Em@ilové noviny

 

č. 15/2013

28. 6. 2013

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Obchodný zákonník sa v poslednom čase stáva častým predmetom novelizácií. Veď len v poslednej dobe sme ich mali hneď niekoľko. Aké zmeny priniesla posledná novela? Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

V dnešných emailových novinách ponúkame množstvo zaujímavých a užitočných informácií. Teším sa na ďalšie stretnutie.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
OBCHODNÝ ZÁKONNÍK

 


Obchodný zákonník sa v poslednom čase stáva častým predmetom novelizácií. Veď len v poslednej dobe sme ich mali hneď niekoľko:
– Novela 197/2012 Z. z. rozšírila pôsobnosť valného zhromaždenia obchodnej spoločnosti o vyjadrenie súhlasu s podaním cenového návrhu, s návrhom na zmenu cenového rozhodnutia, s doplnením návrhu z podnetu regulovaného subjektu, ak má toto doplnenie vplyv na zmenu ceny a s odvolaním v cenovom konaní Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
– Novela 246/2012 Z. z. okrem iného zaviedla úpravu podľa ktorej spoločnosť s ručením obmedzeným nemôže založiť osoba, ktorá má daňový nedoplatok.
– Novela 440/2012 Z. z. doplnila, že spoločnosť s ručením obmedzeným môže založiť osoba, ktorá nemá ani daňový ani nedoplatok na cle.
– Nasledovala pomerne veľká a zásadná novela 9/2013 Z. z., ktorá implementovala smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2011/7/EÚ zo 16. februára 2011 o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách v jej prepracovanom znení a okrem iného zaviedla paušálnu náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávky, pre orgány verejnej moci stanovila maximálnu lehotu splatnosti peňažného záväzku v trvaní 30 dní, pre záväzkové vzťahy medzi podnikateľmi stanovila maximálnu lehotu splatnosti, ktorú je možné zmluvne dohodnúť v trvaní 60 dní. Táto novela tiež zaviedla inštitút nekalých zmluvných podmienok a nekalej obchodnej praxe.
Na zmeny si odborná a podnikateľská verejnosť ešte nestihla ani zvyknúť a parlament už rokuje o ďalšej novelizácii Obchodného zákonníka. Táto má okrem iného zaviesť povinnosť zakladateľov spoločnosti splatiť peňažný vklad alebo jeho časť, ku ktorému sa v spoločenskej zmluve zaväzujú, na osobitný samostatný účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky. Zmenou sa má všeobecne riešiť spôsob splácania peňažných vkladov alebo ich častí tak, že v súčasnosti často využívané splatenie peňažného vkladu alebo jeho časti v hotovosti k rukám správcu vkladu nebude viac možné.

§ 1
– k ods. 1

Ustanovenie § 1 stanovuje rozsah pôsobnosti Obchodného zákonníka. Ohľadom právneho postavenia podnikateľov, ktoré upravuje Obchodný zákonník v druhej časti a čiastočne prvej časti, sú však relevantnými aj iné právne predpisy, a to aj z oblasti verejného práva, predovšetkým zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní, zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii, zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže, predpisy upravujúce slobodné povolania (advokáti, notári a pod.) a iné. Úpravu obchodných záväzkových vzťahov nachádzame v tretej časti Obchodného zákonníka a pod úpravou niektorých iných vzťahov súvisiacich s podnikaním sa rozumie napríklad úprava hospodárskej súťaže v piatej hlave prvej časti.

– k ods. 2

Ako konštatuje dôvodová správa, v tomto odseku sa vyjadruje vzťah Obchodného zákonníka ako špeciálneho predpisu k všeobecnej úprave majetkových vzťahov v Občianskom zákonníku. Ustanovenia občianskeho práva (najmä Občianskeho zákonníka) sa podľa § 1 ods. 2 budú aplikovať vtedy, ak niektoré otázky nemožno riešiť podľa ustanovení Obchodného zákonníka, a to z dôvodu, že dané otázky Obchodný zákonník neupravuje (napríklad vlastnícke právo, bezdôvodné obohatenie, niektoré zabezpečovacie inštitúty a pod.), alebo sa jeho ustanovenia nemôžu aplikovať. Ak by ich nebolo možné riešiť ani podľa predpisov občianskeho práva, posúdia sa podľa obchodných zvyklostí, a ak ich niet, podľa zásad, na ktorých spočíva Obchodný zákonník (zásada zmluvnej voľnosti, zásada slobodnej účasti na hospodárskej súťaži, zásada slobody podnikania, zásada poctivého obchodného styku a i.).

§ 2
– k ods. 1

Ustanovenie definuje jeden z najfrekventovanejších pojmov v Obchodnom zákonníku, a to pojem podnikanie. Pod podnikaním sa rozumie sústavná činnosť (t. j. nie činnosť zriedkavá resp. náhodilá) vykonávaná samostatne (t. j. nie v pracovnom alebo obdobnom závislom pomere, ale s vlastným rozhodovaním o podnikateľských zámeroch a aktivitách) podnikateľom (pozri odsek 2, podnikať teda môže len subjekt, ktorý spĺňa atribút podnikateľa) vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Dosahovanie zisku je pojmovým znakom podnikania a spravidla aj primárnym cieľom podnikania.

– k ods. 2
Na účely Obchodného zákonníka sa za podnikateľov považujú osoby zapísané v obchodnom registri (Pozri § 27 ods. 2 Obch. zák.), osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia (Pozri zákon č. 455/1991 Z. z. o živnostenskom podnikaní), osoby, ktoré podnikajú na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov (advokáti, notári, znalci, tlmočníci a pod.), fyzické osoby, ktoré realizujú prevádzku poľnohospodárskej výroby a sú zapísané do evidencie podľa osobitného predpisu (tzv. samostatne hospodáriaci roľníci, ktorí sa zapisujú do evidencie obce, pozri § 12a až § 12e zákona č. 105/1990 Zb.). Pozri aj § 3 ods. 4 Živnostenského zákona. Za podnikateľov podľa Obchodného zákonníka sa v súlade s § 23 Obch. zák. pokladajú aj zahraničné osoby, ktoré majú právo podnikať v zahraničí.

– k ods. 3
Definícia sídla, tak ako je uvedená v prvej vete bola zavedená do nášho právneho poriadku novelou Obchodného zákonníka č. 432/2004 Z. z. s účinnosťou od 1. októbra 2004. Táto zmena reagovala podľa predkladateľa citovanej novely na potrebu zohľadniť v našom právnom poriadku koncepciu sídla obchodnej spoločnosti takým spôsobom, ktorý by zohľadňoval jednak najnovšiu judikatúru Európskeho súdneho dvora vzťahujúcu sa k výkladu článkov 43 a 48 Zmluvy o EÚ týkajúcich sa slobody usádzania v rámci EÚ, jednak návrh štrnástej obchodnej smernice Rady o prenesení registrovaného sídla obchodnej spoločnosti z jedného členského štátu do iného členského štátu, ktoré vychádzajú z dôsledného rozdelenia tzv. registrovaného sídla, teda sídla zapísaného v obchodnom registri toho ktorého štátu a sídla faktického (alebo ústredia riadenia) obchodnej spoločnosti ako miesta, z ktorého sa skutočne riadi činnosť podnikateľského subjektu a predpokladajú ich vzájomne nezávislú a v zásade neobmedzenú mobilitu v rámci územia členských štátov EÚ. Koncepcia sídla do 1. októbra 2004 vychádzala z predpokladu totožnosti faktického a registrovaného sídla spoločnosti, pričom opačný prípad indikovala ako protiprávny stav, ktorý neumožňoval adekvátnym spôsobom reagovať na vývoj, ktorý prebieha v rámci práva Európskej únie vo vzťahu k výkladu kľúčových článkov Zmluvy o EÚ. Dôvodová správa ďalej dodáva, že súčasťou práva obchodných spoločností slobodne sa usadiť v ktoromkoľvek štáte Európskej únie je právo preniesť svoje faktické sídlo v prípade, že sa činnosť spoločnosti v priebehu času skoncentruje na území iného členského štátu ako je členský štát, na ktorého území došlo k založeniu spoločnosti a zápisu spoločnosti do príslušného registra spoločností bez toho, aby to nevyhnutne znamenalo povinnosť spoločnosti (vyplývajúcu z právneho poriadku prijímajúceho štátu) zmeniť svoju „národnosť“, tzn. rekonštituovať sa podľa práva štátu nového faktického sídla za tým účelom, aby bola bez pochybností uznaná jej právna subjektivita.
Aj novela Obchodného zákonníka č. 19/2007 Z. z. sa dotkla uvedeného odseku 3 a na konci pripojila vetu, v zmysle ktorej právnická osoba alebo fyzická osoba musí preukázať, že má k nehnuteľnosti alebo jej časti, ktorej adresa je ako jej sídlo alebo miesto podnikania zapísaná v obchodnom registri alebo v živnostenskom registri, alebo v inej evidencii ustanovenej osobitným zákonom, vlastnícke právo alebo užívacie právo, ktoré užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania nevylučuje, alebo súhlas vlastníka nehnuteľnosti alebo jej časti so zápisom nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania do obchodného registra, živnostenského registra alebo inej evidencie ustanovenej osobitným zákonom.
Túto zmenu navrhol do Obchodného zákonníka zakomponovať Ústavnoprávny výbor NR SR z dôvodu, že v praxi dochádza k prípadom, keď právnické osoby alebo fyzické osoby zaregistrovali svoje sídlo alebo miesto podnikania na adrese, ktorá patrila inej osobe bez jej vedomia. Navrhovaným ustanovením sa právnickej alebo fyzickej osobe ukladá povinnosť mať k nehnuteľnosti alebo jej časti, ktorej adresa je ako jej sídlo alebo miesto podnikania zapísaná v obchodnom registri, živnostenskom či inom registri, vlastnícke právo, alebo užívacie právo, ktoré užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania nevylučuje, alebo súhlas vlastníka tejto nehnuteľnosti alebo jej časti.
Listina, ktorou sa preukazuje vlastnícke právo alebo užívacie právo k nehnuteľnosti alebo jej časti, ktoré užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania nevylučuje alebo súhlas vlastníka nehnuteľnosti alebo jej časti so zápisom nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania do obchodného registra sa prikladá k návrhu na zápis spoločnosti do obchodného registra. Ak spoločnosť nespĺňa podmienky podľa § 2 ods. 3 Obch. zák., súd na návrh štátneho orgánu alebo na návrh osoby, ktorá osvedčí právny záujem, alebo aj z vlastného podnetu rozhodne o zrušení spoločnosti (Pozri § 68 ods. 6 písm. g/ Obch. zák.). Ak súd rozhodol o jej zrušení z tohto dôvodu, na čas počas likvidácie spoločnosti je potrebné jej určiť nové sídlo, hlavne kvôli doručovaniu, nakoľko podľa navrhovateľa tejto zmeny by nebolo spravodlivé, aby počas likvidácie, ktorá môže trvať aj niekoľko mesiacov, ako sídlo spoločnosti bola v obchodnom registri uvádzaná adresa nehnuteľnosti, ku ktorej už nemá likvidovaná spoločnosť žiadny právny vzťah (Pozri § 68 ods. 13 Obch. zák.). Pri zmene sídla podľa § 68 ods. 13 Obch. zák. sa príslušnosť registrového súdu nemení.

– k ods. 4
Uvedený odsek definuje pojem adresa, pod ktorým rozumie názov obce s uvedením jej poštového smerovacieho čísla (napríklad: 97901 Rimavská Sobota), názov ulice alebo iného verejného priestranstva a orientačné číslo, prípadne súpisné číslo, ak sa obec nečlení na ulice (napríklad: Komenského 24 alebo Námestie osloboditeľov 78). Pojem adresa okrem § 2 ods. 3 používa Obchodný zákonník napríklad v ustanoveniach § 68 ods. 13, § 130 a iných ako aj Zákon o obchodnom registri (§ 2 tohto zákona). Neprípustné sú adresy založené na uvedení čísla poštovej priehradky napríklad vo forme „P.O. Box 25“.

– k ods. 5
Za bydlisko fyzickej osoby sa považuje adresa jej trvalého pobytu. Pozri zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky, konkrétne ustanovenie § 3 citovaného zákona.

§ 3
– k ods. 1

Uvedené ustanovenie vychádza zo zásady ochrany tretích osôb, preto ak sa určitej osobe zakázalo podnikať, a to či už titulom zrušenia živnostenského oprávnenia (§ 58 zákona č. 455/1991 Zb.) alebo odňatím licencie (napríklad zák. č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách, zák. č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, zák. č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve a i.), prípadne určitá osoba oprávnenie na podnikanie vôbec nemá, napríklad z dôvodu zániku živnostenského oprávnenia, alebo jej živnostenské oprávnenie ešte ani nevzniklo, platnosť právneho úkonu, ktorý urobila táto osoba, tým samým nie je dotknutá. Právny úkon urobený „nepodnikateľom“ má teda povahu podnikateľského právneho úkonu a nestráca svoju platnosť, hoci ho vykonal “nepodnikateľ”.

– k ods. 2
V ods. 2 je upravený osobitný druh zodpovednosti za škodu spôsobenú vykonávaním podnikateľskej činnosti bez oprávnenia na podnikanie osôb, ktoré bez oprávnenia na podnikanie vykonávajú túto činnosť, avšak aj osôb, ktoré túto činnosť uskutočňujú v ich mene a na ich účet (napríklad na základe mandátnej zmluvy podľa § 566). Ako dodáva dôvodová správa, činnosť, ktorá ináč vykazuje základné znaky podnikania, ale nie je vykonávaná na základe štátneho súhlasu, je okrem toho sankciovaná právnymi normami verejného práva. K uvedenému pozri ust. § 251 Trestného zákona.

§ 3a
– k ods. 1 a 2

Ustanovenie § 3a ukladá každému podnikateľovi (§ 2 ods. 2) povinnosť uvádzať na svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených či už v písomnej alebo elektronickej forme nasledovné povinné údaje:
- obchodné meno,
- sídlo alebo miesto podnikania,
- právnu formu právnickej osoby,
- identifikačné číslo, ak je pridelené,
- označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal a číslo zápisu, ak ide o podnikateľa zapísaného v obchodnom registri. Pod číslom zápisu je potrebné rozumieť číslo registrovej vložky,
Podnikateľ môže uvádzať na svojich obchodných dokumentoch tiež výšku svojho základného imania. Nejde o povinný údaj. V takomto prípade však podnikateľ musí uviesť aj rozsah jeho splatenia. Dôvodová správa definovala obchodné dokumenty ako všetky písomné alebo elektronické prejavy, ktoré smerujú k plneniu povinností vyplývajúcich zo súčasného obchodného záväzkového vzťahu alebo k vzniku budúceho obchodného záväzkového vzťahu. Patria sem najmä obchodné listy a objednávky.

– k ods. 3
Nový odsek bol zavedený novelou 19/2007 Z. z., pričom jeho prijatie bolo odôvodňované prebratím ustanovení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/58/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 68/151/EHS v súvislosti s požiadavkami na zverejňovanie s ohľadom na určité typy spoločností, ktorá ukladá členským štátom povinnosť zabezpečiť, aby podnikateľské subjekty, ktoré majú v súvislosti so svojim predmetom podnikania internetové stránky (webové sídla), uvádzali na nich určité informácie. Zákonodarca potrebu tohto ustanovenia odôvodňuje tiež reakciou na technologický vývoj a zabezpečenie ochrany spotrebiteľa, ktorý sa rozhoduje aj na základe informácií, ktoré sú uvedené na internetových stránkach podnikateľských subjektov.

§ 4
Ustanovenia Obchodného zákonníka nepôsobia iba voči podnikateľom, ale sa nimi spravujú aj vzťahy iných osôb než podnikateľov. Môže tak ustanoviť samotný Obch. zák., alebo osobitný predpis. V rámci Obch. zák. pôjde predovšetkým o ustanovenia upravujúce hospodársku súťaž (§ 41 – § 55), ktoré sa vzťahujú na všetky fyzické a právnické osoby, ktoré sa zúčastňujú na hospodárskej súťaži, aj keď nie sú podnikateľmi.
Treťou časťou Obch. zák. sa podľa § 261 ods. 2 spravujú aj záväzkové vzťahy medzi subjektom verejného práva, ak sa týkajú zabezpečovania verejných potrieb alebo vlastnej prevádzky a podnikateľmi pri ich podnikateľskej činnosti. Na tento účel sa za subjekt verejného práva považuje štátny orgán, obec, vyšší územný celok, niektoré právnické osoby, ktoré boli založené alebo zriadené na účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú výrobný alebo obchodný charakter, niektoré nepodnikateľské štátne organizácie a združenia právnických osôb, ktorého členom je aspoň jeden z uvedených subjektov verejného práva.
Ustanoveniami tretej časti Obch. zák. sa spravujú aj záväzkové vzťahy taxatívne uvedené v § 261 ods. 6 (napríklad záväzkové vzťahy zo zmluvy o bežnom účte, zmluvy o vkladovom účte a i.), a to bez ohľadu na povahu účastníkov. Ide o tzv. absolútne obchodné záväzky, kde je povaha účastníkov, teda, či ide o podnikateľov alebo nie, irelevantná.
Ust. § 262 umožňuje, aby si zmluvné strany dohodli, že ich záväzkový vzťah, ktorý nespadá pod vzťahy uvedené v § 261, sa bude spravovať Obchodným zákonníkom. Takáto dohoda vyžaduje písomnú formu.

§ 5
Ust. § 5 obsahuje legálnu definíciu pojmu „podnik“, avšak použiteľnú len pre účely Obchodného zákonníka. Ak sa teda v jeho ustanoveniach, napríklad ust. § 21, § 59 ods. 4, § 60 ods. 2, § 187 ods. 1 písm. j/, § 476 – § 488, § 759 a i. používa pojem podnik, rozumie sa ním súbor hmotných (stroje, zariadenia a pod.), osobných (zamestnanci a ich kvalifikácia a schopnosti a pod.) a nehmotných (obchodné meno, ochranné známky, povesť a pod.) zložiek podnikania, pričom k podniku patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré jednak podnikateľovi patria a kumulatívne, ktoré zároveň slúžia na prevádzkovanie podniku alebo vzhľadom na svoju povahu majú tomuto účelu slúžiť. Podnikom sa teda rozumie určitý celok podnikateľskej činnosti, uskutočňovanej v rámci jedného podnikateľského subjektu.

§ 6
Ust. § 6 definuje pojmy obchodný majetok, obchodné imanie, čisté obchodné imanie a vlastné imanie.

§ 7
– k ods. 1 a 2
Pre definíciu podniku pozri § 5. Podnikateľ, či už fyzická osoba, alebo právnická osoba môže zriaďovať organizačné zložky svojho podniku. Organizačnými zložkami podniku sú buď:
– odštepné závody alebo
– iné organizačné útvary podniku podľa Obch. zák. alebo osobitného zákona.
Odštepný závod je organizačnou zložkou podniku, ktorá sa ako odštepný závod zapisuje do obchodného registra, avšak týmto zápisom jej nevzniká právna subjektivita, nestáva sa samostatnou právnickou osobou. Odštepný závod môže zriadiť len podnikateľ zapísaný do obchodného registra. Medzi údaje zapisované do obchodného registra patria označenie, adresa umiestnenia a predmet podnikania alebo činnosti odštepného závodu spolu s menom, priezviskom, bydliskom, dátumom narodenia a rodným číslom vedúceho odštepného závodu alebo inej organizačnej zložky podniku a s uvedením dňa vzniku a po jej skončení dňa skončenia funkcie; ak ide o zahraničnú fyzickú osobu, zapisuje sa rodné číslo, ak jej bolo pridelené. K príslušnosti na registráciu a ukladanie listín do zbierky listín pozri § 4 ods. 3 a § 10 ods. 6 Zákona o obchodnom registri.
Pri prevádzkovaní odštepného závodu sa používa obchodné meno podnikateľa s dodatkom, že ide o odštepný závod (napríklad: Exportimport, a. s. Odštepný závod 05 Rimavská Sobota). Vedúci organizačnej zložky podniku (napríklad riaditeľ odštepného závodu) zapísaný v obchodnom registri je splnomocnený za podnikateľa robiť všetky právne úkony týkajúce sa tejto organizačnej zložky alebo podniku. Zo zápisu v obchodnom registri vyplýva teda pre vedúceho odštepného závodu oprávnenie robiť právne úkony týkajúce sa odštepného závodu, avšak vždy v mene toho podnikateľa – subjektu, ktorého je odštepným závodom, nie v mene odštepného závodu. Vedúci organizačnej zložky (napr. riaditeľ odštepného závodu) je oprávnený zo zákona podať aj žalobu v spore týkajúcom sa tejto organizačnej zložky, pričom tak učiní v mene podnikateľa s dodatkom, že ide o odštepný závod. Ak by žalobu podal len odštepný závod vo svojom mene, súd by musel takéto konanie zastaviť s poukazom na ust. § 104 OSP, nakoľko odštepný závod nemá sám spôsobilosť byť účastníkom konania. Pozrime sa, čo hovorí judikatúra súdov. Zo skutočnosti, že v zmluve je ako účastník zmluvy označená organizačná zložka existujúcej právnickej osoby (obchodnej spoločnosti), však nemožno dospieť k záveru, že ju uzavrela organizačná zložka vo svojom mene a nie v mene právnickej osoby, ktorej je zložkou (R 13/2003). Právnická osoba, ktorá má organizačnú zložku zapísanú ako odštepný závod v obchodnom registri, sa i v spore, ktorý sa týka tohto odštepného závodu, označuje ako účastník konania uvedením obchodného mena. Právnym dôsledkom zriadenia organizačnej zložky a jej zápisu do obchodného registra je vznik oprávnenia konať v mene podnikateľa voči tretím osobám. Odštepný závod musí v obchodnom styku používať obchodné meno podnikateľa a dodatok, že sa jedná o odštepný závod, pretože napriek zápisu do obchodného registra nezískava právnu subjektivitu (uznesenie Najvyššieho súdu SR z 31. 8. 2010, sp. zn. 4 Obo 50/2010).
– Ods. 3 obsahuje všeobecnú legálnu definíciu prevádzkarne. Ide o akýkoľvek priestor (zákon naň nekladie žiadne podmienky), v ktorom sa uskutočňuje určitá podnikateľská činnosť (predajňa, dielňa a pod.). Definíciu prevádzkarne nachádzame aj v § 17 Živnostenského zákona, ktorý definuje aj tzv. združenú prevádzkareň.

§ 8
Obchodné meno je individualizačným a identifikačným znakom podnikateľa. Je to názov, pod ktorým podnikateľ vykonáva právne úkony pri svojej podnikateľskej činnosti. Obchodné meno musí každý podnikateľ uvádzať na svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených v písomnej alebo elektronickej forme spolu s ďalšími zákonom vyžadovanými údajmi (Pozri § 3a). Obchodným menom fyzickej osoby je jej meno a priezvisko, obchodné meno obchodných spoločností, družstiev a ostatných právnických osôb, ktoré sa zapisujú do obchodného registra je zložené z tzv. kmeňa a dodatku označujúceho právnu formu (napríklad Exportimport, spol. s r. o.).

§ 9
– k ods. 1

Obchodným menom fyzickej osoby môže byť vždy len jej meno a priezvisko. Ak by však napríklad už pod tým istým alebo obdobným menom podnikala v tom alebo inom druhu podnikania iná fyzická osoba, môže obchodné meno fyzickej osoby obsahovať tiež dodatok odlišujúci osobu podnikateľa alebo druh podnikania, napríklad „Peter Kováč TEXTILSHOP“.

– k ods. 2
Smerodajný ohľadom obchodného mena obchodnej spoločnosti, družstva alebo inej právnickej osoby je vždy zápis v obchodnom registri. Obchodné meno je zložené z tzv. kmeňa a dodatku označujúceho právnu formu. Napríklad pri obchodnej spoločnosti Exportimport, spol. s r. o. je kmeňom obchodného mena „Exportimport“ a dodatkom označujúcim právnu formu, v danom prípade spoločnosť s ručením obmedzeným „spol. s r. o.“. K alternatívam dodatkov označujúcich právnu formu obchodných spoločností pozri ustanovenia § 77, § 95, § 107, § 154 ods. 2. Obchodné meno družstva musí vždy obsahovať označenie „družstvo“. Pred alebo za názvom európskej spoločnosti musí byť uvedená skratka „SE“. Iné zákony môžu obsahovať ďalšie podmienky kladené na obchodné meno. Napríklad obchodné meno zdravotnej poisťovne musí obsahovať označenie "zdravotná poisťovňa, a.s.". Iné osoby nesmú vo svojom obchodnom mene používať toto slovné spojenie alebo jeho preklad (§ 2 ods. 3 zák. č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach). Obchodné meno doplnkovej dôchodkovej spoločnosti musí okrem náležitostí podľa Obchodného zákonníka obsahovať označenie "doplnková dôchodková spoločnosť" alebo skrátené označenie "d.d.s.". Iné fyzické osoby alebo právnické osoby nesmú používať vo svojom obchodnom mene toto označenie ani označenie s ním zameniteľné v slovenskom jazyku alebo cudzom jazyku. (§ 22 ods. 7 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení). Obchodné meno centrálneho depozitára musí obsahovať označenie "centrálny depozitár cenných papierov". Označenie "centrálny depozitár cenných papierov" ani jeho preklady nesmie používať v obchodnom mene žiadna iná fyzická osoba alebo právnická osoba (§ 99 ods. 10 zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch). Slovo "banka" alebo "sporiteľňa", jeho preklady alebo slová, v ktorých základe sa tieto slová vyskytujú, môže používať v obchodnom mene iba právnická osoba, ktorej bolo udelené bankové povolenie. K uvedenému pozri § 4 ods. 1 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách.

– k ods. 3
V prípade, ak ide o právnickú osobu, ktorá sa nezapisuje do obchodného registra, jej obchodným menom je názov, pod ktorým bola zriadená.

- k ods. 4
Odsek zavedený novelou Obch. zák. č. 500/2001 uvádza, že podnikateľ je povinný uvádzať obchodné meno spolu s dodatkom označujúcim jeho súčasný právny stav. Obchodné meno s týmto dodatkom by znelo napríklad „Exportimport, spol. s r. o. v konkurze“.

§ 10
– k ods. 1

Novelou Obch. zák. č. 500/2001 Z. z. sa sprísnili kritériá kladené na obchodné meno. Okrem toho, že obchodné meno nesmie byť zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa, nesmie vzbudzovať klamlivú predstavu o podnikateľovi alebo o predmete podnikania. V tejto súvislosti upozorňujeme na znenie § 47 ods. 1, ktoré upravuje skutkovú podstatu nekalosúťažného konania spočívajúceho vo vyvolávaní nebezpečenstva zámeny, k naplneniu ktorej môže dôjsť aj použitím obchodného mena alebo osobitného označenia podniku, ktoré používa už právom iný súťažiteľ.

– k ods. 2
Ak sa zabezpečí vzájomná odlíšiteľnosť obchodných mien viacerých právnických osôb, môžu obchodné mená týchto právnických osôb vyjadrovať spoločnú majetkovú účasť.

– k ods. 3
Keďže obchodné meno nesmie byť zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa, musí sa od ostatných obchodných mien odlišovať. Na odlíšenie však nepostačuje rozdielne označenie právnej formy. Ak ide o fyzickú osobu, stačí na odlíšenie uvedenie dodatku, ktorý sa týka mena alebo druhu podnikania tak, aby sa obchodné mená dali vzájomne odlíšiť.

– k ods. 4
Ak podniká spolu viac osôb pod spoločným označením bez založenia právnickej osoby (napríklad na základe zmluvy o združení uzavretej podľa § 829 OZ), sú tieto osoby spoločne a nerozdielne povinné splniť záväzky vzniknuté pri podnikaní. Vzniká tu teda solidárna zodpovednosť za tieto záväzky.

JUDr. Andrea Andrášiová
JUDr. Edmund Horváth


(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 12-13/2013)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
NEBEZPEČENSTVO ZÁMENY OBCHODNÉHO MENA

Od 1. februára 2013 sa zaviedli nejaké obmedzenia pri voľbe obchodného mena podnikateľského subjektu.
Je uvedené tvrdenie pravdivé? V čom konkrétne spočívajú obmedzenia?

Zrejme máte na mysli problematiku vyvolania nebezpečenstva zámeny. Tento inštitút bol skutočne novelizáciou Obchodného zákonníka od 1. februára 2013 rozšírený. Právna úprava nekalej súťaže a jej foriem obsiahnutá v Obchodnom zákonníku upravuje popri generálnej klauzule nekalej súťaže taktiež vymedzenie „typických“ skutkových podstát nekalosúťažného konania, ktorých výpočet je exemplifikatívny, medzi inými typickými aj skutkovú podstatu vyvolávania nebezpečenstva zámeny. Znenie Obchodného zákonníka účinné do 31. 1. 2013 bolo v zmysle § 47 písm. a) orientované na postihovanie konania spočívajúceho v použití obchodného mena alebo osobitného označenia podniku iného podnikateľa, pokiaľ je takéto konanie spôsobilé vyvolať nebezpečenstvo zámeny s podnikom, obchodným menom iného súťažiteľa. Takto formulované ustanovenie bolo však neaplikovateľné pre postihovanie tých prípadov, kedy podnikateľ používa vo svojom obchodnom mene slovné prvky názvu (podstatné a dištinktívne zložky názvu), resp. označenia verejného registra alebo inej evidencie vedenej na základe zákona, ktoré sú spôsobilé vyvolať nebezpečenstvo zámeny obchodnej dokumentácie podnikateľa s korešpondenciou zasielanou orgánom zákonom povereným na vedenie verejného registra alebo inej evidencie (napr. obchodný register, živnostenský register atď.). V zmysle nových pravidiel v predmetnej oblasti teda predstavuje vyvolanie nebezpečenstva zámeny okrem prípadov ustanovených v § 47 odseku 1 Obchodného zákonníka aj také konanie podnikateľa, ktoré spočíva v takej voľbe jeho obchodného mena alebo používania takého označenia podniku, ktoré je objektívne spôsobilé vyvolať u adresátov jeho obchodnej dokumentácie nebezpečenstvo zámeny podnikateľa s verejným registrom alebo inou evidenciou vedenou na základe zákona. Pre posúdenie, či v danom prípade došlo k naplneniu danej skutkovej podstaty nekalosúťažného konania bude rozhodujúce, či priemerne vzdelaný a obozretný súťažiteľ mohol pri zbežnom čítaní pri primeranom stupni opatrnosti v čase doručenia obchodnej dokumentácie podnikateľa rozpoznať, že nejde o korešpondenciu orgánu zákonom povereného na vedenie verejného registra alebo inej evidencie, najmä v situácii keď uvedenou obchodnou dokumentáciou v praxi býva faktúra (resp. predfaktúra), platobný formulár, zloženka alebo iný platobný poukaz, prípadne objednávka na opravu zapísaných údajov, ktorá však neinformuje, prípadne nedostatočným a nejednoznačným spôsobom informuje, že ide len o návrh na uzavretie zmluvy.

UPLATNENIE POHĽADÁVKY A PAUŠÁLNA NÁHRADA

Spoločnosť eviduje k 1. júnu 2013 pohľadávku, ktorá je už cca 30 dní po splatnosti. Spoločnosť si chce z uvedeného titulu okrem úrokov z omeškania nárokovať aj tzv. paušálnu náhradu.
Je uvedený postup možný?

Počnúc 1. februárom 2013 bola zakotvená v Obchodnom zákonníku zásada, v zmysle ktorej vzniká omeškaním dlžníka veriteľovi okrem nárokov na úroky z omeškania prípadne náhradu škody spôsobenej omeškaním aj právo na paušálnu náhradu nákladov spojených s uplatnením pohľadávky, a to bez potreby osobitného upozornenia. Táto skutočnosť je ustanovená prostredníctvom § 369c Obchodného zákonníka a paušálna náhrada nákladov spojených s uplatnením pohľadávky predstavuje náhradu tzv. administratívnych interných monitorovacích nákladov, ktoré vznikajú pri kontrole dodržiavania zmluvných záväzkov. V praxi ide predovšetkým o náklady na vedenie evidencie pohľadávok, náklady súvisiace s telefonickou alebo písomnou urgenciou dlžníka, táto však nie je podmienkou pre vznik nároku na paušálnu náhradu nákladov. V zmysle § 2 Nariadenia vlády SR č. 21/2013 Z. z., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia Obchodného zákonníka je výška paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávky podľa § 369c ods. 1 Obch. Z ustanovená na sumu 40 eur jednorazovo a to bez ohľadu na dĺžku omeškania.
Ak by záväzok vznikol zo spotrebiteľskej zmluvy a dlžníkom by bol spotrebiteľ, veriteľovi právo na paušálnu náhradu nákladov spojených s uplatnením pohľadávky nevzniká.

MAXIMÁLNA LEHOTA SPLATNOSTI FAKTÚR V OBCHODNÝCH VZŤAHOCH

Spoločnosť má s firmami uzatvorenú rámcovú zmluvu ešte z roku 2011 a v nej má dohodnutú splatnosť faktúr na 90 dní.
Ako je to v súvislosti zo zmenou splatnosti faktúr na 60 dní?

Novelou Obchodného zákonníka účinnou od 1. februára 2013 sa okrem iného zaviedli nové pravidlá času plnenia peňažného záväzku dlžníka. V rámci nového § 340a Obchodného zákonníka sa okrem iného ustanovilo, že zmluvne určená lehota na splnenie peňažného záväzku dlžníka z dodania tovaru alebo poskytnutia služby nesmie presiahnuť 60 dní odo dňa doručenia faktúry alebo inej výzvy veriteľa podobnej povahy, ktorou požaduje splnenie peňažného záväzku (ďalej len „doklad“) alebo 60 dní odo dňa kedy veriteľ plnil, podľa toho, ktorý z týchto dní nastal neskôr. To neplatí, ak sa strany o dlhšej lehote splatnosti dohodnú a takáto dohoda nie je v hrubom nepomere k právam a povinnostiam vyplývajúcim zo záväzkového vzťahu pre veriteľa podľa § 369d Obchodného zákonníka. Ustanovenia prvej a druhej vety sa nepoužijú, ak osobitný zákon ustanovuje kratšiu lehotu splatnosti. Uvedené sa však nepoužije v prípade, ak sa strany dohodnú na plnení peňažného záväzku dlžníka v splátkach a na záväzkové vzťahy, ktorých zmluvnou stranou je spotrebiteľ.
V zmysle prechodného § 768k ods. 3 Obch. Z platného od 1. februára 2013 sa ustanovenia o čase plnenia peňažného záväzku dlžníka (§ 340a Obch. Z), osobitné ustanovenia pre čas plnenia peňažného záväzku dlžníka, ktorým je subjekt verejného práva (§ 340b), ustanovenia o omeškaní dlžníka (§ 365) a ustanovenia o nekalých zmluvných podmienkach a nekalej obchodnej praxi (§ 369d) účinné od 1. februára 2013 nevzťahujú na záväzkové vzťahy uzavreté pred 1. februárom 2013.

NEKALÉ ZMLUVNÉ PODMIENKY A NEKALÁ OBCHODNÁ PRAX

V máji 2013 podnikateľ uzatvoril zmluvu o dodávke služieb s obchodným partnerom, pričom vylúčil vznik nároku dodávateľa na úroky z omeškania v prípade, ak bude odberateľ v omeškaní s platením.
Je v poriadku uvedené dojednanie?

Inštitúty „nekalých zmluvných podmienok“ a „nekalej obchodnej praxe“ boli do obchodného práva zakomponované novelou Obchodného zákonníka účinnou od 1. februára 2013. Počnúc týmto dátumom platí, že neplatné je také zmluvné dojednanie týkajúce sa splatnosti peňažného záväzku, sadzby úroku z omeškania alebo paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávky, ktoré je v hrubom nepomere k právam a povinnostiam vyplývajúcim zo záväzkového vzťahu pre veriteľa bez toho, aby preň existoval spravodlivý dôvod – tzv. „nekalá zmluvná podmienka“. Zakázaná je tiež taká obchodná prax, ktorú si strany medzi sebou zaviedli, týkajúca sa splatnosti peňažného záväzku, sadzby úroku z omeškania alebo paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávky, ktorá zakladá hrubý nepomer v právach a povinnostiach vyplývajúcich zo záväzkového vzťahu pre veriteľa bez, toho aby pre ňu existoval spravodlivý dôvod. Zákon takéto dojednanie označuje termínom „nekalá obchodná prax“.
Na základe prvej vety § 369d ods. 3 Obchodného zákonníka sa za nekalú zmluvnú podmienku alebo nekalú obchodnú prax považuje okre iného aj zmluvné dojednanie alebo obchodná prax vylučujúca vznik nároku na úroky z omeškania alebo zmluvné dojednanie alebo obchodná prax, ktorá vedie k tomu, že sa veriteľ vzdá nároku na úroky z omeškania ešte pred porušením zmluvnej povinnosti.



(viac riešení problémov nájdete v mesačníku 1000 riešení 7-8/2013 )

 

 
 
P6 AKTUAL
Čiastka 35/2013
142/2013 Zákon,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
143/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 238/2006 Z. z. o Národnom jadrovom fonde na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi (zákon o jadrovom fonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
144/2013 Zákon o obchodovaní s určenými výrobkami, ktorých držba sa obmedzuje z bezpečnostných dôvodov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
145/2013 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
146/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 215/2006 Z. z. o odškodňovaní osôb poškodených násilnými trestnými činmi v znení zákona č. 79/2008 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
147/2013 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri stavebných prácach a prácach s nimi súvisiacich a podrobnosti o odbornej spôsobilosti na výkon niektorých pracovných činností
148/2013 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
149/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Federálnym ministerstvom zahraničných vecí, zahraničného obchodu a rozvojovej spolupráce Belgického kráľovstva o zastupovaní pri vydávaní víz

Čiastka 36/2013
150/2013 Zákon
o Štátnom fonde rozvoja bývania
151/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 488/2010 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb v znení neskorších predpisov
152/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb

Čiastka 37/2013
150/2013 Zákon
o Štátnom fonde rozvoja bývania
153/2013 Zákon o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov
154/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
155/2013 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia
156/2013 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor formulára na finančnú analýzu investičného zámeru a podrobnosti o informačnej tabuli
157/2013 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení vyhlášky č. 209/2011 Z. z.
158/2013 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa


Čiastka 38/2013
150/2013 Zákon
o Štátnom fonde rozvoja bývania
159/2013 Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 8/2013 z 5. júna 2013 vo veci pozastavenia účinnosti zákona č. 114/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov

Čiastka 39/2013
150/2013 Zákon
o Štátnom fonde rozvoja bývania
160/2013 Zákon, ktorým sa mení zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Čiastka 40/2013
161/2013 Zákon
o odovzdávaní, uznávaní a výkone rozhodnutí o opatreniach dohľadu ako náhrade väzby v Európskej únii
162/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov
163/2013 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 486/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach, postupoch a lehotách na uplatnenie ustanovení o skúškach biologickej účinnosti, o žiadostiach, zásadách správnej experimentálnej praxe, auditoch a vydávaní certifikátu, rozšírení rozsahu certifikátu alebo recertifikácii
164/2013 Vyhláška Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky o rozsahu a dokumentácii bezpečnostných opatrení
165/2013 Vyhláška Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o skúške fyzickej osoby na výkon funkcie zodpovednej osoby
166/2013 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 151/2009 Z. z. o podrobnostiach o služobnej rovnošate Policajného zboru a jej vyobrazení v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 109/2010 Z. z.
167/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 736/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
168/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
169/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Vykonávacieho protokolu medzi Ministerstvom spravodlivosti a Ministerstvom vnútornej bezpečnosti Spojených štátov amerických a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky k Zmluve medzi Slovenskou republikou a Spojenými štátmi americkými o zintenzívnení spolupráce pri predchádzaní a boji proti trestnej činnosti
170/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a United States Holocaust Memorial Museum o spolupráci pri vyhotovovaní kópií archívnych dokumentov týkajúcich sa Holocaustu (1933 – 1948)


Čiastka 41/2013
171/2013 Vyhláška
Úradu pre verejné obstarávanie, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu
172/2013 Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie, ktorou sa ustanovuje finančný limit pre nadlimitnú zákazku
173/2013 Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe certifikácie systémov slúžiacich na uskutočnenie elektronických aukcií
174/2013 Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe certifikácie dokumentov, postupov a činností vo verejnom obstarávaní
175/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 100/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na prírodnú liečivú vodu a prírodnú minerálnu vodu, podrobnosti o balneologickom posudku, rozdelenie, rozsah sledovania a obsah analýz prírodných liečivých vôd a prírodných minerálnych vôd a ich produktov a požiadavky pre zápis akreditovaného laboratória do zoznamu vedeného Štátnou kúpeľnou komisiou
176/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 101/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje minimálne materiálno-technické a personálne vybavenie prírodných liečebných kúpeľov a kúpeľných liečební a ustanovujú indikácie podľa prírodných liečivých vôd a klimatických podmienok vhodných na liečenie v znení vyhlášky č. 342/2010 Z. z.
177/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 27/2006 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob platby úhrady za odber vody z prírodného liečivého zdroja alebo z prírodného minerálneho zdroja a sadzby úhrad v znení vyhlášky č. 541/2008 Z. z.
178/2013 Opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o úprave dispozičných oprávnení správcov majetku štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky pri nakladaní s majetkom štátu
179/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Luxemburského veľkovojvodstva o výmene a vzájomnej ochrane utajovaných skutočností


Čiastka 41/2013
180/2013 Zákon
o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
181/2013 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 600/2009 Z. z. o osobitnom finančnom vzdelávaní osôb vykonávajúcich finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo
182/2013 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje minimálne technické a prístrojové vybavenie na overovanie plnenia požiadaviek bezpečnosti technických zariadení
183/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
184/2013 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších predpisov
185/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov
186/2013 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima


 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAčÍ

 
TOPÁNKY - VYBERÁME SPRÁVNU OBUV

Pár komfortných pevných topánok potrebného druhu je základnou investíciou do zdravia nôh a prevencie narúšania ich funkcie. Neprimeraná alebo zle padnúca obuv môže škodiť vášmu chodidlu, porušiť držanie tela a napínať svaly chrbta a dolných končatín. Dobré obutie je vždy veľmi dôležité aj počas rôzne intenzívnych fyzických aktivít.

SPRÁVNY DIZAJN TOPÁNOK vám pomáha žiť aj trénovať s maximálnym komfortom minimálnym rizikom zranenia. Obuv chráni a podporuje vaše chodidlá, tlmia pôsobenie síl, ktoré sa prenášajú cez členky, kolená a bedrá keď chodidlo naráža na plochu. Existujú dva kľúčové faktory, nad ktorými je treba uvažovať pri kúpe páru topánok: vybrať si také, ktoré majú pevnú konštrukciu poskytujúcu potrebnú komplexnú oporu; a uistiť sa, že nám topánka správne sedí. Topánka by sa mala prispôsobovať tvaru vášho chodidla, sedieť tesne okolo päty bez posunu nadol pri chôdzi a ponechávať dostatočný priestor pre prsty. Najprv ale vyskúšame skutočnú kvalitu topánky niekoľkými hmatmi už pri kúpe: skrútime jej prednú časť doľava a potom doprava, zdvihneme špičku a pokúšame sa ju celú „deformovať“. Ak je priveľmi poddajná, vyradíme ju z obehu. Skontrolujeme tvar päty a výšku prednej časti. Potom skúšame a vyberáme, lebo žiaden paušál na veľkosť, dĺžku, či šírku, v skutočnosti nemáme:
  • V priebehu starnutia sa veľkosť nohy mierne mení. Keď si nie ste istí vašou presnou veľkosťou, majte zmerané obe svoje chodidlá na dĺžku a šírku.
  • Počas dňa sa chodidlá mierne zväčšujú a rovnaká situácia nastáva keď máte rozhorúčené nohy – preto si kupujte topánky radšej večer, až keď deň končí.
  • Poohliadnite sa po prírodných materiáloch akým je napríklad koža, ktorá necháva vaše chodidlá dýchať.>
  • Vyhýbajte sa špicatej obuvi. Priestor okolo prstov by mal byť dostatočne hlboký (priestranný), aby sa prsty mohli v topánke voľne pohybovať.
  • Vyhýbajte sa nazúvacím topánkam („mokasínom“). Záležitosti ako šnúrky alebo suchý zips zabraňujú kĺzaniu vašich nôh do strán.
  • Vyhýbajte sa topánkam na príliš vysokom opätku. Vyššie podpätky vplývajú viacej na spôsoby chôdze, vytláčajú vaše telo z rovnovážneho postavenia a zvyšujú riziko vzniku problémov s kolenami a chrbtom.


VYBERÁME SPRÁVNE ŠPORTOVÚ OBUV. Nový pár športových topánok by ste si mali kúpiť vždy po sto hodinách ich užívanie – je to raz za rok v takom prípade, keď chodíte raz týždenne dve hodiny cvičiť. Existuje veľký výber športových topánok, ale mnoho z nich je navrhnutých ako módne typy a nepatria to správnej športovej výbavy – aby sme našli správnu topánku, je potrebné poznať tvar nohy, spôsob pohybu, váhu, povrchy, na ktorých sa bude používať a typ športu, ktorý v takomto obutí budete vykonávať. Zvyčajne je lepšie kupovať v špecializovanom v obchode než v rozličných hypermarketoch – najmä keď si nie sme istí ktorý typ bude najlepšie vyhovovať našim kráčajúcim potrebám. Existujú pomôcky, ktoré keď sú vložené do obuvi, zlepšujú jej funkciu a korigujú nesprávne návyky pri chôdzi. Jedným z najčastejších typov vložiek je stredný (medial post), ktorý je umiestnený pod klenbou chodidla na prevenciu plochej nohy.
Vložky je možné použiť aj na zlepšenie vzpriameného postoja, odstránenie hendikepu z nerovnakej dĺžky dolných končatín, alebo na tlmenie nárazov či lepšie prispôsobenie sa nerovnostiam povrchu. Ak cítite, že by pre vás mohla byť protetická pomoc vhodná, zájdite za podiatrom (ortopedický protetik, ktorý sa špecializuje na problémy nôh) a poraďte sa s ním o možnostiach nosenia špeciálnej obuvi s vložkami.

KUPUJEME SPRÁVNU OBUV NA BEHANIE. Ak sme začínajúci bežci, rada od skúseného trénera vo fitness centre, telovýchovného lekára, ortopéda alebo špecialistu v športovom obchode sa pred výberom obuvi hodí. Väčšina výrobcov produkuje rôzne modely tak, aby vyhovela individuálnym potrebám väčšiny potenciálnych bežcov. Existujú tri základné typy bežeckých topánok:
  • Topánky kontrolujúce pohyb sú relatívne nepružné, majú nezmeniteľný tvar a v strede podrážky zvnútra vloženú podložku (podporu pod klenbou na prevenciu nežiaduceho pohybu chodidla vo vnútri topánky). Sú navrhované tak, aby pôsobili proti nadmernému pohybu nohy vo vnútri topánky a vzniku plochej nohy,
  • „Mäkké“ topánky majú mäkšiu medzipodošvu a viacej zahnutý tvar, aby podporovali valivý pohyb nohy a sú navrhované pre ľudí s vyššou klenbou a priehlavkom,
  • Stabilné topánky ponúkajú kompromis. Majú určité spevnenie, ktoré je oporou v strede chodidla a polozahnutý tvar a sú vhodné pre bežcov s normálnou nožnou klenbou.

Aký typ tréningového obutia potrebujem?
Typ topánky Typ cvičenia Prečo je topánka vhodná?
Na hry Hry na kurte ako tenis, squash alebo bedminton, ktoré zahŕňajú náhle pohyby do strán. Vhodná obuv na hry má byť ľahká a komfortná, s pevne držiacou vonkajšou podrážkou a vnútornou izolačnou vrstvou tlmiacou sily pri dopade na plochu. Poskytuje dobrú ochranu členkových kĺbov pred zraneniami, ktoré môžu byť zapríčinené náhlymi zmenami rýchlosti a smeru.
Do terénu – na kros Všeobecné aktivity ako ľahký aerobik a cvičenie v telocvični, príležitostná chôdza, nordic walking, beh alebo tenis či bedminton. Tieto topánky sú na všeobecné tréningové použitie. Poskytujú prijateľnú úroveň stability, komfortu a pohodlia, sú dobrou voľbou pre širokú paletu aktivít. Avšak, chýba im dostatočná pevnosť a obranyschopnosť, ponúkaná špecializovanou športovou obuvou – aká sa používa na aerobik, chôdzu alebo behanie.
Na aerobik Bežné aerobické postupy, zahŕňajúce sledy skokov alebo preskokov. Športové topánky na aerobik majú podrážky, ktoré znemožňujú pokĺznutie, majú dobrú ohybnosť a tlmia nárazy. Majú aj silné krytie nohy a stabilizujúce šnúrky, čím sa dá predísť ku kĺzaniu nohy dopredu alebo do strán vo vnútri topánky a vyšší priestor pre prsty na nohách, aby sa predišlo ku treniu nechtov a špičiek prstov.
Na behanie Pravidelné behanie, behy na dlhé trate alebo behanie po tvrdých povrchoch Bežecké topánky by mali byť ľahké, ale pevné, s veľkým množstvom výsteliek pohlcujúcich nárazy a relatívne vysokými podpätkami, ktoré môžu byť prevenciou pred nadmerným napätím achilovky a lýtok. Rôzne typy obutia pre bežcov sú dostupné pre rôzne typy bežcov.


Ing. Oľga Poniščiaková, PhD.


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
Júl 2013
Daň z príjmov 1. 7. - pondelok podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2013
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za máj 2013
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 2 500 € do 16 596,96 €
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 1 659,70 € do 16 596,96 €
15. 7. - pondelok odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane/td>
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
31. 7. - streda podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za jún 2013
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za jún 2013
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za jún 2013
DPH 22. 7. - pondelok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v júni 2013 49 790 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za jún 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za druhý štvrťrok 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
25. 7. – štvrtok podanie daňového priznania k DPH za jún 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za druhý štvrťrok 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
splatnosť DPH za jún 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
splatnosť DPH za druhý štvrťrok 2013 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane 25. 7. – štvrtok podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za jún 2013
Daň z motorových vozidiel 1. 7. - pondelok splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 660 €
31. 7. – streda splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné 1. 7. - pondelok písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v máji 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
8. 7. – pondelok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za jún 2013 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za jún 2013
31. 7. - streda písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v júni 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za jún 2013

 
August 2013
Daň z príjmov 15. 8. - štvrtok odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za júl 2013
DPH 20. 8. - utorok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v júli 2013 49 790 €
podanie súhrnného výkazu k DPH za júl 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
26. 8. – pondelok podanie daňového priznania k DPH za júl 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za júl 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane 26. 8. – pondelok ppodanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za júl 2013
Poistné 8. 8. – štvrtok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za júl 2013 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za júl 2013
do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za júl 2013

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 13.6. 14.6. 17.6. 18.6. 19.6. 20.6. 21.6. 24.6. 25.6. 26.6. 27.6. 28.6.
USA americký dolár USD 1,3315 1,3303 1,3337 1,3374 1,3406 1,32 1,318 1,3086 1,3134 1,3024 1,3032 1,308
Japonsko japonský jen JPY 125,36 126,37 126,36 127,55 127,44 129,26 128,66 128,54 127,79 127,33 127,93 129,39
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 25,728 25,718 25,724 25,68 25,686 25,806 25,825 25,865 25,788 25,858 25,89 25,949
Dánsko dánska koruna DKK 7,4591 7,4582 7,4586 7,4595 7,4596 7,4588 7,4582 7,459 7,4593 7,4599 7,4593 7,4588
V. Británia anglická libra GBP 0,8495 0,8515 0,84755 0,8562 0,8558 0,8545 0,8533 0,85115 0,8486 0,8482 0,8531 0,8572
Maďarsko maďarský forint HUF 294,85 291,41 290,6 293,62 293,99 298,8 298,87 299,97 296,85 297,28 294,98 294,85
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7019 0,7017 0,7017 0,7016 0,7016 0,7014 0,7016 0,7016 0,7019 0,7023 0,7021 0,7024
Poľsko poľský zlotý PLN 4,2645 4,2347 4,2296 4,2554 4,2598 4,3183 4,3289 4,35 4,319 4,3445 4,3203 4,3376
Rumunsko rumunský leu RON 4,4715 4,4588 4,4508 4,4998 4,4978 4,526 4,535 4,5408 4,4697 4,45 4,4523 4,4603
Švédsko švédska koruna SEK 8,6765 8,6096 8,6122 8,6753 8,575 8,6724 8,6927 8,8884 8,7683 8,7615 8,756 8,7773
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,229 1,2322 1,2308 1,2315 1,2326 1,2319 1,2257 1,2241 1,2268 1,2262 1,2326 1,2338
Nórsko nórska koruna NOK 7,677 7,6405 7,6345 7,6935 7,6765 7,85 7,909 8,04 7,98 7,947 7,881 7,8845
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,4725 7,4718 7,468 7,4855 7,4805 7,486 7,4905 7,4775 7,4775 7,4595 7,454 7,4495
Rusko ruský rubeľ RUB 42,75 42,2453 42,2375 42,854 43,1798 42,96 43,226 43,066 43,038 42,8745 42,735 42,845
Turecko turecká líra TRY 2,4897 2,4674 2,4906 2,5167 2,5238 2,5324 2,5515 2,5445 2,5315 2,5208 2,507 2,521
Austrália austrálsky dolár AUD 1,3919 1,3841 1,3876 1,4131 1,4105 1,4323 1,4296 1,4246 1,4156 1,4033 1,3995 1,4171
Brazília brazílsky real BRL 2,8511 2,8302 2,8656 2,9203 2,9208 2,9514 2,9737 2,9575 2,8989 2,8828 2,842 2,8899
Kanada kanadský dolár CAD 1,3541 1,3524 1,3548 1,3635 1,3673 1,3651 1,3705 1,3797 1,377 1,3649 1,3599 1,3714
Čína čínsky jüan CNY 8,168 8,1558 8,1688 8,1963 8,2139 8,0892 8,0832 8,0415 8,0707 8,0065 8,0132 8,028
Hongkong hongkongský dolár HKD 10,3387 10,3258 10,3491 10,3762 10,3981 10,2375 10,2239 10,152 10,1876 10,1048 10,1092 10,1477
Indonézia indonézska rupia IDR 13155,71 13139,52 13185,8 13246,45 13282,17 13100,18 13088,24 12997,2 13039,26 12977 12936,06 12980,41
India indická rupia INR 77,34 76,539 77,228 78,6 78,821 78,784 78,12 78,123 78,377 79,11 78,453 77,721
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1510,58 1498,62 1503,01 1517,03 1515,21 1523,98 1521,52 1521,12 1513,98 1506,81 1495,51 1494,24
Mexiko mexické peso MXN 17,1166 16,8411 16,907 17,2832 17,2401 17,538 17,5558 17,5222 17,2858 17,2046 17,0117 17,0413
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,1712 4,1445 4,1759 4,2195 4,225 4,2288 4,2222 4,2112 4,1799 4,178 4,1362 4,134
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,6696 1,6469 1,6519 1,6756 1,6749 1,6927 1,7004 1,6969 1,6939 1,673 1,664 1,6792
Filipíny filipínske peso PHP 57,224 56,895 57,233 57,79 57,804 57,796 57,707 57,433 56,825 56,631 56,442 56,445
Singapur singapurský dolár SGD 1,6669 1,6638 1,6721 1,6855 1,6841 1,6813 1,679 1,6746 1,6637 1,6602 1,6465 1,6545
Thajsko thajský baht THB 40,997 40,681 40,905 41,259 41,197 41,078 41,003 40,724 40,65 40,609 40,556 40,613
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 13,2293 13,2051 13,1706 13,4148 13,3336 13,4884 13,4906 13,2811 13,109 13,1663 12,964 13,0704
Izrael izraelský šekel ILS 4,8132 4,7914 4,8001 4,8045 4,8171 4,7987 4,7891 4,7608 4,728 4,7196 4,738 4,7386

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca č. 12-13/2013 (VI/2013)
  • Obchodný zákonník s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 8/2013 (VI/2013)
  • Daňová evidencia – Ing. Anton Kolembus
  • Peňažný a nepeňažný vklad - Ing. Ivana Hudecová
  • Peňažný a nepeňažný vklad – základ dane – Ing. Jana Bielená

Verejná správa – (VS), č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Zdravotná dokumentácia pacienta – JUDr. Miroslav Tichý
  • Aktivácia v účtovníctve – Ing. Ján Mintál
  • Prideľovanie nájomných bytov – Ing. Dagmar Hrašková, PhD.

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia – JUDr. Janka Palušková
  • Ukončenie zamestnania – JUDr. Tomáš Koločík
  • Požiarna ochrana – Ing. Petra Vršanská

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 8/2013 (VI/2013)
  • Obchodný podiel u platiteľa DPH - Ing. Naďa Vašková
  • Výdavky na stravovanie v ZDP – Ing. Jana Bielená
  • Spracovanie miezd - zmeny v roku 2013 – Ing. Zuzana Cingelová

1 000 riešení, č. 7-8/2013 (VI/2013)
  • Obchodný zákonník – Ing.Ján Mintál
  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - Ing. Zuzana Cingelová
  • Mzdy a odvody
  • Dane v praxi
  • Zákonník práce

PRIPRAVUJEME

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Kurzové rozdiely
  • Zrážková daň

Verejná správa – (VS), č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Životné minimum od 1. 7. 2013 a vplyv na sociálne dávky
  • Obec a jej protipovodňové úlohy

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Zmena zdravotnej poisťovne
  • Daňový bonus

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.9/2013 (VIII/2013)
  • Účtovanie dotácií v sústave JÚ
  • Dotácie pri daňovej evidencii a pri paušálnych výdavkoch
  • Odpisovanie majetku FO preradeného do obchodného majetku

1 000 riešení, č. 9/2013 (VIII/2013)
  • Životné minimum a soc. dávky po zmene
  • Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Účtovníctvo
  • Dane

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
Zdravotné poisťovne budú po druhýkrát vykonávať ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za svojich poistencov. Ktoré príjmy vstupujú do ročného zúčtovania? Ako sa dozvedia poistenci a platitelia o výsledku ročného zúčtovania? Na tieto aj ďalšie otázky nájdete odpovede v našich príkladoch a príspevkoch.

Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie - príspevok
mesačník PaM 7-8/2013, (A4, 120 str.)


Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - príklady a riešeniabr> mesačník 1000 riešení 7-8/2013, (A5, 120 str.)

Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2012 - príspevok
mesačník VS 7-8/2013, (A4, 120 str.)




BALÍČEK Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia obsahuje:
PaM 7-8/2013 – príspevok + 1000 riešení 7-8/2013 – príklady a riešenia + VS 7-8/2013 - príspevok

Cena balíčka je 28 €.
Cena balíčka s 50  % zľavou je 14 €.
Ušetríte 14 €.


Daňová optimalizácia základu dane
Čo je daňová optimalizácia? Analýza všetkých dostupných prvkov, ktoré umožňujú znížiť daňový základ. Ak sa chcete dozvedieť, ako najlepšie optimalizovať vašu daňovú povinnosť ponúkame naše príspevky.

Daňová optimalizácia - vo vzoroch a príkladoch
mesačník DÚVaP 8/2013, (A5, 160 str.)


Daňová optimalizácia - príspevok
mesačník DUO 8/2013, (A4, 80 str.)


Zákon o dani z príjmov - úplné znenie zákona
Zákony I/2013, (A5, 832 str.)




BALÍČEK Daňová optimalizácia základu dane obsahuje:
DUO 8/2013 – príspevok + DÚVaP 8/2013 – príspevok + Zákony I/2013 - úplné znenie zákona

Cena balíčka je 17,60 €.
Cena balíčka s 30  % zľavou je 11,80 €.
Ušetríte 5,80 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Len do vypredania zásob.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
Untitled Page