|
TÉMA NOVÍN DAŇOVÁ KONTROLA |
1. V prípade, ak chybu zistí sám zamestnávateľ
a opraví ju v zákonom stanovenej lehote, vyhne sa prípadným sankciám. Spôsob a lehotu ako napraviť omyl v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti, opraviť nesprávne zrazený preddavok na daň, nesprávne vyplatený daňový bonus alebo zamestnaneckú prémiu upravuje § 40 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej „zákon o dani z príjmov“). Zákon o dani z príjmov v predmetnom ustanovení ustanovuje 12-mesačnú alebo až 3-ročnú lehotu na opravu, v závislosti, od toho, či došlo k omylu:
- zavinením zamestnávateľa alebo
- zavinením zamestnanca.
2. V prípade, keď správca dane vykoná u zamestnávateľa daňovú kontrolu,
potom sa nesprávny postup (omyl) zo strany zamestnávateľa nezaobíde bez sankcie. Postup pri daňovej kontrole, práva a povinnosti zamestnávateľa ako daňového subjektu a priebeh kontroly upravuje § 44 až 46 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní a zmene a doplnení niektorých zákonov (daňový poriadok).
Daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných predpisov. Kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu. Daňová kontrola sa vykonáva u daňového subjektu alebo na mieste, kde to účel kontroly vyžaduje, t.j. v sídle alebo prevádzke zamestnávateľa alebo na daňovom úrade.
Správca dane môže vykonať daňovú kontrolu v lehote do zániku práva vyrubiť daň podľa § 69 daňového poriadku, t.j. do uplynutia 5 rokov od roku, v ktorom bol zamestnávateľ povinný zaplatiť daň. Ak bol pred uplynutím tejto lehoty vykonaný úkon smerujúci k vyrubeniu dane alebo rozdielu dane, lehota sa predlžuje na dobu desiatich rokov.
2. 1. Správca dane, ktorým je daňový úrad môže kontrolovať :
a) daň z príjmov zo závislej činnosti u zamestnávateľa (právnickú alebo fyzickú osobu),
b) daň z príjmov fyzických osôb u zamestnanca, ktorý si nepožiadal o ročné zúčtovanie, ale podal daňové priznanie typu A.
Pri kontrole zo strany daňového úradu bude správca dane kontrolovať výšku skutočne odvedených preddavky v nadväznosti na termín odvodovej povinnosti a na výšku zrazených preddavkov. Ak boli preddavky na daň alebo daň odvedené neskôr, ako je termín odvodu v súlade s § 35 ods. 6 zákona o dani z príjmov, správca dane predpíše zamestnávateľovi sankciu za oneskorenú úhradu preddavkov na daň (dane).
Či boli preddavky odvedené včas a v správnej výške správca dane zistí z dokladov, ktoré bol povinný podať zamestnávateľ, t.j. :
- z mesačných prehľadov o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z vyplatených príjmov zo závislej činnosti a o daňovom bonuse za uplynulý štvrťrok,
- z hlásenia o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti znížených o sumy podľa § 5 ods. 8 zákona o dani z príjmov, o zrazených preddavkoch na daň a o daňovom bonuse (predkladané správcovi dane po skončení zdaňovacieho obdobia),
- z opravných alebo dodatočných prehľadov alebo hlásení,
- z daňových priznaní podaných správcovi dane,
- z hlásení od iných ( tretích) osôb.
2. 2. Zamestnávateľ, u ktorého správca dane začal daňovú kontrolu, má právo:
a) na predloženie:
1. písomného poverenia zamestnanca správcu dane na výkon daňovej kontroly,
2. služobného preukazu zamestnanca správcu dane okrem zamestnanca správcu dane, ktorým je obec,
b) byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami,
c) predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia a navrhovať dôkazy dostupné správcovi dane, ktoré sám nemôže predložiť, najneskôr do dňa jej ukončenia,
d) nahliadnuť do zápisnice z miestneho zisťovania vykonaného u iného daňového subjektu v súvislosti s daňovou kontrolou vykonávanou u kontrolovaného daňového subjektu,
e) klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní,
f) vyjadrovať sa v priebehu daňovej kontroly k zisteným skutočnostiam, k spôsobu ich zistenia alebo navrhnúť, aby v protokole boli uvedené jeho vyjadrenia k nim,
g) nahliadnuť do zapožičaných dokladov u správcu dane v jeho obvyklej úradnej dobe.
2. 3. Zamestnávateľ (jeho zástupca) má pri výkone daňovej kontroly povinnosť:
a) umožniť poverenému zamestnancovi správcu dane vykonať daňovú kontrolu,
b) zabezpečiť vhodné miesto a podmienky na vykonanie daňovej kontroly,
c) poskytovať požadované informácie sám alebo ním určenou osobou,
d) predkladať v priebehu daňovej kontroly záznamy, ktorých vedenie ukladá osobitný predpis, a iné doklady, ktoré preukazujú hospodárske operácie a účtovné prípady, vo forme požadovanej správcom dane, ak ich v tejto požadovanej forme vedie, vrátane evidencie a záznamov, ktorých vedenie bolo správcom dane uložené, a podávať k nim ústne alebo písomné vysvetlenia,
e) predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia,
f) umožňovať vstup do sídla, miesta podnikania kontrolovaného daňového subjektu a do jeho prevádzkových priestorov a umožňovať rokovanie s jeho zamestnancom,
g) zapožičať doklady a iné veci mimo sídla, miesta podnikania alebo prevádzkových priestorov kontrolovaného daňového subjektu, poskytnúť výpisy alebo ich kópie,
h) umožniť prístup k softvéru a informačno-komunikačným prostriedkom, ktoré daňový subjekt používa na prevádzkovanie podnikateľskej činnosti, a k výstupným dátam z týchto softvérov.
Ak vzniknú pochybností o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti dokladov predložených kontrolovaným daňovým subjektom alebo o pravdivosti údajov v nich uvedených oznámi správca dane tieto pochybnosti kontrolovanému zamestnávateľovi a vyzve ho, aby sa k nim vyjadril, najmä aby neúplné údaje doplnil, nejasnosti vysvetlil a nepravdivé údaje opravil alebo pravdivosť údajov riadne preukázal.
3. Správca dane pri kontrole dane z príjmov zo závislej činnosti kontroluje :
- správny odvod preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Podľa § 35 zákona o dani z príjmov je predmetom kontroly ak ide o výplatu mzdy, odmeny, odstupného, ale aj pri poskytnutí plnení v nepeňažnej forme. Podľa § 2 písm. c) zákona o dani z príjmov je príjmom peňažné plnenie a nepeňažné plnenie dosiahnuté aj zámenou, ocenené cenami bežne používanými v mieste a v čase plnenia alebo spotreby, a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia predmetného plnenia, ak tento zákon neustanovuje inak. Ide napr. o zdanenie 1 % pri používaní motorového vozidla na súkromné aj na služobné účely), poskytnutie stravného, darčekových poukážok, permanentiek, výhier, osobných ochranných prostriedkov, rekondičné a rehabilitačné pobyty, náhradu za používanie vlastného náradia, doškoľovanie zamestnanca, použitie rekreačného, zdravotníckeho, vzdelávacieho, predškolského alebo športového zariadenia zamestnancom, náhradu za stratu na zárobku, poskytovanie cestovných náhrad zamestnancom nad limit zákona o cestovných náhradách, resp. nad rámec internej smernice k služobným cestám a k stravovaniu na pracovisku, plnenia zo sociálneho fondu pre zamestnancov, zvýhodnené poskytovanie pôžičiek s nižším úrokom a pod. Predmetom daňovej kontroly je aj posúdenie druhov príjmov fyzickej osoby vo väzbe na príjmy oslobodené alebo vylúčené z predmetu dane (§ 5 ZDP);
- správnosť vedenia mzdovej agendy (mzdových listov, evidencie) v nadväznosti na – § 39 zákona o dani z príjmov.
- správnosť uplatnenia nezdaniteľných častí základu dane a zníženie základu dane podľa § 11 o:
- nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka,
- nezdaniteľnú časť základu dane na manželku,
- dobrovoľný príspevok na starobné dôchodkové sporenie,
- príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie,
- správnosť uplatnenia daňového bonusu podľa § 33 ZDP,
- doklady preukazujúce nárok na zníženie základu dane zamestnancov a na daňový bonus (§ 37 ZDP);
- podpísanie a vyplnenie vyhlásení k zdaneniu príjmov zo závislej činnosti podľa § 36 ods. 6 ZDP,
- správy výpočet a včasný odvod preddavku na daň (§ 35 ZDP);
- dodržanie lehoty na podanie a správne vyplnenie žiadostí o vykonanie ročného zúčtovanie vrátane predloženia príslušných dokladov (§ 38 ZDP);
- správnosť vykonania ročného zúčtovania preddavkov na daň (§ 38 ZDP).
Pracovník správcu dane bude kontrolovať aj mzdovú agendu zamestnávateľa, t.j. účtovné doklady, ako sú:
- mzdové listy a mzdová evidencia zamestnancov podľa pracovných zmlúv a dohôd o vykonaní práce, dohôd o pracovnej činnosti a dohôd o brigádnickej práci študentov,
- faktúry,
- zásady a smernice o odmeňovaní zamestnancov,
- účet sociálneho fondu, odmien konateľov a spoločníkov,
- účet mzdy v analytickom členení podľa internej smernice účtovnej jednotky,
- účet ostatné priame dane a účet ostatné prevádzkové výnosy,
- správa z valného zhromaždenia (napr. vyplatenie odmien za výkon funkcie),
- účty hlavnej knihy,
- evidencia o vyplatených a zúčtovaných odmenách, odstupnom, náhradách na strate na zárobku,
- pracovné zmluvy a iné zmluvy, napr. mandátne zmluvy, zmluvy o dielo a iné,
- kolektívna zmluva,
- dohody o poskytnutí služobného motorového vozidla na služobné a súkromné účely,
- dohody o poskytnutí pracovných úľav, o úhrade nákladov spojených so štúdiom,
- denné záznamy osobných vozidiel, inventúry pohonných látok,
- vyhlásenia k dani z príjmov zamestnancov,
- žiadosti o vykonanie výpočtu dane z príjmov zo závislej činnosti a o ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti,
- ročné zúčtovanie preddavkov na daň zo závislej činnosti,
- ročné zúčtovanie zdravotného poistenia a prehľady preplatkov z neho,
- doklady k čerpaniu sociálneho fondu,
- mzdové listy zamestnancov, brigádnikov, študentov, dôchodcov a ich rekapitulácie,
- pokladnicu a účet v banke a iné doklady podľa potreby a priebehu výkonu daňovej kontroly.
Predmetom kontroly je aj dodržanie práv zamestnanca, napr.:
- nezdanenie niektorých druhov príjmov z dôvodu ich oslobodenia, resp. vylúčenia z predmetu dane,
- uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane a daňového bonusu,
- uplatnenie iných úľav, napr. zamestnaneckej prémie,
- vystavenie dokladu o vyplatených príjmoch a zrazených preddavkoch zo strany zamestnávateľa,
- vykonanie ročného zúčtovania zamestnancovi, ak boli splnené podmienky uvedené v § 38 ZDP.
Po kontrole dane z príjmov zo závislej činnosti sú dôležitým dokladom mzdové listy. Povinnosť vedenia evidencie ukladá platiteľovi dane z príjmov zo závislej činnosti § 39 ods. 1 ZDP. Zamestnávateľ musí viesť mzdové listy a ich náležitosti vrátane rekapitulácií výplatných listín za každý kalendárny mesiac a taktiež za celé zdaňovacie obdobie.
Daňovou kontrolou sa zisťuje správnosť zdanenia príjmov uvedených na mzdovom liste, správnosť výpočtu preddavku na daň, zníženie základu dane o zaplatené poistné a príspevky, uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane a daňového bonusu.
Príklad
Ak zamestnanec požiadal zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania toto mu bolo vykonané a následne zamestnanec zistil, že mal aj iný druh príjmov, ktoré bol povinný zdaniť, napr. predal nehnuteľnosť.
Ako bude postupovať, keď lehota na podanie daňového priznania za rok 2015 už uplynula?
Zákon o dani z príjmov neumožňuje vykonať opravné ročné zúčtovanie. Zamestnanec má jedinú možnosť opravy podaním daňového priznania, v ktorom si vysporiada všetky príjmy vrátane príjmov zo závislej činnosti.
Ing. Marta Boráková
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku VS 9/2016 )
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
SPRÁVCA DANE
Správca dane vykonal u daňového subjektu daňovú kontrolu na dani z príjmov právnických osôb za zdaňovacie obdobie r. 2012, ktorá bola ukončená v roku 2015. Daňový subjekt v roku 2015 podal dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobie r. 2012, ktorým si znížil daňovú povinnosť a žiadal správcu dane o vrátenie daňového preplatku.
Aký bude postup správcu dane?
Správca dane u daňového subjektu vykonal daňovú kontrolu opätovne, v ktorej zistil oprávnenosť podaného dodatočného daňového priznania, pretože daňový subjekt dodatočným daňovým priznaním znížil daňovú povinnosť o skutočnosť, ktorá nebola predmetom skôr vykonanej daňovej kontroly.
V praxi aj v súčasnosti dochádza k prípadom, kedy správca dane vykonal u daňového subjektu daňovú kontrolu a následne orgány činné v trestnom konaní požiadajú správcu dane o vykonanie daňovej kontroly. Na základe právnej úpravy je jednoznačne stanovené, že správca dane na základe požiadavky orgánov činných v trestnom konaní vykoná daňovú kontrolu opätovne.
OPAKOVANÁ KONTROLA
Daňový subjekt bol v roku 2012 štvrťročným platiteľom dane z pridanej hodnoty. Správca dane v roku 2013 vykonal u daňového subjektu daňovú kontrolu na dani z pridanej hodnoty za všetky zdaňovacie obdobia roku 2012. Výsledkom daňovej kontroly a následného vyrubovacieho konania boli rozhodnutia, ktorými boli daňovému subjektu vyrubené rozdiely dane z pridanej hodnoty za jednotlivé zdaňovacie obdobia a ktoré daňový subjekt aj zaplatil.
Môže vykonať správca dane opakovane kontrolu?
V roku 2016 správca dane bol požiadaný orgánmi činnými v trestnom konaní o vykonanie daňovej kontroly u daňového subjektu za všetky zdaňovacie obdobia roku 2012. Nakoľko správca dane už u daňového subjektu vykonal daňovú kontrolu, v súčasnosti bude u daňového subjektu vykonávať daňovú kontrolu opätovne.
Poznámka: Daňový poriadok hovorí vo svojich ustanoveniach o orgáne činnom v trestnom konaní. Zákonná charakteristika orgánu činného v trestnom konaní sa nachádza v ustanovení § 10 ods. 1 Trestného poriadku, podľa ktorého je orgánom činným v trestnom konaní prokurátor a policajt.
TERMÍN KONTROLY
Správca dane stanovil v oznámení deň začatia daňovej kontroly na 6. 6. 2016. Daňový subjekt prevzal oznámenie o daňovej kontrole dňa 10. 5. 2016.
Môže daňový subjekt meniť dátum kontroly?
Daňový subjekt oznámil správcovi dane, že od 30. 5. 2016 do 13. 6. 2016 bude hospitalizovaný v nemocnici a preto navrhol deň začatia daňovej kontroly na 17. 6 2016. Správca dane navrhnutý deň akceptoval a daňová kontrola sa začala v dohodnutý deň, t.j. 17. 6. 2016.
ZAČATIE DAŇOVEJ KONTROLY
Správca dane stanovil v oznámení deň začatia daňovej kontroly na 9. 5. 2016. Daňový subjekt prevzal oznámenie o daňovej kontrole dňa 29. 4. 2016. Daňový subjekt oznámil správcovi dane, že od 2. 5. 2016 odchádza na mesiac do zahraničia a navrhol, aby sa daňová kontrola začala po jeho návrate zo zahraničia.
Kedy začne daňová kontrola?
Keďže daňový subjekt presný dátum začatia daňovej kontroly nenavrhol, daňová kontrola sa začala v deň uvedený v oznámení, t.j. 9. 5. 2016.
STANOVENÝ DEŇ ZAČATIA KONTROLY
Správca dane v oznámení stanovil deň začatia daňovej kontroly na 11. 7. 2016. Zásielka, obsahom ktorej bolo oznámenie o začatí daňovej kontroly, sa vrátila späť správcovi dane s poznámkou „adresát neznámy“ dňa 21. 6. 2016.
Kedy začne daňová kontrola?
Daňová kontrola je začatá v deň uvedený v oznámení 11. 7. 2016.
NESKORÉ PREVZATIE ZÁSIELKY
Správca dane v oznámení stanovil deň začatia daňovej kontroly na 12. 7. 2016. Daňový subjekt zásielku správcu dane prevzal až 14. 7. 2016.
Bude mať termín doručenia zásielky vplyv na začatie daňovej kontroly?
Keďže bolo oznámenie o daňovej kontrole doručené po dni začatia daňovej kontroly, daňová kontrola nie je začatá v súlade so zákonom a správca dane túto skutočnosť oznámi daňovému subjektu.
NADMERNÝ ODPOČET
Daňový subjekt v daňovom priznaní k dani z pridanej hodnoty si uplatnil nadmerný odpočet vo výške 1 000 eur za zdaňovacie obdobie II. štvrťrok 2015, ktoré podal 24. 7. 2015. Za III. štvrťrok 2015 podal daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty s nulovou vlastnou daňovou povinnosťou dňa 26. 10. 2015. V lehote na vrátenie nadmerného odpočtu, ktorá začala plynúť od 27. 10. 2015, správca dane doručil oznámenie o daňovej kontrole oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu za II. štvrťrok 2015, v ktorej stanovil deň začatia na 19 11. 2015. Oznámenie daňový subjekt prevzal až 25. 11. 2015.
Kedy začne daňová kontrola?
Daňová kontrola sa začala v deň uvedený v oznámení, t.j. 19. 11. 2015, aj keď daňový subjekt oznámenie prevzal neskôr ako bol stanovený deň začatia daňovej kontroly.
OZNÁMENIE O ROZŠÍRENÍ DAŇOVEJ KONTROLY
Správca dane dňa 4. 3. 2016 začal u daňového subjektu daňovú kontrolu k dani z pridanej hodnoty za zdaňovacie obdobie II. štvrťrok 2015. Počas kontroly zistil potrebu preverenia aj zdaňovacích období I. a III. štvrťroku 2015 a preto rozšíril daňovú kontrolu o zdaňovacie obdobia I. a III. štvrťroku 2015.
Je správca dane povinný doručiť daňovému subjektu oznámenie o rozšírení kontroly?
Oznámenie o rozšírení daňovej kontroly bolo doručené daňovému subjektu dňa 14. 7. 2016. Správca dane do protokolu uvedie všetky Ročná lehota na vykonanie daňovej kontroly dane z pridanej hodnoty za kontrolované zdaňovacie obdobia I., II. a III. štvrťrok 2015 uplynie 4. 3. 2017 a správca dane je povinný do protokolu uviesť všetky kontrolované zdaňovacie obdobia dane z pridanej hodnoty.
Upozornenie: Rozšírenie daňovej kontroly oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu o iné zdaňovacie obdobie alebo o inú daň nie je prípustné.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DÚVaP 9/2016)
|
|
|
204/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Cyperskej republiky o spolupráci v oblasti zdravotníctva a lekárskych vied
205/2016 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 483/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberovom konaní na funkciu sudcu v znení neskorších predpisov
206/2016 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov
207/2016 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti výkonu rozhodnutia vo veciach maloletých
208/2016 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 31/1993 Z. z. o odmenách a náhradách notárov v znení neskorších predpisov
209/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou elektromagnetickému poľu
210/2016 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia
211/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Malajzie o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov
212/2016 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona
213/2016 Nariadenie vlády, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 416/2011 Z. z. o hodnotení chemického stavu útvaru podzemných vôd
214/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov Dohody o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS) (oznámenie č. 1/2015 Z. z.).
215/2016 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obhospodarovaní poľnohospodárskej pôdy v zraniteľných oblastiach
216/2016 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
217/2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
218/2016 Nariadenie vlády, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 51/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva olejnín a priadnych rastlín na trh v znení neskorších predpisov
219/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kazašskej republiky o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností.
220/2016 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky vo veci vyslovenia nesúladu časti ustanovenia § 26 ods. 23 vyhlášky č. 221/2013 Z. z. s čl. 13 ods. 1 písm. a) v spojení s čl. 1 ods. 1, čl. 2 ods. 2, čl. 20 ods. 1 a čl. 123 Ústavy Slovenskej republiky
221/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia na trh
222/2016 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
223/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve
224/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia odberu povrchovej vody a energetickej vody z vodných tokov a využívania hydroenergetického potenciálu vodných tokov
225/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou
226/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa Dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Poľskej republiky o vzájomnom uznávaní častí štúdia a rovnocennosti dokladov o vzdelaní, hodností a titulov získaných v Slovenskej republike a v Poľskej republike, podpísaná vo Varšave 18. júla 2005
227/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Prípravnou komisiou pre Organizáciu Zmluvy o všeobecnom zákaze jadrových skúšok o vzájomnej spolupráci pri výcviku a realizácii činností komisie týkajúcich sa inšpekcií na mieste
228/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 26. júla 2016 č. 3/2016 o ročných správach a polročných správach predkladaných doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou
229/2016 Opatrenie Národnej banky Slovenska o ročných správach a polročných správach predkladaných dôchodkovou správcovskou spoločnosťou
230/2016 Rozhodnutie predsedu národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí
231/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky z 1.augusta 2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 64/2015 Z. z. o sústave odborov vzdelávania a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania
232/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky z 1.augusta 2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách
233/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 27. júna 2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 278/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu
234/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 27. júna 2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla
235/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 27. júna 2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 276/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania odpadovej vody verejnou kanalizáciou
236/2016 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny
237/2016 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 469/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú hranice horských oblastí, v ktorých vykonáva činnosť Horská záchranná služba
238/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
239/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)
240/2016 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla
241/2016 Oznámenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 15.augusta 2015 č. 2016-14804/18793:1-15A0, ktorým sa ustanovuje suma maximálneho ročného školného na akademický rok 2017/2018 pre študijné programy v externej forme štúdia uskutočňované na verejných vysokých školách a štátnych vysokých školách
|
|
|
AKO SA BRÁNIŤ MANIPULÁCII? |
OKOLIE SA PRED MANIPULÁTOROM MUSÍ CHRÁNIŤ a nesmieme jeho správanie ospravedlňovať. Mali by sme uplatňovať rôzne stratégie, aby sme mu mohli čeliť a súčasne sa pred ním chránili. Medzi hlavné prostriedky, ako sa brániť, patrí odmietnutie. Manipulátor sa ale postará o to, aby sa odmietnuť takmer nedalo. Snaží sa u druhej strany spustiť pocity viny a odvoláva sa na morálne princípy, ako by išlo o všeobecne platné pravdy.
PSYCHOLOGICKÉ A SOMATICKÉ POŠKODENIA. Manipulátori odčerpávajú energiu. Za obeť im padne 90 % z nás. Ostatných 10 % sa po citovej stránke prejavuje v styku s nimi ľahostajne a vadí im iba obtiažna komunikácia, prípadne ich zneužívanie moci.
Dlhodobé súžitie s manipulátorom v nás stále vyvoláva pocity viny, agresivitu, úzkosť, strach alebo smútok. Telesné dôsledky sa prejavujú častejšie - bolesti hlavy, migrény, zažívacie ťažkosti, pocit ťažoby v žalúdku, svalové napätie, nechutenstvo alebo naopak chorobná chuť do jedla, poruchy spánku, strata nálady i chute do života. Vznikajúce choroby sú - depresie, deštrukcia, v extrémnych prípadoch aj samovražda.
V našom správaní sa súžitie alebo blízke pracovné vzťahy s manipulátorom prejavujú vo zvýšenej agresivite, zvýšenej konzumácii alkoholu, silnejšom fajčení, objavia sa i poruchy príjmu potravy, nepokoj, hyperaktivita, hypotónia, ťažké sústredenie, výpadky pamäte, spomalená činnosť spôsobená neschopnosťou sa pre niečo nadchnúť, znížená výkonnosť.
Manipulátor nás často bude posielať k lekárovi, aby sme si išli vyliečiť svoju nervozitu, depresiu a pod. Takže chorí sme nakoniec my! Čiastočne je to pravda, sme naozaj chorí.
AKO MANIPULATÍVNA OSOBA VYUŽÍVA VŽITÉ PRESVEDČENIA? Najúčinnejšie zbrane, ktoré manipulatívne osoby využívajú, sú všeobecne prijaté presvedčenia. Sami sa nimi vždy neriadia, ale uplatňujú ich na druhých.
Napr. sa opierajú o kognície:
treba vedieť všetko
človek sa nesmie mýliť
je nutné nikdy nedávať najavo, že niečo neviem
je potrebné ukazovať pred ostatnými svojou vzdelanosť, inteligenciu a zaujímavosť
za všetkých okolností je dôležité preukazovať svoje schopnosti, inak nemožno obstáť
je potrebné byť dokonalý, inak človek nestojí za nič
nemožno meniť názory, inak je človek nestály
Jedným z našich slabých miest je strach, čo si ostatní (najmä manipulátor) pomyslia.
AKO SA PRED MANIPULÁCIOU CHRÁNIŤ? V prvom rade musíme prijať skutočnosť, že sa s manipulátorom "normálne" komunikovať nedá. Je preto potrebné, že prestaneme očakávať zmenu, pretože premeny manipulatívnych osobností sú nesmierne vzácnym javom.
Ak sa stále budeme držať presvedčenia typu "nakoniec snáď pochopí, že takýmto spôsobom nás k lepšej práci nemotivuje", "je dôležité dobre vychádzať s kolegami" a pod., znamená to, že ešte stále dúfame v ideálne vzťahy a hodláme ctiť svoje zásady za každú cenu.
Ak pripustíme, že manipulátor sa radí medzi patologické osobnosti, prestaneme očakávať, že sa zmení. Je to smutné, je to škoda, ale je to jediný spôsob, ako v takom vzťahu netrpieť. Výskumy zistili, že manipulatívna osobnosť sa rýchlo odpútava od ľudí, ktorí nereagujú na jej nátlak alebo prinajmenšom na snahu vyvolať destabilizujúce emócie.
Ak sa človek dokáže vyhnúť slovnými aj neverbálnymi prejavmi pôsobeniu manipulátora, možno z toho usúdiť, že je jeho postup účinný – že nabehol na tzv. kontramanipuláciu. Tá vždy vyžaduje koncentráciu a dôslednosť.
Musíte najskôr spracovať pocit viny, ktorý pravdepodobne pocítite, keď sa budete náhle prejavovať ako ľudia ľahostajní, bez srdca, neľudskí, zlí a pod. Všetky tieto označenia sú mylné, aj keď v kútiku duše zapochybujeme. Manipulátor nás bude obviňovať, aby sme zaujali defenzívnu pozíciu (máš srdce z kameňa, si sebec, nikdy si ma nemal rád, ..).
Vtedy môžeme dať jasnú odpoveď - "Keď si chceš niečo také myslieť, tak si to pokojne mysli".
SLOVÁ, KTORÉ VOLÍME, SÚ DÔLEŽITÉ, pretože odrážajú náš duševný stav. Je to technika, ktorá vyžaduje čas, ale časom postupne isto začnete odpovedať trefnejšie, s väčšou istotou a s menším emočným zafarbením. Je rozumné odpovedať pohotovo, bez známky podráždenia a nevraživosti.
Zásady kontramanipulácie:
• hovoriť v krátkych vetách,
• vyjadrovať sa neurčito,
• používať ustálenej frázy, príslovia, všeobecné zásady,
• používať tiež neurčité "sa", "človek", "ľudia" (všeobecná rovina),
• žartovať, ako náhle to situácia dovolí,
• usmievať sa, hlavne na konci vety, len čo to situácia dovolí,
• zosmiešňovať seba samého (žartovať na vlastný účet),
• hovoriť stále zdvorilo.
Nezamotávajte sa do diskusie, pokiaľ k ničomu nevedie alebo speje len zneváženiu.
Niekoľko nástrojov kontramanipulácie, ktoré môžete vyskúšať:
• To je váš názor. (To je tiež názor.)
• Môžete si myslieť svoje. (Každý si môže myslieť svoje.)
• Môžete sa domnievať. (Niekto sa to môže domnievať.)
• Tak si to vykladáte vy. (To je jeden možný výklad.)
• Môžete to tak vidieť. (Niekto to tak môže vidieť).
• Vidíte to (beriete to) tak, ako chcete vy.
• Máte právo si to myslieť.
• Môžem vám povedať "áno", ak to chcete počuť.
• Keď to hovoríte ...
• Zaiste.
• Chápem.
• Aha!
VEDIEŤ SA PRESADIŤ, NEBYŤ PASÍVNY - Najčastejšími obeťami manipulátorov sa stávajú ľudia, ktorí sa v každodennom bežnom živote nevedia alebo nechcú dostatočne presadiť. Sú to ľudia, ktorí nemajú sebadôveru a snažia sa prednostne uspokojovať potreby druhých. Správajú sa "šľachetne", aby ich niekto neoznačil za "egoistov", aby "nenaliehali", držia sa až príliš v ústraní, aby "neobťažovali", neodvážia sa odmietnuť. Sú to milí ľudia, ktorí sú ochotní vždy pomôcť. Opomínajú tak sami seba a nemôžu sa dlhodobo rozvíjať. Pasívneho jedinca dokáže manipulátor rýchlo spoznať a riadne to využíva.
UBRAŤ EMÓCIE, SPRÁVAŤ SA RACIONÁLNEJŠIE. Rozdiel medzi asertívnym a pasívnym jedincom je ten, že asertívny je schopný jasne, otvorene vyjadriť svoje potreby, priania, odmietnutie, city, aby s vedomím rizík, ktoré podstupujú, dosiahli svoje. Pasívny človek však vidí riziká aj tam, kde žiadne nie sú, iracionálne ich anticipuje, a tak blokuje adaptované správanie.
NAUČIŤ SA ODMIETAŤ - Ak sa chceme presadiť, musíme sa naučiť vedieť odmietnuť - to neznamená, že odmietneme všetko všetkým. Keď povieme "áno", mali by sme myslieť "áno". Pasívny človek naproti tomu často povie "áno" a pritom myslí "nie". V takom prípade sa často dostaví frustrácia.
Čo nám bráni odmietnuť, aj keby sme to radi urobili?
• strach, že nás ostatní budú považovať za egoistických, neľudských, neschopných, ľahostajných, nemorálnych, nevďačných, ...
• strach, že druhému ublížime, dotkneme sa ho,
• strach zo straty priateľa, zo straty zamestnania,
• strach, že nám potom druhí nevyjdú v ústrety,
• strach z konfliktu
• a hlavne strach, že nás druhí nebudú mať radi a nebudú si nás vážiť.
Strach je emócia. Strach je užitočný ako ochrana pred reálnym nebezpečenstvom. Stáva sa však nepríjemnou prekážkou v prípade, že nebezpečenstvo neexistuje alebo dôsledky sú minimálne a bezvýznamné.
ĎALŠIE OPATRENIA PROTI MANIPULÁCII
• Vzdajte sa predstavy, že s manipulátorom možno nadviazať a udržiavať naozajstný vzťah.
• Okamžite zrušte akýkoľvek systém ťaživej závislosti, ktorý medzi vami vznikol.
• Nehovorte sa manipulátorom podrobne o svojich záležitostiach.
• Nereagujte na nejasne formulovanú žiadosť.
• Všetko si poznamenajte (na čom sme sa dohodli, ..).
• Odmietnite byť mu prostredníkom.
• Spojite sa s ostatnými.
Aj v tomto prípade by mohlo platiť vzletné „V jednote je sila.“. Viac ľudí vždy skôr dosiahne zmenu, ak sa zjednotia a proti manipulátorovi, najmä ak je v pozícii nadriadeného alebo nepríjemného kolegu, budú jednať rovnakým spôsobom.
Najmä so svojimi pocitmi z podobných situácii nezostávajte sami. Vždy sa isto nájde niekto, s kým môžete o danom probléme hovoriť.
Mgr. Mária Kopčíková
Zdroj:
• portal. cz, www.invisio.sk, otvorenahra.sk
|
|
|
September 2016
8. 9. - štvrtok |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2016 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2016 |
16. 9. - piatok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
20. 9. - utorok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2016 49 790 € |
26. 9. – pondelok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2016 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za august 2016 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za august 2016 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za august 2016 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2016 |
30. 9. – piatok |
Daň z príjmov |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2016 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2016 |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného za august 2016, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2016 |
do 3 dní |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za august 2016 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2016 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 8 dní |
Poistné |
prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom |
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Daň z motorových vozidiel |
podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka |
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
DPH |
registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
|
|
|
EKONOMIKA
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
12.8.
|
15.8.
|
16.8.
|
17.8.
|
18.8.
|
19.8.
|
22.8.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,1158
|
1,118
|
1,1295
|
1,1276
|
1,1321
|
1,1326
|
1,1306
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
113,77
|
112,97
|
112,74
|
113,53
|
113,6
|
113,53
|
113,73
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
27,018
|
27,023
|
27,02
|
27,023
|
27,024
|
27,022
|
27,024
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4398
|
7,4405
|
7,4397
|
7,4413
|
7,4417
|
7,4417
|
7,4421
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8605
|
0,86677
|
0,8706
|
0,8664
|
0,86073
|
0,86537
|
0,8624
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
310,02
|
309,49
|
309,91
|
310,63
|
310,42
|
310,28
|
310,15
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,2658
|
4,2695
|
4,2696
|
4,2907
|
4,2925
|
4,2992
|
4,3019
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,459
|
4,4594
|
4,4583
|
4,4753
|
4,4687
|
4,4658
|
4,4583
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,4299
|
9,4601
|
9,4532
|
9,4951
|
9,4759
|
9,4936
|
9,4825
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,0888
|
1,0893
|
1,0849
|
1,0863
|
1,0853
|
1,0852
|
1,0886
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
9,1635
|
9,1752
|
9,2101
|
9,2812
|
9,2389
|
9,3048
|
9,3281
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,4916
|
7,4925
|
7,483
|
7,4759
|
7,4826
|
7,4851
|
7,489
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
72,2194
|
71,8869
|
72,0053
|
72,2019
|
72,5612
|
72,5897
|
72,8855
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
3,2998
|
3,3007
|
3,3045
|
3,3086
|
3,3205
|
3,3262
|
3,3266
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,4535
|
1,4577
|
1,4602
|
1,478
|
1,4766
|
1,4877
|
1,4856
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
3,5287
|
3,5463
|
3,5741
|
3,6238
|
3,6484
|
3,6659
|
3,6339
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,4478
|
1,4446
|
1,4477
|
1,4529
|
1,4524
|
1,4547
|
1,4602
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
7,4173
|
7,4203
|
7,4772
|
7,4825
|
7,5066
|
7,5341
|
7,5195
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
8,6551
|
8,6725
|
8,7604
|
8,7457
|
8,7784
|
8,7821
|
8,7656
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
14623,67
|
14641,33
|
14774,99
|
14827,94
|
14871,27
|
14941,26
|
14955,58
|
India |
indická rupia
|
INR
|
74,6069
|
74,7779
|
75,4101
|
75,3999
|
75,6332
|
76,085
|
75,992
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1234,19
|
1229,06
|
1232,41
|
1252,95
|
1257,07
|
1269,15
|
1270,24
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
20,3881
|
20,2774
|
20,2785
|
20,4678
|
20,554
|
20,7543
|
20,6901
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,4915
|
4,4757
|
4,4867
|
4,5172
|
4,5281
|
4,5534
|
4,5598
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5497
|
1,5498
|
1,5488
|
1,5596
|
1,5578
|
1,5606
|
1,5605
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
51,963
|
51,855
|
52,142
|
52,35
|
52,377
|
52,529
|
52,641
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,5023
|
1,5025
|
1,5094
|
1,516
|
1,5194
|
1,5267
|
1,5276
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
38,815
|
38,701
|
39,033
|
39,104
|
39,176
|
39,241
|
39,194
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
15,07
|
14,9346
|
14,9524
|
15,1708
|
15,1227
|
15,3019
|
15,3625
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,2553
|
4,2585
|
4,2662
|
4,277
|
4,2787
|
4,2676
|
4,2725
|
/tr>
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 1-2/2017 (VIII/2016)
- Obchodný zákonník s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 9/2016 (VIII/2016)
- Daňová kontrola - Ing. Katarína Jakubesová
Verejná správa – (VS), č. 9/2016 (VIII/2016)
- ZCestovné doklady - JUDr. Miroslav Tichý
- Časový faktor v pracovnom práve – Ing. Ján Mintál
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2016 (VIII/2016)
- Vyplatenie dávok DDS – Ing. Marta Boráková
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia – Ing. Alena Poláková
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2016 (VIII/2016)
- Vyradenie automobilu z obchodného majetku - Ing. Jarmila Strählová
- Paušálne výdavky - Ing. Miroslava Brnová
1 000 riešení, č. 9/2016 (VIII/2016)
PRIPRAVUJEME
Verejná správa – (VS), č. 10-11/2016 (IX/2016)
- Školský zákon
- Obec ako správca dane
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2016 (IX/2016)
- Maximálna výška dávky v nezamestnanosti
- Tvorba a použitie sociálneho fondu
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2016 (IX/2016)
- Životné minimum
- Zdaňovanie dlhopisov
Mesačník DÚVaP – (DÚVaP), č. 10/2016 (IX/2016)
- Archivovanie a uchovávanie dokumentácie
1 000 riešení, č. 10/2016 (IX/2016)
- Medzinárodné zdaňovanie
- Zákonník práce
|
|
|
Predaj a prenájom nehnuteľnosti
Najčastejšie dosahovanými príjmami FO nepodnikateľov sú príjmy z prenájmu alebo predaja nehnuteľnosti. Ako sa dajú rozdeliť príjmy z prenájmu nehnuteľnosti? Čo patrí medzi tieto príjmy? Všetko podstatné o predaji a prenájme nehnuteľnosti sa dozviete z balíčka publikácií, ktorý je určený všetkým vlastníkom bytov a domov.
- príspevok
mesačník DUO 7-8/2016 (A4, str. 120)
Staviame bez chýb, pokút a penále - úplné znenie zákona
monotematika (A5, str. 368)
Daňové zákony - úplné znenia daňových zákonov
monotematika (A5, str. 96 str.)
Predaj a prenájom nehnuteľnosti - príspevok
mesačník Poradca 13/2016 (A5, str. 280 str.)
BALÍČEK Predaj a prenájom nehnuteľnosti obsahuje:
DUO 7-8/2016 + Poradca 13/2016 + Staviame bez chýb, pokút a penále + Daňové zákony
Cena balíčka je 16,60 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 13,30 €.
Ušetríte 13,30 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zdravotné poistenie
Novela zákona o zdravotnom poistení zaviedla do praxe veľa zmien. Jednou z nich je aj elektronizácia zdravotníctva. Hlavným cieľom je poskytnúť informácie v správny čas, na správnom mieste. Zákon však prináša aj možnosť zmeny zdravotnej poisťovne v prípade nespokojnosti poistenca so svojou zdravotnou poisťovňou. Ako správne podať prihlášku pri zmene zdravotnej poisťovne? Aký bude postup v prípade, ak poistenec podal viacero prihlášok? Všetkým podnikateľom, živnostníkom, FO, PO? Mzdovým účtovníkom, personalistom, prinášame balíček publikácií, ktoré sa stanu vašim spoločníkom.
Zákon o zdravotnom poistení - úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca (A5, 280 str.)
Príklady a riešenia k zdravotnému zákonu
mesačník 1000 riešení 7-8/2016 (A5, 120str.)
Chcete zmeniť zdravotnú poisťovňu? - príspevok
mesačník PaM 7-8/2016 (A4, str. 120 str.)
BALÍČEK Balíček Zdravotné poistenie obsahuje:
Poradca 13/2016 + 1000 riešení 7-8/2016 +
PaM 7-8/2016
Cena balíčka je 22,60 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 11,60 €.
Ušetríte 11 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |