|
ZÁKOD O ODPADOCH PO NOVELE
Novela zákona č. 312/2018 Z. z.
Zákon č. 312/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony - schválený 17. októbra 2018 a účinnosť nadobudol 1. 1. 2019 a 1. 7. 2019.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predložilo do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na základe potreby implementovať nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1257/2013 z 20. novembra 2013 o recyklácii lodí. Zákonom sa riešia problémy na trhu a problémy z praxe nielen zo strany ministerstva a štátnej správy, ale aj zo strany podnikateľských subjektov.
Zákonom sa ďalej zjednocuje postup orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva vo veci riešenia zodpovednosti za nezákonné umiestnenie odpadu, upravuje sa povinnosť viazania finančných prostriedkov účelovej finančnej rezervy a zavádzajú sa ciele zberu pre triedený zber zložiek komunálnych odpadov - odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obciach a mestách Slovenskej republiky. Zavedením cieľov zberu sa dosiahne zlepšenie triedeného zberu komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov a zníženie množstva odpadov ukladaných na skládky odpadov. Zavedením cieľov zberu sa vyhovuje požiadavke Združenia miest a obcí Slovenska vo väzbe na návrh zákona o poplatkoch za uloženie odpadu na skládky odpadov. Zaviedlo sa zrušenie povinnosti mať schválený prevádzkový poriadok zariadenia na zhodnocovanie biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu zo zelene, ak jeho ročná kapacita neprevyšuje 100 ton. V zákone sa zaviedlo zrušenie zmluvnej povinnosti medzi výrobcom obalov, ktorý si plní povinnosti individuálne a príslušným koordinačným centrom ako aj zrušenie povinnosti vyžiadať si od orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva vyjadrenie k dokumentácii v kolaudačnom konaní v prípade jednoduchých a drobných stavieb.
Zákon obsahuje úpravy, ktorými sa rieši požiadavka na uzavretie skládok odpadov, rieši sa možnosť uzavretia skládky odpadu alebo jej časti, kde prekážkou pre skončenie konania právoplatným rozhodnutím vo veci samej je preukazovanie vlastníckeho alebo iného práva oprávňujúceho zriadiť na pozemku stavbu. Pre orgán štátnej správy odpadového hospodárstva alebo inšpekciu sa za účelom vymožiteľnosti povinnosti uzatvorenia skládky odpadov alebo jej časti upravuje možnosť nariadiť prevádzkovateľovi vykonanie potrebných úkonov, a v prípade ich nevykonania zabezpečiť prostredníctvom osoby oprávnenej na stavebné práce uzatvorenie skládky odpadu alebo jej časti, teda vykonanie potrebných úkonov a prác na náklady prevádzkovateľa. Toto platí aj v prípade, ak prevádzkovateľ síce vykonal potrebné úkony (teda má príslušné súhlasy a rozhodnutia), ale nevykonal všetky práce za účelom uzavretia skládky odpadu v určenej lehote.
Podnikateľské subjekty
Zákon ovplyvní podnikateľské subjekty, ktoré sa zaoberajú zhodnocovaním, resp. zneškodňovaním odpadov, výrobcov obalov, ktorí si plnia povinnosti individuálne, podnikateľské subjekty, ktoré si žiadajú o vyjadrenie ku kolaudáciám jednoduchých a drobných stavieb. Ďalej sa dotýka výrobcov a dovozcov vybraných komodít, organizácie zodpovednosti výrobcov, pôvodcov odpadu ako podnikateľov v odpadovom hospodárstve (napr. zberové spoločnosti a spracovatelia odpadu). Dotknutí budú prevádzkovatelia skládok odpadov, ktorí v zmysle stavebného zákona nemali usporiadané vzťahy s vlastníkmi pozemkov, na ktorých sa nachádza skládka odpadov pokiaľ ide o vydanie stavebného povolenia týkajúceho sa stavby uzatvorenia skládky alebo jej časti a vykonania jej rekultivácie. Dotknutými budú aj prevádzkovatelia skládok odpadov, ktoré boli uvedené do prevádzky do 30. júna 2001 a vzťahovala sa na ne povinnosť predložiť plán úprav skládky odpadov, a to vzhľadom na úpravu, ktorá sa bude vzťahovať aj na skládky, ktoré sú predmetom integrovaného povoľovania. Môže sa im skrátiť doba prijímania a ukladania odpadu na skládku oproti platnému povoleniu a tým, že plánované zmeny týkajúce sa rozširovania dotknutej skládky o nové časti (nové kazety), navýšovania jej kapacity, alebo rozširovania existujúcich častí alebo navyšovania ich kapacity sa nemôže s účinnosťou od 1. januára 2019 realizovať.
Zákon ovplyvní podnikateľské subjekty, prevádzkovateľov skládok odpadov, ktorí v zmysle stavebného zákona nemali usporiadané vzťahy s vlastníkmi pozemkov, na ktorých sa nachádza skládka odpadov, ak ide o stavebné povolenie na uzatvorenie skládky alebo jej časti a vykonanie jej rekultivácie. Tento vplyv súvisí s úpravou jednorazovej náhrady, teda rovnakou úpravou, aká sa ustanovila novelou zákona č. 39/2013 Z. z., ktorá umožňuje vlastníkovi uplatniť právo na jednorazovú náhradu u prevádzkovateľa, a v prípade potreby aj na súde. Uplatnenie tejto náhrady je založené na princípe, že ak sa vlastník s prevádzkovateľom nedohodnú o výške jednorazovej náhrady alebo inom spôsobe náhrady za obmedzenie užívania pozemku, rozhodne o jej výške súd. Podanie návrhu na súd je limitované lehotou jeden rok odo dňa uplatnenia práva na túto náhradu u prevádzkovateľa. Keďže výška jednorazovej náhrady záleží na rokovaní a dohode medzi vlastníkmi a prevádzkovateľom, pričom nie je vylúčená ani dohoda na inom spôsobe náhrady za obmedzenie užívania pozemku, nie je možné určiť reálny vplyv na podnikateľské prostredie.
Ovplyvnení budú aj prevádzkovatelia skládok odpadov, ktoré boli uvedené do prevádzky do 30. júna 2001 a vzťahovala sa na ne povinnosť predložiť plán úprav skládky odpadov, a to vzhľadom na úpravu, ktorá sa vzťahuje aj na skládky, ktoré sú predmetom integrovaného povoľovania. Títo prevádzkovatelia budú dotknutí v tom zmysle, že sa im v dôsledku rozhodnutí môže skrátiť doba prijímania a ukladania odpadu na skládku oproti platnému povoleniu a tým, že plánované zmeny týkajúce sa rozširovania dotknutej skládky o nové časti (nové kazety), navyšovania jej kapacity, alebo rozširovania existujúcich častí alebo navyšovania ich kapacity sa nebudú môcť s účinnosťou od 1. januára 2019 realizovať. Lehota na splnenie povinnosti bola zvolená s ohľadom na potrebu preukázania prijatia opatrení za účelom splnenia povinností podľa čl. 14 smernice o skládkach pri súčasnom zohľadnení primeraného časového priestoru pre prevádzkovateľov dotknutých skládok odpadov na zváženie voľby z alternatív uvedených v tomto odseku a pri zohľadnení súčinnosti prevádzkovateľov na splnení povinností.
V súvislosti s implementáciou nariadenia o recyklácii lodí sa nepredpokladajú žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, keďže sa týmto nariadením implementujú podmienky pre plavidlá, ktoré boli alebo sú prevádzkované v morskom prostredí. V súčasnosti v námornom registri Slovenskej republiky nie sú registrované lode, na ktoré by sa nariadenie o recyklácii lodí vzťahovalo.
Očakáva sa pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie v súvislosti so zrušením zmluvnej povinnosti medzi výrobcom obalov, ktorý si plní povinnosti individuálne a príslušným koordinačným centrom, a tým oslobodenie tohto výrobcu od odplaty voči príslušnému koordinačnému centru.
Životné prostredie
V súvislosti so zavedením cieľov zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré sú súčasťou komunálnych odpadov bude pozitívny vplyv na životné prostredie ako celok, najmä však na ovzdušie, vodu a pôdu. Zákon prispeje k zvýšeniu vytriedeného odpadu z komunálneho odpadu a tým aj k zníženiu množstva ukladaného odpadu na skládky odpadov a percentuálne sa zvýši množstvo zhodnocovaného odpadu na úkor zneškodňovaného. Znížením množstva skládkovaného odpadu je možný predpoklad aj zníženia produkcie skládkového plynu, ktorý má negatívny vplyv na ovzdušie, zároveň zhodnocovaním odpadu je možné získať druhotnú surovinu, a tým ušetriť primárne zdroje.
Zmeny
Za účelom zabezpečenia jednotného postupu vo veci oznamovania umiestnenia odpadu v rozpore so zákonom o odpadoch, konkrétne na nehnuteľnostiach vlastníka, správcu alebo ich nájomcu sa zosúladil tento postup s postupom zavedeným v prípade oznamovania umiestnenia takéhoto odpadu akoukoľvek fyzickou alebo právnickou osobou. V zmysle uvedeného sa v oboch prípadoch stanovuje povinnosť oznámiť túto skutočnosť orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva alebo obci, v ktorej územnom obvode sa táto nehnuteľnosť nachádza.
V zákone o odpadoch sa upravilo zahrnutie všetkých osôb, na podklade oznámenia ktorých sa overuje skutočnosť, či existuje podozrenie zo spáchania trestného činu alebo či takéto podozrenie nie je. Zároveň sa doplnila skutočnosť, že vykonanie obhliadky nehnuteľnosti s nezákonne umiestneným odpadom sa uskutoční za prítomnosti zástupcu obce. Prítomnosť uvedeného zástupcu je žiaduca z dôvodu, že táto osoba má znalosti ohľadne miestnych pomerov príslušnej obce, obhliadaného územia, prípadných predchádzajúcich skutočností týkajúcich sa nezákonného ukladania odpadu v danej lokalite. Taktiež sa v rámci tohto ustanovenia doplnila skutočnosť, že k vydaniu odborného vyjadrenia orgán štátnej správy odpadového hospodárstva pristúpi aj vtedy, ak nie je podozrenie zo spáchania trestného činu, keďže výsledok overenia má priamy vplyv na ďalší postup orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva. Cieľom predmetného doplnenia nie je určenie obci takej povinnosti, aby stanovila, či sa jedná o podozrenie zo spáchania trestného činu, alebo nie. Uvedené posúdenie je v kompetencii pracovníka orgánu štátnej správy a to v rámci vydania odborného vyjadrenia. Doplnenie skutočnosti, že vykonanie obhliadky nehnuteľnosti s nezákonne umiestneným odpadom sa vykoná za prítomnosti zástupcu obce bolo vykonané z dôvodu, že prítomnosť uvedeného zástupcu je žiaduca nakoľko táto osoba má znalosti ohľadne miestnych pomerov príslušnej obce, obhliadaného územia, prípadných predchádzajúcich skutočností týkajúcich sa nezákonného ukladania odpadu v danej lokalite. Odborné vyjadrenie tvorí listinu v rámci spisu riešeného pracovníkom štátnej správy OH, od znenia ktorej závisí jeho ďalší postup, t. j. či začne konanie vo veci zisťovania osoby zodpovednej za nezákonné umiestnenie odpadu alebo či konanie v tejto veci nezačne a vec postúpi orgánom činným v trestnom konaní. Prostredníctvom úpravy sa špecifikuje, kedy príslušný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva vykoná oznámenie podľa osobitného predpisu.
Doplnilo sa do zákona z dôvodu zrozumiteľnosti, že okresný úrad nezačne konanie o určenie osoby zodpovednej za nezákonné umiestnenie odpadu, ak vykoná oznámenie, že bol spáchaný trestný čin.
Do zákona o odpadoch dochádza k doplneniu požiadavky na stanovenie primeranej lehoty potrebnej na odstránenie odpadu, ktoré bolo potrebné z dôvodu, aby bolo vydané rozhodnutie vykonateľné. Stanovenie primeranej lehoty by malo vyplynúť na konaní na základe vzájomnej dohody medzi orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva a zodpovednou osobou. Zároveň po uplynutí tejto lehoty môže vykonať orgán štátnej správy odpadového hospodárstva kontrolu, či boli povinnosti uložené rozhodnutím splnené. V prípade ich nesplnenia môže byť zo strany orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva uložená pokuta za porušenie (nesplnenie povinností vyplývajúcich z vydaného rozhodnutia).
Z dôvodu zabezpečenia jednotného postupu orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva, konkrétne vo veci určenia osoby povinnej zabezpečiť zhodnotenie alebo zneškodnenie nezákonne umiestneného odpadu v súlade so zákonom o odpadoch, sa stanovuje povinnosť začať zo strany orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva konanie, výsledkom ktorého je prostredníctvom rozhodnutia určenie osoby, ktorá bude v závislosti od charakteru odpadu povinná vykonať zhodnotenie alebo zneškodnenie odpadu. Zákon upravuje postup orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva v prípade, ak po oznámení orgánu policajného zboru, že pre nezákonne umiestnený odpad je možné zabezpečiť zhodnotenie alebo zneškodnenie (t. j. v prípade, ak sa jednalo o podozrenie zo spáchania trestného činu), ako aj postup orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva v prípade, ak sa nejednalo o podozrenie zo spáchania trestného činu a osobu zodpovednú za nezákonné umiestnenie odpadu orgán štátnej správy odpadového hospodárstva nezistil. Zároveň sa stanovilo, že v rámci predmetného rozhodnutia orgán štátnej správy odpadového hospodárstva stanoví primeranú lehotu na odstránenie nezákonne uloženého odpadu. Stanovenie primeranej lehoty potrebnej na odstránenie odpadu bolo potrebné z dôvodu, aby bolo vydané rozhodnutie vykonateľné.
Úprava zákona bola potrebná, aby nenastávali situácie týkajúce sa neriešenia nezákonne uloženého odpadu a jeho prípadného ďalšieho narastania. Vzhľadom k tomu sa doplnil postup orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva vo veci vyžiadania informácie od orgánu policajného zboru o tom, či pre potreby svojho ďalšieho zisťovania vo veci zodpovednej osoby potrebuje aj naďalej nezákonne uložený odpad. Uvedené má zabezpečiť plynulý postup vo veci riešenia predmetnej problematiky zo strany orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva.
V prípade výkupu použitých batérií a akumulátorov sa ohlasovanie príslušnému koordinačnému centru vzťahuje len na tie vykúpené batérie a akumulátory, ktoré nie sú zahrnuté v systéme rozšírenej zodpovednosti výrobcov, tzn. nie sú vykúpené na účely plnenia cieľov zberu a recyklácie pre výrobcu batérií a akumulátorov, ktorý plní vyhradené povinnosti individuálne, tretiu osobu alebo organizáciu zodpovednosti výrobcov. Množstvá vykúpených použitých batérií a akumulátorov odovzdaných zmluvným partnerom, ktorí participujú na systéme rozšírenej zodpovednosti výrobcov (výrobcovia, OZV, tretie osoby), nie je možné následne prerozdeľovať v rámci koordinačného centra pre batérie a akumulátory podľa trhových podielov.
K malej kompostárni sa nebude vyžadovať prevádzkový poriadok schválený orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva, ale len prevádzkový poriadok, ktorý si bude vypracovávať sám prevádzkovateľ. Prevádzkovateľ musí tento prevádzkový poriadok dodržiavať a v čase kontroly orgánu štátneho dozoru v odpadovom hospodárstve aj preukázať.
Z povinností prevádzkovateľa skládky odpadov sa vypustila povinnosť, ktorá súvisí s účelovou finančnou rezervou. Prostriedky, ktoré tvoria účelovú finančnú rezervu, budú viesť na osobitnom účte alebo osobitných účtoch v Štátnej pokladnici a nie na osobitnom účte alebo osobitných účtoch prevádzkovateľa skládky odpadov. Z uvedeného dôvodu bolo potrebné vypustiť povinnosti týkajúce sa prevádzkovateľa skládky odpadov, súvisiace s preukazovaním aktuálnej výšky účelovej finančnej rezervy a predkladaním výpisu z osobitného účtu prevádzkovateľa skládky odpadov.
Podľa predchádzajúcej právnej úpravy vydával písomné potvrdenie rovnaký orgán štátnej správy, ktorý vydáva aj súhlas na uzatvorenie a rekultiváciu skládky odpadov a následné monitorovanie, resp. povoľoval príslušnú prevádzku, t. j. podaním žiadosti o vydanie súhlasu na uzatvorenie, rekultiváciu a monitorovanie sa žiadalo aj o vydanie potvrdenia na čerpanie účelovej finančnej rezervy. Nakoľko, podľa zmeny kompetencia vydávania písomného potvrdenie podľa § 24 prechádza na ministerstvo, resp. ide o novú kompetenciu, bolo potrebné určiť prevádzkovateľovi skládky odpadov povinnosť požiadať o písomné potvrdenie podľa § 24 ods. 5 a 9.
Ďalšia právna úprava súvisí s úpravou v § 114c, v rámci ktorej sa definujú nové skutočnosti, s ktorými je spojený zánik platnosti rozhodnutia na prevádzkovanie skládky odpadov. Upravuje povinnosť dotknutého prevádzkovateľa skládky odpadov požiadať o udelenie súhlasu na uzavretie skládky odpadov do dvoch mesiacoch odo dňa zániku platnosti tohto rozhodnutia v rámci všeobecných povinností v § 19, ktorých nesplnenie je sankcionované.
(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 13-14/2019, kde je uverejnený komentár k zákonu o odpadoch)
PROCES PRIČLENENIA OBCE, AKTUÁLNA PRÁVNA ÚPRAVA
Rámcovú právnu úpravu fungovania obcí a miest predstavuje zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, pričom súčasťou tohto právneho predpisu je aj proces pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci. Pritom zákon o obecnom zriadení ustanovuje v prípade pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci určitý variant riešenia situácie, keď obec nie je spôsobilá zabezpečiť pre svojich obyvateľov výkon jednotlivých originálnych a delegovaných kompetencií. Akú úlohu má okresný úradu v sídle kraja?
Úprava pričlenenia obce
Význam tohto právneho inštitútu zavedeného do zákona o obecnom zriadení novelou č. 70/2018 Z. z. sa ukazuje aj po konaní posledných komunálnych volieb v Slovenskej republike, nakoľko tu zostali obce, kde sa nepodarilo zvoliť starostu, a to napríklad z toho dôvodu, že išlo o obec, kde nikto neprejavil o kandidatúru na tento post. Nakoľko išlo o zadlžené obce, ktoré mali problémy so zabezpečením základných kompetencií, napríklad so zabezpečením verejného osvetlenia. V súvislosti s uvedeným sa ako využiteľný javí novoustanovený § 2aa zákona o obecnom zriadení, ktorý charakterizuje a ustanovuje právny inštitút pričlenenia obce k susediacej obci a ustanovuje podmienky tohto procesu. Podľa uvedeného § 2aa zákona o obecnom zriadení je možné rozlišovať pojem "nefunkčná obec", ktorá je taká, ktorá po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce (ďalej len "nefunkčná obec"), pričom vláda môže nariadením pričleniť túto obec k susediacej obci, ktorá sa nachádza v tom istom okrese ako nefunkčná obec, ak s tým susediaca obec súhlasí.
Pre realizáciu právneho inštitútu pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci preto musia byť splnené kumulatívne tieto predpoklady:
• po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí daná obec nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce,
• o pričlenení nefunkčnej obce rozhoduje výlučne vláda nariadením,
• pričleniť nefunkčnú obec je možné len ku susediacej obci, ktorá sa nachádza v tom istom okrese ako nefunkčná obec, ak s tým susediaca obec súhlasí.
Okresný úrad v sídle kraja,
v ktorého územnom obvode sa nachádza nefunkčná obec, zvolá na podnet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce, na ktorom prerokuje postup podľa § 2aa odseku 1 zákona o obecnom zriadení, teda postup pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci a vypracuje z neho záznam. Pritom zákon o obecnom zriadení neustanovuje špecifické obsahové náležitosti takéhoto záznamu okresného úradu.
Okresný úrad v sídle kraja písomne vyzve susediacu obec na zabezpečenie súhlasu podľa § 2aa odseku 1 zákona o obecnom zriadení, pričom zákon obsahové náležitosti tejto výzvy neustanovuje, ustanovuje však obligatórnu písomnú formu.
Pokiaľ nastane situácia, že okresným úradom v sídle kraja vyzvaná susediaca obec nesúhlasila s tým, aby sa k nej pričlenila nefunkčná obec, okresný úrad v sídle kraja vyzve ďalšiu susediacu obec nefunkčnej obce o vyjadrenie súhlasu s pričlenením nefunkčnej obce k nej, za predpokladu, že nefunkčná obec má viacero susediacich obcí.
Okresný úrad v sídle kraja pri tomto postupe prihliada na oprávnené záujmy a potreby obyvateľov nefunkčnej obce a osobitne na rešpektovanie regionálneho jazyka alebo menšinového jazyka tak, aby takéto pričlenenie nekládlo prekážky podpore tohto regionálneho jazyka alebo menšinového jazyka.
Pokiaľ okresný úrad v sídle kraja zabezpečí realizáciu zhromaždenia obyvateľov nefunkčnej obce a taktiež súhlas niektorej zo susediacich obcí, tak okresný úrad v sídle kraja predloží ministerstvu návrh na pričlenenie nefunkčnej obce k susediacej obci, ktorého prílohou je záznam zo zhromaždenia obyvateľov nefunkčnej obce a doklad o súhlase susediacej obce s pričlenením nefunkčnej obce. Pritom zákon o obecnom zriadení neustanovuje okresnému úradu v sídle kraja špecifickú procesnú lehotu pre uvedené predloženie návrhu na pričlenenie nefunkčnej obce k susediacej obci ministerstvu.
Podľa § 2aa ods. 5 zákona o obecnom zriadení nefunkčná obec pričlenením zaniká. Susediaca obec je právnym nástupcom nefunkčnej obce. Uvedené ustanovenie má podstatný právny význam, nakoľko pričlenením nefunkčná obec prestáva byť subjektom súkromného a aj verejného práva. Preto rozhodnutia obce, ktoré sa týkajú originálnych a aj delegovaných kompetencií miestnej štátnej správy vykonáva za nefunkčnú obec susediaca obec, ku ktorej bola táto obec nariadením vlády pričlenená.
V prípade originálnych kompetencií sa susediaca obec, ku ktorej bola nefunkčná obec pričlenená, stáva správcom miestnych daní a miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, podľa § 4 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "daňový poriadok") a podľa § 2 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov, teda môže vyhotovovať písomné rozhodnutia v daňovom konaní podľa uvedenej právnej úpravy.
Pri výkone správy daní a poplatkov teda susediaca obec, ku ktorej bola nefunkčná obec pričlenená vykonáva za túto nefunkčnú obec tieto úlohy ustanovené daňovým poriadkom:
• Začatie daňového konania: môže byť z úradnej povinnosti - ex offo alebo na základe podnetu daňového subjektu/poplatníka;
• Vlastný priebeh daňového konania: predstavuje aplikáciu rôznych daňovo-právnych inštitútov, ako sú počítanie lehôt, doručovanie, dôkazné prostriedky, odklad daňovej povinnosti alebo jej povolenie v splátkach, predvolanie, predvedenie, predĺženie lehoty pre procesný úkon a podobne;
• Rozhodovanie v daňovom konaní: ide o meritórne rozhodovanie konkrétnej procesnej záležitosti, zhrnutie celého priebehu prvostupňového daňového konania;
• Odvolacie konanie: ide o preskúmavanie rozhodnutia vydaného v prvostupňovom konaní obcou nadradeným daňovým orgánom z podnetu daňovníka/poplatníka;
• Daňové exekučné konanie: predstavuje nútený výkon daňového exekučného titulu, je nástrojom represívneho charakteru, v prípade obce ako správcu dane je možná exekúcia daňovníka/poplatníka aj cestou súdneho exekútora.
Pokiaľ ide o delegovanú štátnu správu, tak právnym okamihom pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci môže susediaca obec za nefunkčnú obec zabezpečovať prenesené kompetencie štátnej správy. Pokiaľ nefunkčná obec vystupovala ako zmluvná strana zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, tak susediaca obec, ku ktorej bola pričlenená, preberá jej právne postavenie.
V stavebnom konaní plní táto nástupnícka obec za nefunkčnú obec podstatné úlohy procesného významu. Uvedená obec môže prijať žiadosť o vydanie stavebného povolenia, môže vyhotovovať výzvy, upovedomenia dotknutým účastníkom stavebného konania, že sa začalo stavebné konanie, spracovávať námietky v rámci stavebného konania, v prípade líniovej stavby môže zabezpečiť zverejnenie upovedomenia o začatí stavebného konania verejnou vyhláškou, taktiež môže zabezpečiť miestne zisťovanie skutkového stavu veci v rámci konkrétneho stavebného konania. V neposlednom rade môže vydávať stavebné povolenia, kolaudačné rozhodnutia a iné rozhodnutia na úseku územného rozhodovania a stavebného poriadku.
Preneseným výkonom štátnej správy
je aj výkon opatrovateľskej služby, správy školstva a veľkého počtu procesov, ktoré na miestnu samosprávu prešli zákonom č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov, ktorý konkretizuje vecné okruhy pôsobností, ktoré prechádzajú na obce, pričom neustanovuje procesnú stránku, teda, aké má mať proces výkonu delegovanej miestnej štátnej správy čiastkové kroky.
V súvislosti so zabezpečovaním delegovanej štátnej správy sa na uvedené postupy vzťahujú aj vnútorné predpisy nástupníckej obce, ku ktorej bola nefunkčná obec pričlenená. Ide o organizačný a registratúrny poriadok spoločného obecného úradu, ktoré konkretizujú jednotlivé ustanovenia zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ktorá upravuje výkon delegovanej štátnej správy.
Taktiež prestáva byť nefunkčná obec právnym okamihom pričlenenia k susediacej obci subjektom súkromného práva. V súlade s § 18 ods. 2 písm. c) Občianskeho zákonníka sú obce a mestá právnickými osobami, teda majú spôsobilosť na práva a povinnosti a aj spôsobilosť na právne úkony aj v oblasti súkromného práva. Pokiaľ nefunkčná obec uzavrela kúpnu zmluvu, nájomnú zmluvu alebo akúkoľvek inú zmluvu súkromného práva a táto zmluva pokračuje aj po účinnosti pričlenenia k susediacej obci, tak platí, že nástupnícka susediaca obec vstupuje ako účastník zmluvného vzťahu do každého z týchto zmluvných vzťahov v celom rozsahu.
Uvedené právne nástupníctvo nástupníckej susediacej obce sa deje zo zákona o obecnom zriadení, teda táto obec nemusí špecificky oznamovať zmluvným stranám právne nástupníctvo, teda ide o zákonné nástupníctvo s tým súvisiacimi právnymi účinkami, ktoré vznikli.
S jednotlivými právami preberá nástupnícka susediaca obec aj právne povinnosti po nefunkčnej obci, napríklad dlhy, ktoré táto obec mala k právnemu okamihu takéhoto nástupníctva, musí teda rokovať s veriteľmi o usporiadaní jednotlivých veriteľsko-dlžníckych právnych vzťahoch, napríklad o splátkach týchto dlhov a ich úhrade. Taktiež musí takáto nástupnícka obec počítať so zaúčtovaním aktív, pasív a aj pohľadávok a dlhov v rámci svojich účtovných výkazov.
Rovnako nástupnícka susediaca obec vstupuje do vzťahov právnej zodpovednosti po nefunkčnej obci, predovšetkým administratívnoprávnej, prípadne občianskoprávnej, pokiaľ napríklad nefunkčná obec mala v minulosti platiť z dôvodu oneskoreného plnenia zmluvnú pokutu, tak nástupnícka susediaca obec je nástupníckym subjektom tejto zmluvnej pokuty a pokiaľ nastali právne podmienky pre jej vyplatenie napríklad z kúpnej zmluvy, tak túto zmluvnú pokutu musí vyplatiť.
Vzhľadom na to, že právnym základom pre pričlenenie nefunkčnej obce k susediacej obci je až nariadenie vlády, tak právne účinky tohto pričlenenia sa spájajú až s účinnosťou tohto nariadenia, teda do tohto času ešte existuje nefunkčná obec a musí si plniť svoje právne povinnosti v oblasti verejného aj súkromného práva.
Vzhľadom na uvedené možné nepriaznivé dopady, ktoré môže mať nástupníctvo vyplývajúce z procesu pričlenenia podľa § 2aa zákona o obecnom zriadení pre susediacu obec po nefunkčnej obci, napríklad v súvislosti s potrebou uhradiť dlhy za túto obec ustanovuje § 2aa ods. 6 zákona o obecnom zriadení, že z rozpočtovej kapitoly ministerstva možno poskytnúť jednorazový finančný príspevok (ďalej len "príspevok") na podporu plynulého výkonu samosprávy obce, ku ktorej bola pričlenená nefunkčná obec. Pritom priamo z uvedenej dikcie zákona o obecnom zriadení nemožno zistiť, či ide o návratný alebo nenávratný príspevok a taktiež spojenie "plynulý výkon samosprávy obce" uvedené ustanovenie zákona o obecnom zriadení bližšie nekonkretizuje. Vzhľadom na uvedené je však možné konštatovať, že pôjde o finančný príspevok, ktorý má pomôcť nástupníckej susediacej obci v súvislosti s finančným krytím dlhov nefunkčnej obce, predovšetkým so zabezpečením jej originálnych a prenesených kompetencií v konkrétnom prípade. Taktiež platí, že ide o jednorazový finančný príspevok ministerstva, teda na ten istý účel pričlenenia obce už nemožno takýto finančný príspevok opakovať.
Obec, ku ktorej bola pričlenená nefunkčná obec,
môže do 60 dní od účinnosti nariadenia vlády o pričlenení nefunkčnej obce k susediacej obci podľa § 2aa odseku 1 zákona o obecnom zriadení podať písomnú žiadosť o poskytnutie príspevku okresnému úradu v sídle kraja. Žiadosť obsahuje opis účelu, na ktorý sa príspevok žiada, sumu príspevku, číslo bankového účtu a adresu obecného úradu.
V kontexte uvedeného je možné konštatovať, že žiadosť musí mať písomnú formu, jej nedodržanie však zákon o obecnom zriadení výslovne nesankcionuje neplatnosťou takéhoto právneho úkonu. Podstatnou obsahovou súčasťou tejto žiadosti je uvedenie opisu účelu, na ktorý sa má príspevok poskytnúť. Pritom zákon o obecnom zriadení neobsahuje minimálnu a ani maximálnu výšku príspevku, ktorý sa môže ministerstvom nástupnickej susediacej obci poskytnúť. Preto je na uvážení každého individuálneho prípadu ministerstvom, do akej výšky tento jednorazový finančný príspevok poskytne.
V súlade s § 2aa ods. 6 zákona o obecnom zriadení je možné konštatovať, že na poskytnutie jednorazového finančného príspevku nemá nástupnícka susediaca obec právny nárok, čo vyjadruje zákon o obecnom zriadení slovom "možno" poskytnúť. Uvedené kladie zvýšený nárok na nástupnícke susediace obce, aby dôkladne vyargumentovali svoju žiadosť o poskytnutie jednorazového finančného príspevku.
Okresný úrad v sídle kraja predloží žiadosť o poskytnutie príspevku so svojím stanoviskom ministerstvu do 15 dní od jej doručenia. Pritom z uvedeného výslovne nevyplýva, že by bolo ministerstvo zaviazané právnym stanoviskom okresného úradu v sídle kraja a preto je možné vyvodiť záver, že predmetné stanovisko má pre ministerstvo len odporúčací význam.
Ministerstvo rozhodne o žiadosti o poskytnutie príspevku do 30 dní od jej doručenia okresným úradom v sídle kraja. Ministerstvo pri rozhodovaní o sume príspevku zohľadňuje najmä počet obyvateľov obce a veľkosť jej územia po pričlenení nefunkčnej obce.
Uvedené kritériá, ktoré má ministerstvo zohľadniť pri posudzovaní žiadosti nástupníckej obce sú v zákone o obecnom zriadení uvedené len demonštratívnym právnym výpočtom a preto ministerstvo môže zohľadňovať aj iné kritériá, ktoré v konkrétnom prípade uzná za vhodné.
Ministerstvo poskytuje príspevok na základe písomnej zmluvy o poskytnutí príspevku, ktorá obsahuje najmä
a) označenie zmluvných strán,
b) opis účelu, na ktorý sa príspevok poskytuje,
c) sumu poskytovaného príspevku,
d) podmienky poskytnutia príspevku a podmienky vrátenia príspevku,
e) číslo bankového účtu, na ktorý sa príspevok poskytuje, a názov banky alebo pobočky zahraničnej banky,
f) dôvod odstúpenia od zmluvy.
Uvedený výpočet obsahových náležitostí zmluvy o poskytnutí príspevku je len demonštratívny a preto môže byť rozšírený aj o iné časti, napríklad spôsob vysporiadania finančných a iných nárokov po odstúpení od zmluvy niektorou zo strán.
V kontexte uvedených súvislostí je potrebné odlišovať proces pričlenenia obce podľa § 2aa zákona o obecnom zriadení od vytvorenia spoločného obecného úradu, pričom v § 20a zákona o obecnom zriadení je ustanovená zmluva o zriadení spoločného obecného úradu, ktorá je právnym základom pre fungovanie spoločného obecného úradu.
Spoločný obecný úrad vzniká
za účelom výkonu decentralizovaných úloh štátnej správy, ktoré sú predovšetkým malé obce nespôsobilé samé zvládnuť. Spoločný obecný úrad však nemá právnu subjektivitu, teda nemôže vydávať rozhodnutia v príslušnom procesnom konaní a taktiež nemôže vystupovať ani v rámci ostatných právnych vzťahov, napríklad v občianskoprávnych vzťahoch podľa občianskoprávnej úpravy.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 7-8/2019)
|
|
|
129/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti v znení neskorších predpisov 01.07.2019
130/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 254/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov v znení vyhlášky č. 77/2017 Z. z. 20.05.2019
131/2019 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v rozhodnutí predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 128/2019 Z. z. o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 17.05.2019
132/2019 Z. z.
Oznámenie Protimonopolného úradu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia č. 1/2019 Protimonopolného úradu Slovenskej republiky zo 16. mája 2019, ktorým sa mení opatrenie č. 1/2017 Protimonopolného úradu Slovenskej republiky z 13. marca 2017 o odmeňovaní členov Rady Protimonopolného úradu Slovenskej republiky
133/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 15. mája 2019 č. S07592-2019-OL, o ustanovení výšky náhrady za bolesť a výšky náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia na rok 2019
134/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.06.2019
135/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 55/2002 Z. z., ktorou sa určujú sídla a územné obvody krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru, okresných riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru a sídla hasičských staníc v znení neskorších predpisov 01.06.2019
136/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov 24.05.2019
137/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok 01.06.2019
138/2019 Z. z.
Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.09.2019
139/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.06.2019
140/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 396/2012 Z. z. o Fonde na podporu vzdelávania v znení neskorších predpisov 01.06.2019
141/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon č. 286/2018 Z. z. o výbere kandidátov na funkciu európskeho prokurátora a európskeho delegovaného prokurátora v Európskej prokuratúre 29.05.2019
142/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú požiadavky na technické zariadenia a systémy využívané pri prevádzkovaní jednotlivých druhov hazardných hier vrátane podrobností o vkladoch, stávkach a výhrach pre jednotlivé druhy hazardných hier 01.06.2019
143/2019 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách 01.06.2019
144/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu, ktorým sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom informačnom systéme vozidiel a vodičských preukazov (EUCARIS)
145/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 346/2013 Z. z. o obmedzení používania určitých nebezpečných látok v elektrických zariadeniach a elektronických zariadeniach a ktorým sa mení zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 314/2016 Z. z. 12.06.2019
146/2019 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 30.06.2019
|
|
|
Termín zákonnej povinnosti
|
Charakteristika zákonnej povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platnom znení
|
10. 6. – pondelok (za sobotu
8. 6.)
|
splatnosť poistného na sociálne
poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným
príjmom za máj 2019
|
Zamestnávateľ
§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.
z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
Splatnosť poistného na verejné
zdravotné poistenie z dividend vyplatených v máji 2019, na ktoré sa
vzťahuje táto povinnosť
|
Platiteľ dividend
§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa
dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré
boli vyplatené v máji 2019
|
Platiteľ dividend
§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
17. 6. – pondelok (za sobotu
15. 6.)
|
odvod dane vyberanej zrážkou
v máji 2019 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie
tejto skutočnosti správcovi dane
|
Platiteľ zrážkovej dane
§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z.
z. o dani z príjmov v znení n. p.
|
odvod sumy na zabezpečenie dane
platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
|
Platiteľ príjmu podliehajúceho
zabezpečeniu dane
§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.
z. o dani z príjmov v znení n. p.
|
do výplatného termínu
|
splatnosť preddavku na poistné
na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní
|
Zamestnávateľ
§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
splatnosť poistného do príslušnej
pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom
a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2019
|
Zamestnávateľ
§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z.
z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
elektronicky predložiť Sociálnej
poisťovni výkaz poistného a príspevkov za máj 2019
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
elektronicky predložiť Sociálnej
poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí
skončili pracovný pomer v máji 2019
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho
vzťahu alebo pred vznikom poistenia
|
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej
poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu
činnosti zamestnanca
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
prihlásiť zamestnávateľa do
Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal
zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
do 3 dní
|
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne
pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú
neschopnosť,
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
predložiť pobočke Sociálnej
poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni
trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
od výplatného termínu doručiť
zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za máj 2019
|
Zamestnávateľ
§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS
č. 3/2/2008
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady
alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
|
odvod mesačných preddavkov na
daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane
vybraného ústavného činiteľa za máj 2019
|
Zamestnávateľ
§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z.
z. o dani z príjmov v znení n. p.
|
prevod finančných prostriedkov vo
výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2019 na osobitný analytický účet
fondu alebo na osobitný účet v banke
|
Zamestnávateľ
§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z.
o sociálnom fonde v znení n. p.
|
Do 8 dní
|
odhlásiť zamestnanca v pobočke
Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov
v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch
zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.
|
elektronicky predložiť Sociálnej
poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si
uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a.
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.
|
elektronicky predložiť evidenčný
list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na
predloženie tejto evidencie
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b.
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.
|
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne
prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej
a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca
(priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla
zamestnávateľa
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. c), d), m),
n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.
|
predložiť pobočke Sociálnej
poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania
pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne
platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím
dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
|
Zamestnávateľ
§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p
|
prihlásiť a odhlásiť
v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
|
Zamestnávateľ
§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie
nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného
pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu
zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie
odo dňa zmeny zamestnancom
|
Zamestnanec
§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.
z. o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho
mesiaca
|
odo dňa získania povolenia alebo
oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej
činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane,
oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich
dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
|
Zamestnávateľ
§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
podať daňové priznanie k dani
z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania
a pri zániku daňovníka – pri využívaní motorového vozidla zamestnanca
|
Zamestnávateľ
§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č.
361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.
|
|
|
|
POLYFENOLOVÉ PRÍRODNÉ LÁTKY A ICH ÚČINKY |
Už indiáni z Quebecu používali extrakt z európskej pobrežnej borovice (Pinus pinaster) a francúzsky prieskumník Jacques Cartier so svojou posádkou pili čaj z kôrového extraktu, ktorý sa preukázal pri prevencii skorbutu, ochorenia spôsobeného nedostatkom vitamínu C.
Neskôr, tieto záznamy preštudoval profesor Jack Masquelier, ktorý na základe svojich zistení, že extrakt z kôry borovice je bohatý na bioflavonoidy, predpokladal, že práve tieto látky, by mohli byť použité pri liečbe skorbutu, nakoľko, majú funkciu vychytávačov voľných radikálov.
Polyfenoly sú skupina chemických zlúčenín s antioxidačnou aktivitou, obsiahnuté v rastlinách a sú zložené z viacerých fenolových jednotiek. Delíme ich podľa všeobecnosti na flavonoidy, fenylpropanoidy, kondenzované a hydrolyzovateľné taníny, z ktorých najväčšie zastúpenie vo svete majú kondezované taníny. Nachádzajú sa v ovocí zelenine, strukovinách, čokoláde a medzi nápojmi, ktoré majú antioxidačnú schopnosť, ako káva, čaj a víno. Polyfenoly majú významnú biologickú aktivitu aj našom organizme. Výsledky štúdií, zaoberajúcich sa biologickou aktivitou polyfenolov sú, však limitované výberom populácie, druhom študovaných polyfenolov a ich dávkami.
Polyfenoly majú významné antioxidančné a biomodulačné účinky, medzi ktoré patria inhibícia transkripčného faktora NF-kB a cyklooxygenázy, stimulácia NO syntázy a antihypertenzný účinok inhibíciou angiotenzín-konvertujúceho enzýmu. Ale aj, antimutagénne účinky, miernenie príznakov alergickej astmy, antimikrobiálne a antivírusové účinky. Sú aj vhodným doplnkom pri liečbe chronickej venóznej insuficiencie, diabetu a aterosklerózy.
OVOCNÉ ŠŤAVY obsahujúce polyfenol Pycnogenol (PYC) zvyšujú antioxidačnú kapacitu a na in vitro štúdii rakoviny hrubého čreva bol preukázaný ich protizápalový účinok, na základe porovnania s ovocnými šťavami bez PYC. Pycnogenol sa vyrába z kôry francúzskej stredomorskej borovice (Pinus pinaster). Je zložený z niekoľkých druhov bioflavonoidov, vrátane katechinu, epikatechinu, flavónov a taxifolinu. Okrem spomínaných bioflavonoidov obsahuje aj paletu ovocných kyselín, ako kyselina kávová, felurová, galová, kumarinová a vanilová. Priaznivo vplýva na zrak človeka, rovnako zlepšuje cirkuláciu (obeh) krvi a ochraňuje pleť pred včasným starnutím. Pokiaľ sa rozhodnete človek užívať túto látku a pleť bude neustále vláčna, čulá a bez akýchkoľvek nedostatkov. Podporuje elimináciu tvorby kŕčových žíl a tiež napomáha kardiovaskulárnemu systému.
Najväčšie výhody Pycnogeolu: priaznivo vplýva na zrak človeka, zlepšuje ohybnosť, či elasticitu kĺbov a ciev, podporuje obeh krvi v tele, eliminuje tvorbu kŕčových žíl, zlepšuje kvalitu kože a pleti, bojuje proti problémom vzniknutých zo slnečného žiarenia.
Nezávislými odborníkmi bol PYC označený, ako GRAS (Generally Recognized As Safe), čím, bol zaradený do skupiny bezpečných prírodných látok v rámci ich užívania. Status GRAS získal aj Robuvit, extrakt prírodných látok (tanínov) z dreva Duba letného (Quercus robur), nazývaných ako roburíny. Základnou zložkou tanínov sú ellagotaníny (ktoré sa hydrolyzujú na kyselinu ellagovú) a majú významné antioxidačné, protizápalové, antimikrobiálne a antimutagénne vlastnosti. Boli zistené aj chrániace účinky bielkoviny organizmu. Okrem toho boli zistené zlepšené funkcie kognitívnych vlastností (myslenia, pamäť a pod.). Robuvit je aj naďalej predmetom skúmania v ďalších štúdiách. Zaujímavosťou je, že niektoré sudy na víno sú vyrábané z duba letného, tým pádom časom nastáva presun polyfenolov zo suda do vína. Víno sa tak obohacuje o antioxidačné schopnosti.
Ďaľší flavonoidový komplex je Matuzalem, je to látka rastlinného pôvodu, v ktorom flavonoidový komplex pozostáva v prvom rade z katechínov, leukoantocyanidinov, kyanidínov, a všeobecne 3,5 flavon-diolových derivátov. Tieto komplexy flavonoidov sa nachádzajú v prípravku vo forme mono- až oligomérov, vyskytujúce sa medzi inými v listoch zeleného a čierneho čaju, eventuálne v jadrách červeného hrozna a prakticky v rôznych pomeroch takmer vo všetkých rastlinách, hlavne v semienkach plodov. Tieto kmeňové molekuly v rastlinách vznikajú cestou fotosyntézy a sú vedľajšími produktmi rastlinného metabolizmu.
ZÁVER - Dobré zdravie a dlhý vek je dostupný každému, americkí vedci potvrdili, že každý človek má geneticky daných minimálne 120 a viac rokov života. Podľa skríningových pokusov by bol Matuzalem schopný významne napomôcť predĺženiu života.
MUDr. Matej Fulop
|
|
|
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE |
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ-MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE
Poradca –
(Poradca), č. 12-13/2019 (V/2019)
- Zákon o odpadoch
s komentárom – úplné
znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy
– bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7-8/2019 (V/2019)
- Práca vo sviatok
– príplatky pre zamestnancov
- Živnosť –
pozastavenie a obnovenie
- Spracúvanie
životopisov – GDPR
- Osobitná úprava
dovolenky
- Proces
pričlenenia obce, aktuálna právna úprava
- Konanie o
dodatočnom povolení stavby
Dane, účtovníctvo,
odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.7-8/2019 (V/2019)
- Auditor -
overenie účtovnej závierky
- Sociálne
poistenie – zmeny
- Daň
z nehnutenosti
- Služby
zamestnanosti po novele
1 000
riešení, č. 6-8/2019 (V/2019)
- Daňový poriadok
po novele
- Zmeny v
sociálnom poistení
ODBORNÉ TEMATICKÉ
PUBLIKÁCIE - NOVINKY
1. Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo po ostatnej novele –
účtovné súvzťažnosti
2. Príručka mzdovej účtovníčky
- všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči
svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a
poistení súvisiacich so zamestnávaním osob
3. Daňové a nedaňové výdavky 2019 – prehľad daňových a nedaňových výdavkoch
4. 100 otázok a odpovedí – daň z príjomov, DPH po novele - riešenia problémov podnikateľskej
praxe z pohľadu zákona o dani z príjmov a
DPH po ostatnej novele
5. Zákoník práce s komentárom – komentár k aktuálnemu zneniu zákoníku práce po ostatných
novelách, upozornenia na zmeny, príklady z praxe
6. DOM – dane, odvody, mzdy - prehľad najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a podnikanie
7. 100 otázok a odpovedí – BOZP
a ZP - otázky a riešenia z praxe k BOZP a Zákonníku práce, úplné znenie zákona o BOZP
8. Podnikáme úspešne bez chýb, pokút a penále - prehľad najdôležitejších pravidiel týkajúcich sa živnostenského podnikania a podnikania v obchodných spoločnostiach a družstve
9. Zák§ny do vrecka - Zákonník práce, Zákon o nelegálnom zamestnávání – úplné znenia zákonov
10. Optimalizácia základu dane bez chýb, pokút a penále – postupy ako správne vykázať daňovú povinnosť
11. Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch – úplné znenia
PRIPRAVUJEME
Poradca – (Poradca), č. 1-2/2020
(VIII/2019)
- Zákon o sociálnom
poistení komentárom – úplné
znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy – bez
chýb, pokút a penále – (PaM), č.
9/2019 (VIII/2019)
- Zmena životného minima
od 1.7.2019
- Novela
zákona o zdravotnom poistení,
- Ako
zmeniť zdravotnú poisťovňu,
- Stravné
od júna 2019
- Poistenie
SZČO - zmena od júla 2019
Dane, účtovníctvo, odvody
– bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2019
(VIII/2019)
- Brexit
a sociálne poistenie
- Pravidlá
riešenia sporov týkajúcich sa cezhraničného zdanenia – nový zákon od 1. 7.
2019
- Účtovanie
virtuálnych mien v JÚ a v PÚ
- Finančný
prenájom z pohľadu DzP
1 000 riešení, č. 9/2019 (VIII/2019)
- Sociálne poistenie -
novela zákona
- Odpady po novom
|
|
|
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch: |
Optimalizácia základu dane
Cieľom daňovej optimalizácie nie je vykázať nulovú daňovú povinnosť, ale vykázať optimálnu daňovú povinnosť, t. j. daňovú povinnosť primeranú výške obratu, ziskovosti odvetvia podnikania a celkovému podnikateľskému prostrediu … Ako správne postupovať?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, živnostníkom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom …
1. Daňová optimalizácia - odborná tematická publikácia
(A5, 256 str.)
2. Daňové a účtovné zákony 2019 - po novele s komentármi - odborná tematická publikácia
(A5, 864 str.)
3. 100 otázok - daň z príjmov a DPH po novele - odborná tematická publikácia
(A5, 120 str.)
4. Daňové výdavky 2019 - odborná tematická publikácia
(A5, 544 str.)
5. DUO 2/2019 - Daňové zvýhodnenia na vyživované deti a zaplatené úroky pri úveroch na bývanie - príspevok
(A4, 80 str.)
Cena balíčka je 56 €
Cena balíčka so 60 % zľavou je 22 €.
Ušetríte 34 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zákon o odpadoch po novele
Odpad a nakladanie s ním sa týka každého z nás, nielen podnikateľov, ale aj miest a obcí. Zákon o odpadoch upravuje programové dokumenty v odpadovom hospodárstve, opatrenia na predchádzanie vzniku odpadu, práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pri predchádzaní vzniku odpadov a pri nakladaní s odpadmi, rozšírenú zodpovednosť … a mnoho ďalšieho týkajúceho sa odpadov.
Viac už nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, pracovníkom verejnej správy, mestám, obciam, zdravotníckym a školským zariadeniam …
1. Poradca 13-14/2019 - Zákon o odpadoch po novele s komentárom - komentár
(A5, 456 str.)
2. VS 6-8/2019 - Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov - úplné znenie zákona
(A5, 144 str.)
3. Zákony VIB/2019 - Odpadové hospodárstvo, Vodné hospodárstvo ... - úplné znenia zákonov
(A5, 512 str.)
4. Aktualizácia VI/1 - Vyhláška č. 382/2018 Z. z. o skládkovaní odpadov a uskladnení odpadovej ortuti - aktuálne znenie vyhlášky
(A6, 16 str.)
5. Podnikáme úspešne bez chýb, pokút a penále - odborná tematická publikácia
(A5, 320 str.)
6. Ústava SR
(A6, 96 str.)
Cena balíčka je 31,79 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 15,70 €.
Ušetríte 16,09 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
DOM - Dane, odvody, mzdy II.
Prinášame prehľad najdôležitejších pojmov, postupov a povinností z oblasti daní, miezd, odvodov, účtovníctva …
Komplexné informácie ohľadom všetkých týchto problematík nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom, účtovníčkam, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom, audítotom, ekonómom …
1. DOM - dane, odvody, mzdy - prehľad najdôležitejších pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a podnikanie (ZDP, DPH, ZP, Účtovníctvo, Podnikanie) - odborná tematická publikácia
(A5, 416 str.)
2. Správny súdny poriadok - odborná tematická publikácia
(A5, 176 str.)
3. Vnútropodnikové smernice - odborná tematická publikácia
(A5, 280 str.)
4. PaM 7-8/2019 - Nové zásady v poskytovaní dávok v hmotnej núdzi - príspevok
(A4, 112 str.)
5. Zákonník práce - úplné znenie - edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 224 str.)
6. Poradca 13-14/2018 - Trestný zákon s komentárom - komentár - ZADARMO
(A5, 424 str.)
Cena balíčka je 52 €
Cena balíčka s 55 % zľavou je 23 €.
Ušetríte 29 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Verejná správa v kocke
Ste zamestnanci verejného sektoru a potrebujete najnovšie informácie? Prinášame aktuálne znenia zákonov po ostatných novelách a príspevky týkajúce sa problematiky obcí a miest …
Viac už nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené pracovníkom VS, rozpočtovým a príspevkovým a neziskovým organizáciám …
1. Pozemkové spoločenstvá - odborná tematická publikácia
(A5, 160 str.)
2. Aktualizácia V/1 - Zákon o obecnom zriadení, Zákon o majetku obcí ... - úplné znenie zákona
(A5, 96 str.)
3. PaM 3/2019 - Zákon o obecnom zriadení - zmeny - príspevok
(A4, 80 str.)
4. PaM 7-8/2019 - Proces pričlenenia obce - aktuálna právna úprava - príspevok
(A4, 112 str.)
5. 100 otázok a odpovedí BOZP a ZP - odborná tematická publikácia
(A5, 176 str.)
6. Verejná Správa 4-5/2019 - Aktuálne zmeny zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov príspevok
(A5, 94 str.)
7. Verejná Správa 1/2019 - Zákon o štátnom fonde rozvoja bývania - úplné znenie (ZADARMO)
(A5, 64 str.)
Cena balíčka je 35 €
Cena balíčka s 50 % zľavou je 17,50 €.
Ušetríte 17,50 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |