P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 14/2008 |
8. 8. 2008 |
Služby, ktoré nájdete len u nás:
|
Vážení čitatelia! Dňa 1. januára 2008 nadobudla účinnosť novela zákona o sociálnom fonde. Aké príspevky poskytuje zamestnávateľ z fondu v rámci realizácie svojej sociálnej politiky zamestnancom, podľa § 7 ods. 1 zákona č. 152/1994 Z. z. sa dočítate v téme novín. V období dovolenkového obdobia sme do témy novín zaradili aktuálnu tému Dovolenka. V rubrike čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú sa dozviete odpovede na otázky týkajúce sa základnej výmery dovolenky, dovolenky za odpracované dni a čerpania dovolenky. . . Dúfame, že nájdete v našich novinách pre vás podnetné témy a informácie. Do nasledujúcich dní Vám želáme veľa slnečných lúčov, pozitívnych myšlienok a tešíme sa na stretnutie pri ďalšom čísle novín. Ing. Hlaváčová Lenka
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||
SOCIÁLNY FOND A JEHO POUŽITIE "§ 7 Použitie fondu
- ods. 1 Doterajšie znenie odseku 1 ukladalo zamestnávateľovi povinnosť poskytovať zamestnancom príspevok zo sociálneho fondu a zároveň taxatívne vymedzovalo oblasti možného použitia prostriedkov sociálneho fondu. Znenie uprednostňovalo dohodu v kolektívnej zmluve, v ktorej mal zamestnávateľ dohodnúť rozsah tvorby sociálneho fondu a zásady použitia prostriedkov sociálneho fondu. V prípade, ak zamestnávateľ nemal kolektívnu zmluvu, možnosti použitia a povinnosti zamestnávateľa upravoval § 7 v odsekoch 3 až 6. Spôsob dohodnutia alebo stanovenia použitia sociálneho fondu, doteraz obsiahnutý v odseku 1, bol novelou presunutý do samostatného odseku 4, pred ktorým je vsunutý nový odsek, umožňujúci dohodnúť v kolektívnej zmluve osobitný príspevok zo sociálneho fondu na úhradu niektorých nákladov odborovej organizácie, súvisiacich s kolektívnym vyjednávaním. a) Príspevok na stravovanie Zamestnávateľ prispieva určitou dohodnutou alebo určenou sumou na každé jedlo zamestnanca, ktoré mu poskytuje v rámci stravovania zamestnancov. Nakoľko podmienky poskytovania stravy zamestnancom upravujú viaceré právne predpisy (okrem § 152 Zákonníka práce aj napr. § 75 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe), novela už neobsahuje zavádzajúci odkaz na Zákonník práce. Zákonník práce ustanovuje povinnosť zamestnávateľa prispievať na stravovanie z dvoch rozličných zdrojov: z nákladov zamestnávateľa, kde právne predpisy taxatívne určujú minimálnu a maximálnu výšku príspevku na jedno hlavné jedlo, a zo sociálneho fondu. V prípade príspevku zo sociálneho fondu nie je zákonom ustanovená ani minimálna ani maximálna výška tohto ďalšieho príspevku na jedno jedlo. Príspevok zo sociálneho fondu je osobitnou sumou, ktorou sa umožňuje zvýšiť nákladovú zainteresovanosť zamestnávateľa na hodnote stravy zamestnanca. Konkrétna suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov zo sociálneho fondu závisí od:
"(7) Okrem príjmov oslobodených od dane podľa § 9 sú od dane oslobodené aj príjmy poskytnuté ako b) hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov." Z hľadiska výdavkov zamestnávateľa sa podľa § 19 ods. 2 písm. c) bod 4. daňové výdavky na stravovanie môžu do daňových výdavkov zahrnúť príspevky na stravovanie zamestnancov poskytované v rozsahu a za podmienok ustanovených osobitným predpisom. Odkaz príkladom na celý § 152 Zákonníka práce potvrdzuje, že na účely dane z príjmu zamestnávateľ zahrnie do svojich výdavkov aj príspevok na stravovanie zo sociálneho fondu. b) Príspevok na dopravu Poskytovanie príspevku na dopravu do zamestnania a späť, dohodnuté v kolektívnej zmluve v rámci zásad použitia sociálneho fondu [tvoreného z povinného prídelu alebo prídelu dohodnutého podľa § 3 ods. 1 písm. b) bod 1.] nie je podmienené plnením kritérií uvedených v súčasnom § 7 ods. 3 písm. a) zákona resp. v ods. 5 novelizovaného znenia § 7 zákona o sociálnom fonde. Podmienky pre poskytnutie tohto druhu príspevku ako aj jeho výška a prípadný spôsob preukazovania výdavkov, ak ho bude zamestnávateľ vyžadovať, sa dohodnú buď v kolektívnej zmluve alebo - v prípade, že u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia - upraví ich vo vnútornom predpise. Zákon v tomto prípade nevyžaduje ani preskúmanie, či zamestnancovi vôbec nejaké výdavky na dopravu vznikli. V nadväznosti na ustanovenie posledného odseku § -u 7, ktorým sa zakazuje poskytovať príspevok z fondu na účely odmeňovania za prácu, je však možné odporučiť, aby zamestnávateľ v kolektívnej zmluve dohodol resp. v internom predpise stanovil ako jednu z podmienok aj požiadavku, aby zamestnanec preukázal, že skutočne na dopravu vynaložil určité výdavky (napr. žiadať fotokópie potvrdenia o zakúpení predplatného cestovného lístka, dokladu o nákupe pohonných hmôt v prípade, že dochádza vlastným dopravným prostriedkom a pod.). c) Účasť na kultúrnych a športových podujatiach V záujme zamestnávateľ by malo byť, aby zamestnanec čas svojho osobného voľna využíval na aktívny odpočinok. Jednou z oblastí sú kultúrne a športové podujatia, ktoré napomáhajú odreagovaniu sa od pracovných starostí a stresov. Podporu v tomto smere môže zamestnávateľ realizovať napr. prostredníctvom zakúpenia permanentiek na kultúrne a športové podujatia, do plavárne, telocviční, športových (napr. fitnes) centier a pod. alebo úhrady výdavkov zamestnanca z dôvodu účasti na kultúrnom alebo športovom podujatí. Všeobecne sú príjmy zamestnanca poskytnuté zo sociálneho fondu predmetom dane z príjmu. Ak bude zamestnávateľ zamestnancom do určitej výšky preplácať výdavky na takéto akcie podľa predložených dokladov, peňažná úhrada poskytnutá zamestnancovi zo sociálneho fondu sa stáva predmetom dane z príjmu. Zákon o dani z príjmov okrem nepeňažnej hodnoty stravy poskytovanej na pracovisku v § 5 ods. 7 písm. d) oslobodzuje od dane z príjmov zamestnanca aj príjmy poskytnuté ako (cit.) "použitie rekreačného, zdravotníckeho, vzdelávacieho, predškolského, telovýchovného alebo športového zariadenia poskytnutého zamestnávateľom zamestnancom; rovnako sa posudzuje aj takéto plnenie poskytnuté manželovi (manželke) zamestnanca a deťom, ktoré sa na účely tohto zákona považujú za vyživované osoby (§ 33) tohto zamestnanca alebo jeho manželky (manžela)" d) Rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily Rekreáciu, rovnako ako iné služby, zamestnanec taktiež využíva na svoju regeneráciu v čase svojho voľna. Príspevky je možné poskytovať napr. na základe individuálne predložených dokladov o účasti na rekreácii, ale je možné zabezpečiť aj podnikovú rekreáciu a výdavky resp. ich časť spojenú napr. s dopravou do rekreačného zariadenia alebo aj s ubytovaním zamestnancov v rekreačnom zariadení na účely zdanenia rozpísať na účastníkov rekreácie. Konkrétne druhy služieb využívaných zamestnancom na svoju regeneráciu, ktoré budú zamestnancovi uhrádzané alebo sa mu zo sociálneho fondu bude prispievať na úhradu výdavkov, by mali byť predmetom dohody v kolektívnej zmluve alebo v internom predpise vydanom zamestnávateľom napr. po dohode so zamestnaneckou radou. Môže ísť o služby masérskych salónov, kadernícke služby, služby kúpeľných a liečebných zariadení, ktoré si inak hradí zamestnanec ako samoplatca, rehabilitačné pobyty a pod. Za rekreáciu alebo rehabilitáciu v zmysle možnej úhrady nákladov zo sociálneho fondu nie je možné považovať napr. účasť zamestnancov na rekondičných pobytoch, ktoré je zamestnávateľ povinný zabezpečovať podľa § 11 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. e) Zdravotná starostlivosť V rámci sociálnej politiky zamestnávateľa je možné dohodnúť príspevky zamestnancom na úhradu niektorých úkonov preventívnej zdravotnej starostlivosti, prípadne dohodnúť so zdravotníckym zariadením vykonanie účelových zdravotných prehliadok zamestnancov na základe dohody so zmluvným zdravotníckym zariadením na vykonanie zdravotníckych úkonov, ktoré neuhrádza zdravotná poisťovňa. Môže ísť napríklad preventívne vyšetrenie zamestnancov určitého veku alebo určitého zamestnania (napr. sedavého) na srdcovo-cievne alebo iné ochorenia, ohrozujúce túto skupinu zamestnancov, onkologické prehliadky, mamografické a sonografické vyšetrenia napr. u žien, vyšetrenie zraku zamestnancov pracujúcich s počítačmi a pod. Do úvahy môže prísť aj príspevok zo sociálneho fondu na úhradu ceny alebo jej časti niektorých liekov, ktorú zaplatí zamestnanec, na základe predložených dokladov. Opäť treba upozorniť, že zo sociálneho fondu nie je možné uhrádzať prípadné náklady na preventívne lekárske prehliadky určitých skupín zamestnancov, ktoré je zamestnávateľ povinný vykonávať podľa osobitných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. f) Sociálna výpomoc a peňažné pôžičky Týmto ustanovením sa umožňuje poskytovať peňažnú výpomoc v podobe nenávratných alebo návratných príspevkov prípadne vecnú výpomoc v prípade, že sa zamestnanec dostane nečakane do ťažšej finančnej situácie (napr. z dôvodu úmrtia hlavného živiteľa rodiny, pri pracovnom úraze alebo inom poškodení zdravia, pri živelnej pohrome alebo inej mimoriadnej udalosti). Nie je vylúčené, že sociálna výpomoc prípadne aj peňažné pôžičky sa budú poskytovať len zamestnancom do určitej maximálnej výšky mzdy, vyjadrenej napr. priemerným zárobkom zamestnanca. Výšku a rozsah použitia prostriedkov sociálneho fondu na tento druh príspevku je obtiažne vopred vyčísľovať, je preto vhodné neviazať ich použitie na jeden rok, ale vopred dohodnúť presúvanie nevyčerpanej časti do ďalších rokov. V prípade peňažných pôžičiek by malo ísť o návratné pôžičky napr. na preklenutie dočasného nedostatku peňažných prostriedkov alebo nečakaných výdavkov zamestnanca. g) Doplnkové dôchodkové sporenie Platenie príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie v súčasnosti ustanovuje zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V zmysle § 13 sa výška príspevkov, lehota splatnosti príspevkov a spôsob platenia príspevkov účastníka (zamestnanca) dohodnú v účastníckej zmluve a výška príspevkov, lehota splatnosti príspevkov a spôsob platenia príspevkov zamestnávateľom, ktorý platí príspevky za zamestnanca, ktorý je účastníkom, sa dohodnú v zamestnávateľskej zmluve. Zákon osobitne v v § 13 odsek 3 ustanovuje, že za zamestnanca, ktorý vykonáva práce, ktoré sú na základe rozhodnutia orgánu na ochranu zdravia zaradené do kategórie 3 alebo 4, alebo po skončení vykonávania prác tanečného umelca, platí zamestnávateľ príspevky vo výške, v lehote splatnosti a spôsobom dohodnutými v zamestnávateľskej zmluve, najmenej však vo výške 2 % z vymeriavacieho základu zamestnanca podľa osobitného predpisu. Zamestnanec ako účastník počas obdobia vykonávania týchto prác nemusí, ale môže si taktiež platiť príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie. Nad rámec uvedených príspevkov môže zamestnávateľ prispievať zamestnancovi na doplnkové dôchodkové sporenie aj zo sociálneho fondu. Výšku príspevku a podmienky jeho poskytovania sa dohodnú alebo ustanovia v rámci zásad použitia sociálneho fondu. h) Ďalšia realizácia podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov Sociálna politika podniku vychádza z konkrétnych potrieb zamestnancov firmy. Výber konkrétnych aktivít zamestnávateľa, na ktoré budú použité prostriedky sociálneho fondu, závisí od dohody zmluvných partnerov alebo rozhodnutia zamestnávateľa. Podmienkou uplatnenia príspevku zo sociálneho fondu na inú oblasť starostlivosti o zamestnancov je, že ide o sociálnu oblasť ktorej podpora je v súlade s realizáciou sociálnej politiky zamestnávateľa. Ďalšou podmienkou použitia sociálneho fondu na tieto účely je, že príspevok zo sociálneho fondu sa poskytuje adresne zamestnancom zamestnávateľa prípadne rodinnému príslušníkovi alebo bývalému zamestnancovi. Požiadavka adresnosti použitia prostriedkov sociálneho fondu na zamestnanca alebo inú osobu vyplýva z ustanovenia § 5 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, v zmysle ktorého plnenie poskytnuté zo sociálneho fondu v peňažnej ako aj hodnota nepeňažného plnenia (s výnimkou taxatívne vymenovaných plnení od dane oslobodených) sa podľa tohto zákona považuje za príjem zo závislej činnosti, ktorý podlieha dani z príjmov. V rámci ďalšej realizácie podnikovej sociálnej politiky v starostlivosti o zamestnancov môže ísť napr. o poskytnutie darov ku dňu matiek, vianočných kolekcií, dary balíčky deťom zamestnancov ku dňu detí, peňažného príspevku zamestnancovi pri narodení dieťaťa, vecná alebo peňažná odmena k životnému výročiu zamestnanca (napr. 50. rokov veku), príspevok pozostalým pri úmrtí zamestnanca, a pod. Prostriedky fondu nie je možné použiť ako náhradné plnenie na iné účely, než na sociálnu oblasť. Zo sociálneho fondu nie je možné prispievať alebo dokonca hradiť náklady na rekvalifikáciu zamestnanca, ktorý prechádza napr. z dôvodu organizačných zmien alebo racionalizačných opatrení na nové pracovisko alebo na nový druh alebo spôsob práce, nakoľko povinnosti v tomto smere zamestnávateľovi vyplývajú z ustanovení § 154 Zákonníka práce. Výdavky na tieto plnenia sú súčasťou výdavkov a nákladov zamestnávateľa podľa § 5 ods. 2 písm. c) bod 3. zákona o dani z príjmov. Trochu problematickým z hľadiska zdaňovania môže byť poskytovanie príspevkov bývalým zamestnancom (dôchodcom) alebo rodinným príslušníkom, ktorí nie sú zamestnanci zamestnávateľa. Aj v týchto prípadoch je poskytnutý príspevok zo sociálneho fondu príjmom zo závislej činnosti, z ktorej sa v zmysle zákona o dani z príjmov musí odviesť daň z príjmov. (Ing. Viliam Višňovský - Poradca 12/2008)
DOVOLENKA A JEJ ČERPANIE Systém platenej dovolenky je v Slovenskej republike garantovaný Ústavou SR [čl. 36 písm. f)] a upravený Zákonníkom práce (§ 100 až § 117 zákona č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov). Ako z citovaných ustanovení základnej pracovnoprávnej normy vyplýva, zamestnancovi vzniká za zákonom stanovených podmienok nárok na
tvoria štyri týždne. Po dovŕšení 15 rokov pracovného pomeru po dosiahnutí 18. roku veku, prislúcha zamestnancovi dovolenka vo výmere piatich týždňov, pričom sa do tejto doby započítava i čas:
Osobitnú kategóriu zamestnancov tvoria učitelia škôl vrátane riaditeľov škôl a ich zástupcov, učitelia materských škôl vrátane riaditeľov týchto škôl a ich zástupcov, asistenti učiteľov, majstri odbornej výchovy a vychovávatelia, ktorým vznikne nárok najmenej na osem týždňov dovolenky v kalendárnom roku. Dovolenka za kalendárny rok alebo jej pomerná časť - základnou podmienkou pre vznik nároku na dovolenku za kalendárny rok je nepretržité trvanie pracovného pomeru k tomu istému zamestnávateľovi. Zamestnanec si ju môže čerpať, ak odpracoval 60 dní v kalendárnom roku (v mimoriadnych prípadoch nemusí byť táto podmienka splnená, ak s jej čerpaním zamestnávateľ súhlasí. Rovnakým spôsobom môže aj zamestnávateľ určiť zamestnancovi čerpanie dovolenky, ak možno predvídať, že tento podmienky nároku na dovolenku splní do konca kalendárneho roka alebo do skončenia pracovného pomeru). V prípade, že zamestnanec neodpracuje u zamestnávateľa celý rok, má nárok na pomernú časť dovolenky. Túto tvorí jedna dvanástina dovolenky za kalendárny rok za každý kalendárny mesiac nepretržitého trvania pracovného pomeru. Špecifickú dĺžku dovolenky majú tí zamestnanci, ktorých pracovný čas je rozvrhnutý nerovnomerne na jednotlivé týždne alebo na obdobie celého kalendárneho roka. Ak si dovolenku čerpá zamestnanec s nerovnomerne rozvrhnutým pracovným časom, patrí mu toľko pracovných dní dovolenky, koľko ich pripadá na jeho dovolenku v celoročnom priemere. Spôsoby výpočtu nároku na dovolenku u zamestnancov s nerovnomerným rozvrhnutím pracovného času sú rôzne. Najjednoduchší spôsob je, ak počet dní (zmien), ktoré má zamestnanec odpracovať podľa harmonogramu v jednotlivých týždňoch alebo počas celého kalendárneho roka, resp. ktoré už odpracoval, vydelí počtom týždňov v sledovanom období alebo v kalendárnom roku a výsledok násobí číslom, ktoré zodpovedá počtu týždňov dovolenky, na ktoré ma zamestnanec nárok v kalendárnom roku. Výsledné číslo tvorí počet dní, na ktoré má zamestnanec reálny nárok. X : Y = Z Z x V = N X = počet odpracovaných zmien, ktoré podľa harmonogramu pripadajú na zamestnanca v kalendárnom roku, Y = počet týždňov v kalendárnom roku, Z = výsledok, ktorý určuje, koľko pracovných dní pripadá priemerne na jeden týždeň (a tiež na jeden týždeň dovolenky), V = výmera dovolenky (počet týždňov dovolenky, na ktorú má zamestnanec v zmysle Zákonníka práce nárok), N = počet dní dovolenky, na ktorú vznikne zamestnancovi nárok. Dovolenka za odpracované dni zamestnancovi, ktorému nevznikol nárok na dovolenku za kalendárny rok ani na jej pomernú časť, pretože nevykonával v kalendárnom roku u toho istého zamestnávateľa prácu aspoň 60 dní, patrí dovolenka za odpracované dni v dĺžke jednej dvanástiny dovolenky za kalendárny rok za každých 21 odpracovaných dní v príslušnom kalendárnom roku. Dodatková dovolenka zamestnancovi, ktorý po celý kalendárny rok pracuje pod zemou, pri ťažbe nerastov, razení tunelov a štôlní, vzniká nárok na týždennú dodatkovú dovolenku rovnako ako zamestnancovi, ktorý vykonáva zvlášť obtiažnu alebo zdraviu škodlivú prácu (do tejto skupiny zahŕňame zamestnancov, ktorí pracujú s pacientmi nakazenými TBC, HIV, ale aj tí, ktorí sú ohrození nepriaznivým účinkom ionizujúceho žiarenia, či pracujúci s duševne chorými pacientmi alebo zamestnanci pracujúci v tropických oblastiach a pod.). Ak však zamestnanec pracuje v takomto pracovnom prostredí len časť roka, patrí mu za každých 21 odpracovaných dní jedna dvanástina dodatkovej dovolenky. Dodatková dovolenka sa poskytuje mimo riadnej dovolenky a posudzuje sa ako samostatný nárok. Preto sa musí vyčerpať prednostne a nemôže sa preplatiť. Dobu čerpania dovolenky určuje zamestnávateľ podľa plánu dovoleniek tak, aby si zamestnanec mohol dovolenku vyčerpať vcelku a do konca kalendárneho roka. Zamestnávateľ je povinný určiť zamestnancovi čerpanie aspoň 4 týždňov dovolenky v kalendárnom roku, ak má na ne nárok, a ak čerpaniu dovolenky nebránia prekážky v práci na strane zamestnanca. Ak si zamestnanec nemôže dovolenku vyčerpať v kalendárnom roku preto, že zamestnávateľ neurčí jej čerpanie, alebo pre prekážky v práci na strane zamestnanca, je zamestnávateľ povinný poskytnúť ju zamestnancovi tak, aby sa skončila najneskôr do konca budúceho kalendárneho roka. Ak si zamestnankyňa (zamestnanec) nemôže vyčerpať dovolenku pre čerpanie materskej alebo rodičovskej dovolenky ani do konca budúceho kalendárneho roka, poskytne jej zamestnávateľ nevyčerpanú dovolenku po skončení tejto dovolenky. Zákonník práce dáva zamestnávateľovi možnosť dodatočne zmeniť zamestnancovi určenú dobu čerpania dovolenky alebo ho dokonca z dovolenky odvolať. Zamestnanec však nemôže sám znášať škodu, ktorá by mu prípadne touto zmenou vznikla, a preto ukladá zamestnávateľovi povinnosť nahradiť zamestnancovi náklady, ktoré mu bez jeho zavinenia vznikli preto, že zamestnávateľ zmenil jemu určené dobu čerpania dovolenky alebo ho z nej odvolal. (JUDr. Miroslav Tichý - PaM 7/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÚČTOVANIE TVORBY SOCIÁLNEHO FONDU Zamestnávateľ A tvorí v priebehu roka v súlade so zákonom č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde sociálny fond vo výške mesačnej tvorby. Ako zaúčtuje zamestnávateľ tvorbu sociálneho fondu v podvojnom účtovníctve? Zamestnávatelia, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva, používajú pre tvorbu a čerpanie prostriedkov sociálneho fondu účet 472 - Záväzky zo sociálneho fondu. Spôsob účtovania povinného prídelu do sociálneho fondu je nasledovný: MD 527 / D 472 Ďalšie zdroje fondu sa účtujú v prospech účtu 472 - Záväzky sociálneho fondu a na ťarchu 221 - Bankové účty. Príspevok zamestnávateľa sa účtuje v prospech účtu 472 - Záväzky sociálneho fondu a na ťarchu 431 - Výsledok hospodárenia v schvaľovaní. Prijaté dary a dotácie do sociálneho fondu sa účtujú v prospech účtu 472 - Záväzky sociálneho fondu a na ťarchu 221 - Bankové účty. Prídel zo zisku účtovnej jednotky do sociálneho fondu sa účtuje v prospech účtu 472 - Záväzky sociálneho fondu a na ťarchu 431 - Výsledok hospodárenia v schvaľovaní alebo 428 - Nerozdelený zisk minulých rokov. OSOBITNÝ BANKOVÝ ÚČET PRE SOCIÁLNY FOND Zamestnávateľ - fyzická osoba - nemá otvorený účet sociálneho fondu v banke z dôvodu úspory bankových poplatkov za vedenie tohto účtu. Musí byť pre účely sociálneho fondu otvorený osobitný účet v banke? V súlade s § 6 ods. 1 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde prostriedky fondu sú vedené na osobitnom analytickom účte fondu alebo na osobitnom účte v banke alebo v pobočke zahraničnej banky zamestnávateľa. Prostriedky fondu majú byť vedené na osobitnom analytickom účte fondu zamestnávateľa (v podvojnom účtovníctve na účte 472 a v operatívnej evidencii knihe sociálneho fondu, v jednoduchom účtovníctve v operatívnej evidencii knihe sociálneho fondu). Novelou sa zosúladilo znenie upravujúce účtovanie tvorby a čerpania sociálneho fondu so zákonom o účtovníctve a umožnilo tvorbu a čerpanie fondu viesť na osobitnom analytickom účte fondu alebo na osobitnom účte v banke (do 31. 12. 2007 sa len výkladom usmerňovalo, že nie je potrebné mať zriadený osobitný účet v peňažnom ústave na účely účtovania sociálneho fondu). V súlade s ustanovením § 6 ods. 1 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov nie je potrebné mať prostriedky sociálneho fondu vedené na osobitnom bankovom účte. SOCIÁLNY FOND A ODMENA PRI PRÍLEŽITOSTI ŽIVOTNÉHO VÝROČIA Spoločnosť vyplatila svojmu zamestnancovi odmenu vo výške 5 000Sk pri príležitosti jeho životného jubilea. Je základom na určenie prídelu do sociálneho fondu aj odmena zamestnanca vyplatená pri príležitosti životného výročia? Podľa § 118 Zákonníka práce mzdou sa rozumie peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda) poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Za mzdu sa nepovažuje plnenie poskytované v súvislosti so zamestnaním podľa iných ustanovení tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov, najmä náhrada mzdy, odstupné, odchodné, cestovné náhrady, príspevky zo sociálneho fondu, výnosy z kapitálových podielov (akcií) alebo obligácií, daňový bonus, náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a náhrada za pracovnú pohotovosť. Za mzdu sa tiež nepovažuje ďalšie plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi zo zisku po zdanení. Zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde ustanovuje v § 4, že základom na určenie prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok(kalendárny mesiac). Ako mzda sa posudzuje aj plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu pri príležitosti jeho pracovného výročia alebo životného výročia, ak sa neposkytuje zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu. (Ing. Jana Mederová)
ZÁKLADNÁ VÝMERA DOVOLENKY Zamestnankyňa narodená 15. 3. 1973 ukončila štúdium na strednej škole maturitou vo veku 19 rokov. Následne na to začala študovať na vysokej škole. Štúdium skončila štátnou záverečnou skúškou 15. 5. 1997. Od 16. 5. 1997 sa zaevidovala na úrade práce ako uchádzačka o zamestnanie. Nakoľko od 1. 8. 1997 nastúpila do zamestnania, bola z evidencie nezamestnaných vyradená. V priebehu roku 1994 sa vydala a 20. 2. 1999 nastúpila na materskú a rodičovskú dovolenku. Po dovŕšení troch rokov veku dieťaťa, narodeného 5. 4. 1999 nastúpila dňa 5. 4. 2002 do zamestnania, kde pracuje dodnes. Zamestnávateľ jej k 31. 12. 2007 vypočítal dĺžku odpracovanej doby pre priznanie piatich týždňov dovolenky nasledovne:
DOVOLENKA ZA ODPRACOVANÉ DNI Zamestnávateľ uzatvoril so zamestnancom pracovný pomer na určitú dobu jedného roka s trojmesačnou skúšobnou dobou. Pracovnoprávny vzťah začal plynúť 1. 4. 2008, avšak ukončený bol už 30. 5. 2008. Zamestnancovi vznikol nárok na dve dvanástiny dovolenky za kalendárny rok. Výpočet: 22 dní (apríl) + 20 dní (máj) = 42 dní - 42: 21 = 2,0 ČERPANIE DOVOLENKY Zamestnanec čerpá dovolenku v dĺžke dvoch týždňov vo Vysokých Tatrách. Pre nepredvídané okolnosti zamestnávateľ požiadal zamestnanca, aby dovolenku po týždni prerušil. Keďže má zamestnanec zaplatený poukaz na celé obdobie, je zamestnávateľ povinný uhradiť mu alikvotnú časť pobytu. (JUDr. Miroslav Tichý)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Práca vyžaduje čím ďalej tým väčšie vzdelanie, vzdelanie čím ďalej tým väčšiu prácu. (Gabriel Laub)
Dôvod, prečo starosti zabíjajú viac ľudí než práca, spočíva v tom, že ľudia sa viac starajú ako pracujú. (Robert Frost)
Dovolenka má trvať tak dlho, aby vedúci videl, ako mu chýbame, nie však zase tak dlho, aby spoznal, že sa môže zaobísť bez nás. (N.N.)
Umenie odpočinku je súčasťou umenia práce. (John Steinbeck)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY Čiastka číslo 111/2008 31. 7. 2008 291. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje regulácia cien v plynárenstve a ktorým sa dopĺňa výnos Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 31. júla 2007 č. 4/2007, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny v plynárenstve 290. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zdravotných požiadavkách na živočíchy a produkty hospodárskeho chovu rýb a o prevencii a kontrole niektorých chorôb vodných živočíchov 289. Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 110/2008 31. 7. 2008 288. Opatrenie Národnej banky Slovenska o náležitostiach žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska podľa zákona o kolektívnom investovaní 287. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov 286. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 9/1992 Zb. o obchodných a priemyselných komorách v znení neskorších predpisov 285. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov 284. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 351/2005 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov 283. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 282. Zákon o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Redakčné oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 169/2008 Z. z. Čiastka číslo 109/2008 25. 7. 2008 281. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Internej dohody medzi zástupcami vlád členských štátov, ktorí sa zišli na zasadnutí Rady o financovaní pomoci Spoločenstva na základe viacročného finančného rámca na obdobie rokov 2008 – 2013 v súlade s Dohodou o partnerstve štátov Afriky, Karibiku a Tichomoria (AKT) – ES a o poskytnutí finančnej pomoci zámorským krajinám a územiam, na ktoré sa vzťahuje časť 4 Zmluvy o ES 280. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Internej dohody, ktorou sa mení a dopĺňa dokument z 18. septembra 2000 o vykonávaní Dohody o partnerstve štátov Afriky, Karibiku a Tichomoria a Európskeho spoločenstva 279. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov 278. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 108/2008 25. 7. 2008 277. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried Čiastka číslo 107/2008 25. 7. 2008 276. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú náležitosti žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu podľa § 70 ods. 1 zákona o cenných papieroch 275. Oznámenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o poskytovaní dotácií na rozvoj bývania v znení výnosu z 28. novembra 2007 č. V-1/2007 274. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje skúšobný poriadok na vykonanie audítorskej skúšky, skúšky spôsobilosti a preskúšania 273. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov 272. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom 271. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 270. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 510/2002 Z. z. o platobnom styku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov Čiastka číslo 108/2008, 25. 07. 2008 277/2008 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried Čiastka číslo 109/2008, 25. 07. 2008 281/2008 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Internej dohody medzi zástupcami vlád členských štátov, ktorí sa zišli na zasadnutí Rady o financovaní pomoci Spoločenstva na základe viacročného finančného rámca na obdobie rokov 2008 – 2013 v súlade s Dohodou o partnerstve štátov Afriky, Karibiku a Tichomoria (AKT) – ES a o poskytnutí finančnej pomoci zámorským krajinám a územiam, na ktoré sa vzťahuje časť 4 Zmluvy o ES 280/2008 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Internej dohody, ktorou sa mení a dopĺňa dokument z 18. septembra 2000 o vykonávaní Dohody o partnerstve štátov Afriky, Karibiku a Tichomoria a Európskeho spoločenstva 279/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov 278/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 110/2008, 31. 07. 2008 288/2008 Opatrenie Národnej banky Slovenska o náležitostiach žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska podľa zákona o kolektívnom investovaní 287/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov 286/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 9/1992 Zb. o obchodných a priemyselných komorách v znení neskorších predpisov 285/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov 284/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 351/2005 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov 283/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 282/2008 Zákon o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov -/2008 Redakčné oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva zahraničných vecí Čiastka číslo 111/2008, 31. 07. 2008 291/2008 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje regulácia cien v plynárenstve a ktorým sa dopĺňa výnos Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 31. júla 2007 č. 4/2007, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny v plynárenstve 290/2008 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zdravotných požiadavkách na živočíchy a produkty hospodárskeho chovu rýb a o prevencii a kontrole niektorých chorôb vodných živočíchov 289/2008 Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov Čiastka číslo 112/2008, 01. 08. 2008 296/2008 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje regulácia cien tepla 295/2008 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje regulácia cien za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom a za odvedenie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou 294/2008 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje regulácia cien za poskytovanie vodohospodárskych služieb súvisiacich s využitím vodného toku 293/2008 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu odbornej prípravy, obsahu skúšky, zložení skúšobnej komisie a o osvedčení o získaní oprávnenia na projektovanie pozemkových úprav 292/2008 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach o rozsahu a náplni výkonu pracovnej zdravotnej služby, o zložení tímu odborníkov, ktorí ju vykonávajú, a o požiadavkách na ich odbornú spôsobilosť Čiastka číslo 113/2008, 01. 08. 2008 299/2008 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 13/2008 Z. z. o podrobnostiach výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu 298/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov a mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov 297/2008 Zákon o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov Čiastka číslo 114/2008, 06. 08. 2008 303/2008 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o schválení Vyhlásenia Slovenskej republiky k článkom 40 a 41 Dohovoru, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda zo 14. júna 1985 302/2008 Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných strieborných mincí v nominálnej hodnote 1 000 Sk s tematikou rozlúčky so slovenskou korunou 301/2008 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 283/2001 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov 300/2008 Zákon o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
August 2008 Daň z príjmov
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ŠTARTOVACIE EUROBALÍČKY NA POŠTÁCH Na všetkých poštách budú od 1. decembra tohto roka v súvislosti s prípravou na zavedenie eura predávať tzv. štartovacie eurobalíčky, v ktorých bude hotovosť v prepočte za 500 Sk (16,60 €). Balíček bude obsahovať spolu 45 slovenských euromincí s nominálnymi hodnotami od 1 eurocentu (0,30 Sk) do dvoch eur (60,25 Sk). Agentúru SITA o tom v utorok informoval vedúci oddelenia externej a internej komunikácie Slovenskej pošty, a.s. Juraj Danielis. Počas duálneho hotovostného obehu má pošta zákonné právo prijímať maximálne 4-násobok konečnej sumy v korunách, určenej na úhradu v hotovosti. Poštové pobočky po prijatí eura nebudú vymieňať koruny za eurá. "Od 1. januára do 16. januára 2009, počas obdobia duálneho hotovostného obehu, bude Slovenská pošta prijímať hotovosť za svoje služby v eurách a súčasne aj v korunách podľa platnej tarify," informovala ďalej Slovenská pošta. Výdavok a výplatu v hotovosti bude realizovať v mene euro. od 17. januára 2009 bude pošta prijímať platby v hotovosti a vyplácať v hotovosti len v eurách. Informácie o zmenách v poskytovaných službách pošta už poskytuje na webovej stránke www.posta.sk v sekcii Euro informácie, ako aj na bezplatnej infolinke 0800 122 413 a e-mailovej adrese euroinfo@slposta.sk. (www.sita.sk)
ŽIVNOSTNÍK ZAROBÍ O 39 PERCENT VIAC AKO ZAMESTNANEC Živnostníci môžu pri rovnako platenej práci v porovnaní so zamestnancami zarobiť počas aktívneho života viac až o 5 mil. Sk, pričom sa na dôchodku budú mať rovnako. Ako vyplýva z analýzy Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS), pri rovnakých nákladoch práce totiž živnostník platí v porovnaní so zamestnancom menej ako polovičné dane a menej ako polovičné odvody. Čistý príjem živnostníkov je tak oproti zamestnancom vyšší až o 39 % a pri majiteľoch jednoosobovej s.r.o. za rovnakých podmienok môže byť tento príjem vyšší o 32 %. Živnostníci ako aj majitelia spol. s r.o. však musia myslieť na to, že ak chcú dostávať v budúcnosti rovnaký dôchodok ako zamestnanci, musia si časť svojho príjmu odložiť a zhodnocovať napr. prostredníctvom investícii na akciových trhoch. Podľa slov výkonného riaditeľa PAS Róberta Kičinu, tento rozdiel umožňuje v čistých príjmoch súčasný daňovo-odvodový systém, ktorý vytvára priestor pre rôzne špekulácie. Za celé obdobie aktívneho života, živnostník tak v porovnaní so zamestnancom môže zarobiť v súčasných cenách viac až o spomínaných 5 mil. Sk a majiteľ s.r.o. viac o 4,1 mil. Sk. Analýza aliancie vychádza z predpokladu, že majiteľ jedoosobovej s.r.o. je odmeňovaný formou podielu na zisku a neplatí žiadne odvody (ak sa zamestná na čiastočný pracovný úväzok vo svojej spoločnosti, napr. na 1 hod. mesačne). . . . . . . (www.sita.sk) INFLÁCIA V EUROZÓNE BY MOHLA KLESNÚŤ Inflácia v eurozóne by mohla klesnúť na budúci rok k 2 %, aj keď riziko stagflácie stále pretrváva. Citovali dnes komisára pre menové záležitosti Joaquína Almuniu fínske noviny Kauppalehti. "Budúcnosť (inflácie) závisí výhradne od toho, čo sa udeje na svetových trhoch. Je však možné, že budúcoročná inflácia by sa mohla dostať do blízkosti úrovne, ktorá je pre Európsku centrálnu banku cieľová," povedal Almunia. ECB si stanovila, že inflácia v eurozóne by sa mala držať pod 2 %. Ako dodal, aj keď je tu určité riziko stagflácie a sám sa ho obáva, dúfa, že sa Európskej únii podarí tejto zložitej situácii vyhnúť. (www.sme.sk) EURÓPA CHCE POMÔCŤ POĽNOHOSPODÁROM V ROZVOJOVÝCH KRAJINÁCH Európska komisia navrhla zriadiť osobitný fond v hodnote 1 mld. eur na pomoc poľnohospodárom v rozvojových krajinách, ktorý by fungoval počas rokov 2008 a 2009. Prostriedky fondu by podľa komisie pochádzali z nevyužitých financií z rozpočtu Európskej únie pre poľnohospodárstvo a doplnili by sa ním existujúce rozvojové fondy. Cieľom zriadenia fondu má byť podľa komisie zvýšenie poľnohospodárskej produkcie a potravinovej bezpečnosti rozvojových krajinách, zníženie počtu ľudí trpiacich podvýživou, ako aj zníženie rastu cien potravín. Financie z fondu sa majú poskytnúť rozvojovým krajinám na základe objektívnych kritérií. Medzi orientačnými kritériami, na základe ktorých sa budú krajiny vyberať, sa nachádza najmä závislosť na dovoze potravín, miera rastu cien potravín a sociálna ako aj fiškálna zraniteľnosť. Spolurozhodovací postup fondu plánuje komisia ukončiť do novembra tohto roku a jeho implementácia sa očakáva na začiatku roka 2009. Vysoké ceny poľnohospodárskych produktov podľa EK prispeli k zníženiu trhových výdavkov v rozpočte EÚ na rok 2008 a k nižšiemu odhadu rozpočtu na rok 2009. Podľa názoru Európskej komisie, takto vzniká výnimočná príležitosť pre dočasné opatrenie, ktoré by pomohlo stimulovať poľnohospodárstvo v rozvojových krajinách. "Je veľmi dôležité, aby poľnohospodári v rozvojovom svete dostali prostriedky, ktorými si dokážu sami pomôcť. Vyššie ceny potravín môžu stimulovať produkciu v týchto krajinách," vyhlásila komisárka pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka Mariann Fischer Boelová. (www.hnoline.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov. 220-260 str., A5
PRIPRAVUJEME Poradca č. 1/2009 (vyjde v septembri 2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Naše publikácie nájdete aj v kníhkupectvách:
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |