Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 10/2010

22. 4. 2010


 
 
 Téma novín 
 P6 aktual v legislatíve 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Praktická komunikácia 
 Povedali múdri 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 


Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Téma novín i odpovede na otázky sú venované novelám Zákona o správe daní a poplatkov, ktoré boli schválené v priebehu roka 2009 a 2010.
V pokračovaní príspevku Ako vytvoriť efektívnu pracovnú skupinu môžete otestovať pracovníkov, kolegov, priateľov, rodinu a samozrejme sami seba. V rubrike Povedali múdri si prečítate Murphyho úvahy o svadbe.
Prajeme príjemné chvíle pri čítaní em@ilových novín a dovidenia pri ďalších správach v našich rubrikách.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 

 
 
ZÁKON O SPRÁVE DANÍ A POPLATKOV - téma novín

 
NOVELY ZÁKONA O SPRÁVE DANÍ A POPLATKOV

v roku 2009
  • zákon č. 83/2009 Z. z.
  • zákon č. 466/2009 Z. z.
  • zákon č. 504/2009 Z. z.
  • zákon č. 563/2009 Z. z.
v roku 2010
  • zákon č. 52/2010 Z. z.

Zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o správe daní") je procesným zákonom, ktorý upravuje postupy pri výkone správy daní a poplatkov.
Súčasne platný zákon o správe daní pojednáva o právach a povinnostiach daňového subjektu vo vzťahu k správcovi dane (daňový úrad, colný úrad a obec) a taktiež aj práva a povinnosti správcu dane voči daňovým subjektom, a to v ich vzájomnej súvislosti. Ustanoveniami tohto zákona sa dbá na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov, ale zároveň sa postihuje porušenie zákonných povinností tak na strane daňových subjektov, ako aj správcu dane podľa § 35b ods. 5 v prípade neoprávneného zadržiavania peňažných prostriedkov daňového subjektu a aj podľa § 63 ods. 6 v prípade vrátenia daňového preplatku správcom dane po ustanovenej lehote.
V priebehu roka 2009 Národná rada SR schválila 4 novely zákona o správe daní a poplatkov.
Ide o nasledovné novely zákona o správe daní, ktoré sú súčasťou noviel iných hmotnoprávnych daňových zákonov:

1. V čl. II zákona č. 83/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách a sústave územných finančných orgánov v z.n.p., ktorého účinnosť je od 1. apríla 2009, je uvedená novela zákona o správe daní.
Táto legislatívna úprava zákona o správe daní je vyvolanou novelou zákona o dani z pridanej hodnoty a týka sa nasledovných ustanovení:
  • § 31 ods. 12 - ide o doplnenie vykonania registrácie daňového subjektu správcom dane z úradnej moci,
  • § 35 ods. 7 písm. c) - ide o uloženie pokuty daňovému subjektu, ak správca dane vykoná registráciu tohto daňového subjektu z úradnej moci nadväzne na § 31 ods. 12,
  • § 35b ods. 1 písm. h) - ide o doplnenie ustanovenia o vyrubení sankčného úroku nadväzne na neoprávnené vrátenie nadmerného odpočtu,
  • § 35b ods. 2 - ide o doplnenie spôsobu výpočtu sankčného úroku nadväzne na § 35b ods. 1 písm. h),
  • § 35b ods. 9 - ide o doplnenie znenia o tom, dokedy možno vyrubiť sankčný úrok podľa § 35 ods. 1 písm. h),
  • § 39 ods. 3 - ide o vypustenie znenia poslednej vety v tomto ustanovení.

2. Novela zákona o správe daní upravená v zákone č. 466/2009 Z. z. bezprostredne nadväzuje na rekodifikovaný zákon o medzinárodnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok a je jeho vyvolanou novelou. Predmetnou novelou sa do zákona o správe daní dopĺňajú nové ustanovenia:
  • § 35c - sankčný úrok pri poskytovaní medzinárodnej pomoci pri vymáhaní pohľadávky,
  • § 35d - sankčný úrok pri požadovaní medzinárodnej pomoci pri vymáhaní pohľadávky,
a dopĺňajú sa nasledovné ustanovenia v súvislosti s poskytovaním medzinárodnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok:
  • § 59 ods. 1 - odklad platenia dane a povolenie splátok,
  • § 79 ods. 1 - odloženie daňovej exekúcie.

3. Novela zákona o správe daní v čl. II zákona č. 504/2009 Z. z. je pomerne rozsiahla novela, ktorú si vyžiadala aplikačná prax a nadväzuje na novely niektorých ustanovení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ďalších hmotnoprávnych zákonov. V novele zákona o správe daní sa menia a dopĺňajú nasledovné ustanovenia:
  • § 3 ods. 12 - miestna príslušnosť,
  • § 13a ods. 3 - predĺženie lehoty,
  • § 15 ods. 14 - daňová kontrola,
  • § 15a ods. 2 - predbežné opatrenia,
  • § 23 ods. 6 písm. e), § 23b ods. 11 - daňové tajomstvo,
  • § 31 ods. 2 písm. a) a b) - registračná a oznamovacia povinnosť fyzických osôb,
  • § 31 ods. 6 - oznamovacia povinnosť daňových subjektov so sídlom v zahraničí,
  • § 32 ods. 16 - súčinnosť tretích osôb,
  • § 33 ods. 3 - postup pri ukončení činnosti,
  • § 35 ods. 2, ods. 7 písm. b) a písm. d), ods. 8 písm. a, b) c) bod 1 - správne delikty,
  • § 35 ods. 9, 10, 11 písm. a), b) c) a d), 12, 13, 15, 16, 19, 21 a 23 - správne delikty,
  • § 35a ods. 1 a 2 - bloková pokuta,
  • § 35b ods. 2 a 6 - sankčný úrok,
  • § 45 ods. 1 a 2 - zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane,
  • § 50 ods. 1 a 3 - námietka a reklamácia,
  • § 59 ods. 7 - odklad platenia a povolenie splátok,
  • § 60 ods. 2 - deň platby,
  • § 61 ods. 7 - evidencia daní,
  • § 63 ods. 6 a 8 - daňové preplatky a úrok,
  • § 65b ods. 8 - postúpenie daňovej pohľadávky,
  • § 103 ods. 6 a 7 - odpustenie sankcie alebo povolenie úľavy zo sankcie,
  • § 110j ods. 1, 2 a 3 - prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2010.

4. Čl. II zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov obsahuje novelu zákona o správe daní, ktorá upravuje najmä prechodné ustanovenia zákona o správe daní. Predmetnou novelou sa menia a dopĺňajú nasledovné ustanovenia:
  • § 35 ods. 12 a 13 - ide o legislatívne spresnenie znenia,
  • § 35a ods. 1 a § 45 ods. 1 - ide len o legislatívne spresnenie znenia,
  • § 47 ods. 6 - spresnenie postupu prvostupňového orgánu pri zamietnutí odvolania v prípadoch ustanovených v zákone,
  • § 51 ods. 1 - doplnenie o prípad, na ktorý nemožno podľa obnovu konania,
  • § 110j ods. 4, 5 a 6 - prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2010.

V roku 2010 už bola schválená jedna novela zákona o správe daní. Ide o nasledovnú novelu zákona o správe daní, ktorá bola schválená v NR SR dňa 11. februára 2010, a to:

5. V čl. II zákona č. 52/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je uvedená novela zákona o správe daní. Účinnosť tohto zákona je od 1. marca 2010 a od 1. septembra 2010.
Táto legislatívna úprava zákona o správe daní je vyvolanou novelou zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a týka sa legislatívnej úpravy jedného paragrafu, a to § 23 - daňové tajomstvo:
  • § 23 ods. 5 písm. l) - doplnenie orgánu - inšpektorátu práce, ktorému poskytnutie informácie o daňovom subjekte nie je porušenie daňového tajomstva.

(kolektív autorov - Poradca 10/2010)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE

 
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE

ZBIERKA ZÁKONOV
Čiastka číslo 63/2010 zo dňa 13. 04. 2010
154/2010 Zákon o európskom zatýkacom rozkaze
155/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia na trh
156/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Juhoafrickej republiky o vedecko-technickej spolupráci Príloha k čiastke 63 – k oznámeniu č. 156/2010 Z. z.

Čiastka číslo 64/2010 zo dňa 13. 04. 2010
157/2010 Úplné znenie zákona č. 200/2004 Z. z. o opatreniach proti porušovaniu práv duševného vlastníctva pri dovoze, vývoze a spätnom vývoze tovaru

Čiastka číslo 65/2010 zo dňa 15. 04. 2010
158/2010 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o náležitostiach knihy omamných látok a o evidencii dokladov preukazujúcich príjem a výdaj omamných látok a psychotropných látok
159/2010 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 131/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú národné emisné stropy a celkové množstvo kvót znečisťujúcich látok v znení vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 203/2008 Z. z.
160/2010 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 1. marca 2005 č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 66/2010 zo dňa 17. 04. 2010
161/2010 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia odborov vzdelania

Čiastka číslo 67/2010 zo dňa 17. 04. 2010
162/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 302/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na hračky

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
OZNAMOVACIA POVINNOSŤ PRI PRENÁJME GARÁŽE

FO ako podnikateľ na základe živnostenského oprávnenia už registrovaná u príslušného správcu dane od roku 2004 začala prenajímať garáž v mesiaci február 2010 na základe zmluvy o prenájme na dobu 12 mesiacov.
Dokedy má táto FO - podnikateľ v súlade s § 31 od. 2 písm. b) zákona o správe daní oznámiť túto skutočnosť správcovi dane?
Ak je FO - podnikateľ už registrovaná u príslušného správcu dane podľa § 31 ods. 1 zákona o správe daní, potom skutočnosť, že začala prenajímať garáž, ktorá má charakter nehnuteľnosti, je povinná oznámiť to správcovi dane najneskôr do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom tento daňovník začal prenajímať nehnuteľnosť. V tomto prípade, FO - podnikateľ má oznamovaciu povinnosť, že začal prenajímať garáž najneskôr do 30. 3. 2010.
Pre úplnosť uvádzame, že garáž je na účely registračnej alebo oznamovacej povinnosti podľa § 31 ods. 2 písm. a) a b) zákona o správe daní nehnuteľnosť, ktorej definíciu ustanovuje § 119 ods. 1 a § 120 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého nehnuteľnosťou je pozemok a stavba spojené so zemou pevným základom a všetko, čo k nej patrí a nemôže byť oddelené bez toho, aby nedošlo k znehodnoteniu nehnuteľnosti.

REGISTRAČNÁ POVINNOSŤ PRI PRENÁJME ČASTI BYTU, KTORÉ VLASTNÍKOM JE ZAHRANIČNÁ OSOBA

FO s obmedzenou daňovou povinnosťou s trvalým pobytom v Rakúsku vlastní na území SR dva byty, z ktorých jeden prenajíma celý a v druhom prenajíma len časť v rozsahu dvoch izieb s príslušenstvom. Tento prenájom trvá od roku 2005 a pokračuje aj v roku 2010.
Vzťahuje sa na zahraničnú osobu registračná a oznamovacia povinnosť podľa § 31 ods. 2 zákona o správe daní účinného od 1. 1. 2010?
Podľa znenia § 31 ods. 2 písm. a) a b) zákona o správe daní účinného od 1. 1. 2010 sa registračná alebo oznamovacia povinnosť vzťahuje aj na FO s obmedzenou daňovou povinnosťou, ktorá je na účely zákona o dani z príjmov vymedzená v § 2. písm. e) bod 1 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z.n.p.. Keďže podľa znenia §ň 31 ods. 2 písm. a) a b) zákona o správe daní účinného do 31. 12. 2009 nemala táto osoba registračnú povinnosť pri prenájme časti bytu, ktorý prenajíma už od roku 2005, povinnosť registrácie u príslušného správcu dane jej vzniká podľa znenia § 31 ods. 2 písm. a) a b) zákona o správe daní účinného od 1. 1. 2010.
Túto povinnosť si mala táto FO splniť najneskôr do 28. 2. 2010 nadväzne na § 110j ods. 4 zákona o správe daní.

REGISTRAČNÁ POVINNOSŤ PRI PRENÁJME BYTU NÁJOMCOM

FO nepodnikateľ mám od roku 2005 v prenájme byt v Nitre. Od 6. 4. 2010 ho zamestnávateľ vysiela na polročný pracovný pobyt do Veľkej Británie. Tento byt so súhlasom vlastníka bytu chce prenajať ďalšej FO na obdobie jeho neprítomnosti na Slovensku. Prenajímateľ je podľa jeho informácie zaregistrovaný u príslušného správcu dane.
Má FO povinnosť registrovať sa u správcu dane, keď byt nie je jeho?
Áno, aj FO ako nájomcovi vzniká registračná povinnosť. To znamená, že povinnosť požiadať správcu dane o registráciu podľa § 31 ods. 2 písm. a) zákona o správe daní sa vzťahuje nielen na FO, ktorá je vlastníkom bytu alebo inej nehnuteľnosti, ale aj na nájomcu, ktorý prenajatý byt alebo inú nehnuteľnosť okrem pozemku prenajíma ďalej inej osobe. Znenie § 31 ods. 2 písm. a) zákona o správe daní nevylučuje z registračnej povinnosti FO, ktoré prenajímajú byt alebo nebytový priestor, ktorý nie v ich vlastníctve. Podľa § 31 ods. 2 písm. a) zákona o správe daní vzniká registračná povinnosť každej FO, ktorá nie je registrovaná ako podnikateľ podľa § 31 ods. 1 zákona o správe daní a začala prenajímať byt alebo časť bytu, je povinná požiadať príslušného správcu dane o registráciu a to do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom začala prenajímať tento byt.
V tomto prípade vzniká povinnosť registrácie u príslušného správcu dane podľa trvalého pobytu najneskôr do 30. 5. 2010.

