P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 10/2007 5.6.2007
|
Vážení čitatelia! V Téme novín sa venujeme užitočným informáciám určeným zamestnancom aj zamestnávateľom v príspevku Zdaňovanie miezd zamestnancov. Rubrika Začíname podnikať v príspevku Prísľub zamestnania - predmet polemík prináša potrebné informácie o predzmluvných vzťahoch, výberových konaniach, zmluve o budúce pracovnej zmluve a o zamestnávaní cudzincov. Riadiaca práca manažérov a využívanie času, to je téma ktorou sa zaoberáme v rubrike Praktická komunikácia. Budeme radi ak aj v týchto teplých dňoch si nájdete čas na prečítanie emailových novín, ktoré Vám iste poradia pri riešení pracovných problémov. Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||||
Zdaňovanie miezd je predmetom zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len "ZDP"). Mzdou sa rozumejú všetky plnenia ako peňažné, tak aj nepeňažné, ktoré zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi za vykonanú prácu. Za mzdu sa považujú aj plnenia poskytované zamestnávateľom zamestnancovi ako ocenenie pri príležitosti jeho pracovného alebo životného jubilea, ak sa neposkytujú zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu. ZA MZDU SA NEPOVAŽUJE NÁHRADA MZDY odstupné, odchodné, cestovné náhrady, príspevky zo sociálneho fondu, výnosy z akcií alebo obligácií, náhrada za pracovnú pohotovosť, plnenia poskytované zamestnávateľom zamestnancovi zo zisku po zdanení. Príjmy zo závislej činnosti, ktoré dosahujú zamestnanci v pracovnoprávnych vzťahoch, sú charakteristické tým, že takéto príjmy sa obvykle zdaňujú
daň vyberanú zrážkou, odvod dane v správnej výške a v termínoch ustanovených zákonom má zamestnávateľ, ktorý plní funkciu platiteľa dane (ďalej "platiteľ dane"). Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, je v súlade s § 35 ZDP povinný vybrať preddavok na daň zo zdaniteľnej mzdy s výnimkou prípadov, ktoré sú uvedené v § 35 ods. 8 ZDP, ak je preukázané, že daňovník s neobmedzenou daňovou povinnosťou, ktorý sa na území Slovenskej republiky obvykle zdržiava, platí preddavky na daň v zmysle ustanovenia § 34 ZDP alebo ide o príjmy zamestnanca, ktoré sú zdaňované v zahraničí. V zmysle § 5 ods. 8 ZDP základom dane (čiastkovým základom dane) sú zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti znížené o poistné príspevky platené zamestnancom alebo príspevky na zahraničné poistenie zamestnanca, pričom sa na tohto zamestnanca vzťahuje povinné poistenie v zahraničí rovnakého druhu. S účinnosťou od 1. 1. 2007 sa za príjmy zo závislej činnosti považujú aj príjmy likvidátorov, prokuristov a nútených správcov, ktorí nemusia pri výkone svojich aktivít pre družstvo alebo pre spoločnosť dodržiavať príkazy inej osoby. Pre spôsob zdaňovania je dôležité, či zamestnanec
Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti - zamestnanci majú u zamestnávateľa podpísané vyhlásenie. Zdaniteľnou mzdou zamestnanca u jeho zamestnávateľa je úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti zúčtovaných a vyplatených zamestnancovi za kalendárny mesiac alebo zdaňovacie obdobie, znížený o:
Mesačné zdaniteľné príjmy zamestnanca "mínus" poistné a príspevky = čiastkový základ dane "mínus" mesačná odpočítateľná položka (95 616 Sk / 12 mesiacov) 7 968 Sk = zdaniteľná mzda "krát" sadzba dane = preddavok na daň "mínus" daňový bonus na dieťa (deti) = Mesačný preddavok na daň znížený o daňový bonus. Preddavok na daň zo zdaniteľnej mzdy zúčtovanej a vyplatenej za kalendárny mesiac alebo zdaňovacie obdobie sa zníži o sumu zodpovedajúcu 1/12 sumy daňového bonusu, ak vznikol u zamestnanca nárok na jeho uplatnenie podľa § 33 ZDP. Úhrn zdaniteľných príjmov vyplatených zamestnávateľom v kalendárnom mesiaci musí byť minimálne vo výške 1 minimálnej mzdy, čo predstavuje v súčasnom období 3 800 Sk, aby bol bonus na dieťa zamestnancovi v danom mesiaci uplatnený. Od 1. 10. 2007 bude zmenená výška minimálnej mzdy a v nadväznosti na túto skutočnosť, bude potrebné uvedené premietnuť do praxe. Zamestnancovi, u ktorého zdaniteľná mzda spočíva len v nepeňažnom plnení alebo nepeňažné plnenie tvorí väčšiu časť zdaniteľnej mzdy, keď nemožno zrážku vykonať, preddavok na daň je zamestnávateľ povinný zraziť dodatočne pri najbližšom peňažnom plnení alebo sa daň vyrovná až pri ročnom zúčtovaní podľa § 38 ZDP alebo pri podaní daňového priznania - § 32 tohto zákona, alebo ak zamestnancovi nevznikne povinnosť podať daňové priznanie, daň sa v termíne na podanie daňového priznania považuje za vyrovnanú. Zamestnancovi, u ktorého príjem zo závislej činnosti a náhrada tohto príjmu za dovolenku je zložený z korunovej časti a z časti v cudzej mene, musí zamestnávateľ preddavok na daň zraziť zo zdaniteľnej mzdy vypočítanej zo súčtu korunovej časti a časti v cudzej mene prepočítanej na slovenskú menu. Zamestnancovi, u ktorého zamestnávateľ poskytuje k príjmu zo závislej činnosti zahraničný príspevok podľa osobitného predpisu, preddavok na daň sa zrazí zo zdaniteľnej mzdy vypočítanej zo súčtu korunovej časti a zahraničného príspevku prepočítaného na slovenskú menu. Zdaniteľnou mzdou u zamestnancov, ktorí nemajú u zamestnávateľa podpísané vyhlásenie v súlade s § 36 ods. 6 zákona o dani z príjmov je úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti, ktoré im zamestnávateľ vyplatil, znížený len o sumy zrazené na poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť zamestnanec. Zamestnávateľ v danom prípade ne môžeodpočítať 1 nezdaniteľnej sumy na daňovníka a taktiež nemôže odpočítať daňový bonus. Postup výpočtu mesačného preddavku na daň Mesačné zdaniteľné príjmy zamestnanca vyššie ako 5 000 Sk "mínus" poistné a príspevky = základ dane "mínus" zdaniteľná mzda "krát" 19 % - ná sadzba dane = Mesačný preddavok na daň. Preddavok na daň je zamestnávateľ povinný zraziť pri výplate alebo pri poukázaní, alebo pri pripísaní zdaniteľnej mzdy zamestnancovi k dobru bez ohľadu na to, za ktoré obdobie túto zdaniteľnú mzdu vypláca. Ak zamestnávateľ vykonáva vyúčtovanie príjmov zo závislej činnosti mesačne, musí zraziť preddavok na daň pri vyúčtovaní zdaniteľnej mzdy za Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane a ktorý vypláca zdaniteľnú mzdu naraz za viac kalendárnych mesiacov príslušného zdaňovacieho obdobia, vypočíta preddavok na daň a prizná a vyplatí daňový bonus tak, ako by bola zdaniteľná mzda vyplatená v jednotlivých mesiacoch, ak je tento spôsob zdanenia pre zamestnanca výhodnejší. Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti "zrážkovou daňou" je vhodné uplatniť v prípade príležitostných príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnávateľ poskytne tým zamestnancom, ktorí majú popri zamestnaní príjem od iného zamestnávateľa, starobným (invalidným...) dôchodcom, respondentom pri výskume uskutočňovanom rôznymi agentúrami, usporiadateľom kultúrnych podujatí, členom neziskových organizácií, komparzistom pri výrobe reklám a filmov, trénerom a pod. Uvedený spôsob zdaňovania je možné uplatniť aj u študentov. Ak sa študent rozhodne, potom môže podať daňové priznanie aj z týchto príjmov a uplatniť si nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka, a ak mu vyjde preplatok dane, požiada správcu dane o vrátenie už zaplatenej dane. Táto už zaplatená daň bude daňovníkovi vrátená. V nadväznosti na ustanovenie § 43 ods. 3 písm. j) ZDP daň sa vyberá zrážkou z príjmov zo závislej činnosti v prípade, ak takéto príjmy plynú zamestnancovi od zamestnávateľa pri splnení dvoch dôležitých podmienok:
Odvod zrazenej dane, lehoty Zrazenú daň je platiteľ dane povinný odviesť správcovi dane najneskôr do 15. dňa kalendárneho mesiaca za predchádzajúci kalendárny mesiac v súlade s § 43 ods. 11 ZDP. Od 1. 1. 2007 platí, že platiteľ dane, ktorý vykonal zrážku z príjmov zo závislej činnosti podľa § 43 ods. 3 písm. j), je povinný hlásenie o vykonaní zrážky a odvedení zrazenej dane oznámiť správcovi dane na tlačive prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny štvrťrok ("Prehľad") v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho štvrťroka. Pri zdanení príjmov zo závislej činnosti zrážkovou daňou platí, že daň bude vyrovnaná v prípade, ak sa daňovník nerozhodne, že si takto daňovník nerozhodne, že si takto zdanené príjmy uvedie do daňového priznania. Zrazená daň bude považovaná za vyrovnanú. Ak sa však daňovník rozhodne, že príjmy zdanené zrážkovou daňou si uvedie po skončení roka do daňového priznania, zrazená daň sa bude považovať za preddavok na daň a započíta sa na celkovú daňovú povinnosť zo všetkých jeho zdaniteľných príjmov. Uvedený postup bude mať u daňovníka zmysel len v tom prípade, ak daňovník bude mať za zdaňovacie obdobie ostatné zdaniteľné príjmy nižšie ako úhrn nezdaniteľných častí základu dane, príp. ak si bude dodatočne na konci roka uplatňovať daňový bonus. Pri zrazených preddavkoch z príjmov zo závislej činnosti platí, že príjmy zdanené týmto spôsobom nie sú daňovo vyrovnané z celoročného hľadiska, aj keď by bol nulový preddavok na daň. Sumárne je potrebné príjmy započítať do daňového priznania alebo do ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, a to povinne v prípade, ak sú všetky zdaniteľné príjmy daňovníka vyššie ako polovica ročnej nezdaniteľnej sumy základu dane na daňovníka. V roku 2007 táto suma predstavuje 47 808 Sk. (Jana Kubicová - DUO 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NÁROK NA NEZDANITEĽNÚ ČASŤ ZÁKLADU DANE, AK JE ZAMESTNANKYŇA POBERATEĽKOU STAROBNÉHO DÔCHODKU Zamestnankyňa je vo firme zamestnaná od roku 1995 a od 1. 3. 2007 je poberateľkou starobného dôchodku, jej pracovná zmluva sa nezmenila a vykonáva naďalej svoju pracovnú činnosť, ako v období, kedy dôchodok nepoberala. Vo vyhlásení si na začiatku roka 2007 uplatnila nárok na nezdaniteľnú časť základu dane a na priznanie daňového bonusu na 1 vyživované dieťa študujúcu 23-ročnú dcéru. Výpočet preddavkov na daň bude za mesiac marec nasledovný:
NÁROK NA NEZDANITEĽNÚ ČASŤ ZÁKLADU DANE, AK JE ZAMESTNANKYŇA POBERATEĽKOU INVALIDNÉHO DÔCHODKU Zamestnankyňa, ktorá je poberateľkou invalidného dôchodku, si u svojho zamestnávateľa uplatnila na začiatku roka 2007 vo vyhlásení nárok na nezdaniteľnú časť základu dane a na priznanie daňového bonusu na 2 vyživované deti. Podmienky na priznanie daňového bonusu splnila. V mesiaci február bola 15 dní práceneschopná a jej zdaniteľný príjem za mesiac február bol 3 540 Sk. Zamestnankyňa má nárok na priznanie daňového bonusu na 2 vyživované deti za mesiac február 2007, aj keď jej zdaniteľný príjem bol nižší ako 3 800 Sk, a to z dôvodu, že je poberateľkou invalidného dôchodku a jej minimálna mzda v zmysle zákona predstavuje výšku do 50 % zo sumy platnej minimálnej mzdy, t. j. 1 900 Sk. Zamestnankyňa podmienku polovice minimálnej mzdy stanovenej pre poberateľov invalidného dôchodku splnila, má nárok na vyplatenie daňového bonusu na dve deti. PRACOVNÁ ZMLUVA NA SKRÁTENÝ PRACOVNÝ ČAS - NEUPLATNENIE DAŇOVÉHO BONUSU NA DETI Zamestnávateľ zamestnáva dvoch zamestnancov na pracovnú zmluvu na skrátený pracovný čas. Títo zamestnanci majú hlavné pracovné pomery v iných firmách a tam majú podpísané vyhlásenia k dani. Neuplatňujú si daňový bonus na deti. Ich príjmy mesačne na kratší pracovný čas nepresiahnu hranicu 5 000 Sk. Od 1. 1. 2006 sa doplnilo do ustanovenia § 43 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov písmenko j), podľa ktorého sa vyberá daň zrážkou (vo výške 19 %) z príjmov zo závislej činnosti v prípade, ak plynú zamestnancovi od zamestnávateľa pri splnení dvoch podmienok súčasne, a to, že úhrnná výška týchto zdaniteľných príjmov nepresiahne za kalendárny mesiac sumu 5 000 Sk a zamestnanec nemá u tohto zamestnávateľa podpísané vyhlásenie na zdanenie príjmov zo závislej činnosti a neuplatňuje si daňový bonus. Tento systém zdaňovania sa nevzťahuje len na dohody o vykonaní práce, príp. dohody o brigádnickej práci študentov, ale vzťahuje sa aj na ďalšie druhy príjmov zo závislej činnosti, okrem obslužného. Teda aj na príjmy zamestnanca na skrátený pracovný čas, ak boli splnené vyššie uvedené dve podmienky, je potrebné zdaniť zrážkovou daňou. Platiteľ dane, ktorý vykonal zrážku z príjmov zo závislej činnosti práve podľa § 43 ods. 3 písm. j) je povinný oznámiť správcovi dane vykonanie zrážky a odvod zrazenej dane na tlačive prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny štvrťrok (nové tlačivo Prehľadu pre rok 2007) v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho štvrťroka. Hlásenie o vyúčtovaní dane predkladá zamestnávateľ každý rok do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia. (Jana Kubicová - DUO 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Peniaze sa majú získavať čestným spôsobom. Ak to nejde, tak za každú cenu. * Čo sa za peniaze nedá kúpiť, dá sa kúpiť za veĺké peniaze. * Aj počítanie do tisíc začína od nuly. * Peniaze prinášajú nešťastie predovšetkým tým čo ich nemajú. (Murphyho zákony novela 01)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PRÍSĽUB ZAMESTNANIA - PREDMET POLEMÍK Pri uzatváraní pracovného pomeru dochádza medzi zamestnávateľom a zamestnancom k určitým rozhovorom, rokovaniam a konzultáciám už pred jeho prípadným uzatvorením. Takmer každý zamestnanec si skôr či neskôr spätne uvedomí, aký majú z hľadiska kvality ale aj obsahu následne založeného pracovného pomeru informácie, vzťahy a sľuby, ktoré predchádzajú jeho faktickému uzatvoreniu význam. ZALOŽENIE VERZUS VZNIK PRACOVNÉHO POMERU Podľa § 42 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z.n.p. (ďalej iba "Zákonník práce") sa pracovný pomer zakladá písomnou pracovnou zmluvou medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Jedno písomné vyhotovenie pracovnej zmluvy je zamestnávateľ povinný vydať zamestnancovi, pričom splnenia tejto povinnosti sa môže zamestnanec domáhať žalobou na súde. Nedodržanie písomnej formy však Zákonník práce nesankcionuje jej neplatnosťou. Treba si totiž uvedomiť, že právny úkon, ktorý sa nevykonal takou formou, akú predpisuje Zákonník práce, je neplatný len v tom prípade, že to výslovne ustanovuje Zákonník práce alebo iný osobitný predpis. To zn., že aj ústne dohodnutá pracovná zmluva zakladá platný pracovný pomer. Keďže došlo k nedodržaniu písomnej formy pracovnej zmluvy, zamestnávateľ sa tak vystavuje možnosti pokutovania za porušenie ustanovenia § 42 ods. 1 Zákonníka práce v zmysle § 2 zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce. Dôležité je tiež zdôrazniť, že existuje rozdiel v ponímaní pojmov "založenie pracovného pomeru" a "vznik pracovného pomeru". Pracovný pomer vzniká odo dňa, ktorý bol dohodnutý v pracovnej zmluve ako deň nástupu do práce. K založeniu pracovného pomeru však dochádza už podpísaním pracovnej zmluvy. V súvislosti s uvedeným možno podotknúť, že zamestnávatelia v súčasnosti už pomerne často využívajú možnosť uzatvorenia pracovnej zmluvy s určitým časovým predstihom, a to pred dňom, keď pracovný pomer vznikne, aby sa tak vyhli oneskorenému uzatvoreniu pracovnej zmluvy a teda aj neplatnému dohodnutiu skúšobnej doby. PRÍSĽUB ZAMESTNANIA V KONTEXTE PREDZMLUVNÝCH VZŤAHOV Zákonník práce v súvislosti s povinnosťami, ktoré vznikajú zamestnávateľovi i zamestnancovi ešte pred uzatvorením pracovnej zmluvy upravuje právny inštitút tzv. "predzmluvných vzťahov", ktoré sú predmetom ustanovenia § 41 tohto základného pracovnoprávneho predpisu. Napriek skutočnosti, že ide o právne vzťahy predchádzajúce založeniu pracovného pomeru, Zákonník práce ich považuje za pracovnoprávne vzťahy. Predzmluvné vzťahy podľa ustanovenia § 41 Zákonníka práce v nadväznosti na § 1 ods. 3 treba preto považovať za výnimku zo zásady, že pracovnoprávne vzťahy vznikajú najskôr od uzatvorenia pracovnej zmluvy. Zákonodarca ukladá určité povinnosti aj subjektom pred uzatvorením pracovnej zmluvy, t.j. pred založením pracovného pomeru. PODSTATU PREDZMLUVNÝCH VZŤAHOV TVORIA informačné povinnosti zamestnávateľa voči fyzickej osobe - budúcemu zamestnancovi, ako aj informačné povinnosti fyzickej osoby - budúceho zamestnanca. Pracovnoprávna úprava Zákonníka práce regulujúca predzmluvné vzťahy platí aj pre zamestnancov verejnej služby s určitými osobitosťami, ktoré sa napríklad viažu na právne vzťahy vznikajúce v súvislosti s výberovým konaním. Potenciálnemu zamestnávateľovi sa neukladá podľa ustanovenia § 41 Zákonníka práce povinnosť uzatvoriť s fyzickou osobou uchádzajúcou sa o vznik pracovného pomeru žiadnu dohodu o prísľube zamestnania, resp. zmluvu o budúcej pracovnej zmluve alebo z praxe známy tzv. akceptačný list. VÝBEROVÉ KONANIE V mnohých prípadoch si zamestnávatelia kandidátov na určité pracovné miesto najmä pri vzniku pracovného pomeru vyberajú aj uskutočnením výberového konania. V súvislosti so vznikom pracovného pomeru je vhodné z tohto hľadiska poznamenať, že samotné výsledky výberového konania na rozdiel od pracovnej zmluvy v žiadnom prípade nezakladajú pracovný pomer. KRITÉRIA VÝBERU pre tohto zamestnanca nemajú všeobecnú platnosť, a každé je potrebné skúmať individuálne a v závislosti od konkrétnych podmienok toho - ktorého zamestnávateľa a samozrejme, aj od pracovného miesta. Vychádzajúc z poznania praxe sú to predovšetkým:
Podľa súčasnej pracovnoprávnej úpravy výberovým konaním úspešnému kandidátovi nevzniká právny nárok na konkrétne pracovné miesto a ani sa ním nezakladá pracovný pomer. VÝNIMKOU Z UVEDENÉHO SÚ VŠAK MIESTA VEDÚCICH ZAMESTNANCOV, ktorí vykonávajú funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa uvedeného v § 1 ods. 2 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme a miesta ďalších vedúcich zamestnancov, u ktorých to ustanovuje pracovný poriadok, ktoré sa v zmysle § 5 ods. 1 spomínaného zákona obsadzujú na základe výsledku výberového konania, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Rovnako je potrebné posudzovať aj obsadzovanie voľných štátnozamestnaneckých miest na voľné štátnozamestnanecké miesta, ktoré sa v zmysle zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe v z.n.p. obsadzujú na základe výsledku výberového konania. PRÍSĽUB ZAMESTNANIA nie je v súčasnosti predmetom legislatívnej úpravy Zákonníka práce. To však nič nemení na fakte, že v aplikačnej praxi sa spomínaný dokument využíva. Z dôvodu, že takýto prísľub zamestnávateľ vystaví ešte pred faktickým vznikom pracovného pomeru, je možné tento akt zaradiť do množiny tzv. predzmluvných vzťahov, no zároveň je treba zdôrazniť, že Zákonník práce v rámci § 41 takúto povinnosť v žiadnom prípade neukladá. Prísľub zamestnania teda možno z právnej stránky považovať v súvislosti s bežným procesom zamestnávania fyzických osôb za zvyklosť. Z praktického hľadiska sa takýto postup aplikuje predovšetkým v prípadoch, ak potenciálny zamestnanec končí štúdium resp. zamýšľa zmeniť dovtedajší pracovný pomer kvôli novému pracovnému miestu a chce byť do istej miery poistený, že s novým zamestnávateľom skutočne dôjde k uzatvoreniu pracovného pomeru. Prísľub zamestnania nie je právne záväzný dokument. Predstavuje len morálny záväzok zamestnávateľa prijať do pracovného pomeru zamestnanca, ktorému prísľub zamestnania vystavil. Zamestnanec na prijatie do pracovného pomeru tak nemá ani po vystavení tohto prísľubu právny nárok. ZMLUVA O BUDÚCEJ PRACOVNEJ ZMLUVE uzatvorená medzi oboma stranami uvažovaného pracovného pomeru má vyššiu istotu ako jednostranný prísľub zamestnania od potenciálneho zamestnávateľa. Aj keď Zákonník práce ani tento pojem "nepozná", za predpokladu obsiahnutia v nej podstatných náležitostí pracovnej zmluvy podľa § 43 Zákonníka práce, ju možno považovať za pracovnú zmluvu s tým, že čas vzniku pracovného pomeru bol účastníkmi "posunutý" na neskorší dátum. Pri tomto tvrdení možno vychádzať zo skutočnosti, že Zákonník práce a ani iné pracovnoprávne predpisy neustanovujú, v akom časovom predstihu je možné založiť pracovný pomer. Uvedené rozhodnutie je tak závislé len od vôle zmluvných strán. POJEM "PRÍSĽUB ZAMESTNANIA" SA VYSKYTUJE V ZÁKONE č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z. n.p. (ďalej iba "zákon o službách zamestnanosti"). Vyskytuje sa jednak v súvislosti s problematikou zamestnávania cudzincov a jednak v súvislosti s aktívnymi opatreniami na trhu práce - konkrétne prostredníctvom vzdelávania a prípravy pre trh práce. ZAMESTNÁVANIE CUDZINCOV A PRÍSĽUB ZAMESTNANIA Podľa § 21 ods.6 zákona o službách zamestnanosti je súčasťou žiadosti o udelenie povolenia na zamestnanie prísľub zamestnávateľa na prijatie cudzinca do zamestnania. V zmysle § 3 písm. i) zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. ustanovilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR "Postup a podmienky udeľovania povolenia na zamestnanie cudzincovi". Vychádzajúc zo spomínaného usmernenia okrem iného platí, že:
Podľa § 44 ods.1 zákona o službách zamestnanosti vzdelávanie a príprava pre trh práce ako jeden z nástrojov aktívnych opatrení na trhu práce predstavuje na tieto účely teoretickú alebo praktickú prípravu. Táto umožňuje získať nové vedomosti a odborné zručnosti okrem iného aj na účely vzdelávania a prípravy na konkrétne pracovné miesto na základe prísľubu zamestnávateľa na prijatie do zamestnania (Ing. Ján Mintál - PaM 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 104 UVEREJNENÁ 19.5.2007 233 Vyhláška Národného bezpečnostného úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. 542/2002 Z. z. o spôsobe a postupe používania elektronického podpisu v obchodnom a administratívnom styku 234 Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky o podrobnostiach o stravovaní predvedenej osoby alebo zaistenej osoby ČIASTKA 105 UVEREJNENÁ 23.5.2007 235 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmluvy medzi Belgickým kráľovstvom, Českou republikou, Dánskym kráľovstvom, Spolkovou republikou Nemecko, Estónskou republikou, Helénskou republikou, Španielskym kráľovstvom, Francúzskou republikou, Írskom, Talianskou republikou, Cyperskou republikou, Lotyšskou republikou, Litovskou republikou, Luxemburským veľkovojvodstvom, Maďarskou republikou, Maltskou republikou, Holandským kráľovstvom, Rakúskou republikou, Poľskou republikou, Portugalskou republikou, Slovinskou republikou, Slovenskou republikou, Fínskou republikou, Švédskym kráľovstvom a Spojeným kráľovstvom Veľkej Británie a Severného Írska (členské štáty Európskej únie) a Bulharskou republikou a Rumunskom o pristúpení Bulharskej republiky a Rumunska k Európskej únii ČIASTKA 106 UVEREJNENÁ 24.5.2007 236 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2004 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste a o zmene a doplnení niektorých zákonov 237 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov 238 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme ČIASTKA 107 UVEREJNENÁ 25.5.2007 239 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach výberu žiadostí o zaradenie do agroenvironmentálneho opatrenia ČIASTKA 108 UVEREJNENÁ 25.5.2007 240 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí 53 KB Diskusia [Informácie o predpise zo systému ASPI (len pre platiacich používateľov)] 241 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o školení a skúške bezpečnostného poradcu, o činnosti skúšobných komisií a vzore osvedčenia o odbornej spôsobilosti bezpečnostného poradcu 72 KB Diskusia [Informácie o predpise zo systému ASPI (len pre platiacich používateľov)] 242 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 251/2005 Z. z. ČIASTKA 109 UVEREJNENÁ 30.5.2007 243 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa o Albánsku republiku a Bulharskú republiku, o doplnení výhrad k článku 55 a vyhlásení Albánskej republiky a Bulharskej republiky k článku 34 a o určení ústredného orgánu podľa článku 29 v týchto štátoch, v Maďarskej republike a v Litovskej republike ČIASTKA 110 UVEREJNENÁ 1.6.2007 244 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 531/2005 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh v znení neskorších predpisov 143 KB Diskusia [Informácie o predpise zo systému ASPI (len pre platiacich používateľov)] 245 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach výberu žiadostí o zaradenie do opatrenia životné podmienky zvierat 40 KB Diskusia [Informácie o predpise zo systému ASPI (len pre platiacich používateľov)] 246 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o uľahčení prístupu k justičným orgánom v cudzine o aktuálny ústredný orgán Srbskej republiky, Švajčiarskej konfederácie a Španielskeho kráľovstva podľa článkov 3, 4 a 16 dohovoru (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jún 2007 8. 6. - piatok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RIADIACA PRÁCA MANAŽÉROV A VYUŽÍVANIE ČASU Úspechy v riadiacej práci manažérov dnešných čias sú determinované mnohými požiadavkami, ktoré sa buď modifikujú, či nanovo vznikajú. Sú dôsledkom prudko sa vyvíjajúceho podnikateľského prostredia, ktoré tvarujú externé aj interné vplyvy. Patrí k nim tak často spomínaná konkurencia, obchodní partneri, legislatíva, ktoré nadobúdajú celkom prirodzene pod vplyvom globalizácie nadnárodné rozmery, vo vnútri podniku sa potom prejavujú pri realizovaní nielen produkčných ale aj podporných procesov. Menia aj nároky kladené na výkonných a riadiacich pracovníkov, a to veľmi zásadne. Prehľad ďalších zásadných vplyvov, ktoré menia podmienky súťaže podnikov vo všetkých oblastiach pôsobenia, prináša nasledujúca tabuľka. Determinanty podnikovej činnosti
Uvedené vývojové tendencie vyžadujú také správanie sa aktérov na trhu, ktoré im umožní nielen aktívnu účasť v hospodárskej súťaži, ale aj dosahovanie progresívnych výsledkov, udržanie sa na trhu a každopádne rast. Musia spĺňať tzv. rámcové podmienky, charakteristické nasledovnými znakmi:
SCHOPNOSŤ ANTICIPÁCIE A ADAPTÁCIE je zárukou včasného prispôsobenia sa podniku zmenám v externom prostredí a má proaktívny charakter. SCHOPNOSŤ REAKCIE - táto požiadavka je veľmi dôležitá, najmä ak sa podnik musí prispôsobiť nepredvídaným udalostiam, ktoré ho ovplyvňujú, napríklad vzhľadom na klesajúcu predvídateľnosť takého budúceho vývoja. V súčasnosti sa dokonca presadzuje trend, že podnik na nepredvídateľné zmeny v podmienkach musí byť schopný reagovať pružne, bez predlžovania času plánovania a predvídania, spolu s budovaním zložitých súborov nástrojov a metód na plánovanie potrebných. Podniky sa teda musia na nepredvídateľné situácie trénovať, aby ich mohli zvládať aj bez použitia vopred vypracovaného programu riešenia problému. ZMENŠOVANIE A OVLÁDANIE KOMPLEXITY - Bolo by chybou vysvetľovať si zmenšovanie komplexity budovaním systému riadenia s menšou rozmanitosťou, práve naopak, systém riadenia musí vykazovať takú rozmanitosť, aby zodpovedala rozmanitosti vzťahov, ktoré majú byť riadené. Ako tento zdanlivý paradox vyriešiť?
Kategorizácia systémovo evolučných koncepcií SYSTÉMOVO EVOLUČNÉ KONCEPCIE
Ku konkrétnym novodobým formám prístupov, ktoré čerpajú z myšlienok a názorov systémovo evolučných koncepcií zaraďujeme v súčasnosti viaceré. Patria k nim: Time - based management - manažment času Total quality management - komplexné riadenie kvality Lean management - štíhle riadenie Flexibilnýmanagement Value based management - manažment hodnoty V príspevku budeme venovať pozornosť jednému z prístupov podrobnejšie, a síce manažmentu času. Budeme pritom využívať širší a užší uhol pohľadu na danú problematiku. V širšom uhle pohľadu budeme hovoriť o time - based manažmente. Musíme si uvedomiť, že ide o koncepciu riadenia, ktorú podnik ako taký využíva pri hospodárskej súťaži a ktorá by mu mala zabezpečiť, ako jedna z možností, v tejto súťaži uspieť. V užšom uhle pohľadu budeme hovoriť o time manažmente. Pohľadu sa faktor času, ktorý je spoločným menovateľom oboch pohľadov, analyzujeme z hľadiska tých, ktorí manažérsku prácu realizujú, možno aj s využitím koncepcie time - based managementu. TIME - BASED MANAŽMENT (TBM) - hovoríme v súvislosti s urýchľovaním zmien v podnikovom okolí. Vznikla ako reakcia na dynamizáciu súťaže, ktorej ústredným faktorom je práve čas. Prioritným cieľom TBM je urýchlenie vnútorných podnikových procesov rozhodovania a plnenia úloh, aby sa mohli uplatniť výhody voľnej súťaže. Efektívne využívanie faktora času sa môže prejaviť úsporou výrobných nákladov a zároveň sa môže zvýšiť kvalita poskytovaných služieb. K ďalším cieľom zaraďujeme:
TIME MANAŽMENT (TM) - Špecifickou oblasťou, ktorá sa stala predmetom teoretického bádania rovnako ako súčasťou empirických hodnotení, je tá, ktorá sa zaoberá optimálnym využívaním času. Nevyhnutnosťou pre manažérov sa stala schopnosť ovládať svoj čas, naučiť sa ho riadiť a využívať. Inak povedané, riadenie vlastného času patrí k základným manažérskym praktikám. Dôsledkom uplatňovania tejto praktiky je efektívna výkonnosť, schopnosť správne veci robiť dobre. Bolo by veľkou chybou myslieť si, že riadenie vlastného času spočíva v schopnosti využívať každú minútu na pracovnú aktivitu, za schopnosť urobiť viac vecí naraz. Správny prístup je ten, ktorý preferuje myšlienku, že ovládanie času znamená vedieť si vybrať to najdôležitejšie a tomu sa aj naplno venovať, bez zbytočného napätia a stresu. Je totiž veľmi dôležité vedieť si nájsť čas nielen na pracovné aktivity, ale aj rodinu, priateľov a na seba samého. Úspechom teda je, keď my ovládame čas a nie on nás. DEFINOVANIE TM - Je to náročná úloha a dotýka sa v konečnom dôsledku každého z nás, pretože každý z nás je niekým riadený a niekoho riadi. Aby bolo možné získaným, naakumulovaným, utriedeným poznatkom o riadení času sa naučiť a zároveň ich tiež učiť, vznikla vývojom sa vyprofilovala neoddeliteľná súčasť manažmentu, zameraná na premietanie faktoru času do plánovania a realizácie úloh manažéra. Tak možno time manažment definovať. Priekopníkom v manažérskom ponímaní faktoru času je guru manažmentu P. Drucker. ZÁKLADNÉ CHARAKTERISTIKY TM - Ako však v kontexte riadenia času tento dôležitý zdroj vnímať a vyhnúť sa definícii, ktorú nachádzame v učebniciach fyziky? Čas pre manažérov je hodnotným zdrojom, s ktorým môžu dosahovať želané výsledky. Hospodária s ním podobne ako s inými zdrojmi, ako sú ľudské, materiálové, kapacitné či finančné, dôležité je však uvedomiť si, že tento zdroj má dominantné postavenie. Zdôvodníme si to nasledovnou charakteristikou:
(Ing. Oľga Poniščiaková - PaM 5/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 10/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 6/2007
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 6/2007
Nový mesačník, je určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, ale aj študentom a všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov. č. 6/2007
Odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli, autori sú renomovaní odborníci. č. 6/2007
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 3/2007
I/4 (vyjde v V/2007)
PRIPRAVUJEME Poradca č. 11/2007 (vyjde v VI/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2007 |