Em@ilové noviny

 

č. 1/2016

18. 1. 2016

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Vážení čitatelia! Cieľom zákona č. 253/2015 Z. z., ktorým sa od 1. 1. 2016 mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, je predovšetkým podporiť daňovú motiváciu obyvateľstva investovať na kapitálovom trhu a tým podporiť rozvoj kapitálového trhu a zvýšiť financovanie slovenskej reálnej ekonomiky z dlhodobých úspor obyvateľstva, a tiež pokračovať v koncepčnom a systematickom boji proti daňovým podvodom, a to prostredníctvom zadefinovania opatrení proti zneužívaniu zákona o dani z príjmov. Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Ak človek pracuje, teda chodí niekam do práce, obvykle tam trávi 6 – 12 hodín. Pre niekoho je to viac než 1/3 dňa. Nie je preto jedno, v akom prostredí tento čas trávi. Pracovné prostredie nás nevyhnutne ovplyvňuje. Pozitívne i negatívne. Ako pôsobí na náš pracovný výkon, na našu motiváciu, únavu či stres?
Viac v rubrike Vedúci pracovník.

Tešíme sa na ďalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
ZMENY V ZÁKONE O DANI Z PRÍJMOV OD 1. 1. 2016

 


Úpravy v zákone o dani z príjmov sú teda zamerané na:
  • podporu investovania na kapitálovom trhu
    • zavedenie oslobodenia na príjmy z prevodu cenných papierov obchodovaných na regulovanom trhu po uplynutí časového testu 1 rok,
    • podpora dlhodobého investičného sporenia u fyzických osôb ako zvýhodnenej formy investovania finančných prostriedkov do portfólia vykonávaného prostredníctvom oprávnených inštitúcií po splnení ustanovených podmienok,
  • posilňovanie právnej istoty a daňovej spravodlivosti
    • spresnenie uplatňovania daňových výdavkov pri:
      • predaji cenných papierov,
      • neuplatnenej časti ročného odpisu prenajatého hmotného majetku po uplynutí doby odpisovania, pričom je rozhodujúce či sa majetok ďalej prenajíma,
      • tvorbe technických rezerv v nadväznosti na nový zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    • úprava vstupných cien hmotného a nehmotného majetku v nadväznosti na zmenu zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
    • zabezpečenie rovnakého spôsobu zdanenia plnení prijatých poskytovateľom zdravotnej starostlivosti od držiteľov zo zahraničia s prijatými plneniami zo zdrojov na území SR a spresnenie, že dary poskytnuté poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti držiteľom nie sú vylúčené z predmetu dane,
    • úprava v oblasti transferového oceňovania – spresnenie procesu žiadosti o odsúhlasenie metódy ocenenia, ak daňovník požiada o odsúhlasenie na základe uplatnenia medzinárodných zmlúv a kompetentné autority štátov sa nedohodnú,
  • odstránenie možnej nezlučiteľnosti ustanovení zákona o dani z príjmov s právom Európskej únie na základe výhrady Európskej komisie - zamedzenie nerovnakého zdanenia príjmov z kapitálového majetku plynúce zo zdrojov na území SR a zo zdrojov v zahraničí a to zavedením osobitného základu dane pre príjmy z kapitálového majetku so sadzbou dane vo výške 19 %,
  • implementáciu legislatívy Európskej únie v oblasti výplaty podielov na zisku (dividend).


  • I. VŠEOBECNÉ POJMY

    1. Daňový výdavok [§ 2 písm. i)]

    V ustanovení § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov sa dopĺňa základná definícia daňového výdavku tak, aby pojem daňový výdavok nadväzoval na ostatný text zákona o dani z príjmov. Kým do konca roka 2015 sa daňovým výdavkom rozumel výdavok (náklad)
  • na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t), v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak,

  • od 1.1.2016 sa daňovým výdavkom rozumie výdavok (náklad)
  • na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t), v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak.

  • Ide teda len o legislatívno–technické spresnenie pojmu daňový výdavok.

    2. Zavedenie legislatívnej skratky „zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia“ [§ 2 písm. x)]

    V ustanovení § 2 písm. x) zákona o dani z príjmov, v ktorom je definovaný daňovník nezmluvného štátu, ktorým je fyzická osoba, ktorá nemá trvalý pobyt alebo právnická osoba, ktorá nemá sídlo v štáte uvedenom v zozname štátov uverejnenom na webovom sídle Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), je zavedená legislatívna skratka „zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia“. Ak teda § 52zb neustanovuje inak, ministerstvo zaradí do tohto zoznamu štát, s ktorým má Slovenská republika uzatvorenú medzinárodnú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia“) alebo medzinárodnú zmluvu o výmene informácií týkajúcich sa daní alebo štát, ktorý je zmluvným štátom medzinárodnej zmluvy obsahujúcej ustanovenia o výmene informácií pre daňové účely v obdobnom rozsahu, ktorou je tento štát a Slovenská republika viazaná.

    V nadväznosti na zavedenie tejto legislatívnej skratky „zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia“ sa vykonali legislatívno-technické úpravy aj v § 17 ods.6, § 18 ods.8, § 45 ods.1, 3 a 4 a § 49 ods.8 zákona o dani z príjmov.
    ,br> 3. Vymedzenie pojmu držiteľ a poskytovateľ zdravotnej starostlivosti [§ 2 písm. y), z) ]

    Z dôvodu spresnenia sa presúva legislatívna skratka držiteľa z pôvodného ustanovenia § 8 ods. 1 písm. l) zákona o dani z príjmov medzi základné pojmy do § 2 písm. y) zákona o dani z príjmov. Za držiteľa sa podľa tohto ustanovenia aj od 1.1.2016 považuje:
  • držiteľ registrácie lieku,
  • držiteľ povolenia na veľkodistribúciu liekov,
  • držiteľ povolenia na výrobu liekov,
  • farmaceutická spoločnosť,
  • výrobca a distribútor zdravotníckej pomôcky,
  • výrobca a distribútor dietetickej potraviny,
  • tretia osoba , ktorá sprostredkuje poskytnutie plnenia od týchto osôb.

  • Držiteľom podľa tohto ustanovenia je aj tretia osoba, ktorou nie je len osoba majetkovo alebo personálne, resp. obdobne prepojená osoba, ale aj napr. ďalšia osoba v prípade
  • kedy ostatní držitelia (napr. farmaceutické spoločnosti) neposkytnú plnenie priamo, ale cez túto osobu a to na základe akejkoľvek zmluvy uzatvorenej s týmito tretími osobami, predmetom ktorej bude najmä druh, rozsah a účel poskytnutých peňažných a nepeňažných plnení, ako napr. prispievanie na organizovanie seminárov treťou osobou pre zdravotníckych pracovníkov,
  • akýchkoľvek obchodných vzťahov medzi skupinou ostatných držiteľov a touto osobou, ktoré spájajú rovnaké obchodné vzťahy ako napr. v prípade výrobcu zdravotníckych pomôcok a distribútora jeho zdravotníckych pomôcok, kde výsledkom je práve zainteresovanie zdravotníckych pracovníkov oprávnených predpisovať zdravotnícke pomôcky poskytovaním peňažných a nepeňažných plnení a tým spätné profitovanie nielen distribútora týchto pomôcok, ale aj výrobcu, od ktorého tieto pomôcky kupuje,
  • kedy sa v rámci skupiny prepojených osôb dohodli na preplatení, resp. inom kompenzovaní nákladov spojených s poskytovaným plnením a pod.

  • V § 2 písm. z) zákona o dani z príjmov sa zaviedla aj legislatívna skratka pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, jeho zamestnanca alebo zdravotníckeho pracovníka. Podľa tohto ustanovenia od 1.1.2016 treba pod pojmom „poskytovateľ zdravotnej starostlivosti“ rozumieť
  • poskytovateľa zdravotnej starostlivosti,
  • jeho zamestnanca alebo
  • zdravotníckeho pracovníka.

  • 4. Legislatívne skratky pre zamestnanca a zamestnávateľa [§ 2 písm. aa)]

    Zavedené legislatívne skratky v § 5 ods. 2 zákona o dani z príjmov „zamestnanec“ a „zamestnávateľ“ sa presúvajú do § 2 písm. aa) zákona o dani z príjmov medzi základné pojmy. V nadväznosti na zosúladenie týchto pojmov s ostatným textom zákona o dani z príjmov došlo aj k ich legislatívno-technickej úprave. Zamestnancom je daňovník s príjmami podľa § 5 zákona o dani z príjmov prijatými od platiteľa týchto príjmov (ďalej len „zamestnávateľ“).

    II. Daň z príjmov fyzickej osoby

    III. Daň z príjmov právnickej osoby

    1. Oslobodenie príjmov plynúcich z odpisu záväzkov [§ 13 ods. 1 písm. d)]


    Podľa § 13 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2015 sú od dane oslobodené príjmy plynúce z predaja majetku zahrnutého do konkurznej podstaty a z odpisu záväzkov pri konkurze a reštrukturalizácii, ktoré sú vykonané podľa osobitného predpisu (zákon č.7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov), vrátane odpisu záväzkov voči veriteľom, ktorí v konkurze neuplatnili svoje pohľadávky voči daňovníkovi.

    V súvislosti s oslobodením odpisu záväzkov pri konkurze alebo reštrukturalizácii sa s účinnosťou od 1.1.2016 do ustanovenia § 13 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov doplnil za slovo „reštrukturalizácia“ nový odkaz na § 153, 155 a 155a zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o konkurze a reštrukturalizácii“) a zároveň sa v tejto súvislosti vypustilo slovné spojenie „ktoré sú vykonané podľa osobitného predpisu“ s odkazom na zákon o konkurze a reštrukturalizácii.

    Poznámka:
    Podľa § 153 zákona o konkurze reštrukturalizácii :
    (1) Ak nie sú dôvody na zamietnutie plánu, súd do 15 dní od doručenia návrhu na potvrdenie plánu predložený plán uznesením potvrdí; prílohu uznesenia tvorí plán potvrdený súdom. V uznesení o potvrdení plánu súd rozhodne aj o skončení reštrukturalizácie. Uznesenie súd bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku. Plán potvrdený súdom sa nezverejňuje; to sa nevzťahuje na ustanovenia o novom úvere.
    (2) Plán potvrdený súdom tvorí súčasť súdneho spisu. Účastníci plánu a ich zástupcovia majú právo nazerať do súdneho spisu, ako aj plánu potvrdeného súdom a robiť si z neho výpisy, odpisy a fotokópie alebo požiadať súd o vyhotovenie fotokópií za úhradu vecných nákladov.


    Podľa § 155 zákona o konkurze a reštrukturalizácii :
    1)
    Ustanovenia plánu sa zverejnením uznesenia o potvrdení plánu v Obchodnom vestníku stávajú účinnými voči všetkým účastníkom plánu; ustanovenia plánu o novom úvere sú účinné voči každému.
    (2) Zverejnením uznesenia o potvrdení plánu v Obchodnom vestníku zaniká právo veriteľov, ktorí riadne a včas podľa tohto zákona neprihlásili svoje pohľadávky, vymáhať tieto pohľadávky voči dlžníkovi, ako aj riadne a včas neprihlásené zabezpečovacie práva vzťahujúce sa na majetok dlžníka; to platí rovnako aj pre podmienené pohľadávky, ktoré mali byť uplatnené prihláškou.
    (3) Plán potvrdený súdom sa považuje za právny úkon urobený vo forme a spôsobom, ktorý je vyžadovaný osobitnými predpismi pre vznik, zmenu alebo zánik práv alebo záväzkov obsiahnutých v pláne. Ak je pre vznik, zmenu alebo zánik práva alebo záväzku obsiahnutého v pláne potrebné rozhodnutie príslušného orgánu, právo alebo záväzok vznikne, zmení sa alebo zanikne až rozhodnutím príslušného orgánu; príslušný orgán nemôže odmietnuť vydať potrebné rozhodnutie len z dôvodu, že plán ako právny úkon nie je urobený vo forme alebo spôsobom vyžadovaným osobitným predpisom.
    (4) Plánom zostávajú nedotknuté práva veriteľov domáhať sa uspokojenia ich pôvodných pohľadávok voči spoludlžníkom a ručiteľom dlžníka, ako aj práva veriteľov domáhať sa uspokojenia ich pôvodných zabezpečených pohľadávok z majetku tretích osôb.
    (5) Ak je to potrebné na dosiahnutie vzniku, zmeny alebo zániku práva predpokladaného plánom, účastník plánu alebo dozorný správca sa môže domáhať na súde, aby vyhlásenie vôle účastníka plánu bolo nahradené rozhodnutím súdu.
    (6) Plánom zostáva nedotknuté právo veriteľa v rozsahu zistenej pohľadávky domáhať sa jej uspokojenia z toho, čo odporovateľným právnym úkonom ušlo z dlžníkovho majetku.


    Podľa § 155a zákona o konkurze a reštrukturalizácii :
    1) Dlžník alebo preberajúca osoba, nemôže po skončení reštrukturalizácie medzi svojich členov rozdeliť zisk alebo iné vlastné zdroje skôr ako dôjde k uspokojeniu pohľadávok veriteľov skupiny pre nezabezpečené pohľadávky do výšky ich zistených pohľadávok; na tieto účely pôvodná pohľadávka do výšky 50 % nezaniká a vo zvyšnej časti sa má za to, že je iným majetkovým právom veriteľa byť uspokojený v rozsahu zisku alebo iných vlastných zdrojov. Pohľadávka podľa predchádzajúcej vety je do splnenia plánu alebo do neúčinnosti plánu nevymáhateľná.
    (2) Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije na veriteľov skupiny pre nezabezpečené pohľadávky vytvorenej podľa § 137 ods.5.
    (3) Plnenie poskytnuté veriteľom podľa odseku 1 nad rozsah určený plánom sa nepovažuje za bezdôvodné obohatenie.
    (4) Ustanovenie odseku 1 platí aj pre právnych nástupcov dlžníka alebo preberajúcej osoby.


    Cieľom odvolávky na § 153, § § 155 a § 155a zákona o konkurze a reštrukturalizácii je úprava daňových dôsledkov odpisu časti záväzku (na strane dlžníka), ktorá u veriteľa predstavuje iné majetkové právo. Ak totiž z reštrukturalizačného plánu potvrdeného súdom podľa § 155a zákona o konkurze a reštrukturalizácii vyplýva, že veriteľovi bude uhradená pohľadávka menej ako 50 %, pohľadávka do tejto výšky nezaniká a vo zvyšnej časti sa má za to, že je iným majetkovým právom. Časť záväzku, ktorá u veriteľa predstavuje iné majetkové právo sa v účtovníctve odpíše do výnosov a podľa zákona o dani z príjmov bude odpis tohto záväzku (výnos) oslobodený od dane v tom zdaňovacom období, v ktorom dôjde k potvrdeniu reštrukturalizačného plánu súdom.

    Ustanovenie § 13 ods.1 písm. d) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1. 2016 je možné prvýkrát použiť pri podaní daňového priznania po 31.12.2015. Vyplýva to z prechodného ustanovenia § 52zg ods.1 zákona o dani z príjmov.

    Príklad:
    Spoločnosti Beta, a.s. bola dňa 30.4.20165 povolená reštrukturalizácia. Veritelia uplatnili svoje pohľadávky v reštrukturalizácii prihláškou. Na základe potvrdeného reštrukturalizačného plánu je dlžník povinný zaplatiť veriteľom prihlásené pohľadávky vo výške 30 % ich hodnoty. Zistená pohľadávka až do výšky 50 % zo zákona nezaniká a považuje za právoplatnú pohľadávku a vo zvyšku sa z nej stáva iné majetkové právo, ktoré bude môcť zo zisku a z vlastných zdrojov dlžníka. Záväzky, ktoré nie sú obsiahnuté v reštrukturalizačnom pláne, t.j. časť záväzkov, ktorá u veriteľov predstavuje iné majetkové právo podľa § 155a zákona o konkurze a reštrukturalizácii, prípadne neprihlásené pohľadávky podľa § 155 zákona o reštrukturalizácii sa odpíšu do výnosov v súlade s postupmi účtovania, pričom odpis týchto záväzkov je podľa § 13 ods.1 písm. d) zákona o dani z príjmov oslobodený od dane.

    Príklad:
    Na spoločnosť Alfa, s.r.o. bol dňa 15.4.2016 vyhlásený konkurz. Veritelia si v konkurze uplatnili pohľadávky prihláškou. Prihlásené pohľadávky uspokojil správca na základe schváleného konečného rozvrhu výťažku. Keďže výťažok zo speňaženého majetku podliehajúceho konkurzu umožnil správcovi vysporiadať záväzky len čiastočne, nesplatená časť záväzkov na základe konečného rozvrhu výťažku, predstavuje pre neho majetkový prospech, ktorý sa v súlade s postupmi účtovania v podvojnom účtovníctve účtuje do výnosov na účte 648 – Ostané výnosy z hospodárskej činnosti. Takto zaúčtovaný odpis záväzku sa považuje za príjem oslobodený od dane podľa § 13 ods.1 písm. d) zákona o dani z príjmov.


    2. Pravidlá nízkej kapitalizácie [ § 21a ods. 3 ]

    Nízka kapitalizácia, resp. podkapitalizácia je nástroj daňovej optimalizácie spočívajúci v skrytej distribúcii podielu na zisku prostredníctvom neúmerného financovania spoločnosti z cudzích zdrojov a s tým súvisiacim znižovaním základu dane o nákladové úroky. Namiesto vykázania kladného výsledku hospodárenia a následnej výplaty podielov na zisku po jeho zdanení, prichádza k transferu zisku spoločnosti prostredníctvom výplaty nákladových úrokov, ktoré sú daňovým výdavkom.

    Z dôvodu zamedzenia takejto daňovej optimalizácie sa už od 1.1.2015 zaviedli do § 21a zákona o dani z príjmov pravidlá nízkej kapitalizácie na princípe testovania výšky nákladových úrokov od závislých osôb voči 25 % hodnote ukazovateľa EBITDA (zisk pred úrokmi a odpismi). Zaviedol sa teda limit pre maximálnu výšku úrokov z úverov a pôžičiek, účtovanú v nákladoch, zahrnovanú do daňových výdavkov, ak sú úvery a pôžičky vyplácané medzi závislými právnickými osobami. Limit pre maximálnu výšku úrokov, ktoré je možné považovať za daňový výdavok, je ustanovený do 25 % ukazovateľa EBITDA. Tento ukazovateľ sa vypočíta ako súčet:
  • výsledku hospodárenia pred zdanením uvedeného na riadku 100 daňového priznania,
  • odpisov zahrnutých do tohto výsledku hospodárenia uvedeného na riadku 100 daňového priznania a
  • nákladových úrokov zahrnutých do tohto výsledku hospodárenia uvedeného na riadku 100 daňového priznania.
  • Súčasťou posudzovaných úrokov sú aj výdavky (náklady) súvisiace s prijatými úvermi a pôžičkami (napr. znalecké posudky, poplatky za bankové záruky, provízie za sprostredkovanie pôžičky, poplatky za predčasné splatenie úveru). Do posudzovaného stavu úverov a pôžičiek sa nezahrnujú úvery a pôžičky alebo ich časti, z ktorých úroky sú súčasťou obstarávacej ceny majetku, t.j. úroky, ktoré do času uvedenia majetku do užívania sú na základe rozhodnutia daňovníka zahrnuté do obstarávacej ceny majetku.

    Ak úroky z úverov a súvisiace výdavky od závislých osôb sú vyššie ako 25 % hodnoty ukazovateľa EBITDA, zvýši sa základ dane v príslušnom zdaňovacom období o túto presahujúcu sumu úrokov z úverov a súvisiacich výdavkov.

    Príklad:
    Spoločnosť prijala v roku 2014 pôžičku od materskej spoločnosti vo výške 1 000 000 €, ktorú začala splácať v roku 2015, pričom platené nákladové úroky sú v sume 50 000 €. Spoločnosť za rok vykázala výsledok hospodárenia pred zdanením v sume 80 000 € a účtovné odpisy v sume 30 000 €, t.j. ukazovateľ ebitda = 160 000 € (80 000 +50 000 + 30 000), z čoho 25 % je suma 40 000 €. Z uvedeného vyplýva, že platené úrok presahujú 25 % ebitdy o 10 000 € (50 000 – 40 000). Rozdiel v sume 10 000 je pri zistení základu dane položkou zvyšujúcou výsledok hospodárenia.


    V § 21a ods. 2 sa ustanovuje, že za závislú osobu voči dlžníkovi sa považuje aj veriteľ, ktorý úver dlžníkovi priamo poskytol, pričom podmienkou na jeho poskytnutie bolo, že veriteľovi bol najskôr poskytnutý úver od osoby, ktorá je vo vzťahu k dlžníkovi závislou osobou.

    Zmena tohto ustanovenia od 1. 1. 2016 je vo vymedzení daňovníkov, na ktorých sa pravidlá nízkej kapitalizácie nevzťahujú. V roku 2015 sa ustanovenia o podkapitalizácii nevzťahovali na finančné inštitúcie a subjekty kolektívneho investovania, t.j. na daňovníka, ktorý je
  • bankou alebo pobočkou zahraničnej banky,
  • poisťovňou alebo pobočkou zahraničnej banky,
  • zaisťovňou alebo pobočkou zahraničnej zaisťovne,
  • subjektom kolektívneho investovania a
  • lízingovou spoločnosťou, ktorá lízing vykonáva ako svoju rozhodujúcu alebo podstatnú činnosť ( § 1 písm. c) opatrenia NBS č. 19/2014).

  • S účinnosťou od 1. 1. 2016 medzi daňovníkov, na ktorých sa nevzťahujú pravidlá nízkej kapitalizácie, sú zaradené pobočky poisťovní z iného členského štátu a pobočky zaisťovní z iného členského štátu v nadväznosti na zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o poisťovníctve“). Čiže ustanovenie § 21 a ods. 3 zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2016 rozlišuje medzi pobočkami poisťovne z iného členského štátu a pobočkami zahraničnej poisťovne, pobočkami zaisťovne z iného členského štátu a pobočkami zahraničnej zaisťovne. Podľa § 21a ods.3 zákona o dani z príjmov v znení od 1.1.2016 pravidlá nízkej kapitalizácie sa neuplatnia u dlžníka, ktorý je :
  • bankou alebo pobočkou zahraničnej banky,
  • poisťovňou, pobočkou poisťovne z iného členského štátu alebo pobočkou zahraničnej poisťovne,
  • zaisťovňou, pobočkou zaisťovne z iného členského štátu alebo pobočkou zahraničnej zaisťovne,
  • subjektom kolektívneho investovania,
  • lízingovou spoločnosťou, ktorá lízing vykonáva ako svoju rozhodujúcu alebo podstatnú činnosť ( § 1 písm. c) opatrenia NBS č. 19/2014).

  • 3. Výnimky z platenia daňovej licencie [§ 46b ods. 7 písm. e) a f)]

    Inštitút daňovej licencie sa zaviedol do zákona o dani z príjmov od 1. 1. 2014. Daňovou licenciou podľa § 46b ods.1 treba rozumieť minimálnu daň po odpočítaní úľav na dani a po zápočte dane zaplatenej v zahraničí, ktorú platí právnická osoba za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré daňová povinnosť vypočítaná v daňovom priznaní je nižšia ako výška daňovej licencie ustanovenej pre jednotlivého daňovníka alebo daňovník, ktorý vykázal daňovú stratu.

    Daňovú licenciu platí daňovník, ktorý:
  • k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty s ročným obratom neprevyšujúcim 500 000 eur, vo výške 480 eur;
  • k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia je platiteľom dane z pridanej hodnoty s ročným obratom neprevyšujúcim 500 000 eur, vo výške 960 eur;
  • za zdaňovacie obdobie dosiahol ročný obrat viac ako 500 000 eur, vo výške 2 880 eur.

  • Daňová licencia sa znižuje na polovicu, ak daňovník zamestnáva pracovníkov so zdravotným postihnutím, pričom priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách so zdravotným postihnutím je najmenej 20 % z celkového priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách podľa vyhlášky ŠÚ SR č. 358/2011 Z. z.

    Daňovník, ktorý zaplatil daňovú licenciu má možnosť započítať kladný rozdiel medzi daňovou licenciou a skutočnou daňovou povinnosťou vypočítanou v daňovom priznaní v troch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích obdobiach nasledujúcich po zdaňovacom období, za ktoré bola daňová licencia zaplatená, a to len na tú časť daňovej povinnosti, ktorá prevyšuje sumu daňovej licencie. Napr., daňovú licenciu zaplatenú za zdaňovacie obdobie 2014 je možné započítať na daňovú povinnosť za zdaňovacie obdobie 2015 až 2017.

    Od platenia daňovej licencie sú oslobodení daňovníci vymedzení v § 46b ods.7 zákona o dani z príjmov. Ide o:
  • novovzniknutého daňovníka za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikol - ak daňovník vznikne napr. v priebehu roka 2015, tak za zdaňovacie obdobie 2015 nie je povinný zaplatiť daňovú licenciu; táto výnimka z platenia daňovej licencie sa nevzťahuje na právneho nástupcu daňovníka zrušeného bez likvidácie, t.j. právneho nástupcu pri splynutí, zlúčení alebo rozdelení obchodnej spoločnosti,
  • daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov - oslobodenie vyplýva z osobitného neziskového poslania daňovníka. Sú to napríklad
    záujmové združenia právnických osôb, profesijné komory, občianske združenia vrátane odborových organizácií, politické strany a politické hnutia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, nadácie, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, organizácie, ktorých nezisková činnosť vyplýva z osobitného predpisu, na základe ktorého vznikli, štátne fondy, vysoké školy, neinvestičné fondy atď.
  • verejnú obchodnú spoločnosť - oslobodenie vyplýva z osobitného spôsobu zdaňovania príjmov spoločnosti na úrovni spoločníkov,
  • Národnú banku Slovenska a Fond národného majetku SR - oslobodenie vyplýva zo skutočnosti, že predmetom dane týchto daňovníkov je iba príjem zdaňovaný daňou vyberanou zrážkou podľa § 43 ZDP,
  • daňovníka v konkurze a likvidácii za zdaňovacie obdobia podľa § 41 ods.4, 6, 8 a 9 - ak daňovník vstúpi do likvidácie alebo je na daňovníka vyhlásený konkurz, odo dňa vstupu do likvidácie alebo vyhlásenia konkurzu až do dňa ukončenia týchto procesov daňovú licenciu neplatí.
  • daňovníka, ktorý prevádzkuje chránenú dielňu alebo chránené pracovisko podľa § 55 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

  • S účinnosťou od 1. januára 2016 dochádza k rozšíreniu okruhu daňovníkov, ktorí neplatia daňovú licenciu v 46 b ods.7 písm. e) zákona o dani z príjmov, aj o:
  • pozemkové spoločenstvo, ak dosahuje len príjmy z činností podľa § 19 ods. 1 a 2 zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách (ďalej len „zákon o pozemkových spoločenstvách“). Ide teda len o také pozemkové spoločenstvo, ktoré na účely podnikania na spoločnej nehnuteľnosti alebo na spoločne obhospodarovaných nehnuteľnostiach, ich spoločného užívania a obstarávania spoločných vecí vyplývajúcich z vlastníctva k nim
    • vykonáva poľnohospodársku prvovýrobu a s ňou súvisiace spracovanie alebo úpravu poľnohospodárskych produktov,
    • hospodári v lesoch alebo na vodných plochách,
    pričom tieto činnosti vykonáva v súlade s osobitnými predpismi a jeho celkový ročný obrat neprevyšuje sumu 10 000 eur ročne.

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 7-8/2016)
     

  •  
     
    ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

     
    POZEMKOVÉ SPOLOČENSTVO A DAŇ

    Pozemkové spoločenstvo s právnou subjektivitou dosahovalo v roku 2015 príjmy z predaja dreva a jeho celkový obrat bol 8 500 eur. V daňovom priznaní za toto zdaňovacie obdobie vypočítalo pozemkové spoločenstvo daň vo výške 270 €.
    Keďže ide o sumu dane, ktorá je nižšia ako ustanovená suma daňovej licencie (480 €), je pozemkové spoločenstvo povinné za zdaňovacie obdobie roka 2015 zaplatiť daňovú licenciu?


    Keďže ide o pozemkové spoločenstvo, ktoré dosahuje iba príjmy z hospodárenia v lese, pričom jeho ročný obrat neprekročil sumu 10 000 €, podľa § 46b ods.7 písm. e) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2016, ktoré sa uplatní už pri podaní daňového priznania po 31.12.2015, je oslobodené od platenia daňovej licencie. Pozemkové spoločenstvo teda za zdaňovacie obdobie roka 2015 zaplatí daň len vo výške 270 €.

    DAŇOVÁ LICENCIA

    Pozemkové spoločenstvo s právnou subjektivitou dosahovalo v roku 2015 príjmy z predaja dreva a jeho celkový obrat bol 18 000 €. V daňovom priznaní za toto zdaňovacie obdobie vykázalo pozemkové spoločenstvo daňovú stratu.
    Je povinné pozemkové spoločenstvo zaplatiť za zdaňovacie obdobie roka 2015 daňovú licenciu?


    Aj keď pozemkové spoločenstvo dosahovalo v roku 2015 iba príjmy z hospodárenia v lese, jeho ročný obrat vo výške 18 000 € však prekročil sumu 10 000 €, preto podľa § 46b ods.7 písm. e) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2016, ktoré sa uplatní už pri podaní daňového priznania po 31.12.2015, je pozemkové spoločenstvo povinné zaplatiť daňovú licenciu. Keďže ročný obrat je vo výške do 500 000 € a pozemkové spoločenstvo nie je platiteľom DPH, je povinné v daňovom priznaní za rok 2015 vyčísliť daňovú licenciu vo výške 480 € a zaplatiť ju v lehote pre podanie daňového priznania.

    NÁVRH NA ZRUŠENIE SPOLOČNOSTI

    Spoločnosť v roku 2015 podala na súd návrh na jej zrušenie podľa ustanovenia § 68 ods. 6 písm. c) Obchodného zákonníka. Súd následne zistil, že spoločnosť nemá obchodný majetok, ktorý by postačoval na náhradu primeraných výdavkov a odmeny za výkon funkcie likvidátora, preto rozhodne o jej zrušení bez likvidácie. Keďže súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti zverejnil v Obchodnom vestníku oznámenie o tom, že sa vedie konanie o zrušení spoločnosti bez likvidácie, pričom rozhodnutie o zrušení spoločnosti bez likvidácie môže súd vydať až po uplynutí šiestich mesiacov od zverejnenia oznámenia v Obchodnom vestníku, spoločnosť predpokladá, že rozhodnutie súdu bude vydané až v roku 2016.
    Je v tomto prípade spoločnosť povinná zaplatiť daňovú licenciu za zdaňovacie obdobie roku 2015?


    Podľa § 46b ods. 7 písm. f) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2016, ktoré sa prvýkrát uplatní pri podaní daňového priznania po 31. 12. 2015, daňovú licenciu neplatí daňovník počnúc zdaňovacím obdobím, v ktorom podal návrh na zrušenie bez likvidácie, okrem situácie, keď imanie prechádza na právneho nástupcu.
    Podľa tohto ustanovenia spoločnosť nie je povinná za zdaňovacie obdobie roka 2015 zaplatiť daňovú licenciu, pretože ide o zdaňovacie obdobie, v ktorom spoločnosť podala návrh na zrušenie bez likvidácie podľa § 68 ods.6 Obchodného zákonníka.

    ZÁKLAD DANE

    Spoločnosť zaúčtovala do nákladov v roku 2015 faktúru za poskytnuté účtovnícke služby vo výške 3 000 €. Vyfakturovanú sumu zaplatila až v januári 2016.
    Ako bude spoločnosť postupovať pri zahrnutí tohto nákladu do základu dane?


    Podľa § 17 ods.19 písm. f) ZDP výdavky vynaložené za služby zatriedené do kódu Klasifikácie produktov 69.1 a 69.2 sú súčasťou základu dane až po zaplatení. Keďže účtovnícke služby patria do kódu Klasifikácie produktov 69.2, vyfakturovaná suma za tieto služby vo výške 3 000 eur, zaúčtovaná do nákladov v roku 2015 a neuhradená do konca zdaňovacieho obdobia, t.j. do 31.12.2015, sa pri zistení základu dane za rok 2015 pripočíta k výsledku hospodárenia. Pri zistení základu dane za zdaňovacie obdobie roka 2016 sa uvedená suma od výsledku hospodárenia odpočíta.

    TVORBA REZERVY

    Spoločnosť v roku 2015 vytvorila rezervu na zostavenie, overenie a zverejnenie účtovnej závierky za rok 2015 vo výške 5 000 eur. Tvorbu rezervy zaúčtovala na ťarchu účtu 518 – Ostatné služby so súvzťažným zápisom v prospech účtu 323 - Krátkodobé rezervy. V roku 2016 vyfakturované služby spoločnosť zaúčtovala na ťarchu účtu 323 – Krátkodobé rezervy a v prospech účtu 321 - Dodávatelia, pričom fakturovaná suma nebola v roku 2016 uhradená.

    Podľa § 17 ods. 23 zákona o dani z príjmov náklad, na ktorý bola tvorená rezerva , ktorej tvorba nie je uznaná za daňový výdavok, sa zahrnie do základu dane v tom zdaňovacom období, v ktorom dôjde k použitiu rezervy, a to do výšky, v akej je tento náklad súčasne uznaný za daňový výdavok podľa § 19 zákona o dani z príjmov.
    V tomto prípade je potrebné vychádzať z ustanovenia § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov, podľa ktorého výšku výdavku (nákladu) limitovanú zákonom o dani z príjmov, možno zahrnúť do daňových výdavkov len v rozsahu a za podmienok ustanovených zákonom o dani z príjmov. Keďže podľa § 17 ods.19 písm. f) zákona o dani z príjmov je výdavok (náklad) za poradenské a právne služby zatriedené do kódu Klasifikácie produktov 69.1 a 69.2., kde patria aj služby súvisiace so zostavením účtovnej závierky, uznaným daňovým výdavkom až po zaplatení, ustanovenie § 17 ods.23 zákona o dani z príjmov sa neuplatní. To znamená, že náklad na ktorý bola vytvorená daňovo neuznaná rezerva, sa nezahrnie do daňových výdavkov v zdaňovacom období, v ktorom dôjde k použitiu rezervy, t.j. v roku 2016, ale až v zdaňovacom období, v ktorom bude vyfakturovaná suma uhradená.


    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 7-8/2061)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    Čiastka 1/2016
    1/2016 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky o sprístupňovaní tlakových zariadení na trhu
    2/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 420/2012 Z. z., ktorým sa ustanovuje národná tabuľka frekvenčného spektra v znení neskorších predpisov
    3/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2007 Z. z. o úprave osobných požitkov poskytovaných duchovným cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
    4/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ustanovení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby
    5/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    6/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje prírodná rezervácia Borsukov vrch
    7/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 238/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach prenajímania, predaja, zámeny a nadobúdania nehnuteľností Slovenským pozemkovým fondom v znení neskorších predpisov
    8/2016 Nariadene vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 354/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na vodu určenú na ľudskú spotrebu a kontrolu kvality vody určenej na ľudskú spotrebu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 496/2010 Z. z.
    9/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 622/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o spracovaní, uschovaní, skladovaní alebo distribúcii tkanív a buniek a o hlásení a vyšetrovaní nežiaducich reakcií a udalostí a prijatých opatreniach
    10/2016 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 342/2014 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve v súvislosti so schémami oddelených priamych platieb v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 76/2015 Z. z.
    11/2016 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    12/2016 Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o titulkoch pre osoby so sluchovým postihnutím
    13/2016 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o súbore údajov poskytovaných do monitorovacieho systému energetickej efektívnosti, o zásadách a pravidlách monitorovacieho systému, o spôsobe monitorovania údajov a spracovaní informácií
    14/2016 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody
    15/2016 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny
    16/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú profesijné organizácie, ktorých členovia vykonávajú regulované povolanie s právom používať profesijné tituly a regulované povolania s koordináciou vzdelania
    17/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam zakázaných látok a zakázaných metód na účely dopingu v športe
    18/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 233/2011 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    19/2016 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov
    20/2016 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
    21/2016 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 350/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve
    22/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. MF/19760/2015-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov.
    23/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. MF/20166/2015-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 30. októbra 2013 č. MF/17616/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto ukladania individuálnej účtovnej závierky a výročnej správy pre účtovné jednotky účtujúce v sústave podvojného účtovníctva, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účely podnikania (oznámenie č. 385/2013 Z. z.).
    24/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. MF/20338/2015-74, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 30. novembra 2005 č. MF/24035-2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre Sociálnu poisťovňu v znení neskorších predpisov
    25/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. MF/19927/2015-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 3. decembra 2014 č. MF/23378/2014-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre malé účtovné jednotky
    26/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. MF/18451/2015-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov
    27/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. MF/19751/2015-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 1. decembra 2010 č. MF/24975/2010-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení niektorých položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov
    28/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi Prezídiom Policajného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Celoštátnym hlavným veliteľstvom polície Maďarska o vytvorení spoločných hliadok na území Maďarska v rámci spoločných operácií.
    29/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
    30/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
    31/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 2. decembra 2015 č. 25/2015 o maximálnej výške technickej úrokovej miery
    32/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 24. novembra 2015 č. 16/2015 o predkladaní výkazov a iných informácií Slovenskou kanceláriou poisťovateľov.
    33/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. decembra 2015 č. 24/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 22/2014 o predkladaní výkazov platobnou inštitúciou, pobočkou zahraničnej platobnej inštitúcie, inštitúciou elektronických peňazí alebo pobočkou zahraničnej inštitúcie elektronických peňazí na štatistické účely.
    34/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. decembra 2015 č. 23/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 19/2014 o predkladaní výkazu faktoringovou spoločnosťou, spoločnosťou splátkového financovania alebo lízingovou spoločnosťou na štatistické účely.
    35/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. decembra 2015 č. 22/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 18/2014 o predkladaní výkazu správcovskou spoločnosťou za podielový fond alebo podfond na štatistické účely.
    36/2016 Opatrenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. decembra 2015 č. 21/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 17/2014 o predkladaní výkazov bankami, pobočkami zahraničných bánk, obchodníkmi s cennými papiermi alebo pobočkami zahraničných obchodníkov s cennými papiermi na štatistické účely (oznámenie č. 246/2014 Z. z.).
    37/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. decembra 2015 č. 20/2015 o predkladaní výkazov poisťovňou, zaisťovňou, pobočkou zahraničnej poisťovne, pobočkou zahraničnej zaisťovne, poisťovňou z iného členského štátu, zaisťovňou z iného členského štátu, dôchodkovou správcovskou spoločnosťou a doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou.
    38/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 1. decembra 2015 č. 18/2015 o predkladaní výkazov platobnými inštitúciami a inštitúciami elektronických peňazí.
    39/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 1. decembra 2015 č. 17/2015 o vlastných zdrojoch finančného konglomerátu a o majetkovej angažovanosti finančného konglomerátu podľa zákona o bankách.
    40/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote
    41/2016 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o základnom bankovom produkte
    42/2016 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o platobnom účte so základnými funkciami
    43/2016 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 124/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave
    44/2016 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov v znení neskorších predpisov
    45/2016 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    46/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Slovenskou republikou a Čiernou Horou k Zmluve medzi Československou socialistickou republikou a Socialistickou federatívnou republikou Juhosláviou o úprave právnych vzťahov v občianskych, rodinných a trestných veciach z 20. januára 1964
    47/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o pristúpení Slovenskej republiky k Dohovoru o kazetovej munícii
    48/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzatvorení Dohody medzi Slovenskou republikou a Spojenými štátmi americkými na zlepšenie dodržiavania medzinárodných predpisov v oblasti daní a na implementáciu zákona FATCA
    49/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Lisabonskej dohode o ochrane označení pôvodu a o medzinárodnom zápise označení pôvodu
    50/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o poskytovaní vládneho štipendia
    51/2016 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú zdravotné výkony, ktoré sú súčasťou lekárskej prehliadky vrcholového športovca a talentovaného športovca
    52/2016 Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 15. decembra 2015 č. MK-3186/2015-110/17632 o podrobnostiach poskytovania dotácií zo štátneho rozpočtu
    53/2016 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu zo 17. decembra 2015 č. 09467/2015, ktorým sa ustanovujú pravidlá kódovania chorôb a pravidlá kódovania zdravotných výkonov
    54/2016 Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 17. decembra 2015 č. 26972/2015/B821-SBPMR/81164-M, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky zo 6. decembra 2013 č. 17343/2013/B821-SBPMR/73158-M, ktorým sa ustanovujú kritériá pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania v znení opatrenia z 15. decembra 2014 č. 16949/2014/B821-SBPMR/76773-M
    55/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 10. decembra 2015 č. MF/21572/2015-31, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky
    56/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 10. decembra 2015 č. MF/18977/2015-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy
    57/2016 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 26. novembra 2015 č. MF/018880/2015-725, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o predkladaní a poskytovaní údajov o dani z nehnuteľnosti
    58/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Kabinetom Ukrajiny o vojnových hroboch
    59/2016 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o vydaní výnosu z 15. decembra 2015 č. 366.120/2015-KONZ o poskytovaní finančnej pomoci občanom Slovenskej republiky a Európskej únie v mimoriadnych prípadoch
    60/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 8. decembra 2015 č. 32/2015 o predkladaní oznámení o prekročení a zosúladení limitov v majetku dôchodkového fondu a doplnkového dôchodkového fondu
    61/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 8. decembra 2015 č. 31/2015 o poskytovaní informácií o stave majetku v doplnkových dôchodkových fondoch
    62/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 8. decembra 2015 č. 30/2015 o poskytovaní informácie o čistej hodnote majetku v doplnkových dôchodkových fondoch
    63/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 8. decembra 2015 č. 29/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 13/2014 o predkladaní výkazov, hlásení a iných správ obchodníkmi s cennými papiermi a pobočkami zahraničných obchodníkov s cennými papiermi na účely vykonávania dohľadu v znení opatrenia č. 2/2015
    64/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 8. decembra 2015 č. 27/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 18. decembra 2007 č. 16/2007 o predkladaní výkazov burzou cenných papierov a centrálnym depozitárom cenných papierov na účely dohľadu nad finančným trhom v znení opatrenia č. 24/2008
    65/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 8. decembra 2015 č. 26/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 10. januára 2012 č. 3/2012 o predkladaní výkazov správcovskými spoločnosťami a depozitármi podielových fondov na účely dohľadu nad finančným trhom
    66/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 15. decembra 2015 č. 33/2015, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska č. 8/2012 o poplatkoch za úkony Národnej banky Slovenska v znení neskorších predpisov
    67/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 15. decembra 2015 č. 36/2015 o predkladaní výkazov a hlásení poisťovňou, na ktorú sa uplatňuje osobitný režim
    68/2016 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 15. decembra 2015 č. 35/2015, o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na udelenie povolenia na vykonávanie poisťovacej činnosti pre poisťovne, na ktoré sa bude uplatňovať osobitný režim (ďalej len „opatrenie“)

    Čiastka 2/2016
    69/2015 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje Národný park Slovenský raj, jeho zóny a ochranné pásmo
    70/2015 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 544/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov
    71/2015 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov
    72/2015 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 15. decembra 2015 č. 34/2015, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 14/2014 o predkladaní výkazov bankami, pobočkami zahraničných bánk, obchodníkmi s cennými papiermi a pobočkami zahraničných obchodníkov s cennými papiermi na účely zabezpečenia zberu údajov podľa osobitného predpisu
    73/2015 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 2. januára 2016 č. S06601-OL-2015 o požiadavkách na sledovanie krvi, zložiek z krvi a transfúznych liekov, na formu a spôsob oznamovania závažných nežiaducich reakcií a závažných nežiaducich udalostí a na vyhodnocovanie ich príčin a na normy a špecifikácie súvisiace so systémom kvality v transfuziologických zariadeniach

    Čiastka 3/2016
    74/2015 Vyhláška
    Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje spôsob poskytnutia a výška štátneho príspevku odberateľovi plynu
    75/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Srbskej republiky o medzinárodnej kmbinovanej doprave
    76/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Kabinetom ministrov Ukrajiny o zmene a doplnení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o železničnej doprave cez štátnu hranicu z 15. júna 1995

     
     


    Vedúci pracovník

     
    PRACOVNÉ PROSTREDIE A JEHO VÝZNAM

    POZNANIE ZÁKLADNÝCH PRINCÍPOV VYTVÁRANIA PRACOVNÉHO PROSTREDIA prináša nemálo výhod (podľa Vavreka, in: http://edi.fmph.uniba.sk/):
    Pre zamestnávateľa/organizáciu:
  • zníženie práceneschopnosti zamestnancov a chorôb z povolania
  • zvýšenie pracovného výkonu
  • zníženie chybovosti a zmätkovosti
  • zlepšenie psychického stavu pracovníka
  • Pre pracovníkov:
  • zlepšenie psychického a fyzického stavu pracovníka
  • minimalizáciu prejavov psychickej a fyzickej únavy
  • prínosy v sociálnej oblasti – zlepšená sebarealizácia s pozitívnym dopadom na ekonomickú situáciu jednotlivca aj rodiny

  • POŽIADAVKY NA PRACOVNÉ PROSTREDIE
    Pracovné prostredie tvoria hmotné a nehmotné faktory. V posledných rokoch, kedy sa veľa modernizuje a menia sa pracovné postupy, sa nároky na pracovné prostredie zvyšujú. Disciplína, ktorá sa venuje vplyvu pracovného prostredia na človeka, sa nazýva ergonómia. Navrhovanie a tvorba pracovného prostredia je pomerne náročný proces a je pravdou, že nie všetci zamestnávatelia mu venujú dostatočnú pozornosť. Možno je tento proces viacej viditeľný vo výrobných podnikoch, kde napr. inšpektorát práce či úrad verejného zdravotníctva môže kontrolovať pracovné podmienky. Menej pozornosti sa tejto problematike venuje napr. v kanceláriách. Riešili ste niekedy otázku, v akom uhle máte mať monitor počítača od vašich očí? Zrejme nie... Zamestnávatelia by však mali tvoriť pre svojich ľudí tie najlepšie podmienky a zohľadňovať podmienky:
  • Fyzikálne: hluk, svetlo, teplo – chlad
  • Organizačné: funkčné usporiadanie pracovného priestoru,
  • Priestorové: dostatok priestoru v miestnosti na určitý počet ľudí, na prácu s materiálom či prijímanie „stránok“
  • Estetické: práca s farbami v priestore, výber nábytku.
  • Hygienické: podľa typu práce – hygienicky udržiavateľný nábytok, zabezpečenie dostatočnej hygieny v pracovnom priestore, na sociálnom zariadení a pod.
  • Bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci: ochranné pracovné pomôcky, zákaz fajčenia na pracovisku. Pracovné prostredie veľmi vplýva na hodnotenie spokojnosti s prácou. Výskumy hovoria, že až 42 % opýtaných pracovníkov z oblasti stredného manažmentu, sa rozhodlo opustiť zamestnanie, pretože im nevyhovovalo pracovné prostredie.

  • PRÁCA V HLUKU - za hluk v tomto význame nepovažujeme len to, ak pracujete v hlave, kde neustále hučia ťažké stroje. Je to v podstate každý nepríjemný, rušivý, neprimeraný zvuk. Hluk väčšinu ľudí ruší, pôsobí negatívne na ich koncentráciu, na schopnosť zapamätať si nejaké fakty. Komplikuje komunikáciu, zapríčiňuje zvýšenú chybovosť. A samozrejme – môže poškodiť sluchové orgány človeka. Okrem toho má dlhodobý neprimeraný hluk vplyv na zvyšovanie krvného tlaku a vylučovanie katecholamínov v krvi – čo sú látky zvyšujúce úroveň prežívaného stresu.

    DOSTATOK SVETLA PRI PRÁC
    Na to, aby náš pracovný výkon bol dobrý a aby aj naše zdravie netrpelo, potrebujeme pri práci dostatok svetla – prírodného alebo umelého. Podľa možnosti by toho prírodného svetla malo byť čo najviac. Je zdrojom dobrej nálady a nijaký umelý zdroj ho nemôže dostatočne nahradiť. Denné svetlo by malo spĺňať požiadavky, ako napr.: rovnomernosť svetla či správny smer dopadu na pracovné miesto – z ľavej strany pre pravákov, svetlo nesmie oslňovať, vyhýbať sa ostrým rozhraniam medzi svetlom a tieňom – striedaním pohľadu do osvetlených a neosvetlených plôch sa zrak rýchlo unaví. Zrak je pre ľudí najdôležitejším zmyslom pri prijímaní informácií. Rovnomernosť a vhodná intenzita osvetlenia vytvára zrakovú pohodu zamestnanca, predchádza zrakovej únave, pomáha zvýšiť produktivitu a kvalitu práce.

    MIKROKLIMATICKÉ PODMIENKY na pracovisku zahŕňajú teplo, chlad, vlhko, prúdenie vzduchu, sálavú teplotu strojov, zariadení, materiálu a stien či prašnosť pracovného prostredia. Možno by vám napadlo riešiť otázky tepla na pracovisku len v letných mesiacoch. No nie je to otázka len niekoľkých dní v roku. Často sú prípustné hodnoty prekračované v dôsledku tepelnej záťaže z technologických zdrojov – napr. priveľa počítačov na malom priestore. Problém môže nastať tiež v priestoroch s veľkými presklenými plochami, kde priamo dopadá slnečné svetlo. Zamestnávatelia by mali zabezpečiť preventívne a ochranné opatrenia:
  • Zabrániť prenikaniu priamych slnečných lúčov cez okná a presklené plochy ich zatienením. Zabezpečiť, aby v klimatizovaných priestoroch boli dodržané požadované optimálne hodnoty všetkých faktorov mikroklimatických podmienok.
  • V priestoroch bez klimatizácie zvýšiť prevetrávanie pracovísk takým spôsobom, aby zamestnanci neboli vystavený prievanu. Prašnosť pracovného prostredia predstavuje jedno zo závažných rizík vedúcich v rôznej miere k ohrozeniu zdravia zamestnancov (problémy s dýchacími orgánmi, alergie, problémy s očami, s pokožkou...). Preto sa veľmi prašné prostredie odporúča zvlhčovať.

    POČÍTAČ AKO FAKTOR PRACOVNÉHO PROSTREDIA
    Počítač považujeme dnes za bežnú súčasť života a tiež práce. Niekto ho pri práci používa viac, iný menej. Niekedy sú počítače prostriedkom na zvýšenie výkonu a pri ich zavádzaní a umiestňovaní na pracoviská sa zabúda na ľudské zdravie.
    Po hodinách sedenia za počítačom sa ľudia sťažujú na bolesti hlavy, napätie v očiach, bolesti v krčnej či driekovej chrbtici a tiež na celkovú únavu.
  • Zrakové problémy: výskumy dokázali, že pri práci za monitorom sa znižuje počet mrknutí 3 – 4x. Zväčšuje sa plocha odkrytého oka, čo má za následok zvýšené vyparovanie slzného filmu. Preto sa objaví suchosť očí, často sprevádzaná pálením. Tiež môže dôjsť k pocit tlaku v očiach, zaostrovanie je pomalšie, prípadne môžeme mať pocit rozmazaného videnia. Vhodná vzdialenosť očí od monitoru je min. 40 – 60 cm, vhodný je zorný uhol 60°.
  • Problémy pohybového aparátu: pri dlhodobom sedení sa vyvíja tlak na stavce chrbtice a medzistavcové platničky v bedrovej oblasti, z čoho vznikajú známe bolesti v krížoch. Pri počítači sedíme obvykle v strnulej polohe, častokrát nefyziologickej – vykrútená hlava, predklonená hlava. Tak jednostranne zaťažujeme krčné svalstvo. Pri zariaďovaní pracovného priestoru treba dbať najmä na výber dobrej stoličky, ktorú možno nastavovať– výška sedadla,
    sklon opierky chrbta. Treba dbať na správne nastavenie voči výške pracovnej dosky stolu, klávesnici a myši. Tiež treba myslieť na prestávky v práci, vstať, ponaťahovať sa, zacvičiť si.Optimálna výška pracovného stola sa uvádza cca 65 cm pre ženy a 75 cm pre mužov, ruky majú voľne ležať na pracovnej doske približne v uhle 90°.

    VPLYV FARIEB V PRACOVNOM PROSTREDÍ
    Farby v priestore, kde sa pohybujeme,
    výrazne ovplyvňujú našu náladu, prežívanie, emócie. V zásade farby delíme na studené (zelená, modrá) a teplé (červená, žltá, oranžová). Studené farby zvyknú upokojovať, zatiaľ čo teplé farby pôsobia ako stimulans. Studené farby znižujú napätie, odporúča sa používať ich v hlučnom prostredí, v intenzívnych činnostiach. Teplé farby by sa mali viacej objavovať v nevýrobnom prostredí.
    Modrá farba: výskumy o nej nehovoria veľmi priaznivo. V prostredí modrej farby údajne narastá nespokojnosť s prácou a podráždenosť. Pozitívne duševné naladenie zamestnancov klesá a pracovníci negatívnejšie vnímajú svoj plat a pocit istoty práce.
    Žltá farba: žltá prináša na pracovisko efekt teplých slnečných lúčov. Zlepšuje sa psychologická pohoda zamestnancov, tí uvádzajú, že pociťujú viac energie a dokážu sa lepšie sústrediť na prácu.
    Červená farba: má výrazný vplyv na vzťahy na pracovisku i na emócie zamestnancov.
    A to vplyv pozitívny. Štúdie potvrdzujú, že červená sa hodí pre prostredie tímovej práce.
    Je to však aj bezpečnostná farba. Symbolizuje príkaz STÁŤ a protipožiarnu ochranu. Označujú sa ňou výstrahy alebo zariadenia zastavujúce chod strojov.
    Čierna farba: zvykne navodzovať dojem zasadacej miestnosti a ľudia sa v prostredí čiernej cítia prísni a neoblomní. Môže hroziť pokles výkonnosti. Podľa najnovších trendov sa v súčasnosti za neutrálne farby považujú jantárová, okrová, antracitová či farba pálenej hliny. Sú to takzvaní diplomati, pretože sa so žiadnou inou farbou nebijú a ladia so všetkým.
    Bezpečnostné farby informujú pracovníkov o situáciách, v ktorých sa nachádzajú a cieľom ich použitia je vzbudenie adekvátnej reakcie.
    Oranžová: symbolizuje bezprostredné nebezpečenstvo. Označujú sa ňou miesta, ktoré ohrozujú život a zdravie.
    Žltá: označujú sa ňou všetky trvalé alebo dočasné prekážky v ceste, ktoré môžu byt zdrojom nehody alebo úrazu (prvý a posledný schod).
    Zelená: označuje bezpečnostné zariadenia a ich umiestnenie.
    Mgr. Mária Kopčíková
    Použitá literatúra: • http://edi.fmph.uniba.sk/; www.istp.sk; http://www.uvzsr.sk/

     

  •  
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    Január 2015
    Daň z príjmov 15. 1. – piatok odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    podanie oznámenia o výške nepeňažného plnenia poskytnutého zdravotníckemu pracovníkovi vo 4. štvrťroku 2015 držiteľom (registrácie lieku, farmaceutickou spoločnosťou atď.),
    zaslanie oznámenia držiteľa registrácie lieku alebo farmaceutickej spoločnosti príjemcovi nepeňažného plnenia o výške nepeňažného plnenia poskytnutého vo 4. štvrťroku 2015
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2015
    DPH 20. 1. - streda predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2015 49 790 €
    25. 1. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie súhrnného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za december 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie kontrolného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
    podanie daňového priznania k DPH za december 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za 4. štvrťrok 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
    splatnosť DPH za december 2015 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    splatnosť DPH za 4. štvrťrok 2015 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane 25. 1. – pondelok podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2015 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
    Poistné 8. 1. – piatok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za december 2015 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za december 2015
    do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2015

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Názov krajiny Názov meny Mena 4.1. 5.1. 6.1. 7.1. 8.1. 11.1. 12.1. 13.1. 14.1. 15.1. 18.1. 19.1.
    USA americký dolár USD 1,0898 1,0746 1,0742 1,0868 1,0861 1,0888 1,0836 1,0816 1,0893 1,0914 1,0892 1,0868
    Japonsko japonský jen JPY 129,78 127,88 127,19 127,74 128,51 128,33 127,79 127,74 128,26 127,8 127,78 128,12
    Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
    Česká republika česká koruna CZK 27,023 27,022 27,026 27,03 27,022 27,021 27,021 27,021 27,021 27,021 27,037 27,023
    Dánsko dánska koruna DKK 7,462 7,4605 7,4603 7,4596 7,4598 7,4603 7,4612 7,4614 7,4624 7,4631 7,4633 7,4628
    V. Británia anglická libra GBP 0,7381 0,73235 0,7344 0,74545 0,74519 0,74705 0,7508 0,7502 0,75703 0,7615 0,76263 0,76473
    Maďarsko maďarský forint HUF 315,39 315,2 314,81 315,79 315,53 317,32 317,75 315,43 315,97 314,35 315,42 314,56
    Poľsko poľský zlotý PLN 4,2955 4,3084 4,3374 4,3512 4,3523 4,3646 4,3568 4,3458 4,373 4,4129 4,4606 4,4384
    Rumunsko rumunský leu RON 4,517 4,5268 4,5224 4,5288 4,5275 4,5305 4,5333 4,53 4,5348 4,5375 4,5365 4,5305
    Švédsko švédska koruna SEK 9,1696 9,2235 9,233 9,278 9,264 9,272 9,2483 9,246 9,285 9,3474 9,3411 9,3231
    Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,0891 1,0847 1,0846 1,0875 1,086 1,0863 1,0855 1,0926 1,095 1,0951 1,0946 1,0922
    Nórsko nórska koruna NOK 9,6475 9,588 9,6225 9,6975 9,681 9,677 9,6388 9,5588 9,6071 9,6085 9,6878 9,6209
    Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,6415 7,6388 7,6405 7,64 7,6427 7,6455 7,6672 7,667 7,666 7,6655 7,6635 7,6555
    Rusko ruský rubeľ RUB 79,6738 78,862 79,9893 81,7776 80,4134 81,9975 82,6895 82,3098 83,2007 84,6924 86,192 85,2445
    Turecko turecká líra TRY 3,2193 3,2009 3,2315 3,2791 3,2491 3,2872 3,2842 3,2626 3,3025 3,3208 3,3102 3,303
    Austrália austrálsky dolár AUD 1,5153 1,4982 1,5187 1,555 1,5495 1,5516 1,546 1,5413 1,5695 1,5895 1,581 1,5673
    Brazília brazílsky real BRL 4,4023 4,3023 4,3331 4,4001 4,3685 4,3786 4,3704 4,3214 4,373 4,4139 4,3929 4,3758
    Kanada kanadský dolár CAD 1,5172 1,4976 1,5137 1,536 1,5321 1,5336 1,537 1,5381 1,5647 1,5849 1,58 1,575
    Čína čínsky jüan CNY 7,1208 7,0074 7,0388 7,1672 7,1577 7,1554 7,1276 7,1121 7,1809 7,1888 7,1658 7,1496
    Hongkong hongkongský dolár HKD 8,4464 8,3297 8,3271 8,4259 8,4312 8,4471 8,4094 8,3922 8,4775 8,5057 8,4939 8,4841
    Indonézia indonézska rupia IDR 15194,63 14879,48 14988,9 15139,18 15111,3 15076,42 14965,6 14947,98 15155,06 15268,11 15163,45 15009,55
    India indická rupia INR 72,617 71,5539 71,8242 72,7012 72,4206 72,7413 72,4603 72,3212 73,4516 73,986 73,7266 73,484
    Južná Kórea juhokórejský won KRW 1297,87 1277,02 1289,2 1306,87 1304,78 1309,12 1308,87 1301,18 1320,77 1328,97 1317,44 1306,89
    Mexiko mexické peso MXN 18,9353 18,5798 18,748 19,2176 19,3231 19,4182 19,2772 19,2779 19,5529 19,7876 19,8703 19,6912
    Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,7363 4,667 4,7388 4,7904 4,7615 4,7655 4,783 4,7382 4,7855 4,8281 4,7887 4,753
    Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,6146 1,6001 1,6166 1,6464 1,645 1,6577 1,6547 1,6519 1,6903 1,7103 1,6862 1,6763
    Filipíny filipínske peso PHP 51,393 50,371 50,588 51,226 51,204 51,326 51,296 51,283 52,076 52,281 52,036 51,74
    Singapur singapurský dolár SGD 1,5533 1,531 1,5409 1,5612 1,5606 1,5607 1,557 1,5492 1,567 1,5735 1,5674 1,5592
    Thajsko thajský baht THB 39,407 38,816 38,917 39,442 39,387 39,491 39,368 39,203 39,552 39,705 39,516 39,428
    Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 16,9558 16,7643 17,0032 17,4987 17,387 18,0474 17,9737 17,8353 18,0475 18,2254 18,2882 18,1115
    Izrael izraelský šekel ILS 4,2659 4,2144 4,2389 4,27 4,2597 4,2827 4,2711 4,2635 4,2986 4,3125 4,309 4,3025

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    Poradca č. 6/2015 (I/2016)
    • Zákon o dani z pridanej hodnoty - JUDr. Alena Zuziková

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2016 (XII/2015)
    • Daňová optimalizácia - Ing. Anton Kolembus
    • Koniec roka v účtovníctveIng. Ivana Hudecová

    Verejná správa – (VS), č. 1/2016 (XII/2015)
    • Daň z motorových vozidielJUDr. Sandra Mrukviová Tomiová
    • Poskytnutie a použitie verejných prostriedkovIng. Iveta Konvalinková

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2016 (XII/2015)
    • Ročné zúčtovanie preddavkov na daňIng. Iveta Matlovičová
    • Personálna agendaIng. Ignác Višňovec

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2016 (XII/2015)
    • Novela zákona o účtovníctve - Ing. Ľudmila Novotná
    • Daňové konanie - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

    1 000 riešení, č. 1/2016 (XII/2015)
    • Zákon o dani z príjmov
    • Daň z motorových vozidiel
    • Zákonník práce
    • Mzdy a odvody


    PRIPRAVUJEME

    Mesačník Poradca – (Poradca), č. 7-8/2016 (I/2016)
    • Zákon o dani z príjmovúplné znenie zákona s komentárom
    • Verejná správa – (VS), č. 2/2016 (I/2016)
      • Starosta a jeho postavenie
      • Daň z nehnuteľnosti

      Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2016 (I/2016)
      • Daňové priznanie za rok 2015
      • Zmeny vo výpočte zrážok zo mzdy zamestnanca

      Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 2/2016 (I/2016)
      • Poplatok za rozvoj
      • Zmeny v odpisovaní majetku

      Mesačník DÚVaP – (DÚVaP), č. 2/2016 (I/2016)
      • Inventarizácia majetku

      1 000 riešení, č. 2/2016 (I/2016)
      • Optimalizácia základu dane
      • Zákon o DPH

       

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Povinnosti zamestnávateľa
    Ste zamestnávateľ a potrebujete mať po ruke zoznam všetkých povinností, ktoré máte splniť? Zakladáte firmu a neviete , aké inštitúcie máte navštíviť? Ako správne vypočítať mzdu? Odpovede na tieto a iné otázky nájdete v balíčku, ktorý je určený zamestnávateľom, podnikateľom, účtovníkom, ekonómom, živnostníkom.

    Povinnosti zamestnávateľa - monotematika
    (A5, 32 str.)


    Vzory zmlúv podľa ZP + CD - 80 vzorov zmlúv požívaných v Zákonníku práce
    monotematika (A5, 120 str.)


    Zákonník práce - úplné znenie zákona s komentárom
    monotematika (A5, 192 str.)


    Čo s nevyčerpanou dovolenou zamestnanca? - príspevok
    mesačník PaM 11/2015 (A4, 80 str.)




    BALÍČEK Povinnosti zamestnávateľa obsahuje:
    Povinnosti zamestnávateľa + Vzory zmlúv podľa ZP + CD + Zákonník práce + PaM 11/2015

    Cena balíčka je 26,90 €.
    Cena balíčka s 50 % zľavou je 13,50 €.
    Ušetríte 13,40 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Účtovná závierka
    Blíži sa koniec zdaňovacieho obdobia a to je čas pre zostavenie účtovnej závierky. Pred zostavením účtovnej závierky je treba urobiť celý rad transakcií, ktoré sa bežne neúčtujú a ktoré sú špecifické práve pre toto obdobie. Ako postupovať pri zostavení účtovnej závierky? Účtovné zásady sú vysvetlené v našej publikácií a prezentované pomocou praktických príkladov.

    Účtovná závierka
    monotematika (A5, 88 str.)


    Koniec roka v účtovníctve - príklady a riešenia problémov
    mesačník 1000 riešení 12/2015 (A5, 96 str.)


    Koniec roka v účtovníctve - príspevok
    mesačník VS 12-13/2015 (A4, 112 str.)




    BALÍČEK Účtovná závierka obsahuje:
    Účtovná závierka + 1000 riešení 12/2015 + VS 12-13/2015

    Cena balíčka je 19,80 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 13,80 €.
    Ušetríte 6 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page