dní od úmrtia držiteľa povolenia predložiť
na dopravný správny orgán údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra
trestov a ak ide o cudzinca, výpis z registra trestov alebo obdobný doklad
vydaný štátom, ktorého je občanom, nie starší ako tri mesiace.
Dopravný správny orgán do 15 dní odo dňa
doručenia oznámenia oznámi že nemá námietky proti pokračovaniu prevádzkovania
cestnej dopravy, alebo zakáže pokračovať v prevádzkovaní cestnej dopravy z
dôvodu, že nie sú splnené podmienky na prevádzkovanie cestnej dopravy.
2. Taxislužba
Ide o
prevádzkovanie osobnej dopravy vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb
vrátane vodiča ako prepravy jednotlivých cestujúcich alebo skupiny cestujúcich
do cieľového miesta podľa zmluvy o preprave osôb. Dopravca má
prevádzkovú povinnosť v rozsahu koncesie, prepravnú povinnosť v rozsahu
prepravného poriadku a tarifnú povinnosť podľa tarify.
Dopravca môže
ponúkať poskytovanie taxislužby zverejnením základných podmienok ich
poskytovania na stanovišti taxislužby, na svojom webovom sídle, na vozidlách
taxislužby, formou reklamy, prostredníctvom dispečingu a propagáciou
objednávkovej služby. Dispečingom sa rozumie sprostredkovanie služieb prepravy
osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča
prostredníctvom telefónu, digitálnej platformy alebo iným spôsobom.
-
Dopravca môže uzavrieť zmluvu o
preprave osôb s cestujúcim
a) prostredníctvom vodiča vozidla
taxislužby,
b) vo svojom sídle,
c) na inom vopred zverejnenom mieste,
alebo
d) prostredníctvom dispečingu.
-
- Cena za prepravu
môže byť
a) určená na základe prejdenej
vzdialenosti alebo času, alebo
b) dohodnutá pred začatím prepravy
prostredníctvom digitálnej platformy, písomne, telefonicky alebo iným spôsobom.
Ak cena za prepravu je určená na základe
prejdenej vzdialenosti alebo času, vozidlo taxislužby musí byť vybavené
funkčným taxametrom, ktorý spĺňa požiadavky na určené meradlá, umožňuje
cestujúcemu počas prepravy sledovať okamžitú cenu cestovného a ktorý vydáva potvrdenku
o zaplatenom cestovnom.
Prepravný poriadok musí byť zverejnený na
webovom sídle prevádzkovateľa taxislužby alebo prevádzkovateľa dispečingu, ak
ho prevádzkovateľ taxislužby alebo prevádzkovateľ dispečingu zriadil, alebo
musí byť k dispozícii vo vozidle alebo musí byť k dispozícii prostredníctvom
digitálnej platformy, ak sa taxislužba prevádzkuje prostredníctvom digitálnej
platformy. Obec môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť
podrobnosti o výkone taxislužby na území obce.
3. Koncesia
Prevádzkovať
taxislužbu môže len držiteľ koncesie. Koncesia oprávňuje dopravcu ponúkať
dopravné služby a uzatvárať zmluvy o preprave osôb. Zároveň oprávňuje
dopravcu prevádzkovať dispečing.
Koncesiu je
možné udeliť žiadateľovi, ktorý
a) má pobyt, miesto podnikania alebo
sídlo na území Slovenskej republiky alebo v inom členskom štáte,
b) je spôsobilý na právne úkony v
plnom rozsahu,
c) je bezúhonný,
d) má najmenej jedno vlastné
vozidlo, alebo jedno prenajaté vozidlo, alebo jedno vozidlo na lízing alebo
jedno vypožičané vozidlo, ktoré spĺňa podmienky.
3.1 Podmienka bezúhonnosti
Za bezúhonného sa na účely výkonu
prevádzkovateľa taxislužby, prevádzkovateľa dispečingu a vodiča vozidla
taxislužby nepovažuje ten:
a) kto bol právoplatne odsúdený za
úmyselný trestný čin a odsúdenie nebolo zahladené,
b) kto bol právoplatne odsúdený za
nedbanlivostný trestný čin súvisiaci s cestnou premávkou a odsúdenie nebolo
zahladené,
c) kto bol právoplatne odsúdený za
nedbanlivostný trestný čin súvisiaci s poskytovaním služieb zákazníkom a
odsúdenie nebolo zahladené,
d) komu bol súdom uložený trest
zákazu činnosti viesť motorové vozidlo alebo bola uložená sankcia zákazu
činnosti viesť motorové vozidlo v priestupkovom konaní, dokiaľ zákaz trvá,
e) komu bola uložená sankcia zákazu
činnosti spočívajúca v zákaze prevádzkovania taxislužby alebo prevádzkovania
dispečingu, ak ide o žiadateľa o koncesiu, dokiaľ zákaz trvá, alebo
f) komu bola uložená sankcia zákazu
činnosti spočívajúca v zákaze prevádzkovania dispečingu, ak ide o žiadateľa o
povolenie na prevádzkovanie dispečingu, dokiaľ zákaz trvá.
Bezúhonnosť sa na účely výkonu
prevádzkovateľa taxislužby, prevádzkovateľa dispečingu a vodiča vozidla
taxislužby preukazuje:
a) výpisom z evidenčnej karty
vodiča, ktorý nesmie byť starší ako tri mesiace,
b) výpisom z
registra trestov, ak ide o cudzinca, výpisom z registra trestov alebo obdobným
dokladom vydaným štátom, ktorého je občanom, nie starším ako tri mesiace.
Koncesia sa
udeľuje na desať rokov, ak žiadateľ nepožiadal o kratší čas platnosti koncesie.
3.2 Koncesia je trvalo neprenosná na inú
osobu
Ak dôjde k prevodu
podniku držiteľa koncesie na iného, dopravný správny orgán odníme koncesiu
doterajšiemu držiteľovi. Nadobúdateľ podniku sa môže stať
prevádzkovateľom taxislužby, ak mu dopravný správny orgán udelí koncesiu.
Na dočasné najviac šesťmesačné prenechanie prevádzkovania taxislužby inému
prevádzkovateľovi taxislužby sa vyžaduje rozhodnutie dopravného správneho
orgánu o dočasnej zmene koncesie, a to na žiadosť držiteľa koncesie z dôvodu
vážnej prekážky.
Platnosť koncesie zaniká uplynutím času,
na ktorý bola udelená, alebo jej odňatím.
Ak držiteľom koncesie je fyzická osoba,
platnosť koncesie zaniká aj dňom smrti jej držiteľa, ak v prevádzkovaní
taxislužby nepokračujú dedičia, pozostalý manžel alebo pozostalá manželka alebo
správca dedičstva; koncesia však zanikne najneskôr uplynutím lehoty.
V prevádzkovaní taxislužby môžu až do
skončenia konania o dedičstve o podniku zomrelého držiteľa koncesie pokračovať:
a) dedičia zo zákona, ak niet dedičov
zo závetu,
b) dedičia zo závetu a pozostalý
manžel alebo pozostalá manželka, aj keď nie je dedičom, ak je spoluvlastníkom
majetku používaného na prevádzkovanie taxislužby,
c) pozostalý manžel alebo pozostalá
manželka, ak v prevádzkovaní taxislužby nepokračujú dedičia,
d) správca dedičstva, ak ho ustanovil
súd.
4.
Prevádzkovanie cestnej dopravy a prevádzkovanie taxislužby
Ide o podnikanie, ktorého predmetom je
odplatné poskytovanie dopravných služieb verejnosti cestnými motorovými
vozidlami, ktoré sú na tento účel typovo schválené.
Dopravnými
službami sú:
a) v osobnej doprave preprava
cestujúcich a ich batožiny a súvisiace služby, najmä informačné služby
poskytované cestujúcim, systém rezervácie a predaja cestovných lístkov a
miesteniek, služby poskytované cestujúcim pred začiatkom prepravy a počas nej,
b) v nákladnej doprave preprava
tovaru a iných vecí a živých zvierat a súvisiace služby poskytované
odosielateľom alebo príjemcom tovaru pri nakládke, vykládke a počas prepravy
okrem prevádzky špeciálnych nákladných vozidiel, ktoré nie sú typovo schválené
a určené na prepravu nákladu.
Cestná doprava
a taxislužba je vnútroštátna, ak celá trasa prepravy a miesto poskytovaných
dopravných služieb je výlučne na území Slovenskej republiky.
5. Prevádzkovanie dispečingu
Na prevádzkovanie dispečingu,
prostredníctvom ktorého sa sprostredkovávajú služby prepravy, je potrebné
povolenie na prevádzkovanie dispečingu alebo koncesia. Povolenie na
prevádzkovanie dispečingu je možné udeliť žiadateľovi, ktorý
a) má pobyt, miesto podnikania alebo
sídlo na území Slovenskej republiky alebo v inom členskom štáte,
b) je spôsobilý na právne úkony v
plnom rozsahu,
c) je bezúhonný.
Povolenie na prevádzkovanie dispečingu sa
udeľuje na desať rokov, ak žiadateľ nepožiadal o kratší čas platnosti povolenia
na prevádzkovanie dispečingu. Povolenie na prevádzkovanie dispečingu je trvalo
neprenosné na inú osobu.
Ak dôjde k prevodu podniku držiteľa
povolenia na prevádzkovanie dispečingu na iného, dopravný správny orgán odníme
povolenie na prevádzkovanie dispečingu doterajšiemu držiteľovi. Nadobúdateľ
podniku sa môže stať prevádzkovateľom dispečingu, ak mu dopravný správny orgán
udelí povolenie na prevádzkovanie dispečingu.
Uvedené neplatí, ak nadobúdateľ podniku je
držiteľom koncesie.
Platnosť povolenia na prevádzkovanie
dispečingu zaniká uplynutím času, na ktorý bolo udelené, alebo jeho odňatím.
Ak držiteľom povolenia
na prevádzkovanie dispečingu je fyzická osoba, platnosť povolenia na
prevádzkovanie dispečingu zaniká aj dňom smrti jeho držiteľa, ak
v prevádzkovaní dispečingu nepokračujú dedičia, pozostalý manžel alebo
pozostalá manželka alebo správca dedičstva; povolenie na prevádzkovanie
dispečingu však zanikne najneskôr uplynutím lehoty.
-
Dopravný správny orgán odníme
povolenie na prevádzkovanie dispečingu
ak:
a) jeho držiteľ prestal spĺňať
podmienky,
b) na podnik bol vyhlásený konkurz,
alebo
c) jeho držiteľ o jeho odňatie sám
požiadal.
Dopravný správny orgán odníme povolenie na
prevádzkovanie dispečingu, ak jeho držiteľ aj po upozornení prevádzkuje
dispečing v rozpore so zákonom, osobitnými predpismi alebo prepravným
poriadkom. Prevádzkovateľ dispečingu, ktorému bolo odňaté povolenie na
prevádzkovanie dispečingu, môže opätovne požiadať o povolenie na
prevádzkovanie dispečingu alebo o koncesiu najskôr po uplynutí jedného roka od
nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o odňatí povolenia na prevádzkovanie
dispečingu.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku
Poradca 10/2019, VS 1/2020 v úplných zneniach zákonov z edície Zák§ny
do vrecka Cestná premávka A6, Prevádzka voz. A6 a v Aktualizácii II/5)
Jeden
z hlavných problémov slovenských súdov spočíva vo veľkom počte
nerozhodnutých (neukončených) exekučných vecí, ktorý je podľa tímu expertov
organizácie CEPEJ nevyhnutné riešiť mimoriadnym legislatívnym zásahom, aby sa
celý proces odbremenenia súdov od exekučných vecí urýchlil.
