Em@ilové noviny

 

č. 1/2015

12. 1. 2015

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Minimálna mzda je najnižšia možná cena práce, ktorú musí zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi. Túto sumu každoročne stanovuje vláda SR po dohode so zástupcami zamestnancov a zamestnávateľov. Pre rok 2015 sa minimálna mzda zvyšuje o 7,5 %. Ktoré ďalšie veličiny v mzdovej učtárni sa odvodzujú od výšky minimálnej mzdy?
Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

Dnešný uponáhľaný svet je s obľubou označovaný prívlastkom premenlivý, turbulentný, ale aj globalizovaný, znalostný. Posledné označenia sú logickým vyústením vývoja spoločnosti ako takej a všetkých oblastí jej pôsobenia. Pre svet podnikateľský treba sústrediť pozornosť konkrétnejšie na vývoj riadenia a všetkých špecifických činností, ktoré sú s ním úzko spojené. Do akých dimenzií sa dostáva každá z manažérskych funkcií? Kto sa dostáva na prvé miesto záujmu manažérov? Viac v rubrike Vedúci pracovník.

Čas vianoc sa už nezadržatelne blíži a tak vám prajeme za celú redakciu emailových novín príjemné prežitie Vianočných sviatkov, veľa zdravia, šťastia a pohody možno aj s emailovými novinami.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
MINIMÁLNA MZDA OD 1. 1. 2015

 


INŠTITÚT MINIMÁLNEJ MZDY v podmienkach SR upravuje zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v z.n.p. (ďalej len „zákon o minimálnej mzde“), v zmysle ktorého sumu minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a sumu minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom ustanoví na nasledujúci kalendárny rok vláda SR (ďalej len „vláda“) nariadením vlády. Na základe poslednej novely č. 361/2012 Z. z. zákona o minimálnej mzde bola zavedená zásadná zmena v rozsahu pôsobnosti zákona. Počnúc 1. 1. 2013 sa uplatňovanie minimálnej mzdy vzťahuje nielen na odmeňovanie zamestnancov v pracovnom pomere a v obdobnom pracovnom vzťahu (napr. služobný pomer, štátnozamestnanecký pomer), ale aj na zamestnancov v pracovnoprávnom vzťahu založenom niektorou z dohôd o prácach vykonávaných mimopracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o brigádnickej práci študentov). Na odmeňovanie FO, ktoré pre zamestnávateľa vykonávajú práce v právnom vzťahu založenom zmluvou uzatvorenou podľa Obchodného alebo Občianskeho zákonníka, sa zákon o minimálnej mzde nevzťahuje. Pre tieto skupiny osôb suma minimálnej mzdy ustanovená nariadením vlády nie je právne záväzná. Dňa 15. 10. 2014 bolo Vládou SR schválené Nariadenie vlády č. 297/2014, ktorým sa od 1. 1. 2015 zvyšuje výška minimálnej mzdy:
  • zo sumy 352 eur na sumu 380 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a
  • zo sumy 2,023 eura na sumu 2,184 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.

  • MESAČNÁ MINIMÁLNA MZDA sa uplatňuje u tých zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní formou mesačnej mzdy, resp. majú dohodnutý alebo priznaný mesačný plat. V prípade zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní inou mzdovou formou ako mesačná mzda, napr. hodinovou časovou mzdou, úkolovou mzdou alebo podielovou mzdou, sa pri posudzovaní ich nárokov vychádza z hodinovej minimálnej mzdy.
    Suma mesačnej minimálnej mzdy vo výške 380 eur sa uplatní len v prípade, ak zamestnanec odmeňovaný mesačnou mzdou, odpracuje v príslušnom mesiaci plný fond pracovného času, ktorý je odvodený od ustanoveného pracovného času v organizácii. Výška mesačnej minimálnej mzdy (ustanovenej v nariadení vlády) sa zamestnancovi zníži v prípade, ak:
  • v mesiaci neodpracoval všetky pracovné hodiny, ktoré vyplývajú z mesačného fondu pracovného času alebo z rozvrhu pracovných zmien (ak zamestnanec má nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas, počet pracovných hodín v danom mesiaci nemusí zodpovedať fondu pracovného času za príslušný kalendárny mesiac) alebo
  • má v pracovnej zmluve v súlade s § 49 Zákonníka práce (ďalej len „ ZP“) dohodnutý kratší pracovný čas ako je ustanovený týždenný pracovný čas.
    Ak dôjde k jednému z dvoch vyššie uvedených dôvodov, suma mesačnej minimálnej mzdy sa zníži v nižšie uvedenom pomere a zaokrúhli sa aritmeticky na najbližších desať eurocentov: počet hodín, ktoré zamestnanec odpracoval za príslušný kalendárny mesiac
  • počet hodín, ktoré vyplývajú z mesačného fondu pracovného času.
  • Suma mesačnej minimálnej mzdy ustanovená nariadením vlády sa uplatní aj v prípade ak je na prevádzke zamestnávateľa ustanovený týždenný pracovný čas v súlade s ust. § 85 ZP v nižšej dĺžke ako 40 hodín týždenne (napr. 38,75 hodín týždenne alebo 37,5 hodín týždenne). Suma minimálnej mzdy sa z tohto dôvodu neznižuje! Nie je prípustné zamieňať ustanovený týždenný pracovný čas, ktorý je určený v organizácii v rámci zákonného pracovného času podľa § 85 ZP, s dohodnutým pracovným časom zamestnanca podľa § 49 ZP.

    HODINOVÁ MINIMÁLNA MZDA sa počíta z mesačnej sumy minimálnej mzdy ako jej 1/174. Takto ustanovená suma hodinovej minimálnej mzdy na hodinu predstavuje spodnú hranicu výšky mzdy pre zamestnanca, ktorý nie je odmeňovaný mesačnou mzdou a ktorého ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín. Počnúc dňom 1. 1. 2015 je nariadením vlády ustanovená vo výške 2,184 eura.

    Ak je na pracovisku zamestnávateľa ustanovený týždenný pracovný čas s nižším počtom hodín ako 40 hodín týždenne, základná hodinová mzda sa zvýši v nižšie uvedenom pomere a zaokrúhli sa aritmeticky na štyri desatinné miesta:
  • ustanovený týždenný pracovný čas 40 hodín
  • skutočný ustanovený pracovný čas na prevádzke zamestnávateľa.
  • Zvýšenie sumy hodinovej minimálnej mzdy sa uplatní len v prípade zníženia ustanoveného týždenného pracovného času podľa § 85 ZP. Ak by mal zamestnanec v pracovnej zmluve dohodnutý kratší týždenný pracovný čas podľa § 49 ZP suma hodinovej minimálnej mzdy by sa z dôvodu jeho práce na kratší pracovný čas nezmenila a pre posúdenie prípadného nároku na doplatok do sumy minimálnej mzdy by sa vychádzalo z hodinovej minimálnej mzdy pre ustanovený týždenný pracovný čas na pracovisku zamestnanca.

    MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY sa uplatňujú u zamestnávateľov, ktorí nemajú mzdové podmienky dohodnuté v kolektívnej zmluve. Sadzby minimálnych mzdových nárokov určujú minimálnu výšku mzdy zamestnanca, ktorá mu prináleží v závislosti od stupňa náročnosti ním vykonávanej práce.
    Zamestnávateľ je povinný priradiť každému pracovnému miestu stupeň náročnosti podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti, ktorej výkon od zamestnanca vyžaduje, a to v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. Zamestnávateľ má povinnosť poskytnúť zamestnancovi doplatok do príslušnej sadzby minimálneho mzdového nároku len v prípade, ak zamestnancom skutočne dosiahnutá mzda je (po odpočítaní plnení, ktoré sa na účely výpočtu doplatku do mzdy nezapočítavajú) nižšia ako porovnávaná suma minimálnej mzdy. Z dosiahnutej mzdy zamestnanca sa odpočítavajú tie plnenia, ktoré sa nepovažujú za mzdu (napr. náhrada mzdy za dovolenku, náhrada za pracovnú pohotovosť) a tzv. vylúčiteľné plnenia, taxatívne vymenované v ZP:
  • mzda za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku
  • mzda a mzdové zvýhodnenie za prácu nadčas
  • mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok
  • mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu
  • mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce.
  • Všetky ostatné zložky mzdy, ktorými okrem základnej mzdy môžu byť napr. odmeny, prémie, príplatky (za prácu v sobotu alebo nedeľu, v odpoludňajších zmenách), osobné ohodnotenia, sú súčasťou celkovej mzdy zamestnanca, ktorá sa porovnáva s aktuálnou sumou minimálnej mzdy. Cieľom tejto úpravy je, aby zamestnávateľ poskytoval zákonné mzdové zvýhodnenia nad rámec minimálnej mzdy. Do počtu odpracovaných hodín sa na účely výpočtu doplatku nezahŕňajú hodiny práce nadčas a čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku. Pri výpočte doplatku sa postupuje tak, že v prípade zamestnanca, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou, sa výsledná upravená suma mzdy porovná s príslušnou sumou mesačnej minimálnej mzdy zodpovedajúcou podielu zamestnancom odpracovaného času z mesačného fondu pracovného času. Ak ide o zamestnanca, ktorý nie je odmeňovaný mesačnou mzdou, upravenú celkovú mzdu zamestnávateľ vydelí počtom odpracovaných hodín (ponížených o hodiny práce nadčas a hodiny neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku). Výslednú sumu zamestnávateľ porovná so sumou hodinovej minimálnej mzdy pre príslušný ustanovený týždenný pracovný a príslušný stupeň náročnosti práce a vypočíta príslušný doplatok do výšky minimálnej mzdy.

    DOPADY ZVÝŠENIA SUMY MINIMÁLNEJ MZDY NA ĎALŠIE PLNENIA Od výšky minimálnej mzdy sa odvodzujú aj ďalšie veličiny používané v mzdovej učtárni. Výška týchto mzdových veličín sa najčastejšie určuje ako pomerná časť alebo príslušné percento hodinovej minimálnej mzdy v eurách podľa osobitného predpisu, t.j. podľa nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje pre rok 2015. Ide predovšetkým o tieto parametre:
  • Mzda za čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku (§ 96 ods. 3 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi vo výške pomernej časti jeho základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách na hodinu, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 2,0230 eur na sumu 2,1840 eura. Pod pomernou časťou mzdy sa rozumie u mesačne odmeňovaného zamestnanca alikvotná časť mesačnej mzdy, ktorá zodpovedá počtu hodín neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku a u hodinovo odmeňovaného zamestnanca sadzba hodinovej tarifnej mzdy, ktorá je vynásobená počtom hodín neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku.
  • Náhrada za čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska (§ 96 ods. 5 ZP), ktorá je najmenej vo výške 20 % minimálnej mzdy v eurách na hodinu, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 0,4046 eura na sumu 0,4368 eura.
  • Platný alebo pravdepodobný priemerný hodinový zárobok zamestnanca, ktorý je najmenej vo výške minimálnej hodinovej mzdy pre príslušný stupeň náročnosti práce a pre príslušný ustanovený týždenný pracovný čas na pracovisku, t.j. počnúc 1. 1. 2015 najmenej vo výške 2,1840 eura (pre 1. Stupeň náročnosti práce a ustanovený pracovný čas 40 hodín týždenne).
  • Sadzba mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas (§ 121 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi najmenej v sume 25 % priemerného zárobku zamestnanca, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 0,50575 eura na sumu 0,5460 eura.
  • Sadzba mzdového zvýhodnenia za prácu vo sviatok (§ 122 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi najmenej v sume 50 % priemerného zárobku zamestnanca. t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 1,0115 eura na sumu 1,0920 eura.
  • Sadzba mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu (§ 123 ZP), ktorá sa poskytuje zamestnancovi najmenej vo výške 20 % minimálnej hodinovej mzdy, t.j. počnúc 1. 1. 2015 sa zvyšuje zo sumy 0,4046 eura na sumu 0,4368 eura. Výška mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu vo výške 0,4368 eura za hodinu je najnižšou garantovanou sumou, tzn. že platí aj na pracoviskách, kde je ustanovený týždenný pracovný čas aj menej ako 40 hodín. ZP umožňuje poskytnúť aj priaznivejšiu, vyššiu sumu sadzby jednotlivých mzdových zvýhodnení. Za obdobie nočnej práce sa považuje práca vykonávaná v čase medzi 22.00 hodinou a 6.00 hodinou (legislatívna zmena od 1. 1. 2013).
  • Sadzba mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce (§ 124 ZP), t.j. najmenej vo výške 20 % minimálnej hodinovej mzdy, bez ohľadu na dĺžku ustanoveného týždenného pracovného času na pracovisku (t.j. obdobne ako pri príplatku za nočnú prácu). Minimálna výška mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce nie je záväzná napr. pre dobrovoľne dohodnuté príplatky, ktoré zamestnávateľ poskytuje pri pôsobení iných vplyvov (než sú vplyvy ustanovené v ZP), ktoré zamestnancovi prácu sťažujú alebo zamestnanca negatívne ovplyvňujú alebo ide o pôsobenie zákonom ustanovených faktorov pri nižšej intenzite.
  • Právna úprava neupravuje zaokrúhľovanie minimálnych súm mzdových zvýhodnení, odvodených príslušným percentom zo zákonom stanoveného základu. V prípade, že zamestnávateľ bude zaokrúhľovať hodnoty na najbližší eurocent, môže uplatniť len zaokrúhľovanie smerom nahor, napr. ak bude zamestnávateľ vyplácať zamestnancovi príplatok za prácu v noci, bude to suma najmenej vo výške: 0,44, resp. 0,437 eura/hodinu.

    AK JE ODMEŇOVANIE ZAMESTNANCOV DOHODNUTÉ V KOLEKTÍVNEJ ZMLUVE, spodnou garantovanou hranicou priemerného zárobku zamestnanca je suma minimálnej mzdy dohodnutá v kolektívnej zmluve. V prípade, že je priemerný zárobok zamestnanca nižší ako minimálna mzda dohodnutá v kolektívnej zmluve, na ktorú by zamestnancovi vznikol nárok v mesiaci, v ktorom nastala potreba priemerný zárobok použiť, zamestnávateľ má povinnosť priemerný zárobok zamestnanca zvýšiť na úroveň minimálnej mzdy, ktorá je v kolektívnej zmluve dohodnutá, a to od platnosti ustanovenia v kolektívnej zmluve. Ak odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve nie je, spodnou garantovanou hranicou priemerného zárobku zamestnanca je sadzba príslušného minimálneho mzdového nároku, ktorú ustanovuje ZP ako násobok hodinovej minimálnej mzdy pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín a koeficienta minimálnej mzdy, ktorý môže nadobúdať hodnoty od 1,0 po 2,0 v závislosti od stupňa náročnosti pracovného miesta. V prípade, že je priemerný hodinový zárobok zamestnanca nižší ako príslušná sadzba minimálneho mzdového nároku určená so zreteľom na náročnosť práce, je potrebné zvýšiť priemerný zárobok zamestnanca na sumu zodpovedajúcu tomuto minimálnemu mzdovému nároku. Zvýšenie sumy minimálnej mzdy zo súčasných 352 eur mesačne na 380 eur predstavuje nárast o 7,5 %. Uvedená úprava súvisí aj so zámerom vlády zaviesť tzv. odvodovú odpočítateľnú položku.

    ODVODOVÁ ODPOČÍTATEĽNÁ POLOŽKA by mala kompenzovať zvýšenie nákladov zamestnávateľov pri nízkopríjmových zamestnancoch znížením vymeriavacieho základu pre odvod preddavkov na zdravotné poistenie. Pri uplatnení odvodovej odpočítateľnej položky a pri mzde zamestnanca do výšky 380 eur by nemalo dôjsť k nárastu celkovej ceny práce na strane zamestnávateľa a zamestnanec by nemal platiť preddavky na zdravotné poistenie. S rastom hrubého príjmu zamestnanca (po prekročení hranice 380 eur) by sa výška odvodovej odpočítateľnej položky mala postupne znižovať a po dosiahnutí hrubého príjmu vo výške 494 eur by bola v nulovej výške. Návrh zavedenia tohto inštitútu je v legislatívnom procese, takže aký bude celkový mechanizmus fungovania a rozsah dopadu na zamestnancov ešte nie je zrejmý. Preddavky na zdravotné poistenie. S rastom hrubého príjmu zamestnanca (po prekročení hranice 380 eur) by sa výška odvodovej odpočítateľnej položky mala postupne znižovať a po dosiahnutí hrubého príjmu vo výške 494 eur by bola v nulovej výške. Návrh zavedenia tohto inštitútu je v legislatívnom procese, takže aký bude celkový mechanizmus fungovania a rozsah dopadu na zamestnancov ešte nie je zrejmý.

    ZÁVER
    Právne predpisy stanovujúce minimálnu mzdu zákonom alebo na základe národnej medzisektorovej dohody má v súčasnej dobe 21 krajín EÚ: Belgicko, Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Írsko, Grécko, Chorvátsko, Španielsko, Francúzsko, Lotyšsko, Litva, Luxembursko, Maďarsko, Malta, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko, Slovensko a Spojené kráľovstvo. Od začiatku roka 2015 bude minimálna mzda zavedená aj v Nemecku, ktorá sa už nebude líšiť podľa odvetvia a nebudú ju môcť ovplyvňovať odbory (minimálna mzda bude jednotná, a to vo výške 8,5 eur na hodinu). Inštitút minimálnej mzdy za vykonanú prácu sa v rámci EÚ neuplatňuje už len v 6 krajinách: vo Švédsku, Fínsku, Dánsku, Taliansku, Rakúsku a na Cypre.
    Ing. Iveta Matlovičová

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 1/2015)
     

     
     
    ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

     
    ROVNOMERNE ROZVRHNUTÝ PRACOVNÝ ČAS

    Ustanovený pracovný čas v organizácii je 37,5 hodín týždenne. Zamestnanec, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou, má dohodnutý týždenný pracovný čas 30 hodín. Jeho pracovný čas je rozvrhnutý rovnomerne od pondelka do piatka.
    V akej výške mu patrí suma mesačnej minimálnej mzdy za mesiac február 2015?

    Ak zamestnanec v mesiaci február 2015 odpracuje celý pracovný fond, t.j. 120 hodín, patrí mu za vykonanú prácu mesačná minimálna mzda najmenej vo výške 303,999 eur, po zaokrúhlení 304,00 eur (380 : 150 x 120).

    ČERPANIE DOVOLENKY

    Zamestnanec bude čerpať v mesiaci február 2015 dva týždne dovolenku. V mesiaci, v ktorom mal odpracovať 120 pracovných hodín, v skutočnosti odpracuje 60 hodín.
    V akej výške mu patrí suma mesačnej minimálnej mzdy za mesiac február 2015?

    Fond pracovného času za mesiac február predstavuje pre ustanovený týždenný pracovný čas v organizácii 150 hodín. Vzhľadom k tomu, že zamestnanec neodpracoval celý „svoj“ pracovný fond, ktorý vyplýva z dohodnutého týždenného pracovného času, mesačná minimálna mzda sa zníži aj v pomere medzi odpracovanými hodinami a mesačným fondom pracovného času pre ustanovený týždenný pracovný čas v organizácii. Zamestnancovi v tomto prípade patrí za vykonanú prácu mesačná minimálna mzda najmenej vo výške 151,999 eur, po zaokrúhlení 152,00 eur (380 : 150 x 60).

    TÝŽDENNÝ PRACOVNÝ ČAS

    Ustanovený pracovný čas v organizácii je na všetkých pracoviskách 37,5 hodín týždenne. U zamestnávateľa pracujú aj zamestnanci, ktorí majú dohodnutý týždenný pracovný čas 30 hodín.
    V akej výške im patrí suma minimálnej hodinovej mzdy?

    Vzhľadom k tomu, že je na pracovisku zamestnávateľa ustanovený týždenný pracovný čas s nižším počtom hodín ako 40 hodín týždenne, minimálna hodinová mzda 2,184 eura sa zvýši v pomere medzi týždenným pracovným časom 40 hodín a týždenným pracovným časom 37,5 hodín: 2,184 x 40/37,5 = 2,3295 - po zaokrúhlení 2,3296 eura. V tejto výške sa uplatní u všetkých zamestnancov, vrátane zamestnancov so skráteným pracovným úväzkom.

    MESAČNÁ MZDA

    Zamestnanec, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou vo výške 510 eur, pracuje u zamestnávateľa s ustanoveným týždenným pracovným časom 37,5 hodín týždenne. Jeho pracovný čas je rozvrhnutý rovnomerne od pondelka do piatka. U zamestnávateľa vykonáva prácu traktoristu, zaradenú do 3. stupňa náročnosti práce, pre ktorú je sadzba minimálneho mzdového nároku vo výške 532 eur. Fond pracovnej doby za mesiac jún 2015 bol 165 hodín. Zamestnanec si v tomto mesiaci čerpal týždeň dovolenku (37,5 hodín), za ktorú mu bola vyplatená náhrada mzdy, a v sobotu vykonával prácu nadčas v dĺžke 8 hodín. Za mesiac jún 2015 mu bol vyplatený osobný príplatok vo výške 30 eur.
    Aká bude minimálne mzda?

    Minimálna mesačná mzda (minimálny mzdový nárok) pre 3. Stupeň náročnosti práce, ktorá zodpovedá podielu odpracovaného času zamestnanca, je po zaokrúhlení na najbližších 10 eurocentov, vo výške: (532 : 165 x 127,50) = 411,10 eur.
    Výška mzdy zamestnanca je, po odpočítaní plnení, ktoré na účely výpočtu doplatku do minimálnej mzdy do celkovej mzdy nezahŕňajú, 424,10 eur (592,01 – 24,73 – 25,18 – 118,00). Zamestnancovi nárok na doplatok do sumy minimálnej mzdy nevznikne, nakoľko dosiahnutá mzda 424,10 eur je vyššia ako sadzba minimálneho mzdového nároku pre 3. stupeň náročnosti práce 411,10 eur. Ak by zamestnávateľ zamestnancovi nevyplatil osobný príplatok, bol by povinný mu poskytnúť doplatok do sadzby minimálneho mzdového nároku a to za všetky zamestnancom odpracované hodiny (vrátane hodín práce nadčas).

    Ing. Iveta Matlovičová


    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 1/2015)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    Čiastka 106/2014
    343/2014 Vyhláška
    Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmie
    344/2014 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa upravujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti pri prácach s výbušninami, výbušnými predmetmi a muníciou
    345/2014 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o ohňostrojných prácach
    346/2014 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení vyhlášky č. 196/2014 Z. z.
    347/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor priznania k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje
    348/2014 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 10. septembra 2008 č. 09812/2008-OL o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení neskorších predpisov
    349/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 4/2008 o predkladaní výkazov, hlásení, prehľadov a iných správ poisťovňami a pobočkami zahraničných poisťovní v znení opatrenia č. 27/2008
    350/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov platobnou inštitúciou, pobočkou zahraničnej platobnej inštitúcie, inštitúciou elektronických peňazí alebo pobočkou zahraničnej inštitúcie elektronických peňazí na štatistické účely
    351/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu o pyrotechnickom vzdelávaní medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Českej republiky k realizácii Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o spolupráci v boji proti trestnej činnosti, pri ochrane verejného poriadku a pri ochrane štátnej hranice
    352/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy o obchodovaní so zbraňami Príloha k čiastke 106 – k oznámeniu č. 352/2014 Z. z.

    Čiastka 107/2014
    353/2014 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    354/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 228/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy a výška oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu
    355/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o centrálnom registri exekúcií
    356/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre Exportno-importnú banku Slovenskej republiky
    357/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek individuálnej účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre Exportno-importnú banku Slovenskej republiky
    358/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 14. novembra 2007 č. MF/24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov
    359/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2011 č. MF/25918/2011-74, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z individuálnej účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktorými sú poisťovne, pobočky zahraničnej poisťovne, zaisťovne, pobočky zahraničnej zaisťovne, Slovenská kancelária poisťovateľov a Exportno-importná banka Slovenskej republiky v znení opatrenia z 30. októbra 2013 č. MF/14275/2013-74
    360/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu o obavách írskeho ľudu týkajúcich sa Lisabonskej zmluvy Príloha k čiastke 107 – k oznámeniu č . 360/2014 Z. z.

    Čiastka 108/2014
    361/2014 Zákon
    o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    362/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    363/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    364/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
    365/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 322/2003 Z. z. o ochrane zvierat chovaných na farmárske účely v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 368/2007 Z. z.
    366/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov
    367/2014 Výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa na rok 2015 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
    368/2014 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní podpory v poľnohospodárstve, potravinárstve, lesnom hospodárstve a rybnom hospodárstve
    369/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur s tematikou Svetové prírodné dedičstvo – Karpatské bukové pralesy
    370/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Maďarska o zmene a doplnení Protokolu medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Maďarskej republiky na vykonávanie Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarskej republiky o readmisii osôb na spoločnej štátnej hranici podpísanej v Budapešti 12. septembra 2002

    Čiastka 109/2014
    371/2014 Zákon
    o riešení krízových situácií na finančnom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov

    Čiastka 110/2014
    372/2014 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 420/2012 Z. z., ktorým sa ustanovuje národná tabuľka frekvenčného spektra v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 505/2013 Z. z.

    Čiastka 111/2014
    373/2014 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    374/2014 Zákon o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    375/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
    376/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
    377/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    378/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 229/2003 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti označovania elektrických rúr na pečenie pre domácnosť energetickým štítkom
    379/2014 Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podmienky on-line pripojenia elektronickej registračnej pokladnice s informačnými systémami finančnej správy
    380/2014 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    381/2014 Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky zo 6. decembra 2013 č. 17343/2013/B821-SBPMR/73158-M, ktorým sa ustanovujú kritériá pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania
    382/2014 Oznámenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Poštového regulačného úradu č. 1/2012, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien a určujú sa maximálne ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk
    383/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 28. decembra 2012 č. MF/026991/2012-321, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku finančných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice v znení výnosu zo 14. mája 2014 č. MF/003114/2014-321
    384/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 15. decembra 2011 č. MF/26133/2011-74, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z konsolidovanej účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktorými sú banky, správcovské spoločnosti, dôchodkové správcovské spoločnosti, doplnkové dôchodkové spoločnosti, obchodníci s cennými papiermi, Burza cenných papierov a platobné inštitúcie v znení opatrenia z 11. decembra 2013 č. MF/18020/2013-74

    Čiastka 112/2014
    385/2014 Zákon
    o štátnom rozpočte na rok 2015
    386/2014 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov
    387/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor oznámenia o dátume schválenia účtovnej závierky
    388/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre veľké účtovné jednotky a subjekty verejného záujmu
    389/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre malé účtovné jednotky
    390/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov
    391/2014 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky zo 16. decembra 2011 č. 2/2012, ktorým sa ustanovuje typ transferovej licencie pre jednotlivé druhy výrobkov obranného priemyslu
    392/2014 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa

    Čiastka 113/2014
    393/2014 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
    394/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
    395/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2006 Z. z. o výške pracovnej odmeny a podmienkach jej poskytovania obvineným a odsúdeným v znení neskorších predpisov
    396/2014 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2015
    397/2014 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam farmaceuticko-nákladových skupín na rok 2015
    398/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Programu kultúrnej spolupráce na roky 2015 – 2019 medzi Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky a Ministerstvom kultúry Čínskej ľudovej republiky

    Čiastka 114/2014
    399/2014 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
    400/2014 Opatrenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje platový koeficient príslušného štátu
    401/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú objektivizované platové koeficienty
    402/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov
    403/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení neskorších predpisov
    404/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov
    405/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú národné voľby pre inštitúcie podľa osobitného predpisu
    406/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o predkladaní výkazov platobnými inštitúciami a inštitúciami elektronických peňazí
    407/2014 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 12/2014 o predkladaní výkazov, hlásení a iných správ bankami a pobočkami zahraničných bánk na účely vykonávania dohľadu

    Čiastka 115/2014
    408/2014 Oznámenie
    Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru)

    Čiastka 116/2014
    409/2014 Zákon,
    ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov
    410/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za úžívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest
    411/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z motorových vozidiel
    412/2014 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 22. novembra 2012 č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy v znení opatrenia z 20. novembra 2013 č. MF/22379/2013-31
    413/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Programu spolupráce medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom vedy, vzdelávania a športu Chorvátskej republiky na roky 2014 – 2017
    414/2014 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode

    Čiastka 117/2014
    415/2014 Opatrenie
    Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje vzor informácie o dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia

    Čiastka 118/2014
    416/2014 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 238/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach prenajímania, predaja, zámeny a nadobúdania nehnuteľností Slovenským pozemkovým fondom v znení neskorších predpisov
    417/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov
    418/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov
    419/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o limitoch výdavkov na obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami
    420/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2007 Z. z. o úprave osobných požitkov poskytovaných duchovným cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov
    421/2014 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ustanovení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby

     
     


    Vedúci pracovník

     
    VYUŽITIE POTENCIÁLU ĽUDSKÝCH ZDROJOV

    SÚČASNÁ DOBA PRINÁŠA OBROVSKÝ TLAK na potrebu väčšej starostlivosti oň, lebo ľudia sú hybnou pákou akéhokoľvek transformačného procesu. Každý podnik na to, aby mohol fungovať a operovať na svojom trhu, musí byť vybavený určitými vstupmi, ktorými sú: materiálne zdroje, finančné zdroje, informačné zdroje, ľudské zdroje. Toto je fakt, ktorý sa stal tak povediac dogmou. Dôvodom je poslanie podnikového riadenia, a síce tieto zdroje čo najefektívnejšie zaobstarať a skombinovať, aby dosiahol konkurenčnú výhodu a prosperoval na trhu.

    NAJCENNEJŠÍM ZDROJOM SPOMEDZI VŠETKÝCH SÚ ĽUDIA
    Nestačí, keď je podnik vybavený modernými technológiami a technickými prostriedkami, musí mať aj kvalitný ľudský kapitál, lebo bez neho by nemohli byť využité, alebo by nevznikli vôbec.
    V rámci tejto problematiky je však potrebné rozlišovať niektoré pojmy, ktoré majú svoj vlastný význam a poslanie:
    – Ľudský kapitál znamená zásobu vrodených a v priebehu života jedinca získaných znalostí, schopností, zručností a talentu (dynamická veličinu).
    – Ľudské zdroje predstavujú ľudí v pracovnom procese schopných sebarealizácie v činnosti, ktorú vykonávajú na základe vlastného rozhodnutia, vedúcej k produkcii výstupu.
    – Ľudský potenciál je spôsobilosť človeka produkovať výrobky a služby, a rovnako pretvárať seba samého.
    Termín ľudský potenciál obsahuje prvok dynamickosti, vzťahuje sa k budúcnosti, zatiaľ čo ľudský kapitál sa vzťahuje k súčasnosti.

    RIADENIE ĽUDSKÝCH ZDROJOV BY MALO KLÁSŤ DÔRAZ na:
  • uplatnenie strategického prístupu, v ktorom stratégia ľudských zdrojov je integrovaná do stratégie podniku,
  • chápanie ľudí ako majetku, do ktorého sa investuje v záujme dosiahnutia cieľov podniku a posilnenia ich záujmu,
  • záujmy manažmentu,
  • dosiahnutie oddanosti ľudí k cieľom a hodnotám organizácie,
  • dosiahnutie pridanej hodnoty za pomoci ľudí, a to prostredníctvom procesu rozvoja ľudských zdrojov a riadenia pracovného výkonu,
  • potrebu silnej podnikovej kultúry vyjadrenej deklaráciou vlastného poslania a hodnôt a posilňované za pomoci komunikácie, vzdelávania a procesov riadenia pracovného výkonu. Pojem ľudský potenciál možno interpretovať aj ako schopnosť poznávať a prehlbovať poznanie určitého druhu a rovnako pretvárať poznanie a schopnosti, návyky, vlastnosti a výsledky v závere takým spôsobom, aby ho bolo možné definovať. Ak má riadiaci pracovník správne ľudský potenciál využívať, musí zákonite rozpoznať najprv jeho poznávaciu schopnosť a až následne sa preklenúť do praktických aktivít. Pre praktické aktivity je však dôležité konanie, ktoré uvádza ľudský potenciál do aktivity a čo je dôležité, umožňuje aj jeho rozvoj, nielen fyzický, ale aj duševný.

  • ĽUDSKÝ POTENCIÁL JE TVORENÝ DVOMI ROVINAMI: poznávacou a konatívnou.
    Často sa však ľudia sústreďujú na tú prvú a ku tej akčnej – konatívnej sa už nedostávajú. Je to hendikep, ktorý treba odstraňovať, ak ho manažment odhalí, pretože aj konanie je dôležitým zdrojom poznania. Rozumieme len tomu, čo prakticky uskutočníme, odskúšame. Ďalej možno ľudský potenciál rozdeliť v rámci poznávacej roviny na pozitívnu a negatívnu zložku.
  • Pozitívna zložka obsahuje voľný potenciál, potenciál sebareflexie a pozitívnej sebapremeny.
  • Voľný potenciál predstavuje schopnosť využívať vôľu, sebaovládanie, schopnosti self managementu a schopnosti proaktívne konať. Potenciál sebareflexie predstavuje schopnosť bdelého sebapozorovania, schopnosť uvedomiť si seba samého a interakcie samého seba s okolím.
    Potenciál pozitívnej sebapremeny predstavuje schopnosť osvojiť si pozitívne myslenie a postoje.
    Pre efektívne, zmysluplné poznávacie a výkonné aktivity má súbor týchto troch zložiek veľmi veľký význam. Zložky samotné sa navzájom prelínajú, prepájajú a do značnej miery rozhodujú o tom, ako sa bude ľudský potenciál na základe efektívne realizovaných aktivít ďalej rozvíjať a využívať druhú – konatívnu zložku potenciálu.
  • Negatívna zložka poznávacej roviny obsahuje:
    – voľný potenciál – impulzívnosť,
    – potenciálna sebareflexia - stav nerealistického vnímania seba samého,
    – potenciál pozitívnej sebapremeny - sklon k negatívnym emóciám.
  • Impulzívnosť predstavuje podvedomú, živelnú spontánnu aktivitu alebo naopak, pasivitu, pri ktorej človek reaguje na základe emocionálneho postoja.
    Nerealistické vnímanie seba je stav človeka žijúceho v omyle. Nedokáže si o sebe vytvárať reálnu predstavu, lebo odmieta informácie, ktoré by mu tento omyl vyvrátili.
    Sklon k negatívnym emóciám je stav, keď človek koná zlo vedome.
    Závisí od mnohých faktorov, v akom pomere sa prejavujú zložky potenciálu ľudí. Ide o determinanty, ako skúsenosti, vplyv vonkajšieho prostredia, rodina, priatelia či spolupracovníci. Človek sa teda môže stať rovnako sebeckým, ako altruistickým, dobrým či zlým, optimistom či pesimistom.
    No vzhľadom na možnosti, akými disponuje, nemusí v tomto vývoji zostávať pasívny. Pozitívna sebapremena prináša človeku nadhľad. Vďaka tomu získava možnosť rozpoznávať širšie aj vzdialenejšie kontexty javov a vecí. Ako je to so sklonom k negatívnym emóciám? Má až patologické následky na človeka, môže sa prejaviť poškodzovaním seba aj okolia, svojej vlastnej osobnosti, či podniku. Dôsledky takéhoto konania môžu byť katastrofálne. Treba vedieť identifikovať prejavy tohto potenciálu, pomenovať ich a riešiť ich elimináciu a zároveň vylúčiť všetko, čo by takémuto vnímaniu a konaniu mohlo dať podnet.

    KONANTÍVNY ĽUDSKÝ POTENCIÁL je tvorený spektrom prvkov, ktorých rozpätie sa neustále vyvíja, dopĺňa o nové prvky a naopak, zužuje o neaktívne. K pretrvávajúcim patria:
    Pamäťová zložka: schopnosť človeka zapamätať si určité množstvo údajov a ľuďoch, materiáloch, surovinách, zákazníkoch atď. a zároveň dokázať zapamätané údaje pohotovo „vytiahnuť“ z pamäte v príslušných súvislostiach.
    Zložka praktického konania – schopnosť vykonávať prakticky určitú činnosť, duševnú aj manuálnu, vedieť tiež improvizovať za účelom praktického konania.
    Zložka fyzickej výkonnosti a odolnosti – fyzická zdatnosť človeka a jej dlhodobé udržiavanie,
    Zložka intuície a kreativita – schopnosť uvažovať v súvislostiach, či uvažovať inovatívne a tvorivo.
    Sociálna zložka – dispozícia emocionálnou inteligenciou a o schopnosť empatie.
    Jazyková zložka – znalosť a aktívna schopnosť používať cudzie jazyky.
    Odborno-znalostná zložka – schopnosť osvojiť si a použiť znalosti v odbore.
    Organizačno–riadiaca zložka – schopnosť koordinovať akciu a ľudí, prostredníctvom prípravy, organizovania a vedenia.
    Kreatívna zložka – schopnosť koncepčnej a systémovej práce za účelom naplnenia dlhodobých cieľov.
    Vodcovská zložka – schopnosť efektívne a úspešne viesť, nadchnúť ľudí, získať si ich pre určité poslania.

    KEĎŽE ĽUDIA SÚ INDIVIDUALITY S VLASTNÝMI ŠPECIFIKAMI, u nikoho sa rovnako neprejavuje ani jeden z potenciálov. U niekoho môže byť niektorý potenciál skrytý, u druhého sa zas naplno prejavujú obidva a podobne. Je preto dôležité, aby sa podarilo všetko skryté objaviť, pretaviť na hmatateľné, aby každý človek vedel o svojom potenciáli a mal snahu pracovať s ním a rozvíjať ho. Ako na to? Môže si človek pomôcť sám, alebo potrebuje pomoc od iného? Odhaliť skrytý potenciál je možné vtedy, ak človeka pozorujeme, on sa svojim správaním prejavuje.
    Kto vie, čo má pozorovať, dokáže odhaliť signály potenciálu, ale aj prekážky brániace jeho využitiu.

    DO AKEJ MIERY MANAŽÉR POZNÁ A VYUŽÍVA INŠTITÚT POTENCIÁLU?
    Ľudia sú do pracovných pozícií zaradení podľa svojho nadobudnutého vzdelania hodnotení sú podľa toho, čo a ako robia. O ich potenciál sa nikto zväčša nezaujíma. Tak vzniká situácia, že jednotlivec sám spoznáva a rozvíja svoj potenciál takpovediac intuitívne. Je správne, že je človek na to sám? Pre človeka samotného určite. Existuje však možnosť, že toto povznášanie manažuje aj niekto iný, kto dokáže jednotlivé potenciály a ich reálnu úroveň u druhého jedinca rozpoznať a riadiť. Na to však človek potrebuje získavať skúsenosti, alebo musí stavať lepšie využívanie a rozvíjanie potenciálov tých druhých na rozvíjaní a poznávaní seba samého. V konečnom dôsledku všetka zodpovednosť ale aj mnohé benefity zostávajú na pleciach riadiaceho pracovníka, ktorá vďaka vlastnému príkladu – sebapoznávaniu a sebarozvoju – môže byť ostatným osobným príkladom, pretože získava skúsenosti, môže radiť a to nielen teoreticky ale aj prakticky, môže vytvárať podmienky, povzbudzovať aj podporovať. Ale je potrebné zdôrazniť, že pre tento rozvoj a identifikáciu a využívanie potenciálu svojich spolupracovníkov manažérovi tieto danosti nestačia. Nestačí len sebarozvíjať a ísť príkladom, pokiaľ nekomunikujeme s okolím. A tak aj manažér, ktorí chce využívať potenciál svojich podriadených, musí s nimi intenzívne spolupracovať. Platí zásada, že všetko, čo eliminuje pesimizmus a iné negatívne emócie, je potrebné pre rozpoznávanie a definovanie rôznych dimenzií ľudského potenciálu využiť.

    Ing. Oľga Poništiaková, PhD.

    Použitá literatúra
    MICHAEL ARMSTRONG: Řízení lidských zdrojů. Grada, 2007

     

     
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    Január 2015
    Daň z príjmov 15. 1. – štvrtok odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2014
    DPH 20. 1. - utorok predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2014 49 790 €
    26. 1. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie súhrnného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2014 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za december 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie kontrolného výkazu k DPH za 4. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
    podanie daňového priznania k DPH za december 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za 4. štvrťrok 2014 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
    splatnosť DPH za december 2014 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    splatnosť DPH za 4. štvrťrok 2014 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane 26. 1. – pondelok podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2014 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne)
    Poistné 8. 1. – štvrťrok splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za december 2014 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za december 2014
    do výplatného termínu splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2014

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Názov krajiny Názov meny Mena 2.1. 5.1. 6.1. 7.1. 8.1. 9.1. 12.1.
    USA americký dolár USD 1,2043 1,1915 1,1914 1,1831 1,1768 1,1813 1,1804
    Japonsko japonský jen JPY 145,21 143 141,69 141,17 141 140,81 140,56
    Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
    Česká republika česká koruna CZK 27,693 27,676 27,695 27,783 27,865 28,062 28,287
    Dánsko dánska koruna DKK 7,4434 7,441 7,4414 7,4421 7,4398 7,4393 7,4391
    V. Británia anglická libra GBP 0,78 0,7827 0,7842 0,7823 0,7811 0,7799 0,7791
    Maďarsko maďarský forint HUF 318,75 318,32 319,32 319,53 317,05 317,39 318,03
    Poľsko poľský zlotý PLN 4,3053 4,2979 4,3075 4,3108 4,2902 4,2699 4,2765
    Rumunsko rumunský leu RON 4,502 4,4975 4,499 4,4978 4,4878 4,4892 4,4833
    Švédsko švédska koruna SEK 9,4702 9,4882 9,4208 9,3989 9,434 9,4883 9,541
    Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2022 1,2016 1,2014 1,2011 1,201 1,201 1,201
    Nórsko nórska koruna NOK 9,042 9,1075 9,1795 9,15 9,028 9,0605 9,1275
    Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,6713 7,6738 7,674 7,6753 7,6745 7,678 7,6785
    Rusko ruský rubeľ RUB 70,461 70,388 74,91 75 72,3732 72,891 73,9104
    Turecko turecká líra TRY 2,8332 2,7869 2,7732 2,7547 2,7181 2,7154 2,709
    Austrália austrálsky dolár AUD 1,4841 1,4755 1,464 1,466 1,4518 1,4506 1,4498
    Brazília brazílsky real BRL 3,2433 3,2334 3,2159 3,1679 3,1774 3,1389 3,1354
    Kanada kanadský dolár CAD 1,4069 1,4041 1,4014 1,3996 1,3905 1,3963 1,4043
    Čína čínsky jüan CNY 7,4759 7,4111 7,4022 7,3512 7,3152 7,3321 7,3194
    Hongkong hongkongský dolár HKD 9,3402 9,2409 9,2376 9,1743 9,1265 9,1593 9,1518
    Indonézia indonézska rupia IDR 15073,02 15027,69 15093,06 15041,65 14877,39 14925,34 14878,94
    India indická rupia INR 76,3 75,6156 75,74 74,7423 73,63 73,6233 73,3784
    Južná Kórea juhokórejský won KRW 1332,24 1323,73 1311,72 1304,28 1291,62 1290,29 1281,23
    Mexiko mexické peso MXN 17,8537 17,695 17,7781 17,4803 17,3087 17,319 17,2955
    Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,2349 4,2215 4,255 4,2376 4,189 4,2054 4,2105
    Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,5609 1,5515 1,5378 1,5275 1,5113 1,5115 1,5222
    Filipíny filipínske peso PHP 53,961 53,674 53,624 53,363 52,908 53,09 53,032
    Singapur singapurský dolár SGD 1,6 1,592 1,5905 1,5844 1,5753 1,5789 1,5775
    Thajsko thajský baht THB 39,69 39,297 39,221 38,912 38,693 38,846 38,817
    Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 14,0435 13,9739 13,9771 13,8588 13,6912 13,6655 13,6056
    Izrael izraelský šekel ILS 4,7291 4,712 4,714 4,6835 4,674 4,6614 4,6688

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    Poradca č. 5/2015 (XII/2014)
    • Zákon o DPH s komentárom - JUDr. Alena Zuziková

    Poradca č. 6-7/2015 (XII/2014)
    • Zákon o dani z príjmov s komentárom - Ing. Miroslava Brnová, Ing. Michaela Vidová, Ing. Zuzana Vincúrová

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2015 (XII/2014)
    • Základ dane z príjmov - úpravaIng. Jana Bielená, Ing. Marta Boráková
    • Daňová povinnosť z pohľadu DPHIng. Naďa Vašková

    Verejná správa – (VS), č. 1/2015 (I/2015)
    • Daň z nehnuteľnosti na rok 2015Irena Bubeníková
    • Oprava chýb minulých účtovných obdobíIng. Ján Mintál

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2015 (I/2015)
    • Čerpanie materského príspevku otcomIng. Dušan Dobšovič
    • Dohoda o zvyšovaní kvalifikácieMgr. Martina Kovalčíková.
    • Výkon sociálnej práce

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.1/2015 (XII/2014)
    • Prerušované odpisovanie PÚ - Ing. Jarmila Strählová
    • Nové tlačivá pre závislú činnosť na rok 2015 - Ing. Zuzana Cingelová

    1 000 riešení, č. 1/2015 (XII/2014)
    • Zákon o dani z príjmov, Obchodný zákonník
    • Dane v praxi
    • Mzdy a odvody
    • Zákonník práce


    PRIPRAVUJEME

    Poradca č. 8/2015 (I/2015)
    • Daňový poriadokúplné znenie zákona s komentárom

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 2/2015 (I/2015)
    • Zákon o dani z príjmov - novela
    • Odpisy

    Verejná správa – (VS), č. 2-3/2015 (I/2015)
    • Peňažné prostriedky na kúpu motorového vozidla
    • Daňové priznanie nepodnikateľských subjektov

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2015 (I/2015)
    • Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie
    • Úrazové poistenie

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.2/2015 (I/2015)
    • Daňové priznanie
    • Daňový poriadok

    1 000 riešení, č. 2/2015 (I/2015)
    • Daňový poriadok
    • Právo a podnikateľ
    • Účtovníctvo
    • ZDP, DPH
    • Zákonník práce

     

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Novela zákona o ZDP
    Od 1.januára 2015 nadobudne účinnosť rozsiahla novela zákona o dani z príjmov. Zmeny, ktoré prináša sú orientované na konsolidáciu verejných financií, posilňovanie daňovej spravodlivosti ale aj na podporu podnikateľských subjektov rozvíjajúcich vlastný výskum a vývoj. Ďalšou zásadnou novinkou sú rozsiahle zmeny v odpisovaní hmotného majetku. Čím je limitovaná vstupná cena osobného automobilu? Aké iné zmeny nás čakajú?

    Zákon o dani z príjmov - úplné znenie zákona s komentárom
    mesačník Poradca 6-7/2015 (A5,cca 400 str.)


    Aktualizácia I/7 - úplné znenie zákona
    Aktualizácia I/7(A5, 136 str.)


    Zákon o dani z príjmov - novela - príklady a riešenia problémov
    mesačník 1000 riešení 1/2015 (A5, 88 str.)




    BALÍČEK Novela zákona o ZDP obsahuje:
    Poradca 6-7/2015 + Aktualizácia I/7 + 1000 riešení 1/2015

    Cena balíčka je 13,90 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,70 €.
    Ušetríte 4,20 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Zmeny v účtovníctve po novom
    Od 1. 1. 2015 vstupuje do platnosti zákon o účtovníctve. Zmeny, ktoré nadobudnú účinnosť sa týkajú hlavne zatriedenia účtovných jednotiek do skupín podľa veľkosti. Kedy je účtovná jednotka povinná zmeniť zatriedenie do inej veľkostnej skupiny? Čo patrí do čistého výnosu? Kto je subjekt verejného záujmu? Nielen na tieto otázky odpovieme účtovníkom, ekonómom, daňovým poradcom, audítorom v našich publikáciách.

    Novela zákona o účtovníctve platná o 1. 1. 2015 - príspevok
    mesačník DUO 1/2015 (A5, 80 str.)


    Zákon o účtovníctve - úplné znenie zákona<
    Aktualizácia I/7(A5, 136 str.)


    Zákon o účtovníctve - príspevok
    mesačník DUVaP 1/2015 (A5, 176.)




    BALÍČEK Zmeny v účtovníctve po novom obsahuje:
    DUO 1/2015 + Aktualizácia I/7 + DÚVaP 1/2015

    Cena balíčka je 14,30 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 10 €.
    Ušetríte 4,30 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page