|
CESTOVNÉ NÁHRADY ZAMESTNANCOV V ÚČTOVNÝCH SÚVISLOSTIACH
Nárokové cestovné náhrady je zamestnávateľ povinný po splnení podmienok ustanovených v zákone o cestovných náhradách zamestnancovi poskytnúť. Zamestnanec si pri uplatňovaní práva na nárokové náhrady musí splniť zákonom stanovené podmienky.
Nárokové cestovné náhrady nie sú u zamestnanca predmetom dane z príjmov zo závislej činnosti, ak sa poskytujú v súvislosti s výkonom závislej činnosti do výšky, na ktorú zamestnancovi vznikne nárok.
Nenárokové cestovné náhrady sú síce upravené v zákone o cestovných náhradách, ale na rozdiel od nárokových cestovných náhrad zamestnávateľ nie je povinný ich zamestnancovi poskytovať. Ich poskytovanie:
závisí od rozhodnutia zamestnávateľa (napr. na základe vnútorného predpisu) alebo
je založené na dohode zamestnávateľa so zamestnancom v pracovnej zmluve alebo inej písomnej dohode, alebo
ich poskytovanie je dohodnuté v kolektívnej zmluve (odborová organizácia a zamestnávateľ).
Aspekt dane z príjmov
Cestovné náhrady sú v zmysle ustanovenia § 19 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom do výšky, na ktorú vzniká nárok podľa osobitných predpisov (napr. podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov) a vreckové pri zahraničnej pracovnej ceste poskytované podľa § 14 zákona o cestovných náhradách.
Z pohľadu zamestnanca nie je v zmysle ustanovenia § 5 ods. 5 písm. a) zákona o dani z príjmov predmetom dane z príjmov fyzických osôb cestovná náhrada poskytovaná v súvislosti s výkonom závislej činnosti do výšky, na ktorú vznikne zamestnancovi nárok podľa zákona o cestovných náhradách, okrem vreckového poskytovaného pri zahraničnej pracovnej ceste. To znamená, že predmetom dane u zamestnanca nie je len tá cestovná náhrada, ktorej povinnosť poskytnutia zo strany zamestnávateľa vyplýva priamo z ustanovení zákona o cestovných náhradách, všetky ostatné plnenia sú u zamestnanca zdaniteľným príjmom, t.j. suma vo výške rozdielu medzi sumou vo výške nároku vyplývajúceho zo zákona o cestovných náhradách a poskytnutou sumou dohodnutou napr. v pracovnej zmluve (kolektívnej zmluve, vnútornom predpise). Všetky fakultatívne (nenárokové, dobrovoľné) náhrady, ktoré zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, aj napriek tomu, že sú upravené v pracovnej zmluve (kolektívnej zmluve, vnútornom predpise), sú pre neho zdaniteľným príjmom, ktorý sa zdaňuje v súlade s § 35 zákona o dani z príjmov v úhrne zdaniteľných príjmov v čase vyplatenia predmetného plnenia.
Cestovné náhrady u zamestnávateľa účtujúceho v PÚ
Cestovné náhrady sa podľa ekonomickej podstaty účtujú na účet 512 – Cestovné. Postupy účtovania v PÚ upravujú účtovanie cestovných výdavkov v súvislosti s pohľadávkami a záväzkami voči zamestnancom.
Podľa § 51 ods. 2 a ods. 3 postupov účtovania v PÚ sa:
na účte 333 – Ostatné záväzky voči zamestnancom účtujú rôzne záväzky voči zamestnancom, napríklad nárok zamestnancov na náhradu cestovných výdavkov,
na účte 335 – Pohľadávky voči zamestnancom účtujú rôzne pohľadávky voči zamestnancom, napríklad poskytnuté preddavky na cestovné výdavky, preddavky na vyúčtovanie, uplatnenie náhrady voči zamestnancovi.
Z pohľadu účtovania pracovných ciest a cestovných náhrad je rozhodujúce:
1. stanovenie dňa uskutočnenia účtovného prípadu,
2. prepočet cestovných náhrad a preddavkov na cestovné náhrady v cudzej mene a v mene euro.
Dňom uskutočnenia účtovného prípadu podľa § 2 ods. 1 postupov účtovania v PÚ je deň splnenia dodávky, platby záväzku, inkasa pohľadávky, započítania pohľadávky, postúpenia pohľadávky, prevzatia dlhu, poskytnutia a prijatia preddavku, úhrady úveru alebo pôžičky poskytnutím nového úveru alebo pôžičky, zistenia manka na majetku a záväzkoch, schodku, prebytku majetku, škody na majetku, vkladu do obchodnej spoločnosti a družstva, pohybu majetku vo vnútri účtovnej jednotky a deň zistenia ďalších skutočností vyplývajúcich z osobitných predpisov alebo z vnútorných podmienok účtovnej jednotky, ktoré sú predmetom účtovníctva a ktoré v účtovnej jednotke nastali a účtovná jednotka má k dispozícii potrebné podklady, ktoré dokumentujú tieto skutočnosti. Pri pracovných cestách nie je osobitne určený moment uskutočnenia účtovného prípadu. Je na rozhodnutí účtovnej jednotky, aby si zvolila kritériá na stanovenie tohto dňa prostredníctvom internej smernice, čím sa zvolený postup stane pre ňu záväzným. Najčastejšie sa za deň uskutočnenia účtovného prípadu na účtovanie cestovných náhrad považuje deň predloženia vyúčtovania cestovných náhrad, ktorých súčasťou sú všetky poklady týkajúce sa služobnej cesty. Povinnosti zamestnanca po skončení pracovnej cesty ustanovuje § 36 ods. 7 zákona o cestovných náhradách. Podľa tohto ustanovenia je zamestnanec povinný do desiatich pracovných dní odo dňa skončenia pracovnej cesty alebo inej skutočnosti zakladajúcej nárok na náhrady predložiť zamestnávateľovi písomné doklady potrebné na vyúčtovanie náhrad a vrátiť nevyúčtovaný preddavok, ak nie je v kolektívnej zmluve, alebo v písomnej dohode so zamestnancom dohodnutá alebo vo vnútornom predpise zamestnávateľa určená dlhšia doba, najdlhšie však do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola pracovná cesta alebo iná skutočnosť zakladajúca nárok na náhrady skončená.
Prepočet cestovných náhrad a preddavkov na cestovné náhrady v cudzej mene
Vychádzajúc z ustanovenia § 4 ods. 7 zákona o účtovníctve vzniká účtovnej jednotke povinnosť viesť účtovníctvo a zostavovať účtovnú závierku v peňažných jednotkách meny euro. V rámci § 24 zákona o účtovníctve je ustanovená povinnosť prepočtu majetku a záväzkov vyjadrených v cudzej mene na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska (ďalej len „referenčný kurz“):
a) v deň predchádzajúci dňu uskutočnenia účtovného prípadu alebo v iný deň, ak to ustanovuje osobitný predpis (osobitným predpisom je napr. zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v z.n.p.),
b) v deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
c) v deň, ktorým je rozhodný deň, ku ktorému sa preberá majetok a záväzky od zahraničnej zanikajúcej právnickej osoby.
