|
NOVELA ZÁKONA O POUŽÍVANÍ ERP OD 1. 9. 2017
Virtuálna registračná pokladnica
Od 1. januára 2016 do 31. augusta 2017 mohol začať používať každý podnikateľ, ktorý sa tak rozhodne, pričom jedinou obmedzujúcou podmienkou používania VRP bolo dodržanie limitovaného počtu vydaných pokladničných dokladov VRP nadväzne na § 4a ods. 2 zákona o používaní ERP a vyhlášky č. 180/2016 Z. z., ktorou sa tento limitovaný počet vydaných pokladničných dokladov určil, a to v počte 3 000 ks za kalendárny mesiac jednou VRP. Táto obmedzujúca podmienka pre používanie VRP je od 1. 9. 2017 zrušená.
S účinnosťou od 1. 9. 2017 už zákon o používaní ERP neukladá povinnosť podnikateľovi, aký druh elektronickej pokladnice má používať, či „klasickú“ ERP alebo VRP.
Je na rozhodnutí podnikateľa, aký typ pokladnice bude používať bez ďalších obmedzení používať VRP.
Na účely začatia používať na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti za predaný tovar alebo poskytnutú službu uvedenú v prílohe č. 1 tohto zákona vytvorilo Finančné riaditeľstvo ako pomoc podnikateľom v súvislosti s aplikáciou VRP samostatnú web. stránku https://vrp.financnasprava.sk, na ktorej podnikateľ nájde informácie k používania VRP na evidenciu prijatých tržieb ak sa podnikateľ rozhodne evidovať prijatú tržbu v hotovosti prostredníctvom aplikácie VRP.
Používanie VRP začalo prakticky od 1. 4. 2015
Od tohto obdobia prešlo legislatívnymi úpravami, ktoré boli vyvolané používaním VRP v praxi. Jednou z podmienok používania VRP podľa § 4a ods. 2 tohto zákona bolo vydanie limitovaného počtu vydaných pokladničných dokladov za kalendárny mesiac VRP. Táto podmienka pri začatí používania VRP mala svoje opodstatnenie. Bolo to z dôvodu, že tento spôsob evidencie prijatých tržieb v hotovosti nebol dovtedy vyskúšaný v praxi s obavou, aby nedošlo k technickému zlyhaniu VRP. VRP predstavuje podľa definície § 2 písm. b) zákona prostredie na web stránke finančného riaditeľstva, t.j. aplikácia programu vytvorená za určitým účelom, s ktorým je možné komunikovať len pomocou prídavného, tzv. koncového zariadenia, ktorým je elektronické zariadenie definované v § 2 písm. zg) zákona o používaní ERP.
Preto sa ustanovil pri prvom začiatku používania VRP maximálny počet vydaných pokladničných dokladov VRP za predaj tovaru alebo poskytnutie služby v hotovosti s tým, že sa počítalo s postupným zvyšovaním počtu vydaných pokladničných dokladov prostredníctvom VRP. V prvej fáze používania VRP bolo priamo v § 4a ods. 2 zákona o používaní ERP ustanovené, že podnikateľ mohol používať VRP len ak počet vydaných pokladničných dokladov v jednom kalendárnom mesiaci nepresiahne viac ako 1 000 ks pokladničných dokladov. Po nasledujúcej legislatívnej úprave § 4a ods. 2 zákona bol tento odsek doplnený znením v tom zmysle, že limitovaný počet vydaných pokladničných dokladov VRP ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo financií SR. Tým predpisom bola vyhláška č. 188/2016 Z. z., ktorou sa ustanovil počet vydaných pokladničných dokladov od 1. júla 2016 na 3 000 ks za kalendárny mesiac. Po prekročení tohto limitovaného počtu vydaných pokladničných dokladov, finančné riaditeľstvo ukončilo používanie VRP v súlade so zákonom o ERP a postupom ako je uvedené nižšie.
Do 31. augusta 2017 platilo, že ak podnikateľ v príslušnom kalendárnom mesiaci prekročil limitovaný počet 3 000 ks vydaných pokladničných dokladov VRP, finančné riaditeľstvo podľa § 15a ods. 4 zákona o používaní ERP ukončilo používanie VRP v ustanovenej lehote.
Podnikateľ bol povinný opäť v ustanovenej lehote, t.j. najneskôr v deň nasledujúci po ukončení používania VRP začať používať klasickú ERP, ktorá spĺňala požiadavky uvedené v § 4 ods. 1 až 4 zákona.
Tento proces tzv. prechodu z VRP na klasickú ERP bol spojený s pomerne zvýšeným administratívnym ako aj finančným zaťažením podnikateľa a aj daňového úradu. Prax ukázala, že používanie VRP viazané na limitovaný počet vydaných pokladničných dokladov nie je ten najefektívnejší spôsob používania VRP nadväzne na skutočnosť, že počet podnikateľov, ktorí používajú na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti prostredníctvom VRP, sa zvyšuje. Medzi podnikateľmi sa ozývali čoraz častejšie hlasy na zrušenie limitovaného počtu vydaných pokladničných dokladov VRP. Takýto návrh predložila ministerstvu financií aj asociácia podnikateľov, aby táto úprava bola účinná už v priebehu roka 2017.
