P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 11/2008 |
25. 6. 2008 |
Služby, ktoré nájdete len u nás:
|
Vážení čitatelia! Podnikateľská ale aj občianska prax sa vo väčšine prípadov dotýka nehnuteľností. Tejto problematike sa venujeme v téme novín, v príspevku Nehnuteľnosti a daň z pridanej hodnoty. Aktuálnej téme Zavedenie eura a DPH sa venujeme aj v príspevku Ing. Kláry Klabníkovej. Pre názornosť sú oba príspevky doplnené praktickými príkladmi, ktoré prezentujú riešenie problematických oblastí. Neprehliadnite ani aktuality zo sveta podnikania, ktoré sme vám vybrali z množstva zaujímavých článkov. Veríme, že aj v tomto čísle emailových novín si nájdete množstvo zaujímavých a potrebných informácií. Hlaváčová Lenka
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
- Predaj bytu v bytovom dome a DPH - Dodanie nehnuteľnosti a DPH - Vrátenie DPH po zavedení eura zaplatenej pred zavedením eura - Nadmerný odpočet je vyšší ako vlastná daňová povinnosť - § 78 zákona o DPH - Nadmerný odpočet je nižší ako vlastná daňová povinnosť - § 78 zákona o DPH
|
||
NEHNUTEĽNOSTI A DAŇ Z PRIDANEJ HODNOTY Nehnuteľnosti ako také majú svoje špecifické postavenie aj v niektorých oblastiach, ktoré sú predmetom úpravy zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej len "zákon o DPH"). Pojem "stavby" na účely dane z pridanej hodnoty nie je v zákone o DPH definovaný. Občiansky zákonník v § 119 ustanovuje, že veci sú hnuteľné a nehnuteľné. Nehnuteľnosti definuje ako pozemky a stavby spojené so zemou pevným základom. Pre účely zákona o DPH všetky nehnuteľnosti sú v zmysle ustanovenia § 8 ods.1 písm. a) tovarom. Dodaním stavby alebo jej časti , ktoré sú pre účely zákona o DPH tiež tovarom, sa rozumie dodanie hmotného nehnuteľného majetku podľa § 8 ods. 1 písm. b) zákona o DPH na základe zmluvy o dielo alebo inej obdobnej zmluvy. Dodanie stavby alebo jej časti na základe zmluvy o dielo alebo inej obdobnej zmluvy je uvedené samostatne z dôvodu, že obvykle v týchto prípadoch nedochádza súčasne k zmene vlastníckeho práva k stavbe. Časťou stavby je potrebné rozumieť priestory, ktoré sú jej súčasťou, napr. byty, nebytové priestory, spoločné časti bytového domu, spoločné zariadenia. Stavebným pozemkom pre účely zákona o DPH treba v zmysle § 43h Stavebného zákona rozumieť časť územia určená územným plánom obce alebo územným plánom zóny alebo územným rozhodnutím na zastavanie a pozemok zastavaný stavbou. DPH PRI DODANÍ A NÁJME NEHNUTEĽNOSTÍ Dodanie a nájom nehnuteľnosti alebo jej časti sa v kontexte s daňou z pridanej hodnoty považuje za oslobodené zdaniteľné plnenie, avšak len za predpokladu splnenia ustanovených podmienok. Aj z tohto dôvodu býva aplikácia správneho daňového režimu na zdaniteľné obchody tohto charakteru v praxi často sprevádzaná nejasnosťami. Oslobodené od dane je dodanie stavby alebo jej časti vrátane dodania stavebného pozemku, na ktorom stavba stojí, ak je dodanie uskutočnené po piatich rokoch od prvej kolaudácie stavby, na základe ktorej bolo povolené užívanie stavby alebo po piatich rokoch odo dňa začatia prvého užívania stavby. Platiteľ sa však môže rozhodnúť, že dodanie uvedenej nehnuteľnosti nebude oslobodené od dane. Od 1. januára 2008 sa teda v rámci ustanovenia § 38 ods. 1 zákona o DPH doplnila viazanosť lehoty počítanej pre uplatnenie oslobodenia od dane pri dodaní stavby aj na inú skutočnosť ako na kolaudáciu, ktorou je prvé užívanie stavby, a to z dôvodu, že nie všetky stavby povinne podliehajú kolaudácii. Z uvedeného doplnenia tak vyplýva, že pre správne uplatnenie DPH je rozhodujúca buď kolaudácia stavby, na základe ktorej bolo prvýkrát povolené užívanie stavby alebo preukázanie momentu prvého užívania stavby. Dodanie stavby do piatich rokov od kolaudácie, resp. od začatia prvého užívania stavby je teda zdaňované. Ako už bolo v úvode kapitoly spomínané, platiteľovi dane zákon o DPH umožňuje rozhodnúť sa, že dodanie stavby alebo jej časti alebo stavby spolu so stavebným pozemkom, na ktorom stojí a ktoré spĺňajú podmienky pre oslobodenie od dane, bude zdaňovať. V prípade dodania stavby, na ktorej bola vykonaná rekonštrukcia, je pre účely oslobodenia od dane potrebné vychádzať z toho, či uplynulo päťročné obdobie od prvej kolaudácie stavby, na základe ktorej bolo povolené užívanie stavby, resp. od 1. 1. 2008 od prvého užívania stavby. To znamená, že ak na stavbe bola vykonaná rekonštrukcia, z ktorej vyplynula prípadne ďalšia kolaudácia, pri posudzovaní oslobodenia od dane sa táto kolaudácia do úvahy brať nebude. Takýto postup platil aj do 31. 12. 2007. Oslobodenie od dane sa podľa § 38 ods. 2 zákona o DPH vzťahuje aj na dodanie pozemku s výnimkou dodania stavebného pozemku. Stavebný pozemok je oslobodený od dane len za predpokladu, ak sa dodáva spolu so stavbou, ktorá je po 5 rokoch od prvej kolaudácie (pozri § 38 ods.1 zákona o DPH). Stavebný pozemok dodávaný spolu so stavbou sa totiž posudzuje rovnako ako stavba. Ak je oslobodené dodanie stavby, je oslobodený aj stavebný pozemok. Ak sa stavba zdaňuje, rovnako sa zdaňuje aj pozemok. Ak sa stavebný pozemok dodáva samostatne, na jeho dodanie sa nevzťahuje oslobodenie od dane, t.j. podlieha dani. Nájom nehnuteľnosti alebo jej časti Oslobodenie od dane sa podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH vzťahuje aj na nájom nehnuteľnosti alebo jej časti okrem výnimiek uvedených v spomínanom ustanovení zákona o DPH. Z hľadiska uplatňovania dane sa rovnako ako prenájom nehnuteľnosti alebo jej časti posudzuje aj podnájom nehnuteľnosti alebo jej časti. Podľa § 666 Občianskeho zákonníka je totiž nájomca oprávnený dať predmet nájmu do podnájmu (ďalšieho nájmu), ak zmluva neurčuje inak. Rozhodnúť sa, že prenájom nehnuteľnosti alebo jej časti nebude oslobodený, môže platiteľ len v prípade, že prenajíma nehnuteľnosť alebo jej časť inému platiteľovi. Pri prenájme aj podnájme nehnuteľnosti alebo jej časti neplatiteľovi nie je možnosť rozhodovania a teda prenájom alebo podnájom bude vždy od dane oslobodený. Ak sa platiteľ rozhodne prenájom zdaňovať, nemusí tak urobiť voči všetkým platiteľom, ktorým prenajíma nehnuteľnosť, ako to bolo ustanovené v zákone č. 289/1995 Z. z. o DPH v znení neskorších predpisov platnom do 30. 4. 2004. Možno tiež konštatovať, že pre prenajímateľa bude výhodnejšie zdaňovať nájom nehnuteľnosti, pretože nemusí z prijatých tovarov a služieb krátiť daň na vstupe. Ak by použil obidva režimy, t.j. voči niektorým platiteľom by k prenájmu uplatnil daň a voči niektorým platiteľom by ho oslobodil, mal by povinnosť postupovať pri výpočte pomernej výšky dane, ktorú môže odpočítať, podľa § 50 zákona o DPH. Používanie obidvoch režimov je teda z hľadiska uplatňovania odpočtov dane z praktického aspektu komplikovanejšie, a to zo spomínaného dôvodu krátenia dane na vstupe. Výnimky z oslobodenia od DPH pri nájme nehnuteľnosti alebo jej časti Podľa § 38 ods.3 zákona o DPH od dane nie je možné oslobodiť nájom nehnuteľností alebo jej časti v nasledujúcich prípadoch:
(Ján Mintál - DÚVaP 6/2008)
ZAVEDENIE EURA A DPH Nadväzne na predmetné ustanovenia zákona č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny euro v Slovenskej republike (ďalej len "generálny zákon") Ministerstvo financií SR vydalo podrobné pravidlá pri evidovaní, vykazovaní alebo zaokrúhľovaní údajov o peňažných sumách a k postupu daňových subjektov a správcu dane pri prepočtoch peňažných údajov v súvislosti s prechodom na menu euro všeobecne záväzný právny predpis. Týmto predpisom je vyhláška MF SR č. 75/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá vykazovania, prepočtu a zaokrúhľovania peňažných súm v súvislosti s prechodom na menu euro na účely účtovníctva, daní (dane z príjmov, dane z pridanej hodnoty, spotrebných daní, miestnych daní, správy daní a cla), ktorá nadobudla účinnosť 1. 3. 2008 (ďalej len "vyhláška"). Prechod slovenskej meny na menu euro a DPH Vyhláška rieši predovšetkým postup vykazovania peňažných údajov, ktorými sú sumy uvedené v § 2 vyhlášky. Z hľadiska DPH peňažným údajom na účely vyhlášky je suma uvedená
§ 12 vyhlášky Nadväzne na § 25 ods. 5 zákona o dani z pridanej hodnoty je v odseku 1 riešený postup prepočtu dane z pridanej hodnoty konverzným kurzom na eurá, ak sa vracia daň zaplatená v slovenských korunách pred zavedením eura právnickej osobe z iného členského štátu, ktorá nie je zdaniteľnou osobou (dovážaný tovar, ktorý má miesto určenia v inom členskom štáte, a táto právnická osoba preukáže, že nadobudnutie tovaru bolo predmetom dane v inom členskom štáte), colný orgán vráti tejto osobe daň zaplatenú pri dovoze po zavedení eura prepočítanú konverzným kurzom a zaokrúhlenú podľa pravidiel zaokrúhľovania § 2 generálneho zákona a § 20 vyhlášky. Podľa odseku 2 a 3 vo vzťahu k odpočítaniu dane po zavedení eura, platiteľ dane vykoná prepočet odpočítanej dane na euro konverzným kurzom, ak daňová povinnosť vznikla pred zavedením eura a platba bola požadovaná v slovenských korunách (prepočíta sa suma uvedená na faktúre). V prípade, ak bola požadovaná platba v eurách, odpočíta sa táto suma uvedená vo faktúre (bez prepočtu konverzným kurzom). Na euro sa bude konverzným kurzom prepočítavať daň vzťahujúca sa k obdobiu pred zavedením eura v prípade jej vrátenia po zavedení eura podľa ustanovení § 56 až 64 zákona o dani z pridanej hodnoty. Jedná sa o refundáciu dane zahraničným osobám, o vrátenie dane cestujúcim pri vývoze tovaru, o vrátenie dane osobám požívajúcim výsady a imunity podľa medzinárodného práva, o vrátenie dane ozbrojeným silám, o vrátenie dane neziskovým organizáciám poskytujúcim všeobecne prospešné služby a Slovenskému Červenému krížu. Podľa odseku 4 a 5, ak nadmerný odpočet v slovenských korunách, ktorý vznikol pred zavedení eura sa pri jeho odpočítaní od vlastnej daňovej povinnosti po zavedení eura prepočíta konverzným kurzom. Rovnako sa prepočíta i neodpočítaný nadmerný odpočet, ktorý vznikol pred zavedením eura a správca dane vráti nadmerný odpočet po zavedení eura. Podľa odseku 6, ak v súhrnnom výkaze, opravnom súhrnnom výkaze alebo dodatočnom súhrnnom výkaze podávanom po zavedení eura, ktorý sa týka obdobia pred zavedením eura, sa bude uvádzať údaj v slovenských korunách (bez prepočtu konverzným kurzom). Zaokrúhľovanie - § 20 vyhlášky V ustanovení § 12 vyhlášky nie je uvedený postup zaokrúhľovania peňažných údajov dane z pridanej hodnoty. V tomto prípade sa zaokrúhľovanie výslednej prepočítanej sumy v eurách uplatní postup uvedený v § 20 vyhlášky. Pokiaľ je v jednotlivých ustanoveniach vyhlášky uvedený postup zaokrúhľovania, napr. v časti o dani z príjmov, postupuje sa podľa takto uvedeného postupu zaokrúhľovania. Ustanovenie § 20 vyhlášky upravuje postup pri prepočte a zaokrúhľovaní peňažnej sumy zo slovenskej meny korún na menu euro, ktorého postup je v súlade s nariadením Rady č. 974/98 v platnom znení. Aby suma po prepočte konverzným kurzom bola čo najpresnejšia, prepočet každého peňažného údaja sa vykoná na tri desatinné miesta tak, že suma do 0,005 eura sa zaokrúhli na dve desatinné miesta na najbližší euro cent nadol a suma od 0,005 vrátane, sa zaokrúhli na najbližší euro cent nahor. Tak ako už bolo uvedené pri praktických príkladoch nadväzne na § 2 ods. 3 generálneho zákona bude sa osobitne postupovať pri platbách charakteru daní, poplatkov, cla , t.j. sumy, ktoré budú príjmom štátneho rozpočtu alebo iného druhu verejného rozpočtu (miestne rozpočty), a ktoré sú výdajom štátneho rozpočtu alebo iného druhu verejnej správy (miestne rozpočty)a to tak, že platba, ktorá bude mať charakter príjmu štátneho rozpočtu sa bude zaokrúhľovať na eurocent nadol (platiteľ platí daň, preddavky na daň) a pri platbe, ktorá bude výdavkom štátneho rozpočtu alebo iného rozpočtu sa budú zaokrúhľovať na eurocent nahor (v prospech prijímateľa týchto platieb - nadmerný odpočet, dotácie, preplatky na dani a pod.). Pri ostatných sumách sa pri zaokrúhľovaní postupuje tak, že sa suma prepočíta na tri desatinné miesta a zaokrúhľuje sa na dve desatinné mesta matematicky. Podávanie daňového priznania, opravného DP, dodatočného DP k DPH podľa § 39 ZSDP Daňový subjekt v daňovom priznaní alebo v opravnom priznaní alebo v dodatočnom daňovom priznaní, alebo v hlásení, alebo v opravnom hlásení, alebo v dodatočnom hlásení podávanom v deň alebo po dni zavedenia eura, ktoré sa týkajú zdaňovacích období predo dňom zavedenia eura, peňažné údaje uvedie v slovenských korunách; vlastnú daňovú povinnosť, alebo nadmerný odpočet, prepočíta konverzným kurzom na euro a po zaokrúhlení tejto sumy ju zaplatí príslušnému správcovi dane v eurách. Za prepočet sumy dane alebo nadmerného odpočtu zodpovedá platiteľ. Dodatočné daňové priznanie podávané za zdaňovacie obdobie po zavedení eura bude podávané na tlačive, ktoré platilo pre príslušné zdaňovacie obdobie. Vyčíslené rozdiely dane budú vykázané v slovenských korunách a prepočítavať sa bude len konečná suma dane na úhradu konverzným kurzom a zaokrúhli sa na najbližší eurocent nadol, pretože všetky platby (ide o príjem do štátneho rozpočtu) po zavedení eura sa budú vykonávať len v eurách. Vzhľadom na to, že daňovému subjektu nebude ukladať žiaden zákon, aby do príslušného daňového priznania alebo hlásenia podaného po dni zavedenia eura uviedol peňažný údaj aj v eurách, bude peňažný údaj uvádzať len v slovenských korunách. Ak správca dane zistí rozdiel, resp. má pochybnosti o správnosti a pravdivosti údajov začína vytýkacie konanie podľa § 41 ZSDP a vyzve daňový subjekt, aby sa k týmto zisteniam vyjadril a nesprávne údaje opravil. Faktúry po zavedení eura za tovar dodaný pred zavedením eura Pri vyhotovení faktúry po zavedení eura za tovar dodaný pred zavedením eura bude platiteľ postupovať nasledovne: Platiteľ dodá tovar 19. 12. 2008, daňová povinnosť vznikne 19. 12. 2008 a platiteľ dane vyhotoví faktúru do 15 dní od dodania tovaru, to zn. do konca decembra 2008 alebo začiatkom roku 2009. Môže nastať situácia, že platiteľ dane vyhotoví faktúru a žiada odplatu
Postup platiteľa dane, ktorý tovar dodal Ak vznikne daňová povinnosť pri zdaniteľnom obchode v zdaňovacom období pred zavedením eura, uvedie sa do daňového priznania daň v slovenskej mene. Ak je v tomto prípade faktúra za dodaný tovar alebo dodanú službu vyhotovená po zavedení eura (alebo aj pred zavedením eura) v mene euro, prepočíta sa odplata na účely určenia základu dane na slovenskú menu podľa § 26 zákona o DPH v znení platnom k 31. 12. 2008 kurzom NBS platným v deň vzniku daňovej povinnosti. Suma dane vo faktúre vyhotovenej pre zákazníka sa musí uviesť v slovenských korunách. Postup platiteľa dane, ktorý tovar kúpil Platiteľ dane, ktorý si uplatňuje odpočítanie dane pri tovare, pri ktorom daňová povinnosť vznikla v zdaňovacom období pred zavedením eura, sa môže rozhodnúť, že odpočítanie dane uplatní v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom mu právo na odpočítanie dane vzniklo, alebo v nasledujúcom zdaňovacom období, pričom musí byť splnená podmienka podľa § 51 ods. 2 zákona o DPH, že ku dňu '75plynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom právo na odpočítanie dane vzniklo, má k dispozícii faktúru. Prvá situácia Ak platiteľ dane uplatní odpočítanie dane v zdaňovacom období, v ktorom právo na odpočítanie dane vzniklo, to znamená v zdaňovacom období, ktoré sa skončí pred zavedením eura, uplatňuje odpočítanie dane v slovenskej mene (suma dane musí byť uvedená na faktúre v slovenskej mene). Druhá situácia Ak platiteľ dane uplatní odpočítanie dane v zdaňovacom období po zavedení meny euro, uplatňuje odpočítanie dane v mene euro. Ak je faktúra vyhotovená a platba realizovaná v slovenských korunách, prepočíta sa suma dane na slovenskú menu konverzným kurzom. Ak je faktúra vyhotovená a platba realizovaná v mene euro (suma dane je však uvedená v slovenskej mene), uplatňuje odpočítanie dane vo výške, ktorá zodpovedá fakturovanej cene v euro vo faktúre. Navrhovaná právna úprava výšky dosiahnutého obratu pre registráciu za platiteľa dane - § 4 zákona o DPH V pripravovanej novele zákona o DPH (zapracovaná do návrhu eurozákona, ktorého účinnosť sa predpokladá po prijatí konverzného kurzu pravdepodobne od 1. 9. 2008) sa upravuje výška obratu pre registráciu zdaniteľnej osoby podľa § 4 zákona o DPH. Táto úprava výšky obratu je v súlade s čl. 287 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH pre Slovenskú republiku zo sumy 1,5 mil. Sk na sumu 35 000 EUR ako suma pevne stanovená (prahová suma obratu - absolútna suma) bez prepočítavania. Táto suma je nižšia ako doteraz stanovený limit obratu dosiahnutého z podnikania, ktorý je vo výške 1 500 000 Sk, Zobrazovanie jednotkovej ceny výrobkov pred a po zavedení eura čím sa predpokladá, že sa zvýši počet platiteľov dane. Prechodné ustanovenia k tejto právnej úprave obratu pre registráciu za platiteľa dane upravujú postup platiteľov pri registrácii, rušení registrácie, oprave základu dane a prepočtoch peňažných údajov vzťahujúcich sa k obdobiu pred zavedením meny euro a postup výpočtu dosiahnutého obratu na prelome rokov 2008 a 2009 nadväzne na ustanovenú novú výšku tohto obratu. Poznámka Podrobnejšie sa úpravami v oblasti dane z pridanej hodnoty uvedených v návrhu eurozákona budeme zaoberať až po jeho schválení Národnou radou SR.
Vyhláška MH SR č. 97/2008 Z. z. o podrobnostiach duálneho zobrazovania pre oblasť ochrany spotrebiteľov Predmetná vyhláška nadväzne na § 1 písm. i) generálneho zákona sa vzťahuje na vykonanie duálneho zobrazovania cien, platieb a iných hodnôt takým spôsobom, ktorý umožní konečnému spotrebiteľov (tak fyzickým osobám ako aj právnickým osobám) v období pred zavedením eura a v období po zavedení eura jednoznačné rozlíšenie cien uvedených ako hlavná mena od cien uvedených ako informatívna mena; vo vyhláške sú uvedené osobitné prípady, pri ktorých sa duálne zobrazovanie cien nebude vykonávať a ich prepočet na euro bude umiestnený na viditeľnom mieste v bezprostrednej blízkosti takéhoto výrobku. Rovnako duálne zobrazovanie cien na výrobkom nebude uvádzať subjekt, ktorý zamestnáva päť a menej pracovníkov; aj v tomto prípade však musí cenník duálneho zobrazovania cien tovarov umiestniť na viditeľnom miestne v predajni, napr. pri pokladni. Toto zobrazovanie sa začína najneskôr mesiac po dni určenia konverzného kurzu a končí jeden rok po dni zavedenia eura, t.j. predpokladá sa, že vyhlásenie konverzného kurzu bude v júli 2008. Každý podnikateľ, ktorému vzniká povinnosť duálneho zobrazovania cien tovarov a služieb, toto musí vykonať najneskôr do konca augusta 2009. Odporúča sa, aby tieto subjekty začali s duálnym zobrazovaním čo najskôr po vyhlásení konverzného kurzu a nenechali splnenie tejto povinnosti na posledný deň. Povinnosť duálneho zobrazovania končí jeden rok po dni zavedenia meny euro, t.j. 31. 12. 2009.Poznámka Ak by sme zákon brali doslovne tak povinné duálne zobrazovanie cien sa končí 2. 1. 2010.
Na pokladničnom doklade vydanom elektronickou registračnou pokladnicou sa suma DPH bude prepočítavať až po zavedení eura. Do zavedenia eura nadväzne na § 3 generálneho zákona sa prepočítava na pokladničnom doklade len konečná suma určená k plateniu. Po zavedení eura sa bude v eurách uvádzať každá položka nákupu vrátane celkovej sumy uvedenej v eurách.Duálne zobrazovanie cien, platieb a iných hodnôt sa nevzťahuje na fakturáciu v rámci odberateľsko- dodávateľských vzťahov, t.j. medzi podnikateľmi navzájom. Duálnemu zobrazovaniu nepodliehajú ani peňažné sumy uvedené vo výrokoch rozhodnutí orgánov verejnej moci. Duálnemu zobrazovaniu nepodliehajú prevodné príkazy, doklady o vklade, doklady o výplate, poštové poukazy, iné platobné doklady, prevádzkové doklady, žiadostí a tlačivá, ktoré vybavujú finančné inštitúcie, na úradných ceninách (kolkové známky, poštové známky a iné ceniny). (Ing. Klára Klabníková - DUO 6/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PREDAJ STARŠEJ BUDOVY AJ S POZEMKOM A DPH Spoločnosť ABC, a.s. predala v roku 2008 inému platiteľovi staršiu budovu aj s pozemkom. Ako sa to prejaví v DPH? Podľa ustanovenia § 38 zákona o DPH je od dane oslobodené dodanie stavby vrátane dodania stavebného pozemku, na ktorom stavba stojí, uskutočnené po piatich rokoch od prvej kolaudácie stavby, na základe ktorej bolo povolené užívanie stavby alebo po piatich rokoch odo dňa začatia prvého užívania stavby. Zo znenia otázky je zrejmé, že išlo o staršiu budovu (užívanú viac ako 5 rokov), preto pôjde o oslobodené zdaniteľné plnenie. PREDAJ BYTU V BYTOVOM DOME A DPH Spoločnosť s r.o. predala v roku 2008 inému platiteľovi byt v bytovom dome. Je možné v danom prípade uplatniť oslobodenie od DPH, aj keď zákon o DPH v rámci § 38 byty nespomína? Je pravda, že pojem "stavba" nie je na účely zákona o dani z pridanej hodnoty definovaný. Zo samotného znenia § 38 ods. 1 však vyplýva, že toto ustanovenie sa vzťahuje na stavby, ktoré sú považované za nehnuteľnosť v zmysle Občianskeho zákonníka, teda na stavby, ktoré sú pevne spojené základmi so zemou. Časťou stavby na účely § 38 ods. 1 zákona o DPH je teda potrebné rozumieť aj byty a nebytové priestory, ktoré tvoria reálnu časť stavby. Takže pri predaji bytov alebo nebytových priestorov sa uplatní oslobodenie od dane, za podmienok ustanovených v § 38 ods. 1 zákona o DPH. DODANIE NEHNUTEĽNOSTI A DPH Môže sa platiteľ dane pri dodaní nehnuteľnosti skolaudovanej pred 7 rokmi inému platiteľovi rovnako ako v prípade nájmu nehnuteľnosti rozhodnúť, že uvedený obchod bude podliehať DPH? Áno, zákon o DPH túto možnosť obsahuje v rámci poslednej vety ustanovenia § 38 ods. 1. Znenie otázky však nie je celkom správne v tom, že pri dodaní nehnuteľnosti na rozdiel od úpravy nájmu nehnuteľnosti alebo jej časti sa platiteľ môže rozhodnúť o uplatnení DPH nielen v prípade, ak túto nehnuteľnosť dodáva inému platiteľovi, ale aj neplatiteľovi. (Ján Mintál - DÚVaP 6/2008)