V súvislosti s uvedenou problematikou je vhodné pripomenúť, že zákon o účtovníctve v rámci ustanovenia § 24 ods. 6 umožňuje na úbytok rovnakej cudzej meny v hotovosti alebo z devízového účtu použiť na prepočet cudzej meny na eurá:
• cenu zistenú váženým aritmetickým priemerom (tzv. metóda VAP) alebo
• cenu zistenú spôsobom, keď prvá cena na ocenenie prírastku cudzej meny v eurách sa použije ako prvá cena na ocenenie úbytku cudzej meny v eurách (tzv. metóda FIFO).
Ak je tento úbytok cudzej meny spojený s úhradou záväzku, použije sa hodnota z prepočtu buď podľa metódy VAP alebo metódy FIFO na prepočet úhrady záväzku z cudzej meny na eurá.
Na ocenenie pohľadávky a záväzkov v cudzej mene spojených s účtovaním poskytnutého alebo prijatého preddavku v cudzej mene sa použije kurz v čase prijatia alebo poskytnutia preddavku.
Pri zahraničných pracovných cestách zákon o cestovných náhradách ustanovuje poskytovanie určitých cestovných náhrad (napr. stravné, vreckové) v eurách alebo v cudzej mene. Cestovné náhrady v cudzej mene (nie preddavky) sa na účely účtovania prepočítajú na eurá podľa vyššie uvedených ustanovení zákona o účtovníctve.
V zmysle § 36 ods. 6 zákona o cestovných náhradách preddavok na stravné zamestnávateľ poskytuje v mene ustanovenej pre jednotlivé krajiny opatrením ministerstva financií. Zamestnávateľ sa v prípade potreby môže so zamestnancom dohodnúť na poskytnutí preddavku na stravné v inej mene, ako je mena ustanovená pre jednotlivú krajinu opatrením ministerstva financií. Pri vyúčtovaní náhrad sa pri prepočte sumy stravného ustanoveného v eurách na cudziu menu a naopak použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, ktorý je platný k prvému dňu v mesiaci, v ktorom sa zahraničná pracovná cesta alebo iná skutočnosť zakladajúca nárok na stravné začala. Pri vyúčtovaní náhrad sa pri prepočte sumy stravného ustanoveného v cudzej mene na inú cudziu menu použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, ktorý je platný k prvému dňu v mesiaci, v ktorom sa zahraničná pracovná cesta alebo iná skutočnosť zakladajúca nárok na stravné začala; suma stravného sa určí prepočtom hodnoty stravného v eurách na dohodnutú cudziu menu.
Cestovné náhrady u zamestnávateľa účtujúceho v JÚ
V aplikačnej praxi sa možno stretnúť s viacerými spôsobmi a postupmi účtovania cestovných náhrad v sústave jednoduchého účtovníctva. Najdôležitejšie však je, aby boli dodržané základne zásady účtovníctva podľa zákona o účtovníctve a z titulu, že jednoduché účtovníctvo je tzv. daňovo orientované, aby bolo dodržané v konečnom dôsledku správne zaúčtovanie cestovných náhrad z pohľadu ich ovplyvnenia základu dane z príjmov zamestnávateľa.
Cestovné náhrady vyplatené v hotovosti a dokladované výdavkovým pokladničným dokladom, resp. cestovné náhrady vyplatené bezhotovostnou formou z účtu zamestnávateľa na osobný účet zamestnanca dokladované výpisom z účtu, sa v peňažnom denníku zaúčtujú nasledovným spôsobom:
1. výlučne nárokové náhrady
• náhrady vo vyplatenej výške sa zapíšu do stĺpca „výdavok peňažných prostriedkov v hotovosti“ resp. „výdavok peňažných prostriedkov z účtu v banke“ a následne do stĺpca „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov celkom“ v druhovom členení „Ostatné výdavky“,
2. nárokové náhrady aj nenárokové náhrady
• náhrady vo vyplatenej výške sa zapíšu do stĺpca „výdavok peňažných prostriedkov v hotovosti“ resp. „výdavok peňažných prostriedkov z účtu v banke“ a následne
- do stĺpca „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov celkom“ v druhovom členení „Ostatné výdavky“ sa zapíše celá náhrada za predpokladu, že takýto zamestnanecký benefit je dohodnutý v pracovnej zmluve, kolektívnej zmluve, poprípade v internom predpise, či inej zmluve ako aj za podmienky, že poskytnutie tohto benefitu je zamestnancovi zdanené ako príjem zo závislej činnosti a je súčasťou vymeriavacích základov na povinné zdravotné poistenie a sociálne poistenie [v uvedenej súvislosti viď § 19 ods. 1 a § 21 ods. 1 písm. e) zákona o dani z príjmov],
- do stĺpca „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov celkom“ v druhovom členení „Ostatné výdavky“ sa zapíše nároková náhrada za predpokladu, že takýto zamestnanecký benefit nie je dohodnutý v pracovnej zmluve, kolektívnej zmluve, poprípade v internom predpise, či inej zmluve a do stĺpca „Výdavky, ktoré neovplyvňujú základ dane z príjmov“, sa zapíše nenároková náhrada.
V prípadoch, ak zamestnávateľ poskytuje v súvislosti s pracovnými cestami svojich zamestnancov preddavky, ich účtovanie môže mať nasledovnú podobu:
• vyplatenie preddavku sa zapíše vo vyplatenej výške do stĺpca „výdavok peňažných prostriedkov v hotovosti“ resp. „výdavok peňažných prostriedkov z účtu v banke“ a následne do stĺpca „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov“ a pre účely druhového členenia uvedených výdavkov v stĺpci „Ostatné výdavky“,
1. v prípade, ak bol preddavok v nižšej sume ako suma v konečnom vyúčtovaní pracovnej cesty, suma vo výške vyúčtovanej cestovnej náhrady zníženej o poskytnutý preddavok sa zapíše do stĺpca „výdavok peňažných prostriedkov v hotovosti“ resp. „výdavok peňažných prostriedkov z účtu v banke“ a následne do stĺpca „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov“ a pre účely druhového členenia uvedených výdavkov v stĺpci „Ostatné výdavky“,
2. v prípade, ak bol preddavok vo vyššej sume ako suma v konečnom vyúčtovaní pracovnej cesty a tento rozdiel zamestnanec vráti do pokladne zamestnávateľovi, táto suma sa u zamestnávateľa zapíše do stĺpca „príjem peňažných prostriedkov v hotovosti“ a následne sa tento rozdiel uvedie v zápornom vyjadrení do stĺpca „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov celkom“ a v druhovom členení medzi „Ostatné výdavky“.
Ing. Ján Mintál
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 6/2017)
POVINNOSTI ZAMESTNÁVATEĽA PRI ORGANIZAČNÝCH ZMENÁCH
Organizačné zmeny zamestnávateľa
V súlade s § 27 Zákonníka práce (ďalej ZP): “Ak zanikne zamestnávateľ, ktorý má právneho nástupcu, prechádzajú práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov na tohto nástupcu, ak osobitný predpis neustanovuje inak.” Z uvedeného vyplýva, že pri organizačných zmenách môže dôjsť k zániku zamestnávateľa s právnym nástupcom, kedy pracovný pomer zamestnanca nekončí, ale plynulo pokračuje ďalej, alebo môže dôjsť k zániku zamestnávateľa bez právneho nástupcu, kedy pracovný pomer zamestnanca končí z dôvodov podľa § 63 ods. 1 písm. a) ZP (z dôvodu, že sa zamestnávateľ ruší). V súvislosti s prechodom práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov sa často používa aj pojem „prevod podniku“, resp. „prevod zamestnávateľa“.