Na základe týchto požiadaviek ministerstvo financií v júni 2017 (táto časť legislatívnej úpravy zákona o používaní ERP bola vyňatá z pripravovaného návrhu zákona účinného až od 1. 1. 2018 s tým, aby tieto legislatívne zmeny nadobudli účinnosť už v priebehu roka 2017) i predložilo tento skrátený návrh zákona o používaní ERP na schválenie do NR SR, v ktorom boli vykonané legislatívne úpravy zákona len v súvislosti so zrušením limitovaného počtu vydaných pokladničných dokladov VRP vrátane zrušenie vyhlášky č. 188/2016 Z. z., ktorá ustanovuje počet vydaných pokladničných dokladov na účely používania VRP.
Táto legislatívna úprava zákona o používaní ERP, ktorá obsahuje aj zrušenie počtu vydaných pokladničných dokladov VRP je zverejnená v zákone č. 180/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon o používaní ERP s účinnosťou od 1. septembra 2017.
Používanie ERP účinnej od 1. septembra 2017
Legislatívna úprava zákona o používaní ERP sa týka nasledovných ustanovení:
• Ust. § 4a Požiadavky na virtuálnu registračnú pokladnicu upravuje požiadavky na VRP. Z tohto ustanovenia je vypustený odsek 2, ktorého znenie umožňovalo používať VRP len na limitovaný počet vydaných pokladničných dokladov, ktorých presný počet ustanovuje vyhl. č. 188/2016 Z. z.
• Ust. § 15a Ukončenie používania virtuálnej registračnej pokladnice upravuje postup podnikateľa pri ukončení používania VRP v prípadoch uvedených v tomto ustanovení. Z tohto ustanovenia bol vypustený odsek 4, ktorý upravoval postup ukončenia používania VRP v prípade, ak podnikateľ prekročí limitovaný počet vydaných pokladničných dokladov za kalendárny mesiac.
• Do zákona o používaní ERP bolo doplnené ust. § 18cc - Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2017 v súvislosti s vypustením odseku 4 z § 15a tohto zákona. Podľa poslednej vety pôvodného znenie § 15a ods. 4 zákona o používaní ER, ak finančné riaditeľstvo ukončí používanie VRP, opätovné používanie VRP už nebolo možné a podnikateľ bol povinný začať používať klasickú ERP, ktorá spĺňa požiadavky § 4 ods. 1 až 4 zákona o používaní ERP. Podľa tohto prechodného ustanovenia sa upravuje postup pre podnikateľov, ktorí už pred účinnosťou tejto novely ukončili používanie VRP práve z dôvodu prekročenia limitovaného počtu vydaných pokladničných dokladov, či 1 000 ks alebo 3 000 ks, môžu začať používať opäť VRP, ak sa tak rozhodnú. V prípadoch, ak sa podnikateľ rozhodne opätovne používať na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti VRP, musí uplatniť postup podľa § 7a ods. 1 tohto zákona, spôsobom ako postupoval pri prvom pridelení kódu VRP. Tzn., že podnikateľ predloží alebo doručí elektronicky na ktorýkoľvek daňový úrad žiadosť o pridelenie kódu VRP s požadovanými identifikačnými údajmi podľa § 7 ods. 1 prvého alebo druhého bodu zákona o používaní EPP. Po overení údajov uvedených v žiadosti daňový úrad bez zbytočného odkladu pridelí kód VRP a spolu s prihlasovacími údajmi ho doručí podnikateľovi; rovnako sa na podanie žiadosti vzťahujú aj odseky 2 a3 ust. 7a zákona o používaní ERP.
• Legislatívna úprava v § 2 písm. zg), v § 8 ods. 2 a § 9 ods. 1 zákona sa spresňuje z dôvodu vypustenia znenia odseku 2 z ust. § 4a zo zákona o používaní ERP.
• Doplnenie ust. § 20 Zrušovacie ustanovenie, ktorý sa zrušuje vyhláška MF č. 188/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje počet vydaných pokladničných dokladov na účely používania VRP.
Táto novela zákona o používaní ERP nadobúda účinnosť 1. septembra 2017.
Podľa usmernenia finančného riaditeľsťva vo veci postupu v prípadoch, ak podnikateľ prekročí, počet limitovaných vydaných pokladničných dokladov VRP za mesiac august 2017 v počte 3 000 ks, finančné riaditeľstvo už neukončí používanie VRP podľa § 15a ods. 4 zákona o používaní ERP.
Príklad
Podnikateľ poskytujúci taxislužbu v zmysle § 8 ods. 8 zákona o používaní ERP odovzdá doklad z taxametra zákazníkovi a celkovú sumu platenej ceny nahrá do VRP.
Ako má podnikateľ postupovať v prípade, že doklad z taxametra zákazníkovi nevydá, z dôvodu, že taxameter sa pri tlačení dokladu pokazí a a doklad sa zasekne v taxametre? Má podnikateľ v takomto prípade vydať zákazníkovi paragón alebo vytlačiť doklad z VRP?
Ak z dôvodu poruchy taxametra podnikateľ nemôže doklad z taxametra vyhotoviť, v zmysle zákona o používaní ERP, podnikateľ – taxikár nemá povinnosť vystaviť pokladničný doklad z VPR a ani paragón. Napriek uvedenej skutočnosti je však podnikateľ povinný v zmysle § 16 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v z.n.p. vydať spotrebiteľovi doklad o poskytnutí služby alebo o kúpe tovaru ak nastane takáto situácia. Z uvedeného dôvodu, aj v prípade poruchy taxametra, je podnikateľ povinný vystaviť a zákazníkovi odovzdať iný doklad o zaplatenom cestovnom.
Príklad
Obec zriadila na prevádzkovanie káblovej televízie obchodnú spoločnosť. Poplatok za jej používanie platia občania obce ako užívatelia káblovej v televízie do pokladne tejto obchodnej spoločnosti polročne alebo ročne.
Má obchodná spoločnosť povinnosť zaevidovať prijatý poplatok za používanie káblovej televízie prostredníctvom ERP alebo VRP?
Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z.n.p. (ďalej len „zákon o ERP“) je podnikateľ povinný evidovať tržbu v elektronickej registračnej pokladnici (ďalej len „ERP“) alebo vo virtuálnej registračnej pokladnici (ďalej len „VRP“) bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Túto povinnosť nemá podnikateľ, ktorý je v likvidácii alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz, okrem podnikateľa, ktorý pokračuje v prevádzkovaní podniku po vyhlásení konkurzu. Uvedené platí, ak podnikateľ predáva tovar v hotovosti alebo poskytuje niektorú zo služieb ktoré sú uvedené v prílohe č. 1 zákona o ERP s výnimkou predaja druhu tovaru alebo poskytovania služieb uvedených v odseku 2 ust. § 3 zákona o ERP. Príloha č. 1 zákona o ERP obsahuje zoznam služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v ERP alebo vo VRP.
Služba ako je poskytovanie telekomunikačných služieb je uvedená ako služby v prílohe č. 1 zákona o ERP pod kódom 70.21 – Služby v oblasti styku a komunikácie s verejnosťou podnikania a pod kódom 73.12 - Predaj vysielacieho času.
Podľa Štatistickej klasifikácie ekonomických činností a vysvetliviek k SK NACE vydané Štatistickým úradom SR je poskytovanie telekomunikačných služieb – ako je aj káblová televízia zaradené pod kód 61 – Telekomunikácie. Tento kód služby nie je uvedený v prílohe č. 1 zákona o ERP.
Vzhľadom na skutočnosť, že táto služba nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o ERP podnikateľ, ktorý poskytuje telekomunikačné služby zaradené do kódu 61, ako je aj káblová televízia, nemá povinnosť používať ERP na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti.
Podnikateľ, a rovnako aj iná osoba, ktorou je aj obec, ktorá takúto službu poskytuje za odplatu, môže na evidenciu prijatých tržieb v hotovosti ERP používať ERP dobrovoľne z dôvodu správnej evidencie prijatých tržieb, ktoré sú z hľadiska zákona o dani z príjmov zdaniteľným príjmom. V takýchto prípadoch používaná ERP nemusí spĺňať podmienky používania ERP podľa zákona o ERP. V nadväznosti na zákon o ochrane spotrebiteľa (z. č. 250/2007 Z. z. v z.n.p.) má osoba, ktorá tieto služby poskytuje povinnosť pri prijatí tržby za poskytnutú službu vydať zákazníkovi príjmový pokladničný doklad o jej zaplatení, v prípade reklamácie. Z hľadiska účtovníctva podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. riadne zaúčtovať prijatú tržbu do účtovníctva daňovníka na účely zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.
Pre úplnosť uvádzame, že kód ekonomických činností pod označením kódu 61 – Telekomunikácie podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností zahŕňa činnosti poskytovania telekomunikačných a súvisiacich služieb, ktorými sú prenos hlasu, údajov, textu, zvuku a obrazu. Prenosové zariadenia, ktoré vykonávajú tieto činnosti môžu byť založené na samostatnej technológii alebo na kombinácii týchto technológií. Zhodnosť činností klasifikovaných v tejto časti je prenos obsahu bez toho, aby boli zapojené do jeho tvorby. Členenie v tejto časti závisí od typu prevádzkovanej infraštruktúry, ktorá vykonáva tieto činnosti.
V prípade prenosu televíznych signálov sem môže byť zahrnutý aj balík kompletných programových kanálov (vytvorených v divízii 60) v programových balíkoch určených na distribúciu.
Ing. Klára Klabníková
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 10/2017)
FORMY POMOCI V HMOTNEJ NÚDZI
DOMÁCNOSŤOU SA PRI POSUDZOVANÍ rozumie manžel, manželka a s nimi žijúce nezaopatrené deti, ale aj jednotlivec. Tiež sa sem započítavajú deti, ktoré študujú, resp. aj pracujú a príjem je nižší ako mesačná minimálna mzda. Práve o hmotnej núdzi hovoríme, ak súčet všetkých príjmov domácnosti, nedosahuje sumy životného minima určené na osobu.
Za životné minimum sa podľa § 2 zákona o životnom minime (Zákon č. 601/2003 Z. z. v z.n.p.), považuje suma alebo úhrn súm:
• 199,48 eur mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu,
• 139,16 eur mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
• 91,06 eur mesačne (ak ide o zaopatrené neplnoleté dieťa alebo o nezaopatrené dieťa).
