P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 14/2006 16. 10. 2006
|
Vážení čitatelia! V poslednej dobe prichádza do našej redakcie množstvo otázok, týkajúcich sa zmien v sociálnom poistení, ktoré sú platné od 1. 8. 2006. Preto sme zaradili do Témy novín základné informácie z tejto oblasti. Taktiež prinášame riešenie niektorých konkrétnych špecifických príkladov. Premýšľali ste nad založením podniku v zahraničí? Aké výhody či nevýhody, povinnosti či práva vám vyplývajú v prípade, že urobíte takého rozhodnutie, sa dočítate v rubrike Začíname podnikať v príspevku pod názvom Založenie podniku v zahraničí - ohlasovacia povinnosť. Ak máte niekedy pocit, že máte stále menej času a viac povinností a úloh ako je možné zvládnuť, prečítajte si užitočné rady ako Efektívne plánovať vaše činnosti. Verím, že aj v tomto čísle novín nájdete užitočné informácie, ktoré uplatníte pri riešení Vašich pracovných alebo súkromných problémov. Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
||||||||||||||
ZMENY V SOCIÁLNOM POISTENÍ OD 1. 8. 2006 Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. zaviedol v § 19 povinnosť ročného zúčtovania poistného za predchádzajúci kalendárny rok, za rok 2005 v termíne do 30. 6. 2006. Súčasne stanovil termín na vyrovnanie nedoplatkov a preplatkov platiteľov poistného s príslušnou zdravotnou poisťovňou do 30. 9. 2006. V praxi je veľmi rozšírený spôsob zamestnávania občanov na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, a preto je potrebné ako zásadnú zmenu uviesť aj rozšírenie rozsahu platenia odvodov na sociálne poistenie u takýchto zamestnancov, a to v rámci garančného poistenia. V neposlednom rade treba spomenúť aj niektoré zmeny v dávkach sociálneho poistenia. Zmeny v nemocenskom poistení V oblasti nemocenského poistenia je najdôležitejšou zmenou vylúčenie niektorých kategórií osôb z osobného rozsahu povinného nemocenského poistenia, a to doplnením § 14 o ods. 3. Povinné nemocenské poistenie sa od 1. 8. 2006 nevzťahuje na fyzickú osobu, ktorej bol priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %. Je zrejmé, že vylúčenie z povinného nemocenského poistenia uvedených kategórií fyzických osôb sa vzťahuje len na povinne nemocensky poistenú osobu, a to buď zamestnanca alebo samostatne zárobkovo činnú osobu. Vyňatie z nemocenského poistenia sa nevzťahuje na dobrovoľne nemocensky poistenú osobu. Uvedená zmena v praxi znamená, že:
V praxi bude prínosom uvedenej zmeny jednoznačné zníženie odvodového zaťaženia podnikov a firiem. Zamestnávatelia už totiž nebudú musieť platiť za týchto zamestnancov poistné na nemocenské poistenie. Po prvýkrát sa táto skutočnosť odrazí v ich mzdovej agende a účtovníctve v septembri 2006 za obdobie augusta 2006. Po tomto termíne nebude zamestnávateľ povinný odvádzať poistné na nemocenské odo dňa, v ktorom bola uvedenej kategórii zamestnancov priznaný niektorý zo spomínaných typov dôchodkovej dávky. Oznamovacia povinnosť Vychádzajúc z usmernení Sociálnej poisťovne treba napokon poznamenať, že povinne nemocensky poistená SZČO, ktorej bol priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, oznámi miestne príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta svojho trvalého pobytu tlačivom Registračný list FO zmenu v oddieli 3, rubrika dôchodok. V oddieli 12 vyznačí v rubrike "Dátum vzniku zmeny" dátum, od ktorého jej bola priznaná dôchodková dávka na základe rozhodnutia Sociálnej poisťovne. Priznanie dôchodkovej dávky preukáže pobočke rozhodnutím Sociálnej poisťovne o priznaní tejto dôchodkovej dávky. Uvedený postup vo veci oznámenia zmeny súvisiacej s priznaním dôchodkovej dávky zamestnancovi sa nevzťahuje pre zamestnávateľa. Invalidné poistenie V zmysle zmeneného ustanovenia § 128 ods. 4 zákona o sociálnom poistení platí, že poistné na invalidné poistenie neplatí poistenec, ktorý je dôchodkovo poistený po dovŕšení veku potrebného na nárok na starobný dôchodok, poistenec ktorému bol priznaný predčasný starobný dôchodok a poistenec, ktorý má priznaný invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %. Poistenec, ktorý je fyzickou osobou spĺňajúcou uvedené podmienky poistné na invalidné poistenie neplatí. Poistenec, ktorý je dôchodkovo poistený po dovŕšení dôchodkového veku, nie je povinný platiť poistné na invalidné poistenie od prvého dňa kalendárneho mesiaca, v ktorom dovŕšil dôchodkový vek. Poistenec, ktorému bol priznaný predčasný starobný dôchodok, nie je povinný platiť poistné na invalidné poistenie odo dňa, v ktorom mu bol priznaný predčasný starobný dôchodok. Poistenec, ktorý má priznaný invalidný dôchodok, nie je povinný platiť poistné na invalidné poistenie odo dňa, v ktorom mu bol tento dôchodok priznaný, najskôr za obdobie od 1. 8. 2006. Poistenie v nezamestnanosti Na základe doplneného ustanovenia § 19 ods. 3 písm. b) zákona o sociálnom poistení platí, že poistenie v nezamestnanosti sa nevzťahuje na fyzickú osobu, ktorej bol priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. S účinnosťou od 1. 8. 2006 sa okruh fyzických osôb vyňatých z osobného rozsahu poistenia v nezamestnanosti rozrástol o fyzickú osobu, ktorej bol priznaný invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %. Zamestnanec, ktorý je FO Ten, ktorý spĺňa uvedené podmienky, a zamestnávateľ za tohto zamestnanca nie je povinný platiť a odvádzať poistné na poistenie v nezamestnanosti. V praxi to znamená, že:
Zmena sa dotýka i dobrovoľne poistených osôb v nezamestnanosti. Aj dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti, ktorá sa stane fyzickou osobou, ktorej bol priznaný starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok, nie je povinná platiť poistné na poistenie v nezamestnanosti odo dňa, v ktorom jej bola priznaná dôchodková dávka. Rovnako, dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti, ktorá sa stane fyzickou osobou, ktorej bol priznaný invalidný dôchodok, nie je povinná platiť poistné na poistenie v nezamestnanosti odo dňa, v ktorom jej bola priznaná táto dôchodková dávka, najskôr za obdobie od 1. 8. 2006. Aj tu platí, že v prípadoch, ak by predsa len došlo u takejto fyzickej osoby k zaplateniu poistného na poistenie v nezamestnanosti za obdobie od 1. 8. 2006, bude sa naň hľadieť ako na poistné zaplatené bez právneho dôvodu. Oznamovacia povinnosť Vychádzajúc z usmernení Sociálnej poisťovne treba napokon poznamenať, že pri vyňatí dobrovoľne poistenej osoby v nezamestnanosti z poistenia v nezamestnanosti sa ustanovenie § 23 zákona o sociálnom poistení o zániku dobrovoľného poistenia v nezamestnanosti aplikovať nebude. Dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti podá odhlášku z dobrovoľného poistenia v nezamestnanosti z dôvodu priznania dôchodkovej dávky spätne. V tlačive Registračný list FO v oddieli 3 vyznačí rubriku "dôchodok". V oddieli 11 v rubrike "dátum zániku PvN" vyznačí dátum, od ktorého jej bola priznaná dôchodková dávka. V prípade priznania invalidného dôchodku v rubrike "dátum zániku PvN" vyznačí dátum, od ktorého jej bol priznaný invalidný dôchodok najskôr od 1. 8. 2006. Zmeny v garančnom poistení V oblasti garančného poistenia došlo od 1. 8. 2006 k významným zmenám z titulu rozšírenia osobného rozsahu tohto druhu poistenia. V zmysle pozmeneného ustanovenia § 18 ods. 1 zákona o sociálnom poistení budú musieť s vyšším odvodovým zaťažením od 1. 8. 2006 kalkulovať tí zamestnávatelia, ktorí zamestnávajú občanov formou dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. V kontexte s príslušnými ustanoveniami Zákonníka práce je zrejmé, že sa jedná o osoby, s ktorými uzatvorili dohody o vykonaní práce a dohody o brigádnickej činnosti študentov. Pre úplnosť je vhodné poznamenať, že zamestnávateľ musí takýchto zamestnancov, pracujúcich na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru prihlásiť na účely garančného poistenia v Sociálnej poisťovni. Nemusí tak urobiť len v prípade, že zamestnávateľom je zastupiteľský úrad cudzieho štátu v SR alebo zamestnávateľ, na ktorého nemôže byť vyhlásený konkurz podľa § 2 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii. Zmeny v dávkach sociálneho poistenia Nemocenské dávky Novela zákona o sociálnom poistení účinná od 1. 8. 2006 okrem iného sprísnila podmienky pre dobrovoľne nemocensky poistené osoby pri vzniku nároku na nemocenské, a to doplnením ustanovenia § 33 ods. 2 spomínaného zákona. Nárok na nemocenskú dávku u dobrovoľne nemocensky poistených osôb sa od 1. 8. 2006 podmieňuje vznikom dočasnej pracovnej neschopnosti a dobrovoľným nemocenským poistením v trvaní najmenej 270 dní v posledných dvoch rokoch pred vznikom dočasnej pracovnej neschopnosti. Na poberanie nemocenských dávok bude mať od 1. 8. 2006 zásadný vplyv aj v úvode spomínané vylúčenie niektorých kategórií osôb z osobného rozsahu povinného nemocenského poistenia, a to doplnením § 14 zákona o sociálnom poistení o ods. 3 (povinné nemocenské poistenie sa od 1. 8. 2006 nevzťahuje na fyzickú osobu, ktorej bol priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok). Z pohľadu poberania nemocenských dávok je nevýhodou vylúčenia uvedených kategórií osôb z povinného nemocenského poistenia pre takéto osoby skutočnosť, že už nebudú mať nárok na nemocenské dávky poskytované Sociálnou poisťovňou. Materské dávky Vychádzajúc z ustanovenia § 48 ods. 1 zákona o sociálnom poistení platí, že poistenka, ktorá je tehotná, alebo ktorá sa stará o narodené dieťa, má nárok na materské, ak v posledných dvoch rokoch pred pôrodom bola nemocensky poistená najmenej 270 dní. Novelou zákona o sociálnom poistení účinnou od 1. 8. 2006 však došlo k sprísneniu podmienok nároku na materské v tom, že do obdobia 270 dní sa zarátava u dobrovoľne nemocensky poistenej osoby len obdobie nemocenského poistenia dobrovoľne nemocensky poistenej osoby, u zamestnanca je to len obdobie nemocensky poisteného zamestnanca a u povinne nemocensky poistenej SZČO je to len obdobie nemocenského poistenia povinne nemocensky poistenej SZČO. Uvedená zmena vyplýva v zmysle novodoplneného ods. 2 v rámci citovaného paragrafu. V zmysle prechodného ustanovenia k spomínaným zmenám (§ 293i ods. 2 zákona o sociálnom poistení) sa do obdobia 270 dní nemocenského poistenia na nárok na materské dávky započítava aj obdobie od 1. 7. 2005 do 31. 7. 2006, počas ktorého bolo prerušené povinné nemocenské poistenie zamestnanca z dôvodu čerpania rodičovskej dovolenky podľa príslušných ustanovení Zákonníka práce a povinné nemocenské poistenie SZČO z dôvodu nároku na rodičovský príspevok podľa zákona č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom príspevku v z. n.p. Uplatňovanie nároku na materské dávky Podľa usmernení Sociálnej poisťovne si nárok na materské dávky musia oprávnené osoby uplatniť na tlačive "Žiadosť o materské dávky", ktoré im vystaví lekár. Žiadosť musí podať v miestne príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne podľa sídla zamestnávateľa alebo jeho organizačnej zložky, ktorý vedie evidenciu miezd. Predpo kladom výplaty materského je splnenie podmienok daných zákonom na vznik nároku na materské dávky, ktoré sa zvlášť posudzujú v prípade zamestnanca, povinne nemocensky poistenej SZČO a dobrovoľne nemocensky poistenej osoby a tiež preukázanie skutočností rozhodujúcich na vznik, zánik, výplatu a sumu materských dávok. (Ing. Ján Mintál - DUO 9/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PODNIKATEĽ - POBERATEĽ INVALIDNÉHO DÔCHODKU - POISTNÉ NA NEMOCENSKÉ POISTENIE Podnikateľ XY je poberateľom čiastočného invalidného dôchodku, ktorý mu bol priznaný ešte podľa predpisov účinných do 31. 12. 2003. Sociálna poisťovňa do 31. 7. 2006 nepreskúmala trvanie invalidity tohto podnikateľa. Má takýto podnikateľ od 1. 8. 2006 platiť poistné na nemocenské poistenie, ak dňa 20. 8. 2006 dovŕšil dôchodkový vek na starobný dôchodok? Vychádzajúc z ustanovenia § 263 ods. 16 zákona o sociálnom poistení platí, že počnúc 20. 8. 2006 - t.j. odkedy podnikateľ XY dovŕšil dôchodkový vek, sa čiastočný invalidný dôchodok jemu priznaný ešte podľa predpisov účinných do 31. 12. 2003 považuje za starobný dôchodok. Na tohto podnikateľa (povinne nemocensky poistenú SZČO) sa v zmysle poslednej novely zákona o sociálnom poistení povinné nemocenské poistenie od 20. 8. 2006 nevzťahuje. Je to tak z toho dôvodu, že uvedený podnikateľ sa považuje v zmysle § 263 ods. 16 zákona o sociálnom poistení za fyzickú osobu, ktorej je priznaný starobný dôchodok. Podnikateľ XY nie je povinný platiť poistné na nemocenské poistenie za obdobie od 20. 8. 2006. ZAMESTNANEC - ŠTUDENT - VPLYV ZMIEN V SOCIÁLNOM POISTENÍ Zamestnanec - študent má v zmysle dohody o brigádnickej práci študentov nárok na mesačnú odmenu od zamestnávateľa brutto sumu 5 000 Sk. Zmeny v sociálnom poistení účinné od 1. 8. 2006 ovplyvnia sumu jeho čistého zárobku následne. Aj keď od 1. 8. 2006 musia okrem úrazového poistenia zamestnávatelia prispievať aj na garančné poistenie z príjmov, ktoré sa osobám pracujúcim na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vyplácajú. Znamená to, že pri výplate príjmu za dohodu počnúc augustom 2006 je povinný zamestnávateľ odviesť do Sociálnej poisťovne nielen 0,8 % na úrazové poistenie, ale aj 0,25 % na garančné poistenie. Spomínaná zmena neovplyvní sumu čistého zárobku takýchto zamestnancov, pretože odvod platí len zamestnávateľ. DOBROVOĽNE NEMOCENSKY POISTENÁ OSOBA - NÁROK NA NEMOCENSKÉ DÁVKY Dobrovoľne nemocensky poistená osoba si uplatnila nárok na nemocenské dávky za dočasnú pracovnú neschopnosť, ktorá jej vznikla dňa 15. 8. 2006. Táto osoba bola zúčastnená na nemocenskom poistení ako zamestnanec od 1. 1. 2003 do 30. 11. 2005 a od 1. 3. 2006 do 15. 6. 2006, ako dobrovoľne nemocensky poistená osoba od 1. 12. 2005 do 28. 2. 2006, a potom od 16. 6. 2006 až do dňa vzniku dočasnej pracovnej neschopnosti - t.j. do 15. 8. 2006. Uvedená dobrovoľne poistená osoba nespĺňa jednu z podmienok nároku na nemocenské dávky uvedených v rámci ustanovenia § 33 ods. 2 zákona o sociálnom poistení. Nemôže preukázať, že v posledných dvoch rokoch pred vznikom dočasnej pracovnej neschopnosti bola zúčastnená na dobrovoľnom nemocenskom poistení najmenej 270 dní, takže nemá nárok na nemocenské dávky. NÁROK NA MATERSKÉ DÁVKY Pani Anna - dobrovoľne nemocensky poistená osoba si uplatnila nárok na materský príspevok odo dňa 11. 8. 2006 s predpokladaným termínom pôrodu určeným lekárom dňa 22. 9. 2006 (porodila 20. 9. 2006). Pani Anna bola zúčastnená na nemocenskom poistení ako zamestnanec od 1. 1. 2001 do 31. 10. 2005 a ako dobrovoľne nemocensky poistená osoba od 1. 4. 2006 až do dňa pôrodu, t.j. do 20. 9. 2006. V zmysle novodoplneného § 48 ods. 2 zákona o sociálnom poistení pani Anna ako dobrovoľne nemocensky poistená osoba nespĺňa podmienku nároku na materské dávky, pretože v posledných dvoch rokoch pred pôrodom nebola zúčastnená na dobrovoľnom nemocenskom poistení minimálne 270 dní. (otázky vypracoval Ing. Ján Mintál - DUO 9/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZALOŽENIE PODNIKU V ZAHRANIČÍ - OHLASOVACIA POVINNOSŤ Založenie podniku v zahraničí sa z pohľadu Devízového zákona č. 202/1995 Z. z. považuje za tzv. priamu investíciu. Priamou investíciou sa rozumie také vynaloženie peňažných prostriedkov alebo iných peniazmi oceniteľných majetkových hodnôt alebo iných majetkových práv, ktorého účelom je založenie, získanie alebo rozšírenie trvalých ekonomických vzťahov investujúceho tuzemca alebo tuzemcov ako osôb konajúcich v zhode na podnikaní v zahraničí alebo investujúceho cudzozemca alebo cudzozemcov ako osôb konajúcich v zhode na podnikaní v tuzemsku. Problematika sa zaoberá vznikom podniku niektorou z týchto foriem:
Štruktúra hlásení, ako aj rozsah, obsah, členenie, termíny, forma, spôsob, postup a miesto predkladania takýchto hlásení vrátane metodiky na ich vypracúvanie, spôsob a termíny odovzdania informácií devízovému orgánu sú ustanovené opatrením NBS č. 613/2003 Z. z., ktorým sa ustanovuje štruktúra, rozsah, obsah, členenie, termíny, forma, spôsob, postup a miesto predkladania niektorých ohlasovaných skutočností podľa § 8 Devízového zákona v znení opatrení č. 708/2004 Z. z. a č. 656/2005 Z. z. Devízová ohlasovacia povinnosť tuzemca a organizačnej zložky cudzozemca v tuzemsku, s výnimkou banky a pobočky zahraničnej banky, sa plní predkladaním týchto hlásení:
Hlásenia tuzemca (pozri www.nbs.sk - menu: hlásenia pre devízovú ohlasovaciu povinnosť) sa predkladajú takto:
(Ing. Dušan Dobšovič - DUO 9/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 196 UVEREJNENÁ 14. 9. 2006 514. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Moldavskou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku 515. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť tepelnej energetiky ČIASTKA 197 UVEREJNENÁ 20. 9. 2006 516. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Protokolu o znížení acidifikácie, eutrofizácie a prízemného ozónu k Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov z roku 1979 ČIASTKA 198 UVEREJNENÁ 20. 9. 2006 517. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na systém čelnej ochrany motorových vozidiel Redakčné oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 267/2002 Z. z. ČIASTKA 199 UVEREJNENÁ 22. 9. 2006 518. Vyhláška Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmienky zdravotnej spôsobilosti a zdravotnej klasifikácie na výkon mimoriadnej služby alebo alternatívnej služby registrovaných občanov, vojakov v zálohe a vojakov mimoriadnej služby ČIASTKA 200 UVEREJNENÁ 23. 9. 2006 519. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve ČIASTKA 201 UVEREJNENÁ 23. 9. 2006 520. Úplné znenie zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov 521. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Kabinetom ministrov Ukrajiny o vedecko-technickej spolupráci ČIASTKA 202 UVEREJNENÁ 26. 9. 2006 522. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov 523. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany 524. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskejrepubliky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení vyhlášky č. 384/1998 Z. z. 525. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi Slovenskou republikou a Bulharskou republikou o vzájomnej ochrane a výmene utajovaných skutočností 526. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca mlieko a výrobky z mlieka ČIASTKA 203 UVEREJNENÁ 27. 9. 2006 527. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 528. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 238/2006 Z. z. o Národnom jadrovom fonde na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi (zákon o jadrovom fonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov 529. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov 530. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 419/2006 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 531. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť elektroenergetiky ČIASTKA 204 UVEREJNENÁ 29. 9. 2006 532. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany 533. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok 534. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 535. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 536. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia ČIASTKA 205 UVEREJNENÁ 30. 9. 2006 537. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 22. augusta 2006 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia čl. I § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 prvou vetou, čl. 20 ods. 1 a 4 a s čl. 46 ods. 1 a ods. 2 poslednou vetou Ústavy Slovenskej republiky 538. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 658/2005Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na kozmetické výrobky 539. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 722/2004 Z. z. o výške úhrady poistenca za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov 540. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška minimálnej mzdy 541. Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 197/2003 Z. z., ktorou sa vydáva Štatistický číselník krajín v znení vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 316/2004 Z. z. ČIASTKA 206 UVEREJNENÁ 3.10. 2006 542. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach vyhotovenia tlačív určených na predpisovanie liekov a zdravotníckych pomôcok, o grafických prvkoch a údajoch týchto tlačív a o ich predajných miestach ČIASTKA 207 UVEREJNENÁ 4. 10. 2006 543. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 544/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. 544. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o vydaní výnosu o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a jej dodatkov ČIASTKA 208 UVEREJNENÁ 6. 10. 2006 545. Úplné znenie zákona č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 220/1996 Z. z. o reklame ČIASTKA 209 UVEREJNENÁ 6. 10. 2006 546. Úplné znenie zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov ČIASTKA 210 UVEREJNENÁ 7. 10. 2006 547. Vyhláška Národnej banky Slovenska o treťom vydaní bankoviek po 20 Sk vzoru 1995 do obehu 548. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Rámcového dohovoru Organizácie Spojených národov o zmene klímy ČIASTKA 211 UVEREJNENÁ 7. 10. 2006 549. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uložení vyhlásenia Slovenskej republiky k Dohovoru o praní špinavých peňazí, vyhľadávaní, zhabaní a konfiškácii ziskov z trestnej činnosti 550. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uložení vyhlásenia Slovenskej republiky k Medzinárodnému dohovoru o potieraní peňazokazectva 551. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky z 15. novembra 2004 č. 2424/M-2004 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 552. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov správcovskými spoločnosťami za podielové fondy na štatistické účely 553. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov dôchodkovými správcovskými spoločnosťami a doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami na štatistické účely ČIASTKA 212 UVEREJNENÁ 10. 10. 2006 554. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií 555. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 115/2006 Z. z. o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou hluku ČIASTKA 213 UVEREJNENÁ 12. 10. 2006 556. Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných zlatých mincí v nominálnej hodnote 5 000 Sk na pripomenutie posledného panovníka Veľkomoravskej ríše Mojmíra II. 557. Opatrenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o úprave dispozičných oprávnení správcov majetku štátu v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky pri nakladaní s majetkom štátu 558. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca kontaminanty v potravinách 559. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 3. mája 2006 č. 11968/2006-SL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca rezíduá prípravkov na ochranu rastlín 560. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/5/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 23. marca 2005 č. 04120/2005-SL 561. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov faktoringovými spoločnosťami, spoločnosťami splátkového financovania a lízingovými spoločnosťami na štatistické účely ČIASTKA 214 UVEREJNENÁ 12. 10. 2006 562. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Dohovoru o pristúpení Českej republiky, Estónskej republiky, Cyperskej republiky, Lotyšskej republiky, Litovskej republiky, Maďarskej republiky, Maltskej republiky, Poľskej republiky, Slovinskej republiky a Slovenskej republiky k Dohovoru o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti s úpravou zisku združených podnikov z 23. júla 1990 v znení dohovoru z 21. decembra 1995 a protokolu z 25. mája 1999 ČIASTKA 215 UVEREJNENÁ 13. 10. 2006 563. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na ochranu cestujúcich v motorových vozidlách pri čelnom náraze 564. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na ochranu cestujúcich v motorových vozidlách pri bočnom náraze 565. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 191/2006 Z. z. o technických požiadavkách na mechanizmus riadenia motorových vozidiel pri náraze ČIASTKA 216 UVEREJNENÁ 14. 10. 2006 566. Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky z 13. septembra 2006 vo veci pozastavenia účinnosti § 82 ods. 10 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 310/2006 Z. z. (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Október 2006 2. 10. pondelok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UMENIE VYJEDNÁVAŤ Veda tvrdí, že človek je tvor spoločenský. Prax zas ukazuje, že človek je predovšetkým tvor hašterivý. Ak sa blízko seba vyskytnú dvaja jedinci druhu homo sapiens je len otázkou času, kedy vznikne problém. Problémy sa dajú riešiť rôzne:
My nebudeme radiť, ako zväčšiť objem bicepsov, ani objem peňaženky, ale ako sa stať úspešným vyjednávačom. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, na svete neexistuje nič, čo by nemohlo byť predmetom vyjednávania. Toto tvrdenie platí ako pre rodinný tak i pre pracovný život. Vyjednávanie komplexný proces so štyrmi fázami:
Nedá sa povedať, ktorá z týchto štyroch fáz je najdôležitejšia, ale jedno je isté: bez dobrej prípravy sa už len zázrakom dopracujeme k pre nás výhodnej dohode. Preto si najskôr podrobne rozoberieme prípravnú fázu. Počas nej si musíme predovšetkým odpovedať na nasledovné otázky:
Predmet vyjednávania: .................................................................................................. .................................................................................................. oponent 1 (meno) ........................................ oponent 2 ............................................ pozícia ......................................................... pozícia ............................................... motívy ......................................................... motívy ................................................ ......................................................... ................................................ väzby ......................................................... väzby ................................................ ......................................................... ................................................ Zmyslom mapy je ozrejmiť si, s kým budeme mať tú česť vyjednávať (t.j. napr. riaditeľ, obchodný zástupca, vedúci odboru, atď.), aké sú ich pravdepodobné záujmy (t.j. čo vyjednávaním chcú dosiahnuť) a či existujú medzi nimi obchodné, priateľské, resp. iné väzby. Tým si vytvoríme počiatočnú predstavu o súperovi, ktorú si potom pri vlastnom vyjednávaní budeme upresňovať, prípadne korigovať. Vlastné vyjednávanie V tejto fáze je dôležité všetko - výber miesta, času, poloha pri stole, sila našich argumentov, umenie vyjednávať, dokonca aj náš slovník a naša kravata. O výber miesta a času sa obvykle zvádza vojna. Aj keď vo všeobecnosti platí "Môj dom, môj hrad", pri vyjednávaní to vždy nemusí byť pravda. Výhoda domácej pôdy nemusí byť výhodou:
Tým vylúčime situáciu, že budeme musieť vyjednávanie prerušiť, alebo predčasne ukončiť predtým, ako vyjednáme pre nás optimálne riešenie. Na nasledujúcich riadkoch sú heslovite vymenované zásady, ktoré treba počas vlastného vyjednávania dodržiavať: Zásada č. 1: Začnite vyjednávanie s jasnou predstavou o tom, čo chcete, kde chcete začať, ku čomu chcete smerovať a kedy chcete skončiť. Zásada č. 2: Snažte sa postaviť svoje požiadavky tak vysoko, ako je to len možné. Je odskúšaným faktom, že ak na začiatku žiadate málo, už len ťažko bude váš oponent súhlasiť s významnejším navýšením. Na druhej strane počiatočná požiadavka nemôže byť natoľko premrštená, aby oponent nadobudol dojem, že vyjednávanie nemá zmysel. Zásada č. 3: Buďte flexibilný a schopný reagovať na rôzne situácie. To sa dá urobiť jednak predprípravou a jednak postupným upresňovaním si počiatočného obrazu. Zásada č. 4: Nechajte hovoriť oponenta. Človek má dve uši a len jeden jazyk. Asi v takomto pomere by sme mali počúvať a hovoriť. Pritom pod počuvaním sa rozumie nielen sledovanie toho, čo oponent hovorí, ale aj jeho správania, gestikulácie a pod. Zásada č. 5: Nevyložte všetky karty na stôl. Snažte sa poskytovať len tie informácie, ktoré pohnú proces vyjednávania požadovaným smerom. Zásada č. 6: Zachovávajte kľud. Pri vyjednávaní možno kričať, ale vždy len jedna strana - ak kričia obaja, ide o hádku a nie o vyjednávanie. Ak na vás oponent zaútočí, snažte sa útok interpretovať ako útok na predmet vyjednávania a nie ako útok na vás osobne. Zásada č. 7: Neklamte. Hlavne nie v prípadoch, keď existuje reálna možnosť, že toto nie je posledné stretnutie s oponentom. Požiadavka neklamať však od vás nepožaduje, aby ste povedali o veci všetko, čo o nej viete. Zásada č.8: Neupínajte sa pri vyjednávaní na dosiahnutie konkrétneho čísla, napríklad nemá zmysel snažiť sa dosiahnuť presne cenu sto. Skôr je rozumné mať predstavu o akceptovateľnom intervale - napríklad od 990 do 1050. Zásada č.9: Pokiaľ možno vyjednávajte priamo, bez prostredníkov. Každý medzičlánok proces vyjednávania nielen spomaľuje, ale aj znepriehľadňuje a vnáša doň skreslenia. Dohoda Paradoxne pri uzatváraní dohody je najťažšie uhádnuť okamih, kedy už treba prestať s vyjednávaním a prejsť k písaniu dohody. Ak to urobíme priskoro, neskôr si budeme vyčítať, že sme ešte mohli vyjednať lepšie podmienky. Ak naopak, budeme naťahovať vyjednávanie, môže sa stať, že k dohode nikdy nedojde. Vyjednávanie totiž nie je vojna, ktorá môže skončiť len totálnou porážkou jednej strany. Je to skôr hľadanie kmpromisu, užitočného pre obe strany. Samozrejme dôležité je posúdiť, do akej miery dosiahnutý kompromis napĺňa naše pôvodné predstavy. Ak sme s výsledkom nie spokojní, treba zvážiť ďalší postup. A aby veci boli ešte komplikovanejšie, treba mať na pamäti, že zlý kompromis je horší ako nedohoda. Preto je dobré ešte pred tým, ako prikývneme ešte raz si v duchu prehodnotiť, čo sa stane, ak sa nedohodneme. Rovnako si treba tú istú otázku položiť z pohľadu oponenta: čo to bude preňho znamenať, ak sa nedohodneme? Tento odhad nám ukáže, či má zmysel ešte naňho tlačiť, alebo to už nemá zmysel. Ak sme už dospeli k rozhodnutiu, že výsledok vyjednávania je pre nás akceptovateľný a viac už asi nedosiahneme, treba prestať diskutovať a prejsť na písanie dohody. Naše ďalšie rečnenie iba poskytne oponentovi čas ešte raz si veci prehodnotiť a výsledkom môže byť jeho odstúpenie od už dosiahnutej dohody. V každom prípade je lepšie mať dohodu v písomnej forme. Je jednoznačnejšia, ťažšie sa odškriepi a navyše je zistené, že ľudia oveľa častejšie rešpektujú a plnia písomné dohody ako dohody ústne. Je pre nás výhodnejšie, ak sa nám podarí presvedčiť oponenta, že dohodu spíšeme my. Jednak môžeme formulovať dohodu našimi slovami a jednak odpadá potreba detailne skúmať každú verziu dohody, ktorú by pripravil oponent. V dobe, keď sa dohody píšu na počítači totiž nie je problém okrem dohodnutej zmeny urobiť nepozorovane aj zmenu v inej, už odsúhlasenej časti. Preto je žiadúce, aby obe strany podpisovali každú verziu dohody. Naplnenie dohody Mať vo vrecku papier s dohodou je pekná vec, ale to ešte nezaručuje, že druhá strana dohodu splní. Šanca, že sa tak stane je tým väčšia, čím výhodnejšia je dohoda pre obe strany. Ak chceme odhadnúť, aké sú šance, že druhá strana dohodu dodrží, treba si položiť dve otázky:
Ak v dohode nie sú definované žiadne doby, dokedy treba uskutočniť určité veci a ani tam nie je definovaný iný spôsob kontroly plnenia dohody, je dohoda prakticky bezcenná a záleží len na dobrej vôli druhej strany, či ju dodrží. Zdalo by sa, že skúsení vyjednávač by sa do takejto pozície nemal dostať. Existuje však celý rad situácií, kedy "ťaháme za kratší koniec" a nemôžeme si diktovať podmienky. Vtedy je výhodnejšie mať dohodu, ktorá je síce deravá, ale predsa len predstavuje aspoň akýsi morálny záväzok, ako odísť od stola s prázdnymi rukami. Tu by naše rozhodnutie opäť malo byť založené na posúdení alternatív tak, ako sme o tom písali v predchádzajúcom odstavci. Záver O úspechu či neúspechu vyjednávania rozhoduje veľa faktorov, spomedzi ktorých jedným z najdôležitejších je šikovnosť a skúsenosť vyjednávača. Iným dôležitým faktorom je nakoľko sme "silní v kramflekoch", t.j. aká je naša vyjednávacia pozícia. Na rozdiel od prvého faktora - šikovnosti - silu možno, aspoň do istej miery, predstierať. Vyjednávanie je totiž založené na predpoklade, že žiadna zo strán nemá o veci úplné informácie. Okrem šikovnosti a sily je ďalej dôležité i to, v akom vzťahu sú záujmy vyjednávajúcich strán. Samozrejme ideálne by bolo, keby si boli čo najviac podobné. Bohužiaľ, v reálnom živote sú takéto prípady zriedkavejšie, ako objavenie sa živého mamuta na diaľnici. Takže sa uspokojíme i s tým, ak sú záujmy vyjednávajúcich strán nie v priamom konflikte. No ani v prípade, keď ide o konfliktné záujmy netreba hádzať flintu do žita. Namiesto toho sa treba pokúsiť nájsť aspoň pár styčných bodov, od ktorých by sa mohlo odvíjať ďalšie vyjednávanie. Ďalším užitočným krokom je rozdelenie veľkého problému na rad drobnejších, o ktorých sa ľahšie vyjednáva. I tu totiž platí, že ak sa podarí pretrhnúť jedno ohnivko v reťazi, podarí sa rozmotať celú reťaz. Celkom nakoniec si zhrňme päť zlatých zásad vyjednávania:
(Ing. Milan Konvit - Daně a účetnictví bez chyb pokut a penálne)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 2/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 9/2006
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 10/2006
Verejná správa - formát A5, 96 s. mesačník Odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. október/2006
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/5 (vyšlo 15. 6. 2006)
PRIPRAVUJEME - z obsahu vyberáme: Poradca č. 3/2007 (vyjde v XI/2006)
III/5
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2006 |