|
ZÁKON O DPH – NOVELA OD 1. 1. 2013
Zámerom fakturačných pravidiel je
- zmeniť a doplniť náležitosti faktúr s cieľom umožniť lepšiu kontrolu daní,
- zaviesť jednotnejšie zaobchádzanie s cezhraničnými a vnútroštátnymi transakciami,
- stanoviť harmonizovanú lehotu na vyhotovenie faktúr pri cezhraničných transakciách,
- prispieť k rozšíreniu elektronickej fakturácie.
Súčasne sa návrhom novely zákona o DPH z dôvodu konsolidácie verejných financií odkladá o jeden rok účinnosť opatrenia týkajúceho sa tzv. samozdanenia dovozu tovaru z tretích štátov platiteľom dane z 1. 1. 2013 na 1. 1. 2014. Novela zákona obsahuje ustanovenia účinné od 1. 10. 2012, ktorých zámerom bolo zaviesť opatrenia za účelom aktívneho boja proti daňovým podvodom. Súčasne však obsahuje ustanovenia, ktorými sa preberá do národnej legislatívy (zákona o DPH) čl. 4 smernice Rady 2008/8/ ES z 12. 2. 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb, a smernica Rady 2010/45/EÚ z 13. 7. 2010, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o pravidlá fakturácie (ďalej len „fakturačná smernica“).
Ustanovenia novely účinné od 1. 1. 2013
§ 8 ods. 4 písm. f) – výnimka z premiestnenia tovaru z tuzemska do iného členského štátu, ktorá nie je dodaním tovaru za protihodnotu. Ustanovenie § 8 ods. 4 zákona o DPH upravuje premiestnenie tovaru z tuzemska do iného členského štátu na účely podnikania zdaniteľnej osoby, ktoré sa považuje z pohľadu uplatnenia DPH za dodanie tovaru za protihodnotu. Ide o premiestnenie tovaru, kedy nedôjde k zmene vlastníctva k tomuto tovaru, pričom sa uplatní mechanizmus DPH s výnimkou typov premiestnení, ktoré sú uvedené v písm. a) až i) tohto ustanovenia. Tieto premiestnenia sa nepovažujú za dodanie tovaru za protihodnotu, a preto sa neuvádzajú v daňovom priznaní a ani v súhrnnom výkaze.
K spresneniu znenia dochádza v § 8 ods. 4 písm. f), keď za dodanie tovaru za protihodnotu sa nepovažuje premiestnenie tovaru na účel ocenenia tovaru alebo na účel prepracovania, spracovania, opravy alebo iných podobných činností fyzicky vykonaných na tomto tovare pre zdaniteľnú osobu v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava, za predpokladu, že sa tejto osobe tovar po skončení operácií vráti do tuzemska.
§ 16 ods. 2 – miesto dodania dlhodobého nájmu dopravných prostriedkov
Čl. 2 smernice Rady 2008/8/ES upravuje zmeny určenia miesta poskytovania služieb. Pri niektorých službách sa zmeny miesta dodania mali vykonať postupne, pretože tieto zmeny mohli mať značný dopad na rozpočet jednotlivých členských štátov. Jednou z takýchto služieb je nájom dopravného prostriedku, keď dochádza k zmene určenia miesta dodania pri poskytnutí dlhodobého nájmu dopravného prostriedku nezdaniteľnej osobe, čo vyplýva z čl. 4 tejto smernice. Miestom dodania tejto služby je miesto, kde má nezdaniteľná osoba sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava. Dlhodobý nájom dopravných prostriedkov nezdaniteľnej osobe už nepatrí od 1. 1. 2013 do všeobecného pravidla (§ 15 ods. 2), ale má osobitné pravidlo v § 16 ods. 2 zákona o DPH. Výnimkou z tohto osobitného pravidla je dlhodobý nájom výletnej lode nezdaniteľnej osobe, pri ktorom miestom dodania služby je miesto, kde sa dá výletná loď fyzicky k dispozícii zákazníkovi za podmienky, že v tomto mieste má poskytovateľ svoje sídlo alebo prevádzkareň. Ak v mieste, kde sa dá výletná loď fyzicky k dispozícii zákazníkovi, nemá poskytovateľ svoje sídlo alebo prevádzkareň, platí, že miestom dodania takejto služby, je miesto, kde má nezdaniteľná osoba sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava.
§ 19 – vznik daňovej povinnosti
Ustanovenie je doplnené v súlade s fakturačnou smernicou, podľa ktorej by sa mali spresniť pravidlá týkajúce sa vzniku daňovej povinnosti pri dodaní tovaru v rámci spoločenstva a pri nadobudnutí tovaru v rámci spoločenstva s cieľom zabezpečiť jednotnosť informácií uvádzaných v súhrnných výkazoch a včasnosť výmeny informácií prostredníctvom týchto výkazov. V nadväznosti na tento cieľ a na základe článku 1 bod 2 fakturačnej smernice sa do § 19 ods. 3 zákona o DPH dopĺňa písmeno e), ktorým sa zavádza pravidlo týkajúce sa vzniku daňovej povinnosti pri cezhraničných dodaniach tovaru do iného členského štátu, ktoré prebiehajú nepretržite počas obdobia dlhšieho ako jeden kalendárny mesiac (t. j. opakovane). V takýchto prípadoch sa za deň dodania opakovaného dodania tovaru považuje posledný deň každého kalendárneho mesiaca, až kým sa dodanie tovaru neskončí. V zmysle článku 67 fakturačnej smernice sa v § 19 ods. 8 zákona o DPH upresňuje deň vzniku daňovej povinnosti pri dodaní tovaru a pri premiestnení tovaru z tuzemska do iného členského, ktorý je oslobodený od dane podľa § 43 zákona o DPH. Daňová povinnosť vzniká v deň vyhotovenia faktúry alebo 15-tym dňom nasledujúceho kalendárneho mesiaca po mesiaci, v ktorom bol tovar dodaný, ak nebola faktúra vyhotovená do tejto lehoty. Ak faktúra bola vyhotovená po 15 - tom dni nasledujúceho kalendárneho mesiaca po mesiaci, v ktorom bol dodaný tovar z tuzemska do iného členského štátu alebo ak faktúra nebola vyhotovená vôbec, daňová povinnosť vzniká 15-tym dňom nasledujúceho kalendárneho mesiaca po kalendárnom mesiaci, v ktorom došlo k dodaniu tovaru. Uvedenou zmenou došlo k nahradeniu pojmu „deň dodania tovaru“ pojmom „deň vzniku daňovej povinnosti“. Táto zmena neovplyvňuje posúdenie intrakomunitárnej dodávky tovaru oslobodenej od dane podľa § 43 zákona o DPH, keď aj naďalej musí byť splnené, že
- ide o dodanie tovaru v rámci odplatného zmluvného vzťahu, kedy dochádza k zmene práva nakladať s tovarom ako vlastník,
- tento tovar musí byť fyzicky prepravený z tuzemska do iného členského štátu do miesta určenia, čiže tovar musí fyzicky opustiť územie SR,
- odberateľ v inom členskom štáte musí byť osobou identifikovanou pre daň v inom členskom štáte.
V § 19 ods. 10 zákona o DPH je upravená daňová povinnosť zo zálohovaných obalov dodaných na trh spolu s tovarom, ktorá vzniká posledným dňom príslušného kalendárneho roka platiteľovi, ktorý ich ako prvý uvádza na trh v tuzemsku. Výška daňovej povinnosti sa vypočíta z rozdielu medzi celkovým počtom zálohovaných obalov spolu s tovarom uvedených na trh v tuzemsku a celkovým počtom vrátených zálohovaných obalov z trhu v tuzemsku v príslušnom kalendárnom roku. Na takto vypočítaný rozdiel vystavoval platiteľ do 15 dní po skončení kalendárneho roka doklad o použití, ktorý musel obsahovať náležitosti podľa § 71 ods. 2 písm. a), e), g), h) a i) zákona o DPH. S účinnosťou od 1. 1. 2013 už platiteľ nevystavuje na vypočítaný rozdiel, z ktorého mu vzniká daňová povinnosť, doklad o použití, ale tento rozdiel uvedie v záznamoch podľa § 70 zákona o DPH, ktoré slúžia na výpočet celkovej daňovej povinnosti platiteľa za príslušné zdaňovacie obdobie.
§ 70 – záznamové povinnosti
V § 70 zákona o DPH sú uložené zdaniteľným osobám záznamové povinnosti, keď v ods. 2 tohto ustanovenia dochádza k spresneniu vedenia záznamov pre účely DPH v súlade s čl. 243 fakturačnej smernice nasledovne: Platiteľ vedie podrobné záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období o
- bezodplatnom dodaní tovaru, dodaní tovaru na osobnú spotrebu, dodaní tovaru svojim zamestnancom alebo na iný účel ako podnikanie, ak pri obstaraní tohto tovaru bolo uplatnené odpočítanie dane v plnom rozsahu alebo len čiastočne
- premiestnení tovaru z tuzemska do iného členského štátu za účelom jeho ocenenia, vykonania
operácií na ňom ako aj za účelom jeho dočasného použitia v inom členskom štáte,
- dodaní služby, ktorou je užívanie hmotného majetku nachádzajúceho sa vo vlastníctve platiteľa,
ak pri jeho kúpe bola odpočítaná daň čiastočne alebo v plnom rozsahu, na osobnú spotrebu platiteľa, jeho zamestnancov alebo na iný účel ako podnikanie,
- bezodplatnom dodaní akejkoľvek inej služby na osobnú spotrebu platiteľa, jeho zamestnancov
alebo iný účel ako podnikanie.
§ 71 – 75 – fakturácia
Podporením a zjednodušením pravidiel fakturácie tým, že sa odstráni súčasná záťaž a prekážky a prispeje sa k rozšíreniu elektronickej fakturácie, sa znížia náklady na poštovné, papier a tlač a zvýši sa produktivita zamestnancov, znížia sa náklady súvisiace s administratívou, zrýchli sa tok dokumentov, zjednoduší sa ich archivácia, znížia sa náklady na archivačné priestory, obmedzí sa chybovosť pri ručnom zadávaní dát a zvýši sa bezpečnosť odovzdávaných dokumentov. Fakturačnou smernicou sa ustanovuje rovnaké zaobchádzanie s papierovými a elektronickými faktúrami (na elektronické faktúry sa môže uplatniť rovnaký postup ako na papierové) bez zvyšovania administratívnej záťaže na papierové faktúry, keď rozvoj elektronickej fakturácie je zabezpečený vytvorením slobodnej voľby v zabezpečovaní vierohodnosti pôvodu, neporušenosti obsahu a čitateľnosti.
Elektronická faktúra rovnako ako faktúra v papierovej podobe, musí obsahovať náležitosti vyžadované podľa smernice o DPH. Na to, aby sa faktúra považovala za elektronickú faktúru, musí sa vyhotoviť a aj prijať v akomkoľvek elektronickom formáte. Výber formátu záleží od zdaniteľných osôb. Môže ísť o faktúry ako štruktúrované správy (ako napríklad XML) alebo iné typy elektronického formátu (ako napr. e-mail s prílohou PDF alebo fax prijatý v elektronickom nepapierovom formáte). Podľa vymedzenia nemožno všetky faktúry vytvorené v elektronickom formáte považovať za „elektronickú faktúru“. Faktúry vytvorené v elektronickom formáte, napr. pomocou účtovného softvéru alebo softvérom na spracúvanie textu, ktoré sa posielajú a prijímajú v papierovej podobe, nie sú elektronické faktúry. Na druhej strane, faktúry vytvorené v papierovej podobe, ktoré sú nasnímané, poslané a prijaté e-mailom, možno považovať za elektronické faktúry. Nie je dôležitý typ elektronického formátu faktúry, ale len skutočnosť, že faktúra je v elektronickom formáte, keď sa vyhotovuje a prijíma. Tak sa umožní, aby sa faktúry odosielali a prijímali v jednom formáte, a potom konvertovali na iný formát. Faktúra by sa mala považovať za vyhotovenú, keď dodávateľ alebo tretia strana konajúca v mene dodávateľa sprístupní faktúru tak, aby ju mohol odberateľ prijať. To môže znamenať, že elektronická faktúra sa odosiela priamo k zákazníkovi napríklad e-mailom alebo bezpečnou linkou, alebo nepriamo, napr. jedným alebo niekoľkými poskytovateľmi služieb, alebo je sprístupnená a dostupná pre odberateľa prostredníctvom webového portálu alebo akýmkoľvek iným postupom. Použitie elektronickej faktúry podlieha súhlasu zo strany príjemcu, čo je odôvodnené technickými požiadavkami potrebnými na prijatie elektronickej faktúry alebo schopnosťami odberateľa zabezpečiť vierohodnosť, neporušenosť a čitateľnosť faktúry, čo sa v prípade papierových faktúr nestáva.
Za predpokladu, že s papierovými a elektronickými faktúrami sa má zaobchádzať rovnako, súhlas s použitím elektronickej faktúry zo strany odberateľa môže byť určený podobne, ako sa papierová faktúra považuje za prijatú odberateľom. Môže ísť o písomný súhlas, či už formálny alebo nie, alebo o tichý súhlas, napríklad spracovaním alebo úhradou prijatej faktúry. V každom prípade rozhodnutie používať elektronické faktúry je v konečnom dôsledku otázkou dohody obchodujúcich strán.
Vierohodnosť pôvodu faktúry znamená potvrdenie totožnosti dodávateľa tovaru alebo poskytovateľa služby alebo vyhotoviteľa faktúry. Vierohodnosť pôvodu faktúry je povinnosťou zdaniteľnej osoby prijímajúcej dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb, ako aj osoby dodávajúcej tovar alebo poskytujúcej služby. Obe tieto strany môžu navzájom nezávisle zabezpečiť vierohodnosť pôvodu nasledovne
- potvrdením dodávateľa, resp. poskytovateľa o tom, že faktúru skutočne vyhotovil, vykonaním záznamu o faktúre v účtovných dokladoch,
- potvrdením odberateľa overením správnosti informácií o totožnosti dodávateľa alebo potvrdením totožnosti dodávateľa (poskytovateľa) alebo vyhotoviteľa faktúry.
Neporušenosť obsahu faktúry znamená, že sa zachoval obsah faktúry a nedošlo k jeho pozmeneniu. Neporušenosť obsahu faktúry je povinnosťou tak zdaniteľnej osoby uskutočňujúcej dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb, ako aj zdaniteľnej osoby prijímajúcej tovar alebo služby. Obe tieto osoby si nezávisle od seba môžu zvoliť spôsob, akým splnia túto povinnosť, alebo sa môžu spoločne dohodnúť, že zabezpečia, že sa obsah nezmení, napríklad pomocou určitej technológie ako EDI alebo zdokonalených elektronických podpisov. Zdaniteľná osoba si môže zvoliť, či bude pri plnení povinnosti uplatňovať napr. kontroly riadenia, ktorými sa vytvorí spoľahlivý kontrolný záznam priraďujúci faktúru k príslušnému dodaniu tovaru alebo poskytnutiu služieb alebo špecifické technológie. To, že sa obsah faktúry nepozmenil (neporušenosť obsahu), sa netýka formátu elektronickej faktúry. Za predpokladu, že sa obsah nezmenil, formát, v ktorom
sa tento obsah nachádza, sa môže zmeniť na iné formáty. Vďaka tomu môže zákazník alebo poskytovateľ služby konajúci v jeho mene zmeniť elektronické údaje alebo ich zobraziť iným spôsobom, aby vyhovovali jeho vlastnému IT systému alebo IT z dôvodu technologických zmien v priebehu času. V prípade, že si zdaniteľná osoba zvolila plnenie požiadavky neporušenosti obsahu použitím zdokonaleného elektronického podpisu, pri zmene formátu na iný sa musí táto zmena zaznamenať v kontrolnom zázname. Formát faktúry sa v každom prípade môže zmeniť.
Podoba znamená typ faktúry (papierová alebo elektronická) a formát sa týka vzhľadu elektronickej faktúry. Zmena formátu môže byť napr. zmena spôsobu uvedenia dátumu, napr. dd/mm/rr na rrrr/mm/dd alebo samotného typu súboru, napr. XML.
Čitateľnosť faktúry je jednou z požiadaviek na faktúru bez ohľadu na to, či má papierovú alebo elektronickú podobu. Táto požiadavka sa zabezpečuje od okamihu vyhotovenia faktúry do ukončenia obdobia na jej uschovávanie. Čitateľnosť faktúry znamená, že faktúra je čitateľná ľudským okom. Faktúra by mala mať taký vzhľad, aby všetok obsah faktúry o DPH bol jasne čitateľný, či už na papieri alebo na monitore, bez potreby nadmerného podrobného skúmania alebo výkladu, napr. správy EDI, správy XML a iné štruktúrované správy v pôvodnom formáte sa nepovažujú za čitateľné ľudským okom (po konverzii sa môžu považovať za čitateľné ľudským okom). V prípade elektronických faktúr sa táto podmienka považuje za splnenú, ak je možné faktúru na požiadanie zobraziť v primeranom čase rovnakým spôsobom, a to aj po konverzii, v podobe čitateľnej ľudským okom na monitore alebo pomocou tlače.
Každá zdaniteľná osoba si určí spôsob zabezpečenia vierohodnosti pôvodu neporušiteľnosti obsahu a čitateľnosti faktúry. To je možné dosiahnuť
- kontrolami riadenia, ktorými sa vytvorí spoľahlivý kontrolný záznam priraďujúci faktúru
k príslušnému dodaniu tovaru alebo poskytnutiu služby; príkladom kontroly riadenia je priraďovanie doplňujúcich dokumentov. Význam, ktorý majú doplňujúce dokumenty, by mal odzrkadľovať faktory, ako je stupeň nezávislosti vyhotoviteľa doplňujúcich dokumentov od zdaniteľnej osoby a váha, ktorá sa týmto dokumentom prikladá v účtovnom procese. Dôležitým aspektom tohto druhu kontroly riadenia je, aby bola faktúra skontrolovaná ako dokument v rámci obchodného a účtovného procesu a aby sa s ňou nenakladalo ako s nezávislým a samostatným dokladom. Faktúry, či už v papierovej alebo elektronickej podobe, sú všeobecne iba jedným z dokladov v súbore dokumentov (napr. objednávka, zmluva, prepravný doklad, platobná poukážka atď.), ktoré súvisia s transakciou a dokladujú ju. Dodávateľ, resp. poskytovateľ by mohol faktúru prepojiť s objednávkou, prepravnými dokladmi a prijatím platby. Odberateľ by mohol faktúru prepojiť so schválenou objednávkou na nákup (potvrdenie o príkaze na nákup), dodacím listom,
platbou a avízom o vykonanej platbe. To sú však len príklady typických dokumentov, ktoré môžu byť k dispozícii. S faktúrou sa môžu prepájať mnohé iné dokumenty.
- použitím zaručeného elektronického podpisu, ktorý vychádza z kvalifikovaného certifikátu
a je vytvorený bezpečným zariadením na vytvorenie podpisu. Ide o taký zaručený elektronický podpis, ktorý je vytvorený podľa zák. č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise v z.n.p. alebo podľa zákona platného v inom členskom štáte a upravujúceho použitie tohto podpisu;
- elektronickou výmenou údajov (EDI), ak zmluva týkajúca sa tejto výmeny údajov ustanoví použitie postupov zabezpečujúcich vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu údajov. EDI je založené na dohode o výmene štruktúrovaných údajov a môže mať akýkoľvek štandardizovaný formát;
- iný spôsob (alternatívna technológia alebo postup). Okrem už spomenutých spôsobov si zdaniteľná osoba môže zvoliť aj iný spôsob zabezpečujúci vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu papierovej alebo elektronickej faktúry [§ 71 ods. 3 písm. d) novely]. Vydanie a prijatie elektronickej faktúry môže byť zabezpečené aj prostredníctvom umiestnenia faktúry na bezpečnej web stránke alebo web portáli vyhotoviteľa faktúry (WEB prezentácia), kedy vyhotoviteľ faktúry (dodávateľ, odberateľ, tretia strana) posiela odberateľovi oznámenie o vyhotovení faktúry (e-mail, textová správa) a odberateľ na základe použitia užívateľského mena a hesla za účelom preukázania svojej totožnosti na web stránke získa prístup k vyhotovenej faktúre. Integrita údajov zaslaná odberateľovi je zaručená len počas komunikačnej výmeny. Autenticita webovej adresy je stanovená na základe certifikátu webovej adresy a certifikát je naviazaný na web adresu vyhotoviteľa faktúry.
Pri vyhotovení faktúry vyvstávajú dve základné otázky týkajúce sa jednak osoby, ktorá je
povinná vyhotoviť faktúru a jednak pravidla, ktorého členského štátu sa má použiť. Túto skutočnosť upravuje čl. 219a fakturačnej smernice, ktorý je transponovaný do § 72 zákona o DPH. Cieľom oboch ustanovení je poskytnúť jasné pravidlá o tom, ktorý štát by mal ustanoviť pravidlá fakturácie v súvislosti s dodaním tovaru alebo poskytnutím služieb podliehajúcim DPH. Základným pravidlom je, že členský štát, v ktorom sa uskutočňuje dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb, určuje pravidlá fakturácie. Existujú však dve výnimky zo základného pravidla a vzťahujú sa na cezhraničné dodania tovarov alebo poskytnutia služieb, ktoré sú predmetom prenesenia daňovej povinnosti, a na dodania tovarov alebo poskytnutia služieb zdaniteľných mimo EÚ. V týchto prípadoch sa uplatňujú pravidlá fakturácie členského štátu,
v ktorom je usadený alebo má stálu prevádzkareň dodávateľ, resp. poskytovateľ, z ktorej sa uskutočňuje dodanie tovarov alebo poskytnutie služieb, alebo v ktorom má trvalé bydlisko alebo kde sa obvykle zdržiava. V prípade dodávateľov, resp. poskytovateľov neusadených v EÚ, ktorí dodávajú zdaniteľné tovary alebo poskytujú zdaniteľné služby v EÚ, sa výnimky neuplatňujú a vždy sa uplatňuje základné pravidlo fakturácie, teda pravidlo členského štátu, v ktorom sa dodanie tovaru alebo poskytnutie služby uskutočňuje. Rovnako sa bude základné pravidlo vždy uplatňovať v prípade faktúr vyhotovených odberateľom, kde odberateľ vyhotovujúci faktúru zároveň podlieha platbe DPH v rámci prenesenia daňovej povinnosti. Pravidlá fakturácie preto určuje členský štát, v ktorom sa uskutočňuje dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb. V prípade dodania tovaru z krajiny mimo EÚ do členského štátu EÚ, výsledkom ktorého je dovoz tovaru,
je miesto dodania tovaru mimo EÚ. Keďže dodanie sa neuskutočňuje v rámci EÚ a v prípade, že dodávateľ je mimo EÚ, nebudú sa uplatňovať pravidlá fakturácie žiadneho členského štátu. Okrem toho neexistuje povinnosť fakturácie týkajúca sa dovozu tovarov do EÚ. V prípade, že zákazník podlieha platbe DPH v rámci prenesenia daňovej povinnosti a vymenuje daňového zástupcu, malo by sa uplatniť pravidlo, ako keby zákazník stále podliehal platbe DPH. Ak v tomto prípade daňový zástupca aj vyhotoví faktúru, malo by sa s ňou zaobchádzať tak, ako keby faktúru vydal odberateľ.
Osoby, ktoré sú povinné vyhotoviť faktúru sú
- platiteľ dane
- zdaniteľná osoba
- akákoľvek osoba.
Platiteľ dane je povinný vyhotoviť faktúru pri dodaní tovaru alebo služby, ak miestom dodania tovaru alebo služby je tuzemsko a ak sa plnenie poskytuje zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou. Pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku nie je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru
- pre príjemcu, ktorým je fyzická nezdaniteľná osoba a
- v prípade, že ide o dodanie tovaru alebo služby oslobodené od dane podľa § 28 až 42 zákona o DPH, keď príjemcom je akákoľvek osoba.
V súčasnosti je pripravený návrh na doplnenie novely, podľa ktorého sa upúšťa od povinnosti vyhotoviť faktúru aj pri dodaní poisťovacích a finančných služieb oslobodených od dane podľa § 37 a § 39 zákona o DPH, ak miestom ich dodania je iný členský štát alebo tretí štát. Táto úprava sa dopĺňa v § 72 ods. 6 zákona o DPH s účinnosťou od 2. 1. 2013. Rovnako je platiteľ dane povinný vyhotoviť faktúru, ak predmetom dodania je tovar a toto dodanie tovaru spĺňa podmienky oslobodenia od dane podľa § 43 zákona o DPH. Ide o nasledovné dodávky tovaru
- dodanie tovaru z tuzemska do iného členského štátu, keď je tovar fyzicky odoslaný alebo prepravený z tuzemska do iného členského štátu v rámci kúpnej zmluvy, tzn. za protihodnotu osobe identifikovanej pre daň v inom členskom štáte,
- premiestnenie tovaru z tuzemska do iného členského štátu zdaniteľnou osobou alebo na jej účet za účelom podnikania v inom členskom štáte,
- dodanie nového dopravného prostriedku z tuzemska do iného členského štátu kupujúcemu,
pričom jeho preprava alebo odoslanie je na účet predávajúceho alebo kupujúceho alebo na ich účet,
- dodanie tovaru, ktorý je predmetom spotrebnej dane, z tuzemska do iného členského štátu,
ak odoslanie alebo preprave tovaru sa uskutoční na účet kupujúceho, predávajúceho alebo na
ich účet a ak kupujúcim je zdaniteľná osoba, ktorá nie je identifikovaná pre daň alebo právnická
osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a nie je identifikovaná pre daň a povinnosť platiť spotrebnú
daň v členskom štáte, kde sa skončila preprava alebo odoslanie má kupujúci.
Platiteľ dane je povinný vyhotoviť faktúru pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby.
Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v treťom štáte pre zdaniteľnú osobu. Ak príjemcom tovaru alebo služby v treťom štáte je iná ako zdaniteľná osoba (nezdaniteľná fyzická osoba – občan alebo nezdaniteľná PO), nemá platiteľ povinnosť
vyhotoviť za svoje dodanie tovaru alebo služby faktúru. Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru pri
dodaní tovaru formou zásielkového predaja, keď miestom dodania tovaru je tuzemsko.
Zdaniteľná osoba je povinná vyhotoviť faktúru podľa zákona o DPH, ak dodá službu s miestom
dodania v inom členskom štáte alebo v treťom štáte podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH alebo ak prijme platbu pred dodaním tejto služby. Zdaniteľnou osobou sa pritom rozumie osoba, ktorá nie je platiteľom dane (osoba registrovaná pre daň podľa § 7 alebo § 7a alebo zdaniteľná osoba, ktorá nie je registrovaná vôbec, pretože si nesplnila registračnú povinnosť).
Akákoľvek osoba
- každá osoba má povinnosť vyhotoviť faktúru, ak dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu bez ohľadu na postavenie kupujúceho v inom členskom štáte. Môže ísť o zdaniteľnú osobu (platiteľ, neplatiteľ)
- osoba identifikovaná pre daň alebo neidentifikovaná pre daň) alebo nezdaniteľnú osobu (občan, nadácia, základná škola...).
Lehota na vyhotovenie faktúry – § 73 sa zásadne nemení a naďalej platí, že platiteľ dane, ktorý je podľa § 72 zákona o DPH povinný vyhotoviť faktúru, musí faktúru vyhotoviť do 15 dní
- odo dňa dodania tovaru alebo služby,
- odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby,
- od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol dodaný tovar oslobodený od dane podľa § 43 zákona o DPH,
- od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola dodaná služba alebo prijatá platba pred dodaním
služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH v inom členskom štáte. Ak je pred dodaním tovaru do iného členského štátu podľa § 43 zákona o DPH prijatá platba, zákon o DPH od 1. 1. 2013 neustanovuje povinnosť vyhotoviť faktúru.
V podstate sa obsah faktúry nemení keď faktúra aj naďalej musí obsahovať
- meno a priezvisko zdaniteľnej osoby alebo názov zdaniteľnej osoby, adresu jej sídla, miesta
podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jej identifikačné číslo pre daň, pod ktorým tovar alebo službu dodala,
- meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jeho sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle
zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol dodaný tovar alebo poskytnutá služba,
- poradové číslo faktúry, ktoré je vyžadované podľa čl. 226 ods. 2 smernice 2010/45/EÚ a slúži na jednoznačnú identifikáciu faktúry. Môže byť založené na jednej alebo viacerých sériách čísel, ktoré môžu obsahovať aj alfanumerické znaky. Voľba používania rôznych sérií čísel je na podniku (zdaniteľnej osobe) a môže sa využiť pre každú pobočku alebo pre každý typ dodania tovaru alebo poskytnutia služby alebo pre každého odberateľa, pričom zahŕňa aj faktúry vyhotovené odberateľom alebo treťou osobou,
- dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
- dátum vyhotovenia faktúry,
- množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby,
- základ dane pre každú sadzbu dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
- uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane; pri oslobodení od dane sa uvedie odkaz
na ustanovenie tohto zákona alebo smernice Rady 2006/112/ES z 28. 11. 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení alebo slovná informácia „dodanie je oslobodené od dane“,
- výšku dane spolu v eurách, ktorá sa má zaplatiť, okrem výšky dane uplatnenej podľa osobitnej úpravy uplatňovania dane pri predaji použitého tovaru, umeleckých diel, zberateľských predmetov a starožitností,
- slovnú informáciu „vyhotovenie faktúry odberateľom“, ak odberateľ, ktorý je príjemcom tovaru alebo služby, vyhotovuje faktúru,
- slovnú informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby,
- údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku,
- slovnú informáciu „úprava zdaňovania prirážky – cestovné kancelárie“, ak sa uplatní osobitná úprava podľa § 65,
- slovnú informáciu „úprava zdaňovania prirážky – použitý tovar“, „úprava zdaňovania prirážky
- umelecké diela“ alebo „úprava zdaňovania prirážky – zberateľské predmety a starožitnosti“, a to
v závislosti od tovaru, pri ktorom sa uplatní osobitná úprava podľa § 66.
K zmene dochádza vo vyjadrení informácie o uplatnení režimu zdanenia, keď sa odvolávky na jednotlivé ustanovenia zákona o DPH nahradili slovnými vyjadreniami – slovnými opismi
ako napr. „vyhotovenie faktúry odberateľom, prenesenie daňovej povinnosti, dodanie je oslobodené od dane, úprava zdaňovania prirážky – cestovné kancelárie....“
Pri dodaní tovaru alebo poskytnutí služby s miestom dodania v inom členskom štáte, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby, nemusí faktúra obsahovať základ dane pre každú sadzbu dane, jednotkovú cenu bez dane, zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene, uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane, výšku dane spolu v eurách, ak formou odkazu na množstvo alebo rozsah a druh tovaru alebo služby možno určiť základ dane.
Ostáva zachované právo vyhotovovania tzv. zjednodušených faktúr
Navyše sa toto právo vyhotovenia zjednodušenej faktúry rozširuje aj na tie prípady, ak cena dodaného tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 100 eur, pričom doklad môže a nemusí byť vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou. Tento doklad je zjednodušenou faktúrou aj keď neobsahuje meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jeho sídla, miesta podnikania alebo bydliska a jednotkovú cenu bez dane dodávaného tovaru alebo poskytovanej služby. Medzi takéto zjednodušené faktúry patrí aj cestovný lístok vydaný prevádzkovateľom verejnej hromadnej dopravy osôb, ktorý je platiteľom dane, ak bude obsahovať všetky náležitosti uvedené v § 74 ods. 1 zákona o DPH, okrem údaja uvedeného v písm. b) a jednotkovej ceny podľa písm. g) tohto ustanovenia, a jeho cena vrátane dane nepresiahne 100 eur. Samostatne tento doklade zákon o DPH už nevymedzuje. Pokiaľ ide o zjednodušené doklady vyhotovené elektronickou registračnou pokladnicou, tieto budú na účely DPH uznané ako faktúry len v prípade, ak ich vyhotoví daňový subjekt, ktorý je povinný evidovať tržby podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v z.n.p.
V záujme zabránenia zneužívaní dokladov z ERP pri uplatnení odpočtu dane sa akceptuje doklad z ERP ako náhrada za riadnu faktúru len ak celková cena tovaru alebo služby vrátane DPH je najviac
- 1 000 eur pri platbe v hotovosti
- 1 600 eur pri platbe inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť (napr. platobnými kartami). Tieto doklady vyhotovené ERP nemusia obsahovať identifikáciu odberateľa tovaru alebo služby a jednotkovú cenu bez DPH. Za zjednodušenú faktúru sa považuje doklad vyhotovený ERP aj vtedy, ak cena tovaru alebo služby vrátane dane bude čiastočne uhradená v hotovosti (maximálne do výšky 1 000 eur vrátane dane) a čiastočne inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, ak cena vrátane dane na doklade vyhotovenom ERP nie je viac ako 1 600 eur. S účinnosťou od 2. 1. 2013 sa navrhuje doplniť medzi zjednodušené faktúry aj doklad vyhotovený tankovacím automatom pre bezobslužné čerpanie PHL, ak cena tovaru vrátane dane uhradená elektronickým platobným prostriedkom nie je viac ako 1 600 eur.
Zjednodušená faktúra sa nesmie vyhotoviť v prípade, ak ide
- o dodanie tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, keď povinnosť platiť daň z tohto plnenia má príjemca tovaru alebo služby,
- o zásielkový predaj tovaru s miestom dodania v tuzemsku,
- o dodanie tovaru s oslobodením od dane podľa § 43 zákona.
Zjednodušenou faktúrou pre účely uplatnenia odpočítania dane aj naďalej zostáva podkladová časť nálepky, ktorá ostane príjemcovi služby po odlepení nalepovacej časti a ktorá preukazuje zaplatenie úhrady za používanie diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy v tuzemsku.
Podkladová časť tejto nálepky je zjednodušenou faktúrou len, ak obsahuje obchodné meno dodávateľa služby, jeho IČ DPH, dátum predaja nálepky, cenu vrátane dane a sumu dane. Posledným z dokladov, ktorý môže byť zjednodušenou faktúrou je akýkoľvek doklad alebo oznámenie, ktoré mení pôvodnú faktúru a jednoznačne sa na ňu vzťahuje, keď takýto doklad musí obsahovať poradové číslo pôvodnej faktúry a údaje, u ktorých dochádza k zmene. Tento doklad nemá zákonom stanovenú formu a ani rozsah, ale má podmienku uviesť na tomto doklade číslo pôvodnej faktúry, z ktorého je jednoznačné priradenie dokladu k pôvodnému dokladu ako aj pôvodnému plneniu.
Súhrnná faktúra (§ 75)
Na základe novely zákona o DPH nedošlo k zmene pri vyhotovovaní súhrnnej faktúry. Tak ako doposiaľ sa môže vyhotoviť jedna súhrnná faktúra za obdobie najviac jedného kalendárneho mesiaca, ak v tomto mesiaci uskutoční platiteľ alebo zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom dane, viac dodaní tovarov alebo služieb alebo prijme viac platieb pred dodaním tovaru alebo služieb. Súhrnná faktúra sa musí vyhotoviť do 15 dní od skončenia kalendárneho mesiaca. Platiteľ nie je povinný vyhotovovať faktúry za každý opakovane dodaný tovar alebo službu, ak miesto dodania tovaru alebo služby je v tuzemsku a príjemca plnenia má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, pre ktorú sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje, v tuzemsku, a ak
- je uzatvorená dohoda o platbách, ktorá je súčasťou zmluvy o dodaní elektriny, plynu, vody alebo tepla, a ktorá pokrýva obdobie najviac 12 kalendárnych mesiacov
- dohoda o platbách nájomného, ktorá je súčasťou nájomnej zmluvy.
Podmienkou tohto postupu je, že tieto doklady obsahujú náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH.
Uschovávanie faktúr (§ 76)
Tak ako doposiaľ je povinný platiteľ uschovávať kópie faktúr, ktoré sám vyhotovil alebo ich vyhotovil odberateľ alebo tretia osoba v mene a na účet platiteľa dane. Doba na uschovávanie faktúr je 10 rokov nasledujúcich po skončení roka, ktorého sa týkajú. V rovnakej lehote sa uschovávajú aj dovozné doklady a vývozné doklady. Samostatne je stanovené obdobie na uschovávanie faktúr v prípadoch, keď ide o prijaté faktúry týkajúce sa investičného majetku definovaného v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona o DPH. Tieto faktúry sa uschovávaniu počas celého obdobia určeného na úpravu odpočítanej dane podľa § 54 a § 54a zákona o DPH, to zn. počas obdobia 20 rokov.
Nielen platiteľ dane, ale aj zdaniteľná osoba, ktorá je identifikovaná pre daň, resp. ktorá sa mala identifikovať pre daň a nie je platiteľom dane, je povinná uschovávať
- kópie faktúr podľa § 72 ods. 2 zákona o DPH, ktoré vyhotovila alebo ktoré vyhotovil v jej mene a na jej účet odberateľ alebo tretia osoba, po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
- prijaté faktúry vzťahujúce sa na tovary a služby, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň, po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. V rovnakej lehote je povinná uschovávať prijaté faktúry za tovary a služby, pri ktorých je povinná platiť daň aj PO, ktorá nie je zdaniteľnou osobou. Povinnosť uschovávať doklady má aj každá osoba, ak ide o doklady o kúpe a predaji nového dopravného prostriedku, ktorý kúpila v inom členskom štáte alebo dodala do iného členského štátu po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, v ktorom došlo k tejto transakcii.
Novela zákona o DPH v § 76 ods. 5 dáva právo daňovému úradu, aby v prípade kontroly vyžadoval od zdaniteľnej osoby prístup k faktúram uschovávaným elektronicky za účelom ich sťahovania a používania. V prípade, že sa faktúry uchovávajú v papierovej podobe, zdaniteľná osoba sa môže rozhodnúť uchovávať doplňujúce dokumenty elektronicky. Doplňujúce dokumenty uchovávané v elektronickej podobe nie je povinné držať v papierovej podobe.
Elektronickým uschovávaním faktúry je uloženie údajov vykonané prostredníctvom elektronického
zariadenia na spracovanie vrátane digitálnej kompresie a uchovávanie údajov použitím drôtových,
rádiových, optických alebo iných elektromagnetických prostriedkov. SR využila možnosť upravenú v článku 247 ods. 2 fakturačnej smernice, keď sa bude vyžadovať, aby sa faktúra uchovávala v pôvodnej podobe, tzn. buď v papierovej alebo elektronickej. Táto skutočnosť sa však navrhuje s účinnosťou od 2. 1. 2013 zmeniť, keď v ustanovení § 76 ods. 5 zákona o DPH sa vypustí prvá veta. V praxi to znamená, že zdaniteľná osoba si bude môcť zvoliť formu uchovávania dokladov bez ohľadu na to, v akej forme boli tieto doklady vyhotovené a zaslané príjemcovi plnenia. Zdaniteľná osoba sa môže rozhodnúť uchovávať faktúry buď v listinnej alebo elektronickej podobe.
Ing. Jaroslava Síkorová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 1/2013)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
VZNIK ORGANIZAČNEJ ZLOŽKY
Platiteľ dane má organizačnú zložku v ČR, ktorá je osobou identifikovanou pre daň v ČR. Do tejto organizačnej zložky presunul látky za účelom ušitia pánskych oblekov. Po ich ušití sa platiteľ dane rozhodne, že časť z nich ostane v ČR a tieto bude organizačná zložka predávať na trhu v ČR. Ostatné ušité odevy zašle organizačná zložka späť platiteľovi dane na Slovensko.
Vzniká platiteľovi dane daňová povinnosť?
Premiestnenie látok do organizačnej zložky umiestnenej v ČR nie je v danom prípade dodaním tovaru za protihodnotu, preto platiteľovi dane nevzniká týmto premiestnením daňová povinnosť. Avšak v tom momente, keď časť ušitých odevov ostane v organizačnej zložke v ČR musí platiteľ uviesť toto plnenie v daňovom priznaní ako intrakomunitárnu dodávku tovaru oslobodenú od dane podľa § 43 zákona o DPH za zdaňovacie obdobie, v ktorom je preukázané, že odevy ostali v organizačnej zložke v ČR. Premiestnenie časti ušitých odevov, ktorá sa vráti späť na Slovensko, nie je nadobudnutím tovaru v tuzemsku, a preto platiteľovi dane nevzniká daňová povinnosť.
PRENÁJOM MOTOROVÉHO VOZIDLA
Prenajímateľ (slovenský platiteľ dane) prenajme motorové vozidlo v novembri 2012 na obdobie 90 dní českému občanovi s bydliskom v Olomouci. Ide o dlhodobý prenájom dopravného prostriedku.
Aká sadzba dane sa uplatní?
Miesto dodania služby je v zmysle § 15 ods. 2 zákona o DPH sídlo prenajímateľa, preto sa na službu uplatní slovenská DPH (sadzba dane 20 %).
MIESTO DODANIA SLUŽBY
Prenajímateľ (slovenský platiteľ dane) prenajme motorové vozidlo v januári 2013 na 90 dní českému občanovi s bydliskom v Brne.
Aký je postup pri DPH?
Miesto dodania tejto služby je v zmysle § 16 ods. 2 zákona o DPH bydlisko nájomcu. Prenajímateľ – platiteľ dane je povinný uplatniť na poskytnutú službu českú DPH, preto sa musí registrovať pre daň v ČR, priznať a zaplatiť českú DPH.
DEŇ DODANIA
Platiteľ dane dodáva do ČR počas celého roka dennú tlač a časopisy s oslobodením od dane podľa § 43.
Ktorý deň sa považuje za deň dodania?
Za deň dodania tohto tovaru sa považuje posledný deň každého kalendárneho mesiaca. Daňová povinnosť vzniká podľa § 19 ods. 8 zákona o DPH – 15. deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, kedy bol tovar dodaný, alebo – deň vyhotovenia faktúry, ak bola faktúra vyhotovená pred 15. dňom. Za január 2013 bola faktúra vyhotovená 6. 3. 2013. V tento deň nevznikla daňová povinnosť, pretože daňová povinnosť vzniká 15. 2. 2013. Platiteľ uvedie dodávku tlače uskutočnenú v mesiaci január 2013 do daňového priznania za február 2013 a rovnako
aj v súhrnnom výkaze.
VYHOTOVENIE FAKTÚRY
Fyzická osoba – znalec vypracoval znalecký posudok na osobný automobil Škoda Fabia pre klienta z ČR – podnikateľa (zdaniteľnú osobu), ktorý si túto službu objednal pod identifikačným číslom DPH prideleným v ČR.
Má znalec povinnosť vyhotoviť faktúru na zálohu?
Miestom dodania predmetnej služby podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH je Česká republika. Znalec
požadoval pred vypracovaním znaleckého posudku uhradiť 50 %-tnú zálohu, čo aj podnikateľ z ČR splnil. Na prijatú platbu vopred má znalec povinnosť vyhotoviť faktúru.
PLATBA KREDITNOU KARTOU
Platiteľ dane SK nakúpil u iného platiteľa dane v jeho predajni náhradné diely na nákladné automobily v celkovej cene 1 650 €, a použil na zaplatenie tejto dodávky kreditnú kartu.
Je doklad z ERP dokladom pre odpočítanie dane?
U kupujúceho (platiteľa dane) nie je doklad vyhotovený ERP dokladom pre uplatnenie odpočítania dane, pretože bol prekročený limit stanovený pre celkovú cenu plnenia uvedenú na doklade z ERP, ak sa platí inými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
(viac riešení problémov nájdete v mesačníku DUO 1/2013 )
|
|
|
Čiastka číslo 94/2012 zo dňa 7. 12. 2012 0/2012 Redakčné oznámenie o oprave chyby v zákone č. 362/2012 Z. z. 377/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na ochranu zvierat používaných na vedecké účely alebo vzdelávacie účely 378/2012 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 358/2011 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2012 až 2014 379/2012 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa 380/2012 Oznámenie Poštového regulačného úradu o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien a určujú sa maximálne ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk
Čiastka číslo 95/2012 zo dňa 14. 12. 2012 381/2012 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 382/2012 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 55/2002 Z. z., ktorou sa určujú sídla a územné obvody krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru, okresných riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru a sídla hasičských staníc v znení neskorších predpisov 383/2012 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave sumy rodičovského príspevku 384/2012 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa 385/2012 Výnos Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorým sa na rok 2013 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže 386/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú vzory tlačív daňových priznaní k dani z príjmov 387/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Maďarska o zastupovaní pri vydávaní víz 388/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Čiernej Hory o rozvojovej spolupráci
Čiastka číslo 96/2012 zo dňa 15. 12. 2012 389/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Bosnou a Hercegovinou o medzinárodnej cestnej osobnej a nákladnej doprave Príloha k čiastke 96 – k oznámeniu č. 389/2012 Z. z.
Čiastka číslo 97/2012 zo dňa 15. 12. 2012 390/2012 Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 4/2012 z 24. októbra 2012 vo veci výkladu čl. 102 ods. 1 písm. t) a čl. 150 Ústavy Slovenskej republiky
Čiastka číslo 98/2012 zo dňa 19. 12. 2012 391/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 238/2006 Z. z. o Národnom jadrovom fonde na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi (zákon o jadrovom fonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov 392/2012 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony 393/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky 394/2012 Zákon o obmedzení platieb v hotovosti 395/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 396/2012 Zákon o Fonde na podporu vzdelávania 397/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 290/2008 Z. z. o zdravotných požiadavkách na živočíchy a produkty hospodárskeho chovu rýb a o prevencii a kontrole niektorých chorôb vodných živočíchov 398/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 269/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd 399/2012 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 444/2007 Z. z. 400/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci Príloha k čiastke 98 – k oznámeniu č. 400/2012 Z. z.
Čiastka číslo 99/2012 zo dňa 19. 12. 2012 401/2012 Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú základné sadzby stravného v eurách alebo v cudzej mene pri zahraničných pracovných cestách 402/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov 403/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov 404/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/25835/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre podielové fondy, dôchodkové fondy a doplnkové dôchodkové fondy v znení neskorších predpisov 405/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 18. decembra 2007 č. MF/26307/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre obchodníkov s cennými papiermi a pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi a o zmene a doplnení niektorých opatrení v znení neskorších predpisov 406/2012 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 10. decembra 2008 č. MF/22273/2008-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre Fond ochrany vkladov, Garančný fond investícií, inštitúcie elektronických peňazí a pobočky zahraničných finančných inštitúcií a o zmene niektorých opatrení v znení neskorších predpisov 407/2012 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou pamiatkovej rezervácie Košice 408/2012 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 20. výročia vzniku Národnej banky Slovenska 409/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode Príloha k čiastke 99 – k oznámeniu č. 409/2012 Z. z.
Čiastka číslo 100/2012 zo dňa 20. 12. 2012 410/2012 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší 411/2012 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí
Čiastka číslo 101/2012 zo dňa 20. 12. 2012 412/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 413/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 414/2012 Zákon o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov 415/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov 416/2012 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike a podrobnosti o postupe pri vyhlasovaní krízovej situácie a jej úrovne, o vyhlasovaní obmedzujúcich opatrení v plynárenstve pre jednotlivé kategórie odberateľov plynu, o opatreniach zameraných na odstránenie krízovej situácie a o spôsobe určenia obmedzujúcich opatrení v plynárenstve a opatrení zameraných na odstránenie krízovej situácie 417/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam farmaceuticko-nákladových skupín na rok 2013 418/2012 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje index rizika nákladov na zdravotnú starostlivosť na rok 2013 419/2012 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 10. septembra 2008 č. 09812/2008-OL o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení neskorších predpisov
Čiastka číslo 102/2012 zo dňa 21. 12. 2012 420/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje národná tabuľka frekvenčného spektra
Čiastka číslo 103/2012 zo dňa 21. 12. 2012 421/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 422/2012 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri pravidelnej kontrole vykurovacieho systému, rozšírenej kontrole vykurovacieho systému a pri pravidelnej kontrole klimatizačného systému 423/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o mäse jatočných zvierat 424/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú požiadavky na jedlé rastlinné tuky a jedlé rastlinné oleje a výrobky z nich 425/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o produktoch rybolovu a výrobkoch z nich 426/2012 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa upravujú podrobnosti o charakteristike orgánu a charakteristike darcu, označovaní prepravného kontajnera, zázname o odobratých orgánoch a zázname o transplantovaných orgánoch 427/2012 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovujú náležitosti súhlasu na vývoz tkaniva alebo bunky mimo územia Slovenskej republiky a vzor žiadosti o súhlas na vývoz tkaniva alebo bunky mimo územia Slovenskej republiky
Čiastka číslo 104/2012 zo dňa 21. 12. 2012 428/2012 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 106/2011-85 z 28. novembra 2012 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 41 ods. 2 slov „súd uloží páchateľovi trest nad jednu polovicu takto určenej trestnej sadzby odňatia slobody“ zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky
Čiastka číslo 105/2012 zo dňa 28. 12. 2012 429/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 367/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zníženie emisií zo zážihových motorov a vznetových motorov motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 179/2007 Z. z. 430/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 374/2006 Z. z. o technických požiadavkách na meranie emisií oxidu uhličitého a spotreby paliva motorových vozidiel 431/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 366/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zníženie emisií znečisťujúcich látok z dieselových motorov motorových vozidiel 432/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na ochranu zvierat počas usmrcovania 433/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov 434/2012 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Levočské vrchy 435/2012 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 508/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia 436/2012 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na ochranu zvierat používaných na vedecké účely alebo vzdelávacie účely 437/2012 Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška dôchodkovej hodnoty na rok 2013
Čiastka číslo 106/2012 zo dňa 28. 12. 2012 438/2012 Zákon o štátnom rozpočte na rok 2013 439/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov 440/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 441/2012 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 442/2012 Zákon o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní 443/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov 444/2012 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2006 Z. z. o výške pracovnej odmeny a podmienkach jej poskytovania obvineným a odsúdeným v znení neskorších predpisov 445/2012 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o výstavbe cestného mosta cez rieku Dunaj na spoločnej štátnej hranici medzi mestami Komárno a Komárom
Čiastka 1/2013
1/2013 Rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky o amnestii
Čiastka 2/2013
2/2013 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov
3/2013 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie
4/2013 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie
5/2013 Opatrenie Národnej banky Slovenska o systéme riadenia rizík, meraní rizík a výpočte celkového rizika v dôchodkových fondoch
6/2013 Opatrenie Národnej banky Slovenska o náležitostiach žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska podľa zákona o starobnom dôchodkovom sporení
7/2013 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje denný limit zostatku finančných prostriedkov v hotovosti pre klientov Štátnej pokladnice
Čiastka 3/2013
-/2013 Redakčné oznámenie o oprave tlačovej chyby vo vyhláške Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 456/2012 Z. z.
8/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
9/2013 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
10/2013 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje účel využitia výnosov z predaja kvót v dražbách
11/2013 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor formulára na poskytnutie investičnej pomoci na rozvoj regiónov pre oblasť cestovného ruchu, podrobnosti a náležitosti na predkladanie ročnej správy o priebehu realizácie investičného zámeru, záverečnej hodnotiacej správy a ročnej správy o využívaní investície
12/2013 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatku ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
13/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Rozvojovým programom Organizácie Spojených národov o podieľaní sa na nákladoch tretej strany
|
|
|
ŠTÝLOVA FLEXIBILITA A MANAŽMENT
V prostredí našich podnikov a firiem pracuje veľké množstvo ľudí s najrôznejším prístupom k práci a ostatným ľudom, za rôznych a za často veľmi odlišných pracovných podmienok. Odlišnosti sú tak veľké, že nie je možné definovať jednoduchý a jednoznačný návod k tomu aký prístup k ľuďom je najvhodnejší a najsprávnejší.
Súčasná dynamika zmien v spoločnosti a v hospodárstve výrazne ovplyvňuje vo veľkej miere aj dynamiku vývoja podnikov a ich celkové postavenie. Vyžadujú sa nové prístupy k práci, nové metódy práce, modernizácia výrobných prostriedkov a zariadení. V súvislosti s riadením a vedením ľudí v podnikoch, firmách a úradoch sa stretávame v praxi s viacerými prístupmi a viacerými vysvetleniami, prečo práve takýto a nie iný prístup.
Riadenie a vedenie ľudí manažérmi patrí ku kľúčovým aspektom úspešnosti alebo neúspešnosti organizácie. Výsledky výskumov naznačujú, že nové metódy a spôsoby riadenia a vedenia ľudí sa v organizáciách v SR presadzujú podstatne pomalšie a váhavejšie ako je tomu v zahraničí, kde sa dôraz kladie na reálnu výkonnosť a schopnosť ľudí efektívne, iniciatívne a s plným nasadením pracovať. Riadenie a vedenie podriadených pracovníkov je interaktívnym procesom v ktorom platia základné pravidlá podriadenosti a nadriadenosti pracovníkov. Pre manažérov je nevyhnutne tieto pravidlá poznať a dôsledne ich dodržiavať, pretože absencia riadiacej práce, zlé aplikovanie pravidiel, vytváranie rozdielov medzi pracovníkmi a ďalšie nedôslednosti v riadiacej práci sú základom pre vznik problémov vo vnútri organizácie. Pri ich ďalšom neriešení dochádza postupne v organizácii k tzv. rozpadu sústavy a vo vrcholnom štádiu k chaosu a následne k hospodárskym stratám so všetkými dôsledkami. Do popredia sa tu dostáva pojem kvalita človeka a to nielen na manažérskych pozíciách. Od kvality človeka priamo závisí
výsledok jeho činnosti a práce v organizácii a je na manažéroch aby vytvárali atmosféru, kde každý človek v organizácii sa bude snažiť o zvyšovanie svojej kvality a aby pôsobil tak aj na ostatných spolupracovníkov. Len atmosféra vzájomnej spolupráce, komunikácie, nevyhnutnosti podávania maximálnych výkonov každým pracovníkom vytvára základy, na ktorých je možné stavať prosperitu, konkurencieschopnosť a úspešnosť akejkoľvek organizácie.
Požiadavky na manažérov v súčasnosti sa podstatne líšia od požiadaviek na klasických riaditeľov.
Vyžaduje sa predovšetkým hlboká znalosť problematiky riadenej organizácie, znalosti z oblasti v ktorej organizácia pôsobí, ekonomiky, marketingu, práva, etiky a ďalších znalostí. Z osobnostného profilu sa vyžaduje predovšetkým lojalita k riadenej organizácii, flexibilita, adaptabilita, schopnosť správne a rýchlo sa rozhodovať, osobná integrita a zvládanie manažérskych zručností. Otázka spôsobu riadenia a vedenia ľudí patrí k najstarším teóriám organizačného správania sa pracovníkov, pretože má rozhodujúci vplyv na efektivitu práce organizácie. Z tradičných prístupov riadenia a vedenia ľudí uvádzame teóriu rysov a teóriu chovania, situačný prístup k vedeniu, transakčný a transformačný štýl vedenia. Uvedené teórie poukazovali na vzájomné súvislosti medzi kvalitou manažérov a úspešnosťou organizácie, na vzájomný vzťah osobnostných vlastností a charakteristík pre úspešnosť konania, čo vyvoláva aj v súčasnosti rôzne polemiky. Koncom štyridsiatych rokov sa začal presadzovať prístup podľa ktorého podstata úspešnosti bola indikovaná spôsobom správania sa vedúceho, pričom sa zdôrazňovala rovnováha v správaní a postupoch. Na základe vyšpecifikovaných dimenzií sa vytvorili klasické štýly vedenia:
- autokratický,
- liberálny a
- demokratický.
V praxi sa nevyskytuje manažér, ktorý by používal iba jeden štýl vedenia. Skúmania výsledkov práce úspešných a neúspešných manažérov určili významné dimenzie, ktorým je potrebné venovať v riadení pozornosť. Je to orientácia na pracovníka a orientácia na prácu. Uvedené faktory prispeli k poznaniu, že práve rovnováha medzi nimi je významným faktorom ovplyvňujúcim výsledky činnosti málo uvedomujú súčasní manažéri, ktorí sa prevažne orientujú na prácu, zisk a konkrétni pracovníci v ich organizácii ich prakticky nezaujímajú. Likertové štýly vedenia ľudí, označované ako Systém 4, špecifikované na základe analýzy vysoko produktívnych manažérov, poukázali na schopnosť uplatňovania rozhodovacích procesov. Pri vedení ľudí doporučujú participáciu a spoluúčasť na vytyčovaní cieľov. Práve vzájomná komunikácia podľa Likerta podporuje dôležité rozhodnutia. Poukazuje tiež na významnú koreláciu medzi profesijnou a kvalifikačnou úrovňou spolupracovníkov, čo môže v pozitívnej i v negatívnej miere ovplyvňovať rozhodovací proces. Likert dáva do súvislosti rôzne úrovne ľudí, ich špecifické odlišnosti, ku ktorým by mal manažér prispôsobovať svoje správanie a určiť pravidlá pre interakciu.
K významným štýlom vedenia patrí:
- manažérska mriežka,
- situačný prístup,
- teória premeneného správania.
Uvedené výskumy poskytujú možnosť porozumieť správaniu pri vedení ľudí. Niektorí manažéri majú problém pri rozhodovaní, či ho majú urobiť sami alebo delegovať. To ako dokážu zvládnuť úroveň rozhodovacieho procesu ovplyvňuje ich sila osobnosti vo vzťahu k podriadeným, pocit istoty v daných situáciách, organizačné a sociálne prostredie, ako aj podradení, ktorí sú ochotní a dokážu sa podieľať na rozhodovacom procese. V konkrétnych podmienkach môže manažér diferencovať štýl vedenia a svoje konanie. Mnohí manažéri aj v súčasných podmienkach majú tendenciu rozhodovať o všetkom sami, častokrát aj za podriadených, ktorí majú problém prijať zodpovednosť a tak sa vyhnúť akémukoľvek riziku. Manažér potom rieši množstvo úloh, ktoré podriadení presúvajú na neho. Samostatnosť pri rozhodovaní a delegovanie zodpovednosti je spôsob ako participovať na riešení úloh a vytvoriť priestor pre taký štýl vedenia, kde pracovníci môžu uskutočňovať sebarealizáciu, osobný rast, ktoré podporia profil osobnosti pracovníka a pod.
Ako úspešne viesť ľudí
Pre vhodné používanie štýlov vedenia ľudí je potrebné, aby manažér poznal sám seba, vedel korigovať svoje správanie. Okrem autodiagnostiky môže využívať firemné prieskumy, ktoré mu môžu poskytnúť komplexný názor na spôsob vedenia, prístup, rozhodovacie procesy, úroveň komunikácie, jeho autoritu, riešenie problémov, inovatívnych prístupov a pod. Spätná väzba sa môže uskutočňovať pravidelne ale aj nepravidelne v závislosti od úrovne dosahovaných výsledkov a požiadaviek v rámci zmien. Firemné prieskumy nie je vhodné realizovať vtedy, keď je krízová situácia, stres a veľká pracovná záťaž pri riešení úloh. Pri každej realizačnej činnosti je potrebné predvídať nielen vtedy, keď sa nedarí ale aj vtedy keď sú výsledky práce pozitívne. K sebareflexii môže prispieť otvorená komunikácia na všetkých úrovniach vedenia.
Aj keď manažér zvolí adekvátny štýl vedenia ľudí, vždy sa môžu vyskytnúť aspekty, ktoré narušia jeho priebeh. Patria k nim: pracovné prostredie, nasadené tempo, individualita členov kolektívu, nepochopenie, medziľudské vzťahy, postoje, potreby, rozsah úloh a iné. Devízou je keď manažér dokáže zvážiť determinujúce faktory podieľajúce sa na úlohách a typoch ľudí a na ich základe určí ktorý manažérsky štýl je najvhodnejší. Podľa prieskumov pomocou štandardizovanej metódy dotazníka sa zistilo, že:
- v niektorých organizáciách absentuje zavedenie štýlu vedenia a riadenia a možnosť následného rozvíjania
- chýba podpora rozvoja manažérskych zručností, ktorú možno uskutočňovať prostredníctvom
tréningov
- v súčasných organizáciách sa aj naďalej vyskytuje autoritatívny štýl vedenia v podobe príkazov, nariadení, striktnej kontroly. Pomôckou k podrobnejšej analýze k štýlu vedenia môže byť autodiagnostiký dotazník, pretože ľudí je potrebné počúvať a od každého sa môžeme niečo naučiť.
Záver
Zmena štýlu vedenia na moderné štýly je dlhodobý proces, ktorý však je potrebné v každom prípade realizovať. Práve štýlová flexibilita je predpokladom toho, ako zvládnuť nové a neočakávané zmeny v hospodárskom a politickom prostredí s pozitívnymi prístupmi a výsledkami. K tomu prispievajú nielen pracovníci ale aj osobnosť manažéra – konkrétneho človeka – aktéra riadiacej činnosti. Naše organizácie a rozhodovacie procesy zasiahla hospodárska kríza. Práve ona overuje silných aj slabších, oblasť vedenia a riadenia ľudí nevynímajúc.
Doc. PHDr. Ing. Viera Farkašová, CSc.
|
|
|
December 2012
8. 1. – utorok |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za december 2012 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení, |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za december 2012 |
15. 1. - utorok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
21. 1. - pondelok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v decembri 2012 49 790 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2012 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
25. 1. – piatok |
DPH |
podanie daňového priznania k DPH za december 2012 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za december 2012 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za december 2012 |
31. 1. – štvrtok |
Daň z príjmov |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za december 2012 |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € |
Daň z motorových vozidiel |
podanie daňového priznania za rok 2012 |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 € |
splatnosť dane alebo doplatku dane za rok 2012 |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v decembri 2012, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
dodatočné prihlásenie dohodárov, ktorým vznikla dohoda o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru pred 1. januárom 2013 a tento právny vzťah trvá aj po 31. decembri 2012, na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti, resp. len na dôchodkové poistenie v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za december 2012 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
dvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za december 2012 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za december 2012 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 30 dní/td>
| Miestne dane |
oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel |
zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani |
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu |
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
2.1.
|
3.1.
|
4.1.
|
7.1.
|
8.1.
|
9.1.
|
10.1.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3262
|
1,3102
|
1,3012
|
1,3039
|
1,3086
|
1,3056
|
1,3113
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
115,38
|
113,93
|
114,96
|
114,48
|
114,56
|
114,34
|
115,76
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,218
|
25,26
|
25,355
|
25,539
|
25,587
|
25,529
|
25,629
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4602
|
7,4599
|
7,4591
|
7,4597
|
7,4603
|
7,4606
|
7,4607
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,814
|
0,81075
|
0,8123
|
0,8117
|
0,8145
|
0,81505
|
0,8172
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
291,71
|
291,09
|
290,95
|
291,57
|
292,7
|
290,66
|
291,59
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6981
|
0,6977
|
0,6973
|
0,6975
|
0,6969
|
0,6968
|
0,6966
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,0727
|
4,0884
|
4,1165
|
4,1193
|
4,1245
|
4,109
|
4,0888
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,4363
|
4,4203
|
4,4276
|
4,4223
|
4,411
|
4,4088
|
4,3757
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,5704
|
8,5398
|
8,531
|
8,5144
|
8,5766
|
8,5954
|
8,5666
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,209
|
1,209
|
1,2092
|
1,2087
|
1,2092
|
1,2089
|
1,2104
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,3175
|
7,2915
|
7,299
|
7,306
|
7,3255
|
7,325
|
7,298
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,5625
|
7,5665
|
7,5755
|
7,5685
|
7,5725
|
7,5715
|
7,572
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,034
|
39,699
|
39,656
|
39,6909
|
39,609
|
39,707
|
39,7292
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3594
|
2,3354
|
2,3287
|
2,3239
|
2,3281
|
2,3212
|
2,3275
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2637
|
1,2471
|
1,2494
|
1,2421
|
1,2466
|
1,2419
|
1,2403
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,707
|
2,6828
|
2,6595
|
2,6473
|
2,6483
|
2,6601
|
2,672
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,306
|
1,2923
|
1,2897
|
1,2871
|
1,2899
|
1,2893
|
1,2928
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,2663
|
8,1703
|
8,1073
|
8,123
|
8,1462
|
8,1288
|
8,163
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,2791
|
10,1558
|
10,0864
|
10,1065
|
10,1435
|
10,1206
|
10,1645
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12953,91
|
12648,62
|
12569,59
|
12605,28
|
12655,08
|
12612,58
|
12668,61
|
India |
indická rupia
|
INR
|
72,03
|
71,412
|
71,664
|
72,008
|
72,058
|
71,488
|
71,6671
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1409,05
|
1392,21
|
1384,67
|
1386,29
|
1390,63
|
1385,33
|
1389,38
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,9319
|
16,7293
|
16,6586
|
16,5971
|
16,6881
|
16,6719
|
16,6112
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,0255
|
3,9719
|
3,9657
|
3,9684
|
3,9817
|
3,9682
|
3,9727
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,5859
|
1,5728
|
1,5806
|
1,5614
|
1,566
|
1,5579
|
1,555
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
54,105
|
53,411
|
53,24
|
53,308
|
53,401
|
53,302
|
53,227
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6184
|
1,6019
|
1,6014
|
1,6035
|
1,608
|
1,6028
|
1,6059
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,237
|
39,791
|
39,7
|
39,691
|
39,834
|
39,651
|
39,732
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
11,2388
|
11,2507
|
11,2597
|
11,2074
|
11,2239
|
11,2095
|
11,3378
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,9244
|
4,9113
|
4,92
|
4,9451
|
4,9333
|
4,9402
|
4,9549
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 6/2013 (Poradca) mesačník nielen pre podnikateľov, zákony s komentármi, účtovníctvo, odvody, ekonomika, dane
- Zákon o dani z pridanej hodnoty
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 1/2013 (XII/2012)
- Špecifiká k účtovnej závierke
- Nezdaniteľné príjmy občanov a firiem
- Zákonník práce od 1.1.2013
Verejná správa – (VS), č. 1/2013 (XII/2012)
- Vysporiadanie daňovej povinnosti pracujúcich dôchodcov
- Poučenie a informovaný súhlas pacienta
- Obec ako správny orgán
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2013 (XII/2012)
- Minimálna mzda od 1. 1. 2013
- Ročné zúčtovanie príjmov zo závislej činnosti
- Skončenie pracovného pomeru
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 1/2013 (XII/2012)
- Zákon o DPH po novele
- Ročné zúčtovanie DPH
- Zákonník práce od 1.1.2013
1 000 riešení, č. 1/2013 (XII/2012)
- Zákonník práce
- Podvojné účtovníctvo
- Jednoduché účtovníctvo
- Mzdy a odvody
PRIPRAVUJEME
Poradca (Poradca), č. 7-8/2013 (I/2013)
- Zákon o dani z príjmov s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 2/2013 (I/2013)
- Zákon o dani z príjmov
- Reklama
Verejná správa – (VS), č. 2-3/2013 (I/2013)
- Majetok podnikateľov zdaňovaný daňou z nehnuteľnosti
- Cestovné doklady
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2-3/2013 (I/2013)
- Daňové priznanie FO k dani z príjmov za rok 2012
- Ako darovať 2% dane?
- Predzmluvné vzťahy
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 2-3/2013 (I/2013)
- Účtovanie odpisov osobného automobilu v JÚ v roku 2012
- Znalecký posudok ako dôkaz
- Technické zhodnotenie MV
1 000 riešení, č. 2/2013 (I/2013)
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Mzdy, odvody
|
|
|
SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV
Postupy účtovania pre podnikateľov prešli od svojho vzniku mnohými zmenami a úpravami.
Nakoľko ide o všeobecné právne normy, cieľom publikácií je objasniť jednotlivé účtovné
skupiny, účtovné triedy a postupy účtovania na konkrétnych príkladoch, s ktorými sa môže
podnikateľ v praxi pri vedení účtovníctva stretnúť. Ak sa chcete dozvedieť viac ponúkame
Balíček Súvzťažnosti pre podnikateľov za výhodnú cenu.
Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo
monotematika, (A5, 328 str.)
Postupy účtovania pre PÚ – znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 4/2013, (A5, 224 str.)
Zákon účtovníctve – úplné znenie zákona
Zákony I/2013 (A5, cca 850 str.)
BALÍČEK SÚVZŤAŽNOSTI PRE PODNIKATEĽOV obsahuje:
Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo + Poradca 4/2013 – znenie zákona s komentárom + Zákony I/2013 – úplné znenie zákona
Cena balíčka je 20,92 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 14,60 €.
Ušetríte 6,32 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH V ČASE OD 9,00 – 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |