P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 16/2006 17. 11. 2006
|
Vážení čitatelia! Téma novín je venovaná odpisovaniu majetku hmotného a nehmotného. V článku sa dozviete odpovede na najčastejšie otázky, napr.: aké sú rozdiely medzi účtovnými a daňovými odpismi a aké sú termíny na začatie odpisovania HM a NM a pod. Nové nariadenie vlády SR o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie OOPP nadobudlo účinnosť 1. júla 2006. Hlavným cieľom novej právnej úpravy je vytvoriť základné podmienky na účinnú ochranu bezpečnosti a zdravia zamestnancov na pracovisku a zároveň prebrať smernicu Rady 89/656/EHS z 30. novembra 1989 o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na používanie osobných ochranných prostriedkov pracovníkmi na pracovisku v plnom rozsahu. Hlavné oblasti ktorých sa týkajú zmeny vyplyvajúce z prijetého nariadenia nájdete v rubrike Začíname podnikať. V rubrike Praktická komunikácia sa venujeme téme Motivácia zamestnancov na pracovisku, ktorá je pokračovaním rovnomenného príspevku uverejneného v Em@ilových novinách 15/2006. Dúfam že aj napriek jesennému smutnému počasiu si nájdete čas na naše noviny a prečítate si príspevky, ktoré Vám uľahčia riešenie pracovných problémov. Bc. Andrea Talpašová
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||||||||||||||
Definícia odpisovania (§ 22 ods. 1 ZDP) Zákon o dani z príjmov v § 22 ods. 1 definuje odpisovanie - ako postupné zahrnovanie hodnoty hmotného majetku a nehmotného majetku do daňových výdavkov. Okrem toho sa tu zdôrazňuje, že ide vždy len o ten majetok, ktorý je účtovaný v majetku daňovníka (v jednoduchom aj podvojnom účtovníctve) alebo je evidovaný v evidencii vedenej podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov u fyzickej osoby (podnikateľa). Majetok, o ktorom daňovník neúčtuje v majetku (nemá ho zaúčtovaný na príslušných majetkových účtoch) a majetok, ktorý daňovník neeviduje v evidencii hmotného majetku a nehmotného majetku podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, nemôže daňovník na účely daňové odpisovať, nakoľko nie sú splnené podmienky uvedené v tomto ustanovení. Odvolávka na účtovníctvo v tomto ustanovení súčasne znamená, že pre začatie odpisovania na účely daňové sa vyžaduje splnenie všetkých tých podmienok, ktoré sú požadované aj účtovnými predpismi, napr. zaúčtovanie na majetkových účtoch až po splnení podmienok kladených osobitnými predpismi tak, ako sa to uvádza v § 33 ods. 1 postupov účtovania pre podnikateľov. Postup výpočtu daňových odpisov z hmotného majetku a nehmotného majetku je uvedený v § 26 až 28 zákona o dani z príjmov. Odpisy sa vypočítavajú zo vstupnej ceny hmotného a nehmotného majetku, určenej podľa § 25 ods. 1 zákona o dani z príjmov. 1. ROZDIELY MEDZI ÚČTOVNÝMI A DAŇOVÝMI ODPISMI 1.1 Účtovné odpisy Účtovné odpisy účtovná jednotka stanovuje sama v súlade s § 28 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, a to na základe vlastného odpisového plánu, prostredníctvom ktorého môže vyjadriť reálnu ekonomickú životnosť majetku, intenzitu jeho využitia a skutočnú opotrebovanosť v jednotlivých rokoch. Preto účtovné odpisy, ktorých hlavnou úlohou je rešpektovať a zobrazovať skutočné ekonomické a finančné procesy podniku, sa odlišujú od daňových odpisov. Vo vzťahu k odpisovanému:
1.2 Daňové odpisy Pri stanovení daňových odpisov má daňovník (účtovná jednotka) pravidlá stanovené v § 22 - 29 zákona o dani z príjmov. Úlohou daňovýchodpisov je stanoviť maximálne prípustnú výšku daňových výdavkov z dôvodu obstarania a odpisovania hmotného majetku a nehmotného majetku a tým aj možnosť ovplyvnenia výšky základu dane, resp. v konečnom dôsledku ovplyvnenia daňovej povinnosti konkrétneho daňovníka. Samotná výška daňových odpisov je závislá od:
Z titulu odlišnosti výpočtu účtovných a daňových odpisov v jednotlivých účtovných (zdaňovacích) obdobiach dochádza k rozdielom, ktoré ovplyvňujú výšku výsledku hospodárenia pred zdanením a základu dane pre výpočet splatnej daňovej povinnosti (dane z príjmov). Splatná daňová povinnosť vyjadruje výsledný finančný vzťah daňovníka k štátnemu rozpočtu, ktorá je, samozrejme okrem daňových odpisov, ovplyvnená aj ďalšími nákladmi a výnosmi, ktoré podľa jednotlivých ustanovení zákona o dani z príjmov nie je možné zahrnúť do základu dane z príjmov. Odpisové skupiny a lehoty odpisovania od 1. 1. 2004 Zákon o dani z príjmov od roku 2004 stanovuje len 4 odpisové skupiny s nasledovnými lehotami odpisovania:
Z tabuľky vidíme, že sa v roku 2004 znížil počet odpisových skupín z 5 na 4. Zrušením 5. odpisovej skupiny a jej zlúčením so 4. odpisovou skupinou dochádza aj ku skráteniu doby odpisovania hmotného majetku charakteru budov a stavieb odpisovaných do konca roku 2003 v 5. odpisovej skupine. Tieto sa od roku 2004 odpisujú v 4. odpisovej skupine - s dobou odpisovania 20 rokov. 2. TERMÍN ZAČATIA ODPISOVANIA HMOTNÉHO A NEHMOTNÉHO MAJETKU Často kladenou otázkou je: "Kedy je možné začať odpisovať hmotný a nehmotný majetok"? Moment začatia odpisovania je upravený v § 22 ods. 1 ZDP v priamej nadväznosti na postupy účtovania. To zn., že základnou podmienkou pre začatie uplatňovania odpisov je, že majetok musí byť:
Účtovaním alebo evidovaním v majetku daňovníka sa rozumie:
1. Začatie odpisovania novopostavenej stavby Postupy účtovania od roku 2006 umožňujú vyjadriť v účtovníctve aj opotrebovanie hmotného nehnuteľného majetku (zníženie hodnoty stavby), a to v období:
Stavba, ktorá je predčasne alebo prechodne užívaná, je v účtovníctve účtovaná ako obstarávaný dlhodobý hmotný majetok na účte 042. Účelom doplneného ustanovenia je účtovne zobraziť skutočnosť zníženia hodnoty takejto stavby v dôsledku jej predčasného alebo prechodného užívania a súčasne sa s touto skutočnosťou vysporiadať pri uvedení stavby do užívania.
Upozornenie: Takýto spôsob účtovania opotrebovania budovy (stavby) počas jej účtovania na účte 042 nemá vplyv na uplatňovanie daňových odpisov. Táto "opravná položka" podľa § 20 ZDP nie je daňovo uznanou opravnou položkou (nie je daňovým výdavkom), t.j. daňovo je možné odpisovať hmotný majetok - stavbu až po jej riadnom uvedení do užívania (zaúčtovaní na účte 021). Až skolaudovaním - vydaním kolaudačného rozhodnutia sú splnené podmienky pre uplatňovanie daňových odpisov podľa § 22 ods. 1 ZDP a začatie odpisovania. 2. Začatie odpisovania nehnuteľného majetku, u ktorého vlastnícke právo prechádza na kupujúceho až zápisom v katastri nehnuteľnosti Dlhodobý nehnuteľný majetok, pri ktorom vlastníctvo kupujúci nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností a do nadobudnutia vlastníctva kupujúci nehnuteľnosť užíva [v tomto prípade postupy účtovania v § 2 ods. 2 a v § 32 ods. 2 písm. b) umožňujú nadobúdateľovi účtovať a odpisovať tento majetok dňom prevzatia nehnuteľnosti a rovnako týmto dňom predávajúci nehnuteľný majetok vyradí z účtovníctva], sa aj na účely daňové začína odpisovať dňom, ktorý stanovujú postupy účtovania, t.j. dňom, kedy je nehnuteľnosť odovzdaná kupujúcemu na riadne užívanie. Tento postup vyplýva z § 24 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov. 3. Začatie odpisovania hnuteľného majetku, u ktorého vlastnícke právo prechádza na kupujúceho až úplným zaplatením kúpnej ceny Dlhodobý hnuteľný majetok, ktorý je obstaraný na základe kúpnej zmluvy, u ktorého vlastnícke právo kupujúci nadobudne až zaplatením kúpnej ceny a do nadobudnutia vlastníckeho práva majetok užíva [ide o prípady, kedy kupujúci v kúpnej zmluve dohodne tzv. výhradu prechodu vlastníckeho práva podľa § 445 ObchZ úplným zaplatením kúpnej ceny, čo znamená, že vlastnícke práva na kupujúceho prechádzajú až po zaplatení kúpnej ceny, pričom postupy účtovania v § 32 ods. 2 písm. a) umožňujú kupujúcemu účtovať a odpisovať tento majetok dňom uvedenia do užívania] a rovnako sa postupuje aj na účely daňové, čo vyplýva z § 24 ods. 1 písm. b) ZDP. (Ing. Zdenka Kováčová - DÚVaP 10/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ODPISOVANIE NOVOPOSTAVENEJ STAVBY UVEDENEJ DO UŽÍVANIA PRED VYDANÍM KOLAUDAČNÉHO ROZHODNUTIA Daňovník v auguste 2006 uviedol do užívania novú výrobnú halu na základe vydaného povolenia na dočasné užívanie stavby na skúšobnú prevádzku. V januári 2007 mu bude vydané riadne kolaudačné rozhodnutie, ktorým sa uvedie stavba do trvalého užívania. Kedy je možné začať stavbu odpisovať? Táto problematika je upravená v postupoch účtovania v § 33 ods. 1, podľa ktorého sa veci stávajú dlhodobým majetkom až ich uvedením do užívania. Uvedením do užívania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií potrebných na užívanie a splnenie všetkých povinností určených právnymi predpismi, napr. stavebnými, ekologickými, požiarnymi, bezpečnostnými a hygienickými. V určitých prípadoch kolaudačnému rozhodnutiu predchádza:
To zn., že daňovník za rok 2006 zníženie hodnoty stavby zaúčtuje pomocou opravnej položky MD 559 / D 094. Táto opravná položka je podľa § 20 ZDP nedaňovým výdavkom. DEŇ PREVZATIA NEHNUTEĽNÉHO MAJETKU - ZAČIATOK ODPISOVANIA Daňovník v roku 2006 obstaral nehnuteľnosť za 5 000 000 Sk. Podľa ObčZ je dňom nadobudnutia vlastníctva nehnuteľnosti až deň povolenia vkladu do katastra nehnuteľností. Podľa § 2 ods. 2 postupov účtovania pre podnikateľov (v jednoduchom aj podvojnom účtovníctve); dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň prevzatia nehnuteľnosti nadobúdateľom a zároveň tento deň je dňom uskutočnenia účtovného prípadu u prevádzajúceho (predávajúceho). To zn., že týmto dňom, ak kupujúci (nadobúdateľ) nehnuteľnosť používa, môže ju účtovať v majetku a odpisovať ju účtovne aj daňovo. ODPISOVANIE MAJETKU, NA KTORÝ JE POSKYTNUTÝ DODÁVATEĽSKÝ ÚVER Daňovník v roku 2006 obstaral výrobnú linku za 5 000 000 Sk, na ktorú mu predávajúci (dodávateľ) poskytol tzv. dodávateľský úver, ktorý spočíva v tom, že kupujúci splatí výrobnú linku v 10 splátkach v presne určených termínoch najneskôr do konca roku 2008. Súčasne bolo v zmluve dohodnuté, že až do zaplatenia poslednej splátky ostáva výrobná linka vo vlastníctve predávajúceho (dodávateľa) a na kupujúceho prejde vlastnícke právo dňom uhradenia poslednej splátky v roku 2008. Napriek tejto dohodnutej výhrade prechodu vlastníckeho práva môže kupujúci podľa § 32 ods. 2 písm. a) postupov účtovania a podľa § 24 ods. 1 písm. b) o tomto majetku účtovať v majetku a odpisovať ho, ak spĺňa ostatné podmienky rozhodujúce pre zaradenie do užívania a odpisovanie (§ 33 ods. 1 postupov účtovania). Otázky vypracovala:
(Ing. Zdenka Kováčová - DÚVaP 10/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nikdy nezačínaj murovať ako prvý - povedali by, že si to zle vymeral. Nikdy nekončí murovať ako posledný - povedali by, že si to sfušoval. Iba tehla, ktorú držíš v ruke ti nemôže spadnúť na hlavu. To ale neznamená, že ti nemôže spadnúť na nohu. Ten, kto si nechá od každého radiť, nikdy nepostaví dom. (Murphyho stavebné mini zrnká)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OSOBNÉ OCHRANNÉ PRACOVNÉ PROSTRIEDKY Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vypracovalo nové nariadenie vlády SR o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie OOPP. Po jeho schválení vládou SR bolo predmetné nariadenie zverejnené v čiastke 142 pod číslom 395 a nadobudlo účinnosť 1. júla 2006. Posúdenie rizika a vhodnosti OOPP Zamestnávateľ je povinný ešte pred samotným poskytnutím a s tým súvisiacim výberom OOPP posudzovať riziká a hodnotiť nebezpečenstvá vyplývajúce z pracovného procesu a pracovného prostredia. V rámci tejto činnosti musí
Vzhľadom na skutočnosť, že vedecko-technický rozvoj neustále napreduje, je povinnosťou zamestnávateľa aj priebežne posudzovať vhodnosť OOPP. Zamestnávateľ posudzuje riziko, hodnotí nebezpečenstvá a posudzuje vhodnosť poskytovaných OOPP vždy v takom prípade, ak
OOPP sú najmä
Ak stav alebo vlastnosť faktora pracovného procesu a pracovného prostredia môžu poškodiť zdravie zamestnanca a takéto nebezpečenstvo nemožno prednostne vylúčiť alebo obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany ani metódami a formami organizácie práce, má zamestnávateľ následnú povinnosť poskytnúť OOPP zamestnancovi. Ak viaceré nebezpečenstvá na pracovisku vyžadujú, aby zamestnanec používal súčasne viac OOPP, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi OOPP, ktoré sa dajú navzájom skombinovať a zabezpečia účinnú ochranu pred týmito nebezpečenstvami. Dôležitou povinnosťou zamestnávateľa je poskytovať bezplatne pracovný odev alebo pracovnú obuv zamestnancovi, ktorý pracuje v prostredí, v ktorom odev alebo obuv podliehajú mimoriadnemu opotrebovaniu alebo mimoriadnemu znečisteniu, ak sa stanú nepoužiteľné za čas kratší ako šesť mesiacov. Podľa § 6 ods. 2 písm. a) zákona číslo 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci prostredníctvom OOPP je zamestnávateľ povinný vypracovať zoznam poskytovaných OOPP na základe posúdenia rizika a hodnotenia nebezpečenstiev vyplývajúcich z pracovného procesu a z pracovného prostredia. Zamestnávateľ poskytuje OOPP podľa svojho zoznamu poskytovaných OOPP. V zozname musí zamestnávateľ zároveň špecifikovať konkrétne typy OOPP, ktoré poskytuje pri jednotlivých prácach. Zamestnávateľ v zozname poskytovaných OOPP upraví aj osobitný režim zaobchádzania s OOPP, ktoré sú určené na ochranu pred zvláštnymi nebezpečenstvami, napr. pred rádioaktívnymi látkami, karcinogénnymi látkami alebo na ochranu pred infekciou. Ako už bolo skôr spomínané, je povinnosťou zamestnávateľa priebežne posudzovať vhodnosť OOPP a na základe tohto prehodnotenia je zamestnávateľ povinný aktualizovať aj zoznam poskytovaných OOPP. Zoznam prác, pri ktorých je povinnosťou zamestnávateľa poskytovať zamestnancom určité OOPP, je vo forme demonštratívneho výpočtu uvedený v prílohe č. 3 k predmetnému nariadeniu vlády SR č. 395/2006 Z. z., a to podľa druhu chránenej časti tela alebo orgánov a príslušného OOPP. Na upresnenie možno uviesť, že ide o práce, pri vykonávaní ktorých sa vyskytujú nebezpečenstvá, ktoré môžu poškodiť zdravie zamestnanca. OOPP sa majú poskytovať aj pri práci, ktorá nie je výslovne uvedená v citovanej prílohe, ak nebezpečenstvo pracovného procesu a pracovného prostredia nemožno vylúčiť alebo obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany alebo metódami a formami organizácie práce. OOPP je zamestnávateľ povinný poskytnúť najmä pri výkone týchto prác na ochranu
OOPP, ktorý zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi, musí zodpovedať určitým požiadavkám a to najmä
Zamestnávateľ musí zároveň poskytnúť zamestnancovi OOPP, ktorý spĺňa požiadavky aj podľa osobitných právnych predpisov. Medzi tieto osobitné predpisy možno zaradiť napr.
Používanie OOPP Zamestnávateľ je povinný zamestnanca zrozumiteľne oboznámiť s nebezpečenstvami, pred ktorými ho používanie poskytnutého OOPP chráni a poučiť o správnom používaní tohto OOPP a podľa potreby zamestnancovi poskytnúť aj praktický výcvik. Zamestnávateľ je zároveň povinný sprístupniť zamestnancom informácie o každom type OOPP používanom u zamestnávateľa, ktoré zamestnanci potrebujú na jeho používanie. Na základe závažnosti nebezpečenstva a dĺžky jeho pôsobenia, charakteru práce a pracoviska, vlastností a účinnosti príslušného OOPP je zamestnávateľ povinný určiť podmienky používania OOPP, najmä dobu jeho používania. Zamestnávateľ zabezpečuje udržiavanie OOPP najmä čistením, opravou a výmenou. Povinnosťou zamestnanca je používať poskytnutý OOPP len určeným spôsobom, na určené účely, po celý čas trvania nebezpečenstva a v súlade s pokynmi na používanie, ktoré obdržal od zamestnávateľa. (JUDr. Peter Čintala - Poradca 2/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 223 UVEREJNENÁ 04.11.2006 583. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na zníženie emisií znečisťujúcich látok zo vznetových motorov a zo zážihových motorov poháňaných zemným plynom alebo skvapalneným ropným plynom ČIASTKA 224 UVEREJNENÁ 9.11.2006 584. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Protokolu o výbušných pozostatkoch vojny k Dohovoru o zákazoch alebo obmedzeniach použitia určitých konvenčných zbraní, ktoré môžu byť považované za nadmerne zraňujúce alebo majúce nerozlišujúce účinky (Protokol V) ČIASTKA 225 UVEREJNENÁ 9.11.2006 585. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov 586. Zákon o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2006 587. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase 588. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii 589. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 322/2006 Z. z. o spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností 590. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 742/2004 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 324/2006 Z. z. 591. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnosMinisterstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 12. apríla 2006 č. 04765/2006-SL, ktorým sa ustanovujú vzorové špecializačné študijné programy a vzorové certifikačné študijné programy ČIASTKA 226 UVEREJNENÁ 9.11.2006 592. Zákon o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov 593. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Dolné Považie ČIASTKA 227 UVEREJNENÁ 10.11.2006 594. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách interoperability systému transeurópskych vysokorýchlostných železníc ČIASTKA 228 UVEREJNENÁ 11.11.2006 595. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov 596. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov 597. Zákon o pôsobnosti orgánov štátnej správy v oblasti registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh 598. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 599. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu 600. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Rozvojovým programom Organizácie Spojených národov o poskytovaní podporných služieb 601. Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2003, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 179/1998 Z. z. o obchodovaní s vojenským materiálom a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov v znení výnosu Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 4/2005 602. Oznámenie Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia o podmienkach a postupoch prevodu práv vyplývajúcich z pridelenia frekvencií ČIASTKA 229 UVEREJNENÁ 15.11.2006 603. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o sumách vianočného príspevku v roku 2006 Redakčné oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 505/2006 Z. z. (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
November 2006 8. 11. streda
8. 12. piatok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MOTIVÁCIA ZAMESTNANCOV NA PRACOVISKU Motivovanie zamestnancov je zložitý a stále rozvíjajúci sa proces. Je preto veľmi dôležité motivovanie zamestnancov aj vlastnou prácou. Je dôležité aby zamestnanec dosiahol pocit sebarealizácie a sebapresadeni vlastných predstáv. Pokračovanie príspevku Motivácia zamestnancov na pracovisku. Em@ilove noviny 15/2006. Obohacujúca práca Motiváciu možno zlepšiť aj obohatením pracovnej náplne, pretože ak je práca pre zamestnanca príťažlivá, môže pôsobiť silne motivačne. Na väčšinu zamestnancov mimoriadne motivačne pôsobí radosť z vykonávanej práce a prejavujú záujem o rôznorodosť a pestrosť práce. Najmä jednotlivci vyšších vekových kategórií sa obávajú monotónnosti práce. Je veľmi potrebné obmedzovať stereotyp a monotónnosť práce cestou jej obohatenia, rozšírenia jej náplne aj prostredníctvom striedania pracovných úloh. Takáto práca musí byť dostatočne rozmanitá a podnetná, jej výsledky adekvátne a merateľné, musí poskytovať právomoc k rozhodovaniu, príležitosť a priestor učiť sa, pomáhať členom tímu a získavať ich uznanie a rešpekt. Pre tento účel je výhodné uplatňovať tieto zásady:
Výhody Zvýšenie pestrosti pracovných úloh, rast spokojnosti zamestnancov, možnosť sebarealizácie zamestnancov, priestor pre zamestnanca ukázať svoje schopnosti, možnosť rozvíjať zručnosti, získavať skúsenosti, väčšia voľnosť v konaní zamestnanca, zníženie pasivity a fluktuácie, lepšie využitie fondu pracovného času. Nevýhody Potreba väčšej kontroly a spätnej väzby zo strany manažéra v súvislosti s autonómiou zamestnanca, znižuje sa špecializácia, väčší priestor pre chybné riešenia a pracovné omyly. Budovanie kariéry a osobný rozvoj Zamestnanci majú obvykle veľký záujem o príležitosť na postup a o podporovanie osobného rastu zo strany zamestnávateľov. Manažér musí podporovať zamestnancov pri získavaní zručností, ktoré ich napomôžu postupovať vyššie v hierarchii podniku. Jednou z ciest ako to docieliť je zadávanie jednoduchých úloh, v ktorých môžu podriadení ukázať svoje schopnosti, šikovnosť a talent. Nadriadený by mal vytvoriť priestor pre sebarealizáciu zamestnanca v samostatných alebo tímových úlohách, ktoré presahujú rámec jeho bežnej práce. Zároveň je veľmi potrebná aj spätná väzba, v rámci ktorej zamestnanec očakáva zhodnotenie výsledkov jeho práce, preto sa manažér musí zaujímať o ich pokrok a často sa informovať o priebehu práce. Kariéra a možnosť pracovného postupu predstavujú hlavne pre mladšie vekové kategórie najväčší stimul. Je veľmi dôležité, aby zamestnávateľ jasne definoval pravidlá a možnosti pracovného postupu v hierarchii podniku. V pracovnej sfére môžu existovať aj také typy ľudí, ktoré nemajú záujem meniť svoju pracovnú pozíciu. Môže to vyplývať z obavy väčšej zodpovednosti, väčšieho množstva práce, dlhšieho pracovného času, náročných rozhodnutí. Manažér by nemal tlačiť takéhoto človeka do situácií, ktoré odmieta, pretože sa to môže prejaviť v nechuti k práci, v strese a napätí. Osobný rozvoj nemusí mať automaticky väzbu s kariérou a postupom v práci. Vzhľadom k tomu, že zamestnanci pripisujú osobnému rozvoju vo forme vzdelávania mimoriadny význam, je potrebné vytvoriť pre schopných zamestnancov vhodné podmienky na uspokojenie tejto potreby. Pre zamestnanca je najdôležitejšie získať pocit sebarealizácie, pocit odborne vykonanej práce, túžbu poznať čo najviac. Práve to môže byť kľúčový faktor zohrávajúci dôležitú úlohu v motivovaní ľudí a na druhej strane investovať do vzdelávania zamestnancov sa podniku vždy oplatí. V tejto súvislosti je vhodné zvážiť výhody i nevýhody flexibilnej pracovnej doby, ktorá by práve vytvorila priestor a vhodné podmienky na realizovanie takejto formy motivácie. Za úvahu stojí aj možnosť spolufinancovania jazykových kurzov, organizovanie odborných seminárov alebo realizácia niektorých kurzov vo forme elektronického vzdelávania. Výhody Rast spokojnosti zamestnancov, uspokojenie potrieb sebarealizácie a uznania, zníženie fluktuácie, zvýšenie lojality, rast sebakontroly a sebauvedomenia zamestnancov, rozvoj schopností, zručností a skúseností, získanie konkurenčnej výhody. Nevýhody Finančne náročné najmä v súvislosti so vzdelávaním, obava z odchodu zaškoleného zamestnanca, nedostatok priestoru pre uspokojenie nárokov všetkých zamestnancov, prílišná pracovná zaťaženosť, zvýšenie rizika a stresu. Flexibilné pracovné režimy Podstatou takýchto režimov je tendencia prispôsobovať pracovnú dobu okamžitej potrebe. Tieto režimy možno využiť aj ako prostriedok stimulácie zamestnancov. V súčasnosti majú ľudia veľký záujem o voľnejší pracovný čas, prípadne skrátený a oceňujú tých zamestnávateľov, ktorí im umožnia spolurozhodovať o rozvrhnutí svojho voľného a pracovného času. Pružná pracovná doba vychádza z takej schémy, kde si zamestnanec stanoví začiatok a koniec pracovného času a zároveň mu zamestnávateľ stanoví povinný časový úsek strávený na pracovisku. Výhody Zvýšenie spokojnosti zamestnancov, priestor pre vzdelávanie zamestnancov, zníženie nákladov na chod pracoviska. Nevýhody Možnosť uvolnenia pracovnej morálky, nedochvíľnosť, vytvorenie priestoru pre iné pracovné aktivity zamestnanca, oslabené interpersonálne vzťahy, možnosť zlyhania elektronickej komunikácie. Zamestnanecké výhody Sociálna politika a zamestnanecké výhody pôsobia na motiváciu zamestnancov nepriamo, sprostredkovane. Majú pozitívny vplyv na spokojnosť ľudí, znižujú fluktuáciu, pomáhajú podporovať lojalitu a udržiavať zamestnancov. Práve od charakteru a finančnej situácii podniku je závislá úroveň poskytovaných výhod. Zároveň je veľmi dôležitý správny odhad manažéra, čo môže zamestnanca motivovať na podávanie vyšších výkonov. Medzi zamestnanecké výhody patria:
Výhody Zvýšenie spokojnosti zamestnanca, zníženie fluktuácie, priaznivý vplyv na získavanie a udržanie zamestnanca, podpora lojality, väčšia kontrola, zníženie nákladov, prehľadnosť, eliminácia nadmerného využívania systému jednotlivcom. Nevýhody Finančná náročnosť, možnosť neperspektívneho využívania, resp. zneužívania systému, možnosť vytvárania interpersonálnych konfliktných situácií. Rozsah motivačných prvkov je naozaj veľmi široký, boli spomenuté len niektoré spôsoby motivovania zamestnancov a stimulovania na podávanie vyšších výkonov. Z vyššie uvedeného je zrejmé, že nadriadení majú k dispozícii širokú škálu motivačných prvkov, ktoré môžu využiť za účelom vyššej stimulácie zamestnancov a nie všetky sú viazané na ďalšie dodatočné finančné prostriedky. Existuje veľa spôsobov ako skvalitniť zamestnancom ich pôsobenie v zamestnaní pri vynaložení minimálnych nákladov. Ich spokojnosť potom povedie k vyššej motivácii na výkon práce a funkcie. Pretože zjednodušene možno konštatovať, že práve práca je to, čo človeka drží pri živote, keďže zaisťuje prostriedky na živobytie. Z tohto dôvodu je dôležité, aby práca neprinášala len pragmatický úžitok, ale aby poskytovala dobrý pocit a duševnú pohodu z jej vykonávania. Práve duševná pohoda v mnohom závisí na okolnostiach (pracovné prostredie, interpersonálne vzťahy, obohacujúca práca, atď.), ktoré človeku umožňujú robiť hlavne to, v čom nachádza zaľúbenie a čo mu poskytne najväčšie uspokojenie. Je preto veľmi dôležité zamestnancov neustále stimulovať, pôsobiť na ich osobnostné a osobné vlastnosti, dávať im pocit potrebnosti a dôležitosti (ľudovo povedané neustále ich "potľapkávať po pleciach", ak si to čo i len trochu zaslúžia). (Ing. Henrieta Príglová - DÚVaP 5/2006 )
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 2/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 11/2006
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 11/2006
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 6/2006
Verejná správa - formát A5, 96 s. mesačník Odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. október/2006
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/6 (9. 10. 2006)
Vzory zmlúv, žalôb a podaní - formát A5 V publikácii je obsiahnutý čo najširší okruh vzťahov, do ktorých vstupujú občania v každodennej praxi. Nájdete v nej nielen tradičné vzory a podania podľa Občianskeho a Obchodného zákonníka a Zákonníka práce, ale aj vzory podaní a rozhodnutí podľa stavebného zákon, daňových zákonov a rozhodnutia orgánov štátnej správy. PRIPRAVUJEME - z obsahu vyberáme: Poradca č. 3/2007 (vyjde v XI/2006)
Malý rytier - veršované povesti - formát A4 Pracovný zošit je určený 5 až 10-ročným deťom a taktiež pedagógom, rodičom a starým rodičom. Pozývame vás na výlet do "rytierskych časov". Navštívite hrady, zámky a jaskyne, stretnete sa s rytiermi, princeznami, ale i s kráľmi a rôznymi zvieratkami. To všetko vďaka šiestim zveršovaným a upraveným povestiam, ktoré sú vybrané z mnohých českých, slovenských a francúzskych povestí.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2006 |