Nový zákon
Značná časť právnej praxe presadzuje pravidlo, že zastaviť exekúciu ako
nemajetnú možno len v prípade, ak s tým oprávnený súhlasí. Taktiež
významnú úlohu zohráva aj úvaha, že každá osoba je entitou, ktorá
potenciálne v budúcnosti môže nejaký majetok nadobudnúť. Na
súdoch SR je v súčasnosti vedených cca 2,6 milióna tzv. „starých“
exekúcií, teda exekučných konaní vedených podľa predpisov účinných do
31. 3. 2017, pri ktorých oprávnený spravidla nenavrhne zastavenie
exekúcie, resp. nesúhlasí s jej zastavením, a to najmä z dôvodu
rizika, že bude musieť znášať trovy exekúcie súdneho exekútora. Vo výsledku
sa značná časť kapacity rozhodovacej činnosti slovenských súdov upína
k spravovaniu všetkých týchto „starých“ exekučných konaní, uvádza
dôvodová správa k zákonu.
Predkladateľ
zákona, ktorým je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, si teda
dalo za cieľ zmeniť v tejto oblasti „pravidlá hry“ a odhaliť
nemajetné exekúcie, ktoré majú byť z tohto dôvodu ukončené.
|
Zastavenie
starých nemajetných exekúcii
Ambíciou návrhu
zákona je preto zavedenie osobitného procesného mechanizmu zastavenia
tzv. starých (nemajetných) exekúcií priamo zo zákona, pričom
technické otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa navrhlo zveriť
súdnemu exekútorovi.
Obdobný procesný
režim zastavenia tzv. starých (nemajetných) exekúcií sa navrhuje použiť aj na
prípady, ak oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu, zastavenie
exekúcie navrhol oprávnený, či v prípadoch, ak z dôvodu účinkov
vyhlásenia konkurzu na majetok povinného resp. oddlženia povinného nastal dôvod
pre ich zastavenie. Zákon súčasne dáva oprávnenému možnosť komerčnej
úvahy, či je opodstatnené podať opätovný návrh na vykonanie exekúcie,
avšak už podľa súčasne platných a účinných právnych predpisov.
V priebehu
legislatívneho konania bolo vznesených proti návrhu zákona množstvo
pripomienok.
Veritelia uvádzali, že akokoľvek je pochopiteľný zámer štátu pomôcť
množine dlžníkov, proti ktorým je márne dlhšiu dobu vedená exekúcia, je
neprípustné, aby sa všetky negatívne dopady tejto pomoci prenášali na ich
veriteľov.
|
Títo veritelia sa
obozretne a v súlade s doterajšími právnymi predpismi domáhajú
ochrany svojich práv. Svoju pohľadávku museli vymáhať za nemalých nákladov
vynaložených na súdne poplatky a často aj právnu pomoc, získať exekučný
titul a pokračovať exekúciou. Teraz im má byť exekúcia vykonávaná
k vymoženiu stále existujúcej pohľadávky zastavená a oni majú byť
práve tými, ktorí budú znášať všetky trovy, dokonca prípadne aj ďalšie budúce
trovy a zbytočnú administratívnu záťaž, ak sa rozhodnú vo vymáhaní svojich
nárokov pokračovať opätovným návrhom na vykonanie exekúcie.
Predkladateľ právnej úpravy reagoval tak, že považuje prijatie
predloženého navrhovaného „mimoriadneho opatrenia“ za nevyhnutné. Zdôraznil, že
v tomto prípade sa nejedná o exekučnú amnestiu, nakoľko
nedochádza k zániku pohľadávok a záväzkov, ale o zastavenie
starej exekúcie, ktorá je nevymožiteľná z dôvodu nemajetnosti povinného,
naviac s možnosťou opätovného podania návrhu na vykonanie exekúcie
(tzv. repodaj).
Trovy exekúcii
Ministerstvo spravodlivosti k argumentom veriteľov (oprávnených)
tiež dodalo, že táto právna úprava vychádza z historickej úpravy
povinnosti úhrady trov exekúcie zastavenej v dôsledku nemajetnosti
povinného, nakoľko aj v tomto prípade dochádza k zastaveniu exekúcií,
ktoré sú nevymožiteľné (nemajetnosť povinného). Predkladateľ uzavrel, že
v tomto prípade nemožno opomenúť tú skutočnosť, že kreditné riziko, ako aj
povinnosť správy pohľadávky je povinnosťou oprávneného.
K otázke,
prečo je problematika ukončenia niektorých exekučných konaní predmetom
samostatného zákona a nie súčasťou Exekučného poriadku predkladateľ
uviedol, že zákon rieši konkrétnu špecifickú otázku a osobitný
procesný systém zastavenia „starých exekúcií“ a z hľadiska
dodržania jasnosti a zrozumiteľnosti právnej normy, ako aj z hľadiska
právnej istoty je podľa ministerstva potrebné riešiť túto problematiku
samostatným zákonom. Ministerstvo zdôraznilo, že v tomto prípade sa na
vzťah zákona o ukončení niektorých exekučných konaní a Exekučného
poriadku uplatní zásada lex specialis derogat legi generali, teda
zákon špeciálny ruší zákon všeobecný. Zrozumiteľne povedané, pokiaľ zákon
o ukončení niektorých exekučných konaní obsahuje odlišnú úpravu, má
prednosť pred ustanoveniami Exekučného poriadku, ktoré sa na danú otázku nebudú
aplikovať.
Nový zákon
zasiahne všetky kategórie podnikateľských subjektov
ktoré v tzv. starých exekúciách, t. j. v exekučných konaniach
vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017, boli účastníkmi konania,
pričom za účastníka konania sa v zmysle predpisov účinných do 31. marca
2017 považuje nielen oprávnený a povinný, ale aj iná osoba,
a to v tej časti exekučného konania, v ktorej jej zákon toto
postavenie priznáva (napr. manžel povinného), ako aj poverený
exekútor, pokiaľ súd rozhoduje o trovách starej exekúcie. Vzhľadom na
uvedené skutočnosti a vysoký počet starých neukončených exekúcií možno
konštatovať, že počet podnikateľských subjektov ovplyvnených zákonom sa bude
pohybovať rámcovo v tisícoch až desať tisícoch. Zákon zakladá požiadavku
na úhradu paušálnych trov starej exekúcie súdneho exekútora vzniknutých
v súvislosti so zastavením starej exekúcie, ktoré bude za zákonom
ustanovených podmienok uhrádzať oprávnený.
JUDr. Edmund
Horváth
Premlčanie
práva
K ukončeniu
exekučného konania došlo 2. marca 2020.
Kedy dôjde
k premlčaniu práva priznaného právoplatným rozhodnutím súdu?
K premlčaniu
práva priznaného právoplatným rozhodnutím súdu podľa § 110 ods. 1
Občianskeho zákonníka by malo dôjsť dňa 25. apríla 2020, keďže premlčacia doba
po ukončení exekučného konania začala znovu plynúť. Oprávnený má na podanie
opätovného návrhu čas do 2. marca 2021, nakoľko pohľadávka vymáhaná
v starej exekúcii sa po ukončení exekučného konania podľa tohto zákona
nepremlčí skôr, ako uplynie jeden rok.
JUDr. Edmund
Horváth
Ukončenie
starej exekúcie
Spoločnosť A,
s.r.o. vystavila Karolovi faktúru vo výške 10 000 eur, ktorú ale Karol
neuhradil. Spoločnosť A, s.r.o. vyhrala súd a podala dňa 20. 5. 2014 návrh
na vykonanie exekúcie. Súdny exekútor od Jána nevymohol nič.
Bude
exekúcia ukončená?
Prijatím zákona
dôjde k zastaveniu exekúcie, pretože ide o exekúciu, u ktorej už
uplynula rozhodná doba päť rokov, počas ktorej súdny exekútor nevymohol žiadne
peniaze. Účinnosťou zákona o ukončení niektorých exekúcií dôjde
k zastaveniu veľkého množstva starých exekúcií.
Ing. Tibor
Trizuliak
Rozhodná
doba
Súdnemu
exekútorovi bolo doručené prvotné poverenie na vykonanie exekúcie dňa 23.
februára 2005.
Uplatňuje
sa v tomto prípade rozhodná doba?
Rozhodnou dobou
je doba piatich rokov, nakoľko v predmetnej exekúcii sa neaplikuje
ustanovenie § 4 o predĺžení rozhodnej doby. Lehoty určené podľa
týždňov, mesiacov alebo rokov sa končia uplynutím toho dňa, ktorý sa svojím
označením zhoduje s dňom, keď nastala skutočnosť určujúca začiatok lehoty;
ak ho v mesiaci niet, posledným dňom mesiaca.
Päťročná
rozhodná doba sa končí dňa 23. februára 2010 (t. j. deň, ktorý sa svojim
označením zhoduje s dňom, keď nastala skutočnosť určujúca začiatok
lehoty), a to o 24:00 tohto dňa (lehota sa končí uplynutím dňa).
|
JUDr. Edmund
Horváth
Ukončenie
exekúcie kvôli návrhu na jej zastavenie
Spoločnosť A,
s.r.o. vystavila Karolovi faktúru vo výške 1 000 eur, ktorú ale Karol
neuhradil. Spoločnosť A, s.r.o. vyhrala súd a podala dňa 20. 5. 2016 návrh
na vykonanie exekúcie. Súdny exekútor od Karola nevymohol nič. Spoločnosť A,
s.r.o. dospela k záveru, že vedenie exekúcie je zbytočné a lepšie
bude ukončiť exekúciu, aby sa nezvyšovali trovy exekútora.
Bude
exekúcia ukončená?
Napriek tomu, že v danom prípade neuplynula rozhodná doba päť rokov,
ale spoločnosť A, s.r.o. ako oprávnený podal návrh na zastavenie exekúcie,
dôjde podľa zákona o ukončení niektorých exekúcií k zastaveniu
exekúcie. Opätovne, aj v tomto prípade by k zastaveniu exekúcie došlo
aj bez prijatia zákona o ukončení niektorých exekúcií, pretože exekúcia sa
zastaví, ak to navrhne oprávnený A, s.r.o.
Zákon súčasne
vymenúvajú exekúcie, ktoré sa nezastavia, a to ani v prípade
uplynutia rozhodnej doby, teda piatich rokov. Ide o:
·
vymoženie pohľadávky
na výživnom,
·
uspokojenie práva na
nepeňažné plnenie, vrátane uspokojenia práva na peňažné plnenie, ak sú vymáhané
v tom istom exekučnom konaní,
·
vymoženie pohľadávky
vzniknutej pri realizácii spoločných programov SR a EÚ financovaných
z fondov EU,
·
vymoženie plnenia
priznaného rozhodnutím inštitúcie, orgánu, úradu a agentúry EÚ,
·
vymoženie plnenia
priznaného rozhodnutím správneho orgánu vo veci porušenia pravidiel
hospodárskej súťaže,
·
starú exekúciu,
v ktorej bol za posledných 18 mesiacov dosiahnutý výťažok aspoň 15 eur,
·
starú
exekúciu, v ktorej úpadok povinného nemôže byť riešený podľa § 2
zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze.
Ing. Tibor
Trizuliak
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate 1000 riešení 11-12/19, Aktualizácii II/7, Aktualizácii
II/5 a v Poradcovi 4/2020 nájedete úplné znenie Zákona
o ukončení niektorých exekučných konaní s komentárom)