P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 17/2008 |
22. 9. 2008 |
Služby, ktoré nájdete len u nás:
|
Vážení čitatelia! Nový školský zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní priniesol niekoľko zásadných zmien vo výchovno-vzdelávacom procese. Nový školský zákon ruší doteraz platný zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl v z.n.p. a množstvo právnych predpisov súvisiacich s ním. V Téme novín sa dočítate aké zmeny nastali vo výchove a vzdelávaní k termínom 1. september 2008, 1 január 2009, 1. september 2009 a 1. január 2011. V rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú sa dozviete odpovede na najviac kladené otázky v tejto oblasti. V súvislosti s prijatím nového školského zákona bolo prijatých aj trinásť nových vyhlášok, ktoré uverejňujeme v publikácii Aktulizácia V/3 2008. Veríme, že na nasledujúcich riadkoch nájdete dostatok informácii, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v spleti reformných zmien nového školského zákona Hlaváčová Lenka
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||
Nový zákon zrušuje zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov. Nový predpis vytvára priestor na uskutočnenie reformných zmien vo výchove a vzdelávaní prostredníctvom:
Výchovno-vzdelávací program Základnými prvkami reformných zmien, ktoré rieši navrhovaný zákon je, že výchova a vzdelávanie v školách sa bude uskutočňovať prostredníctvom výchovno-vzdelávacích programov. Pre školy určil štát povinný obsah výchovy a vzdelávania prostredníctvom štátneho vzdelávacieho programu. Profilácia školy bude vyjadrená školským vzdelávacím programom. V školských zariadeniach sa bude uskutočňovať výchova a vzdelávanie prostredníctvom výchovných programov. Stupne vzdelania Zosúladili sa dosiahnuté stupne vzdelania na našich školách s medzinárodnou klasifikáciou ISCED, zároveň sa umožňuje dosiahnutie stupňa vzdelania na základných umeleckých školách a na jazykových školách. Navrhovaným znížením maximálneho počtu detí a žiakov v triedach materských škôl, základných škôl, stredných škôl a škôl pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa sleduje skvalitňovanie vzdelávacieho procesu s umožnením individuálneho prístupu k dieťaťu alebo žiakovi. Sústava škôl Ďalšími zmenami je zaradenie materskej školy, jazykovej školy, základnej umeleckej školy do sústavy škôl a konzervatória ako samostatného prvku školskej sústavy. Pedagogicko-psychologické poradenstvo Vytvoril sa kooperujúci poradenský systém prostredníctvom centier pedagogicko-psychologického poradenstva a centier špeciálnopedagogického poradenstva. Bezplatná výchova v materských školách Navrhovanou legislatívnou zmenou sa zabezpečí bezplatná výchova a vzdelávania detí v materských školách v poslednom roku pred začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POVINNÁ ŠKOLSKÁ DOCHÁDZKA Koľko trvá povinná školská dochádzka po schválení nového školského zákona? Nikoho nemožno oslobodiť od plnenia povinnej školskej dochádzky. Povinná školská dochádzka je desaťročná a trvá najviac do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku, ak tento zákon neustanovuje inak. Povinná školská dochádzka začína začiatkom školského roka, ktorý nasleduje po dni, keď dieťa dovŕši šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť, ak tento zákon neustanovuje inak. OSOBITNÝ SPÔSOB PLNENIA ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY Aké sú formy osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky? Formy osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky sú:
INDIVIDUÁLNE VZDELÁVANIE Komu môže riaditeľ školy povoliť individuálne vzdelávanie? O povolení individuálneho vzdelávania rozhoduje riaditeľ školy v rámci rozhodovania o oslobodení žiaka od povinnosti dochádzať do školy podľa osobitného predpisu. Individuálne vzdelávanie sa povoľuje:
PRESTUP ŽIAKA NA INÚ ŠKOLU Ako postupovať pri prestupe žiaka na inú strednú školu? Prestup žiaka do inej strednej školy na ten istý alebo iný študijný odbor alebo učebný odbor povoľuje riaditeľ strednej školy, do ktorej sa žiak hlási. Prestup povoľuje na základe žiadosti jeho zákonného zástupcu; ak ide o plnoletého žiaka, na základe jeho žiadosti. Podmienkou prestupu žiaka do inej strednej školy je úspešné vykonanie rozdielovej skúšky, ak ju riaditeľ školy určil. VÝCHOVA A VZDELÁVANIE NA KONZERVATÓRIU Ako dlho trvá výchova vzdelávanie na konzervatóriu a akou skúškou sa ukončuje štúdium? Výchova a vzdelávanie v konzervatóriu sa uskutočňuje podľa šesťročného vzdelávacieho programu, v ktorom žiak po ukončení štvrtého ročníka vykoná maturitnú skúšku a po ukončení šiesteho ročníka vykoná absolventskú skúšku. V odbore tanec sa štúdium uskutočňuje podľa osemročného vzdelávacieho programu, ktorý sa v poslednom ročníku ukončuje maturitnou skúškou a absolventskou skúškou, a podľa šesťročného vzdelávacieho programu, v ktorom žiak po ukončovaní štvrtého ročníka vykoná maturitnú skúšku a po ukončení šiesteho ročníka vykoná absolventskú skúšku. HLÁSENIE SA NA STREDNÚ ŠKOLU Kedy, ako a kto podáva prihlášku na vzdelávanie pri hlásení sa na strednú školu? Uchádzač alebo zákonný zástupca maloletého uchádzača môže podať dve prihlášky na vzdelávanie na tlačive schválenom ministerstvom školstva na dve stredné školy alebo na dva odbory vzdelávania tej istej strednej školy; v odôvodnených prípadoch môže podať ďalšie dve prihlášky na štúdium v odboroch vzdelávania, ktoré vyžadujú overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania a ďalšiu prihlášku podľa § 66 ods. 7. PRÍPRAVA ŠKOLSKÉHO PROGRAMU Bude môcť školská inšpekcia postihovať školu za zle pripravený alebo nepripravený školský program? Inšpekcia môže kontrolovať program len z formálnej stránky, teda či sú hotové a či majú štruktúru podľa zákona, či sú v súlade so štátnym vzdelávacím programom. Nie obsah programu. Ten je na ľubovôli učiteľa. LIEČEBNO-VÝCHOVNÉ SANATÓRIUM Akú poskytuje lečebno-výchovné sanatórium starostlivosť? Liečebno-výchovné sanatórium poskytuje psychologickú, psychoterapeutickú starostlivosť a výchovu a vzdelávanie deťom s vývinovou poruchou učenia a deťom s poruchami aktivity a pozornosti, u ktorých ambulantná starostlivosť neviedla k náprave, na základe:
POBYT V LIEČEBNO-VÝCHOVNOM SANATÓRIU Koľko zvyčajne trvá pobyt v lečebno-výchovnom sanatóriu? Pobyt dieťaťa v liečebno-výchovnom sanatóriu trvá spravidla tri až dvanásť mesiacov. ŠPECIÁLNE VÝCHOVNÉ ZARIADENIA Kto môže prevádzkovať špeciálno výchovné zariadenia? V zariadeniach podľa § 120 možno poskytovať zdravotnú starostlivosť, ak fyzická osoba alebo právnická osoba prevádzkujúca zariadenie:
ŠPECIÁLNOPEDAGOGICKÁ ČINNOSŤ Na čo je zameraná špeciálnopedagogická činnosť? Špeciálnopedagogická činnosť je zameraná najmä na:
CENTRÁLNY REGISTER Kto vedie centrálny register detí, žiakov a poslucháčov? Centrálny register detí, žiakov a poslucháčov vedie ministerstvo školstva podľa osobitného predpisu. Správcom centrálneho registra je tiež ministerstvo školstva. MIMORIADNE NADANÝ ŽIAK Ako postupovať v prípade zistenia mimoriadneho nadania žiaka? Učiteľ by mal konzultovať tento stav so psychológom, ktorý je zameraný na problematiku nadaných detí, a potom v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu by mal pre toto dieťa pripraviť materiály, aby pokračovalo v učení na jemu zodpovedajúcej úrovni. PRÍPRAVA UČIVA Ako majú postupovať učitelia, keď si nevedia s prípravou učiva rady, prípadne im na to neostal čas? Ak si nevedia poradiť, majú k dispozícii vzorové školské programy. Nemali by ich však odpisovať. Problém musia riešiť sami, aby do programu dali svoje znalosti a vedomosti.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Žiadny učiteľ nestroskotal na svojej nevedomosti - môže stroskotať len vtedy, ak nevychádza s triedou! (E. Pound)
* Ten, kto niečo vie, tak to aj robí. Ten, kto nič nevie tak učí! (Shaw)
* Vzdelanie umožňuje človeku hnevať sa nad vecami vo všetkých kútoch sveta. (Twain Mark)
* Skúsenosť je drahá škola, ale hlupáci do nej nechodia! (Franklin Benjamin)
* Vzdelanie je najlepšie cestovné pre starobu. (Aristoteles)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 132/2008 zo dňa 13. 09. 2008 353/2008 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 10. decembra 2007 č. 26682/2007-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca rezíduá prípravkov na ochranu rastlín v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 14. apríla 2008 č. 07902/2008-OL 352/2008 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 9. septembra 2004 č. 2264/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca zahustené mlieko, sušené mlieko, kazeíny a kazeináty 351/2008 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. septembra 2003 č. 17599/2003-92, ktorým sa ustanovuje postup účtovania pri prechode zo sústavy jednoduchého účtovníctva na podvojné účtovníctvo a postup účtovania pri prechode zo sústavy podvojného účtovníctva na jednoduché účtovníctvo pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania 350/2008 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 155/2008 Z. z. o podmienkach poskytovania platieb na opatrenie životné podmienky zvierat Čiastka číslo 133/2008 zo dňa 19. 09. 2008 355/2008 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2009 354/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Október 2008 8. 10. Poistné
15. 10. Daň z príjmov
20. 10. DPH
Do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Do výplatného termínu
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZMENIŤ MECHANIZMUS TVORBY UČEBNÝCH OSNOV Obsah a metódy vzdelávania na základných a stredných školách, ich reforma, sú predmetom záujmu aj niektorých mimovládnych organizácií. Napríklad analytička Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika (KI) Zuzana Humajová si myslí, že v súvislosti s reformou treba zrušiť monopol Štátnej školskej inšpekcie i štátny monopol v oblasti učebníc a ďalšieho vzdelávania učiteľov. Reforma obsahu vzdelávania podľa nej neznamená mechanické škrtanie prebytočných faktov z učebných osnov, treba vytvoriť úplne nové učebné osnovy. "Na to, aby sa deti v škole učili niečo iné a inak, je potrebné zmeniť celý mechanizmus tvorby učebných osnov," povedala na tlačovej besede. Štát by mal určiť štátne minimum, čo by sa mali deti v školách naučiť. Konkrétne školy by si však tvorili jedinečné školské vzdelávacie programy. Ich tvorbou by sa zaoberali nezávislí vzdelávací experti. Podľa nej v súčasnosti zlyháva hodnotenie kvality. "Všetky hodnotenia Štátnej školskej inšpekcie sú čiastkové, vytrhnuté z kontextu, inšpekcia vo svojej podstate iba sleduje, či sa učí v súlade so zákonom. Nehodnotí kvalitu škôl." Podľa analytičky sa po novom môže začať učiť na školách až potom, keď sa určí štátne minimum, čiže rámcové vzdelávacie programy. Myslí si, že teraz musí konať rezort. Podľa nej by sa návrhy reformy mali stať predmetom verejnej diskusie. (www.unoviny.sk)
MOTIVOVAŤ K USTAVIČNÉMU ZÁUJMU Vzdelávanie je nenahraditeľná, špecificky ľudská hodnota, ktorá jej nositeľovi umožňuje lepšie porozumieť vlastnému životu i životu iných, poskytuje mu predpoklady na zmysluplné projektovanie existenčných cieľov a ideálov. Hlavným, hoci nie jediným gestorom vzdelávania je škola - presnejšie učiteľ, ktorý je súčasne základnou vzorovou inštanciou aktuálnej úrovne poznania v konkrétnej vednej oblasti. To však ani zďaleka neznamená, že jadro učiteľovho pôsobenia v škole sa má sústreďovať iba na didakticky recyklovaný aparát poznatkov, faktov, údajov; priebeh vzdelávania má viesť skôr k vytvoreniu trvalej potreby intenzívneho sebarozvoja človeka po ukončení jej oficiálnej, t.j. školskej etapy. Tvrdenie, že cieľom vzdelávacieho procesu je úspešné absolvovanie maturitnej skúšky na strednej škole, je vynikajúcim prípadom filozoficko-výchovnej krátkozrakosti. Vysvetľovať vzdelávanie redukovane, len ako proces určený na zvládnutie záverečnej skúšky, znamená oddeľovať život v škole a v mimoškolskej realite. (www.unoviny.sk)
EXPERIMENT DOMÁCEHO VZDELÁVANIA Ak sa nebojíte nových, u nás zatiaľ nevyskúšaných postupov, ste ochotní raz za rok napísať správu pre ministerstvo školstva, ak máte žiakov, ktorí žijú na kopaniciach a škola je pre nich ťažko dostupná alebo majú iné špecifické individuálne potreby, alebo jednoducho, ak máte záujem získať ďalších žiakov študujúcich na Vašej škole, zapojte sa do chystaného experimentálneho overovania domáceho vzdelávania! O čo ide? Odborne by sme mohli túto formu nazvať individuálne neinštitucionálne vzdelávanie. V praxi to najčastejšie znamená:
(www.unoviny.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov. 220-260 str., A5 č. 1/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - dvojfarebný mesačník s metodickým rozborom a príkladmi najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe. Problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov a príkladov. č. 8-9/2008 492 str., A5
DUO bez chýb, pokút a penále - odborný dvojfarebný mesačník pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax, texty sú doplnené o citácie zákonov. č. 9/2008
PaM bez chýb, pokút a penále - dvojfarebný mesačník určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd. Citácie zákonov a dôležité poznámky sú vo farebných poliach. č. 8-9/2008 152 str., A4
Verejná správa - odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 9/2008
1 000 riešení č. 5/2008 - dvojmesačník, rieši problémy z podnikateľskej praxe formou odpovedí na otázky. 176 str., A5
Aktualizácie - úplné znenia zákonov
(Aktualizácia V/2 2008)
(Aktualizácia V/3 2008)
PRIPRAVUJEME Poradca č. 2/2009
Dane, účtovníctvo, vzory a prípady (DÚVaP) č. 10/2008
DUO bez chýb, pokút a penále - odborný dvojfarebný mesačník pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax, texty sú doplnené o citácie zákonov. č. 10/2008
Verejná správa - odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 10/2008
PaM bez chýb, pokút a penále - dvojfarebný mesačník určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd. Citácie zákonov a dôležité poznámky sú vo farebných poliach. č. 10/2008
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak.
Naše publikácie nájdete aj v kníhkupectvách:
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |