Em@ilové noviny

 

č. 16/2017

15. 10. 2017

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Záväzkový vzťah je právny vzťah, v ktorom je jeden účastník (dlžník) povinný niečo plniť druhému účastníkovi (veriteľovi) a ten je oprávnený plnenie vyžadovať. Zákon o dani z príjmov rieši z pohľadu dane z príjmov obchodné záväzkové vzťahy. Veriteľovi umožňuje za určitých podmienok pohľadávku do daňových výdavkov odpísať alebo daňovo uznať tvorbu opravnej položky, na druhej strane u dlžníka neuhradený záväzok za určitých podmienok zdaňuje, resp. odpis záväzku v niektorých prípadoch od dane oslobodzuje. Kedy dôjde k úhrade zdaneného záväzku a kedy k jeho premlčaniu? Uplatňuje zdanenie záväzkov daňovník v reštrukturalizácií? Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Spornosť medzi zamestnávateľom a zamestnancom je možné odstrániť dohodou o sporných nárokoch. Dohoda rieši sporné nároky a tým predchádza predloženiu veci na rozhodovanie súdu. Dohoda sa musí uzavrieť písomne. Skutková a právna spornosť medzi zamestnávateľom a zamestnancom sa s cieľom vyhnúť súdnemu sporu odstraňuje dohodou o sporných nárokoch. Poradíme v druhej téme čísla.

Ochrana nefajčiarov má svoj dosah aj na pracoviská zamestnávateľov. Zamestnávatelia majú v tejto oblasti ustanovených niekoľko povinností. Rovnako sa to týka aj zamestnancov. O aké povinnosti ide? Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.

Prajeme vám príjemné čítanie

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
SPÔSOB ZDANENIA ZÁVÄZKU

Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „ZDP“) upravuje postupné dodaňovanie záväzkov tak, aby časový test na zvýšenie základu dane o neuhradený záväzok alebo jeho časť sa zhodoval s časovým testom ustanoveným pre daňovú uznateľnosť tvorby opravných položiek k pohľadávkam. Základné ustanovenie § 17 ods. 27 ZDP ukladá povinnosť upraviť základ dane o výšku záväzku tak, aby zvýšenie základu dane, ak od dohodnutej doby splatnosti záväzku uplynula doba dlhšia ako:
a) 360 dní, predstavovalo v úhrne najmenej 20 % menovitej hodnoty záväzku alebo jeho nesplatenej časti,
b) 720 dní, predstavovalo v úhrne najmenej 50 % menovitej hodnoty záväzku alebo jeho nesplatenej časti,
c) 1 080 dní, predstavovalo v úhrne najmenej 100 % menovitej hodnoty záväzku alebo jeho nesplatenej časti.
Aby bol daňový predpis v tejto časti jednoznačný a zrozumiteľný, ZDP zároveň ustanovil, že lehotou splatnosti záväzku je lehota dohodnutá pri vzniku záväzku a na účely tohto zákona nie je možné túto lehotu predĺžiť.

Príklad

Spoločnosť eviduje záväzok z obstarania odpisovaného hmotného majetku vo výške 17 840 eur so splatnosťou 31. 7. 2015. Záväzok uhradí dňa 15. 6. 2019.
Ako bude spoločnosť postupovať pri úprave základu dane v jednotlivých zdaňovacích obdobiach? V zdaňovacom období 2016 uplynulo od splatnosti záväzku viac ako 360 dní, preto bola spoločnosť povinná v súlade s § 17 ods. 27 písm. a) ZDP zvýšiť základ dane tak, aby zvýšenie predstavovalo minimálne 20 % menovitej hodnoty záväzku. To znamená, že spoločnosť bola povinná tomto zdaňovacom období zvýšiť si základ dane minimálne o sumu 3 568 € (20 % zo 17 840 €).


V zdaňovacom období 2017 uplynie od splatnosti záväzku viac ako 720 dní, preto je spoločnosť povinná v súlade s § 17 ods. 27 písm. b) ZDP zvýšiť základ dane tak, aby zvýšenie predstavovalo minimálne 50 % menovitej hodnoty záväzku, t. j. minimálne sumu 8 920 € (50 % zo 17 840 €). Keďže v roku 2014 spoločnosť zvýšila základ dane o sumu 3 568 €, v roku 2015 zvýši základ dane už len o rozdiel vo výške 30 %, t. j. o sumu 5 352 € (8 920 – 3 568).

V zdaňovacom období 2018 uplynie od splatnosti záväzku viac ako 1 080 dní a spoločnosť je povinná v súlade s § 17 ods. 27 písm. c) ZDP zvýšiť základ dane tak, aby zvýšenie predstavovalo 100 % menovitej hodnoty záväzku, t. j. sumu 17 840 €. Keďže v rokoch 2016 a 2017 zvýšila spoločnosť základ dane o sumu 8 920 € (3 568 + 5 352 ), v roku 2018 zvýši základ dane o sumu vo výške 50 % záväzku, t. j . 8 920 € (17 840 - 8 920). Zvýšenie základu dane v rokoch 2016 až 2018 je 3 568 € + 5 352 € + 8 920 €.

Pretože ide len o daňovú úpravu základu dane na účely ZDP, nebude dlžník o tomto dodanení samostatne účtovať. Môže však preúčtovať záväzok na špeciálny analytický účet zohľadňujúci členenie pre daňové účely.

Príklad

Spoločnosti vznikol záväzok z obstarania pozemku vo výške 50 000 € so splatnosťou k 31. 9. 2015. Spoločnosť uhrádza záväzok postupne v rokoch 2017 a 2018.
Ako bude spoločnosť postupovať pri úprave základu dane v jednotlivých zdaňovacích obdobiach? V zdaňovacom období 2016 uplynulo od splatnosti záväzku viac ako 360 dní, preto bola spoločnosť povinná v súlade s § 17 ods. 27 písm. a) ZDP zvýšiť základ dane tak, aby zvýšenie predstavovalo minimálne 20 % menovitej hodnoty záväzku. To znamená, že spoločnosť bola povinná v tomto zdaňovacom období zvýšiť si základ dane minimálne o sumu 10 000 € (20 % zo 50 000 €).


V zdaňovacom období 2017 došlo k úhrade časti záväzku vo výške 5 000 €. Podľa § 17 ods. 27 písm. b) ZDP je spoločnosť povinná zvýšiť základ dane v úhrne najmenej 50 % z nesplatnej časti záväzku. Nesplatená časť záväzku v roku 2017 je vo výške 45 000 € (50 000 – 5 000), 50 % nesplatenej časti záväzku v tomto prípade predstavuje sumu 22 500 € (50 % zo 45 000 €). Keďže spoločnosť v roku 2016 zvýšila základ dane o sumu 10 000 €, v roku 2017 zvýši základ dane iba o sumu 12 500 € (22 500 – 10 000).

Ak by v zdaňovacom období 2018 nedošlo k úhrade zostávajúcej časti záväzku, zvýši spoločnosť základ dane o sumu vo výške 50 % nesplateného záväzku t. j. 22 500 € (50 % zo 45 000 €).

Príklad

Spoločnosť je platiteľom DPH. Zo strany dodávateľa jej boli poskytnuté služby, ktoré spoločnosť zaúčtovala na ťarchu príslušného účtu nákladov vo výške 100 eur a účtu 343 – DPH vo výške 20 eur a v prospech účtu záväzkov vo výške 120 eur. Splatnosť záväzku bola 18.6.2016. Z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov je uvedený záväzok k 31. 12. 2017 stále neuhradený.
Z akej hodnoty sa počíta % zvýšenia základu dane pre účely § 17 ods. 27 ZDP?
Percento zvýšenia základu dane sa počíta z menovitej hodnoty záväzku alebo jeho nesplatenej časti. V zmysle zákona o účtovníctve sa menovitou hodnotou záväzku rozumie suma, na ktorú záväzok znie. To znamená, že 20% zvýšenie základu dane sa počíta z menovitej hodnoty záväzku vo výške 120 eur, k 31.12.2017 spoločnosť z titulu uvedeného nesplateného záväzku zvýši základ dane o 24 eur.

Príklad

Spoločnosť eviduje k 31. decembru 2017 nesplatený záväzok vo výške 20 000 eur za dodanie služieb, ktorého pôvodná lehota splatnosti uplynula 12. novembra 2016. V januári 2017 sa s dodávateľom dohodol na predĺžení lehoty splatnosti do 12. novembra 2017.
Je spoločnosť v daňovom priznaní za rok 2017 povinná zvýšiť základ dane z titulu neuhradeného záväzku? Spoločnosť je povinná zvýšiť základ dane o 20 % menovitej hodnoty nesplateného záväzku t.j. o 4 000 eur, pretože od pôvodnej lehoty splatnosti uplynula doba dlhšia ako 360 dní. Pre účely ZDP sa vychádza vždy z pôvodne dohodnutej lehoty splatnosti, ktorú nemožno na tieto účely predĺžiť ani vtedy, keď sa dodávateľ s odberateľom na predĺžení lehoty splatnosti dohodne.


Aký záväzok sa zdaňuje

Povinnosť zvýšiť základ dane o neuhradený záväzok sa vzťahuje na taký záväzok alebo jeho časť, ktorý prislúcha:
• k výdavku (nákladu), ktorý je daňovým výdavkom podľa § 19 ZDP,
• k odpisovanému majetku a neodpisovanému majetku, u ktorého vzniká výdavok postupne alebo až pri vyradení majetku,
• k zásobám, u ktorých vzniká náklad pri ich zaúčtovaní do spotreby v závislosti od použitého spôsobu účtovania,
• k inému majetku, pri ktorom vzniká náklad pri jeho zaradení alebo vyradení zo spotreby alebo z používania,
• na záväzky účtované ako zníženie výnosu (príjmu) napr. dobropisy.

Nejde teda len o zdanenie neuhradených záväzkov alebo ich častí, ktoré prislúchajú k daňovým výdavkom znižujúcim základ dane priamo cez účtované náklady v konkrétnom zdaňovacom období, ale aj o tie záväzky alebo ich časti, ktoré sa do daňových nákladov dostanú v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach (zásoby, predaj odpisovaného a neodpisovaného majetku) alebo sa do základu dane zahŕňajú postupne (odpisy hmotného a nehmotného majetku).

Kto uplatňuje zdanenie záväzkov

Povinnosť zdaňovať záväzky majú iba daňovníci účtujúci v sústave podvojného účtovníctva. Ide o daňovníkov, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva podľa slovenských účtovných predpisov a zisťujú základ dane z výsledku hospodárenia [podľa § 17 ods.1 písm. b) ZDP] a tiež daňovníci, ktorí vykazujú výsledok hospodárenia v individuálnej účtovnej závierke podľa medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo [podľa § 17 ods.1 písm. c) ZDP].

Výnimky zo zdanenia záväzkov

Z uplatnenia všeobecného pravidla o zdanení záväzkov existujú aj výnimky. Zdanenie záväzkov neuplatňujú:
• neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, ktoré vznikli podľa zákona č. 213/1997 Z. z. v z.n.p. – ide o neziskové organizácie, ktoré poskytujú všeobecne prospešné služby za vopred určených podmienok a pre všetkých používateľov rovnakých podmienok a ktorých zisk sa nesmie použiť v prospech zakladateľov, členov orgánov ani jej zamestnancov, ale sa musí použiť v celom rozsahu na zabezpečenie všeobecne prospešných služieb. Všeobecne prospešnými službami treba rozumieť najmä poskytovanie zdravotnej starostlivosti, sociálnej pomoci a humanitárna starostlivosť, tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt, vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry, výskum vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby, tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva, služba na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti a zabezpečenie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu,
• príspevkové a rozpočtové organizácie zriadené podľa zákona č. 523/2004 Z. z. v z.n.p., ktoré sú právnickou osobou štátu, obce, alebo vyššieho územného celku,
• daňovníkov v konkurze, pretože odpis záväzkov u daňovníka v konkurze je od dane oslobodený podľa § 13 ods. 1 písm. d) ZDP.

Zdanenie záväzkov od 1. 1. 2016 neuplatňuje ani daňovník v reštrukturalizácii, a to na záväzky, ktoré sú obsiahnuté v reštrukturalizačnom pláne potvrdenom súdom. Táto úprava sa doplnila do § 17 ods. 32 písm. c) ZDP, a uplatnila sa už v daňovom priznaní podanom po 31. 12. 2015. Na novo vzniknuté záväzky sa podmienky úpravy základu dane podľa § 17 ods. 27 ZDP vzťahujú bez modifikácie.

Úprava základu dane pri následnej úhrade záväzku, jeho zániku alebo premlčaní

Zdanenie záväzkov je len dočasným opatrením. Preto pri následnej úhrade, resp. vecne obdobných prípadoch vyrovnania takto dodaneného záväzku, či pri inom zániku záväzku alebo premlčaní, si dlžník naopak svoj základ dane adekvátne zníži, a to v súlade s § 17 ods. 32 ZDP.

Ak teda po období, v ktorom bol základ dane dlžníka zvýšený o neuhradený záväzok, dôjde:
• k úhrade zdaneného záväzku alebo jeho časti, základ dane sa zníži o výšku uhradeného zdaneného záväzku, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom dôjde k úhrade,
• k premlčaniu záväzku alebo k jeho zániku, základ dane sa zníži o zaúčtovaný výnos vo výške zdaneného záväzku v tom zdaňovacom období, v ktorom sa o výnose účtuje,
• k potvrdeniu reštrukturalizačného plánu súdom v súlade s § 153, 155 a 155a alebo k vyhláseniu konkurzu (podľa zákona č.7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v z.n.p.), základ dane sa zníži o sumu záväzku, o ktorú sa v minulosti základ dane zvyšoval v súlade s § 17 ods. 27 ZDP. V prípade reštrukturalizácie sa zníži základ dane o zdanené záväzky v tom zdaňovacom období, v ktorom došlo k potvrdeniu reštrukturalizačného plánu súdom. Ak dôjde k vyhláseniu konkurzu, o zdanené záväzky sa zníži základ dane v zdaňovacom období, ktoré končí dňom predchádzajúcim dňu účinnosti vyhlásenia konkurzu.

Príklad

Spoločnosť eviduje vo svojom účtovníctve záväzok vo výške 200 000 € za nákup nehnuteľnosti, ktorý bol splatný 30. 6. 2015. Záväzok nebol do 31. 12. 2016 uhradený, preto spoločnosť v daňovom priznaní za rok 2016 zvýšila základ dane v súlade s § 17 ods. 27 písm. b) ZDP o sumu 40 000 € (20 %). V roku 2017 spoločnosť záväzok uhradila.
Keďže v roku 2017 došlo k úhrade záväzku, spoločnosť za toto zdaňovacie obdobie zníži základ dane o sumu záväzku zahrnutého do základu dane v roku 2016, t. j. o sumu 40 000 €, a to v súlade s § 17 ods. 32 písm. a) ZDP. Úprava sa vykoná pri zistení základu dane odpočítaním sumy 40 000 € od výsledku hospodárenia na riadku 290 daňového priznania.

Príklad

Spoločnosť eviduje k 31. 12. 2016 záväzok vo výške 5 000 eur za dodané služby, ktorý je viac ako 720 dní a menej ako 1 080 dní po lehote splatnosti. Za zdaňovacie obdobie roka 2016 spoločnosť zvýšila základ dane tak, aby záväzok bol dodanený najmenej vo výške o 50 % menovitej hodnoty záväzku t. j. 2 500 eur. V roku 2017 dôjde k odpusteniu záväzku v plnej výške
. Ako bude daňovník upravovať základ dane za zdaňovacie obdobie roka 2017?
Odpustenie záväzku daňovník účtuje na príslušný účet ostatných výnosov, ktorý prechádza do základu dane cez riadok 100 daňového priznania. Vzhľadom k tomu, že spoločnosť v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach už zvýšila základ dane z titulu neuhradeného záväzku o 50 % menovitej hodnoty záväzku t.j. o 2 500 eur, v zdaňovacom období 2017 o túto sumu základ dane zníži. Úprava sa vykoná odpočítaním tejto sumy na riadku 290 daňového priznania.

Príklad

Spoločnosť v roku 2015 a 2016 zvýšila v súlade s § 17 ods. 27 ZDP základ dane o záväzky prislúchajúce k daňovému výdavku v sume 100 000 €. V júli 2017 súd spoločnosti povolil reštrukturalizáciu a v tom istom roku bol potvrdený aj reštrukturalizačný plán.
V zdaňovacom období, v ktorom bol reštrukturalizačný plán potvrdený, spoločnosť zníži základ dane o sumu záväzkov, o ktorú v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach zvýšila základ dane, a to v súlade s § 17 ods. 32 písm. c) ZDP. To znamená, že v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roka 2017 odpočíta od výsledku hospodárenia záväzky dodanené v roku 2015 a 2016 v celkovej sume 100 000 €. Na záväzky spoločnosti (dlžníka), ktoré sú obsiahnuté v reštrukturalizačnom pláne, sa ustanovenie § 17 ods. 27 ZDP. Záväzky, ktoré nie sú obsiahnuté v reštrukturalizačnom pláne, sa odpíšu do výnosov v súlade s postupmi účtovania, pričom odpis týchto záväzkov je podľa § 13 ods.1 písm. d) ZDP oslobodený od dane. Ustanovenie § 17 ods. 27 ZDP sa naďalej uplatňuje na novovzniknuté záväzky.

Ing. Jana Bielená
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 10/2017)

DOHODA O SPORNÝCH NÁROKOCH

DOHODA O SPORNÝCH NÁROKOCH je pomenovaným zmluvným typom a je upravená v § 32 až 34 Zákonníka práce. Jej účelom je upraviť spornosť medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Dohoda odstraňuje pochybnosti o vzájomných právach a povinnostiach medzi nimi. Rieši sporné nároky bez toho, aby bolo potrebné danú vec predložiť na rozhodovanie súdu.

Nárok sa považuje za sporný v prípade, ak zamestnávateľ a zamestnanec majú rozdielne názory na obsah nároku, najmä na to, čo má byť plnené, v akom rozsahu, v akom čase, na akom mieste.
Touto dohodou je možné upraviť peňažný nárok, ale aj nepeňažný nárok. Prostredníctvom dohody o sporných nárokoch je možné odstrániť spornosť nielen celého nároku, ale aj len jeho časti. Predmetom dohody môže byť aj nárok, ktorý bol premlčaný. To neplatí v prípade preklúzie, nakoľko nárok v dôsledku preklúzie zaniká, a teda nie je možné ho uspokojiť.

Uzavretím dohody vzniká nový právny vzťah medzi jej účastníkmi, ktorý nahrádza doterajší vzťah. Vedie k zániku určitých práv a povinností. Pôvodné nároky sú na základe tejto dohody nahradené novými nárokmi, na ktorých sa účastníci dohodli.
Forma dohody o sporných nárokoch. V záujme právnej istoty musí byť dohoda o sporných nárokoch písomná; inak je neplatná.

OBČIANSKY ZÁKONNÍK A ZÁKONNÍK PRÁCE. V zásade ide o obdobu dohody o urovnaní z § 585 Občianskeho zákonníka, ktorou je možné upraviť a zmeniť obsah záväzkového vzťahu. Dohodou o urovnaní môžu účastníci v zmysle cit. ustanovenia upraviť práva medzi nimi sporné alebo pochybné.
Doterajší záväzok je nahradený záväzkom, ktorý vyplýva z urovnania.
Medzi Občianskym zákonníkom a Zákonníkom práce je ten rozdiel, že v prípade dohody o sporných nárokoch ide o dohodu dvoch zmluvných strán, a to zamestnanca a zamestnávateľa. Nie je možná zmena v účastníkoch záväzkového vzťahu. Stále to musí byť zamestnanec a zamestnávateľ.

Ďalšie obmedzenia vyplývajú z toho, že ide o dohodu výslovne upravenú Zákonníkom práce.
To znamená, že napríklad zabezpečenie záväzkov musí byť v limitoch Zákonníka práce, teda v zmysle § 20 Zákonníka práce to môže byť len dohodou o zrážkach zo mzdy, ručením alebo zriadením záložného práva. Nemožno teda zabezpečiť záväzok zmluvnou pokutou, ako je to upravené v § 544 a nasl. Občianskeho zákonníka.
Ďalší rozdiel spočíva v tom, že dohoda o urovnaní sa musí uzavrieť písomne len vtedy, ak bol aj doterajší záväzok zriadený písomnou formou.

OBSAHOVÉ NÁLEŽITOSTI DOHODY O SPORNÝCH NÁROKOCH. Zákonník práce neupravuje základné náležitosti tejto dohody. Preto pri jej spisovaní je potrebné vychádzať z ustanovenia § 37 ods. 1 Občianskeho zákonníka, v zmysle ktorého právny úkon sa musí urobiť slobodne a vážne, určite a zrozumiteľne; inak je neplatný.
Odvolávajúc sa na ustanovenia Občianskeho zákonníka medzi základné náležitosti dohody o sporných nárokoch možno zaradiť:
• identifikáciu strán dohody,
• označenie sporného nároku, a
• určenie práv a povinností strán dohody.

1. Identifikácia strán dohody
Stranami dohody o sporných nárokoch sú jednoznačne zamestnávateľ a zamestnanec. Na účely tejto dohody treba identifikovať
• zamestnávateľa prostredníctvom jeho názvu, sídla, identifikačného čísla a štatutárnym zástupcom
• zamestnanca prostredníctvom mena a priezviska, adresy trvalého bydliska a dátumu narodenia.

V rámci identifikácie strán možno uviesť prípadne aj informáciu o bankovom spojení a číslo bankového účtu, ak sa má dohodou o sporných nárokoch uspokojiť nárok, ktorý spočíva v peňažnom plnení.
2. Označenie sporného nároku
Označenie sporného nároku je pre platnosť dohody z hľadiska jej určitosti kľúčové, a preto by mal byť nárok označený čo najpresnejšie.

3. Určenie práv a povinností
Medzi ďalšie náležitosti dohody o sporných nárokoch možno zaradiť aj určenie práv a povinností strán dohody súvisiacich s odstránením spornosti daného nároku, a to predovšetkým povinnosť poskytnúť určité plnenie a jemu zodpovedajúce právo na poskytnutie plnenia alebo povinnosť upustiť od vymáhania takéhoto plnenia.
V rámci povinnosti poskytnúť plnenie je vhodné, aby si zamestnávateľ a zamestnanec dohodli podmienky, za ktorých bude plnenie poskytnuté, a to predovšetkým miesto plnenia a lehotu na plnenie.
Pokiaľ tieto podmienky nie sú dohodnuté, aplikujú sa ustanovenia § 33 Zákonníka práce, a to:
• Ak miesto plnenia nie je určené zákonom ani dohodou účastníkov, je ním bydlisko alebo sídlo toho, čí nárok sa má uspokojiť.
• Ak lehota uspokojenia nároku nie je stanovená právnym predpisom, rozhodnutím alebo dohodou, musí sa nárok uspokojiť do 7 dní odo dňa, keď o uspokojenie oprávnený účastník požiadal.
• Ak sa uspokojuje nárok doručovaním poštovým podnikom, je nárok uspokojený okamihom doručenia plnenia. Nestačí len jeho odoslanie.
• Ak sa uspokojuje nárok prostredníctvom banky alebo pobočky zahraničnej banky v Slovenskej republike, je nárok uspokojený pripísaním peňažných prostriedkov na účet oprávneného.
• Nárok možno uspokojiť aj zložením do úradnej úschovy. Zákonník práce neupravuje v ustanovení § 33 ods. 4 konkrétne dôvody, pri existencii ktorých môže dlžník splniť dlh uložením do úradnej úschovy, a to na rozdiel od Občianskeho zákonníka, ktorý v ustanovení § 568 taxatívne vymenúva okolnosti, za ktorých je dlžník oprávnený plniť uložením do notárskej úschovy.
• Ak je zamestnávateľ alebo zamestnanec povinný uspokojiť viac peňažných nárokov a plnenie nestačí na vyrovnanie všetkých peňažných nárokov, platí, že je vyrovnaný ten nárok, o ktorom povinný pri plnení vyhlási, že ho chce uspokojiť. Ak tak neurobí, je plnením uspokojený nárok najskôr splatný.

Záver – Predmetnú dohodu o sporných nárokoch je potrebné odlišovať od dohody, predmetom ktorej je uznanie povinnosti zamestnanca nahradiť škodu, teda od tzv. Dohody o uznaní záväzku na náhradu škody v zmysle § 191 Zákonníka práce, a to z dôvodu, že pri uvedenej dohode nárok účastníka nie je sporný.

JUDr. Katarína Slaninková

VZOR Dohody o sporných nárokoch


Zamestnávateľ: ABC, s.r.o.
Sídlo: Širokého 5, Bratislava 000 11
IČO: 012345678
v zastúpení štatutárnym orgánom: Ing. Petrom Veľkým
(ďalej iba “zamestnávateľ”)

Zamestnanec: Ján Pekný
Nar. 1. 1. 1980
Trvale bytom: Jarná 4, Bratislava 000 11
(ďalej iba “zamestnanec”)




I.
Zamestnávateľ a zamestnanec týmto uzatvárajú dohodu o sporných nárokoch v zmysle § 32 a nasl. Zákonníka práce.
II. Predmet zmluvy
Zamestnávateľ sa so zamestnancom dohodli na vzájomnom vysporiadaní sporného nároku, ktorý medzi nimi vznikol.
Medzi zamestnávateľom a zamestnancom je sporné vyplatenie mzdy za prácu nadčas vykonanú zamestnancom v kalendárnom mesiaci máj 2017 vo výške 250 Eur.
III. Výška nároku
Zamestnanec a zamestnávateľ sa dohodli, že výška sporného nároku sa mení zo sumy 250 Eur na sumu 200 Eur a bude vyplatená do 30.9.2017 ako súčasť mzdy za mesiac august 2017.
IV.
Zamestnávateľ a zamestnanec sa dohodli, že medzi nimi už nie je sporný nárok a touto dohodou sa považuje nárok za vysporiadaný.
V. Záverečné ustanovenia
Na túto dohodu sa vzťahujú primerane ustanovenie Zákonníka práce a Občianskeho zákonníka. Dohoda sa uzatvára v dvoch kópiách, z ktorých každá má platnosť originálu a každá zmluvná strana obdrží po jednej kópii.
Zmluvné strany vyhlasujú, že zmluva vyjadruje ich vážnu a slobodnú vôľu.
 
 
V Bratislave 08.08. 2017
 
 
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zamestnávateľ Zamestnanec


Poznámka:
Zamestnanec so zamestnávateľom môže uzatvoriť dohodu o zvyšovaní jeho kvalifikácie. Podstatou tejto dohody je záväzok zamestnávateľa poskytnúť pracovné voľno s náhradou mzdy na návštevu školy, prípravu na skúšky, absolvovanie skúšok, príspevku na štúdium (napr. na nákup kníh a pod.) a cestovné náhrady. Zamestnanec sa zaväzuje, že určitý čas zotrvá v pracovnom pomere po skončení štúdia.
Dohoda o zvýšení kvalifikácie musí mať písomnú formu, inak je neplatná! Celková dohodnutá doba zotrvania v pracovnom pomere nesmie prekročiť 5 rokov.

§ 63 Zákona č. 311/2001 Z. z.
Výpoveď daná zamestnávateľom

(1) Zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď iba z dôvodov, ak
a) sa zamestnávateľ alebo jeho časť
1. zrušuje alebo
2. premiestňuje a zamestnanec nesúhlasí so zmenou dohodnutého miesta výkonu práce,
b) sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách, a zamestnávateľ, ktorý je agentúrou dočasného zamestnávania, aj ak sa zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia podľa § 58 pred uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu.
c) zamestnanec vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo stratil spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, alebo ak ju nesmie vykonávať pre chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou, alebo ak na pracovisku dosiahol najvyššiu prípustnú expozíciu určenú rozhodnutím príslušného orgánu verejného zdravotníctva,
d) zamestnanec,…

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 10/2017)

 

 
 
P6 AKTUAL
225/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno – technické vybavenie zdravotníckych zariadení v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
226/2017 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o poskytovaní podpory v lesnom hospodárstve na plnenie mimoprodukčných funkcií lesov
227/2017 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave dôchodkového veku a referenčného veku na rok 2018
228/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zlatých zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 100 eur s tematikou Svetové prírodné dedičstvo – Jaskyne Slovenského krasu
229/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 25 eur pri príležitosti 25. výročia vzniku Slovenskej republiky
230/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 25. výročia vzniku Slovenskej republiky
231/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou, Českou republikou a Rakúskou republikou o trojštátnom hraničnom bode Dyje – Morava
232/2017 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o požiadavkách na extrakčné rozpúšťadlá
233/2017 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení sumy rodičovského príspevku
234/2017 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa
235/2017 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa a kolektívne zmluvy vyššieho stupňa
236/2017 Zákon o európskom vyšetrovacom príkaze v trestných veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
237/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
238/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
239/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 205/2004 Z. z. o zhromažďovaní, uchovávaní a šírení informácií o životnom prostredí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
240/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
241/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 285/2009 Z. z. o poskytovaní príspevku účastníkom národného boja za oslobodenie a vdovám a vdovcom po týchto osobách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 125/2016 Z. z.
242/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (patentový zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
243/2017 Zákon o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
244/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení zákona č. 276/2015 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 17/2006 Z. z. o osobitnom kvalifikačnom predpoklade na zabezpečenie preneseného výkonu
245/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2018
246/2017 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti
247/2017 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalite pitnej vody, kontrole kvality pitnej vody, programe monitorovania a manažmente rizík pri zásobovaní pitnou vodou
248/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
249/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov


 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
Október 2017
2. 10. – pondelok Daň z príjmov splatnosť mesačného a štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €
splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €
Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v auguste 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
9. 10. - pondelok Poistné splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2017
16. 10. - pondelok Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 10. - piatok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2017 49 790 €
25. 10. – streda DPH podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
podanie daňového priznania k DPH za september 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
splatnosť DPH za september 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2017 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
31. 10. – utorok Daň z príjmov splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €
Poistné písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v septembri 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
Pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia Poistné prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca (s pracovnou zmluvou) na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, na poistenie v nezamestnanosti a zamestnanca s uzatvorenou dohodou o vykonaní práce, dohodou o pracovnej činnosti alebo dohodou o brigádnickej práci študentov na úrazové a prípadne aj na garančné poistenie
Deň nasledujúci po zániku pracovnoprávneho vzťahu alebo po zániku poistenia Poistné odhlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca (s pracovnou zmluvou alebo s dohodou o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru) z nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, z poistenia v nezamestnanosti
do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2017
do 3 dní Poistné oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2017
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2017 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 7 dní DPH podať daňové priznanie k DPH a zaplatiť daň z nadobudnutia nového dopravného prostriedku z iného členského štátu EÚ osobou, ktorá nie je registrovaná pre DPH
Do 8 dní Poistné prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu)
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
v prípade existencie garančného poistenia oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne
oznámiť správcovi dane zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti, zrušenie činnosti daňového subjektu
Daň z príjmov oznámiť vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

 
 


FAJČENIE NA PRACOVISKU

 
ZÁKAZ FAJČENIA. Základnú právnu normu upravujúcu zákaz fajčenia na pracoviskách ustanovuje zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (ďalej len zákon o BOZP). Ide o ustanovenie § 6 ods. 5 zákona o BOZP, podľa ktorého zamestnávateľ je povinný vydať zákaz fajčenia na pracoviskách, na ktorých pracujú aj nefajčiari, a zabezpečiť dodržiavanie tohto zákazu, ako aj zákazu fajčenia na pracoviskách. Pokiaľ na pracoviskách zamestnávateľa pracujú aj nefajčiari, musí zamestnávateľ vydať zákaz fajčenia na pracoviskách. Vzťahuje sa to aj na prípady, ak by na pracovisku pracoval len jeden nefajčiar. Aj v takom prípade musí zamestnávateľ vydať zákaz fajčenia. Okrem povinnosti vydať zákaz fajčenia má zamestnávateľ ustanovenú povinnosť zabezpečiť dodržiavanie uvedeného zákazu.
Vydanie zákazu fajčenia môže byť obsahom vnútropodnikového normatívneho právneho aktu, napríklad pracovného poriadku. V rámci zákazu fajčenia vymedzí, ktorých priestorov sa týka. Vymedzenie priestorov podliehajúcich zákazu fajčenia môže byť uskutočnené za pomoci symbolov znázorňujúcich zákaz fajčenia. Vo vnútropodnikovom normatívnom právnom akte môže zamestnávateľ zároveň vymedziť, aké postihy budú ukladané za porušenie zákazu. Najmä je vhodné, aby zamestnávateľ určil či porušenie zákazu fajčenia bude považované za porušenie pracovnej disciplíny, a či pôjde o jej závažné alebo menej závažné porušenie. Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť dodržiavanie zákazu fajčenia. Za týmto účelom je oprávnený vykonávať kontroly zamerané na zistenie ako sa zákaz dodržiava zo strany zamestnancov. Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva zamestnancov v priestoroch vymedzených v ust. § 7 zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov, musí rešpektovať zákaz fajčenia ustanovený pre tieto priestory. Sú to priestory, ktoré sú verejne dostupné. Okrem zamestnancov sa tu pohybuje aj verejnosť. Zákonodarca preto vymedzil priestory, v ktorých má osobitný záujem chrániť zdravie nielen zamestnancov, ale aj verejnosti pred účinkami fajčenia.
Ide o tieto priestory:
a) na verejných letiskách, v dráhových vozidlách verejnej osobnej dopravy, vo vozidlách osobnej dopravy, v priestoroch staníc a zastávok, v čakárňach, v prístreškoch a na zastávkach, na krytých nástupištiach a v uzavretých verejných priestoroch súvisiacich s touto dopravou určených pre cestujúcich, na otvorených nástupištiach do vzdialenosti štyri metre od vymedzenej plochy nástupíšť,
b) v zdravotníckych zariadeniach okrem fajčiarní, ktoré sú vyhradené na psychiatrických oddeleniach,
c) v základných školách, v stredných školách a v školských zariadeniach, v predškolských zariadeniach a v priestoroch detských ihrísk,
d) vo vysokých školách a v študentských domovoch,
e) v zariadeniach sociálnych služieb okrem fajčiarní,
f) v divadlách, kinách, na výstaviskách, v múzeách, galériách a iných kultúrnych zariadeniach, v športových zariadeniach a v predajniach,
g) v úradných budovách okrem fajčiarní,
h) v obchodných domoch okrem priestorov v obchodných domoch, ktoré sú stavebne oddelené tak, aby škodlivé látky z tabakových výrobkov alebo z ich dymu a dechtu alebo z výrobkov, ktoré sú určené na fajčenie a neobsahujú tabak, neprenikali do verejne prístupných priestorov obchodných domov a neznečisťovali verejne prístupné priestory obchodných domov,
i) v zariadeniach spoločného stravovania okrem tých zariadení, ktoré majú pre nefajčiarov vyhradených najmenej 50 % z plochy, ktorá je stavebne oddelená od časti pre fajčiarov tak, aby do priestoru vyhradeného pre nefajčiarov neprenikali škodlivé látky z tabakových výrobkov alebo z ich dymu a dechtu alebo z výrobkov, ktoré sú určené na fajčenie a neobsahujú tabak, pričom priestor pre nefajčiarov musí byť umiestnený pri vstupe do zariadenia,
j) v zariadeniach starostlivosti o ľudské telo,
k) v priestoroch, v ktorých sú mladiství vo väzbe alebo v ktorých vykonávajú trest odňatia slobody.

OCHRANA PRED POŽIARMI. V súvislosti s fajčením na pracovisku môže dôjsť k vzniku nežiaducej udalosti v podobe požiaru. Zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi (ďalej len zákon o ochrane pred požiarmi) definuje nežiaducu udalosť ako stav, keď dôjde k úmrtiu alebo k poškodeniu zdravia, majetku alebo životného prostredia alebo k ich bezprostrednému ohrozeniu, alebo k bezprostrednému ohrozeniu života.
Podľa ust. § 4 zákona o ochrane pred požiarmi je zamestnávateľ povinný v rámci predchádzania požiarov, napríklad zabezpečiť v objektoch a v priestoroch vykonávanie preventívnych protipožiarnych prehliadok a odstraňovať zistené nedostatky, určovať miesta so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru a označovať ich príslušnými príkazmi, zabezpečovať školenie a overovanie vedomostí o ochrane pred požiarmi zamestnancov, vypracúvať, viesť a udržiavať dokumentáciu ochrany pred požiarmi v súlade so skutočným stavom a potrebou riešenia protipožiarnej bezpečnosti objektov a priestorov, dodržiavať pri manipulácii s horľavými látkami a horenie podporujúcimi látkami, s technickými prostriedkami obsahujúcimi horľavé látky alebo horenie podporujúce látky, ak aj pri ich ukladaní a skladovaní požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť ustanovené vo všeobecne záväznom právnom predpise. V ust. § 5 zákona o ochrane pred požiarmi sú ustanovené povinnosti nevyhnutné k účinnému zdolávaniu požiarov.

OCHRANA ZDRAVIA PRI PRÁCI VO VÝBUŠNOM PROSTREDÍ. Osobitné povinnosti vymedzuje zákonodarca pre zamestnávateľov, u ktorých sa vykonáva práca vo výbušnom prostredí. Povinnosti sú predmetom úpravy nariadenia vlády č. 393/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vo výbušnom prostredí (ďalej len nariadenie vlády).
V rámci ochrany pred výbuchom je zamestnávateľ povinný vykonávať prevenciu a ochranu pred výbuchom technickými a organizačnými opatreniami primeranými povahe práce, ktoré zabránia vytvoreniu výbušnej atmosféry, alebo ak to povaha práce neumožňuje, iniciácii výbušnej atmosféry a zmiernia účinky výbuchu tak, aby sa zaistila bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci. Zamestnávateľ preventívne a ochranné opatrenia navzájom kombinuje.
POVINNOSTI ZAMESTNANCOV. Zamestnanci sú povinní rešpektovať vydaný zákaz fajčenia na pracoviskách zamestnávateľa. Pokiaľ zamestnávateľ vymedzil na účel fajčenia priestory tzv. „fajčiarne“, je zamestnanec povinný tieto priestory využívať na tento účel a zdržať sa fajčenia mimo tohto priestoru. Zamestnávateľ nie je povinný určiť pre zamestnancov – fajčiarov osobitné prestávky na fajčenie. Neplnenie uloženého zákazu môže byť posúdené ako porušenie pracovnej disciplíny. Zamestnanci sú podľa ust. § 178 ods. 1 Zákonníka práce povinní počínať si tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu života, zdravia a poškodeniu majetku alebo k jeho zničeniu. Ide tu o zakotvenie všeobecnej prevenčnej povinnosti, ktorú má zamestnanec počas celej doby trvania pracovného pomeru. Už zo všeobecnej prevenčnej povinnosti vyplýva, že zamestnanec si musí na pracovisku zamestnávateľa počínať tak, aby nedochádzalo k poškodeniu majetku alebo k jeho zničeniu. Týka sa to všetkých priestorov, čiže aj tých, kde majú zamestnanci povolené fajčiť a rovnako aj tých, kde tento zákaz platí. Z tejto povinnosti vyplýva aj skutočnosť, že zamestnanci sú povinní brať ohľad na zamestnancov – nefajčiarov. Podľa ust. § 178 ods. 2 Zákonníka práce ak hrozí škoda, zamestnanec je povinný na ňu upozorniť vedúceho zamestnanca.

Ak je na odvrátenie škody hroziacej zamestnávateľovi neodkladne potrebný zákrok, je povinný zakročiť. Túto povinnosť nemá, ak mu v tom bránia dôležité okolnosti alebo ak by tým vystavil vážnemu ohrozeniu seba alebo ostatných zamestnancov, alebo blízke osoby. V tomto ustanovení je zakotvená jednak osobitná oznamovacia povinnosť zamestnanca v prípadoch, ak hrozí škoda, napr. v dôsledku nerešpektovania zákazu fajčenia.

Zamestnanec je povinný na hroziacu škodu upozorniť vedúceho zamestnanca. Oznamovacia povinnosť je splnená ak o hroziacej škode upovedomí svojho bezprostredne nadriadeného zamestnanca. Obdobne je to aj v prípade, že si ju splní voči inému vedúcemu zamestnancovi zamestnávateľa alebo voči štatutárnemu orgánu. Zároveň v tomto ustanovení zákonodarca upravil aj tzv. zakročovaciu povinnosť.

Povinnosť zakročiť má zamestnanec, ak v dôsledku porušenia zákazu fajčenia hrozí škoda a je potrebné na jej odvrátenie vykonať neodkladný úkon. Následkom nesplnenia si oznamovacej alebo zakročovacej povinnosti je vznik zodpovednosti za škodu podľa ust. § 181 ZP. Čo sa týka náhrady škody, je zamestnanec povinný prispieť na úhradu škody, za podmienky, že ju nemožno uhradiť inak. Náhrada škody nesmie presiahnuť sumu rovnajúcu sa štvornásobku jeho priemerného mesačného zárobku.

Záver – Povinnosti ustanovené v súvislosti so zákazom fajčenia na pracovisku majú za cieľ zabezpečiť ochranu pred dôsledkami fajčenia na zdravie ostatných zamestnancov pracujúcich na pracoviskách spolu so zamestnancami, ktorí fajčia. Celý rad povinností vyplýva hlavne z predpisov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a predpisov vydaných na ich vykonanie. Porušenie zákazu fajčenia môže byť zo strany zamestnancov považované za porušenie pracovnej disciplíny.
Mgr. Martina Kovalčíková

Použitá literatúra:
1. Barancová, H. Zákonník práce. Komentár. 4. vydanie. Bratislava: C. H. Beck, 2015, s. 1264. ISBN 978-80-89603-31-2.

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 3/2018 (IX/2017)
  • Zákon o ERPúplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11/2017 (IX/2017)
  • Vybrané problémy podávania prehľaduIng. Ivana Valterová
  • Obmedzenie zárobkovej činnosti pri skončení prac. pomeru - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2017 (IX/2017)
  • Využívanie osobného automobilu na podnikanieIng. Jarmila Strählová
  • Osobitosti pri vyplácaní náhrady príjmu pri dočasnej PNIng. Iveta Matlovičová

1 000 riešení, č. 10/2017 (IX/2017)
  • Zákon o ERP
  • Verejná správa
  • Pracovnoprávne vzťahy

PRIPRAVUJEME

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 12/2017 (X/2017)
  • Ochrana osobných údajov
  • Novela Zákonníka práce

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 12/2017 (X/2017)
  • Podiely na zisku
  • Licenčné poplatky

1 000 riešení, č. 12/2017 (X/2017)
  • Daňová optimalizácia
  • Zákonník práce
  • Účtovníctvo

MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá
zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚdlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Ochrana osobných údajov
Údaje týkajúce sa každej fyzickej osoby sa nazývajú osobné údaje. Osobné údaje možno spracovávať len zákonným spôsobom, aby nedošlo k porušeniu základných ľudských práv. Ako správne spracovávať osobné údaje? Je potrebný súhlas fyzickej osoby? Ponúkame balíček publikácií, ktorý je určený všetkým, fyzickým a právnickým osobám.

Zákon o ochrane osobných údajovúplné znenie zákona
Zákony IIB/2017 (A5, 528 str.)


Nariadenie o ochrane osobných údajovznenie nariadenia
mesačník Poradca 5/2018 (A5, 300 str.)


Ochrana osobných údajovpríspevok
mesačník PaM 11/2017 (A4, 80 str.)


BALÍČEK Ochrana osobných údajov obsahuje:
Zákony IIB + Poradca 5/2018 + PaM 11/2017

Cena balíčka je 16,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 11,30 €. Ušetríte 5 €.


Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Podávanie prehľadov na DÚ
Daňový poriadok po novele zákona priniesol nový spôsob vyrubenia dane v daňovom konaní. Správca dane vydáva rozhodnutie po novom nazývané vyrubovací rozkaz alebo super zisťovací príkaz. Aké podklady využíva správca dane na vydanie tohto rozkazu? Všetko podstatné sa dozviete z našich publikácií, ktoré sú určené mzdovým účtovníkom, živnostníkom, podnikateľom, audítorom, daňovým poradcom.

Daňový poriadok. novelapríspevok
mesačník DUO 9/2017 (A4, 80 str.)


Zákon o správe daníúplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 13/2017 (A5, 250 str.)


Podávanie prehľadov na DÚpríspevok
mesačník PaM 11/2017 (A4, 80 str.)


BALÍČEK Podávanie prehľadov na DÚ obsahuje:
DUO 9/2017 + Poradca 13/2017 + PaM 11/2017

Cena balíčka je 16,80 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 11,80 €.
Ušetríte 5 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page