Táto hodnota je spoločensky určená ako minimálna suma, pod ktorú keď sa dostane jednotlivec, tak ide stav hmotnej núdze.
POSUDZUJE SA NIELEN SAMOTNÁ MZDA, ALE VŠETKY PRÍJMY, ktorými si dokáže domácnosť zabezpečiť lepšie životné podmienky. Príjmy, ktoré sa posudzujú sú:
• príjem fyzickej osoby, ktorý je predmetom dane z príjmu po odpočítaní
- poistného na povinné zdravotné poistenie,
- poistného na nemocenské, starobné, invalidné poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
- preddavku na daň alebo dane z príjmov fyzických osôb,
- ďalších výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov fyzických osôb podľa osobitného predpisu,
• príjmy oslobodené od dane z príjmov fyzických osôb (napr. predaj nehnuteľnosti, pokiaľ je fyzická osoba vlastníkom viac ako 5 rokov od nadobudnutia), okrem prijatých náhrad škôd, náhrad nemajetkovej ujmy, plnenia z poistenia majetku a plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu okrem platieb prijatých ako náhrada za stratu zdaniteľného príjmu,
• sumy vreckového pri zahraničných pracovných cestách do výšky 40 % nároku na stravné,
• náhrady niektorých výdavkov zamestnancov do výšky ustanovenej osobitným predpisom,
• ďalšie príjmy fyzických osôb, získané dedením alebo darovaním po odpočítaní dane z prevodu a prechodu nehnuteľností.
ZA PRÍJEM SA NEPOVAŽUJE napríklad:
• 25 % z príjmu zo závislej činnosti, zo starobného dôchodku (bez jeho zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku), tiež z materského, invalidného dôchodku, sirotského dôchodku, vdovského a vdoveckého dôchodku,
• prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa alebo dávka toho istého druhu vyplatená v inom členskom štáte Európskej únie alebo vo Švajčiarskej konfederácii, najviac vo výške prídavku na dieťa ustanovenej osobitným predpisom,
• nevyhnutná okamžitá pomoc poskytnutá obcou,
• dotácia na podporu humanitárnej pomoci a dotácia poskytnutá iným orgánom štátnej správy, ktorá je určená na riešenie mimoriadnej krízovej situácie,
• finančná podpora alebo finančný príspevok z prostriedkov nadácií, občianskych združení, neziskových organizácií a neinvestičných fondov získané v bežnom roku najviac do výšky 12-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,
• odmena za výkon funkcie člena a zapisovateľa volebnej komisie,
• vrátený preplatok dane z príjmov, na poistnom na verejné zdravotné poistenie a preplatok na preddavkoch na daň z príjmov v sume najviac 50 Eur a
• ďalšie určené v § 4 ods. 3 Zákona o hmotnej núdzi.
Či je osoba v hmotnej núdzi sa posudzuje na základe príjmu, majetku a možnosti uplatnenia nárokov jednotlivých členov domácnosti. Nevychádza sa teda len priamo zo mzdy, ale aj možnosti premeniť majetok na nutnú hotovosť. Pokiaľ domácnosť nedosahuje sumu životného minima, ale má vo vlastníctve auto, ktorého predajom si vie na prechodné obdobie zabezpečiť dostatočný príjem, nemôžeme hovoriť o hmotnej núdzi.
Práve úrady práce sociálnych vecí a rodiny posudzujú príjem domácnosti a rozhodujú o pridelení dávky v hmotnej núdzi.
POSUDZOVANIE HMOTNEJ NÚDZE sa zameriava podľa § 7 zákona o pomoci v hmotnej núdzi (Zákon č. 417/2013 Z. z.) hlavne na možnosti získania a zabezpečenia príjmu domácnosti, aby si dokázala zabezpečiť základné životné podmienky.
Posudzuje sa príjem každej osoby, ktorá je súčasťou domácnosti s výnimkou osoby, ktorá:
• dosiahla vek potrebný na nárok na starobný dôchodok,
• je invalidná z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %,
• je nezaopatrené dieťa,
• je osamelý rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do 31 týždňov veku dieťaťa,
• sa osobne, každodenne a riadne stará o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie,
• sa zúčastňuje na resocializačných programoch v resocializačnom stredisku pobytovou formou, v rámci ktorých si nemôže zabezpečiť príjem vlastnou prácou,
• si zvyšuje kvalifikáciu formou denného štúdia a nie je nezaopatrené dieťa,
• má nepriaznivý zdravotný stav (choroba, úraz alebo karanténne opatrenie a pod.)
Za možnosť získania príjmu domácnosti sa považuje aj získanie peňažných prostriedkov predajom alebo prenájmom hmotného, resp. nehmotného majetku.
Táto možnosť sa neskúma v zmysle § 7 ods. 3 zákona o pomoci hmotnej núdzi, ak ide napríklad o:
• nehnuteľnosť, ktorú užíva domácnosť na primerané trvalé bývanie,
• poľnohospodársku pôdu a lesnú pôdu, ktorú užíva domácnosť pre svoju potrebu,
• hnuteľnú vec, ktorá nepodlieha exekúcii alebo na ktorú sa poskytla jednorazová dávka, dotácia na podporu humanitárnej pomoci alebo peňažný príspevok na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia apod.
Podľa § 8 zákona o pomoci hmotnej núdzi sa za osoby v hmotnej núdzi nepovažujú členovia reholí, komunít a spoločenstiev založených cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou. Tiež sem nespadajú osoby vo výkone trestu odňatia slobody alebo vo väzbe.
Základné formy poskytovania pomoci sú pomoc v hmotnej núdzi, osobitný príspevok a jednorazová dávka.
POMOC V HMOTNEJ NÚDZI sa poskytuje po posúdení predchádzajúcich podmienok, a to o akú osobu, resp. domácnosť ide a aký je jej príjem.
Základne typy pomoci sú:
1. Dávka v hmotnej núdzi je určená podľa § 10 zákona o pomoci hmotnej núdzi vo výške:
u jednotlivca 61,60 eur mesačne,
u jednotlivca s dieťaťom alebo najviac so 4 deťmi 117,20 eur mesačne,
u jednotlivca s viac ako 4 deťmi 171,20 eur mesačne,
u dvojice bez detí 107,10 eur mesačne,
u dvojice s dieťaťom alebo najviac so 4 deťmi 160,40 eur mesačne,
u dvojice s viac ako štyrmi deťmi 216,10 eur mesačne.
Pokiaľ člen v domácnosti v produktívnom veku nie je v právnom vzťahu, z ktorého vyplýva príjem zo závislej činnosti v rozsahu 32 hodín mesačne a nezúčastňuje sa prác vo verejný prospech v rozsahu 32 hodín mesačne, tak sa môže dávka v hmotnej núdzi krátiť o 61,60 eur.
Práce vo verejný prospech sa zakladajú na písomnej dohode medzi úradom a obcou, právnickou osobou, ktorá sprostredkúva dobrovoľnícku činnosť apod. Ide hlavne o práce, ako menšie obecné služby, dobrovoľnícka činnosť alebo práce na predchádzanie mimoriadnej situácie, počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie. Krátenie sa neuplatňuje v prípade, ak osoba je uznaná za práceneschopnú alebo je vo výkone trestu odňatia slobody.
2. Ochranný príspevok podľa § 11
zákona o pomoci hmotnej núdzi patrí osobe, ktorá je invalidná, nezaopatrené dieťa, osamelý rodič alebo dosiahla dôchodkový vek, prípadne sa stará o osobu ťažko zdravotne postihnutú alebo sa zúčastňuje na resocializačných programoch vo výške 63,07 eur mesačne. Ak má osoba nepriaznivý zdravotný stav (v dôsledku choroby, úrazu alebo karanténneho opatrenia a je uznaná za dočasne práceneschopného na viac ako 30 po sebe nasledujúcich dní), patrí jej ochranný príspevok vo výške 34,69 eur. Na príspevok vo výške 13,50 eur mesačne má nárok tehotná žena od začiatku štvrtého mesiaca tehotenstva (podmienkou sú pravidelné lekárske prehliadky) alebo rodič dieťaťa, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do jedného roku veku dieťaťa.
3. Aktivačný príspevok predstavuje pomoc na zvyšovanie možností uplatnenia sa na trhu práce. Osoba si prehlbuje svoje vedomosti, zručnosti, aby sa dokázala lepšie uplatniť na pracovnom trhu. Podľa § 12 zákona o pomoci v hmotnej núdzi patrí osobe, ktorá:
je v pracovnom pomere a má príjem najmenej vo výške minimálnej mzdy,
je evidovaná v evidencií uchádzačom o zamestnanie (ide o osoby, ktoré si zvyšujú svoju kvalifikáciu externým štúdiom, zúčastňujú sa menších obecný prác, dobrovoľníckej činnosti a pod.),
poberá rodičovský príspevok a je študentom strednej alebo vysokej školy,
vykonáva dobrovoľnú vojenskú prípravu.
Výška aktivačného príspevku je 63,07 eur mesačne. Na tento príspevok nemá nárok osoba vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie a zároveň poberá príspevok na vykonávanie absolventskej praxe alebo dobrovoľníckej služby. Rovnako aj osoba, ak spĺňa podmienky nároku na ochranný príspevok podľa § 11 ods. 2 písm. a) alebo písm. b) zákona o pomoci v hmotnej núdzi.
4. Príspevok na nezaopatrené dieťa vo výške 17,20 eur má slúžiť podľa § 13 na zabezpečenie výchovy, rozvoja a vzdelávania dieťaťa, ktoré si plní povinnú školskú dochádzku. Nárok zaniká, pokiaľ zákonný zástupca nedbá na plnenie povinnej školskej dochádzky alebo ak dieťaťu, resp. rodičovi bolo uložené výchovné opatrenie.
5. Príspevok na bývanie sa poskytuje na zabezpečenia čiastočnej úhrady nákladov spojených s bývaním. Priznáva sa podľa § 14 vo výške 55,80 eur mesačne, ak ide o domácnosť s jedným členom domácnosti alebo 89,20 eur mesačne, ak ide o domácnosť s viacerými členmi domácnosti, alebo ak ide o nájom bytu viacerými nájomcami.
6. Osobitný príspevok sa poskytuje vo výške 126,14 eur mesačne počas prvých 6 kalendárnych mesiacov a 63,07 eur mesačne ďalších 6 kalendárnych mesiacov.
Priznáva sa osobe:
ktorej vznikol pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času a k tomu prislúchajúca minimálna mzda, najviac však vo výške dvojnásobku minimálnej mzdy,
ktorá pred vznikom pracovného pomeru bola dlhodobo nezamestnaným občanom,
ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo ktorej sa skončilo poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi v súvislosti so vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu.
7. Jednorazová dávka je určená na čiastočnú úhradu mimoriadnych výdavkov členov domácnosti, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Napríklad na zabezpečenie nevyhnutného ošatenia, vybavenia domácnosti, bežného kuchynského riadu, mimoriadnych liečebných nákladov alebo školských potrieb. Výška priznanej dávky je určená preukázanými skutočnými výdavkami, najviac do výšky trojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu.
Jednotlivé formy pomoci sa poskytujú v peňažnej, vecnej alebo kombinovanej podobe a vyplácajú sa najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom boli splnené podmienky nároku na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku. Pomoc v hmotnej núdzi sa poskytuje za každý celý kalendárny mesiac, naopak osobitný príspevok len pomerne. Podmienkou vzniku nároku ja podaná písomná žiadosť, na základe ktorej úrad, resp. ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, posúdia stav domácnosti a rozhodnú o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi alebo osobitného príspevku. Jednorazová dávka je v pôsobnosti obce a obec ju tiež vypláca.
Ing. Petra Vršanská
Použitá literatúra:
• Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi, Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime; www.employment.gov.sk
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 10/2017)
|
|
|
218/2017 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o učebniciach, učebných textoch a pracovných zošitoch
219/2017 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2018
220/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
221/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 5. septembra 2017 č. 6/2017, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 5/2015, ktorým sa ustanovuje spôsob preukazovania splnenia podmienok na udelenie predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska podľa § 77 ods. 1 zákona č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
222/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 5. septembra 2017 č. 7/2017, ktorým sa dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 8/2015, ktorým sa ustanovuje spôsob preukazovania splnenia podmienok na udelenie povolenia na vykonávanie poisťovacej činnosti a na udelenie povolenia na vykonávanie zaisťovacej činnosti pre subjekty, na ktoré sa nebude uplatňovať osobitný režim
223/2017 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 5. septembra 2017 č. 8/2017, ktorým sa dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 35/2015 o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na udelenie povolenia na vykonávanie poisťovacej činnosti pre poisťovne, na ktoré sa bude uplatňovať osobitný režim
224/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 160/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberovom konaní na funkciu sudcu
|
|
|
Október 2017
2. 10. – pondelok |
Daň z príjmov |
splatnosť mesačného a štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v auguste 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
9. 10. - pondelok |
Poistné |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2017 |
16. 10. - pondelok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
20. 10. - piatok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2017 49 790 € |
25. 10. – streda |
DPH |
podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
podanie daňového priznania k DPH za september 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
splatnosť DPH za september 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2017 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
31. 10. – utorok |
Daň z príjmov |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v septembri 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Poistné |
prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca (s pracovnou zmluvou) na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, na poistenie v nezamestnanosti a zamestnanca s uzatvorenou dohodou o vykonaní práce, dohodou o pracovnej činnosti alebo dohodou o brigádnickej práci študentov na úrazové a prípadne aj na garančné poistenie |
Deň nasledujúci po zániku pracovnoprávneho vzťahu alebo po zániku poistenia |
Poistné |
odhlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca (s pracovnou zmluvou alebo s dohodou o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru) z nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, z poistenia v nezamestnanosti |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2017 |
do 3 dní |
Poistné |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, |
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za september 2017 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2017 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 7 dní |
DPH |
podať daňové priznanie k DPH a zaplatiť daň z nadobudnutia nového dopravného prostriedku z iného členského štátu EÚ osobou, ktorá nie je registrovaná pre DPH |
Do 8 dní |
Poistné |
prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
v prípade existencie garančného poistenia oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom |
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne |
oznámiť správcovi dane zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Daň z príjmov |
oznámiť vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať |
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
DPH |
registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
|
|
|
NÁROČNÉ SITUÁCIE PRI VÝBEROVÝCH KONANIACH |
UCHÁDZAČ NEPRÍDE NA POHOVOR
V dnešnej dobe nedostatku kvalitných uchádzačov nie je raritou, že uchádzač, ktorý potvrdil termín pohovoru, sa naň nedostaví a nedá nič vedieť. Otázkou je, či ho kontaktovať a opýtať sa, prečo neprišiel, či už nemá záujem o stretnutie alebo jednoducho zabudol. Je to na zváženie. Takého správanie je príznakom buď nízkej motivácie (prídem – neprídem, je mi to jedno), slabého zmyslu pre zodpovednosť (nezapísal som si poriadne termín pohovoru, zabudol som prísť), náhlej situácie, ktorá vznikla (som v dopravnej zápche, nemám číslo na personalistu) alebo úplného nezáujmu (už mám inú prácu, nechce sa mi to vám oznamovať).
Ak máte dostatok iných ľudí uchádzajúcich sa o danú pozíciu, nevolajte. V dnešnej dobe internetu je málo pravdepodobné, že uchádzač nedokázal zistiť telefón ani e-mail na firmu, aby sa vám ozval a ospravedlnil sa z pohovoru. Ak však máte zúčastnených málo alebo podľa životopisu bol toto váš top favorit, skúste ešte zavolať. Skúsenosť však ukazuje, že najpravdepodobnejšie vám uchádzač nezodvihne telefón.
UCHÁDZAČ PRÍDE NESKORO, ČÍM NARUŠÍ CELÝ HARMONOGRAM
Ak máte uchádzačov o prácu pozvaných napríklad v 30 – minútových intervaloch a niektorý z nich vám zatelefonuje, že bude 20 minút meškať, lebo je v dopravnej zápche, čo s tým? Buď ho môžete zobrať oneskorene a pohovor s ním skrátiť – nedozviete sa tak ale rovnako relevantné množstvo informácií ako u ostatných uchádzačov, prípadne ho môžete pozvať na ďalší, náhradný termín (niekedy nemáte kedy) alebo ho nasmerovať na koniec harmonogramu, čo môže byť ale zase z jeho strany náročné zorganizovať – ak mu poviete, že aktuálne máte plné ďalšie tri hodiny, nech príde potom.
Je to vždy na individuálnom zvážení, posúdení a dohode. Uchádzač však musí pochopiť, že harmonogram narúša on a niekedy jednoducho neviete nájsť v daný deň priestor, aby ste sa mu venovali mimo programu. A ak je to pohovor, kde je už aj jeho nadriadený, je potom problém zariadiť náhradný termín.
UCHÁDZAČ JE PRÍLIŠ SEBAVEDOMÝ
Na pohovore občas natrafíte na uchádzača, ktorý všade bol, všetko vie, vie sa odborne vyjadriť k akejkoľvek téme a aj vás o nej rád poučí. Žiadnu chybu nikdy v práci neurobil, všetci bývalí zamestnávatelia s ním boli na sto percent spokojní a boli v hlbokej depresii, keď sa rozhodol od nich odísť. Takýto človek niekedy na prvý dojem ohúri, pri dlhšej debate ale dobrý dojem upadá a narastá reálne videnie.
Často je to človek veľmi nevhodný do pracovného tímu, jeho sebaobraz nezodpovedá realite a tomu, čo o ňom povie niekto iný, znalosti sú len veľmi povrchné a dokázateľné úspechy sa nedajú dopátrať. Takíto ľudia si vo firme po prijatí len ťažko budujú kvalitné vzťahy. Ak máte po pohovore predsa len pocit, že by ste tomuto človeku chceli dať vo vašej firme šancu, skúste si preveriť referencie u bývalých zamestnávateľov.
UCHÁDZAČ JE VO VEĽKOM STRESE
Istá miera stresu je primeraná, predsa len, človek nechodí na pohovory každý deň, je to náročná skúšková situácia a niekomu ide naozaj o veľa – napríklad má existenčné problémy a potrebuje sa urýchlene zamestnať, prípadne ide o jeho vysnívanú pracovnú pozíciu a tento pohovor berie ako kritický moment pri plnení si životného sna.
Personalista už od dverí často vidí, či je miera stresu primeraná alebo uchádzača blokuje pri samotnom rozhovore. Mal by mu vedieť pomôcť uvoľňujúcimi otázkami, prípadne dlhším časom pohovoru, ale v niektorých prípadoch, keď vystresovaný uchádzač nie je schopný podať o sebe ani základné informácie, prípadne sa rozplače, vtedy je namieste pohovor ukončiť a navrhnúť náhradný termín. Niekedy je za takouto situáciou momentálna situácia v živote uchádzača – napríklad úmrtie v rodine a podobne, čomu vie preloženie termínu pomôcť.
UCHÁDZAČ SI VYMÝŠĽA ALEBO SA VYHÝBA ODPOVEDI
Po niektorom pohovore môžete mať pocit, že ste sa o uchádzačovi vlastne nič nedozvedeli. Odpovedá všeobecne, hypoteticky, vyhýbavo. Alebo hovorí to, čo si myslí, že chcete počuť, nacvičené odpovede, ktoré si prečítal na internete, nie je osobný, úprimný, nenechá vás spoznať ho.
Pri takomto uchádzačovi je nutné dôsledne uplatniť techniku behaviorálneho pohovoru – pýtať sa na konkrétne veci, ktoré v danej situácii urobil, a to konkrétne on, nie celý tím, je treba ísť do čo najväčších detailov. To, že uchádzač vyslovene klame, vieme obvykle preveriť po pohovore, keď si overíme jeho referencie v predošlých firmách. Ak už pri samotnom pohovore máme indície, že veci, ktoré hovorí, nesedia, prípadne pred chvíľou hovoril niečo iné, než hovorí teraz, môžeme na to upozorniť a žiadať vysvetlenie a upresnenie.
UCHÁDZAČ ROBÍ POHOVOR S VAMI, NIE VY S NÍM
Niektorí sebavedomejší jedinci majú tendenciu prevziať vedenie pohovoru a začnú klásť otázky oni vám a posudzovať to, či sa správne pýtate, hovoriť o témach, ktoré chcú prezentovať oni. U takýchto dominantných ľudí vám neostáva nič iné, len im skočiť do reči a prevziať taktovku nad pohovorom.
Preberanie vedenia pohovoru uchádzačom je neadekvátnym správaním a to aj v prípade, že sa dotyčný hlási napríklad na vedúcu pozíciu.
Ak sa uchádzač stále snaží o prevzatie vedenia pohovoru, je potrebné ho zastaviť a situáciu pomenovať a uviesť ho do kontextu. Že teraz ste tu vy na vedenie pohovoru a pýtate sa to, čo potrebujete zistiť vy a uchádzač ak má nejaké otázky, bude sa môcť pýtať na konci pohovoru, ale nebude aktuálne rozhodovať o tom, ktorým smerom sa pohovor bude uberať.
UCHÁDZAČ JE PASÍVNY
Takýto uchádzač odpovedá úsporne, holými vetami, jednoslovne. Každé vyjadrenie z neho treba ťahať ako z chlpatej deky, pri mnohých otázkach sa zarazí, ak sú položené všeobecnejšie, žiada upresnenie, nerozumie im. Tu je potrebné zamyslieť sa, či si daná pozícia vyžaduje rozvinuté komunikačné a prezentačné zručnosti, lebo toto asi nebude ten pravý človek. Ak však ide o technicky zameranú pozíciu, ktorá si komunikáciu nebude až natoľko vyžadovať, je potrebné byť trpezlivý a prispôsobiť pohovor danému uchádzačovi, dávať mu čo najkonkrétnejšie zadanie.
Niekedy nemusí byť takáto pasivita spôsobená osobnostnými danosťami uchádzača, ale môže byť zapríčinená jeho nízkou motiváciou pre danú prácu. V praxi sa stretávame s ľuďmi, ktorí prichádzajú na pohovor len preto, aby získali potvrdenie pre úrad práce alebo aby mama bola spokojná, že boli na pohovore – často to potom priamo povedia, keď sa ich spýtame, či naozaj majú záujem o túto prácu. Takíto ľudia žiaľ oberajú všetkých o čas, ale pred pohovorom ich nedokáže personalista odfiltrovať.
Mgr. Monika Jakubíková, PhD.
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 3/2018 (IX/2017)
- Zákon o ERP – úplné znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2017 (IX/2017)
- Dohoda o sporných nárokoch – JUDr. Katarína Slaninková
- Určenie sumy starobného dôchodku - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2017 (IX/2017)
- Zmena životného minima – Ing. Ivana Valterová
- Určovanie daňovej rezidencie – Ing. Ján Mintál
1 000 riešení, č. 10/2017 (IX/2017)
- Zákon o ERP
- Verejná správa
- Pracovnoprávne vzťahy
PRIPRAVUJEME
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11/2017 (X/2017)
- Ochrana osobných údajov
- DOPČ verzus DOVP
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11/2017 (X/2017)
- Daňový poriadok
- Budovy a stavby v ZDP
1 000 riešení, č. 11/2017 (X/2017)
- BOZP
- Živnostenský zákon
- Zákonník práce
- Účtovníctvo
Zborníky zákonov:
• Zákony I - zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
• Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
• Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
• Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
• Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
• Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
• Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
• Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...
MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá – zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – dlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky – pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017 – prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017 – prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017
|
|
|
Zmeny v zákone o sociálnom poistení
Povinné poistenie zamestnanca vzniká odo dňa vzniku právneho vzťahu zamestnanca, ktorý mu zakladá právo na príjem zo závislej činnosti. Aké faktory ovplyvňujú rozsah platenia poistného? Má výška čistého príjmu zamestnanca dopad na platbu poistného? Odpovede nielen na tieto otázky ponúkame v našich príspevkoch, ktoré sú určené podnikateľom, SZČO, zamestnávateľom, zamestnancom, personalistom, mzdárom.
Zákon o sociálnom poistení – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 1-2/2018 (A5, 408 str.)
Zmeny v zákone o sociálnom poistení – príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 9/2017 (A5, 112 str.)
Sociálne poistenie - zmeny – príspevok
mesačník PaM 9/2017 (A4, 80 str.)
BALÍČEK Zmeny v zákone o sociálnom poistení obsahuje:
Poradca 1-2/2018 + 1000 riešení 9/2017 + PaM 9/2017
Cena balíčka je 17,10 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 12 €.
Ušetríte 5,10 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zákon o ERP
Podnikateľ, ktorý predáva tovar, alebo poskytuje služby je povinný pri prijímaní tržieb v hotovosti používať registračnú pokladnicu. Taktiež je povinný evidovať prijatú tržbu v hotovosti v elektronickej registračnej pokladnici. Kto je povinný evidovať tržbu cez ERP? Aké pravidlá platia pri prijímaní tržby? Odpovede ponúkame všetkým SZČO, živnostníkom, podnikateľom, účtovníkom.
Zákon o ERP – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 3/2018 (A5, 326 str.)
Zákon o ERP - po zmene – príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 10/2017 (A5, 112 str.)
Zmeny v zákone o ERP – príspevok
Mesačník DUO 10/2017 (A4, 80 str.)
BALÍČEK Zákon o ERP obsahuje:
Poradca 3/2018 + 1000 riešení 10/2017 + DUO 10/2017r
Cena balíčka je 13,40 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,40 €.
Ušetríte 4 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |