Em@ilové noviny

 

č. 13/2015

15. 9. 2015

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Zamestnávateľ, ktorý príjme do pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru fyzickú osobu, ktorá bola minimálne 12 mesiacov evidovaná v evidencii uchádzačov o zamestnanie bude oslobodená od platenia poistného počas prvých 12 mesiacov. Ide teda o zamestnancov, za ktorých síce plní oznamovacie a vykazovacie povinnosti zamestnávateľ, ale poistné za týchto zamestnancov platí štát. Na koho sa vzťahuje táto nulová sadzba poistného? Aké sú ďalšie podmienky na uplatnenie odvodovej úľavy?
Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Čo to vyhorenie vlastne je? V stručnosti by sa dalo povedať, že sa jedná o dôsledky dlhodobo pôsobiaceho stresu a nevhodného vyrovnania sa so psychickou aj fyzickou záťažou. K hlavným prejavom vyhorenia patrí depresia, ľahostajnosť, sťažený kontakt, strata sebadôvery, časté choroby a problémy v telesnej rovine. V ktorých profesiách dochádza častejšie k vyhoreniu? Aké sú varovné signály pri syndróme vyhorenia?
Viac v rubrike Vedúci pracovník.

Za celú redakciu emailových novín Vám prajeme príjemné prežitie letnej dovolenky a tešíme sa na ďalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
ZAMESTNANEC S ODVODOVOU ÚĽAVOU

 


ODVODOVÁ ÚĽAVA A ZDRAVOTNÉ POISTENIE. Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o zdravotnom poistení“) považuje za zamestnanca fyzickú osobu, ktorá vykonáva zárobkovú činnosť uvedenú v § 10b ods.1 písm. a) a ods. 2 a 3 zákona o zdravotnom poistení a má nárok na príjem zo závislej činnosti podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. okrem príjmov z dohody o brigádnickej práci študentov, dohody o vykonaní práce poberateľov výsluhového dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, ak dovŕšili dôchodkový vek podľa § 65 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p., poberateľov invalidného výsluhového dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, poberateľov starobného dôchodku alebo poberateľov invalidného dôchodku a dohody o pracovnej činnosti poberateľov výsluhového dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, ak dovŕšili dôchodkový vek podľa § 65 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p., poberateľov invalidného výsluhového dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, poberateľov starobného dôchodku alebo poberateľov invalidného dôchodku.
Fyzická osoba sa však na účely zákona o zdravotnom poistení nepovažuje za zamestnanca v dňoch, v ktorých nepoberá príjem zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. a) zákona o zdravotnom poistení a v ktorých nie je fyzickou osobou podľa § 11 ods.7 písm. m) a s) spomínaného právneho predpisu.

KATEGÓRIA ZAMESTNANCOV S ODVODOVOU ÚĽAVOU. Zákon o zdravotnom poistení pojem „zamestnanec s odvodovou úľavou“ neobsahuje. Za túto špecifickú kategóriu zamestnancov je potrebné považovať takých zamestnancov, u ktorých je sadzba poistného na zdravotné poistenie v zmysle § 12 ods.1 písm. a) bod 2 zákona o zdravotnom poistení nulová. Nevyhnutné je pripomenúť, že táto nulová sadzba poistného sa vzťahuje len na príjem oprávneného zamestnanca od jedného zamestnávateľa, ktorý prvý oznámil zmenu platiteľa poistného v príslušnej zdravotnej poisťovni podľa § 24 písm. c) zákona o zdravotnom poistení. Na základe ustanovenia § 11 ods. 7 písm. v) zákona o zdravotnom poistení je totiž štát platiteľom poistného za zamestnanca, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť v pracovnom pomere alebo štátnozamestnaneckom pomere, z ktorého má právo na pravidelný mesačný príjem zo závislej činnosti podľa § 5 ods.1 písm. a) až h), j) a k) a ods. 2 a 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p., za predpokladu súčasného splnenia podmienok ustanovených zákonom o zdravotnom poistení.
Ak by došlo k nesplneniu čo i len jednej z podmienok, nárok na uplatnenie odvodovej úľavy nevzniká. Z doteraz uvedeného je tiež zrejmé, že odvodovú úľavu nie je možné uplatniť pre zamestnancov na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Podľa Článku 2 bod 5 písm. d) Metodického usmernenia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou č. 12/1/2014, ktorým sa ustanovuje spôsob oznámenia platiteľa poistného o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie voči zdravotnej poisťovni platí, že z titulu zamestnávania fyzickej osoby podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona o zdravotnom poistení sa použije súčasne kód „2 Z“ a kód „1WZ.“ Pri ukončení zamestnávania fyzickej osoby podľa § 11 ods. 7 písm. v) sa použije súčasne kód „2 K“ a kód „1W K.“
Dôležité je takisto poznamenať, že na základe ustanovenia § 11 ods. 7 písm. v) bod 5 zákona o zdravotnom poistení platí, že oslobodenie od platenia odvodov sa vzťahuje maximálne na prvých 12 mesiacov takéhoto pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru. To znamená, že odvodová úľava nesmie byť poskytovaná dlhšie ako 12 kalendárnych mesiacov. Táto podmienka je kontrolovaná zdravotnou poisťovňou. Podľa Článku 2 bod 5 písm. d) Metodického usmernenia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou č. 12/1/2014, ktorým sa ustanovuje spôsob oznámenia platiteľa poistného o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie voči zdravotnej poisťovni platí, že po uplynutí 12 kalendárnych mesiacov odo dňa vzniku pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru takéhoto zamestnanca, sa použije súčasne kód „1W K“.

ĎALŠIE PODMIENKY NA UPLATNENIE ODVODOVEJ ÚĽAVY
1. podmienka: Zamestnanec bol dlhodobo nezamestnaným uchádzačom o zamestnanie
Prvou z podmienok vzniku nároku na odvodovú úľavu je skutočnosť, že zamestnanec bol pred vznikom pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru občanom vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru.
Odvodová úľava sa tak vzťahuje na zamestnanca, ktorý bol minimálne 12 po sebe nasledujúcich mesiacov evidovaný na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny ako uchádzač o zamestnanie. Túto podmienku vyhodnocuje zdravotná poisťovňa na základe údajov z registra poistencov, ktoré jej nahlási Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na základe spolupráce s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny.
V prípade viacerých zamestnávateľov môže v praxi dôjsť k prípadom, keď nebude jednoznačné, ktorý zamestnávateľ si môže odvodovú úľavu uplatniť. V tejto súvislosti treba poznamenať, že odvodová úľava sa vzťahuje na pracovný vzťah dlhodobo nezamestnaného u toho zamestnávateľa, ktorý si uplatnil túto odvodovú úľavu v zdravotnej poisťovni ako prvý. Ak by sa napríklad dlhodobo nezamestnaný zamestnanec zamestnal v ten istý deň u dvoch zamestnávateľov, potom za predpokladu, že obaja zamestnávatelia splnia ostatné podmienky na uplatnenie odvodovej úľavy, nárok na jej uplatnenie vznikne tomu zamestnávateľovi, ktorý si ju uplatnil ako prvý – t.z. ako prvý nahlási začiatok pracovného pomeru dlhodobo nezamestnanej osoby.

2. podmienka: Obmedzenie výšky dosahovaného príjmu
Ďalšou podmienkou pre uplatnenie odvodovej úľavy zamestnanca je, že suma jeho mesačného príjmu zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. a) zákona o zdravotnom poistení z príslušného pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru nesmie byť vyššia nepretržite odo dňa vzniku pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru, ako 67 % priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý 2 roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer. Splnenie resp. nesplnenie uvedenej podmienky vyhodnocuje zdravotná poisťovňa a to každý mesiac pri spracovaní mesačného výkazu preddavkov zamestnávateľa.
Podľa Článku 2 bod 5 písm. d) Metodického usmernenia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou č.12/1/2014, ktorým sa ustanovuje spôsob oznámenia platiteľa poistného o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie voči zdravotnej poisťovni platí, že pri prekročení sumy mesačného príjmu uvedenej v § 11 ods.7 písm. v) bod druhý zákona o zdravotnom poistení sa pre účely oznamovania zmien zamestnávateľa u takéhoto zamestnanca použije súčasne kód „1W K“.
V kontexte vyššie uvedeného s ustanovením § 11 ods.7 písm. v) bod 5 zákona o zdravotnom poistení možno konštatovať, že spomínaná podmienka sa sleduje počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru. Neznamená to však, že ak by pracovný resp. štátnozamestnanecký pomer trval menej ako 12 mesiacov, nárok na odvodovú úľavu nevzniká. Doba, počas ktorej možno uplatniť nárok na odvodovú úľavu nemusí byť 12 mesiacov, ale môže byť uplatnená maximálne 12 mesiacov, čiže 12 alebo menej ako 12 mesiacov. Platí tiež, že ak by pracovný resp. štátnozamestnanecký pomer trval menej ako 12 mesiacov a zamestnanec sa zamestnal u ďalšieho zamestnávateľa, nárok na uplatňovanie odvodovej úľavy nemožno „preniesť“ po zvyšné obdobie do ďalšieho pracovného resp. štátnozamestnaneckého pomeru.
Z uvedeného je tak zrejmé, že ak zamestnanec uzatvorí pracovný alebo štátnozamestnanecký pomer počas roku 2015, pričom dôjde k splneniu všetkých podmienok na uplatnenie odvodovej úľavy, príjem takéhoto zamestnanca nesmie počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru prekročiť príjem 552,08 eur.
U zamestnanca, ktorý uzatvoril pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer do konca roku 2014, pričom boli splnené všetky podmienky na uplatnenie odvodovej úľavy, príjem takéhoto zamestnanca nesmie počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného aalebo štátnozamestnaneckého pomeru prekročiť príjem 539,35 eur (ak došlo k uzatvoreniu pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru napríklad 1. 12. 2014, potom sa táto limitujúca suma príjmu uplatňuje až do 30. 11. 2015).
V prípade, že v niektorom z mesiacov dosiahne zamestnanec príjem vyšší ako 67 % priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý 2 roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol pracovný alebo štátnozamestnanecký pomer, prestáva v tomto mesiaci spĺňať podmienku, a od tohto mesiaca už nemá nárok na odvodovú úľavu. Predchádzajúcich mesiacov sa toto nesplnenie podmienky nedotkne, v týchto mesiacoch zamestnanec podmienku spĺňal a mal nárok na odvodovú úľavu.

3. podmienka: Neexistencia pohľadávky poisťovne
Ďalšou dôležitou podmienkou na uplatnenie odvodovej úľavy je skutočnosť, že príslušná zdravotná poisťovňa neeviduje voči zamestnávateľovi ku dňu vzniku pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru pohľadávku na preddavku na poistnom, na nedoplatku z ročného zúčtovania poistného a na úrokoch z omeškania (ďalej len „pohľadávka“). Príslušná zdravotná poisťovňa pritom vyhodnocuje pohľadávku splatnú k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý 2 mesiace predchádza kalendárnemu mesiacu, v ktorom vznikol pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer voči zamestnávateľovi a možno ju uplatniť na úrade alebo výkazom nedoplatkov. Splnenie resp. nesplnenie uvedenej podmienky kontroluje príslušná zdravotná poisťovňa. Ak má však zamestnávateľ v zdravotnej poisťovni pohľadávku, na ktorú je uzatvorený splátkový kalendár, považuje sa podmienka za splnenú.
Ak teda pracovný pomer vznikne napríklad dňa 15. júla 2015, zdravotná poisťovňa posudzuje pohľadávku na poistnom, ktorá má splatnosť najneskôr 31.mája 2015, avšak samotná existencia pohľadávky sa vyhodnocujeme ku dňu vzniku pracovného pomeru tzn. v predmetnom prípade k 15. júlu 2015. V rámci vyššie uvedeného prípadu môžu nastať nasledovné situácie:
  • Ak poisťovňa voči zamestnávateľovi eviduje pohľadávku v sume 75 eur so splatnosťou do 31.mája 2015, a tento pohľadávku uhradil 30. júna 2015 (najneskôr však do 15. júla 2015) –podmienka na odvodovú úľavu je splnená.
  • Ak poisťovňa voči zamestnávateľovi neeviduje k 31. máju 2015 žiadnu pohľadávku, ale za obdobie „máj 2015“ má predpis poistného 60 eur (splatný 5. júna 2015) a neuhradil ho do 15. júla 2015 – podmienka na odvodovú úľavu je splnená a to z dôvodu, že pre splnenie podmienky sa vyhodnocujú pohľadávky splatné k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý 2 mesiace predchádza kalendárnemu mesiaci, v ktorom pracovný pomer vznikol tzn. k 31. máju 2015.
  • Ak poisťovňa voči zamestnávateľovi neeviduje k 31.máju 2015 žiadnu pohľadávku, ale napríklad za mesiac 02/2015 predloží až 1. júla 2015 mesačný výkaz v sume 100 eur splatný 15. marca 2015 a toto poistné neuhradí do 15. júla 2015 podmienka na odvodovú úľavu nie je splnená. Ak by poistné do 15. júla 2015 uhradil, podmienka by bola splnená.
  • Ak platiteľovi chýba mesačný výkaz a zároveň v období, za ktoré chýba mesačný výkaz má evidovaného ako zamestnanca aspoň jedného poistenca zdravotnej poisťovne, zdravotná poisťovňa nemôže potvrdiť splnenie podmienky o neexistencii pohľadávok voči platiteľovi, teda podmienka splnená nie je.

  • 4. podmienka: Zachovanie stavu zamestnancov
    Poslednou zásadnou podmienkou, za predpokladu splnenia ktorej si zamestnávateľ môže uplatniť odvodovú úľavu je skutočnosť, že zamestnanie zamestnanca, na ktorého sa bude uplatňovať odvodová úľava nie je dôvodom na prepustenie jeho dovtedajšieho zamestnanca.
    Splnenie tejto podmienky preukazuje zamestnávateľ v oznámení zamestnávateľa vykázaním príslušného kódu, ktorý je určený Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v rámci Metodického usmernenia č. 12/1/2014, ktorým sa ustanovuje spôsob oznámenia platiteľa poistného o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie voči zdravotnej poisťovni. Tento musí byť vykázaný zároveň so začiatkom pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru. Vychádzajúc z Článku 2 bod 18 spomínaného metodického usmernenia platí, že za preukázanie podmienky v § 11 ods. 7 písm. v) štvrtý bod zákona o zdravotnom poistení sa považuje uvedenie kódu 1W v oznámení platiteľa poistného v prílohe č. 2 alebo prílohe č. 3 uvedeného metodického usmernenia.

    ODVODOVÁ ÚĽAVA V SOCIÁLNOM POISTENÍ. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p. (ďalej iba „zákon o sociálnom poistení“) doteraz spomínanú problematiku zamestnancov s tzv. odvodovou úľavou pozná rovnako. Dokonca aj podmienky jej uplatnenia sú primerane identické ako v prípade zdravotného poistenia. Netýka sa však zamestnancov na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru ani ostatných zamestnancov v inom právnom vzťahu, ako je pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer a ani zamestnancov s právom na nepravidelný príjem.
    To znamená, že zamestnávateľ, ktorý zamestná v pracovnom pomere alebo štátnozamestnaneckom pomere fyzickú osobu, ktorá bola dlhodobo nezamestnaná, t. j. bola evidovaná v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 mesiacov, spĺňa prvý predpoklad pre odvodovú úľavu v sociálnom poistení.
    Ďalšími podmienkami pre odvodovú úľavu sú:
  • vznik tohto pracovného pomeru, resp. štátnozamestnaneckého pomeru, bol dôvodom vyradenia fyzickej osoby z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
  • hrubý príjem zamestnanca s odvodovou úľavou, ktorý bol dlhodobo nezamestnaný, môže byť v posudzovanom pracovnom pomere, resp. štátnozamestnaneckom pomere najviac do sumy 67 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za rok, ktorý 2 roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer. Pre pracovné vzťahy vzniknuté počas roku 2015 (pričom dôjde k splneniu všetkých ostatných podmienok) na uplatnenie odvodovej úľavy, príjem takéhoto zamestnanca nesmie počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru prekročiť príjem 552,08 eur.
  • voči zamestnávateľovi neeviduje Sociálna poisťovňa ku dňu vzniku pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru pohľadávku na poistnom na sociálne poistenie a príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie, ktorú možno predpísať – t.z. 3,32 eur a viac (posudzujú sa pritom pohľadávky na poistnom na sociálne poistenie a príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sú splatné k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý 2 mesiace predchádza kalendárnemu mesiacu, v ktorom vznikol pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer),
  • počet dovtedajších zamestnancov nesmie byť znížený v dôsledku zamestnania dlhodobo nezamestnaného pre účely uplatnenia odvodovej úľavy.

  • Zmysel doteraz uvedenej problematiky pre účely sociálneho poistenia spočíva v tom, že za predpokladu splnenia všetkých uvedených podmienok, zamestnanec v takomto pracovnom vzťahu nie je povinne nemocensky poistený, dôchodkovo poistený a poistený v nezamestnanosti počas prvých 12 kalendárnych mesiacov od vzniku pracovného pomeru, resp. štátnozamestnaneckého pomeru.
    To znamená, že zamestnanec ani zamestnávateľ neplatia poistné na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, poistenie v nezamestnanosti a poistné do rezervného fondu solidarity v období prvých 12 kalendárnych mesiacov od vzniku pracovného vzťahu. Zamestnávateľ z príjmu zamestnanca platí iba poistné na úrazové poistenie (0,8 %) a garančné poistenie (0,25 %).
    Z procesného aspektu treba uviesť, že zamestnávateľ pri prijatí dlhodobo nezamestnanej osoby posúdi splnenie požadovaných podmienok pre odvodovú úľavu a ak sú splnené podmienky aj na strane zamestnávateľa aj na strane zamestnanca, prihlasuje zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne na účely úrazového a garančného poistenia na Registračnom liste FO – prihláška typom zamestnanca „14“. Lehota na prihlásenie zamestnanca s odvodovou úľavou je pred vznikom pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru, najneskôr pred začatím výkonu práce.
    Po uplynutí dvanásteho kalendárneho mesiaca trvania pracovného vzťahu zamestnanca s odvodovou úľavou, takejto fyzickej osobe vzniká povinné nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti zamestnanca. Následne na uvedené vzniká zamestnávateľovi povinnosť prihlásiť zamestnanca na povinné nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti pred vznikom povinného nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti.

    Ing. Ján Mintál

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PAM 8/2015)
     

     
     
    ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

     
    PODMIENKY NA UPLATNENIE ODVODOVEJ ÚĽAVY

    Zamestnávateľ X oznámil dňa 2. júla 2015 zaslaním oznámenia zamestnávateľa o poistencoch pri zmene platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie začiatok pracovného pomeru dlhodobo nezamestnanej osoby od 1. júla 2015. Táto dlhodobo nezamestnaná osoba sa však zamestnala aj u iného zamestnávateľa Y, ktorý oznámenie o začiatku pracovného pomeru tejto osoby zaslal 3. júla 2015 s tým, že pracovný pomer vznikol 26. júna 2015.
    Aké podmienky musí splniť zamestnávateľ na uplatnenie odvodovej úľavy?


    Pre účely uplatnenia odvodovej úľavy musí zamestnávateľ splniť všetky podmienky ustanovené zákonom o zdravotnom poistení. Jednou z podmienok je aj, že dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik predmetného pracovného pomeru.
    Napriek skutočnosti, že ako prvý v poradí nahlásil vznik pracovného pomeru zamestnávateľ X, keďže v popísanom príklade nesplnil jednu z podmienok. To znamená, že prvým zamestnávateľom, ktorý splnil všetky podmienky na priznanie odvodovej úľavy a má na ňu nárok je zamestnávateľ Y.

    NÁROK NA ODVODOVÚ ÚĽAVU

    Zamestnávateľ zamestnal zamestnanca Juraja dňa 1. novembra 2014 a zamestnanca Petra dňa 1. februára 2015. Obaja zamestnanci majú nárok na odvodovú úľavu a obaja majú priznanú mesačnú mzdu 520 eur. Počnúc 1. júlom 2015 sa zamestnávateľ rozhodol obom zamestnancom zvýšiť mzdu na 550 eur/mesačne.
    Majú aj naďalej nárok na odvodovú úľavu?


    Vzhľadom na rozdielne časové obdobia vzniku pracovného pomeru treba konštatovať, že horná hranica príjmu pre udržanie nároku na odvodovú úľavu je u zamestnanca Juraja 539,65 eur/mesačne počas celej doby a horná hranica príjmu pre udržanie nároku na odvodovú úľavu je u zamestnanca Petra 552,08 eur/mesačne počas celej doby.
    V dôsledku zvýšenia mzdy zamestnanec Juraj prekročil počnúc júlom 2015 stanovenú hranicu a od 1. 7. 2015 stráca nárok na odvodovú úľavu. Zamestnanec Peter spomínanou úpravou výšky mzdy stále nachádza pod zákonnom ustanoveným limitom a nárok na odvodovú úľavu má naďalej.

    OPÄTOVNÉ UPLATNENIE ODVODOVEJ ÚĽAVY

    Zamestnávateľ zamestnal na pracovný pomer pána Karola dňa 1. marca 2015 s nástupnou mesačnou mzdou 530 eur. U tohto zamestnanca uplatňoval nárok na odvodovú úľavu. Za júl 2015 zamestnávateľ vyplatil zamestnancovi aj odmeny, v dôsledku čoho jeho hrubá mzda za tento mesiac činila 650 eur. V ďalších mesiacoch zamestnanec Karol poberal naďalej mzdu 530 eur.
    Môže byť u zamestnanca uplatnená odvodová úľava?


    Horná hranica príjmu pre udržanie nároku na odvodovú úľavu je u zamestnanca Karola 552,08 eur/mesačne počas celej doby. V dôsledku vyplatenia odmeny za mesiac júl 2015 došlo tak k prekročeniu stanovenej hranice a počnúc júlom 2015 stráca nárok na odvodovú úľavu. Ani v prípade, že za august 2015 dosiahne zamestnanec Karol opäť hrubý príjem nižší ako 552,08 eur, nemôže byť u neho uplatnená odvodová úľava, nakoľko v mesiaci júl 2015 nebola splnená podmienka nepretržitého dosiahnutia príjmu do výšky 67 % priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý 2 roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol pracovný pomer. Ak v niektorom z mesiacov nebola splnená podmienka dosiahnutia príjmu na odvodovú úľavu, už si ju znova tento zamestnanec počas trvania pracovného pomeru nemôže uplatniť.

    VÝŠKA PRÍJMOV

    Aké príjmy sa zahŕňajú do posudzovaného príjmu zamestnanca pre účely sledovania dodržania podmienky na uplatnenie odvodovej úľavy?

    Do príjmu zamestnanca na účely posúdenia hraničnej sumy pre účely sledovania dodržania podmienok na uplatnenie odvodovej úľavy sa zahŕňajú rovnaké príjmy, aké sa zahŕňajú do vymeriavacieho základu povinne poisteného zamestnanca v pracovnom pomere. Ide o príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 ods. 1 písm. a) až h), ods. 2 a 3 zákona o dani z príjmov, okrem príjmov, ktoré nie sú predmetom dane alebo sú od dane oslobodené, príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré platí zamestnávateľ za zamestnanca. Vymeriavací základ je aj podiel na zisku vyplatený obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základnom imaní tejto spoločnosti alebo družstva.

    VZNIK POVINNÉHO DÔCHODKOVÉHO POISTENIA

    Pracovný pomer zamestnávateľa a zamestnanca s odvodovou úľavou trval 10 kalendárnych mesiacov. Boli pritom dodržané všetky podmienky na uplatnenie spomínanej úľavy. Po skončení tohto pracovného pomeru však zamestnávateľ dodatočne vyplatil zamestnancovi dodatočné odmeny v značnej sume.
    Môže mať táto skutočnosť nejaký dopad na spätné vrátenie uplatňovanej odvodovej úľavy?


    Ak po skončení pracovného pomeru, ktorý trval najviac 12 kalendárnych mesiacov a počas jeho trvania nevzniklo povinné poistenie zamestnanca, zamestnávateľ dodatočne vyplatí a zúčtuje zamestnancovi príjem a pomerná časť súčtu tohto príjmu a príjmu z pracovného pomeru pripadajúca na každý kalendárny mesiac trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru je vyššia ako 67 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR spred dvoch rokov, dochádza k vzniku povinného dôchodkového poistenia zamestnanca odo dňa vzniku pracovného pomeru. V takom prípade sa zamestnanec bude považovať odo dňa vzniku pracovného pomeru do jeho skončenia za zamestnanca na účely povinného dôchodkového poistenia. Zamestnávateľovi tak v uvedenom prípade vznikne povinnosť prihlásiť zamestnanca na povinné dôchodkové poistenie dňom vzniku pracovného pomeru, najneskôr v lehote splatnosti poistného z dodatočne zúčtovaného príjmu, t. j. do ôsmeho dňa kalendárneho mesiaca, nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bol takýto dodatočný príjem zúčtovaný.

    ZÚČTOVANIE PREDDAVKOV

    Ako postupuje zdravotná poisťovňa v prípade, ak do konca mája 2015 nebude mať od samoplatiteľa všetky údaje potrebné na určenie preddavkov na poistné pre vykonanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2014?

    Ak samoplatiteľ nepredloží príslušnej zdravotnej poisťovni do 31.mája 2015 podklady pre správny výpočet preddavku na poistné, zdravotná poisťovňa mu predpíše vyšší preddavok. Ten vychádza z priemernej mesačnej mzdy spred dvoch rokov (t.j. 805 eur) a teda je vo výške 112,70 eur mesačne (minimálna výška preddavku u samoplatiteľa v roku 2014 bola 56,35 eur). Takto vyčíslené preddavky zdravotná poisťovňa zúčtuje v rámci ročného zúčtovania a vystaví na ne výkaz nedoplatkov, ktorý sa po nadobudnutí právoplatnosti a vykonateľnosti stane exekučným titulom.



    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 8/2015)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    Čiastka 46/2015
    147/2015 Opatrenie
    Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú základné sumy výdavkov na vzdelanie pre jednotlivé krajiny

    Čiastka 47/2015
    148/2015 Zákon,
    ktorým sa dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    149/2015 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa a kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa
    150/2015 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú kritériá a postup na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie
    151/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov príloh A a B k Európskej dohode o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR)
    152/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov k Poriadku pre medzinárodnú železničnú prepravu nebezpečného tovaru (RID) – dodatok C k Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) prijatému v Berne 9. mája 1980 v znení Protokolu 1999 o zmene Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) z 9. mája 1980
    153/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov Dohody o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS)

    Čiastka 48/2015
    154/2015 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
    155/2015 Výnos Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku registra adries

    Čiastka 49/2015
    156/2015 Opatrenie
    Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 415/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje vzor informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia
    157/2015 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje vzor ponukového listu

    Čiastka 50/2015
    158/2015 Vyhláška
    Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o požiadavkách na správnu prax prípravy transfúznych liekov
    159/2015 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 475/2013 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy, ciest II. triedy a ciest III. triedy s výberom mýta v znení neskorších predpisov

    Čiastka 51/2015
    160/2015 Zákon

    Civilný sporový poriadok

    Čiastka 52/2015
    161/2015 Zákon

    Civilný mimosporový poriadok

    Čiastka 53/2015
    162/2015 Zákon

    Správny súdny poriadok

    Čiastka 54/2015
    163/2015 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 75/2015 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v súvislosti s opatreniami programu rozvoja vidieka
    164/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení neskorších predpisov
    165/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky na vykonanie § 4 ods. 5 zákona č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 87/2015 Z. z.
    166/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 339/2008 Z. z. o poskytovaní pomoci na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov pre deti v materských školách, pre žiakov na základných školách a pre žiakov na stredných školách v znení neskorších predpisov
    167/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o environmentálnych normách kvality v oblasti vodnej politiky
    168/2015 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 358/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov v elektroenergetike
    169/2015 Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o technickom postupe pri úprave zbrane kategórie A, kategórie B alebo kategórie C na expanznú zbraň kategórie D
    170/2015 Vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam rádioaktívnych materiálov, ich množstvá a ich fyzikálne a chemické parametre odôvodňujúce nízke riziko jadrovej škody

    Čiastka 55/2015
    171/2015 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    172/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
    173/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 204/2013 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    174/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    175/2015 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    176/2015 Zákon o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    177/2015 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 55/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva zemiakov na trh

    Čiastka 56/2015
    178/2015 Vyhláška
    Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o materiálno-technických podmienkach použitia technických prostriedkov
    179/2015 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o energetickom audite
    180/2015 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na vydanie povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia
    181/2015 Oznámenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje suma maximálneho ročného školného na akademický rok 2016/2017 pre študijné programy v externej forme štúdia uskutočňované na verejných vysokých školách a štátnych vysokých školách
    182/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o solventnosti pre poisťovne, na ktoré sa neuplatňuje osobitný režim, a pre zaisťovne, pobočky zahraničných poisťovní a pobočky zahraničných zaisťovní
    183/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Radou ministrov Albánskej republiky o spolupráci v boji proti terorizmu, organizovanej trestnej činnosti, nedovolenému obchodovaniu s omamnými látkami, psychotropnými látkami, jedmi a drogovými prekurzormi a iným trestným činom
    184/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o zmene a doplnení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarskej republiky o readmisii osôb na spoločnej štátnej hranici podpísanej v Budapešti dňa 12. septembra 2002 Príloha k čiastke 56 – k oznámeniu č. 184/2015 Z. z.

    Čiastka 57/2015
    185/2015 Zákon

    Autorský zákon
    186/2015 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 9/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásenia údajov do Národného registra zdravotníckych pracovníkov a jeho charakteristiky
    187/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o predbežnom vykonávaní Euro-stredozemskej dohody o leteckej doprave medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a vládou Izraelského štátu na strane druhej

    Čiastka 58/2015
    188/2015 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    189/2015 Zákon o kultúrno-osvetovej činnosti
    190/2015 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o výške odmeny a podrobnostiach o úhrade odmeny členov a zapisovateľov volebných komisií
    191/2015 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

    Čiastka 59/2015
    192/2015 Vyhláška
    Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 553/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na prevádzku zdravotníckych zariadení z hľadiska ochrany zdravia
    193/2015 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
    194/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 200. výročia narodenia Ľudovíta Štúra
    195/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 200. výročia narodenia Ľudovíta Štúra
    196/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 11/2011 o rizikách a systéme riadenia rizík, meraní rizík a výpočte celkového rizika a rizika protistrany
    197/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje spôsob preukazovania splnenia podmienok na udelenie povolenia na vykonávanie poisťovacej činnosti a na udelenie povolenia na vykonávanie zaisťovacej činnosti pre subjekty, na ktoré sa nebude uplatňovať osobitný režim

    Čiastka 60/2015
    198/2015 Vyhláška
    Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 128/2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    199/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničného obchodu a zahraničných vecí Maďarska o vzájomnom zastupovaní vo vízovom konaní

    Čiastka 61/2015
    200/2015 Vyhláška
    Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o trhacích prácach
    201/2015 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách
    202/2015 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii v znení neskorších predpisov
    203/2015 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení vyhlášky č. 224/2011 Z. z.
    204/2015 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 305/2008 Z. z. o škole v prírode
    205/2015 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 435/2011 Z. z. o spôsobe určenia štandardnej dávky liečiva a maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva v znení neskorších predpisov
    206/2015 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 771/2004 Z. z. o forme a náležitostiach pitevného protokolu, o zozname pracovísk, na ktorých sa vykonávajú pitvy, a o požiadavkách na materiálno-technické vybavenie pracovísk, na ktorých sa vykonávajú pitvy v znení neskorších predpisov
    207/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 30. výročia vlajky Európskej únie

    Čiastka 62/2015
    208/2015 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov
    209/2015 Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní výnosu o podrobnostiach vykonávania základných odborných činností v múzeách a v galériách a o evidencii predmetov kultúrnej hodnoty
    210/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Vykonávacieho protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Chorvátskej republiky o spolupráci počas turistickej sezóny
    211/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmene prílohy k Dohode medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Spolkovým ministerstvom pre európske a medzinárodné záležitosti Rakúskej republiky o vykonávaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a spolkovou vládou Rakúskej republiky o vzájomnom zastupovaní prostredníctvom diplomatických misií a konzulárnych úradov svojich štátov v konaní o udelení víza
    212/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Arménskej republiky o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností

    Čiastka 63/2015
    213/2015 Úplné znenie
    zákona č. 90/2008 Z. z. o európskom zoskupení územnej spolupráce a o doplnení zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov

    Čiastka 64/2015
    214/2015 Vyhláška
    Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 229/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah daňových predpisov, ku ktorých uplatneniu možno vydať záväzné stanovisko
    215/2015 Výnos Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (hutníctvo, ťažobný priemysel a geológia)
    216/2015 Výnos Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (pozemná doprava)
    217/2015 Výnos Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (stavebníctvo)
    218/2015 Výnos Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (elektrotechnický priemysel)

    Čiastka 65/2015
    219/2015 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje maximálna intenzita investičnej pomoci a výška investičnej pomoci v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky

     
     


    Vedúci pracovník

     
    Ako nevyhorieť a netrápiť sa v práci

    LEN ÚNAVA Z PRÁCE? Môžete si povedať, že v dnešnej dobe je unavený z práce hocikto. Že je toho na nás veľa, že veľa ľudí má zo dve – tri práce, aby sa uživili. Pri syndróme vyhorenia však nejde o obyčajnú únavu a nejde ani o prechodnú krízu. Pri tomto probléme sa vždy objavuje otázka zmyslu vlastnej práce a vlastného života.
    Kým sa „dopracujeme“ k vyhoreniu trvá to niekoľko mesiacov. Celý proces zvyčajne prebieha v niekoľkých fázach a trvá mnoho mesiacov až rokov. Jednotlivé obdobia trvajú rôzne dlhý čas. môžu byť rôzne dlhé. Obvykle sa popisujú tieto fázy:
  • Nadšenie: vysoké ideály, vysoká angažovanosť;
  • Stagnácia: ideály sa nedarí realizovať, mení sa ich zameranie.;
  • Frustrácia: pracovník vníma svoju prácu negatívne, predstavuje pre neho sklamanie;
  • Apatia: pracovníci sa vyhýbajú odborným rozhovorom s kolegami a v podstate akýmkoľvek aktivitám;
  • Syndróm vyhorenia: dosiahnuté štádium úplného vyčerpania – strata zmyslu práce, cynizmus, odosobnenie...
  • V niektorých štádiách procesu „vyhárania“ je to na človeku zjavne viditeľné – že sa deje niečo, čo nie je v poriadku. Niekedy si človek uvedomuje, že je "prepracovaný", inokedy sa necíti dobre a nevie prečo.
    Z poslednej fázy úplne rozvinutého syndrómu vyhorenia je cesta späť veľmi ťažká. Je veľmi náročné celý proces pochopiť a zastaviť vo fázach frustrácie, či apatie.

    PODSTATOU BURN-OUT SYNDRÓMU je fakt, že emócie zastavia vysoko výkonného človeka skôr, než by sa fyzicky zničil. Aby sme boli vo svojom živote (osobnom i pracovnom) spokojní, musí byť vyvážený. Vyhorenie je dôsledkom straty tejto rovnováhy. Stav vyhorenia nás prinúti všetky činnosti zastaviť, prehodnotiť aktivity, pomenovať reálne ciele.

    KEDY SME V PRÁCI NAOZAJ ŠŤASTNÍ? Keď máme príležitosť robiť to, čo vieme robiť najlepšie. Vtedy máme v práci chuť tvoriť, baviť sa, pohlcuje nás, ale neunavuje. Keď do práce dávame srdce a dokázali by sme ju robiť aj zadarmo. Ak robíme s ľuďmi, ktorých máme radi, s ktorými môžeme byť sami sebou. A keď si o nás ľudia, na ktorých nám záleží, myslia to, čo chceme, aby si o nás mysleli. Ak si vravíte, že je to číro číry ideál – tak áno. Ale k vlastnému ideálu vedú naše vlastné cesty. Na začiatku by sme si mali/mohli položiť niekoľko otázok – aby sme svoje kroky nasmerovali potom správne.

    AKÉ HODNOTY SÚ PRE VÁS NAJDÔLEŽITEJŠIE? Rodina, spoznávanie nových ľudí a krajín alebo osobnostný rozvoj? To, ako vyhodnocujeme vlastnú spokojnosť a pocit šťastia, jednoznačne súvisí s našou aktuálnou životnou etapou. Je to iné, keď skončíme školu, v práci ešte len začíname, prípadne si súbežne s kariérou chceme založiť aj rodinu. A iné je, keď už máme dačo za sebou a v danej chvíli očakávame niečo iné.
    Je vhodné si pomenovať oblasti, ktoré v práci chceme dosiahnuť. A hľadať vždy riešenia TU a TERAZ. Hoci sa vám v práci niečo nepozdáva, nemusí byť vždy riešením opustiť ju, zmeniť. Ale riešiť to priamo na mieste, v aktuálnej pracovnej pozícii.
    Viete byť vďační? Viete si i pri istej nespokojnosti v práci nájsť niečo, za čo ste vďační, z čoho máte radosť, čo viete označiť ako pozitívne? Ak budete neustále vidieť všetko len čierne, nebudete spokojní nikdy a nikde.

    PREČO VYHORÍME? Pretože nie vždy dokážeme rýchlo a vhodne reagovať na podmienky, ktoré sa práve objavia. K tomu ešte máme nejaké individuálne danosti, nejakú frustračnú toleranciu, nejako zvládame alebo nezvládame každodennú záťaž. A neoddychujeme. Kedy ste si naposledy dovolili robiť NIČ?
  • Stres a záťaž: Mohli by sme povedať, že naša miera stresu je výslednicou dvoch protikladne pôsobiacich síl. Na jednej strane sú to tzv. stresory (veci, ktoré nás zaťažujú), na druhej strane sú tzv. salutory (naše obranné schopnosti, ktoré máme dané, naučené na zvládanie ťažkostí). Pokiaľ v našom živote prevažujú stresory nad salutormi, vzniká stres. Keď človek žije dlhodobo v stresových situáciách, hrozí mu riziko psychického vyhorenia.
  • Frustrácia – neuspokojenie potrieb a očakávaní: Každý človek očakáva po práci uznanie, ocenenie (finančné, spoločenské). Ak ho nedostávame alebo dostaneme negatívne hodnotenie, stávame sa frustrovanými. Ak nemám uspokojenú túto potrebu – teda nevidím zmysel, nedostáva sa mi ocenenia, som frustrovaný, dôjde k riziku vzniku syndróm vyhorenia.
  • Medziľudské vzťahy: Pokiaľ dlhodobo žijeme v hádkach, sporoch, konfliktoch, ak zažívame agresivitu a nezažívame rešpekt, ale naopak urážky a ponižovanie, sme favoritom na ceste za vyhorením.
  • Emocionálna záťaž: K vyhoreniu častejšie dochádza v tých profesiách, kde sa kladú vysoké nároky na emocionálne vzťahy k ľuďom. V týchto povolaniach je rizikový denný intenzívny kontakt s množstvom ďalších ľudí, pričom sa od pracovníka vyžaduje veľká miera empatie, pochopenia.
  • PRÁCA VÁS NEUSPOKOJUJE, ALE BOJÍTE SA ZMENY? Musíte s tým niečo urobiť. Inak hrozí vaše vyhorenie. Začnite pomaly a postupne. Ostaňte v práci, ktorú máte. Popri tom sa pokúste premyslieť a realizovať udržať si prácu, ktorú mám a popri tom si plánovať a realizovať nový, vlastný nápad. V rámci premýšľania o ňom môžete napr. zistiť, že potrebujete veľa zdrojov – čas, peniaze, viac ľudí, alebo potrebujete získať viac skúseností, schopnosti či nové zručnosti. Nebojte sa byť tvoriví! Tvorivosť je schopnosť nachádzať riešenia aj keď chýbajú zdroje. Kreativitu netreba pritom vzťahovať len na umenie. Treba ju včleniť do nášho každodenného života. Jej využitie sa môže týkať rôznych vecí – oblastní, napr. veci ako zmena štýlu práce, vylepšenie vzťahov.
    Zapisujte si myšlienky a nápady. Inak sa vám môže stať, že o ne veľmi rýchlo prídete. Na vyčistenie mysle slúži napríklad automatické písanie. Môžete ho uskutočňovať skoro ráno. Hneď, ako vstanete z postele, napíšte si na papier všetko, čo vám víri hlavou.
    Nezabúdajte na fyzickú aktivitu. Ľudia, ktorí majú málo pohybu, využívajú iba mozog. Energia však musí prúdiť celým telom. Nevyhýbajte sa stretnutiam s rôznymi ľuďmi. Môžu vám priniesť nový pohľad na vec alebo situáciu a môžu vás posunúť ďalej.

    AKO SA V PRÁCI NETRÁPIŤ? To, či sa trápime, či nie, je často o našom vlastnom postoji, o našom uhle pohľadu. Poznáte to, „ako si kto ustelie, tak si aj ľahne...“. Aby sme však okrem porazeneckého a negativistického postoja a nazerania na situáciu, ktorá nám nevyhovuje, urobili aj niečo iné. Predstavte si vaše obľúbené jedlo, váš najobľúbenejší koláč. Čo v ňom je, že vám tak chutí, že sa stal vašim favoritom?
    Ak by týmto koláčom bola vaša práca (alebo mala byť), aké prísady by musela obsahovať, aby vám chutila? Aby ste sa tešili na každé jedno sústo? Čo by malo byť inak, než je práve teraz? Ak si predstavíte prácu, ktorá „vám chutí“, zrejme nebude pre vás ťažké popísať (vyslovene si spísať na papier), čo by bolo inak, než je teraz, v súčasnej práci.
    Nechajte si dosť času, aby ste poriadne preskúmali, v čom sa oba varianty líšia – súčasný stav a želaný stav.
    Akonáhle si dokážete pomenovať nielen to, čo nechcete, ale aj to, čo chcete, môžete začať zvažovať, kam a aké konkrétne kroky môžete urobiť. Ak sa cítite stratení, nevidíte cestu. Ak sa dokážete upokojiť a rozhliadnuť, často sa ich ukáže aj viac. Úľavu prináša už len pomenovanie si toho, čo potrebujete zmeniť. Asi najhoršie, čo môžete sami sebe urobiť, je hodiť sa do úlohy „obete“ – ja chudák nič nemôžem a nezmôžem. Môžete toho veľa!
    Ak už máte jasno v tom, čo chcete a súčasná situácia je príliš vzdialená od vašich potrieb, ani v tomto prípade nemusíte hneď písať výpoveď. Dajte si čas na rozmyslenie a zvažovanie. Robíte významné rozhodnutie. Urobte si reálny časový plán, dokedy budete premýšľať a hľadať možnosti a kedy už by ste mohli byť napríklad aj inde. Začnete mať situáciu zase viac vo svojich rukách, pod kontrolou.
    Každopádne pri akomkoľvek pocite nespokojnosti v práci neostaňte v pozícii „musím to len dáko prežiť“. Vaše telo vám veľmi rýchlo bude oznamovať, ako veľmi sa mu daná situácia nepáči. Ide o to, začať danú situáciu riešiť aspoň trochu inak ako doteraz. Aby sa vaše zdroje nevyčerpali, aby ste skrátka nevyhoreli!

    Mgr. Mária Kopčíková

    Použitá literatúra:
  • KŘIVOHLAVÝ, J.: Psychologie smysluplnosti existence: Otázky na vrcholu života, Praha: Grada Publishing, 2006;
  • KŘIVOHLAVÝ, J.: Jak neztratit nadšení, Praha, grada Publishing, 1998


  •  

     
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    September 2015
    Daň z príjmov 16. 9. – streda odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    30. 9. – streda splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
    splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb
    podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
    podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2015
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za august 2015
    DPH 21. 9. - pondelok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2015 49 790 €
    25. 9. – piatok podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za august 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za august 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    splatnosť DPH za august 2015 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane 25. 9. – piatok podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
    Daň z motorových vozidiel 30. 9. – streda splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €
    splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €
    Poistné 8. 9. – utorok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2015 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2015
    30. 9. – streda písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v auguste 2015, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát
    do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2015

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Názov krajiny Názov meny Mena 9.9. 10.9. 11.9. 14.9. 15.9. 16.9.
    USA americký dolár USD 1,1139 1,1185 1,1268 1,1305 1,132 1,1228
    Japonsko japonský jen JPY 134,65 135,38 136,02 136,04 135,44 135,45
    Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
    Česká republika česká koruna CZK 27,057 27,038 27,074 27,116 27,088 27,065
    Dánsko dánska koruna DKK 7,4611 7,4611 7,4608 7,4604 7,4609 7,461
    V. Británia anglická libra GBP 0,7251 0,72655 0,7306 0,7334 0,7346 0,72665
    Maďarsko maďarský forint HUF 313,17 314,51 314,74 313,33 312,48 311,82
    Poľsko poľský zlotý PLN 4,2067 4,2125 4,208 4,2097 4,2011 4,197
    Rumunsko rumunský leu RON 4,4174 4,4228 4,4189 4,4175 4,4207 4,4265
    Švédsko švédska koruna SEK 9,4024 9,4001 9,3709 9,335 9,3277 9,3251
    Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,0893 1,0923 1,1031 1,0979 1,0971 1,0943
    Nórsko nórska koruna NOK 9,2 9,176 9,271 9,257 9,2565 9,2385
    Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,551 7,552 7,55 7,547 7,5623 7,574
    Rusko ruský rubeľ RUB 75,7811 76,3445 76,606 76,4851 75,4818 73,8232
    Turecko turecká líra TRY 3,3633 3,4067 3,4302 3,4695 3,4298 3,3706
    Austrália austrálsky dolár AUD 1,586 1,5831 1,5955 1,5874 1,5885 1,5677
    Brazília brazílsky real BRL 4,234 4,3489 4,3272 4,3678 4,3486 4,3134
    Kanada kanadský dolár CAD 1,4757 1,4822 1,4945 1,4983 1,4984 1,4877
    Čína čínsky jüan CNY 7,1047 7,1329 7,1832 7,2008 7,2107 7,1531
    Hongkong hongkongský dolár HKD 8,6334 8,6685 8,7327 8,7615 8,7731 8,7021
    Indonézia indonézska rupia IDR 15869,33 15992,53 16114,26 16212,39 16325,95 16204
    India indická rupia INR 73,9755 74,3061 74,8967 75,022 75,1238 74,6213
    Južná Kórea juhokórejský won KRW 1325,47 1327,1 1333,25 1335,76 1335,54 1319,08
    Mexiko mexické peso MXN 18,6895 18,9163 18,8722 18,9743 18,9457 18,6879
    Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,8043 4,8238 4,8642 4,8666 4,8587 4,7531
    Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,7461 1,7775 1,7914 1,7905 1,7877 1,7701
    Filipíny filipínske peso PHP 52,258 52,388 52,755 52,889 52,887 52,356
    Singapur singapurský dolár SGD 1,5782 1,5837 1,5948 1,5919 1,5849 1,5726
    Thajsko thajský baht THB 40,193 40,387 40,734 40,743 40,695 40,387
    Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 15,2276 15,4986 15,2887 15,3545 15,2568 15
    Izrael izraelský šekel ILS 4,324 4,3675 4,3532 4,395 4,3831 4,3565

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    Poradca č. 1/2015 (VIII/2016)
    • Autorský zákon - úplné znenie zákona s komentárom

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 9/2015 (VIII/2015)
    • Obchodovanie zo zahraničím - Ing. Dušan Dobšovič
    • Pohľadávky v zákone o dani z príjmovIng. Jana Bielená

    Verejná správa – (VS), č. 8/2015 (VIII/2015)
    • Riziká transformácieIng. Eva Kovalinková
    • Predaj nehnuteľnosti v ZDPIng. Jana Bielená

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2015 (VIII/2015)
    • Životné minimum od 1. Júla 2015JUDr. Sandra Mrukviová- Tomiová
    • Zmena zdravotnej poisťovneIng. Ignác Višňovec

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 8/2015 (VIII/2015)
    • Novela zákona o účtovníctve - Ing. Ľudmila Novotná
    • Platenie dane - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

    1 000 riešení, č. 8/2015 (VIII/2015)
    • Životné minimum
    • Vnútropodnikové smernice


    PRIPRAVUJEME

    Verejná správa – (VS), č. 9-10/2015 (IX/2015)
    • Zrážková daň
    • Školský zákon po novele

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9-10/2015 (IX/2015)
    • Práca nadčas
    • Pracovná zdravotná služba

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9-10/2015 (IX/2015)
    • Novela zákona o účtovníctve
    • Zdaňovanie práce lektorov

    Mesačník DÚVaP – (DÚVaP), č. 10 (IX/2015)
    • Základ dane u FO
    • Jednoduché účtovníctvo

    1 000 riešení, č. 9-10/2015 (IX/2015)
    • Jednoduché účtovníctvo
    • Transferové oceňovanie
    • Účtovníctvo
    • Právo a podnikateľ

     

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Školský zákon
    V tomto období bola schválená novela školského zákona, ktoré zavádza novinky do fungovania škôl. Napríklad spájanie viacerých ročníkov tried prvého stupňa základnej školy, aby týmto školám nehrozil ich zánik z dôvodu výraznejšieho poklesu žiakov na prvom stupni. Novela sa dotkne aj žiakov, ktorí začínajú štvrtý rok štúdia na gymnáziu. Čo znamená pojem dobrovoľná maturita? Ako novela mení klasifikáciu maturitnej skúšky? Viac ponúkame v balíčku Školský zákon.

    Školský zákon - úplné znenie zákona
    Aktualizácia V/3 (A5, 144 str.)


    Financovanie škôl - príspevok
    mesačník VS 8/2015 (A4, 72 str.)


    Vzory zmlúv podľa ZP + CD - úplné znenie zákona s komentárom
    monotematika (A5, 120 str.)


    Ústava SR - úplné znenie
    monotematika (A5, 120 str.)




    BALÍČEK Školský zákon obsahuje:
    Aktualizácia V/3 + VS 8/2015 + Vzory zmlúv podľa ZP + CD vzory + Ústava SR

    Cena balíčka je 19,50 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 13 €.
    Ušetríte 6,50 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Zmena zdravotnej poisťovne
    Poistenec má právo na výber zdravotnej poisťovne. Ročne tak urobí niekoľko tisíc poistencov. Aké podmienky musia byť splnené, aby bola zmena platná? Ktorý zákon upravuje tieto podmienky. Všetko potrebné sa dozviete z našich publikácií.

    Daňové priznanie - príspevok
    mesačník PaM 8/2015 (A4, 80 str.)


    Zákon o zdravotnom poistení - úplné znenie zákona
    Aktualizácia III/5 (A5,80 str.)


    Zákon o zdravotnom poistení - úplné znenie zákona s komentárom
    mesačník Poradca 11/2015 (A5, 256 str.)




    BALÍČEK Zmena zdravotnej poisťovne obsahuje:
    PaM 8/2015 + Aktualizácia III/5 + Poradca 11/2015

    Cena balíčka je 15 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 10,30 €.
    Ušetríte 4,70 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page