P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 17/2009 |
2. 7. 2009 |
|
Vážení čitatelia! Ako sme avizovali v predchádzajúcich em@ilových novinách Téma novín a odpovede na otázky od odborníkov sú venované Účtovným súvzťažnostiam. V rubrikách Mimoriadna téma a Pokuty, sankcie, penále I. prichádzame s aktuálnymi informáciami, ktoré sa týkajú dovoleniek. Nakoľko je v tomto období zvýšená premávka na cestách, prinášame aj Pokuty, sankcie, penále II., aby sme v týchto novinách uverejnili záverečnú časť sadzobníka pokút k cestnej premávke. Múdri nám napovedia ako mať úspech, ktorý vám prajem do ďalších pracovných aj oddychových dní. Denisa Orlická
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
||
ZRIAĎOVACIE NÁKLADY - ÚČTOVANIE OD 1. 3. 2009 Zákonom č. 61/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, došlo k zmene v § 28 ods. 4 zákona o účtovníctve, podľa ktorého od 1. 3. 2009 sa zriaďovacie náklady nemôžu aktivovať ako dlhodobý nehmotný majetok, to zn., že zriaďovacie náklady sa už nebudú účtovať ako dlhodobý nehmotný majetok. Na zmenu zákona reagujú aj postupy účtovania v podvojnom účtovníctve (zmena v § 37 - Účtovanie dlhodobého nehmotného majetku), ktorá je zverejnená v Opatrení MF SR č. č. MF/10531/2009-74, ktorým sa mení a dopĺňa Opatrenie MF SR č. 23054/2002- 92, ktorým sa ustanovilipostupy účtovania a rámcová účtová osnova pre podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve. Opatrenie nadobudlo účinnosť 20. 3. 2009 a je zverejnené vo FS 5/2009. ÚČTOVANIE ZRIAĎOVACÍCH NÁKLADOV pred a po zmene zákona o účtovníctve a postupov účtovania pre podnikateľov Do 31. 12. 2008 sa zriaďovacie náklady účtovali na účte 011 - Zriaďovacie náklady, v prípade, že ich ocenenie bolo vyššie ako 50 000 Sk, alebo ich ocenenie bolo rovné alebo menej ako 50 000 Sk, ale účtovná jednotka sa rozhodla, že ich bude považovať za dlhodobý nehmotný majetok (aktivácia prostredníctvom účtu 623 - Aktivácia dlhodobého nehmotného majetku: 041/623). Ak ich ocenenie nepresiahlo sumu pre zaradenie do dlhodobého majetku a účtovná jednotka sa rozhodla, že ich nebude považovať za dlhodobý nehmotný majetok, zostali zaúčtované na príslušných nákladových účtoch, ktorých sa týkali. Od 1. 1. 2009 do 20. 3. 2009 sa zriaďovacie náklady účtovali tiež na účte 011 - Zriaďovacie náklady a to v prípade, že ich ocenenie bolo vyššie ako 1 660 €, alebo ich ocenenie bolo rovné alebo menej ako 1 660 €, ale účtovná jednotka sa rozhodla, že ich bude považovať za dlhodobý nehmotný majetok (aktivácia prostredníctvom účtu 623 - Aktivácia dlhodobého nehmotného majetku: 041/623). Ak ich ocenenie nepresiahlo sumu pre zaradenie do dlhodobého majetku a účtovná jednotka sa rozhodla, že ich nebude považovať za dlhodobý nehmotný majetok, zostali zaúčtované na príslušných nákladových účtoch, ktorých sa týkali. Od 20. 3. 2009 sa podľa novely postupov účtovania zriaďovacie náklady nepovažujú za dlhodobý nehmotný majetok, preto sa ustanovenie o účtovaní zriaďovacích nákladov ako o dlhodobom nehmotnom majetku z § 37 ods. 1 a 2 postupov účtovania vypúšťajú. (Ing. Ivana Hudecová - DUO 6/2009)
ÚČTOVNÉ SÚVZŤAŽNOSTI ÚČTOVÁ TRIEDA 0 - DLHODOBÝ MAJETOK Nové ocenenie dlhodobého nehmotného a dlhodobého hmotného majetku Účtovné predpisy pre zaradenie majetku do dlhodobého majetku alebo do krátkodobého majetku stanovujú ročnú lehotu použiteľnosti. Hranicu ocenenia preberajú zo zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len "ZDP"). Do doby zavedenia eura bola hranica pre dlhodobý hmotný majetok vo výške 30 000 Sk, pre dlhodobý nehmotný majetok vo výške 50 000 Sk a pre technické zhodnotenie vo výške 30 000 Sk. K 1. 1. 2009 pri otvorení účtovných kníh v eurách boli účtovné jednotky povinné ocenenie majetku v účtovníctve prepočítať konverzným kurzom a po zaokrúhlení podľa § 20 vyhlášky MF SR č. 75/2008 Z. z. (matematicky na dve desatinné miesta) zaúčtovať na príslušné účty dlhodobého majetku. Tak sa do roku 2009 preniesli hodnoty ocenenia majetku zaúčtovaného podľa predpisov platných do konca roku 2008. Od 1. 1. 2009 zákonom č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menil zákon o účtovníctve aj zákon o dani z príjmov, sa stanovila hranica pre dlhodobý hmotný majetok vo výške 996 €, pre dlhodobý nehmotný majetok vo výške 1 660 € (§ 22 ZDP). Od 1. 3. 2009 zákonom č. 60/2009 Z. z. došlo k ďalšej zmene ZDP, na základe ktorého sa zvýšili sumy pre dlhodobý hmotný majetok z 996 € na 1 700 €, pre dlhodobý nehmotný majetok z 1 660 € na 2 400 € a pre technické zhodnotenie z 996 € na 1 700 €. Tým, že sa zvýšili hranice pre povinné zaradenie obstarávaného majetku do dlhodobého majetku na príslušné účty účtovej triedy 0 - Dlhodobý majetok, pomerne veľké množstvo majetku, či už dlhodobého nehmotného alebo hmotného, budú môcť účtovné jednotky účtovať priamo do "spotreby". Nové ocenenie platí až pri obstarávaní nového majetku po 1. 3. 2009. Majetok obstaraný do tejto lehoty sa v PÚ postupne doodpisuje. ÚČTOVÁ TRIEDA 1 - ZÁSOBY Podľa § 17 postupov účtovania zásoby sú súčasťou krátkodobého majetku účtovnej jednotky, ktorý sa člení na:
ÚČTOVÁ TRIEDA 2 - FINANČNÉ ÚČTY Ako už z názvu účtovej triedy vyplýva, bude sa v nej účtovať najmä o finančných prostriedkoch (peniaze v hotovosti, peňažné prostriedky uložené v bankách, ekvivalenty peňažných hotovostí) a o krátkodobom finančnom majetku. Charakteristickou črtou finančného majetku, ktorý sa účtuje v účtovej triede 2, je jeho likvidnosť, bezprostredná obchodovateľnosť, u ktorého predpokladaná držba alebo dohodnutá doba splatnosti je najviac 1 rok. ÚČTOVÁ TRIEDA 3 - ZÚČTOVACIE VZŤAHY Vzťahy účtovnej jednotky k vonkajšiemu okoliu a vo vnútri účtovnej jednotky, ktoré sú predmetom účtovníctva, sa nazývajú zúčtovacie vzťahy. Metodickým prostriedkom na zabezpečenie účtovného zobrazenia prevažnej väčšiny zúčtovacích vzťahov účtovnej jednotky sú účty účtovej triedy 3 - Zúčtovacie vzťahy. Predstaviteľmi zúčtovacích vzťahov sú pohľadávky a záväzky. ÚČTOVÁ TRIEDA 4 - KAPITÁLOVÉ ÚČTY A DLHODOBÉ ZÁVÄZKY Majetok, ktorý účtovná jednotka potrebuje na svoju činnosť, získava z vlastných a cudzích zdrojov. Vlastné zdroje majetku sa v účtovníctve podnikateľskej účtovnej jednotky označujú ako vlastné imanie. Zákon o účtovníctve a ani postupy účtovania tento pojem nedefinujú priamo, ale nepriamo, ako rozdiel majetku a záväzkov. Vlastné imanie účtovnej jednotky tvorí základné imanie, kapitálové fondy a fondy tvorené zo zisku, prevedené výsledky hospodárenia minulých rokov a výsledok hospodárenia bežného účtovného obdobia. Vlastné imanie v každej účtovnej jednotke má určitú štruktúru, ktorá vyplýva predovšetkým z právnej formy účtovnej jednotky. Člení sa na 2 časti:
ÚČTOVÁ TRIEDA 5 - NÁKLADY Zásady pre účtovanie nákladov a pre ich časové rozlišovanie
Podľa § 3 ods. 2 zákona o účtovníctve náklady účtuje účtovná jednotka v tom účtovnom období v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo deň vyrovnania iným spôsobom. Nákladom podľa § 2 ods. 4 písm. e) zákona o účtovníctve sa rozumie zníženie ekonomických úžitkov účtovnej jednotky v účtovnom období, ktoré sa dá spoľahlivo oceniť; ekonomickým úžitkom je možnosť priamo alebo nepriamo prispieť k toku peňažných prostriedkov a ekvivalentov peňažných prostriedkov [§ 4 ods. 2 písm. d) zákona o účtovníctve]. Náhrady vynaložených nákladov predchádzajúcich účtovných období sa účtujú do výnosov bežného účtovného obdobia.
Náklady sa účtujú na príslušných účtoch nákladových druhov časovo rozlíšené, s výnimkou nákladových druhov, ktoré tvoria komplexné náklady budúcich období. Vznik komplexných nákladov budúcich období sa po prvotnom zaúčtovaní na príslušných nákladových druhoch v účtovej triede 5 účtuje v prospech účtu 655 a na ťarchu účtu 382 a ich zúčtovanie v prospech účtu 382 a na ťarchu účtu 555. Na účty časového rozlíšenia sa vzťahuje dokladová inventúra a pri inventarizácii sa posudzuje ich výška a odôvodnenosť existencie časového rozlíšenia. ÚČTOVÁ TRIEDA 6 - VÝNOSY Zásady pre účtovanie výnosov a pre ich časové rozlišovanie
Podľa § 3 ods. 2 zákona o účtovníctve výnosy účtuje účtovná jednotka v tom účtovnom období, v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo deň vyrovnania iným spôsobom. Výnosom podľa § 2 ods. 4 písm. c) zákona o účtovníctve sa rozumie zvýšenie ekonomických úžitkov účtovnej jednotky v účtovnom období, ktoré sa dá spoľahlivo oceniť; ekonomickým úžitkom je možnosť priamo alebo nepriamo prispieť k toku peňažných prostriedkov a ekvivalentov peňažných prostriedkov. Podľa § 5 sa výnosy účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Opravy nevýznamných výnosov minulých účtovných období sa účtujú ako účtovné prípady bežného účtovného obdobia na príslušných účtoch výnosov z hospodárskej činnosti. Náhrady vynaložených nákladov predchádzajúcich účtovných období sa účtujú do výnosov bežného účtovného obdobia.
Výnosy sa účtujú na príslušných účtoch výnosových položiek časovo rozlíšené. Na účty časového rozlíšenia sa vzťahuje dokladová inventúra a pri inventarizácii sa posudzuje ich výška a odôvodnenosť existencie časového rozlíšenia. Viac sa dočítate o účtovaní v týchto účtovných triedach v časopise Dane, účtovníctvo - vzory a príklady (DÚVaP) od autoriek Ing. Jany Bielenej a Ing. Ivany Hudecovej, ktoré si môžete objednať na tel. č. 041 565 2983. OPRAVY CHÝB MINULÝCH ÚČTOVNÝCH OBDOBÍ V PODVOJNOM ÚČTOVNÍCTVE - ROK 2009 VŠEOBECNÉ USTANOVENIA PRE SPRÁVNE VEDENIE ÚČTOVNÍCTVA Časová a vecná súvislosť účtovných prípadov Podľa § 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, účtovná jednotka účtuje a vykazuje účtovné prípady v účtovnom období, s ktorým časovo a vecne súvisia. Ak túto zásadu nemožno dodržať, účtovná jednotka ich zaúčtuje a vykáže v období, keď sa tieto skutočnosti zistili. Účtovným obdobím môže by kalendárny rok alebo hospodársky rok. Kalendárny rok je obdobie od 1. 1. do 31. 12. bežného roka. Uplatni ho môže každá účtovná jednotka. Hospodársky rok je obdobie nepretržite po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov, ktoré nie je zhodné s kalendárnym rokom. Účtovné obdobie, ktoré je hospodárskym rokom, uplatní účtovná jednotka písomným oznámením miestne príslušnému daňovému úradu:
Podla § 7 zákona o účtovníctve, účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Zobrazenie v účtovnej závierke je verné, ak obsah položiek účtovnej závierky zodpovedá skutočnosti a je v súlade s ustanovenými účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Zobrazenie v účtovnej závierke je pravdivé, ak sú pri ňom použité účtovné zásady a účtovné metódy, ktoré vedú k dosiahnutiu verného zobrazenia skutočností v účtovnej závierke. Podmienky pre správne vedenie účtovníctva Podľa § 8 zákona o účtovníctve, účtovníctvo účtovnej jednotky je:
(Ing. Ivana Hudecová - Poradca 10/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VÝMENA OKIEN, MAĽOVANIE KANCELÁRIÍ, VÝMENA PODLAHY Účtovná jednotka má v majetku budovu, na ktorej vymieňa všetky okná (drevené za plastové), maľuje kancelárie a a namiesto pôvodného linolea dáva novú drevenú podlahu. Okná nemenia svoj pôvodný tvar. Ide o opravu alebo o technické zhodnotenie, najmä čo sa týka výmeny podlahy? Za opravu možno uznať výmenu drevených okien za plastové v prípade, že bude dodržaný pôvodný rozmer okien, to zn., že účtovná jednotka uvedie budovu do predchádzajúceho stavu s použitím iného než pôvodného materiálu. Maľovanie kancelárií je oprava, alebo lepšie povedané udržiavanie majetku. V prípade výmeny podlahy ide tiež o opravu, pretože majetok sa uvedie do predchádzajúceho stavu s použitím iných než pôvodných materiálov. Ak účtovná jednotka výmenu okien, maľovanie kancelárií a výmenu podlahy vykoná dodávateľským spôsobom, dodávateľskú faktúru zaúčtuje do nákladov na účet 511 - Opravy a udržiavanie (MD 511 / D 321). NEPEŇAŽNÉ PLNENIE Účtovná jednotka za určité množstvo odobratého tovaru (lieky) dostala od svojho dodávateľa fotoaparát v hodnote 680 €. Ide aj v tomto prípade o zľavu z ceny a akým spôsobom sa zaúčtuje? Od 1. 1. 2006 sa za zľavu z ceny nepovažuje nepeňažné plnenie vo forme iného druhu ako je prijatý tovar, výrobok alebo služba. To zn., že nepôjde o zľavu z ceny, ale o nepeňažný príjem iného druhu majetku ako je nadobúdaná zásoba. Toto naturálne plnenie sa účtuje podľa vecného obsahu. Ak účtovná jednotka obdrží "ako zľavu" fotoaparát, môže ho zaúčtovať dvoma spôsobmi v prípade, že jeho ocenenie je rovné alebo nepresiahne sumu 1 700 €. Môže o ňom účtovať ako o majetku v účtovej triede 0 - Dlhodobý majetok alebo ako o zásobách v účtovej triede 1 - Zásoby. Ak by suma fotoaparátu presiahla 1 700 €, musí o ňom účtovať ako o dlhodobom hmotnom majetku.
PREKRAČUJÚCA SPOTREBA PHL Spoločnosť má v majetku zahrnutý osobný automobil Škoda Fabia. Podľa technického preukazu je spotreba automobilu určená nasledovne:
Akú spotrebu spoločnosť zahrnie do daňových výdavkov? Do daňových výdavkov zahrnie spoločnosť za spotrebované pohonné látky pri tejto služobnej ceste nasledovnú sumu (pre zjednodušenie nepočítame s počiatočným stavom pohonných látok v nádrži): Počet stoviek najazdených km 1 860 km: 100 = 18,6 Dosiahnutá priemerná spotreba 146,40 l: 18,6 = 7,87 l/100 km. Pretože v technickom preukaze je uvedená kombinovaná spotreba, ktorú možno uplatniť pri tejto pracovnej ceste, spoločnosť vylúči z daňových nákladov sumu za spotrebované pohonné látky presahujúcu spotrebu podľa technického preukazu, a to nasledovným spôsobom: Pohonné látky, ktoré boli spotrebované pri dosiahnutí spotreby podľa technického preukazu 18,6 x 7,2 = 133,92 Množstvo l nadspotreby 146,40 - 133,92 = 12,48 Daňovo neuznaná výška výdavkov na spotrebované pohonné látky 12,48 x 1,077 = 13,44 € (Odpovedali Ing. Jana Bielená, Ing. Ivana Hudecová - DÚVaP 7-8/2009)
OPRAVA CHYBY ZISTENEJ V BEŽNOM ÚČTOVNOM OBDOBÍÚčtovná jednotka v bežnom účtovnom období roka 2009 zaúčtovala technické zhodnotenie budovy ako jej opravu do nákladov na účet 511 - Oprava a udržiavanie. Na chybu prišla pri zostavovaní účtovnej závierky za účtovné obdobie roka 2009. Akým spôsobom vykoná opravu tejto chyby? Účtovná jednotka opravu účtovníctva vykoná v bežnom účtovnom období. O vykonané technické zhodnotenie budovy sa zvyšuje obstarávacia cena budovy v prípade, ak cena technického zhodnotenia budovy je vyššia ako 1 700 € . V tomto prípade sa oprava technického zhodnotenia pôvodne zaúčtovaného ako oprava majetku vykoná nasledovne:
(Odpovedala Ing. Ivana Hudecová - Poradca 10/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ČERPANIE DOVOLENKY PODĽA PLÁNU URČENÉHO ZAMESTNÁVATEĽOM PRÁVNA ÚPRAVA ČERPANIA DOVOLENIEK je upravená v § 111 a nasl. Zákonníka práce. V § 113 určuje, kedy môže zamestnávateľ svojmu zamestnancovi určiť čerpanie dovolenky, aj keď doposiaľ nesplnil zákonné podmienky na vznik nároku na dovolenku, ale predpokladá sa, že ich splní do konca kalendárneho roku resp. do skončenia trvania samotného pracovného pomeru. ZP upravuje 3 prípady, kedy je zamestnávateľ povinný umožniť zamestnancovi čerpanie dovolenky najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho roka. Ide o prípady, keď si zamestnanec nemôže dovolenku vyčerpať: z naliehavých prevádzkových dôvodov, alebo preto, že mu zamestnávateľ neurčil jej nástup. Tretím dôvodom sú prekážky v práci. Zamestnancom, ktorí si nemohli svoju dovolenku vyčerpať, lebo čerpali rodičovskú dovolenku, má zamestnávateľ povinnosť poskytnúť nevyčerpanú dovolenku po skončení rodičovskej dovolenky. PLÁN ČERPANIA DOVOLENKY - podľa § 111 ZP, čerpanie dovolenky určuje zamestnávateľ po prerokovaní so zamestnancom podľa plánu dovoleniek určeného s predchádzajúcim súhlasom zástupcov zamestnancov tak, aby si zamestnanec mohol dovolenku vyčerpať spravidla vcelku a do konca kalendárneho roka. Pri určovaní dovolenky je potrebné prihliadať na úlohy zamestnávateľa a na oprávnené záujmy zamestnanca. Termín musí teda vyhovovať obom zmluvným stranám. Pokiaľ zamestnávateľ nemá plán čerpania dovoleniek, môže určiť termíny jej čerpania, tieto termíny je však povinný oznámiť zamestnancom najneskôr 14 dní pred nástupom na dovolenku. Táto lehota môže byť skrátená len so súhlasom zamestnanca. V prípade, že zamestnanec čerpá dovolenku v niekoľkých častiach, aspoň jedna z tých častí má trvať najmenej dva týždne, pokiaľ sa zamestnávateľ so svojim zamestnancom nedohodne inak. Zamestnávateľ je povinný určiť zamestnancovi čerpanie aspoň štyroch týždňov dovolenky v kalendárnom roku, ak má na ne nárok, a ak určeniu čerpania dovolenky nebránia prekážky v práci na strane zamestnanca. Zamestnávateľ nesmie určiť čerpanie dovolenky na obdobie, keď je zamestnanec uznaný za práceneschopného pre chorobu či úraz. Rovnako je to aj s tými, ktorí čerpajú materskú či rodičovskú dovolenku. Počas ostatných prekážok v práci na strane zamestnanca môže zamestnávateľ určiť zamestnancovi čerpanie dovolenky len na jeho žiadosť. (JUDr. Jozef Jaško - PaM 7-8/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NÁHRADA MZDY ZA DOVOLENKU - NEPLATNE SKONČENÝ PP NAJVYŠŠ Í SÚD SR sa zaoberal otázkou priznania náhrady mzdy za nevyčerpanú dovolenku (sp.zn. 3 Cdo 6/2008). Okresný súd rozsudkom uložil odporkyni, zamestnávateľovi, povinnosť zaplatiť navrhovateľovi do 15 dní náhradu mzdy za nevyčerpanú dovolenku za rok:
KRAJSKÝ SÚD ROZSUDOK OKRESNÉHO SÚDU ZMENIL tak, že návrh v celom rozsahu zamietol. Vychádzal z toho, že v konaní o neplatnosť rozviazania pracovného pomeru vedenom na okresnom súde bol navrhovateľ úspešný, rozsudkom bola určená za neplatnú výpoveď zamestnávateľa podľa § 46 ods. 1 písm. e) ZP. Navrhovateľ potom od 11. októbra 2000 do 31. januára 2001 znovu u odporkyne pracoval. Keďže odporkyňa mu v období od 1. decembra 1997 do 31. decembra 2000 neurčila nástup dovolenky, žiadal priznať náhradu mzdy za nevyčerpanú dovolenku za obdobie od 1. decembra 1997 do 25. septembra 2000. Odvolací súd nepovažoval návrh za opodstatnený. Pre zistenie splnenia nároku na dovolenku za kalendárny rok je rozhodujúce, kedy pracovný pomer vznikol, či trval po celý kalendárny rok a či zamestnanec v tomto roku odpracoval aspoň 60 dní. Do času požadovaného výkonu práce 60 dní sa započítavajú skutočne odpracované dni, pokiaľ v tom ktorom dni odpracoval prevažnú časť pracovného dňa a čas, ktorý síce zamestnanec neodpracoval, ale podľa zákona sa na účely vzniku nároku na dovolenku považuje za výkon práce. Podmienka odpracovania 60 dní v kalendárnom roku musí byť splnená v každom kalendárnom roku, a to bez zreteľa na to, či pracovný pomer trval aj v predchádzajúcich kalendárnych rokoch. Táto podmienka musela byť splnená najneskôr do konca kalendárneho roka, t.j. do 31. decembra príslušného roka vrátane. V danej veci je nepochybné, že navrhovateľ v roku 1998, 1999 a 2000 nesplnil zákonnú podmienku skutočného odpracovania aspoň 60 pracovných dní (§ 101 ZP), v roku 1997 túto splnil a náhrada za pomernú časť dovolenku mu bola vyplatená, to platí aj o pomernej časti dovolenky za rok 2000. Krajský súd mu však na rozdiel od súdu prvého stupňa do času požadovaného výkonu práce nezapočítal obdobie, počas ktorého navrhovateľ nepracoval u odporkyne vôbec z dôvodu prebiehajúceho pracovného sporu o určenie neplatnosti výpovede. Toto obdobie nie je možné považovať za čas neprítomnosti v práci pre prekážky na strane zamestnávateľa. Nároky pracovníka, s ktorým organizácia neplatne zrušila pracovný pomer, sú upravené v § 61 ZP, nárok na náhradu mzdy za nevyčerpanú dovolenku medzi nimi nie je. Keďže navrhovateľovi v uvedenom období nevznikol nárok na dovolenku v zmysle § 101 ZP, nevznikol mu ani nárok na náhradu mzdy za nevyčerpanú dovolenku (§ 110b ods. 2 ZP). Proti tomuto rozsudku podal dovolanie navrhovateľ z dôvodu, že rozsudok spočíva na nesprávnom právnom posúdení veci podľa § 241 ods. 2 písm. c) O.s.p. Poukázal na to, že na základe pokynu odporkyne počas celej doby trvania právneho sporu o neplatnosť výpovede sa zdržiaval doma. Dovolenku za obdobie od 1. decembra 1997 do 25. septembra 2000 nemohol čerpať, lebo zamestnávateľ mu neumožnil nástup na pracovisko a musel byť fakticky v stave pracovnej pohotovosti vo svojej domácnosti. Výlučne zavinením odporkyne nemohol riadne čerpať dovolenku na zotavenie, pretože mu odporkyňa neurčila nástup na dovolenku. Podľa jeho názoru závery krajského súdu, na ktorých založil rozsudok, sú v rozpore s doslovným znením ZP. Pokiaľ v rokoch 1997-2001 trval jeho pracovný pomer u odporkyne, vzniklo mu aj právo na čerpanie dovolenky. Aj pri náhrade ušlej mzdy z titulu neplatného rozviazania pracovného pomeru sa vychádzalo z predpokladu, že by pracoval, ak by neboli prekážky na strane zamestnávateľa. Pokiaľ sa má za to, že pracoval, lebo pracovný pomer trval a odporkyňa mu len neumožnila vstup na pracovisko, vznikajú mu všetky nároky vyplývajúce z trvania pracovného pomeru. Bolo by aj v rozpore s dobrými mravmi, keby mal byť materiálne poškodený nezákonným konaním zamestnávateľa, ktorý mu svojvoľne a z nezákonných dôvodov neumožnil výkon pracovných povinností. Žiadal preto napadnutý rozsudok krajského súdu zrušiť a vec mu vrátiť na ďalšie konanie. Odporkyňa vo vyjadrení navrhla dovolanie zamietnuť, pretože rozsudok krajského súdu je správny. Poukázala na to, že po právoplatnom určení neplatnosti predmetnej výpovede vyplatila navrhovateľovi z titulu neplatného rozviazania pracovného pomeru za obdobie od 1. decembra 1997 do 25. septembra 2000 náhradu mzdy. Zdôraznila, že pre vznik nároku na dovolenku sa okrem nepretržitého trvania pracovného pomeru vyžaduje v zmysle § 101 ods. 1 ZP aj ďalšia podmienka, a to skutočný výkon práce. Navrhovateľ ale od decembra 1997, v rokoch 1998, 1999 a od januára 2000 až 25. septembra 2000 nepracoval. V dôsledku toho podmienku skutočného výkonu práce aspoň 60 dní v kalendárnom roku nesplnil za roky 1998, 1999 a rok 2000. Nevznikol mu preto ani nárok na dovolenku a na náhradu mzdy za nevyčerpanú dovolenku. Nariadenie vlády č. 223/1988 Zb., ktorým sa vykonáva ZP v ust. § 55 ods. 2 taxatívne uvádza náhradné doby, ktoré sa považujú za výkon práce pre účely dovolenky. Prekážky v práci zamestnanca z dôvodu neplatného rozviazania pracovného pomeru sa ale nepovažujú za výkon práce pre účely dovolenky. Prejednávanú vec bolo aj v súčasnosti potrebné posudzovať podľa právnych predpisov účinných v dobe, za ktorú navrhovateľ požaduje náhradu mzdy za nevyčerpanú dovolenku, teda podľa zákona č. 65/1965 Zb. Zákonníka práce v znení účinnom do 31. marca 2002. Odporkyňa rozviazala pracovný pomer s navrhovateľom výpoveďou zo l7. Septembra 1997 [§ 46 ods. 1 písm. e) Zákonníka práce]. Na základe rozsudku okresného súdu v spojení s rozsudkom krajského súdu bola navrhovateľovi vyplatená náhrady mzdy v zmysle § 61 ods. 1 a 2 ZP za obdobie od 1. decembra 1997 do 25. septembra 2000. Po opätovnom nástupe navrhovateľa do práce mu odporkyňa doručila ďalšiu výpoveď [§ 46 ods. 1 písm. c) ZP], v zmysle ktorej mal pracovný pomer skončiť 31. januára 2001. Odporkyňa za rok 1997 nevyplatila navrhovateľovi náhradu mzdy za 2 dni nevyčerpanej dovolenky, za roky 1998 a 1999 mu nevyplatila žiadnu náhradu mzdy za dovolenku a za rok 2000 mu nevyplatila náhradu mzdy za 6 dní nevyčerpanej dovolenky. Ust. § 61 až § 64 ZP (zaradené v štvrtom oddiely pod názvom "Nároky z neplatného rozviazania pracovného pomeru") upravujú práva a povinnosti účastníkov pracovného pomeru v období pretrvávajúcej spornosti ich vzťahov v dôsledku rozviazania pracovného pomeru, ktoré urobil jeden z účastníkov pracovného pomeru a ktorého platnosť druhý účastník neuznáva. V tomto období panuje neistota, či pracovný pomer účastníkov skutočne skončil, alebo či bude pokračovať. Určením neplatnosti rozviazania pracovného pomeru súdnym rozhodnutím (ak trvá pracovný pomer účastníkov naďalej) sa stav neistoty odstraňuje a vzťahy účastníkov sa znovu riadia len pracovnou zmluvou a príslušnými pracovnoprávnymi predpismi. Uvedené ust. (§ 61 až § 64 ZP) majú povahu lex specialis, v dôsledku čoho sa na práva a povinnosti účastníkov pracovného pomeru v období, v ktorom sú ich vzťahy sporné v dôsledku rozviazania pracovného pomeru, neaplikujú všeobecné ust. ZP a iných pracovnoprávnych predpisov o prekážkach v práci. PRI NEPLATNOM ROZVIAZANÍ PRACOVNÉHO POMERU podľa § 61 ods. 1 ZP zamestnancovi patrí náhrada mzdy vo výške priemerného zárobku odo dňa, keď oznámil zamestnávateľovi, že trvá na ďalšom zamestnávaní, až do doby, kedy mu zamestnávateľ umožní pokračovať v práci, alebo kedy dôjde k platnému skončeniu pracovného pomeru najneskôr do právoplatnosti súdneho rozhodnutia, ktorým bola určená neplatnosť rozviazania pracovného pomeru. Táto špeciálna právna úprava vylučuje, aby pri neplatnom rozviazaní pracovného pomeru mohla byť za dobu, počas ktorej boli vzťahy medzi účastníkmi v dôsledku rozviazania pracovného pomeru sporné a počas ktorej zamestnávateľ neumožnil zamestnancovi konať prácu, priznaná náhrada mzdy z iného dôvodu. V uvedenom období zamestnancovi nepatrí nielen náhrada mzdy podľa § 130 ZP, ale ani náhrada mzdy za nevyčerpanú dovolenku podľa § 110b ods. 2 a 4 ZP, prípadne z iného dôvodu. So zreteľom na uvedené sa dovolací súd stotožňuje so záverom odvolacieho súdu, že navrhovateľovi nepatrí náhrada mzdy na nevyčerpanú dovolenku za obdobie od decembra 1997 až do 25. septembra 2000. Náhrada mzdy za dovolenku nemôže zamestnancovi patriť aj preto, že neodpracoval potrebný počet dní a neprideľovanie práce počas trvania sporu o určenie neplatnosti rozviazania pracovného pomeru nepredstavuje prekážku v práci, ktorá by sa inak pre účely dovolenky posudzovala ako výkon práce. DOVOLACÍ SÚD dodáva, že nepriznaním náhrady mzdy za dovolenku, na ktorú ani nemohol vzniknúť nárok v zmysle § 101 ZP nemôže byť poškodený zamestnanec, s ktorým bol neplatne rozviazaný pracovný pomer; ak mu v zmysle § 61 ods. 1 ZP patrí náhrada mzdy vo výške priemerného zárobku za celú dobu, počnúc dňom, v ktorom oznámil zamestnávateľovi, že trvá na ďalšom zamestnávaní, potom nie je žiadny dôvod na to, aby za rovnaké obdobie obdržal ďalšiu náhradu mzdy, napr. z dôvodu nevyčerpanej dovolenky. (JUDr. Jozef Jaško - PaM 7-8/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zákon o cestnej premávke - nová právna úprava SADZOBNÍK POKÚT ukladaných v blokovom konaní za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky - 4. časť ZÁKON O PRIESTUPKOCH č. 372/1990 Zb. v paragrafe § 22 "Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky" ustanovuje, že priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto:
Za porušenie je možná pokuta od 60 - 300 Eur a zákaz činnosti do 2 rokov. V blokovom konaní je možné uložiť pokutu do 150 Eur. Za porušenie je možná pokuta do 100 Eur. V blokovom konaní je možné uložiť pokutu do 60 Eur. (Ing. Marián Gogola, PhD. - VS 6/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O ÚSPECHU Úspech pri peniazoch zaručujú dve dôležité skutočnosti:
Učte sa, premýšľajte, snažte sa, pracujte a budete úspešný. Úspechy včerajška sú dnes už minulosťou. Ak nepodniknete niečo dnes, zajtra už môže byť neskoro. Úspech či neúspech závisí od čísel v účtovných výkazoch. Až ich interpretácia rozhodne o úspechu. Úspešný človek musí mať základnú vlastnosť - vytrvalosť. Úspech či neúspech závisí od vedenia a zamestnancov. Ak máte nekompetentných manažérov, nič vám nebudú platní dobrí zamestnanci. A naopak, so zlými zamestnancami nedokáže zázraky ani najlepší manažér. Úspešný je ten, kto naučí zamestnancov pozerať sa na problémy jeho vlastnými očami. Úspech sa nedá kopírovať. To, že niekto niečo urobil a vyšlo mu to, ešte neznamená, že ak to isté urobíte aj vy, budete mať takisto úspech. Úspech má ten, kto si všíma chyby, ktoré urobili druhí, aby sa ich mohol vyvarovať.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 86/2009 zo dňa 23. 06. 2009 245/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohovoru vypracovaného na základe článku K. 3 Zmluvy o 23. 06. 2009 Európskej únii o vzájomnej pomoci a spolupráci medzi colnými správami Príloha k čiastke 86 – k oznámeniu č. 245/2009 Z. z. Čiastka číslo 87/2009 zo dňa 26. 06. 2009 246/2009 Vyhláška Národnej banky Slovenska o spôsobe určenia hodnoty majetku v dôchodkovom fonde a doplnkovom dôchodkovom fonde a o zmene vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 217/2005 Z. z. o vlastných zdrojoch doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a o metódach a postupoch stanovenia hodnoty majetku v doplnkových dôchodkových fondoch v znení neskorších predpisov 247/2009 Opatrenie Štatistického úradu Slovenskej republiky o úprave dispozičných oprávnení správcu majetku štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Štatistického úradu Slovenskej republiky pri nakladaní s majetkom štátu 248/2009 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o spôsobe určenia hodnoty majetku v podielovom fonde 249/2009 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku peňažných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice 250/2009 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o slávnostných baníckych uniformách Čiastka číslo 88/2009 zo dňa 27. 06. 2009 251/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s pomocou poskytnutou Policajnému zboru 252/2009 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 253/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa 254/2009 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných obehových euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 20. výročia udalostí zo 17. novembra 1989 255/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky o vzájomnom uznávaní výsledkov laboratórnych skúšok poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov 256/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Opčného protokolu k Dohovoru o právach dieťaťa o účasti detí v ozbrojených konfliktoch Príloha k čiastke 88 – k oznámeniu č. 256/2009 Z. z. Čiastka číslo 89/2009 zo dňa 30. 06. 2009 263/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 262/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 261/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 260/2009 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003-OAP, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 259/2009 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii v znení vyhlášky č. 591/2005 Z. z. 258/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 257/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 90/2009 zo dňa 01. 07. 2009 264/2009 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podporných opatreniach v pôdohospodárstve Čiastka číslo 91/2009 zo dňa 01. 07. 2009 268/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Bosny a Hercegoviny o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností 267/2009 Vyhláška Národnej banky Slovenska o referenčnej hodnote konzervatívneho dôchodkového fondu a o zložení referenčnej hodnoty vyváženého dôchodkového fondu a rastového dôchodkového fondu 266/2009 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 265/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 92/2009 zo dňa 02. 07. 2009 270/2009 Vyhláška Národnej banky Slovenska o poskytovaní informácií o stave majetku v doplnkových dôchodkových fondoch 269/2009 Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 319/2008 Z. z. o uznávaní náhrady maturitnej skúšky z cudzieho jazyka Čiastka číslo 93/2009 zo dňa 02. 07. 2009 271/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzatvorení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Ukrajinou o podpore a vzájomnej ochrane investícií Príloha k čiastke 93 – k oznámeniu č. 271/2009 Z. z. (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Júl 2009
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOVOLENKOVÝ BALÍČEK - ZAMESTNÁVATEĽOM AJ ZAMESTNANCOM
Čas prázdnin so sebou prináša nielen výber dovoleniek, cestovanie za oddychom ale aj väčší pohyb na cestách. Na toto obdobie sme pre Vás pripravili aktuálne príspevky a zákon týkajúci sa dovoleniek a premávky na cestách. DOVOLENKOVÝ BALÍČEK Poradca 7/2009, PaM 7-8/2009, Zákon o cestnej premávke (zľava 50%)
ÚČTOVNÉ SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV Vraciame sa k problematike účtovných súvzťažností pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva. Publikácia, ktorá práve vychádza, obsahuje špecifiká jednotlivých účtových tried, skupín a postupov účtovania na konkrétnych prípadoch, s ktorými sa môže podnikateľ, živnostník, audítor, daňový poradca stretnúť pri vedení účtovníctva. BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV,.Účtovné súvzťažnosti pre podnikateľov, Zákon o účtovníctve - zadarmo, Postupy účtovania v PÚ - zadarmo
ODVODY POISTNÉHO OD 1. JÚLA 2009 Od 1. júla 2009 sa mení maximálna výška vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie, a to z dôvodu vyššieho všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok 2008, ktorý je 8 676,36 €. SZČO, ktoré (bez ohľadu na to, koľko mesiacov v roku 2008 podnikali) mali za rok 2008 podľa daňového priznania príjem bez odpočítania výdavkov vyšší ako 3 546,00 €, sú od 1. júla 2009 povinne nemocensky poistené a povinne dôchodkovo poistené. Naopak, tým SZČO, ktorých príjem alebo výnos za rok 2008 nepresiahol sumu 3 546,00 €, od 1. júla 2009 zanikne povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie. Preddavky na zdravotné poistenie SZČO od 1. júla 2009 platia podľa vymeriavacích základov uvedených v RZZP za rok 2008 a vypočítaných zo základu dane dosiahnutého v roku 2008. Inak v zdravotnom poistení nedochádza k 1. júlu 2009 k zmene maximálnych a minimálnych vymeriavacích základov. BALÍČEK ODVODY POISTNÉHO, Odvody poistného od 1. 7. 2009, mesačník DUO 7-8/2009, Zákon o sociálnom poistení k 1. 1. 2009 - zadarmo
Ak si predplatíte mesačník DÚVaP v cene 48,30 € na rok 2010 (12 čísel ekonomických a účtovných informácií), môžete sa zúčastniť pobytu v Jánošíkovom dvore v Zázrivej, kde polpenziu pre všetkých zúčastnených budete mať zadarmo!
Viac informácií získate na www.janosikovdvor.sk. Bližšie informácie o pobyte a predplatnom mesačníka DÚVaP na č.tel. 0905 862 376, kontaktná osoba: Z. Brezániová.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 13/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 9/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 7-8/2009
Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 7-8/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 7-8/2009
1 000 riešení - dvojmesačník, č. 4/2009
AKTUALIZÁCIE K ZBORNÍKOM ZÁKONY I. - VI. Aktualizácia č. I/5, 17. 6. 2009
Aktualizácia č. II/3, 16. 6. 2009
Aktualizácia č. III/3, 17. 6. 2009
Aktualizácia č. V/2, 17. 6. 2009
PRIPRAVUJEME Poradca 1/2010 (VIII/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále DUO č. 7-8/2009 (VI/2009)
Verejná správa - (VS) č. 9/2009 (VIII/2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 9/2009 (VIII/2009)
1000 riešení č. 5/2009 (IX/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2009 |