|
360–STUPŇOVÁ SPÄTNÁ VÄZBA |
360–STUPŇOVÁ SPÄTNÁ VÄZBA
Výsledok komplexnej spätnej väzby
pre manažéra je výpoveď o jeho správaní, o tom, ako ho vnímajú ľudia, s ktorými najčastejšie spolupracuje, na jej základe potom môže urobiť potrebné korekcie. Takisto dôležitým ukazovateľom je to, nakoľko sa jeho vlastné vnímanie svojho správania líši od toho, ako ho vnímajú druhí.
Najčastejším využívaným nástrojom pre zber dát na získanie takejto spätnej väzby je dotazník. Ten obsahuje výroky alebo otázky predstavujúce rôzne manažérske správanie (manažérske kompetencie). Hodnotitelia posudzujú každú kompetenciu na viacbodovej stupnici.
Hodnotenie by malo byť anonymné
inak môže byť skreslené strachom o odplatu zo strany hodnoteného v budúcnosti alebo poškodenie vzťahov.
Pred samotným zavedením 360–stupňovej spätnej väzby do firmy je potrebné zodpovedať si nasledujúce otázky:
Čo je hlavným cieľom projektu?
Kto všetko sa dozvie výsledky hodnotenia?
Ako budú hodnoteným manažérom komunikované výsledky?
Čo sa bude diať po komunikácii výsledkov?
Čo všetko výsledky spätnej väzby môžu ovplyvniť?
Na to, aby proces 360–stupňovej spätnej väzby vo firme fungoval, je dôležité, aby bol podporovaný vrcholovým manažmentom, ktorý sám poskytuje a prijíma spätnú väzbu a ide tak ostatným príkladom. Dotazníky by mali byť zrozumiteľné, nie príliš dlhé a náročné na vyplnenie, ľudia by sa poskytovaním spätnej väzby nemali cítiť ohrození, mali by byť vidieť aj konkrétne kroky, ktoré spätná väzba vo firme priniesla, aby ľudia chápali jej význam.
Zložky spätnej väzby
Sebahodnotenie – predpokladom úspešného rozvoja manažéra je presnosť odhadu vlastných silných a slabých stránok. Sebahodnotenie je však často skreslené, najmä u niektorých typov osobností.
Hodnotenie nadriadeným – je najobvyklejším typom hodnotenia v každej firme, dáva možnosť vyjasniť si medzi nadriadeným a podriadeným, čo sa očakáva pre dobrý výkon.
Hodnotenie podriadenými – pri zlých vzťahoch a malom počte podriadených môže dochádzať ku skresleniu spätnej väzby kvôli obave o stratu anonymity.
Hodnotenie kolegami – hodnotenie kolegami na rovnakej hierarchickej úrovni je často najpresnejšie a najobjektívnejšie.
Proces 360-stupňovej spätnej väzby
Spätná väzba ako systémový nástroj rozvoja sa skladá z niekoľkých krokov, ktoré tvoria uzavretý proces.
1. príprava firmy na zavedenie 360–stupňovej spätnej väzby,
2. vytvorenie dotazníka,
3. zber dát, výber a príprava hodnotiteľov,
4. individuálna správa pre hodnoteného,
5. akčný plán – dohoda hodnoteného a jeho nadriadeného o ďalšom postupe,
6. rozvoj hodnoteného – zmena správania v identifikovaných oblastiach.
Dotazník
Čoraz viac firiem pracuje pri hodnotení výkonu zamestnancov s kompetenčným modelom.
Preto aj v dotazníkoch 360–stupňovej spätnej väzby sa môžeme stretnúť s položkami správania odvodenými z kompetencií, ktoré u daného zamestnanca očakávame. Pre tieto položky je typické, že popisujú konkrétne správanie.
Dôležité faktory pri tvorbe položiek dotazníka
• Pozorovateľnosť toho, čo je hodnotené – majú možnosť hodnotitelia toto správanie vidieť?
• Rozvíjateľnosť – je to oblasť, s ktorou hodnotený môže niečo robiť?
• Dôležitosť – je táto oblasť dôležitá pre manažéra a pre firmu?
• Spôsob formulácie otázky v dotazníku – dobre je, ak položka začína slovesom označujúcim pozorovateľnú činnosť napr. „zaujíma sa o potreby podriadených”
• Jednoznačnosť – každá položka v dotazníku by mala hodnotiť len jeden aspekt správania, nevhodná formulácia je napr. „zadáva podriadeným úlohy jednoznačne a zrozumiteľne a snaží sa o ich rozvoj” pretože hodnotí viac samostatných vecí.
V súčasnosti sa väčšinou vo firmách používa online forma dotazníka, ktorá sa ľahšie a rýchlejšie vyhodnocuje.
Príklady položiek v dotazníku
• Prichádza aktívne s nápadmi a inováciami.
• Úlohy plní v dohodnutých termínoch.
• Pri diskusii rešpektuje názory druhých.
• Zaujíma sa o potreby svojich klientov.
• Svojim podriadeným dáva priestor na samostatnú prácu.
• Svojim správaním ide podriadeným príkladom.
• Podporuje rozvoj podriadených.
• Náročné situácie rieši pokojne.
• Rozhoduje sa dostatočne rýchlo.
• Je považovaný za odborníka vo svojej oblasti.
• Dodrží to, čo sľúbi.
• Dokáže sa prispôsobiť meniacim sa podmienkam.
• Dokáže členov svojho tímu motivovať k vysokému výkonu.
• Konštruktívne upozorňuje, ak nie je s niečím spokojný.
• Oceňuje dobrý výkon svojich podriadených.
Hodnotiaca stupnica
V 360–stupňovej spätnej väzbe sa používajú dva typy stupníc:
frekvenčná – na ktorej hodnotiteľ hodnotí, ako často hodnotený prejavuje dané správanie
hodnotiaca – na ktorej hodnotiteľ hodnotí ako dobre hodnotený niečo robí.
Ďalšou z otázok je dĺžka hodnotiacej stupnice. Obvykle má 5 – 10 bodov. Čím je kratšia, tým jednoduchšie sa hodnotiteľ rozhodne, ak ale chceme hodnotiť aj malé posuny v správaní v priebehu času, je lepšie použiť napr. 7-bodovú stupnicu. Je dôležité dať aj možnosť „neviem posúdiť”, nakoľko nie každý hodnotiteľ vie posúdiť hodnoteného vo všetkých hodnotených položkách a je lepšie túto skutočnosť podchytiť, ako keď hodnotitelia dajú nejaké hodnotenie naslepo.
Autori hodnotiacich stupníc do nich často zámerne nezaraďujú priemerné hodnoty, aby sa hodnotitelia museli prikloniť k pozitívnemu alebo negatívnemu hodnoteniu, napr. škála: súhlasím – skôr súhlasím – skôr nesúhlasím – nesúhlasím.
Dotazník spätnej väzby by mal obsahovať aj otvorené otázky, aby sa mohli hodnotitelia vyjadriť obšírnejšie, než len zaškrtnutím bodovej stupnice. V týchto odpovediach sa obvykle upriamujú na najdôležitejšie veci, ktoré chcú o hodnotenom povedať v hodnotení.
Nominácia hodnotiteľov
Výber hodnotiteľov je mimoriadne dôležitým krokom v procese. Ich počet sa pohybuje zvyčajne od 7 do 15, mali by byť s hodnoteným v častom kontakte, aby ho vedeli posúdiť. Môže ich nominovať:
sám hodnotený,
priamy nadriadený hodnoteného,
niekto iný z firmy (napr. manažér ľudských zdrojov).
Ideálne je, keď hodnotiteľov vyberajú viacerí ľudia, nielen hodnotený človek, pretože ten môže mať tendenciu vyberať ľudí, s ktorými má dobrý vzťah a očakáva od nich dobré hodnotenie.
Do hodnotenia by nemal byť nikto z hodnotiteľov nútený, účasť by mala byť dobrovoľná, pretože pri donútení opäť môže dôjsť ku skresleniu výsledkov spätnej väzby.
Výstupy
Z výsledkov sa ukážu pre manažéra rôzne oblasti:
jeho silné stránky – správanie, ktoré hodnotí manažér i hodnotitelia vysoko,
potreby rozvoja – manažéri hodnotitelia v týchto kompetenciách vidia slabé miesto a potrebu práce na ňom,
,b> objavené silné stránky – správanie, ktoré hodnotitelia ohodnotili vysoko, zatiaľ čo manažér ho tak nehodnotil,
môžu sa objaviť rozdiely medzi skupinami hodnotiteľov – zatiaľ čo podriadení hodnotia manažéra dobre, nadriadený ho tak nehodnotí alebo naopak.
Hodnotiacu správu z 360–stupňovej spätnej väzby môže hodnotenému tlmočiť facilitátor – napríklad niekto z externej poradenskej agentúry alebo odborne pripravený zamestnanec oddelenia ľudských zdrojov.
Mal by:
správu hodnotenému zrozumiteľne vysvetliť,
pomôcť mu správne interpretovať odpovede,
odpovedať na doplňujúce otázky,
pomôcť mu identifikovať silné stránky a rozvojové stránky,
pomôcť vyriešiť zložité emocionálne reakcie, odpor voči výsledkom, ich znevažovanie v prípade, že s nimi dotyčný nesúhlasí,
prediskutovať priority ďalšieho rozvoja,
začať s procesom tvorby akčného plánu.
Záver
Ak sa 360–stupňová spätná väzba začne vo firme používať pravidelne (napr. raz za rok), dostáva hodnotený manažér informáciu, či sa jeho úsilie o zmenu a rozvoj uberá tým správnym smerom alebo nie. Na základe spätnej väzby sa môže ďalej rozvíjať a uvedomovať si, ktoré aspekty jeho správania podporujú jeho manažérsky výkon a naopak, ktoré sťažujú jeho kariéru a znižujú výkon ním vedeného tímu.
Mgr. Monika Jakubíková, PhD.
Použitá literatúra
KUBEŠ, M., ŠEBESTOVÁ, Ľ.: 360 stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada, 2008
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
18.5.
|
19.5.
|
20.5.
|
23.5.
|
24.5.
|
25.5.
|
26.5.
|
27.5.
|
30.5.
|
31.5.
|
1.6.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,1279
|
1,1197
|
1,1219
|
1,1215
|
1,1168
|
1,1146
|
1,1168
|
1,1168
|
1,1139
|
1,1154
|
1,1174
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
123,38
|
123,17
|
123,81
|
122,7
|
122,56
|
122,79
|
122,93
|
122,46
|
123,85
|
123,83
|
122,07
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
27,022
|
27,023
|
27,025
|
27,033
|
27,025
|
27,028
|
27,023
|
27,028
|
27,021
|
27,022
|
27,027
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4373
|
7,4366
|
7,437
|
7,4371
|
7,4365
|
7,4369
|
7,4367
|
7,4367
|
7,4369
|
7,4376
|
7,4385
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,77485
|
0,76585
|
0,77008
|
0,77443
|
0,76513
|
0,75925
|
0,7597
|
0,76245
|
0,76125
|
0,76185
|
0,77358
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
316,05
|
316,62
|
316,78
|
317,05
|
316
|
314,29
|
314,39
|
314,21
|
313,81
|
314,11
|
314,11
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,3885
|
4,3928
|
4,4203
|
4,4367
|
4,4358
|
4,4205
|
4,4108
|
4,3912
|
4,394
|
4,3865
|
4,3978
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,499
|
4,5043
|
4,5058
|
4,521
|
4,5083
|
4,5091
|
4,507
|
4,5034
|
4,5033
|
4,5108
|
4,5178
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
9,3525
|
9,3709
|
9,3588
|
9,344
|
9,306
|
9,2651
|
9,287
|
9,2673
|
9,283
|
9,291
|
9,2796
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,1086
|
1,1089
|
1,1123
|
1,1105
|
1,1079
|
1,1049
|
1,1075
|
1,1068
|
1,1058
|
1,1044
|
1,1055
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
9,2785
|
9,3593
|
9,3355
|
9,3658
|
9,3355
|
9,2945
|
9,247
|
9,282
|
9,3025
|
9,32
|
9,3083
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,488
|
7,489
|
7,4865
|
7,489
|
7,495
|
7,4968
|
7,4951
|
7,4905
|
7,4848
|
7,4895
|
7,5118
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
73,7809
|
74,5356
|
74,9139
|
75,2277
|
74,4262
|
73,2362
|
72,742
|
73,7516
|
73,3946
|
73,53
|
74,7806
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
3,3659
|
3,3527
|
3,3476
|
3,3495
|
3,3035
|
3,2884
|
3,2744
|
3,2928
|
3,2932
|
3,2927
|
3,2938
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,5521
|
1,5563
|
1,5519
|
1,5542
|
1,5597
|
1,5475
|
1,5481
|
1,5483
|
1,5504
|
1,5366
|
1,537
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
3,9891
|
4,0146
|
3,9797
|
3,9832
|
3,9639
|
3,9681
|
4,0004
|
4,031
|
4,0148
|
3,985
|
4,0211
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,4637
|
1,4679
|
1,4704
|
1,4745
|
1,4684
|
1,4608
|
1,4443
|
1,456
|
1,4524
|
1,453
|
1,4586
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
7,3714
|
7,3318
|
7,3456
|
7,3507
|
7,3226
|
7,3136
|
7,3237
|
7,3281
|
7,3314
|
7,3363
|
7,3498
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
8,7575
|
8,6967
|
8,7141
|
8,7104
|
8,6743
|
8,6534
|
8,673
|
8,6735
|
8,6537
|
8,664
|
8,6818
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
15101,45
|
15245,16
|
15285,95
|
15232,77
|
15278,26
|
15203,7
|
15192,39
|
15157,25
|
15199,17
|
15180,41
|
15273,74
|
India |
indická rupia
|
INR
|
75,546
|
75,5418
|
75,6975
|
75,7263
|
75,578
|
75,1
|
74,9155
|
74,867
|
74,7865
|
74,951
|
75,378
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1340,31
|
1333,5
|
1332,02
|
1329,78
|
1329,32
|
1317,16
|
1317,87
|
1316,98
|
1326,59
|
1326,11
|
1331,53
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
20,7883
|
20,6779
|
20,6541
|
20,6021
|
20,5852
|
20,5022
|
20,5139
|
20,6611
|
20,5769
|
20,5185
|
20,6531
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,5697
|
4,5808
|
4,5785
|
4,5816
|
4,5959
|
4,5711
|
4,5435
|
4,5554
|
4,5865
|
4,594
|
4,6409
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,6666
|
1,6614
|
1,6578
|
1,6538
|
1,6604
|
1,6488
|
1,6591
|
1,6586
|
1,6624
|
1,6516
|
1,6373
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
52,624
|
52,447
|
52,477
|
52,481
|
52,267
|
52,109
|
52,131
|
52,096
|
52,053
|
52,149
|
52,11
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,5539
|
1,545
|
1,5499
|
1,5478
|
1,5445
|
1,5372
|
1,5381
|
1,536
|
1,5384
|
1,5367
|
1,5375
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,165
|
39,973
|
40,085
|
39,993
|
39,914
|
39,768
|
39,758
|
39,851
|
39,8
|
39,775
|
39,846
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
17,9156
|
17,7453
|
17,6669
|
17,5173
|
17,4501
|
17,4749
|
17,4165
|
17,4504
|
17,5673
|
17,5863
|
17,5384
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,3277
|
4,3208
|
4,3523
|
4,3459
|
4,3129
|
4,2949
|
4,2839
|
4,2938
|
4,2847
|
4,2961
|
4,3042
|
|
|