REGISTRÁCIA PRI PRENÁJME BYTU, KTORÝ JE VO VLASTNÍCTVE MANŽELA, V KTOROM BÝVA SYN S RODINOU, MÁ BYT V UŽÍVANÍ

Manželia majú byt, ktorý je vo vlastníctve manžela nadobudnutý pred uzavretím manželstva, ponechali ho synovi, v ktorom býva aj s rodinou od roku 2006. Manžel nemá z toho žiaden príjem, syn platí režijné náklady za byt.
Vzniká manželom registračná povinnosť?
Odpovede na túto otázku sa od začiatku legislatívnej úpravy § 31 ods. 2 písm. a) zákona o správe daní s účinnosťou od 1. 9. 2007 rôznia a jednoznačnú odpoveď, resp. záväzné stanovisko doteraz neposkytlo ani ministerstvo financií a ani daňové riaditeľstvo.
Avšak po vzájomnej konzultácii daňového riaditeľstva a ministerstva financií sa v takýchto prípadoch postupuje tak, že povinnosť registrácie v takomto prípade je založená na uzatvorení nájomnej zmluvy aj s odplatou. V prípade, že medzi manželom a synom nie je uzatvorená nájomná zmluva, nevzniká nájomný vzťah, potom manžel nie je povinný sa registrovať na príslušnom DÚ. Ak manžel a syn uzatvorili zmluvu o prenájme bytu, v ktorej by mala byť aj odplata za prenájom tohto bytu, vzťahuje sa na manžela ako prenajímateľa bytu podľa § 31 ods. 2 písm. a) zákona o správe daní povinnosť registrácie o príslušného správcu dane.

REGISTRAČNÁ POVINNOSŤ PRI PRENÁJME ĎALŠEJ NEHNUTEĽNOSTI

Od roku 2006 FO prenajíma garáž, ktorá sa nachádza v Nitre. Registračnú povinnosť si splnil v roku 2006. Od marca roku 2010 začína prenajímať byt, ktorý sa nachádza v Banskej Bystrici, trvalý pobyt má vo Zvolene.
Vzniká FO povinnosť znova sa registrovať, keď začal prenajímať byt v roku 2010?
Nie, nevzniká mu ďalšia povinnosť registrácie. Povinnosť požiadať o registráciu príslušného správcu dane podľa trvalého pobytu si už vykonal v roku 2006. Aby však urobil zákonu "za dosť", odporúčame len oznámiť správcovi dane, že začal prenajímať byt. Je to aj z opatrnosti, v prípade, že to susedia "nahlásia" správcovi dane, že prenajíma byt.
Len pre úplnosť poznamenávame, že príjmy dosiahnuté z týchto prenájmov zahrnie za zdaňovacie obdobie roku 2010 do DP ako čiastkový základ dane podľa § 6 ods. 3 ZDP.


(viac otázok a odpovedí na túto tému nájdete v mesačníku 1000 riešení 5-6/2010)

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
EFEKTÍVNA PRACOVNÁ SKUPINA - AKO JU VYTVORIŤ -2. ČASŤ

Uvádzame test, ktorý nám pomôže odhadnúť vhodnosť testovaného pracovníka pre tú-ktorú úlohu v skupine, prípadne otestovať samých seba.

TEST
V teste je 7 častí a v každej časti je veta so 6 možnými ukončeniami. Pre každú vetu vyberte riešenia, ktoré najlepšie opisujú vaše pocity a rozdeľte im 10 bodov. Môžete prideliť všetkých 10 bodov k jednej odpovedi, ak je jediná, ktorá sa na vás vzťahuje, alebo môžete rozdeliť body medzi všetky odpovede, ak si myslíte, že sa všetky na vás vzťahujú. Použite všetkých 10 bodov na ohodnotenie odpovedí v každej časti. Po ohodnotení odpovedí zapíšte body do tabuľky bodov.

Časť 1
Skupine môžem prispieť tým, že budem vedieť:
  1. vidieť a využiť nové príležitosti,
  2. dobre pracovať s množstvom rôznych ľudí,
  3. generovať nové nápady,
  4. posmeľovať tichších členov skupiny,
  5. zaistiť, že práca bude dobre urobená,
  6. dosiahnuť výsledky, aj keď niekedy ma to urobí nepopulárnym,
  7. vedieť, čo je realistické a čo bude fungovať,
  8. vecne dôvodiť v prípade existencie niekoľkých rozdielnych návrhov.

Časť 2
Keď pracujem v skupine, mojou slabosťou je, že:
  1. sa necítim dobre, ak práca nie je dobre zorganizovaná,
  2. niekedy príliš dlho prehováram ostatných, aby vyjadrili svoju mienku,
  3. viem sa príliš oduševniť novými myšlienkami,
  4. zvyčajne zostávam nad vecou a nie veľmi často som hlbšie zainteresovaný,
  5. niekedy vyvíjam prílišný nátlak, keď treba niečo urobiť v šibeničnom termíne,
  6. som zlý vodca, pokiaľ ma všetci nepodporujú,
  7. niekedy sa tak ponorím do vlastných myšlienok, že nevnímam, čo sa deje v skupine,
  8. niekedy si ostatní o mne myslia, že sa príliš babrem s detailami.

Časť 3
Keď pracujem s inými ľuďmi:
  1. viem ich presvedčiť rozumnými dôvodmi a bez použitia nátlaku,
  2. moja schopnosť všimnúť si detaily zabraňuje ľuďom robiť chyby z nepozornosti,
  3. rád udržiavam skupinu sústredenú na cieľ a nestrácam priveľa času s detailami,
  4. často prinášam užitočné a originálne nápady,
  5. vždy podporím návrhy sledujúce spoločné dobro skupiny,
  6. rád hľadám netradičné riešenia,
  7. moja objektivita a súdnosť pomáhajú pri výbere správneho rozhodnutia,
  8. môžu sa na mňa spoľahnúť pri vykonávaní štandardných prác.

Časť 4
Všeobecne, keď pracujem v skupine:
  1. rád nenápadne hlbšie spoznávam silné a slabé stránky spolupracovníkov,
  2. často namietam voči návrhom iných a neprekáža mi, že som niekedy v menšine,
  3. použijem logiku, aby som vyvrátil nerozumné návrhy,
  4. mám schopnosť uviesť veci do chodu, keď už bol odsúhlasený plán,
  5. mám tendenciu vyhýbať sa bežnému postupu a navrhujem nezvyčajné alebo odlišné riešenia,
  6. zvyčajne som perfekcionista,
  7. často si vytváram kontakty, užitočné pre skupinu i mimo skupiny,
  8. hoci si rád vypočujem všetky názory, nemám problém s prijatím vlastného rozhodnutia, keď na to príde čas.

Časť 5
Páči sa mi, keď:
  1. môžem analyzovať situácie a určovať možné cesty riešenia,
  2. viem nájsť praktické riešenia problémov,
  3. môžem pomôcť ľuďom, aby navzájom lepšie spolupracovali,
  4. mám silný vplyv na prijatie rozhodnutia,
  5. môžem stretávať ľudí, ktorí ponúkajú nové pohľady na vec,
  6. môžem organizovať prácu,
  7. môžem venovať plnú pozornosť práci,
  8. musím používať svoju predstavivosť.

Časť 6
Ak mám riešiť ťažkú úlohu s novými ľuďmi a mám na to málo času:
  1. vyčlením si chvíľu času len sám pre seba, aby som posúdil spôsob riešenia problému,
  2. začal by som spolupracovať s človekom, ktorý, podľa mňa, ponúkol najlepší postup riešenia,
  3. pokúsil by som sa zistiť, čím by každý mohol prispieť k riešeniu,
  4. môj prirodzený zmysel pre poriadok by prinútil skupinu urobiť všetko v termíne,
  5. zostal by som kľudný a podrobne zvažoval všetky návrhy,
  6. koncentroval by som sa na hľadanie riešenia, nehľadiac na časový tlak,
  7. bol by som pripravený prevziať vedenie, keby skupina dostatočne rýchlo nenapredovala,
  8. začal by som provokovať generovanie nových nápadov, aby sa veci pohli dopredu.

Časť 7
V skupine mám niekedy problémy, pretože:
  1. som netrpezlivý voči ľuďom, ktorí brzdia postup dopredu diskutovaním detailov,
  2. ma kritizujú, že som príliš analytický a neriadim sa intuíciou,
  3. moju prirodzenú potrebu poriadne vykonať svoju prácu vidia ako spomaľovanie,
  4. strácam záujem, ak nemám dosť stimulácie,
  5. nemôžem začať s prácou, pokiaľ nie sú jasne určené ciele,
  6. je pre mňa ťažké vysvetliť zložitý návrh skupine,
  7. mám problém žiadať pomoc pri veciach, ktoré sám neviem urobiť,
  8. neviem dobre obhájiť svoj názor proti silným protiargumentom.

Tabuľka bodov
Zapíšte prosím, získané body do tabuľky č. 1. Ak ste sa nepomýlili, každý riadok by mal dať súčet 10.

Tab. č. 1
  Časť     a     b     c     d     e     f     g     h     Súčet (spolu = 10)  
  1                                      
  2                                      
  3                                      
  4                                      
  5                                      
  6                                      
  7                                      

Hodnotenie
Len málo ľudí je možné jednoznačne zaradiť len do jednej kategórie. Naopak, vo väčšine prípadov, pri hodnotení vlastností pracovníka zistíme, že sa na neho viac alebo menej hodia viaceré charakteristiky. Preto i záverečné hodnotenie testu poskytuje informáciu o tom, do akej miery patrí pracovník do určitej kategórie. Ako teda postupovať pri hodnotení? Prepíšte body z vyššie uvedenej tabuľky do nasledujúcej tabuľky a nájdite riadok s najväčším, resp. Najmenším počtom bodov. Podľa písmena, ktoré je v tomto riadku, nájdite zodpovedajúcu kategóriu pracovníka. Ako táto charakteristika pre pracovníka platí, zistite z poslednej tabuľky.

Bodovanie
Do tabuľky č. 2 prepíšte skóre z tabuľky č. 1 (napr. na miesto, určené stĺpcom 1 a riadkom U v tabuľke č. 2 zapíšte body z tabuľky č. 1, ktoré prislúchajú riadku č. 1 a stĺpcu g). Sčítaním bodov v danom riadku dostanete skóre určujúce predpoklady pracovníka pre určitú kategóriu (určenú písmenom na začiatku tohto riadku). Potom zoberte najvyššie / najnižšie skóre v riadku a prostredníctvom tabuľky č. 3 nájdite, ktorá kategória je pre pracovníka najviac / najmenej charakteristická.

Tab. č. 2
      1     2     3     4     5     6     7     Spolu  
  U     g     a     h     d     b     f     e        
  M     d     b     a     h     f     c     g        
  B     f     e     c     b     d     g     a        
  I     c     g     d     e     h     a     f        
  O     a     c     f     g     e     h     d        
  P     h     d     g     c     a     e     b        
  Z     b     f     e     a     c     b     h        
  D     e     h     b     f     h     d     c        
  S     f     g     d     a     b     e     c        

Tab. č. 3
      Malý 0 - 33 %     Stredný 33 - 66 %     Vysoký 66 - 85 %     Veľmi vysoký 85 - 100 %     Priemerné skóre  
  U     0 - 6     7 - 11     12 - 16     17 - 23     10,0  
  M     0 - 6     7 - 10     11 - 13     14 - 18     8,8  
  B     0 - 8     9 - 13     14 - 17     18 - 36     11,6  
  I     0 - 4     5 - 8     9 - 12     13 - 29     7,3  
  O     0 - 6     7 - 9     10 - 11     12 - 21     7,8  
  P     0 - 5     6 - 9     10 - 12     13 - 19     8,2  
  Z     0 - 8     9 - 12     13 - 16     17 - 25     10,9  
  D     0 - 3     4 - 6     7 - 9     10 - 17     5,5  
  S     0 - 4     8 - 11     10 - 13     15 - 21     7,5  

Vysvetlenie hodnotiacej tabuľky
Najvyšší počet bodov, ktoré pracovník získal v jednom riadku tabuľky, určuje úlohu, ktorá je preňho najvhodnejšia. Druhý najvyšší počet bodov určuje úlohu, v ktorej môže fungovať ako náhradník. Naopak, dva riadky s najnižším počtom bodov ukazujú úlohy, na ktoré sa pracovník nehodí. Neodporúčame tento jeho nedostatok naprávať školením. Oveľa vhodnejšie je hľadať ďalších pracovníkov, ktorí naopak budú v týchto činnostiach vynikať.
Veríme, že vám vyššie navrhnutý postup pomôže vytvárať efektívne pracujúce skupiny, schopné včas a dobre splniť svoje úlohy.

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
MURPHYHO ÚVAHY O SVADBE

Ceny zlata rapídne vzrastú akurát vtedy, keď si idete kúpiť obrúčky.

Žiadny deň nie je dobrý ako termín svadby.

Ak máte alergiu na kvety, postavia pred vás namiesto svadobnej torty obrovskú kyticu.

Ak ste sa rozhodli pre svadobnú cestu okolo sveta, ostanete trčať doma na stanici kvôli štrajku železničiarov.

Ak majú mladomanželia pri prípitku kyslé tváre, nemusí to byť len od vína.

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
26. 4. - pondelok
DPH - podanie daňového priznania k DPH za marec 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- podanie daňového priznania k DPH za prvý štvrťrok 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
  • splatnosť DPH za marec 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
  • splatnosť DPH za prvý štvrťrok 2010 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za marec 2010

30. 4. - piatok
Daň z príjmov - splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
- podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň a dani vyberanej podľa § 43 z príjmov zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za prvý štvrťrok 2010
- podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2009 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane
- zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania za rok 2009 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely
Daň z motorových vozidiel - splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
Poistné - poistenec alebo zamestnávateľ, ktorý vykonal ročné zúčtovanie zdravotného poistenia za rok 2009, je povinný písomne oznámiť ostatným platiteľom výšku ich nedoplatku alebo preplatku, pokiaľ jeho výška je 3 € a viac

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2010

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov meny Mena 12.4. 13.4. 14.4. 15.4. 16.4. 19.4.
americký dolár USD 1,3585 1,3583 1,3615 1,3544 1,3535 1,3432
japonský jen JPY 126,99 126,34 127,42 126,18 125,3 123,5
lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,165 25,155 25,048 25,085 25,178 25,25
dánska koruna DKK 7,443 7,4435 7,4431 7,4428 7,4424 7,4427
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,8825 0,8812 0,8814 0,87735 0,8771 0,8805
maďarský forint HUF 265,21 264,58 262,65 263,3 263,45 265,38
litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7065 0,7066 0,7082 0,7082 0,7081 0,708
poľský zlotý PLN 3,8665 3,8828 3,8549 3,8583 3,8743 3,9031
rumunský leu RON 4,128 4,139 4,144 4,1411 4,1463 4,1578
švédska koruna SEK 9,746 9,7575 9,7327 9,7069 9,687 9,698
švajčiarsky frank CHF 1,4393 1,437 1,4368 1,4343 1,4338 1,4345
nórska koruna NOK 8,0085 7,994 7,9955 7,952 7,955 7,983
chorvátska kuna HRK 7,2695 7,259 7,257 7,259 7,2605 7,261
ruský rubeľ RUB 39,3946 39,5025 39,4845 39,33 39,295 39,2675
turecká líra TRY 2,0198 2,0217 2,0162 2,004 1,9968 2,0093
austrálsky dolár AUD 1,4635 1,4646 1,4583 1,4513 1,4519 1,4625
brazílsky real BRL 2,3971 2,3845 2,3744 2,3741 2,367 2,3738
kanadský dolár CAD 1,3688 1,363 1,3571 1,3536 1,3567 1,368
čínsky jüan CNY 9,2727 9,2712 9,2932 9,2451 9,2383 9,1698
hongkongský dolár HKD 10,5396 10,5414 10,5665 10,5119 10,5062 10,427
indonézska rupia IDR 12247,8 12269,52 12257,63 12200,43 12194,89 12155,27
indická rupia INR 60,301 60,51 60,219 60,192 59,98 60,088
juhokórejský won KRW 1513,58 1526,88 1514,11 1500,18 1502,86 1501,86
mexické peso MXN 16,5968 16,559 16,54 16,5712 16,4924 16,549
malajzijský ringgit MYR 4,356 4,3775 4,3575 4,3192 4,3177 4,3224
novozélandský dolár NZD 1,9073 1,906 1,9089 1,8972 1,8973 1,8965
filipínske peso PHP 60,776 60,686 60,615 60,072 60,07 59,941
singapurský dolár SGD 1,8898 1,8916 1,8734 1,8612 1,8568 1,8554
thajský baht THB 43,969 43,948 43,922 43,679 43,644 43,379
juhoafrický rand ZAR 9,8311 9,8983 9,9682 9,9854 9,9699 10,0317


Názov meny Mena 20.4. 21.4.
americký dolár USD 1,3486 1,3373
japonský jen JPY 125,32 124,65
lev BGN 1,9558 1,9558
česká koruna CZK 25,309 25,286
dánska koruna DKK 7,4423 7,4421
estónska koruna EEK 15,6466 15,6466
anglická libra GBP 0,8765 0,869
maďarský forint HUF 264,93 264,13
litovský litas LTL 3,4528 3,4528
lotyšský lats LVL 0,7074 0,7077
poľský zlotý PLN 3,8861 3,8713
rumunský leu RON 4,147 4,137
švédska koruna SEK 9,645 9,5954
švajčiarsky frank CHF 1,4334 1,4329
nórska koruna NOK 7,9475 7,8955
chorvátska kuna HRK 7,2542 7,2571
ruský rubeľ RUB 39,2535 38,9845
turecká líra TRY 2,0064 1,9852
austrálsky dolár AUD 1,4478 1,4387
brazílsky real BRL 2,3576 2,3426
kanadský dolár CAD 1,3665 1,3335
čínsky jüan CNY 9,2047 9,1304
hongkongský dolár HKD 10,4688 10,3814
indonézska rupia IDR 12141,23 12049,52
indická rupia INR 60,006 59,583
juhokórejský won KRW 1507,69 1481,31
mexické peso MXN 16,4647 16,3311
malajzijský ringgit MYR 4,3209 4,274
novozélandský dolár NZD 1,8961 1,8811
filipínske peso PHP 60,094 59,338
singapurský dolár SGD 1,8551 1,8366
thajský baht THB 43,374 43,061
juhoafrický rand ZAR 10,0235 9,9128

 

 
 
Najviac čítané témy a publikácie

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 10/2010
  • Vymáhanie finančných pohľadávok
  • Správa daní a poplatkov
  • Likvidácia archívnych dokladov
  • Preddavky na DZP v r. 2010
  • Licenčné poplatky
  • Dobrovoľné dražby

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2010
  • Zdaňovanie zisku a úhrada straty
  • Ostatné príjmy podľa ZDP
  • Automobil v podnikaní

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 5/2010
  • Zákon o správe daní a poplatkov - novely
  • Transferové oceňovanie
  • Nákup a predaj ojazdených automobilov - DPH
  • Odpočet daňovej straty
  • Prepravné služby tovaru - DPH

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 5/2010
  • Doplnkové dôchodkové sporenie - prestupy medzi správcami
  • Porušenie pracovnej disciplíny a peňažné sankcie
  • Založenie živnosti fyzickej osoby
  • Zdaňovanie autorských honorárov
  • Ošetrovanie člena rodiny
  • Daňový nedoplatok a daňová exekúcia
  • Oprava chýb pri nesprávnom zdaňovaní príjmov
  • Požiarna ochrana na pracovisku

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 5/2010
  • Darovanie nehnuteľných vecí a nehnuteľností
  • Rozpočtové pravidlá - novela
  • Verejné obstarávanie - novela zákona
  • Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti

1 000 riešení - mesačník, č. 4/2010
  • Daňové priznania PO a FO za rok 2009 II.
  • Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia



PRIPRAVUJEME

Poradca č. 11/2010 (V/2010)
  • Katastrálny zákon
  • Zákon o účtovníctve s pohľadu JÚ a PÚ

Verejná správa (VS) č. 6/2010 - (V/2010)
  • Matrika je verejná listina
  • Novela zákona o obecnom zriadení
  • Novela zákona o spotrebnej dani z liehu

1000 riešení č. 5-6/2010 (IV/2010)
  • Novela zákonníka práce
  • Zákon o správe daní a poplatkov
  • Účtovníctvo
  • DPH, ZDP

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
BALÍČEK VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA

Téma verejného obstarávania zaujíma okrem obecných úradov, mestských úradov, pracovníkov štátnej správy aj podnikateľské subjekty a živnostníkov. Obsahom sú pravidlá a postupy podľa zákona, ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie tovaru, zákazky na uskutočnenie stavebných prác, zákazky na poskytnutie služieb a súťaž návrhov.
Súčasťou balíčka verejného obstarávania je mesačník verejná správa, ktorá sa zaoberá zmenami v zákone o verejnom obstarávaní, ďalej aktualizácia tohto zákona, ktorá nadobúda účinnosť 1. 4. 2010 a tiež Obchodný zákonník vo formáte A6.

  • Zákon o verejnom obstarávaní (príspevok)
    mesačník VS 2/2010 (A4, 80 str.)
    cena: 6,13 €
  • Novela zákona o verejnom obstarávaní
    Aktualizácia 2010 II/1 (A5, 64 str.)
    cena: 1,36 €
  • Obchodné meno, hospodárska súťaž, družstvo
    Obchodný zákonník (A6, 296 str.)
    cena: 1,84 €

BALÍČEK VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA, VS 5/2010 + Obchodný zákonník + Aktualizácia 2010 II/1 - zadarmo
cena: 7,97 €
Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   Telefón:
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
  (041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
 
E-mail:   Fax:
poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
 
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
www.i-poradca.sk.

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010
Untitled Page