Zánik zamestnávateľa – právnickej osoby s právnym nástupcom
Ak zanikne zamestnávateľ, ktorý má právneho nástupcu, pracovnoprávny vzťah nekončí, ale pokračuje kontinuálne ďalej. Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov prevezme preberajúci zamestnávateľ (právny nástupca pôvodného zamestnávateľa). Ide o zmenu subjektu na strane zamestnávateľa, ku ktorej dochádza počas trvania pracovného pomeru. Preberajúceho zamestnávateľa viažu platné pracovné zmluvy v takom istom rozsahu ako pôvodného zamestnávateľa. Zamestnávateľ sa mení v pracovnej zmluve automaticky, bez potreby uzatvárania dodatku k platnej pracovnej zmluve.
Pri prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov sa medzi pôvodným a preberajúcim zamestnávateľom uzatvára dohoda o prechode práv a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov, v ktorej sa uvedie najmä dátum prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, menovitý zoznam prevádzaných zamestnancov a predmet prevádzanej personálno-mzdovej agendy (ak nie je súčasťou delimitačnej zmluvy/delimitačného protokolu). Pôvodný a preberajúci zamestnávateľ musia vopred riešiť, aky´m spôsobom budú usporiadané vzťahy zamestnancov [napr. menovite, ktorí zamestnanci prechádzajú k preberajúcemu zamestnávateľovi, či zamestnanec súhlasí so zásadnými zmenami pracovných podmienok (ak má k nim dôjsť), či dochádza k prevodu kolektívnej zmluvy]. Pracovnoprávna úprava pri prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov striktne nestanovuje všetky povinnosti, ktoré má ten-ktorý zamestnávateľ vykonať, je to na vzájomnej dohode medzi pôvodným a preberajúcim zamestnávateľom. Na tento účel sa uzatvára delimitačný protokol (delimitačná zmluva).
Rozlišujú sa dva spôsoby zrušenia spoločnosti: s likvidáciou alebo bez likvidácie, kedy je majetok prevádzaný na právneho nástupcu. Právne predpisy obchodného práva poznajú niekoľko foriem zániku spoločnosti bez likvidácie [čím zanikne aj pôvodný zamestnávateľ (zanikajúca spoločnosť)]: zlúčenie spoločnosti, splynutie spoločnosti, rozdelenie spoločnosti, zmena právnej formy.
Pri splynutí, zlúčení alebo rozdelení spoločnosti musí mať zanikajúca spoločnosť a spoločnosť, na ktorú prechádza imanie zanikajúcej spoločnosti, rovnakú právnu formu. Zamestnávateľ však môže zaniknúť aj tým, že:
– sa predá, kedy predávajúci zamestnávateľ zanikne,
– zamestnávateľ, ktorý je fyzickou osobou zomrie.
Zlúčenie spoločnosti je taký spôsob zániku spoločnosti, kedy dôjde k zániku zlučovacej spoločnosti (pôvodného zamestnávateľa) a k zmene preberajúcej spoločnosti (už jestvujúceho zamestnávateľa):
spoločnosť A + spoločnosť B = spoločnosť B
Splynutie spoločnosti je taký spôsob zániku spoločnosti, kedy dôjde k zániku splývajúcich spoločností (pôvodných zamestnávateľov), ktoré splynú (zaniknú) a vznikne nová spoločnosť (nový zamestnávateľ).
spoločnosť A + spoločnosť B
= spoločnosť C
Rozdelenie spoločnosti je taký spôsob zániku spoločnosti, kedy doterajšia spoločnosť (pôvodný zamestnávateľ) zanikne a dochádza k zmene preberajúcich spoločností (už jestvujúcich zamestnávateľov) alebo kedy doterajšia spoločnosť (pôvodný zamestnávateľ) zanikne a vznikajú dve a viac nových spoločností s tou istou právnou formou (noví zamestnávatelia):
spoločnosť A = jestvujúca spoločnosť B + jestvujúca spoločnosť C
spoločnosť A = nová spoločnosť A1 + nová spoločnosť A2
Zmena právnej formy spoločnosť, kedy môže jestvujúca spoločnosť zmeniť svoju právnu formu na inú právnu formu spoločnosti alebo na družstvo. Zmenou právnej formy spoločnosť ako právnická osoba nezaniká. Účinky zmeny právnej formy spoločnosti nastávajú zápisom zmeny právnej formy do obchodného registra.
Zápisom zmeny právnej formy do obchodného registra jestvuje spoločnosť alebo družstvo v právnej forme, na akú boli zmenené (§ 69b Obchodného zákonníka).
Zánik zamestnávateľa – právnickej osoby bez právneho nástupcu
Z dôvodu zániku zamestnávateľa alebo jeho časti nemôže zamestnávateľ naďalej prideľovať dotknutým zamestnancom prácu podľa ich pracovnej zmluvy. Zánik zamestnávateľa alebo jeho časti však nespôsobuje skončenie pracovných pomerov dotknutých zamestnancov automaticky, pri ich skončení je zamestnávateľ povinný postupovať v súlade so ZP. Dátum skončenia pracovného pomeru je potrebné skoordinovať s dňom, ku ktorému nastáva zánik zamestnávateľa. Aj z tohto dôvodu je žiaduce naplánovať zánik zamestnávateľa (alebo jeho časti) vopred, ideálne tak, aby ku dňu zániku uplynuli výpovedné doby, či nastal deň, ktorý bol dohodnutý ako deň skončenia pracovného pomeru dohodou zamestnávateľa a zamestnanca. Pri zániku zamestnávateľa bez právneho nástupcu, dochádza vždy ku skončeniu pracovnoprávneho vzťahu zamestnanca.
V prípade individuálnych pracovnoprávnych vzťahov ide o skončenie pracovnoprávneho vzťahu:
• výpoveďou z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. a) bod 1 ZP, podľa ktorého zamestnávateľ môže dať zamestnancovi vy´poveď iba z dôvodov, ak sa zamestnávateľ alebo jeho časť zrušuje alebo
• dohodou z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. a) bod 1 ZP podľa § 60, v zmysle ktorého ak sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú na skončení pracovného pomeru dohodou, pracovny´ pomer sa skončí dohodnuty´m dňom. V takomto prípade platí ust. § 60 ods. 2 ZP. Pri skončení pracovného pomeru dohodou je v tomto prípade povinnosť zamestnávateľa uviesť v písomnej dohode dôvod skončenia pracovného pomeru, inak pôjde o porušovanie pracovnoprávnych predpisov zo strany zamestnávateľa.
V prípade skončenia pracovného pomeru zamestnanca z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. a) ZP sa neuplatní ani ponuková povinnosť a ani zákaz vy´povede. Uvedené potvrdzuje skutočnosť, že ak sa zamestnávateľ ruší (zaniká bez právneho nástupcu), neprichádza do úvahy žiadna možnosť zamestnanca ďalej zamestnávať. Ak by sa však rušila len časť zamestnávateľa, kde zamestnanec vykonáva prácu, ponuková povinnosť sa uplatní.
Ak dôjde k skončeniu pracovného pomeru zamestnanca z dôvodu, že sa zamestnávateľ ruší [podľa § 63 ods. 1 písm. a) bod 1 ZP] zamestnancovi pracovný pomer končí a v takomto prípade má zamestnanec nárok aj na odstupné. Odstupné sa vypočíta ako príslušný násobok priemerného hrubého mesačného zárobku zamestnanca. Výška vyplateného odstupného bude závisieť od toho, ako dlho trval pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa a akým spôsobom pracovný pomer z dôvodu uvedeného v § 63 ods. 1 písm. a) bod 1 ZP skončil - či výpoveďou alebo dohodou.
Prevod (časti) zamestnávateľa k inému zamestnávateľovi. Pod pojmom “prevod” sa v súlade s § 28 ods. 2 ZP rozumie prevod hospodárskej jednotky, ktorá si zachováva svoju totožnosť ako organizované zoskupenie zdrojov (hmotné zložky, nehmotné zložky a osobné zložky ako sú napr. zariadenia, priestory, pracovné nástroje, ďalej účtovné knihy, zákazníci, určité know-how, osobné zložky zamestnancov), ktorého cieľom je vykonávanie hospodárskej činnosti bez ohľadu na to, či je táto činnosť hlavná alebo doplnková. O prevod ide aj vtedy, keď zamestnávateľ prestáva vykonávať nejakú činnosť a túto činnost začne vykonávať iny´ subjekt (a to aj ak medzi ty´mito subjektmi nie je priamy právny vzťah (Rozhodnutie súdneho dvora: C-24/85/ES Spijkers). Z uvedeného vyplýva, že základom prevodu hospodárskej jednotky je, že si hospodárska jednotka prevodom zachová svoju totožnosť (identitu). O prevod hospodárskej jednotky nejde, ak sa predáva zamestnávateľ ako celok.
Ak sa prevádza hospodárska jednotka, ktorou je na účely ZP zamestnávateľ alebo časť zamestnávateľa alebo ak sa prevádza úloha alebo činnosť (ich časť) zamestnávateľa k inému zamestnávateľovi, nedochádza k zániku pôvodného zamestnávateľa, iba časť zamestnávateľa, jeho úloha alebo činnosť prechádzajú k inému preberajúcemu zamestnávateľovi, na ktorého súčasne prechádzajú aj práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov tých zamestnancov, ktorí pracovali u zamestnávateľa, jeho časti, resp. na určitej úlohe alebo na časti jeho úlohy. Po prevode hospodárskej jednotky viažu nového zamestnávateľa platné pracovné zmluvy v takom istom rozsahu ako u predchádzajúceho zamestnávateľa. Ak sa zamestnancovi majú prevodom zásadne meniť pracovné podmienky a zamestnanec s ich zmenou nesúhlasí, zamestnávateľ bude postupovať podľa § 29a ZP. Pracovný pomer sa bude považovať za skončený dohodou ku dňu prevodu. Doterajší zamestnávateľ vydá zamestnancovi písomný doklad o skončení pracovného pomeru podľa § 29a ZP, v ktorom uvedie, ku ktorému dňu sa pracovný pomer skončil, a zamestnancovi vyplatí odstupné.
Povinnosti zamestnávateľa pri organizačných zmenách
Zamestnávateľ (pôvodný a aj preberajúci) je povinný najneskôr jeden mesiac pred tým, ako dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, písomne informovať zástupcov zamestnancov a ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, priamo zamestnancov o:
• dátume alebo navrhovanom dátume prechodu,
• dôvodoch prechodu,
• pracovnoprávnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu na zamestnancov,
• plánovaných opatreniach prechodu vzťahujúcich sa na zamestnancov.
Pôvodný zamestnávateľ oznámi zmenu zamestnávateľa najmenej jeden mesiac predtým, ako dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov na preberajúceho (nového) zamestnávateľa, a súčasne nový zamestnávateľ oznámi v rovnakej lehote (najmenej jeden mesiac vopred), že sa stane novým zamestnávateľom prevádzaných zamestnancov. Pri prechode práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávneho vzťahu sa zamestnávateľ mení v pracovnej zmluve automaticky, t. j. aj bez dodatku k pracovnej zmluve. Neoddeliteľnou súčasťou pracovnej zmluvy je však „Oznámenie o prechode práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávneho vzťahu“.
Prechod bez zmeny pracovných podmienok. Ak dochádza k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov na iného zamestnávateľa, pracovnoprávny vzťah zamestnanca zostávava zachovaný (kontinuálne pokračuje). Pracovný pomer nekončí, a zamestnancovi nárok na odstupné nevzniká (§ 76 ods. 5 ZP). Uvedené platí za predpokladu, že sa zamestnancovi zásadne nemenia pracovné podmienky. Dôvod meniť pracovnú zmluvu nie je, ak sa jednotlivým zamestnancom nezmenia podstatné náležitosti pracovnej zmluvy (druh práce, miesto výkonu práce, deň nástupu do práce, mzdové podmienky).
Kedy dôjde k zmene pracovnej zmluvy? Ak sa prevádzaným zamestnancom majú zásadne zmeniť pracovné podmienky, ktoré sú určené v § 43 ods. 1 ZP (podstatné náležitosti pracovnej zmluvy), v praxi najčastejšie:
• druh práce, ktorý zamestnanec u pôvodného zamestnávateľa vykonával,
• miesto výkonu práce (určený obcou, prevádzkou, organizačnou časťou alebo inak určeným miestom),
pôvodný zamestnávateľ je povinný dohodnúť so zamestnancom zmenu pracovnej zmluvy a nový zamestnávateľ je povinný so zamestnancom uzatvoriť dodatok k pracovnej zmluve. V praxi môžu nastať dve situácie. Ak zamestnanec so zmenami súhlasí, preberajúci zamestnávateľ zmení pôvodnú pracovnú zmluvu na základe dodatku k pracovnej zmluve, a pracovný pomer tohto zamestnanca kontinuálne pokračuje. Ak zamestnanec so zmenami nesúhlasí, pracovný pomer končí z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. a) bod 1 ZP (ak pôvodný zamestnávateľ zaniká) alebo z dôvodu § 63 ods. 1 písm. b) ZP (pre nadbytočnosť napr. pri vnútorných organizaných zmenách) a zamestnancovi vznikne nárok aj na odstupné. Odstupné bude vyplácať pôvodný zamestnávateľ po skončení pracovného pomeru zamestnanca v najbližšom výplatnom termíne.
Vnútorné organizačné zmeny
Obdobný postup sa uplatní aj pri vnútorných organizačných zmenách zamestnávateľa, kedy sa stane zamestnanec nadbytočným. O nadbytočnosti hovoríme, ak zamestnávateľ nemá možnosť zamestnanca ďalej zamestnávať prácami dohodnutými v pracovnej zmluve, a to celkom alebo čiastočne. V súlade s § 63 ods. 1 písm. b) ZP sa zamestnanec stane nadbytočným pri organizačných zmenách na základe písomného rozhodnutia zamestnávateľa:
• o zmene jeho úloh,
• o zmene technického vybavenia,
• o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce,
• o iných organizačných zmenách.
Rozhodnutie o organizačných zmenách musí byť písomné a má obsahovať dátum prijatia a dátum uvedenia organizačnej zmeny do platnosti. Zamestnávateľ má povinnosť „nadbytočnému“ zamestnancovi ponúknuť v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto vy´konu práce, inú vhodnú prácu (aj na kratší pracovný čas) alebo ponúknuť mu sa podrobiť predchádzajúcej príprave na túto inú prácu. Zamestnanec sa musí rozhodnúť, či ponuku práce príjme alebo nepríjme.
Ak by zamestnanec ponuku inej vhodnej práce prijal, zamestnávateľ a zamestnanec sú povinní uzatvoriť dodatok k pracovnej zmluve a pracovnoprávny vzťah bude pokračovať ďalej. Ak by zamestnávateľ takúto vhodnú prácu pre zamestnanca nemal alebo mal, ale zamestnanec by ju odmietol prijať, pracovný pomer sa končí z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. b) ZP (pre nadbytočnosť) a zamestnancovi vznikne nárok na odstupné.
Sociálne a zdravotné poistenie
Ak dochádza k prechodu práv a povinností podľa ZP, prevádzaným zamestnancom povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti nezaniká. Za účelom zaznamenania zmien v registri poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia je pôvodný zamestnávateľ povinný predložiť miestne príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne zoznam prevádzaných zamestnancov (uvedených v delimitačnom protokole), ktorým pracovnoprávny vzťah (pracovný pomer, príp. právny vzťah založený dohodou o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru) nekončí a prechádzajú v súvislosti s organizačnými zmenami do druhej spoločnosti, ktorá sa stáva ich novým zamestnávateľom. Uvedená povinnosť sa vzťahuje nielen na toho času aktívnych zamestnancov, ale aj na zamestnancov v tom čase na materskej dovolenke, rodičovskej dovolenke, na neplatenom voľne, príp. práceneschopných zamestnancov.
V predloženom zozname zamestnancov je pôvodný zamestnávateľ povinný uviesť:
• posledný deň, do ktorého zamestnanca zamestnával,
• meno a priezvisko zamestnanca,
• rodné číslo zamestnanca,
• názov a IČZ zamestnávateľa, ku ktorému zamestnanec prechádza.
V zozname sa neuvádzajú zamestnanci, ktorých pracovnoprávny vzťah (pracovný pomer, príp. právny vzťah založený dohodou o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru) skončil ku dňu prechodu, a taktiež zamestnanci, ktorí k novému zamestnávateľovi prevádzaní nie sú. Z uvedeného vyplýva, že Sociálna poisťovňa vykoná zmeny v registri poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia za prevádzaných zamestnancov na základe delimitačného protokolu. Pri prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov sa za prevádzaných zamestnancov evidenčné listy dôchodkového poistenia nepredkladajú.
Za prevádzaných zamestnancov je pôvodný zamestnávateľ povinný najneskôr do 8 pracovných dní odo dňa prechodu zaslať zdravotnej poisťovni odhlášku poistenca, t. j. ukončiť im platnosť kategórie platiteľa poistného „zamestnanec“ a preberajúci zamestnávateľ je povinný najneskôr do 8 pracovných dní odo dňa prevodu zaslať zdravotnej poisťovni prihlášku poistenca, t. j. nahlásiť im začiatok platnosti kategórie platiteľa poistného „zamestnanec“.
Ak pôjde o zamestnancov, ktorých pracovný pomer sa z dôvodu organizačných zmien skončil, t. j. v praxi pôjde o zamestnancov, ktorým sa mali pri prechode na nového zamestnávateľa zásadne zmeniť pracovné podmienky a oni s touto zmenou nesúhlasili, pôvodný zamestnávateľ je povinný do 8 pracovných dní odo dňa prechodu zaslať príslušnej zdravotnej poisťovni zamestnanca odhlášku poistenca, t. j. ukončiť im platnosť kategórie platiteľa poistného „zamestnanec“. Preberajúci zamestnávateľ za týchto zamestnancov žiadnu oznamovaciu povinnosť voči zdravotnej poisťovni neplní.
Povinnosti voči správcovi dane
Nový zamestnávateľ sa stáva platiteľom dane odo dňa, keď sa stal právnym nástupcom pôvodného zamestnávateľa, t. j. dňom zápisu do Obchodného registra. Spoločnosť, ktorá zanikne bez likvidácie (napr. z dôvodu zlúčenia v súlade s Obchodným zákonníkom) je až do dňa zániku samostatným právnym subjektom.
Nový zamestnávateľ je povinný odo dňa, kedy bude zamestnancom vyplácať zdaniteľnú mzdu, viesť za prevádzaných zamestnancov nové mzdové listy, podávať mesačné daňové prehľady a za príslušné zdaňovacie obdobie podať hlásenie o vyúčtovaní dane. Zamestnanci sú povinní u pôvodného zamestnávateľa uviesť zmenu platiteľa dane na tlačive „Vyhlásenie na zdanenie príjmov“ a v nadväznosti na ustanovenie § 36 ods. 8 zákona o dani z príjmov podpísať nové „Vyhlásenie na zdanenie príjmov“ u nového zamestnávateľa (nového platiteľa dane). Pôvodný zamestnávateľ a nový zamestnávateľ (právny nástupca pôvodného zamestnávateľa) je povinný za obdobie, za ktoré zamestnancovi vyplácal zdaniteľný príjem, vystaviť a predložiť správcovi dane daňové tlačivá za príslušnú časť zdaňovacieho obdobia, za zdaňovacie obdobie odo dňa, kedy sa stal ich platiteľom dane; ide o tlačivá:
• potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste,
• prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny mesiac.
• hlásenie o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti poskytnutých jednotlivým zamestnancom bez ohľadu na to, či ide o peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie za uplynulé zdaňovacie obdobie, o zrazených preddavkoch na daň, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse. V prípade zániku spoločnosti je pôvodný zamestnávateľ (platiteľ dane) povinný podať hlásenie o vyúčtovaní dane do troch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom došlo k zániku zamestnávateľa ako platiteľa dane (§ 49 ods. 7 zákona o dani z príjmov), ak sa s novým zamestnávateľom (právnym nástupcom pôvodného zamestnávateľa) nedohodne inak.
Prechod práv a povinností a sociálny fond. V prípade prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov v súlade s § 27 až 31 ZP, sa nevyčerpaná časť sociálneho fondu, zodpovedajúca podielu prevádzaných zamestnancov, prevedie na nového zamestnávateľa. Pod pojmom „podiel“ sa rozumie počet prevádzaných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov. Ak sa ruší zamestnávateľ bez právneho nástupcu (napr. pôjde o likvidáciu akciovej spoločnosti), vzniknuté nároky na plnenia o sociálneho fondu sa uspokojujú ako nároky z pracovného pomeru podľa ZP.
Prechod práv a povinností z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Prechod práv a povinností pracovnoprávnych vzťahov upravený v Zákonníku práce sa týka všetkých pracovnoprávnych vzťahov, t. j. aj zamestnancov, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť na základe pracovnej zmluvy, ale aj zamestnancov, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
V súlade s § 29a ZP ak sa zamestnancovi prevodom majú zásadne zmeniť pracovné podmienky a zamestnanec s ich zmenou nesúhlasí, pracovný pomer sa považuje za skončený dohodou ku dňu prevodu. V takomto prípade zamestnávateľ vydá zamestnancovi písomný doklad o skončení pracovného pomeru a vyplatí zamestnancovi odstupné. Aplikácia tohto ustanovenia sa týka aj dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovne´ho pomeru, ale vzťahovať sa bude len na skončenie pracovnoprávneho vzťahu z dohody. Nárok na odstupné zamestnancovi, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohodárovi) nevznikne.
ZÁVER – V súlade s § 31 ods. 7 ZP je zamestnávateľ povinný, v prípade prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, dodržiavať aj kolektívnu zmluvu dohodnutú predchádzajúcim zamestnávateľom, a to až do skončenia jej účinnosti. Toto ustanovenie sa vzťahuje aj na zamestnancov (dohodárov), ak sa kolektívne zmln zamestnancov v pracovnom pomere.
Ing. Iveta Matlovičová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 6/2017)
|
|
|
108/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
109/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 52/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva krmovín na trh v znení neskorších predpisov
110/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 406/2008 Z. z. o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách v znení vyhlášky č. 234/2010 Z. z.
111/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 599/2002 Z. z. o náhradách za výkon funkcie prísediaceho v znení vyhlášky č. 543/2008 Z. z.
112/2017 Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 16. mája 2017 č. SELP-34-8/2017-OdL, ktorým sa mení a dopĺňa výnos č. ÚLP-99-36/2015-OdL o požadovaných študijných odboroch a učebných odboroch stredného vzdelania, požadovaných študijných odboroch vysokoškolského vzdelania na výkon funkcie a o požadovanej odbornej spôsobilosti na výkon niektorých odborných činností v štátnej službe profesionálnych vojakov
113/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú odbory štátnej služby
114/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú štátnozamestnanecké miesta, na ktorých môže štátnu službu vykonávať len štátny občan Slovenskej republiky
115/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody, ktorou sa druhýkrát mení a dopĺňa Dohoda o partnerstve medzi členmi skupiny afrických, karibských a tichomorských štátov na jednej strane a Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na strane druhej
116/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Egyptskej arabskej republiky o spolupráci v oblasti vedy, školstva, kultúry a športu
117/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o doplnení zoznamu zmluvných strán Dohovoru o uľahčení prístupu k justičným orgánom v cudzine
118/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode
119/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Čiernou horou o sociálnom zabezpečení
120/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dodatku č. 1 k Dohode medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o výstavbe cestného mosta nad riekou Hornád a príjazdových ciest na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Kechnec a Abaújvár, podpísanej 27. júna 2014 v Bratislave
121/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 22. mája 2017 č. 015709/2017-POLS-0066553, ktorým sa ustanovujú krízové oblasti.
122/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 22. mája 2017 č. 015709/2017-POLS-0066560, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o sťažených životných podmienkach štátneho zamestnanca
123/2017 Opatrenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje zoznam štátov so sťaženými životnými podmienkami
124/2017 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 210/2016 Z. z.
125/2017 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 533/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania
126/2017 Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vzdelávaní štátnych zamestnancov
127/2017 Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberových konaniach
128/2017 Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu údajov poskytovaných do registra výberových konaní, do registra úspešných absolventov a do registra nadbytočných štátnych zamestnancov
129/2017 Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 17. mája 2017 č. 52/2017, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 13. októbra 2008 č. 73/2008 o policajných stredných odborných školách
130/2017 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky vo veci nesúladu ustanovenia § 4 písm. b) a c) zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vo vzťahu k voľbám do Národnej rady Slovenskej republiky s čl. 1 ods. 1 veta prvá a čl. 2 ods. 1 v spojení s čl. 30 ods. 1 veta prvá a ods. 3 veta prvá Ústavy Slovenskej republiky, čl. 3 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a čl. 25 písm. a) a b) Medzinárodného paktu o občianskych a politických právach.
131/2017 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky vo veci vyslovenia nesúladu ustanovení čl. I § 165 v časti „a spĺňa predpoklady na výkon funkcie starostu podľa osobitného predpisu“, čl. I § 176 ods. 4 písm. a) v časti „a doklad osvedčujúci splnenie predpokladu na výkon funkcie starostu podľa osobitného predpisu“, čl. I § 176 ods. 7 v časti „ako aj doklad osvedčujúci splnenie predpokladu na výkon funkcie starostu podľa osobitného predpisu“, čl. I § 177 ods. 1 písm. e), čl. III a čl. IV zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov s čl. 1 ods. 1, čl. 2 ods. 2, čl. 12 ods. 1 a 2 a čl. 13 ods. 3 a 4 v spojení s čl. 30 ods. 1, 3 a 4, čl. 31 a čl. 69 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky
132/2017 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsadzovaní voľných štátnozamestnaneckých miest na súdoch výberovým konaním
133/2017 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 17. mája 2017, č. 03240-OL-2017 o ustanovení výšky náhrady za bolesť a výšky náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia na rok 2017
134/2017 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 15. mája 2017 č. 1/2017, ktorým sa ustanovuje typ transferovej licencie pre jednotlivé kategórie výrobkov obranného priemyslu
135/2017 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o poskytovaní pomoci na podporu zlepšenia podmienok pri produkcii a obchodovaní s včelími produktmi
136/2017 Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnom hodnotení
137/2017 Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
|
|
|
Jún 2017
8. 6. - štvrtok |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za máj 2017 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za máj 2017 |
15. 6. - štvrtok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
20. 6. - utorok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v máji 2017 49 790 € |
26. 6. – pondelok |
DPH |
podanie súhrnného výkazu k DPH za máj 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za máj 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za máj 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za máj 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2017 |
30. 6. – piatok |
Daň z príjmov |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za máj 2017 |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
- splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v máji 2017, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2017 |
do 3 dní |
Poistné |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za máj 2017 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2017 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 8 dní |
Poistné |
prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom |
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Daň z motorových vozidiel |
podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka |
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
DPH |
registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
|
|
|
Pozývanie na pohovor – Ľudia dnes majú tak veľa pracovných ponúk, že ak voláte človeku týždeň po tom, ako poslal životopis, často povie, že už prijal inú pracovnú ponuku. Ďalšia fáza prichádza, ak aj uchádzač o prácu príjme pozvanie na pohovor, čoraz častejšie sa naň vôbec nedostaví a čakáte ho zbytočne. A ak aj príde, na danú prácu je vhodný a výberové konanie vyhrá, v poslednej fáze mu dáte pracovnú ponuku, na ktorú odpovie po pár dňoch s tým, že jeho súčasný zamestnávateľ mu zvýšil plat a tak neodíde. A váš výberový proces začne odznova. Jednoducho prichádza doba, kedy šikovní uchádzači o prácu ťahajú za dlhší koniec a môžu si medzi ponukami vyberať. Niektorí výberové konania využívajú aktuálne len na to, aby si u súčasného zamestnávateľa zdvihli plat, keď pohrozia, že odídu. Firmy si ľahko spočítajú, koľko ich bude stáť hľadanie a zaúčanie nového človeka a preto sa radšej rozhodnú zainvestovať do súčasného zamestnanca a udržať si ho za každú cenu.
Zamestnávateľská značka - Čo môžu robiť v tejto situácii firmy, ktoré rastú a neustále potrebujú prijímať nových zamestnancov? Ideálne je, byť firmou, do ktorej sa ľudia sami hlásia, kde chcú pracovať, ktorá má dobré meno na trhu práce, známu a preferovanú zamestnávateľskú značku. Ako ju ale získať? Je dobré si uvedomiť, že zamestnávateľská značka neznamená to, čo o sebe napíšete na firemnej webstránke, ale silnejší dopad má to, čo hovoria vaši zamestnanci o svojej práci svojim známym. Pár viet utrúsených na pive o tom, aké je u vás zlé pracovné prostredie, sa rozšíri v meste rýchlejšie, ako billboardová kampaň o tom, aký ste skvelý zamestnávateľ.
Základom toho, aby u vás ľudia chceli pracovať je práve to, ako sú spokojní tí, ktorí už u vás pracujú. Tí budú šíriť vaše dobré meno v regióne, propagovať voľné pracovné miesta medzi svojimi známymi a odporúčať vás všade, kde bude na to príležitosť.
Druhým pilierom je správna komunikácia firmy smerom navonok. Jednou časťou je marketingová komunikácia – vytvorenie atraktívnej webstránky, komunikovanie zamestnaneckých benefitov, priblíženie života vo firme prostredníctvom článkov, blogov, videí na sociálnych sieťach tak, aby mal uchádzač o prácu pocit, že sa chce pridať k vám do kolektívu.
Pre mnohých potenciálnych zamestnancov je dôležité komunikovať obsah práce – ste jednotkou v oblasti nejakých špeciálnych technológií, vyvíjate produkt, ktorý je jedinečný, užitočný, zaujímavý? Toto všetko treba propagovať smerom von. A čo vaše platové podmienky? Ak nie sú porovnateľné s okolitými firmami s rovnakými pracovnými pozíciami, odrazí sa to vo finále na počte odmietnutí pracovných ponúk. Kvalitný uchádzač o prácu obvykle navštívi viacero konkurzov, nechá si predložiť pracovné ponuky a rozhoduje sa až potom. O to viac je dôležité presvedčiť ľudí inými zaujímavými vecami, ktoré im práca u vás prinesie. Ale dobré tiež bude, aby ste platili aspoň na úrovni mediánu vašich najbližších konkurentov v regióne. Ľahšie sa vám potom budú predávať ostatné dobré veci vo vašej firme – ako spôsob riadenia, firemná kultúra či zamestnanecké benefity.
Zjednodušenie výberového procesu. V aktuálnej situácii na trhu práce nemôžu firmy žiadať od ľudí doložiť desať rôznych dokumentov či samostatných prác, robiť výberový proces s piatimi kolami, nechať ich vypĺňať pri uchádzaní sa o prácu päťdesiatriadkový dotazník na webstránke. Jednoducho dnes hrá čas a konkurencia proti vám a musíte na to myslieť. Nemôžete človeka odradiť náročnosťou či zdĺhavosťou výberového procesu.
Vaše inzeráty musia byť pútavé, zamerané na tú správnu cieľovú skupinu. Ľudia už dnes často očakávajú aj zverejnenie mzdy, medzi slovenskými firmami to však je stále skôr výnimka. Inzerát musíte zverejniť prostredníctvom vhodných kanálov – takých, kde sa pohybuje váš ideálny uchádzač. U mladších ročníkov sa takmer celý personálny marketing presúva do online prostredia alebo do ich prirodzeného prostredia výskytu – do škôl, na internáty. Stále sú navštevované aj pracovné veľtrhy, je však otázne, či tam natrafíte práve na toho svojho človeka. Treba zvážiť, kto je vaša cieľová skupina a či sa na takéto podujatie naozaj dostaví.
V situácii, kedy uchádzača zaujmete a pošle vám svoj životopis prichádza druhá dôležitá fáza, kde ho dokážete odradiť. Tým, že mu neskoro odpíšete, že ho zavoláte na pohovor o dva mesiace, že budete na pohovore nepripravený alebo nepríjemný, že mu nedáte včas vedieť výsledok z pohovoru. Ciest ako odradiť dobrého uchádzača je množstvo a treba si dávať naozaj pozor na efektivitu celého výberového procesu.
Ak sa vám podarilo nájsť toho správneho človeka a prijal vašu pracovnú ponuku, ešte stále nemáte vyhrané. Od prijatia ponuky k skutočnému nástupu uplynie nejaký čas, kedy si to človek stále môže rozmyslieť, osloví ho nejaká iná firma a on vám len zavolá, že svoj prísľub ruší. Ak však nastane deň „D“ a zamestnanec nastúpi k vám do firmy, pozor na prvé týždne a mesiace.
Očakávania ľudí sa stále zvyšujú a ak sa im niečo nepáči, často veľmi rýchlo odídu ešte počas skúšobnej doby – niektorí aj bez toho, aby vám to oznámili, jednoducho len neprídu na druhý deň do práce a prestanú dvíhať telefón. Stáva sa to napríklad v situácii, kedy majú pocit, že sa im počas zaúčania málo venujete, že je práca príliš náročná, že ich vlastne nebaví a podobne.
V súčasnej situácii pracovného trhu plného ponúk je pre človeka ľahké si zvoliť cestu menšieho odporu a jednoducho odísť skúsiť šťastie niekam inam. Veľmi málo odolní voči pracovnému stresu sa ukazujú práve absolventi. Ak čokoľvek nejde podľa ich predstáv alebo majú pocit, že je zaúčanie náročné, bez toho, aby sa pokúsili to prekonať, odídu a hľadajú jednoduchšiu prácu. Trh práce plný pracovných ponúk im k tomu dopomáha – a tiež rodičia, ktorí ich ešte niekoľko rokov nechávajú bývať pod svojimi ochrannými krídlami bez nutnosti prispievať na chod domácnosti. Nie zriedka sa stretneme na pohovore s ľuďmi, ktorí sú po škole rok i dlhšie doma nezamestnaní a ich vystupovanie na pohovore je v tom duchu, že oni sa zamestnať vlastne nepotrebujú, pretože žijú u rodičov a za málo peňazí oni pracovať nepôjdu.
Možnosti hľadania nových ľudí. Kde však brať nových ľudí, keď trh uchádzačov je už takmer prázdny? Mnohé firmy už siahli po pracovníkoch zo zahraničia (Ukrajina, Rumunsko, Srbsko), pracovná sila prichádzajúca z nich je však momentálne skôr nízkokvalifikovaná a nemusí byť vhodná pre všetky firmy. Je možnosť využiť služby personálnych agentúr, z ktorých tie lepšie vedia ponúknuť dobrú znalosť trhu a kontakty na šikovných ľudí v danom segmente. Treba si však pripraviť dostatočný finančný obnos – táto služba nie je práve lacná a ak potrebujete obsadiť viac pracovných miest, bude vás to niečo stáť. Môžete sa pokúsiť ponúknuť odmenu svojim zamestnancom, ak privedú do firmy nové posily (tzv. bonus za odporúčanie). Ďalšou z ciest je si pracovnú silu sami vychovať – spolupracovať so strednými školami (duálne vzdelávanie), podchytiť si talenty už na školách. Mnoho firiem má ale už tiež skúsenosť, že napriek tomu, že celú strednú školu so študentmi pracujú a poskytujú im platenú prax, po škole u nich študenti nezostávajú, veľký podiel z nich odchádza napríklad do zahraničia. Môžete skúsiť rekvalifikovať ľudí, ktorí sa na trhu nevedia zamestnať s aktuálnou kvalifikáciou – už existujú aj akadémie na naučenie ľudí programovať za niekoľko mesiacov, zatiaľ však nevieme povedať, aká je kvalita týchto „rýchlovzniknutých“ programátorov. Niektoré činnosti vo firme môžete outsourcovať – teda platiť externistom za to, že vám ich dodávajú. Či už sa jedná o služby v oblasti účtovníctva, IT, dnešný trh je veľký a dokáže pokryť mnoho potrieb firmy tak, aby nemusela zamestnávať interných ľudí na určité práce. Tiež môžete skúsiť oslovovať ľudí sami – takých čo, si aktuálne prácu nehľadajú a preto na inzerciu nereagujú.
Môžete to robiť prostredníctvom portálu LinkedIn, kde majú ľudia profesné profily – je tam však pre lepšiu prácu s profilmi potrebné zakúpiť si platený náborársky účet, čo nie je tiež lacná záležitosť. Tiež môžete oslovovať ľudí na odborných konferenciách a skúsiť im ponúknuť prácu vo vašej firme. Takéto priame oslovovanie je však časovo veľmi náročné a úspešnosť nie je veľmi vysoká – musíte mať vo firme niečo, čo motivuje aj človeka, ktorý si prácu nehľadal, uvažovať nad vašou ponukou. Čiže mať nejakú kariérnu príležitosť, ktorá je pre neho postupom, pracovať pre známu značku, robiť na zaujímavejšej pozícii než doteraz alebo ho motivovať vyslovene finančne.
Práca s ľuďmi ako dlhodobý proces. Ako firma sa musíte zamyslieť nad svojou stratégiou z dlhodobého hľadiska. Akým spôsobom si viete ľudí vychovávať, ako zabezpečíte, aby aktuálni zamestnanci od vás neodchádzali a čím dokážete prilákať ľudí z trhu a od konkurencie, aby sa u vás uchádzali o prácu? Nemusíte mať najvyššie platy v regióne, ale ak platíte pod priemerom, musíte mať niečo naozaj skvelé a presvedčivé, aby ste si udržali talenty.
V tomto procese významnú úlohu hrá stratégia vedenia firmy, oddelenia ľudských zdrojov a marketingu, ktorí propagujú zamestnávateľskú značku, ale zároveň sú prví styčný bod pre uchádzača o prácu, ale tiež každý vedúci zamestnanec, od ktorého prístupu závisí, ako sa vaši ľudia cítia v práci a čo o nej hovoria svojim známym.
Niektorí manažéri tvrdia, že zákazník je na prvom mieste, zamestnanec na druhom. Myslíme si, že to neplatí. Ak nemáte spokojných zamestnancov, prejaví sa to na ich prístupe k zákazníkovi a vo finále aj na vašich tržbách. Ak nemáte vo firme spokojných ľudí, neustále sa vám obmieňajú a ani služby zákazníkom nemôžu byť na veľmi dobrej úrovni, pretože komunikujú neustále so začiatočníkmi.
Mgr. Monika Jakubíková, PhD.
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 12/2017 (V/2017)
- Zákon o niektorých pravidlách uplatňovania nárokov na náhradu škody spôsobenej porušením práva hospodárskej súťaže – úplné znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2017 (V/2017)
- Sociálny fond – tvorba a čerpanie – Ing. Ján Mintál
- Povinnosti zamestnávateľa pri organizačných zmenách – Ing. Iveta Matlovičová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 6/2017 (V/2017)
- Pravidlá transferového oceňovania po novele ZDP – Ing. Tomáš Balco
- Predaj obchodného podielu – Ing. Marta Boráková
1 000 riešení, č. 6/2017 (V/2017)
- Služby zamestnanosti
- Transferové oceňovanie
- Protischránkový zákon
• Odvody poistného k 1. 1. 2017 (prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov ... z oblasti miezd a platov)
• Daňové a nedaňové výdavky 2017 - (uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových).
PRIPRAVUJEME
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7-8/2017 (VI/2017)
- Dividendy v roku 2017
- Pravidelný a nepravidelný príjem
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 7-8/2017 (VI/2017)
- Letné brigády
- Paušálne výdavky v roku 2017
1 000 riešení, č. 7-8/2017 (VI/2017)
- Odpady po novom
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Účtovníctvo
Zborníky zákonov:
• Zákony I - zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
• Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
• Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
• Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
• Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
• Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
• Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
• Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...
MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá – zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – dlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky – pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017 – prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017 – prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017
|
|
|
Zákoník práce po novele
V záujme ochrany zamestnancov a v súlade s kultúrnymi tradíciami sa ustanovili dni, počas ktorých nie je možné nariadiť zamestnancom a ani s nimi dohodnúť prácu, ktorej je predaj konečnému spotrebiteľovi. Zmenou v zákonníku práce sa umožnil výkon prác vo sviatok napríklad v nepretržitých prevádzkach alebo prác, ktoré sú nevyhnutné na záchranu života alebo zdravia. Aké iné zmeny novela priniesla? Koho sa tieto zmeny dotknú? Zamestnávateľov, zamestnancov, podnikateľov, živnostníkov, mzdových účtovníkov, personalistov...
Zmeny v zákonníku práce – príspevok
mesačník PaM 6/2017 (A4, 80 str.)
Pracovnoprávne vzťahy – príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 6/2017 (A5, 112 str.)
Delenie pracovné miesto - príspevok
mesačník DUO 6/2017 (A4, 80 str.)
Zákon o inšpekcii práce – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 3/2017 (A5, 256 str.)
BALÍČEK Zákoník práce po novele obsahuje:
PaM 6/2017 + 1000 riešení 6/2017 + DUO 6/2017 + Poradca 3/2017
Cena balíčka je 22,40 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 11,20 €.
Ušetríte 11,20 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Odmeňovanie odbornej praxe študentov
Do systému odborného vzdelávania sa zaviedli prvky duálneho vzdelávania, ktoré sú veľmi úspešné v zahraničí a ktorých cieľom je zvýšenie flexibility školského systému k potrebám trhu práce. Zároveň je tu možnosť pre zamestnávateľov aktívne sa podieľať na odbornej praxe žiakov. Aké je finančné zabezpečenie žiakov pri praktickom vyučovaní? Všetkým zamestnávateľom, študentom, školím ponúkame balíček publikácii za výhodnú cenu.
Odmeňovanie študentov pri praktickom vyučovaní - príspevok
mesačník PaM 6/2017 (A4, 80 str.)
Odborné vzdelávanie a príprava na povolanie – príspevok
mesačník DUO 6/2017 (A4, 80 str.)
Ústava SR + zákon o voľbách - úplné znenie od 1. 1. 2016
(A5, 112 str.)
Odborné vzdelávanie a príprava pre trh práce – príspevok
mesačník Poradca 11/2016 (A5, 256 str.)
BALÍČEK Odmeňovanie odbornej praxe študentov obsahuje:
PaM 6/2017 + DUO 6/2017 + Ústava SR + Poradca 11/2016
Cena balíčka je 19,20 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 9,60 €.
Ušetríte 9,60 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |