|
[Téma novín] ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV |
ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV - ZMENY OD 1. 1. 2011
Od 1. januára 2011 nastali v dôsledku nadobudnutia účinnosti zákona č. 548/2010 Z. z. zmeny v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p., ktoré sa dotknú všetkých daňových subjektov. Vláda Slovenskej republiky odôvodňuje uvedené zmeny ako prostriedok na zníženie verejného dlhu a snahou o odstránenie niektorých deformácií tohto právneho predpisu zákona (zrušenie ustanovených výnimiek) ako aj o zjednotenie výberu daní. Z dôležitých zmien možno v stručnosti spomenúť:
- možnosť uplatniť základnú nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a nezdaniteľnú časť základu dane na manželku/a len pri tzv. aktívnych príjmoch,
- zrušenie nezdaniteľných častí základu dane na účelové sporenie, životné poistenie a doplnkové dôchodkové sporenie,
- zrušenie možnosti zníženia základu dane zdravotníckych pracovníkov o náklady na ich špecializačné vzdelávanie,
- zmena daňového posudzovania vreckového pri zahraničných pracovných cestách,
- zjednotenie výšky možných uplatniteľných paušálnych výdavkov na jednotnú úroveň 40 % z dosiahnutých príjmov,
- zrušenie oslobodenia príjmov z predaja nehnuteľnosti plynúcich fyzickým osobám v ustanovených prípadoch,
- zavedenie dane z emisných kvót.
VRECKOVÉ PRI ZAHRANIČNÝCH SLUŽOBNÝCH CESTÁCH AKO ZDANITEĽNÝ PRÍJEM
S účinnosťou do konca roku 2010 boli okrem príjmov, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 3 ods. 2 zákona o dani z príjmov, z predmetu dane z príjmov zo závislej činnosti vyňaté aj cestovné náhrady poskytované v súvislosti s výkonom závislej činnosti do výšky, na ktorú vznikol zamestnancovi nárok podľa osobitných predpisov (zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách), vrátane vreckového poskytovaného pri zahraničnej pracovnej ceste do výšky 40 % nároku na stravné ustanovené spomínanými predpismi.
Počnúc 1. januárom 2011 sa však ustanovenie § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov zmenilo v tom zmysle, že vreckové poskytované pri zahraničných služobných cestách podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p. sa už považuje za zdaniteľný príjem zamestnanca, a to bez ohľadu na jeho výšku. V uvedenej súvislosti je namieste pripomenúť aj zmenu v § 14 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p., na základe ktorej došlo k vypusteniu spodnej hranice na poskytnutie vreckového pri zahraničných služobných cestách (t.j. dovtedy aplikovaných 5 % stravného ustanoveného podľa § 13 ods. 4 a 5 zákona o cestovných náhradách) ako aj k zmene povinnosti zamestnávateľa poskytnúť vreckové, ktorá sa upravila len na možnosť takéhoto plnenia. Horná hranica v prípade poskytnutia vreckového zostala nezmenená - t.z. 40 % stravného ustanoveného podľa § 13 ods. 4 a 5 zákona o cestovných náhradách.
PRÍKLAD 1
Spoločnosť GRAND, s.r.o. má v rámci vnútropodnikovej smernice ustanovené poskytovanie vreckového líniovým manažérom spoločnosti pri nimi vykonaných zahraničných pracovných cestách vo výške až 50 % stravného ustanoveného podľa § 13 ods. 4 a 5 zákona o cestovných náhradách.
Vychádzajúc z ustanovenia § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31. decembra 2010 za príjem zo závislej činnosti sa nepovažuje a predmetom dane nie je náhrada cestovných výdavkov poskytovaná v súvislosti s výkonom závislej činnosti do výšky, na ktorú vzniká zamestnancovi nárok podľa zákona o cestovných náhradách a to vrátane vreckového poskytovaného pri zahraničnej pracovnej ceste do výšky 40 % nároku na stravné ustanovené zákonom o cestovných náhradách. Ak teda zamestnávateľ poskytne zamestnancovi náhradu cestovných výdavkov do takej výšky, na ktorú vzniká nárok podľa zákona o cestovných náhradách, potom takéto plnenie nie je predmetom dane a nepovažuje sa za zdaniteľný príjem zamestnanca. Ak však spoločnosť poskytuje zvýšené, nadnárokové náhrady cestovných výdavkov v zmysle vnútropodnikovej smernice v podobe spomínaného vreckového, poskytuje dobrovoľné plnenie nad sumu ustanovenú zákonom o cestovných náhradách. Len táto dobrovoľná časť plnenia (t.j. presahujúca nárokovú časť) predstavovala do konca roka 2010 pre príslušných zamestnancov zdaniteľný príjem zo závislej činnosti, ktorý podliehal dani z príjmov. Počnúc 1. januárom 2011 však za zdaniteľný príjem zo závislej činnosti u vybranej skupiny zamestnancov (líniových manažérov) je potrebné chápať sumu vreckového v plnej výške.
PRÍKLAD 2
Zamestnávateľ vyplatí koncom januára 2011 cestovné náhrady zamestnancovi, ktorý sa vrátil zo zahraničnej pracovnej cesty, na ktorú bol vyslaný 29. decembra 2010 a z ktorej sa vrátil 17. januára 2011. Súčasťou vyúčtovania bolo aj vreckové do výšky 30 % stravného ustanoveného podľa § 13 ods. 4 a 5 zákona o cestovných náhradách. Je potrebné sumu vreckového zdaniť v súvislosti so zmenou zákona o dani z príjmov od 1. januára 2011?
Na zodpovedanie predmetnej otázky je nevyhnutné vychádzať z prechodného ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2011. Na základe ustanovenia § 52j ods.1 zákona o dani z príjmov teda platí, že ustanovenie § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1. januára 2011 sa aplikuje pri zahraničnej pracovnej ceste, na ktorú bol zamestnanec vyslaný po 31. decembri 2010. Nakoľko teda v uvedenom prípade bol zamestnanec na zahraničnú pracovnú cestu vyslaný do konca roka 2010, vyplatenú sumu vreckového nebude zamestnávateľ posudzovať ako zdaniteľný príjem zamestnanca a to napriek skutočnosti, že k vyúčtovaniu pracovnej cesty došlo až v priebehu roka 2011.
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 2-3/2011)
DAŇ Z PRÍJMOV ZÁKON S KOMENTÁROM
PRÍJMY Z KAPITÁLOVÉHO MAJETKU § 7
(1) Príjmami z kapitálového majetku, ak nejde o príjmy podľa § 6 ods. 1 písm. d), sú
- a) úroky a ostatné výnosy z cenných papierov,
- b) úroky, výhry a iné výnosy z vkladov na vkladných knižkách vrátane úrokov z peňažných prostriedkov na vkladovom účte, na účte stavebného sporiteľa a z bežného účtu okrem úrokov uvedených v § 6 ods. 5 písm. b),
- c) úroky a iné výnosy z poskytnutých úverov a pôžičiek a úroky z hodnoty splateného vkladu v dohodnutej výške spoločníkov verejných obchodných spoločností,
- d) dávky z doplnkového dôchodkového sporenia podľa osobitného predpisu; rovnako sa posudzuje aj odstupné vyplácané podľa osobitného predpisu,
- e) plnenia z poistenia pre prípad dožitia určitého veku; rovnako sa posudzuje aj jednorazové vyrovnanie alebo odbytné vyplácané v prípade poistenia osôb pri predčasnom skončení poistenia,
- f) výnosy zo zmeniek okrem príjmov z ich predaja,
- g) príjmy z podielových listov dosiahnuté z ich vyplatenia (vrátenia).
(2) Príjmom z kapitálového majetku je aj výnos, ktorý vzniká pri splatnosti cenného papiera z rozdielu medzi menovitou hodnotou cenného papiera a emisným kurzom pri jeho vydaní; v prípade predčasného splatenia cenného papiera sa namiesto menovitej hodnoty použije cena, za ktorú sa cenný papier kúpi späť.
(3) Z príjmov uvedených v odseku 1 písm. a), b), d), e) a g) a v odseku 2, plynúcich zo zdrojov na území Slovenskej republiky sa daň vyberá podľa § 43. V prípade dlhopisov a pokladničných poukážok predávaných pod ich menovitú hodnotu sa príjem vo výške rozdielu medzi ich menovitou hodnotou a nižšou obstarávacou cenou u majiteľa zahrnie do základu dane pri ich splatnosti. Ak príjmy uvedené v odseku 1 písm. a), b), d), e) a g) a v odseku 2 plynú zo zdrojov v zahraničí, zahŕňajú sa do základu dane (čiastkového základu dane).
(4) Do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahŕňajú príjmy uvedené v odseku 1 písm. c) a f) neznížené o výdavky.
(5) Do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie suma, o ktorú úhrn príjmov podľa odseku 1 písm. g) prevyšuje úhrn vkladov podielnika; za vklad podielnika sa považuje predajná cena vyplateného (vráteného) podielového listu pri jeho vydaní. Ak úhrn vkladov podielnika prevyšuje úhrn príjmov podľa odseku 1 písm. g), na rozdiel sa neprihliada.
(6) Ak daňovník využije možnosť odpočítať daň vybranú zrážkou podľa § 43 ods. 10 ako preddavok na daň podľa § 43 ods. 7, základ dane (čiastkový základ dane) sa zistí podľa odseku 5.
(účinnosť od 1. januára 2011)
Komentár
Ustanovenie špecifikuje príjmy z kapitálového majetku. V prípade príjmov z kapitálového majetku je predmetom dane výnos, ktorý je zvyčajne výsledkom investovania peňažných prostriedkov do produktov finančného trhu. Sú to napr. výnosy z dlhopisov, či výnosy z vkladov na vkladových účtoch alebo bežných účtoch ale aj výnosy zo životných poistení, doplnkového dôchodkového sporenia.
Pri príjmoch z kapitálového majetku sa vo väčšine prípadov uplatňuje vybratie dane zrážkou podľa § 43 zákona o dani z príjmov. Za vyberanie a platenie dane z týchto príjmov správcovi dane je zodpovedný ich platiteľ, čiže ten daňovník (inštitúcia), ktorý tieto príjmy vypláca, alebo pripisuje daňovníkovi k dobru. Daň zrážkou sa vyberá len pri príjmoch plynúcich zo zdrojov na území SR a ak takéto príjmy plynú daňovníkovi zo zdrojov v zahraničí zahŕňa ich do základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 7 zákona o dani z príjmov.
Daňová povinnosť daňovníka, ak ide o príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou, sa považuje za splnenú riadnym vykonaním zrážky dane, ak tento zákon neustanovuje inak.
Do 31. 12. 2010 sú v § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov, taxatívne uvedené príjmy, z ktorých sa zrazením dane považuje daňová povinnosť z takéhoto príjmu za vysporiadanú. Vo všetkých ostatných druhoch príjmov, z ktorých sa zráža daň podľa § 43 zákona sa daňovník rozhoduje, či bude zrazenú daň za vysporiadanú alebo za preddavok na daň. Výnimku tvoria len prípady, ak o týchto príjmoch daňovník účtuje, t.j. vtedy sú takéto príjmy súčasťou základu dane a zrazením dane sa považuje za daňová povinnosť z tohto príjmu za vysporiadanú.
Od 1. 1. 2011 sa naopak zákonom č. 548/2010 Z. z. určili taxatívne príjmy, pri ktorých daňová povinnosť nie je zrazením dane považovaná za vysporiadanú, pričom pri všetkých ostatných príjmoch je zrazením dane, daňová povinnosť z týchto príjmov vysporiadaná a nie je súčasťou základu dane daňovníka, bez ohľadu na skutočnosť, či
o nich účtuje alebo nie.
* príjmy z kapitálového majetku, z ktorých je vyberaná daň zrážkou, ak plynú zo zdrojov na území SR, ktorými sú:
- úroky a ostatné výnosy z cenných papierov,
- Ide o úroky a ostatné výnosy z cenných papierov a to vkladových certifikátov, depozitných certifikátov a vkladových listov a z dlhopisov a pokladničných poukážok.
- úroky, výhry a iné výnosy z vkladov na vkladných knižkách vrátane úrokov z peňažných prostriedkov na vkladovom účte, na účte stavebného sporiteľa a z bežného účtu okrem úrokov uvedených v § 6 ods. 5 písm. b),
- dávky z doplnkového dôchodkového sporenia podľa osobitného predpisu, rovnako sa posudzuje aj odstupné vyplácané podľa osobitného predpisu,
- Ide o dávky z doplnkového dôchodkového sporenia podľa zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov (do účinnosti tohto zákona bol účinný zákon č. 123/1996 o doplnkovom dôchodkovom poistení v z.n.p., ktorý sa v súlade s týmto ustanovením stále aplikuje). Rovnakým spôsobom sa posudzuje aj odstupné vyplácané podľa zákona č. 65/2004 Z. z.
- plnenia z poistenia pre prípad dožitia určitého veku; rovnako sa posudzuje aj jednorazové vyrovnanie alebo odbytné, vyplácané v prípade poistenia osôb pri predčasnom ukončení poistenia,
Základom dane pre daň vyberanú zrážkou z týchto príjmov je podľa § 43 ods. 5 zákona o dani z príjmov príjem znížený o zaplatené vklady alebo poistné, t.j. zdaní sa len výnos plynúci z týchto plnení. Ak napr. daňovník na poistnom zaplatí 10 000 eur a po skončení poistného vzťahu mu bude vyplatené 10 500 eur, predmetom dane bude len rozdiel vo výške 500 eur.
- príjmy z podielových listov dosiahnuté z ich vyplatenia (vrátenia),
- výnos, ktorý vzniká pri splatnosti cenného papiera z rozdielu medzi menovitou hodnotou cenného papiera a emisným kurzom pri jeho vydaní pričom v prípade predčasného splatenia cenného papiera sa namiesto menovitej hodnoty použije cena, za ktorú sa cenný papier kúpi späť.
V prípade, ak tieto príjmy plynú zo zdrojov v zahraničí sú súčasťou základu dane daňovníka z príjmov podľa § 7 zákona o dani z príjmov a daňovník si ich vysporiada prostredníctvom daňového priznania.
S účinnosťou od 1. 1. 2011 sa podľa novelizovaného ustanovenia § 43 ods. 6 zákona č. 548/2010 Z. z. za príjem z kapitálového majetku, ktorý nie je zrazením dane vysporiadaný považuje už len príjem z vrátenia podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou podľa § 2 písm. d) okrem daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie (§ 12 ods. 2), Fondu národného majetku SR a Národnej banky Slovenska. Všetky ostatné príjmy z kapitálového majetku sú zrazením dane považované za vysporiadané a nezahŕňajú sa do základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka z príjmov z kapitálového majetku a to bez ohľadu na skutočnosť, či bude daňovník o týchto príjmoch účtovať alebo nie.
* príjmy z kapitálového majetku, ktoré sú základom dane (čiastkovým základom dane) z príjmov podľa § 7 zákona o dani z príjmov bez uplatnenia výdavkov
- úroky a iné výnosy z poskytnutých úverov a pôžičiek a úroky z hodnoty splateného
- vkladu v dohodnutej výške spoločníkov verejných obchodných spoločností,
- výnosy zo zmeniek.
* v odseku 5
bolo do 31. 12. 2010 upravené vyčíslenie čiastkového základu dane z príjmov podľa § 7 ods. 1 písm. d) a e), u ktorých daňovník daň vybranú zrážkou mohol považovať za preddavok na daň. V súvislosti so zmenou v § 43 (daň vyberaná zrážkou) sa príjem z doplnkového dôchodkového sporenia, plnenie z poistenia pre prípad dožitia určitého veku a príjem z jednorazového vyrovnania alebo odbytného vyplácané pri predčasnom ukončení poistenia zdaní daňou vyberanou zrážkou, ktorej zrazením bude splnená daňová povinnosť daňovníka. Toto ustanovenie sa ako nadbytočné vypúšťa a zvyšné sa prečíslujú.
§ 17e ZLÚČENIE, SPLYNUTIE ALEBO ROZDELENIE OBCHODNÝCH SPOLOČNOSTÍ ALEBO DRUŽSTIEV V PÔVODNÝCH CENÁCH
(2) Do základu dane právneho nástupcu daňovníka zrušeného bez likvidácie sa
- a) zahrnuje rozdiel medzi sumou prevzatej rezervy podľa § 20 a výškou skutočnej úhrady záväzku v zdaňovacom období, v ktorom došlo k úhrade záväzku, ku ktorému bola tvorená táto rezerva, pričom pri ďalšej tvorbe rezervy zahrnovanej do základu dane podľa § 20 ods. 1 sa u právneho nástupcu postupuje podľa § 20; obdobne sa postupuje aj pri opravnej položke,
- b) náklad, ku ktorému bola tvorená rezerva podľa osobitného predpisu,1) ktorej tvorba nie je súčasťou základu dane podľa § 20, zahrnuje do základu dane v tom zdaňovacom období, v ktorom dôjde k použitiu rezervy u právneho nástupcu daňovníka zrušeného bez likvidácie podľa § 17 ods. 23; obdobne sa postupuje aj pri opravnej položke,
- c) nezahrnuje goodwill alebo záporný goodwill vykázaný v otváracej súvahe právneho nástupcu neupravený podľa osobitného predpisu.1)
(účinnosť od 1. januára 2011)
Komentár
* odsek 2
Právny nástupca daňovníka zrušeného bez likvidácie zahrnie do základu dane rozdiel medzi sumou prevzatej rezervy a výškou skutočnej úhrady záväzku. Do základu dane právny nástupca daňovníka zrušeného bez likvidácie nezahrnie rezervu, ktorej tvorba nie je uznaná za daňový výdavok. Náklad ku ktorému je takáto rezerva tvorená sa zahrnie do základu dane v tom zdaňovacom období, v ktorom sa rezerva u právneho nástupcu použije. Rovnako ako pri rezervách sa postupuje aj pri opravných položkách.
§17e ods. 2 písm. c)
Nové znenie od 1. 1. 2011
Novelou zákona č. 374/2010 Z. z. bolo doplnené uvedené ustanovenie v nadväznosti na postupy účtovania. Právny nástupca daňovníka zrušeného bez likvidácie do základu dane nezahrnie goodwill alebo záporný goodwill, vykázaný v otváracej súvahe neupravený podľa postupov účtovania.
Podľa postupov účtovania sa goodwill alebo záporný goodwill, ktorý vznikne pri zlúčení, splynutí a rozdelení obchodných spoločností alebo družstiev, vykázaný v otváracej súvahe upraví o identifikovaný dlhodobý nehmotný majetok, nerozdelené zisky alebo neuhradené straty na účtoch vlastného imania, sumu na účte 414 vytvorenej k zaniknutému podielu v zúčastnenej účtovnej jednotke a odpis goodwillu alebo záporného goodwillu. Zákon o dani z príjmov doplnením tohto ustanovenia vylúčil úpravu goodwill alebo záporný goodwill pri zlúčení, splynutí a rozdelení obchodných spoločností alebo družstiev v pôvodných hodnotách vykázaného v otváracej súvahe a zároveň sa takýto neupravený goodwill alebo záporný goodwill nezahrňuje do základu dane.
Podľa zákona o dani z príjmov je nutné rozlišovať goodwill alebo záporný goodwill nadobudnut ý kúpou podniku, alebo jeho časti a nadobudnut ý nepeňa.ným vkladom. Na goodwill alebo záporný goodwill, ktorý bol nadobudnutý kúpou podniku, alebo jeho časti, uplatní sa postup podľa § 17a ods. 5 zákona o dani z príjmov, t.j. goodwill alebo záporného goodwill zahrnie do základu dane. Pri nepeňažnom vklade sa na goodwill alebo záporný goodwill uplatní postup podľa § 17b ods. 5 zákona o dani z príjmov, t. j. goodwill alebo záporného goodwill zahrnie do základu dane.
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 6-7/2011)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
VLASTNÍCTVO BYTU
FO získala v r. 2010 darovacou zmluvou od matky 1/2 bytu, v ktorom nemá ani prechodný ani trvalý pobyt. Matkina sestra, ktorá je vlastníčkou druhej polovičky bytu, je prihlásená na prechodný pobyt. Matka byt užíva 20 rokov.
Kedy môže FO byt predať, aby nemusela platiť daň z príjmu? Musí FO spĺňať lehotu 2 roky trvalého pobytu alebo 5 rokov vlastníctva? Počíta sa do lehoty aj vlastníctvo matky?
Podľa § 9 ods. 1 písm. a) ZDP (ďalej ZDP) v znení platnom od 1. 1. 2011 od dane je oslobodený príjem z predaja nehnuteľnosti a to po uplynutí piatich rokov odo dňa jej nadobudnutia alebo jej vyradenia z obchodného majetku, pričom podľa § 9 ods. 4 ZDP oslobodenie príjmov podľa uvedeného paragrafu sa posudzuje podľa dňa prijatia prvej platby alebo preddavku alebo podľa dňa uzavretia zmluvy o prevode a to podľa toho, ktorý deň nastal skôr.
Uvedenú nehnuteľnosť (1/2) môže predať s oslobodením najskôr v roku 2015, po uplynutí piatich rokov od dátumu uvedenom na darovacej zmluve. Lehotu dvoch rokov trvalého pobytu predávajúci nemusí dodržať pre predaji ,ktorý sa uskutoční po 1. 1. 2011.Vlastníctvo matky sa do lehoty nepočíta.
Na vlastníka druhej polovice sa uvedená lehota nevzťahuje, pretože túto časť nehnuteľnosti vlastní viac ako 5 rokov. Trvalý pobyt pri predaji po 1. 1. 2011 nie je potrebné preukazovať u vlastníka druhej polovice (maminej sestry).Druhá polovica bytu by bola pri predaji oslobodená od dane z príjmov už v roku 2011,za predpokladu, že predávajúcim by bola terajšia vlastníčka druhej polovice bytu (mamina sestra).
ZRÁŽKOVÁ DAŇ
Slobodní umelci sa síce považujú za SZČO, ale nemajú živnosť, lebo idú podľa Autorského zákona a je im podľa § 43 zrážaná zrážková daň po odpočítaní paušálnych výdavkov.
Budú umelci zrážkovú daň od 1. 1. 2011 považovať za vysporiadanú ako pri zrážkovej dani z úroku?
Daňová povinnosť daňovníka, ak ide o príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou, sa považuje za splnenú riadnym vykonaním zrážky dane. Daň vyberanú zrážkou je možné považovať za preddavok na daň, ak bola vybraná z:
- a) príjmov podľa § 16 ods. 1 písm. d) ZDP u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou,
- b) príjmov podľa § 16 ods. 1 písm. e) prvého, druhého a štvrtého bodu ZDP, úrokov a iných výnosov z poskytnutých úverov, pôžičiek a derivátov podľa osobitného predpisu a príjmov z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka z členského štátu Európskej únie a daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou v ďalších štátoch tvoriacich Európsky hospodársky priestor,
- c) príjmov z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou podľa § 2 písm. d) okrem daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie (§ 12 ods. 2), Fondu národného majetku SR a Národnej banky Slovenska,
- d) výnosov z dlhopisov u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou podľa § 2 písm. e) tretieho bodu, ktorý na území SR nepodniká prostredníctvom stálej prevádzkarne.
Z uvedeného je teda zrejmé, že túto zrazenú daň v prípade autorov a ich príjmov za príspevky do novín, časopisov, rozhlasu alebo televízie (ak nejde o umelecký výkon) nebude možné považovať za preddavok, ale bude sa považovať za vysporiadanú daň. Uvedené platí od 1. 1. 2011.
DODANENIE UPLATNENÝCH SÚM
V DP bola opakovane uplatňovaná ako nezdaniteľná položka, čiastka na DDS v najvyššej možnej výške (podľa potvrdenia príslušnej poisťovne). Vzhľadom k tomu, že došlo od 1. 1. 2011 k zmene zákona, daňovník uvažuje o zrušení zmluvy s DDS. Daňovník založil zmluvu na DDS v januári 2003 a je dôchodca (rok narodenia 1948).
Bude mať rozhodnutie daňovníka za následok dodanenie uplatnených súm z minulých období?
S účinnosťou od 1. 1. 2011 bolo zrušené uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane na účelové sporenie, životné poistenie a doplnkové dôchodkové sporenie a súčasne novelou boli zrušené ustanovenia o porušení podmienok na ich uplatnenie a bola vykonaná s tým súvisiaca technická úprava odseku 7.
Na daný účel je potrebné postupovať v súlade s prechodným ustanovením § 52j ods. 3 ZDP. Podľa znenia § 11 ods. 11 a 12 v prípade, že daňovník poruší podmienky uplatňovania týchto nezdaniteľných častí základu dane, je povinný si zvýšiť svoj základ dane o sumu, ktorú si ako nezdaniteľnú časť základu dane do momentu porušenia podmienok uplatnil. Podľa prechodného ustanovenia, ak daňovník podá dodatočné DP za rok 2010 a predchádzajúce, môže si tieto nezdaniteľné časti základu dane ešte uplatniť. Prechodné ustanovenie neobsahuje postup v prípade, ak daňovník porušil podmienky napr. v roku 2009 a podľa ZDP trojročná lehota na zvýšenie základu dane mu uplynie v roku 2012 - do troch zdaňovacích období od skončenia zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k porušeniu podmienok.
Ak by bol daňovník poruší podmienky uplatňovania týchto nezdaniteľných častí základu dane do 31. 12. 2010, je povinný postupovať podľa znenia zákona účinného do tohto dátumu a zvýšiť si svoj základ dane do troch zdaňovacích období od konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom k porušeniu došlo. Ak daňovník poruší podmienky po nadobudnutí účinnosti novely zákona o dani z príjmov, teda po 1. 1. 2011 nie je povinný si o uplatnené sumy svoj základ dane zvyšovať a minulé roky dodaňovať.
UPLATŇOVANIE PAUŠÁLNYCH VÝDAVKOV
Daňovníčka - účtuje v JÚ. V roku 2009 mala hlavnú činnosť - výroby výrobkov z dreva, uplatňovala si paušálne výdavky 40%. V roku 2010 mala hlavnú činnosť - výroba výrobkov z dreva a - kúpa tovaru za účelom predaja - maloobchod - predajňa s krmivami pre zvieratá. V roku 2011 bude mať ako hlavnú činnosť - výroba výrobkov z dreva ale ešte i ďalšie, predajňa s krmivami, vedenie účtovníctva, činnosť poisťovacích agentov a maklérov.
Môže si daňovníčka naďalej uplatňovať paušálne výdavky 40 %?
Ak si daňovník, ktorý nie je platiteľom DPH, alebo daňovník, ktorý je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní výdavky skutočne vynaložené, môže si uplatniť výdavky podľa § 6 odst.10 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov vo výške 40 % z úhrnu príjmov uvedených v ods. 1 a 2 , resp. 40 % z príjmov z prenájmu nehnuteľností patriacich do § 6 ods. 3.
Daňovník, ktorý v rámci § 6 ods. 1 a 2 dosahoval len príjmy z remeselných živností uvedených v prílohe č. 1 živnostenského zákona, si mohol uplatniť výdavky vo výške 60 % z príjmov (stolárstvo patrí do prílohy č. 1 živnostenského zákona - remeselné živnosti). Naposledy to bolo možné v daňovom priznaní za rok 2010. Po novelizácii ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2011 došlo k významnej zmene. Zjednotila sa sadzba paušálnych výdavkov podľa § 6 ods. 10 ZDP na úrovni 40 %; daňovníci s príjmami z remeselných živností uvedených v prílohe č. 1 živnostenského zákona tým strácajú možnosť znížiť svoje príjmy o výdavky vo výške 60 %. Všetci si teda môžu uplatniť paušálne výdavky len vo výške 40%.
Daňovník môže v rámci § 6 kombinovať spôsoby uplatnenia výdavkov, jeden spôsob použije pri príjmoch patriacich do § 6 ods. 1 a 2 a iný spôsob pri príjmoch z prenájmu (§ 6 ods. 3). Daňovník bude napr. o príjmoch a výdavkoch z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti účtovať a od príjmov z prenájmu si odpočíta paušálne výdavky.
Popri paušálnych výdavkoch si daňovník môže uplatniť preukázateľne zaplatené povinné poistné na verejné zdravotné poistenie a sociálne poistenie - všetky ostatné výdavky (vrátane odpisov hmotného a nehmotného majetku) sú zahrnuté v paušálnej sume výdavkov.
Na daňovníka, ktorý je celý rok platiteľom DPH, sa nevzťahuje možnosť uplatniť si výdavky percentom z príjmov, môže si uplatniť len výdavky skutočne vynaložené.
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníkoch 1000 riešení 2011)
|
|
|
ZBIERKA ZÁKONOV:
Čiastka číslo 41/2011 zo dňa 28. 4. 2011 128/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 129/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 130/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 131/2011 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje suma všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok 2010 132/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o zriadení Medzinárodnej protikorupčnej akadémie ako medzinárodnej organizácie Príloha k čiastke 41 – k oznámeniu č. 132/2011 Z. z.
Čiastka číslo 42/2011 zo dňa 29. 4. 2011 133/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 134/2011 Výnos Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o náležitostiach žiadosti o dotáciu, náležitostiach zmluvy o poskytnutí dotácie a účele dotácie a o náležitostiach výzvy vrátane postupov pri predkladaní programov a projektov oficiálnej rozvojovej pomoci 135/2011 Výnos Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o zložení komisie, rozhodovaní komisie, organizácii práce, postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí a o kritériách na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie na oficiálnu rozvojovú pomoc
Čiastka číslo 43/2011 zo dňa 29. 4. 2011 136/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 137/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 373/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších predpisov 138/2011 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 24. marca 2011 č. OPL0111-S01647-OL-2011, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
Čiastka číslo 44/2011 zo dňa 3. 5. 2011 139/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Vykonávacieho protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Chorvátskej republiky o spolupráci počas turistickej
sezóny 2011
FINANČNÝ SPRAVODAJCA:
Číslo 4/2011 zo dňa 28. 4. 2011
17. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Prešovský samosprávny kraj: Cenový výmer č. 1/2011 a č. 2/2011
|
|
|
ČAS NÁŠ KAŽDODENNÝ
Čas je jeden z najtajomnejších fenoménov. Nevieme, kedy a ako vznikol, nevieme kedy a ako skončí a nevieme ako zariadiť, aby, pokiaľ je ešte súčasťou nášho života, ho bolo dosť.
Ani tento príspevok to nedokáže zariadiť, ale môže vám pomôcť lepšie ním hospodáriť.
Akú úlohu čas hrá vo vašom živote a nakoľko s ním dokážete hospodáriť - test.
Tvrdenie
|
Áno
|
Nie
|
Mám jasne určené svoje životné ciele.
|
|
|
Viem, čo chcem dosiahnuť tento rok.
|
|
|
Viem, čo chcem urobiť tento mesiac.
|
|
|
Viem, čo budem robiť v práci i doma tento
týždeň.
|
|
|
Nefungujem ako hasič - ako prvé neriešim urgentné
problémy, ale tie, ktoré sú pre mňa dôležité z dlhodobého hľadiska.
|
|
|
Ak cestujem vlakom/lietadlom vždy si beriem niečo
užitočné na čítanie.
|
|
|
Nesnažím sa všetko urobiť sám/sama, dokážem rozumne
rozdeliť úlohy.
|
|
|
Nerobím prácu za podriadených ani vtedy, keď sa im
nedarí dodržiavať termíny.
|
|
|
Zo svojej korešpodencie najskôr vytriedim veci,
ktoré môžu vybaviť iní a až potom vybavujem to, čo zostalo.
|
|
|
Vždy sa snažím dopredu sa oboznámiť s programom
porady a ak zistím, že moja prítomnosť nie je potrebná, ospravedlním sa.
|
|
|
Doma sa snažím nemyslieť na prácu a venovať sa
svojím záľubám a rodine.
|
|
|
Poznám hodnotu môjho času a preto sa vyhýbam
nezaujímavým aktivitám.
|
|
|
Pravidelne si vyhodnocujem, čomu som
v predchádzajúcom období venoval svoj čas.
|
|
|
Neustále sledujem literatúru, venovanú efektívnemu
využívaniu času.
|
|
|
Vo väčšine prípadov si riadim môj čas.
|
|
|
Vyhodnotenie testu:
Ak ste odpovedali na všetky otázky "áno" nečítajte ďalej, skôr sa zamyslite nad pravdivosťou svojich odpovedí.
Ak ste odpovedali "áno" na menej ako desať odpovedí, môže vám tento príspevok pomôcť naučiť sa lepšie hospodáriť s vlastným časom.
NIE VŠETKY VECI SÚ ROVNAKO DÔLEŽITÉ
Napriek tomu väčšina z nás venuje väčšinu svojho času nedôležitým veciam. Ako sa tohoto neduhu zbaviť? Jednoducho - treba si vždy na začiatku pracovného dňa zobrať čistý list papiera a rozdeliť ho na 2 stĺpce.
Do ľavého stĺpca zapíšeme to, čomu sa nemôžeme vyhnúť: termíny porád, stretnutí a pod.
Do pravého stĺpca zapíšeme to, čo dnes chceme (a potrebujeme) urobiť. Potom si v pravom stĺpci nájdeme jednu aktivitu, ktorá síce nie je najurgentnejšia, ale z dlhodobej perspektívy najdôležitejšia. Ďalej to už je jednoduché - tejto aktivite venujeme všetok čas, ktorý v ten deň máme k dispozícii.
Na začiatku sa nám bude zdať, že takýmto prístupom trestuhodne zanedbávame urgentné veci. Ak si však bližšie rozanalyzujeme, zistíme, že buď ide o veci nepodstatné, ktoré nikomu nebudú chýbať, alebo o veci, ktoré my už nedokážeme zachrániť.
Pravda, čas od času nás za to vyhrešia, ale keď bude treba ukázať naozajstné výsledky, budeme mať čo ukázať.
PORADY PATRIA K NAJVÄČŠÍM ZLODEJOM ČASU
Toto tvrdenie platí hlavne dnes, kedy prepukla poradománia, následkom čoho sa všetci radia - skautmi počínajúc a seniormi na odpočinku končiac. Na prvý pohľad sa zdá, že poradám sa človek nemôže vyhnúť. Veď kto by sa odvážil povedať šéfovi, že kašle na jeho poradu. V skutočnosti jediná porada, z ktorej sa človek nemôže vyvliecť je tá, ktorú sám zvolal.
Vo všetkých ostatných prípadoch platí oné staré a osvedčené "dobrá výhovorka stojí groš".
Jediný problém je nájsť dobrú výhovorku. V žiadnom prípade neodporúčame vyhovárať sa na prácu. "Všetci máme veľa práce" znela by odpoveď. Oveľa lepší je zahraničný partner, ktorý má volať kvôli kontraktu práve v dobe porady.
Z cudzej porady sme sa úspešne vyzuli a tak sa poďme pozrieť na to, ako organizovať vlastné.
Predtým, ako zvoláme poradu je rozumné položiť si nasledovné otázky
- Poradu chcem zvolať z nutnosti, alebo zo zvyku?
- Bude prínos z porady aspoň rovnaký, aký by sa dosiahol, keby účastníci porady namiesto radenia pracovali?
- Nedá sa porada nahradiť niečím iným, napr. telekonferenciou, emailom, alebo poobedňajšou prechádzkou s dvomi tromi vybranými pracovníkmi?
- Na porade chcem o probléme informovať, nechať si odsúhlasiť riešenie, alebo hľadať riešenie?
Ak napriek sebaspytovaniu nám stále vychádza porada ako najlepšie riešenie, potom ju zvolajme, ale držme sa nasledovných pravidiel:
1. Minimálny počet účastníkov.
Jedným zo zlozvykov je zvolávať tú istú skupinu ľudí bez ohľadu na program porady. Ak teda vidíme, že vzhľadom na prejednávané body účasť Fera nie je nutná, vynechajme ho zo zoznamu a pošlime mu len zápis z porady.
Aj jeden človek zaváži - vedátori zistili, že pravdepodobnosť vyriešenia problému klesá kubicky s počtom prítomných. Je to prirodzené - človek, ktorého riešený problém nezaujíma sa snaží debatu odviesť na to, čo ho páli.
Navyše, pri veľkom počte ľudí sa porada rozpadne na viac debatných krúžkov. Teoreticky optimálna veľkosť skupiny, ktorá má vyriešiť problém je od štyroch do sedem, podľa typu problému.
S optimalizáciou počtu môže ísť ešte ďalej. Akonáhle je jeden problém vyriešený, môžeme z porady uvoľniť tých, ktorých sa ďalšie body už netýkajú a prípadne prizvať nových.
2. Dostatočne včas informovať pozvaných o programe porady.
Nestačí poslať len suchý výpočet bodov, ktoré sa budú prejednávať. Treba uviesť aj informáciu o tom, z akých hľadísk sa bude o probléme diskutovať (napr. kvalita, efektivita, postavenie na trhu, konkurencia, budúce trendy, atď.).
3. Nájdime najvhodnejšiu dobu a formu porady.
Poradu treba zvolať tak, aby sme sa nedostali do časovej kríze kvôli končiacej sa pracovnej dobe, obedu a pod. Pokiaľ ide o formu, čoraz viac sa presadzujú porady v miestnosti bez stoličiek.
Okrem pozitívneho vplyvu na dobu trvania porady má takéto riešenie výhodu aj v tom, že sa vytvára neformálnejšie prostredie.
Keď už máme prípravnú fázu za sebou, treba sa venovať vlastnej porade. Aj tu existuje rad pravidiel, ktoré je radno dodržať.
4. Začnite presne.
Tým že budete odkladať začiatok kvôli čakaniu na oneskorencov jednak potrestáte tých, čo prišli načas a jednak vytvoríte atmosféru "lážo - plážo".
5. Dodržujte program.
Aj keď v priebehu porady niekto navrhne riešiť aj niečo iné, nepristúpte na to. Ak to je niečo naozaj dôležité, mal vám to oznámiť vtedy, keď dostal program porady. Vytiahnuť to na porade je už neskoro - nikto nie je pripravený a bolo by to iba všeobecné rozprávanie.
6. Zhrňte výsledky porady.
Je pravda, že účastníci dostanú po čase zápis z porady. Vtedy ale už nemajú šancu uplatniť prípadné pripomienky. Preto je lepšie predtým, ako poradu rozpustíme zosumarizovať výsledky a opýtať sa, či niekto má k záverom zásadné pripomienky.
7. Urobte písomný záznam z porady.
Ľudia zabúdajú rýchlejšie ako sa im zdá. Preto treba mať písomný záznam, kde je ku každému bodu programu zachytené:
- na čom sa účastníci porady dohodli,
- kto je zodpovedný za ďalšie aktivity,
- dokedy čo treba vykonať.
Vedúci porady
Sú porady, ktoré môžeme označiť za neformálne, kde netreba do detailov dodržiavať protokol a sú porady formálne, kde sa protokol dodržať musí.
V každom prípade je dôležité, aby ten, kto poradu vedie poznal pravidlá, možnosti, ktoré sú k dispozícii a povinné náležitosti, ktoré musí obsahovať zápis z porady.
Pod pravidlami rozumieme napr. to, kedy treba o veci hlasovať, kedy treba uplatniť tajné hlasovanie a pod. Ďalej je dôležité, aby vedúci porady rozumne využíval čas.
Ide o to, že nemá zmysel nechať o nepodstatných veciach siahodlho diskutovať. Takéto debaty možno ukončiť frázou "myslím, že sa už povedalo všetko podstatné".
Na druhej strane je škodlivé zastaviť debatu o dôležitom probléme len preto, že pred sebou máme ešte x ďalších bodov.
Vedúci porady musí tiež vedieť rozhodnúť, kedy problém stiahnuť z rokovania, kedy vytvoriť menšiu skupinu a poveriť ju ďalším riešením problému a kedy direktívne nadiktovať riešenie.
Na to, aby sa človek v pozícii vedúceho cítil "istý v kramflekoch" treba:
- oboznámiť sa s dátami a faktami, týkajúcimi sa prejednávaných bodov
Ak je to možné, získať informácie z viacerých zdrojov - predíde sa tým zavádzaniu.
Ten, kto nevie o čo ide, sa môže spoliehať len na svoj pozorovací talent a rozhodovať sa na základe intuície. Ten, kto problému rozumie, sa nenechá ťahať za nos a veľmi rýchlo si získa rešpekt.
Vedieť ktorým bodom začať, a ktorým skončiť je pre úspech porady veľmi dôležité. Pritom neexistuje všeobecne platné pravidlo: niekedy je lepšie zbaviť sa rýchlo jednoduchých bodov, aby zostalo viac času na tie podstatné, niekedy je vhodnejšie začať tým najkomplikovanejším, kým nie sú účastníci porady ešte unavení.
- uplatňovať tvorivý prístup
Aj keď by sme si všetko dopredu nacvičili pred zrkadlom, na porade sa môžu vyskytnúť situácie, ktoré sme si nenacvičili. Preto sa treba učiť vidieť súvislosti medzi vecami a nebáť sa skúmať aj netradičné riešenia.
Toto sa ľahšie povie, ako dosiahne. Faktom však je, že ten, kto zvládne predchádzajúce body nemá dôvod na nervozitu.
Ako kombinovať porady s posielaním memoránd.
Dnes prakticky v každom podniku funguje email a tak možno pomerne ľahko posielať rôznym pracovníkom rôzne memorandá.
Treba si však uvedomiť, že dnes každý dostáva kvantá pošty, a preto je len prirodzené, že jej nevenuje až takú pozornosť ako tomu, čo sa práve prejednáva na porade.
Ten kto memorandum pripraví a pošle akosi automaticky predpokladá, že sa ním budú ľudia zaoberať a na jeho základe urobia určité činnosti. Pravda je vo väčšine prípadov taká, že jedno memorandum prekryje v schránke druhé, potom tretie, atď. Jediným východiskom z tejto situácie je posielať memorandá striedmo, buď tesne pred poradou, alebo tesne po nej.
Obsah memoranda
posielaného pred poradou, by sa mal týkať predmetu porady a mal by viesť pracovníkov k tomu, aby sa na poradu lepšie pripravili. Obsah memoranda posielaného po porade by mal pracovníkom pripomínať, čo sa na porade dohodlo a popoháňať ich do prác na riešení.
ZÁVER
Ľudová múdrosť: "Všetkého moc škodí". Platí to rovnako o poradách ako aj o memorandách.
|
|
|
SVETOVÝ DEŇ RODINY
Čo je rodina? Jej význam sa neustále mení, avšak táto sociálna skupina je vždy veľmi dôležitá pre jednotlivcov prepojených pokrvným príbuzenstvom, manželstvom i inými zväzkami v nej žijúcich.
Organizáciou spojených národov bol v roku 1993 vyhlásený 15. máj ako Svetový deň rodiny. Je potrebné si uvedomovať rodinu ako základ spoločnosti a chrániť ju, ako aj riešiť vzniknuté problémy a zamyslieť sa, či všetci a nielen zariadenia, ktoré sa zaoberajú danou problematikou, robíme, čo najviac pre ochranu rodiny a jej členov.
|
|
|
16. 5. - pondelok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 5. - piatok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2011 49 790 €
- podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2011 podpísaného zaručeným elektronickým podpisom v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 €
25. 5. - streda
DPH - podanie daňového priznania k DPH za apríl 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za apríl 2011 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2011
do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2011
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 50 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
28.4.
|
29.4.
|
2.5.
|
3.5.
|
4.5.
|
5.5.
|
6.5.
|
9.5.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,4794
|
1,486
|
1,4837
|
1,478
|
1,4882
|
1,4814
|
1,4501
|
1,4397
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
120,97
|
120,67
|
120,85
|
119,36
|
120,62
|
118,2
|
116,5
|
116,28
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
24,124
|
24,223
|
24,175
|
24,172
|
24,209
|
24,192
|
24,093
|
24,176
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4574
|
7,4576
|
7,4574
|
7,4568
|
7,4568
|
7,4572
|
7,457
|
7,457
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8888
|
0,8917
|
0,8892
|
0,89695
|
0,8999
|
0,89865
|
0,8839
|
0,87925
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
264,48
|
264,5
|
264,05
|
265,53
|
264,68
|
265,26
|
264,95
|
264,4
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7093
|
0,7093
|
0,7092
|
0,7093
|
0,7095
|
0,7093
|
0,7096
|
0,7093
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
3,9393
|
3,9356
|
3,9297
|
3,9443
|
3,9366
|
3,9475
|
3,9515
|
3,9383
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,081
|
4,078
|
4,0935
|
4,108
|
4,11
|
4,1105
|
4,1188
|
4,0998
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,928
|
8,914
|
8,9267
|
8,9581
|
9,0105
|
9,0682
|
9,0215
|
8,9791
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2954
|
1,2867
|
1,2856
|
1,278
|
1,2826
|
1,273
|
1,2668
|
1,2617
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,809
|
7,782
|
7,78
|
7,7995
|
7,871
|
7,93
|
7,945
|
7,8665
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,3608
|
7,3615
|
7,367
|
7,3804
|
7,3815
|
7,3805
|
7,3801
|
7,3783
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,735
|
40,6463
|
40,62
|
40,47
|
40,53
|
40,42
|
40,3147
|
39,96
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,2487
|
2,258
|
2,2569
|
2,2642
|
2,2877
|
2,2888
|
2,24
|
2,2202
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,3586
|
1,356
|
1,3553
|
1,3604
|
1,3727
|
1,3883
|
1,3581
|
1,3389
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,3298
|
2,3464
|
2,3349
|
2,3533
|
2,3579
|
2,3909
|
2,3457
|
2,3167
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,4065
|
1,4102
|
1,4088
|
1,4096
|
1,4175
|
1,4303
|
1,3978
|
1,3884
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
9,6161
|
9,6456
|
9,6218
|
9,6024
|
9,6636
|
9,6198
|
9,4158
|
9,3496
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
11,496
|
11,5427
|
11,5224
|
11,4814
|
11,5623
|
11,5146
|
11,2686
|
11,1901
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12698,33
|
12728,25
|
12674,04
|
12640,85
|
12727,06
|
12732,19
|
12439,65
|
12323,02
|
India |
indická rupia
|
INR
|
65,73
|
65,703
|
65,787
|
65,797
|
66,18
|
66,307
|
64,957
|
64,383
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1588,99
|
1588,61
|
1581,73
|
1583,78
|
1596,48
|
1603,43
|
1571,23
|
1557,53
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
17,0797
|
17,1186
|
17,09
|
17,109
|
17,2174
|
17,3177
|
16,9505
|
16,7077
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,399
|
4,4015
|
4,3962
|
4,3978
|
4,4304
|
4,4442
|
4,3539
|
4,3047
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,8495
|
1,8414
|
1,8366
|
1,8468
|
1,878
|
1,8837
|
1,8424
|
1,8179
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
63,596
|
63,475
|
63,25
|
63,415
|
63,864
|
63,809
|
62,517
|
61,892
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,8191
|
1,8205
|
1,815
|
1,8156
|
1,8265
|
1,8273
|
1,7929
|
1,7752
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
44,293
|
44,387
|
44,303
|
44,34
|
44,601
|
44,664
|
43,88
|
43,479
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
9,8032
|
9,7994
|
9,7782
|
9,8038
|
9,8817
|
9,9566
|
9,8008
|
9,6798
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0499
|
5,0359
|
5,0068
|
5,0102
|
5,0515
|
5,0445
|
5,0182
|
4,9598
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 10/2011
- Zákon o sociálnom poistení s komentárom
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 5/2011
- Zdaňovanie príjmov z prenájmu nehnuteľnosti u FO po 1. 1. 2011
- Dohody o prácach mimo pracovný pomer
- Sociálny fond - tvorba, účtovanie v JÚ, PÚ, daňový pohľad
- Likvidácia PO, povinnosti likvidátora, účtovanie
- Účtovanie v zákazkovej výrobe pre rok 2011, účtovanie PPP projektov v roku 2011
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 5/2011
- Daň z nehnuteľnosti
- Opravy chýb minulých účtovných období
- Vyradenie hmotného majetku v JÚ
- Nákup a predaj ojazdených automobilov
- Vreckové pri zahraničnej ceste
- Materská a rodičovská dovolenka
- Cezhraničné licenčné poplatky
- Odmeňovanie zamestnancov
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 5/2011
- Novela zákonníka práce
- Stravovanie zamestnancov
- Doplnkové dôchodkové sporenie
- lehoty, doby, spory v pracovnoprávnych vzťahoch
- Postihy za porušenie pracovnej disciplíny
- Zamestnávanie - prevod práv a povinností
- Vyhlásenie na zdanenie príjmu
- Celková cena práce
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 5/2011
- Sčítanie obyvateľov, domov, bytov v roku 2011
- Financovanie sčítania
- Nezdaniteľné časti v roku 2011
- Plytvanie s verejnými prostriedkami
- Sadzba dane motorových vozidiel
- Prevádzkový poriadok školskej jedálne
1 000 riešení - mesačník, č. 5/2011
- Automobil v podnikaní
- DPH ZDP
- účtovníctvo
- Zákonník práce v praxi
- Verejná správa
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 11-12/2011 (V/2011)
- Občiansky zákonník - komentár
Dane, účtovníctvo - vzory a príklady (DÚVaP) č. 6 (V/2011)
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb pokút a penále (DUO) č. 6/2011 (V/2011)
- Sankcie za zistené porušenie používania ERP v roku 2011
- Preddavky na daň z príjmov fyzickej osoby
- Nepeňažný vklad do obchodnej spoločnosti
- Povinná a nadštandardná zdravotná starostlivosť o zamestnancov
- Zdaňovanie príjmov nerezidentov z finančného prenájmu hnuteľného majetku
Práce a mzdy - bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 6/2011 (V/2011)
- Zodpovednosť zamestnanca za škodu
- Čerpanie a plánovanie dovoleniek
- Príkazná zmluva
- Prerušenie a obnovenie živnosti
- Práceneschopnosť zamestnanca
Verejná správa (VS) č. 6/2011 (V/2011)
- Zmeny katastra nehnuteľností
- Archívy a registratúra od 1. 3. 2011
- Prenájom majetku obcí a miest
1000 riešení č. 6/2011 (V/2011)
- Čerpanie dovolenky
- DPH ZDP
- Účtovníctvo
- Pracovné právo
|
|
|
AUTOMOBIL V PODNIKANÍ
V dnešnej dobe neexistuje podnikateľ, či živnostník, ktorý by pre výkon svojej činnosti nepotreboval automobil. S využívaním automobilu v podnikaní súvisí množstvo problémov, ktoré treba riešiť. Pri ich riešení Vám iste pomôžu naše publikácie, kde sa s problematikou bližšie oboznámite.
- Automobil v podnikaní – otázky z praxe a ich riešenia
mesačník 1000 riešení č. 5/2011 (A5, cca 80 str.)
- Používanie motorového vozidla zamestnancom - príspevok
mesačník PaM č. 4/2011 (A4, cca 80 str.)
- Nákup a predaj ojazdených automobilov a DPH - príspevok
mesačník DUO č. 5/2011 (A4, 88 str.)
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKANÍ so zľavou 30 % obsahuje: 1000 riešení 5/2011 + PaM 4/2011 – zadarmo + DUO 5/2011
cena: 10,80 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVOM
Od 1. 1. 2011 nadobudla účinnosť novela zákona o sociálnom poistení. Novela zákona rozširuje okruh zamestnancov, ktorí sú povinní platiť poistné na sociálne poistenie. Zmeny sa týkajú aj SZČO a ďalších osôb. V rámci novely zákona o sociálnom poistení prichádzame s aktuálnymi príspevkami v balíčku Sociálne poistenie po novom.
- Zákon o sociálnom poistení – s komentárom
mesačník Poradca 10/2011 (A5, 280 str.)
- Sociálne poistenie
zborník Zákony III/2011 (A5, 624 str.)
- Sociálne a zdravotné poistenie – zmeny
mesačník PaM 2/2011 (A4, 80 str.)
BALÍČEK SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVOM so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 10/2011 + Zákony III/2011 + PaM 2/2011
cena: 11,30 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
ZÁKONY 2011
Vážení ekonómovia, účtovníci, manažéri, vedúci pracovníci...
prichádzame s možnosťou získať zborníky Zákonov 2011 s 50 % zľavou oproti pôvodnej cene. Balíček Zákony 2011 obsahuje úplné znenia zákonov - daňové, účtovné, obchodné, občianske, sociálne, zdravotné, stavebné, zákony o štátnej a verejnej správe, zákony o životnom prostredí platné v roku 2011. Znenia týchto zákonov iste využijete pri svojej každodennej práci, preto neváhajte, lebo ponuka platí len do vypredania zásob.
- Zákony I - daňové, účtovné...
(A5, 872 str.) daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty, spotrebné dane, cestovné náhrady, zákon o účtovníctve
- Zákony II - obchodné, občianske...
(A5, 912 str.) obchodný zákonník, občiansky zákonník, občiansky súdny poriadok, konkurz a reštrukturalizácia, exekučný poriadok, živnostenský zákon, trestný zákon
- Zákony III - sociálne, zdravotné...
(A5, 624 str.) zákonník práce, zákon o minimálnej mzde, zákon o sociálnej pomoci, sociálne poistenie, zdravotné poistenie, sociálne zákony, zákon o inšpekcii práce
- Zákony IV - stavebné, pozemkové...
(A5, 528 str. ) stavebný zákon, katastrálny zákon, stavebné výrobky, nájom bytov, vlastníctvo bytov, vlastníctvo pôdy, autorizovaní architekti
- Zákony V - štátna správa, verejná správa...
(A5, 624 str.) rozpočtové pravidlá, verejný záujem, zákon o štátnej službe, školský zákon, financovanie škôl, zákon o obecnom zriadení, samosprávne kraje
- Zákony VI - životné prostredie, odpady...
(A5, 536 str.) životné prostredie, zákon o ovzduší, vodný zákon, zákon o lesoch, zákon o odpadoch
BALÍČEK ZÁKONY 2011 so zľavou 50 % obsahuje: Zákony I + Zákony II + Zákony III + Zákony IV + Zákony V + Zákony VI
cena: 18 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
|
|
objednavky@exicon.sk
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.. |
|
|
Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |