Em@ilové noviny

 

č. 17/2017

30. 10. 2017

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Podnikatelia, či už ide o fyzické alebo právnické osoby, majú povinnosť o svojej činnosti viesť účtovníctvo alebo daňovú evidenciu. V závislosti od zvolenej formy podnikania, druhu činnosti alebo spôsobu uplatňovania daňových výdavkov, majú v niektorých prípadoch povinnosť viesť stanovený spôsob účtovníctva. V niektorých prípadoch majú možnosť rozhodnúť sa, či musia viesť účtovníctvo a aký spôsob, alebo môžu viesť daňovú evidenciu. Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Všetky písomnosti týkajúce sa pracovného pomeru zamestnanca tvoria jeho osobný spis. Osobný spis je aj súhrnom osobných údajov a informácií o zamestnancovi. Aké sú podmienky pre nakladanie s osobným spisom? Aké informácie môže zamestnávateľ o zamestnancovi zverejniť a komu? Poradíme v druhej téme čísla.

To, aby ste ako majiteľ, či vedúci pracovník vedeli správne motivovať svojich zamestnancov, je jedným z veľmi dôležitých predpokladov, aby vaša spoločnosť fungovala. Motivovať ľudí je možné i bez peňazí, pričom odborníci považujú nefinančné stimuly za efektívnejšie, než finančné. Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.

Prajeme vám príjemné čítanie

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
VEDENIE ÚČTOVNÍCTVA – POVINNOSŤ A MOŽNOSŤ

Základný právny predpis, ktorý upravuje vedenie účtovníctva
je zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Tento zákon upravuje:
• Rozsah, spôsob a preukázateľnosť účtovníctva:
1. právnických osôb, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky,
2. zahraničných osôb, ak na území Slovenskej republiky podnikajú alebo vykonávajú inú činnosť podľa osobitných predpisov,
3. fyzických osôb, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov podľa osobitného predpisu (zákon o dani z príjmov) s výnimkou osôb, ktoré vedú daňovú evidenciu podľa osobitného predpisu.
Osobitným predpisom je zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, ďalej len „zákon o dani z príjmov. Osoby uvedené v bodoch 1 – 3 sa považujú za účtovné jednotky, na ktoré sa v plnom rozsahu vzťahuje zákon o účtovníctve.
• Rozsah, obsah a preukázateľnosť účtovnej závierky, br> • Register účtovných závierok.

Účtovné jednotky sú povinné účtovať v sústave podvojného účtovníctva
Len niektoré účtovné jednotky môžu účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva, čo znamená, že ak nechcú využiť túto možnosť, môžu účtovať v sústave podvojného účtovníctva.
V sústave jednoduchého účtovníctva môže účtovať:
1. Podnikateľ, ktorému to umožňuje osobitný predpis. Osobitným predpisom je § 37 Obchodného zákonníka, podľa ktorého podnikatelia, ktorí nie sú zapísané v obchodnom registri, účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva.
2. Fyzická osoba, ktorá podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť, ktorá uplatňuje výdavky preukázateľným spôsobom a nerozhodla sa viesť daňovú evidenciu.
3. Občianske združenie, jeho organizačné zložky, ktoré majú právnu subjektivitu, organizačné zložky Matice slovenskej, ktoré majú právnu subjektivitu, združenia právnických osôb, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy, poľovnícke organizácie a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby; ak nepodnikajú a ak ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 eur, ak nie sú subjektom verejnej správy.
4. Cirkev a náboženská spoločnosť, ich orgány a cirkevné inštitúcie, ktoré majú právnu subjektivitu; ak nepodnikajú.
Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.
Prechod zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva je povinný, ak účtovná jednotka nespĺňa vyššie uvedené podmienky pre účtovanie v sústave jednoduchého účtovníctva.

Účtovná jednotka sa môže dobrovoľne rozhodnúť
prejsť z jednoduchého účtovníctva na podvojné, alebo z podvojného na jednoduché, ak spĺňa stanovené podmienky. Prechod zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva a naopak sa uskutočňuje vždy len k prvému dňu účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom účtovná jednotka zistila skutočnosti, ktoré sú dôvodom na zmenu účtovnej sústavy.

Účtovníctvo nemusia viesť dve skupiny podnikateľov,
musia však viesť daňovú evidenciu v stanovenom rozsahu:
1. Fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ktoré uplatňujú daňové výdavky preukázateľným spôsobom a rozhodli sa viesť daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
2. Fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ktoré uplatňujú daňové výdavky v paušálnej výške podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov. Tieto fyzické osoby vedú tak ako v prvom prípade daňovú evidenciu, ale v menšom rozsahu.
Podmienkou na uplatňovanie výdavkov v paušálnej výške je, že fyzická osoba nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, alebo je platiteľom dane z pridanej hodnoty len časť zdaňovacieho obdobia. Paušálne výdavky je možné uplatniť vo výške 60 % úhrnu príjmov, najviac do výšky 20 000 eur. Okrem paušálnych výdavkov si daňovník môže uplatniť aj zaplatené poistné a príspevky do Sociálnej poisťovne a príslušnej zdravotnej poisťovne, ktoré je povinný platiť v súvislosti s dosahovaním príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
V nadväznosti na spomenuté ustanovenia zákona o dani z príjmov zároveň platí, že fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť a uplatňujú výdavky preukázateľným spôsobom, sa môžu rozhodnúť, či budú viesť daňovú evidenciu, alebo budú účtovnou jednotkou.

Ak sa rozhodnú byť účtovnou jednotkou, majú ďalej na výber, či budú viesť jednoduché alebo podvojné účtovníctvo.
Fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť

sú osoby s príjmami:
a) z podnikania - príjmy z poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva, príjmy zo živnosti, príjmy z podnikania podľa osobitných predpisov, príjmy spoločníkov verejnej obchodnej spoločnosti a komplementárov komanditnej spoločnosti,
b) z inej samostatnej zárobkovej činnosti – vytvorenie diela a podanie umeleckého výkonu, pri ktorých daňovník neuplatňuje zdanenie zrážkovou daňou, vydávanie, rozmnožovanie a rozširovanie literárnych a iných diel na vlastné náklady, vytvorenie alebo zhotovenie iného predmetu duševného vlastníctva, použitie iného predmetu duševného vlastníctva, činnosti, ktoré nie sú živnosťou ani podnikaním, príjmy znalcov a tlmočníkov, činnosť sprostredkovateľov podľa osobitného predpisu, činnosť športovcov alebo športových odborníkov podľa osobitného predpisu vrátane príjmov na základe zmluvy o sponzorstve v športe,
c) z prenájmu – prenájom nehnuteľností vrátane príjmov z prenájmu hnuteľných veci, ktoré sa prenajímajú ako príslušenstvo nehnuteľnosti,
d) z použitia diela a umeleckého výkonu – príjmy za udelenie súhlasu na požitie diela a súhlasu na použitie umeleckého výkonu.
Fyzické osoby, ktoré majú príjem podľa § 7 a § 8 zákona o dani z príjmov, teda príjem z kapitálového majetku a ostatný príjem, nemusia viesť ani účtovníctvo ani daňovú evidenciu.

Obsah daňovej evidencie je upravený v § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
Daňová evidencia obsahuje:

• príjmy v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
• daňové výdavky v časovom slede v členní potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
• hmotný a nehmotný majetok zaradený do obchodného majetku,
• zásoby a pohľadávky,
• záväzky.
Daňovníci, ktorí uplatňujú výdavky v paušálnej výške
vedú vyššie uvedenú evidenciu len o príjmoch, zásobách a pohľadávkach.
Možnosť viesť daňovú evidenciu nie je obmedzená ani výškou príjmov, ani počtom zamestnancov, ani skutočnosťou, či podnikateľ je alebo nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty.
Do konca roku 2013 platilo, že daňovú evidenciu mohli viesť fyzické osoby, ktoré majú príjem z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu a použitia diela a umeleckého výkonu, ak spĺňali podmienku, že uvedené činnosti vykonávali samostatne bez zamestnancov, za predchádzajúce zdaňovacie obdobie ich príjmy nepresiahli 170 000 € a samozrejme uplatňovali preukázateľné výdavky. Od roku 2014 ostala len podmienka uplatňovania preukázateľných výdavkov.
Záverom je potrebné uviesť, že daňovníci, či už sú účtovnými jednotkami alebo nie, v prípade prechodu zo sústavy jednoduchého účtovníctva do sústavy podvojného účtovníctva alebo naopak, pri prechode z daňovej evidencie na vedenie účtovníctva a naopak, musia zároveň uplatniť postup podľa ustanovení § 51 a § 51a zákona o dani z príjmov, ktorých predmetom je úprava základu dane z príjmov pri jednotlivých prechodoch.

Záver
Rozhodnúť sa, či viesť účtovníctvo a aké, alebo daňovú evidenciu môžu:
všetci podnikatelia, právnické i fyzické osoby, môžu viesť podvojné účtovníctvo,
fyzické osoby, ktoré majú príjem z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti, ktoré uplatňujú daňové výdavky v preukázateľnej výške, môžu viesť daňovú evidenciu, nemusia byť účtovnými jednotkami. Takisto tieto osoby môžu viesť jednoduché účtovníctvo, ak nie sú zapísané v obchodnom registri.

Ing. Kolenová Iveta

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 11/2017)

OSOBNÝ SPIS ZAMESTNANCA

OSOBNÝ SPIS - Žiadny pracovnoprávny predpis nevymedzuje jeho obsahové zloženie, nakladanie s ním, poskytovanie informácií z neho. Zákonník práce ako základný pracovnoprávny predpis pre oblasť pracovnoprávnych vzťahov nevymedzuje povinnosť ho viesť. Toto sa netýka oblasti štátnozamestnaneckých vzťahov, kde je táto povinnosť ustanovená v § 107 ods. 1 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe.
Do osobného spisu sa zakladajú dokumenty, ktoré zamestnanec predložil v rámci výberového konania ako životopis, doklady o dosiahnutom vzdelaní, doklad o bezúhonnosti zamestnanca, doklad preukazujúci zdravotnú spôsobilosť alebo psychickú spôsobilosť, prípadne inú spôsobilosť na výkon dohodnutej práce. Súčasťou osobného spisu je aj osobný dotazník, ak ho zamestnanec vypĺňa. Súčasťou osobného spisu je aj uzatvorená pracovná zmluva ako dokument, ktorým sa zakladá pracovnoprávny vzťah, a všetky dodatky k nej.
Súčasťou osobného spisu sú aj hodnotenia pracovného výkonu zamestnanca nadriadeným zamestnancom, prípadne uložené sankcie za porušenie pracovnej disciplíny. Napokon do osobného spisu sa zakladajú aj dokumenty, ktorými sa končí pracovnoprávny vzťah.

PRE PRACOVNOPRÁVNE VZŤAHY, ktoré vznikajú v súkromnej sfére a ani pre pracovnoprávne vzťahy vznikajúce v oblasti výkonu prác vo verejnom záujme neustanovuje Zákonník práce a zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone prác vo verejnom záujme povinnosť zakladania a vedenia osobného spisu pre zamestnanca. To však neznamená, že by zamestnávateľ nemohol viesť pre každého svojho zamestnanca osobný spis, prípadne evidenciu, v ktorej má zachytené všetky dôležité údaje a informácie o svojom zamestnancovi. Vedenie osobného spisu, prípadne inej evidencie o zamestnancovi, zamestnávatelia ocenia pri výkone personálnej agendy, mzdovej agendy, plnenia si povinností voči inštitúciám sociálneho zabezpečenia a zdravotného poistenia, správcom dane.

PRE ŠTÁTNOZAMESTNANECKÉ VZŤAHY je povinnosť viesť osobný spis zamestnanca ustanovená v § 107 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe. Podľa ust. § 107 ods. 1 zákona o štátnej službe sa všetky písomnosti týkajúce sa štátnozamestnaneckého pomeru štátneho zamestnanca, okrem majetkového priznania, zakladajú do jeho osobného spisu. Osobný spis vedie osobný úrad. Osobný spis obsahuje osobné údaje štátneho zamestnanca, ktoré sú nevyhnutné na realizáciu práv a povinností, ktoré vyplývajú zo štátnozamestnaneckého pomeru.

VEDENIE OSOBNÉHO SPISU.
Nakoľko osobný spis je súhrnom osobných údajov a informácií o zamestnancovi, je potrebné, aby pri nakladaní s ním boli dodržané aj ustanovenia zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov. Vedenie osobného spisu je spracúvaním osobných údajov v zmysle ust. § 4 ods. 3 zákona o ochrane osobných údajov. Osobný spis je informačným systémom, v ktorom sa na vopred vymedzený alebo ustanovený účel systematicky spracúva alebo má spracúvať akýkoľvek usporiadaný súbor osobných údajov prístupných podľa určených kritérií, bez ohľadu na to či ide o informačný systém centralizovaný, decentralizovaný alebo distribuovaný na funkčnom alebo geografickom základe [ust. § 4 ods. 3 písm. b) zákona o ochrane osobných údajov].
Za informačný systém považuje zákon o ochrane osobných údajov v zmysle ust. § 4 ods. 3 písm. b) aj súbor osobných údajov, ktoré sú spracúvané alebo pripravené na spracúvanie čiastočne automatizovanými alebo inými ako automatizovanými prostriedkami spracúvania.
Pri vedení osobného spisu musí zamestnávateľ ako prevádzkovateľ dodržiavať zásady spracúvania osobných údajov, ktoré sú vymedzené v druhej časti prvej hlavy zákona o ochrane osobných údajov. Prvou zásadou je, že prevádzkovateľ musí vymedziť účel spracúvania osobných údajov. Tento je potrebné vymedziť jasne, jednoznačne a konkrétne a musí byť súladný s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Druhou zásadou je, aby ustanovené podmienky spracúvania osobných údajov neobmedzovali právo dotknutej osoby, ktoré je vymedzené zákonom. Tretia zásada spočíva v tom, aby sa osobné údaje získavali výlučne na vymedzený alebo ustanovený účel. Na to nadväzuje štvrtá zásada, podľa ktorej sa má zabezpečiť, aby sa spracúvali len také osobné údaje, ktoré svojím rozsahom a obsahom zodpovedajú účelu ich spracúvania a sú nevyhnutné na jeho dosiahnutie. Podľa piatej zásady je prevádzkovateľ povinný zabezpečiť, aby sa osobné údaje spracúvali a využívali výlučne spôsobom, ktorý zodpovedá účelu, na ktorý boli zhromaždené. Nie je prípustné, aby boli združované osobné údaje, ktoré boli získané osobitne na rozdielne účely. Šiesta zásada ustanovuje, aby boli spracúvané len správne, úplné a aktualizované osobné údaje vo vzťahu k účelu spracúvania. Siedma zásada požaduje, aby zhromaždené osobné údaje boli spracúvané vo forme, ktorá umožňuje identifikáciu dotknutých osôb počas doby nie dlhšej, ako je nevyhnutné na dosiahnutie účelu spracúvania. Ôsma zásada sa týka likvidácie osobných údajov. Prevádzkovateľ je povinný zlikvidovať tie osobné údaje, ktorých účel spracúvania sa skončil. Poslednou zásadou je, aby sa osobné údaje spracúvali v súlade s dobrými mravmi a aby sa pri ich spracúvaní konalo spôsobom, ktorý neodporuje zákonu. Tieto zásady sú vymedzené v ust. § 5 ods. 2 zákona o ochrane osobných údajov.

ZÍSKAVANIE OSOBNÝCH ÚDAJOV. Zamestnávateľ ako prevádzkovateľ je povinný pred získavaním osobných údajov oznámiť zamestnancovi svoje identifikačné údaje, účel spracúvania osobných údajov, ktorým bude vedenie personálnej agendy. Ďalej je povinný oznámiť zoznam osobných údajov alebo rozsah osobných údajov. V niektorých prípadoch tento zoznam alebo rozsah vyplýva zo zákonnej úpravy, napríklad v prípade výkonu sociálneho alebo zdravotného poistenia.
Zamestnávateľ je povinný poskytnúť i doplňujúce informácie, ktoré sú s ohľadom na všetky okolnosti a podmienky spracúvania osobných údajov potrebné pre dotknutú osobu na zaručenie jej práv a právom chránených záujmov. Tieto povinnosti vyplývajú z ust. § 15 zákona o ochrane osobných údajov.

PRAVDIVOSŤ, SPRÁVNOSŤ A AKTUÁLNOSŤ OSOBNÝCH ÚDAJOV. V súlade so šiestou zásadou je zamestnávateľ povinný spracúvať len správne, úplné a podľa potreby aktualizované osobné údaje vo vzťahu k účelu spracúvania. Nesprávne a neúplné osobné údaje musí prevádzkovateľ blokovať a bez zbytočného odkladu opraviť alebo doplniť. Ak to nie je možné nesprávne a neúplné osobné údaje prevádzkovateľ zreteľne označí a bez zbytočného odkladu zlikviduje.

LIKVIDÁCIA OSOBNÝCH ÚDAJOV. Po splnení účelu, na ktorý boli osobné údaje spracúvané, prevádzkovateľ musí osobné údaje bez zbytočného odkladu zlikvidovať alebo zabezpečiť ich likvidáciu. Táto povinnosť vyplýva z ust. § 17 ods. 1 zákona o ochrane osobných údajov. Povinnosť zlikvidovať osobné údaje sa nepoužije, ak sú tieto súčasťou registratúrneho záznamu. V takom prípade sa likvidácia uskutočňuje podľa ust. § 20 zákona č. 395/2002 Z. z. Osobný spis zamestnanca je registratúrnym záznamom v zmysle zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a je súčasťou registratúry zamestnávateľa. Registratúrny záznam definuje zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach v ust. § 2 ods. 15 ako informáciu evidovanú pôvodcom registratúry. Pôvodcom registratúry je právnická osoba alebo fyzická osoba, z činnosti ktorej vzniká registratúra. Zamestnávateľ musí zabezpečiť trvanlivosť registratúrneho záznamu. V prípade, že sa osobný spis vedie v papierovej forme, papier musí spĺňať požiadavky technickej normy.
Registratúrne záznamy je zamestnávateľ povinný pravidelne vyraďovať. Vyraďovanie registratúrnych záznamov podlieha udelenému súhlasu zo strany Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s poukazom na znenie ust. § 16 ods. 2 písm. i) zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach. Podľa ust. § 16 ods. 2 písm. k) zákona č. 395/2002 Z. z. patrí medzi zamestnávateľove povinnosti aj povinnosť obmedziť prístup k registratúrnym záznamom, ktoré obsahujú osobné údaje.
Na prístup k osobným údajom obsiahnutým v osobnom spise sa vyžaduje písomný súhlas s osvedčeným podpisom fyzickej osoby, o ktorej osobné údaje ide. Je zachovaná filozofia práva na ochranu súkromia fyzickej osoby a jej imanentnej súčasti osobných údajov, podľa ktorej jednotlivec je oprávnený rozhodnúť o zásahu do svojho súkromia.
Prístup k osobnému spisu ako registratúrnemu záznamu môže byť obmedzený, nie však z dôvodov špecifikovaných v ust. § 13 ods. 6 zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach. Zákon nepripúšťa obmedziť prístup k osobnému spisu jeho pôvodcovi, jeho právnemu nástupcovi, štátnym orgánom, obci, samosprávnemu kraju, iným právnickým osobám a fyzickým osobám v súvislosti s ich činnosťou. Inou právnickou osobou, ktorá pri svojej činnosti môže zisťovať, prípadne preverovať osobné údaje o jednotlivcovi je Slovenská informačná služba, Policajný zbor Slovenskej republiky, príslušné inšpektoráty práce, atď. Prístup nemôže byť obmedzený žiadateľovi, ktorého sa osobné údaje uvedené v osobnom spise týkajú. Výnimky uvedené v ust. § 13 ods. 6 zákona neplatia v prípade, ak došlo k obmedzeniu prístupu k osobnému spisu podľa ust. § 13 ods. 2 písm. a) až c) a e) a v ods. 3 alebo ak pred vyraďovacím konaním nebol prístup obmedzený. Podľa vyhlášky č. 628/2002 Z. z., konkrétne ustanovenia § 10 ods. 1, pôvodca registratúry navrhuje lehotu uloženia pre každú vecnú skupinu registratúrnych záznamov. Takto navrhnutá lehota uloženia podlieha schvaľovaniu spolu s registratúrnym plánom. Lehota uloženia môže vyplývať aj z osobitných predpisov. Napríklad zo zákona o sociálnom poistení, zákona o zdravotnom poistení. Pôvodca registratúry nesmie podľa ust. § 10 ods. 2 vyhlášky vyradiť registratúrny záznam pred tým ako uplynie schválená lehota uloženia. Podľa vzoru registratúrneho plánu pre podnikateľské subjekty sa odporúča, aby zamestnávateľ pri osobnom spise navrhol lehotu uloženia po dobu 70 rokov od narodenia zamestnanca.

Počas doby uloženia musí zamestnávateľ zabezpečiť ochranu spisu a samozrejme jeho obsahu.
Povinnosť chrániť osobný spis vyplýva nielen zo zákona č. 395/2002 Z. z. ale aj zo zákona o ochrane osobných údajov. Vyhláška kladie dôraz na preventívnu ochranu registratúrnych záznamov. V rámci preventívnej ochrany vyhláška požaduje, aby registratúrny záznam bol vyhotovený na nosiči, ktorý zabezpečí jeho trvanlivosť. Registratúrny záznam musí byť umiestnený v priestoroch spĺňajúcich podmienky ustanovené vyhláškou. Súčasťou ochranných opatrení je aj zamedzenie prístupu cudzích osôb do priestorov, v ktorých sú registratúrne záznamy, čiže osobné spisy zamestnancov, uložené.

BEZPEČNOSŤ OSOBNÝCH ÚDAJOV. Za bezpečnosť osobných údajov zodpovedá prevádzkovateľ. Zákon o ochrane osobných údajov mu ustanovuje povinnosť chrániť spracúvané osobné údaje pred poškodením, zničením, stratou, zmenou, neoprávneným prístupom a sprístupnením, poskytnutím alebo zverejnením, ako aj pred akýmikoľvek inými neprípustnými spôsobmi spracúvania (ust. § 19 ods. 1 zákona o ochrane osobných údajov). Na dosiahnutie tohto účelu je povinný prijať primerané technické, organizačné a personálne opatrenia, ktoré by mali zodpovedať spôsobu spracúvania osobných údajov.

Mgr. Martina Kovalčíková

Použitá literatúra:
•Vzor registratúrneho plánu pre podnikateľské subjekty (http://www.minv.sk/swift data/source/verejna sprava/saba psa/vzory/RPI pre podniky.pdf)


(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 11/2017)

 

 
 
P6 AKTUAL
250/2017 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2018 až 2020
251/2017 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ochranné pásma prírodného liečivého zdroja v Červenom Kláštore a druhy zakázaných činností v ochranných pásmach prírodného liečivého zdroja v Červenom Kláštore
252/2017 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. S05498-OL-2017 z 9. októbra 2017
253/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dvojročnej dohody o spolupráci medzi Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Regionálnym úradom Svetovej zdravotníckej organizácie pre Európu na roky 2018 – 2019
254/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
255/2017 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí
256/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
257/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
258/2017 Oznámenie Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z októbra 2017 č. 46878/2017-110, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 15. júna 1998 č. 1618/1998-60, ktorým sa vydáva Kancelársky poriadok pre súdnych exekútorov
259/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohovoru Rady Európy o filmovej koprodukcii (revidovaný).

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
November 2017
8. 11. - streda Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2017 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2017
15. 11. - streda Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 11. - pondelok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2017 49 790 €
27. 10. – pondelok DPH podanie súhrnného výkazu k DPH za október 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie kontrolného výkazu k DPH za október 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za október 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za október 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2017
30. 11. – štvrtok Daň z príjmov splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za október 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za október 2017
Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €
Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v októbri 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2017
do 3 dní Poistné oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2017
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2017 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 8 dní Poistné prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
Daň z motorových vozidiel podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

 
 


15 TIPOV, AKO MOTIVOVAŤ ZAMESTNANCOV INAK, AKO PENIAZMI

 
PONÚKAME VÁM NIEKOĽKO TIPOV, AKO NA TO, tipov, ktoré odporúčajú samotní podnikatelia:
1. Podporujte tímovú prácu. Namiesto modelu, že za každý projekt, za každú aktivitu, je zodpovedný len jeden človek, pokúste sa vtiahnuť do činnosti všetkých, rozdeľte úlohy a rozložte zodpovednosť na viacerých pracovníkov. Každý potom môže priniesť svoje nápady, môže byť motivovaný k lepším výkonom.
2. Namiesto príkazov návrhy. Máte vy sami radi, ak vám niekto niečo prikazuje? Skúste sa so svojimi ľuďmi rozprávať v duchu navrhovania postupov a riešení. Namiesto „chcem, aby si to urobil takto!“ sa ich skúste spýtať: „Myslíš, že by sa to dalo urobiť takto?“. Pre ľudí je vždy príjemné, ak môžu do riešení aktívne vstupovať.
3. Nech z vás vyžaruje pozitívna energia. Toto nie je vždy jednoduché. Pokiaľ vás vaši pracovníci vidia v dobrej nálade, s pozitívnymi myšlienkami, pôsobí to lepšie aj na nich. Kultúra je dôležitá a je na vás, či na pracovisko prinášate kultúru smutnej, či nahnevanej tváre, alebo kultúru úsmevu a dobrej nálady.
4. Buďte transparentný. Buďte k svojim pracovníkom otvorený, hovorte s nimi o tom, čo sa deje. Či už pozitívne alebo negatívne. Oni potom nebudú prekvapení, ak budú mať možnosť s vami otvorene diskutovať, klásť otázky a prípadne prinášať návrhy.
5. Ľudí chváľte, oceňujte. Také jednoduché a zadarmo! Všímajte si postupné zlepšovanie svojich ľudí a oceňte ich aj za drobné úspechy. Neberte všetko ako samozrejmosť. Oceňte ľudí v súkromnom rozhovore, ale aj verejne. Budete tak motivovať aj ostatných pracovníkov.
6. Ak je potrebné vyjadriť nespokojnosť, zvoľte vhodný spôsob. Nikto z nás nepočúva rád, že niečo spravil zle, neskoro, nevhodne.... Ak je vašim cieľom motivácia ľudí, neskritizujte, čo všetko urobili zle, ale urobte to nepriamo. Povzbuďte ich, aby sa poučili z vlastných chýb, vedeli si ich priznať a napraviť.
7. Prejavte skutočný záujem o kariéru vášho pracovníka. Pre zamestnanca to znamená veľa, že sa jeho nadriadený zaujíma o jeho ďalší pracovný život a kam smeruje jeho kariéra.
8. Zaujímajte sa o súkromie pracovníkov. Zaujímajte sa, ako sa vašim ľudí darí zladiť pracovné povinnosti a rodinný život. Niekedy zamestnanci ocenia, ak im viete poskytnúť istú flexibilitu v práci, v pracovnom čase, v homeoffice ... Ak to nie je z vášho pohľadu príliš časté, majte pochopenie pre rodinné záležitosti vašich pracovníkov, ako návštevy lekára, prázdniny detí a podobne.
9. Počúvajte a robte to naozaj starostlivo. Počúvajte nápady vašich pracovníkov na posuny v riešení pracovných problémov, počúvajte ich problémy, záujmy, frustrácie, ich rodinné starosti ... Nehovorte, že majú svoje problémy odkladať doma. Nutne ich v práci ovplyvňujú. Počúvanie je integrálnou súčasťou každej práce. Ľudia ocenia, ak sú vypočutí.
10. Venujte pracovníkom individuálny čas. Či to bude obed alebo raňajky mimo pracoviska, je na vás. Je to veľmi jednoduchý spôsob ako prejaviť zamestnancovi záujem o jeho prácu a celkovú spokojnosť. Ideálnou formou sú individuálne stretnutia v pravidelných intervaloch, kedy dáte zamestnancovi priestor diskutovať alebo riešiť s vami veci, pri ktorých potrebuje vašu radu, názor alebo len vypočutie.
11. Zistite, čo vašich pracovníkov baví. Pýtajte sa ich, čo majú a čo nemajú v práci radi. Možno zistíte, že to, čo neskutočne otravuje jedného z tímu, veľmi rád urobí niekto iný. Tým sa vyhnete demotivácii neobľúbenou činnosťou.
12. Organizujte mimopracovné akcie a aktivity. Posedenia, teambuildingy, spoločné akcie pre rodiny pracovníkov – to všetko je veľmi nápomocné k utuženiu pracovného tímu. Pripravte napr. športový deň, výlet do blízkeho okolia, zapojte pracovníkov do firemného dobrovoľníctva. To všetko napomáha k tomu, aby získavali pocit spolupatričnosti.
13. Objasnite pracovníkom účel. Ak pracovníkom objasníte účel, pre ktorý je potrebné niečo robiť, je pravdepodobné, že sa zvýši ich motivácia. Lepšie pochopia víziu a sú schopní lepších výkonov.
14. Zdieľajte odmeny, ale aj neúspechy. Keď sa vašej firme darí, tešte sa a oslavujte! So všetkými. Je to ideálny priestor na to, aby ste zamestnancom prejavili vďaku za dosiahnuté úspechy. Zdieľajte ale aj neúspechy.
15. Dajte pracovníkom najavo, že im veríte. Dajte ľuďom najavo, že veríte tomu, že urobia svoju prácu najlepšie, ako vedia. A málokedy vás potom sklamú.

Mgr. Mária Kopčíková

Použitá literatúra:
• BĚLOHLÁVEK, F.: Desatero manažera. Praha: Computer Press, 2005; • DONNELLY, J.- GIBSON, J.- IVANCEVICH, J.: Management. Praha: Grada Publishing, 1997; •MISKELL, J. – MISKELL, V.: Pracovní motivace. Praha: Grada, 1996.


 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 4/2018 (X/2017)
  • Živnostenský zákonúplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11/2017 (IX/2017)
  • Vybrané problémy podávania prehľaduIng. Ivana Valterová
  • Obmedzenie zárobkovej činnosti pri skončení prac. pomeru - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11/2017 (X/2017)
  • Využívanie osobného automobilu na podnikanieIng. Jarmila Strählová
  • Vstupná cena majetkuIng. Ivana Valterová

1 000 riešení, č. 11/2017 (X/2017)
  • Živnostenský zákon
  • Verejná správa
  • Pracovnoprávne vzťahy

PRIPRAVUJEME

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 12/2017 (XI/2017)
  • Pracovný úraz
  • Nelegálna práca

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 12/2017 (XI/2017)
  • Peňažný denník
  • Licenčné poplatky

1 000 riešení, č. 12/2017 (XI/2017)
  • Daňová optimalizácia
  • Dane v praxi
  • Účtovníctvo

MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá
zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚdlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Ochrana osobných údajov
Údaje týkajúce sa každej fyzickej osoby sa nazývajú osobné údaje. Osobné údaje možno spracovávať len zákonným spôsobom, aby nedošlo k porušeniu základných ľudských práv. Ako správne spracovávať osobné údaje? Je potrebný súhlas fyzickej osoby? Ponúkame balíček publikácií, ktorý je určený všetkým, fyzickým a právnickým osobám.

Zákon o ochrane osobných údajovúplné znenie zákona
Zákony IIB/2017 (A5, 528 str.)


Nariadenie o ochrane osobných údajovznenie nariadenia
mesačník Poradca 5/2018 (A5, 300 str.)


Ochrana osobných údajovpríspevok
mesačník PaM 11/2017 (A4, 80 str.)


BALÍČEK Ochrana osobných údajov obsahuje:
Zákony IIB + Poradca 5/2018 + PaM 11/2017

Cena balíčka je 16,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 11,30 €. Ušetríte 5 €.


Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


SK Obchodný zákonník II.
Cieľom novely je zabrániť nepoctivým fúziám obchodných spoločností a to posilnením zodpovednosti štatutárnych orgánov aj spoločníkov. Zmena v zákone zabráni zlúčeniam s cieľom vyhnúť sa riadnemu plneniu povinností, či už pri likvidácii spoločností alebo ich úpadku. Aké iné zmeny novela zákona priniesla? Všetkým podnikateľom, štatutárnym orgánom, spoločníkom, ponúkame publikácie za výhodnú cenu.

Obchodujeme bez chýb, pokút a penále
monotematika (A5, 360 str.)


Obchodný zákonník - príspevok
monotematika Poradca 5/2018(A5, 296 str.)


Obchodný zákonník - úplné znenie zákona
Aktualizácia II/6 (A5, 120 str.)


BALÍČEK Podávanie prehľadov na DÚ obsahuje:
Obchodujeme bez chýb, pokút a penále + Aktualizacia II/6 + Poradca 5/2018

Cena balíčka je 12,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 8,70 €.
Ušetríte 3,60 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page