Em@ilové noviny

 

č. 10/2011

27. 4. 2011

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual v legislatíve 
 Pokuty, sankcie, penále 
 Praktická komunikácia 
 Aktuálna príloha novín 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

   Daň z nehnuteľností je miestna daň, o zavedení ktorej na príslušné zdaňovacie obdobie rozhoduje tá obec alebo mesto, na území ktorej sa nehnuteľnosť nachádza. Zákon rozhodovaciu právomoc o jej vyberaní a vyrubení priznal miestnej samospráve. Viac sa dočítate v Téme novín a v rubrikách Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú a Pokuty, sankcie, penále.
   Matka, prosté slovo, ktoré znie dôverne. Nezabudnite, že druhá nedeľa v máji je venovaná matkám. Mali by sme si ich uctiť a potešiť návštevou, kvetom alebo aj peknou knihou. V Horúcich témach vám ponúkame náš tip pre darček.
   Prežite čo najviac času a krásnych chvíľ s najbližšími osobami. Často krát si v každodennom zhone neuvedomujeme, akí sú pre nás dôležití.

Na ďalšie stretnutia sa teší

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
V tomto čísle nájdete:

 

 
 
[Téma novín] DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTÍ

 
DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTI

Daňová povinnosť k dani z nehnuteľností vzniká 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po zdaňovacom období, v ktorom sa daňovník stal vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom takej nehnuteľnosti, ktorá je predmetom dane a zaniká 31. decembra zdaňovacieho obdobia, v ktorom daňovníkovi zanikne vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľností.

DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTÍ PLATÍ DAŇOVNÍK
určený zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z.n.p. (ďalej len " zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku"). Povinnosť zaplatiť daň má každá fyzická osoba a právnická osoba, ktorá je daňovníkom dane z nehnuteľností podľa § 5, § 9 a § 13 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. Zodpovednosť za jej splnenie nemôže preniesť na nikoho, pretože zo zákona je daňovníkovi uložená povinnosť niesť daňové bremeno.
Daňovým bremenom je daňové zaťaženie ako celkový objem daňových platieb daňovníka.
Daň z nehnuteľností na rok 2011 platí osoba, ktorá je
  • vlastníkom nehnuteľnosti (pozemok, stavba, byt alebo nebytový priestor),
  • správcom majetku (pozemok, stavba, byt alebo nebytový priestor), ktorý je vo vlastníctve štátu, vo vlastníctve obce alebo vo vlastníctve vyššieho územného celku,
  • nájomcom stavby pri stavbách spravovaných Slovenským pozemkovým fondom, ktoré sú v nájme,
  • užívateľom stavby, ak nemožno zistiť vlastníka stavby, správcu stavby a nejde ani o stavby spravované Slovenským pozemkovým fondom.
Pri pozemkoch platí daň
  • aj ten, kto je dlhodobým nájomcom pozemku zapísaným v katastri nehnuteľností,
  • osoba, ktorej boli vydané náhradné pozemky na obhospodarovanie,
  • nájomca náhradných pozemkov,
  • nájomca pozemkov spravovaných Slovenským pozemkovým fondom.Nájomný vzťah k pozemkom, nie je predmetom evidencie v katastri,
  • užívateľ pozemku, ak nemožno zistiť vlastníka pozemku, správcu pozemku, dlhodobého nájomcu, osobu, ktorej boli vydané náhradné pozemky, nájomcu náhradných pozemkov a nejde ani o pozemky spravované Slovenským pozemkovým fondom.
Daňovník platí ročnú daň v termíne, ktorý je určený zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku okrem splátok tejto dane, ktorých výšku a termíny splátok správca dane môže určiť všeobecným záväzným nariadením alebo donucovacím spôsobom v rámci vymáhacieho konania. Za správnu a včasnú úhradu daňovej pohľadávky zodpovedá daňovník. Splnenie peňažnej povinnosti sa vykoná úhradou daňovej pohľadávky v konkrétnej výške a v takej lehote plnenia, ktorá je určená zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku.

SPLATNOSŤ DANE A JEJ VÝŠKA
Daň z nehnuteľností, ktorú správca dane je povinný vyrubiť každý rok platobným výmerom, ktorého vzor vydalo Ministerstvo financií SR je splatná, len keď je daňovníkovi vyrubená.
Výška dane je závislá od sadzieb dane určených správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení o dani z nehnuteľností platnom na rok 2011, ktoré by mal daňovník za obec, na území ktorej sa jeho nehnuteľnosť nachádza poznať. Pri určení sadzieb dane je správca dane povinný postupovať podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku a neprekročiť hornú hranicu sadzby dane určenú zákonom.
Sadzba dane z nehnuteľností uvedená správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení platnom na rok 2011 nesmie pri
  • pozemkoch presiahnuť 20-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z pozemkov určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení,
  • stavbách presiahnuť 40-násobok najnižšej ročnej sadzby dane zo stavieb určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení,
  • bytoch presiahnuť 40-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z bytov za byt určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení,
  • nebytových priestoroch presiahnuť 10-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z bytov za nebytový priestor určenej správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení.
Ak daňovník zistí vyššie sadzby dane v nariadení obce, ako je ich horná hranica učená zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku, môže podať odvolanie písomne alebo ústne do zápisnice u príslušného správcu dane.

TERMÍN PLATENIA DANE
upravuje ustanovenie § 21 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku. Vyrubená ročná daň z nehnuteľností je splatná naraz do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru vtedy, ak správca dane všeobecne záväzným nariadením platným na rok 2011 neurčil splátky tejto dane. Ak správca dane v nariadení určil splátky dane, tieto je daňovník povinný zaplatiť najneskôr v lehote ich splatnosti určenej vo všeobecne záväznom nariadení.

KOMU PLATIŤ DAŇ
Daň sa platí tomu správcovi dane, na území ktorého sa nehnuteľnosť daňovníka nachádza. U toho správcu dane je daň z nehnuteľností za jeho nehnuteľnosť predpísaná a zaplatená daň zaevidovaná.
Daňovník platí ročnú daň, ale aj splátky dane na účet správcu dane uvedený v platobnom výmere alebo v hotovosti pri platbách do 331,94 eur zamestnancovi správcu dane, ktorý je poverený prijímať platby na daň.

EVIDENCIA DANE
Správca dane predpisuje každému daňovníkovi nielen jeho daňovú povinnosť, ale na osobných účtoch jednotlivých daňovníkov eviduje aj príjmy pozostávajúce z daní, a to podľa jednotlivých druhov daní. Výšku dane a platby dane správca dane eviduje na základe predpisových alebo odpisových poukazov. Predmetom evidencie príjmov, ktorú vedie správca dane je zachytávanie daňových a platobných povinností, ich úhrad alebo zániku, a z toho vyplývajúcich daňových preplatkov a daňových nedoplatkov.
Daňovým nedoplatkom je dlžná suma dane po lehote splatnosti dane. Daňovým preplatkom je suma platby, ktorá prevyšuje splatnú daň. Tieto údaje sú evidované na osobných účtoch jednotlivých daňovníkov oddelene za každý druh dane. Na debetnej strane osobných účtov sa evidujú predpisy a odpisy daňovej povinnosti vrátane ich prípadných opráv. Platby a vratky dane sú evidované na kreditnej strane osobných účtov. Podkladom na evidenciu platieb, ktoré sú na kreditnej strane sú doklady bánk a pôšt, pričom správnosť evidencie na kreditnej strane správca dane mesačne odsúhlasuje podľa dokladov bánk zasielaných správcovi dane.
Na žiadosť daňovníkov správca dane z údajov evidencie príjmov vydáva daňovníkom potvrdenia o stave ich osobných účtov a pre potreby správcu dane sa zostavujú výkazy daňových nedoplatkov.
Na poskytovanie informácii o evidencii daní jednotlivých daňovníkov sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z.n.p. Poskytovať informácie o evidencií daní jednotlivých daňovníkov správca dane môže len tým osobám, ktoré sú uvedené v § 23 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, a to v takom rozsahu a v takej forme, aby neporušil daňové tajomstvo.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 5/2011)

VYRUBOVANIE DANE Z NEHNUTEĽNOSTÍ NA ROK 2011

ODÔVODNENIE
Platobný výmer na daň z nehnuteľností obsahuje odôvodnenie. Odôvodnenie platobného výmeru na daň z nehnuteľností má byť zrozumiteľné a presvedčivé. V ňom správca dane uvádza, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia s poukázaním na tie právne predpisy, na základe ktorých rozhodol. Ak sa daňová povinnosť odchyľuje od dane uvedenej v daňovom priznaní, musí byť zo spisového materiálu zrejmé, podľa akých pomôcok alebo na akom podklade správca dane dorubil daň odlišne, ako i dôvody tohto rozdielu.
Ak správca dane určil daň podľa pomôcok, protokol o určení dane podľa pomôcok nevyhotovuje. V týchto prípadoch pomôcky, ktoré boli použité ako aj určenie dane uvedie v odôvodnení platobného výmeru.

PLATOBNÝ VÝMER
ktorým sa daň vyrubuje odchylne od daňového priznania, musí obsahovať odôvodnenie. Ak v platobnom výmere na daň z nehnuteľností chýba odôvodnenie a daňovník požiada o oznámenie dôvodov rozdielu medzi daňou určenou správcom dane a daňou priznanou v daňovom priznaní, je správca dane povinný takýto platobný výmer doplniť odôvodnením.

POUČENIE
Platobný výmer na daň z nehnuteľností musí obsahovať aj poučenie o odvolaní (o podaní opravného prostriedku). V poučení sa uvádza miesto, doba, forma podania opravného prostriedku ako aj dôležitá skutočnosť, že odvolanie má odkladný účinok. V prípade podania odvolania daňovníkom proti vyrubenej dani, sa až do konečného rozhodnutia daň z nehnuteľností neplatí.

DODATOČNÝ PLATOBNÝ VÝMER
Ak správca dane zistí, že vyrubená daň je nižšia, ako mala byť vyrubená, dorubuje rozdiel dane dodatočným platobným výmerom.
Ak správca dane vykoná u daňovníka daňovú kontrolu, správca dane vydá do 15 dní od jej skončenia dodatočný platobný výmer, ak sa daň
  • zistená pri daňovej kontrole odlišuje od dane uvedenej v daňovom priznaní alebo v dodatočnom daňovom priznaní alebo ak sa odlišuje od rozdielu dane v dodatočnom platobnom výmere,
  • zaplatená podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku bez podania daňového priznania odlišuje od dane, ktorá mala byť zaplatená bez podania daňového priznania alebo od dane zistenej daňovou kontrolou, alebo ak sa daň zistená po opakovanej daňovej kontrole odlišuje od dane vyrubenej správcom dane po daňovej kontrole,
  • mala podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku zaplatiť bez podania daňového priznania a daňovník túto daň aspoň čiastočne zaplatil.
MF SR vydalo už na rok už 2009 vzor dodatočného platobného výmeru, ktorým sa vyrubuje rozdiel dane "Dodatočný platobný výmer" číslo MF/027893/2008-72. Ide o nové tlačivo platobného výmeru, platné od 1. januára 2009, ktorým správca dane vyrubuje rozdiel dane z nehnuteľností podľa § 44 ods. 1 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z.n.p.

TLAČIVO DODATOČNÉHO PLATOBNÉHO VÝMERU
Nový vzor dodatočného platobného výmeru má záhlavie a I. až IV. Časť, ktorého podstatnú časť tvoria výrokové časti označené od časti I. až po časť IV. vrátane. Keďže ide o peňažné plnenie daňovníka vo výrokovej časti je uvedený aj rozdiel dane a číslo účtu príslušnej banky, na ktorý má byť rozdiel dane zaplatený. Obsahom dodatočného platobného výmeru je aj odôvodnenie a poučenie.
V záhlaví platobného výmeru je uvedený správca dane (adresa obce, na území ktorej sa nehnuteľnosť daňovníka nachádza), meno a priezvisko osoby, ktorá platobný výmer vydala, číslo telefónu obce, číslo konania, dátum namiesto vydania platobného výmeru.
V platobnom výmere správca dane uvádza adresu daňovníka- príjemcu, o ktorého povinnostiach rozhodol, ktorým je tá FO alebo PO, ktorá je podľa ustanovení § 5, § 9 a § 13 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku daňovníkom dane z pozemkov, daňovníkom dane zo stavieb alebo daňovníkom dane z bytov alebo z nebytových priestorov.
Ak pri spoluvlastníctve k pozemkom, stavbám a bytom sa spoluvlastníci dohodli, že priznanie na daň z nehnuteľností podá jeden z nich, príjemcom dodatočného platobného výmeru je zástupca, ktorého dohodou určili spoluvlastníci, pretože je účastníkom celého daňového konania.
Ak sa spoluvlastníci nedohodli, príjemcom platobného výmeru je každý spoluvlastník, ktorému správca dane vyrubí daň za svoj spoluvlastnícky podiel.

V ÚVODNEJ VÝROKOVEJ ČASTI
dodatočného platobného výmeru správca dane uvádza daňovníka dane z nehnuteľností alebo zástupcu určeného dohodou spoluvlastníkov.
U FO, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo je správca dane povinný uviesť meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu, rodné číslo, daňové identifikačné číslo, ak bolo daňovým úradom pridelené a u PO alebo u FO, ktorá je podnikateľom, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo aj obchodné meno alebo názov, identifikačné číslo organizácie, daňové identifikačné číslo a sídlo PO, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo. Tieto osobné údaje sú chránené zákonom č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.
Podľa ustanovení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov každé rozhodnutie, čiže aj dodatočný platobný výmer na daň z nehnuteľností musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní.

VÝROK
Najdôležitejšou časťou dodatočného platobného výmeru na daň z nehnuteľností je výrok, ktorý obsahuje rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho predpisu, podľa ktorého sa rozhodovalo.
  • Vo výrokovej I. časti dodatočného platobného výmeru správca dane uvádza v jednom stĺpci údaje o dani z pozemkov uvedené daňovníkom v daňovom priznaní alebo správcom dane v platobnom výmere, v druhom stĺpci daň uvedenú v dodatočnom daňovom priznaní a v treťom stĺpci rozdiel dane. Rozdiel dane je suma, ktorú správca dane dodatočne dorubí, ak vo svojej evidencii zistí, že zaplatená daň alebo splátky dane sú nižšie ako boli vyrubené alebo daň po daňovej kontrole sa odlišuje od dane vyrubenej správcom dane.
  • Vo výrokovej II. časti dodatočného platobného výmeru správca dane v jednom stĺpci uvádza údaje o dani zo stavieb uvedené daňovníkom v daňovom priznaní alebo správcom dane v platobnom výmere, v druhom stĺpci daň uvedenú v dodatočnom daňovom priznaní a v treťom stĺpci rozdiel dane. Rozdiel dane je suma, ktorú správca dane dodatočne dorubí, ak vo svojej evidencii zistí, že zaplatená daň alebo splátky dane sú nižšie ako boli vyrubené alebo daň po daňovej kontrole sa odlišuje od dane vyrubenej správcom dane.
  • Vo výrokovej III. časti dodatočného platobného výmeru správca dane uvádza v jednom stĺpci údaje o dani z bytov za byty a nebytové priestory uvedené daňovníkom v daňovom priznaní alebo správcom dane v platobnom výmere, v druhom stĺpci daň uvedenú v dodatočnom daňovom priznaní a v treťom stĺpci rozdiel dane. Rozdiel dane je suma, ktorú správca dane dodatočne dorubí ak vo svojej evidencii zistí, že zaplatená daň alebo splátky dane sú nižšie ako boli vyrubené alebo daň po daňovej kontrole sa odlišuje od dane vyrubenej správcom dane.
  • Vo výrokovej IV. časti dodatočného platobného výmeru správca dane vyčísli rozdiel dane z nehnuteľností na úhradu daňového nedoplatku. Podľa § 21 ods. 1 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku je aj dodatočne vyrubená daň z nehnuteľností splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru.

Pri dorubení dane ide tiež o peňažné plnenie, preto vo výroku dodatočného platobného výmeru sa uvádza aj suma a číslo účtu príslušnej banky, na ktorý má byť rozdiel dane z nehnuteľností zaplatený, ako aj lehota plnenia, ktorá nesmie byť kratšia, akú ustanovuje zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku.

Výrok v platobnom výmere musí byť tak konkrétny a jasný, aby nemohli vzniknúť pochybnosti o rozsahu právnych účinkov.
Ak správca dane vydá rozhodnutie po dni zavedenia eura a toto bude obsahovať peňažný údaj vzťahujúci sa k zdaňovaciemu obdobiu, ktoré skončilo predo dňom zavedenia eura (napríklad dodatočný platobný výmer, ktorým vyrubí rozdiel dane na rok 2009 na základe daňovej kontroly), vo výroku rozhodnutia sa uvádza peňažný údaj v eurách a v odôvodnení rozhodnutia prepočet peňažného údaja zo slovenskej meny konverzným kurzom na eurá.
  • dôvodnenie
Dodatočný platobný výmer na daň z nehnuteľností obsahuje odôvodnenie. Aj odôvodnenie dodatočného platobného výmeru na daň z nehnuteľností má byť zrozumiteľné a presvedčivé, v ktorom správca dane uvádza, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia s poukázaním na tie právne predpisy, na základe ktorých rozhodol.
  • Poučenie
Dodatočný platobný výmer na daň z nehnuteľností obsahuje aj poučenie o odvolaní (o podaní opravného prostriedku). V poučení sa uvádza miesto, doba, forma podania opravného prostriedku a skutočnosť, že odvolanie má odkladný účinok. V prípade podania odvolania proti dodatočne vyrubenej dani, daňovník až do konečného rozhodnutia dodatočne dorubenú daň z nehnuteľností neplatí.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku VS 5/2011)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PRE UČENIE DAŇOVNÍKA JE ROZHODUJÚCI STAV K 1. JANUÁRU ZDAŇOVACIEHO OBDOBIA

FO - samostatne hospodáriaci roľník kúpila od súkromných osôb do vlastníctva ornú pôdu v katastrálnom .území obce, ktorú vlastníci mali v prenájme s Poľnohospodárskym družstvom. Družstvo pôdu užívalo. Správca dane na základe listu vlastníctva vyruboval daň z nehnuteľností FO, ako novému vlastníkovi. Samostatne hospodáriaci roľník dva roky daň zaplatil, pričom ďalšiu pôdu postupne prikupoval. Začiatkom roka 2011 správcovi dane oznámil, že daň nemá platiť, pretože družstvá majú nárok do roku 2012 pôdu naďalej užívať a brať si z nej úrodu. Podľa prehlásenia samostatne hospodáriaceho roľníka, daň má platiť poľnohospodárske družstvo, s ktorým nájomnú zmluvu o dlhodobom nájme neuzavrel.
Kto je daňovníkom dane z pozemkov? Komu má správca dane vyrubiť daň?
Podľa ustanovenia § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku daňovníkom dane z pozemkov je predovšetkým vlastník pozemku. Podľa § 132 ods. 1 Občianskeho zákonníka vlastníctvo nehnuteľností možno nadobudnúť kúpnou, darovacou alebo inou zmluvou. V prípade prevodu (kúpa) vlastníckeho práva k nehnuteľnosti platí zásada, že k nadobudnutiu nehnuteľností nedochádza samotnou zmluvou, ale nadobudnutie vlastníctva je viazané na ďalšiu právnu skutočnosť, ktorou je vklad, čiže zápis vlastníckeho práva k nehnuteľnosti na liste vlastníctva. Ak samostatne hospodáriaci roľník bol k 1. januáru 2011 vlastníkom nehnuteľnosti čoho dôkazom je list vlastníctva, platí daň z pozemkov napriek tomu, že pôdu užíva družstvo, ak družstvo nebolo k 1. januáru 2011 zapísané v katastri ako dlhodobý nájomca. Užívateľský vzťah k pozemkom nie je v tomto prípade rozhodujúci ani zber úrody tak, ako to uvádza samostatne hospodáriaci roľník.
Ak daňovník, ktorým je v tomto prípade samostatne hospodáriaci roľník nezaplatí daň na rok 2011, správca dane daňové nedoplatky vymáha v rámci daňového exekučného konania upraveného v ustanoveniach zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov.

DOKLAD NA POSKYTNUTIE OSLOBODENIA OD DANE

FO vlastní pozemok v pásme hygienickej ochrany vodných zdrojov I. stupňa a II. stupňa. Uvedený pozemok sa po nadobudnutí právoplatnosti stavebného povolenia zmenil na pozemok stavebný, na ktorom sa stavia rodinný dom. Správca dane v nadväznosti na ustanovenie § 17 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku vo všeobecne záväznom nariadení platnom na rok 2011 ustanovil oslobodenie od dane z pozemkov na pásma hygienickej ochrany vodných zdrojov I. stupňa a II. stupňa.
Ako má správca dane postupovať pri zdaňovaní pozemku? Aké doklady má daňovník predložiť správcovi dane pre uplatnenie oslobodenia?
Správca dane môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť oslobodenia od dane alebo zníženie dane aj na pozemky uvedené v § 17 ods. 2 písm. j) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, medzi ktoré patria aj pásma hygienickej ochrany vodných zdrojov I. stupňa a II. stupňa.
Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku nevylúčil z oslobodenia stavebné pozemky, čo znamená, že ak sa stavebné pozemky na základe právoplatného stavebného povolenia vydaného stavebným úradom alebo orgánom štátnej vodnej správy, ktorý pri vodných stavbách má pôsobnosť stavebného úradu (§ 26 ods. 3 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách) na vydanie stavebného povolenia podľa § 66 zák. č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon), tieto pozemky sú oslobodené od dane, pretože ich správca dane takto všeobecne záväzným nariadením ustanovil a zákonodarca ich z oslobodenia určeného obcou vo všeobecne záväznom nariadení, nevylúčil.
V ochrannom pásme ide o stavbu rodinného domu. V tomto prípade, ak príslušný stavebný úrad vydal stavebné povolenie predpokladáme, že to bolo vydané so súhlasom orgánov štátnej vodnej správy, že výstavbou rodinného domu sa neovplyvní stav povrchových a podzemných vôd.
Čo sa týka dokladov pre poskytnutie oslobodení od dane z nehnuteľností nemusí daňovník správcovi dane predkladať žiadne doklady, len ak ho na to správca dane písomne vyzve podľa § 41 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov.
Podľa § 28 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách pred zhotovením projektovej dokumentácie stavby alebo zmeny stavby je stavebník povinný požiadať orgán štátnej vodnej správy o vyjadrenie k zámeru stavby, či je predpokladaná stavba alebo zmena stavby možná z hľadiska ochrany vodných zdrojov a za akých podmienok ju možno uskutočniť a používať.
Odporúčame, aby správca dane v spolupráci s príslušným stavebným úradom zistil, či pri vydaní stavebného povolenia sa postupovalo v súlade s ustanoveniami zákona č. 364/2004 Z. z. -vodný zákon a súčasne od stavebníka žiadal, aby predložil vyjadrenie orgánu štátnej vodnej správy k uskutočňovaniu stavby v ochrannom pásme vodárenských zdrojov. Ochranné pásma vodárenských zdrojov sú upravené v § 32 zákona č. 364/2004 Z. z - vodný zákon.

POUŽITIE HODNOTY LESNÉHO POZEMKU URČENEJ SPRÁVCOM DANE PRI VÝPOČTE DANE

Správca dane chce použiť hodnotu pozemku podľa všeobecne záväzného nariadenia na rok 2011, alebo podľa znaleckého posudku, ktorý spolu s DP zaslal daňovník správcovi dane.
Ako sa zdaňujú lesné pozemky?
Podľa § 7 ods. 5 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku, správca dane mohol všeobecne záväzným nariadením určiť hodnotu lesného pozemku, ktorá je základnou veličinou pri výpočte základu dane z pozemkov. Hodnota pozemku určená správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení sa pri výpočte základu dane môže použiť iba vtedy, ak daňovník hodnotu pozemku nepreukáže znaleckým posudkom.
Z obsahu otázky vyplýva, že daňovník hodnotu lesného pozemku správcovi dane preukázal znaleckým posudkom.
Preto pri výpočte základu dane z pozemkov je správca dane povinný použiť hodnotu lesného pozemku uvádzanú v znaleckom posudku a nie hodnotu, ktorú obec určila vo všeobecne záväznom nariadení platnom na rok 2011, a to aj vtedy, ak správca dane hodnotu lesného pozemku určil v nariadení vyššiu, ako je uvedená v znaleckom posudku.

STAVBY V REKONŠTRUKCII

Živnostník, vlastní na území obce stavbu reštauračného zariadenia, ktorú na základe stavebného povolenia rekonštruuje a vykonáva prístavbu a nadstavbu tejto budovy. Obec mu na základe jeho žiadosti v roku 2010 vydala rozhodnutie o prerušení prevádzky v tomto zariadení až do ukončenia rekonštrukčných prác. Doteraz boli zdaňované ako stavby na podnikanie a na zárobkovú činnosť.
Ako má správca dane zdaniť budovy? Môže ich správca dane na rok 2011 zdaniť sadzbou dane určenou pre ostatné stavby uvedené v § 10 ods. 1 písm. g) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku?
Ak správca dane má na území obce stavby, ktoré slúžili podnikateľskej činnosti, ale k 1. januáru 2011 nie sú využívané na podnikateľskú alebo na inú zárobkovú činnosť (sú prázdne), zdaňujú sa ako ostatné stavby.
V uvádzanom prípade ide o stavby, ktorých využitie je obmedzené z dôvodu rozsiahlej rekonštrukcie. Ak takéto stavby správca dane všeobecne záväzným nariadením platným na rok 2011 neoslobodil od dane, zdaňujú sa ako ostatné stavby uvedené v § 10 ods. 1 písm. g) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku.

STAVBA VO VLASTNÍCTVE OBCE JE OD DANE OSLOBODENÁ, I KEĎ JE PRENAJATÁ

Mestský podnik bytového hospodárstva, spoločnosť s ručením obmedzeným, je podľa zápisu na liste vlastníctva vlastníkom stavby zdravotného strediska, ktorého priestory prenajíma lekárom, ktorí majú v týchto priestoroch zriadené ambulancie na poskytovanie zdravotníckej starostlivosti.
Ako má mestský podnik správne zaradiť uvedenú stavbu pri zdaňovaní?
Vo všeobecnosti platí, že ak PO odplatne prenajíma miestnosti zdravotného strediska súkromným lekárom na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, stavba alebo jej časť sa zdaňuje sadzbou dane určenou pre stavby uvedené v § 10 ods. 1 písm. f) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku ako stavba na ostatné podnikanie a na zárobkovú činnosť.
V uvádzanom prípade ide o mestský podnik bytového hospodárstva s.r.o., ktorý má vo vlastníctve stavbu zdravotného strediska. Mestské podniky sú len správcami majetku vo vlastníctve obce a keďže podľa § 17 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku je majetok obcí oslobodený od dane bez toho, aby sa zisťovalo, či sa prenajíma alebo sa v ňom vykonáva podnikateľská alebo zárobková činnosť, zastávame názor, že aj táto stavba je od dane oslobodená, ak je vo vlastníctve mesta a mestský podnik ju len spravuje.
Majetkove postavenie obcí a ich organizácii upravuje ustanovenie § 6 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí, podľa ktorého obec môže zveriť svoj majetok do správy rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii, ktorú zriadila, ale obec môže svoj majetok vložiť aj ako vklad do obchodnej spoločnosti, ktorou podľa § 56 Obchodného zákonníka je aj spoločnosť s ručením obmedzeným.
Z obsahu otázky nie je známe, či mesto svoj majetok vložilo ako vklad do obchodnej spoločnosti. Preto správcovi dane odporúčame najprv všetky uvádzané skutočnosti posúdiť podľa zákona o majetku obcí a Občianskeho zákonníka a až následne rozhodnúť o zdaňovaní alebo o oslobodení stavby. Ak stavba zdravotného strediska je výlučne vo vlastníctve bytového podniku, ktorá nie je vlastníctvom mesta a prenajíma sa súkromným lekárom, zdaňuje sa ako stavba na ostatné podnikanie a zárobkovú činnosť a nie ako ostatná stavba (§ 10 ods. 1 písm. g) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku).


(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 4/2011)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE

 
ZBIERKA ZÁKONOV:

Čiastka číslo 40/2011 zo dňa 21. 4. 2011
125/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
126/2011 Zákon o vykonávaní medzinárodných sankcií
127/2011 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam regulovaných výrobkov, označovanie ich obalov a požiadavky na obmedzenie emisií prchavých organických zlúčenín pri používaní organických rozpúšťadiel v regulovaných výrobkoch

 

 
 
POKUTY, SANKCIE, PENÁLE

 
VYRUBOVANIE DANE Z NEMOVITOSTÍ

DAŇOU SA ROZUMIE NIELEN SAMOTNÁ DAŇ
upravená osobitnými daňovými zákonmi, ale aj sankcie (sankčný úrok a úrok, ako aj pokuty a poplatky), ktoré spravuje správca dane. Sankcie za porušenie povinnosti určených zákonom o miestnych daniach a miestnych poplatkoch, rieši zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov. Tie sa nepremietli do platobného výmeru na daň z nehnuteľností, ale sa ukladajú rozhodnutím vypracovaným podľa § 30 citovaného zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov.

SANKCIE ULOŽENÉ DAŇOVNÍKOVI
podľa § 35 a § 35b zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov, za:
  • podanie daňového priznania po lehote určenej zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku. Za oneskorené podanie daňového priznania správca dane môže uložiť pokutu. Ak ide o FO najmenej 6,63 € a ak ide o PO najmenej 66,38 €. Horná hranica pri uložení tejto pokuty nie je zákonom určená. V rovnakej výške správca dane môže uložiť pokutu aj vtedy, ak daňovník nepodá daňové priznanie v lehote určenej správcom dane vo výzve,
  • neoznámenie vzniku a zániku daňovej povinnosti. Uloženie pokuty za neoznámenie vzniku a zániku daňovej povinnosti je fakultatívne. Správca dane môže uložiť pokutu FO najmenej 6,63 €, PO najmenej 66,38 € a najviac 3 313,39 €,
  • nesplnenie povinnosti nepeňažnej povahy alebo povinnosti uloženej rozhodnutím správcu dane, za ktorých porušenie sa neukladá pokuta podľa § 35 ods. 1 až 11 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov, môže správca dane uložiť pokutu do 33 193,92 €. Rovnako môže správca dane uložiť pokutu za nesplnenie niektorej z povinnosti nepeňažnej povahy podľa zákona č. 511/1992 Zb. aj tretej osobe,
  • nezaplatenie dane v lehote určenej zákonom a iné.
Ak daňovník nezaplatí daň z nehnuteľností vyrubenú správcom dane v lehote alebo vo výške určenej zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku, obec mu vyrubí sankčný úrok z dlžnej sumy vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky platnej v deň vzniku daňového nedoplatku alebo v deň nasledujúci po dni, v ktorom mala byť splátka dane zaplatená, a to za každý deň omeškania platby začínajúc dňom nasledujúcim po dni splatnosti dane alebo rozdielu dane až do dňa platby vrátane.
Sankčný úrok počíta obec najdlhšie za štyri roky omeškania s platbou. Ak do 31. decembra 2008 nastala skutočnosť pre uplatnenie základnej úrokovej sadzby pri výpočte pokuty podľa § 35 ods. 1 a 3 zákona č. 511/1992 Zb., sankčného úroku podľa § 35b ods. 1 a 6 zákona č. 511/1992 Zb., úroku z odloženej sumy podľa § 59 ods. 7 zákona č. 511/1992 Zb. a úroku podľa § 63 ods. 6 zákona č. 511/1992 Zb., po 31. decembri 2008 sa použije základná úroková sadzba podľa zákona o správe daní a poplatkov účinného do 31. decembra 2008.

ROZHODNUTIE, KTORÝM SA UKLADAJÚ SANKCIE
zo strany obce musí obsahovať najmä:
  • označenie orgánu, ktorý rozhodnutie vydal (názov obce),
  • číslo konania, prípadne aj číslo platobného výmeru,
  • dátum rozhodnutia,
  • meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu FO, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo,
  • obchodné meno alebo sídlo PO, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo, identifikačné číslo organizácie a daňové identifikačné číslo daňovníka, ak mu bolo pridelené alebo rodné číslo, ak FO nemá povinnosť registrácie,
  • výrok, ktorý obsahuje rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho predpisu, podľa ktorého sa rozhodovalo, lehotu plnenia, sumu a číslo príslušnej banky, na ktorý má byť suma zaplatená.
  • odôvodnenie, v ktorom sa uvádza, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia a použitie právnych predpisov, na základe ktorých sa rozhodovalo,
  • poučenie o mieste, dobe a forme podania opravného prostriedku,
  • podpis starostu obce alebo ním povereného zamestnanca obce s uvedením mena, priezviska starostu obce a odtlačok úradnej pečiatky.
Sankčný úrok sa nevyrubuje zo sankčného úroku, úroku a pokuty. Sankčný úrok sa nevyrubí ak nepresiahne v jednotlivom prípade 3,32 €.
Proti rozhodnutiu o vyrubení sankčného úroku sa môže daňovník odvolať.

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
UMENIE VYJEDNÁVAŤ

Veda tvrdí, že človek je tvor spoločenský. Prax zas ukazuje, že človek je predovšetkým tvor hašterivý. Ak sa blízko seba vyskytnú dvaja jedinci druhu homo sapiens, je len otázkou času, kedy vznikne problém.

Problémy sa dajú riešiť rôzne:
  • ručne stručne, čo je riešenie rýchle, ale s neistým výsledkom,
  • na súde, čo je riešenie na dlhánske lakte, a výsledok je tiež neistý,
  • vyjednávaním, čo je riešenie vyžadujúce si invenciu a umeleckého ducha.

Pri výbere jedného z troch vyššie uvedených riešení si treba uvážiť, čo je našou silnou stránkou - bicepsy, peňaženka, alebo rozum. My nebudeme radiť, ako zväčšiť objem bicepsov, ani objem peňaženky, ale ako sa stať úspešným vyjednávačom.
Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, na svete neexistuje nič, čo by nemohlo byť predmetom vyjednávania. Toto tvrdenie platí ako pre rodinný, tak i pre pracovný život.

Vyjednávanie je komplexný proces so štyrmi fázami:
  • príprava,
  • vlastné vyjednávanie,
  • dohoda,
  • realizácia dohody.
Príprava
Nedá sa povedať, ktorá z týchto štyroch fáz je najdôležitejšia, ale jedno je isté: bez dobrej prípravy sa už len zázrakom dopracujeme k pre nás výhodnej dohode. Preto si najskôr podrobne rozoberieme prípravnú fázu. Počas nej si musíme predovšetkým odpovedať na nasledovné otázky:

  • Čo je v skutočnosti predmetom vyjednávania?
  • Aké sú naše ciele?
  • Aké sú ciele druhej strany?
  • Čo bude pre nás prínosom?
  • Kde sú naše limity, za ktoré nemožno ustúpiť?

Aj keď sa tieto otázky zdajú na prvý pohľad triviálne, nie vždy dokážeme dať na ne správne odpovede. Ako pomôcka nám môže poslúžiť čistý list papiera, na ktorý si postupne vytvárame akúsi počiatočnú mapu situácie, napríklad takto:

Predmet vyjednávania: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Oponent 1 (meno): ..............................Oponent 2: ..................................
Pozícia: ..............................................Pozícia: ......................................
Motívy: ..............................................Motívy: ......................................
Väzby: ................................................Väzby: .......................................


Zmyslom mapy je ozrejmiť si, s kým budeme mať tú česť vyjednávať (t. j. napr. riaditeľ, obchodný zástupca, vedúci odboru, atď.), aké sú ich pravdepodobné záujmy (t. j. čo vyjednávaním chcú dosiahnuť) a či existujú medzi nimi obchodné, priateľské, resp. iné väzby.

Tým si vytvoríme počiatočnú predstavu o súperovi, ktorú si potom pri vlastnom vyjednávaní budeme upresňovať, prípadne korigovať.
Vlastné vyjednávanie
V tejto fáze je dôležité všetko - výber miesta, času, poloha pri stole, sila našich argumentov, umenie vyjednávať, dokonca aj náš slovník a naša kravata. O výber miesta a času sa obvykle zvádza vojna. Aj keď vo všeobecnosti platí "Môj dom, môj hrad", pri vyjednávaní to vždy nemusí byť pravda.

Výhoda domácej pôdy nemusí byť výhodou:
  • náš oponent tým získa možnosť "nazrieť nám do kuchyne", prípadne vyzvedať od pracovníkov,
  • doma sa len ťažko vyhovára na to, že nemáte so sebou všetky podklady na to, aby ste sa mohli jednoznačne vyjadriť, čo je obvyklý postup, ak sa snažíme naťahovať čas,
  • pri vyjednávaní sa často zahrá divadielko s odchodom od stola, ale v domácom prostredí to nevyznie tak efektne, ako napr. na neutrálnej pôde.

O výbere času si povieme zatiaľ len toľko, že sa snažíme načasovať schôdzku na dobu, kedy nám to "najlepšie páli". U niekoho to je ráno, u iného naopak podvečer.
Dôležité je tiež, aby sme si rezervovali dostatok času. Tým vylúčime situáciu, že budeme musieť vyjednávanie prerušiť, alebo predčasne ukončiť predtým, ako vyjednáme pre nás optimálne riešenie. Na nasledujúcich riadkoch sú heslovite vymenované zásady, ktoré treba počas vlastného vyjednávania dodržiavať:
  1. Začnite vyjednávanie s jasnou predstavou o tom, čo chcete, kde chcete začať, ku čomu chcete smerovať a kedy chcete skončiť.
  2. Snažte sa postaviť svoje požiadavky tak vysoko, ako je to len možné. Je odskúšaným faktom, že ak na začiatku žiadate málo, už len ťažko bude váš oponent súhlasiť s významnejším navýšením. Na druhej strane počiatočná požiadavka nemôže byť natoľko premrštená, aby oponent nadobudol dojem, že vyjednávanie nemá zmysel.
  3. Buďte flexibilný a schopný reagovať na rôzne situácie. To sa dá urobiť jednak predprípravou a jednak postupným upresňovaním si počiatočného obrazu.
  4. Nechajte hovoriť oponenta. Človek má dve uši a len jeden jazyk. Asi v takomto pomere by sme mali počúvať a hovoriť. Pritom pod počúvaním sa rozumie nielen sledovanie toho, čo oponent hovorí, ale aj jeho správanie, gestikuláciu a pod.
  5. Nevyložte všetky karty na stôl. Snažte sa poskytovať len tie informácie, ktoré pohnú proces vyjednávania požadovaným smerom.
  6. Zachovávajte kľud. Pri vyjednávaní možno kričať, ale vždy len jedna strana - ak kričia obaja, ide o hádku a nie o vyjednávanie. Ak na vás oponent zaútočí, snažte sa útok interpretovať ako útok na predmet vyjednávania a nie ako útok na vás osobne.
  7. Neklamte. Hlavne nie v prípadoch, keď existuje reálna možnosť, že toto nie je posledné stretnutie s oponentom. Požiadavka neklamať však od vás nepožaduje, aby ste povedali o veci všetko, čo o nej viete.
  8. Neupínajte sa pri vyjednávaní na dosiahnutie konkrétneho čísla, napríklad nemá zmysel snažiť sa dosiahnuť presne cenu sto. Skôr je rozumné mať predstavu o akceptovateľnom intervale - napríklad od 990 do 1050.
  9. Pokiaľ možno vyjednávajte priamo, bez prostredníkov. Každý medzičlánok proces vyjednávania nielen spomaľuje, ale aj znepriehľadňuje a vnáša doň skreslenia.


Ak naopak, budeme naťahovať vyjednávanie, môže sa stať, že k dohode nikdy nedôjde. Vyjednávanie totiž nie je vojna, ktorá môže skončiť len totálnou porážkou jednej strany. Je to skôr hľadanie kompromisu, užitočného pre obe strany.

Samozrejme dôležité je posúdiť, do akej miery dosiahnutý kompromis napĺňa naše pôvodné predstavy. Ak nie sme s výsledkom spokojní, treba zvážiť ďalší postup. A aby veci boli ešte komplikovanejšie, treba mať na pamäti, že zlý kompromis je horší ako nedohoda. Preto je dobré ešte pred tým, ako prikývneme ešte raz si v duchu prehodnotiť, čo sa stane, ak sa nedohodneme. Rovnako si treba tú istú otázku položiť z pohľadu oponenta: - čo to bude preňho znamenať, ak sa nedohodneme? Tento odhad nám ukáže, či má zmysel ešte naňho tlačiť, alebo to už nemá zmysel. Ak sme už dospeli k rozhodnutiu, že výsledok vyjednávania je pre nás akceptovateľný a viac už asi nedosiahneme, treba prestať diskutovať a prejsť na písanie dohody.

Naše ďalšie rečnenie iba poskytne oponentovi čas ešte raz si veci prehodnotiť a výsledkom môže byť jeho odstúpenie od už dosiahnutej dohody.
V každom prípade je lepšie mať dohodu v písomnej forme. Je jednoznačnejšia, ťažšie sa odškriepi a navyše je zistené, že ľudia oveľa častejšie rešpektujú a plnia písomné dohody ako dohody ústne.

Je pre nás výhodnejšie, ak sa nám podarí presvedčiť oponenta, že dohodu spíšeme my. Jednak môžeme formulovať dohodu našimi slovami a jednak odpadá potreba detailne skúmať každú verziu dohody, ktorú by pripravil oponent. V dobe, keď sa dohody píšu na počítači totiž nie je problém okrem dohodnutej zmeny urobiť nepozorovane aj zmenu v inej, už odsúhlasenej časti. Preto je žiadúce, aby obe strany podpisovali každú verziu dohody.
Naplnenie dohody
Mať vo vrecku papier s dohodou je pekná vec, ale to ešte nezaručuje, že druhá strana dohodu splní. Šanca, že sa tak stane je tým väčšia, čím výhodnejšia je dohoda pre obe strany.

Ak chceme odhadnúť, aké sú šance, že druhá strana dohodu dodrží, treba si položiť dve otázky:

1. Akým spôsobom sme k dohode dospeli?
2. Sú v dohode zakomponované kontrolné mechanizmy, prípadne pokuty za jej neplnenie?


Ak v odpovedi na prvú otázku skonštatujeme, že sme druhú stranu k dohode "dokopali", t. j. že sme využili našu momentálne silnejšiu pozíciu, je takmer isté, že druhá strana sa bude snažiť hľadať cestičky, ako sa plneniu dohody vyhnúť.

Ak v dohode nie sú definované žiadne doby, dokedy treba uskutočniť určité veci a ani tam nie je definovaný iný spôsob kontroly plnenia dohody, je dohoda prakticky bezcenná a záleží len na dobrej vôli druhej strany, či ju dodrží.

Zdalo by sa, že skúsený vyjednávač by sa do takejto pozície nemal dostať. Existuje však celý rad situácií, kedy "ťaháme za kratší koniec" a nemôžeme si diktovať podmienky.

Vtedy je výhodnejšie mať dohodu, ktorá je síce deravá, ale predsa len predstavuje aspoň akýsi morálny záväzok, ako odísť od stola s prázdnymi rukami.

Tu by naše rozhodnutie opäť malo byť založené na posúdení alternatív tak, ako sme o tom písali v predchádzajúcom odstavci.
Záver
O úspechu či neúspechu vyjednávania rozhoduje veľa faktorov, spomedzi ktorých jedným z najdôležitejších je šikovnosť a skúsenosť vyjednávača. Iným dôležitým faktorom je nakoľko sme "silní v kramflekoch", t. j. aká je naša vyjednávacia pozícia. Na rozdiel od prvého faktora - šikovnosti - silu možno, aspoň do istej miery, predstierať. Vyjednávanie je totiž založené na predpoklade, že žiadna zo strán nemá o veci úplné informácie.

Okrem šikovnosti a sily je ďalej dôležité i to, v akom vzťahu sú záujmy vyjednávajúcich strán. Samozrejme ideálne by bolo, keby si boli čo najviac podobné. Bohužiaľ, v reálnom živote sú takéto prípady zriedkavejšie, ako objavenie sa živého mamuta na diaľnici.

Takže sa uspokojíme i s tým, ak sú záujmy vyjednávajúcich strán nie v priamom konflikte. No ani v prípade, keď ide o konfliktné záujmy netreba hádzať flintu do žita. Namiesto toho sa treba pokúsiť nájsť aspoň pár styčných bodov, od ktorých by sa mohlo odvíjať ďalšie vyjednávanie.

 

 
 
AKTUÁLNA PRÍLOHA NOVÍN

 
DEŇ MATIEK

Žena ako darkyňa života - matka bola oslavovaná už v období antiky. Počas humanizmu a renesancie v Anglicku začali uznávať Nedeľu matiek, ktorá bola určená na štvrtú nedeľu počas veľkonočného pôstu. 8. mája 1914, druhú májovú nedeľu, Kongres USA vyhlásil za Deň matiek a neskôr prezident Woodrov Wilson podpísal dokument, v ktorom vyhlásil druhú májovú nedeľu ako tento sviatok. V novodobej histórii je druhá nedeľa v máji sviatkom, ktorým si pripomíname jedinečnosť matky takmer vo všetkých krajinách sveta.

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
2. 5. - pondelok
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € - podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za prvý štvrťrok 2011
- podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2010 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane
- zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania za rok 2010 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné - poistenec alebo zamestnávateľ, ktorý vykonal ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2010, je povinný písomne oznámiť ostatným platiteľom výšku ich nedoplatku alebo preplatku, pokiaľ jeho výška je 3 € a viac

9. 5. - pondelok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2011 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity opäť 4,75 %)
- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2011

16. 5. - pondelok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2011

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 50 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 21.4. 26.4. 27.4.
USA americký dolár USD 1,4584 1,4617 1,4668
Japonsko japonský jen JPY 119,52 119,43 120,66
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 24,18 24,1 24,136
Dánsko dánska koruna DKK 7,4573 7,4566 7,4558
V. Británia anglická libra GBP 0,8813 0,88715 0,8864
Maďarsko maďarský forint HUF 263,8 264,48 264,79
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7093 0,7093 0,7093
Poľsko poľský zlotý PLN 3,9493 3,934 3,9294
Rumunsko rumunský leu RON 4,0868 4,0725 4,0736
Švédsko švédska koruna SEK 8,8885 8,9257 8,9364
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2851 1,283 1,2886
Nórsko nórska koruna NOK 7,7842 7,78 7,7885
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,3588 7,3553 7,3552
Rusko ruský rubeľ RUB 40,7395 40,675 40,65
Turecko turecká líra TRY 2,2102 2,2289 2,2329
Austrália austrálsky dolár AUD 1,3562 1,3591 1,3563
Brazília brazílsky real BRL 2,2823 2,2882 2,2907
Kanada kanadský dolár CAD 1,3826 1,3929 1,3968
Čína čínsky jüan CNY 9,4708 9,5418 9,5508
Hongkong hongkongský dolár HKD 11,3313 11,3605 11,3994
Indonézia indonézska rupia IDR 12584,5 12639,62 12651,8
India indická rupia INR 64,706 65,075 65,185
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1578,34 1584,89 1586,19
Mexiko mexické peso MXN 16,936 16,9521 16,9723
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,3861 4,3668 4,3689
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,82 1,8169 1,8212
Filipíny filipínske peso PHP 62,912 63,231 63,365
Singapur singapurský dolár SGD 1,8019 1,8037 1,808
Thajsko thajský baht THB 43,621 43,822 43,96
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 9,8383 9,8036 9,7547
Izrael izraelský šekel ILS 4,9644 4,99 5,0134

 

 
 
Najviac čítané témy a publikácie

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 10/2011
  • Zákon o sociálnom poistení s komentárom

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 5/2011
  • Zdaňovanie príjmov z prenájmu nehnuteľnosti u FO po 1. 1. 2011
  • Dohody o prácach mimo pracovný pomer
  • Sociálny fond - tvorba, účtovanie v JÚ, PÚ, daňový pohľad
  • Likvidácia PO, povinnosti likvidátora, účtovanie
  • Účtovanie v zákazkovej výrobe pre rok 2011, účtovanie PPP projektov v roku 2011

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 5/2011
  • Daň z nehnuteľnosti
  • Opravy chýb minulých účtovných období
  • Vyradenie hmotného majetku v JÚ
  • Nákup a predaj ojazdených automobilov
  • Vreckové pri zahraničnej ceste
  • Materská a rodičovská dovolenka
  • Cezhraničné licenčné poplatky
  • Odmeňovanie zamestnancov

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 5/2011
  • Novela zákonníka práce
  • Stravovanie zamestnancov
  • Doplnkové dôchodkové sporenie
  • lehoty, doby, spory v pracovnoprávnych vzťahoch
  • Postihy za porušenie pracovnej disciplíny
  • Zamestnávanie - prevod práv a povinností
  • Vyhlásenie na zdanenie príjmu
  • Celková cena práce

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 5/2011
  • Sčítanie obyvateľov, domov, bytov v roku 2011
  • Financovanie sčítania
  • Nezdaniteľné časti v roku 2011
  • Plytvanie s verejnými prostriedkami
  • Sadzba dane motorových vozidiel
  • Prevádzkový poriadok školskej jedálne

1 000 riešení - mesačník, č. 5/2011
  • Automobil v podnikaní
  • DPH ZDP
  • účtovníctvo
  • Zákonník práce v praxi
  • Verejná správa

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 11-12/2011 (V/2011)
  • Občiansky zákonník - komentár

Dane, účtovníctvo - vzory a príklady (DÚVaP) č. 6 (V/2011)
  • Automobil v podnikaní

Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb pokút a penále (DUO) č. 6/2011 (V/2011)
  • Sankcie za zistené porušenie používania ERP v roku 2011
  • Preddavky na daň z príjmov fyzickej osoby
  • Nepeňažný vklad do obchodnej spoločnosti
  • Povinná a nadštandardná zdravotná starostlivosť o zamestnancov
  • Zdaňovanie príjmov nerezidentov z finančného prenájmu hnuteľného majetku

Práce a mzdy vez chýb, pokút a penále (PaM) č. 6/2011 (V/2011)
  • Zodpovednosť zamestnanca za škodu
  • Čerpanie a plánovanie dovoleniek
  • Príkazná zmluva
  • Prerušenie a obnovenie živnosti
  • Práceneschopnosť zamestnanca

Verejná správa (VS) č. 6/2011 (V/2011)
  • Zmeny katastra nehnuteľností
  • Archívy a registratúra od 1. 3. 2011
  • Prenájom majetku obcí a miest

1000 riešení č. 6/2011 (V/2011)
  • Čerpanie dovolenky
  • DPH ZDP
  • Účtovníctvo
  • Pracovné právo

 

 
 
Horúce témy

 

AUTOMOBIL V PODNIKANÍ
V dnešnej dobe neexistuje podnikateľ, či živnostník, ktorý by pre výkon svojej činnosti nepotreboval automobil. S využívaním automobilu v podnikaní súvisí množstvo problémov, ktoré treba riešiť. Pri ich riešení Vám iste pomôžu naše publikácie, kde sa s problematikou bližšie oboznámite.

  • Automobil v podnikaní – otázky z praxe a ich riešenia
    mesačník 1000 riešení č. 5/2011 (A5, cca 80 str.)
     
  • Používanie motorového vozidla zamestnancom - príspevok
    mesačník PaM č. 4/2011 (A4, cca 80 str.)
     
  • Nákup a predaj ojazdených automobilov a DPH - príspevok
    mesačník DUO č. 5/2011 (A4, 88 str.)
     
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKANÍ so zľavou 30 % obsahuje: 1000 riešení 5/2011 + PaM 4/2011 – zadarmo + DUO 5/2011
cena: 10,80 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVOM
Od 1. 1. 2011 nadobudla účinnosť novela zákona o sociálnom poistení. Novela zákona rozširuje okruh zamestnancov, ktorí sú povinní platiť poistné na sociálne poistenie. Zmeny sa týkajú aj SZČO a ďalších osôb. V rámci novely zákona o sociálnom poistení prichádzame s aktuálnymi príspevkami v balíčku Sociálne poistenie po novom.

  • Zákon o sociálnom poistení – s komentárom
    mesačník Poradca 10/2011 (A5, 280 str.)
     
  • Sociálne poistenie
    zborník Zákony III/2011 (A5, 624 str.)
     
  • Sociálne a zdravotné poistenie – zmeny
    mesačník PaM 2/2011 (A4, 80 str.)
     
BALÍČEK SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVOM so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 10/2011 + Zákony III/2011 + PaM 2/2011
cena: 11,30 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

DEŇ MATIEK
Máj už tradične patrí našim mamám. Mama je v živote všetkým: útechou v strastiach, nádejou v zúfalstve, silou v okamžikoch slabosti, je prameňom lásky, trpezlivosti, porozumenia. Ak chcete potešiť svoje mamičky, nielen kyticou kvetov, ale aj peknou knižkou, ponúkame úsmevné výroky a príbehy z edície veselo i vážne.

  • Zrnká lásky – Muž má jedinú bezpečnú lásku - lásku svojej matky.
    edícia veselo i vážne (A6, 253 str.)
     
  • Zrnká odvahy – - Kohút sa môže hrdo naparovať, ale v skutočnosti to je sliepka, čo znáša vajíčka..
    edícia veselo i vážne (A6, 236 str.)
     
  • Murphyho zrnká II – Malé peniaze sa zarábajú rukami, veľké hlavou, ...
    edícia veselo i vážne (A6, 202 str.)
     
BALÍČEK KU DŇU MATIEK obsahuje: Zrnká lásky + Zrnká odvahy + Murphyho zrnká II
cena: 7,20 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN

Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
  objednavky@exicon.sk
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L..

 

 


Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.

Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011
Untitled Page