VRÁTENIE DPH PO ZAVEDENÍ EURA ZAPLATENEJ PRED ZAVEDENÍM EURA Právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou podľa zákona o DPH so sídlom v Českej republike nadobudla v mesiaci november 2008 tovar na území tretieho štátu, pri ktorom táto osoba splnila podmienky vrátenia dane podľa § 25 ods. 5 zákona o DPH. Suma vrátenej DPH predstavovala výšku 25 000 Sk a colný orgán túto daň vráti v mesiaci február 2009 sumou dane prepočítanou konverzným kurzom v eurách vo výške 752,48 €. Výpočet vrátenej sumy DPH je nasledovný Colný úrad má vrátiť právnickej osobe sumu 25 000 Sk DPH. Predpokladaný konverzný kurz stanovený len pre praktické príklady uvedené v tomto príspevku 33,2233 € 25 000 Sk : 33,2233 = 752,484 € a po zaokrúhlení na dve desatinné miesta podľa § 20 ods. 2 písm. a) vyhlášky je suma dane na vrátenie vo výške 752, 49 €. NADMERNÝ ODPOČET JE VYŠŠÍ AKO VLASTNÁ DAŇOVÁ POVINNOSŤ - § 78 ZÁKONA O DPH Platiteľ dane vykázal v daňovom priznaní nadmerný odpočet za mesiac december 2008 vo výške105 000 Sk, čo je po prepočte (pri kurze 33,2233) na eurá suma 3 160,432 €, Po zaokrúhlení na dve desatinné miesta je suma 3 160,44 € [ide o platbu zo štátneho rozpočtu, ktorá sa podľa § 20 ods. 2 písm. a) vyhlášky zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor] Platiteľ dane vykázal v daňovom priznaní vlastnú daňovú povinnosť za zdaňovacie obdobie január 2009 vo výške 2 500,00 € Odpočítanie nadmerného odpočtu vykázaného za december 2008 od vlastnej daňovej povinnosti v januári 2009, t.j. 3 160,44 € - 2 500,00 € = 660,44 €, čo predstavuje nadmerný odpočet, ktorý daňový úrad vráti platiteľovi dane do 30 dní od podania daňového priznania za január 2009 ako nedopočítanú časť nadmerného odpočtu za december 2008 v sume 660,44 €. NADMERNÝ ODPOČET JE NIŽŠÍ AKO VLASTNÁ DAŇOVÁ POVINNOSŤ - § 78 ZÁKONA O DPH Platiteľ dane vykázal v daňovom priznaní nadmerný odpočet za mesiac december 2008 vo výške 50 000 Sk Po prepočte (pri kurze 33,2233) na eurá je to suma 1 661,165 €, Po zaokrúhlení je suma nadmerného odpočtu vo výške 1 661,66 € [ide o platbu zo štátneho rozpočtu, ktorá sa podľa § 20 ods. 2 písm. a) vyhlášky zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor bez ohľadu, či je na treťom mieste číslica 5 a vyššia] Platiteľ dane vykázal v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie január 2009 vlastnú daňovú povinnosť vo výške 4 550,00 € t.j. nadmerný odpočet je nižší ako vlastná daňová povinnosť za január 2009. Odpočítanie nadmerného odpočtu za december 2008 od vlastnej daňovej povinnosti za január 2009, t.j. 4 550,00 - 1 661, 66 = 2 888,34 € predstavuje vlastnú daňovú povinnosť na úhradu za január 2009. (Ing. Klára Klabníková - DUO 6/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Peniaze sú lepšie ako chudoba. Ak pre nič iné, tak aspoň z finančných dôvodov. (Woody Allen)
* Ak niekto zastáva názor, že peniaze dokážu urobiť všetko, je s najväčšou pravdepodobnosťou ochotný urobiť všetko pre peniaze.(Benjamin Franklin 1706 - 1790)
* Kto je bohatý? Ten kto je spokojný? A to je kto? Nikto.(Benjamin Franklin 1706 - 1790)
* Ušetri si len málo peňazí na konci každého mesiaca a na konci roka s prekvapením zistiš ako málo peňazí máš.(Ernest Haskins)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čiastka číslo 81/2008 06. 06. 2008 199/2008 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva SR, ktorou sa ustanovuje Program poľnohospodárskych činností vo vyhlásených zraniteľných oblastiach Čiastka číslo 82/2008 12. 06. 2008 200/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov 201/2008 Zákon o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu SR č. 615/2006 Z. z. 202/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2000 Z. z. o hnojivách v znení zákona č. 555/2004 Z. z. 203/2008 Vyhláška Ministerstva životného prostredia SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia SR č. 131/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú národné emisné stropy a celkové množstvo kvót znečisťujúcich látok Čiastka číslo 83/2008 13. 06. 2008 204/2008 Nález Ústavného súdu SR z 30. apríla 2008 vo veci vyslovenia nesúladu § 82 ods. 10 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 310/2006 Z. z. s čl. 1 ods. 1 prvou vetou v spojení s čl. 12 ods. 2, s čl. 13 ods. 3 a s čl. 39 ods. 1 Ústavy SR, ako aj s čl. 3 ods. 1, s čl. 4 ods. 3 a s čl. 30 ods. 1 Listiny základných práv a slobôd a vo veci vyslovenia nesúladu § 293e ods. 1 až 3 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 244/2005 Z. z. s čl. 1 ods. 1 prvou vetou v spojení s čl. 39 ods. 1 Ústavy SR, ako aj s čl. 30 ods. 1 Listiny základných práv a slobôd 205/2008 Nález Ústavného súdu SR z 30. apríla 2008 vo veci vyslovenia nesúladu § 2 ods. 5 a 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 prvou vetou a s čl. 67 ods. 3 Ústavy SR 206/2008 Uznesenie Ústavného súdu SR z 30. apríla 2008 o zastavení konania o súlade § 102c zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 2 v spojení s čl. 20 ods. 1 a čl. 12 ods. 2 v spojení s čl. 46 ods. 1 Ústavy SR Čiastka číslo 84/2008 13. 06. 2008 207/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov 208/2008 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú podrobnosti žiadosti a zoznam dokumentov na udelenie výnimky z povinnosti zabezpečiť prístup tretích strán do siete a zásobníka pre nové významné plynárenské zariadenie alebo zrekonštruované plynárenské zariadenie 209/2008 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR, ktorou sa ustanovuje zoznam anatomicko-terapeuticko-chemických skupín liečiv, pri ktorých nie je možný výdaj náhradného generického lieku 210/2008 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o medicínsko-ekonomickom rozbore zdravotníckej pomôcky Čiastka číslo 85/2008 13. 06. 2008 211/2008 Vyhláška Ministerstva financií SR, ktorou sa ustanovujú vzory daňových priznaní, dodatočných daňových priznaní, žiadostí o vrátenie spotrebnej dane z elektriny, uhlia a zemného plynu a dodatočných žiadostí o vrátenie spotrebnej dane z elektriny, uhlia a zemného plynu 212/2008 Vyhláška Ministerstva financií SR, ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z minerálneho oleja a dodatočnej žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z minerálneho oleja Čiastka číslo 86/2008 14. 06. 2008 213/2008 Nariadenie vlády SR, ktorým sa mení nariadenie vlády SR č. 213/2007 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v znevýhodnených oblastiach v znení nariadenia vlády SR č. 579/2007 Z. z. Čiastka číslo 87/2008 20. 06. 2008 218/2008 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o odbornej skúške aktuára 217/2008 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 329/2006 Z. z. o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou elektromagnetickému poľu 216/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a mení zákon č. 441/2001 Z. z. o presune niektorých pôsobností z Policajného zboru na okresné úrady a na krajské úrady v znení neskorších predpisov 215/2008 Zákon, ktorým sa mení zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 214/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov Čiastka číslo 88/2008 20. 06. 2008 223/2008 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 27. marca 2002 č. 2/2002 na vykonanie zákona č. 163/2001 Z. z. o chemických látkach a chemických prípravkoch 222/2008 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kazašskej republiky o spolupráci v boji proti organizovanej trestnej činnosti, terorizmu, nedovolenému obchodovaniu s omamnými látkami, psychotropnými látkami a prekurzormi a iným druhom trestnej činnosti 221/2008 Vyhláška Národnej banky Slovenska, ktorou sa ustanovujú niektoré pravidlá pre duálne zobrazovanie niektorých cien, platieb a iných hodnôt pre oblasť finančného trhu a služieb finančných inštitúcií v oblasti bankovníctva, kapitálového trhu, poisťovníctva a dôchodkového sporenia 220/2008 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah cien, platieb a iných hodnôt podliehajúcich duálnemu zobrazovaniu pre oblasť hazardných hier a spôsob ich duálneho zobrazovania 219/2008 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 359/2007 Z. z. Čiastka číslo 89/2008 24. 06. 2008 230/2008 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 229/2008 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 228/2008 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 227/2008 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. decembra 2003 č. 07045/2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 226/2008 Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu o rozsahu cenovej regulácie v sieťových odvetviach a spôsobe jej vykonania 225/2008 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 224/2008 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 209/2004 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob a obdobie, ku ktorému sa zisťuje stav majetku štátu, rozsah a lehota predkladania informácií o majetku štátu Štátnej pokladnici v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Júl 2008
15. 7.
- odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
- splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za jún 2008 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke 21. 7.
- podanie daňového priznania k DPH za 2. štvrťrok 2008 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) - podanie súhrnného výkazu k DPH za druhý štvrťrok 2008 - splatnosť DPH za jún 2008 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou - splatnosť DPH za 2. štvrťrok 2008 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou 25. 7.
31. 7.
8. 7.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VOLKSWAGEN MÔŽE PREVZIAŤ SCANIU Najväčšia európska automobilka Volkswagen posilní svoj biznis s úžitkovými automobilmi a autobusmi. Európska komisia dala súhlas plánom Volkswagenu prevziať švédsku firmu Scania. Po preskúmaní plánov došla komisia k záveru, že akvizícia Scanie nebude mať výrazne obmedzujúci dopad na hospodársku súťaž v európskom hospodárskom priestore. Produktové portfólio oboch firiem sa skôr dopĺňa, ako prelína. Automobilka Volkswagen vyrába a predáva v Európe skôr osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá a nákladné autá a kamióny vyrába a predáva predovšetkým v Strednej a Južnej Amerike. Volkswagen sa už dlhšiu dobu snaží prevziať švédsku Scaniu. Kontrolu nad firmou získali Nemci ešte v marci, kedy sa so švédskou rodinou priemyselníkov Wallenbergovcami dohodli na odkúpení ich približne 30 percentného podielu vo výrobcovi nákladných áut Scania za 2,9 miliardy eur. (www.etrend.sk)
ČÍNSKA PRIEMYSELNÁ PRODUKCIA STÚPLA O ŠESTINU Priemyselná produkcia Číny v máji stúpla medziročne o 16 %, čím prekonala všetky očakávania analytikov, ako aj výsledok z predchádzajúceho mesiaca na úrovni 15,7 %. Informoval o tom v pondelok čínsky štatistický úrad. Čínske továrne tak aj v minulom mesiaci pokračovali vo zvyšovaní výroby a podľa májových výsledkov tento trend neovplyvnilo ani ničivé zemetrasenie v provincii Si-čchuan z 12. mája. Najviac zasiahnutá oblasť totiž tvorí len 1 % celkového hrubého domáceho produktu Číny. Za päť mesiacov tohto roka však priemyselná výroba vzrástla o 16,3 %, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavovalo mierne spomalenie. "Najväčším dôvodom tohto spomalenia je oslabenie exportu. Ak bude čínsky export naďalej oslabovať, trend priemyselnej produkcie je jasný," uviedol Jiang Chao, analytik z šanghajskej pobočky Guotai Junan Securities. Hoci čínsky export aj napriek spomaľovaniu amerického ekonomického rastu naďalej rastie, tento nárast už nie je taký rapídny ako v prechádzajúcich rokoch. Podľa Tang Jianweia, analytika z Bank of Communications sa však priemyselná výroba v druhej polovicu roka ozdraví. "Výstavba po zemetrasení zvýši investície a tak aj priemyselnú produkciu," skonštatoval. (www.sme.sk)
V POĽSKU ZOSTANÚ JAHODY NA POLIACH. V Poľsku tento rok pravdepodobne zostane na poliach asi tretina jahôd, tvrdí ovocinársky internetový portál Serwis Owocy. V celej krajine totiž chýbajú pracovné sily. "Aj keď niekoho nájdeme, už na druhý deň môže byť preč, pretože tá práca je pre neho príliš ťažká," uviedol Mirsolaw Harzynski, ktorý pri Lodži pestuje na piatich hektároch jahody a počíta so stratou tretiny úrody. Ovocinári síce oproti vlaňajšku zvýšili odmenu za vyzbieraný košík až o štvrtinu, pracovník môže dosiahnuť za hodinu až 15 zlotých (134,10 Sk), napriek tomu mnohí dávajú prednosť zbieraniu ovocia na Západe. Napríklad poľnohospodár Stefan Zalewski prikúpil päť hektárov pôdy v blízkosti čerstvo zatvoreného statku, pretože dúfal, že sa tam nájde dostatok voľnej pracovnej sily. "Ženy posielajú svojich mužov do zahraničia a samy radšej grilujú na záhrade," povedal Zalewski pre denník Rzeczpospolita. Mnohí poľnohospodári sa hnevajú, že kvôli štátnej byrokracii nemôžu zamestnávať pracovníkov zo štátov mimo Európskej únie (EÚ). (www.sme.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov. 220-260 str., A5 č. 11/2008
- byty a nebytové priestory Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - dvojfarebný mesačník s metodickým rozborom a príkladmi najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe. Problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov a príkladov. 170 - 200 str., A5 č. 6/2008
DUO bez chýb, pokút a penále - odborný dvojfarebný mesačník pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax, texty sú doplnené o citácie zákonov. 96 str., A4 č. 6/2008
- Dlhodobý majetok - Investičná pomoc a úľava na dani - Zmenka ako cenný papier - Náklady na reprezentáciu - Hmotná zodpovednosť zamestnancov PaM bez chýb, pokút a penále - dvojfarebný mesačník určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd. Citácie zákonov a dôležité poznámky sú vo farebných poliach. 92 str., A4 č. 6/2008
- Skúšobná doba a opätovné uzatváranie PP na určitú - Výhody a nevýhody zamestnávania na práce malého rozsahu - Zdaňovanie miezd a odmien - Čo majú obsahovať lekárničky na pracovisku Verejná správa - odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. 92 str., A4 č. 6/2008
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci - Zdaňovanie stavebných pozemkov - Daňové exekučné konanie - Pracovná cesta v zahraničí - Partnerstvo verejného a súkromného sektora - Financovanie originálnych kompetencií obcí na úseku školstva 1 000 riešení č. 3/2008 - dvojmesačník, rieši problémy z podnikateľskej praxe formou odpovedí na otázky.
- automobil v podnikaní - správa daní - právo a podnikateľ PRIPRAVUJEME Poradca č. 12/2008
- RZZP za rok 2007 Dane, účtovníctvo, vzory a prípady (DÚVaP) č. 7/2008
- Zákazková výroba - Zásoby v podvojnom účtovníctve DUO bez chýb, pokút a penále č. 7-8/2008
- príjmy FO - zdaňovanie podľa ZDP - reklama z pohľadu dane z príjmov - vývoz a dovoz tovaru z pohľadu DPH - rezervy na opravu hmotného majetku - účtovníctvo pozemkového spoločenstva od 1. 1. 2008 - daňový preplatok podľa zákona o správe daní a poplatkov - brigády študentov a daň z príjmov - zdravotné poistenie PaM bez chýb, pokút a penále č. 7/2008
- Podpora zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím - Antidiskriminačný zákon - Dovolenka a neplatené voľno - Náhrada príjmu pri dočasnej PN zamestnanca - Dôchodky poskytované z 2. piliera - Smernica k osobným pracovným prostriedkom 1000 riešení 4/2008
- Daň z príjmov - DPH - Účtovníctvo - Poistné odvody Verejná správa 7-8/2008
- Nový tlačový zákon - Novela rozpočtových pravidiel VS od 1. 6. 2008 - Reklama, reprezentácia, sponzorstvo - K možnostiam účtovania v občianskych združeniach - Informatizácia verjnej správy
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Naše publikácie nájdete aj v kníhkupectvách:
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |